abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94700970
Hoi lieve mensen,

Bij deze een topic speciaal aangemaakt voor allen ratten liefhebbers.
Het is een vrij topic dus het mag over alle ratten gaan noem maar op!

Ik heb er zelf ook een!
pi_94700992

Kijk zo eentje heb ik,
ze is echt een lieverd. :)
pi_94701050
Worden niet zo oud.
Ik zwaai naar dieren.
pi_94701084
Worden wel heel tam.
pi_94701128
  maandag 28 maart 2011 @ 08:39:31 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_94702551
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  maandag 28 maart 2011 @ 08:40:54 #7
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94702561
Ook twee ratjes gehad.

Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik :P
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  maandag 28 maart 2011 @ 09:16:44 #8
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94703117
Ik kreeg er één toen ik een jaar of veertien was omdat ik mijn examen had gehaald. Met een mooie kooi. Ik wilde een kale, maar er was nog maar één. Gelukkig maar, want dat was mijn Sid O+. Het was een krullenrat, serieus, ik weet nog precies hoe dat vachtje voelde ( zijn ras was iets met 'Rex'). Ik nam 'em overal mee naartoe, in m'n trui. Dat zou ik nu niet meer zo snel doen, trouwens, maar toen vond ik dat heel fijn en hij ook. Dan lag-ie lekker te slapen in mijn mouw en zo. Hij wastte zich overmatig als iemand anders aan 'em zat, heel grappig. En hij gaf likjes, dat waren een soort kusjes O+. Hij is uiteindelijk uit ouderdom overleden, hij was toen dik vier en dat is oud voor een rat. Het was goed zo. Ik heb hier nog een foto van 'em hangen.
pi_94711378
Ja ratjes zijn echt lieve diertjes vind ik,
ze kunnen echt je maatje / vriendje worden. :)
pi_94711583
pi_94711914
pi_94713636
Wij hebben er hier 2, 1 is van mij, 1 is van mijn zoon.
Superleuke wezentjes, lief, schattig, slim, gezellig.

Nu met het mooie weer gaan ze mee naar buiten in de nek, overal lekker mee op stap ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94716684
Gave beesten inderdaad, hier ook 2 mannetjes.
pi_94721034
Je hebt trouwens ook een naaktrat. :D
pi_94729962
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:39 schreef Id_do_her het volgende:
Coole beesten, ik heb ze ook gehad. Veel slimmer dan je zou denken.
ik vind ze ook helemaal geweldig _O_

ben alleen bang dat ze zo stinken :@ of valt dat wel mee?
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_94733763
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_94734504
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 21:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Met vrouwtjes valt dat alles mee, mits je op tijd verschoont en eraan denkt hokjes en hangmatjes enzo te kuizen.
Mannetjes ruiken wat sterker, maar als je ook hier alles netjes schoonhoud is dat nog wel binnen de perken.
Exact ik heb zelf ook een vrouwtje en die ruik je bijna niet. ^O^
pi_94743212
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 08:40 schreef Transport_Ink het volgende:
Ook twee ratjes gehad.

Leuk, maar ben toch meer een kattenmens geloof ik :P
Jammer, je kat zou er gek op zijn ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94743678
Heb mijn ratje net nog een blokje kaas gegeven,
was binnen no time op. :)
pi_94743773

Dit is pas een echte lelijke rat. :P
pi_94750242
Ik heb ze ook gehad, 2 vrouwtjes. leuke beestjes en ik gaf ze eens een stukje kip maar vergat dat de geur ook aan je vingers hangt dus het was hap in mijn vinger maar op een of andere manier voelen ze toch het verschil want het was meteen los voordat ze doorbeten (was wel even schrikken)
pi_94753841
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 23:21 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

[..]

Jammer, je kat zou er gek op zijn ;)
Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.

Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
pi_94790634
Leuk toch zo'n topic voor de echte ratten liefhebbers. ^O^
pi_94884788
Echt he die ratten die horen ook alles hey.
Ze zijn best gevoelig voor geluiden...!
pi_94910354
Op internet lees je vaak dat ratten niet kunnen kotsen, maar 1 van mijn ratten deed dat gisteren dus wel. Nog meer mensen die dat mee gemaakt hebben?
pi_94931480
Ratten die kotsen nee ik heb ze al jaren geen ervaring mee gehad,
misschien was ie een beetje ziekjes kan...
  zaterdag 2 april 2011 @ 12:06:34 #27
324060 RianaLuna
Blessed be :)
pi_94937338
Hier moet ik heel even mijn foto's spammen :D O+

Indie

Droppie :D

R.I.P Snowie O+

Koekie

Jippie

Piepie

Wuppie :D

Always live your life with full happiness and laughter ;)
pi_94937388
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 12:06 schreef RianaLuna het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Indie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
R.I.P Snowie O+

[ afbeelding ]
Koekie

[ afbeelding ]
Jippie

[ afbeelding ]
Piepie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_

Heb hier ook 6 van die rakkers :D
pi_94940365
Wat een schatjes!
pi_94964876
Leuk ze zijn namelijk ook gek op ei. :)
pi_94964983
pi_94965052

Hier drie op één rij. :D
pi_94968245
Ratten als huisdier
De tamme rat wordt ook gehouden als huisdier. Ze worden beschouwd als tam, aanhankelijk en leergierig. Ook zijn ze relatief schoon, maar vergen toewijding en onderhoud. Ze worden maar twee tot drie jaar oud en zijn bevattelijk voor luchtwegproblematiek en kanker.

Dat laatste heeft zijn oorzaak in het feit dat de tamme rat van de laboratoriumrat afstamt. Door middel van speciale fokprogramma's, in bijvoorbeeld een ratterie, probeert men deze onnatuurlijke genetische kenmerken er uit te fokken. Er zijn vele stammen laboratoriumratten. Er zijn ook stammen die speciaal zijn gefokt om juist tumorongevoelig te zijn.

Het is ten stelligste af te raden, slechts één rat te houden. Een rat is een sociaal dier en gaat psychoses, zoals een obsessieve knaagdrang, barberen (het dwangmatig verwijderen van haren uit de vacht op een specifieke plek), agressie en depressie, vertonen wanneer de rat niet één of meerdere ratten als gezelschap heeft. Een rat die in zijn of haar eentje gehouden wordt is niet aanhankelijker dan een rat in een groep. Men merkt zelfs dat ratten vaak hun groep,

en dan in het bijzonder de groepsleider, zullen navolgen in zijn of haar affectie voor de mens. Het is van belang om niet-gecastreerde mannetjes en vrouwtjes niet bij elkaar te zetten. Inteelt en erfelijke aandoeningen zijn een niet te onderschatten probleem onder tamme ratten en er wordt dan ook aangeraden om het fokken over te laten aan gekwalificeerde ratteries, zoals bijvoorbeeld in Engeland, waar men bijzonder stabiele lijnen heeft. Er worden onnatuurlijk veel ratten in gevangenschap geboren, in tegenstelling tot in de natuurlijke omgeving waar de geboorte van jonge ratten sterk wordt gereguleerd door seizoensfactoren en sociale factoren.

Het is voor een vrouwtjesrat bijzonder ongezond om constant drachtig te zijn en om op te jonge leeftijd drachtig te worden (dit kan leiden tot aandoeningen in de bekkenzone, ondergewicht, en zelfs tot levensbedreigende gezondheidstoestanden). Een ritten (jonge rat) kan al met 5 weken vruchtbaar zijn. Daarom dienen ratten ouder dan 4,5 week niet bij ratten van het andere geslacht in hetzelfde verblijf te zijn.

Ratten met dumbo-oren hebben voor veel mensen een lieflijker uiterlijk, waardoor ze populairder zijn dan ratten met normale oren. Er is echter geen verschil in karakter. Tevens heeft men rex, fuzz en naaktratten. Deze laatsten zijn echter gehandicapt.

Ratten hebben voldoende eiwitten nodig. Vroeger dacht men dat dit per se van dierlijke oorsprong moest zijn, maar tegenwoordig is bijna al het rattenvoer vrij van vlees. In de meeste dierenwinkels is speciaal rattenvoer te krijgen met voldoende eiwitten. Gewoon knaagdierenvoer is meestal niet geschikt vanwege het hoge gehalte aan vitamine A. Tevens dient men er op toe te zien,

dat het voer niet te oud is (ongeveer 3 maanden), omdat daarna het vitamine-gehalte tot bedenkelijke niveaus terugloopt. Ratten mogen verder niet in een te kleine kooi gehouden worden. Indien de kooi te klein is zal ruzie ontstaan tussen de ratten. Daarnaast dient de groep regelmatig te kunnen genieten van een vrije loop, en dagelijkse aandacht.

Neem de tijd. :P
  zondag 3 april 2011 @ 04:40:39 #34
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94969181
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 20:09 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
  zondag 3 april 2011 @ 04:45:23 #35
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_94969202
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Indie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
R.I.P Snowie O+

[ afbeelding ]
Koekie

[ afbeelding ]
Jippie

[ afbeelding ]
Piepie

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ach O+.
pi_94969974
Als je de kooi regelmatig schoonmaakt dan ruik je ze praktisch niet. Ik gebruikte hemparade oftewel vlas (als ik het goed heb).

Als ik die foto,s zie zou ik zo weer twee ratjes nemen gelukkig heb ik er geen plaats meer voor.
  zondag 3 april 2011 @ 10:26:46 #37
324060 RianaLuna
pi_94970832
quote:
14s.gif Op zondag 3 april 2011 04:40 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Mijn rat stonk niet, die van mijn broertje ook niet. Muizen daarentegen... Ik kwam eens op een reptielenbeurs, géén goed idee. Had maar weinig geld bij me maar van wat ik had heb ik muisjes gekocht die als voer moesten dienen. Wat was dat kut, zeg. Zo willekeurig. Later kwam ik nog heel dikke ratten tegen en kon ik wel janken omdat ik dat stiekem nog erger vond (en dus niet meer geld bij me om meer beestjes te 'redden'). Nooit meer zo'n beurs voor mij. De muisjes die ik heb kunnen redden heb ik in een grote kooi gestopt, namelijk de kooi die voorheen van mijn rat Sid was. Mooi groot, radje erin, leuk voor ze. Met stift stippen op ze gezet om ze uit elkaar te kunnen houden. Maar ja, ze stonken zeker. En best wel heel erg. Naar urine, geloof ik, muisjesurine.
Ik had ook eens muizen gekocht in de zomer, nou ik had ze de volgende dag weer terug gebracht :') Wat een stank man!
  zondag 3 april 2011 @ 18:22:42 #38
337812 Secret_digger
You got the goods?
pi_94986903
Ik heb ook ratten gehad, zelfs een rattery. Ik vind ze erg schattig maar erg gevoelig voor ziektes.
pi_95008314
Ja vooral voor tumoren / gezwel enzo. dat is minder,
maar het overkomt ratten tegenwoordig ook weer minder. :)
  dinsdag 5 april 2011 @ 02:35:08 #40
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95056866
Ik vond onze ratten ook niet stinken hoor. Ik vond de lucht van de hemparade veel indringender :r Ze hebben wel een specifieke geur, maar dan niet echt van de urine ofzo. 2 Jaar geleden was ik bij iemand in een grote schuur en ik rook direct een rat, zo herkenbaar die rattengeur. Maar niet vies ofzo. Muizen stinken idd 100 keer erger dan ratten. Ik had vorige jaar muizen in de schuur, wat een prutlucht zeg!

Wist je dat er zelfs staartloze ratten gekweekt worden? Omdat veel mensen die staart zo eng vinden zijn ze ook staartlozen gaan kweken.Net als een naaktrat vind ik een staartloze echt niet kunnen. Ze hebben problemen met klimmen en bewegen. Als ik bij onze ratten zag dat ze tijdens hun klimacties die staart ook echt gebruiken als houvast (om een smalle tak gewikkeld als ze eroverheen liepen), vind ik het echt een misdaad om staartloze exemplaren te willen kweken. Naaktratten vind ik echt foeilelijk en zielig. Ratten houden erg van warmte (kruipen daarom ook altijd lekker bij elkaar om te slapen) en zo'n bloot beest moet het volgens mij echt koud hebben en mist ook een stukje bescherming van zijn huid.

En ratten zijn slim, niet voor niets overleven ze al zo lang iedere ramp die zich voordoet ;) Ze hebben een enorm vermogen om zich aan te passen aan veranderingen. Toen onze ratten nog heel klein waren, heeft de kat geprobeerd door de tralies heen naar ze te slaan. Nadat hij bij 1 van zijn treiteractie's flink in zijn poot werd gebeten liet'ie de ratten maar met rust.

Wij hadden er 2 en toen 1 van de 2 doodging, zag ik de ander gewoon wegkwijnen. Ze wilde geen lekkere dingetjes meer eten, verstopte zich de hele dag in haar huisje, wilde niet meer met water spelen; ze werd echt depressief. Toen heb ik iemand gevonden die ook een oudere rat alleen had en er 1 bij zocht (doordat wij een kleine jachthond hadden wilde ik zelf niet verder met ratten want ze konden niet echt loslopen). Dit ging echt perfekt! De ratten ontmoeten elkaar en zonder slag of stoot accepteerden ze elkaar (beiden 3 jaar). Ik vond het heel moeilijk om die beslissing te nemen (wij waren zo aan haar gehecht), maar zij was veel gelukkiger met die ander erbij.

Ratten zijn echt leuke huisdieren. Ik heb ook cavia's, konijnen, hamsters gehad, maar ratten zijn gewoon heel anders. Ze reageren veel sterker op je en vinden het heel erg leuk om dicht in je buurt te zijn en zijn heel nieuwsgierig.

Ratten eten in principe alles. Ik gaf ze weleens een hondenbrokje, een walnoot (klein beetje gekraakt daar kunnen ze echt uren zoet mee zijn), stukje ei, fruit, stukje kaas, kattenbrokjes. 1 Van de ratten ving eens een sprinkhaan die toevallig op de tralies zat. Wat een snelheid zeg! Het was echt 1 flits en ik zag de sprinkhaan zo verdwijnen in die rattenbek. Het is alleen wel zaak goed op te letten op hun gezondheid. Omdat ze alles eten, kunnen ze snel dik worden of andere problemen krijgen. Ik hoorde van iemand die gaf ze steeds biskwietjes :? Trosgierst vinden ze ook heerlijk (vogelvoer), maar je moet dat alleen echt als snoep geven (dikmakend). Sommige ratten schijnen ook heel graag vis te eten. En er zijn mensen die geven ze echt vers, rauw vlees, maar dat vond ik net wat te ver gaan........
  dinsdag 5 april 2011 @ 02:46:02 #41
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95056916
quote:

[ afbeelding ]

O+

Aagh.......Dat vooral. Hoe ze soms met elkaar op een bergje heerlijk liggen te slapen, kreeg af en toe de behoefte om er gewoon bij te kruipen :D
pi_95070352
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
  dinsdag 5 april 2011 @ 23:45:14 #43
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95100231
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 14:50 schreef Martin1234 het volgende:
Slapen ze bij jullie s'nachts of overdags?
Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
pi_95102170
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 23:45 schreef childintime het volgende:

[..]

Onze sliepen zowel overdag als 's nachts. Het zijn steeds maar korte slaapjes die ze doen (geen 8 uur achter elkaar zoals wij). Ik hoorde ze ook 's nachts weleens spelen en door de kooi rennen.
Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
  woensdag 6 april 2011 @ 02:22:06 #45
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_95105634
Die van mij kreeg op een gegeven moment een groen abces bij z'n oortje, die heb ik zelfs nog uitgeknepen. Kwam er allemaal groene smurrie uit. Hij vond het overduidelijk heel fijn dat ik 'em uitkneep (ik ook :@), en van de dierenarts mocht het. Maar dat was geen tumor lijkt me, en het ratje van mijn broertje kreeg ook geen tumor. Desalniettemin heb ik inderdaad vaak gehoord dat ratjes daar erg gevoelig voor zijn (en in mijn ervaring zijn ze dat voor gekke bulten dus zeker).
  woensdag 6 april 2011 @ 02:27:35 #46
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_95105709
Hele leuke beesten om te houden (heb er zelf twee gehad) maar ik zou er niet snel meer aan beginnen. Voor je het weet ben je ze na twee jaar weer kwijt. :{
It's fun to lose.
And to pretend.
  donderdag 7 april 2011 @ 01:35:52 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95153202
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 00:24 schreef Martin1234 het volgende:

[..]

Exact je laatste zin! Ik heb liever dat ze overdags actief zijn!
Ik denk dat je daar weinig tegen kunt doen. Het zijn volgens mij meer schemerdieren maar kunnen zich aanpassen aan iedere omstandigheid. Bij ons stonden ze beneden. Soms hoorde ik als ik in bed lag (boven) dat ze door de kooi renden en aan het spelen waren. En soms overdag kunnen ze ineens zo vast slapen, dan worden ze nauwelijks wakker van iets. Volgens mij hebben ze niet echt zo'n ritme als andere knaagdieren. Mijn cavia (die ik nu heb), slaapt echt gewoon 's nachts en is overdag meestal wakker. De hamster van mijn dochter begon pas wakker te worden als het ging schemeren. Ratten hebben volgens mij niet zo'n strak slaap en waakritme. Ze kunnen daarentegen wel heel chagerijnig zijn als je ze wakker maakt. Ik liet ze altijd uit zichzelf wakker worden, maar die slaapjes van hun waren nooit langer dan zo'n 1,5 uur.
pi_95202139
Nee he je kan hun slaap niet aanpassen,
ik geloof ook dat hun meerdere kortere slaapjes houden!
pi_95211117
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma ;)
  maandag 11 april 2011 @ 03:10:18 #50
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95330487
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 11:46 schreef erodome het volgende:
Ik probeer ze wel altijd wat aandacht te geven voor de bedtijd van de kleine(ze staan op zijn kamer).
Dan zijn ze altijd nog even druk als ze terug gezet worden, maar worden ze snel rustig.
Later worden ze wel weer wakker, maar dan ligt de kleine al in slaapcoma ;)
Zo'n 1,5 a 2 uur toch? Tenminste, dat is mijn ervaring. Ze slapen hooguit 1,5 a 2 uur echt. Daartussen doen ze nog hazeslaapjes van een paar minuten.
pi_95330524
Ik geloof nadat ze een beetje hun buikje vol hebben gegeten,
ook wel daarna lekker gaan slapen.
  maandag 11 april 2011 @ 09:41:01 #52
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_95332890
Ik had vroeger 2 tamme ratten, Doris en Sophie O+.
Doris bleek drachtig te zijn (waarsch. in de dierenwinkel met een mannetje samen gezeten -O- ), had ik ineens 12 ratjes :D O+

Mja, 2 waren overleden, 1 zelf gehouden en de rest verkocht.

Doris is uiteindelijk overleden door leeftijd, maar Sophie kreeg overal tumoren en haaruitval..heel zielig. Laten inslapen door de HA..

Iig, geweldige beestjes! Droeg ze ook overal mee naartoe, op de fiets, in het dorp..overal! En zodra ze bij iemand anders zaten poepten/plasten ze _O- Nice.
  Redactie Frontpage maandag 11 april 2011 @ 10:03:15 #53
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_95333426
Had ook twee ratten, Dinges (lapjesrat) en Anders (japanner).

De tweede heb ik ook zwanger gekocht :') 6 jongen, allemaal weggegeven aan anders liefhebbers (mensen vinden jonge Japanners leuk ofzo?). Dinges was ongeveer 2x zo groot als een gemiddelde rat, geen idee hoe dat kwam, misschien andere subspecies?

Dinges heeft 3x een operatie gehad bij de HA tegen tumoren, de derde keer is hij niet meer te boven gekomen :( Anders kreeg longproblemen en die heb ik laten inslapen :(
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_95350792
Mijn ratje is trouwens gek op kip!
  woensdag 13 april 2011 @ 01:09:04 #55
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95427921
quote:
14s.gif Op maandag 11 april 2011 18:05 schreef Martin1234 het volgende:
Mijn ratje is trouwens gek op kip!
Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doen :)

Mijn ratjes vonden een stukje vis ook heel lekker. Wij aten gestoomde witvis en beide dames werden helemaal dol van de geur alleen al.
pi_95428399
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 01:09 schreef childintime het volgende:

[..]

Ze zijn gek op vlees! Een gekookt ei vinden ze ook heerlijk (trouwens rauw ook, maar daar kunnen weer bacterieen inzitten). Laat ze lekker de schil zelf los maken, dan hebben ze wat te doen :)

Mijn ratjes vonden een stukje vis ook heel lekker. Wij aten gestoomde witvis en beide dames werden helemaal dol van de geur alleen al.
Ja klopt op ei zijn ze ook gek op,
zelf op chips.
  woensdag 13 april 2011 @ 01:39:35 #57
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95428493
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
pi_95428555
Oke bedankt voor de leuke tip. :)
pi_95434243
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Martin, wat heel leuk is als het warm is, is een bakje water in de kooi zetten. Heb jij een drinkfles of waterbakje? Ze zijn gek op water. Als het warm is en je zet een grote bak water in de kooi dan zijn ze daar uren zoet mee. Alles wordt in dat water gesleept en ze duiken er zelf steeds in, dat is zo leuk om te zien. Alleen wel oppassen met tocht als ze nat zijn.
Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...
  Redactie Frontpage woensdag 13 april 2011 @ 11:22:44 #60
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_95435648
Die van mij waren ook gek op insecten. Lekker een vliegje of een spin knabbelen, dan vonden ze heerlijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_95460731
Of olijven zijn ze ook gek op!
  donderdag 14 april 2011 @ 00:47:12 #62
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95475504
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 11:22 schreef JeMoeder het volgende:
Die van mij waren ook gek op insecten. Lekker een vliegje of een spin knabbelen, dan vonden ze heerlijk.
Ja die ene van mij ving een sprinkhaan die toevallig op de kooi was belandt. Ik schrok; ze dook er met zo'n vaart op, een echt roofdier. Ik had dat nog nooit van ze gezien. Dan zie je dus heel even de oorspronkelijke rat terug, zoals'ie in de natuur leeft.
  donderdag 14 april 2011 @ 00:48:08 #63
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95475541
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 10:42 schreef erodome het volgende:

[..]

Die van mij willen nog niet in het water, maar misschien van de zomer wel als het nog warmer is...
Wat ik al heel leuk vond was dat ze van alles en nog wat dat water in slepen. Stukjes papier, hooi, brokjes en maar wassen en poetsen :D
pi_95475752
Mijn ratje is ook gek op klimmen,
het is net een klimaapje.
  donderdag 14 april 2011 @ 01:08:25 #65
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_95476110
quote:
10s.gif Op donderdag 14 april 2011 00:54 schreef Martin1234 het volgende:
Mijn ratje is ook gek op klimmen,
het is net een klimaapje.
Ja mooi he. Wat zijn die dieren eigenlijk geweldig toegerust. Ze kunnen prima zwemmen, klimmen, rennen, alles eten wat voor handen is en zich aanpassen aan allerlei moeilijke situaties. Ik kon ook uren naar ze kijken als ze in de kooi aan te rennen waren. Ik had een hele grote kooi (terenziani frettenkooi) en daar van alles in. Dikke stokken uit het bos, touwen om te klimmen en kapot te knagen en steeds na het verschonen deed ik alles weer op een andere plek. Soms deed ik een heel telefoonboek in hun kooi (dan hoor je de eerste dagen alleen maar scheuren en vind je werkelijk overal stukjes papier :D ), soms deed ik er een bol ongebleekte katoen in en waren ze uren, dagen zoet met die bol uit elkaar te pluizen. Gekke, leuke, lieve dieren zijn het O+

Ze zijn zo slim. Op een dag kwam er iemand op bezoek die nooit bij ons geweest was. Hij vond de ratten erg grappig en stond steeds voor de kooi. De ratten vonden dat beduidend minder grappig. De onderdanige was al in het slaaphuisje gaan zitten en toen ging de overheersende rat met een prop papier in haar bek, achterstevoren het huisje in. Ze werkte zich naar binnen en liet de prop papier in de ingang zitten zodat ze beiden niet meer zichtbaar waren voor de "vreemde" bezoeker ^O^
  zaterdag 30 april 2011 @ 21:37:17 #66
324060 RianaLuna
pi_96185897

hij zat zo eigenwijs dat ik wel een foto moest maken!

Moderator zaterdag 30 april 2011 @ 21:39:31 #67
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96185985
O+

Ratjes zijn echt zo enorm leuk O+
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_96198488
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 21:37 schreef RianaLuna het volgende:
[ afbeelding ]
hij zat zo eigenwijs dat ik wel een foto moest maken!

[ afbeelding ]
Hehe, gave foto.
Zitten ze nou in een dierenwinkel?
pi_96458578
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind :).
  zaterdag 7 mei 2011 @ 00:16:44 #70
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96460915
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:
ik ga mogelijk ook een rat nemen als ik op mijzelf woon. Kan iemand foto's maken van de kooi waar de rat zich bevind :).
Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.
pi_96471228
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 23:22 schreef portabel het volgende:

Ik zou op internet zoeken voor een 2e hands kooi, nieuw zijn die dingen erg duur.
pi_96472466
Over 2 maanden ook ratjes O+!!!!!
Wat is nou de grootste kooi die ze hebben eigenlijk?
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_96473064
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_96476452
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 00:16 schreef childintime het volgende:

[..]

Neem je er wel minimaal 2? Je kunt nog zoveel tijd en aandacht aan ze geven; met een groepje van minstens 2 zijn ze echt veel gelukkiger en veel meer zichzelf. Een fabel is het dat als je er meer dan 1 hebt, ze zich niet aan mensen hechten. Ze hebben elkaar gewoon nodig, net als mensen elkaar nodig hebben.
Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooi :) met veel speelplezier :P.

@ vandervanjezus, leuke kooi!

Forum gevonden met pics van kooien.
pi_96477631
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 16:52 schreef portabel het volgende:

[..]

Ja klopt.. dat heb ik ook gelezen. Over een paar maanden ga ik er mogelijk twee aanschaffen. Ik wil wel een grote kooi :) met veel speelplezier :P.

@ vandervanjezus, leuke kooi!

Forum gevonden met pics van kooien.
bwoohh die site O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:49 schreef mjan het volgende:

[..]

De grootste kooi? Een enorme voliere zou ik denken. Hoeveel ratjes komen er bij je wonen? Dan is het makkelijker advies geven qua kooi...
Het worden 2 ratjes
Maar waarschijnlijk ga ik zelf een kleding kast verbouwen tot kooi
2 en een half deurs zeg maar :D
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_96477803

WTF hier stop je toch geen ratten in ;(

Sommige kooien daarom zijn echt zielig voor die beesten
pi_96477886
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:30 schreef Pixie. het volgende:
Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.

Er zitten momenteel 4 ratjes in maar krijg er begin juni 2 rittens bij O+

Heb er nog een stuk rioolbuis met T-splitsing, hangmatjes (van lappen oude kleding), kartonnen doos, etc ingesmeten. Vaak afwisselen houdt ze bezig :)
pi_96478402
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]

'
Echt grappig hoe creatief die kooien zijn...
  zondag 8 mei 2011 @ 02:00:50 #79
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96495174
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:38 schreef Pixie. het volgende:
[ afbeelding ]

Ach, wat zielig!

Wij hadden een Frettenterenziani (moet je even googlen, de Frettenkooi is groter dan de rattenkooi). De maten waren 82h, 94br, 48d. Omdat de tralies 4kant zijn, kunnen ze makkelijk alle kanten opklimmen. Echt een geweldige kooi, makkelijk schoon te houden ook.

Vaak wordt ook een kamervoliere voor ratten gebruikt. Op mp staan ze regelmatig voor niet teveel aangeboden (minder dan een nieuwe rattenkooi) http://dieren.marktplaats(...)z2nZV&fta_ind=9&fs=1 hier een voorbeeldje. De rechter op de foto is zo'n Terenzianikooi. Hou er bij deze kooien alleen rekening mee dat de maten van het gaas verschillend zijn. Wij kochten de Frettenkooi, deden de ratjes erin en direct hing er 1 buiten de kooi :') Omdat ze nog rittens waren, konden ze door de tralies heen kruipen. De rattenkooi heeft kleinere tralies; hoe het met de voliere zit weet ik niet.

Op die foto's kun je ook mooi zien wat allemaal leuk is om de kooi mee in te richten :)
  zondag 8 mei 2011 @ 02:11:56 #80
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_96495384
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:41 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Furet Tower XL komt aardig in de buurt, die heb ik.

[ afbeelding ]

Er zitten momenteel 4 ratjes in maar krijg er begin juni 2 rittens bij O+

Heb er nog een stuk rioolbuis met T-splitsing, hangmatjes (van lappen oude kleding), kartonnen doos, etc ingesmeten. Vaak afwisselen houdt ze bezig :)
Ja, afwisseling is heel belangrijk. Als ze zich gaan vervelen gaan ze ongewenst gedrag vertonen (logisch). Dus soms deed ik ineens een telefoonboek in hun kooi, gaf ze een nieuwe groente of brokje, soms een heel ei (dan moeten ze zelf proberen de schil kapot te maken), kartonnen doosjes in alle vormen en maten, een tak van een vruchtenboom of wilg. Het is gewoon ook heel leuk om te zien wat ze zelf allemaal verzinnen wat ze met die nieuwe dingen kunnen doen :)

Mijn ratjes hadden buiten hun drinkfles om ook altijd een drinkbakje omdat ze dat zo leuk vonden. Toen ik ze voor de eerste keer een badje gaf (bak gevuld met water) was dat echt hilarisch om te zien. Alles werd in dat water gesleurd (stukjes touw, papier, brokjes) en gewassen. Ze waren de hele dag zo druk als kleine baasjes. Namen tussendoor zelf ook een duik en gingen dan weer door met van alles en nog wat onderdompelen en er weer uit slepen :D
pi_97115969
Ik heb hier een rat met een abces op zijn buik, net geprobeerd een beetje uit te knijpen.
Kwam best veel groen pus uit :r
pi_97118523
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:53 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ik heb hier een rat met een abces op zijn buik, net geprobeerd een beetje uit te knijpen.
Kwam best veel groen pus uit :r
Wat zei de dierenarts er van?
pi_97121692
Ben ik niet geweest, ik kijk het nog even aan.
Af en toe beetje knijpen en goed schoon houden.
pi_97131140
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 16:47 schreef VaderVanJezus het volgende:
Ben ik niet geweest, ik kijk het nog even aan.
Af en toe beetje knijpen en goed schoon houden.
Hmm, zelf geen fan van aanmodderen, omdat het toch wel erg snel gedaan kan zijn bij zulke kleine beestjes.
pi_97146572
Ik heb in totaal 5 mannetjes gehad, niet tegelijk :P Eerst hadden we er twee, waarvan er eentje doodging (ik was pas een jaar of 7 dus ik weet niet meer zo goed waaraan). Ze waren allebei echt prachtig, de ene was helemaal zwart en de andere helemaal bruin. Ik heb helaas geen foto van de zwarte. We hebben de overgebleven rat toen een nieuw speelkameraadje gegeven, ook een mannetje en gek genoeg ging dat heel goed. Nou was die nieuwe ook nog klein dus kon de oudere hem gelijk goed leren dat hij de baas was. Maar ze gingen in ieder geval in vrede met elkaar om.

Toen ook die oude doodging (aan ouderdom, deze weet ik wel) hebben we nog eens 2 broertjes erbij gezet en ook dat ging erg vredig.

Zijn ze niet lief! :D

Op een gegeven moment ging ook deze oudste dood, een paar jaar later 1 van de broertjes, en ongeveer een week later de laatste ;( ik weet nog hoe hij gefrustreerd aan de tralies van het hok bleef knagen tot je hem eruit liet. Vervolgens ging hij druk door de hele kamer zoeken naar zn broertje (denk ik/lijkt me), maar tevergeefs. Echt heel zielig ;(

Meer foto's:

Mn prachtige bruine monster:

Dikke ouwe slaapkop

Ah poelepoelepooee

Alle ratten houden van sloffen :D

Een vriendin van mij heeft 2 vrouwtjes gehad, maar ik vind persoonlijk mannetjes leuker. Die zijn wat rustiger (als ze ouder worden). Vrouwtjes zijn moeilijker in te vangen als je zo door de kamer laat lopen, terwijl mijn mannetjes op een gegeven moment gewoon ergens gingen liggen slapen :') Ook op schoot vind ik ze chiller, ze nestelen zich ergens in je kleren en gaan gewoon rustig zitten. Mijn ervaring met vrouwtjes is dat ze continu willen bewegen en dan moet ik het de hele tijd in de gaten houden, heb ik geen zin in :P

[ Bericht 11% gewijzigd door pasopikbijt op 22-05-2011 10:25:07 ]
pi_97146790
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 11:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Katten en ratten gaan vaak erg goed samen zelfs, zou je niet verwachten, maar toch is het zo.
Beetje beleid bij het kennis maken en het komt gewoon goed, sterker nog, de gemiddelde kat heeft een stevig respect voor de gemiddelde rat.

Zou ze niet los met elkaar alleen laten, maar dingen als de rat op de bank bij jou terwijl de kat daar ook is vallen in de mogelijkheden als je goed oppast of die 2 wel bij elkaar passen.
Dit herken ik inderdaad. Wij hebben altijd katten gehad en toen de ratjes erbij kwamen was er niks aan de hand. Je moet je kat gewoon leren dat de prooidieren bij jou op schoot van jou zijn :P Katten en cavia's gaan trouwens ook goed samen als je beetje rustige dieren hebt. De meeste katten vinden een cavia te groot om aan te vallen. De cavia wil aan hem snuffelen en rent niet weg, dus ziet ie het ook niet als prooi. Terwijl hij wel konijnen vangt in dit boeren landschap als ie de kans krijgt :P
pi_97147057
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2011 01:39 schreef childintime het volgende:
Ik hoor en lees inderdaad overal dat ratten gek zijn op water, maar mijn ratten vonden het maar niks :( Ik zette gewoon een grote lage bak water in het hok, heb ze niet gedwongen of wat dan ook, maar ze gingen er gewoon niet in. Ze kwamen even snuffelen maar namen alleen een slokje en gingen weer :')

Wij hadden ook een leuk buitenrennetje wat we in de achtertuin op het gazon neerzetten. Ik lag meestal op mn buik naar ze te kijken O+ We zetten de ren ook af en toe over het onkruid heen, hoefden wij dat niet meer weg te halen. Ze zijn echt dol op zevenblad :D Maar wat ik eigenlijk wou zeggen: Op een dag lag ik weer naar ze te kijken, en op een gegeven moment zag ik een slakje de ren in glibberen. De ratjes zagen hem ook en hij werd gelijk gepakt :o De ratjes vonden het geweldig om lekker veel moeite te doen om dat slakje uit zn huisje te krijgen. Aan de ene kant heel leuk voor de ratjes, maar ook wel heel zielig voor het slakje :')
  zondag 22 mei 2011 @ 10:51:58 #88
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_97147115
Ik vond dumbo ratjes altijd zo leuk. Dat ze nog niet genoemd zijn hier...
Wij hebben 2 vrouwtjes gehad. Leuk, maar ze hadden wel altijd straalaandrijving, vond dat best vermoeiend.
Dumbo ratje via Google...
pi_97154301
Ik heb er negen O+.
I m a d e a d a i s y c h a i n f r o m p h r a s e v e r s e a n d p u n c t u a t i o n .
pi_97157234
quote:
14s.gif Op zondag 22 mei 2011 14:46 schreef Correspondent het volgende:
Ik heb er negen O+.
:o Gezellig O+
pi_97157626
Ratjes van een vriendin van me:

Ze zaten zowat een uur stil op deze manier. Spacebeesten :D
  zondag 22 mei 2011 @ 16:31:23 #92
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_97158483
Ik heb ook jaren ratjes gehad O+ op het hoogtepunt 4 tegelijk, zo gezellig was dat!
Wat ook leuk is om te doen is ze een hardgekookt eitje geven, zijn ze uren zoet mee.
an urge to help mankind overcomes me
pi_97184248
Ben bang dat mijn ratje dood aan het gaan is. :'(

Ben bang dat het te laat is en dat ik er nu niets meer aan kan doen. :'(
pi_97199278
quote:
9s.gif Op maandag 23 mei 2011 00:10 schreef Martin1234 het volgende:
Ben bang dat mijn ratje dood aan het gaan is. :'(

Ben bang dat het te laat is en dat ik er nu niets meer aan kan doen. :'(
Wat is er mee aan de hand dan?
pi_97199760
Het abcesje van mijn rat ligt nu wat meer open, heb net nog wat pus kunnen verwijderen. De komende dagen 2 keer per dag spoelen met wat jodium verdund met water en dan zou het wel goed moeten komen.
pi_97232900
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 14:20 schreef VaderVanJezus het volgende:

[..]

Wat is er mee aan de hand dan?
Zijn hartje klopt niet meer. :(
  dinsdag 24 mei 2011 @ 02:29:39 #97
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_97234568
:{ Dat kan heel snel gaan bij hen. Onze ratjes waren gezond en wij zaten 's avonds aan tafel te eten. 1 Ratje ging raar lopen en niezen. Ik dacht om de volgende dag even langs de DA te gaan met haar. Een uur later was ze dood :N Ze niesde een tijdje, reutelde wat en sliep zomaar in. Echt bizar.

Ratten zijn geweldige dieren maar leven helaas niet lang. Of je dan nog allerlei noodoplossingen moet doen en of je daar nou vooral jezelf of je ratje een plezier mee doet is een kwestie van afwegingen maken. Ik ben zelf van mening dat een dier een dierenleven, passend bij zijn soort moet kunnen hebben en hou er dus niet van wekelijks met een dier naar een DA te gaan om zodoende zijn leven zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ratten zijn gevoelig voor infectieziekten en kanker. Ws had ons ratje de volle laag bacterieen van klein nichtje gekregen de week ervoor. Ze was snotverkouden en stond voor de rattenkooi; ineens nieste ze een volle, groene klodder zo de kooi in. Een week later was ratje dood door ws longinfectie.

RIP ratje van Martin 1234 :{
  dinsdag 24 mei 2011 @ 18:40:55 #98
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_97257560
Wat een schatjes! En ze kunnen zo leuk zonnebloempitten eten O+
pi_97259042
O+ Schattige beestjes! Maar knagen ze niet allerlei kabels door en gaatjes in je kleding enzo?
pi_97279420
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 02:29 schreef childintime het volgende:
:{ Dat kan heel snel gaan bij hen. Onze ratjes waren gezond en wij zaten 's avonds aan tafel te eten. 1 Ratje ging raar lopen en niezen. Ik dacht om de volgende dag even langs de DA te gaan met haar. Een uur later was ze dood :N Ze niesde een tijdje, reutelde wat en sliep zomaar in. Echt bizar.

Ratten zijn geweldige dieren maar leven helaas niet lang. Of je dan nog allerlei noodoplossingen moet doen en of je daar nou vooral jezelf of je ratje een plezier mee doet is een kwestie van afwegingen maken. Ik ben zelf van mening dat een dier een dierenleven, passend bij zijn soort moet kunnen hebben en hou er dus niet van wekelijks met een dier naar een DA te gaan om zodoende zijn leven zo lang mogelijk te kunnen rekken. Ratten zijn gevoelig voor infectieziekten en kanker. Ws had ons ratje de volle laag bacterieen van klein nichtje gekregen de week ervoor. Ze was snotverkouden en stond voor de rattenkooi; ineens nieste ze een volle, groene klodder zo de kooi in. Een week later was ratje dood door ws longinfectie.

RIP ratje van Martin 1234 :{
Het is laat in de avond gebeurd en het duurde een aantal uur,
dus in de nacht overleden.

Opeens zat die stilletjes in een hoekje versufd om zich heen te staren,
hij zat er ook zo zielig bij.

Het zeg er ook moeilijk uit omdat het leek of dat ik hem per ongeluk net wakker had gemaakt,
maar het gekke is juist in de avond / nacht is die altijd wakker dus dat was al raar opzich.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')