Voeg dat dan eerst maar zelf toe op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsenvlagquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:30 schreef Voorschrift het volgende:
Ze vergeten wederom de VLAMEN!
Remlof doe er wat aan, die OP.
Van de gemiddelde niet-PVV-er wel?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de gemiddelde PVV'ers simpelweg geen grijntje historisch besef bezit.
Je mag dit stukje ook wel meenemen in je openingspost:quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:29 schreef remlof het volgende:
De PVV heeft in de ruimte van hun fractie in het binnenhof de prinsenvlag voor het raam gehangen, duidelijk zichtbaar vanuit de centrale hal.
Weer een provocatie van een partij die nauwelijks meer serieus te nemen valt en nu eindelijk haar ware extreemrechtse aard toont.
De prinsenvlag stamt uit de tachtigjarige oorlog en was de banier van Willem van Oranje. De vlag was ook de basis van de vlag van Zuid-Afrika, tot na het afschaffen van de apartheid.
In de jaren dertig voerde de NSB de vlag en mede daarom werd in 1937 per Koninklijk Besluit vastgesteld dat de Nederlandse vlag de kleuren rood, wit en blauw voert en niet oranje, wit en blauw.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)j_PVV-vleugel__.html
quote:"De vlag is populair in kringen die de Groot-Nederlandse gedachte aanhangen. Deze mensen vinden dat Vlaanderen en Nederland weer samen moeten gaan."
Geen idee. Ik mag toch hopen dat de meeste Nederlanders wel een en ander weten over de Prinsenvlag.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Van de gemiddelde niet-PVV-er wel?
Mwah, ik geloof niet echt dat de Vlamingen zitten te wachten op samengaan met Nederland. Kan extreemrechts dat wel willenquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:32 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Je mag dit stukje ook wel meenemen in je openingspost:
[..]
Dat moet ook gewoon kunnen in een land met een Joods-Christelijke traditie. Pas als Gretta de Palestijnse vlag over het balkon legt, dan is de wereld te klein.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:34 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ach, het is iig weer een Nederlandse vlag. Beter dan toen ze alleen de vlag van Israel in de fractiekamer hadden hangen.
Het staat er al.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Voeg dat dan eerst maar zelf toe op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsenvlag
quote:Vandaag wordt de Prinsenvlag veelal als symbool gebruikt van de Groot-Nederlandse en de Heel-Nederlandse gezinden
Er zijn een hoop vlamingen die het best willen en ik heb een tijd in belgique gewoond.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Mwah, ik geloof niet echt dat de Vlamingen zitten te wachten op samengaan met Nederland. Kan extreemrechts dat wel willen
Die vlag stamt uit een tijd die we gelukkig bewust achter ons hebben gelaten. Net zoals het "Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit, van vreemde smetten vrij".quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:35 schreef Daniel1976 het volgende:
Als er 1 vlag wel de echte nederlandse is, dan is het wel de prinsenvlag. Dat heeft niets met de NSB te maken.
Die vlag was er al 200 jaar voor ons koningshuis.
Dat is nu die VOC mentaliteit van balkende.
quote:
De negativiteit in je openingspost staat mij simpelweg niet aan.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:34 schreef remlof het volgende:
[..]
Mwah, ik geloof niet echt dat de Vlamingen zitten te wachten op samengaan met Nederland. Kan extreemrechts dat wel willen
Dat dus.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:35 schreef Daniel1976 het volgende:
Als er 1 vlag wel de echte nederlandse is, dan is het wel de prinsenvlag. Dat heeft niets met de NSB te maken.
Neem de Nederlandse vlag zoals wij hem kennen, vervang rood door oranje, en voilá.quote:
Quatsch.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:36 schreef remlof het volgende:
[..]
Die vlag stamt uit een tijd die we gelukkig bewust achter ons hebben gelaten. Net zoals het "Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit, van vreemde smetten vrij".
De PVV kennende heb ik wel een idee wat die gedachte is. Het is niet voor niks dat die vlag tegenwoordig alleen nog maar in edxtreemrechtse kring wordt aanbeden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:36 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De negativiteit in je openingspost staat mij simpelweg niet aan.
Jij weet niet wat de intentie is, de achterliggende gedacht etc. Alhoewel zowel jij als de Telegraaf wel proberen om onze gedachtes een bepaalde richting op te sturen zal je dat toch bij velen niet lukken.
En dat terwijl er inderdaad zovéél dementerende bejaarden zijn die rare dingen doen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:35 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dat moet ook gewoon kunnen in een land met een Joods-Christelijke traditie. Pas als Gretta de Palestijnse vlag over het balkon legt, dan is de wereld te klein.
Het is voor het eerst dat ik naam hoor of van het bestaan bewust werd.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee. Ik mag toch hopen dat de meeste Nederlanders wel een en ander weten over de Prinsenvlag.
In de jaren '30 van de 20e eeuw, kiezen de aanhangers van de NSB radicaal voor het oranje-blanje-bleu van de Prinsenvlag. Koningin Wilhelmina ondertekent in 1937, mede als signaal in de richting van de NSB, een Koninklijk Besluit waarmee de kleuren rood-wit-blauw worden vastgesteld als de kleuren van de Nederlandse vlag.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:35 schreef Daniel1976 het volgende:
Zeg dat maar tegen Wilhelmina.quote:
Die heeft enkel de Nederlandse vlag erkent omdat NSB'ers liepen met de Prinsenvlag, daarvoor waren beiden geaccepteerd als staatsvlag.quote:
Het gebruik van die vlag door de NSB (en het feit dat ie heel erg doet denken aan de vlag van de apartheid in Zuid-Afrika) maakt dat je je als serieuze politieke partij er verre van zou moeten houden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Quatsch.
De Prinsenvlag heeft niks geen bloed aan de "handen", het misbruik van een historische vlag door de NSB wil niet zeggen dat de vlag geschiedkundig fout is.
Bij de meesten zal het vooral bekend staan als die ouwe Nederlandse vlag.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is voor het eerst dat ik naam hoor of van het bestaan bewust werd.
Dus feitelijk is anno 2011 is alleen het rood-wit-blauw geaccepteerd als officiële staatsvlag?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die heeft enkel de Nederlandse vlag erkent omdat NSB'ers liepen met de Prinsenvlag, daarvoor waren beiden geaccepteerd als staatsvlag.
Ja de corrupte negerpartij die nu aan de macht is die mensen mishandelt gebruikt de Nederlandse vlag, ook maar afstand van doen dan?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gebruik van die vlag door de NSB (en het feit dat ie heel erg doet denken aan de vlag van de apartheid in Zuid-Afrika) maakt dat je je als serieuze politieke partij er verre van zou moeten houden.
Ja, uiteraard heb je nog wel de wimpel.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:40 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dus feitelijk is anno 2011 is alleen het rood-wit-blauw geaccepteerd als officiële staatsvlag?
Klopt.quote:
Alleen: Vlaanderen wil het niet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:34 schreef 7754 het volgende:
"De vlag is populair in kringen die de Groot-Nederlandse gedachte aanhangen. Deze mensen vinden dat Vlaanderen en Nederland weer samen moeten gaan."
In dat geval. Goede zet, zou graag Vlaanderen erbij willen hebben.
Die vlag was er al vóór het woord apartheid ook maar bestond.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Het gebruik van die vlag door de NSB (en het feit dat ie heel erg doet denken aan de vlag van de apartheid in Zuid-Afrika) maakt dat je je als serieuze politieke partij er verre van zou moeten houden.
De PVV wil gewoon laten zien dat ze 100% loyaal zijn aan het huis van Oranje.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Stokstaart het volgende:
Dus wat moet je met je Oranje Wit Blauw?
Verpest remlof zijn feestje nu niet!quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Quatsch.
De Prinsenvlag heeft niks geen bloed aan de "handen", het misbruik van een historische vlag door de NSB wil niet zeggen dat de vlag geschiedkundig fout is.
Laat ik het even heel plat zeggen, ik heb dat allemaal niet meegemaakt en ik hecht wel een beetje waarde het herstellen van de orginele vlagquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, dan is mijn vraag waarom een partij als de PVV continu zo provoceert ipv probeert serieus genomen te worden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Alleen: Vlaanderen wil het niet.
Next
En nu gaan we over een vlag weken-maanden pijpzeiken, een die historisch gezien de Nederlandse Vlag was tot Willemien het op d'r heupen kreeg.
Komop, ook gij Remlof, het land flikkert aan alle kanten uit elkaar en dan gaan we jankzakken over een gebruikte wel/niet vlag.
Man man man man
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Alleen: Vlaanderen wil het niet.
Next
En nu gaan we over een vlag weken-maanden pijpzeiken, een die historisch gezien de Nederlandse Vlag was tot Willemien het op d'r heupen kreeg.
Komop, ook gij Remlof, het land flikkert aan alle kanten uit elkaar en dan gaan we jankzakken over een gebruikte wel/niet vlag.
Man man man man
Omdat Willemien het op d'r heupen kreeg, nog maar een keer.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:40 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dus feitelijk is anno 2011 is alleen het rood-wit-blauw geaccepteerd als officiële staatsvlag?
Dat dusquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef yvonne het volgende:
Sterk gedacht welquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:42 schreef Oud_student het volgende:
Bij gebrek aan inhoudelijke kritiek gaan we het maar over een vlag hebben.
En dan de redenering:
De NSB gebruikte die vlag ook, de NSB is fascistisch, dus
De PVV is facistisch
Zo kun je ook afleiden
Hitler was een massamoordenaar en liet de treinen op tijd rijden
De NS probeert de treinen op tijd te laten rijden
Conclusie: De NS probeert mensen te vermoorden
Willemien kreeg het niet zomaar op haar heupen hoor...quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Omdat Willemien het op d'r heupen kreeg, nog maar een keer.
De Swastika ook. Sterker nog: vrijwel iedere religie op aarde zag de Swastika als heilig symbool (ja, ook de Joden).quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Die vlag was er al vóór het woord apartheid ook maar bestond.
zijn...quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:42 schreef hooibaal het volgende:
In Nijmegen zijn in 1943 door de Duitse bezetter zelfs een drietal straten van naam veranderd in Oranjestraat, Blanjestraat en Bleustraat omdat dat de 'enige juiste kleuren van de Nederlandse vlag' waren.
Nee, ook DIT is navelstaren en jankzakken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:42 schreef remlof het volgende:
[..]
Ok, dan is mijn vraag waarom een partij als de PVV continu zo provoceert ipv probeert serieus genomen te worden.
Neen niet zomaar, het zit in de genenquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Willemien kreeg het niet zomaar op haar heupen hoor...
Ja als ik hier met de Nederlandse vlag op m'n schouder ga preken voor fascisme is dan die vlag ook fout en moeten we weer wat nieuws of wat?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Godwin.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:44 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
De Swastika ook. Sterker nog: vrijwel iedere religie op aarde zag de Swastika als heilig symbool (ja, ook de Joden).
Tot een zekere oorlog. En nu vindt men het niet gepast meer om het te dragen.
Het hakenkruis werd ook al eeuwen in India gebruikt als symbool voordat een padvinderslubje uit Duitsland ermee aan de haal ging in de vorige eeuw.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:41 schreef yvonne het volgende:
Die vlag was er al vóór het woord apartheid ook maar bestond.
Nee, dat is waar, ze zat met d'r heupen als eerste in Engeland.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Aldus Hero Brinkman op Twitter.quote:Historie prinsenvlag is mooi, geuzenstrijd, W.v. Oranje De Ruyter, Piet Hein, maar helaas besmet door NSB. Goed dat vlaggen zijn weggehaald.
Ow, dus we moeten maar onze mond houden en het allemaal laten gebeurenquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee, ook DIT is navelstaren en jankzakken.
Door dit soort gekut takelt het land steeds verder af.
Wát doet de regering en de randzaken blijven gewoon randzaken zoals het altijd geweest is.
JULLIE voeren de PVV tot een moloch.
Jullie en niemand anders.
Ik ga er toch vanuit dat dát onderhand bij iedereen bekend is!quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het hakenkruis werd ook al eeuwen in India gebruikt als symbool voordat een padvinderslubje uit Duitsland ermee aan de haal ging in de vorige eeuw.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
De PVV wil gewoon laten zien dat ze 100% loyaal zijn aan het huis van Oranje.
Ah heel goed. Brinkman is kennelijk de enige die ze nog een beetje op een rijtje heeft bij de PVV.quote:
En je ziet de overeenkomst niet met een "normale" vlag die als symbool ook cultureel besmet zou kunnen zijn?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef yvonne het volgende:
Ik ga er toch vanuit dat dát onderhand bij iedereen bekend is!
Dat is alleen rood, wit, blauw en oranje. Niet de prinsenvlag.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:46 schreef Stokstaart het volgende:
Trots op Nederland heeft/had het zelfs in het partijlogo staan. Toen nooit over gejankt Remlof?
[ afbeelding ]
Het is dat ik beter weet maar je komt wel een beetje over als een hysterische nicht nu hoor remlof .quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef remlof het volgende:
Ow, dus we moeten maar onze mond houden en het allemaal laten gebeuren
Maar dat was het vanaf de OP al.quote:
Of het was gedaan omdat die straten naar nog levende Oranjes vernoemd was, zoals in veel steden gebeurde.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:42 schreef hooibaal het volgende:
In Nijmegen zijn in 1943 door de Duitse bezetter zelfs een drietal straten van naam veranderd in Oranjestraat, Blanjestraat en Bleustraat omdat dat de 'enige juiste kleuren van de Nederlandse vlag' waren.
Dus om nou te zeggen dat dit echt geen politieke lading heeft, is wat kort door de bocht.
Wat een kolder.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:39 schreef remlof het volgende:
[..]
de reden is, mag het gewoon.quote:De prinsenvlag stamt uit de tachtigjarige oorlog en was de banier van Willem van Oranje.
Ja, die wordt wel vaker ingezet om het te doen lijken dat er nog sprake is van overleg en verschillende meningen binnen de PVV.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:46 schreef remlof het volgende:
Ah heel goed. Brinkman is kennelijk de enige die ze nog een beetje op een rijtje heeft bij de PVV.
En die blondgekuifde schreeuwerd vind je wel normaal zeker?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:47 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Het is dat ik beter weet maar je komt wel een beetje over als een hysterische nicht nu hoor remlof .
quote:PVV-Tweede Kamerlid Karen Gerbrands ontkent dat de omstreden Prinsenvlag hangt in de fractiekamer van haar partij. ‘Die vlag hangt niet in onze fractiekamer, en ik heb het ook niet elders zien hangen,’ zei Gerbrands vanochtend in het Radio1-programma Nu Al Wakker Nederland. Ze reageerde hiermee op het bericht in Sp!ts. Volgens de gratis krant hangt de vlag achter twee ramen in de PVV-vleugel.
Godwin telt niet als je het al over de tweede wereldoorlog hebt schatquote:
Als je goed kunt luisteren en filteren dan zegt hij inderdaad hele normale dingen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef remlof het volgende:
[..]
En die blondgekuifde schreeuwerd vind je wel normaal zeker?
Dat jij wat hij zegt normaal vindt zegt genoeg over jou.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:50 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als je goed kunt luisteren en filteren dan zegt hij inderdaad hele normale dingen.
Voorbeelden genoeg.
OOK niet, nee.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef remlof het volgende:
[..]
En die blondgekuifde schreeuwerd vind je wel normaal zeker?
Persoonlijk word ik nogal simpel van dat figuur.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:50 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Als je goed kunt luisteren en filteren dan zegt hij inderdaad hele normale dingen.
Voorbeelden genoeg.
Elk mens zegt wel eens wat zinnigs, ook idiote brallers als Wilders en Remlof, of Hitler en Mao. Daar moeten we ook niet helemaal blind voor zijn, natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:50 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat jij wat hij zegt normaal vindt zegt genoeg over jou.
Ja, die vluchtte als een lafaard in het holst van de nacht en liet haar volk verrotten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Ow, dus we moeten maar onze mond houden en het allemaal laten gebeuren
Neh, dan neem ik liever een voorbeeld aan Willemien.
Wel heel erg heet gewassen dan:quote:
Storm, water en glas dusquote:
En jij beschikt over bronnen waaruit blijkt dat dat de ramen zijn van het PVV-gedoetje?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wel heel erg heet gewassen dan:
[ afbeelding ]
Ja Spits zegt het en er zijn er die foto's hebben genomen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:55 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
En jij beschikt over bronnen waaruit blijkt dat dat de ramen zijn van het PVV-gedoetje?
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja, die vluchtte als een lafaard in het holst van de nacht en liet haar volk verrotten.
Het kan natuurlijk zijn dat de Spits liegt. Touche.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:55 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
En jij beschikt over bronnen waaruit blijkt dat dat de ramen zijn van het PVV-gedoetje?
Zal wel een of andere stunt zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja Spits zegt het en er zijn er die foto's hebben genomen.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja, die vluchtte als een lafaard in het holst van de nacht en liet haar volk verrotten.
Godzijdank eindelijk nog iemand die het ziet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:44 schreef yvonne het volgende:
JULLIE voeren de PVV tot een moloch.
Jullie en niemand anders.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:57 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Krijgen we die kansloze discussie weer.
Het was immers veel beter om de, in die dagen veel nadrukkelijker symbool van eenheid zijnde, koningin gevangen te laten nemen of gedood te zien worden door de Duitsers. Dat had de moraal vast veel meer gedaan. Nu wist de bevolking dat veel weer als het oude zou worden zodra de oorlog over was. Dat gaf meer hoop dan een gevangen of dode koningin of, nog erger, een marionet met een kroontje.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:00 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Godzijdank eindelijk nog iemand die het ziet.
Lieve linksdragenden; Krijg nou eens door dat jullie preken voor eigen parochie. De enigen die instemmend knikken en klappen bij "Wilders is Hitler en als hij de baas wordt gaat iedereen die niet blond is op de trein", zijn jullie zelf. Je overtuigt niemand met dat dramatische gedoe. Sterker nog, je drijft mensen juist naar de PVV toe, maar dat maakt niet uit, want jij schreeuwt lekker uit hoe goed je bent en dàt is waar het de meesten van jullie eigenlijk om gaat. Dat de hele boel in elkaar sodemietert maakt niet uit, jullie straatje is schoon...
De rest van Nederland kun je grofweg verdelen in drie groepen: De échte PVV stemmer. Die ga je niet bereiken met dit gebrul. De gemiddelde Nederlander: die stemt gewoon lekker wat 'ie altijd stemt en: de rest. De rest die zich wild ergert aan het geschreeuw aan beide zijden, maar vooral dat aan de linkerkant. Je zou bijna op de PVV gaan stemmen, puur om dwars te liggen...dàt is wat jullie bereiken...
Er zijn veel belangrijker dingen aand e hand dan dit vlaggetje... maak je daar eens druk om.
Dat is een letterlijke vorm van symboolpolitiekquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Godwin telt niet als je het al over de tweede wereldoorlog hebt schat
De prinsenvlag was een NSB vlag. Ook al stond de vlag 100en jaren voor iets heel anders, men associeert het nu met de NSB en dus komt er ophef.
De Swastika was een nazi symbool. Ook al stond dit symbool 1000en jaren voor iets heel anders, men associeert het nu met de nazi's en dus komt er ophef.
Is dat terecht ? Zou het beter zijn als we Hitler zijn winst niet gunden en de symbolen gewoon weer op hun oorspronkelijke wijze zouden gebruiken ? Dat is een ander debat.
Ah, expliciet genoemd niet in de Tweede Kamer, dus wel elders?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:04 schreef remlof het volgende:
Anonieme PVV'er: wij zijn geen NSB'ers
In tegenstelling tot wat PVV-kamerlid Karen Gerbrands vanochtend beweerde, wil een anonieme bron rondom de PVV-fractie wél bevestigen dat er twee Prinsenvlaggen in het PVV-gedeelte van de Tweede Kamer hangen. De suggestie dat er mensen met nationaal-socialistische sympathieën namens de PVV in de Tweede Kamer zitten, werpt hij echter resoluut terzijde.
Waarschijnlijk naast de Israëlische vlag nu, uit het zicht van het raam.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ah, expliciet genoemd niet in de Tweede Kamer, dus wel elders?
Tsk. Hij ziet helemaal over het hoofd dat de Scooby Gang leefden in vrijheid, blijheid van het geld dat ze verdienden met het verkopen van hallucinerende middelen vanuit hun "mystery machine" - EN het oplossen van de daaruit voortvloeiende misdaden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik vind dit wel in dit topic passen, GS is actueel vandaag
http://www.geenstijl.nl/m(...)scisten_allemaa.html
Ik word eerder moe van het feit dat er nu weer een (vlagge)stok is gevonden om de PVV mee te slaan.quote:
Lekker door blijven mekkeren, wat moet je een kútleven hebben als je je leven zo laat regeren door de PVV.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Waarschijnlijk naast de Israëlische vlag nu, uit het zicht van het raam.
Ja, ze had zich gevangen moeten laten nemen, daar had ze het land mee geholpen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat juist jij wel beter weet yvonnequote:Op woensdag 11 mei 2011 11:11 schreef yvonne het volgende:
[..]
Lekker door blijven mekkeren, wat moet je een kútleven hebben als je je leven zo laat regeren door de PVV.
Oh, ik doelde meer op het stukje waarin "de anonieme bron" aangeeft dat er geen mensen met nationaal-socialistische sympathieën namens de PVV in de Tweede Kamer zitten. Dat wordt zo expliciet vermeld, dat je zou kunnen lezen dat ze elders wel de PVV vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:06 schreef remlof het volgende:
Waarschijnlijk naast de Israëlische vlag nu, uit het zicht van het raam.
Je hoeft niet links te zijn om PVV te bashen hoorquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:12 schreef Sant. het volgende:
Heerlijk dit gebash op de PVV, stelletje linkse debielen die niet snappen dat dit koren op de molen is van Dhr. Wilders
Kun je wel bijdehand doen, maar dit is hoe heel veel mensen er over denken. Men is het geschreeuw over en weer zat. Ikzelf zit een beetje in het midden. Soms wat rechts, soms wat links en soms weet ik het niet.quote:
Nee klopt, maar die mongolen happen het bestquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je hoeft niet links te zijn om PVV te bashen hoor
Met deze redenering zou je het dus ook geen probleem vinden als men een vlag met een hakenkruis ophangt?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Quatsch.
Moet je toch eens vaker in Politiek kijken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef yvonne het volgende:
Trouwens het ongelooflijk domme gewauwel van dé PVV-haterds waarmee jullie zelfs een meer dan belachelijke link met de NSB trekken laat mij bíjna geloven dat jullie net zo dom zo niet dommer zijn dan de gemiddelde PVV-stemmer.
Enig historisch besef ontgaat jullie ten ene male.
Ik ga even ander nieuws lezen, eens kijken wat onze democratisch gekozen regering nu weer besloten heeft om ons land te gronde te richten maar waar ik geen enkel topic over vinden kan..
Ga dan godver eens iets anders doen dan de PVV je leven te laten beheersen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat juist jij wel beter weet yvonne
Maar ik ben niet zo goed in struisvogelen.
Jij vindt de link die door de prinsenvlag met de NSB wordt gemaakt belachelijk?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef yvonne het volgende:
Trouwens het ongelooflijk domme gewauwel van dé PVV-haterds waarmee jullie zelfs een meer dan belachelijke link met de NSB trekken laat mij bíjna geloven dat jullie net zo dom zo niet dommer zijn dan de gemiddelde PVV-stemmer.
Enig historisch besef ontgaat jullie ten ene male.
Ik ga even ander nieuws lezen, eens kijken wat onze democratisch gekozen regering nu weer besloten heeft om ons land te gronde te richten maar waar ik geen enkel topic over vinden kan..
Heb ik het over die vlag?!quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Jij vindt de link die door de prinsenvlag met de NSB wordt gemaakt belachelijk?
Ik ga hem niet inkoppen door even de topics aan te halen ( het gros) die nou niet echt gaan over wat er speelt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Moet je toch eens vaker in Politiek kijken.
Dat je een anti-PVV-ertje bent dat is algemeen bekend. Dat je het zo je leven laat beheersen, tsja, ik had eerlijk gezegd niet anders van je verwacht.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat juist jij wel beter weet yvonne
Maar ik ben niet zo goed in struisvogelen.
Fijn dat dat nu wel duidelijk is. Fijn dat je het ook over historisch besef hebt, want als je dat zou hebben zou je weten dat er wel degelijk opvallende overeenkomsten zijn. Grote verschillen zijn er ook, maar dat de link wordt gelegd is niet zo vreemd. Of de vergelijking daadwerkelijk opgaat, daar kun je over discussiëren. Ik denk van niet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:18 schreef yvonne het volgende:
[..]
Heb ik het over die vlag?!
Nee, ik heb het over de nu al tijden gaande zijnde link leggen tussen PVV en NSB.
Nou, er zijn weer hele belangrijke plannen:quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef yvonne het volgende:
quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:20 schreef yvonne het volgende:
Nou, veel plezier met boehoe over de vlag, PVV, NSB en lang leve Willemien![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Oranje boven !quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:22 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Nou, er zijn weer hele belangrijke plannen:
VVD wil verkeerslichten eerst op oranje
Je snapt ook wel dat dat heel belangrijk is. Dat geld wat in de zorg weg bezuinigd wordt wordt hier dus aan besteed, als het aan de VVD ligt.
Ik denk van welquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Fijn dat dat nu wel duidelijk is. Fijn dat je het ook over historisch besef hebt, want als je dat zou hebben zou je weten dat er wel degelijk opvallende overeenkomsten zijn. Grote verschillen zijn er ook, maar dat de link wordt gelegd is niet zo vreemd. Of de vergelijking daadwerkelijk opgaat, daar kun je over discussiëren. Ik denk van niet.
Ik zie eerder een combinatie van de vroege NSDAP en Apartheid.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:24 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik denk van wel
Vrij land, vrij forum, eigen mening.
Hoera!
Ik wilde bijna zeggen Houzee ,maar ik heb al gemerkt dat enige humor ver te zoeken is
![]()
![]()
![]()
![]()
Nee natuurlijk niet. De PVV wil met deze vlag een statement maken dat ze, en ik quote de linkse huilies, 'nu eindelijk hun extreemrechtse aard laten zien'.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:24 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Oranje boven !
Net zoals in de prinsenvlag
Ok, die was flauw.
Is er nu al een mooie officiele reactie wat de PVV met deze vlag wil symboliseren ? Trots op Nederland, liefde voor het vorstenhuis, de wens tot eenwording met Vlaanderen, een "fuck you" naar de NSB vergelijkers...
?
Daar heeft de PVV geen vlag voor nodig hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. De PVV wil met deze vlag een statement maken dat ze, en ik quote de linkse huilies, 'nu eindelijk hun extreemrechtse aard laten zien'.
Vlaggen zijn symboolpolitiek he. Net zoals hoofddoekjes en paspoorten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. De PVV wil met deze vlag een statement maken dat ze, en ik quote de linkse huilies, 'nu eindelijk hun extreemrechtse aard laten zien'.
Best knap overigens dat je dat kan afleiden aan een vlag, maar hey, links weet wat goed voor u is mensen, dus niet teveel zelf nadenken.
Zijn het niet de PVV'ers onder ons die hele terrorismeplotten kunnen afleiden uit een hoofddoekje?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:26 schreef Scorpie het volgende:
Best knap overigens dat je dat kan afleiden aan een vlag
Het beheerst alles behalve mijn leven hoor. Maar als ik iets hoor wat mij niet aanstaat zeg ik er wel wat van, ik maak gewoon gebruik van de vrijheid die we daarvoor hebben.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat je een anti-PVV-ertje bent dat is algemeen bekend. Dat je het zo je leven laat beheersen, tsja, ik had eerlijk gezegd niet anders van je verwacht.
Het is een complot!quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:28 schreef yvonne het volgende:
Trouwens, hoofddoekjes worden van dezelfde stof gemaakt als vlaggen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:28 schreef yvonne het volgende:
Trouwens, hoofddoekjes worden van dezelfde stof gemaakt als vlaggen
Sjiek hendig toch, kunnen al die Palestijnen zo de ovens in worden getufd!quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:28 schreef yvonne het volgende:
En de PVV wil een treinlijn aanleggen in Israël
Ja, want de PVV vind dat elk hoofddoekje een terrorist is, dat staat namelijk in hun officiele partij agenda.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Zijn het niet de PVV'ers onder ons die hele terrorismeplotten kunnen afleiden uit een hoofddoekje?
V.
Precies. Net zoals in alle linkse partijprogramma's staat dat de PVV de NSB is.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, want de PVV vind dat elk hoofddoekje een terrorist is, dat staat namelijk in hun officiele partij agenda.
En wat staat je precies niet aan, het feit dat de PVV een vlag ophangt? Of vind je het stieken wel geil jij daaraan allerlei complottheorietjes kan ontlenen om nog eens een keer te kunnen roepen dat iedereen echt een keer moet gaan inzien dat Wilders Hitler is en de PVV de NSBquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Het beheerst alles behalve mijn leven hoor. Maar als ik iets hoor wat mij niet aanstaat zeg ik er wel wat van, ik maak gewoon gebruik van de vrijheid die we daarvoor hebben.
De link is wel bijzonder vreemdquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Fijn dat dat nu wel duidelijk is. Fijn dat je het ook over historisch besef hebt, want als je dat zou hebben zou je weten dat er wel degelijk opvallende overeenkomsten zijn. Grote verschillen zijn er ook, maar dat de link wordt gelegd is niet zo vreemd. Of de vergelijking daadwerkelijk opgaat, daar kun je over discussiëren. Ik denk van niet.
Ja, en zo waren er ook moslims die de geallieerden steunden. En nu?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De link is wel bijzonder vreemd
Moslims hadden er bijzonder weinig moeite mee om de kant van hitler te kiezen.
ze streefden tenslotte (ja ook toen al voor er ooit maar een staat israel bestond, dus ga niet zeggen dat het daar door komt) hetzelfde doel na.
Ja, hallo spuit 11.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het zijn geen nsb-vlaggen maar 'prinsenvlaggen'. De vlaggen waren er eerder dan de nsb.
Niet aan mij gericht, maar ach:quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wat staat je precies niet aan, het feit dat de PVV een vlag ophangt?
Ik verzin de titels van Frontpage artikelen nietquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het zijn geen nsb-vlaggen maar 'prinsenvlaggen'. De vlaggen waren er eerder dan de nsb.
Bovendien zegt Hero Brinkman zelf dat aan de vlag een NSB-luchtje hangt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ik verzin de titels van Frontpage artikelen niet
Dát was al bekend voor Brinkman zelfs maar geboren wasquote:Op woensdag 11 mei 2011 11:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Bovendien zegt Hero Brinkman zelf dat aan de vlag een NSB-luchtje hangt.
Komop yvonne, ik bedoelde natuurlijk dat zelfs binnen de PVV mensen van mening zijn dat het weliswaar een mooie vlag is (ik ken 'm bijvoorbeeld ook van de Geuzen en Gilles de Geus), maar dat er ook een nare associatie mogelijk is.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:46 schreef yvonne het volgende:
Dát was al bekend voor Brinkman zelfs maar geboren was
Dus...quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:51 schreef yvonne het volgende:
De hele wereld is collectief gek geworden hoor:
Smurfenland blijkt nazidorp
Smurfen leven in een maatschappij die 'de belichaming is van een totalitaire utopie doordrenkt van satanisme en nazisme.' Dat concludeert de Franse schrijver Antoine Buéno na de blauwe wezentjes aan een serieuze sociologische studie te hebben onderworpen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)orp__.html?cid=short
Ook in frankrijk is er níets aan de hand en voer je een serieuze studie op dit soort ongein uit
Poe, anonieme bronnen bevestigen jouw zaak wel zeg! Slotje dan maar?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:04 schreef remlof het volgende:
Anonieme PVV'er: wij zijn geen NSB'ers
In tegenstelling tot wat PVV-kamerlid Karen Gerbrands vanochtend beweerde, wil een anonieme bron rondom de PVV-fractie wél bevestigen dat er twee Prinsenvlaggen in het PVV-gedeelte van de Tweede Kamer hangen. De suggestie dat er mensen met nationaal-socialistische sympathieën namens de PVV in de Tweede Kamer zitten, werpt hij echter resoluut terzijde.
Actie is ondernomen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:52 schreef Scorpie het volgende:
Klote smurfen, altijd al geweten dat ze stiekem de NSB vertegenwoordigen! Dat zelfs de Linkse Kerk dit niet gezien heeft
Aangezien Hero het zelf bevestigd heeft en ze zijn verwijderd lijkt het mij idd duidelijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:54 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Poe, anonieme bronnen bevestigen jouw zaak wel zeg! Slotje dan maar?
Hebben ze hem dan voor een zacht prijsje van Rost van Tonningen kunnen overnemen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Bovendien zegt Hero Brinkman zelf dat aan de vlag een NSB-luchtje hangt.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:31 schreef Disorder het volgende:
Mooie vlag. Ik heb liever die oranje streep dan de rode.
Hehe. Er zijn maar weinig mensen die dit soort dingen zeker weten. En de mensen die het pretenderen te weten, daarvan liegt ook een groot deel, zekers te weten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Van de gemiddelde niet-PVV-er wel?
Eensquote:Op woensdag 11 mei 2011 12:31 schreef Disorder het volgende:
Ik ook! Maar dan wel die met de leeuw erbij. Deze dus:quote:Op woensdag 11 mei 2011 12:31 schreef Disorder het volgende:
quote:
Ach, op de frontpage heb je nu ook mensen die het maar verdacht vinden dat sommige anti-PVVers zo goed bekend zijn met Nazi symbolen als de prinsenvlag, swastika en NSB meeuwquote:Op woensdag 11 mei 2011 12:53 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Hehe. Er zijn maar weinig mensen die dit soort dingen zeker weten. En de mensen die het pretenderen te weten, daarvan liegt ook een groot deel, zekers te weten.
Net zo als het hakenkruis zeker.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Quatsch.
V.quote:DEN HAAG (ANP) - In het gebouw van de Tweede Kamer mogen partijen, medewerkers en politici geen uitingen van politieke of andere aard ophangen of aanbrengen als die zichtbaar zijn voor het publiek. Dat zei een woordvoerder van de Tweede Kamer woensdag desgevraagd naar aanleiding van de omstreden vlaggen die bij de PVV voor de ramen hingen.
De woordvoerder was zelf niet op de hoogte van de vlaggen, die vanaf de centrale hal goed zichtbaar waren. De vlaggen zijn inmiddels weggehaald, maar kennelijk is dat op initiatief van de PVV geweest, zegt de woordvoerder. Voor zover hem bekend heeft de Tweede Kamer zelf geen actie ondernomen.
Binnenskamers mogen wel partijposters en andere uitingen hangen. De gedachte achter het verbod is dat partijen zich niet promoten of campagne voeren in het parlementsgebouw.
Uit een rondgang door de gangen van het gebouw blijkt inderdaad dat vanuit de kamers of voor de ramen geen specifieke uitingen te zien zijn. Als betrokkenen zich niet aan de regels houden, worden zij erop aangesproken om de uitingen te verwijderen, aldus de woordvoerder van de Kamer.
Dat vooral natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:53 schreef Pulzzar het volgende:
Die vlag heeft denk weinig te maken met het gedachtengoed van de NSB. Het is eerder provocatie. Toen ik de krant opensloeg en de kop las, was mijn gedachte: "Oh, daar heb je de PVV weer!"
Vind je het gek dat er op Fok nauwelijks een serieus te nemen topic te vinden is? Ligt dat misschien ook een beetje aan jullie beleid, Admin?quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:14 schreef yvonne het volgende:
Ik denk dat je dat aan de Tweede Kamer moet vragen en niet aan mij.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mogen ze binnen het gebouw wel Christenkruisjes e.d. dragen ?
Ik vind de vraag waarom de PVV in eerste instantie glashard ontkende dat die vlaggen er hingen eigenlijk ook nog wel interessant.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Twee mogelijkheden wat betreft de mensen die die vlaggen opgehangen hebben:
a) Oeps, wissiknie -> gebrek aan historisch besef
b) Wissikwel -> historisch besef en als zodanig aangewend
Geval a is zorgwekkend, geval b meer dan dat. Je kunt het niet eens dom meer noemen.
c) Ze vinden de vlag mooier dan de huidige. Daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Geval a is zorgwekkend, geval b meer dan dat. Je kunt het niet eens dom meer noemen.
En ze hebben een meeuw als logo. Hoeveel associaties wil je hebbenquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:38 schreef nikk het volgende:
Ik zie het probleem niet. De PVV is een nationalistische partij. In sociaal-economisch opzicht zijn ze net zo socialistisch als de SP. En gezien de statuten is de PVV geen partij maar een beweging.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 11:06 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ah, expliciet genoemd niet in de Tweede Kamer, dus wel elders?
Dan gaat a) dan wel b) nog steeds op, en is er nog steeds reden tot zorg.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:39 schreef bascross het volgende:
[..]
c) Ze vinden de vlag mooier dan de huidige. Daar ben ik het mee eens.
Ik ben bang dat je van optie 1 uit moet gaan. En de enige gepaste reaktie van de rest van NL zou zijn: kijken naar je eigen handpalm om die vervolgens naar je gezicht te brengen. Eenzelfde aktie kun je ook toepassen op de "Zie je wel!!11!! NSB!!11!!"-schreeuwers.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:36 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, want het is niet interessant. NSB'ers gebruikten de vlag ook. Nou, gefeliciteerd. Ze droegen ook kleding, voortaan maar in de blote reet over straat dus.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:42 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dan gaat a) dan wel b) nog steeds op, en is er nog steeds reden tot zorg.
Jij vindt het niet vreemd dat een partij als de PVV, die zich naar eigen zeggen distantieert van het NSB-gedachtegoed, zich door deze vlag, die in de jaren '30 is gekaapt door Nederlandse nationaalsocialisten, juist associeert met de NSB?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:43 schreef bascross het volgende:
[..]
Nee, want het is niet interessant. NSB'ers gebruikten de vlag ook. Nou, gefeliciteerd. Ze droegen ook kleding, voortaan maar in de blote reet over straat dus.
En wat denk je van Hitler? Die was vegetarisch! Omg! En hij werd weleens gezien in een auto! Omg! En... en... en...quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:43 schreef bascross het volgende:
[..]
Nee, want het is niet interessant. NSB'ers gebruikten de vlag ook. Nou, gefeliciteerd. Ze droegen ook kleding, voortaan maar in de blote reet over straat dus.
Hetzelfde gelul om de zogenaamde symboliek van een hoofddoek die de PVV echter initieerde. Ironisch. Ze bijten zich wederom in hun eigen staart.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Bastard het volgende:
Wat een gelul om een vlag ook zeg.. Nederland op zn smalst weer hoor.
"Ja kijk dan, die heeft dit, en kijk dan daar, die heeft dat".
Als de gedachtengang van de PVV om die vlag neer te zetten is om de gloriedagen van de VOC dagen te doen herleven, en dat is waar we alleen nog maar naar kunnen gissen, zou ik dat van harte willen aanmoedigen want minder gezeur en gelul (zoals voorbeelden in dit topic) maar meer maar initiatief, durf, en moed tonen is alleen maar welkom in kleinzierig landje.
Is kleding te vergelijken met een symbool? Iedereen draagt kleding, niet iedereen voert de prinsenvlag als symbool, en sinds de NSB niemand meer.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:43 schreef bascross het volgende:
[..]
Ah, dan kunnen we ook weer slaven gaan vervoeren onder erbarmelijke omstandigheden en allemaal sterven aan scheurbuik op ons 23e.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Bastard het volgende:
Als de gedachtengang van de PVV om die vlag neer te zetten is om de gloriedagen van de VOC dagen te doen herleven, en dat is waar we alleen nog maar naar kunnen gissen, zou ik dat van harte willen aanmoedigen want minder gezeur en gelul (zoals voorbeelden in dit topic) maar meer maar initiatief, durf, en moed tonen is alleen maar welkom in kleinzierig landje.
Hetgeen teruggrijpt naar mogelijkheid a, aangezien die vlag niet echt mooi meer is door de associatie die eraan kleeft sinds de NSB. Of het zijn allemaal fervente Gilles de Geus-fans, dat kan ook natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:39 schreef bascross het volgende:
[..]
c) Ze vinden de vlag mooier dan de huidige. Daar ben ik het mee eens.
Je denkt dat een politieke partij bewust een NSB vlag zou ophangen? Het is onwetendheid geweest, en geen moed.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Bastard het volgende:
Op wat rechts-extremistische groeperingen na dan, zoals bijv. www.nationalistischevolksbeweging.nlquote:Op woensdag 11 mei 2011 13:47 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Is kleding te vergelijken met een symbool? Iedereen draagt kleding, niet iedereen voert de prinsenvlag als symbool, en sinds de NSB niemand meer.
Ehm, waar is het VOC-logo in die vlag dan? Als je zo een punt zou willen maken, dan lijkt mij dat toch een niet onbelangrijk detail...quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Bastard het volgende:
Handig is het niet, maar dat ze zich associëren met de NSB lijkt mij nogal overdreven.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:46 schreef Sloggi het volgende:
Jij vindt het niet vreemd dat een partij als de PVV, die zich naar eigen zeggen distantieert van het NSB-gedachtegoed, zich door deze vlag, die in de jaren '30 is gekaapt door Nederlandse nationaalsocialisten, juist associeert met de NSB?
Dus ieder symbool dat misbruikt wordt door een groep mensen moet verbannen worden? Lekker bezig dan.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:47 schreef Mwanatabu het volgende:
Is kleding te vergelijken met een symbool? Iedereen draagt kleding, niet iedereen voert de prinsenvlag als symbool, en sinds de NSB niemand meer.
Dat inderdaad het standpunt van de PVV.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:51 schreef bascross het volgende:
Dus ieder symbool dat misbruikt wordt door een groep mensen moet verbannen worden? Lekker bezig dan.
Verbannen? Neuh. Maar dan moeten mensen die het symbool willen voeren niet gaan janken dat ze in verband worden gebracht met die groep mensen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:51 schreef bascross het volgende:
[..]
Handig is het niet, maar dat ze zich associëren met de NSB lijkt mij nogal overdreven.
[..]
Dus ieder symbool dat misbruikt wordt door een groep mensen moet verbannen worden? Lekker bezig dan.
Ik zie een hele andere groep mensen die aan het janken zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:53 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Verbannen? Neuh. Maar dan moeten mensen die het symbool willen voeren niet gaan janken dat ze in verband worden gebracht met die groep mensen.
Hoe bedoel je dat?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:54 schreef Bastard het volgende:
Valt ook nooit geen gesprek te houden met mensen die leven op vooroordelen.
Wil je zeggen dat het niet het standpunt van de PVV is dan?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:54 schreef Bastard het volgende:
Valt ook nooit geen gesprek te houden met mensen die leven op vooroordelen.
Precies. Ik denk dat Wilders witheet is hierover.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:56 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Een ongelukkige keuze, zeker voor een partij die een bepaald imago probeert kwijt te raken.
Om het wat breder te trekken: er zijn een hoop symbolen die door de nazi's betrokken zijn bij hun ideologie (wolfsangel, runen). Ik heb daar hele discussies over gehad met mensen die die voerden, mooi vonden en er geen nazi-verwijzing mee bedoelden (zoals ze zeiden, ik kan niet in iemands hoofd kijken).quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:00 schreef nikk het volgende:
Hoeveel verwijzingen naar de NSB moeten er zijn voordat zelfs de PVV-adepten de overeenkomsten niet meer kunnen ontkennen.
Niet 'gewoon'. Het is een oude Nederlandse vlag die al 80 jaar met niets anders dan extreem-rechts wordt geassocieerd.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:08 schreef Premium_Quality het volgende:
Is gewoon een oude Nederlandse vlag...
En Hitler was gewoon een man.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:08 schreef Premium_Quality het volgende:
De swastika is veel en veel ouder. Maar daar ga je ook niet mee rondlopen. Los daarvan, in Nederland is anno 2011 de vlag enkel en alleen in gebruik door extreem-rechts. Hoe mooi je de vlag mag vinden, erg handig is het niet deze op te hangen als politieke partij.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:08 schreef Premium_Quality het volgende:
Volgens de Telegraaf wil Wilders niet op de kwestie reageren. De vlaggen zijn verwijderd en het is klaar zo. Denk dat hij achter gesloten deuren wel een stevig woordje gaat voeren hierover.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:06 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Om het wat breder te trekken: er zijn een hoop symbolen die door de nazi's betrokken zijn bij hun ideologie (wolfsangel, runen). Ik heb daar hele discussies over gehad met mensen die die voerden, mooi vonden en er geen nazi-verwijzing mee bedoelden (zoals ze zeiden, ik kan niet in iemands hoofd kijken).
Een wicca-adept geloof je daarbij makkelijker dan iemand die ook in Dr. Martens met witte veters loopt met opgerolde pijpen erboven. Dat is een look die je bewust creëert en dan nog in combinatie ook. Het is een optelsom.
Wat dat betreft hebben deze PVV-ers hun partij een hele slechte dienst geleverd, hoe ze het ook bedoelden. Ik ben benieuwd naar het statement van Wilders hierover. Die heeft hier vast iets over te zeggen want ik verwacht dat hij spinnijdig is.
En de swastika is gewoon een symbool dat in het westen al eeuwen lang als geluksbrenger werd gezien. Een soort klavertje vier, met een rijke geschiedenis binnen de Romeinse, Keltische, Germaanse, Christelijke en zelfs Joodse cultuur. En dan hebben we nog niet eens naar de Aziatische culturen gekeken.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:08 schreef Premium_Quality het volgende:
Ik denk niet dat dat de insteek was van de PVV, om al die oude, mooie, arme symbolen te rehabiliteren. Als dat zo was, dan had die woordvoerder haar woordje wel klaar gehad dacht ik.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:13 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En de swastika is gewoon een symbool dat in het westen al eeuwen lang als geluksbrenger werd gezien. Een soort klavertje vier, met een rijke geschiedenis binnen de Romeinse, Keltische, Germaanse, Christelijke en zelfs Joodse cultuur. En dan hebben we nog niet eens naar de Aziatische culturen gekeken.
Maar wij hebben er als maatschappij helaas voor gekozen een aantal symbolen "in de ban" te doen.
Eeuwig zonde - en als de PVV daar iets aan wil doen hebben ze mijn zegen.
quote:Prinsenvlag is omstreden, maar kent lange historie
Niet geheel terecht wordt de 'prinsenvlag', die bij de PVV-fractie voor het raam hing, een NSB-vlag genoemd. De vlag is uitgevonden door de geuzen en is de voorloper van onze eigen rood-wit-blauwe vlag.
PVV-Kamerlid Brinkman gaf via Twitter al even geschiedenisles vanmorgen toen hij schreef: 'Historie prinsenvlag is mooi, geuzenstrijd, W.v. Oranje De Ruyter, Piet Hein, maar helaas besmet door NSB. Goed dat vlaggen zijn weggehaald.'
De geschiedenis van de vlag is inderdaad een mooie. We hebben haar - en daarmee ook de latere Nederlandse vlag - te danken aan de watergeuzen. Dat waren Nederlandse strijders die het met hun schepen opnamen tegen de Spaanse bezetters van de Lage Landen.
Vandelen
Zij droegen in 1572 voor het eerst 'vandelen orangien, wit en blaauw' toen ze het Zeeuwse stadje Den Briel aanvielen en innamen. De banieren met de kleuren oranje, wit en blauw ('ranje-blanje-bleu') waren gebaseerd op de livreikleuren (uniformen aan het hof) van Prins Willem I van Oranje Nassau.
De kleur oranje verwees natuurlijk naar de Prins van Oranje en het blauw naar het graafschap Nassau. In 1587 bestelde de Admiraliteit van Zeeland deze vlaggen om op hun oorlogsschepen te dragen. De latere 'prinsenvlag' werd daarmee een van de symbolen voor de Nederlandse opstand tegen de Spanjaarden.
De kleur oranje zou rond 1650 al vervangen worden door rood. Daar zijn verschillende vermeende verklaringen voor. De oorspronkelijke kleurencombinatie zou van een afstand niet herkenbaar genoeg zijn, of juist al een rode gloed geven waardoor uiteindelijk maar voor die kleur is gekozen.
Aan het eind van de achttiende eeuw wordt de vlag deel van de strijd tussen de orangisten - supporters van stadhouder Willem V - en patriotten. Die laatste groep wil het vertrek van de Oranjes en pleit voor de rood-wit-blauwe vlag.
Vlag en wimpel
Als Nederland echter tijdelijk onder Franse overheersing komt in 1795 wordt de kleur oranje nu ook officieel veranderd in rood. Lodewijk Napoleon, het jongere broertje van de grote keizer Napoleon, besloot dat de vlag voortaan rood-wit-blauw gekleurd moest zijn. In 1813, als onze 'eigen' koning Willem I de troon bestijgt, blijft de vlag hetzelfde. Wel wordt er voortaan vaak een oranje wimpel bijgehangen.
De oude Prinsenvlag diende lange tijd als modelvlag voor andere landen en steden. Zo was de vroegere vlag van Zuid-Afrika gemodelleerd naar de geuzenvlag; en zijn de banieren van New York (vroeger Nieuw-Amsterdam geheten) en de stadsdelen The Bronx en Albany nog oranje-wit-blauw gekleurd.
Ware vlag
Lange tijd wordt er weinig van de prinsenvlag gehoord, totdat de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB) in de jaren dertig de vlag weer van zolder haalt. Volgens de NSB is dit de ware vlag van Nederland. Koningin Wilhelmina reageert in 1937 met een koninklijk besluit waarmee de kleuren rood-wit-blauw nog eens worden bevestigd.
Zal de discussie over de prinsenvlag nu weer oplaaien, nu de op twee na grootste partij van het land de vlag in haar politieke centrum heeft opgehangen? Voorlopig zien we hem in ieder geval even niet meer terug.
In het gebouw van de Tweede Kamer mogen partijen geen uitingen van politieke of andere aard ophangen of aanbrengen als die zichtbaar zijn voor het publiek, aldus een woordvoerder vandaag.
En al honderden jaren ervoor een Nederlandse vlag, en we zijn in Nederland. Verder is het maar een vlag. Je kan ook overdrijven met dit gezeur, zoals scholieren die geen moderne Nederlandse vlag op hun tas mochten doen omdat het wordt geassocieerd met extreem-rechtsquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Niet 'gewoon'. Het is een oude Nederlandse vlag die al 80 jaar met niets anders dan extreem-rechts wordt geassocieerd.
Ik verwacht het ook niet nee idd. Niettemin zou het puntje zijn waarmee ze mijn steun weer eens kunnen verdienen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:15 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat de insteek was van de PVV, om al die oude, mooie, arme symbolen te rehabiliteren. Als dat zo was, dan had die woordvoerder haar woordje wel klaar gehad dacht ik.
Niet, maar de prinsenvlag wordt vooral geassocieerd met het roemrijke verleden van Nederland toen het in de gouden tijd een Europese grootmacht was. Vandaar dat het nationalistische gevoelens opwekt. En vandaar dat vooral nationalistische bewegingen als de PVV, organisaties die het groot Nederland denkbeeld aanhouden, maar helaas ook de NSB in het verleden, de vlag voeren.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:49 schreef RM-rf het volgende:
Sinds wanneer is de PVV trouwens zo koningsgezind geworden?
Want Wilders wist hier natuurlijk niks van, hij komt nooit op kantoor natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Volgens de Telegraaf wil Wilders niet op de kwestie reageren. De vlaggen zijn verwijderd en het is klaar zo. Denk dat hij achter gesloten deuren wel een stevig woordje gaat voeren hierover.
Dat ligt dan vooral aan de mensen die die associatie niet los kunnen laten.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:10 schreef Frollo het volgende:
[..]
Niet 'gewoon'. Het is een oude Nederlandse vlag die al 80 jaar met niets anders dan extreem-rechts wordt geassocieerd.
Dus het hakenkruis moest ook maar weereens losgezien worden van de nazi smet?quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Quatsch.
Die Fahne runter, die Reien fest geschlossen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Volgens de Telegraaf wil Wilders niet op de kwestie reageren. De vlaggen zijn verwijderd en het is klaar zo. Denk dat hij achter gesloten deuren wel een stevig woordje gaat voeren hierover.
Ik denk wel dat het daarvoor eens tijd wordt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus het hakenkruis moest ook maar weereens losgezien worden van de nazi smet?
Zo werkt het nu eenmaal met symbolen. Die associeer je met iets. En in Nederland is deze vlag vrijwel exclusief in gebruik door extreem-rechts.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:21 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat ligt dan vooral aan de mensen die die associatie niet los kunnen laten.
Hitler had de kleur rood in zijn vlag. Stalin ook. Mao ook. Superveel doden. Maar toch hebben de PvdA en SP rood als kleur. HOE KAN DATquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:24 schreef nikk het volgende:
[..]
Zo werkt het nu eenmaal met symbolen. Die associeer je met iets. En in Nederland is deze vlag vrijwel exclusief in gebruik door extreem-rechts.
Mensen die hier een nobele intentie in zien.
Absoluut.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus het hakenkruis moest ook maar weereens losgezien worden van de nazi smet?
Dat is nu eenmaal onze geschiedenis. Het koninkrijk der Nederlanden bestaat pas zo'n 200 jaar. En daarbij horen de kleuren rood, wit en blauw.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:20 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Niet, maar de prinsenvlag wordt vooral geassocieerd met het roemrijke verleden van Nederland toen het in de gouden tijd een Europese grootmacht was. Vandaar dat het nationalistische gevoelens opwekt. En vandaar dat vooral nationalistische bewegingen als de PVV, organisaties die het groot Nederland denkbeeld aanhouden, maar helaas ook de NSB in het verleden, de vlag voeren.
Jammer dat deze vlag zo besmet is, we zouden er juist trots op moeten zijn, want deze vlag is regelrecht terug te voeren op Willem van Oranje en de onafhankelijkheid van Nederland. Helaas hebben we nu een vlag die gekopieerd is van de Fransen
Of je begrijpt niet wat een symbool is natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:25 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Hitler had de kleur rood in zijn vlag. Stalin ook. Mao ook. Superveel doden. Maar toch hebben de PvdA en SP rood als kleur. HOE KAN DAT
Ja, maar van dezelfde strekking.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:28 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Hey, hier stond net een ander plaatje..
Zelfde mierengeneuk. Die prinsenvlag is gewoon veel mooier dan de vlag die we nu hebben.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Of je begrijpt niet wat een symbool is natuurlijk.
Klopt - ik vond deze leukerquote:Op woensdag 11 mei 2011 14:28 schreef Opa_vertelt het volgende:
[..]
Hey, hier stond net een ander plaatje..
Ik heb 'ns gelezen dat oranje niet 'zeevast' (verkleuring) zou zijn en daarom is gewijzigd in rood.quote:Op woensdag 11 mei 2011 10:29 schreef remlof het volgende:
De PVV heeft in de ruimte van hun fractie in het binnenhof de prinsenvlag voor het raam gehangen, duidelijk zichtbaar vanuit de centrale hal.
Weer een provocatie van een partij die nauwelijks meer serieus te nemen valt en nu eindelijk haar ware extreemrechtse aard toont.
De prinsenvlag stamt uit de tachtigjarige oorlog en was de banier van Willem van Oranje. De vlag was ook de basis van de vlag van Zuid-Afrika, tot na het afschaffen van de apartheid.
In de jaren dertig voerde de NSB de vlag en mede daarom werd in 1937 per Koninklijk Besluit vastgesteld dat de Nederlandse vlag de kleuren rood, wit en blauw voert en niet oranje, wit en blauw.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)j_PVV-vleugel__.html
Prima dat je het veel mooier vindt. Dat maakt de symboliek echter niet ongedaan.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:29 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Zelfde mierengeneuk. Die prinsenvlag is gewoon veel mooier dan de vlag die we nu hebben.
Da's niet helemaal waar, ten eerste: Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat pas 196 jaar. Ten tweede: Tussen 1815 (Willem I) en 1937 (Wilhelmina) werd zowel het Oranje-Wit-Blauw gevoerd als Rood-Wit-Blauw als nationale vlag. Pas op 19 februari 1937 werd per koninklijk decreet vastgelegd dat deze alleen nog Rood-Wit-Blauw was. Dus voor meer dan 100 jaar was deze ook Oranje-Wit-Blauw tijdens ons koninkrijk. Wat de reden voor Wilhelmina was weet ik niet...quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:25 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is nu eenmaal onze geschiedenis. Het koninkrijk der Nederlanden bestaat pas zo'n 200 jaar. En daarbij horen de kleuren rood, wit en blauw.
181 jaar bedoel je.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:40 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Da's niet helemaal waar, ten eerste: Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat pas 196 jaar. Ten tweede: Tussen 1815 (Willem I) en 1937 (Wilhelmina) werd zowel het Oranje-Wit-Blauw gevoerd als Rood-Wit-Blauw als nationale vlag. Pas op 19 februari 1937 werd per koninklijk decreet vastgelegd dat deze alleen nog Rood-Wit-Blauw was. Dus voor meer dan 100 jaar was deze ook Oranje-Wit-Blauw tijdens ons koninkrijk. Wat de reden voor Wilhelmina was weet ik niet...
Hoe bedoel je?quote:
Dus als een politieke partij nu even het hakenkruis gaat voeren dan geeft dat bij jou geen associatie?quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:23 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het daarvoor eens tijd wordt.
Nee, ik zeg ook niet dat dat kan. Maar ik denk wel dat 70 jaar na dato een discussie mag komen over hetgebruik van die symbolen. Lijkt me toch niet dat ze weer echt helemaal in kunnen burgeren, maar dat krampachtig verbieden slaat ook nergens op.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus als een politieke partij nu even het hakenkruis gaat voeren dan geeft dat bij jou geen associatie?
Ik ben het ermee eens dat symbolen die gewoon hun eigen betekenis hebben losgemaakt moeten worden van oa nazi smetten enzo.
Het hakenkruis is gewoon best een mooi symbool zonder die nazi smet erop.
Maar, daarover een discussie starten, zo'n symbool echt met die bedoeling onderstreept eronder voeren is wat anders als dit.
Ik had het van wikipedia (geen idee hoe betrouwbaar die info is):quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:40 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Da's niet helemaal waar, ten eerste: Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat pas 196 jaar. Ten tweede: Tussen 1815 (Willem I) en 1937 (Wilhelmina) werd zowel het Oranje-Wit-Blauw gevoerd als Rood-Wit-Blauw als nationale vlag. Pas op 19 februari 1937 werd per koninklijk decreet vastgelegd dat deze alleen nog Rood-Wit-Blauw was. Dus voor meer dan 100 jaar was deze ook Oranje-Wit-Blauw tijdens ons koninkrijk. Wat de reden voor Wilhelmina was weet ik niet...
En die "zo'n 200 jaar" was een schatting, geen exacte berekening.quote:Tijdens de periode van de Bataafse Republiek verliest het oranje het: men kiest duidelijk voor de Franse kleuren en tegen Oranje en dus ook tegen die kleur. Uiteraard ook in het door de broer van Napoleon geleide Koninkrijk Holland is er geen plaats voor Oranje en kiest de Bonapartistische koning Lodewijk Napoleon voor rood. Vreemd genoeg, in 1813, als de Fransen verjaagd zijn, komt de Prinsenvlag maar even boven water. Koning Willem I laat echter alles bij het oude en verkiest de Franse kleuren: rood-wit-blauw. In dat jaar steekt men ook voor de eerste keer de rode vlag uit met een oranje wimpel.
In de jaren '30 van de 20e eeuw, kiezen de aanhangers van de NSB radicaal voor het oranje-blanje-bleu van de Prinsenvlag. Koningin Wilhelmina ondertekent in 1937, mede als signaal in de richting van de NSB, een Koninklijk Besluit waarmee de kleuren rood-wit-blauw worden vastgesteld als de kleuren van de Nederlandse vlag.
Vanaf 1830. Tussen 1815 en 1830 heetten we het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden als ik het goed heb. Er is trouwens wel wat voor te zeggen dat Nederland al sinds de 16e eeuw bestaat, of misschien nog wat eerder.quote:
Huilie huilie doen, toch? Beter blijf je dan in de standaard mongolenstijl van de PVV zelf. Die zullen het ook wel weer af doen als pesterij van extreem linkse figuren. Beetje trots op je land blijven, mensen. Niks aan de hand gewoon doorlopen! Die meeuw in het logo van de PVV is ook maar een toevalligheid.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:55 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik zie een hele andere groep mensen die aan het janken zijn.
Een symbool draagt een bepaalde boodschap uit, dat is waarom symbolen gevoerd worden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:29 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Zelfde mierengeneuk. Die prinsenvlag is gewoon veel mooier dan de vlag die we nu hebben.
Zover ik weet is het ook niet verboden, maar je moet ook niet raar opkijken als met het symbool leest naar de huidige context.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:51 schreef doorzuipenmanagerworden het volgende:
[..]
Nee, ik zeg ook niet dat dat kan. Maar ik denk wel dat 70 jaar na dato een discussie mag komen over hetgebruik van die symbolen. Lijkt me toch niet dat ze weer echt helemaal in kunnen burgeren, maar dat krampachtig verbieden slaat ook nergens op.
quote:woensdag 11 mei 2011
Reformatorisch Dagblad » Politiek » PVV-Kamerlid: Een vlag om trots op te zijn
Print artikel print Stuur artikel door stuur door Deel via twitter deel via twitter Stuur artikel door knipsel
PVV-Kamerlid: Een vlag om trots op te zijn
11-05-2011 14:37
DEN HAAG (ANP) – De oranje-wit-blauwe Prinsenvlag, die maanden voor het raam van de werkkamer van PVV-Tweede Kamerlid Wim Kortenoeven heeft gehangen, is volgens hem „een vlag om trots op te zijn”. De vlag van de Republiek Nederland symboliseert „de positieve periode van de Gouden Eeuw, waarin Nederland z’n grootste periode in de geschiedenis heeft doorgemaakt”, zei hij woensdag in reactie op de ophef die over de vlag is ontstaan.
Volgens hem heeft de vlag minstens een half jaar voor z’n raam gehangen. Woensdag hing die er niet meer, nadat het dagblad Spits er een foto van had gepubliceerd. De Prinsenvlag werd aan het eind van de jaren dertig van de vorige eeuw door aanhangers van de NSB gebruikt. De vlag is als nationalistisch symbool nu vooral populair bij extreem rechtse groeperingen.
Kortenoeven benadrukt echter dat de PVV niets met de NSB heeft. „In tegenstelling, we zijn tegen de NSB. Maar er is geen reden om de symboliek van Nederland zoals wij dat graag zien uit het raam te gooien omdat iemand met vieze vingers eraan heeft gezeten.”
Waarom de vlaggen bij hem en zijn collega-Kamerlid Johan Driessen zijn verwijderd, wist Kortenoeven niet. Hij was daar niet bij, is vanwege het reces thuis aan het werk en verwijst daarvoor door naar de afdeling voorlichting. Maar die heeft besloten geen commentaar te geven.
Kortenoeven stoort zich eraan dat de Prinsenvlag door sommige media een NSB-vlag wordt genoemd. „Dat is niet zo. Het is de oorspronkelijk Nederlandse vlag. Dat die is gekaapt door de NSB, is geen reden deze dan maar weg te gooien”, stelde hij.
Kortenoeven betreurt de hele discussie die nu over de vlag is ontstaan. Hij zegt ook nooit een verzoek van de Tweede Kamer te hebben gehad om de vlag weg te halen. Volgens de regels mogen partijen, medewerkers en politici in het parlementsgebouw geen uitingen van politieke of andere aard ophangen of aanbrengen als die zichtbaar zijn voor het publiek. Het Kamerlid ziet niet in waarom hij de oorspronkelijk Nederlandse vlag niet voor z’n raam zou mogen hangen.
Nu de discussie erover een „ranzig karakter” heeft gekregen, kan hij zich wel voorstellen dat de vlag is weggehaald. „Al bevalt de ranzigheid van de discussie me niet.”
Kijk, dus toch om de oude hollandsche mentaliteit te tonen en niet die groepering die het bedoezelde.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:58 schreef MisterSqueaky het volgende:
En nu weten we ook wie de pinda was - EN dat ie er blijkbaar al maanden hing:
http://www.refdag.nl/nieu(...)_op_te_zijn_1_562577
[..]
Da's niet waar, de "Verenigd Koninkrijk der Nederlanden" is een retro-geschiedkundige omschrijving en een term die pas later ingang vond om de Nederlands periode te omschrijven tussen 1815 en 1830, toen Nederland en België nog een waren. Officieel hebben we altijd Koninkrijk der Nederlanden geheten (Nederlanden = meervoud). Ons Koninkrijk bestaat officieel sinds 1815, hoewel we onafhankelijk waren sinds 1814. Waarschijnlijk hebben we in 1814 en 1815 grote feesten. Ik vermoed ook voordat ze deze nationale feesten gaan houden, Willem-Alexander eerst tot Koning wordt gekroond.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:55 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Vanaf 1830. Tussen 1815 en 1830 heetten we het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden als ik het goed heb. Er is trouwens wel wat voor te zeggen dat Nederland al sinds de 16e eeuw bestaat, of misschien nog wat eerder.
Je hebt gelijk. Was er niet ook iets met 1813?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:06 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Da's niet waar, de "Verenigd Koninkrijk der Nederlanden" is een retro-geschiedkundige omschrijving en een term die pas later ingang vond om de Nederlands periode te omschrijven tussen 1815 en 1830, toen Nederland en België nog een waren. Officieel hebben we altijd Koninkrijk der Nederlanden geheten (Nederlanden = meervoud). Ons Koninkrijk bestaat officieel sinds 1815, hoewel we onafhankelijk waren sinds 1814. Waarschijnlijk hebben we in 1814 en 1815 grote feesten. Ik vermoed ook voordat ze deze nationale feesten gaan houden, Willem-Alexander eerst tot Koning wordt gekroond.
Zoals buschauffeurs die klezmerbandjes draaien, Nijlganzen en spoorwegtrajecten in Israël bedoel je?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef Bastard het volgende:
Dit gezeur en geneuzel is nou net waar het land aan kapot gaat, gelul en gemier ipv daadkracht.
Jou kan het misschien niets schelen, maar er zijn nog genoeg ouderen met een oorlogstrauma. Hun gevoelens tellen niet?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef Bastard het volgende:
[..]
Kijk, dus toch om de oude hollandsche mentaliteit te tonen en niet die groepering die het bedoezelde.![]()
Zouden meer mensen moeten doen ipv overal dingen achter blijven willen zoeken! Dit gezeur en geneuzel is nou net waar het land aan kapot gaat, gelul en gemier ipv daadkracht.
30 november 1813: Landing van Willem I in Scheveningenquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Was er niet ook iets met 1813?
Ach, of het nu over de VOC of over de nazi's gaat - in beide gevallen is het de vlag van een stel genocidalen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:02 schreef Bastard het volgende:
[..]
Kijk, dus toch om de oude hollandsche mentaliteit te tonen en niet die groepering die het bedoezelde.![]()
Laten we dan in 2013 een feestje bouwen. Hoewel ik 1568 en 1648 belangrijkere jaartallen vind dan 1813/4/5.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:11 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
30 november 1813: Landing van Willem I in Scheveningen
[ afbeelding ]
Daar is niet alleen de PVV goed in. Wie hier heeft ooit gehoord van Rawagede?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:15 schreef Ericr het volgende:
Maar goed dat er geen nakomelingen meer zijn op Banda van de oorspronkelijke bevolking, die werden zo goed als uitgeroeid in de 17de eeuw en zullen vast ook goede herinneringen hebben aan die mooie tijd dat de Prinsenvlag gevoerd werd door de Republiek der Verenigde Nederlanden.
Kortenoeven lijkt me zo'n knuppel die alleen historisch besef heeft als het gaat om de mooie dingen die een tijdperk heeft voortgebracht. De zwarte bladzijden gummen ze wel uit bij de PVV. Negationisme past wel bij de PVV.
Begin en eind van de tachtigjarige oorlog?quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:14 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Laten we dan in 2013 een feestje bouwen. Hoewel ik 1568 en 1648 belangrijkere jaartallen vind dan 1813/4/5.
Ik moest googlenquote:Op woensdag 11 mei 2011 15:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar is niet alleen de PVV goed in. Wie hier heeft ooit gehoord van Rawagede?
Ja. Leuk dat het koninkrijk officieel bijna 200 jaar bestaat, Nederland bestaat al wat langer. Ik had liever een feestje in 2008 gehad dan die viering over een paar jaar.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:17 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Begin en eind van de tachtigjarige oorlog?
Alleen verheerlijkt volgens mij nu niemand die tijd van vlak na de oorlog in ons toenmalige kolonie. Kortenoeven verheerlijkt een tijd die lang niet altijd zijn positieve kanten had en zelfs desastreuze gevolgen had voor bepaalde volkeren die in contact kwamen met 'onze' jongens. Al die gouden tijden zijn oppervlakkig gezien misschien wel mooi maar meestal was het een gouden tijd waarbij het goud al snel bladgoud blijkt te zijn als je wat dieper in de geschiedenis duikt.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:17 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar is niet alleen de PVV goed in. Wie hier heeft ooit gehoord van Rawagede?
Ah vandaar.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Heb gehoord van Rawagede. Maar inmiddels zat er een post tussen
V.
De Internationale is alleen nooit in onbruik geraakt, de Prinsenvlag door zijn associaties met de NSB wel.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:42 schreef Morendo het volgende:
Tja, bij de PvdA zingen ze op partijbijeenkomsten nog 'De Internationale'. Dit is een beetje spijkers op laag water zoeken, RemSpoor.
Jij krijgt een stikker in je schrift!quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Heb gehoord van Rawagede. Maar inmiddels zat er een post tussen
V.
Dat is dan helemaal brutaal. De Internationale was nota bene tot 1944 het volkslied van de grootste schurkenstaat ooit!quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:45 schreef Ericr het volgende:
[..]
De Internationale is alleen nooit in onbruik geraakt, de Prinsenvlag door zijn associaties met de NSB wel.
Juist, hoe triest ook: ze zijn te stom om te poepen ( (c) mijn moeder zaliger) maak ze dan niet groter dan ze zijn, voed ze niet.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:43 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je van optie 1 uit moet gaan. En de enige gepaste reaktie van de rest van NL zou zijn: kijken naar je eigen handpalm om die vervolgens naar je gezicht te brengen. Eenzelfde aktie kun je ook toepassen op de "Zie je wel!!11!! NSB!!11!!"-schreeuwers.
quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:42 schreef Frollo het volgende:
Daarom, beste fokbuiskinderen: altijd quoten!
Nee Wilders is de enige met hersens daar en gaat niet 'zomaar' wat in het rond blèèren.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:20 schreef Killaht het volgende:
[..]
Want Wilders wist hier natuurlijk niks van, hij komt nooit op kantoor natuurlijk.
Maar bleef bestaan als hymne van zo'n beetje alle arbeidersbewegingen voor en na die tijd. Waarvan een gedeelte zich overigens zeker verbonden voeden met hun Sovjetbroeders maar de Internationale als hymne staat verder in een minder kwaad daglicht dan de Prinsenvlag.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:48 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat is dan helemaal brutaal. De Internationale was nota bene tot 1944 het volkslied van de grootste schurkenstaat ooit!
Hierover wil ik graag met je van gedachten wisselen, feedback?quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Vind je het gek dat er op Fok nauwelijks een serieus te nemen topic te vinden is? Ligt dat misschien ook een beetje aan jullie beleid, Admin?
Principiele kwesties als deze kun je natuurlijk niet met dergelijk emotiemanagement afdoen. Ik erger me overigens behoorlijk aan het gebruik van De Internationale.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:01 schreef Ericr het volgende:
Vind zelf overigens het gebruik van die hymne ook enigzins discutabel maar volgens mij is er weinig ophef als iemand die hymne nog gebruikt of wil gebruiken. Bij de Prinsenvlag is die ophef er duidelijk wel.
En hij zorgt dat hij de enige met hersens en dergelijke potentie blijft daaro, anders raakt zijn positie bedreigd.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee Wilders is de enige met hersens daar en gaat niet 'zomaar' wat in het rond blèèren.
En hij weet dat ie de enige met hersens is...
Dit is toch een kwestie die meer gericht is op emoties dan wat anders? De Prinsenvlag roept zeer negatieve associaties op voor bepaalde groepen en zeker bij een partij waar al een zweem van de NSB aan hangt door hun meeuwen-logo.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Principiele kwesties als deze kun je natuurlijk niet met dergelijk emotiemanagement afdoen. Ik erger me overigens behoorlijk aan het gebruik van De Internationale.
Scherp !quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:13 schreef kingmob het volgende:
[..]
En een amerikaans vlaggetje er bij zo te zien
Lodewijk Napoleon was eigenlijk ook één van de beste konijnen die Olland ooit gehad heeft.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:06 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Er was een voorloper en model van ons koninkrijk, dit was de Franse vazalstaat "Koninkrijk Holland" met Lodewijk I Bonaparte als een hoogst populaire koning. Hier komt onze huidige vlag vandaan.
Jij hebt ook Van nul tot nu gelezen?quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Lodewijk Napoleon was eigenlijk ook één van de beste konijnen die Olland ooit gehad heeft.
Heeft een norm gezet die nederlandse konijnen nà hem nog altijd naleven, ...
Nou dan!quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:07 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
En hij zorgt dat hij de enige met hersens en dergelijke potentie blijft daaro, anders raakt zijn positie bedreigd.
We zijn voorlopig dus nog niet van vaandeldragende, brievenbuspissende pornobaronnen af in de politiek.
Ach mens hou toch alsjeblieft opquote:Op woensdag 11 mei 2011 10:36 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De negativiteit in je openingspost staat mij simpelweg niet aan.
Jij weet niet wat de intentie is, de achterliggende gedacht etc. Alhoewel zowel jij als de Telegraaf wel proberen om onze gedachtes een bepaalde richting op te sturen zal je dat toch bij velen niet lukken.
Dit is niet waar. Volgens mij kennen meer mensen hem niet dan wel.quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:59 schreef Transport_Ink het volgende:
Nagenoeg iedereen kent de eerste associatie met die vlag. Als de PVV die vlag dan ophangt, dan is dat een roep op aandacht of een provocatie zo je wilt.
Niets meer, niets minder.
Wat ik me nu wel afvraag...quote:Op woensdag 11 mei 2011 16:59 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Ach mens hou toch alsjeblieft op
Nagenoeg iedereen kent de eerste associatie met die vlag. Als de PVV die vlag dan ophangt, dan is dat een roep op aandacht of een provocatie zo je wilt.
Wim Kortenoeven, een van de mannen die de vlag ophing, schrijft artikelen over de Joodse geschiedenis en holocaust.quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit is niet waar. Volgens mij kennen meer mensen hem niet dan wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |