Ik herinner me zelf bijna iedereen nog van m'n basisschooltijd en middelbare school-tijd, voor zover het geen al te grijze muis was. Vaak bij naam, en sowieso qua gezicht en wat voor typetje erbij hoorde.
Van een aantal nare figuren weet ik dankzij sites als Hyves dat ze uiteindelijk behoorlijk goed terecht gekomen zijn, en stuk voor stuk zien deze mensen er nog steeds prima uit (wat vroeger ook al steevast het geval was); het cliché 'dat wordt later vast en zeker een lelijke dikke kassatrut' gaat zéker niet altijd op. Integendeel zelfs.
Maar er zitten er ook bij die zich onvindbaar zijn. Misschien zijn juist dat wel de exemplaren waarmee het iets minder gaat...
-----------------
Ik denk wel dat pesten (weliswaar in combinatie met een minstens redelijk aantrekkelijk uiterlijk en goed ontwikkelde sociale vaardigheden, in de zin van 'op een slinkse manier mensen kunnen manipuleren') je uiteindelijk een hoop op kan leveren, jammer genoeg. Een hele schare bewonderaars, daardoor de macht om over anderen de baas te spelen, daardoor een hoge positie in studentenclubjes, daardoor een alsmaar groeiend netwerk, wat handig is om ergens terecht te komen, en uiteindelijk een vette bankrekening. De kans is helaas groot dat het loont, wat ik dus ook bij meerdere mensen uit m'n middelbare schooltijd zie (die inderdaad knap waren, en op een gluiperige manier sociaal), alleen moet je niet teveel last hebben van zoiets als 'een geweten'.
Het is wel een dilemma als brugpieper zijnde, als je het gevoel hebt niet automatisch tot de veilige middengroep te zullen behoren, of zelfs tot de populaire types: Iemand van de keldertrap af flikkeren en door de machtspositie die je daarmee creëert een relaxte schooltijd tegemoet gaan (en misschien wel een heel léven), of zelf degene zijn die om de haverklap van de keldertrap afgeflikkerd wordt en (misschien wel voorgoed?) doodongelukkig zijn? Bij niet elke persoon zit het hart op de goede plek, zie gisterenavond, en dan is optie 1 een hele logische optie. Ik zal zulke toestanden in geen 100.000 jaar goedkeuren, maar begrijp verdomd goed waarom mensen het doen.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2011 08:19:13 ]