abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 mei 2011 @ 10:55:58 #151
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_97374594
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach die economen dat zijn toch nog steeds dezelfde overbetaalde mannetjes die de grote crisis van 2008 door het ongebreideld geld lenen ook niet zagen aankomen. En nu omdat ze zeggen dat het tot een grote ramp zou leiden zouden we ze opeens wel weer moeten geloven. |:(
Het zijn juist niet de overbetaalde mannetjes die doom zeggen, dat zijn de roze brillenmannetjes die zeiden dat er niets aan de hand was, en nu ook weer alles prima is.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_97374681
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:53 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Oh, maar dan komt België ook in de problemen, en Nederland ook met z'n torenhoge schulden bij de Nederlandse burger. En Nederlandse banken komen in de problemen. En uiteindelijk jouw baantje en je koophuis. Ik denk dat je die vakantie naar Griekenland dan kan vergeten ;)
ja, we gaan er allemaal aan, helaas..... dus, nu weer even serieus?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 11:29:32 #153
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_97375921
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:58 schreef inXs het volgende:

[..]

ja, we gaan er allemaal aan, helaas..... dus, nu weer even serieus?
Serieus? Met moet de dingen niet op z'n beloop laten en afstoten, zijn/haar kop in het zand steken en denken dat alles rozengeur en maneschijn is, en de loopbruggen bij de landgrens optrekken. Dat is pas een recept voor problemen ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_97376234
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:55 schreef SemperSenseo het volgende:

Het zijn juist niet de overbetaalde mannetjes die doom zeggen, dat zijn de roze brillenmannetjes die zeiden dat er niets aan de hand was, en nu ook weer alles prima is.
Daarom moeten we ons dus met geheel europa nog dieper in de schulden storten om griekenland (en niet te vergeten de overige bigpigs) maar te kunnen blijven bailouten. De enigste sector die blij wordt van bail outs en schreeuwt over hel en verdoemnis is de financiele sector. Dat is ook de sector die zelf hun eigen graf gegraven heeft en nu zouden we als burgers het graf wederom weer een stukje mogen gaan opvullen. Het geschuif met geld om leningen maar met nieuwe leningen af te dekken daar wordt maar 1 sector heel rijk van en dat is wederom de financiele sector. De moral hazards hebben het toelaatbare allang overschreden.

Goh heeft het niet iets van wc-eend reclame die financiele sector. Alleen omdat ze zoveel geld te verteren hebben is de marketing een heel stuk geraffineerder en trappen mensen nog steeds in de onzin die ze proberen te verkopen.
pi_97377059
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 11:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daarom moeten we ons dus met geheel europa nog dieper in de schulden storten om griekenland (en niet te vergeten de overige bigpigs) maar te kunnen blijven bailouten. De enigste sector die blij wordt van bail outs en schreeuwt over hel en verdoemnis is de financiele sector. Dat is ook de sector die zelf hun eigen graf gegraven heeft en nu zouden we als burgers het graf wederom weer een stukje mogen gaan opvullen. Het geschuif met geld om leningen maar met nieuwe leningen af te dekken daar wordt maar 1 sector heel rijk van en dat is wederom de financiele sector. De moral hazards hebben het toelaatbare allang overschreden.
Alleen is de financiële sector niet een of ander instituut dat los staat van de maatschappij hè. De financiële sector, dat is het pensioen van met name je ouders, dat is mijn spaargeld, dat is het geld waar jij je huis van hebt betaald.

Ja, en de bonussen van de topmanagers. Maar zoals ik al eerder heb gezegd, die zijn toch never nooit niet genoeg om de rekening bij hen te kunnen leggen. Neem nou het faillissement van Icesave. Daar ging het om 5 miljard euro voor Nederlandse en Britse rekeninghouders. Wie moet dat volgens jou betalen? De Nederlandse belastingbetaler? De IJslandse? De directeur van Landsbanki? Die heeft vast geen 5 miljard op z'n rekening staan.

Of moet je zeggen: de spaarder kon van het risico op de hoogte zijn, dus pech gehad? Maar dan is in wezen ook 'de burger' de klos en niet alleen 'de financiele sector'.
pi_97378420
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 11:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Alleen is de financiële sector niet een of ander instituut dat los staat van de maatschappij hè. De financiële sector, dat is het pensioen van met name je ouders, dat is mijn spaargeld, dat is het geld waar jij je huis van hebt betaald.

Ja, en de bonussen van de topmanagers. Maar zoals ik al eerder heb gezegd, die zijn toch never nooit niet genoeg om de rekening bij hen te kunnen leggen. Neem nou het faillissement van Icesave. Daar ging het om 5 miljard euro voor Nederlandse en Britse rekeninghouders. Wie moet dat volgens jou betalen? De Nederlandse belastingbetaler? De IJslandse? De directeur van Landsbanki? Die heeft vast geen 5 miljard op z'n rekening staan.

Of moet je zeggen: de spaarder kon van het risico op de hoogte zijn, dus pech gehad? Maar dan is in wezen ook 'de burger' de klos en niet alleen 'de financiele sector'.
Als de financiele sector zo bij de maatschappij betrokken zou zijn zou maatschappelijk verantwoord ondernemen dus allang daar door uitgevoerd moeten worden. Maar aangezien ze weten dat ze toch weer door de overheid gered worden boeit het ze helemaal niet meer.

En nee het gaat niet alleen om de topmensen in de financiele wereld, het zijn totaal inefficiente organisaties stuk voor stuk. Tenminste wat ik hoor van kennissen (1*BNP 1* Rabo) die daar vanuit de techniek naar toe gegaan zijn. Alleen ze betalen wel het 3 voudige van een normale werkgever. En juist ja daarom krijgen we dus geen rente meer op onze betaalrekeningen omdat de financiele organisaties wel gegroeid zijn, ze eigenlijk door de automatisering veel minder arbeid in de administratie zouden moeten hebben, maar jaarlijks gaan de kosten om een rekening te mogen hebben voor de burgers en bedrijven wel omhoog.

Dat icesave verhaal, ik had begrepen dat tegenover het merendeel van de schuld ook bezittingen stonden en wanneer deze verkocht worden/werden het merendeel van de schuld zo ingelost kan worden.

De burger/maatschappij is nu ook al de klos omdat ze belogen en bedrogen worden door de financiele sector die allemaal mooi opgetuigde constucties bedenkt een flinke marketing / lobby machine erop zet en deze producten worden weer door overheden/ particulieren/ andere financiele instellingen gekocht.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 12:32:02 #157
324665 meth77
to do or not to do
pi_97378443
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:34 schreef SemperSenseo het volgende:
Zag ik net een Belgische hoogleraar op RTLZ tv: default in Griekenland zal leiden tot een economische ramp in Europa.

Zeg maar dag naar je pensioen en je spaarcentjes! :W
Allemaal jongens die betaald worden door banken,
De bank die failliet gaat doet moet dat maar doen dan, komt zo weer een nieuwe bank voor , kijk maar in de USA, na een jaar weet niemand wie Lehmann is

Als er een autofabriek failliet gaat dan kan niemand meer een auto kopen
pi_97379782
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 12:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de financiele sector zo bij de maatschappij betrokken zou zijn zou maatschappelijk verantwoord ondernemen dus allang daar door uitgevoerd moeten worden. Maar aangezien ze weten dat ze toch weer door de overheid gered worden boeit het ze helemaal niet meer.
Pleit dat niet eigenlijk ervoor om ook de systeembanken allemaal te nationaliseren? Net zoals we het elektriciteitsnet of de verkeersinfrastructuur ook niet privatiseren omdat we ons een instorting daarvan niet kunnen veroorloven.

quote:
En nee het gaat niet alleen om de topmensen in de financiele wereld, het zijn totaal inefficiente organisaties stuk voor stuk. Tenminste wat ik hoor van kennissen (1*BNP 1* Rabo) die daar vanuit de techniek naar toe gegaan zijn. Alleen ze betalen wel het 3 voudige van een normale werkgever. En juist ja daarom krijgen we dus geen rente meer op onze betaalrekeningen omdat de financiele organisaties wel gegroeid zijn, ze eigenlijk door de automatisering veel minder arbeid in de administratie zouden moeten hebben, maar jaarlijks gaan de kosten om een rekening te mogen hebben voor de burgers en bedrijven wel omhoog.
Okee. Maar al die hoge salarissen zijn al weg, dat is geen rijkdom die je in noodgevallen cash uit een financiele instelling kan halen.

quote:
Dat icesave verhaal, ik had begrepen dat tegenover het merendeel van de schuld ook bezittingen stonden en wanneer deze verkocht worden/werden het merendeel van de schuld zo ingelost kan worden.
O okee. Ik vraag me dan af waarom dat niet gebeurt, maar misschien is dat te veel off-topic.

quote:
De burger/maatschappij is nu ook al de klos omdat ze belogen en bedrogen worden door de financiele sector die allemaal mooi opgetuigde constucties bedenkt een flinke marketing / lobby machine erop zet en deze producten worden weer door overheden/ particulieren/ andere financiele instellingen gekocht.
Is dit niet de kern van het verhaal?

Maar de vraag is wat men daar dan mee moet doen. De leugens met belastinggeld van de burger onder het tapijt vegen, of ze ontmaskeren en de burger zeggen dat 'ie te goed van vertrouwen is geweest? Bij welke van die opties heeft de burger nou de meeste baat?
  vrijdag 27 mei 2011 @ 14:14:51 #159
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97382215
Wellink heeft vertrouwen in Griekenland

De president van De Nederlandsche Bank (DNB) Nout Wellink heeft er ''volledig vertrouwen'' in dat Griekenland volgende maand aan de voorwaarden zal voldoen voor een noodstorting van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

''Er wordt enorme druk op Griekenland uitgeoefend om dit op te lossen'', zei hij in een interview.

http://www.nu.nl/economie(...)-in-griekenland.html

_O- wellink 8)7 Nog 6 weken en dan :W *O*
  vrijdag 27 mei 2011 @ 14:30:01 #160
324665 meth77
to do or not to do
pi_97382839
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:14 schreef ikweethetookniet het volgende:

''Er wordt enorme druk op Griekenland uitgeoefend om dit op te lossen'', zei hij in een interview.
Ja nou je zal eerder een opstand krijgen daar, maar als de zakken leeg zijn, dan zijn ze leeg he
  vrijdag 27 mei 2011 @ 17:20:13 #161
321876 Cherna
Fuck the System
pi_97389960
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 14:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wellink heeft vertrouwen in Griekenland

De president van De Nederlandsche Bank (DNB) Nout Wellink heeft er ''volledig vertrouwen'' in dat Griekenland volgende maand aan de voorwaarden zal voldoen voor een noodstorting van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

http://www.nu.nl/economie(...)-in-griekenland.html

_O- wellink 8)7 Nog 6 weken en dan :W *O*
Wellink ja is dat niet die dropveter die ook al president van de DNB is en daar uitstekend werk afgeleverd heeft. Ja Dhr. Wellink geloof ik direct
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_97390350
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 10:34 schreef SemperSenseo het volgende:
Zag ik net een Belgische hoogleraar op RTLZ tv: default in Griekenland zal leiden tot een economische ramp in Europa.

Zeg maar dag naar je pensioen en je spaarcentjes! :W
Welke econoom is dat?

Ik heb dit stukje nu gevonden: http://www.rtl.nl/compone(...)st-ons-5-miljard.xml
  vrijdag 27 mei 2011 @ 17:37:04 #163
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97390619
Dat zegt de ECB al maanden, niets nieuws.

En het klopt ook wel.

Het volgende is wiskundig equivalent:

"Grootte van bailout van onze banken in het geval van een Grieks default" = "Grootte van de bailout om te zorgen dat Griekenland niet default"

Praktisch gezien zal het eerste iets groter zijn omdat de groep groot en verspreid is.
pi_97390691
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 12:31 schreef Basp1 het volgende:
Ik zou je eerst nog een beetje inlezen over hoe een bank z'n geld verdient en hoeveel het in kas heeft.
  vrijdag 27 mei 2011 @ 18:55:07 #165
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_97393404
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 17:30 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Welke econoom is dat?

Ik heb dit stukje nu gevonden: http://www.rtl.nl/compone(...)st-ons-5-miljard.xml
Niet, het betrof een Belgische hoogleraar van de Universiteit van Gent.

Maar jouw stukje heb ik nog niet gekeken, wat ik dus nu ga doen :P
pi_97412628
Het geld is al op de vlucht uit Griekenland.
quote:
Nach Angaben der Bank von Griechenland sanken die Geldeinlagen von Privatpersonen zwischen Januar 2010 und April 2011 um mehr als 30 Milliarden Euro. Auch Unternehmen, so heißt es, zögen ihr Geld zurück. Während sie im Januar letzten Jahres 40,6 Milliarden Euro auf griechischen Banken hatten, waren es im April 2011 nur noch 33,6 Milliarden. Zudem haben auch Ausländer aus den benachbarten Balkanländern, die ihr Geld in Griechenland angelegt hatten, knapp acht Milliarden Euro abgehoben.
Tagesschau
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 28 mei 2011 @ 09:39:20 #167
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_97412823
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 09:12 schreef Digi2 het volgende:
Het geld is al op de vlucht uit Griekenland.

[..]

Tagesschau
Vastgoed zal een lelijke douw krijgen daar als je van 100.000 Euro naar 100.000 drachme gaat, staat er dan een lening in Euro's tegenover dan ben je mooi de klos
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_97412878
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 17:39 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Ik zou je eerst nog een beetje inlezen over hoe een bank z'n geld verdient en hoeveel het in kas heeft.
IJsland ligt krom vanwege bankencrisis

In dat topic wordt toch echt door verschillende gezegd dat er nog wat bezittingen zijn die nog verkocht kunnen worden.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 10:49:13 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97413651
Dat is ook zo. Als een bank "failliet" is of "insolvent" dan betekent dat alleen maar dat de equity van de bank zelf is weggevaagd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_97415461
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 18:55 schreef SemperSenseo het volgende:
Niet, het betrof een Belgische hoogleraar van de Universiteit van Gent.
Dat moet haast Paul de Grauwe wel zijn geweest.
  zondag 29 mei 2011 @ 04:39:11 #172
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_97447944
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 17:58 schreef pberends het volgende:

Dit filmpje past natuurlijk ook prima in dit topic.
LOL! :D

Ik wist trouwens niet dat Dit Was Het Nieuws weer op tv is, leuk :)
  zondag 29 mei 2011 @ 13:16:43 #173
323876 michaelmoore
pi_97453647
Dat deze lening schenking aan Griekenland er zal komen is wel duidelijk, de vraag is, tot wanneer zal de politiek onze portemonnee blijven trekken

Kan Jan-Kees die vraag beantwoorden ????

Want deze betalingen zijn om de rente en aflossing aan vooral Griekse banken te kunnen voldoen en ook de bonussen van de bankdirecteuren

quote:
zo 29 mei 2011, 08:00
Dominotheorie
AMSTERDAM - Eigenlijk is het Griekse probleem heel simpel. Er is een debiteur, die heel veel schulden heeft en die uit zijn normale bedrijfsvoering (in het Griekse geval: belastingontvangsten minus overheidsuitgaven) onvoldoende overhoudt om rente en aflossing te betalen.

Dus gaat de schuldenaar naar zijn crediteuren en zegt: „Het spijt me dat ik mijn zaakjes niet op orde heb, maar ik heb jullie leningen wel nodig, want binnenkort moet er worden afgelost en dat geld heb ik niet.” En hij voegt er dreigend aan toe: „En als jullie het me niet geven, dan hebben jullie een probleem.” Dat probleem is dat de debiteur dan een dubieuze debiteur blijkt te zijn en de crediteuren er bij in dreigen te schieten. Dus geven ze maar toe en wordt er weer geld overgemaakt.

Door de nieuwe leningen neemt de schuldenberg van onze debiteur verder toe. Hij moet over een steeds groter wordend bedrag rente en aflossing betalen en als dat over het kleinere bedrag al niet ging, zal het over het grotere bedrag helemaal niet lukken. Tenzij er een wonder gebeurt. Die kwamen vroeger nog wel eens voor, maar nu een stuk minder. Dus is de kans groot dat over een jaar of eerder de debiteur wederom bij zijn crediteuren op de stoep staat om nog meer leningen te vragen.
En die zullen dan wederom ja moeten zeggen, want hun potentiële verlies is ook weer groter geworden.

[ Bericht 17% gewijzigd door michaelmoore op 29-05-2011 13:33:32 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 29 mei 2011 @ 15:36:21 #174
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97457807
Zeg michaelmoore lees jij mijn posts wel eens?

De vraag 'tot wanneer' had ik nou juist in vrij veel economisch detail beantwoord in posts 138 en 141.
  zondag 29 mei 2011 @ 15:51:07 #175
323876 michaelmoore
pi_97458489
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:36 schreef Conspicuous het volgende:
Zeg michaelmoore lees jij mijn posts wel eens?

De vraag 'tot wanneer' had ik nou juist in vrij veel economisch detail beantwoord in posts 138 en 141.
Ja tot wanneer, tot 2020 zeg je ??
dat wil dus zeggen dat Nederland ieder jaar 2 miljard moet dokken voor de Grieken??

Je weet overigens dat de grieken helemaal geen economie hebben he
Feta, schapenvlees, ferries, verlieslijdende EU gesubsidieerde olijvenindustrie, Toerisme en een beetje wijnbouw (Samos)

Toerisme is er bij gebaat dat Griekenland terug naar de Drachme gaat en flink gaat devalueren, want nu zijn ze veel te duur geworden
  zondag 29 mei 2011 @ 15:53:20 #176
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97458566
Waarschijnlijk tot 2020, tenzij er een herstructurering komt, iets dat met de dag minder waarschijnlijk wordt, zeker nu Lagarde in het IMF zit.

Terug naar de Drachme kan niet (#82).
  zondag 29 mei 2011 @ 15:54:22 #177
323876 michaelmoore
pi_97458599
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:53 schreef Conspicuous het volgende:
Waarschijnlijk tot 2020, tenzij er een herstructurering komt, iets dat met de dag minder waarschijnlijk wordt, zeker nu Lagarde in het IMF zit.

Terug naar de Drachme kan niet (#82).
Zonder een munt die kan devalueren ten opzichte van de klanten zullen ze het niet redden
  zondag 29 mei 2011 @ 15:56:17 #178
344631 Conspicuous
Mensenrechtenactivist.
pi_97458673
Lees #82 nog maar eens, gaat echt niet. Ze moeten aan interne devaluatie doen, d.w.z. lonen verlagen in euro's.
  zondag 29 mei 2011 @ 16:24:06 #179
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_97459717
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 22:27 schreef Conspicuous het volgende:

[..]

Zeg je kan de Nederlandse kranten wel napraten maar die weten het ook niet.

De Euro is een van de lange-termijn oorzaken van de schuldenberg, dat wil ik toegeven, omdat het de illusie van politiek committment gaf en het de rentes te laag maakte in de zuidelijke landen. Niet de belangrijkste oorzaak hoor, dat waren de wereldwijde lage rentes 2000-2007 en politiek mismanagement.

Je hebt gelijk dat de als Griekenland nu de Euro niet had gehad, uit de situatie komen gemakkelijker was geweest. Maar dat is helaas niet de wereld waarin we leven, en ook niet eentje waar we naar terug kunnen.

Griekenland uit de Euro lost nu niets op, en kan nauwelijks. Op het moment dat Griekenland de Euro verlaat verplaatsen alle Grieken hun spaargeld naar het buitenland, want niemand wil Drachmes op de bank als er een devaluatie is aangekondigd. Als het gebeurt in combinatie met kapitaalrestricties heb je een ordinaire bank-run. Dat laat een kapitaalgat van ¤200bn achter (totaal spaargeld op Griekse banken), waardoor alle Griekse banken omvallen. Die zullen dan weer gered moeten worden, maar de getallen zijn vrij groot; de huidige Griekse staatschuld is ¤300bn, daar wil je die ¤200bn aan herkapitalisatie van de banken bij optellen? Voor dat bedrag kan je de hele Griekse staatschuld zo'n beetje aflossen!

Een 'externe devaluatie' door middel van een wisselkoers kan dus niet, en het competitief maken van de Griekse economie zal moeten gebeuren door een 'interne devaluatie', het verlagen van de reële lonen. Dat is nu al lang aan de gang en is ook de kern van het IMF-plan, dus ik zeg niets nieuws.

Conclusie: hou op met praten over de Euro alsof het iets te maken heeft met een oplossing voor de huidige crisis. Als je econoom bent en oorzaken van de huidige crisis aan het onderzoeken bent is het misschien historisch interessant, anders is het gewoon iets waarmee we moeten leven.

NB: dit is allemaal niets nieuws maar komt in de media nauwelijks naar voren. Zoals ik elders al gepost doen vrijwel alle media hier erg slecht verslag van, los van een paar specialistische columnisten van het WSJ en de FT. Zelfs the Economist heeft hier grote fouten over gemaakt.
Yep, helemaal mee eens!
  zondag 29 mei 2011 @ 17:06:10 #180
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_97461104
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 18:52 schreef Conspicuous het volgende:
Tl;dr: niet zo fatalistisch, het gaat om 'wanneer' niet 'of' Griekenland weer gezond wordt, en met welke kosten voor de EU.
Dit begrijp ik nog steeds niet. Hoe gaat een land dat nooit gezond is geweest in de toekomst wel gezond worden?

Voorlopig zie ik alleen een hoop mensen protesteren, niet braaf hun belasting betalen. w/
Bedankt Hans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')