Met dat argument kunnen ze dan ook, hup, de hypotheekrenteaftrek afschaffen of beperken, mensen weten toch al jaaaaaaren dat dat eraan zit te komen, terwijl de langstudeerboete (boete! for crying out loud!) een geheel nieuw fenomeen is. Maar nee, stel je voor........ ik hoop op een wijze tweede en eerste kamer!quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef CyCly het volgende:
[..]
Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!
Ik hoop ook dat dit voorstel niet door de 1e kamer komt! Ik ben dan ook erg nieuwsgierig hoe de zetelverdeling uiteindelijk zal zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 12:54 schreef miss_dynastie het volgende:
En mijn laatste post:
[..]
Met dat argument kunnen ze dan ook, hup, de hypotheekrenteaftrek afschaffen of beperken, mensen weten toch al jaaaaaaren dat dat eraan zit te komen, terwijl de langstudeerboete (boete! for crying out loud!) een geheel nieuw fenomeen is. Maar nee, stel je voor........ ik hoop op een wijze tweede en eerste kamer!
Waarschijnlijk iets met pensioenen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:05 schreef dotCommunism het volgende:
Naar het schijnt is de 50plus partij ook tegen het voorstel, maar goed, dat is maar afwachten. Misschien ruilen ze het wel uit met het kabinet voor iets waar de babyboomers profijt van hebben.
Je krijgt 20 jaar tochquote:Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef Nailpolish het volgende:
Weet iemand of die boete gelijk tijdens je studie terug betaald moet worden? Of dat dat zeg maar op de grote hoop 'studieschuld' komt. Ik zal, wil ik gaan studeren die boete moeten gaan 'slikken'. Als ik dit eerder had geweten had ik deze route die ik nu volg nooit gevolgd. Het is ook echt oneerlijk dat de regeling ook gaat gelden voor zittende studenten.
En ik heb eerlijk gezegd geen hoop wbt de Eerste Kamer. Als de RvS en de Tweede Kamer het al hebben goedgekeurd, kan er dan echt nog zoveel veranderen dat het helemaal niet doorgaat? Aan uitstel van een jaar heb ik niks want val er dan nog steeds onder...
Ja hoor, de eerste kamer is geen kamer van ja-knikkers. Google maar eens op EPD, bijvoorbeeld. Grote kans dat dat er helemaal niet gaat komen, of alleen in aangepaste vorm.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef Nailpolish het volgende:
En ik heb eerlijk gezegd geen hoop wbt de Eerste Kamer. Als de RvS en de Tweede Kamer het al hebben goedgekeurd, kan er dan echt nog zoveel veranderen dat het helemaal niet doorgaat? Aan uitstel van een jaar heb ik niks want val er dan nog steeds onder...
Nou momenteel hebben we 15 jaar om de studieschuld terug te betalen. (Eigenlijk 17, want volgens mij hoef je de eerste 2 jaar nadat je afgestudeerd bent niet terug te betalen.) Maar ik vermoed dat die boete direct betaald zal moeten worden, want anders krijgt Zijlstra niet snel genoeg zijn geld.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:26 schreef msnk het volgende:
[..]
Je krijgt 20 jaar toch
En er komt nog een EK zetelverdeling.
Het is het normale collegeld plus een boete.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef GlowMouse het volgende:
Het is geen boete, het is een hoger collegegeld.
Nee, het is een verhoogd collegegeld.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:36 schreef jemoederkoek het volgende:
[..]
Het is het normale collegeld plus een boete.
Sowieso een verkapte boete.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Nee, het is een verhoogd collegegeld.
ze willen de terugbetaaltermijn juist verlengen naar 20 jaar..quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef CyCly het volgende:
[..]
Nou momenteel hebben we 15 jaar om de studieschuld terug te betalen. (Eigenlijk 17, want volgens mij hoef je de eerste 2 jaar nadat je afgestudeerd bent niet terug te betalen.) Maar ik vermoed dat die boete direct betaald zal moeten worden, want anders krijgt Zijlstra niet snel genoeg zijn geld.
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:44 schreef Nailpolish het volgende:
Ik vond dit:
Financiering van de ¤3.000,- boete
Studenten die volgend jaar het extra collegegeld moeten betalen kunnen dit geld bijlenen. Het huidige kredietmaximum van ¤8.565,- op jaarbasis wordt door het kabinet echter ongemoeid gelaten. Dit betekent voor studenten die gebruik maken van het collegegeldkrediet (van in totaal ¤1.713,-), dat zij de ¤3.000,- boete met een gewone lening moeten bijlenen. Zij kunnen dan naast het collegegeld en de boete nog maar maximaal 321,- euro per maand bijlenen bij DUO. Als een student minder leent voor het betalen van het collegegeld blijft er meer ruimte over om per maand bij te lenen.
Voor studenten die een studiebijdrage van hun ouders ontvangen is van belang dat de extra collegegeldkosten niet kunnen worden afgetrokken bij de belastingdienst. De fiscale regeling aftrek van uitgaven voor levensonderhoud van kinderen wordt voor de langstudeerdersboete namelijk buiten toepassing verklaard.
Bron: http://sofv.ruhosting.nl/(...)vies-raad-van-state/
Vraag me overigens echt af waarom het advies van de RvS niet is overgenomen. Ik zou toch echt graag een overgangsregeling willen hebben...Overigens wordt het voor HBO'ers echt bijna onmogelijk gemaakt om verder te studeren.
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.
Dat dus.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Leuk dit, maar de meeste langstudeerders krijgen helemaal geen studiefinanciering of lening meer, en hebben hier niks aan.
Tegen een woekertarief ja.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?
Mmm niet eens aan gedacht omdat ik zelf nog wel recht heb op 4 jaar stufi (HBO deeltijd gedaan en zelf betaald..). Abnormaal dit.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:49 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ja, dat is correct. Maar momenteel staat er dus nog zo'n 15 jaar voor. Maar dit geldt niet voor de boete voor zover ik begrepen heb.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
ze willen de terugbetaaltermijn juist verlengen naar 20 jaar..
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer een lening. Ze willen vaak dat je minimaal een koophuis hebt (onderpand)..quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat een commerciële bank het je wel wil lenen. Toch?
Ik heb een limiet aangevraagd op mijn betaalrekening. Hopelijk hoef ik deze niet te gebruiken, maar voor het geval dat kan ik aan het geld komen. Ook al is de rente behoorlijk!!quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:56 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer een lening. Ze willen vaak dat je minimaal een koophuis hebt (onderpand)..
Ook voor 3000 euro al?quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:56 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer een lening. Ze willen vaak dat je minimaal een koophuis hebt (onderpand)..
Voor nog minder zelfs. Tsja dat weet ik niet :-(quote:Op woensdag 16 maart 2011 14:06 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ook voor 3000 euro al?
En wat als je wilt lenen omdat je langstudeerder bent doordat je een spierziekte hebt,,
Ja, of een krediet. Maar hee, ik word genaaid door iets waar ik zelf niet aan kan doen. Daar ben ik boos om. Bovendien pakt Zijlstra er een heel kwetsbare groep mee (ook met zijn andere plannen trouwens). Dat staat me enorm tegen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik ga ook niet zeggen dat dit een leuke maatregel is. Maar de mogelijkheden zijn er.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |