abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94472856
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:38 schreef Ryon het volgende:
Natuurkundigen die gaan onderzoeken of religie 'uitsterft'. Alsof een tandarts huizen gaat bouwen. Schoenmaker, blijf bij uw leest!
Natuurkundigen kunnen beter statistiek bedrijven en verbanden afleiden dan de gemiddelde socioloog, dus zo onzinnig is het niet dat natuurkundigen zich met statistisch onderzoek bemoeien.
pi_94473540
Ook gelovigen zijn atheist. Er zijn duizenden goden, waarom is die van je ouders DE waarheid? Logisch gezien ga ik gewoon een god verder dan jouw ouders, want die hebben behalve hun eigen kerk alle religies en goden net zo afgeschreven.

Geloof is een diep emotioneel onderwerp en ik denk niet dat de oude garde rationeel kan zijn als je het hebt over de zin en onzin van hun geloof.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:39:46 #153
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94473813
Zijn er nog mensen die in Thor en Wodan geloven? Ook een voorbeeld van een vrijwel uitgestorven goddienst, en niemand die daar moeilijk over doet.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94474339
Hoe kan dat nou? Waar blijft de tsunami van Islamisering in dit verhaal?
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 18:03:09 #155
137949 Disana
pi_94474684
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:54 schreef Mutant01 het volgende:
Ik ben nog nooit door een moslim op het matje geroepen wegens mijn ongeloof.
pi_94474720
Het is een amerikaans onderzoek, die snappen niets van de islam.

Denken ook dat afvalligheid iets met je vetpercentage te maken heeft.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 18:23:20 #157
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_94475559
quote:
Volgens Wiener moeten de resultaten van het onderzoek echter niet al te strikt worden geïnterpreteerd. “Ik denk dat de resultaten suggestief zijn”, verklaart hij. “Maar dit model kan wel een idee geven waar deze trend heengaat."
Lekker makkelijk. We nemen een trend als input en doen dan conclusies met specifieke 'non-lineaire modellen', en geven dan als disclaimer mee dat de resultaten niet te strikt genomen moeten worden maar dat de allang duidelijk trend belangrijker is.
Géén kloon van tvlxd!
pi_94476871
Prima. Het is uitstekend dat mensen voor zichzelf gaan denken en zelf hun mening vormen, zolang het niet doorslaat in egoïsme. Hoe minder religie, hoe prettiger.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 18:56:15 #159
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_94477024
Mooi bewijs voor evolutie theorie _O-
  † In Memoriam † dinsdag 22 maart 2011 @ 19:09:13 #160
88815 The_Emotion
98.3
pi_94477611
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat roep ik al jaren. Over 500 jaar is de hele wereld Atheïst.
Over 500 jaar zijn er verschillende atheïstische groeperingen die het aan de stok krijgen met pratende otters, over welke vorm van atheïsme het best is.

"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_94477820
Het onderzoek uit de OP, voor de liefhebbers:

http://arxiv.org/abs/1012.1375
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:15:05 #162
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94485094
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:54 schreef Mutant01 het volgende:
Die kalft ook al lekker snel af - geen groep in dit land die zo snel secularisteert als de mohammedanen.

Moslim ontkerkelijkt. SCP: Invloed islam op allochtoon daalt
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:22:07 #163
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94485535
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Theoretisch gezien wellicht, de praktijk leert dat gelovigen zich meer inzetten voor de samenleving.
Feitelijke onderbouwing van deze boude bewering graag.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_94485541
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:37 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ooit is het ontwikkeld. In verschillende culturen, verschillende gebieden. Geloof niet dat het voor altijd wegblijft.
Ik heb ooit ergens gelezen dat dit met onze evolutie had te maken. Het geloof in een god werkte op een bepaald moment in onze geschiedenis in ons voordeel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:35:15 #165
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_94486393
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 21:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik heb ooit ergens gelezen dat dit met onze evolutie had te maken. Het geloof in een god werkte op een bepaald moment in onze geschiedenis in ons voordeel.
Al is het maar om samenhorigheid te creeren. Maar onze realiteit werkt niet meer met evolutie en belemmerd ons nergens meer in, geloof nog wel.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:39:31 #166
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94486663
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 21:35 schreef fs180 het volgende:

[..]
Al is het maar om samenhorigheid te creeren.
En niet te vergeten meer kindjes dan de andere stam een valleitje verder - vandaar de vele bijgelovige regeltjes die masturbatie, homosexualiteit, kortom: alle vormen van sexualiteit die niet tot kindjes leiden verbieden.

Ach ja - als je een flinke getalsmatige overmacht hebt loopt de zoveelste goddelijk gesanctioneerde genocide op Die Heidense Godslasteraars wel zo soepeltjes, natuurlijk.
pi_94489128
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 19:09 schreef Remqo het volgende:

[..]

Over 500 jaar zijn er verschillende atheïstische groeperingen die het aan de stok krijgen met pratende otters, over welke vorm van atheïsme het best is.

[ afbeelding ]
ow om een wii ?
pi_94489594
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 19:09 schreef Remqo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D die was leuk idd.
Ik vind het prima, wat mij betreft komen er alleen maar problemen van religie.
There are only 151 Pokémon.
  woensdag 23 maart 2011 @ 08:46:14 #169
337757 Transport_Ink
...is een gaar man
pi_94499433
Ik geloof er niks van. Blijkbaar hebben ze gelijk.
My heart is broke
May I have some glue?
Help me inhale
And mend it with you
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 08:48:52 #170
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_94499490
En dus? Er is al sinds de jaren vijftig van een toenemende afname in religie, maar amper afname van mensen die zoeken naar een bepaalde 'transcendente' zingeving. Ietsismes en dat soort varianten. :o
  woensdag 23 maart 2011 @ 09:44:17 #171
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_94500892
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 08:48 schreef De_Kardinaal het volgende:
En dus? Er is al sinds de jaren vijftig van een toenemende afname in religie, maar amper afname van mensen die zoeken naar een bepaalde 'transcendente' zingeving. Ietsismes en dat soort varianten. :o
Een toenemende afname... O+ Dat zal, hopelijk, ook wel verdwijnen. Gaat allebei nergens over.

Ik kan er in ieder geval niet rouwig om zijn.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_94501256
Religie voorziet in meer dan alleen sociale voordelen. In dit model zijn de voornaamste voordelen van religie buiten beschouwing gelaten; de spirituele.

Amerikaanse Natuurkundige gaan waarschijnlijk uit van een (louter) kapitalistisch uitgangspunt van (fysiek) persoonlijk gewin daarbij volledig voorbij gaande aan het spiritueel gewin.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 10:07:18 #173
137949 Disana
pi_94501506
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 09:57 schreef kachhehra het volgende:
Religie voorziet in meer dan alleen sociale voordelen. In dit model zijn de voornaamste voordelen van religie buiten beschouwing gelaten; de spirituele.

Amerikaanse Natuurkundige gaan waarschijnlijk uit van een (louter) kapitalistisch uitgangspunt van (fysiek) persoonlijk gewin daarbij volledig voorbij gaande aan het spiritueel gewin.
Spiritueel gewin is toch ook gewoon persoonlijk gewin?
pi_94501706
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 09:57 schreef kachhehra het volgende:

Wat is spiritueel gewin? Dat je rustiger van geest bent? Niet bang voor de dood? Hoe dan ook, Spiritueel gewin maar geestelijk verlies ;)
#winning
pi_94501710
God bestaat niet... als hij wel had bestaan, hadden sommige users hier nooit kunnen posten.

Einde van het mysterie, handtekeningen aan het einde van de voorstelling.
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:15:07 #176
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_94501712
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:38 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het Leger des Heils is dan ook een smerige organisatie die eigenlijk alleen mensen helpt als ze zich ook bekeren. Liefdadigheid met een prijs.
De daklozenopvang door het Leger des Heils wordt betaald vanuit de AWBZ. De overheid heeft deze taak als sinds jaar en dag uitbesteed aan verschillende organisaties, waaronde het LdH.

Het geld dat door de heilsoldaten wordt opgehaald wordt besteed aan de interne kerkgenootschappen van het Leger, dus niet direct aan de daklozen.

Hier lopen de heilsoldaten niet mee te koop (vaak weten ze dit zelf niet), maar nauwkeurige bestudering van het jaarverslag en de statuten wijst dit uit, zodat er juridisch gesproken ook geen sprake is van misleiding.
Non possumus non loqui
  woensdag 23 maart 2011 @ 10:41:19 #177
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94502428
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 10:15 schreef Knip het volgende:

[..]
Het geld dat door de heilsoldaten wordt opgehaald wordt besteed aan de interne kerkgenootschappen van het Leger, dus niet direct aan de daklozen.
En, zoals ik al eerder zei in dit topic, een flink gedeelte van de geldstromen gaat naar kerstening van de heidense mensjes overzee die tot dusver jammerlijk het licht van de Heere Jezus ontberen.

Ook iets waar 't LdH liever stil over is.
  woensdag 23 maart 2011 @ 11:57:14 #178
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94505103
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:19 schreef Disana het volgende:

[..]

Welnee. Als je kinderen zonder godsbesef opvoedt, is de kans vrijwel nihil dat ze dit vanzelf ontwikkelen.
Er zijn best wel mensen die areligieus zijn opgevoed en op hun 30ste ineens in de ban van een een of andere vage Bijlmerkerk raken.

'Ik was op zoek, maar ik wist niet waar naar' zeggen ze dan.
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:25:54 #179
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94506105
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 11:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Er zijn best wel mensen die areligieus zijn opgevoed en op hun 30ste ineens in de ban van een een of andere vage Bijlmerkerk raken.

Sja. Labiele mensen die het leven niet aankunnen en dan maar vluchten in drank, drugs of Onzichtbare Tovervriendjes blijf je altijd houden.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 12:41:01 #180
137949 Disana
pi_94506665
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 11:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je hoort van anderen over hogere krachten en als je ongelukkig of ontevreden bent, slaat het misschien bij je aan. Da's toch iets anders dan wat iemand hier stelde, namelijk dat geloof in onze genen zit.
  woensdag 23 maart 2011 @ 12:53:47 #181
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94507133
Sja dan zit het misschien wel in je genen om labiel te zijn en die dingen aan te laten slaan. Tis maar wat je benoemt als 'in de genen' en 'religie'.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 13:19:09 #182
137949 Disana
pi_94508020
'De mens is ongeneeslijk religieus', wordt er zojuist op de radio gezegd. Maar religie is niet dood, want spiritualiteit en zinzoekers blijven altijd bestaan. Alleen de geïnstitutionaliseerde kerken zullen verdwijnen.
pi_94508223
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 13:19 schreef Disana het volgende:
'De mens is ongeneeslijk religieus', wordt er zojuist op de radio gezegd. Maar religie is niet dood, want spiritualiteit en zinzoekers blijven altijd bestaan. Alleen de geïnstitutionaliseerde kerken zullen verdwijnen.
zelfs daarvan denk ik dat dat hooguit werkt zolang bv de 'sociale rol' ook op de langere termijn door een sterke collectieve overheid overgenomen wordt en blijft worden...

dus een stevig sociaal vangnet, ouderzorg, zorg voor sociaal zwakkeren, collectieve financiering van de gezondheidszorg...
En dat soort dingen hebben toch veelal zelf ook een sterk 'morele' zijde en leiden ook tot een 'overheid' die zich sterk 'inmengt' in het persoonlijke en individuele leven van burgers.
Bovenal kost het ook erg veel geld en dient dat bij een sterke collectieve overheid allemaal via verplichtte premies en belastingen betaald te worden...

Wat dat betreft denk ik toch ook dat een Maatschappij die meerdere religieuze instiutuen kent ook een zeker 'voordeel' kent, namelijk dat het voor individuen ook een "vrije" keuze is voor een bepaalde sociale gemeenschap te kiezen...
En ook aan welke 'gemeenschap' ze ook bereid zijn financieel bij te dragen en hoeveel te eigenlijk bijdragen naar hun eigen vrije 'keuze' (hoezeer daarbij ook 'sociale dwang' een rol kàn spelen)

Nederland moet op dat punt zeker ook oppassen dat hun 'collectieve stelsel' niet zélf een dogmatisch en religieuze 'Overheids-kerk' is, die zo mogelijk kenmerken vertoont van een 'eenkennigs staats-ideologie'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 23 maart 2011 @ 13:25:41 #184
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_94508236
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 12:41 schreef Disana het volgende:

[..]

Je hoort van anderen over hogere krachten en als je ongelukkig of ontevreden bent, slaat het misschien bij je aan. Da's toch iets anders dan wat iemand hier stelde, namelijk dat geloof in onze genen zit.
Uitgebreide studies onder tweelingen die uit elkaar zijn gehaald, geven toch echt een duidelijke genetische invloed aan.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 13:29:18 #185
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_94508373
In dit topic wordt religieus gevoel, religie en godsdienst op één hoop gegooid.

Ieder mens heeft religieus gevoel. De combinatie van gevoel van ontzag, bewondering en vrees, van overweldiging dat mensen kan overvallen wanneer iets niet te omvatten is.

Religie is hieraan specifieke interpretatie en betekenis geven. Een religie kan je in je eentje aanhangen en er hoeft geen god aan te pas te komen.

Godsdienst gaat veel verder.Inmiddels is er een god aan de religie toegevoegd en bijna altijd een heel scala aan regels en voorschriften.

De overtreffende trap van godsdienst is de geïnstitutionaliseerde godsdienst zoals Christendom, Islam, Judaisme die compleet met hun eigen priesters, hierarchie, gebouwen en interne regels komen.

Het artikel gooit het ook op een hoop. Het BBC artikel heeft het over religie:

"A study using census data from nine countries shows that religion there is set for extinction, say researchers."

Kijk je echter naar de originele studie:

A mathematical model of social group competition with application to the growth of religious non-affiliation

Religious non-affiliation = niet-aangesloten religie = religie zonder geïnstitutionaliseerde godsdienst

Als steeds meer mensen zichzelf niet-aangesloten religieus noemen hoe kan men dan spreken over het verdwijnen of uitsterven van religie? :)
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 13:33:25 #186
137949 Disana
pi_94508532
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

zelfs daarvan denk ik dat dat hooguit werkt zolang bv de 'sociale rol' ook op de langere termijn door een sterke collectieve overheid overgenomen wordt en blijft worden...

dus een stevig sociaal vangnet, ouderzorg, zorg voor sociaal zwakkeren, collectieve financiering van de gezondheidszorg...
En dat soort dingen hebben toch veelal zelf ook een sterk 'morele' zijde en leiden ook tot een 'overheid' die zich sterk 'inmengt' in het persoonlijke en individuele leven van burgers.
Bovenal kost het ook erg veel geld en dient dat bij een sterke collectieve overheid allemaal via verplichtte premies en belastingen betaald te worden...

Wat dat betreft denk ik toch ook dat een Maatschappij die meerdere religieuze instiutuen kent ook een zeker 'voordeel' kent, namelijk dat het voor individuen ook een "vrije" keuze is voor een bepaalde sociale gemeenschap te kiezen...
En ook aan welke 'gemeenschap' ze ook bereid zijn financieel bij te dragen en hoeveel te eigenlijk bijdragen naar hun eigen vrije 'keuze' (hoezeer daarbij ook 'sociale dwang' een rol kàn spelen)

Nederland moet op dat punt zeker ook oppassen dat hun 'collectieve stelsel' niet zélf een dogmatisch en religieuze 'Overheids-kerk' is, die zo mogelijk kenmerken vertoont van een 'eenkennigs staats-ideologie'.
Nou dat lijkt mij dus juist helemaal geen voordeel, het is goed dat de bedeling in het verleden ligt en iedereen aanspraak op voorzieningen kan maken zonder zijn ziel en zaligheid in te hoeven leveren.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 13:34:57 #187
137949 Disana
pi_94508581
Maar mensen noemen zich ook steeds minder religieus. Ze noemen zichzelf spiritueel of wiccan of reiki-behandelaar of astroloog.
pi_94509195
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 13:33 schreef Disana het volgende:

[..]

Nou dat lijkt mij dus juist helemaal geen voordeel, het is goed dat de bedeling in het verleden ligt en iedereen aanspraak op voorzieningen kan maken zonder zijn ziel en zaligheid in te hoeven leveren.
Tja, feitelijk is het sociale stelsel dat de 'ontkerkeling' in nederland heeft mogelijk gemaakt zelf ook stevige kenmerken van een 'moraal-oplegging' door de Overheid...
deze Overheid bepaald opeens dat zieken geholpen moeten worden, wie met wie mag trouwen, dat rijken hun bezit moeten afdragen...

etc.etc. allemaal dingen die Jezus zn volgelingen vertelde, Mozes, Jesaja of Mohammed of Boedha, Zarathustra of desnoods het Spaghetti-monster....

Hét voordeel van zulke religies is echter dat je ook eventueel zou kunnen overwegen je religie te wisselen, het is ook jouw keuze, alhoewel in de realiteit vaak dat door de binding met een sociale omgeving (via Familie, cultuur) dat héél lastig is...

Bv tegen de Overheid zeggen dat je het niet eens bent dat je als rijkere je bezit moet afdragen of zomaar voor zieken gaan zorgen is zelfs verboden, je beland er net zo hard voor in de gevangenis als dat je vroeger in het schavot van de Inquisitie kwam als je de 'Wet van God' ontkende of tegensprak....

Overigens, ik verkies zelf ook liever een enigszins sterker collectief sociaal stelsel tegen en 'religieus stelsel' dat zulke gemeenschappen samenhoud ... anderszijds zie ik ook daarin een zekere nuance en moet erkennen dat juist de 'hechtheid' van zulke religieuze gemeenschappen vaak hechter en sterker is dan in onze nederlandse 'collectieve' samenleving
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_94509654
Goed nieuws. :)

Het wordt dus ook hoog tijd om gebazel over bovennatuurlijke wezens te verwijderen van 2 euro munten.

En expliciete verwijzingen naar religie kunnen ook uit de wet worden geschrapt; bescherming van mensen en vrijheid van meningsuiting, vereniging etc is er al in geregeld.
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 14:09:11 #190
137949 Disana
pi_94509865
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Tja, feitelijk is het sociale stelsel dat de 'ontkerkeling' in nederland heeft mogelijk gemaakt zelf ook stevige kenmerken van een 'moraal-oplegging' door de Overheid...
deze Overheid bepaald opeens dat zieken geholpen moeten worden, wie met wie mag trouwen, dat rijken hun bezit moeten afdragen...

etc.etc. allemaal dingen die Jezus zn volgelingen vertelde, Mozes, Jesaja of Mohammed of Boedha, Zarathustra of desnoods het Spaghetti-monster....

Hét voordeel van zulke religies is echter dat je ook eventueel zou kunnen overwegen je religie te wisselen, het is ook jouw keuze, alhoewel in de realiteit vaak dat door de binding met een sociale omgeving (via Familie, cultuur) dat héél lastig is...

Bv tegen de Overheid zeggen dat je het niet eens bent dat je als rijkere je bezit moet afdragen of zomaar voor zieken gaan zorgen is zelfs verboden, je beland er net zo hard voor in de gevangenis als dat je vroeger in het schavot van de Inquisitie kwam als je de 'Wet van God' ontkende of tegensprak....

Overigens, ik verkies zelf ook liever een enigszins sterker collectief sociaal stelsel tegen en 'religieus stelsel' dat zulke gemeenschappen samenhoud ... anderszijds zie ik ook daarin een zekere nuance en moet erkennen dat juist de 'hechtheid' van zulke religieuze gemeenschappen vaak hechter en sterker is dan in onze nederlandse 'collectieve' samenleving
Je herhaalt jezelf een beetje :)

Nee, ik moet er niet aan denken dat ik moet gaan shoppen tussen religieuze instellingen om aan een rollator te komen als ik oud ben. Ik ben blij dat we dat collectief geregeld hebben.

Religieuze gemeenschappen hechter dan de samenleving? Hoe vaak is dat niet gebaseerd op wederzijdse pressie. Geef mij maar een open samenleving waarin we vrijelijk keuzes kunnen maken zonder vervloekt of verbannen te worden.
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:18:12 #191
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94510277
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:29 schreef NorthernStar het volgende:
Ieder mens heeft religieus gevoel. De combinatie van gevoel van ontzag, bewondering en vrees, van overweldiging dat mensen kan overvallen wanneer iets niet te omvatten is.
Ik niet. Dus niet iedereen.
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:18:37 #192
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94510298
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:09 schreef Disana het volgende:

[..]
Geef mij maar een open samenleving waarin we vrijelijk keuzes kunnen maken zonder vervloekt of verbannen te worden.
Of gestenigd.
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:21:48 #193
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94510432
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:29 schreef NorthernStar het volgende:
In dit topic wordt religieus gevoel, religie en godsdienst op één hoop gegooid.

Dat gevoel is ook op te roepen met chemicaliën en elektrostimulatie. Alleen gelovigen interpreteren dat gevoel als religieus. Ongelovigen hebben daar andere woorden voor. Peak-experience, verbondenheid met alle mensen op de wereld (of op een specifiek festival), rush, ...

Het is geen bewijs van een genetisch Godsbesef.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94510563
Op zich zou je dus de TT kunnen veranderen in: "Nederlanders worden steeds slimmer".
pi_94510799
quote:
Op woensdag 23 maart 2011 14:09 schreef Disana het volgende:

Religieuze gemeenschappen hechter dan de samenleving? Hoe vaak is dat niet gebaseerd op wederzijdse pressie. Geef mij maar een open samenleving waarin we vrijelijk keuzes kunnen maken zonder vervloekt of verbannen te worden.
Hoe 'vrij' kun je in de bestaande samenleving 'kiezen' voor sociale zorg en hoeveel je bv bijdraagt aan het welzijn van anderen...?

Natuurlijk zijn veel sterk religieuze samenlevingen sterk op gebaseerd op een zekere sociale 'pressie'....
Je hebt daar vaak te voldoen aan wat de gemeenschap verwacht.

enkel probeer ik daarbij ook erop te wijzen dat veel elementen die veel nederlanders enorm 'ergert' aan die nederlandse samenleving...
bv dat 'alles maar mag'... dat er bepaalde groepen uitkeringstrekkers zijn die heel eenzijdig 'parasiteren' evengoed juist ook voorkomt omdat het 'collectieve' stelsel dat alles zomaar 'toelaat' en geen duidelijke 'dwang' oplegt.

Bepaalde problemen van een grote nationale gemeenschap met één groot Collectief Stelsel dat de Zorg overneemt voor alle 'zwakkeren' (wat veelal een belangrijke bestaansrecht voor Institutionele religies is) zijn zélf ook niet op te lossen zonder dat de Overheid bv zélf heel sterk een bepaalde 'moraal' oplegt (of anderszijds, als deze dat nalaat makkelijk uitgenut wordt door 'parasieten' die enkel willen 'profiteren')..
Vroeger of later loop je altijd een risico dat ook zulk een Overheid makkelijk weer verwordt tot 'religieus Instituut' die bepaald 'hoe rijkdom' verdeelt zou moeten worden, hoe de sterkeren zorgen voor de armen, defeinities wat de 'echt' inhoud en wat echtebreuk zou zijn en de bestraffing ervan e.d. (sla er de Bergrede van Dhr. van Nazareth er maar op na)
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 15:28:42 #196
137949 Disana
pi_94512948
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:31 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Hoe 'vrij' kun je in de bestaande samenleving 'kiezen' voor sociale zorg en hoeveel je bv bijdraagt aan het welzijn van anderen...?

Natuurlijk zijn veel sterk religieuze samenlevingen sterk op gebaseerd op een zekere sociale 'pressie'....
Je hebt daar vaak te voldoen aan wat de gemeenschap verwacht.

enkel probeer ik daarbij ook erop te wijzen dat veel elementen die veel nederlanders enorm 'ergert' aan die nederlandse samenleving...
bv dat 'alles maar mag'... dat er bepaalde groepen uitkeringstrekkers zijn die heel eenzijdig 'parasiteren' evengoed juist ook voorkomt omdat het 'collectieve' stelsel dat alles zomaar 'toelaat' en geen duidelijke 'dwang' oplegt.

Bepaalde problemen van een grote nationale gemeenschap met één groot Collectief Stelsel dat de Zorg overneemt voor alle 'zwakkeren' (wat veelal een belangrijke bestaansrecht voor Institutionele religies is) zijn zélf ook niet op te lossen zonder dat de Overheid bv zélf heel sterk een bepaalde 'moraal' oplegt (of anderszijds, als deze dat nalaat makkelijk uitgenut wordt door 'parasieten' die enkel willen 'profiteren')..
Vroeger of later loop je altijd een risico dat ook zulk een Overheid makkelijk weer verwordt tot 'religieus Instituut' die bepaald 'hoe rijkdom' verdeelt zou moeten worden, hoe de sterkeren zorgen voor de armen, defeinities wat de 'echt' inhoud en wat echtebreuk zou zijn en de bestraffing ervan e.d. (sla er de Bergrede van Dhr. van Nazareth er maar op na)
Ik vind dit eerlijk gezegd teveel van het onderwerp wegdrijven. Maatschappijkritiek past prima in POL.

Vooralsnog merk ik niets van een overheid die mij in de tang heeft, zo moeilijk is het niet gewoon te accepteren dat we hier bepaalde regels en afspraken hebben.
pi_94513610
Sommigen kijken ook wat positiever naar de overheid dan anderen he. Ik bedoel...je bijt niet in de hand die je voedt.
pi_94513682
Niet bij het onderwerp passen?

Heb je het oorspronkelijke artikel gelezen?
Die wetenschappers stellen nu juist letterlijk dat de noodzaak een religie aan te hangen vaak een direkte 'economische' achtergrond heeft binnen een sociale omgeving...

Oftewel, in veel landen is het gewoon puur economisch om religieus te zijn, Institutionele religies bieden daar een sociaal vangnet, en een economisch netwerk.
Door zelf deel uit te maken van zulk een religieuze groepering weten zulke mensen met enige zekerheid dat mocht het opeens slechter gaan, ze stevig ziek worden, of hun inkomen verliezen ze kunnen terugvallen op de 'sociale garanties' die die religieuze instelling hen kan bieden...

Dàt is de reden waarom expliciet nederland zoveel 'ontkerkelijking kent... niet omdat nederlanders minder zouden geloven in alelrlei onzinnig 'gods'-ideeen of paranormale idioterie (dat merk je ook duidelijk, ondanks de ontkerkelijking is het 'geloof' in allerhande vreemde 'gebedsgenezers', jomanda-achtigen, paranormalen en andere niet op werkelijke rationeel bewijsbare dingen nog érg groot)...

Enkel hebben de institutiuonele religies een groot deel van hun bestaansre cht verloren aangezien geen enkele burger in nederland een werklijk 'economisch risico' kent...
Het sociaal vangnet dat de Collectieve Overheid ons voorlegt betekent ook dat niemand het risico loopt in korte tijd opeens tot de bedelstaf te geraken (een situatie waarin vroeger altijd de 'kerk' de eerste instantie was om #aalmoezen' te geven)..

Niet voor niks verwijs ik bv sterk naar de 'bergrede' waarin ook een sterk besef van 'sociale zorg' beschreven is. die Jezus-figuur rijken oproept 'almoezen te geven aan de armen'..
en allerhande dingen beschrijft die in de moderne nederlandse samenleving als Overheidstaken gezien worden (maar ook dat is eigenlijk iets typisch nederlands, amerika kent dat bv véél minder, heeft een mider sterk sociaal vangnet en al helemaal geen collectieve zieketekostenverzekering, daarentegen wél een enorm sterke positie van institutionele religieuze groeperingen)
  † In Memoriam † woensdag 23 maart 2011 @ 15:51:37 #199
137949 Disana
pi_94513970
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 15:45 schreef RM-rf het volgende:
Niet bij het onderwerp passen?

Heb je het oorspronkelijke artikel gelezen?
Die wetenschappers stellen nu juist letterlijk dat de noodzaak een religie aan te hangen vaak een direkte 'economische' achtergrond heeft binnen een sociale omgeving...

Oftewel, in veel landen is het gewoon puur economisch om religieus te zijn, Institutionele religies bieden daar een sociaal vangnet, en een economisch netwerk.
Door zelf deel uit te maken van zulk een religieuze groepering weten zulke mensen met enige zekerheid dat mocht het opeens slechter gaan, ze stevig ziek worden, of hun inkomen verliezen ze kunnen terugvallen op de 'sociale garanties' die die religieuze instelling hen kan bieden...

Dàt is de reden waarom expliciet nederland zoveel 'ontkerkelijking kent... niet omdat nederlanders minder zouden geloven in alelrlei onzinnig 'gods'-ideeen of paranormale idioterie (dat merk je ook duidelijk, ondanks de ontkerkelijking is het 'geloof' in allerhande vreemde 'gebedsgenezers', jomanda-achtigen, paranormalen en andere niet op werkelijke rationeel bewijsbare dingen nog érg groot)...

Enkel hebben de institutiuonele religies een groot deel van hun bestaansre cht verloren aangezien geen enkele burger in nederland een werklijk 'economisch risico' kent...
Het sociaal vangnet dat de Collectieve Overheid ons voorlegt betekent ook dat niemand het risico loopt in korte tijd opeens tot de bedelstaf te geraken (een situatie waarin vroeger altijd de 'kerk' de eerste instantie was om #aalmoezen' te geven)..

Niet voor niks verwijs ik bv sterk naar de 'bergrede' waarin ook een sterk besef van 'sociale zorg' beschreven is. die Jezus-figuur rijken oproept 'almoezen te geven aan de armen'..
en allerhande dingen beschrijft die in de moderne nederlandse samenleving als Overheidstaken gezien worden (maar ook dat is eigenlijk iets typisch nederlands, amerika kent dat bv véél minder, heeft een mider sterk sociaal vangnet en al helemaal geen collectieve zieketekostenverzekering, daarentegen wél een enorm sterke positie van institutionele religieuze groeperingen)
Maar wat is je punt nu? Nee, we zijn niet meer afhankelijk van de kerk. Ja, we hebben een sociaal vangnet. Wat is het punt? Dat mensen nog steeds naar zingeving zoeken, maar nu in de vorm van paranormale mumbo-jumbo en Jomanda? Dat is inderdaad een spijtig feit, maar wat wil het verder zeggen? Zulke mensen houd je altijd, naast een groeiende groep die haar vertrouwen in de realiteit en de wetenschap stelt.
  woensdag 23 maart 2011 @ 16:51:00 #200
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_94516372
Aan behoorlijk wat reacties in dit topic zie ik al wel dat we niet hoeven te verwachten dat Nederland er mooier uit zal zien als religie is uitgestorven. Ik durf trouwens te betwijfelen dat religie ooit volledig uitsterft.

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:40 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Voor die ideeën heb je geen boekje nodig.
Voor oorlog en onverdraagzaamheid ook niet. Toch lijk je het ene wel toe te willen schrijven aan geloof en het ander niet. Waarschijnlijk besef je zelf niet dat je hierdoor erg lijkt op het soort gelovigen waar je commentaar op hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')