Tsjakka!quote:Op maandag 16 mei 2011 10:35 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
De energie waar je geest uit bestaat is puur opgebouwd uit voeding. Daarom hoeft men na de dood ook niet meer te eten
Jij schijnt in een ziel te geloven, maar wat is nu die ziel? Maar goed daar zijn vast ook al tig topics over volgeschreven. Wat ik wilde zeggen is: Je gaat dus van een aanname uit , waarvoor geen enkele aanwijzing is dat het op iets anders dan onze menselijke verbeelding gebaseerd is.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:43 schreef Johannes_VIII het volgende:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Welke argumenten gebruikt Hawking? Ik neem iemand met zijn intelligentie heel serieus, maar dat betekent niet dat ik het zomaar van hem aanneem als hij het zegt.
Zelf geloof ik wel in een soort-van leven (liever gezegd bewustzijn) na de dood. Natuurlijk weet ik het niet zeker, maar ik heb wel zo mijn redenen om hierin te geloven. Een aantal van die redenen zijn al genoemd zoals het behoud van energie.
Ik las in dit topic ook dat dat je ziel / bewustzijn uiteen kon vallen in stukjes na je dood en dat je dan zou voortleven als al die stukjes gescheiden van elkaar. Zoiets vind ik zelf ook nog wel plausibel.
Ik probeer er trouwens wel mee uit te kijken. Ook al zou het objectief gezien niet uitmaken dat ik denk dat ik de dood "overleef" en het toch niet doe, zou ik het voor mezelf wel zonde vinden als ik het mis zou hebben. Dus ik probeer een beetje rekening te houden met alle mogelijkheden.
Ik zie persoonlijk de ziel en bewustzijn als (zowat) gelijk aan elkaar, alleen zou de ziel voor eeuwig bestaan en doet bewustzijn dat niet per se.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:24 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Tsjakka!
[..]
Jij schijnt in een ziel te geloven, maar wat is nu die ziel? Maar goed daar zijn vast ook al tig topics over volgeschreven. Wat ik wilde zeggen is: Je gaat dus van een aanname uit , waarvoor geen enkele aanwijzing is dat het op iets anders dan onze menselijke verbeelding gebaseerd is.
ha nee joh....ik werk heel veelquote:Op maandag 16 mei 2011 23:43 schreef vaarsuvius het volgende:
dandybleu, ik stel voor dat je je naam wijzigt in adhdbleu. Heb je je Ritalin wel ingenomen vandaag?
Integendeel. Het "succes" dat de mensheid nu heeft, in tegenstelling tot meer dan 10.000 jaar geleden, is de cultuur die men nu heeft.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:58 schreef jogy het volgende:
[..]
Een soort kan veel geleerd materiaal verder vasthouden dus is niet alles verloren als iemand overlijdt. Ik zie voordelen als er een levensvorm zoiets voor elkaar heeft weten te boksen en het lijkt mij in ieder geval dat een levensvorm in de breedste zin van het woord alle gereedschappen zouden kunnen gebruiken die er in het universum beschikbaar zijn. Overduidelijk is de mensheid niet zo ver dat er een pratend en volledig geleerde baby uit komt rollen en waarschijnlijk zal het ook wel niet zo ver komen maar bepaalde basale zaken zijn misschien wel over te dragen die noodzakelijk zijn in de natuur en wie weet; over een [heelveel] jaar worden er misschien wel pratende baby's geboren, is wel makkelijk. Ik zie in ieder geval wel voordelen in een eventueel non-lokaal bewustzijn die tijdens en na het leven zonder het lichaam kan voortbestaan in welke vorm dan ook.
Ik ben geen expert ofzo, maar ik denk niet dat je dat zo kan vergelijken. Op de schaal van het hele kleine ziet men inderdaad dingen die onnatuurlijk lijken. Vanaf dat je het gaat hebben over moleculen en andere structuren van meerdere atomen, zie je deze "rare" gedragingen al bijna niet meer. (dacht ik ergens meegekregen te hebben)quote:[..]
Naja, als de bouwstenen van de natuur bepaalde eigenschappen heeft waarom zou het dat niet door kunnen geven aan hetgeen wat gebouwd wordt? Als je een huis bouwt met rubberen blokken zal het geheel de eigenschappen hebben van de blokken. Als quantum deeltjes bepaalde eigenschappen in zich hebben waarom zouden bepaalde onderdelen van dat bouwsel geen eigenschappen van deze quantumdeeltjes mee kunnen nemen voor een efficienter geheel? Reïncarnatie en een voortlevend bewustzijn heeft binnen een universum voordelen, het universum bestaat al miljarden jaren dus wie weet wat er in de tussentijd allemaal adje random voor elkaar gebokst is? Hoef je geen God bij te betrekken zeg maar.
//quote:You don't need to be a theoretical physicist to work that one out.
Hoe verklaar je dat jij bestaat? Niet jouw lichaam, maar jij, je bewustzijn? Waarom zitten jouw gedachtes in jouw lichaam? Het hele feit dat je zonder (duidelijke) reden bestaat is al zo onvoorstelbaar vreemd, dat dat toch genoeg reden moet zijn om in elk geval niet 100% uit te sluiten dat er meer zou kùnnen zijn?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:30 schreef Absurditeit het volgende:
Stephen is right, maar zoals iemand al terecht schreef als comment:
[..]
//
http://www.guardian.co.uk(...)o-heaven?INTCMP=SRCH
juist ja, jij hebt geen kennis, maar trekt wel de conclusie dat ons bewustzijn vanuit het niets zonder enige reden ineens bestaat....quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:40 schreef Strani het volgende:
Geloven dat ons hele bewustzijn vanuit het niets, zonder enige reden, ineens 'bestaat', is minstens net zo dom en naief in geloven in een schepper en een hiernamaals. Men denkt alleen maar over waar we naar toe gaan, maar nooit over waar we vandaan kwamen.
Laten we nu maar gewoon accepteren dat ons hele bestaan erg vreemd is en niet uit te leggen valt. Zonder kennis conclusies trekken is het domste dat een mens kan doen.
Die conclusie trek ik juist niet. Die trekken mensen die nergens in geloven. Dat probeer ik juist te benadrukken.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
juist ja, jij hebt geen kennis, maar trekt wel de conclusie dat ons bewustzijn vanuit het niets zonder enige reden ineens bestaat....
hoe kom je daar dan op?
Hawking is voor mij persoonlijk het perfecte bewijs dat een hoge intelligentie niet altijd samengaat met een net zo grote wijsheid.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:42 schreef pinine het volgende:
iemand die zegt de waarheid in pacht te hebben of het nu Hawking is of een of andere professor![]()
uiteindelijk maakt iedereen z'n eigen waarheid/werkelijkheid
let me rephrase:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:44 schreef Strani het volgende:
[..]
Die conclusie trek ik juist niet. Die trekken mensen die nergens in geloven. Dat probeer ik juist te benadrukken.
Voor iemand die niet goed leest gebruik je je zwaaismiley wel heel erg overtuigend..
Klopt, die trek ik. Maar dan heb ik het wel over mensen die letterlijk geloven dat er niets bestaat. Niet over mensen die niet iets volledig geloven. Dat laatste doe ik ook niet.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:49 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
let me rephrase:
je trekt de conclusie dat mensen die nergens in geloven ''Geloven dat ons hele bewustzijn vanuit het niets, zonder enige reden, ineens 'bestaat''
iets met mensen over één kam scheren, terwijl het naar mijn mening ongegrond is.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Klopt, die trek ik. Maar dan heb ik het wel over mensen die letterlijk geloven dat er niets bestaat. Niet over mensen die niet iets volledig geloven. Dat laatste doe ik ook niet.
Wat heb jij eigenlijk met zwaaismileys?
Hoe is dat over één kam scheren? Voor mij is het een hele logische conclusie. Als je bewust gelooft dat er niets is, dan geloof je ook dat het pure willekeur is dat we bestaan. Want als je niet gelooft dat het willekeur is, dan geloof je ook niet meer in 'niets'.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:52 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
iets met mensen over één kam scheren, terwijl het naar mijn mening ongegrond is.
het is denk ik toch een manier van kijken die anders is dan de mijne...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:53 schreef Strani het volgende:
[..]
Hoe is dat over één kam scheren? Voor mij is het een hele logische conclusie. Als je bewust gelooft dat er niets is, dan geloof je ook dat het pure willekeur is dat we bestaan. Want als je niet gelooft dat het willekeur is, dan geloof je ook niet meer in 'niets'.
Akkoord, maar uiteindelijk moet alles te herleiden zijn nietwaar? Dat onze lichamen bestaan kan je inderdaad als een logisch gevolg zien van dingen die daarvoor plaatsvonden (organismen), maar ook die moeten weer ergens vandaan komen. Er is altijd wel een 'punt 0', en juist dat punt kunnen we niet verklaren.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 04:58 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
het is denk ik toch een manier van kijken die anders is dan de mijne...
ik geloof in oorzaak en gevolg, ik geloof dat het een logisch gevolg is dat er organismen bestaan na de willekeur van alles en nog wat wat gebeurt is ja.
kijk, je hebt de essentie doorgrondquote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Akkoord, maar uiteindelijk moet alles te herleiden zijn nietwaar? Dat onze lichamen bestaan kan je inderdaad als een logisch gevolg zien van dingen die daarvoor plaatsvonden (organismen), maar ook die moeten weer ergens vandaan komen. Er is altijd wel een 'punt 0', en juist dat punt kunnen we niet verklaren.
je hebt zojuist wel zelf de conclusie getrokken dat er een punt 0 moet zijn...quote:: ''Zonder kennis conclusies trekken is het domste dat een mens kan doen''
nu is dat hiernamaals iets wat verzonnen is door de mens (of sprak god weer is?)quote:''is minstens net zo dom en naief in geloven in een schepper en een hiernamaals.''
Voor nu wil ik alleen even reageren op je laatste edit, omdat het anders wat lang wordt op dit late uur.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:03 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
kijk, je hebt de essentie doorgrond
das wel nice, betekent toch dat je verder gefilosofeerd hebt dan gemiddeld persoon denk ik.
maar nu verder:
ik vind dus dat je niet geloven niet kan typeren als ''vanuit het niets, zonder enige reden, ineens bestaat''
aangezien ''oorzaak en gevolg''
jij stelt daarop dat er ergens een ''punt 0'' moet zijn.
vanuit dat perspectief kan je niet geloven wel typeren als ''vanuit het niets, zonder enige reden, ineens bestaat''
maar je zegt zelf
[..]
je hebt zojuist wel zelf de conclusie getrokken dat er een punt 0 moet zijn...
waarom moet dit? dat is logisch in hoe wij denken, maar er klopt geen kant van...
ga maar na: als er een god zou zijn die alles getriggert heeft, dan zou deze god weer geen punt 0 hebben...
daarom geloof ik niet in god
edit: waarom wel in god te geloven? god houdt ons dom, en onze denkwijze is beperkt.
edit: vaag verhaal maar als ik iets moet benadrukke ofzo hoor ik wel reacties
om nog een stukje van je te ontkrachten...
[..]
nu is dat hiernamaals iets wat verzonnen is door de mens (of sprak god weer is?)
dus daarom is het onlogischer om te geloven in een schepper én een hiernamaals dan ''vanuit het niets, zonder enige reden, ineens bestaat'' - wat ik liever zie als oorzaak gevolg
laatste edit: omdat de mensheid het punt 0 niet kan verklaren geloof jij dus eigenlijk dat god onze denkwijze beperkt heeft en ons dus dom houdt.
prima gedachte verder hoor, het klopt aan alle kanten, alleen dan erbij stellen dat god ook andere dingen heeft gemaakt die wij niet kunnen waarnemen is onlogischer, dus daarbij vervalt al mijn geloof in hoe religie god projecteert ''hemel / hel / hiernamaals''
ik heb net uiteen proberen te leggen waarom god -mits hij bestaat- ons dom zou houden. (omdat het verhaal met dat er ergens een punt 0 moet zijn niet klopt)quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:34 schreef Strani het volgende:
[..]
Voor nu wil ik alleen even reageren op je laatste edit, omdat het anders wat lang wordt op dit late uur.
Ik denk dat het van de persoon afhankelijk is of het geloven in een god je dom houdt of niet. Ik persoonlijk vind het plausibeler dat een god, of bron, wel bestaat. Voor mij is dat juist een prima brandstof om verder mee te filosoferen, terwijl veel gelovigen dat niet doen. Dus het is voor iedereen weer anders.
Mijn geloof is heel gelimiteerd. Het enige dat ik vrijwel uitsluit (nooit 100%) is dat er helemaal niets is. Ik heb wel ideeën over wat ik erg mogelijk acht, maar er is niets waar ik volledig in geloof. Ik ben ook niet religieus (in tegendeel, zelfs anti-religieus).
Ik heb ook een gevoel van 'ik hoef het nu allemaal toch niet te weten. Als een God ons hierheen gestuurd heeft zonder dat we weten waarom, dan zal daar wel een reden voor zijn. Daar kom ik dan later wel achter'. Dat geeft rust, hoewel het brein natuurlijk altijd nieuwsgierig blijft.
Duidelijk. Ik geloof dan ook niet dat er een Punt 0 is. En juist dàt is waarom ik het bestaan van een god niet uit kan sluiten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:37 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
ik heb net uiteen proberen te leggen waarom god -mits hij bestaat- ons dom zou houden. (omdat het verhaal met dat er ergens een begin moet zijn niet klopt)
Ik stel nergens dat geloven in een god je dom zou moeten houden.... ik zeg alleen dat als hij zou bestaan dat hij dit WEL doet, gelovig of niet. (begin dat niemand snapt)
that makes no sence,quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Duidelijk. Ik geloof dan ook niet dat er een Punt 0 is. En juist dàt is waarom ik het bestaan van een god niet uit kan sluiten.
slaap lekker, we kijken hier morgen wel naarquote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Duidelijk. Ik geloof dan ook niet dat er een Punt 0 is. En juist dàt is waarom ik het bestaan van een god niet uit kan sluiten.
Ik vind 'het niet kunnen bevatten' een behoorlijk goede reden om goed na te denken over het eventueel bestaan van 'meer'. Het zou ons tenminste nederig moeten stemmen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
that makes no sence,
dit is weer puur gebaseerd op ''het niet kunnen bevatten'' dus eigenlijk weer een optie die ik heb geprobeerd neer te leggen in mijn verhaal?
Haha ja. Truste!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:46 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
slaap lekker, we kijken hier morgen wel naar
blijft rare stof
De mensen die een hiernamaals ontkennen doen dat omdat zij bang zijn voor de onzekerheden van het onbekende. Vooral wetenschappers kunnen hier maar moeilijk mee omgaan, daarom houden zij ook zo van exacte modellen waarmee zij voorspellingen kunnen doen over hun omgeving en zo verkrijgen zij grip op hun bestaan wat hun angst daarvoor verminderd. Omdat zij datzelfde niet kunnen doen met het hiernamaals kiezen zij voor de makkelijkste en meest simpele optie: ontkenning. Het is maar hoe je het wil zien.quote:A belief that heaven or an afterlife awaits us is a "fairy story" for people afraid of death, Stephen Hawking has said.
En dat is jou verteld door een van die mensen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 06:41 schreef loop het volgende:De mensen die een hiernamaals ontkennen doen dat omdat zij bang zijn voor de onzekerheden van het onbekende.
Ik probeer enkel Stephen Hawkings denkwijze te volgen, wat natuurlijk een futiele poging is voor een niet wetenschappelijk opgeleid iemand als ik (afgezien van een beduidend lager IQ waardoor ik nog minder recht van spreken heb) maar je moet toch wat.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:04 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
En dat is jou verteld door een van die mensen?
De meeste mensen die meediscussieren over dergelijke zaken beschikken bij lange na niet over het IQ waar Hawking wel over beschikt, dus daar hoeven we ons niet zo druk om te maken lijkt me. Ook zou het me niet verbazen als er ooit iemand is geweest die zo'n theorie met hem heeft gedeeld, maar Hawking kennende zal hij die mening niet klakkeloos over hebben genomen. Verder kan ik me eigenlijk ook slecht voorstellen dat Hawking (ergens liet merken dat hij) bang zou zijn voor de dood.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:41 schreef loop het volgende:
[..]
Ik probeer enkel Stephen Hawkings denkwijze te volgen, wat natuurlijk een futiele poging is voor een niet wetenschappelijk opgeleid iemand als ik (afgezien van een beduidend lager IQ waardoor ik nog minder recht van spreken heb) maar je moet toch wat.
Alsof er mensen zijn geweest die aan Stephen Hawking vertelden dat het geloof in een hiernamaals een sprookje is zodat ze niet bang hoeven te zijn voor de dood.
Vermakelijk, maar niet correctquote:Op dinsdag 17 mei 2011 06:41 schreef loop het volgende:
Uit het artikel:
[..]
De mensen die een hiernamaals ontkennen doen dat omdat zij bang zijn voor de onzekerheden van het onbekende. Vooral wetenschappers kunnen hier maar moeilijk mee omgaan, daarom houden zij ook zo van exacte modellen waarmee zij voorspellingen kunnen doen over hun omgeving en zo verkrijgen zij grip op hun bestaan wat hun angst daarvoor verminderd. Omdat zij datzelfde niet kunnen doen met het hiernamaals kiezen zij voor de makkelijkste en meest simpele optie: ontkenning. Het is maar hoe je het wil zien.
En dat er geen enkele aanleiding is om van een "hiernamaals" - wat een kinderlijk concept blijft dat toch! - uit te gaan, deert jou niet?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 06:41 schreef loop het volgende:
Uit het artikel:
[..]
De mensen die een hiernamaals ontkennen doen dat omdat zij bang zijn voor de onzekerheden van het onbekende. Vooral wetenschappers kunnen hier maar moeilijk mee omgaan, daarom houden zij ook zo van exacte modellen waarmee zij voorspellingen kunnen doen over hun omgeving en zo verkrijgen zij grip op hun bestaan wat hun angst daarvoor verminderd. Omdat zij datzelfde niet kunnen doen met het hiernamaals kiezen zij voor de makkelijkste en meest simpele optie: ontkenning. Het is maar hoe je het wil zien.
Die twee zaken hebben bijzonder weinig met elkaar te maken, lijkt me. Of je moet het aloude "God als eerste beweger"-argument aanhouden.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 05:41 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is eenzelfde aanname dat Hawking doet.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:04 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
En dat is jou verteld door een van die mensen?
quote:Dat de hemel zou bestaan of dat er een hiernamaals zou zijn, dat is een 'sprookje' uitgevonden door mensen die bang zijn voor de dood.
Dit gaat niet op, je past de wet van behoud van energie verkeerd toe. Energie gaat inderdaad niet verloren, maar in dit geval wordt alle energie van ons denken (elektrische energie) omgezet in warmte.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:25 schreef Johannes_VIII het volgende:
Eén van de redenen is behoud van energie. Omdat energie niet verloren gaat, geloof ik niet dat bewustzijn (iets dat zou voortkomen uit processen die complex genoeg zijn) verloren gaat. Hooguit wordt het een andere vorm. Waarom zou bewustzijn op magische wijze ontstaan uit complexe processen en niet al op de één of andere manier fundamenteel aanwezig zijn in wat het veroorzaakt?
Daar heb je gelijk in. Ik probeer alleen aan te geven waar een duidelijke denkfout zit.quote:Ik probeer het ook niemand op te dringen, want ik weet het niet zeker en iedereen heeft zo z'n eigen ideeën.
Daarvoor moet je eerst specificeren hoeveel energie er gepaard gaat met het verschijnsel "bewustzijn", en wat daarmee kan gebeuren na je dood. Anders is zo'n bewering betekenisloos.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:25 schreef Johannes_VIII het volgende:
Eén van de redenen is behoud van energie. Omdat energie niet verloren gaat, geloof ik niet dat bewustzijn (iets dat zou voortkomen uit processen die complex genoeg zijn) verloren gaat.
Als er toch niets is na de dood en God bestaat niet, waarom zou je je dan druk maken?quote:Hawking: 'Ik ben niet bang voor de dood. Ik heb dagelijks de afgelopen 49 jaar met het vooruitzicht op de dood te leven en dat heeft gemaakt dat ik niet bang ben, al wil ik nog niet gaan', zegt hij in The Guardian. 'Ik heb nog zoveel te doen hier.'
Ons brein is geen computer, helaas misschien voor Hawking.quote:Voor Hawking is het brein een soort computer die stopt met werken als de onderdelen het begeven. 'En er is geen hemel of hiernamaals voor kapotte computers. Dat is een sprookje voor wie bang is van het donker.'
En waarom dan?quote:In het interview verwerpt Hawking dus dat er leven na de dood is en benadrukt hij dat we onze mogelijkheden op Aarde moeten invullen door goed te leven. Op de vraag van The Guardian hoe we dan precies moeten leven, antwoordt hij: 'We moeten de hoogste waarde van onze daden zoeken.'
Dat is zo'n oude drogredeneringquote:Hawking moet dan toch ergens in geloven, anders maakt het helemaal niet uit wat wij doen.
Je hoeft niet te bewijzen dat iets niet bestaat als er geen observaties zijn gedaan die suggereren dat het wel bestaat.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:49 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig dat een grootwetenschapper dit soort uitlatingen doet.
Wat een hiernamaals is, zou hij dan eerst moeten definieren om vervolgens te bewijzen dat het niet bestaat.
Oud_Student:quote:In het interview verwerpt Hawking dus dat er leven na de dood is en benadrukt hij dat we onze mogelijkheden op Aarde moeten invullen door goed te leven. Op de vraag van The Guardian hoe we dan precies moeten leven, antwoordt hij: 'We moeten de hoogste waarde van onze daden zoeken.'
Ik heb nog een reden bedacht: Voor jezelf en in tweede plaats je omgeving ? Is dit geen goede reden ?quote:En waarom dan?
Hawking moet dan toch ergens in geloven, anders maakt het helemaal niet uit wat wij doen.
quote:Op maandag 16 mei 2011 11:21 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat is zonde? Er zijn zoveel dingen die mensen als zonde ervaren die ik niet als enige zonde ervaar.
Bedoel je dat het leven geen nut heeft, geen ultiem doel? Geen goddelijk taak waarvoor je op aarde bent gekomen (ook al zo'n misvatting, je komt uit de aarde niet op de aarde).
De meeste doelloze dingen kunnen nog wel leuk zijn.
Gemiddeld spelletje is ook compleet doelloos.
En ga nou ook niet doen alsof je leven zo belangrijk is, 95% van ons leven besteden we aan onzin.
quote:Op maandag 16 mei 2011 12:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat is moeilijk he, er achter komen, dat je geen nut hebt.
Maar waarom zou iets nut moeten hebben?
Alles heeft een doel, en er wordt altijd ergens naartoe gewerkt, elke dag weer. Nutteloos is het niet weten van het waarom het zo is, vandaar de wetenschap.quote:Op maandag 16 mei 2011 12:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
oh, ik maak daar wel degelijk mijn punt.
Er is geen noodzaak voor het nut van een leven.
Waarom? Wat geeft je die indruk?quote:
Wat is het nut van een kind dat wordt geboren en 2 dagen later dood is?quote:en er wordt altijd ergens naartoe gewerkt, elke dag weer. Nutteloos is het niet weten van het waarom het zo is, vandaar de wetenschap.
Als kind moesten we ook van alles waar we het nut niet van inzage, pas later in je leven kan je dankbaar zijn voor de lessen die je geleerd hebt.
Dan is het geen ziel, een eigenschap van een ziel is, dat die niet sterft met het lichaam.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:19 schreef gelly het volgende:
Je "ziel" is niet meer dan een chemisch proces, stopt dat proces dan stopt je " ziel". Veel moeilijker is het niet denk ik.
Ja. Waarom niet?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:24 schreef Daniel1976 het volgende:
En als je wel zielig gaat doen, waar stop je dan? Stel een mens heeft en ziel, heeft een dier dan een ziel? Mijn hond heeft een persoonlijkheid, een humeur goede en slechte dagen, net een mens. Heeft een hond dan ook een ziel? En een muis? En een mier? En een amoebe? Een bacterie, een cel?
hij heeft zichzelf al eens nader uitgelegd... voor het gemak citeer ik hem wel even voor je:quote:Op dinsdag 17 mei 2011 08:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die twee zaken hebben bijzonder weinig met elkaar te maken, lijkt me. Of je moet het aloude "God als eerste beweger"-argument aanhouden.
kan jij überhaupt al lezen?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:49 schreef Oud_student het volgende:
Merkwaardig dat een grootwetenschapper dit soort uitlatingen doet.
Wat een hiernamaals is, zou hij dan eerst moeten definieren om vervolgens te bewijzen dat het niet bestaat.
Tegenstanders van de religie zeggen nu juist dat het sprookje van het hiernamaals juist uitgevonden is door de religieuze machthebbers om de bevolking bang te maken en in het hiernumaals arm en dom te houden opdat zij een goed leven hebben
De uitspraak van Hawking zou psychologisch ook zo uitgelegd worden, hij is bang dat er wel wat is na de dood en misbruikt de wetenschap om zichzelf moed in te praten dat er niets is.
[..]
Als er toch niets is na de dood en God bestaat niet, waarom zou je je dan druk maken?
[..]
Ons brein is geen computer, helaas misschien voor Hawking.
Voor kappotte computers is een hiernamaals, die worden gerecycled of gaan naar de 3e wereld.
[..]
En waarom dan?
Hawking moet dan toch ergens in geloven, anders maakt het helemaal niet uit wat wij doen.
quote:Op dinsdag 17 mei 2011 10:04 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dat is zo'n oude drogredeneringDe filosofie heeft die stelling al honderden jaren achter zich gelaten. Je kunt prima een moraal hebben zonder een geloof aan te hangen.
Ik zou zelfs willen stellen dat júist ongelovigen een sterke moraal hebben: gelovigen volgen immers maar de (arbitraire) regels die in een boek staan. "God is goed" per definitie en discussie over wat goed is, is niet nodig.Als in een boek staat dat vrouwen een minderwaardige rol verdienen, dan is dat zo. Op straffe van vernietiging in het vagevuur, dat is blijkbaar nodig om de gelovige in het gareel te houden. Lekkere moraal.
lijkt me dan niet dat hawking erin gelooft...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:11 schreef pinine het volgende:
er zijn wetenschappers (misschien Hawking ook wel) die denken dat er hogere dimensies zijn waar tijd en ruimte dus heel relatief zijn en nu juist daar zou dan dat hiernamaals zijn (over dimensies zie topic wetenschap en technologie)
Jij ook, of heb je alleen maar mijn post gequote (waarvoor dank)quote:
Alles in de natuur heeft toch nut en dient een doel ? Dat is toch wat wetenschap ons leert ? Het systeem waarin we leven blijft bestaan omdat wat moet gebeuren gebeurd ? Tot in het kleinste deel wordt daaraan gewerkt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waarom? Wat geeft je die indruk?
[..]
Wat is het nut van een kind dat wordt geboren en 2 dagen later dood is?
Of het nut van... (vul zelf maar iets doelloos in).
En belangrijker, wat is het nut van jouw leven of het mijne?
Eten verzamelen, neuken, dna doorgeven, kennis overdragen, dood gaan.
Het blijkt achteraf vaak "een doel" te kunnen hebben, inderdaad (dat doel kan onverwacht zijn; denk maar aan vleugels). Maar de evolutietheorie is geen teleologische theorie, in de zin dat er niet naar een doel gestreefd wordt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:23 schreef AggaNaggA het volgende:
[..]
Alles in de natuur heeft toch nut en dient een doel ?
het leven is niet eerlijkquote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:23 schreef AggaNaggA het volgende:
[..]
Is het eerlijk om te zeggen dat je pas mag doodgaan op een natuurlijke manier als je 18 bent geweest ?
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:23 schreef AggaNaggA het volgende:
[..]
Alles in de natuur heeft toch nut en dient een doel ? Dat is toch wat wetenschap ons leert ?
Duidelijk! En helemaal correct. De mens is ook niet het eindproduct van de evolutie. Je kunt de mensheid meer zien als een toevallig passant. Een oogwenk in de totale geschiedenis van leven op deze aarde.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het blijkt achteraf vaak "een doel" te kunnen hebben, inderdaad (dat doel kan onverwacht zijn; denk maar aan vleugels). Maar de evolutietheorie is geen teleologische theorie, in de zin dat er niet naar een doel gestreefd wordt.
Dat geeft hij aan: "ik heb nog zoveel te doen" Uiteraard weet hij ook wel dat het vanuit het perspectief van het hele universum helemaal niks uitmaakt of hij wel of niets iets doet, maar vanuit zijn persoonlijke perspectief maakt het wel uit. Het lijkt me dat je wilt doorleven zolang je nog lol hebt in het levenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 09:49 schreef Oud_student het volgende:
Als er toch niets is na de dood en God bestaat niet, waarom zou je je dan druk maken?
/ uit liefde voor je geliefdenquote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:24 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat geeft hij aan: "ik heb nog zoveel te doen" Uiteraard weet hij ook wel dat het vanuit het perspectief van het hele universum helemaal niks uitmaakt of hij wel of niets iets doet, maar vanuit zijn persoonlijke perspectief maakt het wel uit. Het lijkt me dat je wilt doorleven zolang je nog lol hebt in het leven
Omdat het evolutionair gezien voordelen heeft. Een bewustzijn dat al 'ingewerkt' is (door bijvoorbeeld reïncarnatie oid) heeft een stijlere leercurve dan iets wat helemaal tabula rasa op de wereld wordt gezet.quote:
Hij geeft het dan uiteraard ook als een mening maar gezien zijn breincapaciteit en beroemdheid wordt er meer waarde aan gehecht, hij is ook zeker niet iemand die even zomaar iets bralt zonder erover na te denken, mede dankzij het feit dat hij uren bezig is om zijn mening te formuleren.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:24 schreef Absurditeit het volgende:
Hawking had gewoon moeten zeggen wat zeer veel mensen ook kunnen nagaan: er is geen enkele aanleiding om er vanuit te gaan dat er 'iets' is na de dood. Persoonlijk vind ik het concept van een hemel oid te ridicuul voor woorden, maar je kunt nooit zeggen dat je weet dat zoiets niet bestaat.
Het punt is dat zeker hij beter had moeten weten. Zeker wanneer het om zo'n 'gevoelig' onderwerp gaat. Hij beweert gewoon iets wat hij simpelweg niet kan weten. Ook al heeft hij goed mogelijk alle gelijk van de wereld. Even begaf hij zich op het niveau van mensen waar hij normaal mijlenver boven staat.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:26 schreef jogy het volgende:
[..]
Hij geeft het dan uiteraard ook als een mening maar gezien zijn breincapaciteit en beroemdheid wordt er meer waarde aan gehecht, hij is ook zeker niet iemand die even zomaar iets bralt zonder erover na te denken, mede dankzij het feit dat hij uren bezig is om zijn mening te formuleren.
Bestaan er gevoelige onderwerpen dan?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:50 schreef Absurditeit het volgende:
[..]
Het punt is dat zeker hij beter had moeten weten. Zeker wanneer het om zo'n 'gevoelig' onderwerp gaat.
Daarom heeft hij het ook gededuceerd.quote:Hij beweert gewoon iets wat hij simpelweg niet kan weten. Ook al heeft hij goed mogelijk alle gelijk van de wereld. Even begaf hij zich op het niveau van mensen waar hij normaal mijlenver boven staat.
Hij is niet achterlijk en weet dat zijn woorden doorgaans zeer breed uitgemeten worden. Hij had daarom ook zorgvuldiger moeten zijn. Al is het maar om zijn uitstekende reputatie hoog te houden.quote:
moet je wel goed lezen want ik heb het woord geloof niet gebruiktquote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:56 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
lijkt me dan niet dat hawking erin gelooft...
hawking denkt niet dat er een hiernamaals is, dus tevens gelooft hij hier niet in.. aangezien het niet te verklaren valt...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:10 schreef pinine het volgende:
[..]
moet je wel goed lezen want ik heb het woord geloof niet gebruikt
Ok, zijn hersencapaciteit is misschien groter dan van een ander, maar maakt dat hetgeen hij zegt ook per definitie waar?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 17:26 schreef jogy het volgende:
[..]
Hij geeft het dan uiteraard ook als een mening maar gezien zijn breincapaciteit en beroemdheid wordt er meer waarde aan gehecht, hij is ook zeker niet iemand die even zomaar iets bralt zonder erover na te denken, mede dankzij het feit dat hij uren bezig is om zijn mening te formuleren.
Is ook geen aanleiding toe. Het is al lang bekend dat Hawking niet religieus is en dat hij niet uitgaat van een afterlife. Veel meer dan zichzelf herhalen doet hij ook niet in dat interview, want 'zelfs' hij kan er geen enkel uitsluitsel over geven.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:21 schreef totebel het volgende:
Mijn persoonlijke overtuiging wordt door zijn mening niet versterkt of veranderd.
je vergelijking stinkt een beetje, hawking is uber filosoof, dus vergelijkbaar als een gregory house als je een of andere maffe ziekte hebt die niet de diagnoseren valtquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:21 schreef totebel het volgende:
[..]
Ok, zijn hersencapaciteit is misschien groter dan van een ander, maar maakt dat hetgeen hij zegt ook per definitie waar?
Een arts weet veel over het menselijk lichaam, maar zou je het hem ook toevertrouwen om je serverpark te structureren als bedrijf?
De goede man mag van mij zijn mening hebben, maar als meer dan dat beschouw ik het ook niet.
Mijn persoonlijke overtuiging wordt door zijn mening niet versterkt of veranderd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |