abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104107247
Ik wil ook weer ratten, is jaren geleden. Maar mag niet op studentenkamer (en is trouwens ook niet heel erg handig...)
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  dinsdag 8 november 2011 @ 12:05:15 #202
303996 Saarbarbaar
Panic Chaos Disaster ^^
pi_104115327
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:35 schreef dralion13 het volgende:
Ik wil ook weer ratten, is jaren geleden. Maar mag niet op studentenkamer (en is trouwens ook niet heel erg handig...)
Heb je een huisbaas die regelmatig komt kijken? Ik woon namelijk ook in een studentenhuis, al anderhalf jaar. Heb de huisbaas nooit gezien :') Heb zelf een hok gebouwd van 70x70x100 cm, heb 3 ratjes en geen haan die ernaar kraait :) (/wat niet weet, wat niet deert ofzo)
Life is crap. And then you die ._.
pi_104115637
Binnenkort is er iig een inspectie. Wat meer een probleem is is denk ik dat ik regelmatig naar mijn ouders ga in het weekend, en meenemen is niet heel handig.
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_104143801
De ratjes zijn er! 4 jongens!! :-D uit hetzelfde nestje. 2 huskies, 1 zwarte en 1 blauw ( grijs )
Wij hebben een ferplast xl.
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_104147612
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:44 schreef Dandilion het volgende:
De ratjes zijn er! 4 jongens!! :-D uit hetzelfde nestje. 2 huskies, 1 zwarte en 1 blauw ( grijs )
Wij hebben een ferplast xl.
:D
PICS!

Oh ja, ik moet ze zelf ook nodig weer eens maken...
  woensdag 9 november 2011 @ 01:22:10 #206
303996 Saarbarbaar
Panic Chaos Disaster ^^
pi_104149437
Hier weer eens een foto van mijn meneertjes. Van links naar rechts: Charly, Phaylix en Bender. Morgen met Phaylix naar de dierenarts; heb een splinter ontdekt in z'n huid :{

Life is crap. And then you die ._.
pi_104167041
Ik fok! op mijn iPhone. Ik Zal t weekend fotos uploaded vanaf pc.
You can make it ?
pi_107320674
You can make it ?
pi_107365282
Ik ben er net achter gekomen dat ik wel huisdieren mag, zolang ze maar op mijn kamer blijven en anderen er geen last van hebben *O*

Ik zit nu alleen nog een beetje met de weekenden dingen als zelfstudieweken en vakanties. Meenemen naar ouders is niet zo'n heel goed plan.
Als ik daar wat op gevonden heb wil ik zeker weer ratten :D
pi_108932990
Het gaat heel goed hier met de ratten. Echt geweldige beestjes! Zijn supertam.
You can make it ?
pi_110093185
Een paar weken geleden heeft mijn stiefzus een rat gekregen voor haar verjaardag. Sinds dien wil ik er ook graag een. Ik heb gelezen dat het niet goed is om een ratje alleen te houden.
Mijn stiefzus heeft er al 3 gehad allemaal alleen en ook nog eens uit de dieren winkel en ze heeft nooit problemen gehad. Heeft een van jullie tips? En waar hebben jullie jullie ratjes vandaan?

Ik mag er een (of twee als dat echt noodzakelijk is. Al wil ik er natuurlijk het liefst meerdere ;)) van mijn moeder maar mijn ouders zijn gescheiden. Eens in de twee weken ga ik van vrijdagavond t/m zondag avond naar mijn vader en de vraag is dus of ik het beestje dan elke keer mee moet nemen. Als dat noodzaak is, wil ik dat zeker met liefde doen maar het is toch wel een gedoe.
pi_110264154
Dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan of je moeder in de tijd dat jij weg bent voor de ratten wil zorgen en ze aandacht wil geven. Ik heb tijdenlang elk weekend mijn ratten in een reiskooitje gedaan en ze in de trein meegesleept naar mijn toenmalige vriend, ging prima. Maar dat betekent ook wel dat je 2 kooien moeten hebben.
Een rat alleen houden is trouwens echt heel sneu voor het diertje, hoeveel aandacht jij ook voor hem/haar hebt, je kunt geen soortgenootje vervangen. Er zitten heel veel ratjes in de opvang en anders kun je ook bij een rattery terecht (die proberen de gezondheid van de ratten nog in de gaten te houden) in plaats van bij een dierenwinkel. Als je echt interesse hebt dan kan ik je wel wat linkjes doorsturen.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  vrijdag 13 april 2012 @ 08:28:51 #213
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_110264173
Ik had ook twee ratjes. Nu zijn ze dood ;(
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_114920695

Dit is Derek :-)
een mooie grijze husky
You can make it ?
pi_114920868

Denzil, de zwarte en Albert dat is een American Blue
You can make it ?
pi_115032650
Een goeie vriendin van mij heeft ook al ratjes sinds ik haar ken, en zij woont ook op kamers en gaat tussendoor naar haar ouders. Tegenwoordig heeft ze een huisgenootje die dan voor twee dagen wat voer naar binnen wil gooien, maar daarvoor nam ze ze altijd mee. Ze had heel handig een hok op haar kamer én een hok bij haar ouders. Ze nam die beestjes overal mee naartoe dus die waren het gewend om vervoert te worden. Ze heeft een klein reismandje waar ze met z'n tweeën lekker knus in zaten op een handdoek. Dat dingetje past heel makkelijk in een goeie tas en gaat aan de bovenkant open dus dat is ideaal.
pi_115063234
Ik heb ook een reismandje. 2 x gebruikt buitenshuis, bij het ophalen en naar dierenarts.
Toen de ratjes nog klein waren gingen ze in reismandje als de kooi schoon werd gemaakt. Nu kunnen los op de bank.
You can make it ?
pi_115345465
Hoi!

was vanmiddag bij het dierenasiel, en heb 4 ratjes van hun dood gered. ze waren al erg oud(1,5 j) en werden morgen opgehaald om te voeren.

Nu heb ik al 9 ratjes, en heb er geen plek voor, ik heb ze nu in 2 hamsterkooien, verbonden met elkaar. maar dit is niet groot genoeg. Ik wil ze graag nog een goed jaartje geven, het zijn erg tamme en gezonde ratjes!

Nu was mijn vraag of iemand nog een ratten/frettenkooi, of iets was kan dienen als een goeie rattenkooi heeft.

ik zal straks nog een oproep doen in het FHF stukje.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 20:12:52 #219
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_115349053
nou ik heb vorige week toevallig mijn reuze rattekooi naar de dierenopvang gedaan omdat ik toch geen ratjes meer ga aanschaffen....had ik dat geweten..net te laat! Succes met zoeken!
pi_115362444
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 20:12 schreef scrub_nurse het volgende:
nou ik heb vorige week toevallig mijn reuze rattekooi naar de dierenopvang gedaan omdat ik toch geen ratjes meer ga aanschaffen....had ik dat geweten..net te laat! Succes met zoeken!
Ah, erg jammer. maar toch bedankt! ;)
pi_115364420
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:37 schreef Naaaait93 het volgende:
Hoi!

was vanmiddag bij het dierenasiel, en heb 4 ratjes van hun dood gered. ze waren al erg oud(1,5 j) en werden morgen opgehaald om te voeren.

Nu heb ik al 9 ratjes, en heb er geen plek voor, ik heb ze nu in 2 hamsterkooien, verbonden met elkaar. maar dit is niet groot genoeg. Ik wil ze graag nog een goed jaartje geven, het zijn erg tamme en gezonde ratjes!

Nu was mijn vraag of iemand nog een ratten/frettenkooi, of iets was kan dienen als een goeie rattenkooi heeft.

Welke regio? :)
pi_115366217
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Welke regio? :)
Gelderland :) Kan wat uitwijken.
pi_115367529
Dit is een van de boefies, dit is echt de liefste, en slimste van het 4-tal!
pi_115369914
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 01:06 schreef Naaaait93 het volgende:

[..]

Gelderland :) Kan wat uitwijken.
Ah, dat is dan weer niet helemaal in de buurt van Friesland :P
pi_115369928
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 01:56 schreef Naaaait93 het volgende:
Dit is een van de boefies, dit is echt de liefste, en slimste van het 4-tal!
[ afbeelding ]
Die is mooi!
Heb hier ook al eens wat oudere opvangers gehad :)
Ben nu aan het afbouwen ivm lastige combinatie huisdieren (fretje vs ratje).
pi_115399958
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 08:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die is mooi!
Heb hier ook al eens wat oudere opvangers gehad :)
Ben nu aan het afbouwen ivm lastige combinatie huisdieren (fretje vs ratje).
Ah, ja ik doe het graag! die 2 gaan idd niet samen, ik denk dat je alleen de fretjes overhoud dan.
Iemand nog een mooie kooi staan?:)
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:28:16 #227
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_115405391
Ratten. _O_

Dit zijn mijn ratten. Nieuwsgierig, ondeugend en stronteigenwijs. :7
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_115689927
De jongens hier hebben de laatste tijd wat ruzie! Het gaat er dan best hard aan toe, want eentje had al wat wondjes. Gister wilde een van hun niet terug de kooi in, die wou maar bij mijn vriend op zn schouder zitten en eenmaal binnen, ging die gauw schuilen in de tunnel.
You can make it ?
pi_115784600
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 18:37 schreef Naaaait93 het volgende:
Hoi!

Heb je al een kooi gevonden? Ik heb zelf ook geen hele kooi meer over, maar mocht je in nood zitten kan ik wel één van de vier ratten van je overnemen? Heb hier twee castraten zitten die dezelfde leeftijd hebben (waarschijnlijk, zijn opvangers waarvan de voorgeschiedenis onbekend is).
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_116227983
Ik heb nu sinds twee dagen mijn eerste kleine rittens en ze zijn echt super! Ze heten Dio en Gary, vernoemt naar Ronnie James Dio en Gary Moore. Ze waren de eerste dag nog een beetje bang (en pisten en poepten meteen alles onder toen ik ze vast had) maar nu zie je toch wel dat ze zich thuis beginnen te voelen hier. Als je ze eruit haalt rennen ze over je hele lichaam heen en ze durven ook een klein stukje het bureau op. Maar als ze opeens schrikken van een geluidje zitten ze zo weer bij je op schoot O+ Ik probeer ze nu rustig naar hun naam te leren luisteren maar ik ben het opvoeden van ratjes nog niet echt gewend dus het zal wel even duren.
Ik heb net ook een buis opgehangen en ze zitten er de hele tijd in te spelen. Ze vinden het echt geweldig dat het zo beweegt als ze erin springen of erover heen lopen. Heeft iemand trouwens nog tips om ze te leren schouder(stil)zitten?
Don't be a bastard like those people...
pi_116237665
Steeds weer terug zetten op je schouder zetten. :-) en prijzen met woordjes of n lekkernij.

Rittens zijn <3
Wat voor soort en kleuren hebben je ratjes? Foto's maken hoor!
You can make it ?
pi_116237734
Hier vinden ze de hangmatten en gastendoek hangmat het lekkerst om in te slapen.
10 oktober worden de jongens 1 jaar! Echt snel gegaan dat ene jaar.
You can make it ?
pi_116508390
Ik wil misschien ook binnenkort aan een rat beginnen.
Ik neem er dan 2, maar hoe groot moet de kooi zijn, wat kosten ze in onderhoud, lopen ze weg?
Graag tips en advies! :)
Twiddel
pi_116508756
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 september 2012 19:05 schreef summer2bird het volgende:
Ik wil misschien ook binnenkort aan een rat beginnen.
Ik neem er dan 2, maar hoe groot moet de kooi zijn, wat kosten ze in onderhoud, lopen ze weg?
Graag tips en advies! :)
Kooi: zo groot als je kwijt kan, minimaal 70x50x70cm zou ik aanhouden, groter is beter.
Heb zelf een Furet Tower XL, die bestaat uit 2x de Furet XL en is 1m60 hoog.

Onderhoud: valt mee, vooral voer. Bij ziekte loopt dat natuurlijk wel op, is maar net hoe ver je wil gaan.

Lopen ze weg: ehm, ja. Al heb je ook ratjes die achter je aanlopen als een hondje. Vergeet de kooi wel eens af te sluiten na het voeren en als ik dat dan 's ochtends ontdek zijn ze er vaak niet eens uit geweest. Luie beesten.
Hou loslopende ratjes altijd in de gaten, in het begin snuffelen ze alleen maar wat maar zodra ze een 10 minuten uit de kooi zijn gaan ze knagen...
pi_116511728
Ik heb de ferplast xl. Groot genoeg. Wat speeltjes en zelf handmatjes gemaakt van gastendoekjes.
Bodembedekking gebruik ik hemp.
You can make it ?
pi_116511785
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 20:21 schreef Dandilion het volgende:
Ik heb de ferplast xl. Groot genoeg. Wat speeltjes en zelf handmatjes gemaakt van gastendoekjes.
Bodembedekking gebruik ik hemp.
Hemp hennepvezel idd.
pi_116527831
Qua voer hebben we beaphar een poosje gebruikt en nu momenteel grote zak non merk besteld via zoo plus. Daar zitten garnaaltjes in.
Voor de rest eten ze hier groente, fruit, droge en gekookte pasta en af en toe kattenvoer.
You can make it ?
pi_116529131
Waar hebben jullie je ratten eigenlijk gekocht? :)
Twiddel
pi_116529248
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:41 schreef summer2bird het volgende:
Bij een fokker.
Kost niets meer dan bij een dierenwinkel.
Je weet dan echter wel (mits goede fokker) dat ze gelijk tam zijn, je weet dat het geen inteelt is, etc.

Kans op ziekten is bij een goede fokker ook kleiner.

Ik mail altijd even door hoe oud het ratje is geworden en waar het aan is overleden, zo weet mijn fokker door de jaren heen welke lijnen sterk zijn en waar ze mee door kan gaan.
Lijnen waar ziekten, luchtwegproblemen, verlammingen, tumoren, etc in voorkomen of veel dominante krengen (bijters/moeilijk in de groep) kan ze dan mee stoppen.

Je kan je eens aanmelden op http://www.ratjes.nl.
Krijg je eerst wel wat het standaard gezeik over je heen "welkom, altijd per 2, voeding, huisvesting, bla bla" maar ze weten er wel veel vanaf, weten wat goede fokkers zijn bij jou in de buurt, etc.

Dierenwinkel ratje zou ik niet aan beginnen (al kan dat heel goed gaan, positieve uitzonderingen zijn er altijd).

Waarom?
- geen controle op de lijn, soms inteelt, onbekend welke ziekten voorouders hadden
- oudere, onverkoopbare ratjes worden afgemaakt/ingevroren
- vaak niet aan mensenhanden gewend dus al een achterstand van weken tot maanden om ze tam te krijgen
- er wordt soms "onbeperkt" doorgefokt met vrouwtjes, deze zijn aan één stuk óf zwanger of kleintjes aan het zogen

De ratjes die ik van mijn fokster krijg zijn direct handtam, bijten niet en moeten alleen nog een paar weken aan mij wennen.

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-09-2012 10:56:14 ]
  zaterdag 8 september 2012 @ 10:49:07 #240
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_116529268
quote:
Jumper in Arnhem.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_116529411
Dit leek mij ook wel een goeie fokker;
http://home.kpn.nl/avw1973/index.html

Heb een mail naar hem/haar gestuurd :)
Twiddel
pi_116529536
quote:
99s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:58 schreef summer2bird het volgende:
Dit leek mij ook wel een goeie fokker;
http://home.kpn.nl/avw1973/index.html

Heb een mail naar hem/haar gestuurd :)
Alleen van dat contract krijg ik jeuk.
http://home.kpn.nl/avw1973/contract.html

Heb bij m'n huidige fokster nooit een contract getekend, als er wat is kan ik mailen/bellen en lossen we het op.
Snap wel dat een fokker z'n foklijn wil beschermen maar als je het contract leest heb je het dier meer te "leen".
pi_116530180
quote:
Eerst rond gezocht op internet, en uiteindelijk bij een rattery in Sliedrecht uitgekomen.
ben echt blij met onze 4 ratten, in de toekomst waarschijnlijk weer bij deze zelfde rattery ratjes nemen.
You can make it ?
pi_116530215
Ik heb hier nu 4 broertjes zitten uit hetzelfde nest. En heb dus geen ervaring met vrouwtjes ratten.

Ik twijfel of ik in de toekomst wederom mannetjes neem of vrouwtjes.
Heeft er iemand hier ervaring met het houden van de verschillende geslachten? Niet samen natuurlijk ;-P
You can make it ?
pi_116530393
Sorry van mijn late reactie pas. Als leek zou ik zeggen dat Dio zwart is en Gary grijs. Officieel was het iets als zwart berken en Russisch dove berken oid. Ze zijn hier nu ondertussen anderhalve week en je merkt dat ze al best aanhankelijk worden :) Smorgens zijn ze meestal al wakker en krijgen ze een aai over hun bol. Ik dacht aan het begin altijd dat Gary de dominante zou worden maar Dio lijkt nu steeds meer dominant. Gary was eerst altijd heel druk maar wordt echt steeds aanhankelijker. Ik had hem net even op mijn bureau gezet zodat ik Dio kon zoeken in de boekenkast en toen ik terugkwam zag ik Gary hulpeloos bij de rand staan wachten tot ik weer terug was :o
Gary heeft wel vaak dat hij een druppeltje urine laat vallen. Ik heb niet de indruk dat hij het expres doet ofzo maar soms is het niet zo fris..

Foto volgt nog ;)
pi_116726023
Ik had toch nog een vraagje over het schouderzitten; is het het handigst de ratten aan te leren echt stil te zitten? Ze kunnen nu al redelijk schouder"zitten", maar bewegen altijd veel op mijn schouders. Lopen via mijn nek naar de andere schouder etc. Ik merk wel dat ze na een tijdje heel druk worden(misschien door verveling ofzo?) maar ik zou juist graag willen dat ze ook wel wat langer op mijn schouder kunnen blijven. Als ik op de laptop even een berichtje wil typen probeert Gary al direct onder mijn shirt te kruipen en Dio via mijn borst te ontsnappen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling(heb ze al 1000x terug gezet).
Iemand tips?
pi_117050866
Ik wist dat ratten van bier houden, maar 1 van mijn ratten heeft sinds kort de slechte gewoonte om mijn bier om te gooien, om vervolgens zoveel mogelijk tot zich te nemen tot ik met een doekje kom.
Erg vervelend.
  donderdag 27 september 2012 @ 20:17:53 #248
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_117326121
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 10:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kan je eens aanmelden op http://www.ratjes.nl.

Die achtergrond, spacend tijdens het lezen.
pi_117334232
Oeh! Spannend!
Zaterdag krijg ik mijn ratjes.
Het zijn 2 mannetjes, broertjes van elkaar, 5 maand oud.
Wonen al 3 maand in de dierenwinkel, komen van een hobbyfokker af, die een vriend is van de eigenaar van de winkel.
Ze laten zich oppakken, zijn rustig, laten zich aaien, klimmen op schouders, en 1 beet mij wel toen ik hem wou oppakken (was een beetje onhandig :@ ) maar hij beet niet door.
Een zachte waarschuwingsbijt.

Ik koop een mooie kooi, 3 verdiepingen, 86 euro (ja :o )
Wat voor voer, stro oid, huisjes, renradjes, snoepjes en dergelijke moet ik hebben? :@
Twiddel
pi_117334866
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2012 22:34 schreef summer2bird het volgende:
Oeh! Spannend!
Zaterdag krijg ik mijn ratjes.
Het zijn 2 mannetjes, broertjes van elkaar, 5 maand oud.
Wonen al 3 maand in de dierenwinkel, komen van een hobbyfokker af, die een vriend is van de eigenaar van de winkel.
Ze laten zich oppakken, zijn rustig, laten zich aaien, klimmen op schouders, en 1 beet mij wel toen ik hem wou oppakken (was een beetje onhandig :@ ) maar hij beet niet door.
Een zachte waarschuwingsbijt.

Ik koop een mooie kooi, 3 verdiepingen, 86 euro (ja :o )
Wat voor voer, stro oid, huisjes, renradjes, snoepjes en dergelijke moet ik hebben? :@
Reggie Rat of Beaphar XtraVital rattenvoer als hoofdvoer.
Ik meng het altijd met Supreme Science Selective (met Appel Zwarte Bes en te koop bij Welkoop / Boerenbond) maar dat is geen noodzaak.

Als bodembedekking is Hemperade aan te raden (hennepvezel, is er van meerdere merken waaronder Hemperade). Stro, hooi of zaagsel is ivm allergie/stof en beestjes sterk af te raden.

Af en toe een takje van een wilg in de kooi om op te knagen.
Looprad moet groot zijn en dicht, zodat de staart er niet tussen kan komen tijdens het draaien.

Snoepjes? Yoghurt Drops bijvoorbeeld. Niet te veel en niet te vaak. Handig om ze tam te krijgen.

Wat niet: chocolade, koolsoorten, uien, prei, kruiden, etc.
Mannetjes ook geen sinaasappels of sap hier van omdat de olie uit de schil een verhoogde kans op tumoren geeft.
Gekookt ei vinden ze meestal ook heerlijk, wel goed laten afkoelen. Geef het altijd met schil en al en dan zijn ze tijden bezig om te pellen tot ik ze dan maar help.

Zorg verder voor een warme, oude, wijde trui waar gaten in mogen komen. Daar kunnen ze lekker inkruipen en in slapen terwijl je 'm draagt. Dat maakt ze snel tam.

Dit zijn mijn monsters:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')