dat is waar..quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:12 schreef totebel het volgende:
Maar een filosoof, de naam zegt het al, filosofeert. Dat maakt het nog niet waar wat hij zegt.
Je hebt de rest van mijn posts blijkbaar niet gelezen in dit topicquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:21 schreef totebel het volgende:
[..]
Ok, zijn hersencapaciteit is misschien groter dan van een ander, maar maakt dat hetgeen hij zegt ook per definitie waar?
Volgens mij is dat op een heel abstract, wiskundig niveau.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:38 schreef pinine het volgende:
[ afbeelding ]
Hawking heeft het vaak over dimensies tot aan de 11e dimensie aan toe maar weet hij eigenlijk zelf wel waar hij het dan over heeft?, je kan wel proberen het rationeel begrijpelijk te maken of een bewegende afbeelding maken van de 4e dimensie maar echt uitleggen gaat net zo min lukken als iemand uit de 2e dimensie de 3e dimensie uitleggen, je zou haast zeggen de pot verwijt de ketel wat Hawking betreft, het hiernamaals is net zo vaag als zijn dimensies maar gaat misschien wel over hetzelfde alleen anders uitgelegd
Dus op een abstract wiskundig niveau kunnen er 11 dimensies zijn maar op reëel niveau niet? Erh. Of zijn de overige dimensies per definitie levenloos? Is Wiskunde dan uiteindelijk wel deel van onze realiteit? Of zijn wij massaal perceptueel verstoord en wonen we eigenlijk in een gele duikboot?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:48 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Volgens mij is dat op een heel abstract, wiskundig niveau.
waarom moet die duikboot geel zijn dan?quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus op een abstract wiskundig niveau kunnen er 11 dimensies zijn maar op reëel niveau niet? Erh. Of zijn de overige dimensies per definitie levenloos? Is Wiskunde dan uiteindelijk wel deel van onze realiteit? Of zijn wij massaal perceptueel verstoord en wonen we eigenlijk in een gele duikboot?.
Ken je geschiedenis.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:17 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
waarom moet die duikboot geel zijn dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You have to stop the Q-tip when there's resistance!
quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:39 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Ken je geschiedenis.Ah, verklaart een hoop, logischSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rustig aan.
das racistisch, waarom geel niet en een andere kleur wel?quote:Op woensdag 18 mei 2011 01:22 schreef Absurditeit het volgende:
Hawking zei vorig jaar al in The London Evening dat het ondenkbaar is dat we in een gele duikboot leven.
Tuurlijk kunnen die dimensies er zijn. Het punt is is dat wij ze ons niet voor kunnen stellen. Met wiskunde kan je er wel dingen mee bereiken zonder dat je het jezelf voor hoeft te stellen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus op een abstract wiskundig niveau kunnen er 11 dimensies zijn maar op reëel niveau niet? Erh. Of zijn de overige dimensies per definitie levenloos? Is Wiskunde dan uiteindelijk wel deel van onze realiteit? Of zijn wij massaal perceptueel verstoord en wonen we eigenlijk in een gele duikboot?.
Als je ze niet voor kan stellen hoe kan je er dan uitspraken over doen? Waarschijnlijk kan je de derde dimensie ook op een bepaalde manier wiskundig formuleren maar zie je er ook geen leven in voorkomen op dat abstracte niveau, enkel de basisfunctionaliteit oid.quote:Op woensdag 18 mei 2011 02:10 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Tuurlijk kunnen die dimensies er zijn. Het punt is is dat wij ze ons niet voor kunnen stellen. Met wiskunde kan je er wel dingen mee bereiken zonder dat je het jezelf voor hoeft te stellen.
Logisch redeneren.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Als je ze niet voor kan stellen hoe kan je er dan uitspraken over doen?
Weet je wel waar je het over hebt ? De vier eerste dimensies kun je toch opnoemen mag ik veronderstellen ?quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Als je ze niet voor kan stellen hoe kan je er dan uitspraken over doen? Waarschijnlijk kan je de derde dimensie ook op een bepaalde manier wiskundig formuleren maar zie je er ook geen leven in voorkomen op dat abstracte niveau, enkel de basisfunctionaliteit oid.
Hawking is geen filosoof, laat staan een "uber filosoof", wat dat ook wezen moge.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:05 schreef kingtoppie het volgende:
je vergelijking stinkt een beetje, hawking is uber filosoof, dus vergelijkbaar als een gregory house als je een of andere maffe ziekte hebt die niet de diagnoseren valt
Nee, die dimensies kunnen er prima zijn; alleen is het onze dagelijkse waarneming die onze "intuïtie" bepaald, en voor ons bepaald wat "natuurlijk" is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 00:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Dus op een abstract wiskundig niveau kunnen er 11 dimensies zijn maar op reëel niveau niet?
Het aantal dimensies is helemaal niet "vaag". Het komt wellicht niet overeen met je intuïtie, maar dat is met zoveel zaken in de wetenschap, en zeker in de fundamentele natuurkunde, zo. Het levert echter wel falsificeerbare theorieën op. Dat alleen al maakt het onvergelijkbaar met een hiernamaals.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:38 schreef pinine het volgende:
[ afbeelding ]
Hawking heeft het vaak over dimensies tot aan de 11e dimensie aan toe maar weet hij eigenlijk zelf wel waar hij het dan over heeft?, je kan wel proberen het rationeel begrijpelijk te maken of een bewegende afbeelding maken van de 4e dimensie maar echt uitleggen gaat net zo min lukken als iemand uit de 2e dimensie de 3e dimensie uitleggen, je zou haast zeggen de pot verwijt de ketel wat Hawking betreft, het hiernamaals is net zo vaag als zijn dimensies maar gaat misschien wel over hetzelfde alleen anders uitgelegd
Ik heb niet echt een voorstelling van het getal 10100. Het overstijgt het aantal deeltjes wat we waarnemen in ons universum. Toch weet ik via simpele rekenregeltjes dat 10100*10100 = 10200.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Als je ze niet voor kan stellen hoe kan je er dan uitspraken over doen?
Ja, duh. Maar dan nog. Wij observeren de eerste drie dimensies en voelen de vierde in het voorschrijden van de tijd zoals wij deze beleven maar 5 t/m11 dan? Als in de eerste 4 dimensies al zoveel leven mogelijk is waarvan we de eerste drie direct kunnen observeren en de 4de enkel 'tweedehands' en misschien maar een fractie ervan (is het niet dat tijd een wiskundig vreemd iets is oid? (klok ? Klepel verhaal)). Laat dus maar staan wat 5 t/m 11 voor mogelijkheden hebben, ook wat 'leven' betreft.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Weet je wel waar je het over hebt ? De vier eerste dimensies kun je toch opnoemen mag ik veronderstellen ?
Nee ok, dat begrijp ik enigszins (quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, die dimensies kunnen er prima zijn; alleen is het onze dagelijkse waarneming die onze "intuïtie" bepaald, en voor ons bepaald wat "natuurlijk" is.
Met wetenschap overstijg je dat. Dat is ook de reden waarom mensen kwantummechanica "vreemd" vinden. Het is slechts het feit dat wij mensen onze dagelijkse waarnemingen doen in een buitengewoon beperkt deel van een immens spectrum (kwa energieschalen, lengteschalen, snelheden, tijdsspannes etc.)
Wat lig je dan te leuteren met:quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:37 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, duh. Maar dan nog. Wij observeren de eerste drie dimensies en voelen de vierde in het voorschrijden van de tijd zoals wij deze beleven maar 5 t/m11 dan? Als in de eerste 4 dimensies al zoveel leven mogelijk is waarvan we de eerste drie direct kunnen observeren en de 4de enkel 'tweedehands' en misschien maar een fractie ervan (is het niet dat tijd een wiskundig vreemd iets is oid? (klok ? Klepel verhaal)). Laat dus maar staan wat 5 t/m 11 voor mogelijkheden hebben, ook wat 'leven' betreft.
Wat is daar nu te berekenen aan ?????quote:Waarschijnlijk kan je de derde dimensie ook op een bepaalde manier wiskundig formuleren
Volgens veel scenario's zijn die te klein om direct waar te nemen. Zo gek is dat niet; ruimtetijd is niet een vast toneel maar een flexibel iets sinds Einstein. Maar het kan zijn dat metingen indirecte aanwijzingen geven voor het bestaan van extra dimensies. De "pioniers" op dit gebied zijn Kaluza en Klein, kort nadat Einstein zijn algemene relativiteitstheorie lanceerde.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:37 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, duh. Maar dan nog. Wij observeren de eerste drie dimensies en voelen de vierde in het voorschrijden van de tijd zoals wij deze beleven maar 5 t/m11 dan?
Natuurlijk. Ruimtetijd wordt door een continue, wiskundige structuur gemodelleerd wat we een "variëteit" noemen (engels:"manifold"). Ruwweg vertelt het aantal coordinaten wat je nodig hebt om een punt op die variëiteit te beschrijven hoeveel dimensies zo'n variëteit heeft.quote:Op woensdag 18 mei 2011 08:03 schreef jogy het volgende:
[..]
Als je ze niet voor kan stellen hoe kan je er dan uitspraken over doen? Waarschijnlijk kan je de derde dimensie ook op een bepaalde manier wiskundig formuleren.
Alles. Wat heeft de frase "een ruimte heeft N dimensies" voor betekenis zonder formele wiskundige definitie?quote:
Niet uit zijn context halen he Haushofer !! Het sloeg hier wél op de eerste drie dimesies hoor !: Lengte , breedte en diepte. En dat die geliëerd zijn aan tijd weet mijn kat ook !!quote:Alles. Wat heeft de frase "een ruimte heeft N dimensies" voor betekenis zonder formele wiskundige definitie?
Ik denk eerder dat dat, net zoals bij mensen, meer intuïtie is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet uit zijn context halen he Haushofer !! Het sloeg hier wél op de eerste drie dimesies hoor !: Lengte , breedte en diepte. En dat die geliëerd zijn aan tijd weet mijn kat ook !!
Dude. Mjin punt is dus: Wiskundig gezien bestaan de 11 dimensies in ieder geval theoretische verklaarbaar binnen de wiskunde en is te formuleren, dan kan je er dus iets mee. Nu is mijn vraag dus als je de 3de/4de dimensie wiskundig kan berekenen zie je daar dan ook het leven in zoals wij deze direct kunnen waarnemen? Zo nee; hoe kunnen sommigen dan stellig zijn over geen leven na de dood (zoals wij deze hier kennen) en zo stellig met wat wel en niet mogelijk is? als wij dus alleen op een indirecte wiskundige manier de rest van de dimensies waar kunnen nemen die dan blijkbaar geen zich hebben op enig leven daarin?quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat lig je dan te leuteren met:
[..]
Wat is daar nu te berekenen aan ?????
Dat maakt niks uit. In de fysica wil je een concrete formulering voor de uitspraak "ruimte is 3-dimensionaal", of "ruimtetijd is 4-dimensionaal". Dat doe je middels wiskunde, niet middels woorden.quote:Op woensdag 18 mei 2011 12:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet uit zijn context halen he Haushofer !! Het sloeg hier wél op de eerste drie dimensies hoor !: Lengte , breedte en diepte.
Dat dus.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:05 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat dat, net zoals bij mensen, meer intuïtie is.
Uh, ja. Het is slechts een wiskundige formulering. Je kunt vervolgens van alles in die ruimte stoppen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 13:44 schreef jogy het volgende:
Thanks voor de uitleg, Haushofer.
[..]
Dude. Mjin punt is dus: Wiskundig gezien bestaan de 11 dimensies in ieder geval theoretische verklaarbaar binnen de wiskunde en is te formuleren, dan kan je er dus iets mee. Nu is mijn vraag dus als je de 3de/4de dimensie wiskundig kan berekenen zie je daar dan ook het leven in zoals wij deze direct kunnen waarnemen?
Ok, duidelijkquote:Op woensdag 18 mei 2011 14:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uh, ja. Het is slechts een wiskundige formulering. Je kunt vervolgens van alles in die ruimte stoppen.
Dat is zo, en ze heeft ook niet de onhebbelijke gewoonte om op alle slakken trachten zout te strooien. Wat ben jij een bolleboos zeg, petje af.quote:Op woensdag 18 mei 2011 14:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. In de fysica wil je een concrete formulering voor de uitspraak "ruimte is 3-dimensionaal", of "ruimtetijd is 4-dimensionaal". Dat doe je middels wiskunde, niet middels woorden.
De relatie tussen ruimte en tijd is trouwens niet bepaald triviaal; het heeft iemand als Einstein meer dan 20 jaar gekost om deze relatie bloot te leggen en uit te werken. Maar misschien dat je kat op de hoogte is van de algemene relativiteitstheorie, dat zou kunnen natuurlijk.
Je zou bij jezelf es na moeten gaan hoeveel aspecten van de moderne natuurkunde eigenlijk "vaag" voor je overkomen. Dat begint al bij moleculen en atomen, maar ook bij het universum op grote schaal (de oerknal!), het idee van krachtvelden, het feit dat zwaartekracht zo verschrikkelijk zwak is etc. etc.quote:
Jij leek te impliceren dat de relatie tussen ruimte en tijd nogal triviaal is. Dat is een grove misschatting, maar dat is wellicht een nuance die je ontgaat.quote:Op woensdag 18 mei 2011 14:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is zo, en ze heeft ook niet de onhebbelijke gewoonte om op alle slakken trachten zout te strooien. Wat ben jij een bolleboos zeg, petje af.
Duidelijk, duidelijk. En ik ben het er mee eens dat waarneming/"gezond verstand" (niet echt intuïtie in mijn ogen) niet alles verklaard kan worden door het voornoemde beperkte spectrum die men kan waarnemen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 14:30 schreef Haushofer het volgende:
Als natuurkundige leer je vooral dat er maar heel weinig zaken zijn die je met je "gezonde verstand" (lees: intuïtie) kunt bevatten. En dat heeft alles te maken met het eerder genoemde feit dat die intuïtie gevormd wordt door een buitengewoon beperkte leefomgeving en ervaring.
We leven op een lengteschaal van meters, tijdschalen van decennia, snelheidsschalen tot enkele honderden meters per seconde, nemen straling direct in een spectrum wat enkele honderden nanometers breed is, etc. etc.
Dat kun je gerust vergelijken met een Plato's grot
nee ok, in die context geloof ik ook zeker dat er een geboorte is, en dat noemen we dan de big bang, maar de big bang moet ook ergens van veroorzaakt zijn, en dat is noemen we dan ''de nirvana'' (uit het niets, wat er altijd al is, maar blijkbaar dus wel de rules of physics hanteerd)quote:Op woensdag 18 mei 2011 18:00 schreef ATON het volgende:
Micio Kaku over het multiversum:
en de 17-delige serie over de 11 dimensies:
Het boek is beter.quote:
Dan heb je het zeker niet begrepen. Vóór de big bang was er al een vorige en ondertussen zijn er in het multiversum weer nieuwe big bangs. Zoveel als er sterren zijn.quote:nee ok, in die context geloof ik ook zeker dat er een geboorte is, en dat noemen we dan de big bang, maar de big bang moet ook ergens van veroorzaakt zijn, en dat is noemen we dan ''de nirvana'' (uit het niets, wat er altijd al is, maar blijkbaar dus wel de rules of physics hanteerd)
die nirvana kan lijkt me geen enkel mens verklaren... dus dan kom ik weer terug op mijn oude discussie...
in die context zou het ook mogelijk zijn dat er in die nirvana op verschillende plekken nieuwe big bangs zijn / komen, dus een multiversum... ik geloof hier eigenlijk wel in
Je bent zeker Brian Greens nieuwste boek aan het lezen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:10 schreef ATON het volgende:
kingtoppie:
[..]
Dan heb je het zeker niet begrepen. Vóór de big bang was er al een vorige en ondertussen zijn er in het multiversum weer nieuwe big bangs. Zoveel als er sterren zijn.
Dat is 1 van de vele hypotheses? Of denk je dat alle relevante wetenschappers het daar al wel zo'n beetje over eens zijn?quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:10 schreef ATON het volgende:
kingtoppie:
[..]
Dan heb je het zeker niet begrepen. Vóór de big bang was er al een vorige en ondertussen zijn er in het multiversum weer nieuwe big bangs. Zoveel als er sterren zijn.
Mensen die iets roepen zonder bewijsquote:Op maandag 16 mei 2011 10:23 schreef KirovAir het volgende:
[..]
Hij is slimmer dan de gemiddelde persoon op aarde. u mad?
Anyway; mensen die in een hiernamaals geloven.
Hoe mensen in dingen geloven die niet eens gefalsificeerd kunnen worden ontgaat mij. Daar komt nog bij dat je het niet-bestaan van iets moeilijk aan kan tonen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 23:53 schreef Draganta het volgende:
[..]
Mensen die iets roepen zonder bewijs
Ah ok, goede reden om er dan maar niet meer in te geloven....quote:Op donderdag 19 mei 2011 00:13 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Hoe mensen in dingen geloven die niet eens gefalsificeerd kunnen worden ontgaat mij. Daar komt nog bij dat je het niet-bestaan van iets moeilijk aan kan tonen.
Nee hoor, ik heb nooit gezegd dat ik in een hiernamaals geloof (al kan ik wel begrijpen waarom je dat denkt). Ik sluit het gewoon niet uit. Ik vind het gewoon overdreven om iemand die in het hiernamaals gelooft uit te lachen. Hebben we niet al genoeg dingen meegemaakt waarvan we dachten dat het echt onmogelijk was?quote:Op donderdag 19 mei 2011 01:39 schreef KoningStoma het volgende:
Tja.. Als je daar wel in gelooft, waarom geloof je dan niet in een praktisch oneindig aantal andere dingen waarvan je het niet-bestaan niet kan aantonen? Je weet wel, het spaghettimonster of een theepot, die ergens rondzwevend in de ruimte.
Waarom zou je het wél aannemelijk vinden? Omdat het je gerust stelt? Dat komt niet bepaald helder over.
Dan heb ik je niet goed begrepen, dat is namelijk precies zoals ik er ook over denkquote:Op donderdag 19 mei 2011 01:49 schreef KoningStoma het volgende:
Je kan een hiernamaals, net zoals het vliegende spaghettimonster, nooit helemaal uitsluiten. Dat is het punt dat ik probeerde te maken. Dit betekent nog niet dat het aannemelijk is.
Moet dat ?quote:Op woensdag 18 mei 2011 21:44 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Dat is 1 van de vele hypotheses? Of denk je dat alle relevante wetenschappers het daar al wel zo'n beetje over eens zijn?
Leg dan eens uit waar jouw stelligheid op gebaseerd is. At best ziet een deel van de mensen die er echt verstand van hebben het als een mogelijkheid, maar jij doet net alsof het al lang en breed bewezen is.quote:
Ho ja ? Hoe kom je tot die conclusie ?quote:Op donderdag 19 mei 2011 06:12 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Leg dan eens uit waar jouw stelligheid op gebaseerd is. At best ziet een deel van de mensen die er echt verstand van hebben het als een mogelijkheid, maar jij doet net alsof het al lang en breed bewezen is.
Nouja, eerst zeg je tegen iemand dat hij er niets van begrepen heeft en vervolgens schrijf je:quote:
Alsof dat al bewezen is en er totaal geen debat meer over bestaat.quote:Vóór de big bang was er al een vorige en ondertussen zijn er in het multiversum weer nieuwe big bangs. Zoveel als er sterren zijn.
Iemand die schrijft na het bekeken hebben van die docu-reeks ( wat ik ten zeerste betwijfel, gezien de lengte van deze reeks ):quote:Op donderdag 19 mei 2011 07:20 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Nouja, eerst zeg je tegen iemand dat hij er niets van begrepen heeft en vervolgens schrijf je:
[..]
Alsof dat al bewezen is en er totaal geen debat meer over bestaat.
mag ik concluderen dat die er niks van begrepen heeft van wat men hier duidelijk maakt.quote:nee ok, in die context geloof ik ook zeker dat er een geboorte is, en dat noemen we dan de big bang, maar de big bang moet ook ergens van veroorzaakt zijn,
Waarom zou zoiets uberhaupt wel bewezen kunnen worden maar een hiernamaals niet? Ik kan wel bedenken dat men in de toekomst ruimteschepen bouwt die naar wat wij als het centrum zien reist om daar metingen te verrichten. Maar waarom dan geen apparaten die zoiets zou kunnen als geesten zou manifesteren, of er op een andere manier contact mee kan leggen, die ons vertellen hoe het daar zou zijn?quote:Op donderdag 19 mei 2011 07:20 schreef Absurditeit het volgende:
Alsof dat al bewezen is en er totaal geen debat meer over bestaat.
Een gedragsverandering vanuit angst is niet een weg die ik zou kiezen. We hebben nu al duizenden jaren het religieuze zwaard van Damocles over ons hangen en om nou te zeggen dat het een positieve uitwerking heeft gehad op de psyche van de mens en zijn gedragingen naar elkaar: Nee. En wat dat betreft durf ik ook wel een hand of deel van mijn teelbal in het vuur te steken dat de hemel/hel niet bestaat en je een eventuele ziel niet kwijt kan raken door acties die subjectief door ons als 'slecht' gezien worden. Maar uiteraard is dat persoonlijk.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:11 schreef loop het volgende:
In tegenstelling tot een geloof in een hiernamaals, niet alleen kan het als controle middel dienen voor de populatie (bv je verliest je ziel als je criminele activiteiten begaat, je verliest je gereserveerde plaatsje in de hemel die men weer moet terugverdienen)
Ja, ik. En ik kan je vertellen dat de stelligheid waarmee jij dit soort ideeën brengt buitengewoon misplaatst is. Ik kan hele verhalen gaan ophangen waar het idee van "een multiversum" vandaan komt (Twee ongerelateerde ideeën: een poging om QM 'deterministisch' te houden, en een interpretatie van het buitengewoon grote aantal vacua wat je in snaartheorie krijgt na compactificatie), maar het bestaan van dit multiversum is absoluut geen zekerheid.quote:Op donderdag 19 mei 2011 08:24 schreef ATON het volgende:
En zitten hier dan bollebozen tussen die deskundig genoeg zijn hierover te debatteren?
Je "intuïtie" voor de natuur is denk ik grotendeels gebaseerd op je directe waarnemingquote:Op woensdag 18 mei 2011 17:41 schreef jogy het volgende:
[..]
Duidelijk, duidelijk. En ik ben het er mee eens dat waarneming/"gezond verstand" (niet echt intuïtie in mijn ogen) niet alles verklaard kan worden door het voornoemde beperkte spectrum die men kan waarnemen.
Ik snap niet echt wat je hiermee zegt. In de natuurkunde probeer je natuurkundige processen te beschrijven. Daarbij, je beschrijft geen "leven" met fundamentele fysica; daarvoor is het veels te complex.quote:Wat jij eerder uitlegde trouwens is om het simpel te zeggen, correct me if i'm wrong, dat de zuivere wetenschappen (natuurkunde/wiskunde) de 'kamer' (dimensie) kunnen berekenen maar dus uiteindelijk niet in de kamer kunnen kijken.
quote:Voor ons zal het lastig, zo niet onmogelijk zijn, er ooit achter te komen of het multiversumbeeld klopt.
quote:Maar als het multiversumbeeld klopt- een heel groot 'als'...
quote:Maar we moeten beklemtonen dat zelfs als we de speculatieve premisse van het multiversum aanvaarden...
Volgens mij zijn de inzichten de afgelopen 12 jaar nou niet zo denderend geworden dat we deze voorzichtigheid niet nog steeds zouden aanhouden. Ik weet niet hoe Greene het in zijn nieuwe boek presenteert (voor de rest is er misschien populaire literatuur van Linde of Smolin hierover, maar daar ben ik niet bekend mee), maar bovenstaande voorzichtigheid lijkt mij meer dan gepastquote:Als Smolins theorie juist is, en als wij een doorsneelid van een volwassen multiversum zijn (dit zijn hele grote 'alsen' en ze kunnen uiteraard op vele fronten worden aangevochten)...
Ik bedoel met intuïtie eerder onderstaand.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 20:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je "intuïtie" voor de natuur is denk ik grotendeels gebaseerd op je directe waarneming
Dat zou dus ook aansluiten met een idee van een onsterfelijke bewustzijn en bijvoorbeeld reïncarnatie (die 'eerdere kennis' kan dan geleerd zijn in een ander leven en dan zou er een dun lijntje zijn naar die desbetreffende kennis)quote:In de filosofie wordt het begrip intuïtie gebruikt als aanduiding van pure, directe kennis die niet uit eerdere kennis kan worden afgeleid (zie ook Henri Bergson). Het begrip intuïtie speelt tenslotte ook een rol in de persoonlijkheidstheorie van Carl Gustav Jung en New Age stromingen.
Hm, wat jij zegt bedoel ik dusquote:[..]
Ik snap niet echt wat je hiermee zegt. In de natuurkunde probeer je natuurkundige processen te beschrijven. Daarbij, je beschrijft geen "leven" met fundamentele fysica; daarvoor is het veels te complex.
"Niet uit eerdere kennis" betekent gewoon dat je hersenen op basis van voorgaande gebeurtenissen een nieuwe kunnen intepreteren. Niet dat je die kennis hebt opgedaan uit een voorgaand leven....quote:Op vrijdag 20 mei 2011 21:59 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik bedoel met intuïtie eerder onderstaand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AFtie_(psychologie)
Het begrip "dimensie" is een puur wiskundige definitie. Daar valt verder weinig meer over te zeggen. Wat er vervolgens in de desbetreffende ruimte aan de hand is, is een hele andere vraag.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 21:59 schreef jogy het volgende:
Een natuurkundige beschrijving van een eventuele dimensie is niet per se de volledige beschrijving van die dimensie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |