abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97275360
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:09 schreef Sofi het volgende:

[..]

Daar is vriendlief toch zelf bij? Als hij niet ineens besluit om de werkgever knock out te slaan of hem verrot te schelden, dan zie ik niet in hoe het zijn zaak kan schaden - in tegen deel, (onterecht) ziekmelden kan voor veel meer problemen zorgen.
Vriendlief hoeft maar even uit zijn slof te schieten en de rapen zijn gaar.
pi_97275425
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:24 schreef marloesje22 het volgende:
@ sofi nog een keer, hij liep al tijden op zijn tenen door zijn rug en is hiervoor al is bij een dokter gweest... als hij morgen naar zijn werk gaat, weet ik al hoe hij terug komt... totaal in de stress en niet mijn vriend zoals hij hoort te zijn!
Als jullie een middag stress voorkomen twee maandsalarissen waard vinden moet hij morgen lekker op bed blijven liggen en niets doen. Want dat is helaas waar het op neer komt.

Laat je niet gek maken!
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_97275482
sorry een middag stress???? ik denk dat je het allemaal wat onderschat Heiden
pi_97275535
jullie kennen niet de hele achtergrond, er zijn meer prive dingen die met dit samen 't er niet heel makkelijk op maken.. oordeel niet te snel.. daar kwets je mensen mee!
pi_97275644
Genoeg antwoorden en mogelijkheden in dit topic toch?
pi_97275705
Genoeg antwoorden inderdaad.. maar nog niet echt een doorslaggevende...
pi_97275732
Jullie reageren emotioneel en dat is heel erg begrjipelijk, maar het is absoluut aan te raden om het anders aan te pakken.

Zo'n manager weet hoe je vriend reageert en daarom probeert hij hem ook op deze manier op de kast te jagen. En het gaat volgens mij nog lukken ook. Wij willen alleen maar goed advies geven hoor, en ik begrijp ook wel dat het een hele nare situatie is.

Hoeveel minder stress zullen jullie hebben als jullie weten dat jullie sterk staan om het geld wat je vriend hoort te krijgen, ook daadwerkelijk te krijgen? Morgen zomaar thuisblijven is per direct werkloos, gedeeltelijk niet in staat om te werken en zonder recht op een uitkering.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:33:14 #133
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_97275765
Kom op zeg. Misschien niet het antwoord wat je WILT horen, maar er zit genoeg doorslaggevende redenen tussen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_97275837
Lord, er zijn gewoon mensen die zeggen, heen gaan.. en mensen die zeggen ziekmelden..
wordt er niet makkelijk op hoor!!!! En niet willen horen, dan was ik dit topic niet gestart..
pi_97275858
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:32 schreef heiden6 het volgende:
Morgen zomaar thuisblijven is per direct werkloos, gedeeltelijk niet in staat om te werken en zonder recht op een uitkering.
Of gaan of ziekmelden zo simpel is het.
pi_97275927
In elk geval is het overduidelijk wat je vriend NIET moet doen en dat is een goedbedoeld advies en geen aanval. Het is een hele begrijpelijke menselijke reactie van je vriend om te zeggen dat hij er geen zin meer in heeft. Dat hoef je niet te verdedigen, probeer gewoon een goede oplossing te bedenken en je niet te veel te laten leiden door je gevoel, want daar heeft het arbeidsrecht een broertje dood aan.
pi_97275944
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Of gaan of ziekmelden zo simpel is het.
Dat dus, 1 van die 2 kiezen (beter gewoon gaan, initiatief tonen en gewoon niet zeiken, het is maar 1 dagje of misschien maar 5 minuten)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_97275976
Tenzij je echt liever de hele dag niks doet, en daar 2 maandsalarissen voor over hebt. Dan moet je vooral niks doen.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_97275995
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:28 schreef marloesje22 het volgende:
jullie kennen niet de hele achtergrond, er zijn meer prive dingen die met dit samen 't er niet heel makkelijk op maken.. oordeel niet te snel.. daar kwets je mensen mee!
Ik zie niemand jullie veroordelen op wat dan ook. Je krijgt misschien niet de adviezen die je hoopt te horen of het makkelijkst haalbaar zijn, maar het zijn (juridisch gezien) wel correcte antwoorden. En uiteraard komt er emotioneel voor jullie veel meer bij kijken, maar je leest hier toch echt de objectieve adviezen :)

Anyways, ik heb mijn visie en redenen gegeven en meer kan ik niet doen. Ik hoop dat je vriend iig iets van zich laat horen op het werk morgen (al is het dan een ziekmelding), want niks doen gaat jullie toch aardig wat kosten.
Ik wens jullie iig erg veel succes! En wat heiden ook zei 'laat je niet gek maken'.
pi_97276050
Lord_vetinari en heiden6 geven hier beide het juiste antwoord marloesje.
Beschikbaar stellen voor werkzaamheden en dit schriftelijk (aangetekend) bevestigen.

Reageren ze niet dan kun je mooi het salaris vorderen tot augustus.

Alle andere antwoorden zijn bullshit, waaronder dat ziekmelden.
pi_97276066
Heen gaan is sowieso zinloos. Je vriend kan beter opbellen en verder alles per mail en per post bevestigen. Gewoon heel duidelijk maken dat hij zich aan zijn kant van het contract houdt (beschikbaar voor al het werk wat hij kan doen. Alleen op die manier kun je afdwingen dat het bedrijf haar kant van het contract ook nakomt. Dat is de essentie. En of hij dat doet door naar de zaak te gaan of door zich ziek te melden vanwege zijn rug (en te vertellen dat hij beschikbaar is voor vervangend werk) dat doet er niet toe.

Ziekmelden vanwege stress is een stuk makkelijker maar het heeft meer risico, want dat kan het bedrijf weer als excuus gebruiken om niet te hoeven betalen. Ik zou dit absoluut niet aanraden.

Het klinkt misschien als iets heel vervelends om te moeten doen, zulke gesprekken voeren en brieven sturen, en dat is het ook. Maar het is wel de beste manier om te krijgen waar je recht op hebt.
pi_97276166
@ Heiden,

Mijn vriend wil er gewoon niet meer heen, brieven sturen, bellen enz. dat is geen probleem dat wil hij wel doen!!

Maar wordt hier al aangegeven dat dit geen optie is, want dat is werkweigering zeggen ze hier
pi_97276253
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,

Mijn vriend wil er gewoon niet meer heen, brieven sturen, bellen enz. dat is geen probleem dat wil hij wel doen!!

Maar wordt hier al aangegeven dat dit geen optie is, want dat is werkweigering zeggen ze hier
Bellen en brieven sturen is meer dan voldoende. Je vriend is vandaag al op de zaak geweest en hij is weggestuurd. Hij kan gewoon in de brief zetten dat hij naar huis gestuurd is maar dat hij nog beschikbaar is en vragen om contact met hem op te nemen zodra ze weer willen dat hij komt werken. Nooit het woord ontslag/ontslagen ofzo gebruiken. Je vriend is niet ontslagen. Zodra je dat gaat bevestigen werk je het bedrijf in de hand.
pi_97276435
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:04 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je baas kan niet een contract opzeggen zonder ontslagvergunning.

Het feit dat er n.v.t bij opzegtermijn staat is vanwege het feit dat er ook geen opzegtermijn is en het contract niet tussentijds opgezegd kan worden door 1 van beide partijen.
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:51:03 #145
66444 Lord_Vetinari
pi_97276575
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)
Dat is alleen bij contracten voor onbepaalde tijd. Dit is een contract voor bepaalde tijd.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 23:52:51 #146
66444 Lord_Vetinari
pi_97276647
quote:
@ Heiden,

Nee, dat zeggen we niet. We zeggen dat het niet het slimste is wat je kunt doen. Hoe rot ook voor je vriend en hoe tegen zijn gevoel ook, als je echt zeker wilt weten dat je nooit iets te verwijten valt, moet hij gewoon doen wat hier gezegd wordt: melden voor werk, zich weg laten sturen en dan pas met brieven en mails gaan gooien en zelfs dan nog kan hij dat beter overlaten aan de vakbond.

Echt, ziekmelden is het slechtste van de twee kwaden: Op korte termijn lekker, op langere termijn kan het voor spijt gaan zorgen.
pi_97276650
quote:
@ Heiden,

Nee hoor, men geeft aan dat je vriend moet aangeven beschikbaar te zijn voor werk (en dus niet ziek melden). Het duidelijkst geef je dat aan door gewoon net als anders op het werk te verschijnen. Maar als hij dat perse niet wil, dan kan hij dit ook telefonisch melden en het vervolgens ook (aangetekend) op papier te zetten.
Houdt natuurlijk wel in dat als de werkgever ineens zegt "nou, kom dan maar gewoon werken" dat je vriend wel heen moet ;)

Ook een ziekmelding (omdat het conflict dusdanig hoog is opgelopen dat je letterlijk ziek wordt van de gadachte om nog met de baas te moeten samenwerken, bijvoorbeeld) is geen werkweigering. Het is pas werkweigering als je vriend morgen helemaal niks doet..
pi_97276671
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wanneer in het contract/CAO staat dat er voor een contract voor bepaalde tijd een opzegtermijn niet van toepassing komt dat er op neer dat het contract voor beide partijen niet op te zeggen is. In beginsel kan dat namelijk niet tenzij er een uitzondering in een CAO/contract wordt gemaakt.
pi_97276943
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:52 schreef Sofi het volgende:

[..]

Nee hoor, men geeft aan dat je vriend moet aangeven beschikbaar te zijn voor werk (en dus niet ziek melden). Het duidelijkst geef je dat aan door gewoon net als anders op het werk te verschijnen. Maar als hij dat perse niet wil, dan kan hij dit ook telefonisch melden en het vervolgens ook (aangetekend) op papier te zetten.
Houdt natuurlijk wel in dat als de werkgever ineens zegt "nou, kom dan maar gewoon werken" dat je vriend wel heen moet ;)

Ook een ziekmelding (omdat het conflict dusdanig hoog is opgelopen dat je letterlijk ziek wordt van de gadachte om nog met de baas te moeten samenwerken, bijvoorbeeld) is geen werkweigering. Het is pas werkweigering als je vriend morgen helemaal niks doet..
In dit geval lijkt me de laatste optie het beste, bijkomend voordeel je staat niet alleen dan.
Vakbond, rechtshulp is allemaal leuk maar lost op korte termijn niets op.
  woensdag 25 mei 2011 @ 00:11:10 #150
66444 Lord_Vetinari
pi_97277429
Vooral die ziekmelding blijven aanpraten, erg slim. Als ze hem wegsturen morgen kun je je altijd nog ziekmelden. Daarvoor is het (bijna) het domste wat je kunt doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')