Werkgever heeft zich nogal onbehoorlijk gedragen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:56 schreef marloesje22 het volgende:
en wat nu.. als hij zich niet ziekmeld en niet komt morgen? dan is er kans dat de werkgever 't gooit op werkweigering? of dat hij er vanuit gaat dat je akkoord gaat met 't ontslag?
Dat is niet je vriends probleem.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:58 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet, oh ja, ze hebben geen werk daar, dus hij kan niet eens beginnen met werken
In beide gevallen ben je de sjaak. Dat is dus geen optie.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:56 schreef marloesje22 het volgende:
en wat nu.. als hij zich niet ziekmeld en niet komt morgen? dan is er kans dat de werkgever 't gooit op werkweigering? of dat hij er vanuit gaat dat je akkoord gaat met 't ontslag?
Daarmee accepteert hij het ontslag. Mag ook, maar de kans dat hij dan nog betaald gaat krijgen tot 1/8 wordt een stuk kleiner. Hij kan daar wél aanspraak op kan maken als hij onwettig ontslag niet accepteert.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:57 schreef marloesje22 het volgende:
@ Piet, Daar ken ik mijn vriend voor, dat gaat hij niet doen.. hij is gekwetst om 't zo maar te zeggen en ze kunnen wat hem betreft naar de maan lopen daar.. dus ik zie hem niet doodleuk aan 't werk gaan
Dat snap ik, maar natuurlijk is hij ontslagen omdat hij ziek is geweest. In sommige bedrijven is dat iets wat tot ontslag leidt. met name in rouwdouwer bedirjven, kassenbouw enzo.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:03 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky, hij was wel weer aan 't werk al...
aangepast werk.. ivm zijn rug
Dan moet hij ook (direct) op z'n werk duidelijk maken dat hij het ontslag niet geaccepteerd heeft. Door er te komen (of zich ziek te melden, maar dat alleen als dat controle kan doorstaan).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:13 schreef marloesje22 het volgende:
Ja en als hij dit niet accepteerd d.m.v inschakelen van de vakbond en een aangetekende brief?
Hopen een paar maanden salaris te bezuinigen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:14 schreef marloesje22 het volgende:
@ Spanky, oke, dat had ik gesnapt als ze 1 augustus zijn contract niet hadden verlengd.. maar waarom dan nu voortijdig beëindigen??
Hij is NIET ontslagen want er is geen basis waarop ontslagen had kunnen & mogen worden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:16 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky , hij kan hem niet ontslaan op staande voet, hij is al ontslagen, hij mag morgen niet weer komen!!
Nee officieel gezien is hij niet ontslagen. Komt je vriend niet opdagen kan hij wel ontslagen worden met gegronde reden (namelijk werkweigering) vandaar dat je zo spoedig mogelijk moet melden niet accoord te gaan met ontslag en te willen werken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:16 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky , hij kan hem niet ontslaan op staande voet, hij is al ontslagen, hij mag morgen niet weer komen!!
Eerst ziekmelden, daarna gelijk naar huisarts en die gaat vertellen dat je beter niet naar het werk kunt gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:17 schreef marloesje22 het volgende:
nee, oke maar zijn werkgever kan nu niet weer gaan aankomen met; je bent op staande voet ontslagen want je bent niet gekomen..
Momenteel kan hij sowieso tot 1 augustus fluiten naar een ww uitkering. Je bent namelijk nog in dienst. Daarom is het ook zaak om je vriend zijn trots aan de kant te laten zetten. Of het natuurlijk gewoon te accepteren en niet te zeurenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:19 schreef marloesje22 het volgende:
en werkweigering is natuurlijk weer je eigen schuld waardoor je kan fluiten naar een ww uitkering?
Jewel dus. Er is een verschil tussen wat die flapdrol zegt en hoe de regels zijn. Een mondeling ontslag betekent niets, zeker in dit geval. Dus moet je ofwel toch gaan werken of ziekmelden, anders mag de werkgever wegens niet verschijnen/werkweigering ontslaan. Het is dus een soort bescherming, als je pech hebt en 'eerlijk' niet ziekmeldt en thuisblijft dat je dus een paar maanden loon misloopt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:16 schreef marloesje22 het volgende:
Precies.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:19 schreef marloesje22 het volgende:
en werkweigering is natuurlijk weer je eigen schuld waardoor je kan fluiten naar een ww uitkering?
Ja precies, leg jij het eens helder uit... Ik denk dat Marloes niet gewend is met dit soort dingen om te gaan en gewoon gewend is haar werk te doen. Helaas is normaal doen in dit land niet altijd voldoende.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Eerst ziekmelden, daarna gelijk naar huisarts en die gaat vertellen dat je beter niet naar het werk kunt gaan.
Ben je ingedekt.
Dat kan ook, maar door je huisarts in te schakelen heb je een getuige-expert die bij een eventuele rechtszaak de datum etc kan verifieren. Bovendien wordt zo iemand door de rechter meer vertrouwd dan de twee kemphanen (werknemer en werkgever)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Precies.
Daarom is de beste zet om wel te komen, ontslag niet te accepteren en vervolgens naar vakbond of juridisch loket te gaan voor een mooie brief aan werkgever.
Het klinkt als een bedrijf met een manager die denkt zijn eigen regels te maken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja precies, leg jij het eens helder uit... Ik denk dat Marloes niet gewend is met dit soort dingen om te gaan en gewoon gewend is haar werk te doen. Helaas is normaal doen in dit land niet altijd voldoende.
Yup, maar als je je neit goed indekt kun je niets bewijzen en fluiten naar je centen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het klinkt als een bedrijf met een manager die denkt zijn eigen regels te maken.
Dat werkt toch net iets anders.
Juist en dit is gewoon onwerkbare situatie en huisarts neemt in zulke gevallen contact op met Arbo arts die de ziektewet behandelt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:25 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar door je huisarts in te schakelen heb je een getuige-expert die bij een eventuele rechtszaak de datum etc kan verifieren. Bovendien wordt zo iemand door de rechter meer vertrouwd dan de twee kemphanen (werknemer en werkgever)
In dit geval het beste gezien zijn stemming.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:29 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky en de rest,
Dan meldt mijn vriend zich morgenvroeg ziek, met als reden, stress en overstuur zijn door 't bericht van vandaag?
Ik zou het niet doen, maar goed, dat heb ik al een paar keer uitgelegd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:29 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky en de rest,
Dan meldt mijn vriend zich morgenvroeg ziek, met als reden, stress en overstuur zijn door 't bericht van vandaag?
Succes ermee! Hopelijk een par maanden loon en snel op zoek naar een nieuwe en fatsoenlijke werkgever.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:29 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky en de rest,
Heb alleen ervaring met een multinational, die dachten me te kunnen dumpen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yup, maar als je je neit goed indekt kun je niets bewijzen en fluiten naar je centen.
Ja daar uitleggen wat er is voorgevallen en de effecten die het heeft.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:32 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat, dus bij de dokter ook gewoon uit de doeken doen wat er precies is voorgevallen op 't werk?
Er is maar 1 andere keuze en dat is gewoon naar je werkplek te gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen, maar goed, dat heb ik al een paar keer uitgelegd.
Je premisse is fout. Hij HEEFT geen ontslag gekregen, want dat kan volgens de wet niet. Zijn baas heeft iets raars tegen hem gezegd. Hij kan dat gewoon negeren, want hij heeft de wet aan zijn zijde, maar dan moet hij het ook wel echt negeren en gewoon gaan werken. En als zijn baas dan komt vragen wat hij komt doen, gewoon zeggen: Dat was toch een grapje? Je weet toch dat je me niet tussentijds kunt ontslaan? En dan afwachten wat de baas doet. Door die opmerking serieus te nemen speel je de baas in de kaart.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, en geef jij mij dan is een hele goede reden 't niet te doen??
Hij loopt al een tijd op zn tenen wegens zn rug en is hiervoor meerdere malen bij de huisarts voor gweest (voor zijn rug, want hij kan er niet tegen als hij niet alles kan wat hij wil (waaronder werken ))
Nu hij onslag krijgt is het dus helemaal niet zo gek dat hij 't nu ff helemaal gehad heeft...daar zal de huisarts ook mee instemmen
Volgens zijn baas hoeft ie niet meer te komen, die heeft dus lak aan de wet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je premisse is fout. Hij HEEFT geen ontslag gekregen, want dat kan volgens de wet niet. Zijn baas heeft iets raars tegen hem gezegd. Hij kan dat gewoon negeren, want hij heeft de wet aan zijn zijde, maar dan moet hij het ook wel echt negeren en gewoon gaan werken. En als zijn baas dan komt vragen wat hij komt doen, gewoon zeggen: Dat was toch een grapje? Je weet toch dat je me niet tussentijds kunt ontslaan? En dan afwachten wat de baas doet. Door die opmerking serieus te nemen speel je de baas in de kaart.
Is niet waar, maar zelf weten. Wat weet ik er nou van als simpele HR-medewerker, tenslotte?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Volgens zijn baas hoeft ie niet meer te komen, die heeft dus lak aan de wet.
Simpelste manier is om gewoon tot 1 Augustus in de ziektewet te blijven.
Scheelt heleboel gezeik en rechters gaan pas oordelen wanneer contract toch al afgelopen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |