abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 mei 2011 @ 15:36:51 #1
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_96506666
Gelukkig voor de Schotten, blijft hen het EU dwangbuis bespaard
quote:
zo 08 mei 2011, 13:37 |

Schotten mogen stemmen over onafhankelijkheid

LONDEN - Schotland mag een referendum gaan uitschrijven over zijn onafhankelijkheid. De Britse regering heeft daar toestemming voor gegeven. Dat heeft de Britse minister voor Schotse Zaken, Michael Moore, zondag gezegd tegen de BBC. Binnen vijf jaar wordt de volkspeiling waarschijnlijk gehouden.

In Schotland klinkt de roep om onafhankelijkheid steeds luider In Schotland klinkt de roep om onafhankelijkheid steeds luider

De Scottish National Party, die streeft naar onafhankelijkheid, won donderdag een absolute meerderheid in het parlement van Schotland. Daarmee kan de partij het referendum uitschrijven waar ze al jaren voor pleit. Ook een andere separatische partij, de Schotse Groenen, ging flink vooruit.

Schotland maakt sinds 1707 deel uit van het Verenigd Koninkrijk. Het is ongeveer twee keer zo groot als Nederland en telt ruim vijf miljoen inwoners. Schotland heeft al sinds de negende eeuw een eigen vlag, net als eigen bankbiljetten, een eigen nationale voetbalploeg en eigen sportcompetities.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96507528
Ik denk dat Schotland - indien onafhankelijk - zich echt wel bij de EU zal aansluiten.

Maar goed, mooi voor de Schotten als ze dit willen en het krijgen. Ze hebben inderdaad al een mooi volkslied:

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2011 16:12:15 ]
  zondag 8 mei 2011 @ 16:15:11 #3
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_96507616
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:12 schreef Nielsch het volgende:
Ik denk dat Schotland - indien onafhankelijk - zich echt wel bij de EU zal aansluiten.

Maar goed, mooi voor de Schotten als ze dit willen en het krijgen. Ze hebben inderdaad al een mooi volkslied:

Ja, zijn ze net onafhankelijk en dan weer bij zo een stelletje EU oplichters aansluiten, nee echt niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_96507727
Wedden?
  zondag 8 mei 2011 @ 16:24:51 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_96507853
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja, zijn ze net onafhankelijk en dan weer bij zo een stelletje EU oplichters aansluiten, nee echt niet
Zo staat het wel in het partijprogramma van de SNP. :).

Hier een speech van de Schotse premier Alex Salmond (SNP) over Schotland en de EU: http://www.scotland.gov.u(...)inister/visionscoteu
pi_96507998
Vergeet niet dat Schotland best een pauperland is. In heel veel opzichten is het een heel mooi land (natuur, cultuur, historie, sport en dergelijke), maar veel mensen leven er echt in armoede. Ga maar eens kijken in een stad als Glasgow. Op het platteland zal het waarschijnlijk nog erger zijn. Derhalve zullen ze vast en zeker een netto-ontvanger van de EU worden en zullen ze zich dus maar al te graag willen aansluiten. Al is het maar omdat het bestuurlijk gezien gewoon veel makkelijker is.
  zondag 8 mei 2011 @ 16:34:39 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_96508092
Schotland heeft olie en gas. Bij onafhankelijkheid blijven die inkomsten in eigen land, in plaats van dat het geld richting Londen gaat.
  zondag 8 mei 2011 @ 17:38:45 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_96510095
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:34 schreef freako het volgende:
Schotland heeft olie en gas. Bij onafhankelijkheid blijven die inkomsten in eigen land, in plaats van dat het geld richting Londen gaat.
Ja dan kunnen ze het afdragen aan de EU
Als je eerst los wil van de Britain en dan aansluiten bij de EU dan zal je wel knots zijn, en dan net als Ierland eindigen zeker, straatarm en failliet

[ Bericht 13% gewijzigd door michaelmoore op 08-05-2011 17:49:53 ]
  zondag 8 mei 2011 @ 17:53:53 #9
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_96510569
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als je eerst los wil van de Britain en dan aansluiten bij de EU dan zal je wel knots zijn, en dan net als Ierland eindigen zeker, straatarm en failliet
Beweer je nou dat Ierland eerst een rijk land was en door de EU arm is geworden?

:')
Wie dit leest is alfabeet.
  zondag 8 mei 2011 @ 17:57:02 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96510682
De Scottish National Party heeft nu een heel groot probleem. Om geloofwaardig te blijven kunnen ze het nu natuurlijk niet maken om geen referendum uit te schrijven. Maar als dat referendum er komt dan zal het in overweldigende meerderheid een Schotse onafhankelijkheid afwijzen. En daarmee is dan meteen het bestaansrecht van de SNP weg.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_96510744
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Hahaha, dit slaat echt werkelijk nergens op :D

Ierland was het enige overgebleven 3de wereldland in West-Europa, voordat de EU daar kwam helpen. Dat het nu zo'n zooitje is, is vooral te danken aan de incompetentie van de Ierse politici.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2011 17:58:57 ]
pi_96510872
Als ze zich bij de EU aansluiten mogen we straks weer meer belasting gaan betalen aangezien we Schotland economie moeten opkrikken d.m.v. financiële steun. Ik zou het overigens best stoer vinden als het een onafhankelijk land wordt, aangezien de cultuur daar vrij uniek is. ben benieuwd naar de resultaten van dat referendum.
  zondag 8 mei 2011 @ 18:22:01 #13
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_96511593
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:30 schreef Nielsch het volgende:
Vergeet niet dat Schotland best een pauperland is. In heel veel opzichten is het een heel mooi land (natuur, cultuur, historie, sport en dergelijke), maar veel mensen leven er echt in armoede. Ga maar eens kijken in een stad als Glasgow.
What of it, ik heb er gewoond, heerlijk, die armoede valt hardstikke mee.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_96513164
Het blijft opmerkelijk dat landen zich alleen splitsen. Samenvoegingen zie je niet of nauwelijks; in Europa al helemaal niet. Duitsland, dat eerst kunstmatig werd gescheiden en daarna weer is herenigd, is de enige uitzondering.

Ik vraag me af welk land de volgende in de reeks is? Vlaanderen? Baskenland? Noord-Italië?
  zondag 8 mei 2011 @ 20:17:17 #15
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_96516997
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 19:01 schreef Boldface het volgende:
Het blijft opmerkelijk dat landen zich alleen splitsen. Samenvoegingen zie je niet of nauwelijks; in Europa al helemaal niet. Duitsland, dat eerst kunstmatig werd gescheiden en daarna weer is herenigd, is de enige uitzondering.

Ik vraag me af welk land de volgende in de reeks is? Vlaanderen? Baskenland? Noord-Italië?
De samenvoeging van de landen van Europa is dan ook niet democratisch besloten en zal dus weer democratisch ontbonden worden
Ondemocratische samenvoegingen tegen de wil van het volk gaan niet lang mee, zie de oude Sovjet-Unie, Joegoslavië , enz

Great Britain kan ook alleen bestaan doordat ieder land niets met de nadere te maken had en het enige wat ze samen hebben is het links rijden, en de koningin, zelfs niet dezelfde munteenheid
  zondag 8 mei 2011 @ 20:47:24 #16
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96519211
Ik ben voor. Dan verliest Groot-Brittanie meteen zijn enige fatsoenlijke natie en kunnen we ze helemaal belachelijk maken.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_96520090
denk niet dat dit er door komt, en dat die SNP gozers dat heel goed weten. maar toch leuk symbool
pi_96521397
Ik denk niet dat ze zich af mogen splitsen van de rest van het Verenigd Koninkrijk want Schotland is 1 van de grootste, zo niet de grootste olieproducent van Europa. Het lijkt me sterk dat ze het daar in het Lagerhuis mee eens zijn.

Naast olie heeft Schotland ook nog Rolls Royce en bijv. Glenn Fiddich Whiskey.
pi_96524003
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:58 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hahaha, dit slaat echt werkelijk nergens op :D

Ierland was het enige overgebleven 3de wereldland in West-Europa, voordat de EU daar kwam helpen. Dat het nu zo'n zooitje is, is vooral te danken aan de incompetentie van de Ierse politici.
Is het dan wel zo slim om arme landen rijk te maken?
  zondag 8 mei 2011 @ 21:54:48 #20
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_96524092
waarom hebben ze een nationaal voetbalteam en vlaanderen niet?
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_96528400
Op dit moment is er volgens peilingen maar iets van 30% steun voor onafhankelijkheid. Maar goed, de peilingen voorspelden ook dat de SNP never nooit een meerderheid zou krijgen... De steun voor onafhankelijkheid heeft wel iets te maken met de winst van de SNP, maar ook het verlangen om de LibDems af te straffen. De Conservatieven zijn vooral in het zuiden van Schotland populair en Labour heeft geenszins geprofiteerd van het verlies voor de LibDems. Dus dan blijft de SNP over.

Ze hebben echter wel een referendum beloofd, en dat moet er ook komen. Maar ze hebben een periode van 5 jaar waarin ze moeten proberen de bevolking ervoor warm te laten lopen. Te beginnen met het uitbreiden van de bevoegdheden van het Schots Parlement. Het is dus een heel proces, en dan kunnen ze uiteindelijk nog verliezen. Dan kunnen ze de volgende verkiezingen ook wel shaken.

Of onafhankelijkheid economisch handig is, is me niet helemaal duidelijk. Er komt vanuit Londen een dagelijkse stroom aan ontmoedigende verhalen, dat de Schotten zichzelf niet zouden kunnen managen, maar dat lijkt me iets te kort door de bocht.
  zondag 8 mei 2011 @ 23:04:32 #22
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_96528848
quote:
Schotten hebben brainpower. Na de joden zijn de Schotten de beste bankiers, investeerders en zakenlui die er rondlopen op deze aardkloot.
  zondag 8 mei 2011 @ 23:30:10 #23
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_96530040
Zou grappig zijn als Schotland zich nu zou losmaken. Kunnen ze de Union Jack ook in de vuilnisbak gooien.
  zondag 8 mei 2011 @ 23:53:42 #24
273119 BeSimple
or die trying!
pi_96531037
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:30 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zou grappig zijn als Schotland zich nu zou losmaken. Kunnen ze de Union Jack ook in de vuilnisbak gooien.
Terwijl ik dat een van de mooiste vlaggen vind. Het grappige is, wat voor vlag komt er dan voor terug. Gaat Wales zoiets pikken?
Laat me met rust!
  zondag 8 mei 2011 @ 23:55:02 #25
179534 Waaghals
pi_96531092
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:53 schreef BeSimple het volgende:

[..]

Terwijl ik dat een van de mooiste vlaggen vind. Het grappige is, wat voor vlag komt er dan voor terug. Gaat Wales zoiets pikken?
De vraag wat in Ierland gaat gebeuren lijkt mij interessanter dan wat Wales gaat doen
  zondag 8 mei 2011 @ 23:57:23 #26
273119 BeSimple
or die trying!
pi_96531188
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:55 schreef Waaghals het volgende:

[..]

De vraag wat in Ierland gaat gebeuren lijkt mij interessanter dan wat Wales gaat doen
Dat blijft gewoon, mensen daar zijn behoorlijk 'star'.
Laat me met rust!
  maandag 9 mei 2011 @ 00:15:41 #27
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_96531866
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:30 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Of ze halen gewoon het witte andreaskruis eruit.
  maandag 9 mei 2011 @ 01:43:02 #28
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96533752
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 23:53 schreef BeSimple het volgende:

[..]

Ze moeten wel, Wales is zo'n faalstaat, die redden het niet zonder England.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 9 mei 2011 @ 01:44:54 #29
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_96533776
quote:
In Schotland klinkt de roep om onafhankelijkheid steeds luider In Schotland klinkt de roep om onafhankelijkheid steeds luider
De echo ook
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  maandag 9 mei 2011 @ 03:37:39 #30
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_96534430
Veel zal er niet veranderen als Schotland zich af gaat scheiden. Ze hebben al grote autonomie en daarnaast is er nog steeds het britse kongingshuis, wat aan het hoofd zal blijven staan van Schotland.
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  maandag 9 mei 2011 @ 08:22:56 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_96535164
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:30 schreef Nielsch het volgende:
Vergeet niet dat Schotland best een pauperland is. In heel veel opzichten is het een heel mooi land (natuur, cultuur, historie, sport en dergelijke), maar veel mensen leven er echt in armoede. Ga maar eens kijken in een stad als Glasgow. Op het platteland zal het waarschijnlijk nog erger zijn. Derhalve zullen ze vast en zeker een netto-ontvanger van de EU worden en zullen ze zich dus maar al te graag willen aansluiten. Al is het maar omdat het bestuurlijk gezien gewoon veel makkelijker is.
Dat valt best mee hoor. Glasgow is een slecht voorbeeld, idd een van de armste steden. Edingburgh bijvoorbeeld niet of Aberdeen en Inverness. Het zuiden is erg industrieel, daar is het ook armoediger. Ga je meer naar het noorden, trekt dat al snel weg.

Ik ben een groot voorstander voor de onafhankelijkheid en best veel inwoners zijn de "meddling manners" van de Engelsen vanaf het begin. :D Maar veel mensen twijfelen ook om oa de economische consequenties van een eventuele complete onafhankelijkheid. En je moet ook niet vergeten dat Schotland eigenlijk al zo goed als onafhankelijk is, dus veel zal er in de praktijk eigenlijk niet veranderen.
pi_96535347
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2011 03:37 schreef breaky het volgende:
Veel zal er niet veranderen als Schotland zich af gaat scheiden. Ze hebben al grote autonomie en daarnaast is er nog steeds het britse kongingshuis, wat aan het hoofd zal blijven staan van Schotland.
Dat hoeft natuurlijk niet. Landen als Canada en Australië erkennen Koningin Elizabeth II inderdaad nog steeds als hun koningin. Er zijn echter ook landen die de banden met het Britse koningshuis hebben verbroken, als verwacht ik niet dat Schotland dat in geval van onafhankelijkheid zal doen.
pi_96535853
Het onafhankelijkheidsvoorstel voor het referendum was inderdaad dat Elizabeth het staatshoofd blijft. Dan heb je weer de situatie van tussen 1603 en 1707, twee landen onder één staatshoofd. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Union_of_the_Crowns

De Union Jack stamt ook uit die tijd, dus die zouden ze in Engeland gewoon zo kunnen houden. In Schotland zullen ze daar wel vanaf stappen, men vindt het nu symbolisch al best vervelend dat de Union Jack op allerlei gebouwen naast of boven het Andreaskruis hangt. Op de Union Flag staan trouwens geen Welshe symbolen.
  maandag 9 mei 2011 @ 14:34:54 #34
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96546542
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:13 schreef Vasilevski het volgende:
Het onafhankelijkheidsvoorstel voor het referendum was inderdaad dat Elizabeth het staatshoofd blijft. Dan heb je weer de situatie van tussen 1603 en 1707, twee landen onder één staatshoofd. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Union_of_the_Crowns

De Union Jack stamt ook uit die tijd, dus die zouden ze in Engeland gewoon zo kunnen houden. In Schotland zullen ze daar wel vanaf stappen, men vindt het nu symbolisch al best vervelend dat de Union Jack op allerlei gebouwen naast of boven het Andreaskruis hangt. Op de Union Flag staan trouwens geen Welshe symbolen.
Tis ook een beetje moeilijk om die malle draak ergens op je vlag te plakken zonder de hele vlag te verpesten...
  maandag 9 mei 2011 @ 14:45:07 #35
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_96546974
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:13 schreef Vasilevski het volgende:
Het onafhankelijkheidsvoorstel voor het referendum was inderdaad dat Elizabeth het staatshoofd blijft.
Dat zegt in de praktijk niet zo veel. Formeel is Elizabeth ook staatshoofd van Canada en Australië.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_118012910
En dat referendum komt er nu dus, er is een deel gesloten tussen Cameron en Salmond.
Het zal doorgaan in 2014 (zoals Salmond wou), maar er zal wel slechts één vraag zijn, namelijk over de onafhankelijkheid, en niet over verdere autonomie:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-politics-19952630
De volledige overeenkomst:
http://www.number10.gov.u(...)inal-for-signing.pdf
  maandag 15 oktober 2012 @ 20:50:05 #37
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_118013243
England begint ook al over een referendum , ik wacht nog steeds op die van ons ...
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_118013725
Schotland wil onafhankelijk worden maar wil wel meedoen met die Europese faalhazen. :')
Liever pleiten ze voor een terugtrekking uit de EU en dat groot Brittanië onafhankelijk word. Ik denk dat dat beter is voor de schotten ipv zo`n belachelijke actie.
pi_118017174
Geweldig hoe een koddige Schotse onafhankelijkheidsstrijd binnen al direct na een post over de EU gaat.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_118020295
Als ze onafhankelijk zijn, duurt het nog wel ff voordat ze bij de EU zijn aangesloten. Dat gebeurt niet even in 2 jaar. Maar het zal Schotland wel goed doen, er gaat geen geld naar London, ze hebben genoeg gas en olie, en ze kunnen dan concurreren met het dure export uit de rest van Groot-Brittannië. omdat er dan twee verschillende huishouden zullen komen.
pi_118023883
quote:
10s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:57 schreef SeLang het volgende:
De Scottish National Party heeft nu een heel groot probleem. Om geloofwaardig te blijven kunnen ze het nu natuurlijk niet maken om geen referendum uit te schrijven. Maar als dat referendum er komt dan zal het in overweldigende meerderheid een Schotse onafhankelijkheid afwijzen. En daarmee is dan meteen het bestaansrecht van de SNP weg.
Ze krijgen toch de mogelijkheid om te stemmen voor vergaande autonomie? Of heeft engeland die optie er uit weten te krijgen?
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  maandag 15 oktober 2012 @ 23:48:07 #42
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_118024471
Vlaanderen en Catalonië kunnen ook aansluiten in de rij voor dit referendum. Die twee geef ik meer kans dat zoiets er door komt.
Say what?
pi_118026056
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 20:50 schreef Summers het volgende:
England begint ook al over een referendum , ik wacht nog steeds op die van ons ...
Amsterdam wil onafhankelijk worden van Nederland?
pi_118026070
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:32 schreef Harlon het volgende:

[..]

Ze krijgen toch de mogelijkheid om te stemmen voor vergaande autonomie? Of heeft engeland die optie er uit weten te krijgen?
Die optie is vervallen. Het wordt een simpel ja of nee voor onafhankelijkheid.
pi_118029753
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 23:48 schreef UpsideDown het volgende:
Vlaanderen en Catalonië kunnen ook aansluiten in de rij voor dit referendum. Die twee geef ik meer kans dat zoiets er door komt.
Ik weet het niet hoor, zelfs de Vlaams-nationalisten van NVA pleiten nu in de eerste plaats voor confederatie (zij geven ook toe dat daar in Vlaanderen gewoon nog geen meerderheid voor is). Schotland en Londen betwisten ook geen "gedeelde" metropool.

Schotland lijkt me nog het minst onrealistisch, al is het me niet duidelijk of dit een bindend referendum zal zijn (ik kan het nergens letterlijk vinden).

Hier nog een stuk:
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=162891636

quote:
The SNP says independent Scotland would be entitled to 90 percent of revenue from North Sea oil and gas — which stood at 6.5 billion pounds ($10.4 billion) in 2009-2010 — but only liable for 8 percent of 1 trillion pound ($1.67 trillion) national debt, based on Scotland's share of the U.K. population. The British government disputes that breakdown.
Benieuwd hoe ze dat gaan uitvechten.

quote:
But the European economic crisis has forced him to alter some of his pitch. He once said an independent Scotland would join the euro single currency. Now he says it would retain the pound, though it's unclear whether London would agree to that.
Dat zou wel een rare twist zijn, eerst afscheuren en dan aankloppen om dezelfde munt te kunnen gebruiken.

Verder lijkt het mogelijk dat sommige delen van Schotland liever niet mee afscheuren. De SNP heeft zelf reeds toegegeven eerder dit jaar dat de noordelijke eilanden zouden moeten kunnen in het VK blijven:
http://www.telegraph.co.u(...)endent-Scotland.html
pi_118029811
De meeste schotten stemmen niet op de SNP omdat ze onafhankelijk willen worden maar omdat de alternatieven ze niet aan staan. En als ze echt zo graag onafhankelijk zouden zijn had die vetzak Salmond wel ingestemd met een eerder referendum zoals de regering Cameron eerst voorstelde.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:33:18 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_118030036
al die afscheidingen zijn wel tof voor mijn tripadvisorstatus :Y
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_118031519
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:54 schreef Waaghals het volgende:
waarom hebben ze een nationaal voetbalteam en vlaanderen niet?
Omdat Vlaanderen geen land is.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_118033180
quote:
10s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:49 schreef KoosVogels het volgende:
Geweldig hoe een koddige Schotse onafhankelijkheidsstrijd binnen al direct na een post over de EU gaat.
Voor je handel is dat gewoon handig. Omdat Schotland bij een eventuele onafhankelijkheid vooral gas zal gaan exporteren, is het gewoon logisch.

Ze zullen hun Schotse pound trouwens wel houden denk ik, mocht het doorgaan. Wat ik niet verwacht.
pi_118033216
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 12:29 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Voor je handel is dat gewoon handig. Omdat Schotland bij een eventuele onafhankelijkheid vooral gas zal gaan exporteren, is het gewoon logisch.

Ze zullen hun Schotse pound trouwens wel houden denk ik, mocht het doorgaan. Wat ik niet verwacht.
Doelde ook meer op de bijdrage van de heer Moore, die direct begon over EU als dwangbuis.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:03:39 #51
179534 Waaghals
pi_118034493
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 11:31 schreef Aether het volgende:

[..]

Omdat Vlaanderen geen land is.
Schotland ook niet
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:07:04 #52
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118034653
Ik zou het wel tof vinden als ze onafhankelijk worden, als ik dan in de toekomst naar Engeland ga kan ik meteen 2 verschillende landen bezoeken en zeggen dat ik in 2 verschillende landen ben geweest, in plaats van alleen maar Groot-Brittannië.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_118034707
pi_118034800
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:03 schreef Waaghals het volgende:

[..]

Schotland ook niet
Zoals Aether reeds schreef:toch wel.
Officiële bron:
http://www.ons.gov.uk/ons(...)of-the-uk/index.html
quote:
The countries of the UK

The top-level division of administrative geography in the UK is the four countries - England, Scotland, Wales and Northern Ireland
Maar zoals ik het begrijp betekent dat praktisch niet zo veel: er zijn geen aparte nationaliteiten, wie zich in Schotland vestigt kan meestemmen, enz..
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:11:50 #55
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118034853
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:10 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Zoals Aether reeds schreef:toch wel.
Officiële bron:
http://www.ons.gov.uk/ons(...)of-the-uk/index.html

[..]

Dat Noord-Ierland moet sowieso weg, ik zie daar alleen maar narigheid en vind het ook niet bij Engeland passen eerlijk gezegd.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_118039804
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:03 schreef Waaghals het volgende:

[..]

Schotland ook niet
Wel. Het is een land binnen een koninkrijk.
pi_118039866
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:07 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik zou het wel tof vinden als ze onafhankelijk worden, als ik dan in de toekomst naar Engeland ga kan ik meteen 2 verschillende landen bezoeken en zeggen dat ik in 2 verschillende landen ben geweest, in plaats van alleen maar Groot-Brittannië.
Eigenlijk kan dat nu al.

Het zijn landen binnen een koninkrijk. Net zoals Nederland en Aruba landen zijn binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
pi_118039941
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 13:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Dat Noord-Ierland moet sowieso weg, ik zie daar alleen maar narigheid en vind het ook niet bij Engeland passen eerlijk gezegd.
Noord-Ierland past net zo goed bij Engeland als dat Wales bij Engeland past. Een grote meerderheid van de Noord-Ieren voelt zich Brits en wil bij het koninkrijk blijven. Wie ben jij om die mensen anders te vertellen? Als je de Noord-Ieren dwingt om zich aan te sluiten bij de Republiek Ierland kan daar ook veel narigheid van komen.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:38:10 #59
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118040553
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 15:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Noord-Ierland past net zo goed bij Engeland als dat Wales bij Engeland past. Een grote meerderheid van de Noord-Ieren voelt zich Brits en wil bij het koninkrijk blijven. Wie ben jij om die mensen anders te vertellen? Als je de Noord-Ieren dwingt om zich aan te sluiten bij de Republiek Ierland kan daar ook veel narigheid van komen.
Oh, dat verklaart waarom er daar al zolang ellende en aanslagen van katholieken en protestanten tegen elkaar zijn? Ik heb een film gezien over de IRA en dat is echt geen pretje wat die Engelsen daar uitgevreten hebben.
pi_118041131
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 15:38 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Oh, dat verklaart waarom er daar al zolang ellende en aanslagen van katholieken en protestanten tegen elkaar zijn? Ik heb een film gezien over de IRA en dat is echt geen pretje wat die Engelsen daar uitgevreten hebben.
Nee, daar zijn andere verklaringen voor. Leuk dat je een film hebt gezien maar je kijk op de situatie is volgens mij echt heel zwart-wit. Waarschijnlijk door de film.

Wat de Engelsen (vaak ook met steun van protestante Schotten) de katholieke bevolking in Ierland heeft aangedaan over de afgelopen eeuwen is niet goed te praten. Dat neemt niet weg dat de meerderheid van de Noord-Ieren die vandaag de dag leeft a) protestant is en b) bij het VK wil blijven. En ja, deze mensen hebben inderdaad protestantse Engelse en Schotse voorouders en zijn ooit in Ierland gekomen doordat hun voorouders mooie premies kregen om naar Ierland te verhuizen waar ze gratis het land van katholieke Ieren mochten overnemen. Daar kunnen de Noord-Ieren van vandaag echter weinig aan doen.

Dan kun je Noord-Ierland wel dwingen om zich bij de Republiek aan te sluiten, maar daar los je de problemen echt niet mee op. Sterker nog, ik denk dat je ze aanwakkert. Vandaag de dag is er een zeer stabiele situatie op het Ierse eiland, met vrede tussen Ulster (het noorden) en de republiek. Dat er af en toe een paar gekken zijn die het blijkbaar nodig achten om voor The Cause nog iemand te vermoorden is spijtig maar niet representatief voor het overgrote gedeelte van de bevolking.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2012 15:57:06 ]
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:01:35 #61
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118041398
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 15:54 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee, daar zijn andere verklaringen voor. Leuk dat je een film hebt gezien maar je kijk op de situatie is volgens mij echt heel zwart-wit. Waarschijnlijk door de film.

Wat de Engelsen (vaak ook met steun van protestante Schotten) de katholieke bevolking in Ierland heeft aangedaan over de afgelopen eeuwen is niet goed te praten. Dat neemt niet weg dat de meerderheid van de Noord-Ieren die vandaag de dag leeft a) protestant is en b) bij het VK wil blijven. En ja, deze mensen hebben inderdaad protestantse Engelse en Schotse voorouders en zijn ooit in Ierland gekomen doordat hun voorouders mooie premies kregen om naar Ierland te verhuizen waar ze gratis het land van katholieke Ieren mochten overnemen. Daar kunnen de Noord-Ieren van vandaag echter weinig aan doen.

Dan kun je Noord-Ierland wel dwingen om zich bij de Republiek aan te sluiten, maar daar los je de problemen echt niet mee op. Sterker nog, ik denk dat je ze aanwakkert. Vandaag de dag is er een zeer stabiele situatie op het Ierse eiland, met vrede tussen Ulster (het noorden) en de republiek. Dat er af en toe een paar gekken zijn die het blijkbaar nodig achten om voor The Cause nog iemand te vermoorden is spijtig maar niet representatief voor het overgrote gedeelte van de bevolking.
Ok, ik sprak ooit een Ier op internet toen ik ongeveer 15 was, hij was 14 en zei dat hij echt niet naar Noord-Ierland kon gaan door al die problemen daar.
pi_118041524
Alsof de Katholieke Ieren zulke lieverdjes waren. Ulster hoort bij het verenigd koninkrijk. Door de eeuwen heen hebben de protestantse Ulstermannen een succesvol bestaan proberen op te bouwen. Dat mensen hun geboorterecht willen ontnemen vind ik vreemd. Kipling verwoorde het mooi:

The blood our fathers spilt,
Our love, our toils, our pains,
Are counted us for guilt
And only bind our chains.
Before an Empire's eyes
The traitor claims his price.
What need of further lies?
We are the sacrifice.

We know the war prepared
On every peaceful home,
We know the hells declared
For such as serve not Rome -
The terror, threats, and dread
In market, hearth, and field -
We know, when all is said,
We perish if we yield.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_118041571
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ok, ik sprak ooit een Ier op internet toen ik ongeveer 15 was, hij was 14 en zei dat hij echt niet naar Noord-Ierland kon gaan door al die problemen daar.
Ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar over het algemeen is dat vandaag de dag geen probleem meer. Er wonen ook veel katholieken in het noorden en best wel wat protestanten in de republiek. Dat gaat over het algemeen prima samen. Er is ook steeds meer samenwerking. Het Ierse rugbyteam bestaat tegenwoordig al uit spelers die zowel uit de republiek als uit het noorden komen.

Ja, er zijn in Belfast nog steeds wijken die 's avonds op slot gaan zodat de katholieken worden gescheiden van de protestanten, maar over het algemeen kunnen die mensen het steeds beter met elkaar vinden tegenwoordig.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:06:57 #64
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118041632
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar over het algemeen is dat vandaag de dag geen probleem meer. Er wonen ook veel katholieken in het noorden en best wel wat protestanten in de republiek. Dat gaat over het algemeen prima samen. Er is ook steeds meer samenwerking. Het Ierse rugbyteam bestaat tegenwoordig al uit spelers die zowel uit de republiek als uit het noorden komen.

Ja, er zijn in Belfast nog steeds wijken die 's avonds op slot gaan zodat de katholieken worden gescheiden van de protestanten, maar over het algemeen kunnen die mensen het steeds beter met elkaar vinden tegenwoordig.
Zo'n 5 jaar geleden.
pi_118041694
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:04 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Alsof de Katholieke Ieren zulke lieverdjes waren. Ulster hoort bij het verenigd koninkrijk. Door de eeuwen heen hebben de protestantse Ulstermannen een succesvol bestaan proberen op te bouwen. Dat mensen hun geboorterecht willen ontnemen vind ik vreemd. Kipling verwoorde het mooi:

The blood our fathers spilt,
Our love, our toils, our pains,
Are counted us for guilt
And only bind our chains.
Before an Empire's eyes
The traitor claims his price.
What need of further lies?
We are the sacrifice.

We know the war prepared
On every peaceful home,
We know the hells declared
For such as serve not Rome -
The terror, threats, and dread
In market, hearth, and field -
We know, when all is said,
We perish if we yield.
Het waren natuurlijk compleet andere tijden, maar als de Engelsen nooit Ierland hadden bezet was er een hoop ellende bespaart gebleven. Maarja, andere tijden, Britain was een wereldrijk en heeft wel meer dingen gedaan die vandaag de dag als misdaden beschouwd zouden worden.

Maar goed, je kunt de inwoners van Ulster vandaag de dag niet meer verantwoordelijk houden voor de daden van hun voorvaders. De jonge Duitsers geven we ook niet meer de schuld van de 2de WO dus dan zou het al helemaal bizar zijn om de Noord-Ieren nu verantwoordelijk te houden voor bijvoorbeeld de misdadige penal laws van Cromwell na al die honderden jaren.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2012 16:11:25 ]
pi_118041726
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:06 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Zo'n 5 jaar geleden.
Dan had ie wellicht wat op z'n kerfstok of hij overdreef.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:13:23 #67
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118041898
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:08 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het waren natuurlijk compleet andere tijden, maar als de Engelsen nooit Ierland hadden bezet was er een hoop ellende bespaart gebleven. Maarja, andere tijden, Britain was een wereldrijk en heeft wel meer dingen gedaan die vandaag de dag als misdaden beschouwd zouden worden.

Maar goed, je kunt de inwoners van Ulster vandaag de dag niet meer verantwoordelijk houden voor de daden van hun voorvaders. De jonge Duitsers geven we ook niet meer de schuld van de 2de WO dus dan zou het al helemaal bizar zijn om de Noord-Ieren nu verantwoordelijk te houden voor bijvoorbeeld de misdadige penal laws van Cromwell na al die honderden jaren.
Oh dat wordt wel nog steeds gedaan hoor, zo vind de user DeParo dat Duitsers een collectieve schuld hebben van de Tweede Wereldoorlog en dat wij als Nederlanders ons ook nog steeds ergens schuldig moeten voelen over Indonesië. Ook al heb ik er bv. persoonlijk niks mee te maken.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:13:43 #68
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_118041909
Hij zegt dat hij objectief is dus dan is het zo.
pi_118041960
We hebben vier oorlogen met engeland gehad, we zouden dan toch wel een gruwelijke hekel aan ze moeten hebben volgens die logica. Ze hebben ook veel land van ons afgepakt.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_118042023
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:09 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dan had ie wellicht wat op z'n kerfstok of hij overdreef.
Lijkt me ook.

De penal laws kwamen er omdat de Katholieke Ieren verschillende malen grote slachtingen hebben uitgericht onder de kolonisten bevolking.
De macht van de Engelse kroon was tot aan de tijd van Cromwell zeer beperkt trouwens. De Ierse, oud Engelse en Kolonisten bevolking buiten de Pale (gebied rond Dublin) gedroegen zich veelal onafhankelijk.
pi_118042056
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:14 schreef Rhalius het volgende:
We hebben vier oorlogen met engeland gehad, we zouden dan toch wel een gruwelijke hekel aan ze moeten hebben volgens die logica. Ze hebben ook veel land van ons afgepakt.
Dan zouden we een nog grotere hekel moeten hebben aan de Fransen.
pi_118042232
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Lijkt me ook.

De penal laws kwamen er omdat de Katholieke Ieren verschillende malen grote slachtingen hebben uitgericht onder de kolonisten bevolking.
De macht van de Engelse kroon was tot aan de tijd van Cromwell zeer beperkt trouwens. De Ierse, oud Engelse en Kolonisten bevolking buiten de Pale (gebied rond Dublin) gedroegen zich veelal onafhankelijk.
Eh ja, en die slachtingen waren weer een reactie op het aanvankelijke kolonialisme van de Engelsen dat gepaard ging met volkerenmoord, verkrachtingen, razzia's, huisuitzettingen, gedwongen verhuizingen, onteigening van land zonder vergoeding en ga zo nog maar even door... Je kan het leuk brengen maar de aanvankelijke schuld lag natuurlijk wel gewoon bij de kolonisator Engeland.
pi_124407851
En we hebben een datum: donderdag 18 september 2014.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-politics-21897443

Het is blijkbaar nog niet helemaal zeker dat 16- en 17-jarigen ook stemrecht krijgen.
Op een partijcongres in Holyrood heeft de SNP het bestuur in Londen bekritiseerd,
onder andere de oorlog in Irak en het bezit van kernwapens.

zaterdag 23 maart 2013 @ 14:36:16 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_124407916
Leuk, en gaat men dan ook de uitslag opvolgen? Wij hadden ook een referendum over de EU grondwet waar men tegen stemde, maar die is ook gewoon doorgezet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_124407948
Waarom zouden 16 en 17 jarigen moeten stemmen? De SNP is gewoon bang voor een verkeerde uitslag.
pi_124408033
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 16:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Behalve dan als die oranje mannen weer eens zonodig hun mars willen houden, dan borrelt alle haat weer naar boven.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_124408245
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:41 schreef Hathor het volgende:

[..]

Behalve dan als die oranje mannen weer eens zonodig hun mars willen houden, dan borrelt alle haat weer naar boven.
Waarom zouden de oranjemannen hun verlossing van de paapse onderdrukking 300 jaar geleden niet mogen vieren en de katholieken wel terroristen herdenken die 30 jaar geleden pubs en winkels opbliezen?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:50:07 #78
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_124408271
Die van Catalonië staat ook gepland in 2014, wordt nog een leuk jaar.
Say what?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:55:52 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_124408401
Dan is er na 100 jaar van Groot Brittanië, waar de zon nooit onderging, enkel Engeland, Wales en Noord-Ierland overgebleven. Nog geen 5% van waar het ooit over heerste.
The End Times are wild
pi_124408568
quote:
En niet zo'n beetje ook. Schotland is dacht ik de grootste olie-producent van Europa. Zullen blij zijn daar in het Lagerhuis met die onafhankelijkheid. Misschien wordt Schotland wel net zo rijk als Noorwegen.

90% van de engelse olie- en gas-voorraden liggen in schots water.
http://en.wikipedia.org/wiki/It's_Scotland's_oil

[ Bericht 6% gewijzigd door niels0 op 23-03-2013 15:11:55 ]
pi_124408941
Op de website van SNP al wat info, en een youtube-filmpje over een meisje dat op 18 september 2014 geboren zal worden en "two futures heeft" (één wordt in zwart-wit getoond)

Opmerkelijk:
quote:
And independence will mean a strong, new relationship between Scotland and the rest of the UK. It will create a partnership of equals - a social union to replace the current political union. That means, on independence day, we'll no longer have a Tory government, but the Queen will be our Head of State, the pound will be our currency and you will still be watching your favourite programmes on the BBC. As members of the EU there will be open borders, shared rights, free trade and extensive cooperation.
Hier kan je hun "pocket" downloaden over een onafhankelijk Schotland:
http://www.snp.org/sites/(...)nts/yes_-_choice.pdf

Een aantal interessante stukjes:
quote:
The next Scottish election in 2016 will be to the first independent parliament. At this point, you will be able to choose the government you want for Scotland.
quote:
Some people worry that an independent Scotland wouldn’t be able to deal with the high level of debt,
but figures released in January 2012 by City firm M&G Investments showed that Scotland’s debt as a
percentage of national wealth was smaller than the UK’s. For Scotland it was 56%, for the UK 63% - as
the report said, Scotland’s starting point looks better than the UK as a whole.
And, thanks to North Sea oil and gas, an asset worth £1 trillion, we have one of the best safety nets for
the future. As we all know when we need to borrow, the more assets we have the better the deal.
Scotland has enormous assets, with North Sea revenues of £54 billion due in the next 5 years.
quote:
Scotland would remain part of the EU. EU law doesn’t allow for Scotland to be unilaterally kicked out on independence. And, EU law also makes clear that Scotland
can’t be forced to join the euro. We will continue to use the pound, just as we
do today.
Dat laatste vind ik sterk, Barroso heeft in elk geval al duidelijk gemaakt dat als Schotland opstapt, het VK als opvolger-staat verder blijft in de EU, terwijl Schotland helemaal opnieuw moet. Of zij dan ook een opt-out bekomen mbt de euro is mij niet duidelijk. :?

Edit: Barroso zei dat in Hardtalk op BBC in december 2012:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-politics-20664907
pi_124409030
Als Schotland aan de voorwaarden van een EU-lidmaatschap voldoet, dan kunnen ze toch gewoon lid van de EU worden?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 15:26:17 #83
45206 Pietverdriet
pi_124409048
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:25 schreef Zienswijze het volgende:
Als Schotland aan de voorwaarden van een EU-lidmaatschap voldoet, dan kunnen ze toch gewoon lid van de EU worden?
Kunnen blijven, ze zijn al lid.
pi_124409129
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kunnen blijven, ze zijn al lid.
Volgens Barosso moet een onafhankelijk Schotland opnieuw een lidmaatschap indienen.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 15:34:07 #85
45206 Pietverdriet
pi_124409222
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:30 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Volgens Barosso moet een onafhankelijk Schotland opnieuw een lidmaatschap indienen.
En hoe spreekt dat tegen wat ik zei?
pi_124409336
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah, verkeerd begrepen ;)
pi_124409465
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe we het alletwee noemen is niet belangrijk, de hoge heren en dames binnen de EU zullen het wel beslissen. :)
En ik denk dat het er niet goed uitziet op dat vlak: deel zijn van een lidstaat van de EU, maakt je misschien deel van de EU, maar niet als je onafhankelijk bent ook lid van de EU.

Bij heel wat scheidingen/splitsingen heb je de "successorstaat", bij Soedan is dat het noorden van het land, bij de Sovjetunie is dat Rusland, bij de afscheiding van Oost-Timor was dat Indonesië,....
Die staten mogen lidmaatschap, symbolen, ... behouden,

Ik denk trouwens dat landen als Spanje en misschien Roemenië het niet graag zullen zien dat Schotland onafhankelijk wordt, en het zeker niet gemakkelijker dan nodig zullen maken.
pi_124414683
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:18 schreef niels0 het volgende:
Naast olie heeft Schotland ook nog Rolls Royce en bijv. Glenn Fiddich Whiskey.
https://maps.google.com/m(...)ted+Kingdom&t=m&z=10
Je weet waar scotland ligt?
pi_124415101
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 18:41 schreef Arriens het volgende:

[..]

https://maps.google.com/m(...)ted+Kingdom&t=m&z=10
Je weet waar scotland ligt?
Rolls Royce heeft ook fabrieken in Schotland wijsneus.
pi_124415215
Dat wist ik niet en kon zo snel niks daarover vinden.

Ontopic, ik zou graag scotland apart willen zien.
pi_124415313
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:49 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Waarom zouden de oranjemannen hun verlossing van de paapse onderdrukking 300 jaar geleden niet mogen vieren en de katholieken wel terroristen herdenken die 30 jaar geleden pubs en winkels opbliezen?
De protestante unionisten herdenken net zo goed hun eigen terroristen die pubs en winkels opbliezen.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 20:58:26 #92
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_124420125
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:44 schreef zuiderbuur het volgende:

Ik denk trouwens dat landen als Spanje en misschien Roemenië het niet graag zullen zien dat Schotland onafhankelijk wordt, en het zeker niet gemakkelijker dan nodig zullen maken.
Frankrijk (Corsica) en Italië zullen ook tegenstanders zijn neem ik aan.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_124420667
Hoe Schotland en Engeland in de eerste plaats bij elkaar kwamen:

zondag 24 maart 2013 @ 03:06:34 #94
117098 Hathor
Effe niet
pi_124431738
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:49 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Missschien omdat het aggressie oproept? Vier dat feestje anders lekker in je eigen achtertuin of zo.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_124432226
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 03:06 schreef Hathor het volgende:

[..]

Missschien omdat het aggressie oproept? Vier dat feestje anders lekker in je eigen achtertuin of zo.
Inderdaad, of helemaal niet. Tijdens die Oranjemarsen worden ook de terroristen van de Ulster Volunteer Force herdacht. Oftewel, de protestantse tegenhanger van de Provisional IRA. Hun dodelijke acties waren vooral gericht tegen katholieke burgers. Sterker nog, de eerste moordaanslagen op burgers en de eerste bom in een pub kwamen niet van de separatistische IRA maar van de loyalistische UVF.

http://en.wikipedia.org/wiki/McGurk%27s_Bar_bombing

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2013 07:01:08 ]
  zondag 24 maart 2013 @ 06:59:00 #96
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124432232
Nu Friesland nog.
Touching from a distance ~
  zondag 24 maart 2013 @ 08:43:57 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124432601
Wel grappig hoe de eurofielen tegen de trend in alles bij elkaar proberen te houden. Bijna overal in Europa winnen afscheidingsbewegingen aan populatiteit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124433068
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 08:43 schreef SeLang het volgende:
Wel grappig hoe de eurofielen tegen de trend in alles bij elkaar proberen te houden. Bijna overal in Europa winnen afscheidingsbewegingen aan populatiteit.
Ach, zoals elke gelovige zal de eurotheist geen water bij de wijn doen. Als bepaalde delen van de Unie moeilijk gaan doen is er simpelweg meer repressie nodig, democratie is enkel gewenst als men het Europese geloof ondersteunt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_124433201
quote:
10s.gif Op zondag 8 mei 2011 17:57 schreef SeLang het volgende:
Hoezo, je kunt toch nog steeds strijden voor andere typisch Schotse belangen?
  zondag 24 maart 2013 @ 10:20:33 #100
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124434003
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:41 schreef Hathor het volgende:

De unificatie van Schotland heeft een Nederlandse achtergrond, dezelfde achtergrond als de oranjemannen. (dezelfde kleur oranje als van ons nationale voetbalelftal en de Ierse vlag)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glorious_Revolution

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:55 schreef LXIV het volgende:
Dan is er na 100 jaar van Groot Brittanië, waar de zon nooit onderging, enkel Engeland, Wales en Noord-Ierland overgebleven. Nog geen 5% van waar het ooit over heerste.
Daar hebben wel meer Europese landen 'last' van inclusief NL. Het VK heeft nog wel 14 overzeese gebieden als overblijfsel van the empire.
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Overseas_Territories

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 15:05 schreef niels0 het volgende:

En niet zo'n beetje ook. Schotland is dacht ik de grootste olie-producent van Europa. Zullen blij zijn daar in het Lagerhuis met die onafhankelijkheid. Misschien wordt Schotland wel net zo rijk als Noorwegen.

90% van de engelse olie- en gas-voorraden liggen in schots water.
http://en.wikipedia.org/wiki/It's_Scotland's_oil
Noorwegen is 2x zo groot. Tussen de 80 en 90% is de Schotse claim. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_oil_production

De voorspellingen lopen uiteen, maar de meerderheid van de Schotten die ik het vraag vinden het populistische onzin van Alex Salmond.
http://en.wikipedia.org/w(...)2014#Opinion_polling

Mochten ze toch overweldigend stemmen voor onafhankelijkheid hebben ze mijn steun. Hetzelfde met Vlaanderen, Catalonië, Baskenland, Friesland, Corica, etc, etc.

Onafhankelijkheid betekent niet dat de grenzen dichtgaan en ze compleet protectionistisch worden. Dat moet de EU ook maar eens doorkrijgen.
reset
pi_124434090
Volgens mij is het niet zozeer de EU die het hier moeilijk mee heeft maar eerder de andere britten. De EU bestaat immers voor een groot deel al uit landen die eerst onderdeel waren van een groter land.
  zondag 24 maart 2013 @ 11:26:25 #102
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124435713
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 10:24 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij is het niet zozeer de EU die het hier moeilijk mee heeft maar eerder de andere britten. De EU bestaat immers voor een groot deel al uit landen die eerst onderdeel waren van een groter land.
Welke landen zijn sinds de EU of zelfs de EEC opgebroken?
reset
pi_124437075
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:26 schreef Individual het volgende:

[..]

Sinds de EEC in elk geval de sovjetunie, Joegoslavië en Tsjechoslowakije die EU landen hebben opgeleverd.
Waarbij de laatste twee in de jaren '90.
  zondag 24 maart 2013 @ 12:24:35 #104
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_124437329
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 11:26 schreef Individual het volgende:

[..]

België :7
Say what?
  zondag 24 maart 2013 @ 12:30:13 #105
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124437496
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 12:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Sinds de EEC in elk geval de sovjetunie, Joegoslavië en Tsjechoslowakije die EU landen hebben opgeleverd.
Waarbij de laatste twee in de jaren '90.
Ik had het anders moeten zeggen.. Welke landen zijn sinds de toevoeging aan de EU of EEC uit elkaar gegaan?

De mogelijke 'Schotland situatie' zeg maar. Natuurlijk zal het falen van dat referendum ook aan de 'goede invloed' van de EU worden toegeschreven. :D
reset
  zondag 24 maart 2013 @ 12:30:49 #106
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124437510
quote:
14s.gif Op zondag 24 maart 2013 12:24 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

België :7
Nog niet officieel. :D
reset
pi_124437589
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 12:30 schreef Individual het volgende:

[..]

Ik had het anders moeten zeggen.. Welke landen zijn sinds de toevoeging aan de EU of EEC uit elkaar gegaan?

De mogelijke 'Schotland situatie' zeg maar. Natuurlijk zal het falen van dat referendum ook aan de 'goede invloed' van de EU worden toegeschreven. :D
Oh, dit is een andere situatie.
  zondag 24 maart 2013 @ 12:38:11 #108
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_124437750
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 12:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, dit is een andere situatie.
Misschien wel. ;)
reset
  donderdag 18 september 2014 @ 10:34:00 #109
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_144651930
Referendum-dag is daar! *O*

Ben benieuwd wat het gaat worden. De laatste peilingen lieten piepkleine verschillen zien.

Liveblog van The guardian: http://www.theguardian.co(...)dum-polling-day-live
pi_144652932
De laatste pol liet een nek aan nek race zien tussen voorstanders van onafhankelijkheid (49%) en tegenstanders van onafhankelijkheid (51%).

Deze cijfers zijn exclusief de 14% van de Schotten die het nog niet weet. Het is de vraag wat zij vandaag gaan doen; ja-stemmen, nee-stemmen of thuisblijven (blanco stem is geen optie in het referendum).
pi_144652963
Het Yes-kamp heeft gisteren op diverse plaatsen tot diep in de nacht vreugdefeesten gevierd; zo zeker zijn zij van de aankomende onafhankelijkheid.

De polls zijn vanochtend 07:00 uur plaatselijke tijd opengegaan en zullen om 22:00 uur (23:00 uur) sluiten.
pi_144653003
Spanning ende sensatie. Afgelopen tijd wat meer Schotten ontmoet en die waren ook 'verdeeld'. Ben zeer benieuwd!
Ja doei.
pi_144653151
Gordon Brown - voormalig prime minister van de UK, Schot himself en tegenstander van onafhankelijkheid - heeft gestemd.

Gisteravond nog gaf Brown een volgens analisten een speech die heel veel heeft gedaan voor het No-camp en wel eens doorslaggevend zou kunnen zijn in de pogingen om Schotland binnen de UK te houden.

pi_144653195
Ik vind het apart dat dit zo weinig in het nieuws is in Nederland. In de UK is het een heel groot ding en omdat ik nogal wat Britse vrienden heb, zowel Engelsen als Schotten, word ik er op FB al weken mee dood gegooid.
  donderdag 18 september 2014 @ 11:21:02 #115
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_144653245
De Schotse tennisser Andy Murray is in ieder geval voor onafhankelijkheid!

http://www.theguardian.co(...)ce-vote-lets-do-this

Detail; Murray woont zelf niet in Schotland en kan dus niet stemmen.
pi_144653268
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 11:21 schreef Ouder1 het volgende:
Ik vind het apart dat dit zo weinig in het nieuws is in Nederland. In de UK is het een heel groot ding en omdat ik nogal wat Britse vrienden heb, zowel Engelsen als Schotten, word ik er op FB al weken mee dood gegooid.
Same here
pi_144653805
  donderdag 18 september 2014 @ 11:48:39 #119
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_144654016
Het zou mooi zijn als de EU ook een dergelijk (bindend) referendum zou houden, maar de EU bureaucraten weten de uitslag al dus dat gaat niet gebeuren.
reset
  donderdag 18 september 2014 @ 11:49:46 #120
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_144654057
quote:
Inderdaad! Het is best bijzonder voor Europese begrippen..
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_144654101
Hier (Zuid-Yorkshire) leeft het totaal niet.
Ja doei.
pi_144654108
Maargoed, zolang die pies 'n peas en 't flatcap niet bedreigd worden zit alles wel snor.

Alhoewel:

[ Bericht 80% gewijzigd door motorbloempje op 18-09-2014 12:05:15 ]
Ja doei.
pi_144654499
quote:
Ze willen andere landen niet op rare ideeën gaan brengen :)
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_144654581
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 11:48 schreef Individual het volgende:
Het zou mooi zijn als de EU ook een dergelijk (bindend) referendum zou houden, maar de EU bureaucraten weten de uitslag al dus dat gaat niet gebeuren.
In de UK gaan ze toch daarvoor stemmen?

Hopen dat ze YES stemmen. Dan kan de EU in Calais de poorten wagenwijd opengooien. :Y
  donderdag 18 september 2014 @ 12:18:23 #125
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_144654790
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

In de UK gaan ze toch daarvoor stemmen?

En Cameron weet de uitslag ook al dus blijft vertragen. "Eh ja na de volgende verkiezingen denken we over een referendum na." Dan is het toch niet meer zijn 'fout' als de mensen YES stemmen.

Als Schotland onafhankelijk gaat hoop ik niet dat ze dan London voor Brussel inruilen.
reset
pi_144654956
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:18 schreef Individual het volgende:

Als Schotland onafhankelijk gaat hoop ik niet dat ze dan London voor Brussel inruilen.
Veel keus hebben ze niet wanneer ze zich nog een beetje willen blijven ontwikkelen...
  donderdag 18 september 2014 @ 12:33:09 #127
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_144655188
quote:
Oei. Gemist. :@

Het POL-topic lijkt me veel uitvoeriger dus dat lijkt me dan een betere plek voor discussie over het onderwerp. ^O^
pi_144656408
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 11:50 schreef motorbloempje het volgende:
Hier (Zuid-Yorkshire) leeft het totaal niet.
Vreemd, want:

http://www.yorkshirepost.(...)n-scotland-1-6846421

Of is dit een soort van Speld artikel?
pi_144656477
Ghehe, grappig :)

Doelde overigens vooral op de vrienden-/kennissenkring hier. Geen facebookgeleuter erover en dergelijken.
Ja doei.
pi_144657992
Laat ze maar lekker bij de UK blijven ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 18 september 2014 @ 15:15:29 #131
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_144659722
De mensen in Brussel hebben beloofd dat het nog jaren gaat duren voor de Schotten aan de euro mogen :')
Ben je net onafhankelijk en dan ga je je een beetje vrijwillig anaal laten nemen door eurocraten :')
pi_144666266
Buitenlanders in Schotland mogen ook stemmen
Schotten in het buitenland mogen niet stemmen

echt wtf :') :')
pi_144668908
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:58 schreef TLC het volgende:

Redelijk vergelijkbaar met provinciale verkiezingen in Nederland dus.
  donderdag 18 september 2014 @ 20:39:24 #134
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_144670379
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:58 schreef TLC het volgende:

En dan zie je dat dit het verschil maakt. :') Daarom twijfel ik een klein beetje aan deze referendum.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_144672338
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 14:13 schreef TLC het volgende:
Laat ze maar lekker bij de UK blijven ^O^
:Y Dan heeft Cameron stapels beloften in te lossen.
Andere streken gaan dan ook meer eisen aan 'Londen' stellen.
Zou mooi zijn als er meer gouvermentele aandacht kwam voor de gewesten buiten Londen.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  donderdag 18 september 2014 @ 23:07:26 #137
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144676816
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:19 schreef Nielsch het volgende:
Wedden?
We hebben vandaag gewed op werk vandaag (geen Schotland, maar Ierland). Ik heb op YES/NO 46/54 ingezet }) (kwam het Ierse sentiment niet ten goede ;) )

Stiekem ben ik best nieuwsgierig wat de gevolgen zijn ALS Schotland onafhankelijk wordt: Ze zullen deel blijven uitmaken van de EU, maar hun eigen munt invoeren.

Ik heb verder niks met de Anti-Europa hetze (Wilders etc). Ben pro-Europa, maar we zijn in een test-fase naar een beter Europa en daar mag gewoon kritisch naar gekeken worden en mee geexperimenteerd :)
The best firms advertise the least...
  donderdag 18 september 2014 @ 23:14:54 #138
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144677131
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 21:27 schreef svann het volgende:

[..]

:Y Dan heeft Cameron stapels beloften in te lossen.
Andere streken gaan dan ook meer eisen aan 'Londen' stellen.
Zou mooi zijn als er meer gouvermentele aandacht kwam voor de gewesten buiten Londen.
Dus zou het juist zijn om Cameron de middelvinger toe te steken om aan te geven hoe mis het is met de verdeling tussen Londen en de rest van het "Verenigd" Koninkrijk. Shell zal i.i.g niet blij zijn en zal waarschijnlijk alles uit te kast halen om Engeland/ Schotland te corrumperen.
pi_144677201
Onafhankelijkheid voor Schotland zou echt poëtische rechtvaardigheid zijn. Die duivelse Engelsen hebben immers niets anders gedaan elders in de wereld. Alhoewel ik toch denk dat de nee-kamp zal winnen.
  donderdag 18 september 2014 @ 23:18:56 #140
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_144677315
Als Schotland onafhankelijk wordt, zou dan de Britse vlag eigenlijk wel hetzelfde kunnen blijven? Het blauw komt immers uit de Schotse vlag.
pi_144677568
Dat hele verruilen van de UK voor EU gehuil hier is wel lichtelijk storend. Los van de slechte argumentatie die hier gebruikt wordt lijkt het me eerst handig om even af te wachten of ze daadwerkelijk onafhankelijk worden en daarna duurt het nog zo'n 1,5 jaar voordat het ook echt uitgevoerd is.
pi_144677595
quote:
5s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:18 schreef Dekatria het volgende:
Als Schotland onafhankelijk wordt, zou dan de Britse vlag eigenlijk wel hetzelfde kunnen blijven? Het blauw komt immers uit de Schotse vlag.
Nee, dat wordt een collectors item.

Shocking wordt dat!
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  donderdag 18 september 2014 @ 23:24:49 #143
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144677614
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:16 schreef Intellectueel het volgende:
Onafhankelijkheid voor Schotland zou echt poëtische rechtvaardigheid zijn. Die duivelse Engelsen hebben immers niets anders gedaan elders in de wereld. Alhoewel ik toch denk dat de nee-kamp zal winnen.
Ik ben bang net zo "poëtische" als Ierland, het Noorden erbij wilt hebben.

Het hele imperium hebben de Britten reeds verloren wereldwijd en de puinhoop, die ze achtergelaten, hebben ze geen vrienden mee gemaakt. Oprichting staat Israel: Ook zo'n succesverhaal van de Britten :N

Dat stukje Ierland, Gibraltar en wat eilandjes (Channel Islands en millitaire oefenterreinen midden in oceanen) kunnen ze nog op teren.
  donderdag 18 september 2014 @ 23:31:47 #144
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_144677941
quote:
6s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:24 schreef svann het volgende:

[..]

Nee, dat wordt een collectors item.

Shocking wordt dat!
Twitter is er al druk mee bezig :z

axian twitterde op vrijdag 05-09-2014 om 20:30:11 If Scotland votes "Yes" for independence this is what the Union Jack will look like http://t.co/oTtlo7Cles reageer retweet

olllywood twitterde op donderdag 18-09-2014 om 14:05:05 My solution to the Union Jack if Scotland leave. We just acknowledge Wales. #unionjack #ScotlandDecides http://t.co/orwyGQdMQT reageer retweet

axian twitterde op vrijdag 12-09-2014 om 05:36:51 Possible design(s) of Union Jack in case of a "Yes" vote. Perhaps the best argument against independence. #Indyref http://t.co/N77UNc56jR reageer retweet
  donderdag 18 september 2014 @ 23:32:30 #145
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144677970
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:23 schreef Roarzcorp. het volgende:
Dat hele verruilen van de UK voor EU gehuil hier is wel lichtelijk storend. Los van de slechte argumentatie die hier gebruikt wordt lijkt het me eerst handig om even af te wachten of ze daadwerkelijk onafhankelijk worden en daarna duurt het nog zo'n 1,5 jaar voordat het ook echt uitgevoerd is.
Er is geen "verruilen van de UK naar de EU""

UK is reeds deel van de EU, maar niet van EMU ( de Euro als munt) en ze willen een eigen munt i.p.v het Britse Pond

Ze willen los van de Britse overheid (wetgeving/belastingen) zover ik het heb begrepen: Olie (wat onder de Schotse territoria valt, valt dan onder hun zezit)
pi_144678040
JonHaworthSky twitterde op donderdag 18-09-2014 om 23:26:38 #BREAKING:Latest YouGov poll suggests Scottish Referendum exit poll results are 54% No, 46% Yes. Counting underway. No results expected soon reageer retweet
pi_144678133
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:32 schreef edcetera het volgende:

[..]

UK is reeds deel van de EU, maar niet van EMU ( de Euro als munt) en ze willen een eigen munt i.p.v het Britse Pond

Ze willen los van de Britse overheid (wetgeving/belastingen) zover ik het heb begrepen: Olie (wat onder de Schotse territoria valt, valt dan onder hun zezit)
Ik ben het met je eens - maar om de openingspost als voorbeeld te nemen en andere posts tussendoor dan lijkt het hier meer op nog meer anti EU propaganda dan om waar het werkelijk om gaat.
  donderdag 18 september 2014 @ 23:43:37 #148
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_144678408
Live uitzending begint nu @ BBC1.
pi_144678507
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:32 schreef edcetera het volgende:

[..]

Zaken als onderwijs en gezondheidszorg werden al door Schotland bepaald terwijl defensie door Londen werd bepaald.

Interessant om te zien of dit nog gevolgen gaat hebben voor andere regio's in Europa.
  donderdag 18 september 2014 @ 23:48:58 #150
137562 rakotto
pi_144678628
Dit is toch niet echt hoop ik :')

burninggoats twitterde op donderdag 18-09-2014 om 21:04:49 At least no matter what Scotland decides, they are giving it 110%. #ScotlandDecides #CNN http://t.co/fl9dzQlaYL reageer retweet
  vrijdag 19 september 2014 @ 00:03:35 #151
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144679132
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:36 schreef Roarzcorp. het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens - maar om de openingspost als voorbeeld te nemen en andere posts tussendoor dan lijkt het hier meer op nog meer anti EU propaganda dan om waar het werkelijk om gaat.
Ik heb de hele reutemeteut aan reacties niet gelezen, maar gereageerd vanaf TS en omdat we er hier op het werk in Ierland een discussie over hadden (en dus zelfs een weddenschap over afsloten: 4 Ieren pro, 1 tegn + me }) )

Het is dan ook een referendum, ingediend door de "nationalisten" en ze hebben hun populariteit zien zakken de laatste maanden (we hebben in NL (helaas) niet dit soort partijen , maar een PVV/SP komen in de buurt) maar om de 50% te halen is niet genoeg.

Wat er echt gaat veranderen na dit "referendum": Who knows (Een referendum in het verleden ;) heeft ook tot niks geleid)

Succes Schotland, the haggis and monster of Log Ness is with u ;)
  vrijdag 19 september 2014 @ 00:04:42 #152
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144679168
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:43 schreef Dekatria het volgende:
Live uitzending begint nu @ BBC1.
Geen BBC:

http://myiplayer.com/home.php?/index.php

Deze werkt beter momenteel:

http://robssatellitetv.co(...)line-live-stream.htm

[ Bericht 8% gewijzigd door edcetera op 19-09-2014 00:13:38 ]
pi_144680201
Is er al een exitpoll bekend?
  vrijdag 19 september 2014 @ 01:02:38 #154
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_144681053
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:31 schreef icloud het volgende:
6 uur UK time komen de echte uitslagen. Nu is het maar speculeren.

BBC:
http://robssatellitetv.co(...)line-live-stream.htm

STV:
http://player.stv.tv/live/

[ Bericht 4% gewijzigd door edcetera op 19-09-2014 01:09:20 ]
pi_144682820
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 00:31 schreef icloud het volgende:
Van wat ik net zag was het 45% vs 56^% bij de voorlopige telling. Verder een hoop blabla op BBC Schotland.

Moet wel zeggen dat ze flink uitpakken daar bij BBC Schotland als je dat vergelijkt met het pietleuterug gedoe in Nederland als wij de verkiezingen hebben. Bij ons weinig grafisch,bij de BBC lekker groot en veel zodat je minder pratende hoofden ziet zoals in Nederland. Zelfs een duikboot komt langs! :D

pi_144682851
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2014 04:49 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Van wat ik net zag was het 45% vs 56^% bij de voorlopige telling. Verder een hoop blabla op BBC Schotland.

Moet wel zeggen dat ze flink uitpakken daar bij BBC Schotland als je dat vergelijkt met het pietleuterug gedoe in Nederland als wij de verkiezingen hebben. Bij ons weinig grafisch,bij de BBC lekker groot en veel zodat je minder pratende hoofden ziet zoals in Nederland. Zelfs een duikboot komt langs! :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Maar wij hebben Ferry van Mingelen _O_
  vrijdag 19 september 2014 @ 05:39:40 #157
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_144682924
Nu rond 5:30 uur, is het wel duidelijk.... Schotland blijft bij Engeland. De democratie heeft gezegevierd... (hoe kon het ook anders? als de Schotse nationalisten hadden gewonnen dan had de democratie ook gezegevierd).

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Schotland niet onafhankelijk is geworden... maar ach... democratie heeft gezegevierd. Dus mij zie je niet klagen.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_144682926
Heb je in je glazen bol gekeken?
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_144682934
wel opvallend dat dit soort referenda alleen gehouden mogen worden als vaststaat dat er een nuu of een ja uitkomt die de EU wil.
Net als het lisabon verdrag (europese grondwet), of nou ja, als er het verkeerde uitkomst uitkomt wordt hetgewoon over gedaan net zolang totdat de uitkomst is wat de EU wil.
pi_144682967
Mooi zo ! *O* *O*
pi_144683024
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:45 schreef Crazy_like_Alex_Jones het volgende:
wel opvallend dat dit soort referenda alleen gehouden mogen worden als vaststaat dat er een nuu of een ja uitkomt die de EU wil.
Net als het lisabon verdrag (europese grondwet), of nou ja, als er het verkeerde uitkomst uitkomt wordt hetgewoon over gedaan net zolang totdat de uitkomst is wat de EU wil.
Democratie is een farce.
  vrijdag 19 september 2014 @ 06:22:22 #162
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_144683036
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:41 schreef Hoplahopla het volgende:
Heb je in je glazen bol gekeken?
BBC called it, en terecht. Met de hoeveelheid stemmen die nog ongeteld zijn moet er bijna 100% voor onafhankelijkheid stemmen om dat er nog doorheen te krijgen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 19 september 2014 @ 06:26:17 #163
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_144683050
Ja, de Schotten zijn bang gemaakt met de meest vreselijke consequenties als ze YES zouden stemmen.
Ook de USA was voor NO. Jammer, Schotten zullen aan de leiband van de Engelsen blijven bungelen....
pi_144683094
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2014 04:49 schreef Iwanius het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja ze pakken wel uit maar ik kijk nu net even en ze hebben het wel weinig over de uitslag tot nu to zelf ...
  vrijdag 19 september 2014 @ 06:52:05 #165
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_144683170
Jammer.
Anti-Turkije
  vrijdag 19 september 2014 @ 06:52:25 #166
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_144683173
It's a NO.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_144683195
Nou het is nee en zal nee blijven.
  vrijdag 19 september 2014 @ 06:59:27 #168
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144683197
Hoezo helaas en/of jammer?

Als die Schotten bij GB willen blijven, moeten ze dat toch lekker zelf weten joh?
Laffe huichelaar
  vrijdag 19 september 2014 @ 07:00:41 #169
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_144683205
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:26 schreef DUTCHKO het volgende:
Ja, de Schotten zijn bang gemaakt met de meest vreselijke consequenties als ze YES zouden stemmen.
Dit vind ik wel een minpunt ja. Ze zouden uit de EU gezet worden, hun economie zou instorten etc etc etc. Maakt het wel oneerlijke verkiezingen zo
Laffe huichelaar
  vrijdag 19 september 2014 @ 07:01:15 #170
225540 Pugg
Friends forever
pi_144683208
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:52 schreef Ringo het volgende:
It's a NO.
_O_ _O_ _O_
pi_144683224
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:26 schreef DUTCHKO het volgende:
Ook de USA was voor NO. Jammer, Schotten zullen aan de leiband van de Engelsen blijven bungelen....
En er zijn ze tevens gouden bergen beloofd door Alex Salmond die nog niet de helft zou kunnen waarmaken. Ik ben heel blij met deze uitkomst *O*
pi_144683249
Toch jammer
  vrijdag 19 september 2014 @ 07:43:12 #173
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_144683447
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 07:00 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dit vind ik wel een minpunt ja. Ze zouden uit de EU gezet worden, hun economie zou instorten etc etc etc. Maakt het wel oneerlijke verkiezingen zo
Niet als het waar is. Ze zouden idd uit de EU e de NAVO gezet worden, dat is een ding wat zeker was.
Dat zou dan vervolgens zeker voor de EU weer jaren kunnen duren voor ze er weer bij konden.

Ze hadden nog niet eens bedacht welke valuta ze na afscheiding wilden gaan voeren, de Britse Pond mocht immers niet meer. Schotland ontvangt nog steeds meer inkomsten uit gemeenschappelijke bronnen dan dat ze bijdragen.

Om even één van mijn favoriete films van de zomer te quoten:

"I have a plan!"
- "You have no plan!"
"I have part of a plan!"
- "How big a part?"
"12%"
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_144683615
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 05:06 schreef TLC het volgende:

[..]

Maar wij hebben Ferry van Mingelen _O_
Zei hebben die man op het onderste plaatje :P

Wij hebben dan weer Herman de Schermman _O_

Maar het is dus 'Nee' geworden.
  vrijdag 19 september 2014 @ 08:09:15 #175
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_144683654
Was ook een slecht plan eerlijk gezegd.
Ik juich Schotse onafhankelijkheid in principe wel toe, maar zoals ze het nu bedacht hadden was het een weg naar bankroet.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_144683688
Eindelijk klaar met die gekte.
pi_144684065
Daarnaast wil Schotland graag bij de EU blijven, terwijl de kans groter is dat het VK er uit wil. Dan natuurlijk liever een land in het VK dan een land in de EU :Y
pi_144684105
Het is niet dat er niks gewonnen is. Ook in de unie blijven is hiermee een daad van zelfbeschikking geworden. Die kan op over een paar jaar weer bevestigd of herroepen worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 19 september 2014 @ 09:05:48 #179
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_144684504
Groot fan van Schotland: beste whisky, geweldige geschiedenis en een van de mooiste landschappen ter wereld. Al dat fantastische zou je doen neigen tot een soort plaatsvervangend nationalisme en sympathie voor onafhankelijkheid, maar ik ben blij dat ze bij het VK blijven.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_144684922
Mooie uitslag.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_144684973
Verrassende uitkomt wat mij betreft. Ik had verwacht dat het ja-kamp meer mensen naar de stembus had weten te porren dan het nee-kamp.
pi_144689870
Er blijkt gefraudeerd te zijn bij het tellen van de stemmen. Er is een onderzoek gaande. Blijkt namelijk dat YES kaarten bij de NO kaarten werden gelegd. Bewust gedaan?

00:48
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
  vrijdag 19 september 2014 @ 12:55:38 #183
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144690021
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:50 schreef Bredemug het volgende:
Er blijkt gefraudeerd te zijn bij het tellen van de stemmen. Er is een onderzoek gaande. Blijkt namelijk dat YES kaarten bij de NO kaarten werden gelegd. Bewust gedaan?

Zo moeilijk lijkt me sorteren op 2 stapels niet.
Say what?
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:01:07 #184
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144690181
Ik denk dat alles nog wel een keer nageteld wordt en er een correctie komt, gebeurd wel vaker.
Say what?
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:32:17 #185
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_144691200
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2014 06:52 schreef SadPanda het volgende:
Jammer.
Dit. :'(

Ik ga me bedrinken, echter lust ik geen Nederlands bier, dus ik ga me bedrinken met een overdosis biologisch wortelsap dan maar. ;(
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:33:55 #186
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144691249
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Ik ga me bedrinken, echter lust ik geen Nederlands bier, dus ik ga me bedrinken met een overdosis biologisch wortelsap dan maar. ;(
Geen Sonnema?
Say what?
pi_144691270
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 12:50 schreef Bredemug het volgende:

Afgezien dat deze video zo onduidelijk als de pest is, en het 2e fragment al debunked is (dit was de stapel voor de telling). Is er gelukkig gestemd op papier en niet elektronisch en kan er dus gewoon opnieuw geteld worden. Grote kans dat dit ook nog eens zal gebeuren. En grote kans dat er hier en daar inderdaad een foutje is gemaakt maar verwacht niet dat er een verschuiving van zelfs maar een halve procent zal zijn in de hertelling.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2014 13:35:34 ]
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:34:33 #188
242444 Pannenkoek3000
Dying is for fools
pi_144691276
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Tering :')
Malheureusement le fromage de cacahouète.
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:35:33 #189
pi_144691315
Trouwens is er gefraudeerd, want Schotland mag niet het VK verlaten van de machthebbers en de corrupte en zieke kliek in Londen en dat vieze mormel van een Britse koningin. :r

Men is ook bang voor een domino-effect, want stel je voor dat Baskenland en Catalunya ook onafhankelijkheid willen en zich wensen af te scheiden van de post-Franco-junta in Madrid. -O- (In Spanje is democratie helemaal een farce trouwens, wat een dergelijke dictatuur bij de EU doet is mij een raadsel).
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:37:02 #190
pi_144691368
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:33 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Geen Sonnema?
Lust ik niet. ;(

Aardbeiensap is ook wel lekker, mijn buurman heeft verse aardbeien (biologisch uiteraard) en ik meng dit met soyaijs, wat water en twee sinaasappels, dan krijg je echt lekker sap. c_/
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:40:14 #191
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144691473
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Lust ik niet. ;(

Aardbeiensap is ook wel lekker, mijn buurman heeft verse aardbeien (biologisch uiteraard) en ik meng dit met soyaijs, wat water en twee sinaasappels, dan krijg je echt lekker sap. c_/
Klinkt lekker op deze warme dag, maar dronken word je er niet van.
Say what?
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:45:17 #192
pi_144691622
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:40 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Klinkt lekker op deze warme dag, maar dronken word je er niet van. [ afbeelding ]
Tsja, als Heineken weigert goed bier toe te laten op de Nederlandse en Friese markt, omdat ze bang zijn wanneer iemand echt Tsjechisch bier geproefd heeft, iedereen die drab van Heineken laat staan, dan zit er weinig anders op voor me dan te leven op aardbeien-, wortel-, appel-, sinaasappel en perensap. :{
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:47:15 #193
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144691680
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:45 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Tsja, als Heineken weigert goed bier toe te laten op de Nederlandse en Friese markt, omdat ze bang zijn wanneer iemand echt Tsjechisch bier geproefd heeft, iedereen die drab van Heineken laat staan, dan zit er weinig anders op voor me dan te leven op aardbeien-, wortel-, appel-, sinaasappel en perensap. :{
Tsjechische halve liters _O_
Say what?
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:50:19 #194
pi_144691762
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:47 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Tsjechische halve liters _O_
Voor 13 Kc heb je al een halve liter (niet in de oplichtersstad Praag, daar is alles net zo duur als hier) en zeker Kozel is superlekker. c_/
Een halve liter koud bier op een terras na de maaltijd is echt lekker. Jammer dat de Tsjechische wespen er ook zo over denken en ik elke vakantie minstens drie maal door zo'n beest gestoken wordt. :P
  vrijdag 19 september 2014 @ 13:50:40 #195
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_144691773
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 13:34 schreef teckna het volgende:

[..]

Afgezien dat deze video zo onduidelijk als de pest is, en het 2e fragment al debunked is (dit was de stapel voor de telling). Is er gelukkig gestemd op papier en niet elektronisch en kan er dus gewoon opnieuw geteld worden. Grote kans dat dit ook nog eens zal gebeuren. En grote kans dat er hier en daar inderdaad een foutje is gemaakt maar verwacht niet dat er een verschuiving van zelfs maar een halve procent zal zijn in de hertelling.
Er zal geen hertelling plaatsvinden op landelijke schaal. Hooguit in een district, en alleen als er twijfels zijn of het correcte proces is gevolgd.

Een hertelling is sowieso niet boeiend bij dit relatief grote verschil. Het is onwaarschijnlijk dat 5% van de stemmen verkeerd geteld is.
pi_144692849
Volgens CNN stemde 52% op nee. Maar dat was niet genoeg, want met maar liefst 58% van de stemmen won het ja kamp toch _O-

http://www.dailymail.co.u(...)dependence-vote.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_144703525
Rusland geeft aan dat het niet eerlijk is gegaan:

http://www.theguardian.co(...)eferendum?CMP=twt_gu

En de Russen kunnen het weten :P
pi_144714678
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2014 08:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wij hebben dan weer Herman de Schermman _O_
Nou, die hadden ze daar ook hoor! In de overtreffende trap nog wel...

_O-

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_144731623
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 02:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

_O-

[ afbeelding ]
Herman de Holagramman :D
  zaterdag 20 september 2014 @ 20:27:46 #200
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_144732204
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 02:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

_O-

[ afbeelding ]
youtoob link?
  zaterdag 20 september 2014 @ 22:54:32 #201
137562 rakotto
pi_144737298
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: