abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94700970
Hoi lieve mensen,

Bij deze een topic speciaal aangemaakt voor allen ratten liefhebbers.
Het is een vrij topic dus het mag over alle ratten gaan noem maar op!

Ik heb er zelf ook een!
pi_94700992

Kijk zo eentje heb ik,
ze is echt een lieverd. :)
pi_94701050
Worden niet zo oud.
Ik zwaai naar dieren.
pi_94701084
Worden wel heel tam.
pi_94701128
  maandag 28 maart 2011 @ 08:39:31 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94702551
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  maandag 28 maart 2011 @ 08:40:54 #7
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94702561
Ook twee ratjes gehad.

Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik :P
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  maandag 28 maart 2011 @ 09:16:44 #8
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94703117
Ik kreeg er één toen ik een jaar of veertien was omdat ik mijn examen had gehaald. Met een mooie kooi. Ik wilde een kale, maar er was nog maar één. Gelukkig maar, want dat was mijn Sid O+. Het was een krullenrat, serieus, ik weet nog precies hoe dat vachtje voelde ( zijn ras was iets met 'Rex'). Ik nam 'em overal mee naartoe, in m'n trui. Dat zou ik nu niet meer zo snel doen, trouwens, maar toen vond ik dat heel fijn en hij ook. Dan lag-ie lekker te slapen in mijn mouw en zo. Hij wastte zich overmatig als iemand anders aan 'em zat, heel grappig. En hij gaf likjes, dat waren een soort kusjes O+. Hij is uiteindelijk uit ouderdom overleden, hij was toen dik vier en dat is oud voor een rat. Het was goed zo. Ik heb hier nog een foto van 'em hangen.
pi_94711378
Ja ratjes zijn echt lieve diertjes vind ik,
ze kunnen echt je maatje / vriendje worden. :)
pi_94711583
pi_94711914
pi_94713636
Wij hebben er hier 2, 1 is van mij, 1 is van mijn zoon.
Superleuke wezentjes, lief, schattig, slim, gezellig.

Nu met het mooie weer gaan ze mee naar buiten in de nek, overal lekker mee op stap ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94716684
Gave beesten inderdaad, hier ook 2 mannetjes.
pi_94721034
Je hebt trouwens ook een naaktrat. :D
pi_94729962
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:39 schreef Id_do_her het volgende:
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
ik vind ze ook helemaal geweldig _O_

ben alleen bang dat ze zo stinken :@ of valt dat wel mee?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_94733763
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94734504
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 21:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Exact ik heb zelf ook een vrouwtje en die ruik je bijna niet. ^O^
pi_94743212
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:40 schreef Transport_Ink het volgende:
Ook twee ratjes gehad.

Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik :P
Jammer, je kat zou er gek op zijn ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94743678
Heb mijn ratje net nog een blokje kaas gegeven,
was binnen no time op. :)
pi_94743773

Dit is pas een echte lelijke rat. :P
pi_94750242
Ik heb ze ook gehad, 2 vrouwtjes. leuke beestjes en ik gaf ze eens een stukje kip maar vergat dat de geur ook aan je vingers hangt dus het was hap in mijn vinger maar op een of andere manier voelen ze toch het verschil want het was meteen los voordat ze doorbeten (was wel even schrikken)
pi_94753841
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 23:21 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Jammer, je kat zou er gek op zijn ;)
Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.

Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
pi_94790634
Leuk toch zo'n topic voor de echte ratten liefhebbers. ^O^
pi_94884788
Echt he die ratten die horen ook alles hey.
Ze zijn best gevoelig voor geluiden...!
pi_94910354
Op internet lees je vaak dat ratten niet kunnen kotsen, maar 1 van mijn ratten deed dat gisteren dus wel. Nog meer mensen die dat mee gemaakt hebben?
pi_94931480
Ratten die kotsen nee ik heb ze al jaren geen ervaring mee gehad,
misschien was ie een beetje ziekjes kan...
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:06:34 #27
324060 RianaLuna
Blessed be :)
pi_94937338
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen :D O+

Indie

Droppie :D

R.I.P Snowie O+

Koekie

Jippie

Piepie

Wuppie :D

Always live your life with full happiness and laughter ;)
pi_94937388
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Indie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
R.I.P Snowie O+

[ afbeelding ]
Koekie

[ afbeelding ]
Jippie

[ afbeelding ]
Piepie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_

Heb hier ook 6 van die rakkers :D
pi_94940365
Wat een schatjes!
pi_94964876
Leuk ze zijn namelijk ook gek op ei. :)
pi_94964983
pi_94965052

Hier drie op één rij. :D
pi_94968245
Ratten als huisdier
De tamme rat wordt ook gehouden als huisdier. Ze worden beschouwd als tam, aanhankelijk en leergierig. Ook zijn ze relatief schoon, maar vergen toewijding en onderhoud. Ze worden maar twee tot drie jaar oud en zijn bevattelijk voor luchtwegproblematiek en kanker.

Dat laatste heeft zijn oorzaak in het feit dat de tamme rat van de laboratoriumrat afstamt. Door middel van speciale fokprogramma's, in bijvoorbeeld een ratterie, probeert men deze onnatuurlijke genetische kenmerken er uit te fokken. Er zijn vele stammen laboratoriumratten. Er zijn ook stammen die speciaal zijn gefokt om juist tumorongevoelig te zijn.

Het is ten stelligste af te raden, slechts één rat te houden. Een rat is een sociaal dier en gaat psychoses, zoals een obsessieve knaagdrang, barberen (het dwangmatig verwijderen van haren uit de vacht op een specifieke plek), agressie en depressie, vertonen wanneer de rat niet één of meerdere ratten als gezelschap heeft. Een rat die in zijn of haar eentje gehouden wordt is niet aanhankelijker dan een rat in een groep. Men merkt zelfs dat ratten vaak hun groep,

en dan in het bijzonder de groepsleider, zullen navolgen in zijn of haar affectie voor de mens. Het is van belang om niet-gecastreerde mannetjes en vrouwtjes niet bij elkaar te zetten. Inteelt en erfelijke aandoeningen zijn een niet te onderschatten probleem onder tamme ratten en er wordt dan ook aangeraden om het fokken over te laten aan gekwalificeerde ratteries, zoals bijvoorbeeld in Engeland, waar men bijzonder stabiele lijnen heeft. Er worden onnatuurlijk veel ratten in gevangenschap geboren, in tegenstelling tot in de natuurlijke omgeving waar de geboorte van jonge ratten sterk wordt gereguleerd door seizoensfactoren en sociale factoren.

Het is voor een vrouwtjesrat bijzonder ongezond om constant drachtig te zijn en om op te jonge leeftijd drachtig te worden (dit kan leiden tot aandoeningen in de bekkenzone, ondergewicht, en zelfs tot levensbedreigende gezondheidstoestanden). Een ritten (jonge rat) kan al met 5 weken vruchtbaar zijn. Daarom dienen ratten ouder dan 4,5 week niet bij ratten van het andere geslacht in hetzelfde verblijf te zijn.

Ratten met dumbo-oren hebben voor veel mensen een lieflijker uiterlijk, waardoor ze populairder zijn dan ratten met normale oren. Er is echter geen verschil in karakter. Tevens heeft men rex, fuzz en naaktratten. Deze laatsten zijn echter gehandicapt.

Ratten hebben voldoende eiwitten nodig. Vroeger dacht men dat dit per se van dierlijke oorsprong moest zijn, maar tegenwoordig is bijna al het rattenvoer vrij van vlees. In de meeste dierenwinkels is speciaal rattenvoer te krijgen met voldoende eiwitten. Gewoon knaagdierenvoer is meestal niet geschikt vanwege het hoge gehalte aan vitamine A. Tevens dient men er op toe te zien,

dat het voer niet te oud is (ongeveer 3 maanden), omdat daarna het vitamine-gehalte tot bedenkelijke niveaus terugloopt. Ratten mogen verder niet in een te kleine kooi gehouden worden. Indien de kooi te klein is zal ruzie ontstaan tussen de ratten. Daarnaast dient de groep regelmatig te kunnen genieten van een vrije loop, en dagelijkse aandacht.

Neem de tijd. :P
  zondag 3 april 2011 @ 04:40:39 #34
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94969181
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
  zondag 3 april 2011 @ 04:45:23 #35
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94969202
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Indie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
R.I.P Snowie O+

[ afbeelding ]
Koekie

[ afbeelding ]
Jippie

[ afbeelding ]
Piepie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ach O+.
pi_94969974
Als je de kooi regelmatig schoonmaakt dan ruik je ze praktisch niet. Ik gebruikte hemparade oftewel vlas (als ik het goed heb).

Als ik die foto,s zie zou ik zo weer twee ratjes nemen gelukkig heb ik er geen plaats meer voor.
  zondag 3 april 2011 @ 10:26:46 #37
324060 RianaLuna
pi_94970832
quote:
14s.gif Op zondag 3 april 2011 04:40 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
Ik had ook eens muizen gekocht in de zomer, nou ik had ze de volgende dag weer terug gebracht :') Wat een stank man!
  zondag 3 april 2011 @ 18:22:42 #38
337812 Secret_digger
You got the goods?
pi_94986903
Ik heb ook ratten gehad, zelfs een rattery. Ik vind ze erg schattig maar erg gevoelig voor ziektes.
pi_95008314
Ja vooral voor tumoren / gezwel enzo. dat is minder,
maar het overkomt ratten tegenwoordig ook weer minder. :)
  dinsdag 5 april 2011 @ 02:35:08 #40
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95056866
Ik vond onze ratten ook niet stinken hoor. Ik vond de lucht van de hemparade veel indringender :r Ze hebben wel een specifieke geur, maar dan niet echt van de urine ofzo. 2 Jaar geleden was ik bij iemand in een grote schuur en ik rook direct een rat, zo herkenbaar die rattengeur. Maar niet vies ofzo. Muizen stinken idd 100 keer erger dan ratten. Ik had vorige jaar muizen in de schuur, wat een prutlucht zeg!

Wist je dat er zelfs staartloze ratten gekweekt worden? Omdat veel mensen die staart zo eng vinden zijn ze ook staartlozen gaan kweken.Net als een naaktrat vind ik een staartloze echt niet kunnen. Ze hebben problemen met klimmen en bewegen. Als ik bij onze ratten zag dat ze tijdens hun klimacties die staart ook echt gebruiken als houvast (om een smalle tak gewikkeld als ze eroverheen liepen), vind ik het echt een misdaad om staartloze exemplaren te willen kweken. Naaktratten vind ik echt foeilelijk en zielig. Ratten houden erg van warmte (kruipen daarom ook altijd lekker bij elkaar om te slapen) en zo'n bloot beest moet het volgens mij echt koud hebben en mist ook een stukje bescherming van zijn huid.

En ratten zijn slim, niet voor niets overleven ze al zo lang iedere ramp die zich voordoet ;) Ze hebben een enorm vermogen om zich aan te passen aan veranderingen. Toen onze ratten nog heel klein waren, heeft de kat geprobeerd door de tralies heen naar ze te slaan. Nadat hij bij 1 van zijn treiteractie's flink in zijn poot werd gebeten liet'ie de ratten maar met rust.

Wij hadden er 2 en toen 1 van de 2 doodging, zag ik de ander gewoon wegkwijnen. Ze wilde geen lekkere dingetjes meer eten, verstopte zich de hele dag in haar huisje, wilde niet meer met water spelen; ze werd echt depressief. Toen heb ik iemand gevonden die ook een oudere rat alleen had en er 1 bij zocht (doordat wij een kleine jachthond hadden wilde ik zelf niet verder met ratten want ze konden niet echt loslopen). Dit ging echt perfekt! De ratten ontmoeten elkaar en zonder slag of stoot accepteerden ze elkaar (beiden 3 jaar). Ik vond het heel moeilijk om die beslissing te nemen (wij waren zo aan haar gehecht), maar zij was veel gelukkiger met die ander erbij.

Ratten zijn echt leuke huisdieren. Ik heb ook cavia's, konijnen, hamsters gehad, maar ratten zijn gewoon heel anders. Ze reageren veel sterker op je en vinden het heel erg leuk om dicht in je buurt te zijn en zijn heel nieuwsgierig.

Ratten eten in principe alles. Ik gaf ze weleens een hondenbrokje, een walnoot (klein beetje gekraakt daar kunnen ze echt uren zoet mee zijn), stukje ei, fruit, stukje kaas, kattenbrokjes. 1 Van de ratten ving eens een sprinkhaan die toevallig op de tralies zat. Wat een snelheid zeg! Het was echt 1 flits en ik zag de sprinkhaan zo verdwijnen in die rattenbek. Het is alleen wel zaak goed op te letten op hun gezondheid. Omdat ze alles eten, kunnen ze snel dik worden of andere problemen krijgen. Ik hoorde van iemand die gaf ze steeds biskwietjes :? Trosgierst vinden ze ook heerlijk (vogelvoer), maar je moet dat alleen echt als snoep geven (dikmakend). Sommige ratten schijnen ook heel graag vis te eten. En er zijn mensen die geven ze echt vers, rauw vlees, maar dat vond ik net wat te ver gaan........
  dinsdag 5 april 2011 @ 02:46:02 #41
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95056916
quote:

[ afbeelding ]

O+

Aagh.......Dat vooral. Hoe ze soms met elkaar op een bergje heerlijk liggen te slapen, kreeg af en toe de behoefte om er gewoon bij te kruipen :D
pi_95070352
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:45:14 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95100231
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:50 schreef Martin1234 het volgende:
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
pi_95102170
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:45 schreef childintime het volgende:

[..]

Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
  woensdag 6 april 2011 @ 02:22:06 #45
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_95105634
Die van mij kreeg op een gegeven moment een groen abces bij z'n oortje, die heb ik zelfs nog uitgeknepen. Kwam er allemaal groene smurrie uit. Hij vond het overduidelijk heel fijn dat ik 'em uitkneep (ik ook :@), en van de dierenarts mocht het. Maar dat was geen tumor lijkt me, en het ratje van mijn broertje kreeg ook geen tumor. Desalniettemin heb ik inderdaad vaak gehoord dat ratjes daar erg gevoelig voor zijn (en in mijn ervaring zijn ze dat voor gekke bulten dus zeker).
  woensdag 6 april 2011 @ 02:27:35 #46
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_95105709
Hele leuke beesten om te houden (heb er zelf twee gehad) maar ik zou er niet snel meer aan beginnen. Voor je het weet ben je ze na twee jaar weer kwijt. :{
It's fun to lose.
And to pretend.
  donderdag 7 april 2011 @ 01:35:52 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95153202
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 00:24 schreef Martin1234 het volgende:

[..]

Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
Ik denk dat je daar weinig tegen kunt doen. Het zijn volgens mij meer schemerdieren maar kunnen zich aanpassen aan iedere omstandigheid. Bij ons stonden ze beneden. Soms hoorde ik als ik in bed lag (boven) dat ze door de kooi renden en aan het spelen waren. En soms overdag kunnen ze ineens zo vast slapen, dan worden ze nauwelijks wakker van iets. Volgens mij hebben ze niet echt zo'n ritme als andere knaagdieren. Mijn cavia (die ik nu heb), slaapt echt gewoon 's nachts en is overdag meestal wakker. De hamster van mijn dochter begon pas wakker te worden als het ging schemeren. Ratten hebben volgens mij niet zo'n strak slaap en waakritme. Ze kunnen daarentegen wel heel chagerijnig zijn als je ze wakker maakt. Ik liet ze altijd uit zichzelf wakker worden, maar die slaapjes van hun waren nooit langer dan zo'n 1,5 uur.
pi_95202139
Nee he je kan hun slaap niet aanpassen,
ik geloof ook dat hun meerdere kortere slaapjes houden!
pi_95211117
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma ;)
  maandag 11 april 2011 @ 03:10:18 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95330487
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 11:46 schreef erodome het volgende:
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma ;)
Zo'n 1,5 a 2 uur toch? Tenminste, dat is mijn ervaring. Ze slapen hooguit 1,5 a 2 uur echt. Daartussen doen ze nog hazeslaapjes van een paar minuten.
pi_95330524
Ik geloof nadat ze een beetje hun buikje vol hebben gegeten,
ook wel daarna lekker gaan slapen.
  maandag 11 april 2011 @ 09:41:01 #52
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_95332890
Ik had vroeger 2 tamme ratten, Doris en Sophie O+.
Doris bleek drachtig te zijn (waarsch. in de dierenwinkel met een mannetje samen gezeten -O- ), had ik ineens 12 ratjes :D O+

Mja, 2 waren overleden, 1 zelf gehouden en de rest verkocht.

Doris is uiteindelijk overleden door leeftijd, maar Sophie kreeg overal tumoren en haaruitval..heel zielig. Laten inslapen door de HA..

Iig, geweldige beestjes! Droeg ze ook overal mee naartoe, op de fiets, in het dorp..overal! En zodra ze bij iemand anders zaten poepten/plasten ze _O- Nice.
  Redactie Frontpage maandag 11 april 2011 @ 10:03:15 #53
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_95333426
Had ook twee ratten, Dinges (lapjesrat) en Anders (japanner).

De tweede heb ik ook zwanger gekocht :') 6 jongen, allemaal weggegeven aan anders liefhebbers (mensen vinden jonge Japanners leuk ofzo?). Dinges was ongeveer 2x zo groot als een gemiddelde rat, geen idee hoe dat kwam, misschien andere subspecies?

Dinges heeft 3x een operatie gehad bij de HA tegen tumoren, de derde keer is hij niet meer te boven gekomen :( Anders kreeg longproblemen en die heb ik laten inslapen :(
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_95350792
Mijn ratje is trouwens gek op kip!
  woensdag 13 april 2011 @ 01:09:04 #55
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95427921
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 18:05 schreef Martin1234 het volgende:
Mijn ratje is trouwens gek op kip!
Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doen :)

Mijn ratjes vonden een stukje vis ook heel lekker. Wij aten gestoomde witvis en beide dames werden helemaal dol van de geur alleen al.
pi_95428399
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 01:09 schreef childintime het volgende:

[..]

Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doen :)

Mijn ratjes vonden een stukje vis ook heel lekker. Wij aten gestoomde witvis en beide dames werden helemaal dol van de geur alleen al.
Ja klopt op ei zijn ze ook gek op,
zelf op chips.
  woensdag 13 april 2011 @ 01:39:35 #57
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95428493
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
pi_95428555
Oke bedankt voor de leuke tip. :)
pi_95434243
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...
  Redactie Frontpage woensdag 13 april 2011 @ 11:22:44 #60
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_95435648
Die van mij waren ook gek op insecten. Lekker een vliegje of een spin knabbelen, dan vonden ze heerlijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_95460731
Of olijven zijn ze ook gek op!
  donderdag 14 april 2011 @ 00:47:12 #62
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95475504
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:22 schreef JeMoeder het volgende:
Die van mij waren ook gek op insecten. Lekker een vliegje of een spin knabbelen, dan vonden ze heerlijk.
Ja die ene van mij ving een sprinkhaan die toevallig op de kooi was belandt. Ik schrok; ze dook er met zo'n vaart op, een echt roofdier. Ik had dat nog nooit van ze gezien. Dan zie je dus heel even de oorspronkelijke rat terug, zoals'ie in de natuur leeft.
  donderdag 14 april 2011 @ 00:48:08 #63
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95475541
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 10:42 schreef erodome het volgende:

[..]

Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...
Wat ik al heel leuk vond was dat ze van alles en nog wat dat water in slepen. Stukjes papier, hooi, brokjes en maar wassen en poetsen :D
pi_95475752
Mijn ratje is ook gek op klimmen,
het is net een klimaapje.
  donderdag 14 april 2011 @ 01:08:25 #65
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95476110
quote:
10s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:54 schreef Martin1234 het volgende:
Mijn ratje is ook gek op klimmen,
het is net een klimaapje.
Ja mooi he. Wat zijn die dieren eigenlijk geweldig toegerust. Ze kunnen prima zwemmen, klimmen, rennen, alles eten wat voor handen is en zich aanpassen aan allerlei moeilijke situaties. Ik kon ook uren naar ze kijken als ze in de kooi aan te rennen waren. Ik had een hele grote kooi (terenziani frettenkooi) en daar van alles in. Dikke stokken uit het bos, touwen om te klimmen en kapot te knagen en steeds na het verschonen deed ik alles weer op een andere plek. Soms deed ik een heel telefoonboek in hun kooi (dan hoor je de eerste dagen alleen maar scheuren en vind je werkelijk overal stukjes papier :D ), soms deed ik er een bol ongebleekte katoen in en waren ze uren, dagen zoet met die bol uit elkaar te pluizen. Gekke, leuke, lieve dieren zijn het O+

Ze zijn zo slim. Op een dag kwam er iemand op bezoek die nooit bij ons geweest was. Hij vond de ratten erg grappig en stond steeds voor de kooi. De ratten vonden dat beduidend minder grappig. De onderdanige was al in het slaaphuisje gaan zitten en toen ging de overheersende rat met een prop papier in haar bek, achterstevoren het huisje in. Ze werkte zich naar binnen en liet de prop papier in de ingang zitten zodat ze beiden niet meer zichtbaar waren voor de "vreemde" bezoeker ^O^
  zaterdag 30 april 2011 @ 21:37:17 #66
324060 RianaLuna
pi_96185897

hij zat zo eigenwijs dat ik wel een foto moest maken!

Moderator zaterdag 30 april 2011 @ 21:39:31 #67
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96185985
O+

Ratjes zijn echt zo enorm leuk O+
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_96198488
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 21:37 schreef RianaLuna het volgende:
[ afbeelding ]
hij zat zo eigenwijs dat ik wel een foto moest maken!

[ afbeelding ]
Hehe, gave foto.
Zitten ze nou in een dierenwinkel?
pi_96458578
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind :).
  zaterdag 7 mei 2011 @ 00:16:44 #70
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96460915
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind :).
Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.
pi_96471228
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:

Ik zou op internet zoeken voor een 2e hands kooi, nieuw zijn die dingen erg duur.
pi_96472466
Over 2 maanden ook ratjes O+!!!!!
Wat is nou de grootste kooi die ze hebben eigenlijk?
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_96473064
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_96476452
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 00:16 schreef childintime het volgende:

[..]

Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.
Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooi :) met veel speelplezier :P.

@ vandervanjezus, leuke kooi!

Forum gevonden met pics van kooien.
pi_96477631
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 16:52 schreef portabel het volgende:

[..]

Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooi :) met veel speelplezier :P.

@ vandervanjezus, leuke kooi!

Forum gevonden met pics van kooien.
bwoohh die site O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:49 schreef mjan het volgende:

[..]

De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...
Het worden 2 ratjes
Maar waarschijnlijk ga ik zelf een kleding kast verbouwen tot kooi
2 en een half deurs zeg maar :D
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_96477803

WTF hier stop je toch geen ratten in ;(

Sommige kooien daarom zijn echt zielig voor die beesten
pi_96477886
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.

Er zitten momenteel 4 ratjes in maar krijg er begin juni 2 rittens bij O+

Heb er nog een stuk rioolbuis met T-splitsing, hangmatjes (van lappen oude kleding), kartonnen doos, etc ingesmeten. Vaak afwisselen houdt ze bezig :)
pi_96478402
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]

'
Echt grappig hoe creatief die kooien zijn...
  zondag 8 mei 2011 @ 02:00:50 #79
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96495174
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]

Ach, wat zielig!

Wij hadden een Frettenterenziani (moet je even googlen, de Frettenkooi is groter dan de rattenkooi). De maten waren 82h, 94br, 48d. Omdat de tralies 4kant zijn, kunnen ze makkelijk alle kanten opklimmen. Echt een geweldige kooi, makkelijk schoon te houden ook.

Vaak wordt ook een kamervoliere voor ratten gebruikt. Op mp staan ze regelmatig voor niet teveel aangeboden (minder dan een nieuwe rattenkooi) http://dieren.marktplaats(...)z2nZV&fta_ind=9&fs=1 hier een voorbeeldje. De rechter op de foto is zo'n Terenzianikooi. Hou er bij deze kooien alleen rekening mee dat de maten van het gaas verschillend zijn. Wij kochten de Frettenkooi, deden de ratjes erin en direct hing er 1 buiten de kooi :') Omdat ze nog rittens waren, konden ze door de tralies heen kruipen. De rattenkooi heeft kleinere tralies; hoe het met de voliere zit weet ik niet.

Op die foto's kun je ook mooi zien wat allemaal leuk is om de kooi mee in te richten :)
  zondag 8 mei 2011 @ 02:11:56 #80
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96495384
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.

[ afbeelding ]

Er zitten momenteel 4 ratjes in maar krijg er begin juni 2 rittens bij O+

Heb er nog een stuk rioolbuis met T-splitsing, hangmatjes (van lappen oude kleding), kartonnen doos, etc ingesmeten. Vaak afwisselen houdt ze bezig :)
Ja, afwisseling is heel belangrijk. Als ze zich gaan vervelen gaan ze ongewenst gedrag vertonen (logisch). Dus soms deed ik ineens een telefoonboek in hun kooi, gaf ze een nieuwe groente of brokje, soms een heel ei (dan moeten ze zelf proberen de schil kapot te maken), kartonnen doosjes in alle vormen en maten, een tak van een vruchtenboom of wilg. Het is gewoon ook heel leuk om te zien wat ze zelf allemaal verzinnen wat ze met die nieuwe dingen kunnen doen :)

Mijn ratjes hadden buiten hun drinkfles om ook altijd een drinkbakje omdat ze dat zo leuk vonden. Toen ik ze voor de eerste keer een badje gaf (bak gevuld met water) was dat echt hilarisch om te zien. Alles werd in dat water gesleurd (stukjes touw, papier, brokjes) en gewassen. Ze waren de hele dag zo druk als kleine baasjes. Namen tussendoor zelf ook een duik en gingen dan weer door met van alles en nog wat onderdompelen en er weer uit slepen :D
pi_97115969
Ik heb hier een rat met een abces op zijn buik, net geprobeerd een beetje uit te knijpen.
Kwam best veel groen pus uit :r
pi_97118523
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:53 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik heb hier een rat met een abces op zijn buik, net geprobeerd een beetje uit te knijpen.
Kwam best veel groen pus uit :r
Wat zei de dierenarts er van?
pi_97121692
Ben ik niet geweest, ik kijk het nog even aan.
Af en toe beetje knijpen en goed schoon houden.
pi_97131140
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:47 schreef VaderVanJezus het volgende:
Hmm, zelf geen fan van aanmodderen, omdat het toch wel erg snel gedaan kan zijn bij zulke kleine beestjes.
pi_97146572
Ik heb in totaal 5 mannetjes gehad, niet tegelijk :P Eerst hadden we er twee, waarvan er eentje doodging (ik was pas een jaar of 7 dus ik weet niet meer zo goed waaraan). Ze waren allebei echt prachtig, de ene was helemaal zwart en de andere helemaal bruin. Ik heb helaas geen foto van de zwarte. We hebben de overgebleven rat toen een nieuw speelkameraadje gegeven, ook een mannetje en gek genoeg ging dat heel goed. Nou was die nieuwe ook nog klein dus kon de oudere hem gelijk goed leren dat hij de baas was. Maar ze gingen in ieder geval in vrede met elkaar om.

Toen ook die oude doodging (aan ouderdom, deze weet ik wel) hebben we nog eens 2 broertjes erbij gezet en ook dat ging erg vredig.

Zijn ze niet lief! :D

Op een gegeven moment ging ook deze oudste dood, een paar jaar later 1 van de broertjes, en ongeveer een week later de laatste ;( ik weet nog hoe hij gefrustreerd aan de tralies van het hok bleef knagen tot je hem eruit liet. Vervolgens ging hij druk door de hele kamer zoeken naar zn broertje (denk ik/lijkt me), maar tevergeefs. Echt heel zielig ;(

Meer foto's:

Mn prachtige bruine monster:

Dikke ouwe slaapkop

Ah poelepoelepooee

Alle ratten houden van sloffen :D

Een vriendin van mij heeft 2 vrouwtjes gehad, maar ik vind persoonlijk mannetjes leuker. Die zijn wat rustiger (als ze ouder worden). Vrouwtjes zijn moeilijker in te vangen als je zo door de kamer laat lopen, terwijl mijn mannetjes op een gegeven moment gewoon ergens gingen liggen slapen :') Ook op schoot vind ik ze chiller, ze nestelen zich ergens in je kleren en gaan gewoon rustig zitten. Mijn ervaring met vrouwtjes is dat ze continu willen bewegen en dan moet ik het de hele tijd in de gaten houden, heb ik geen zin in :P

[ Bericht 11% gewijzigd door pasopikbijt op 22-05-2011 10:25:07 ]
pi_97146790
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.

Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
Dit herken ik inderdaad. Wij hebben altijd katten gehad en toen de ratjes erbij kwamen was er niks aan de hand. Je moet je kat gewoon leren dat de prooidieren bij jou op schoot van jou zijn :P Katten en cavia's gaan trouwens ook goed samen als je beetje rustige dieren hebt. De meeste katten vinden een cavia te groot om aan te vallen. De cavia wil aan hem snuffelen en rent niet weg, dus ziet ie het ook niet als prooi. Terwijl hij wel konijnen vangt in dit boeren landschap als ie de kans krijgt :P
pi_97147057
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Ik hoor en lees inderdaad overal dat ratten gek zijn op water, maar mijn ratten vonden het maar niks :( Ik zette gewoon een grote lage bak water in het hok, heb ze niet gedwongen of wat dan ook, maar ze gingen er gewoon niet in. Ze kwamen even snuffelen maar namen alleen een slokje en gingen weer :')

Wij hadden ook een leuk buitenrennetje wat we in de achtertuin op het gazon neerzetten. Ik lag meestal op mn buik naar ze te kijken O+ We zetten de ren ook af en toe over het onkruid heen, hoefden wij dat niet meer weg te halen. Ze zijn echt dol op zevenblad :D Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: Op een dag lag ik weer naar ze te kijken, en op een gegeven moment zag ik een slakje de ren in glibberen. De ratjes zagen hem ook en hij werd gelijk gepakt :o De ratjes vonden het geweldig om lekker veel moeite te doen om dat slakje uit zn huisje te krijgen. Aan de ene kant heel leuk voor de ratjes, maar ook wel heel zielig voor het slakje :')
  zondag 22 mei 2011 @ 10:51:58 #88
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_97147115
Ik vond dumbo ratjes altijd zo leuk. Dat ze nog niet genoemd zijn hier...
Wij hebben 2 vrouwtjes gehad. Leuk, maar ze hadden wel altijd straalaandrijving, vond dat best vermoeiend.
Dumbo ratje via Google...
pi_97154301
Ik heb er negen O+.
I m a d e a d a i s y c h a i n f r o m p h r a s e v e r s e a n d p u n c t u a t i o n .
pi_97157234
quote:
14s.gif Op zondag 22 mei 2011 14:46 schreef Correspondent het volgende:
Ik heb er negen O+.
:o Gezellig O+
pi_97157626
Ratjes van een vriendin van me:

Ze zaten zowat een uur stil op deze manier. Spacebeesten :D
  zondag 22 mei 2011 @ 16:31:23 #92
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_97158483
Ik heb ook jaren ratjes gehad O+ op het hoogtepunt 4 tegelijk, zo gezellig was dat!
Wat ook leuk is om te doen is ze een hardgekookt eitje geven, zijn ze uren zoet mee.
an urge to help mankind overcomes me
pi_97184248
Ben bang dat mijn ratje dood aan het gaan is. :'(

Ben bang dat het te laat is en dat ik er nu niets meer aan kan doen. :'(
pi_97199278
quote:
9s.gif Op maandag 23 mei 2011 00:10 schreef Martin1234 het volgende:
Ben bang dat mijn ratje dood aan het gaan is. :'(

Ben bang dat het te laat is en dat ik er nu niets meer aan kan doen. :'(
Wat is er mee aan de hand dan?
pi_97199760
Het abcesje van mijn rat ligt nu wat meer open, heb net nog wat pus kunnen verwijderen. De komende dagen 2 keer per dag spoelen met wat jodium verdund met water en dan zou het wel goed moeten komen.
pi_97232900
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 14:20 schreef VaderVanJezus het volgende:

[..]

Wat is er mee aan de hand dan?
Zijn hartje klopt niet meer. :(
  dinsdag 24 mei 2011 @ 02:29:39 #97
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97234568
:{ Dat kan heel snel gaan bij hen. Onze ratjes waren gezond en wij zaten 's avonds aan tafel te eten. 1 Ratje ging raar lopen en niezen. Ik dacht om de volgende dag even langs de DA te gaan met haar. Een uur later was ze dood :N Ze niesde een tijdje, reutelde wat en sliep zomaar in. Echt bizar.

Ratten zijn geweldige dieren maar leven helaas niet lang. Of je dan nog allerlei noodoplossingen moet doen en of je daar nou vooral jezelf of je ratje een plezier mee doet is een kwestie van afwegingen maken. Ik ben zelf van mening dat een dier een dierenleven, passend bij zijn soort moet kunnen hebben en hou er dus niet van wekelijks met een dier naar een DA te gaan om zodoende zijn leven zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ratten zijn gevoelig voor infectieziekten en kanker. Ws had ons ratje de volle laag bacterieen van klein nichtje gekregen de week ervoor. Ze was snotverkouden en stond voor de rattenkooi; ineens nieste ze een volle, groene klodder zo de kooi in. Een week later was ratje dood door ws longinfectie.

RIP ratje van Martin 1234 :{
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:40:55 #98
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_97257560
Wat een schatjes! En ze kunnen zo leuk zonnebloempitten eten O+
pi_97259042
O+ Schattige beestjes! Maar knagen ze niet allerlei kabels door en gaatjes in je kleding enzo?
pi_97279420
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 02:29 schreef childintime het volgende:
:{ Dat kan heel snel gaan bij hen. Onze ratjes waren gezond en wij zaten 's avonds aan tafel te eten. 1 Ratje ging raar lopen en niezen. Ik dacht om de volgende dag even langs de DA te gaan met haar. Een uur later was ze dood :N Ze niesde een tijdje, reutelde wat en sliep zomaar in. Echt bizar.

Ratten zijn geweldige dieren maar leven helaas niet lang. Of je dan nog allerlei noodoplossingen moet doen en of je daar nou vooral jezelf of je ratje een plezier mee doet is een kwestie van afwegingen maken. Ik ben zelf van mening dat een dier een dierenleven, passend bij zijn soort moet kunnen hebben en hou er dus niet van wekelijks met een dier naar een DA te gaan om zodoende zijn leven zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ratten zijn gevoelig voor infectieziekten en kanker. Ws had ons ratje de volle laag bacterieen van klein nichtje gekregen de week ervoor. Ze was snotverkouden en stond voor de rattenkooi; ineens nieste ze een volle, groene klodder zo de kooi in. Een week later was ratje dood door ws longinfectie.

RIP ratje van Martin 1234 :{
Het is laat in de avond gebeurd en het duurde een aantal uur,
dus in de nacht overleden.

Opeens zat die stilletjes in een hoekje versufd om zich heen te staren,
hij zat er ook zo zielig bij.

Het zeg er ook moeilijk uit omdat het leek of dat ik hem per ongeluk net wakker had gemaakt,
maar het gekke is juist in de avond / nacht is die altijd wakker dus dat was al raar opzich.
pi_97414672
Kan je 2 mannetjes bij elkaar houden eigenlijk?
of moet jeze dan eerst laten castreren?

Ik ga trouwens geen kooi kopen maar maak er zelf 1 van een oude kleding kast

Daar haal ik het ''plastic'' uit wat voor de deuren zit en span er gaas voor
maak er allerlei verdiepingen in

En dan hebben ze een flinke kooi
Is nog een stuk goedkoper ook
pi_97415741
Nice!!
pi_97416313
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 11:41 schreef Pixie. het volgende:

[ afbeelding ]

Mannetjes kan je gewoon bij elkaar houden. Gaaf idee van die kast.
pi_97418195
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 11:41 schreef Pixie. het volgende:

[ afbeelding ]

Mannetjes gaan prima bij elkaar, maar voor zo ver ik weet moet wel minstens 1 van de 2 nog jong zijn, zodat ze eerst een band krijgen voor ze zin krijgen om te vechten zegmaar.
pi_97422266
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:46 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Mannetjes gaan prima bij elkaar, maar voor zo ver ik weet moet wel minstens 1 van de 2 nog jong zijn, zodat ze eerst een band krijgen voor ze zin krijgen om te vechten zegmaar.
En als ze allebei jong zijn en uit hetzelfde nest komen?
Dus ritten broertjes? :o
pi_97427255
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 16:08 schreef Pixie. het volgende:

[..]

En als ze allebei jong zijn en uit hetzelfde nest komen?
Dus ritten broertjes? :o
Dan kan het bijna niet fout gaan :D
pi_97427672
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 18:33 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Dan kan het bijna niet fout gaan :D
Dan ga ik voor 2 mannekes
Nog ff doorsparen en eerst m'n kamer afmaken
Pics van de kast als die af is volgen uiteraard
  zaterdag 28 mei 2011 @ 23:32:23 #108
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_97440939
Mijn mannetje en het mannetje van mijn broertje bij elkaar was wel echt onverantwoord, maar we hebben het hier dan wel over ratten die niet tegelijkertijd zijn aangeschaft en bijelkaar gezet. Zij verwondden elkaar dan.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 23:45:03 #109
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97441414
Uit 1 nest gaat over het algemeen prima (in de pubertijd kan er wel wat strijd zijn). Maar zou je dan niet beter voor bv 3 of 4 gaan? Wij hadden 2 meisjes uit 1 nest. De 1 was overheersend, de ander dus automatisch onderdanig. Later besefte ik dat een groepje van 3 of 4 een veel natuurlijker evenwicht was geweest. Dan is het niet altijd die ene die het onderspit moet delven, maar die kan zich dan terugtrekken bij een andere uit de groep die ook onderdanig is.

Als ik ooit weer ratjes neem (als de jachthond er niet meer is) dan wil ik er 4. Zo heb je een iets meer natuurlijker evenwicht en kunnen ze altijd een ander opzoeken als de leider een pestbui heeft ;)
pi_97441870
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 23:45 schreef childintime het volgende:
Uit 1 nest gaat over het algemeen prima (in de pubertijd kan er wel wat strijd zijn). Maar zou je dan niet beter voor bv 3 of 4 gaan? Wij hadden 2 meisjes uit 1 nest. De 1 was overheersend, de ander dus automatisch onderdanig. Later besefte ik dat een groepje van 3 of 4 een veel natuurlijker evenwicht was geweest. Dan is het niet altijd die ene die het onderspit moet delven, maar die kan zich dan terugtrekken bij een andere uit de groep die ook onderdanig is.

Als ik ooit weer ratjes neem (als de jachthond er niet meer is) dan wil ik er 4. Zo heb je een iets meer natuurlijker evenwicht en kunnen ze altijd een ander opzoeken als de leider een pestbui heeft ;)
:o daar heb ik nog nooit over gedacht ( of gelezen )
Hmm 4 mannetjes is dat wel een goed plan?
Kan je dan niet beter 4 dames nemen?

Ik wil het indd het liefst zo natuurlijk mogelijk houden
Alles van natuurlijke materialen ( huisjes bruggetjes etc )
Takken om naar verdieping naar verdieping te kunnen gaan
pi_97442317
Man, zowaar een traantje weggepinkt bij het zien van al die beestjes. Ik had ze ook vroeger.

Zou er zo weer aan beginnen...
  zondag 29 mei 2011 @ 00:27:53 #112
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97443130
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 23:56 schreef Pixie. het volgende:

[..]

:o daar heb ik nog nooit over gedacht ( of gelezen )
Hmm 4 mannetjes is dat wel een goed plan?
Kan je dan niet beter 4 dames nemen?

Ik wil het indd het liefst zo natuurlijk mogelijk houden
Alles van natuurlijke materialen ( huisjes bruggetjes etc )
Takken om naar verdieping naar verdieping te kunnen gaan
Ik was ooit eens bij een opvang (om een ratje te brengen wat gedumpt was door iemand) en daar zaten alle opvangmannen (stuk of 12) gewoon bij elkaar. Zoals met alle dieren is het volgens mij zo dat de mannen (zolang er geen vrouwen in de buurt zijn) veel verdraagzamer zijn dan de vrouwen. Die hebben veel meer last van hun hormonen ;)

Of je nou 2 of 10 mannen (of vrouwen) hebt, 1 is altijd de dominante en de rest volgt in rangorde. Als je de mogelijkheid hebt om 4 mannen uit 1 nest te krijgen, of bv 2 rittens uit 1 nest en 2 uit een ander nest gaat dat volgens mij best lukken. Rittens zijn verdraagzaam en of ze nou uit 1 nest komen of uit verschillende nesten; de rangorde moet nog bepaald worden. Zolang ze maar heel jong zijn. Volwassen mannen met rittens schijnen trouwens ook goed te gaan, zolang ze maar op "onbekend" terrein kennis maken, dus niet een ritten zomaar in de niet schoongemaakte kooi bij een volwassen man stoppen. Maar dat geldt zeker ook voor de vrouwen, die zijn wat dat betreft volgens mij nog territorialer dan de mannen (een vrouwtjesdier moet haar jongen krijgen in de voor haar bekende omgeving, dus zal ze dat tot het uiterste verdedigen).

Dikke touwen om over heen te klimmen vinden ze ook erg leuk :) En van die mandjes bij een tuincentrum (metaal) gevuld met een kokoslaagje vinden ze helemaal geweldig. Ze slepen dan van alles en nog wat in dat mandje en gaan erin slapen. Zo'n mandje hang je ergens aan een haakje bovenin je kooi. Nestkastjes voor vogels vinden ze ook leuk.

Maar voor ratten is het vooral heel belangrijk dat ze elkaar hebben. 1 Van onze dames ging dood en de ander zat toen een tijdje allen. Dat was echt zielig. We zagen haar echt wegkwijnen (de dominante, zij had dus de onderdanige die dood was gegaan net zo hard nodig als andersom). Toen ze bij de DA was geweest en bleek dat ze niet ziek was hebben we een ander huisje voor haar gezocht omdat ik voorlopig geen ratjes erbij wilde ivm de jachthond. De nieuwe eigenaar en ik zaten helemaal in de zenuwen. We zaten op het puntje van de bank, te wachten tot de dames gingen vechten en we ze uit elkaar moesten halen. Er gebeurde echter helemaal niets :') Haar ratje accepteerde zonder slag of stoot dat de mijne de dominante was en samen gingen ze de kamer en haar kooi verkennen O+ Ik vond dat echt ontroerend om te zien. Hoe beide, achtergebleven ratjes elkaar zo accepteerden; liever samen zijn met een "vreemde" dan alleen achter te moeten blijven. Op dat moment besloot ik dus ook dat als ik ooit nog ratjes nam, dat er minstens 4 moesten zijn.

Ons overgebleven ratje ging ook lelijk doen tegen ons toen de ander dood was gegaan. Toen ze samen waren kon je zo oppakken, liepen ze los en was er niets aan de hand. Toen de onderdanige dood ging, veranderde de ander langzaam. Ze werd wantrouwig, deed lelijke uitvallen naar ons en was gewoon geen leuk huisdier meer. Toen ze bij het vreemde ratje was geplaatst, veranderde dat gedrag meteen weer. Ze was weer aanhankelijk en gezellig.
pi_97449259
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 00:27 schreef childintime het volgende:

[..]

knip
Jouw ratje heeft de eenzaamheid tenminste overleefd, mijn laatste heeft een paar dagen wanhopig overal gezocht naar zn maatje en ging gewoon dood ;(
Ben heel blij dat ze het zo goed kan vinden met haar nieuwe maatje!
  maandag 30 mei 2011 @ 00:10:06 #114
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97481070
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 10:17 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Jouw ratje heeft de eenzaamheid tenminste overleefd, mijn laatste heeft een paar dagen wanhopig overal gezocht naar zn maatje en ging gewoon dood ;(
Ben heel blij dat ze het zo goed kan vinden met haar nieuwe maatje!
Ah wat zielig :'( Ons ene ratje ging vermoedelijk dood aan stafylo of streptokokken. Klein nichtje had een paar dagen daarvoor bij de kooi gestaan en een dikke groene klodder naar binnen geniest. Ik heb daar helemaal niet bij stil gestaan, tot ratje ineens een dag of 5 later van het 1 op het andere moment begon te reutelen, stil bleef liggen en binnen het uur was ze dood :{

Toen ik na zo'n anderhalve week zag dat overgebleven ratje nauwelijks wilde eten, zich alleen maar verstopte in haar huisje, me zelfs aan wilde vallen toen ik haar (preventief) antibiotica gaf, heb ik op een rattenforum een ander huisje voor haar gezocht. Moeilijk om afscheid te nemen; ik ging met pijn in mijn buik naar haar nieuwe baasje. Maar toen de koppeling zo goed ging en ze duidelijk een maatje boven haar baasje verkoos, was dat makkelijker en was ik blij dat ik de stap had genomen. Daar werd ze weer de oude, van het nieuwe baasje kreeg ik steeds mails en foto's en zag hoe het ratje weer helemaal opbloeide. Ook haar ratje was helemaal gelukkig. Zij was daar altijd al de onderdanige geweest en vond het dus heel normaal dat er weer een dominante bij kwam. Vanaf dag 1 sliepen ze samen in het huisje O+
pi_97491345
Zelfmaakkooien ftw! Mijn ratten wonen hierin;

5 meisjes in de bovenste unit en 4 mannen in de onderste.

In de vrouwengroep hier wordt meer gevochten dan in de mannengroep, die laatste hoor je nooit!
I m a d e a d a i s y c h a i n f r o m p h r a s e v e r s e a n d p u n c t u a t i o n .
pi_97491517
Een tijdje geleden had ik overigens een nestje; 3 rexjes en 1 gladhaar O+.
pi_97493590
leuke verhalen ^O^
  dinsdag 31 mei 2011 @ 00:56:20 #118
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97525520
quote:
11s.gif Op maandag 30 mei 2011 12:25 schreef Correspondent het volgende:
Een tijdje geleden had ik overigens een nestje; 3 rexjes en 1 gladhaar O+.
[ afbeelding ]
O+ O+ O+

Mooi hok Correspondent, eten ze niet aan het hout? Bij ons moest alles eraan geloven...... En volgens mij is dat idd zo. De vrouwen hebben meer last van hormonen en dat zie je terug in hun gedrag. De mannen zijn veel stabieler, rustiger, verdraagzamer. Maar dat je ze zo dicht bij elkaar hebt zitten en het dan gewoon met de mannen onderling goed gaat :)

Toen ik het gedumpte ratje in huis nam, werden die 2 dames van ons helemaal gek. Ratje stond in haar eigen kooi, aan de andere kant van de kamer, maar die geur maakte onze dames helemaal gek. Ze waren onrustig, druk en prikkelbaar. Zelfs elkaar konden ze af en toe nauwelijks dulden. Toen opvangratje naar de rattenopvang was, keerde de rust weer.
pi_97541797
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 00:56 schreef childintime het volgende:

[..]

O+ O+ O+

Mooi hok Correspondent, eten ze niet aan het hout? Bij ons moest alles eraan geloven...... En volgens mij is dat idd zo. De vrouwen hebben meer last van hormonen en dat zie je terug in hun gedrag. De mannen zijn veel stabieler, rustiger, verdraagzamer. Maar dat je ze zo dicht bij elkaar hebt zitten en het dan gewoon met de mannen onderling goed gaat :)

Toen ik het gedumpte ratje in huis nam, werden die 2 dames van ons helemaal gek. Ratje stond in haar eigen kooi, aan de andere kant van de kamer, maar die geur maakte onze dames helemaal gek. Ze waren onrustig, druk en prikkelbaar. Zelfs elkaar konden ze af en toe nauwelijks dulden. Toen opvangratje naar de rattenopvang was, keerde de rust weer.
Er zijn wel ratjes geweest die aan het hout knaagden, maar dat waren eigenlijk alleen valse... Nu gebeurt het zelden, ze hebben in principe ook genoeg te knagen (oud brood, kartonnen doosjes).

Het mag inderdaad een wonder heten dat het zo goed gaat, de kooien zo dicht bij elkaar, maar ze zijn het hier allemaal van jongs af aan gewend, misschien dat dat ook nog scheelt. Mocht het problemen geven dan heb ik nog 2 kooien waar de mannen (per 2) tijdelijk kunnen wonen, dan breek ik van de huidige kooi de verdiepingen door en bouw ik een nieuwe voor de mannen.

Lief hè, de rittens O+. Ik wilde heel graag zo tam mogelijke ratjes en dit was voor mij echt de manier, vanaf de eerste dag in handen houden en bij je laten zitten. Ik heb er 2 gehouden, het gladharige mannetje en een rex meisje. Was superleuk om mee te maken!
pi_97542114
Dit zijn mijn meisjes;

En de heren;

pi_97550235
Sorry alvast als de foto's heel groot zijn ;(

Deze had ik altijd O+ naaktratje

en deze heb ik momenteel. O+ O+

woensdag 1 juni 2011 @ 00:11:35 #122
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97567249
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 15:25 schreef Correspondent het volgende:
Dit zijn mijn meisjes;
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En de heren;

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat lief O+ Ze lijken zo klein, zijn het allemaal foto's van toen ze jong waren? Onze dames waren best groot (en dik :D )

Dromenvangertje, een naaktrat :o Ik was gek op onze ratjes, maar die staart. Ik kreeg echt kippenvel als ik die per ongeluk aanraakte. Toen wij "ons" gedumpte ratje naar de opvang brachten zat daar een grote naaktrat los in de kamer. Mijn haren gingen overeind staan _O- Ik kan er niets aan doen; ik vind het gevoel van die blote staart wel zo eng (en een naaktrat ziet er als zijn hele staart uit ;) ); maar geen reden om een staartloze rat te nemen omdat hun staart heel belangrijk voor ze is en ik het dan weer prachtig om te zien vind hoe ze hun staart gebruiken bij het rennen, klimmen, slapen......

Ik heb trouwens nu een cavia en zag laatst op een site een naaktcavia :X Als ik zo'n beest in m'n huis tegenkwam zou ik keihard gaan gillen en op een stoel gaan staan :')
pi_97567436
Ik ben blij dat dit topic zo goed loopt. :)
  woensdag 1 juni 2011 @ 00:47:04 #124
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97568542
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2011 00:16 schreef Martin1234 het volgende:
Ik ben blij dat dit topic zo goed loopt. :)
Omdat het ook zulke leuke (ondergewaardeerde) dieren zijn. Ik heb tot vorig jaar konijnen gehad (buiten) en nu weer een cavia, maar ratjes zijn 10 keer leuker, intelligenter en aanhankelijker dan andere knagers (vind ik). Als mijn kat op de rattenkooi ging liggen, zag ik dominant ratje een plan beramen. Ze sloop heel zachtjes en voorzichtig richting kat (die dacht dat hij de koning was en alle knaagdieren bang voor hem waren) en dan ging ze omgekeerd aan de bovenkant van de kooi hangen. Heel doelbewust trok ze aan zijn staart en beet erin :D Kat schreeuwde en rende weg en ratje ging zich zitten wassen; dat klusje had ze toch maar mooi weer geklaard _O_
pi_97572780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 00:11 schreef childintime het volgende:

[..]

Wat lief O+ Ze lijken zo klein, zijn het allemaal foto's van toen ze jong waren? Onze dames waren best groot (en dik :D )

Dromenvangertje, een naaktrat :o Ik was gek op onze ratjes, maar die staart. Ik kreeg echt kippenvel als ik die per ongeluk aanraakte. Toen wij "ons" gedumpte ratje naar de opvang brachten zat daar een grote naaktrat los in de kamer. Mijn haren gingen overeind staan _O- Ik kan er niets aan doen; ik vind het gevoel van die blote staart wel zo eng (en een naaktrat ziet er als zijn hele staart uit ;) ); maar geen reden om een staartloze rat te nemen omdat hun staart heel belangrijk voor ze is en ik het dan weer prachtig om te zien vind hoe ze hun staart gebruiken bij het rennen, klimmen, slapen......

Ik heb trouwens nu een cavia en zag laatst op een site een naaktcavia :X Als ik zo'n beest in m'n huis tegenkwam zou ik keihard gaan gillen en op een stoel gaan staan :')
Ze zijn allemaal nog erg jong, de twee bovenste zijn het oudst en die zijn nu 6 maanden. De rest is ongeveer 3 maanden oud. De derde van de meisjes en de 2e van de heren komen uit mijn eigen nestje, de dumbo's zijn een week ouder dan hen maar een stuk kleiner (kwamen uit een nest van 13, ik had een nestje van vier, beduidend meer melk gekregen; ze wogen met 4 weken 110 gram! :o!!

Naaktratjes zijn leuk O+, voelt zo lekker aan, dat velletje.
pi_97574345
Ik vond de staart niet zoveel verschillen van andere ratjes eigenlijk. Aangezien het een mannetje is vond ik zijn zaakje alleen wat minder smakelijk om te zien..

Ik had 3 jaar terug altijd een mega aquarium bak met nepplanten en een waterperkje en touw en grote brokken hout erin etc. Het was precies net een jungle, maar daar is helaas hier nu geen plek meer voor ;( Wel jammer want de ratjes konden zich er altijd prima vermaken O+
  donderdag 2 juni 2011 @ 01:22:40 #127
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97609344
Ik hou niet van het gevoel van hun staart op mijn blote huid en een naaktrat ziet eruit alsof'ie helemaal zo voelt. Toen onze dames klein waren ging ik ze een keer 's avonds voor ik ging slapen even aaien. 1Tje rende zo in mijn mouw naar boven in mijn nek. Op zich niks mis mee, maar ze parkeerde haar staart langs mijn ruggengraat. Mijn nekharen stonden gewoon overeind van dat gevoel van die staart :D En ik kon er net niet bij om haar weg te pakken _O- Dus ik heb me staan verbijten tot mevrouw weer van plan was uit zichzelf terug te gaan........
pi_99375063
Iemand ervaring met katten en ratten? Ik heb sinds 2 weken een poes, maar de ratten zijn er doodsbang voor. Sinds die kat er is komen ze bijna hun kooi niet meer uit, ook al toen de kat niet eens in mijn kamer was geweest. Trekt dit nog bij of moet ik de kat voor altijd uit mijn kamer weren?
pi_99438972
Katten of honden op je slaapkamer is sowieso jugh.
Die beesten komen toch van buiten en nemen allerlei ongedierte mee naar binnen.
Teken, luis, vlooien, wil je echt allemaal niet in de buurt van je rattepetatjes hebben denk ik.

Lekker de kat je kamer uittrappen, beest heeft er niks te zoeken.
Heel zelden gaan kat en rat wel goed, maar als jouw kleintjes aangeven niet op "gezellig contact"
te zitten wachten, waarom zou je ze het dan door de strot willen dwingen?

Kat in de rest van het huis en gun je ratten ook hun eigen plek, je kamer dus. ;)
Deur voortaan lekker dicht hebben en houden dus. :)

Ratjes zijn cool!! :oD
The waves you made will always be
  donderdag 14 juli 2011 @ 01:29:28 #130
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_99440001
Mijn zusje heeft er een paar gehad. Leken me wel leuke beesten maar altijd als je ze pakte scheten ze alles onder :/
It's okay to be white
  donderdag 14 juli 2011 @ 02:07:40 #131
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99441123
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 17:54 schreef VaderVanJezus het volgende:
Iemand ervaring met katten en ratten? Ik heb sinds 2 weken een poes, maar de ratten zijn er doodsbang voor. Sinds die kat er is komen ze bijna hun kooi niet meer uit, ook al toen de kat niet eens in mijn kamer was geweest. Trekt dit nog bij of moet ik de kat voor altijd uit mijn kamer weren?
Ik had al een volwassen kat toen wij ratjes namen. In het begin deed hij niets liever dan op de kooi liggen, met zijn poten door de tralies tikken, ineens op de kooi afrennen. Maar hij is een keer of 2 door de ratten gebeten en was toen heel snel zijn interesse kwijt :')

Eerste keer lag hij op de kooi te slapen en beet 1 hem in zijn staart (die door de tralies heen hing) en de 2e keer stak hij zijn poot door de tralies en hapte 1 er meteen in. Niet je kat weghalen bij de kooi. Laat hem maar gewoon op en rond de kooi lopen. Hij zal interesse hebben en de ratjes willen plagen. Zij weten heel snel dat ze wel veilig zitten en hem ook kunnen bijten als'ie zijn poot door de tralies steekt. @ Pepper, als je in 1 huis ratten en bv katten of honden hebt, kun je je ratten ook beschermen tegen ongedierte. Je kunt ze Stronghold geven. Even naar de DA en de juiste hoeveelheid laten bepalen. Ratten kunnen aan ieder huisdier wennen. Ze zijn echt niet zo kwetsbaar als je zou denken; niet voor niets hebben ze tot nu toe iedere oorlog of natuurramp overleefd. Ze zijn slimmer en inventiever dan katten, honden of andere huisdieren.

De reaktie die jij beschrijft zag ik bij onze ratten toen wij een opvangrat in huis hadden. Zodra ze haar roken, gingen ze zich meteen verstoppen. Dat duurde een tijdje. Ze is 6 weken bij ons geweest en tegen die tijd waren onze ratten aan de geur gewend en kropen niet meer weg.
pi_99441599
Het zijn ook leuke beesten!
Net mini hondjes zijn het.
Je moet ze dus ook opvoeden, net als hondjes dus.
Zodra je merkt dat ze poepen gaan, zet je ze zo snel als je kan op de rattenbak.
Poepjes die je in de kooi vindt, oke beetje ranzig maar als ze droog zijn is het wel te doen, met terugwerkende kracht ook in de rattenbak gooien.

We hebben zelf sinds een paar weekjes weer drie nieuwe rittens, zo cute! :D
Zou ze graag laten zien maar kweenie hoe dat moet met fotootjes.
We hadden eerst twee ratten.
Onze knuffelkont Fabian ging dood dus contact opgenomen met "onze" rattery en drie jonge ventjes gereserveerd voor eenzame Jeroentje.

Toen ging Joentje dood en hebben we die drie boefjes nog. O+

donderdag 14 juli 2011 @ 02:50:55 #133
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99441954
O+
pi_99441990
Ik heb 1 foto waar je helemaal van gaat smelten!
Klaar om te smelten?! :P
Komtie!
  donderdag 14 juli 2011 @ 02:58:03 #136
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99442077
Awh...... O+ Ik wil weer *O*

Helaas heb ik dus een jachthondje die gefokt is voor het vangen van klein wild. Met de kat en ratjes maakte ik me niet druk, maar met deze hond wel. Hij zou ze direkt dood bijten :N
pi_99442289
Sorry voor de enorme spam van "onze" rattenkinders maar ben ook zo gek op die diertjes.
Toen Faabje en Joentje dood gingen heb ik gewoon staan snotteren hoor. ;( :@

Voor sommige mensen vallen ratjes gewoon onder ongedierte, maar die weten gewoon niet wat ze missen denk ik.
Ratjes zijn gewoon onwijs grappig en lief en allemaal hebben ze een ander karaktertje.

Faabje was een echte kroelkont en kon daarbij heerlijk knarsen.
Als hij kon kwijlen had hij dat vast ook nog gedaan.
En als je goed genoeg gekriebeld had likte hij als dank je hele hand schoon.

Jeroentje was een lelijke pikkedief. Zo schetig hoe hij zelfs gewoon voer uit het bakje pakken nog kon laten lijken of hij het stiekem pikte.
Zat hij spannend om zich heen te kijken en hapte dan razendsnel 1 brokje uit het bakje om er dan mee weg te rennen. _O-

Melle en Marcel zijn van dit setje van drie de knuffels.
Daniel vindt het allemaal maar onzin en doet er alles aan om weg te komen.

Melle is heel slim en leert het snelst.

Marcel vindt het heerlijk om onder zijn kinnetje gekriebeld te worden, zn oogjes vallen dan al snel dicht.

Daniel is onze manicure.
Velletjes naast je nagels vindt hij niks en dat knabbelt hij dan wel even voor je weg.
Nagellak mag ook niet van hem, ook dat probeert hij er vanaf te knabbelen!
Een hele toer om dat te voorkomen want hij draait zich in allerlei bochten om bij je nagels te komen.
En als het moet pakt hij gewoon je vinger vast om zo toch goed bij je nagellak te kunnen komen! :?
Ook evt. vieze randjes onder je nagels pakt hij grondig aan!

Voor zover mn lofzang over deze geweldig schetige diertjes.
Nu tijd om onder de wol te kruipen! Verdulleme weer veel te laat! (vroeg)

[ Bericht 0% gewijzigd door pepper_961 op 14-07-2011 21:58:22 (foutje in tekst) ]
pi_99442320
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 02:58 schreef childintime het volgende:
Awh...... O+ Ik wil weer *O*

Helaas heb ik dus een jachthondje die gefokt is voor het vangen van klein wild. Met de kat en ratjes maakte ik me niet druk, maar met deze hond wel. Hij zou ze direkt dood bijten :N
Hmmm, geen goed idee dan idd om dan ook ratjes in huis te halen!
Ach hondjes zijn ook leuk hoor! :Y
Alleen hondjes knabbelen je nagels niet mooi schoon! :P
  donderdag 14 juli 2011 @ 03:20:26 #139
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99442410
Ze hebben echte persoonlijkheden. Ik zag dat aan die 2 dames hier ook al. Ik vind ze 10 keer slimmer dan katten of honden. Ze weten zich in iedere situatie te redden, mogelijkheden te vinden om te overleven.
pi_99478543
Dat super slimme maakt ze sowieso alleen al leuk om naar te kijken! :)

Zo hebben wij regelmatig dubbel gelegen om Joen en Faabje.
Elke keer als ze een stukje cracker kregen hetzelfde liedje.
We begonnen ons al zorgen te maken om het IQ van Faabje, maar dat bleek mee te vallen.
Hij had alleen ff tijd nodig om iets te verzinnen op het steel gedrag van zn broertje.

Het ging als volgt:

Ze kregen beide een stukje cracker.
Jeroen rende met een pest vaart naar het nachthokje om de cracker daar mooi netjes rechtop tegen de wand te zetten.
Ondertussen rende Faabje, met zijn crackertje in de bek, nerveus heen en weer op het bovenste plateau in de kooi.
Jeroen kwam dan ook weer boven, Faabje dook met zn crackertje in de hoek, kont richting Jeroen.
Jeroen dook over Faabje zn rug heen, trok de cracker uit Faab`s bekkie en verdween er dan mee onder het nachthokje om die cracker dan eerst op te eten.

Op een dag, ik zat al klaar om dit geniale evenement te filmen, besloot Fabian het eens anders aan te pakken.
Alles ging hetzelfde tot op het punt dan, dat Jeroen weer boven kwam.
Vlak voor Jeroen`s ogen, mieterde Fabian zijn cracker in de bak met water die daar altijd stond! _O-
Het werkte, Jeroen snuffelde eraan en droop af, Faabje hengelde het crackertje uit het water en smikkelde hem vrolijk op! :X

Een aantal dagen later had Fabian nog iets slims bedacht.
Terwijl Jeroen naar beneden rende om z`n crackertje netjes rechtop in het nachthok te plaatsen rende Faab direct achter hem aan, Jeroen had dit niet door.
Jeroen rende in het hok, Faab eronder.
Jeroen ging onderweg naar het bovenste plateau, en surprise surprise, geen Faab!! :?
Ondertussen was Faab het nachthok ingedoken en smulde vrolijk van twee crackertjes! :9
Jeroen is minuten lang zoet geweest met zoeken naar Faab, hij keek achter de waterbak, in de voederbakjes in het loopwiel, onder het nachthokje.

Tenslotte toch in het nachthokje, alwaar dan uiteindelijk wel een pittige stoeipartij uitbrak, dat dan wel. :')

Maar dat zijn dus van die dingen, die zijn zo geweldig leuk om te zien!
prachtig gewoon! :D
Ik hou van die murmelkes! O+
Jammer dat ze er allebei niet meer zijn. ;(
R.I.P Faab en Joentje. :* O+
pi_99480437
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:47 schreef VaderVanJezus het volgende:
Haal in elk geval dan even betadine.
Warm water en een scheutje betadine erin en dan met wattenschijfje 1 keer daags goed die plek betten.
pi_99514756
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 22:22 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Haal in elk geval dan even betadine.
Warm water en een scheutje betadine erin en dan met wattenschijfje 1 keer daags goed die plek betten.
Heb ik inderdaad toen gedaan en ook nog na het schoonmaken een beetje honingzalf er op gesmeerd.
pi_99515053
@ pepper en childintime: bedankt voor de reacties, ik denk toch dat ik dan maar de ratten langzaam laat wennen aan de kat. Ik ben niet zo vies van huisdieren in mijn slaapkamer.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 23:29:52 #144
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99524544
Zolang de kat niet in je bed ligt te slapen (dat vind ik persoonlijk niet prettig met al die haren) en hij gewoon tegen vlooien ed behandeld wordt, zou ik mee er niet zo druk om maken.....Ratten zijn heel schoon op zichzelf, als je de kat behandelt tegen vlooien ed dan kan er weinig mis gaan.De kat vind de ratten bijzonder interessant; laat hem maar kennismaken en een keer of 2 gebeten worden; dan weet hij meteen dat er met ratten niet te sollen is ;) . Dan hoef je ook niet zo bang te zijn als de kat per ongeluk wel een keer op je kamer komt (als bv de ratjes loslopen). Als de kat al eens gebeten is, dan zal'ie gepaste afstand nemen van de ratjes.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:49:34 #145
303996 Saarbarbaar
Panic Chaos Disaster ^^
pi_99543203
Awesome topic dit :D Zelf hebben wij ook twee ratjes (mannetjes) in huis; eentje van mijn huisgenote, eentje van mij (zitten wel in dezelfde kooi). Geniale beestjes! Die van mijn huisgenote (Bender) is heel rustig, laat zich oppakken en aaien. Die van mij (Bundy) is een druktemaker, en als ie uit de kooi kan, rent ie overal naartoe en klautert m'n vensterbank op. 's Nachts als ik wil slapen, hebben ze energie teveel en maken ze kabaal, maar daar slaap ik zo doorheen gelukkig :P

Bundy & Bender <3
Life is crap. And then you die ._.
  zondag 17 juli 2011 @ 01:07:24 #146
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99566526
Ik vind het ook zo leuk hoe ze echt je aandacht vragen (door je aan te kijken). Mijn dochter had een hamster; wat een stom beest zeg! We hadden een waar paleis voor dat beest gemaakt (2 kooien dmv allemaal buizen aan elkaar verbonden, op verschillende verdiepingen van de kast), maar als je hem iets wilde geven of met je hand in zijn hok moest zijn, deed'ie een aanval om te bijten. Hij had mijn kat echt vreselijk gebeten. Overal zat bloed, waarschijnlijk is'ie gewoon aan de poot van de kat vast blijven hangen. Terwijl toen de kat door 1 van de ratjes was gebeten, deze een beet gaven en dan ophielden.

Ik was blij toen die hamster dood was. Nooit meer een hamster hier :N Maar ratten vind ik echt ^O^ Ze hebben veel meer affiniteit met mensen dan andere knaagdieren en doen ook alles om je aandacht te trekken en gewoon schattig te zijn. Ik kan niet tegen die staart (het gevoel) maar vind het wel geweldig wat ze allemaal met die staart doen. Hoe ze hem gebruiken als ze klimmen, slapen, wassen, spelen......(mooi op die foto van die kleintjes van pepper)
pi_99624839
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:49 schreef Saarbarbaar het volgende:
Awesome topic dit :D Zelf hebben wij ook twee ratjes (mannetjes) in huis; eentje van mijn huisgenote, eentje van mij (zitten wel in dezelfde kooi). Geniale beestjes! Die van mijn huisgenote (Bender) is heel rustig, laat zich oppakken en aaien. Die van mij (Bundy) is een druktemaker, en als ie uit de kooi kan, rent ie overal naartoe en klautert m'n vensterbank op. 's Nachts als ik wil slapen, hebben ze energie teveel en maken ze kabaal, maar daar slaap ik zo doorheen gelukkig :P

[ afbeelding ]
Bundy & Bender <3
Awwwww die koppie`s je zou ze toch je laatste centen nog geven he!? :Y
pi_99624904
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 20:31 schreef VaderVanJezus het volgende:
@ pepper en childintime: bedankt voor de reacties, ik denk toch dat ik dan maar de ratten langzaam laat wennen aan de kat. Ik ben niet zo vies van huisdieren in mijn slaapkamer.
Tot er ineens een vlo op je hoofd zit, zoals een paar jaar geleden bij mn dochter.
Poes was stiekem toch naar boven geglipt en in haar bed gaan liggen, euwwwwwwwwwww jugh.
pi_99624997
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 01:07 schreef childintime het volgende:
Ik vind het ook zo leuk hoe ze echt je aandacht vragen (door je aan te kijken). Mijn dochter had een hamster; wat een stom beest zeg! We hadden een waar paleis voor dat beest gemaakt (2 kooien dmv allemaal buizen aan elkaar verbonden, op verschillende verdiepingen van de kast), maar als je hem iets wilde geven of met je hand in zijn hok moest zijn, deed'ie een aanval om te bijten. Hij had mijn kat echt vreselijk gebeten. Overal zat bloed, waarschijnlijk is'ie gewoon aan de poot van de kat vast blijven hangen. Terwijl toen de kat door 1 van de ratjes was gebeten, deze een beet gaven en dan ophielden.

Ik was blij toen die hamster dood was. Nooit meer een hamster hier :N Maar ratten vind ik echt ^O^ Ze hebben veel meer affiniteit met mensen dan andere knaagdieren en doen ook alles om je aandacht te trekken en gewoon schattig te zijn. Ik kan niet tegen die staart (het gevoel) maar vind het wel geweldig wat ze allemaal met die staart doen. Hoe ze hem gebruiken als ze klimmen, slapen, wassen, spelen......(mooi op die foto van die kleintjes van pepper)
Ik vind al dat andere knaagspul ook niks hoor. :N
Al moet ik zeggen dat die muis die ik ook ooit eens had nog best leuk was ook. :Y
  dinsdag 19 juli 2011 @ 00:20:46 #150
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99646890
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 16:51 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Tot er ineens een vlo op je hoofd zit, zoals een paar jaar geleden bij mn dochter.
Poes was stiekem toch naar boven geglipt en in haar bed gaan liggen, euwwwwwwwwwww jugh.
Ik heb vroeger ook weleens een vlooienplaag gehad. Dat was toen ineens in een half jaar tijd beiden katten dood gingen. Na 2 maanden sprongen ze letterlijk om je oren. Maar zowel mijn kat als hond krijgen al jaren een heel goed vlooienmiddel en al eigenlijk 12 jaar (zo oud als de kat is), nooit meer een vlo in huis. Dit middel zorgt ervoor dat de vlo voor'ie doodgaat (nadat'ie gebeten heeft en dus besmet raakt) geen levensvatbare eitjes meer kan leggen. Soms, vooral als je begint met de behandeling kan het weleens een dag of 3 duren voor een vlo doodgaat van het gif; in die tussentijd stopt dus al de cirkel van vlo-eitje-larve-pop. Echter, als je al poppen in huis hebt (van soms wel een jaar geleden!) moeten die toch nog eerst uitkomen en weer bijten, of je moet zodra je met dit soort middelen gaat werken eenmalig je huis heel goed spuiten.

En vlooien zitten ook in zandbakken, tuinen, en in de rest van je huis als je dit dus niet op die manier voorkomt ;)
  dinsdag 19 juli 2011 @ 00:21:35 #151
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99646923
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 16:53 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Ik vind al dat andere knaagspul ook niks hoor. :N
Al moet ik zeggen dat die muis die ik ook ooit eens had nog best leuk was ook. :Y
Muizen vind ik ook nog wel leuk, maar heb je toch minder mee dan ratten :Y
pi_99647414
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 00:21 schreef childintime het volgende:

[..]

Muizen vind ik ook nog wel leuk, maar heb je toch minder mee dan ratten :Y
Klopt, met zo`n ratje bouw je echt een band op, ze worden je grote vriend.
Die reactie ook als je de kamer binnen komt en "heey poepies!" roept.
Komen ze met een pest vaart naar de bovenste plank rennen. :D O+

Ook zo cute als je ze kennelijk precies goed kriebelt, koppie scheef zodat je er nog beter bij kan, oogjes genietend dicht.
gaan ze knarsen. O+
Wat ik alleen nog niet kende was een soort van "klok" geluidje. :?
"klklklkl" doen ze ook als je lief tegen ze brabbelt en kriebelt. Had ik nooit eerder gehoord eigenlijk. Komt het iemand bekend voor?
  dinsdag 19 juli 2011 @ 00:44:34 #153
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99647783
Al ik 's morgens naar beneden kwam en ze m'n voetstappen hoorden hingen ze al bovenin een hoekje (zij kregen altijd 's morgens een sliertje kaas, als ontbijt).

Dat knarsen herken ik wel ja O+ , maar dat andere geluid niet. Maar onze ratjes konden ook niet zo vaak los ivm de hond, dat was te gevaarlijk voor ze.
pi_99648610
Ze lopen ook niet per se los als ze dat geluidje maken hoor.
ze doen het gewoon met kroelen of met lief praten tegen ze.
Ze kunnen dus op zo`n moment net zo goed in de kooi zitten.

Hier krijgen ze s avonds of een yoghurt snoepje, knabbelstick of gedroogd banaantje met honing.
We proberen ze nu zelf uit het blik te laten pakken net als Faabje en Joentje deden, maar ze vinden het nog te eng. :D
Ze hebben nu al wel geleerd om uit de kooi te komen om het lekkers op te halen en dan terug in de kooi te gaan om het daar op te eten.
Koste even een half uurtje om het ze te leren maar uiteindelijk snapte ze de bedoeling.
Gisteravond ging dat ineens soepeltjes zonder aarzelen. :Y
Vanavond hebben ze niks extra`s gekregen, omdat ze vanmiddag al een vers plakje banaan hebben gesnoept. ;)
  dinsdag 19 juli 2011 @ 01:25:21 #155
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99649066
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 01:10 schreef pepper_961 het volgende:
Ze lopen ook niet per se los als ze dat geluidje maken hoor.
ze doen het gewoon met kroelen of met lief praten tegen ze.
Ze kunnen dus op zo`n moment net zo goed in de kooi zitten.

Hier krijgen ze s avonds of een yoghurt snoepje, knabbelstick of gedroogd banaantje met honing.
We proberen ze nu zelf uit het blik te laten pakken net als Faabje en Joentje deden, maar ze vinden het nog te eng. :D
Ze hebben nu al wel geleerd om uit de kooi te komen om het lekkers op te halen en dan terug in de kooi te gaan om het daar op te eten.
Koste even een half uurtje om het ze te leren maar uiteindelijk snapte ze de bedoeling.
Gisteravond ging dat ineens soepeltjes zonder aarzelen. :Y
Vanavond hebben ze niks extra`s gekregen, omdat ze vanmiddag al een vers plakje banaan hebben gesnoept. ;)
Daarom wil ik dus wachten met weer ratten nemen tot de hond er niet meer is. De ratten hebben dan veel meer bewegingsvrijheid. Als ze vaak uit hun kooi kunnen, zijn ze ook veel minder schuw. 1 Van hen heeft zelfs eens 's nachts de hond in zijn neus gebeten :') Ik stond 's morgens op en had de hond een wond op zijn neus en naast de rattenkooi zaten allemaal bloedspatten op de muur.....
pi_99649319
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 01:25 schreef childintime het volgende:

[..]

Daarom wil ik dus wachten met weer ratten nemen tot de hond er niet meer is. De ratten hebben dan veel meer bewegingsvrijheid. Als ze vaak uit hun kooi kunnen, zijn ze ook veel minder schuw. 1 Van hen heeft zelfs eens 's nachts de hond in zijn neus gebeten :') Ik stond 's morgens op en had de hond een wond op zijn neus en naast de rattenkooi zaten allemaal bloedspatten op de muur.....
Ach gos! Arm hondje, doet ie vast geen tweede keer meer

Fabian had in de wachtkamer van de dierenarts ook bijna een pup in de neus gehapt.
Hondje wilde kijken en ik dacht, dat kan best.
Ik zie Fabian zn kopje draaien, zie een open bekje door de tralies komen, kon hem net op tijd wegtrekken! Hondje schrok zich wild, gelijk ratten-trauma voor life. :X
  dinsdag 19 juli 2011 @ 01:44:04 #157
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99649707
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 01:32 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Ach gos! Arm hondje, doet ie vast geen tweede keer meer

Fabian had in de wachtkamer van de dierenarts ook bijna een pup in de neus gehapt.
Hondje wilde kijken en ik dacht, dat kan best.
Ik zie Fabian zn kopje draaien, zie een open bekje door de tralies komen, kon hem net op tijd wegtrekken! Hondje schrok zich wild, gelijk ratten-trauma voor life. :X
Mijn hondje doet dat dus wel; sterker nog; hij wordt alleen maar gekker door zoiets meegemaakt te hebben. Hij is gefokt op het doden van kleinwild, dus zal'ie ook alles bewerkstelligen om dat voor elkaar te krijgen. Inmiddels heeft'ie gedood: Mollen, Muizen, Vogels, Hagedissen, Kikkers, Slakken :') , Vissen uit de vijver........ 8)7
pi_99650179
Ojaaaaaaaaaaa! Jij hebt dat jacht hondje natuurlijk!
Oeh, klinkt of hij inderdaad goed z`n best doet. :{

Ratten zijn ook net hondjes hoor.
Ergens wist ik dat al wel, maar als je dit soort filmpjes ziet weet je het wat zekerder! :D

donderdag 21 juli 2011 @ 00:43:37 #159
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99733570
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 02:01 schreef pepper_961 het volgende:
Ojaaaaaaaaaaa! Jij hebt dat jacht hondje natuurlijk!
Oeh, klinkt of hij inderdaad goed z`n best doet. :{

Ratten zijn ook net hondjes hoor.
Ergens wist ik dat al wel, maar als je dit soort filmpjes ziet weet je het wat zekerder! :D

Daarom was het juist zo gevaarlijk. Zij kunnen het echt niet redden tegen deze hond; hoe meer pijn hij heeft, hoe wilder hij wordt. De ratjes missen dan gewoon lichaamskracht. Ik zie het ook met de kat gebeuren. Hij is op zijn hoede voor de kat (heeft al een paar keer een flinke mep gehad), maar als'ie de kat kan grijpen zonder dat de kat hem in de gaten heeft, zal'ie dat niet nalaten, terwijl die kat in grootte nauwelijks van hem verschilt.

Met de Jack Russel konden de ratjes wel los. Die vond het wel heel interressant, besnuffelde ze, likte ze helemaal af, maar beet ze nooit (trouwens geeneen van mijn knagers heeft hij ooit gebeten).

Met Westie durf ik gezien zijn gedrag naar knagers toe het risico gewoon niet te lopen. Ik zie zijn obsessie zodra hij prooidieren ontdekt. De JR was nog voor rede vatbaar en luisterde, de Westie krijgt gewoon een waas voor zijn ogen en is op dat moment blind en doof voor rest van de wereld om hem heen. Ik moet er niet aan denken dat hij dan zo een ratje dood zou bijten, dus moet ik gewoon wachten tot hij er niet meer is, of stokoud, zodat'ie geen gevaar meer is :')

Dat vind ik ook het leuke van ratjes. Het zijn net hondjes. Toen ze 2 keer kat hadden gebeten, liet kat ze met rust, maar lieten zij verder ook de kat met rust (gunden hem geen blik meer waardig :D ). Onze rattendames waren ook hevig beledigt toen wij tijdelijk dat opvangratje in huis hadden. Het verwijt straalde zowat uit die oogjes. Ze pakten ongeinterresseerd's morgens hun sliertje kaas en doken weer weg. Pas toen opvangratje weg was, gingen ze zich weer als normaal gedragen en kwamen weer aandacht vragen.

Net alsof ze voor die tijd (toen opvanger er nog was) zoiets hadden van "oke, er is een nieuweling, nou zijn wij niet meer nodig" zo'n gevoel gaf hun gedrag me gewoon :D
pi_99836512
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 00:43 schreef childintime het volgende:

[..]

Daarom was het juist zo gevaarlijk. Zij kunnen het echt niet redden tegen deze hond; hoe meer pijn hij heeft, hoe wilder hij wordt. De ratjes missen dan gewoon lichaamskracht. Ik zie het ook met de kat gebeuren. Hij is op zijn hoede voor de kat (heeft al een paar keer een flinke mep gehad), maar als'ie de kat kan grijpen zonder dat de kat hem in de gaten heeft, zal'ie dat niet nalaten, terwijl die kat in grootte nauwelijks van hem verschilt.

Met de Jack Russel konden de ratjes wel los. Die vond het wel heel interressant, besnuffelde ze, likte ze helemaal af, maar beet ze nooit (trouwens geeneen van mijn knagers heeft hij ooit gebeten).

Met Westie durf ik gezien zijn gedrag naar knagers toe het risico gewoon niet te lopen. Ik zie zijn obsessie zodra hij prooidieren ontdekt. De JR was nog voor rede vatbaar en luisterde, de Westie krijgt gewoon een waas voor zijn ogen en is op dat moment blind en doof voor rest van de wereld om hem heen. Ik moet er niet aan denken dat hij dan zo een ratje dood zou bijten, dus moet ik gewoon wachten tot hij er niet meer is, of stokoud, zodat'ie geen gevaar meer is :')

Dat vind ik ook het leuke van ratjes. Het zijn net hondjes. Toen ze 2 keer kat hadden gebeten, liet kat ze met rust, maar lieten zij verder ook de kat met rust (gunden hem geen blik meer waardig :D ). Onze rattendames waren ook hevig beledigt toen wij tijdelijk dat opvangratje in huis hadden. Het verwijt straalde zowat uit die oogjes. Ze pakten ongeinterresseerd's morgens hun sliertje kaas en doken weer weg. Pas toen opvangratje weg was, gingen ze zich weer als normaal gedragen en kwamen weer aandacht vragen.

Net alsof ze voor die tijd (toen opvanger er nog was) zoiets hadden van "oke, er is een nieuweling, nou zijn wij niet meer nodig" zo'n gevoel gaf hun gedrag me gewoon :D
Geen goed idee dan inderdaad, om prooidiertjes samen in huis te hebben met een Westie. :N
Ach, tot de tijd dat je hondje of heul oud is of niet meer op deze aardkloot, kun je in dit topic meegenieten van de foto`s en verhalen. ;)

Grappig ook die reactie van je rattenvrouwtjes op een loge.
Het zijn karaktertjes ook hoor! :D
Die drie van ons zijn ook zo`n vreemd koppel.
Het ene moment, als je de kamer op komt en je roept; "heeey poepies." Staan ze elkaar te verdringen voor de eerste kroel en kus.
Het andere moment als je dat roept duiken ze met z`n drietjes naar hoekjes in de kooi waar je moeilijk bij kunt. :?

Zij bepalen gewoon zelf wel eventjes of je kroelen mag of niet! :X

Gisteren nog een geniale rattenactie gezien. :D

Ze mochten een yoghurtsnoepje, dus het stel klom alvast op de kooi.
Daantje scoorde als eerste en ging tevreden in de kooi z`n buit oppeuzelen.
Melle pakte ook braaf z`n snoepje en ging op de andere plank zitten snoepen.
Toen Marcel de zijne had en terug sprong in de kooi ging het mis.
Hij sprong tussen de twee planken in en hing daar aan zn voorpootjes te bengelen.
Snoepje tussen z`n tandjes geklemd.
M`n dochter schoot meteen met dr hand in de kooi, en onder z`n bipsje om hem de plank terug op te helpen.
Gelukkig kwam Daniel tegelijkertijd ook wel even gauw helpen. :Y
Die rukte dus dat snoepje uit bengelende Marcel`s snuitje en at hem, puur om te helpen natuurlijk, ;) ook maar gelijk even voor hem op! _O-

Hebben natuurlijk Marcel een nieuwe gegeven hoor. ;)
Arme schaap was er nog helemaal van in de war. :')
  zaterdag 23 juli 2011 @ 23:07:16 #161
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99858176
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 14:00 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Geen goed idee dan inderdaad, om prooidiertjes samen in huis te hebben met een Westie. :N
Ach, tot de tijd dat je hondje of heul oud is of niet meer op deze aardkloot, kun je in dit topic meegenieten van de foto`s en verhalen. ;)

Grappig ook die reactie van je rattenvrouwtjes op een loge.
Het zijn karaktertjes ook hoor! :D
Die drie van ons zijn ook zo`n vreemd koppel.
Het ene moment, als je de kamer op komt en je roept; "heeey poepies." Staan ze elkaar te verdringen voor de eerste kroel en kus.
Het andere moment als je dat roept duiken ze met z`n drietjes naar hoekjes in de kooi waar je moeilijk bij kunt. :?

Zij bepalen gewoon zelf wel eventjes of je kroelen mag of niet! :X

Gisteren nog een geniale rattenactie gezien. :D

Ze mochten een yoghurtsnoepje, dus het stel klom alvast op de kooi.
Daantje scoorde als eerste en ging tevreden in de kooi z`n buit oppeuzelen.
Melle pakte ook braaf z`n snoepje en ging op de andere plank zitten snoepen.
Toen Marcel de zijne had en terug sprong in de kooi ging het mis.
Hij sprong tussen de twee planken in en hing daar aan zn voorpootjes te bengelen.
Snoepje tussen z`n tandjes geklemd.
M`n dochter schoot meteen met dr hand in de kooi, en onder z`n bipsje om hem de plank terug op te helpen.
Gelukkig kwam Daniel tegelijkertijd ook wel even gauw helpen. :Y
Die rukte dus dat snoepje uit bengelende Marcel`s snuitje en at hem, puur om te helpen natuurlijk, ;) ook maar gelijk even voor hem op! _O-

Hebben natuurlijk Marcel een nieuwe gegeven hoor. ;)
Arme schaap was er nog helemaal van in de war. :')
_O- Heel herkenbaar ja.Wij hadden er maar 2 (de wens is dus ook ooit een groepje van 6 te hebben ofzo) waarbij de onderdanige altijd maar af zat te wachten wat de overheersende wel of niet goed vond. Wij vonden dat zelfs soms zielig; maar de overheersende heeft de onderdanige net zo hard nodig; de onderdanige ging als eerste dood en de overheersende kwijnde echt dag na dag meer weg (tot ze een ander huisje had gevonden).
pi_99858798
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 23:07 schreef childintime het volgende:

[..]

_O- Heel herkenbaar ja.Wij hadden er maar 2 (de wens is dus ook ooit een groepje van 6 te hebben ofzo) waarbij de onderdanige altijd maar af zat te wachten wat de overheersende wel of niet goed vond. Wij vonden dat zelfs soms zielig; maar de overheersende heeft de onderdanige net zo hard nodig; de onderdanige ging als eerste dood en de overheersende kwijnde echt dag na dag meer weg (tot ze een ander huisje had gevonden).
Klopt!! Dat hadden wij dus Met Faab en Joen!
Jeroen was leider en Faabje volgde braaf.
Fabian ging dood en Jeroen kwijnde idd ook heel langzaam weg. ;(

Wij dus die drie jongens halen, speciaal voor Jeroen.
Jeroen krijgt hersenbloeding, kwam langzaam wat bij, wilde weer rond"lopen" en zo, krijgt er ineens nog een bloeding overheen en weg was ie. ;( Zo jammer! ;(

De rangorde hier heb ik nog niet helemaal op een rij hoor.
Ik vermoed dat Daniel de baas is, maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.
Weet wel zeker dat Daantje valse-ratten streken heeft, dat absoluut! :Y :D
  zaterdag 23 juli 2011 @ 23:26:54 #163
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99859110
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 23:20 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Klopt!! Dat hadden wij dus Met Faab en Joen!
Jeroen was leider en Faabje volgde braaf.
Fabian ging dood en Jeroen kwijnde idd ook heel langzaam weg. ;(

Wij dus die drie jongens halen, speciaal voor Jeroen.
Jeroen krijgt hersenbloeding, kwam langzaam wat bij, wilde weer rond"lopen" en zo, krijgt er ineens nog een bloeding overheen en weg was ie. ;( Zo jammer! ;(

De rangorde hier heb ik nog niet helemaal op een rij hoor.
Ik vermoed dat Daniel de baas is, maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.
Weet wel zeker dat Daantje valse-ratten streken heeft, dat absoluut! :Y :D
Dat had onze Sira ook. Die was ook degeen die de hond of kat beet; Lizzy zat op een afstandje toe te kijken :') Als er iemand in huis kwam die onbekend was, dan ging eerst Lizzy in het slaaphuisje en vervolgens ging Sira er eerst met haar achterlijf in en had dan een prop papier in haar bek en zo sloot ze de ingang af; pottenkijkers waren niet gewenst :D Zo heerlijk slim O+
pi_99860192
Zo mooi ook hoe ze samen precies hun rol weten.
Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld! :D

Ow nog iets grappigs.
Marcel doet ook iets vreemds als je hem een snoepje geeft.

Dan pakt hij met z`n pootjes je wijs en ringvinger beet en gebruikt dan je middelvinger om dat snoepje verder in zn bekkie te duwen! :D
De eerste keer had ik het niet door, wilde mn hand terug halen tot ik merkte dat hij met zn pootjes naar mn vingers zat te grijpen.

Tweede keer probeerde hij weer mn vingers te pakken, ik dacht dat ie mn vinger achter zn snoepje aan naar binnen wilde werken dus trok voor de zekerheid mn hand weer terug.
(Ik word nou eenmaal niet graag opgegeten. :P )
Keer daarop toch nieuwsgierig wat ie nou wilde met die vingers.
En toen trok hij mn hand richt zn koppie en draaide z`n bekkie zo, dat mn middelvinger idd tegen het snoepje duwde. _O_ Hoe geniaal is dat?! :X
  zondag 24 juli 2011 @ 00:00:47 #165
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99860703
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 23:48 schreef pepper_961 het volgende:
Zo mooi ook hoe ze samen precies hun rol weten.
Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld! :D

Ow nog iets grappigs.
Marcel doet ook iets vreemds als je hem een snoepje geeft.

Dan pakt hij met z`n pootjes je wijs en ringvinger beet en gebruikt dan je middelvinger om dat snoepje verder in zn bekkie te duwen! :D
De eerste keer had ik het niet door, wilde mn hand terug halen tot ik merkte dat hij met zn pootjes naar mn vingers zat te grijpen.

Tweede keer probeerde hij weer mn vingers te pakken, ik dacht dat ie mn vinger achter zn snoepje aan naar binnen wilde werken dus trok voor de zekerheid mn hand weer terug.
(Ik word nou eenmaal niet graag opgegeten. :P )
Keer daarop toch nieuwsgierig wat ie nou wilde met die vingers.
En toen trok hij mn hand richt zn koppie en draaide z`n bekkie zo, dat mn middelvinger idd tegen het snoepje duwde. _O_ Hoe geniaal is dat?! :X
^O^ Typische rattenstreken. Mooi, hoe ze overal zelf een oplossing voor vinden en zich aanpassen aan het leven wat ze geboden wordt. In gevangenschap is dat (meestal) goed en in het wild soms ronduit slecht, maar toch zullen ze er altijd zijn.

Ik zag ooit een docu over een tempel in India meen ik, die door ratten bewoond werd en de ratten dus ook heilig waren. De Amerikaanse programmamaker zat daar temidden van honderden ratten. Ze liepen over hem heen als hij ging zitten en kwamen aan hem snuffelen als hij rondliep. Het waren er echt honderden, zoniet duizenden en ze vonden het heel normaal dat er mensen tussen ze door liepen. Deden niets, waren alleen maar nieuwsgierig. Geweldig! Hoewel ik het misschien niet heel fijn zou vinden om tussen honderden/ duizenden wilde ratten te zitten was dat bijzonder om te zien hoe die beestjes een evenwicht hadden gevonden tussen hun woonplek en de mensen die daar kwamen :)
pi_99861873
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 00:00 schreef childintime het volgende:

[..]

^O^ Typische rattenstreken. Mooi, hoe ze overal zelf een oplossing voor vinden en zich aanpassen aan het leven wat ze geboden wordt. In gevangenschap is dat (meestal) goed en in het wild soms ronduit slecht, maar toch zullen ze er altijd zijn.

Ik zag ooit een docu over een tempel in India meen ik, die door ratten bewoond werd en de ratten dus ook heilig waren. De Amerikaanse programmamaker zat daar temidden van honderden ratten. Ze liepen over hem heen als hij ging zitten en kwamen aan hem snuffelen als hij rondliep. Het waren er echt honderden, zoniet duizenden en ze vonden het heel normaal dat er mensen tussen ze door liepen. Deden niets, waren alleen maar nieuwsgierig. Geweldig! Hoewel ik het misschien niet heel fijn zou vinden om tussen honderden/ duizenden wilde ratten te zitten was dat bijzonder om te zien hoe die beestjes een evenwicht hadden gevonden tussen hun woonplek en de mensen die daar kwamen :)
Oh ja die documentaire heb ik ook gezien!!
Dat waren er echt een hele hoop!
Mensen kwamen ook offers aan die ratjes brengen he?
Bordjes met van alles en nog wat aan snaai erop.
Fruit,rijst en graan en bloemblaadjes meuk volgens mij.
pi_99864874
Leuk dat dit topic zo in leven blijft, ze blijven leuk ratjes. O+
pi_99878119
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 02:02 schreef Martin1234 het volgende:
Leuk dat dit topic zo in leven blijft, ze blijven leuk ratjes. O+
Weet je.... "I have a dream!" ( :P )
Dat op een dag de mensen wakker worden, accuut genezen zijn van dat suffe knaagspul; cavia`s, knijnuh, hamsters, :r en zich over die staarten fobie kunnen zetten en gewoon allemaal overstappen op een intelligenter huisdiertje, de rat! ;)

Krijg je een hoop blijere kinder`s van.
Eindelijk een diertje in huis waar, naast hond of kat, ècht mee te spelen valt.

Maar ach, de vooroordelen zitten zo ingebakken, denk niet dat de rat ooit bovenin het lijstje met meest favo huisdier zal komen te staan. :N Jammer....
  maandag 25 juli 2011 @ 01:25:18 #169
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99906344
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 15:13 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Dat op een dag de mensen wakker worden, accuut genezen zijn van dat suffe knaagspul; cavia`s, knijnuh, hamsters, :r en zich over die staarten fobie kunnen zetten en gewoon allemaal overstappen op een intelligenter huisdiertje, de rat! ;)

Maar ach, de vooroordelen zitten zo ingebakken, denk niet dat de rat ooit bovenin het lijstje met meest favo huisdier zal komen te staan. :N Jammer....
Hihi....Heb nu weer cavia's......Zij zijn minder beweeglijk dan ratten en veel meer vluchtdieren, dus veel minder een gevaar voor hond......Maar ze zijn wel veel dommer dan ratten; ratten kunnen veel meer en leren meer van situaties die ze hebben meegemaakt.
pi_99930145
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 01:25 schreef childintime het volgende:

[..]

Hihi....Heb nu weer cavia's......Zij zijn minder beweeglijk dan ratten en veel meer vluchtdieren, dus veel minder een gevaar voor hond......Maar ze zijn wel veel dommer dan ratten; ratten kunnen veel meer en leren meer van situaties die ze hebben meegemaakt.
:') Ow sorry! :') hihi <-- nerveus lachje
`K wist niet dat je Cavia`s had joh, wilde je niet tegen je hoofd stoten hoor! ;)
Het zijn ook gewoon een beetje simpele hysterische diertjes vaak. Daarom heb ik er niet zo heel veel mee. :@

Ik heb er vroeger wel eens een voor mn verjaardag gekregen.
Beestje heb ik niet lang gehad volgens mij, hij ging vrij snel dood.
Al gingen we later wel twijfelen of hij nou echt wel dood was of dat we hem perongeluk levend begraven hebben. :@
Want...doen cavia`s aan winterslaap?? Indien 'ja' dan is hij waarschijnlijk toch niet zo dood geweest als wij dachten. :N
  maandag 25 juli 2011 @ 19:21:19 #171
82207 Chokeme
DIY Viroloog
pi_99931142
Eehm. :D Meen je dat?
Een slapende cavia ademt en voelt warm aan? Een dooie niet?
It's okay to be white
pi_99945010
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 19:21 schreef Chokeme het volgende:
Eehm. :D Meen je dat?
Een slapende cavia ademt en voelt warm aan? Een dooie niet?
Nee, zouden ze in winterslaap zijn, dan zijn ze koud en zie je ze niet echt ademen. Klein beetje misschien maar.
Maar heb het nu toch maar even zelf opgezocht en cavia`s houden gèèn winterslaap!
Gelukkig maar! :D
  dinsdag 26 juli 2011 @ 23:53:28 #173
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_99985451
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 18:54 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

:') Ow sorry! :') hihi <-- nerveus lachje
`K wist niet dat je Cavia`s had joh, wilde je niet tegen je hoofd stoten hoor! ;)
Het zijn ook gewoon een beetje simpele hysterische diertjes vaak. Daarom heb ik er niet zo heel veel mee. :@

Ach, ze zijn wel grappig, maar ik heb er idd lang niet zoveel mee als met ratten. Laatst ging 1 van de cavia's op zijn achterpoten tegen het gaas aan staan; dat is gewoon hilarisch om te zien, zo'n dikke bom, die dan net doet of hij wil gaan klimmen :') Het zijn best aanhankelijke beestjes, maar wil je een slim dier, die echt op je ingespeeld raakt dan heb je niets aan een cavia....Mijn cavia's piepen als ze eten willen, wie dat eten dan ook aan ze geeft maakt ze niet uit; bij de ratjes was dat wel degelijk van belang, van een onbekende zouden ze niets aangepakt hebben :{w

Klopt van die tempel, die ratten waren daar heilig en kregen ook schalen met offers. Ik vond dat heel bijzonder om te zien :)
pi_100044842
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 23:53 schreef childintime het volgende:

[..]

Ach, ze zijn wel grappig, maar ik heb er idd lang niet zoveel mee als met ratten. Laatst ging 1 van de cavia's op zijn achterpoten tegen het gaas aan staan; dat is gewoon hilarisch om te zien, zo'n dikke bom, die dan net doet of hij wil gaan klimmen :') Het zijn best aanhankelijke beestjes, maar wil je een slim dier, die echt op je ingespeeld raakt dan heb je niets aan een cavia....Mijn cavia's piepen als ze eten willen, wie dat eten dan ook aan ze geeft maakt ze niet uit; bij de ratjes was dat wel degelijk van belang, van een onbekende zouden ze niets aangepakt hebben :{w

Klopt van die tempel, die ratten waren daar heilig en kregen ook schalen met offers. Ik vond dat heel bijzonder om te zien :)
Geweldig gezicht lijkt me dat ja, zo`n dik bolletje dat denkt dat hij klimmen kan! _O-

De jongens hier maakt het niets uit van wie ze iets lekkers toegestopt krijgen hoor.
Misschien is het iets wat vrouwtjes doen?
Het is hen echt puur om de snaai te doen, het boeit ze niet wie ze dat dan geeft.
Wapper maar voor de gein met een stukje meloen voor de neus, ze hebben dan echt alleen maar oog voor de meloen! :D

Als je ze wil aaien hebben ze wel hun voorkeur.
Zo heb ik het idee dat Marcel het minst op een aai van mij zit te wachten en bij mn dochter is het juist weer Melle die er niet altijd trek in heeft.
:)
Misschien dat mijn manier van kriebelen niet in het straatje van Marcel past?
Melle zal dat dan juist weer met mn dochter hebben denk ik?

Jammer voor Marcel voor de komende dagen, want mn dochter durft de komende dagen even niet te aaien.
Ze heeft namelijk in 1 keer (!) 9 wratjes van dr handen laten branden!
Giga blaren heeft ze nu en Daantje kennende.....(onze manicure rat ;) velletjes en oneffenheden duld hij niet! :X )
Een aantal blaren heeft ze dan wel pleisters overheen, maar alle drie de ventjes willen daar gelijk aan trekken, the minute dat ze dr hand toch in de kooi doet. :X

Dan hebben we idd dezelfde docu zitten kijken! :D :Y
pi_100152663

zondag 31 juli 2011 @ 12:25:04 #176
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_100152701
die 2e :D
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_100153947
Aawwwww die bekkies!!
O+
  zondag 14 augustus 2011 @ 01:13:50 #178
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_100699643
O+
  zondag 14 augustus 2011 @ 01:22:24 #179
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_100699917
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 13:39 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Geweldig gezicht lijkt me dat ja, zo`n dik bolletje dat denkt dat hij klimmen kan! _O-

De jongens hier maakt het niets uit van wie ze iets lekkers toegestopt krijgen hoor.
Misschien is het iets wat vrouwtjes doen?
Het is hen echt puur om de snaai te doen, het boeit ze niet wie ze dat dan geeft.
Wapper maar voor de gein met een stukje meloen voor de neus, ze hebben dan echt alleen maar oog voor de meloen! :D

Als je ze wil aaien hebben ze wel hun voorkeur.
Zo heb ik het idee dat Marcel het minst op een aai van mij zit te wachten en bij mn dochter is het juist weer Melle die er niet altijd trek in heeft.
:)
Misschien dat mijn manier van kriebelen niet in het straatje van Marcel past?
Melle zal dat dan juist weer met mn dochter hebben denk ik?

Jammer voor Marcel voor de komende dagen, want mn dochter durft de komende dagen even niet te aaien.
Ze heeft namelijk in 1 keer (!) 9 wratjes van dr handen laten branden!
Giga blaren heeft ze nu en Daantje kennende.....(onze manicure rat ;) velletjes en oneffenheden duld hij niet! :X )
Een aantal blaren heeft ze dan wel pleisters overheen, maar alle drie de ventjes willen daar gelijk aan trekken, the minute dat ze dr hand toch in de kooi doet. :X

Dan hebben we idd dezelfde docu zitten kijken! :D :Y
De meiden die we hadden waren heel eenkennig. Misschien is dat idd het verschil tussen de mannen/ vrouwen. Dat zie je ook veel bij katten en honden. En hun persoonlijkheid speelt natuurlijk mee, mijn dochter kon veel beter met de overheersende rat omgaan en ik had veel meer met de onderdanige rat......
pi_100711554
Ik las hierboven ergens dat 3 of 4 ratten natuurlijker is qua rangorde, en dat klinkt ook wel logisch, maar het lijkt me wel lastiger om ze dan allemaal lief en tam te maken. Tenminste, een kennis had 4 vrouwtjes en er was er maar eentje die je kon oppakken, de rest zag vingers voor eten aan :{ Nou kan dat natuurlijk aan het baasje liggen, maar het lijkt me wel lastig om er 4 tegelijk op schoot te nemen (en in de gaten te houden). Met 2 lukt het prima om ze allebei superlief te maken, maar 4? Nou bedenk ik me dat die kennis natuurlijk vrouwtjes had, en die zijn over het algemeen drukker en avontuurlijker, dus dan is het nog lastiger :D Als ik ooit nog ratjes neem, en dan 4, dan heb ik denk ik liever mannen. Of gaat dat dan weer niet zo goed als het er veel zijn?
pi_100712154
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 15:13 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Ik vind cavia's ook niet zo bijzonder. Ze kunnen niks en ze piepen alleen maar :P Maar je hebt uitzonderingen :) Ik had er vroeger eentje die écht aan mij gehecht was. Ze was mn beste kleine vriendinnetje O+ Ze was zelfs zindelijk! :o Ik had haar zo'n beetje de hele dag op schoot en gaf haar ook gewoon eten op schoot :P Normaal gaat een cavia na een tijdje gewoon plassen.. Maar deze hield het in tot ik naar de wc ging en haar in het gootsteentje zette :D Geniaal toch? Ik ben er ook maar toevallig achter gekomen. Het leek me de handigste plek om haar even te laten, en ze begon gewoon te plassen :') Wat ik ook zo leuk vond was dat ze me overal naartoe volgde als ik haar op de grond zette. En als ik met haar tv ging kijken en ik zette haar op mn schoot, wilde ze altijd omhoog klimmen en zo dicht mogelijk bij mn hoofd zitten. Ze was heel schattig en vrij klein, met allemaal kruintjes en bruin met een grote witte vlek en 1 wit pootje O+

Maar het is een ratten topic :+ en buiten deze ene cavia vind ik ratten ook veel leuker. Ze zijn zo lekker slim en ze leren dingen en ze doen af en toe echt bijna menselijk :D geniale beesten.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:14:12 #182
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_100733982
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 14:18 schreef pasopikbijt het volgende:
Ik las hierboven ergens dat 3 of 4 ratten natuurlijker is qua rangorde, en dat klinkt ook wel logisch, maar het lijkt me wel lastiger om ze dan allemaal lief en tam te maken. Tenminste, een kennis had 4 vrouwtjes en er was er maar eentje die je kon oppakken, de rest zag vingers voor eten aan :{ Nou kan dat natuurlijk aan het baasje liggen, maar het lijkt me wel lastig om er 4 tegelijk op schoot te nemen (en in de gaten te houden). Met 2 lukt het prima om ze allebei superlief te maken, maar 4? Nou bedenk ik me dat die kennis natuurlijk vrouwtjes had, en die zijn over het algemeen drukker en avontuurlijker, dus dan is het nog lastiger :D Als ik ooit nog ratjes neem, en dan 4, dan heb ik denk ik liever mannen. Of gaat dat dan weer niet zo goed als het er veel zijn?
Volgens mij gaan mannen samen prima, zolang ze vanaf het begin bij elkaar zijn of kleintjes bij ouderen. Maar geen vrouwtjes in de buurt. Ik heb gehoord dat ze dan sneller kunnen gaan vechten. Mannen stinken alleen behoorlijk. Ik vond de vrouwtjes al aardig stinken; mijn zus had ooit eens een mannetjesmuis en die stonk idd ook flink!

Maar over het algemeen zijn "mannendieren" makkelijker dan de vrouwtjes. Dat vind ik met honden, katten, konijnen en cavia's ook :Y

Ik denk als je een groepje groter dan 2 hebt, ze er ook meer voor kunnen kiezen of ze wel of niet bij je willen zitten. De overheersende rat wilde graag bij dochter. De onderdanige tilde ik dan vaak op, maar ik vraag me af of zij daar wel zo'n behoefte aan had. Maar de enige keus die ze dan had, was alleen blijven zitten. Niet elke rat vindt het even leuk om bij je te zitten, de meer onzekere typjes willen wel even snuffelen maar liever niet opgepakt worden. Als je er meer dan 2 hebt, kunnen degeen die dat niet willen gewoon gezellig samen ergens blijven zitten.
pi_100739157
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:14 schreef childintime het volgende:

[..]

Volgens mij gaan mannen samen prima, zolang ze vanaf het begin bij elkaar zijn of kleintjes bij ouderen. Maar geen vrouwtjes in de buurt. Ik heb gehoord dat ze dan sneller kunnen gaan vechten. Mannen stinken alleen behoorlijk. Ik vond de vrouwtjes al aardig stinken; mijn zus had ooit eens een mannetjesmuis en die stonk idd ook flink!

Maar over het algemeen zijn "mannendieren" makkelijker dan de vrouwtjes. Dat vind ik met honden, katten, konijnen en cavia's ook :Y

Ik denk als je een groepje groter dan 2 hebt, ze er ook meer voor kunnen kiezen of ze wel of niet bij je willen zitten. De overheersende rat wilde graag bij dochter. De onderdanige tilde ik dan vaak op, maar ik vraag me af of zij daar wel zo'n behoefte aan had. Maar de enige keus die ze dan had, was alleen blijven zitten. Niet elke rat vindt het even leuk om bij je te zitten, de meer onzekere typjes willen wel even snuffelen maar liever niet opgepakt worden. Als je er meer dan 2 hebt, kunnen degeen die dat niet willen gewoon gezellig samen ergens blijven zitten.
Ik vind de mannetjes juist wel lekker ruiken maar dat komt omdat het een vertrouwde geur is van vroeger :+ En het is natuurlijk leuk als ze allemaal tam zijn enzo, maar inderdaad, als die er zelf voor kiest om niet te komen knuffelen moet je hem ook maar lekker rat laten zijn. De fase in mn leven dat ik wil dat alle dieren me leuk vinden ben ik wel overheen :P Maar dan toch, als je ze van jongs af aan hebt, en ze lekker vaak bijv. in je vest meedraagt, leren ze dat mensen zo slecht niet zijn en hebben ze eigenlijk de kans niet om afstandelijk te worden :P
  maandag 22 augustus 2011 @ 01:55:42 #184
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_101028313
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:26 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Ik vind de mannetjes juist wel lekker ruiken maar dat komt omdat het een vertrouwde geur is van vroeger :+ En het is natuurlijk leuk als ze allemaal tam zijn enzo, maar inderdaad, als die er zelf voor kiest om niet te komen knuffelen moet je hem ook maar lekker rat laten zijn. De fase in mn leven dat ik wil dat alle dieren me leuk vinden ben ik wel overheen :P Maar dan toch, als je ze van jongs af aan hebt, en ze lekker vaak bijv. in je vest meedraagt, leren ze dat mensen zo slecht niet zijn en hebben ze eigenlijk de kans niet om afstandelijk te worden :P
Maar dat kon hier natuurlijk niet. Vanmiddag heeft de hond in de tuin weer een muis doodgebeten.... Wat een moordmachine is dat ook zeg... 2 Keer gooide hij die muis achterin zijn bek, beet er flink op en muis kwam er vermorzeld uit.....1 Ding, het is iig humaner dan hoe de kat het doet......Muis was bij de eerste beet al zo goed als dood; de kat zit er rustig een half uur mee te spelen :N
pi_101037260
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 01:55 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar dat kon hier natuurlijk niet. Vanmiddag heeft de hond in de tuin weer een muis doodgebeten.... Wat een moordmachine is dat ook zeg... 2 Keer gooide hij die muis achterin zijn bek, beet er flink op en muis kwam er vermorzeld uit.....1 Ding, het is iig humaner dan hoe de kat het doet......Muis was bij de eerste beet al zo goed als dood; de kat zit er rustig een half uur mee te spelen :N
Dat ken ik ja. Wij hebben hier altijd katten gehad en ik heb meerdere keren een prooi van ze afgepakt en uit zn lijden verlost ;( Echt zo'n zielig gezicht als ze ermee gaan overgooien en dat beestje blijft maar piepen..
  woensdag 24 augustus 2011 @ 00:52:30 #186
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_101113405
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:06 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Dat ken ik ja. Wij hebben hier altijd katten gehad en ik heb meerdere keren een prooi van ze afgepakt en uit zn lijden verlost ;( Echt zo'n zielig gezicht als ze ermee gaan overgooien en dat beestje blijft maar piepen..
Dat is zielig ja. Toen ik hond tekeer zag gaan, besefte ik me direkt dat een rat tegen hem echt geen partij zou zijn. Hij is blind en doof als hij een prooidier ziet. Zijn kaken zijn zo sterk dat hij ze in 1 keer doodbijt. Pas na zijn dood komen er weer ratjes :Y
pi_101135339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 00:52 schreef childintime het volgende:

[..]

Dat is zielig ja. Toen ik hond tekeer zag gaan, besefte ik me direkt dat een rat tegen hem echt geen partij zou zijn. Hij is blind en doof als hij een prooidier ziet. Zijn kaken zijn zo sterk dat hij ze in 1 keer doodbijt. Pas na zijn dood komen er weer ratjes :Y
Dat lijkt me dan de veiligste optie ja ;)
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:07:54 #188
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_101196773
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 18:00 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan de veiligste optie ja ;)
Dochter heeft een appartementje gekregen. "Mam, mag ik Bo (poes) mee?" Ik "nee natuurlijk niet, hij is al 12 en moet niet nog eens verhuizen, je appartementje is te klein voor een poes".

"Maar ik wil zo graag een huisdier", ik; "dan neem je ratjes, gezellig :D "
pi_101197455
Sowieso knaagdieren! Ik heb een hamster gehad, 3 cavia's, 2 ratten en een konijn. Wil binnenkort maar weer eens een knagend vriendje kopen. Ik vond de ratjes en de cavia's het leukst. Die zochten ook echt contact. Mijn konijn rende voor alles en iedereen weg. Zelfs voor een wortel. Mijn hamster was zo dom dat hij gemiddeld 5 keer per dag ergens vanaf viel of ergens tegen aan liep. Ben in dubio..ratjes of cavia's?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:44:44 #190
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_101197997
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:26 schreef starla het volgende:
Sowieso knaagdieren! Ik heb een hamster gehad, 3 cavia's, 2 ratten en een konijn. Wil binnenkort maar weer eens een knagend vriendje kopen. Ik vond de ratjes en de cavia's het leukst. Die zochten ook echt contact. Mijn konijn rende voor alles en iedereen weg. Zelfs voor een wortel. Mijn hamster was zo dom dat hij gemiddeld 5 keer per dag ergens vanaf viel of ergens tegen aan liep. Ben in dubio..ratjes of cavia's?
Ratjes :Y Ik heb nu cavia's en die rennen weg en verstoppen zich. Ik vond dat we met de ratjes veel meer contact hadden dan met de cavia's. Wel grappig wat je schrijft; ik had een konijn uit de opvang; het leukste konijn van de wereld O+ Als hij in de tuin zat en ik riep hem, dan kwam'ie snel aanrennen en ging als een hondje tegen mijn been opstaan. Ik kon hem zo oppakken. Hij is zelfs tijdens de verhuizing gewoon los mee in de auto gegaan :D Hij gedroeg zich echt als een hondje, was zindelijk en wilde niets liever dan aangehaald worden. Maar dan zul je op zoek moeten in opvangs; dan zie je echt wat voor karakter een konijn heeft. Als ze klein zijn weet je niet hoe ze zich gaan ontwikkelen (en trouwens, voor hen is het ook veel beter er 2 te nemen, hoewel daar ook uitzonderingen voor zijn, maar dat kunnen ze je in de opvang vertellen).
pi_102866847
Even n ratten schopje omhoog. Leuk topic om te lezen. Er komen hier misschien 3 ratten wonen. :-D
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  maandag 10 oktober 2011 @ 01:46:50 #192
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_102903971
Dochter wil graag ratjes in haar appartementje. Ik ben bang dat ze ze niet goed kan verzorgen. De laatste keer dat ze ratjes had, woonde ze bij mij en verzorgde ik ze. Zij deed alleen maar de leuke dingen met ze; ik vooral het verschonen en de verzorging. Aan de ene kant moet ze verantwoordelijkheid leren, aan de andere kant wil ik niet dat levende wezens als proefkonijn gebruikt mogen worden.... Als zij besluit om bij vriendje te gaan slapen voor 1 of 2 nachten en de ratjes worden dan totaal vergeten vind ik dat niet zo'n jofel idee.....
pi_102935108
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 09:22 schreef Dandilion het volgende:
Even n ratten schopje omhoog. Leuk topic om te lezen. Er komen hier misschien 3 ratten wonen. :-D
Ah gaaf!! Leuk joh. :Y
Wel met foto`s strooien he als je ze hebt! ;)
pi_102935277
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 01:46 schreef childintime het volgende:
Dochter wil graag ratjes in haar appartementje. Ik ben bang dat ze ze niet goed kan verzorgen. De laatste keer dat ze ratjes had, woonde ze bij mij en verzorgde ik ze. Zij deed alleen maar de leuke dingen met ze; ik vooral het verschonen en de verzorging. Aan de ene kant moet ze verantwoordelijkheid leren, aan de andere kant wil ik niet dat levende wezens als proefkonijn gebruikt mogen worden.... Als zij besluit om bij vriendje te gaan slapen voor 1 of 2 nachten en de ratjes worden dan totaal vergeten vind ik dat niet zo'n jofel idee.....
Als zij bij vriendje gaat logeren zullen waarschijnlijk de ratjes bij jouw komen logeren.
Zit je alsnog met een fle jagertje en mooie prooi diertjes in huis. :{
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 01:16:36 #195
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_102943286
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 22:07 schreef pepper_961 het volgende:

[..]

Als zij bij vriendje gaat logeren zullen waarschijnlijk de ratjes bij jouw komen logeren.
Zit je alsnog met een fle jagertje en mooie prooi diertjes in huis. :{
Als ze er al aan denkt dat de diertjes verzorging nodig hebben......Als ik ging werken moest ik altijd voor ik weg ging zeggen dat ze de hond uit moest laten en eten geven. Als ik het niet vroeg en thuis kwam, zei ze gewoon "je had het niet gevraagd", terwijl die hond dan op knappen stond. We hebben het nu uitgebreid besproken. Ik vind het niet verantwoord. De enige optie is bv wat Zebravinkjes in een grote kooi. Die stinken niet, kunnen ook wel even een dagje alleen zijn en hoeven niet uit hun kooi.

Ze wil heel graag een diertje; ze kan slecht alleen zijn en heeft echt behoefte aan wat leven om zich heen. Ik vind dat ratjes gewoon veel zorg en aandacht nodig hebben, anders vereenzamen (zelfs als ze met zijn 2en zijn) of vervuilen ze. Zij zou rustig vergeten haar ramen dicht te doen als ze de ratjes los zou laten lopen; er niet aan denken dat ze aan stroomdraden kunnen knagen; de vaatwasser dichtdoen en aanzetten zonder te controleren of er niet een ratje in gekropen is :{

Ik kan ratjes niet voor haar verzorgen idd. Niet hier thuis. Ze zouden hier nooit los kunnen en door werk heb ik gewoon te weinig tijd voor ze. Dan zouden ze dus altijd in hun kooi zitten en kan ik soms bijna 24 uur geen aandacht aan ze geven (draai 22 uurs diensten).
pi_103106197
We gaan kijken bij een rattery!!!
You can make it ?
pi_104060871
Ik heb even een vraag.

Ik heb gisterenavond rond deze tijd het water van mijn ratjes ververst en sindsdien is er maar ongeveer 10 ml uit gedronken. Dit door twee ratjes van 1 jaar en 9 maanden. Ik had ergens gelezen dat ze 10 ml per 100 gram lichaamsgewicht moeten drinken, dus wat ze nu binnenkrijgen is veel te weinig. Ze wegen allebei namelijk rond de 350 gram.
Verder eten ze wel goed en zijn ze allebei energiek en beweeglijk (vooral als ik probeer te slapen natuurlijk ;)), dus ik denk niet dat ze iets onder de leden hebben. Ze hebben nooit echt heel veel gedronken, maar het is nu nog veel minder dan voorheen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer gaan drinken?
pi_104061094
Ik heb nu ook nog 5 ratjes, echt te gek zijn ze!
Heb een Furret XL Tower en dat is echt wel dé kooi die me het beste bevalt tot nu toe :)

Als de ratjes er niet meer zijn, wil ik 2 fretjes. De kooi is al "fret proof".
M'n ex-vriendin heeft een fretje van een maand of 9 oud, fantastisch diertje :)

Dit is Teun de fret, toen hij 4 weken bij mij logeerde ivm vakantie van baasje:

Zowel ratjes als fretjes in 1 huis houden betekent goed opletten!
Je houdt namelijk alleen fretjes over als ze elkaar ontmoeten...

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-11-2011 00:25:40 ]
pi_104061145
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 00:10 schreef MonkeyBack het volgende:
Ik heb even een vraag.

Ik heb gisterenavond rond deze tijd het water van mijn ratjes ververst en sindsdien is er maar ongeveer 10 ml uit gedronken. Dit door twee ratjes van 1 jaar en 9 maanden. Ik had ergens gelezen dat ze 10 ml per 100 gram lichaamsgewicht moeten drinken, dus wat ze nu binnenkrijgen is veel te weinig. Ze wegen allebei namelijk rond de 350 gram.
Verder eten ze wel goed en zijn ze allebei energiek en beweeglijk (vooral als ik probeer te slapen natuurlijk ;)), dus ik denk niet dat ze iets onder de leden hebben. Ze hebben nooit echt heel veel gedronken, maar het is nu nog veel minder dan voorheen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer gaan drinken?
Ik denk dat ze echt wel genoeg drinken.
Als het kouder wordt, drinken mijn ratjes ook minder.
Bij twijfel kan je af en toe een stukje fruit geven, zit ook vocht in.
Niet teveel, krijg je weer van die vieze poepjes van :P
pi_104081261
Oke bedankt!
Gelukkig valt het wel mee en hoef ik me geen zorgen te maken. Ze krijgen regelmatig witlof en komkommer, dus daar krijgen ze ook wel redelijk wat vocht mee binnen.
pi_104107247
Ik wil ook weer ratten, is jaren geleden. Maar mag niet op studentenkamer (en is trouwens ook niet heel erg handig...)
Op &lt;a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"&gt;&lt;/a&gt; schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  dinsdag 8 november 2011 @ 12:05:15 #202
303996 Saarbarbaar
Panic Chaos Disaster ^^
pi_104115327
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:35 schreef dralion13 het volgende:
Ik wil ook weer ratten, is jaren geleden. Maar mag niet op studentenkamer (en is trouwens ook niet heel erg handig...)
Heb je een huisbaas die regelmatig komt kijken? Ik woon namelijk ook in een studentenhuis, al anderhalf jaar. Heb de huisbaas nooit gezien :') Heb zelf een hok gebouwd van 70x70x100 cm, heb 3 ratjes en geen haan die ernaar kraait :) (/wat niet weet, wat niet deert ofzo)
pi_104115637
Binnenkort is er iig een inspectie. Wat meer een probleem is is denk ik dat ik regelmatig naar mijn ouders ga in het weekend, en meenemen is niet heel handig.
Op &lt;a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"&gt;&lt;/a&gt; schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_104143801
De ratjes zijn er! 4 jongens!! :-D uit hetzelfde nestje. 2 huskies, 1 zwarte en 1 blauw ( grijs )
Wij hebben een ferplast xl.
You can make it ?
pi_104147612
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:44 schreef Dandilion het volgende:
De ratjes zijn er! 4 jongens!! :-D uit hetzelfde nestje. 2 huskies, 1 zwarte en 1 blauw ( grijs )
Wij hebben een ferplast xl.
:D
PICS!

Oh ja, ik moet ze zelf ook nodig weer eens maken...
  woensdag 9 november 2011 @ 01:22:10 #206
303996 Saarbarbaar
Panic Chaos Disaster ^^
pi_104149437
Hier weer eens een foto van mijn meneertjes. Van links naar rechts: Charly, Phaylix en Bender. Morgen met Phaylix naar de dierenarts; heb een splinter ontdekt in z'n huid :{

pi_104167041
Ik fok! op mijn iPhone. Ik Zal t weekend fotos uploaded vanaf pc.
You can make it ?
pi_107320674
You can make it ?
pi_107365282
Ik ben er net achter gekomen dat ik wel huisdieren mag, zolang ze maar op mijn kamer blijven en anderen er geen last van hebben *O*

Ik zit nu alleen nog een beetje met de weekenden dingen als zelfstudieweken en vakanties. Meenemen naar ouders is niet zo'n heel goed plan.
Als ik daar wat op gevonden heb wil ik zeker weer ratten :D
pi_108932990
Het gaat heel goed hier met de ratten. Echt geweldige beestjes! Zijn supertam.
You can make it ?
pi_110093185
Een paar weken geleden heeft mijn stiefzus een rat gekregen voor haar verjaardag. Sinds dien wil ik er ook graag een. Ik heb gelezen dat het niet goed is om een ratje alleen te houden.
Mijn stiefzus heeft er al 3 gehad allemaal alleen en ook nog eens uit de dieren winkel en ze heeft nooit problemen gehad. Heeft een van jullie tips? En waar hebben jullie jullie ratjes vandaan?

Ik mag er een (of twee als dat echt noodzakelijk is. Al wil ik er natuurlijk het liefst meerdere ;)) van mijn moeder maar mijn ouders zijn gescheiden. Eens in de twee weken ga ik van vrijdagavond t/m zondag avond naar mijn vader en de vraag is dus of ik het beestje dan elke keer mee moet nemen. Als dat noodzaak is, wil ik dat zeker met liefde doen maar het is toch wel een gedoe.
pi_110264154
Dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan of je moeder in de tijd dat jij weg bent voor de ratten wil zorgen en ze aandacht wil geven. Ik heb tijdenlang elk weekend mijn ratten in een reiskooitje gedaan en ze in de trein meegesleept naar mijn toenmalige vriend, ging prima. Maar dat betekent ook wel dat je 2 kooien moeten hebben.
Een rat alleen houden is trouwens echt heel sneu voor het diertje, hoeveel aandacht jij ook voor hem/haar hebt, je kunt geen soortgenootje vervangen. Er zitten heel veel ratjes in de opvang en anders kun je ook bij een rattery terecht (die proberen de gezondheid van de ratten nog in de gaten te houden) in plaats van bij een dierenwinkel. Als je echt interesse hebt dan kan ik je wel wat linkjes doorsturen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 08:28:51 #213
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110264173
Ik had ook twee ratjes. Nu zijn ze dood ;(
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_114920695

Dit is Derek :-)
een mooie grijze husky
You can make it ?
pi_114920868

Denzil, de zwarte en Albert dat is een American Blue
You can make it ?
pi_115032650
Een goeie vriendin van mij heeft ook al ratjes sinds ik haar ken, en zij woont ook op kamers en gaat tussendoor naar haar ouders. Tegenwoordig heeft ze een huisgenootje die dan voor twee dagen wat voer naar binnen wil gooien, maar daarvoor nam ze ze altijd mee. Ze had heel handig een hok op haar kamer én een hok bij haar ouders. Ze nam die beestjes overal mee naartoe dus die waren het gewend om vervoert te worden. Ze heeft een klein reismandje waar ze met z'n tweeën lekker knus in zaten op een handdoek. Dat dingetje past heel makkelijk in een goeie tas en gaat aan de bovenkant open dus dat is ideaal.
pi_115063234
Ik heb ook een reismandje. 2 x gebruikt buitenshuis, bij het ophalen en naar dierenarts.
Toen de ratjes nog klein waren gingen ze in reismandje als de kooi schoon werd gemaakt. Nu kunnen los op de bank.
You can make it ?
pi_115345465
Hoi!

was vanmiddag bij het dierenasiel, en heb 4 ratjes van hun dood gered. ze waren al erg oud(1,5 j) en werden morgen opgehaald om te voeren.

Nu heb ik al 9 ratjes, en heb er geen plek voor, ik heb ze nu in 2 hamsterkooien, verbonden met elkaar. maar dit is niet groot genoeg. Ik wil ze graag nog een goed jaartje geven, het zijn erg tamme en gezonde ratjes!

Nu was mijn vraag of iemand nog een ratten/frettenkooi, of iets was kan dienen als een goeie rattenkooi heeft.

ik zal straks nog een oproep doen in het FHF stukje.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 20:12:52 #219
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_115349053
nou ik heb vorige week toevallig mijn reuze rattekooi naar de dierenopvang gedaan omdat ik toch geen ratjes meer ga aanschaffen....had ik dat geweten..net te laat! Succes met zoeken!
pi_115362444
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 20:12 schreef scrub_nurse het volgende:
nou ik heb vorige week toevallig mijn reuze rattekooi naar de dierenopvang gedaan omdat ik toch geen ratjes meer ga aanschaffen....had ik dat geweten..net te laat! Succes met zoeken!
Ah, erg jammer. maar toch bedankt! ;)
pi_115364420
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:37 schreef Naaaait93 het volgende:
Hoi!

was vanmiddag bij het dierenasiel, en heb 4 ratjes van hun dood gered. ze waren al erg oud(1,5 j) en werden morgen opgehaald om te voeren.

Nu heb ik al 9 ratjes, en heb er geen plek voor, ik heb ze nu in 2 hamsterkooien, verbonden met elkaar. maar dit is niet groot genoeg. Ik wil ze graag nog een goed jaartje geven, het zijn erg tamme en gezonde ratjes!

Nu was mijn vraag of iemand nog een ratten/frettenkooi, of iets was kan dienen als een goeie rattenkooi heeft.

Welke regio? :)
pi_115366217
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Welke regio? :)
Gelderland :) Kan wat uitwijken.
pi_115367529
Dit is een van de boefies, dit is echt de liefste, en slimste van het 4-tal!
pi_115369914
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 01:06 schreef Naaaait93 het volgende:

[..]

Gelderland :) Kan wat uitwijken.
Ah, dat is dan weer niet helemaal in de buurt van Friesland :P
pi_115369928
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 01:56 schreef Naaaait93 het volgende:
Dit is een van de boefies, dit is echt de liefste, en slimste van het 4-tal!
[ afbeelding ]
Die is mooi!
Heb hier ook al eens wat oudere opvangers gehad :)
Ben nu aan het afbouwen ivm lastige combinatie huisdieren (fretje vs ratje).
pi_115399958
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 08:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die is mooi!
Heb hier ook al eens wat oudere opvangers gehad :)
Ben nu aan het afbouwen ivm lastige combinatie huisdieren (fretje vs ratje).
Ah, ja ik doe het graag! die 2 gaan idd niet samen, ik denk dat je alleen de fretjes overhoud dan.
Iemand nog een mooie kooi staan?:)
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:28:16 #227
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_115405391
Ratten. _O_

Dit zijn mijn ratten. Nieuwsgierig, ondeugend en stronteigenwijs. :7
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_115689927
De jongens hier hebben de laatste tijd wat ruzie! Het gaat er dan best hard aan toe, want eentje had al wat wondjes. Gister wilde een van hun niet terug de kooi in, die wou maar bij mijn vriend op zn schouder zitten en eenmaal binnen, ging die gauw schuilen in de tunnel.
You can make it ?
pi_115784600
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:37 schreef Naaaait93 het volgende:
Hoi!

Heb je al een kooi gevonden? Ik heb zelf ook geen hele kooi meer over, maar mocht je in nood zitten kan ik wel één van de vier ratten van je overnemen? Heb hier twee castraten zitten die dezelfde leeftijd hebben (waarschijnlijk, zijn opvangers waarvan de voorgeschiedenis onbekend is).
pi_116227983
Ik heb nu sinds twee dagen mijn eerste kleine rittens en ze zijn echt super! Ze heten Dio en Gary, vernoemt naar Ronnie James Dio en Gary Moore. Ze waren de eerste dag nog een beetje bang (en pisten en poepten meteen alles onder toen ik ze vast had) maar nu zie je toch wel dat ze zich thuis beginnen te voelen hier. Als je ze eruit haalt rennen ze over je hele lichaam heen en ze durven ook een klein stukje het bureau op. Maar als ze opeens schrikken van een geluidje zitten ze zo weer bij je op schoot O+ Ik probeer ze nu rustig naar hun naam te leren luisteren maar ik ben het opvoeden van ratjes nog niet echt gewend dus het zal wel even duren.
Ik heb net ook een buis opgehangen en ze zitten er de hele tijd in te spelen. Ze vinden het echt geweldig dat het zo beweegt als ze erin springen of erover heen lopen. Heeft iemand trouwens nog tips om ze te leren schouder(stil)zitten?
Don't be a bastard like those people...
pi_116237665
Steeds weer terug zetten op je schouder zetten. :-) en prijzen met woordjes of n lekkernij.

Rittens zijn <3
Wat voor soort en kleuren hebben je ratjes? Foto's maken hoor!
You can make it ?
pi_116237734
Hier vinden ze de hangmatten en gastendoek hangmat het lekkerst om in te slapen.
10 oktober worden de jongens 1 jaar! Echt snel gegaan dat ene jaar.
You can make it ?
pi_116508390
Ik wil misschien ook binnenkort aan een rat beginnen.
Ik neem er dan 2, maar hoe groot moet de kooi zijn, wat kosten ze in onderhoud, lopen ze weg?
Graag tips en advies! :)
Twiddel
pi_116508756
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 september 2012 19:05 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil misschien ook binnenkort aan een rat beginnen.
Ik neem er dan 2, maar hoe groot moet de kooi zijn, wat kosten ze in onderhoud, lopen ze weg?
Graag tips en advies! :)
Kooi: zo groot als je kwijt kan, minimaal 70x50x70cm zou ik aanhouden, groter is beter.
Heb zelf een Furet Tower XL, die bestaat uit 2x de Furet XL en is 1m60 hoog.

Onderhoud: valt mee, vooral voer. Bij ziekte loopt dat natuurlijk wel op, is maar net hoe ver je wil gaan.

Lopen ze weg: ehm, ja. Al heb je ook ratjes die achter je aanlopen als een hondje. Vergeet de kooi wel eens af te sluiten na het voeren en als ik dat dan 's ochtends ontdek zijn ze er vaak niet eens uit geweest. Luie beesten.
Hou loslopende ratjes altijd in de gaten, in het begin snuffelen ze alleen maar wat maar zodra ze een 10 minuten uit de kooi zijn gaan ze knagen...
pi_116511728
Ik heb de ferplast xl. Groot genoeg. Wat speeltjes en zelf handmatjes gemaakt van gastendoekjes.
Bodembedekking gebruik ik hemp.
You can make it ?
pi_116511785
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 20:21 schreef Dandilion het volgende:
Ik heb de ferplast xl. Groot genoeg. Wat speeltjes en zelf handmatjes gemaakt van gastendoekjes.
Bodembedekking gebruik ik hemp.
Hemp hennepvezel idd.
pi_116527831
Qua voer hebben we beaphar een poosje gebruikt en nu momenteel grote zak non merk besteld via zoo plus. Daar zitten garnaaltjes in.
Voor de rest eten ze hier groente, fruit, droge en gekookte pasta en af en toe kattenvoer.
You can make it ?
pi_116529131
Waar hebben jullie je ratten eigenlijk gekocht? :)
Twiddel
pi_116529248
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:41 schreef summer2bird het volgende:
Bij een fokker.
Kost niets meer dan bij een dierenwinkel.
Je weet dan echter wel (mits goede fokker) dat ze gelijk tam zijn, je weet dat het geen inteelt is, etc.

Kans op ziekten is bij een goede fokker ook kleiner.

Ik mail altijd even door hoe oud het ratje is geworden en waar het aan is overleden, zo weet mijn fokker door de jaren heen welke lijnen sterk zijn en waar ze mee door kan gaan.
Lijnen waar ziekten, luchtwegproblemen, verlammingen, tumoren, etc in voorkomen of veel dominante krengen (bijters/moeilijk in de groep) kan ze dan mee stoppen.

Je kan je eens aanmelden op http://www.ratjes.nl.
Krijg je eerst wel wat het standaard gezeik over je heen "welkom, altijd per 2, voeding, huisvesting, bla bla" maar ze weten er wel veel vanaf, weten wat goede fokkers zijn bij jou in de buurt, etc.

Dierenwinkel ratje zou ik niet aan beginnen (al kan dat heel goed gaan, positieve uitzonderingen zijn er altijd).

Waarom?
- geen controle op de lijn, soms inteelt, onbekend welke ziekten voorouders hadden
- oudere, onverkoopbare ratjes worden afgemaakt/ingevroren
- vaak niet aan mensenhanden gewend dus al een achterstand van weken tot maanden om ze tam te krijgen
- er wordt soms "onbeperkt" doorgefokt met vrouwtjes, deze zijn aan één stuk óf zwanger of kleintjes aan het zogen

De ratjes die ik van mijn fokster krijg zijn direct handtam, bijten niet en moeten alleen nog een paar weken aan mij wennen.

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2012 10:56:14 ]
  zaterdag 8 september 2012 @ 10:49:07 #240
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116529268
quote:
Jumper in Arnhem.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116529411
Dit leek mij ook wel een goeie fokker;
http://home.kpn.nl/avw1973/index.html

Heb een mail naar hem/haar gestuurd :)
Twiddel
pi_116529536
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:58 schreef summer2bird het volgende:
Dit leek mij ook wel een goeie fokker;
http://home.kpn.nl/avw1973/index.html

Heb een mail naar hem/haar gestuurd :)
Alleen van dat contract krijg ik jeuk.
http://home.kpn.nl/avw1973/contract.html

Heb bij m'n huidige fokster nooit een contract getekend, als er wat is kan ik mailen/bellen en lossen we het op.
Snap wel dat een fokker z'n foklijn wil beschermen maar als je het contract leest heb je het dier meer te "leen".
pi_116530180
quote:
Eerst rond gezocht op internet, en uiteindelijk bij een rattery in Sliedrecht uitgekomen.
ben echt blij met onze 4 ratten, in de toekomst waarschijnlijk weer bij deze zelfde rattery ratjes nemen.
You can make it ?
pi_116530215
Ik heb hier nu 4 broertjes zitten uit hetzelfde nest. En heb dus geen ervaring met vrouwtjes ratten.

Ik twijfel of ik in de toekomst wederom mannetjes neem of vrouwtjes.
Heeft er iemand hier ervaring met het houden van de verschillende geslachten? Niet samen natuurlijk ;-P
You can make it ?
pi_116530393
Sorry van mijn late reactie pas. Als leek zou ik zeggen dat Dio zwart is en Gary grijs. Officieel was het iets als zwart berken en Russisch dove berken oid. Ze zijn hier nu ondertussen anderhalve week en je merkt dat ze al best aanhankelijk worden :) Smorgens zijn ze meestal al wakker en krijgen ze een aai over hun bol. Ik dacht aan het begin altijd dat Gary de dominante zou worden maar Dio lijkt nu steeds meer dominant. Gary was eerst altijd heel druk maar wordt echt steeds aanhankelijker. Ik had hem net even op mijn bureau gezet zodat ik Dio kon zoeken in de boekenkast en toen ik terugkwam zag ik Gary hulpeloos bij de rand staan wachten tot ik weer terug was :o
Gary heeft wel vaak dat hij een druppeltje urine laat vallen. Ik heb niet de indruk dat hij het expres doet ofzo maar soms is het niet zo fris..

Foto volgt nog ;)
pi_116726023
Ik had toch nog een vraagje over het schouderzitten; is het het handigst de ratten aan te leren echt stil te zitten? Ze kunnen nu al redelijk schouder"zitten", maar bewegen altijd veel op mijn schouders. Lopen via mijn nek naar de andere schouder etc. Ik merk wel dat ze na een tijdje heel druk worden(misschien door verveling ofzo?) maar ik zou juist graag willen dat ze ook wel wat langer op mijn schouder kunnen blijven. Als ik op de laptop even een berichtje wil typen probeert Gary al direct onder mijn shirt te kruipen en Dio via mijn borst te ontsnappen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling(heb ze al 1000x terug gezet).
Iemand tips?
pi_117050866
Ik wist dat ratten van bier houden, maar 1 van mijn ratten heeft sinds kort de slechte gewoonte om mijn bier om te gooien, om vervolgens zoveel mogelijk tot zich te nemen tot ik met een doekje kom.
Erg vervelend.
  donderdag 27 september 2012 @ 20:17:53 #248
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_117326121
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan je eens aanmelden op http://www.ratjes.nl.

Die achtergrond, spacend tijdens het lezen.
pi_117334232
Oeh! Spannend!
Zaterdag krijg ik mijn ratjes.
Het zijn 2 mannetjes, broertjes van elkaar, 5 maand oud.
Wonen al 3 maand in de dierenwinkel, komen van een hobbyfokker af, die een vriend is van de eigenaar van de winkel.
Ze laten zich oppakken, zijn rustig, laten zich aaien, klimmen op schouders, en 1 beet mij wel toen ik hem wou oppakken (was een beetje onhandig :@ ) maar hij beet niet door.
Een zachte waarschuwingsbijt.

Ik koop een mooie kooi, 3 verdiepingen, 86 euro (ja :o )
Wat voor voer, stro oid, huisjes, renradjes, snoepjes en dergelijke moet ik hebben? :@
Twiddel
pi_117334866
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2012 22:34 schreef summer2bird het volgende:
Oeh! Spannend!
Zaterdag krijg ik mijn ratjes.
Het zijn 2 mannetjes, broertjes van elkaar, 5 maand oud.
Wonen al 3 maand in de dierenwinkel, komen van een hobbyfokker af, die een vriend is van de eigenaar van de winkel.
Ze laten zich oppakken, zijn rustig, laten zich aaien, klimmen op schouders, en 1 beet mij wel toen ik hem wou oppakken (was een beetje onhandig :@ ) maar hij beet niet door.
Een zachte waarschuwingsbijt.

Ik koop een mooie kooi, 3 verdiepingen, 86 euro (ja :o )
Wat voor voer, stro oid, huisjes, renradjes, snoepjes en dergelijke moet ik hebben? :@
Reggie Rat of Beaphar XtraVital rattenvoer als hoofdvoer.
Ik meng het altijd met Supreme Science Selective (met Appel Zwarte Bes en te koop bij Welkoop / Boerenbond) maar dat is geen noodzaak.

Als bodembedekking is Hemperade aan te raden (hennepvezel, is er van meerdere merken waaronder Hemperade). Stro, hooi of zaagsel is ivm allergie/stof en beestjes sterk af te raden.

Af en toe een takje van een wilg in de kooi om op te knagen.
Looprad moet groot zijn en dicht, zodat de staart er niet tussen kan komen tijdens het draaien.

Snoepjes? Yoghurt Drops bijvoorbeeld. Niet te veel en niet te vaak. Handig om ze tam te krijgen.

Wat niet: chocolade, koolsoorten, uien, prei, kruiden, etc.
Mannetjes ook geen sinaasappels of sap hier van omdat de olie uit de schil een verhoogde kans op tumoren geeft.
Gekookt ei vinden ze meestal ook heerlijk, wel goed laten afkoelen. Geef het altijd met schil en al en dan zijn ze tijden bezig om te pellen tot ik ze dan maar help.

Zorg verder voor een warme, oude, wijde trui waar gaten in mogen komen. Daar kunnen ze lekker inkruipen en in slapen terwijl je 'm draagt. Dat maakt ze snel tam.

Dit zijn mijn monsters:

pi_117338144
Ik geef ze bijna iedere dag vers voedsel, div soorteb groente, fruit, en af en toe nat kattenvoer. Eten ze zo schattig van een theelepeltje af. :-D als droogvoer geven wij ratten voer mix van de zoo plus. Hangmatten zijn makkelijk en goedkoop te maken van gastendoekjes of oude handdoek in stukken en dan ophangen met wasknijpers. Pvc buis ophangen en kleine kartonnen dozen van bijv. Honig daar kunnen doen die van mij gaten in knagen en spelen ze ermee. Pappegaaien speelgoed zoals dik touw om overheen te lopen, houten trappetje etc.
You can make it ?
  vrijdag 28 september 2012 @ 16:13:15 #252
309742 toetsenbordridder
pi_117356368
Heb 2 ratten voor mijn verjaardag gekregen, en krijg als het goed is volgende week de kooi binnen. Zal mij benieuwen hoe het allemaal gaat, wel heel erg veel zin in :D
pi_117382457
Spannend!
Vandaag rattendag!
Zometeen naar de Welkoop, hopelijk hebben ze daar ook kooien ervoor.
Dan bovembedekking, voer, speeltjes, huisjes, kopen.
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen! *O*
Twiddel
pi_117384621
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen! *O*
De beste speeltjes zijn lege brinta-doosjes, dik stuk touw als loopkoord, groot loopwiel (alhoewel maar 2 van de 5 bij mij het snappen), broekspijp van oude spijkerbroek opgehangen als tunnel, hangmat van een oude handdoek,etc.
Of het bij de Welkoop vandaan komt en wat het gekost heeft boeit ze weinig ;)
pi_117384687
washandjes zijn ze ook dol op
Sollie ik heb last van spleekgeblek :D
gr
WT1
pi_117385066
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:24 schreef WhiteTiger1 het volgende:
washandjes zijn ze ook dol op
Ja :D Vooral toen ze klein waren lagen ze daar in te slapen, nu slepen ze het naar boven in de hangmat als extra zachte bodem.
pi_117385123
Als je je ratjes net hebt en ze zijn nog niet gewend, leg dan niet te veel materiaal in de kooi waar ze zich in kunnen verstoppen.
Zorg voor 1 slaapplek waar je makkelijk bij kan.

Vooral als ze nog aan je moeten wennen zijn ze moeilijker te vangen en als je meer moeite moet doen om ze te vangen kan het gebeuren dat ze je uit angst bijten als ze zich in het nauw gedreven voelen.

Het is maar een tip. Als ze erg tam zijn, zoals de laatste 3 van de 5 dan hoeft dat geen probleem te zijn, die kwamen vanzelf naar me toe. Maar Kwik en Flupke heten niet voor niets zo ;)
pi_117387560
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?
You can make it ?
pi_117388215
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:57 schreef Dandilion het volgende:

[..]

veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?
2 mannetjes!
Ze staan nu met hok en al in de kamer.
1 beet mij toenstraks nogal onbenullig hard, maar dat bleef bij 1 keer.
Twiddel
pi_117388469
Nog even een vraagje:
hoe moet ik mijn ratten nu inburgeren?
Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Hoevaak moet de kooi schoon?
Hoevaak vers voedsel?
En hoe pak ik ze op? :D
Twiddel
pi_117388506
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:17 schreef summer2bird het volgende:

[..]

2 mannetjes!
Ze staan nu met hok en al in de kamer.
1 beet mij toenstraks nogal onbenullig hard, maar dat bleef bij 1 keer.
Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).
Forceer niets, laat ze eerst aan de kooi wennen en ga er dan eens bijzitten, geen plotse bewegingen.
Als ze naar je toekomen, maak dan voorzichtig de kooideur open en meestal gaan ze dan wel op het randje zitten.

Heb je al een oude, ruime trui gevonden die stuk mag? Trek die aan en laat ze er lekker op en in kruipen. Vaak gaan ze in een mouw slapen.
Heb hier soms wel uren zitten FOK!'en met een ritten in m'n mouw :D
pi_117388584
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).
Forceer niets, laat ze eerst aan de kooi wennen en ga er dan eens bijzitten, geen plotse bewegingen.
Als ze naar je toekomen, maak dan voorzichtig de kooideur open en meestal gaan ze dan wel op het randje zitten.

Heb je al een oude, ruime trui gevonden die stuk mag? Trek die aan en laat ze er lekker op en in kruipen. Vaak gaan ze in een mouw slapen.
Heb hier soms wel uren zitten FOK!'en met een ritten in m'n mouw :D
Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaar :D

Goeie tips! :D
Ze wonen bij mij in de slaapkamer, mijn bureau staat er 2 meter vanaf, dus ik zit er rustig bij.
Ga straks wat dichter bij ze zitten :)
Twiddel
pi_117388654
Oei, ze zijn nu aan het vechten/stoeien?
Ze lagen even op elkaar en waren even zich groot aan het maken tegenover de ander.
Zonder gepiep en gebijt, maar ze zijn nu weer de boel aan het verkennen.
Twiddel
pi_117388764
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:
Nog even een vraagje:
Inburgeren? :D Ze moeten langzaam aan je wennen.

quote:
Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Ik zou ze eerst even laten rondrennen door de kooi. Ze gaan alles ontdekken en als ze moe zijn slapen. Je kan wel bij de kooi blijven zitten en rustig toekijken, dan wennen ze aan je.

quote:
Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Als je de kooi open hebt en ze komen naar de opening toe (kan even duren), hou dan voorzichtig je vuist (knokkels) naar ze toe zodat ze kunnen snuffelen. Goed bijten in knokkels lukt niet dus mocht je een paar boefjes hebben dan loop je weinig risico. Forceer niets, laat ze hun gang gaan.

quote:
Hoevaak moet de kooi schoon?
Plankjes maak ik 3x per week schoon, hangmatjes ververs ik 2x per week (uitwassen op 60 graden en met weinig wasmiddel ivm geur).

Bodembedekker (welke gebruik jij?) zodra het gaat stinken, dus in de praktijk iedere week.
De ratjes gaan dan even in een kleine kooi (die ik ook als ziekenboeg gebruik).

Kooi helemaal schoonmaken met heet water (gebruik ook altijd een beetje bleek) en goed naspoelen en afdrogen. Dat doe ik 1x per 2-3 weken.

quote:
Hoevaak vers voedsel?
Ik voer ze rattenvoer (de merken Reggie Rat, Xtra Vital, Supreme Science Selective door elkaar gemengd) in een bakje dat aan de kooi hangt. Ze krijgen weer nieuw zodra het voor 90% op is. De zwarte staafjes laten ze altijd liggen.
Als je er nieuw voer in gooit voor het op is dan gaan ze alleen de lekkerste dingen eten en dat wil je niet (kost veel voer en ze worden selectief).

Het is niet zielig om niet bij te voeren voor het op is, ze eten het uiteindelijk altijd op.

quote:
En hoe pak ik ze op? :D
Als ze nog klein zijn dan leid ik ze met 1 hand af en pak ze met de andere hand op.
pi_117388789
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:32 schreef summer2bird het volgende:
Oei, ze zijn nu aan het vechten/stoeien?
Ze lagen even op elkaar en waren even zich groot aan het maken tegenover de ander.
Zonder gepiep en gebijt, maar ze zijn nu weer de boel aan het verkennen.
Ja, dat vechten en stoeien hoort erbij. Soms is het spelen, soms de rangorde bepalen.
Bij rittens is het vrijwel altijd spelen.

Ziet er soms heftig uit maar zolang er geen bloed bij vloeit en niet 1 rat de andere de hele tijd blijft lastig vallen hoef je niet in te grijpen. Een plukje haar kan daar ook bij horen.

Soms staan ze tegenoverelkaar in een soort van box-houding en staren ze elkaar een minuut lang aan om vervolgens weer verder te "knokken".

Ze rollen hier soms ook nog de hele kooi door en door de piepjes lijkt het erger dan het is.
pi_117388899
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:29 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaar :D
Dan is het rangorde bepalen denk ik.
Als ze elkaar gewend zijn (dus voorheen al samen in een kooi zaten) dan is dat meestal snel bepaald.
Bij ratten die elkaar net ontmoeten kan het wel een paar dagen wat onrustig zijn, zo nu en dan.

Mocht je overigens "bloed" rond de neus of ogen zien dan is dit meestal porfyrine, een rood-bruine vloeistof die ratjes vooral afgeven als ze ziek of gestrest zijn, zoals bij een introductie of een nieuwe woning of baasje. Dit is "normaal".

Ratjes hebben gevoelige luchtwegen dus gebruik geen zaagsel, hooi of stro in de kooi.

Mocht je een keer een ratje hebben die met een schuin kopje loopt, dan is dat meestal een middenoorontsteking. Ga dan direct naar de dierenarts voor een kuurtje antibiotica (minimaal een week). Lang wachten is dan dodelijk voor een ratje.
Ik geef meestal "enrofloxoral drops" met een klein spuitje (ik meng het met een paar drupjes limonade of roosvicee voor de smaak).

In het begin nam ik ratjes met een abces of ontsteking altijd mee naar de dierenarts, nu haal ik gelijk een kuurtje op. Scheelt geld en vaak zit de dierenarts er ook naast met de diagnose (zag al eens een abces voor een tumor aan).

[ Bericht 9% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-09-2012 14:48:37 ]
pi_117389946
Dit waren jullie niet hoop ik? :D

(zie Vrijdag 28 september 2012 - Stegeren: ontsnapt ratje leidt tot zware aanrijding op de N36)

http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
pi_117390125
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:17 schreef MaGNeT het volgende:
Dit waren jullie niet hoop ik? :D

(zie Vrijdag 28 september 2012 - Stegeren: ontsnapt ratje leidt tot zware aanrijding op de N36)

http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
Nee :D
Bedankt voor je info!
Twiddel
pi_117390243
Ik heb trouwens zo'n kooi:

Ze zijn nu druk bezig om zoveel mogenlijk te verplaatsen, de poepbakjes moeten allemaal naar beneden geschopt worden, het hooi wordt uit de kooi geschopt :') :D

Tadaa :@
Twiddel
pi_117391165
Ik raad het gebruik van hooi af, daar zit teveel stof in, dat is slecht voor de ratjes hun luchtwegen.
Leuke kooi heb je!
Zijn de verdiepingen van tralies gemaakt? Hier kan je fleece of andere stof overheen spannen, is wat aangenamer voor de ratten pootjes.

Langzaam aan je ratjes aan je hand laten wennen, je hand in de kooi doen. En ook aan je stem laten wennen, je kan ze hun naam leren herkennen en commandos geven he?

Schouderzitten is ook leuk, elke keer terug zetten en prijzen als ze het goed doen, snoepje of stukje voer geven.
You can make it ?
pi_117393929
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:55 schreef Dandilion het volgende:
Ik raad het gebruik van hooi af, daar zit teveel stof in, dat is slecht voor de ratjes hun luchtwegen.
Leuke kooi heb je!
Zijn de verdiepingen van tralies gemaakt? Hier kan je fleece of andere stof overheen spannen, is wat aangenamer voor de ratten pootjes.

Langzaam aan je ratjes aan je hand laten wennen, je hand in de kooi doen. En ook aan je stem laten wennen, je kan ze hun naam leren herkennen en commandos geven he?

Schouderzitten is ook leuk, elke keer terug zetten en prijzen als ze het goed doen, snoepje of stukje voer geven.
Goed idee zeg!
Ik zal volgende week eens naar de stoffenwinkel gaan.

Ik heb trouwens speciaal stro, waar volgens de verpakking, haast geen stof inzit.
Ze zijn nu eindelijk klaar met hok verkennen. Nu ligt er een in het hang-ei te slapen, die ander is druk zichzelf te wassen :)
Twiddel
pi_117418536
Ja de sputnik ( hang ei ) is een leuk ding, helaas te klein en te slap voor mijn jongens. Ding viel zo naar beneden... Nu staat er een op de grond, ze gaan er niet meer in. Dus eigenlijk hebben ze er niks aan. Miskoop van het jaar.
You can make it ?
pi_117418564
Je kan ook fleece sjaal of oude handdoeken gebruiken voor de tralie planken en handmatjes.
You can make it ?
pi_117418812
Ik heb er net 4 grote washandjes ingedaan en 1 handdoek.
Dit is toch wel heel interessant :D
Voordeel is dat ik in een instelling woon, dus die dingen zijn erg makkelijk te jatten O-)

Vanmorgen heb ik er een gekookt eitje in de kooi gestopt.
Yoshi begon er verwoed aan er knagen, begon te knarsetanden en begon dat ei van alle verdiepingen af te gooien.
Na een tijdje heb ik maar een deuk gemaakt in het ei en het voor de neus van Pinky gelegd.
Die begon er een beetje aan te knabbelen.

Maar toen had Yoshi door dat het ei op de bovenste verdieping was gelegd, en die bracht het weer naar de onderste bak :') :D

Toen hebben de heren het ei half opgegeten en toen was het niet meer interessant.

Die handdoek is nu wel mega interessant :D
Twiddel
pi_117466311
Goedendag.
Ik heb net de kooi verbouwd.
Een etage weggehaald zodat de onderste etage wat ruimer werd.
Ik heb "meubeltjes" verplaatst en om de afstand tussen de onderbak en de nieuwe 1e etage bereikbaar te maken heb ik een papagaaienladder erin gezet.

Zo'n geval.

De heren snapte er eerst helemaal niks van.
Toen heb ik ze in de onderbak gezet en Pumba liep met succes naar de 1e etage.
Timon snapt er nog niks van en loopt in de bodembak rond te dwalen.
Komt vanzelf wel denk ik.
Als hij honger krijgt, want de voerbak staat op de bovenste etage :D
Twiddel
pi_117662216
Ik heb Timon en Pumba nu een weekje.

Ze vallen 100% mee :D
Net de onderbak verschoont, dingen op een andere plaats neergelegd. Pumba was druk bezig alles opnieuw te ontdekken.
Ik merk wel dat Timon vaak schuw en angstig is, en Pumba wilt juist alles ontdekken, iedereen kennen.
Ik heb bij de action metalen voorraadblikken gekocht van 0.30 cent, en 3 rieten mandjes voor 1.50 euro, een lol dat ze ermee hebben :D

Het probleem van de herrie s'nachts is ook opgelost, beide heren gaan elke nacht mijn voorraadkast in, met kooi. Dan hebben ze nog een groot kabaal maar ik hoor het haast niet meer :)
Zij blij, ik blij :)
Twiddel
pi_117885580
Timon, is nogal schuw, veel verstoppen, piept als hij opgepakt wordt, hebben jullie hier tips voor?

Oh ja, ik geef ze nu ook muesli, ben een beetje aan het experimenteren met wat ze mogen en wat ze ervan lekker vinden. Ik vermeng het met het gewone voer.
Twiddel
pi_117894428
iemand? tips voor een schuwe rat?
Twiddel
pi_117899240
Veel aandacht geven maar niet dwingen. Laten snuffelen aan je, lekkers geven. Heb je ze al vlees gegeven? Kattenvoer? Zijn ze hier dol op.
You can make it ?
pi_117901449
Ik las juist dat je ze moet oppakken en aaien, ook als ze niet willen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twiddel
pi_117925915
Forced socialisation werkt ook...

You can also try forced socialization once you get basic trust mastered. The name sounds mean, but it's really not. It involves holding the rat close to your body, or on your person, for at least 20 minutes regardless of whether the rat wants to or not. Some people will let the rat crawl in their clothing, avoiding contact with fingers, while still letting the rat get used to your sent. 20 minutes is important because a rat cannot maintain it's fear of you longer than this, and once its adrenaline levels are reduced it will begin to associate you with calm and safety.

Keep in mind that the above is a more extreme example of forced socialization than many rats need to be able to trust you. Often times just having the rat near you, such as on a bed or couch, and giving the occasional pet, while giving the rat no access to returning "home". The key is having them experience you being around without the ability to run and hide, because they start to realize that you are someone to be trusted.
pi_117927473
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 13:37 schreef Monopoly_Man het volgende:
Forced socialisation werkt ook...

You can also try forced socialization once you get basic trust mastered. The name sounds mean, but it's really not. It involves holding the rat close to your body, or on your person, for at least 20 minutes regardless of whether the rat wants to or not. Some people will let the rat crawl in their clothing, avoiding contact with fingers, while still letting the rat get used to your sent. 20 minutes is important because a rat cannot maintain it's fear of you longer than this, and once its adrenaline levels are reduced it will begin to associate you with calm and safety.

Keep in mind that the above is a more extreme example of forced socialization than many rats need to be able to trust you. Often times just having the rat near you, such as on a bed or couch, and giving the occasional pet, while giving the rat no access to returning "home". The key is having them experience you being around without the ability to run and hide, because they start to realize that you are someone to be trusted.
ik heb 'm nu onder mijn vest gestopt, hij zit er nu 10 minuten. het rillen is opgehouden, en hij is nu wat rustger aan het worden. :)
Twiddel
  zondag 14 oktober 2012 @ 01:10:05 #283
384064 CakeAway
De taartmagnaat
pi_117945762
Een rattenliefhebber meldt zich! :Y

Ik was 4 jaar toen mijn ouders ratten in huis namen en sindsdien ben ik, net als hen (zij hebben overigens inmiddels geen ratten meer) besmet met het rattenvirus. As we speak hebben ik en mijn vriend 12 ratten in huis: 8 dames en 4 mannen. De dames zitten gehuisvest in een terrarium, de heren in een aluminium traliekooi. De samenstelling veranderd nog al eens: ik heb op het moment veel oude ratten en hoewel ik mijzelf echt heb beloofd om te gaan afbouwen blijf ik zwichten voor rittens.

Ik heb zelf 6 nestjes gehad en heb dan ook lange tijd een rattery en opvang gehad. Inmiddels ben ik gestopt het met fokken en vang ik zo nu en dan alleen nog her en der wat op indien nodig.

Van de 12 ratten hebben er overigens 6 een stamboom en de overige zijn stamboomloze opvangertjes. Tussen de 6 ratten met stamboom zitten helaas nog maar 2 ratten die uit eigen lijnen komen. Zij zijn beide ook fokgeschikt (hebben beide geen nestjes gehad) maar gezien hun leeftijd (1,5 en 2,5 jaar) ga ik daar ook absoluut niet meer mee fokken.

Mocht iemand vragen hebben kun je me altijd een berichtje sturen (en ik zal dit topic ook in de gaten houden), het is natuurlijk fijn als je een beetje hulp krijgt wanneer je net begint met ratten.
Bake away, cake away!
  zondag 14 oktober 2012 @ 01:21:40 #284
384064 CakeAway
De taartmagnaat
pi_117945966
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:
Nog even een vraagje:
Dat doen ze grotendeels zelf. Je moet bedenken dat alles nieuw is: de kooi, de omgeving, de geluiden, de geuren. Geef ze een paar dagen om daar aan te wennen en laat ze in die tijd lekker op onderzoek uitgaan en gewend raken aan hun nieuwe huisje. Je kunt af en toe je hand in de kooi steken zodat ze er aan kunnen snuffelen (en proberen te voeren vanuit je hand kan ook, maar vaak pakken ze de eerste paar dage niets aan) en gewend raken aan jouw geur.

quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Laat ze vooral rustig aan alles ontdekken maar laat wel zien dat je er bent. Ze zijn in elk geval nieuwsgierig, dat is natuurlijk een goed teken.

quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Rustig aan opbouwen. De eerste dagen steek je alleen je hand in de kooi en laat je ze er aan snuffelen, vervolgens ga je ze zelf ook benaderen (voorzichtig aaien) en dit bouw je steeds meer op. Wanneer ze gewend zijn aan jouw geur en naar je toe komen uit nieuwsgierigheid kun je ze gaan oppakken. Mocht het in de eerste instantie al mis gaan omdat ze bang blijven wordt het natuurlijk een heel ander verhaal maar daar ga ik in deze even niet van uit.

quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:Hoevaak moet de kooi schoon?
Dat hangt echt af van de ratten. De ene rat is de andere niet en de ene kooi is sneller "vuil" dan de andere. Ik zou minstens 1 keer per week de onderbak en hangmatten verschonen, dagelijks vers water geven en de plateaus ook iedere dag eventjes schoonmaken. Wanneer je de kooi gaat ruiken ben je eigenlijk al net te laat. Ik maak zelf 2 keer per week de onderbak schoon, 3 keer per week de hangmatten en iedere dag de plateaus.

quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:Hoevaak vers voedsel?
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je "goed" rattenvoer hebt (XtraVital, Reggie Rat, etc). Houd er rekening mee dat je rattenvoer in huis haalt en geen knaagdierenvoer. Knaagdierenvoer bevat niet alles wat ratten nodig hebben, rattenvoer over het algemeen wel (al zou ik ze als rittens nog regelmatig bijvoeren met verse groentes en fruit, maar dat is persoonlijk).

Wacht met het bijvullen van het voer tot het helemaal op is (of er alleen nog maar wat kleine restjes liggen). Ratten eten eerst de lekkere dingen er uit maar het is belangrijk dat ze alles opeten.

quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:En hoe pak ik ze op? :D
Nóóit aan de staart, laat ik dat voorop stellen. Je kunt ze het best pakken bij hun buikje (je hand onder hun buikje door) of door met je handen een kommetje te maken (al zullen rittens dan al snel uit je handen springen).
Bake away, cake away!
  zondag 14 oktober 2012 @ 01:26:44 #285
384064 CakeAway
De taartmagnaat
pi_117946046
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 14:33 schreef summer2bird het volgende:
ik heb 'm nu onder mijn vest gestopt, hij zit er nu 10 minuten. het rillen is opgehouden, en hij is nu wat rustger aan het worden. :)
Als een ritten écht schuw blijft zou ik ze inderdaad ook verplichte knuffeltijd geven: 2 truien aantrekken en hem/haar er tussen stoppen. Natuurlijk wel zo dat hij/zij zich kan bewegen en niet bekneld zit. Het is misschien een beetje een drastische maatregel maar over het algemeen werpt het wel zijn vruchten af.

Het is zó lief als ze dan vervolgens in slaap vallen en als een idioot gaan knarsen en ploppen! O+
Bake away, cake away!
  donderdag 15 november 2012 @ 19:41:18 #286
309742 toetsenbordridder
pi_119249873
Heb nu 2 nieuwe ratjes, (2 vrouwtjes) maar ben heeeeel slecht in namen verzinnen. Vriendin heeft er 1 sniper genoemd en de bedoeling is dat ik die ander ga benoemen.

Wat dat betreft ben ik redelijk makkelijk en noem ik hem Rat1, maar eigenlijk wil ik stiekem wel een leukere naam. Iemand ideeën?
pi_119250265
Geen. Ze luisteren toch niet.
pi_119250413
quote:
2s.gif Op donderdag 15 november 2012 19:41 schreef toetsenbordridder het volgende:
Heb nu 2 nieuwe ratjes, (2 vrouwtjes) maar ben heeeeel slecht in namen verzinnen. Vriendin heeft er 1 sniper genoemd en de bedoeling is dat ik die ander ga benoemen.

Wat dat betreft ben ik redelijk makkelijk en noem ik hem Rat1, maar eigenlijk wil ik stiekem wel een leukere naam. Iemand ideeën?
"Sniper & Headshot".
  zaterdag 17 november 2012 @ 14:33:10 #289
309742 toetsenbordridder
pi_119312142
Dalia en Layla geworden. Hebben de 1e nacht de hele tijd gevochten en nu zijn ze doodop toch maar samen gaan slapen :P
pi_119313450
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 november 2012 14:33 schreef toetsenbordridder het volgende:
Dalia en Layla geworden. Hebben de 1e nacht de hele tijd gevochten en nu zijn ze doodop toch maar samen gaan slapen :P
Het trekt meestal wel bij, vooral als het rittens zijn.
pi_120777353
Helaas is maandag een van onze ratjes overleden. :-( Denzil was de liefste van de vier. Hij had altijd al een zwakker gestel dan zijn broertjes, gaf kusjes, wat de andere 3 niet doen. Hij is maar 14 maanden geworden. :-(
You can make it ?
pi_120947874
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 10:06 schreef Dandilion het volgende:
Helaas is maandag een van onze ratjes overleden. :-( Denzil was de liefste van de vier. Hij had altijd al een zwakker gestel dan zijn broertjes, gaf kusjes, wat de andere 3 niet doen. Hij is maar 14 maanden geworden. :-(
;(
Heb je 'm al begraven?
Twiddel
pi_120958309
Weet iemand trouwens hoe ik T&P aan de beweging krijg terwijl ze in de kooi zitten?
Ze gaan er elke dag 30-60 minuten uit, maar ze zijn nogal aan de dikke kant :P
Twiddel
pi_120963230
Ja dag erna hebben we hem een mooi plekje gegeven. :-(

Heb je mannetjes? Die zijn over het algemeen groter en zwaarder. Speelgoed geven, touwen om over te klimmen. Wat geef je ze te eten?
You can make it ?
pi_120963331
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:17 schreef Dandilion het volgende:
Ja dag erna hebben we hem een mooi plekje gegeven. :-(

Heb je mannetjes? Die zijn over het algemeen groter en zwaarder. Speelgoed geven, touwen om over te klimmen. Wat geef je ze te eten?
Ik heb intelligentiespeeltjes, touwen, een klimtak.
Ze krijgen reggie rat, en s'avonds altijd een lekkerij, zoals brood of wortel oid.
Twiddel
pi_121003697
quote:
17s.gif Op zondag 30 december 2012 17:19 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ze krijgen reggie rat, en s'avonds altijd een lekkerij, zoals brood of wortel oid.
Ze minder eten geven is tip 1, geef ze eens per week wat lekkers ipv elke avond.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_121306348
Timon en Pumba zijn ook uitstekend om muizen te verjagen uit mijn kamer hier :D
Twiddel
pi_121565709
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 12:21 schreef summer2bird het volgende:
Timon en Pumba zijn ook uitstekend om muizen te verjagen uit mijn kamer hier :D
Klopt idd ja. :) Muis is een prooidiertje voor de rat. :)
pi_121630314
quote:
17s.gif Op zondag 30 december 2012 17:19 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Hoeveel reggie rat geef je ze per dag? Veel mensen overvoeren hun ratten; ongeveer 25 gram per rat per dag is ok (uit mijn hoofd, zou je anders even na moeten kijken).
pi_121632513
quote:
17s.gif Op zondag 30 december 2012 15:33 schreef summer2bird het volgende:
Weet iemand trouwens hoe ik T&P aan de beweging krijg terwijl ze in de kooi zitten?
Ze gaan er elke dag 30-60 minuten uit, maar ze zijn nogal aan de dikke kant :P
Als ik terugkijk op al m'n ratten dan waren de dikste meestal ook de alpha in de kooi (>600 gram).
Ook werden ze vaak ouder dan de "scharminkels".

De laatste 2 (van de 8) die ik nog heb zijn ook de dikkerds.

Weinig snoepen en bakje leeg laten eten, zodat ze niet kieskeurig worden wordt wel aangeraden.
pi_121632815
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 12:25 schreef mjan het volgende:

[..]

Hoeveel reggie rat geef je ze per dag? Veel mensen overvoeren hun ratten; ongeveer 25 gram per rat per dag is ok (uit mijn hoofd, zou je anders even na moeten kijken).
Een bakje vol, ik weet niet hoeveel het precies is :P
Daar doen ze vaak wel een dag of 2 mee.
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')