Met dat argument kunnen ze dan ook, hup, de hypotheekrenteaftrek afschaffen of beperken, mensen weten toch al jaaaaaaren dat dat eraan zit te komen, terwijl de langstudeerboete (boete! for crying out loud!) een geheel nieuw fenomeen is. Maar nee, stel je voor........ ik hoop op een wijze tweede en eerste kamer!quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef CyCly het volgende:
[..]
Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!
Ik hoop ook dat dit voorstel niet door de 1e kamer komt! Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe de zetelverdeling uiteindelijk zal zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:54 schreef miss_dynastie het volgende:
En mijn laatste post:
[..]
Met dat argument kunnen ze dan ook, hup, de hypotheekrenteaftrek afschaffen of beperken, mensen weten toch al jaaaaaaren dat dat eraan zit te komen, terwijl de langstudeerboete (boete! for crying out loud!) een geheel nieuw fenomeen is. Maar nee, stel je voor........ ik hoop op een wijze tweede en eerste kamer!
Waarschijnlijk iets met pensioenen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:05 schreef dotCommunism het volgende:
Naar het schijnt is de 50plus partij ook tegen het voorstel, maar goed, dat is maar afwachten. Misschien ruilen ze het wel uit met het kabinet voor iets waar de babyboomers profijt van hebben.
Je krijgt 20 jaar tochquote:Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef Nailpolish het volgende:
Weet iemand of die boete gelijk tijdens je studie terug betaald moet worden? Of dat dat zeg maar op de grote hoop 'studieschuld' komt. Ik zal, wil ik gaan studeren die boete moeten gaan 'slikken'. Als ik dit eerder had geweten had ik deze route die ik nu volg nooit gevolgd. Het is ook echt oneerlijk dat de regeling ook gaat gelden voor zittende studenten.
En ik heb eerlijk gezegd geen hoop wbt de Eerste Kamer. Als de RvS en de Tweede Kamer het al hebben goedgekeurd, kan er dan echt nog zoveel veranderen dat het helemaal niet doorgaat? Aan uitstel van een jaar heb ik niks want val er dan nog steeds onder...
Ja hoor, de eerste kamer is geen kamer van ja-knikkers. Google maar eens op EPD, bijvoorbeeld. Grote kans dat dat er helemaal niet gaat komen, of alleen in aangepaste vorm.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef Nailpolish het volgende:
En ik heb eerlijk gezegd geen hoop wbt de Eerste Kamer. Als de RvS en de Tweede Kamer het al hebben goedgekeurd, kan er dan echt nog zoveel veranderen dat het helemaal niet doorgaat? Aan uitstel van een jaar heb ik niks want val er dan nog steeds onder...
Nou momenteel hebben we 15 jaar om de studieschuld terug te betalen. (Eigenlijk 17, want volgens mij hoef je de eerste 2 jaar nadat je afgestudeerd bent niet terug te betalen.) Maar ik vermoed dat die boete direct betaald zal moeten worden, want anders krijgt Zijlstra niet snel genoeg zijn geld.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef msnk het volgende:
[..]
Je krijgt 20 jaar toch
En er komt nog een EK zetelverdeling.
Het is het normale collegeld plus een boete.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef GlowMouse het volgende:
Het is geen boete, het is een hoger collegegeld.
Nee, het is een verhoogd collegegeld.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:36 schreef jemoederkoek het volgende:
[..]
Het is het normale collegeld plus een boete.
Sowieso een verkapte boete.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, het is een verhoogd collegegeld.
ze willen de terugbetaaltermijn juist verlengen naar 20 jaar..quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef CyCly het volgende:
[..]
Nou momenteel hebben we 15 jaar om de studieschuld terug te betalen. (Eigenlijk 17, want volgens mij hoef je de eerste 2 jaar nadat je afgestudeerd bent niet terug te betalen.) Maar ik vermoed dat die boete direct betaald zal moeten worden, want anders krijgt Zijlstra niet snel genoeg zijn geld.
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:44 schreef Nailpolish het volgende:
Ik vond dit:
Financiering van de ¤3.000,- boete
Studenten die volgend jaar het extra collegegeld moeten betalen kunnen dit geld bijlenen. Het huidige kredietmaximum van ¤8.565,- op jaarbasis wordt door het kabinet echter ongemoeid gelaten. Dit betekent voor studenten die gebruik maken van het collegegeldkrediet (van in totaal ¤1.713,-), dat zij de ¤3.000,- boete met een gewone lening moeten bijlenen. Zij kunnen dan naast het collegegeld en de boete nog maar maximaal 321,- euro per maand bijlenen bij DUO. Als een student minder leent voor het betalen van het collegegeld blijft er meer ruimte over om per maand bij te lenen.
Voor studenten die een studiebijdrage van hun ouders ontvangen is van belang dat de extra collegegeldkosten niet kunnen worden afgetrokken bij de belastingdienst. De fiscale regeling aftrek van uitgaven voor levensonderhoud van kinderen wordt voor de langstudeerdersboete namelijk buiten toepassing verklaard.
Bron: http://sofv.ruhosting.nl/(...)vies-raad-van-state/
Vraag me overigens echt af waarom het advies van de RvS niet is overgenomen. Ik zou toch echt graag een overgangsregeling willen hebben...Overigens wordt het voor HBO'ers echt bijna onmogelijk gemaakt om verder te studeren.
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.
Dat dus.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.
Tegen een woekertarief ja.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?
Mmm niet eens aan gedacht omdat ik zelf nog wel recht heb op 4 jaar stufi (HBO deeltijd gedaan en zelf betaald..). Abnormaal dit.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ja, dat is correct. Maar momenteel staat er dus nog zo'n 15 jaar voor. Maar dit geldt niet voor de boete voor zover ik begrepen heb.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
ze willen de terugbetaaltermijn juist verlengen naar 20 jaar..
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer een lening. Ze willen vaak dat je minimaal een koophuis hebt (onderpand)..quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?
Ik heb een limiet aangevraagd op mijn betaalrekening. Hopelijk hoef ik deze niet te gebruiken, maar voor het geval dat kan ik aan het geld komen. Ook al is de rente behoorlijk!!quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:56 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer een lening. Ze willen vaak dat je minimaal een koophuis hebt (onderpand)..
Ook voor 3000 euro al?quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:56 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer een lening. Ze willen vaak dat je minimaal een koophuis hebt (onderpand)..
Voor nog minder zelfs. Tsja dat weet ik niet :-(quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ook voor 3000 euro al?
En wat als je wilt lenen omdat je langstudeerder bent doordat je een spierziekte hebt,,
Ja, of een krediet. Maar hee, ik word genaaid door iets waar ik zelf niet aan kan doen. Daar ben ik boos om. Bovendien pakt Zijlstra er een heel kwetsbare groep mee (ook met zijn andere plannen trouwens). Dat staat me enorm tegen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik ga ook niet zeggen dat dit een leuke maatregel is. Maar de mogelijkheden zijn er.
Dan ben je helemaal een risicogroep die moeilijk een lening gaat krijgen. Want minder kans op werk, dus minder kans op terugbetalen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ook voor 3000 euro al?
En wat als je wilt lenen omdat je langstudeerder bent doordat je een spierziekte hebt,,
Ach ja ga maar schoffelen..quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:13 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dan ben je helemaal een risicogroep die moeilijk een lening gaat krijgen. Want minder kans op werk, dus minder kans op terugbetalen.
En het comfortabele vangnetje is er ook niet meer, dat is zo zuur.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:22 schreef Ewelina het volgende:
Ergo: Zijlstra verwoest dus een heleboel toekomstperspectieven. Fijne man.
Het leenrecht blijft, zie deze pdf, schema op pagina 3.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:24 schreef CyCly het volgende:
Studentenreisrecht
Naast deze maatregel wordt ook het studentenreisrecht met twee jaar verkort. Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur. Nu mag dat nog drie jaar extra.
Hoe zit het eigenlijk dan met je leenfase? Je mag nu na je 4 jaar stufi nog 3 jaar lenen. In deze situatie zit ik nu ook. Dat ze die OV kaart afpakken is al erg, maar de mogelijkheid tot lenen blijft toch wel bestaan?
Iemand die daar antwoord op weet? Of eventuele plannen daarover gehoord heeft?
De basisbeurs verdwijnt sowieso voor de masterfase; je hebt nog maar 3 jaar recht op studiefinanciering.quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:43 schreef Nailpolish het volgende:
Ik snap er nu helemaal niks meer van....
Dus als ik link van Glowmouse goed begrijp heb je geen recht op de basis beurs als je een langstudeerder bent?
En hoe zit het met mijn situatie dan? Nog recht op 4 jr studiefinanciering, maar wel een langstudeerder (4 jr HBO, nu naar uni).
Als we kiezen voor een stelsel van lagere belastingen dan kiezen we voor een stelsel waarbij het meer van het inkomen van de ouders afhangt ofdat jij wel of niet kan studeren aangezien minder inkomsten voor de overheid inhoudt dat wij zaken die nu gesubsidieerd worden (ofdat de studies hieronder vallen houd ik in het midden) zelf moeten gaan betalen.quote:Hoezo? De studieschuld wordt dan een stuk makkelijker af te betalen. Of bedoel je de toegankelijkheid van niet renderende opleidingen?
Gelukkig kunnen psychiaters het verschil zien tussen gefaked en echt. Een groter probleem is dat er vaak geen officiële diagnose is gesteld, enkel de psychiater (misschien de klinische psycholoog maar daar durf ik geen uitspraak over te doen) kan die diagnose stellen en dit na een voldoende lange observatie.quote:Wat zijn de kenmerken ook alweer? Dan moet ik het mezelf ook maar aanleren.
Nee, dat duurt nog wel een paar maanden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:30 schreef RabbitHeart het volgende:
Is dit er al definitief door trouwens?
Nog niet, daar wordt nog wel naar gekeken. Er zijn vragen over gesteld.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De overheid houdt er dus nog steeds geen rekening mee dat sommigen in deeltijd studeren?
Dan blijft dit ondoordacht broddelwerk.
Wanneer je 32 uur per week werkt dan lever je eenzelfde prestatie met hooguit de helft van het aantal ECTS-credits per jaar en met dus minimaal een dubbele studieduur.
Jezus, waar hebben wij het aan te danken dat we door zulke incompetente mensen worden geleid?
Benieuwd of Zijlstra dat wil veranderen. hij heeft eerder al geantwoord dat hij niet wil dat deeltijd wordt gebruikt om de boete te ontlopen (want dan loopt hij geld mis).quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, dat duurt nog wel een paar maanden.
[..]
Nog niet, daar wordt nog wel naar gekeken. Er zijn vragen over gesteld.
Maar volgens het schema wordt het dan toch ingekort? Ik zit nu in mijn 5e studiejaar, ik zit dus in mijn eerste leenjaar. Heb 2 jaar een andere studie gedaan. Mijn huidige studie vind ik leuk en ik volg er ook nog een premaster naast. Als alles volgens schema gaat studeer ik af eind studiejaar 2012-2013. Dus nog 2 jaar (lenen). Dat zijn die 3 jaar in totaal die men kan lenen na de 4jaar stufi. Behoudt ik deze mogelijkheid?quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:38 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het leenrecht blijft, zie deze pdf, schema op pagina 3.
Ik bedoelde meer... is er een kans dat dit nog gestopt kan worden?quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, dat duurt nog wel een paar maanden.
Uit een verslag van 23 februari 2011:quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:54 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Benieuwd of Zijlstra dat wil veranderen. hij heeft eerder al geantwoord dat hij niet wil dat deeltijd wordt gebruikt om de boete te ontlopen (want dan loopt hij geld mis).
De SP:quote:De leden van deze fractie zien graag een nadere toelichting van de regering op de gevolgen voor deeltijd- of duale studenten. In de memorie van toelichting wordt weliswaar uiteengezet dat de gemiddelde studieduur voor voltijd- en deeltijdstudenten niet veel verschilt en dat deeltijdstudenten niet altijd een stage hoeven te lopen. Kan de regering echter meer in detail ingaan op de gevolgen voor deze groepen studenten. Stel nu dat een deeltijdstudent wel een stage moet lopen, is het dan wel mogelijk om op tijd af te studeren?
D66quote:Hoe lang doet een deeltijdstudent gemiddeld over zijn studie? Hoeveel studiepunten worden naar verwachting van de opleiding per jaar gehaald door een deeltijdstudent? Waarom geldt de uitlooptijd van één jaar bovenop de nominale studieduur, voordat het hogere collegegeld betaald moet worden, ook voor deeltijdstudenten? Doen zij gemiddeld niet langer over hun studie? Als deeltijdstudenten even hard zouden kunnen vorderen als voltijdstudenten, waarom zouden universiteiten dan deeltijdstudies aanbieden? Mensen kiezen voor een deeltijdstudie vanwege verplichtingen die hen beletten een voltijdstudie te volgen. Worden deeltijdstudenten niet onterecht getroffen door dit wetsvoorstel, zo vragen de leden van deze fractie.
SGPquote:De leden van de D66-fractie vragen in het bijzonder hoe deze maatregel uitwerkt op deeltijdopleidingen. Krijgen studenten die in deeltijd studeren een boete bij overschrijding bij de toegestane studieduur die rekening houdt met het andere studieritme van deeltijdopleidingen?
quote:De leden van de SGP-fractie vragen hoe in het wetsvoorstel rekening wordt gehouden met deeltijdstudenten. Zij veronderstellen dat wanneer voltijd- en deeltijdstudenten kennelijk gelijk kunnen worden behandeld het begrip deeltijdstudent zinledig is geworden.
Ik heb dus nu al 2 jaar vertraging. Vanwege die verkeerde studiekeuze. Mijn B haal ik 2011-2012 (3e jaar vertraging) 2012-2013 begin ik aan mijn master. (technisch gezien is dat dan 4e jaar vertraging) Kan ik dan nog lenen of niet?quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:54 schreef CyCly het volgende:
[..]
Maar volgens het schema wordt het dan toch ingekort? Ik zit nu in mijn 5e studiejaar, ik zit dus in mijn eerste leenjaar. Heb 2 jaar een andere studie gedaan. Mijn huidige studie vind ik leuk en ik volg er ook nog een premaster naast. Als alles volgens schema gaat studeer ik af eind studiejaar 2012-2013. Dus nog 2 jaar (lenen). Dat zijn die 3 jaar in totaal die men kan lenen na de 4jaar stufi. Behoudt ik deze mogelijkheid?
Alvast bedankt!
Het DUO moet nu al voorbereidingen treffen om straks alles goed te laten verlopen. Het lijkt mij daarom onwaarschijnlijk dat alles in de prullenbak verdwijnt. Het budgetargument helpt vaak om de raarste wetten erdoor te krijgen. Misschien dat nog wat harde randjes weggepoetst worden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:00 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer... is er een kans dat dit nog gestopt kan worden?
Het is 'behoud'. Ik denk dat je gewoon kunt lenen omdat de totale uitloop 3 jaar is, maar hiervoor is zelfs nog geen wetsvoorstel, dus er valt nog niet veel over te zeggen. Je moet even kijken wat die premaster precies is, vaak worden premasterstudenten al als master ingeschreven. Je wordt daardoor mogelijk een jaar eerder als langstudeerder aangemerkt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:54 schreef CyCly het volgende:
[..]
Maar volgens het schema wordt het dan toch ingekort? Ik zit nu in mijn 5e studiejaar, ik zit dus in mijn eerste leenjaar. Heb 2 jaar een andere studie gedaan. Mijn huidige studie vind ik leuk en ik volg er ook nog een premaster naast. Als alles volgens schema gaat studeer ik af eind studiejaar 2012-2013. Dus nog 2 jaar (lenen). Dat zijn die 3 jaar in totaal die men kan lenen na de 4jaar stufi. Behoudt ik deze mogelijkheid?
Ja, en denk maar niet dat de blauwe envelop kijkt naar je inkomen na het maandelijks terugbetalen van de IB, evengoed ben je een 'sterke schouder'.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:02 schreef Nailpolish het volgende:
Duidelijke openingspost :-)
Pfff, wat zal ik met een bulk aan schuld eindigen na mijn studie zeg...
Ook dat getuigt van weinig doordenken van Halbe Zijlstra, of erger nog, van kwade wil (niet die extra inkomsten mis willen lopen omdat hij dan de universiteiten weer verder moet korten wat hij eerder al deed toen hij de instellingsboete introk).quote:Benieuwd of Zijlstra dat wil veranderen. hij heeft eerder al geantwoord dat hij niet wil dat deeltijd wordt gebruikt om de boete te ontlopen (want dan loopt hij geld mis).
Mijn 'spijker-op-zijn-kop' quote van de dagquote:Op woensdag 16 maart 2011 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er wordt niet constructief gedacht in termen van oplossingen, er wordt destructief gedacht in termen van problemen. Dat is het verschil tussen conservatief en progressief.
Ook al is de regeling stupide, je moet wel eerlijk blijven: bij 3000 euro extra kosten ben je als student nog steeds zwaar gesubsidieerd door de belastingbetaler.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:14 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, en denk maar niet dat de blauwe envelop kijkt naar je inkomen na het maandelijks terugbetalen van de IB, evengoed ben je een 'sterke schouder'.
Henk en Ingrid hoeven niet mee te betalen aan jouw studie, die mag je zelf betalen zodat jij later mag meebetalen aan de zieligheidstoeslagen van Henk en Ingrid. Want kennelijk gaat solidariteit maar een kant op.
Dat is een dogma aangezien je dit niet kan onderbouwen. Ik heb al gezocht naar de daadwerkelijke studiekosten, ik heb ze niet kunnen vinden. Ik heb wel bedragen kunnen vinden wat de gemiddelde student zogenaamd kost wanneer je alle kosten van de faculteit deelt door het aantal studenten maar dan spreek je niet over de werkelijke studiekosten.quote:Ook al is de regeling stupide, je moet wel eerlijk blijven: bij 3000 euro extra kosten ben je als student nog steeds zwaar gesubsidieerd door de belastingbetaler.
Ik ben het met je eens dat de aflossing voor de studieschuld van het besteedbaar inkomen zou moeten worden afgetrokken, op zijn minst. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre de draagkrachtregeling hier al rekening mee houdt.quote:Ja, en denk maar niet dat de blauwe envelop kijkt naar je inkomen na het maandelijks terugbetalen van de IB, evengoed ben je een 'sterke schouder'."
Het onderzoek op de uni. Dat is wat er gesubsidieerd wordt. Door de belastingbetaler en de studenten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:40 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Ook al is de regeling stupide, je moet wel eerlijk blijven: bij 3000 euro extra kosten ben je als student nog steeds zwaar gesubsidieerd door de belastingbetaler.
Ook als je maar 2 vakken volgt? Of je scriptie schrijft? Want het plan treft vooral studenten in de laatste fase en die volgen niet zoveel colleges meer.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:40 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Ook al is de regeling stupide, je moet wel eerlijk blijven: bij 3000 euro extra kosten ben je als student nog steeds zwaar gesubsidieerd door de belastingbetaler.
Het aantal gewerkte uren is bij de fiscus niet bekend. Ze moeten gewoon kijken of je vanaf dag 1 als deeltijder was ingeschreven. Dan kun je kiezen: vanaf het begin deeltijd inschrijven en geen stufi ontvangen, of de eerste jaren wel stufi ontvangen maar dan in de laatste jaren niet mauwen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan heel gemakkelijk controleren ofdat iemand daadwerkelijk een deeltijdstudent is door samen te werken met de Belastingsdienst. Als van iemand geregistreerd staat dat hij 16, 24 of 32 uur per week heeft gewerkt dan weet je dat hij een oprechte deeltijdstudent was.
Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden ook vergevorderde plannen waren om het collegegeld te verdubbelen voor mensen die uitlopen. Uiteindelijk is dat allemaal niet doorgegaan destijds, maar de foldertjes en informatietoestanden waren allang klaar. Destijds is wel het collegegeldkrediet ingevoerd, vooruitlopend op deze maatregel, maar de maatregel zelf is er nooit gekomen, dus in die zin: heb vertrouwenquote:Op woensdag 16 maart 2011 16:06 schreef GlowMouse het volgende:
Het DUO moet nu al voorbereidingen treffen om straks alles goed te laten verlopen. Het lijkt mij daarom onwaarschijnlijk dat alles in de prullenbak verdwijnt. Het budgetargument helpt vaak om de raarste wetten erdoor te krijgen. Misschien dat nog wat harde randjes weggepoetst worden.
Dat bewijs geldt dan voor beide kanten natuurlijk. Als het je puur om deze berekening van de studiekosten ging dan was je het hier jaren geleden ook al niet mee eens. Toen viel niemand hierover. Jij en ik weten allebei niet wat de exacte studiekosten zijn, laat ik het zo stellen, ik ben er zelf van overtuigd dat met die 3000 euro extra een student nog steeds netto meer geld heeft gekregen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een dogma aangezien je dit niet kan onderbouwen. Ik heb al gezocht naar de daadwerkelijke studiekosten, ik heb ze niet kunnen vinden. Ik heb wel bedragen kunnen vinden wat de gemiddelde student zogenaamd kost wanneer je alle kosten van de faculteit deelt door het aantal studenten maar dan spreek je niet over de werkelijke studiekosten.
Ik wil niet flauw doen maar dit stuk zit vol met drogredenaties. Als je straks werkt dan wordt het alleen maar erger, ik ben nu 30 en betaal meer belasting dan ik 10 jaar geleden voor mogelijk hield. En dat doe ik met liefde want we wonen in zo tamelijk het beste land in de wereld, maar ok dat is iets anders.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:52 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Het onderzoek op de uni. Dat is wat er gesubsidieerd wordt. Door de belastingbetaler en de studenten.
En dan nog. Gesubsidieerd worden?
Dat geldt ook voor de ondermodaal verdienende burger. Die dragen maar heel weinig bij aan de belastinginkomsten en maken wel gebruik van allerlei subsidies.
Dat is niet erg, maar ik kan voorstellen dat het geduld op is. Je doet veel moeite om te studeren, ontzegt jezelf veel, en als dat de tijd is gekomen om de vruchten van je inspanningen te plukken hou je niet zo heel veel meer over.
Omdat men verwacht dat jij je behoorlijk in de schulden steekt om het leeuwendeel van de studie te betalen, maar tegelijkertijd mag je wel betalen aan voorzieningen waar je zelf geen gebruik van maakt. Waarom moet ik wel meebetalen aan het speciale busje voor Henk junior, maar hoeft Henk niet voor mij te betalen?
Ik heb mijn best gedaan om te studeren. Mag ik alsjeblieft mijn centjes zelf houden ipv mee te betalen aan dingen voor mensen die minder hun best hebben gedaan?
Waarom kost het geld om je best te doen, en krijg je als je het verprutst allemaal dingen gratis? Denk aan schuldsaneringstrajecten, verslavingshulpverlening, straatcoaches enzovoorts.
het is het verschil tussen wel en niet het collegegeld kunnen betalen, en daarmee het verschil tussen succes en falen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:07 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Ik wil niet flauw doen maar dit stuk zit vol met drogredenaties. Als je straks werkt dan wordt het alleen maar erger, ik ben nu 30 en betaal meer belasting dan ik 10 jaar geleden voor mogelijk hield. En dat doe ik met liefde want we wonen in zo tamelijk het beste land in de wereld, maar ok dat is iets anders.
Nogmaals, ik ben het niet eens met de regeling en vooral de uitvoering (timing) ervan, maar 3000 euro extra kan in mijn ogen niet het verschil zijn tussen een groot succes en falen en die indruk wordt nu wel heel erg gewekt.
Dat zou heel zuur zijn, maar een euro is een euro en de gemiddelde studieschuld is ondertussen 15.000 euro (hoorde ik, kan het fout hebben). Je wil straks wellicht ook een huis kopen, wordt vrees ik ook duurder dan 3000 euro, plak er maar 2 nullen achter.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:09 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
het is het verschil tussen wel en niet het collegegeld kunnen betalen, en daarmee het verschil tussen succes en falen.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je moet opletten dat je vier jaar hebt om beide bachelors af te ronden. Ben je met beide nog niet klaar dan betaal je 5.000 collegegeld, ben je met eentje nog niet klaar betaal je instellingscollegegeld (meestal rond de 10.000). Voor je master geldt hetzelfde (maar dan met drie jaar, mits beide masters tweejarig zijn; de drie jaar lopen vanaf je eerste masterinschrijving).
In dit geval niet!quote:Dat bewijs geldt dan voor beide kanten natuurlijk.
D'uhquote:Als het je puur om deze berekening van de studiekosten ging dan was je het hier jaren geleden ook al niet mee eens. Toen viel niemand hierover.
Precies, dus kunnen we niet duscussiëren over het al dan niet gerechtvaardigd zijn van dat bedrag als je het al aanvaardbaar vindt om heel veel kosten op een hele kleine groep te verhalen.quote:Jij en ik weten allebei niet wat de exacte studiekosten zijn, laat ik het zo stellen
Met overtuigingen kunnen we weinig, we moeten het weten wat een student extra kost. Pas dan kunnen we beoordelen ofdat die extra kosten wel of niet al worden vergoed met die ¤1700 die een student al extra betaalt. Uit eigen zak, wel te verstaan (prestatiebeurs)!quote:ik ben er zelf van overtuigd dat met die 3000 euro extra een student nog steeds netto meer geld heeft gekregen.
Waarom vergelijk je leningen waar je tientallen jaren over mag doen om af te lossen met duizenden euro's in 1x moeten ophoesten? En een hypotheek is al helemaal niet te vergelijken, daar krijg je een onderpand voor terug.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:19 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Dat zou heel zuur zijn, maar een euro is een euro en de gemiddelde studieschuld is ondertussen 15.000 euro (hoorde ik, kan het fout hebben). Je wil straks wellicht ook een huis kopen, wordt vrees ik ook duurder dan 3000 euro, plak er maar 2 nullen achter.
Ik kan het weten want heb zelf een behoorlijke studieschuld (meer dan 15.000 euro) opgelopen door mijn tweede studie en ik ben van zeer eenvoudige komaf dus alles zelf betaald (en geleend). En vijf jaar later is alles afbetaald, het gemak waarmee viel me reuze mee ook.
Dat kan niet bij alle universiteiten. Dan moet je voltijd inschrijven, maar volg je het programma in feite in deeltijd. Overigens zou dat ook de vrijheid van het individu ondermijnen. Als iemand op een gegeven moment besluit om verder in deeltijd of verder in voltijd te willen studeren moet dat kunnen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het aantal gewerkte uren is bij de fiscus niet bekend. Ze moeten gewoon kijken of je vanaf dag 1 als deeltijder was ingeschreven. Dan kun je kiezen: vanaf het begin deeltijd inschrijven en geen stufi ontvangen, of de eerste jaren wel stufi ontvangen maar dan in de laatste jaren niet mauwen.
Dat moet kunnen inderdaad, maar als je switcht dan raak je je recht op stufi kwijt. Simpele regeling, laat maar komen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:48 schreef Deliah het volgende:
[..]
Dat kan niet bij alle universiteiten. Dan moet je voltijd inschrijven, maar volg je het programma in feite in deeltijd. Overigens zou dat ook de vrijheid van het individu ondermijnen. Als iemand op een gegeven moment besluit om verder in deeltijd of verder in voltijd te willen studeren moet dat kunnen.
Als je die 3000 euro leent (bijv. studentenkrediet) dan hoef je het niet ineens op te hoesten. Een studieschuld is toch echt een veel betere investering dan een hypotheek, qua rendement.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:38 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je leningen waar je tientallen jaren over mag doen om af te lossen met duizenden euro's in 1x moeten ophoesten? En een hypotheek is al helemaal niet te vergelijken, daar krijg je een onderpand voor terug.
Heb je het niet gehoord? Dit kabinet doet niet aan simpele regelingenquote:Op woensdag 16 maart 2011 18:06 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Simpele regeling, laat maar komen.
Laat ik de kwestie omdraaien: jij mag vandaag een universiteit oprichten, puur gericht op onderwijs, dus geen onderzoek (even voor de discussie). Ga maar eens na wat je allemaal moet regelen en hebben en wat dat kost. Dat gaat toch echt wat verder dan wat college's en een secretaresse hier en daar.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In dit geval niet!
De mensen die er voorstander van zijn om een boete in te voeren en hiervoor (mede) het argument gebruiken dat dit beter de werkelijke studiekosten dekt moeten aantonen dat de combinatie van die boete en het collegegeld (momenteel ¤4700) zeker niet meer is dan de werkelijke studiekosten.
[..]
D'uh
Wat maakt het uit wat de werkelijke studiekosten zijn wanneer dat voor niemand consequenties heeft? Enkel voor economen is dat interessant, bij wijze van spreken. Zolang het geld maar grotendeels wordt besteed aan onderzoek en aan onderwijs (dus zo weinig mogelijk aan bureaucratie, bestuur etc.) en er zo weinig mogelijk flutonderzoeken tussenzitten vind ik het allelmaal best.
[..]
Precies, dus kunnen we niet duscussiëren over het al dan niet gerechtvaardigd zijn van dat bedrag als je het al aanvaardbaar vindt om heel veel kosten op een hele kleine groep te verhalen.
Bovendien vergeet je nog iets belangrijks: wanneer je een vak voor een tweede keer volgt dan kost jij véél minder geld: de meesten volgen dan immers niet nog een keer de hoorcolleges en de werkzittingen, laat staan de practica waar de meesten een vrijstelling voor hebben gekregen (je krijgt niet snel een onvoldoende voor een practicum).
[..]
Met overtuigingen kunnen we weinig, we moeten het weten wat een student extra kost. Pas dan kunnen we beoordelen ofdat die extra kosten wel of niet al worden vergoed met die ¤1700 die een student al extra betaalt. Uit eigen zak, wel te verstaan (prestatiebeurs)!
Dat vind ik raar, als je dus twee masters tegelijk doet betaal je voor de extra master 5000-(1680 collegeld voor 1 master) = 3320?quote:
Dat lukt wel hoor. Zeker voor de eerste studiejaren kun je veel door goedkope ouderejaarsstudenten laten doen zoals nu ook al gebeurt met student-assistenten. Momenteel wordt er ook enorm veel geld verspild doordat elke universiteit eigen collegemateriaal ontwikkelt. Een medewerker besteedt gemiddeld de helft van zijn tijd aan onderwijs, maar daarvan gaat dus nog best veel verloren aan ontwikkeling van nieuw materiaal. Het enige probleem is dat je onderzoek niet echt los kunt koppelen, omdat je wel vaardige mensen nodig hebt om een cursus te geven.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:16 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Laat ik de kwestie omdraaien: jij mag vandaag een universiteit oprichten, puur gericht op onderwijs, dus geen onderzoek (even voor de discussie). Ga maar eens na wat je allemaal moet regelen en hebben en wat dat kost. Dat gaat toch echt wat verder dan wat college's en een secretaresse hier en daar.
Ik neem de Radboud even bij de hand (als totaal dus niet alleen onderwijs), daar werkten in 2009 4359 mensen en er studeerden 18624 mensen. Even grof geschut: bijdrage student is 1700 euro dus levert op een kleine 32 miljoen euro. Per medewerker is dat per jaar (!) circa 7500 euro. Karig brood eten als je daar werkt en alleen door de studenten zou worden betaald.
Zeker, daar zitten ook mensen bij die niet direct het onderwijs ondersteunen, maar ik tel ook alleen met een lage collegebijdrage.
Nee, in jaar 1 en 2 betaal je 1680, en in de jaren daarna 5000 (bij eenjarige masters).quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:17 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Dat vind ik raar, als je dus twee masters tegelijk doet betaal je voor de extra master 5000-(1680 collegeld voor 1 master) = 3320?
Die lening kunnen veel mensen niet meer krijgen hè, want als ze dat wel nog konden waren ze waarschijnlijk geen langstudeerder.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:07 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Als je die 3000 euro leent (bijv. studentenkrediet) dan hoef je het niet ineens op te hoesten. Een studieschuld is toch echt een veel betere investering dan een hypotheek, qua rendement.
Top, dat is dus net zoals het eerst was (of naja, sinds vorig jaar geloof ik).quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:29 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, in jaar 1 en 2 betaal je 1680, en in de jaren daarna 5000 (bij eenjarige masters).
Ben je zo dom om een master af te ronden, betaal je voor de tweede 10.000.
Ja, maar dat aantal werknemers zou in jouw voorbeeld ook omlaag kunnen. Op elke 4,2 studenten is 1 werknemer fulltime in dienst, in jouw voorbeeld. Een werkgroep bestaat bij ons uit gemiddeld 25 man en dat gebeurt gemiddeld eens per week 1 1/2 uur (2 uur wordt ervoor gerekend, daar ga ik hier dan ook even vanuit). Professoren en schoonmakers bedienen een nog veel grotere groep, maar die laat ik er voor het gemak zelfs even uit, waardoor de berekening gunstiger uitvalt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:16 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Laat ik de kwestie omdraaien: jij mag vandaag een universiteit oprichten, puur gericht op onderwijs, dus geen onderzoek (even voor de discussie). Ga maar eens na wat je allemaal moet regelen en hebben en wat dat kost. Dat gaat toch echt wat verder dan wat college's en een secretaresse hier en daar.
Ik neem de Radboud even bij de hand (als totaal dus niet alleen onderwijs), daar werkten in 2009 4359 mensen en er studeerden 18624 mensen. Even grof geschut: bijdrage student is 1700 euro dus levert op een kleine 32 miljoen euro. Per medewerker is dat per jaar (!) circa 7500 euro. Karig brood eten als je daar werkt en alleen door de studenten zou worden betaald.
Zeker, daar zitten ook mensen bij die niet direct het onderwijs ondersteunen, maar ik tel ook alleen met een lage collegebijdrage.
Inderdaad, en daar staat nog los van dat veel bedrijven nauwe banden hebben met de medische en bètafaculteit, die indirect de studie(s) ook sponsoren.quote:
Zou kunnen, zeker. Maar dit zijn de echte cijfers, daar reken ik liever mee. Er zal toch een reden zijn dat de Radboud zoveel mensen in dienst heeft, neem ik aan?!quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:47 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja, maar dat aantal werknemers zou in jouw voorbeeld ook omlaag kunnen. Op elke 4,2 studenten is 1 werknemer fulltime in dienst, in jouw voorbeeld. Een werkgroep bestaat bij ons uit gemiddeld 25 man en dat gebeurt gemiddeld eens per week 1 1/2 uur (2 uur wordt ervoor gerekend, daar ga ik hier dan ook even vanuit). Professoren en schoonmakers bedienen een nog veel grotere groep, maar die laat ik er voor het gemak zelfs even uit, waardoor de berekening gunstiger uitvalt.
1 docent, 36 uur werkzaam per week, kan 18 groepen van 25 mensen bedienen.
18x25=450
18624/450=41,4
Bij ons heb je nooit meer dan 4 werkgroepen per week, dus 164 FTE
Je hebt dan 164 FTE nodig om de studenten van onderwijs te voorzien. Laten er opleidingen zijn waar men ongeveer 2,5x zoveel les krijgt als op de mijne, en je zit nog maar op 414 FTE.
Schoonmakers, professoren, OOP, etc. etc.: laten we daar voor het gemak ook 414 FTE voor rekenen.
Totaal aantal FTE: 818.
32.000.000/818=39.119,80
Dit lijkt me een zuiverdere berekening dan de jouwe, en met bijna 40k per FTE kom je prima uit
Jij hebt het over de toekomstige situatie, ik heb het over de huidige situatie.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Dat lukt wel hoor. Zeker voor de eerste studiejaren kun je veel door goedkope ouderejaarsstudenten laten doen zoals nu ook al gebeurt met student-assistenten. Momenteel wordt er ook enorm veel geld verspild doordat elke universiteit eigen collegemateriaal ontwikkelt. Een medewerker besteedt gemiddeld de helft van zijn tijd aan onderwijs, maar daarvan gaat dus nog best veel verloren aan ontwikkeling van nieuw materiaal. Het enige probleem is dat je onderzoek niet echt los kunt koppelen, omdat je wel vaardige mensen nodig hebt om een cursus te geven.
[..]
Nee, in jaar 1 en 2 betaal je 1680, en in de jaren daarna 5000 (bij eenjarige masters).
Ben je zo dom om een master af te ronden, betaal je voor de tweede 10.000.
Momenteel betaal je altijd 1680, totdat je zo dom bent om een master af te ronden, want daarna betaal je voor de tweede 10.000 (instellingscollegegeld, sommige universiteiten hebben een ander tarief of een overgangsregeling).quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:49 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Jij hebt het over de toekomstige situatie, ik heb het over de huidige situatie.
Sorry, die snap ik niet.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:37 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Die lening kunnen veel mensen niet meer krijgen hè, want als ze dat wel nog konden waren ze waarschijnlijk geen langstudeerder.
Kijk dit vind ik een prima regeling. Iedereen tegen een faire prijs 1 Master naar keuze, wil je er meer, dan mag je lappen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Momenteel betaal je altijd 1680, totdat je zo dom bent om een master af te ronden, want daarna betaal je voor de tweede 10.000 (instellingscollegegeld, sommige universiteiten hebben een ander tarief of een overgangsregeling).
Ja, hehe, dat heeft met dat onderzoek te maken. Hetgeen er geheel uit zou gaan in jouw veronderstelling. Dus de echte cijfers verdienen ook aanpassing, anders is de rekensom niet eerlijk.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:47 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Zou kunnen, zeker. Maar dit zijn de echte cijfers, daar reken ik liever mee. Er zal toch een reden zijn dat de Radboud zoveel mensen in dienst heeft, neem ik aan?!
Het is dan ook een emotioneel stuk. Maar ik vind dat een regering best rekening mag houden met emoties die leven onder een bepaalde groep .quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:07 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Ik wil niet flauw doen maar dit stuk zit vol met drogredenaties. Als je straks werkt dan wordt het alleen maar erger, ik ben nu 30 en betaal meer belasting dan ik 10 jaar geleden voor mogelijk hield. En dat doe ik met liefde want we wonen in zo tamelijk het beste land in de wereld, maar ok dat is iets anders.
Nogmaals, ik ben het niet eens met de regeling en vooral de uitvoering (timing) ervan, maar 3000 euro extra kan in mijn ogen niet het verschil zijn tussen een groot succes en falen en die indruk wordt nu wel heel erg gewekt.
Dan gaan we dus collegegeld differentiëren naar studie, en gaan de beta-studenten veel meer betalen, terwijl de alfastudenten mogelijk zelfs goedkoper zijn. Zie niet in waarom de student Nederlands of geschiedenis, die 4 uur college per week krijgt, meer moet betalen zodat de student medicijnen of natuurkunde het veelvoud ervan kan krijgen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:07 schreef Harmankardon het volgende:
OK, aanpassing met officiële cijfers: er werken 2352 wetenschappelijke medewerkers en we gaan ervan uit dat ze de helft van de tijd voor onderwijs bezig zijn. Dan kom ik uit op een bedrag van 27K. Voor mij is het duidelijk dat van het geld wat studenten binnenbrengen de salarissen niet kunnen worden betaald, laat staan het hele onderwijs.
Collegegeldkrediet kan je alleen krijgen zolang je nog in de jaren zit waarin je studiefinanciering of lening kan krijgen van DUO. Als je langstudeerder bent, helemaal de groep die per september getroffen lijkt te gaan worden, heb je die jaren al opgemaakt. Dan kan je geen collegegeldkrediet meer krijgen.quote:
Ben ik helemaal met je eens, maar de enige reden waarom ik aan het rekenen ben, is omdat ik wil weten of de studenten genoeg geld opbrengen om het onderwijs te betalen (of niet). Dat is immers de reden die het kabinet aandraagt voor deze bezuiniging. Ik zie dit even los van de vraag vanaf welk jaar (master of niet), puur gemiddeld. Dat hier veel op aan te merken valt lijkt me helder, dat de rijksoverheid bijna tien keer meer bijdraagt dan de studenten aan collegegeld betalen zegt volgens mij echter nog meer.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:10 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dan gaan we dus collegegeld differentiëren naar studie, en gaan de beta-studenten veel meer betalen, terwijl de alfastudenten mogelijk zelfs goedkoper zijn. Zie niet in waarom de student Nederlands of geschiedenis, die 4 uur college per week krijgt, meer moet betalen zodat de student medicijnen of natuurkunde het veelvoud ervan kan krijgen.
[..]
Collegegeldkrediet kan je alleen krijgen zolang je nog in de jaren zit waarin je studiefinanciering of lening kan krijgen van DUO. Als je langstudeerder bent, helemaal de groep die per september getroffen lijkt te gaan worden, heb je die jaren al opgemaakt. Dan kan je geen collegegeldkrediet meer krijgen.
Met alle respect, maar ik reageer op een post van jou waarin jij zegt:quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:07 schreef Harmankardon het volgende:
OK, aanpassing met officiële cijfers: er werken 2352 wetenschappelijke medewerkers en we gaan ervan uit dat ze de helft van de tijd voor onderwijs bezig zijn. Dan kom ik uit op een bedrag van 27K. Voor mij is het duidelijk dat van het geld wat studenten binnenbrengen de salarissen niet kunnen worden betaald, laat staan het hele onderwijs.
Géén onderzoek. Dus niet de helft van de tijd bezig met les geven, maar full time. Dus dat personeel zal 18 klassen kunnen bedienen en daarbij hebben ze dan bij een fulltime aanstelling 9 uur om hun werk voor te bereiden, hetgeen mij voldoende lijkt. Die 9 uur kom ik op doordat 18 klassen x 1 1,5= 27 uur daadwerkelijk les geven (een werkgroep of college waarvoor 2 uur op het rooster staat, levert maar 1 1/2 uur effectieve onderwijstijd op).quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:16 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Laat ik de kwestie omdraaien: jij mag vandaag een universiteit oprichten, puur gericht op onderwijs, dus geen onderzoek (even voor de discussie).
Eens. Ik denk dat de hele houding waarmee studenten bekeken worden in het publieke debat over hoger onderwijs zelfs nog wel sterker bijdraagt aan een schijt-aan-dit-land-houding dan concrete maatregelen als de langstudeerdersboete of het afschaffen van de studiefinanciering voor de master. Als Nederland jou niet kan waarderen, waarom zou je dan nog hier blijven?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:04 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Het is dan ook een emotioneel stuk. Maar ik vind dat een regering best rekening mag houden met emoties die leven onder een bepaalde groep .
Als je je hoger opgeleiden het idee geeft dat ze alleen maar dienen als belastingkoeien, dat je ze vooral ziet als lakse lullo-langstudeerder en niet als aanwinst van de maatschappij, dat de belangen van huizenbezitters. 'kwetsbare groepen' en AOW ers voorgaan, en die van hen ergens onderaan bungelen, hoe loyaal zijn die hoger opgeleiden dan nog? Voelen die zich nog wel betrokken bij de BV Nederland?
Massaal vertrekken zullen ze wel niet, maar ik voel nu al een 'schijt aan dit land houding' bij de studenten in mijn directe omgeving. Ik weet niet of dit representatief is voor de rest van het land, maar gezond is het zeker niet.
Natuurlijk, dat ontkent ook niemand. Maar wat voor conclusie trek je daaruit? Is het dan onterecht dat hoger onderwijs deels met belastinggeld gefinancierd wordt?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:48 schreef Harmankardon het volgende:
Yep, je hebt gelijk, ik heb het over situatie A en ga vervolgens rekenen met situatie B. Niet echt slim.
Toch blijft mijn conclusie hetzelfde op basis van de cijfers van de RU. Totale inkomsten in 2009 465 miljoen waarvan 27 miljoen collegegeld. Dan zijn er twee opties:
- Of het onderwijs kan worden betaald van die 27 miljoen en de RU geeft 438 miljoen uit aan onderzoek, onderhoud gebouwen, ICT en god-weet-wat.
- Of het onderwijs kan niet worden betaald van die 27 miljoen (m.a.w. studenten worden gesubsidieerd) en er moet een deel van de 438 miljoen worden gebruikt om het onderwijs te bekostigen.
Ik ga voor optie twee.
Idd. Het gaat niet om die 3000 euro, maar de ideeën er achter.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:56 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Eens. Ik denk dat de hele houding waarmee studenten bekeken worden in het publieke debat over hoger onderwijs zelfs nog wel sterker bijdraagt aan een schijt-aan-dit-land-houding dan concrete maatregelen als de langstudeerdersboete of het afschaffen van de studiefinanciering voor de master. Als Nederland jou niet kan waarderen, waarom zou je dan nog hier blijven?
Ik geloof absoluut dat er overal in het onderwijs geld te halen is door efficiënter te werken en geldstromen meer inzichtelijk te maken. Studenten worden gesubsidieerd, daar twijfel ik niet aan (en dat vind ik ook nodig!), maar ook kan er veel efficiënter met geld worden omgesprongen. Ik heb soms de indruk dat dit kabinet die efficiëntie wil bereiken door studenten de rekening te laten betalen; men zal dan meer eisen en zo kan de overheid weer besparen. Dat zal alleen niet werken op deze manier.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:48 schreef Harmankardon het volgende:
Yep, je hebt gelijk, ik heb het over situatie A en ga vervolgens rekenen met situatie B. Niet echt slim.
Toch blijft mijn conclusie hetzelfde op basis van de cijfers van de RU. Totale inkomsten in 2009 465 miljoen waarvan 27 miljoen collegegeld. Dan zijn er twee opties:
- Of het onderwijs kan worden betaald van die 27 miljoen en de RU geeft 438 miljoen uit aan onderzoek, onderhoud gebouwen, ICT en god-weet-wat.
- Of het onderwijs kan niet worden betaald van die 27 miljoen (m.a.w. studenten worden gesubsidieerd) en er moet een deel van de 438 miljoen worden gebruikt om het onderwijs te bekostigen.
Ik ga voor optie twee.
Inderdaad. Ik krijg er misschien even mee te maken. Financieel wordt het voor mij geen groot probleem, wel jammer uiteraard dat het geld gaat kosten, maar dat is niet onoverkomelijk. De manier waarop het debat gaat en de term langstudeerder, die bij de meeste mensen een luie bierzuipende student als beeld oproepen, vind ik veel erger. Ja ik ben voor m'n Master vanaf september een langstudeerder. Wel een die alle vakken in een keer heeft gehaald en op één na met achten of hoger. Nou poeh wat ben ik slecht bezig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:56 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Eens. Ik denk dat de hele houding waarmee studenten bekeken worden in het publieke debat over hoger onderwijs zelfs nog wel sterker bijdraagt aan een schijt-aan-dit-land-houding dan concrete maatregelen als de langstudeerdersboete of het afschaffen van de studiefinanciering voor de master. Als Nederland jou niet kan waarderen, waarom zou je dan nog hier blijven?
Dat valt dus wel tegen ondertussen, aangezien er al decennia wordt bezuinigd op onderwijs is vrijwel elk beetje vet wat er nog was wel weggesneden. Onderwijs is zo'n beetje de meest efficiente tak van de overheid qua overhead, bleek laatst uit een promotieonderzoek. Zie hier.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:52 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik geloof absoluut dat er overal in het onderwijs geld te halen is door efficiënter te werken en geldstromen meer inzichtelijk te maken. Studenten worden gesubsidieerd, daar twijfel ik niet aan (en dat vind ik ook nodig!), maar ook kan er veel efficiënter met geld worden omgesprongen. Ik heb soms de indruk dat dit kabinet die efficiëntie wil bereiken door studenten de rekening te laten betalen; men zal dan meer eisen en zo kan de overheid weer besparen. Dat zal alleen niet werken op deze manier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |