quote:zo 08 mei 2011, 13:37 |
Schotten mogen stemmen over onafhankelijkheid
LONDEN - Schotland mag een referendum gaan uitschrijven over zijn onafhankelijkheid. De Britse regering heeft daar toestemming voor gegeven. Dat heeft de Britse minister voor Schotse Zaken, Michael Moore, zondag gezegd tegen de BBC. Binnen vijf jaar wordt de volkspeiling waarschijnlijk gehouden.
In Schotland klinkt de roep om onafhankelijkheid steeds luider In Schotland klinkt de roep om onafhankelijkheid steeds luider
De Scottish National Party, die streeft naar onafhankelijkheid, won donderdag een absolute meerderheid in het parlement van Schotland. Daarmee kan de partij het referendum uitschrijven waar ze al jaren voor pleit. Ook een andere separatische partij, de Schotse Groenen, ging flink vooruit.
Schotland maakt sinds 1707 deel uit van het Verenigd Koninkrijk. Het is ongeveer twee keer zo groot als Nederland en telt ruim vijf miljoen inwoners. Schotland heeft al sinds de negende eeuw een eigen vlag, net als eigen bankbiljetten, een eigen nationale voetbalploeg en eigen sportcompetities.
Ja, zijn ze net onafhankelijk en dan weer bij zo een stelletje EU oplichters aansluiten, nee echt nietquote:Op zondag 8 mei 2011 16:12 schreef Nielsch het volgende:
Ik denk dat Schotland - indien onafhankelijk - zich echt wel bij de EU zal aansluiten.
Maar goed, mooi voor de Schotten als ze dit willen en het krijgen. Ze hebben inderdaad al een mooi volkslied:
Zo staat het wel in het partijprogramma van de SNP.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, zijn ze net onafhankelijk en dan weer bij zo een stelletje EU oplichters aansluiten, nee echt niet
Ja dan kunnen ze het afdragen aan de EUquote:Op zondag 8 mei 2011 16:34 schreef freako het volgende:
Schotland heeft olie en gas. Bij onafhankelijkheid blijven die inkomsten in eigen land, in plaats van dat het geld richting Londen gaat.
Beweer je nou dat Ierland eerst een rijk land was en door de EU arm is geworden?quote:Op zondag 8 mei 2011 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dan kunnen ze het afdragen aan de EU
Als je eerst los wil van de Britain en dan aansluiten bij de EU dan zal je wel knots zijn, en dan net als Ierland eindigen zeker, straatarm en failliet
Hahaha, dit slaat echt werkelijk nergens opquote:Op zondag 8 mei 2011 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dan kunnen ze het afdragen aan de EU
Als je eerst los wil van de Britain en dan aansluiten bij de EU dan zal je wel knots zijn, en dan net als Ierland eindigen zeker, straatarm en failliet
What of it, ik heb er gewoond, heerlijk, die armoede valt hardstikke mee.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:30 schreef Nielsch het volgende:
Vergeet niet dat Schotland best een pauperland is. In heel veel opzichten is het een heel mooi land (natuur, cultuur, historie, sport en dergelijke), maar veel mensen leven er echt in armoede. Ga maar eens kijken in een stad als Glasgow.
De samenvoeging van de landen van Europa is dan ook niet democratisch besloten en zal dus weer democratisch ontbonden wordenquote:Op zondag 8 mei 2011 19:01 schreef Boldface het volgende:
Het blijft opmerkelijk dat landen zich alleen splitsen. Samenvoegingen zie je niet of nauwelijks; in Europa al helemaal niet. Duitsland, dat eerst kunstmatig werd gescheiden en daarna weer is herenigd, is de enige uitzondering.
Ik vraag me af welk land de volgende in de reeks is? Vlaanderen? Baskenland? Noord-Italiė?
Is het dan wel zo slim om arme landen rijk te maken?quote:Op zondag 8 mei 2011 17:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hahaha, dit slaat echt werkelijk nergens op![]()
Ierland was het enige overgebleven 3de wereldland in West-Europa, voordat de EU daar kwam helpen. Dat het nu zo'n zooitje is, is vooral te danken aan de incompetentie van de Ierse politici.
Schotten hebben brainpower. Na de joden zijn de Schotten de beste bankiers, investeerders en zakenlui die er rondlopen op deze aardkloot.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:34 schreef freako het volgende:
Schotland heeft olie en gas. Bij onafhankelijkheid blijven die inkomsten in eigen land, in plaats van dat het geld richting Londen gaat.
Terwijl ik dat een van de mooiste vlaggen vind. Het grappige is, wat voor vlag komt er dan voor terug. Gaat Wales zoiets pikken?quote:Op zondag 8 mei 2011 23:30 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zou grappig zijn als Schotland zich nu zou losmaken. Kunnen ze de Union Jack ook in de vuilnisbak gooien.
De vraag wat in Ierland gaat gebeuren lijkt mij interessanter dan wat Wales gaat doenquote:Op zondag 8 mei 2011 23:53 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Terwijl ik dat een van de mooiste vlaggen vind. Het grappige is, wat voor vlag komt er dan voor terug. Gaat Wales zoiets pikken?
Dat blijft gewoon, mensen daar zijn behoorlijk 'star'.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:55 schreef Waaghals het volgende:
[..]
De vraag wat in Ierland gaat gebeuren lijkt mij interessanter dan wat Wales gaat doen
Of ze halen gewoon het witte andreaskruis eruit.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:30 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Zou grappig zijn als Schotland zich nu zou losmaken. Kunnen ze de Union Jack ook in de vuilnisbak gooien.
Ze moeten wel, Wales is zo'n faalstaat, die redden het niet zonder England.quote:Op zondag 8 mei 2011 23:53 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Terwijl ik dat een van de mooiste vlaggen vind. Het grappige is, wat voor vlag komt er dan voor terug. Gaat Wales zoiets pikken?
Dat valt best mee hoor. Glasgow is een slecht voorbeeld, idd een van de armste steden. Edingburgh bijvoorbeeld niet of Aberdeen en Inverness. Het zuiden is erg industrieel, daar is het ook armoediger. Ga je meer naar het noorden, trekt dat al snel weg.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:30 schreef Nielsch het volgende:
Vergeet niet dat Schotland best een pauperland is. In heel veel opzichten is het een heel mooi land (natuur, cultuur, historie, sport en dergelijke), maar veel mensen leven er echt in armoede. Ga maar eens kijken in een stad als Glasgow. Op het platteland zal het waarschijnlijk nog erger zijn. Derhalve zullen ze vast en zeker een netto-ontvanger van de EU worden en zullen ze zich dus maar al te graag willen aansluiten. Al is het maar omdat het bestuurlijk gezien gewoon veel makkelijker is.
Dat hoeft natuurlijk niet. Landen als Canada en Australiė erkennen Koningin Elizabeth II inderdaad nog steeds als hun koningin. Er zijn echter ook landen die de banden met het Britse koningshuis hebben verbroken, als verwacht ik niet dat Schotland dat in geval van onafhankelijkheid zal doen.quote:Op maandag 9 mei 2011 03:37 schreef breaky het volgende:
Veel zal er niet veranderen als Schotland zich af gaat scheiden. Ze hebben al grote autonomie en daarnaast is er nog steeds het britse kongingshuis, wat aan het hoofd zal blijven staan van Schotland.
Tis ook een beetje moeilijk om die malle draak ergens op je vlag te plakken zonder de hele vlag te verpesten...quote:Op maandag 9 mei 2011 09:13 schreef Vasilevski het volgende:
Het onafhankelijkheidsvoorstel voor het referendum was inderdaad dat Elizabeth het staatshoofd blijft. Dan heb je weer de situatie van tussen 1603 en 1707, twee landen onder één staatshoofd. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Union_of_the_Crowns
De Union Jack stamt ook uit die tijd, dus die zouden ze in Engeland gewoon zo kunnen houden. In Schotland zullen ze daar wel vanaf stappen, men vindt het nu symbolisch al best vervelend dat de Union Jack op allerlei gebouwen naast of boven het Andreaskruis hangt. Op de Union Flag staan trouwens geen Welshe symbolen.
Dat zegt in de praktijk niet zo veel. Formeel is Elizabeth ook staatshoofd van Canada en Australiė.quote:Op maandag 9 mei 2011 09:13 schreef Vasilevski het volgende:
Het onafhankelijkheidsvoorstel voor het referendum was inderdaad dat Elizabeth het staatshoofd blijft.
Ze krijgen toch de mogelijkheid om te stemmen voor vergaande autonomie? Of heeft engeland die optie er uit weten te krijgen?quote:Op zondag 8 mei 2011 17:57 schreef SeLang het volgende:
De Scottish National Party heeft nu een heel groot probleem. Om geloofwaardig te blijven kunnen ze het nu natuurlijk niet maken om geen referendum uit te schrijven. Maar als dat referendum er komt dan zal het in overweldigende meerderheid een Schotse onafhankelijkheid afwijzen. En daarmee is dan meteen het bestaansrecht van de SNP weg.
Amsterdam wil onafhankelijk worden van Nederland?quote:Op maandag 15 oktober 2012 20:50 schreef Summers het volgende:
England begint ook al over een referendum , ik wacht nog steeds op die van ons ...
Die optie is vervallen. Het wordt een simpel ja of nee voor onafhankelijkheid.quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:32 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ze krijgen toch de mogelijkheid om te stemmen voor vergaande autonomie? Of heeft engeland die optie er uit weten te krijgen?
Ik weet het niet hoor, zelfs de Vlaams-nationalisten van NVA pleiten nu in de eerste plaats voor confederatie (zij geven ook toe dat daar in Vlaanderen gewoon nog geen meerderheid voor is). Schotland en Londen betwisten ook geen "gedeelde" metropool.quote:Op maandag 15 oktober 2012 23:48 schreef UpsideDown het volgende:
Vlaanderen en Cataloniė kunnen ook aansluiten in de rij voor dit referendum. Die twee geef ik meer kans dat zoiets er door komt.
Benieuwd hoe ze dat gaan uitvechten.quote:The SNP says independent Scotland would be entitled to 90 percent of revenue from North Sea oil and gas — which stood at 6.5 billion pounds ($10.4 billion) in 2009-2010 — but only liable for 8 percent of 1 trillion pound ($1.67 trillion) national debt, based on Scotland's share of the U.K. population. The British government disputes that breakdown.
Dat zou wel een rare twist zijn, eerst afscheuren en dan aankloppen om dezelfde munt te kunnen gebruiken.quote:But the European economic crisis has forced him to alter some of his pitch. He once said an independent Scotland would join the euro single currency. Now he says it would retain the pound, though it's unclear whether London would agree to that.
Omdat Vlaanderen geen land is.quote:Op zondag 8 mei 2011 21:54 schreef Waaghals het volgende:
waarom hebben ze een nationaal voetbalteam en vlaanderen niet?
Voor je handel is dat gewoon handig. Omdat Schotland bij een eventuele onafhankelijkheid vooral gas zal gaan exporteren, is het gewoon logisch.quote:Op maandag 15 oktober 2012 21:49 schreef KoosVogels het volgende:
Geweldig hoe een koddige Schotse onafhankelijkheidsstrijd binnen al direct na een post over de EU gaat.
Doelde ook meer op de bijdrage van de heer Moore, die direct begon over EU als dwangbuis.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 12:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Voor je handel is dat gewoon handig. Omdat Schotland bij een eventuele onafhankelijkheid vooral gas zal gaan exporteren, is het gewoon logisch.
Ze zullen hun Schotse pound trouwens wel houden denk ik, mocht het doorgaan. Wat ik niet verwacht.
Schotland wel.quote:
Zoals Aether reeds schreef:toch wel.quote:
Maar zoals ik het begrijp betekent dat praktisch niet zo veel: er zijn geen aparte nationaliteiten, wie zich in Schotland vestigt kan meestemmen, enz..quote:The countries of the UK
The top-level division of administrative geography in the UK is the four countries - England, Scotland, Wales and Northern Ireland
Dat Noord-Ierland moet sowieso weg, ik zie daar alleen maar narigheid en vind het ook niet bij Engeland passen eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 13:10 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Zoals Aether reeds schreef:toch wel.
Officiėle bron:
http://www.ons.gov.uk/ons(...)of-the-uk/index.html
[..]
Eigenlijk kan dat nu al.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 13:07 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik zou het wel tof vinden als ze onafhankelijk worden, als ik dan in de toekomst naar Engeland ga kan ik meteen 2 verschillende landen bezoeken en zeggen dat ik in 2 verschillende landen ben geweest, in plaats van alleen maar Groot-Brittanniė.
Noord-Ierland past net zo goed bij Engeland als dat Wales bij Engeland past. Een grote meerderheid van de Noord-Ieren voelt zich Brits en wil bij het koninkrijk blijven. Wie ben jij om die mensen anders te vertellen? Als je de Noord-Ieren dwingt om zich aan te sluiten bij de Republiek Ierland kan daar ook veel narigheid van komen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 13:11 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat Noord-Ierland moet sowieso weg, ik zie daar alleen maar narigheid en vind het ook niet bij Engeland passen eerlijk gezegd.
Oh, dat verklaart waarom er daar al zolang ellende en aanslagen van katholieken en protestanten tegen elkaar zijn? Ik heb een film gezien over de IRA en dat is echt geen pretje wat die Engelsen daar uitgevreten hebben.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 15:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Noord-Ierland past net zo goed bij Engeland als dat Wales bij Engeland past. Een grote meerderheid van de Noord-Ieren voelt zich Brits en wil bij het koninkrijk blijven. Wie ben jij om die mensen anders te vertellen? Als je de Noord-Ieren dwingt om zich aan te sluiten bij de Republiek Ierland kan daar ook veel narigheid van komen.
Nee, daar zijn andere verklaringen voor. Leuk dat je een film hebt gezien maar je kijk op de situatie is volgens mij echt heel zwart-wit. Waarschijnlijk door de film.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 15:38 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Oh, dat verklaart waarom er daar al zolang ellende en aanslagen van katholieken en protestanten tegen elkaar zijn? Ik heb een film gezien over de IRA en dat is echt geen pretje wat die Engelsen daar uitgevreten hebben.
Ok, ik sprak ooit een Ier op internet toen ik ongeveer 15 was, hij was 14 en zei dat hij echt niet naar Noord-Ierland kon gaan door al die problemen daar.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 15:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, daar zijn andere verklaringen voor. Leuk dat je een film hebt gezien maar je kijk op de situatie is volgens mij echt heel zwart-wit. Waarschijnlijk door de film.
Wat de Engelsen (vaak ook met steun van protestante Schotten) de katholieke bevolking in Ierland heeft aangedaan over de afgelopen eeuwen is niet goed te praten. Dat neemt niet weg dat de meerderheid van de Noord-Ieren die vandaag de dag leeft a) protestant is en b) bij het VK wil blijven. En ja, deze mensen hebben inderdaad protestantse Engelse en Schotse voorouders en zijn ooit in Ierland gekomen doordat hun voorouders mooie premies kregen om naar Ierland te verhuizen waar ze gratis het land van katholieke Ieren mochten overnemen. Daar kunnen de Noord-Ieren van vandaag echter weinig aan doen.
Dan kun je Noord-Ierland wel dwingen om zich bij de Republiek aan te sluiten, maar daar los je de problemen echt niet mee op. Sterker nog, ik denk dat je ze aanwakkert. Vandaag de dag is er een zeer stabiele situatie op het Ierse eiland, met vrede tussen Ulster (het noorden) en de republiek. Dat er af en toe een paar gekken zijn die het blijkbaar nodig achten om voor The Cause nog iemand te vermoorden is spijtig maar niet representatief voor het overgrote gedeelte van de bevolking.
Ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar over het algemeen is dat vandaag de dag geen probleem meer. Er wonen ook veel katholieken in het noorden en best wel wat protestanten in de republiek. Dat gaat over het algemeen prima samen. Er is ook steeds meer samenwerking. Het Ierse rugbyteam bestaat tegenwoordig al uit spelers die zowel uit de republiek als uit het noorden komen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ok, ik sprak ooit een Ier op internet toen ik ongeveer 15 was, hij was 14 en zei dat hij echt niet naar Noord-Ierland kon gaan door al die problemen daar.
Zo'n 5 jaar geleden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar over het algemeen is dat vandaag de dag geen probleem meer. Er wonen ook veel katholieken in het noorden en best wel wat protestanten in de republiek. Dat gaat over het algemeen prima samen. Er is ook steeds meer samenwerking. Het Ierse rugbyteam bestaat tegenwoordig al uit spelers die zowel uit de republiek als uit het noorden komen.
Ja, er zijn in Belfast nog steeds wijken die 's avonds op slot gaan zodat de katholieken worden gescheiden van de protestanten, maar over het algemeen kunnen die mensen het steeds beter met elkaar vinden tegenwoordig.
Het waren natuurlijk compleet andere tijden, maar als de Engelsen nooit Ierland hadden bezet was er een hoop ellende bespaart gebleven. Maarja, andere tijden, Britain was een wereldrijk en heeft wel meer dingen gedaan die vandaag de dag als misdaden beschouwd zouden worden.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:04 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Alsof de Katholieke Ieren zulke lieverdjes waren. Ulster hoort bij het verenigd koninkrijk. Door de eeuwen heen hebben de protestantse Ulstermannen een succesvol bestaan proberen op te bouwen. Dat mensen hun geboorterecht willen ontnemen vind ik vreemd. Kipling verwoorde het mooi:
The blood our fathers spilt,
Our love, our toils, our pains,
Are counted us for guilt
And only bind our chains.
Before an Empire's eyes
The traitor claims his price.
What need of further lies?
We are the sacrifice.
We know the war prepared
On every peaceful home,
We know the hells declared
For such as serve not Rome -
The terror, threats, and dread
In market, hearth, and field -
We know, when all is said,
We perish if we yield.
Oh dat wordt wel nog steeds gedaan hoor, zo vind de user DeParo dat Duitsers een collectieve schuld hebben van de Tweede Wereldoorlog en dat wij als Nederlanders ons ook nog steeds ergens schuldig moeten voelen over Indonesiė. Ook al heb ik er bv. persoonlijk niks mee te maken.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het waren natuurlijk compleet andere tijden, maar als de Engelsen nooit Ierland hadden bezet was er een hoop ellende bespaart gebleven. Maarja, andere tijden, Britain was een wereldrijk en heeft wel meer dingen gedaan die vandaag de dag als misdaden beschouwd zouden worden.
Maar goed, je kunt de inwoners van Ulster vandaag de dag niet meer verantwoordelijk houden voor de daden van hun voorvaders. De jonge Duitsers geven we ook niet meer de schuld van de 2de WO dus dan zou het al helemaal bizar zijn om de Noord-Ieren nu verantwoordelijk te houden voor bijvoorbeeld de misdadige penal laws van Cromwell na al die honderden jaren.
Lijkt me ook.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:09 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan had ie wellicht wat op z'n kerfstok of hij overdreef.
Dan zouden we een nog grotere hekel moeten hebben aan de Fransen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:14 schreef Rhalius het volgende:
We hebben vier oorlogen met engeland gehad, we zouden dan toch wel een gruwelijke hekel aan ze moeten hebben volgens die logica. Ze hebben ook veel land van ons afgepakt.
Eh ja, en die slachtingen waren weer een reactie op het aanvankelijke kolonialisme van de Engelsen dat gepaard ging met volkerenmoord, verkrachtingen, razzia's, huisuitzettingen, gedwongen verhuizingen, onteigening van land zonder vergoeding en ga zo nog maar even door... Je kan het leuk brengen maar de aanvankelijke schuld lag natuurlijk wel gewoon bij de kolonisator Engeland.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:16 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Lijkt me ook.
De penal laws kwamen er omdat de Katholieke Ieren verschillende malen grote slachtingen hebben uitgericht onder de kolonisten bevolking.
De macht van de Engelse kroon was tot aan de tijd van Cromwell zeer beperkt trouwens. De Ierse, oud Engelse en Kolonisten bevolking buiten de Pale (gebied rond Dublin) gedroegen zich veelal onafhankelijk.
Behalve dan als die oranje mannen weer eens zonodig hun mars willen houden, dan borrelt alle haat weer naar boven.quote:Op dinsdag 16 oktober 2012 16:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe lang geleden dat was, maar over het algemeen is dat vandaag de dag geen probleem meer. Er wonen ook veel katholieken in het noorden en best wel wat protestanten in de republiek. Dat gaat over het algemeen prima samen. Er is ook steeds meer samenwerking. Het Ierse rugbyteam bestaat tegenwoordig al uit spelers die zowel uit de republiek als uit het noorden komen.
Ja, er zijn in Belfast nog steeds wijken die 's avonds op slot gaan zodat de katholieken worden gescheiden van de protestanten, maar over het algemeen kunnen die mensen het steeds beter met elkaar vinden tegenwoordig.
Waarom zouden de oranjemannen hun verlossing van de paapse onderdrukking 300 jaar geleden niet mogen vieren en de katholieken wel terroristen herdenken die 30 jaar geleden pubs en winkels opbliezen?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:41 schreef Hathor het volgende:
[..]
Behalve dan als die oranje mannen weer eens zonodig hun mars willen houden, dan borrelt alle haat weer naar boven.
En niet zo'n beetje ook. Schotland is dacht ik de grootste olie-producent van Europa. Zullen blij zijn daar in het Lagerhuis met die onafhankelijkheid. Misschien wordt Schotland wel net zo rijk als Noorwegen.quote:Op zondag 8 mei 2011 16:34 schreef freako het volgende:
Hier kan je hun "pocket" downloaden over een onafhankelijk Schotland:quote:And independence will mean a strong, new relationship between Scotland and the rest of the UK. It will create a partnership of equals - a social union to replace the current political union. That means, on independence day, we'll no longer have a Tory government, but the Queen will be our Head of State, the pound will be our currency and you will still be watching your favourite programmes on the BBC. As members of the EU there will be open borders, shared rights, free trade and extensive cooperation.
quote:The next Scottish election in 2016 will be to the first independent parliament. At this point, you will be able to choose the government you want for Scotland.
quote:Some people worry that an independent Scotland wouldn’t be able to deal with the high level of debt,
but figures released in January 2012 by City firm M&G Investments showed that Scotland’s debt as a
percentage of national wealth was smaller than the UK’s. For Scotland it was 56%, for the UK 63% - as
the report said, Scotland’s starting point looks better than the UK as a whole.
And, thanks to North Sea oil and gas, an asset worth £1 trillion, we have one of the best safety nets for
the future. As we all know when we need to borrow, the more assets we have the better the deal.
Scotland has enormous assets, with North Sea revenues of £54 billion due in the next 5 years.
Dat laatste vind ik sterk, Barroso heeft in elk geval al duidelijk gemaakt dat als Schotland opstapt, het VK als opvolger-staat verder blijft in de EU, terwijl Schotland helemaal opnieuw moet. Of zij dan ook een opt-out bekomen mbt de euro is mij niet duidelijk.quote:Scotland would remain part of the EU. EU law doesn’t allow for Scotland to be unilaterally kicked out on independence. And, EU law also makes clear that Scotland
can’t be forced to join the euro. We will continue to use the pound, just as we
do today.
Kunnen blijven, ze zijn al lid.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:25 schreef Zienswijze het volgende:
Als Schotland aan de voorwaarden van een EU-lidmaatschap voldoet, dan kunnen ze toch gewoon lid van de EU worden?
Volgens Barosso moet een onafhankelijk Schotland opnieuw een lidmaatschap indienen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kunnen blijven, ze zijn al lid.
En hoe spreekt dat tegen wat ik zei?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:30 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Volgens Barosso moet een onafhankelijk Schotland opnieuw een lidmaatschap indienen.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-politics-20664907
Ah, verkeerd begrepenquote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe spreekt dat tegen wat ik zei?
Hoe we het alletwee noemen is niet belangrijk, de hoge heren en dames binnen de EU zullen het wel beslissen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe spreekt dat tegen wat ik zei?
https://maps.google.com/m(...)ted+Kingdom&t=m&z=10quote:Op zondag 8 mei 2011 21:18 schreef niels0 het volgende:
Naast olie heeft Schotland ook nog Rolls Royce en bijv. Glenn Fiddich Whiskey.
Rolls Royce heeft ook fabrieken in Schotland wijsneus.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 18:41 schreef Arriens het volgende:
[..]
https://maps.google.com/m(...)ted+Kingdom&t=m&z=10
Je weet waar scotland ligt?
De protestante unionisten herdenken net zo goed hun eigen terroristen die pubs en winkels opbliezen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:49 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Waarom zouden de oranjemannen hun verlossing van de paapse onderdrukking 300 jaar geleden niet mogen vieren en de katholieken wel terroristen herdenken die 30 jaar geleden pubs en winkels opbliezen?
Frankrijk (Corsica) en Italiė zullen ook tegenstanders zijn neem ik aan.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:44 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik denk trouwens dat landen als Spanje en misschien Roemeniė het niet graag zullen zien dat Schotland onafhankelijk wordt, en het zeker niet gemakkelijker dan nodig zullen maken.
Missschien omdat het aggressie oproept? Vier dat feestje anders lekker in je eigen achtertuin of zo.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:49 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Waarom zouden de oranjemannen hun verlossing van de paapse onderdrukking 300 jaar geleden niet mogen vieren en de katholieken wel terroristen herdenken die 30 jaar geleden pubs en winkels opbliezen?
Inderdaad, of helemaal niet. Tijdens die Oranjemarsen worden ook de terroristen van de Ulster Volunteer Force herdacht. Oftewel, de protestantse tegenhanger van de Provisional IRA. Hun dodelijke acties waren vooral gericht tegen katholieke burgers. Sterker nog, de eerste moordaanslagen op burgers en de eerste bom in een pub kwamen niet van de separatistische IRA maar van de loyalistische UVF.quote:Op zondag 24 maart 2013 03:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Missschien omdat het aggressie oproept? Vier dat feestje anders lekker in je eigen achtertuin of zo.
Ach, zoals elke gelovige zal de eurotheist geen water bij de wijn doen. Als bepaalde delen van de Unie moeilijk gaan doen is er simpelweg meer repressie nodig, democratie is enkel gewenst als men het Europese geloof ondersteunt.quote:Op zondag 24 maart 2013 08:43 schreef SeLang het volgende:
Wel grappig hoe de eurofielen tegen de trend in alles bij elkaar proberen te houden. Bijna overal in Europa winnen afscheidingsbewegingen aan populatiteit.
Hoezo, je kunt toch nog steeds strijden voor andere typisch Schotse belangen?quote:Op zondag 8 mei 2011 17:57 schreef SeLang het volgende:
De Scottish National Party heeft nu een heel groot probleem. Om geloofwaardig te blijven kunnen ze het nu natuurlijk niet maken om geen referendum uit te schrijven. Maar als dat referendum er komt dan zal het in overweldigende meerderheid een Schotse onafhankelijkheid afwijzen. En daarmee is dan meteen het bestaansrecht van de SNP weg.
De unificatie van Schotland heeft een Nederlandse achtergrond, dezelfde achtergrond als de oranjemannen. (dezelfde kleur oranje als van ons nationale voetbalelftal en de Ierse vlag)quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:41 schreef Hathor het volgende:
Behalve dan als die oranje mannen weer eens zonodig hun mars willen houden, dan borrelt alle haat weer naar boven.
Daar hebben wel meer Europese landen 'last' van inclusief NL. Het VK heeft nog wel 14 overzeese gebieden als overblijfsel van the empire.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:55 schreef LXIV het volgende:
Dan is er na 100 jaar van Groot Brittaniė, waar de zon nooit onderging, enkel Engeland, Wales en Noord-Ierland overgebleven. Nog geen 5% van waar het ooit over heerste.
Noorwegen is 2x zo groot. Tussen de 80 en 90% is de Schotse claim. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_oil_productionquote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:05 schreef niels0 het volgende:
En niet zo'n beetje ook. Schotland is dacht ik de grootste olie-producent van Europa. Zullen blij zijn daar in het Lagerhuis met die onafhankelijkheid. Misschien wordt Schotland wel net zo rijk als Noorwegen.
90% van de engelse olie- en gas-voorraden liggen in schots water.
http://en.wikipedia.org/wiki/It's_Scotland's_oil
Welke landen zijn sinds de EU of zelfs de EEC opgebroken?quote:Op zondag 24 maart 2013 10:24 schreef 99.999 het volgende:
Volgens mij is het niet zozeer de EU die het hier moeilijk mee heeft maar eerder de andere britten. De EU bestaat immers voor een groot deel al uit landen die eerst onderdeel waren van een groter land.
Sinds de EEC in elk geval de sovjetunie, Joegoslaviė en Tsjechoslowakije die EU landen hebben opgeleverd.quote:Op zondag 24 maart 2013 11:26 schreef Individual het volgende:
[..]
Welke landen zijn sinds de EU of zelfs de EEC opgebroken?
Belgiėquote:Op zondag 24 maart 2013 11:26 schreef Individual het volgende:
[..]
Welke landen zijn sinds de EU of zelfs de EEC opgebroken?
Ik had het anders moeten zeggen.. Welke landen zijn sinds de toevoeging aan de EU of EEC uit elkaar gegaan?quote:Op zondag 24 maart 2013 12:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sinds de EEC in elk geval de sovjetunie, Joegoslaviė en Tsjechoslowakije die EU landen hebben opgeleverd.
Waarbij de laatste twee in de jaren '90.
Oh, dit is een andere situatie.quote:Op zondag 24 maart 2013 12:30 schreef Individual het volgende:
[..]
Ik had het anders moeten zeggen.. Welke landen zijn sinds de toevoeging aan de EU of EEC uit elkaar gegaan?
De mogelijke 'Schotland situatie' zeg maar. Natuurlijk zal het falen van dat referendum ook aan de 'goede invloed' van de EU worden toegeschreven.
Same herequote:Op donderdag 18 september 2014 11:21 schreef Ouder1 het volgende:
Ik vind het apart dat dit zo weinig in het nieuws is in Nederland. In de UK is het een heel groot ding en omdat ik nogal wat Britse vrienden heb, zowel Engelsen als Schotten, word ik er op FB al weken mee dood gegooid.
Inderdaad! Het is best bijzonder voor Europese begrippen..quote:Op donderdag 18 september 2014 11:21 schreef Ouder1 het volgende:
Ik vind het apart dat dit zo weinig in het nieuws is in Nederland. In de UK is het een heel groot ding en omdat ik nogal wat Britse vrienden heb, zowel Engelsen als Schotten, word ik er op FB al weken mee dood gegooid.
Ze willen andere landen niet op rare ideeėn gaan brengenquote:Op donderdag 18 september 2014 11:21 schreef Ouder1 het volgende:
In de UK gaan ze toch daarvoor stemmen?quote:Op donderdag 18 september 2014 11:48 schreef Individual het volgende:
Het zou mooi zijn als de EU ook een dergelijk (bindend) referendum zou houden, maar de EU bureaucraten weten de uitslag al dus dat gaat niet gebeuren.
En Cameron weet de uitslag ook al dus blijft vertragen. "Eh ja na de volgende verkiezingen denken we over een referendum na." Dan is het toch niet meer zijn 'fout' als de mensen YES stemmen.quote:Op donderdag 18 september 2014 12:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
In de UK gaan ze toch daarvoor stemmen?
Veel keus hebben ze niet wanneer ze zich nog een beetje willen blijven ontwikkelen...quote:Op donderdag 18 september 2014 12:18 schreef Individual het volgende:
Als Schotland onafhankelijk gaat hoop ik niet dat ze dan London voor Brussel inruilen.
Oei. Gemist.quote:Op donderdag 18 september 2014 11:21 schreef freako het volgende:
Er loopt ook een topic in POL..
POL / Schotse onafhankelijkheid - wat gaat vrijheid kosten? #2
Vreemd, want:quote:Op donderdag 18 september 2014 11:50 schreef motorbloempje het volgende:
Hier (Zuid-Yorkshire) leeft het totaal niet.
Redelijk vergelijkbaar met provinciale verkiezingen in Nederland dus.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:58 schreef TLC het volgende:
Buitenlanders in Schotland mogen ook stemmen
Schotten in het buitenland mogen niet stemmen
echt wtf![]()
En dan zie je dat dit het verschil maakt.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:58 schreef TLC het volgende:
Buitenlanders in Schotland mogen ook stemmen
Schotten in het buitenland mogen niet stemmen
echt wtf![]()
quote:
We hebben vandaag gewed op werk vandaag (geen Schotland, maar Ierland). Ik heb op YES/NO 46/54 ingezetquote:
Dus zou het juist zijn om Cameron de middelvinger toe te steken om aan te geven hoe mis het is met de verdeling tussen Londen en de rest van het "Verenigd" Koninkrijk. Shell zal i.i.g niet blij zijn en zal waarschijnlijk alles uit te kast halen om Engeland/ Schotland te corrumperen.quote:Op donderdag 18 september 2014 21:27 schreef svann het volgende:
[..]Dan heeft Cameron stapels beloften in te lossen.
Andere streken gaan dan ook meer eisen aan 'Londen' stellen.
Zou mooi zijn als er meer gouvermentele aandacht kwam voor de gewesten buiten Londen.
Nee, dat wordt een collectors item.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:18 schreef Dekatria het volgende:
Als Schotland onafhankelijk wordt, zou dan de Britse vlag eigenlijk wel hetzelfde kunnen blijven? Het blauw komt immers uit de Schotse vlag.
Ik ben bang net zo "poėtische" als Ierland, het Noorden erbij wilt hebben.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:16 schreef Intellectueel het volgende:
Onafhankelijkheid voor Schotland zou echt poėtische rechtvaardigheid zijn. Die duivelse Engelsen hebben immers niets anders gedaan elders in de wereld. Alhoewel ik toch denk dat de nee-kamp zal winnen.
Twitter is er al druk mee bezigquote:Op donderdag 18 september 2014 23:24 schreef svann het volgende:
[..]
Nee, dat wordt een collectors item.
Shocking wordt dat!
twitter:axian twitterde op vrijdag 05-09-2014 om 20:30:11If Scotland votes "Yes" for independence this is what the Union Jack will look like http://t.co/oTtlo7Cles reageer retweet
twitter:olllywood twitterde op donderdag 18-09-2014 om 14:05:05My solution to the Union Jack if Scotland leave. We just acknowledge Wales. #unionjack #ScotlandDecides http://t.co/orwyGQdMQT reageer retweet
twitter:axian twitterde op vrijdag 12-09-2014 om 05:36:51Possible design(s) of Union Jack in case of a "Yes" vote. Perhaps the best argument against independence. #Indyref http://t.co/N77UNc56jR reageer retweet
Er is geen "verruilen van de UK naar de EU""quote:Op donderdag 18 september 2014 23:23 schreef Roarzcorp. het volgende:
Dat hele verruilen van de UK voor EU gehuil hier is wel lichtelijk storend. Los van de slechte argumentatie die hier gebruikt wordt lijkt het me eerst handig om even af te wachten of ze daadwerkelijk onafhankelijk worden en daarna duurt het nog zo'n 1,5 jaar voordat het ook echt uitgevoerd is.
twitter:JonHaworthSky twitterde op donderdag 18-09-2014 om 23:26:38#BREAKING:Latest YouGov poll suggests Scottish Referendum exit poll results are 54% No, 46% Yes. Counting underway. No results expected soon reageer retweet
Ik ben het met je eens - maar om de openingspost als voorbeeld te nemen en andere posts tussendoor dan lijkt het hier meer op nog meer anti EU propaganda dan om waar het werkelijk om gaat.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:32 schreef edcetera het volgende:
[..]
Er is geen "verruilen van de UK naar de EU""
UK is reeds deel van de EU, maar niet van EMU ( de Euro als munt) en ze willen een eigen munt i.p.v het Britse Pond
Ze willen los van de Britse overheid (wetgeving/belastingen) zover ik het heb begrepen: Olie (wat onder de Schotse territoria valt, valt dan onder hun zezit)
Zaken als onderwijs en gezondheidszorg werden al door Schotland bepaald terwijl defensie door Londen werd bepaald.quote:Op donderdag 18 september 2014 23:32 schreef edcetera het volgende:
[..]
Er is geen "verruilen van de UK naar de EU""
UK is reeds deel van de EU, maar niet van EMU ( de Euro als munt) en ze willen een eigen munt i.p.v het Britse Pond
Ze willen los van de Britse overheid (wetgeving/belastingen) zover ik het heb begrepen: Olie (wat onder de Schotse territoria valt, valt dan onder hun zezit)
twitter:burninggoats twitterde op donderdag 18-09-2014 om 21:04:49At least no matter what Scotland decides, they are giving it 110%. #ScotlandDecides #CNN http://t.co/fl9dzQlaYL reageer retweet
Ik heb de hele reutemeteut aan reacties niet gelezen, maar gereageerd vanaf TS en omdat we er hier op het werk in Ierland een discussie over hadden (en dus zelfs een weddenschap over afsloten: 4 Ieren pro, 1 tegn + mequote:Op donderdag 18 september 2014 23:36 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens - maar om de openingspost als voorbeeld te nemen en andere posts tussendoor dan lijkt het hier meer op nog meer anti EU propaganda dan om waar het werkelijk om gaat.
Geen BBC:quote:Op donderdag 18 september 2014 23:43 schreef Dekatria het volgende:
Live uitzending begint nu @ BBC1.
6 uur UK time komen de echte uitslagen. Nu is het maar speculeren.quote:
Van wat ik net zag was het 45% vs 56^% bij de voorlopige telling. Verder een hoop blabla op BBC Schotland.quote:
Maar wij hebben Ferry van Mingelenquote:Op vrijdag 19 september 2014 04:49 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Van wat ik net zag was het 45% vs 56^% bij de voorlopige telling. Verder een hoop blabla op BBC Schotland.
Moet wel zeggen dat ze flink uitpakken daar bij BBC Schotland als je dat vergelijkt met het pietleuterug gedoe in Nederland als wij de verkiezingen hebben. Bij ons weinig grafisch,bij de BBC lekker groot en veel zodat je minder pratende hoofden ziet zoals in Nederland. Zelfs een duikboot komt langs!![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Democratie is een farce.quote:Op vrijdag 19 september 2014 05:45 schreef Crazy_like_Alex_Jones het volgende:
wel opvallend dat dit soort referenda alleen gehouden mogen worden als vaststaat dat er een nuu of een ja uitkomt die de EU wil.
Net als het lisabon verdrag (europese grondwet), of nou ja, als er het verkeerde uitkomst uitkomt wordt hetgewoon over gedaan net zolang totdat de uitkomst is wat de EU wil.
BBC called it, en terecht. Met de hoeveelheid stemmen die nog ongeteld zijn moet er bijna 100% voor onafhankelijkheid stemmen om dat er nog doorheen te krijgen.quote:
Ja ze pakken wel uit maar ik kijk nu net even en ze hebben het wel weinig over de uitslag tot nu to zelf ...quote:Op vrijdag 19 september 2014 04:49 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Van wat ik net zag was het 45% vs 56^% bij de voorlopige telling. Verder een hoop blabla op BBC Schotland.
Moet wel zeggen dat ze flink uitpakken daar bij BBC Schotland als je dat vergelijkt met het pietleuterug gedoe in Nederland als wij de verkiezingen hebben. Bij ons weinig grafisch,bij de BBC lekker groot en veel zodat je minder pratende hoofden ziet zoals in Nederland. Zelfs een duikboot komt langs!![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit vind ik wel een minpunt ja. Ze zouden uit de EU gezet worden, hun economie zou instorten etc etc etc. Maakt het wel oneerlijke verkiezingen zoquote:Op vrijdag 19 september 2014 06:26 schreef DUTCHKO het volgende:
Ja, de Schotten zijn bang gemaakt met de meest vreselijke consequenties als ze YES zouden stemmen.
En er zijn ze tevens gouden bergen beloofd door Alex Salmond die nog niet de helft zou kunnen waarmaken. Ik ben heel blij met deze uitkomstquote:Op vrijdag 19 september 2014 06:26 schreef DUTCHKO het volgende:
Ja, de Schotten zijn bang gemaakt met de meest vreselijke consequenties als ze YES zouden stemmen.
Ook de USA was voor NO. Jammer, Schotten zullen aan de leiband van de Engelsen blijven bungelen....
Niet als het waar is. Ze zouden idd uit de EU e de NAVO gezet worden, dat is een ding wat zeker was.quote:Op vrijdag 19 september 2014 07:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dit vind ik wel een minpunt ja. Ze zouden uit de EU gezet worden, hun economie zou instorten etc etc etc. Maakt het wel oneerlijke verkiezingen zo
Zei hebben die man op het onderste plaatjequote:
Zo moeilijk lijkt me sorteren op 2 stapels niet.quote:Op vrijdag 19 september 2014 12:50 schreef Bredemug het volgende:
Er blijkt gefraudeerd te zijn bij het tellen van de stemmen. Er is een onderzoek gaande. Blijkt namelijk dat YES kaarten bij de NO kaarten werden gelegd. Bewust gedaan?
00:48
Dit.quote:
Geen Sonnema?quote:Op vrijdag 19 september 2014 13:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit.![]()
Ik ga me bedrinken, echter lust ik geen Nederlands bier, dus ik ga me bedrinken met een overdosis biologisch wortelsap dan maar.
Afgezien dat deze video zo onduidelijk als de pest is, en het 2e fragment al debunked is (dit was de stapel voor de telling). Is er gelukkig gestemd op papier en niet elektronisch en kan er dus gewoon opnieuw geteld worden. Grote kans dat dit ook nog eens zal gebeuren. En grote kans dat er hier en daar inderdaad een foutje is gemaakt maar verwacht niet dat er een verschuiving van zelfs maar een halve procent zal zijn in de hertelling.quote:Op vrijdag 19 september 2014 12:50 schreef Bredemug het volgende:
Er blijkt gefraudeerd te zijn bij het tellen van de stemmen. Er is een onderzoek gaande. Blijkt namelijk dat YES kaarten bij de NO kaarten werden gelegd. Bewust gedaan?
00:48
Teringquote:Op vrijdag 19 september 2014 13:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit.![]()
Ik ga me bedrinken, echter lust ik geen Nederlands bier, dus ik ga me bedrinken met een overdosis biologisch wortelsap dan maar.
Lust ik niet.quote:
Klinkt lekker op deze warme dag, maar dronken word je er niet van.quote:Op vrijdag 19 september 2014 13:37 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Lust ik niet.![]()
Aardbeiensap is ook wel lekker, mijn buurman heeft verse aardbeien (biologisch uiteraard) en ik meng dit met soyaijs, wat water en twee sinaasappels, dan krijg je echt lekker sap.
Tsja, als Heineken weigert goed bier toe te laten op de Nederlandse en Friese markt, omdat ze bang zijn wanneer iemand echt Tsjechisch bier geproefd heeft, iedereen die drab van Heineken laat staan, dan zit er weinig anders op voor me dan te leven op aardbeien-, wortel-, appel-, sinaasappel en perensap.quote:Op vrijdag 19 september 2014 13:40 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Klinkt lekker op deze warme dag, maar dronken word je er niet van. [ afbeelding ]
Tsjechische halve litersquote:Op vrijdag 19 september 2014 13:45 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Tsja, als Heineken weigert goed bier toe te laten op de Nederlandse en Friese markt, omdat ze bang zijn wanneer iemand echt Tsjechisch bier geproefd heeft, iedereen die drab van Heineken laat staan, dan zit er weinig anders op voor me dan te leven op aardbeien-, wortel-, appel-, sinaasappel en perensap.
Voor 13 Kc heb je al een halve liter (niet in de oplichtersstad Praag, daar is alles net zo duur als hier) en zeker Kozel is superlekker.quote:
Er zal geen hertelling plaatsvinden op landelijke schaal. Hooguit in een district, en alleen als er twijfels zijn of het correcte proces is gevolgd.quote:Op vrijdag 19 september 2014 13:34 schreef teckna het volgende:
[..]
Afgezien dat deze video zo onduidelijk als de pest is, en het 2e fragment al debunked is (dit was de stapel voor de telling). Is er gelukkig gestemd op papier en niet elektronisch en kan er dus gewoon opnieuw geteld worden. Grote kans dat dit ook nog eens zal gebeuren. En grote kans dat er hier en daar inderdaad een foutje is gemaakt maar verwacht niet dat er een verschuiving van zelfs maar een halve procent zal zijn in de hertelling.
Nou, die hadden ze daar ook hoor! In de overtreffende trap nog wel...quote:Op vrijdag 19 september 2014 08:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Wij hebben dan weer Herman de Schermman![]()
Herman de Holagrammanquote:Op zaterdag 20 september 2014 02:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Nou, die hadden ze daar ook hoor! In de overtreffende trap nog wel...
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
youtoob link?quote:Op zaterdag 20 september 2014 02:43 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[..]
Nou, die hadden ze daar ook hoor! In de overtreffende trap nog wel...
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |