Vriendlief hoeft maar even uit zijn slof te schieten en de rapen zijn gaar.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:09 schreef Sofi het volgende:
[..]
Daar is vriendlief toch zelf bij? Als hij niet ineens besluit om de werkgever knock out te slaan of hem verrot te schelden, dan zie ik niet in hoe het zijn zaak kan schaden - in tegen deel, (onterecht) ziekmelden kan voor veel meer problemen zorgen.
Als jullie een middag stress voorkomen twee maandsalarissen waard vinden moet hij morgen lekker op bed blijven liggen en niets doen. Want dat is helaas waar het op neer komt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:24 schreef marloesje22 het volgende:
@ sofi nog een keer, hij liep al tijden op zijn tenen door zijn rug en is hiervoor al is bij een dokter gweest... als hij morgen naar zijn werk gaat, weet ik al hoe hij terug komt... totaal in de stress en niet mijn vriend zoals hij hoort te zijn!
Of gaan of ziekmelden zo simpel is het.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:32 schreef heiden6 het volgende:
Morgen zomaar thuisblijven is per direct werkloos, gedeeltelijk niet in staat om te werken en zonder recht op een uitkering.
Dat dus, 1 van die 2 kiezen (beter gewoon gaan, initiatief tonen en gewoon niet zeiken, het is maar 1 dagje of misschien maar 5 minuten)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Of gaan of ziekmelden zo simpel is het.
Ik zie niemand jullie veroordelen op wat dan ook. Je krijgt misschien niet de adviezen die je hoopt te horen of het makkelijkst haalbaar zijn, maar het zijn (juridisch gezien) wel correcte antwoorden. En uiteraard komt er emotioneel voor jullie veel meer bij kijken, maar je leest hier toch echt de objectieve adviezenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:28 schreef marloesje22 het volgende:
jullie kennen niet de hele achtergrond, er zijn meer prive dingen die met dit samen 't er niet heel makkelijk op maken.. oordeel niet te snel.. daar kwets je mensen mee!
Bellen en brieven sturen is meer dan voldoende. Je vriend is vandaag al op de zaak geweest en hij is weggestuurd. Hij kan gewoon in de brief zetten dat hij naar huis gestuurd is maar dat hij nog beschikbaar is en vragen om contact met hem op te nemen zodra ze weer willen dat hij komt werken. Nooit het woord ontslag/ontslagen ofzo gebruiken. Je vriend is niet ontslagen. Zodra je dat gaat bevestigen werk je het bedrijf in de hand.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,
Mijn vriend wil er gewoon niet meer heen, brieven sturen, bellen enz. dat is geen probleem dat wil hij wel doen!!
Maar wordt hier al aangegeven dat dit geen optie is, want dat is werkweigering zeggen ze hier
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je baas kan niet een contract opzeggen zonder ontslagvergunning.
Het feit dat er n.v.t bij opzegtermijn staat is vanwege het feit dat er ook geen opzegtermijn is en het contract niet tussentijds opgezegd kan worden door 1 van beide partijen.
Dat is alleen bij contracten voor onbepaalde tijd. Dit is een contract voor bepaalde tijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)
Nee, dat zeggen we niet. We zeggen dat het niet het slimste is wat je kunt doen. Hoe rot ook voor je vriend en hoe tegen zijn gevoel ook, als je echt zeker wilt weten dat je nooit iets te verwijten valt, moet hij gewoon doen wat hier gezegd wordt: melden voor werk, zich weg laten sturen en dan pas met brieven en mails gaan gooien en zelfs dan nog kan hij dat beter overlaten aan de vakbond.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,
Mijn vriend wil er gewoon niet meer heen, brieven sturen, bellen enz. dat is geen probleem dat wil hij wel doen!!
Maar wordt hier al aangegeven dat dit geen optie is, want dat is werkweigering zeggen ze hier
Nee hoor, men geeft aan dat je vriend moet aangeven beschikbaar te zijn voor werk (en dus niet ziek melden). Het duidelijkst geef je dat aan door gewoon net als anders op het werk te verschijnen. Maar als hij dat perse niet wil, dan kan hij dit ook telefonisch melden en het vervolgens ook (aangetekend) op papier te zetten.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,
Wanneer in het contract/CAO staat dat er voor een contract voor bepaalde tijd een opzegtermijn niet van toepassing komt dat er op neer dat het contract voor beide partijen niet op te zeggen is. In beginsel kan dat namelijk niet tenzij er een uitzondering in een CAO/contract wordt gemaakt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)
In dit geval lijkt me de laatste optie het beste, bijkomend voordeel je staat niet alleen dan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:52 schreef Sofi het volgende:
[..]
Nee hoor, men geeft aan dat je vriend moet aangeven beschikbaar te zijn voor werk (en dus niet ziek melden). Het duidelijkst geef je dat aan door gewoon net als anders op het werk te verschijnen. Maar als hij dat perse niet wil, dan kan hij dit ook telefonisch melden en het vervolgens ook (aangetekend) op papier te zetten.
Houdt natuurlijk wel in dat als de werkgever ineens zegt "nou, kom dan maar gewoon werken" dat je vriend wel heen moet
Ook een ziekmelding (omdat het conflict dusdanig hoog is opgelopen dat je letterlijk ziek wordt van de gadachte om nog met de baas te moeten samenwerken, bijvoorbeeld) is geen werkweigering. Het is pas werkweigering als je vriend morgen helemaal niks doet..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |