ik vind ze ook helemaal geweldigquote:Op maandag 28 maart 2011 08:39 schreef Id_do_her het volgende:
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.quote:Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
ik vind ze ook helemaal geweldig![]()
ben alleen bang dat ze zo stinkenof valt dat wel mee?
Exact ik heb zelf ook een vrouwtje en die ruik je bijna niet.quote:Op maandag 28 maart 2011 21:05 schreef erodome het volgende:
[..]
Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Jammer, je kat zou er gek op zijnquote:Op maandag 28 maart 2011 08:40 schreef Transport_Ink het volgende:
Ook twee ratjes gehad.
Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik
Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.quote:Op maandag 28 maart 2011 23:21 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Jammer, je kat zou er gek op zijn
quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Indie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Droppie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
R.I.P Snowie
[ afbeelding ]
Koekie
[ afbeelding ]
Jippie
[ afbeelding ]
Piepie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wuppie
[ afbeelding ]
Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.quote:Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
ik vind ze ook helemaal geweldig![]()
ben alleen bang dat ze zo stinkenof valt dat wel mee?
Achquote:Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Indie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Droppie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
R.I.P Snowie
[ afbeelding ]
Koekie
[ afbeelding ]
Jippie
[ afbeelding ]
Piepie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wuppie
[ afbeelding ]
Ik had ook eens muizen gekocht in de zomer, nou ik had ze de volgende dag weer terug gebrachtquote:Op zondag 3 april 2011 04:40 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
quote:
Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 14:50 schreef Martin1234 het volgende:
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:45 schreef childintime het volgende:
[..]
Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
Ik denk dat je daar weinig tegen kunt doen. Het zijn volgens mij meer schemerdieren maar kunnen zich aanpassen aan iedere omstandigheid. Bij ons stonden ze beneden. Soms hoorde ik als ik in bed lag (boven) dat ze door de kooi renden en aan het spelen waren. En soms overdag kunnen ze ineens zo vast slapen, dan worden ze nauwelijks wakker van iets. Volgens mij hebben ze niet echt zo'n ritme als andere knaagdieren. Mijn cavia (die ik nu heb), slaapt echt gewoon 's nachts en is overdag meestal wakker. De hamster van mijn dochter begon pas wakker te worden als het ging schemeren. Ratten hebben volgens mij niet zo'n strak slaap en waakritme. Ze kunnen daarentegen wel heel chagerijnig zijn als je ze wakker maakt. Ik liet ze altijd uit zichzelf wakker worden, maar die slaapjes van hun waren nooit langer dan zo'n 1,5 uur.quote:Op woensdag 6 april 2011 00:24 schreef Martin1234 het volgende:
[..]
Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
Zo'n 1,5 a 2 uur toch? Tenminste, dat is mijn ervaring. Ze slapen hooguit 1,5 a 2 uur echt. Daartussen doen ze nog hazeslaapjes van een paar minuten.quote:Op vrijdag 8 april 2011 11:46 schreef erodome het volgende:
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma
Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doenquote:
Ja klopt op ei zijn ze ook gek op,quote:Op woensdag 13 april 2011 01:09 schreef childintime het volgende:
[..]
Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doen
Mijn ratjes vonden een stukje vis ook heel lekker. Wij aten gestoomde witvis en beide dames werden helemaal dol van de geur alleen al.
Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...quote:Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
Ja die ene van mij ving een sprinkhaan die toevallig op de kooi was belandt. Ik schrok; ze dook er met zo'n vaart op, een echt roofdier. Ik had dat nog nooit van ze gezien. Dan zie je dus heel even de oorspronkelijke rat terug, zoals'ie in de natuur leeft.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:22 schreef JeMoeder het volgende:
Die van mij waren ook gek op insecten. Lekker een vliegje of een spin knabbelen, dan vonden ze heerlijk.
Wat ik al heel leuk vond was dat ze van alles en nog wat dat water in slepen. Stukjes papier, hooi, brokjes en maar wassen en poetsenquote:Op woensdag 13 april 2011 10:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...
Ja mooi he. Wat zijn die dieren eigenlijk geweldig toegerust. Ze kunnen prima zwemmen, klimmen, rennen, alles eten wat voor handen is en zich aanpassen aan allerlei moeilijke situaties. Ik kon ook uren naar ze kijken als ze in de kooi aan te rennen waren. Ik had een hele grote kooi (terenziani frettenkooi) en daar van alles in. Dikke stokken uit het bos, touwen om te klimmen en kapot te knagen en steeds na het verschonen deed ik alles weer op een andere plek. Soms deed ik een heel telefoonboek in hun kooi (dan hoor je de eerste dagen alleen maar scheuren en vind je werkelijk overal stukjes papierquote:Op donderdag 14 april 2011 00:54 schreef Martin1234 het volgende:
Mijn ratje is ook gek op klimmen,
het is net een klimaapje.
Hehe, gave foto.quote:Op zaterdag 30 april 2011 21:37 schreef RianaLuna het volgende:
[ afbeelding ]
hij zat zo eigenwijs dat ik wel een foto moest maken!
[ afbeelding ]
Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind.
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind.
De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
Over 2 maanden ook ratjes!!!!!
Wat is nou de grootste kooi die ze hebben eigenlijk?
Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooiquote:Op zaterdag 7 mei 2011 00:16 schreef childintime het volgende:
[..]
Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.
bwoohh die sitequote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:52 schreef portabel het volgende:
[..]
Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooimet veel speelplezier
.
@ vandervanjezus, leuke kooi!
Forum gevonden met pics van kooien.
Het worden 2 ratjesquote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:49 schreef mjan het volgende:
[..]
De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...
Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
Over 2 maanden ook ratjes!!!!!
Wat is nou de grootste kooi die ze hebben eigenlijk?
'quote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]
WTF hier stop je toch geen ratten in
Sommige kooien daarom zijn echt zielig voor die beesten
Ach, wat zielig!quote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]
WTF hier stop je toch geen ratten in
Sommige kooien daarom zijn echt zielig voor die beesten
Ja, afwisseling is heel belangrijk. Als ze zich gaan vervelen gaan ze ongewenst gedrag vertonen (logisch). Dus soms deed ik ineens een telefoonboek in hun kooi, gaf ze een nieuwe groente of brokje, soms een heel ei (dan moeten ze zelf proberen de schil kapot te maken), kartonnen doosjes in alle vormen en maten, een tak van een vruchtenboom of wilg. Het is gewoon ook heel leuk om te zien wat ze zelf allemaal verzinnen wat ze met die nieuwe dingen kunnen doenquote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.
[ afbeelding ]
Er zitten momenteel 4 ratjes in maar krijg er begin juni 2 rittens bij![]()
Heb er nog een stuk rioolbuis met T-splitsing, hangmatjes (van lappen oude kleding), kartonnen doos, etc ingesmeten. Vaak afwisselen houdt ze bezig
Wat zei de dierenarts er van?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:53 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik heb hier een rat met een abces op zijn buik, net geprobeerd een beetje uit te knijpen.
Kwam best veel groen pus uit
Hmm, zelf geen fan van aanmodderen, omdat het toch wel erg snel gedaan kan zijn bij zulke kleine beestjes.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:47 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ben ik niet geweest, ik kijk het nog even aan.
Af en toe beetje knijpen en goed schoon houden.
Dit herken ik inderdaad. Wij hebben altijd katten gehad en toen de ratjes erbij kwamen was er niks aan de hand. Je moet je kat gewoon leren dat de prooidieren bij jou op schoot van jou zijnquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.
Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
Ik hoor en lees inderdaad overal dat ratten gek zijn op water, maar mijn ratten vonden het maar niksquote:Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
Wat is er mee aan de hand dan?quote:Op maandag 23 mei 2011 00:10 schreef Martin1234 het volgende:
Ben bang dat mijn ratje dood aan het gaan is.![]()
Ben bang dat het te laat is en dat ik er nu niets meer aan kan doen.
Het is laat in de avond gebeurd en het duurde een aantal uur,quote:Op dinsdag 24 mei 2011 02:29 schreef childintime het volgende:
Dat kan heel snel gaan bij hen. Onze ratjes waren gezond en wij zaten 's avonds aan tafel te eten. 1 Ratje ging raar lopen en niezen. Ik dacht om de volgende dag even langs de DA te gaan met haar. Een uur later was ze dood
Ze niesde een tijdje, reutelde wat en sliep zomaar in. Echt bizar.
Ratten zijn geweldige dieren maar leven helaas niet lang. Of je dan nog allerlei noodoplossingen moet doen en of je daar nou vooral jezelf of je ratje een plezier mee doet is een kwestie van afwegingen maken. Ik ben zelf van mening dat een dier een dierenleven, passend bij zijn soort moet kunnen hebben en hou er dus niet van wekelijks met een dier naar een DA te gaan om zodoende zijn leven zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ratten zijn gevoelig voor infectieziekten en kanker. Ws had ons ratje de volle laag bacterieen van klein nichtje gekregen de week ervoor. Ze was snotverkouden en stond voor de rattenkooi; ineens nieste ze een volle, groene klodder zo de kooi in. Een week later was ratje dood door ws longinfectie.
RIP ratje van Martin 1234
Mannetjes kan je gewoon bij elkaar houden. Gaaf idee van die kast.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:41 schreef Pixie. het volgende:
Kan je 2 mannetjes bij elkaar houden eigenlijk?
of moet jeze dan eerst laten castreren?
Ik ga trouwens geen kooi kopen maar maak er zelf 1 van een oude kleding kast
[ afbeelding ]
Daar haal ik het ''plastic'' uit wat voor de deuren zit en span er gaas voor
maak er allerlei verdiepingen in
En dan hebben ze een flinke kooi
Is nog een stuk goedkoper ook
Mannetjes gaan prima bij elkaar, maar voor zo ver ik weet moet wel minstens 1 van de 2 nog jong zijn, zodat ze eerst een band krijgen voor ze zin krijgen om te vechten zegmaar.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:41 schreef Pixie. het volgende:
Kan je 2 mannetjes bij elkaar houden eigenlijk?
of moet jeze dan eerst laten castreren?
Ik ga trouwens geen kooi kopen maar maak er zelf 1 van een oude kleding kast
[ afbeelding ]
Daar haal ik het ''plastic'' uit wat voor de deuren zit en span er gaas voor
maak er allerlei verdiepingen in
En dan hebben ze een flinke kooi
Is nog een stuk goedkoper ook
En als ze allebei jong zijn en uit hetzelfde nest komen?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 13:46 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Mannetjes gaan prima bij elkaar, maar voor zo ver ik weet moet wel minstens 1 van de 2 nog jong zijn, zodat ze eerst een band krijgen voor ze zin krijgen om te vechten zegmaar.
Dan kan het bijna niet fout gaanquote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:08 schreef Pixie. het volgende:
[..]
En als ze allebei jong zijn en uit hetzelfde nest komen?
Dus ritten broertjes?
Dan ga ik voor 2 mannekesquote:
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 23:45 schreef childintime het volgende:
Uit 1 nest gaat over het algemeen prima (in de pubertijd kan er wel wat strijd zijn). Maar zou je dan niet beter voor bv 3 of 4 gaan? Wij hadden 2 meisjes uit 1 nest. De 1 was overheersend, de ander dus automatisch onderdanig. Later besefte ik dat een groepje van 3 of 4 een veel natuurlijker evenwicht was geweest. Dan is het niet altijd die ene die het onderspit moet delven, maar die kan zich dan terugtrekken bij een andere uit de groep die ook onderdanig is.
Als ik ooit weer ratjes neem (als de jachthond er niet meer is) dan wil ik er 4. Zo heb je een iets meer natuurlijker evenwicht en kunnen ze altijd een ander opzoeken als de leider een pestbui heeft
Ik was ooit eens bij een opvang (om een ratje te brengen wat gedumpt was door iemand) en daar zaten alle opvangmannen (stuk of 12) gewoon bij elkaar. Zoals met alle dieren is het volgens mij zo dat de mannen (zolang er geen vrouwen in de buurt zijn) veel verdraagzamer zijn dan de vrouwen. Die hebben veel meer last van hun hormonenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 23:56 schreef Pixie. het volgende:
[..]daar heb ik nog nooit over gedacht ( of gelezen )
Hmm 4 mannetjes is dat wel een goed plan?
Kan je dan niet beter 4 dames nemen?
Ik wil het indd het liefst zo natuurlijk mogelijk houden
Alles van natuurlijke materialen ( huisjes bruggetjes etc )
Takken om naar verdieping naar verdieping te kunnen gaan
Jouw ratje heeft de eenzaamheid tenminste overleefd, mijn laatste heeft een paar dagen wanhopig overal gezocht naar zn maatje en ging gewoon doodquote:
Ah wat zieligquote:Op zondag 29 mei 2011 10:17 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Jouw ratje heeft de eenzaamheid tenminste overleefd, mijn laatste heeft een paar dagen wanhopig overal gezocht naar zn maatje en ging gewoon dood
Ben heel blij dat ze het zo goed kan vinden met haar nieuwe maatje!
quote:Op maandag 30 mei 2011 12:25 schreef Correspondent het volgende:
Een tijdje geleden had ik overigens een nestje; 3 rexjes en 1 gladhaar.
[ afbeelding ]
Er zijn wel ratjes geweest die aan het hout knaagden, maar dat waren eigenlijk alleen valse... Nu gebeurt het zelden, ze hebben in principe ook genoeg te knagen (oud brood, kartonnen doosjes).quote:Op dinsdag 31 mei 2011 00:56 schreef childintime het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Mooi hok Correspondent, eten ze niet aan het hout? Bij ons moest alles eraan geloven...... En volgens mij is dat idd zo. De vrouwen hebben meer last van hormonen en dat zie je terug in hun gedrag. De mannen zijn veel stabieler, rustiger, verdraagzamer. Maar dat je ze zo dicht bij elkaar hebt zitten en het dan gewoon met de mannen onderling goed gaat![]()
Toen ik het gedumpte ratje in huis nam, werden die 2 dames van ons helemaal gek. Ratje stond in haar eigen kooi, aan de andere kant van de kamer, maar die geur maakte onze dames helemaal gek. Ze waren onrustig, druk en prikkelbaar. Zelfs elkaar konden ze af en toe nauwelijks dulden. Toen opvangratje naar de rattenopvang was, keerde de rust weer.
Wat liefquote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:25 schreef Correspondent het volgende:
Dit zijn mijn meisjes;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de heren;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Omdat het ook zulke leuke (ondergewaardeerde) dieren zijn. Ik heb tot vorig jaar konijnen gehad (buiten) en nu weer een cavia, maar ratjes zijn 10 keer leuker, intelligenter en aanhankelijker dan andere knagers (vind ik). Als mijn kat op de rattenkooi ging liggen, zag ik dominant ratje een plan beramen. Ze sloop heel zachtjes en voorzichtig richting kat (die dacht dat hij de koning was en alle knaagdieren bang voor hem waren) en dan ging ze omgekeerd aan de bovenkant van de kooi hangen. Heel doelbewust trok ze aan zijn staart en beet erinquote:Op woensdag 1 juni 2011 00:16 schreef Martin1234 het volgende:
Ik ben blij dat dit topic zo goed loopt.
Ze zijn allemaal nog erg jong, de twee bovenste zijn het oudst en die zijn nu 6 maanden. De rest is ongeveer 3 maanden oud. De derde van de meisjes en de 2e van de heren komen uit mijn eigen nestje, de dumbo's zijn een week ouder dan hen maar een stuk kleiner (kwamen uit een nest van 13, ik had een nestje van vier, beduidend meer melk gekregen; ze wogen met 4 weken 110 gram!quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:11 schreef childintime het volgende:
[..]
Wat liefZe lijken zo klein, zijn het allemaal foto's van toen ze jong waren? Onze dames waren best groot (en dik
)
Dromenvangertje, een naaktratIk was gek op onze ratjes, maar die staart. Ik kreeg echt kippenvel als ik die per ongeluk aanraakte. Toen wij "ons" gedumpte ratje naar de opvang brachten zat daar een grote naaktrat los in de kamer. Mijn haren gingen overeind staan
Ik kan er niets aan doen; ik vind het gevoel van die blote staart wel zo eng (en een naaktrat ziet er als zijn hele staart uit
); maar geen reden om een staartloze rat te nemen omdat hun staart heel belangrijk voor ze is en ik het dan weer prachtig om te zien vind hoe ze hun staart gebruiken bij het rennen, klimmen, slapen......
Ik heb trouwens nu een cavia en zag laatst op een site een naaktcaviaAls ik zo'n beest in m'n huis tegenkwam zou ik keihard gaan gillen en op een stoel gaan staan
Ik had al een volwassen kat toen wij ratjes namen. In het begin deed hij niets liever dan op de kooi liggen, met zijn poten door de tralies tikken, ineens op de kooi afrennen. Maar hij is een keer of 2 door de ratten gebeten en was toen heel snel zijn interesse kwijtquote:Op dinsdag 12 juli 2011 17:54 schreef VaderVanJezus het volgende:
Iemand ervaring met katten en ratten? Ik heb sinds 2 weken een poes, maar de ratten zijn er doodsbang voor. Sinds die kat er is komen ze bijna hun kooi niet meer uit, ook al toen de kat niet eens in mijn kamer was geweest. Trekt dit nog bij of moet ik de kat voor altijd uit mijn kamer weren?
Hmmm, geen goed idee dan idd om dan ook ratjes in huis te halen!quote:Op donderdag 14 juli 2011 02:58 schreef childintime het volgende:
Awh......Ik wil weer
![]()
Helaas heb ik dus een jachthondje die gefokt is voor het vangen van klein wild. Met de kat en ratjes maakte ik me niet druk, maar met deze hond wel. Hij zou ze direkt dood bijten
Haal in elk geval dan even betadine.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:47 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ben ik niet geweest, ik kijk het nog even aan.
Af en toe beetje knijpen en goed schoon houden.
Heb ik inderdaad toen gedaan en ook nog na het schoonmaken een beetje honingzalf er op gesmeerd.quote:Op donderdag 14 juli 2011 22:22 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Haal in elk geval dan even betadine.
Warm water en een scheutje betadine erin en dan met wattenschijfje 1 keer daags goed die plek betten.
Awwwww die koppie`s je zou ze toch je laatste centen nog geven he!?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:49 schreef Saarbarbaar het volgende:
Awesome topic ditZelf hebben wij ook twee ratjes (mannetjes) in huis; eentje van mijn huisgenote, eentje van mij (zitten wel in dezelfde kooi). Geniale beestjes! Die van mijn huisgenote (Bender) is heel rustig, laat zich oppakken en aaien. Die van mij (Bundy) is een druktemaker, en als ie uit de kooi kan, rent ie overal naartoe en klautert m'n vensterbank op. 's Nachts als ik wil slapen, hebben ze energie teveel en maken ze kabaal, maar daar slaap ik zo doorheen gelukkig
![]()
[ afbeelding ]
Bundy & Bender <3
Tot er ineens een vlo op je hoofd zit, zoals een paar jaar geleden bij mn dochter.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:31 schreef VaderVanJezus het volgende:
@ pepper en childintime: bedankt voor de reacties, ik denk toch dat ik dan maar de ratten langzaam laat wennen aan de kat. Ik ben niet zo vies van huisdieren in mijn slaapkamer.
Ik vind al dat andere knaagspul ook niks hoor.quote:Op zondag 17 juli 2011 01:07 schreef childintime het volgende:
Ik vind het ook zo leuk hoe ze echt je aandacht vragen (door je aan te kijken). Mijn dochter had een hamster; wat een stom beest zeg! We hadden een waar paleis voor dat beest gemaakt (2 kooien dmv allemaal buizen aan elkaar verbonden, op verschillende verdiepingen van de kast), maar als je hem iets wilde geven of met je hand in zijn hok moest zijn, deed'ie een aanval om te bijten. Hij had mijn kat echt vreselijk gebeten. Overal zat bloed, waarschijnlijk is'ie gewoon aan de poot van de kat vast blijven hangen. Terwijl toen de kat door 1 van de ratjes was gebeten, deze een beet gaven en dan ophielden.
Ik was blij toen die hamster dood was. Nooit meer een hamster hierMaar ratten vind ik echt
Ze hebben veel meer affiniteit met mensen dan andere knaagdieren en doen ook alles om je aandacht te trekken en gewoon schattig te zijn. Ik kan niet tegen die staart (het gevoel) maar vind het wel geweldig wat ze allemaal met die staart doen. Hoe ze hem gebruiken als ze klimmen, slapen, wassen, spelen......(mooi op die foto van die kleintjes van pepper)
Ik heb vroeger ook weleens een vlooienplaag gehad. Dat was toen ineens in een half jaar tijd beiden katten dood gingen. Na 2 maanden sprongen ze letterlijk om je oren. Maar zowel mijn kat als hond krijgen al jaren een heel goed vlooienmiddel en al eigenlijk 12 jaar (zo oud als de kat is), nooit meer een vlo in huis. Dit middel zorgt ervoor dat de vlo voor'ie doodgaat (nadat'ie gebeten heeft en dus besmet raakt) geen levensvatbare eitjes meer kan leggen. Soms, vooral als je begint met de behandeling kan het weleens een dag of 3 duren voor een vlo doodgaat van het gif; in die tussentijd stopt dus al de cirkel van vlo-eitje-larve-pop. Echter, als je al poppen in huis hebt (van soms wel een jaar geleden!) moeten die toch nog eerst uitkomen en weer bijten, of je moet zodra je met dit soort middelen gaat werken eenmalig je huis heel goed spuiten.quote:Op maandag 18 juli 2011 16:51 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Tot er ineens een vlo op je hoofd zit, zoals een paar jaar geleden bij mn dochter.
Poes was stiekem toch naar boven geglipt en in haar bed gaan liggen, euwwwwwwwwwww jugh.
Muizen vind ik ook nog wel leuk, maar heb je toch minder mee dan rattenquote:Op maandag 18 juli 2011 16:53 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ik vind al dat andere knaagspul ook niks hoor.![]()
Al moet ik zeggen dat die muis die ik ook ooit eens had nog best leuk was ook.
Klopt, met zo`n ratje bouw je echt een band op, ze worden je grote vriend.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 00:21 schreef childintime het volgende:
[..]
Muizen vind ik ook nog wel leuk, maar heb je toch minder mee dan ratten
Daarom wil ik dus wachten met weer ratten nemen tot de hond er niet meer is. De ratten hebben dan veel meer bewegingsvrijheid. Als ze vaak uit hun kooi kunnen, zijn ze ook veel minder schuw. 1 Van hen heeft zelfs eens 's nachts de hond in zijn neus gebetenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 01:10 schreef pepper_961 het volgende:
Ze lopen ook niet per se los als ze dat geluidje maken hoor.
ze doen het gewoon met kroelen of met lief praten tegen ze.
Ze kunnen dus op zo`n moment net zo goed in de kooi zitten.
Hier krijgen ze s avonds of een yoghurt snoepje, knabbelstick of gedroogd banaantje met honing.
We proberen ze nu zelf uit het blik te laten pakken net als Faabje en Joentje deden, maar ze vinden het nog te eng.![]()
Ze hebben nu al wel geleerd om uit de kooi te komen om het lekkers op te halen en dan terug in de kooi te gaan om het daar op te eten.
Koste even een half uurtje om het ze te leren maar uiteindelijk snapte ze de bedoeling.
Gisteravond ging dat ineens soepeltjes zonder aarzelen.![]()
Vanavond hebben ze niks extra`s gekregen, omdat ze vanmiddag al een vers plakje banaan hebben gesnoept.
Ach gos! Arm hondje, doet ie vast geen tweede keer meerquote:Op dinsdag 19 juli 2011 01:25 schreef childintime het volgende:
[..]
Daarom wil ik dus wachten met weer ratten nemen tot de hond er niet meer is. De ratten hebben dan veel meer bewegingsvrijheid. Als ze vaak uit hun kooi kunnen, zijn ze ook veel minder schuw. 1 Van hen heeft zelfs eens 's nachts de hond in zijn neus gebetenIk stond 's morgens op en had de hond een wond op zijn neus en naast de rattenkooi zaten allemaal bloedspatten op de muur.....
Mijn hondje doet dat dus wel; sterker nog; hij wordt alleen maar gekker door zoiets meegemaakt te hebben. Hij is gefokt op het doden van kleinwild, dus zal'ie ook alles bewerkstelligen om dat voor elkaar te krijgen. Inmiddels heeft'ie gedood: Mollen, Muizen, Vogels, Hagedissen, Kikkers, Slakkenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 01:32 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ach gos! Arm hondje, doet ie vast geen tweede keer meer
Fabian had in de wachtkamer van de dierenarts ook bijna een pup in de neus gehapt.
Hondje wilde kijken en ik dacht, dat kan best.
Ik zie Fabian zn kopje draaien, zie een open bekje door de tralies komen, kon hem net op tijd wegtrekken! Hondje schrok zich wild, gelijk ratten-trauma voor life.
Daarom was het juist zo gevaarlijk. Zij kunnen het echt niet redden tegen deze hond; hoe meer pijn hij heeft, hoe wilder hij wordt. De ratjes missen dan gewoon lichaamskracht. Ik zie het ook met de kat gebeuren. Hij is op zijn hoede voor de kat (heeft al een paar keer een flinke mep gehad), maar als'ie de kat kan grijpen zonder dat de kat hem in de gaten heeft, zal'ie dat niet nalaten, terwijl die kat in grootte nauwelijks van hem verschilt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 02:01 schreef pepper_961 het volgende:
Ojaaaaaaaaaaa! Jij hebt dat jacht hondje natuurlijk!
Oeh, klinkt of hij inderdaad goed z`n best doet.![]()
Ratten zijn ook net hondjes hoor.
Ergens wist ik dat al wel, maar als je dit soort filmpjes ziet weet je het wat zekerder!![]()
Geen goed idee dan inderdaad, om prooidiertjes samen in huis te hebben met een Westie.quote:Op donderdag 21 juli 2011 00:43 schreef childintime het volgende:
[..]
Daarom was het juist zo gevaarlijk. Zij kunnen het echt niet redden tegen deze hond; hoe meer pijn hij heeft, hoe wilder hij wordt. De ratjes missen dan gewoon lichaamskracht. Ik zie het ook met de kat gebeuren. Hij is op zijn hoede voor de kat (heeft al een paar keer een flinke mep gehad), maar als'ie de kat kan grijpen zonder dat de kat hem in de gaten heeft, zal'ie dat niet nalaten, terwijl die kat in grootte nauwelijks van hem verschilt.
Met de Jack Russel konden de ratjes wel los. Die vond het wel heel interressant, besnuffelde ze, likte ze helemaal af, maar beet ze nooit (trouwens geeneen van mijn knagers heeft hij ooit gebeten).
Met Westie durf ik gezien zijn gedrag naar knagers toe het risico gewoon niet te lopen. Ik zie zijn obsessie zodra hij prooidieren ontdekt. De JR was nog voor rede vatbaar en luisterde, de Westie krijgt gewoon een waas voor zijn ogen en is op dat moment blind en doof voor rest van de wereld om hem heen. Ik moet er niet aan denken dat hij dan zo een ratje dood zou bijten, dus moet ik gewoon wachten tot hij er niet meer is, of stokoud, zodat'ie geen gevaar meer is![]()
Dat vind ik ook het leuke van ratjes. Het zijn net hondjes. Toen ze 2 keer kat hadden gebeten, liet kat ze met rust, maar lieten zij verder ook de kat met rust (gunden hem geen blik meer waardig). Onze rattendames waren ook hevig beledigt toen wij tijdelijk dat opvangratje in huis hadden. Het verwijt straalde zowat uit die oogjes. Ze pakten ongeinterresseerd's morgens hun sliertje kaas en doken weer weg. Pas toen opvangratje weg was, gingen ze zich weer als normaal gedragen en kwamen weer aandacht vragen.
Net alsof ze voor die tijd (toen opvanger er nog was) zoiets hadden van "oke, er is een nieuweling, nou zijn wij niet meer nodig" zo'n gevoel gaf hun gedrag me gewoon
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 14:00 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Geen goed idee dan inderdaad, om prooidiertjes samen in huis te hebben met een Westie.![]()
Ach, tot de tijd dat je hondje of heul oud is of niet meer op deze aardkloot, kun je in dit topic meegenieten van de foto`s en verhalen.![]()
Grappig ook die reactie van je rattenvrouwtjes op een loge.
Het zijn karaktertjes ook hoor!![]()
Die drie van ons zijn ook zo`n vreemd koppel.
Het ene moment, als je de kamer op komt en je roept; "heeey poepies." Staan ze elkaar te verdringen voor de eerste kroel en kus.
Het andere moment als je dat roept duiken ze met z`n drietjes naar hoekjes in de kooi waar je moeilijk bij kunt.![]()
Zij bepalen gewoon zelf wel eventjes of je kroelen mag of niet!![]()
Gisteren nog een geniale rattenactie gezien.![]()
Ze mochten een yoghurtsnoepje, dus het stel klom alvast op de kooi.
Daantje scoorde als eerste en ging tevreden in de kooi z`n buit oppeuzelen.
Melle pakte ook braaf z`n snoepje en ging op de andere plank zitten snoepen.
Toen Marcel de zijne had en terug sprong in de kooi ging het mis.
Hij sprong tussen de twee planken in en hing daar aan zn voorpootjes te bengelen.
Snoepje tussen z`n tandjes geklemd.
M`n dochter schoot meteen met dr hand in de kooi, en onder z`n bipsje om hem de plank terug op te helpen.
Gelukkig kwam Daniel tegelijkertijd ook wel even gauw helpen.![]()
Die rukte dus dat snoepje uit bengelende Marcel`s snuitje en at hem, puur om te helpen natuurlijk,ook maar gelijk even voor hem op!
![]()
Hebben natuurlijk Marcel een nieuwe gegeven hoor.![]()
Arme schaap was er nog helemaal van in de war.
Klopt!! Dat hadden wij dus Met Faab en Joen!quote:Op zaterdag 23 juli 2011 23:07 schreef childintime het volgende:
[..]
Heel herkenbaar ja.Wij hadden er maar 2 (de wens is dus ook ooit een groepje van 6 te hebben ofzo) waarbij de onderdanige altijd maar af zat te wachten wat de overheersende wel of niet goed vond. Wij vonden dat zelfs soms zielig; maar de overheersende heeft de onderdanige net zo hard nodig; de onderdanige ging als eerste dood en de overheersende kwijnde echt dag na dag meer weg (tot ze een ander huisje had gevonden).
Dat had onze Sira ook. Die was ook degeen die de hond of kat beet; Lizzy zat op een afstandje toe te kijkenquote:Op zaterdag 23 juli 2011 23:20 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Klopt!! Dat hadden wij dus Met Faab en Joen!
Jeroen was leider en Faabje volgde braaf.
Fabian ging dood en Jeroen kwijnde idd ook heel langzaam weg.![]()
Wij dus die drie jongens halen, speciaal voor Jeroen.
Jeroen krijgt hersenbloeding, kwam langzaam wat bij, wilde weer rond"lopen" en zo, krijgt er ineens nog een bloeding overheen en weg was ie.Zo jammer!
![]()
De rangorde hier heb ik nog niet helemaal op een rij hoor.
Ik vermoed dat Daniel de baas is, maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.
Weet wel zeker dat Daantje valse-ratten streken heeft, dat absoluut!![]()
quote:Op zaterdag 23 juli 2011 23:48 schreef pepper_961 het volgende:
Zo mooi ook hoe ze samen precies hun rol weten.
Ze zijn zo goed op elkaar ingespeeld!
Ow nog iets grappigs.
Marcel doet ook iets vreemds als je hem een snoepje geeft.
Dan pakt hij met z`n pootjes je wijs en ringvinger beet en gebruikt dan je middelvinger om dat snoepje verder in zn bekkie te duwen!
De eerste keer had ik het niet door, wilde mn hand terug halen tot ik merkte dat hij met zn pootjes naar mn vingers zat te grijpen.
Tweede keer probeerde hij weer mn vingers te pakken, ik dacht dat ie mn vinger achter zn snoepje aan naar binnen wilde werken dus trok voor de zekerheid mn hand weer terug.
(Ik word nou eenmaal niet graag opgegeten.)
Keer daarop toch nieuwsgierig wat ie nou wilde met die vingers.
En toen trok hij mn hand richt zn koppie en draaide z`n bekkie zo, dat mn middelvinger idd tegen het snoepje duwde.Hoe geniaal is dat?!
Oh ja die documentaire heb ik ook gezien!!quote:Op zondag 24 juli 2011 00:00 schreef childintime het volgende:
[..]
Typische rattenstreken. Mooi, hoe ze overal zelf een oplossing voor vinden en zich aanpassen aan het leven wat ze geboden wordt. In gevangenschap is dat (meestal) goed en in het wild soms ronduit slecht, maar toch zullen ze er altijd zijn.
Ik zag ooit een docu over een tempel in India meen ik, die door ratten bewoond werd en de ratten dus ook heilig waren. De Amerikaanse programmamaker zat daar temidden van honderden ratten. Ze liepen over hem heen als hij ging zitten en kwamen aan hem snuffelen als hij rondliep. Het waren er echt honderden, zoniet duizenden en ze vonden het heel normaal dat er mensen tussen ze door liepen. Deden niets, waren alleen maar nieuwsgierig. Geweldig! Hoewel ik het misschien niet heel fijn zou vinden om tussen honderden/ duizenden wilde ratten te zitten was dat bijzonder om te zien hoe die beestjes een evenwicht hadden gevonden tussen hun woonplek en de mensen die daar kwamen
Weet je.... "I have a dream!" (quote:Op zondag 24 juli 2011 02:02 schreef Martin1234 het volgende:
Leuk dat dit topic zo in leven blijft, ze blijven leuk ratjes.
Hihi....Heb nu weer cavia's......Zij zijn minder beweeglijk dan ratten en veel meer vluchtdieren, dus veel minder een gevaar voor hond......Maar ze zijn wel veel dommer dan ratten; ratten kunnen veel meer en leren meer van situaties die ze hebben meegemaakt.quote:Op zondag 24 juli 2011 15:13 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Weet je.... "I have a dream!" ()
Dat op een dag de mensen wakker worden, accuut genezen zijn van dat suffe knaagspul; cavia`s, knijnuh, hamsters,en zich over die staarten fobie kunnen zetten en gewoon allemaal overstappen op een intelligenter huisdiertje, de rat!
Krijg je een hoop blijere kinder`s van.
Eindelijk een diertje in huis waar, naast hond of kat, ècht mee te spelen valt.
Maar ach, de vooroordelen zitten zo ingebakken, denk niet dat de rat ooit bovenin het lijstje met meest favo huisdier zal komen te staan.Jammer....
quote:Op maandag 25 juli 2011 01:25 schreef childintime het volgende:
[..]
Hihi....Heb nu weer cavia's......Zij zijn minder beweeglijk dan ratten en veel meer vluchtdieren, dus veel minder een gevaar voor hond......Maar ze zijn wel veel dommer dan ratten; ratten kunnen veel meer en leren meer van situaties die ze hebben meegemaakt.
Nee, zouden ze in winterslaap zijn, dan zijn ze koud en zie je ze niet echt ademen. Klein beetje misschien maar.quote:Op maandag 25 juli 2011 19:21 schreef Chokeme het volgende:
Eehm.Meen je dat?
Een slapende cavia ademt en voelt warm aan? Een dooie niet?
Ach, ze zijn wel grappig, maar ik heb er idd lang niet zoveel mee als met ratten. Laatst ging 1 van de cavia's op zijn achterpoten tegen het gaas aan staan; dat is gewoon hilarisch om te zien, zo'n dikke bom, die dan net doet of hij wil gaan klimmenquote:Op maandag 25 juli 2011 18:54 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Ow sorry!
hihi <-- nerveus lachje
`K wist niet dat je Cavia`s had joh, wilde je niet tegen je hoofd stoten hoor!![]()
Het zijn ook gewoon een beetje simpele hysterische diertjes vaak. Daarom heb ik er niet zo heel veel mee.![]()
Geweldig gezicht lijkt me dat ja, zo`n dik bolletje dat denkt dat hij klimmen kan!quote:Op dinsdag 26 juli 2011 23:53 schreef childintime het volgende:
[..]
Ach, ze zijn wel grappig, maar ik heb er idd lang niet zoveel mee als met ratten. Laatst ging 1 van de cavia's op zijn achterpoten tegen het gaas aan staan; dat is gewoon hilarisch om te zien, zo'n dikke bom, die dan net doet of hij wil gaan klimmenHet zijn best aanhankelijke beestjes, maar wil je een slim dier, die echt op je ingespeeld raakt dan heb je niets aan een cavia....Mijn cavia's piepen als ze eten willen, wie dat eten dan ook aan ze geeft maakt ze niet uit; bij de ratjes was dat wel degelijk van belang, van een onbekende zouden ze niets aangepakt hebben
![]()
Klopt van die tempel, die ratten waren daar heilig en kregen ook schalen met offers. Ik vond dat heel bijzonder om te zien
De meiden die we hadden waren heel eenkennig. Misschien is dat idd het verschil tussen de mannen/ vrouwen. Dat zie je ook veel bij katten en honden. En hun persoonlijkheid speelt natuurlijk mee, mijn dochter kon veel beter met de overheersende rat omgaan en ik had veel meer met de onderdanige rat......quote:Op donderdag 28 juli 2011 13:39 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Geweldig gezicht lijkt me dat ja, zo`n dik bolletje dat denkt dat hij klimmen kan!![]()
De jongens hier maakt het niets uit van wie ze iets lekkers toegestopt krijgen hoor.
Misschien is het iets wat vrouwtjes doen?
Het is hen echt puur om de snaai te doen, het boeit ze niet wie ze dat dan geeft.
Wapper maar voor de gein met een stukje meloen voor de neus, ze hebben dan echt alleen maar oog voor de meloen!
Als je ze wil aaien hebben ze wel hun voorkeur.
Zo heb ik het idee dat Marcel het minst op een aai van mij zit te wachten en bij mn dochter is het juist weer Melle die er niet altijd trek in heeft.
Misschien dat mijn manier van kriebelen niet in het straatje van Marcel past?
Melle zal dat dan juist weer met mn dochter hebben denk ik?
Jammer voor Marcel voor de komende dagen, want mn dochter durft de komende dagen even niet te aaien.
Ze heeft namelijk in 1 keer (!) 9 wratjes van dr handen laten branden!
Giga blaren heeft ze nu en Daantje kennende.....(onze manicure ratvelletjes en oneffenheden duld hij niet!
)
Een aantal blaren heeft ze dan wel pleisters overheen, maar alle drie de ventjes willen daar gelijk aan trekken, the minute dat ze dr hand toch in de kooi doet.![]()
Dan hebben we idd dezelfde docu zitten kijken!![]()
Ik vind cavia's ook niet zo bijzonder. Ze kunnen niks en ze piepen alleen maarquote:Op zondag 24 juli 2011 15:13 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Weet je.... "I have a dream!" ()
Dat op een dag de mensen wakker worden, accuut genezen zijn van dat suffe knaagspul; cavia`s, knijnuh, hamsters,en zich over die staarten fobie kunnen zetten en gewoon allemaal overstappen op een intelligenter huisdiertje, de rat!
Krijg je een hoop blijere kinder`s van.
Eindelijk een diertje in huis waar, naast hond of kat, ècht mee te spelen valt.
Maar ach, de vooroordelen zitten zo ingebakken, denk niet dat de rat ooit bovenin het lijstje met meest favo huisdier zal komen te staan.Jammer....
Volgens mij gaan mannen samen prima, zolang ze vanaf het begin bij elkaar zijn of kleintjes bij ouderen. Maar geen vrouwtjes in de buurt. Ik heb gehoord dat ze dan sneller kunnen gaan vechten. Mannen stinken alleen behoorlijk. Ik vond de vrouwtjes al aardig stinken; mijn zus had ooit eens een mannetjesmuis en die stonk idd ook flink!quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:18 schreef pasopikbijt het volgende:
Ik las hierboven ergens dat 3 of 4 ratten natuurlijker is qua rangorde, en dat klinkt ook wel logisch, maar het lijkt me wel lastiger om ze dan allemaal lief en tam te maken. Tenminste, een kennis had 4 vrouwtjes en er was er maar eentje die je kon oppakken, de rest zag vingers voor eten aanNou kan dat natuurlijk aan het baasje liggen, maar het lijkt me wel lastig om er 4 tegelijk op schoot te nemen (en in de gaten te houden). Met 2 lukt het prima om ze allebei superlief te maken, maar 4? Nou bedenk ik me dat die kennis natuurlijk vrouwtjes had, en die zijn over het algemeen drukker en avontuurlijker, dus dan is het nog lastiger
Als ik ooit nog ratjes neem, en dan 4, dan heb ik denk ik liever mannen. Of gaat dat dan weer niet zo goed als het er veel zijn?
Ik vind de mannetjes juist wel lekker ruiken maar dat komt omdat het een vertrouwde geur is van vroegerquote:Op zondag 14 augustus 2011 22:14 schreef childintime het volgende:
[..]
Volgens mij gaan mannen samen prima, zolang ze vanaf het begin bij elkaar zijn of kleintjes bij ouderen. Maar geen vrouwtjes in de buurt. Ik heb gehoord dat ze dan sneller kunnen gaan vechten. Mannen stinken alleen behoorlijk. Ik vond de vrouwtjes al aardig stinken; mijn zus had ooit eens een mannetjesmuis en die stonk idd ook flink!
Maar over het algemeen zijn "mannendieren" makkelijker dan de vrouwtjes. Dat vind ik met honden, katten, konijnen en cavia's ook![]()
Ik denk als je een groepje groter dan 2 hebt, ze er ook meer voor kunnen kiezen of ze wel of niet bij je willen zitten. De overheersende rat wilde graag bij dochter. De onderdanige tilde ik dan vaak op, maar ik vraag me af of zij daar wel zo'n behoefte aan had. Maar de enige keus die ze dan had, was alleen blijven zitten. Niet elke rat vindt het even leuk om bij je te zitten, de meer onzekere typjes willen wel even snuffelen maar liever niet opgepakt worden. Als je er meer dan 2 hebt, kunnen degeen die dat niet willen gewoon gezellig samen ergens blijven zitten.
Maar dat kon hier natuurlijk niet. Vanmiddag heeft de hond in de tuin weer een muis doodgebeten.... Wat een moordmachine is dat ook zeg... 2 Keer gooide hij die muis achterin zijn bek, beet er flink op en muis kwam er vermorzeld uit.....1 Ding, het is iig humaner dan hoe de kat het doet......Muis was bij de eerste beet al zo goed als dood; de kat zit er rustig een half uur mee te spelenquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:26 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Ik vind de mannetjes juist wel lekker ruiken maar dat komt omdat het een vertrouwde geur is van vroegerEn het is natuurlijk leuk als ze allemaal tam zijn enzo, maar inderdaad, als die er zelf voor kiest om niet te komen knuffelen moet je hem ook maar lekker rat laten zijn. De fase in mn leven dat ik wil dat alle dieren me leuk vinden ben ik wel overheen
Maar dan toch, als je ze van jongs af aan hebt, en ze lekker vaak bijv. in je vest meedraagt, leren ze dat mensen zo slecht niet zijn en hebben ze eigenlijk de kans niet om afstandelijk te worden
Dat ken ik ja. Wij hebben hier altijd katten gehad en ik heb meerdere keren een prooi van ze afgepakt en uit zn lijden verlostquote:Op maandag 22 augustus 2011 01:55 schreef childintime het volgende:
[..]
Maar dat kon hier natuurlijk niet. Vanmiddag heeft de hond in de tuin weer een muis doodgebeten.... Wat een moordmachine is dat ook zeg... 2 Keer gooide hij die muis achterin zijn bek, beet er flink op en muis kwam er vermorzeld uit.....1 Ding, het is iig humaner dan hoe de kat het doet......Muis was bij de eerste beet al zo goed als dood; de kat zit er rustig een half uur mee te spelen
Dat is zielig ja. Toen ik hond tekeer zag gaan, besefte ik me direkt dat een rat tegen hem echt geen partij zou zijn. Hij is blind en doof als hij een prooidier ziet. Zijn kaken zijn zo sterk dat hij ze in 1 keer doodbijt. Pas na zijn dood komen er weer ratjesquote:Op maandag 22 augustus 2011 13:06 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Dat ken ik ja. Wij hebben hier altijd katten gehad en ik heb meerdere keren een prooi van ze afgepakt en uit zn lijden verlostEcht zo'n zielig gezicht als ze ermee gaan overgooien en dat beestje blijft maar piepen..
Dat lijkt me dan de veiligste optie jaquote:Op woensdag 24 augustus 2011 00:52 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat is zielig ja. Toen ik hond tekeer zag gaan, besefte ik me direkt dat een rat tegen hem echt geen partij zou zijn. Hij is blind en doof als hij een prooidier ziet. Zijn kaken zijn zo sterk dat hij ze in 1 keer doodbijt. Pas na zijn dood komen er weer ratjes
Dochter heeft een appartementje gekregen. "Mam, mag ik Bo (poes) mee?" Ik "nee natuurlijk niet, hij is al 12 en moet niet nog eens verhuizen, je appartementje is te klein voor een poes".quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:00 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan de veiligste optie ja
Ratjesquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 00:26 schreef starla het volgende:
Sowieso knaagdieren! Ik heb een hamster gehad, 3 cavia's, 2 ratten en een konijn. Wil binnenkort maar weer eens een knagend vriendje kopen. Ik vond de ratjes en de cavia's het leukst. Die zochten ook echt contact. Mijn konijn rende voor alles en iedereen weg. Zelfs voor een wortel. Mijn hamster was zo dom dat hij gemiddeld 5 keer per dag ergens vanaf viel of ergens tegen aan liep. Ben in dubio..ratjes of cavia's?
Ah gaaf!! Leuk joh.quote:Op zondag 9 oktober 2011 09:22 schreef Dandilion het volgende:
Even n ratten schopje omhoog. Leuk topic om te lezen. Er komen hier misschien 3 ratten wonen. :-D
Als zij bij vriendje gaat logeren zullen waarschijnlijk de ratjes bij jouw komen logeren.quote:Op maandag 10 oktober 2011 01:46 schreef childintime het volgende:
Dochter wil graag ratjes in haar appartementje. Ik ben bang dat ze ze niet goed kan verzorgen. De laatste keer dat ze ratjes had, woonde ze bij mij en verzorgde ik ze. Zij deed alleen maar de leuke dingen met ze; ik vooral het verschonen en de verzorging. Aan de ene kant moet ze verantwoordelijkheid leren, aan de andere kant wil ik niet dat levende wezens als proefkonijn gebruikt mogen worden.... Als zij besluit om bij vriendje te gaan slapen voor 1 of 2 nachten en de ratjes worden dan totaal vergeten vind ik dat niet zo'n jofel idee.....
Als ze er al aan denkt dat de diertjes verzorging nodig hebben......Als ik ging werken moest ik altijd voor ik weg ging zeggen dat ze de hond uit moest laten en eten geven. Als ik het niet vroeg en thuis kwam, zei ze gewoon "je had het niet gevraagd", terwijl die hond dan op knappen stond. We hebben het nu uitgebreid besproken. Ik vind het niet verantwoord. De enige optie is bv wat Zebravinkjes in een grote kooi. Die stinken niet, kunnen ook wel even een dagje alleen zijn en hoeven niet uit hun kooi.quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:07 schreef pepper_961 het volgende:
[..]
Als zij bij vriendje gaat logeren zullen waarschijnlijk de ratjes bij jouw komen logeren.
Zit je alsnog met een fle jagertje en mooie prooi diertjes in huis.
Ik denk dat ze echt wel genoeg drinken.quote:Op maandag 7 november 2011 00:10 schreef MonkeyBack het volgende:
Ik heb even een vraag.
Ik heb gisterenavond rond deze tijd het water van mijn ratjes ververst en sindsdien is er maar ongeveer 10 ml uit gedronken. Dit door twee ratjes van 1 jaar en 9 maanden. Ik had ergens gelezen dat ze 10 ml per 100 gram lichaamsgewicht moeten drinken, dus wat ze nu binnenkrijgen is veel te weinig. Ze wegen allebei namelijk rond de 350 gram.
Verder eten ze wel goed en zijn ze allebei energiek en beweeglijk (vooral als ik probeer te slapen natuurlijk), dus ik denk niet dat ze iets onder de leden hebben. Ze hebben nooit echt heel veel gedronken, maar het is nu nog veel minder dan voorheen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer gaan drinken?
Heb je een huisbaas die regelmatig komt kijken? Ik woon namelijk ook in een studentenhuis, al anderhalf jaar. Heb de huisbaas nooit gezienquote:Op dinsdag 8 november 2011 00:35 schreef dralion13 het volgende:
Ik wil ook weer ratten, is jaren geleden. Maar mag niet op studentenkamer (en is trouwens ook niet heel erg handig...)
quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:44 schreef Dandilion het volgende:
De ratjes zijn er! 4 jongens!! :-D uit hetzelfde nestje. 2 huskies, 1 zwarte en 1 blauw ( grijs )
Wij hebben een ferplast xl.
Ah, erg jammer. maar toch bedankt!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:12 schreef scrub_nurse het volgende:
nou ik heb vorige week toevallig mijn reuze rattekooi naar de dierenopvang gedaan omdat ik toch geen ratjes meer ga aanschaffen....had ik dat geweten..net te laat! Succes met zoeken!
Welke regio?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:37 schreef Naaaait93 het volgende:
Hoi!
was vanmiddag bij het dierenasiel, en heb 4 ratjes van hun dood gered. ze waren al erg oud(1,5 j) en werden morgen opgehaald om te voeren.
Nu heb ik al 9 ratjes, en heb er geen plek voor, ik heb ze nu in 2 hamsterkooien, verbonden met elkaar. maar dit is niet groot genoeg. Ik wil ze graag nog een goed jaartje geven, het zijn erg tamme en gezonde ratjes!
Nu was mijn vraag of iemand nog een ratten/frettenkooi, of iets was kan dienen als een goeie rattenkooi heeft.
ik zal straks nog een oproep doen in het FHF stukje.
Die is mooi!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 01:56 schreef Naaaait93 het volgende:
Dit is een van de boefies, dit is echt de liefste, en slimste van het 4-tal!
[ afbeelding ]
Ah, ja ik doe het graag! die 2 gaan idd niet samen, ik denk dat je alleen de fretjes overhoud dan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 08:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die is mooi!
Heb hier ook al eens wat oudere opvangers gehad
Ben nu aan het afbouwen ivm lastige combinatie huisdieren (fretje vs ratje).
Heb je al een kooi gevonden? Ik heb zelf ook geen hele kooi meer over, maar mocht je in nood zitten kan ik wel één van de vier ratten van je overnemen? Heb hier twee castraten zitten die dezelfde leeftijd hebben (waarschijnlijk, zijn opvangers waarvan de voorgeschiedenis onbekend is).quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:37 schreef Naaaait93 het volgende:
Hoi!
was vanmiddag bij het dierenasiel, en heb 4 ratjes van hun dood gered. ze waren al erg oud(1,5 j) en werden morgen opgehaald om te voeren.
Nu heb ik al 9 ratjes, en heb er geen plek voor, ik heb ze nu in 2 hamsterkooien, verbonden met elkaar. maar dit is niet groot genoeg. Ik wil ze graag nog een goed jaartje geven, het zijn erg tamme en gezonde ratjes!
Nu was mijn vraag of iemand nog een ratten/frettenkooi, of iets was kan dienen als een goeie rattenkooi heeft.
ik zal straks nog een oproep doen in het FHF stukje.
Kooi: zo groot als je kwijt kan, minimaal 70x50x70cm zou ik aanhouden, groter is beter.quote:Op vrijdag 7 september 2012 19:05 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil misschien ook binnenkort aan een rat beginnen.
Ik neem er dan 2, maar hoe groot moet de kooi zijn, wat kosten ze in onderhoud, lopen ze weg?
Graag tips en advies!
Hemp hennepvezel idd.quote:Op vrijdag 7 september 2012 20:21 schreef Dandilion het volgende:
Ik heb de ferplast xl. Groot genoeg. Wat speeltjes en zelf handmatjes gemaakt van gastendoekjes.
Bodembedekking gebruik ik hemp.
Bij een fokker.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:41 schreef summer2bird het volgende:
Waar hebben jullie je ratten eigenlijk gekocht?
Jumper in Arnhem.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:41 schreef summer2bird het volgende:
Alleen van dat contract krijg ik jeuk.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:58 schreef summer2bird het volgende:
Dit leek mij ook wel een goeie fokker;
http://home.kpn.nl/avw1973/index.html
Heb een mail naar hem/haar gestuurd
Eerst rond gezocht op internet, en uiteindelijk bij een rattery in Sliedrecht uitgekomen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:41 schreef summer2bird het volgende:
Die achtergrond, spacend tijdens het lezen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan je eens aanmelden op http://www.ratjes.nl.
Reggie Rat of Beaphar XtraVital rattenvoer als hoofdvoer.quote:Op donderdag 27 september 2012 22:34 schreef summer2bird het volgende:
Oeh! Spannend!
Zaterdag krijg ik mijn ratjes.
Het zijn 2 mannetjes, broertjes van elkaar, 5 maand oud.
Wonen al 3 maand in de dierenwinkel, komen van een hobbyfokker af, die een vriend is van de eigenaar van de winkel.
Ze laten zich oppakken, zijn rustig, laten zich aaien, klimmen op schouders, en 1 beet mij wel toen ik hem wou oppakken (was een beetje onhandig) maar hij beet niet door.
Een zachte waarschuwingsbijt.
Ik koop een mooie kooi, 3 verdiepingen, 86 euro (ja)
Wat voor voer, stro oid, huisjes, renradjes, snoepjes en dergelijke moet ik hebben?
De beste speeltjes zijn lege brinta-doosjes, dik stuk touw als loopkoord, groot loopwiel (alhoewel maar 2 van de 5 bij mij het snappen), broekspijp van oude spijkerbroek opgehangen als tunnel, hangmat van een oude handdoek,etc.quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
Zometeen naar de Welkoop, hopelijk hebben ze daar ook kooien ervoor.
Dan bovembedekking, voer, speeltjes, huisjes, kopen.
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen!
Jaquote:
veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:25 schreef summer2bird het volgende:
Spannend!
Vandaag rattendag!
Zometeen naar de Welkoop, hopelijk hebben ze daar ook kooien ervoor.
Dan bovembedekking, voer, speeltjes, huisjes, kopen.
Dan de ratjes halen, alles snel installeren en dan mogen ze in de nieuwe kooi spelen!
2 mannetjes!quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:57 schreef Dandilion het volgende:
[..]
veel plezier met je ratjes! heb je mannetjes of vrouwtjes?
Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:17 schreef summer2bird het volgende:
[..]
2 mannetjes!
Ze staan nu met hok en al in de kamer.
1 beet mij toenstraks nogal onbenullig hard, maar dat bleef bij 1 keer.
Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaarquote:Op zaterdag 29 september 2012 14:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat bijten van rittens herken ik wel, zolang ze niet doorbijten is het alleen proeven of waarschuwen (angst).
Forceer niets, laat ze eerst aan de kooi wennen en ga er dan eens bijzitten, geen plotse bewegingen.
Als ze naar je toekomen, maak dan voorzichtig de kooideur open en meestal gaan ze dan wel op het randje zitten.
Heb je al een oude, ruime trui gevonden die stuk mag? Trek die aan en laat ze er lekker op en in kruipen. Vaak gaan ze in een mouw slapen.
Heb hier soms wel uren zitten FOK!'en met een ritten in m'n mouw
Inburgeren?quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:
Nog even een vraagje:
hoe moet ik mijn ratten nu inburgeren?
Ik zou ze eerst even laten rondrennen door de kooi. Ze gaan alles ontdekken en als ze moe zijn slapen. Je kan wel bij de kooi blijven zitten en rustig toekijken, dan wennen ze aan je.quote:Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Als je de kooi open hebt en ze komen naar de opening toe (kan even duren), hou dan voorzichtig je vuist (knokkels) naar ze toe zodat ze kunnen snuffelen. Goed bijten in knokkels lukt niet dus mocht je een paar boefjes hebben dan loop je weinig risico. Forceer niets, laat ze hun gang gaan.quote:Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Plankjes maak ik 3x per week schoon, hangmatjes ververs ik 2x per week (uitwassen op 60 graden en met weinig wasmiddel ivm geur).quote:Hoevaak moet de kooi schoon?
Ik voer ze rattenvoer (de merken Reggie Rat, Xtra Vital, Supreme Science Selective door elkaar gemengd) in een bakje dat aan de kooi hangt. Ze krijgen weer nieuw zodra het voor 90% op is. De zwarte staafjes laten ze altijd liggen.quote:Hoevaak vers voedsel?
Als ze nog klein zijn dan leid ik ze met 1 hand af en pak ze met de andere hand op.quote:En hoe pak ik ze op?
Ja, dat vechten en stoeien hoort erbij. Soms is het spelen, soms de rangorde bepalen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:32 schreef summer2bird het volgende:
Oei, ze zijn nu aan het vechten/stoeien?
Ze lagen even op elkaar en waren even zich groot aan het maken tegenover de ander.
Zonder gepiep en gebijt, maar ze zijn nu weer de boel aan het verkennen.
Dan is het rangorde bepalen denk ik.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:29 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ze zijn geen rittens meer, zijn al een half jaar
Neequote:Op zaterdag 29 september 2012 15:17 schreef MaGNeT het volgende:
Dit waren jullie niet hoop ik?
(zie Vrijdag 28 september 2012 - Stegeren: ontsnapt ratje leidt tot zware aanrijding op de N36)
http://www.kilroynews.net/latestnews.htm
Goed idee zeg!quote:Op zaterdag 29 september 2012 15:55 schreef Dandilion het volgende:
Ik raad het gebruik van hooi af, daar zit teveel stof in, dat is slecht voor de ratjes hun luchtwegen.
Leuke kooi heb je!
Zijn de verdiepingen van tralies gemaakt? Hier kan je fleece of andere stof overheen spannen, is wat aangenamer voor de ratten pootjes.
Langzaam aan je ratjes aan je hand laten wennen, je hand in de kooi doen. En ook aan je stem laten wennen, je kan ze hun naam leren herkennen en commandos geven he?
Schouderzitten is ook leuk, elke keer terug zetten en prijzen als ze het goed doen, snoepje of stukje voer geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Twiddel
ik heb 'm nu onder mijn vest gestopt, hij zit er nu 10 minuten. het rillen is opgehouden, en hij is nu wat rustger aan het worden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:37 schreef Monopoly_Man het volgende:
Forced socialisation werkt ook...
You can also try forced socialization once you get basic trust mastered. The name sounds mean, but it's really not. It involves holding the rat close to your body, or on your person, for at least 20 minutes regardless of whether the rat wants to or not. Some people will let the rat crawl in their clothing, avoiding contact with fingers, while still letting the rat get used to your sent. 20 minutes is important because a rat cannot maintain it's fear of you longer than this, and once its adrenaline levels are reduced it will begin to associate you with calm and safety.
Keep in mind that the above is a more extreme example of forced socialization than many rats need to be able to trust you. Often times just having the rat near you, such as on a bed or couch, and giving the occasional pet, while giving the rat no access to returning "home". The key is having them experience you being around without the ability to run and hide, because they start to realize that you are someone to be trusted.
Dat doen ze grotendeels zelf. Je moet bedenken dat alles nieuw is: de kooi, de omgeving, de geluiden, de geuren. Geef ze een paar dagen om daar aan te wennen en laat ze in die tijd lekker op onderzoek uitgaan en gewend raken aan hun nieuwe huisje. Je kunt af en toe je hand in de kooi steken zodat ze er aan kunnen snuffelen (en proberen te voeren vanuit je hand kan ook, maar vaak pakken ze de eerste paar dage niets aan) en gewend raken aan jouw geur.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:
Nog even een vraagje:
hoe moet ik mijn ratten nu inburgeren?
Laat ze vooral rustig aan alles ontdekken maar laat wel zien dat je er bent. Ze zijn in elk geval nieuwsgierig, dat is natuurlijk een goed teken.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:Ze zijn druk alles aan het onderzoeken, maar is het nu beter om er even af te blijven, moet ik ze juist nu aandacht geven?
Rustig aan opbouwen. De eerste dagen steek je alleen je hand in de kooi en laat je ze er aan snuffelen, vervolgens ga je ze zelf ook benaderen (voorzichtig aaien) en dit bouw je steeds meer op. Wanneer ze gewend zijn aan jouw geur en naar je toe komen uit nieuwsgierigheid kun je ze gaan oppakken. Mocht het in de eerste instantie al mis gaan omdat ze bang blijven wordt het natuurlijk een heel ander verhaal maar daar ga ik in deze even niet van uit.quote:Op zaterdag 29 september 2012 14:25 schreef summer2bird het volgende:Ze deinzen ook ietsjes terug voor mijn hand, hoe pak ik dit aan?
Dat hangt echt af van de ratten. De ene rat is de andere niet en de ene kooi is sneller "vuil" dan de andere. Ik zou minstens 1 keer per week de onderbak en hangmatten verschonen, dagelijks vers water geven en de plateaus ook iedere dag eventjes schoonmaken. Wanneer je de kooi gaat ruiken ben je eigenlijk al net te laat. Ik maak zelf 2 keer per week de onderbak schoon, 3 keer per week de hangmatten en iedere dag de plateaus.quote:
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je "goed" rattenvoer hebt (XtraVital, Reggie Rat, etc). Houd er rekening mee dat je rattenvoer in huis haalt en geen knaagdierenvoer. Knaagdierenvoer bevat niet alles wat ratten nodig hebben, rattenvoer over het algemeen wel (al zou ik ze als rittens nog regelmatig bijvoeren met verse groentes en fruit, maar dat is persoonlijk).quote:
Nóóit aan de staart, laat ik dat voorop stellen. Je kunt ze het best pakken bij hun buikje (je hand onder hun buikje door) of door met je handen een kommetje te maken (al zullen rittens dan al snel uit je handen springen).quote:
Als een ritten écht schuw blijft zou ik ze inderdaad ook verplichte knuffeltijd geven: 2 truien aantrekken en hem/haar er tussen stoppen. Natuurlijk wel zo dat hij/zij zich kan bewegen en niet bekneld zit. Het is misschien een beetje een drastische maatregel maar over het algemeen werpt het wel zijn vruchten af.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:33 schreef summer2bird het volgende:
ik heb 'm nu onder mijn vest gestopt, hij zit er nu 10 minuten. het rillen is opgehouden, en hij is nu wat rustger aan het worden.
"Sniper & Headshot".quote:Op donderdag 15 november 2012 19:41 schreef toetsenbordridder het volgende:
Heb nu 2 nieuwe ratjes, (2 vrouwtjes) maar ben heeeeel slecht in namen verzinnen. Vriendin heeft er 1 sniper genoemd en de bedoeling is dat ik die ander ga benoemen.
Wat dat betreft ben ik redelijk makkelijk en noem ik hem Rat1, maar eigenlijk wil ik stiekem wel een leukere naam. Iemand ideeën?
Het trekt meestal wel bij, vooral als het rittens zijn.quote:Op zaterdag 17 november 2012 14:33 schreef toetsenbordridder het volgende:
Dalia en Layla geworden. Hebben de 1e nacht de hele tijd gevochten en nu zijn ze doodop toch maar samen gaan slapen
quote:Op woensdag 26 december 2012 10:06 schreef Dandilion het volgende:
Helaas is maandag een van onze ratjes overleden. :-( Denzil was de liefste van de vier. Hij had altijd al een zwakker gestel dan zijn broertjes, gaf kusjes, wat de andere 3 niet doen. Hij is maar 14 maanden geworden. :-(
Ik heb intelligentiespeeltjes, touwen, een klimtak.quote:Op zondag 30 december 2012 17:17 schreef Dandilion het volgende:
Ja dag erna hebben we hem een mooi plekje gegeven. :-(
Heb je mannetjes? Die zijn over het algemeen groter en zwaarder. Speelgoed geven, touwen om over te klimmen. Wat geef je ze te eten?
Ze minder eten geven is tip 1, geef ze eens per week wat lekkers ipv elke avond.quote:Op zondag 30 december 2012 17:19 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik heb intelligentiespeeltjes, touwen, een klimtak.
Ze krijgen reggie rat, en s'avonds altijd een lekkerij, zoals brood of wortel oid.
Klopt idd ja.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:21 schreef summer2bird het volgende:
Timon en Pumba zijn ook uitstekend om muizen te verjagen uit mijn kamer hier
Hoeveel reggie rat geef je ze per dag? Veel mensen overvoeren hun ratten; ongeveer 25 gram per rat per dag is ok (uit mijn hoofd, zou je anders even na moeten kijken).quote:Op zondag 30 december 2012 17:19 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik heb intelligentiespeeltjes, touwen, een klimtak.
Ze krijgen reggie rat, en s'avonds altijd een lekkerij, zoals brood of wortel oid.
Als ik terugkijk op al m'n ratten dan waren de dikste meestal ook de alpha in de kooi (>600 gram).quote:Op zondag 30 december 2012 15:33 schreef summer2bird het volgende:
Weet iemand trouwens hoe ik T&P aan de beweging krijg terwijl ze in de kooi zitten?
Ze gaan er elke dag 30-60 minuten uit, maar ze zijn nogal aan de dikke kant
Een bakje vol, ik weet niet hoeveel het precies isquote:Op woensdag 16 januari 2013 12:25 schreef mjan het volgende:
[..]
Hoeveel reggie rat geef je ze per dag? Veel mensen overvoeren hun ratten; ongeveer 25 gram per rat per dag is ok (uit mijn hoofd, zou je anders even na moeten kijken).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |