Mannetjes kan je gewoon bij elkaar houden. Gaaf idee van die kast.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:41 schreef Pixie. het volgende:
Kan je 2 mannetjes bij elkaar houden eigenlijk?
of moet jeze dan eerst laten castreren?
Ik ga trouwens geen kooi kopen maar maak er zelf 1 van een oude kleding kast
[ afbeelding ]
Daar haal ik het ''plastic'' uit wat voor de deuren zit en span er gaas voor
maak er allerlei verdiepingen in
En dan hebben ze een flinke kooi
Is nog een stuk goedkoper ook
Mannetjes gaan prima bij elkaar, maar voor zo ver ik weet moet wel minstens 1 van de 2 nog jong zijn, zodat ze eerst een band krijgen voor ze zin krijgen om te vechten zegmaar.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:41 schreef Pixie. het volgende:
Kan je 2 mannetjes bij elkaar houden eigenlijk?
of moet jeze dan eerst laten castreren?
Ik ga trouwens geen kooi kopen maar maak er zelf 1 van een oude kleding kast
[ afbeelding ]
Daar haal ik het ''plastic'' uit wat voor de deuren zit en span er gaas voor
maak er allerlei verdiepingen in
En dan hebben ze een flinke kooi
Is nog een stuk goedkoper ook
En als ze allebei jong zijn en uit hetzelfde nest komen?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 13:46 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Mannetjes gaan prima bij elkaar, maar voor zo ver ik weet moet wel minstens 1 van de 2 nog jong zijn, zodat ze eerst een band krijgen voor ze zin krijgen om te vechten zegmaar.
Dan kan het bijna niet fout gaanquote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:08 schreef Pixie. het volgende:
[..]
En als ze allebei jong zijn en uit hetzelfde nest komen?
Dus ritten broertjes?
Dan ga ik voor 2 mannekesquote:
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 23:45 schreef childintime het volgende:
Uit 1 nest gaat over het algemeen prima (in de pubertijd kan er wel wat strijd zijn). Maar zou je dan niet beter voor bv 3 of 4 gaan? Wij hadden 2 meisjes uit 1 nest. De 1 was overheersend, de ander dus automatisch onderdanig. Later besefte ik dat een groepje van 3 of 4 een veel natuurlijker evenwicht was geweest. Dan is het niet altijd die ene die het onderspit moet delven, maar die kan zich dan terugtrekken bij een andere uit de groep die ook onderdanig is.
Als ik ooit weer ratjes neem (als de jachthond er niet meer is) dan wil ik er 4. Zo heb je een iets meer natuurlijker evenwicht en kunnen ze altijd een ander opzoeken als de leider een pestbui heeft
Ik was ooit eens bij een opvang (om een ratje te brengen wat gedumpt was door iemand) en daar zaten alle opvangmannen (stuk of 12) gewoon bij elkaar. Zoals met alle dieren is het volgens mij zo dat de mannen (zolang er geen vrouwen in de buurt zijn) veel verdraagzamer zijn dan de vrouwen. Die hebben veel meer last van hun hormonenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 23:56 schreef Pixie. het volgende:
[..]daar heb ik nog nooit over gedacht ( of gelezen )
Hmm 4 mannetjes is dat wel een goed plan?
Kan je dan niet beter 4 dames nemen?
Ik wil het indd het liefst zo natuurlijk mogelijk houden
Alles van natuurlijke materialen ( huisjes bruggetjes etc )
Takken om naar verdieping naar verdieping te kunnen gaan
Jouw ratje heeft de eenzaamheid tenminste overleefd, mijn laatste heeft een paar dagen wanhopig overal gezocht naar zn maatje en ging gewoon doodquote:
Ah wat zieligquote:Op zondag 29 mei 2011 10:17 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Jouw ratje heeft de eenzaamheid tenminste overleefd, mijn laatste heeft een paar dagen wanhopig overal gezocht naar zn maatje en ging gewoon dood
Ben heel blij dat ze het zo goed kan vinden met haar nieuwe maatje!
quote:Op maandag 30 mei 2011 12:25 schreef Correspondent het volgende:
Een tijdje geleden had ik overigens een nestje; 3 rexjes en 1 gladhaar.
[ afbeelding ]
Er zijn wel ratjes geweest die aan het hout knaagden, maar dat waren eigenlijk alleen valse... Nu gebeurt het zelden, ze hebben in principe ook genoeg te knagen (oud brood, kartonnen doosjes).quote:Op dinsdag 31 mei 2011 00:56 schreef childintime het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Mooi hok Correspondent, eten ze niet aan het hout? Bij ons moest alles eraan geloven...... En volgens mij is dat idd zo. De vrouwen hebben meer last van hormonen en dat zie je terug in hun gedrag. De mannen zijn veel stabieler, rustiger, verdraagzamer. Maar dat je ze zo dicht bij elkaar hebt zitten en het dan gewoon met de mannen onderling goed gaat![]()
Toen ik het gedumpte ratje in huis nam, werden die 2 dames van ons helemaal gek. Ratje stond in haar eigen kooi, aan de andere kant van de kamer, maar die geur maakte onze dames helemaal gek. Ze waren onrustig, druk en prikkelbaar. Zelfs elkaar konden ze af en toe nauwelijks dulden. Toen opvangratje naar de rattenopvang was, keerde de rust weer.
Wat liefquote:Op dinsdag 31 mei 2011 15:25 schreef Correspondent het volgende:
Dit zijn mijn meisjes;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de heren;
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Omdat het ook zulke leuke (ondergewaardeerde) dieren zijn. Ik heb tot vorig jaar konijnen gehad (buiten) en nu weer een cavia, maar ratjes zijn 10 keer leuker, intelligenter en aanhankelijker dan andere knagers (vind ik). Als mijn kat op de rattenkooi ging liggen, zag ik dominant ratje een plan beramen. Ze sloop heel zachtjes en voorzichtig richting kat (die dacht dat hij de koning was en alle knaagdieren bang voor hem waren) en dan ging ze omgekeerd aan de bovenkant van de kooi hangen. Heel doelbewust trok ze aan zijn staart en beet erinquote:Op woensdag 1 juni 2011 00:16 schreef Martin1234 het volgende:
Ik ben blij dat dit topic zo goed loopt.
Ze zijn allemaal nog erg jong, de twee bovenste zijn het oudst en die zijn nu 6 maanden. De rest is ongeveer 3 maanden oud. De derde van de meisjes en de 2e van de heren komen uit mijn eigen nestje, de dumbo's zijn een week ouder dan hen maar een stuk kleiner (kwamen uit een nest van 13, ik had een nestje van vier, beduidend meer melk gekregen; ze wogen met 4 weken 110 gram!quote:Op woensdag 1 juni 2011 00:11 schreef childintime het volgende:
[..]
Wat liefZe lijken zo klein, zijn het allemaal foto's van toen ze jong waren? Onze dames waren best groot (en dik
)
Dromenvangertje, een naaktratIk was gek op onze ratjes, maar die staart. Ik kreeg echt kippenvel als ik die per ongeluk aanraakte. Toen wij "ons" gedumpte ratje naar de opvang brachten zat daar een grote naaktrat los in de kamer. Mijn haren gingen overeind staan
Ik kan er niets aan doen; ik vind het gevoel van die blote staart wel zo eng (en een naaktrat ziet er als zijn hele staart uit
); maar geen reden om een staartloze rat te nemen omdat hun staart heel belangrijk voor ze is en ik het dan weer prachtig om te zien vind hoe ze hun staart gebruiken bij het rennen, klimmen, slapen......
Ik heb trouwens nu een cavia en zag laatst op een site een naaktcaviaAls ik zo'n beest in m'n huis tegenkwam zou ik keihard gaan gillen en op een stoel gaan staan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |