Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doenquote:
Ja klopt op ei zijn ze ook gek op,quote:Op woensdag 13 april 2011 01:09 schreef childintime het volgende:
[..]
Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doen
Mijn ratjes vonden een stukje vis ook heel lekker. Wij aten gestoomde witvis en beide dames werden helemaal dol van de geur alleen al.
Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...quote:Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
Ja die ene van mij ving een sprinkhaan die toevallig op de kooi was belandt. Ik schrok; ze dook er met zo'n vaart op, een echt roofdier. Ik had dat nog nooit van ze gezien. Dan zie je dus heel even de oorspronkelijke rat terug, zoals'ie in de natuur leeft.quote:Op woensdag 13 april 2011 11:22 schreef JeMoeder het volgende:
Die van mij waren ook gek op insecten. Lekker een vliegje of een spin knabbelen, dan vonden ze heerlijk.
Wat ik al heel leuk vond was dat ze van alles en nog wat dat water in slepen. Stukjes papier, hooi, brokjes en maar wassen en poetsenquote:Op woensdag 13 april 2011 10:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...
Ja mooi he. Wat zijn die dieren eigenlijk geweldig toegerust. Ze kunnen prima zwemmen, klimmen, rennen, alles eten wat voor handen is en zich aanpassen aan allerlei moeilijke situaties. Ik kon ook uren naar ze kijken als ze in de kooi aan te rennen waren. Ik had een hele grote kooi (terenziani frettenkooi) en daar van alles in. Dikke stokken uit het bos, touwen om te klimmen en kapot te knagen en steeds na het verschonen deed ik alles weer op een andere plek. Soms deed ik een heel telefoonboek in hun kooi (dan hoor je de eerste dagen alleen maar scheuren en vind je werkelijk overal stukjes papierquote:Op donderdag 14 april 2011 00:54 schreef Martin1234 het volgende:
Mijn ratje is ook gek op klimmen,
het is net een klimaapje.
Hehe, gave foto.quote:Op zaterdag 30 april 2011 21:37 schreef RianaLuna het volgende:
[ afbeelding ]
hij zat zo eigenwijs dat ik wel een foto moest maken!
[ afbeelding ]
Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind.
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind.
De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
Over 2 maanden ook ratjes!!!!!
Wat is nou de grootste kooi die ze hebben eigenlijk?
Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooiquote:Op zaterdag 7 mei 2011 00:16 schreef childintime het volgende:
[..]
Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.
bwoohh die sitequote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:52 schreef portabel het volgende:
[..]
Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooimet veel speelplezier
.
@ vandervanjezus, leuke kooi!
Forum gevonden met pics van kooien.
Het worden 2 ratjesquote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:49 schreef mjan het volgende:
[..]
De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...
Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
Over 2 maanden ook ratjes!!!!!
Wat is nou de grootste kooi die ze hebben eigenlijk?
'quote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]
WTF hier stop je toch geen ratten in
Sommige kooien daarom zijn echt zielig voor die beesten
Ach, wat zielig!quote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]
WTF hier stop je toch geen ratten in
Sommige kooien daarom zijn echt zielig voor die beesten
Ja, afwisseling is heel belangrijk. Als ze zich gaan vervelen gaan ze ongewenst gedrag vertonen (logisch). Dus soms deed ik ineens een telefoonboek in hun kooi, gaf ze een nieuwe groente of brokje, soms een heel ei (dan moeten ze zelf proberen de schil kapot te maken), kartonnen doosjes in alle vormen en maten, een tak van een vruchtenboom of wilg. Het is gewoon ook heel leuk om te zien wat ze zelf allemaal verzinnen wat ze met die nieuwe dingen kunnen doenquote:Op zaterdag 7 mei 2011 17:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.
[ afbeelding ]
Er zitten momenteel 4 ratjes in maar krijg er begin juni 2 rittens bij![]()
Heb er nog een stuk rioolbuis met T-splitsing, hangmatjes (van lappen oude kleding), kartonnen doos, etc ingesmeten. Vaak afwisselen houdt ze bezig
Wat zei de dierenarts er van?quote:Op zaterdag 21 mei 2011 13:53 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik heb hier een rat met een abces op zijn buik, net geprobeerd een beetje uit te knijpen.
Kwam best veel groen pus uit
Hmm, zelf geen fan van aanmodderen, omdat het toch wel erg snel gedaan kan zijn bij zulke kleine beestjes.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 16:47 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ben ik niet geweest, ik kijk het nog even aan.
Af en toe beetje knijpen en goed schoon houden.
Dit herken ik inderdaad. Wij hebben altijd katten gehad en toen de ratjes erbij kwamen was er niks aan de hand. Je moet je kat gewoon leren dat de prooidieren bij jou op schoot van jou zijnquote:Op dinsdag 29 maart 2011 11:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.
Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
Ik hoor en lees inderdaad overal dat ratten gek zijn op water, maar mijn ratten vonden het maar niksquote:Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
Wat is er mee aan de hand dan?quote:Op maandag 23 mei 2011 00:10 schreef Martin1234 het volgende:
Ben bang dat mijn ratje dood aan het gaan is.![]()
Ben bang dat het te laat is en dat ik er nu niets meer aan kan doen.
Het is laat in de avond gebeurd en het duurde een aantal uur,quote:Op dinsdag 24 mei 2011 02:29 schreef childintime het volgende:
Dat kan heel snel gaan bij hen. Onze ratjes waren gezond en wij zaten 's avonds aan tafel te eten. 1 Ratje ging raar lopen en niezen. Ik dacht om de volgende dag even langs de DA te gaan met haar. Een uur later was ze dood
Ze niesde een tijdje, reutelde wat en sliep zomaar in. Echt bizar.
Ratten zijn geweldige dieren maar leven helaas niet lang. Of je dan nog allerlei noodoplossingen moet doen en of je daar nou vooral jezelf of je ratje een plezier mee doet is een kwestie van afwegingen maken. Ik ben zelf van mening dat een dier een dierenleven, passend bij zijn soort moet kunnen hebben en hou er dus niet van wekelijks met een dier naar een DA te gaan om zodoende zijn leven zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ratten zijn gevoelig voor infectieziekten en kanker. Ws had ons ratje de volle laag bacterieen van klein nichtje gekregen de week ervoor. Ze was snotverkouden en stond voor de rattenkooi; ineens nieste ze een volle, groene klodder zo de kooi in. Een week later was ratje dood door ws longinfectie.
RIP ratje van Martin 1234
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |