Ja, maar dan wordt het maandelijks terug te betalen bedrage wel minder.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:31 schreef Renesite het volgende:
Belediging vond ik dit:
[..]
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkracht
De mensen met 70000 euro schuld heus niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, maar dan wordt het maandelijks terug te betalen bedrage wel minder.
sja... zoveel heb ik niet eensquote:Op maandag 14 maart 2011 20:03 schreef Renesite het volgende:
[..]
De mensen met 70000 euro schuld heus niet.
Tegen die tijd zit er weer een nieuw kabinet dat allerlei 'kwetsbare groepen' belangrijker vindt.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
"Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op."
.
"na mij de zondvloed" is het enige wat Zijlstra denkt volgens mij.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
"Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op."
Heeft iemand enig idee hoe ze dat willen doen? Bezuinigen op de automatische bijdragen aan de universiteiten en de universiteiten bij een of ander fonds wat die investering krijgt laten smeken om bijdrages?
Och, zolang hij zelf maar op dat arkje zit.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:55 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
"na mij de zondvloed" is het enige wat Zijlstra denkt volgens mij.
Denken we niet allemaal zo?quote:Op maandag 14 maart 2011 22:54 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Och, zolang hij zelf maar op dat arkje zit.
Ik mag hopen van niet. Eén van de redenen dat ik zo fel op die maatregel tegen ben, is dat er generaties na mij komen. En ik wil niet dat studeren voor hen veel moeilijker of onmogelijk wordt. Zeker voor hen die het toch al moeilijker hebben.quote:
Gelukkig.quote:
Jij wordt toch betaald om de VVD te promoten? op deze manier doe je het niet echt goed om eerlijk te zijn.quote:
Nee Erik, buiten de VVD denken de meeste mensen niet zo. Ik kan me echter voorstellen dat je visie op de maatschappij wat verandert wanneer je overwegend tussen kakkertjes uit Blaricum,quote:Denken we niet allemaal zo?
De mens is per definitie egoïstisch. Uiteindelijk stemt iedereen voor zichzelf. Sommige redenatie zijn in jouw ogen misschien minder sympathiek dan anderen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee Erik, buiten de VVD denken de meeste mensen niet zo.
Ik stem ook VVD en kom uit geen van die plaatsen en ook niet uit een heel erg rijk gezin.quote:Ik kan me echter voorstellen dat je visie op de maatschappij wat verandert wanneer je overwegend tussen kakkertjes uit Blaricum,
Bloemendaal en Wassenaar vertoeft.
Dus?quote:Heb je tijdens ver verkiezingen de beelden van de partijbijeenkomst gezien? NIemand die niet in pak was.
Voornamelijk voor mensen die minder overheidsinvloed willen en hun eigen boontjes willen doppen. Althans dat is het ideaal er achter en ook de reden dat ik daar voor kies.quote:Yep, de VVD is zeker niet de partij voor de hardwerkende Nederlander, de VVD is de partij voor de rijke Nederlander.
Wat wil je daar aan doen? De overheid de salarissen laten bepalen. Ik doe een technische studie en ben over niet al te lange tijd ingenieur, niet de kant waar het meeste geld te halen valt. Het is gewoon markt werking en heeft verder weinig met de onderwijsdiscussie te maken.quote:We weten allemaal dat er geen simpel verband bestaat tussen hard werken en rijk worden. Verpleegkundigen en leraren werken vaak erg hard, ze hebben geen rooie rotcent. Managers die voor het bedrijfsleven werken werken ook erg hard maar zij krijgen er enorm goed voor betaald. Ingenieurs werken ook erg hard, zij hebben een veel zwaardere studie moeten volgen en hebben ongeveer even zwaar werk maar zij krijgen alweer heel wat minder betaald doch beter dan leraren en verpleegkundigen, godzijdank. Bestuurders van de zogenaamde semipublieke sector richten netto een hoop schade aan maar zij krijgen dan weer salarissen van vele tonnen per jaar.
De PhD-er doet het in ieder geval voor een groot deel voor zichzelf om een titel erbij te krijgen. Er zijn landen waar je er veel voor moet betalen. Ik vind de huidige situatie prima, al zou ik er zelf nooit voor kiezen.quote:Ergo: de VVD is zeker niet de partij voor de hardwerkende Nederlander.
Maar goed, laten we even for the sake of the argument de VDD serieus nemen. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:
- de VVD is van mening dat PhD-studenten niet tot de hardwerkende Nederlanders behoren
Om te regeren moeten altijd compromissen worden gesloten. De VVD is niet voor de langstudeerboete, nu niet en nooit geweest. Dit is echter zo uit de onderhandelingen gekomen. Je loopt wel te kankeren op de VVD, maar je vergeet hierbij dat het voornamelijk CDA plannen zijn?quote:- de VVD heeft haar verkiezingsbelofte verbroken.
Kies maar wat je erger vindt.
Dat heel veel mensen inderdaad puur om zichzelf stemmen, tuurlijk. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf? In Afghanistan misschien ja.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:16 schreef Schuifpui het volgende:
De mens is per definitie egoïstisch. Uiteindelijk stemt iedereen voor zichzelf. Sommige redenatie zijn in jouw ogen misschien minder sympathiek dan anderen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf.
Het is maar wat je rechts vindt. Ik vind mensen die iets substantieels bijdragen aan de ontwikkeling van kennis minder gunnen dan een uitkeringstrekkers juist links.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar goed, laten we even for the sake of the argument de VDD serieus nemen. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:
- de VVD is van mening dat PhD-studenten niet tot de hardwerkende Nederlanders behoren
- de VVD heeft haar verkiezingsbelofte verbroken.
Kies maar wat je erger vindt.
Een PhDer doet wel meer dan achteroverleunen, les volgen en een papiertje incasseren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:16 schreef Schuifpui het volgende:
De PhD-er doet het in ieder geval voor een groot deel voor zichzelf om een titel erbij te krijgen. Er zijn landen waar je er veel voor moet betalen. Ik vind de huidige situatie prima, al zou ik er zelf nooit voor kiezen.
Daarom vind ik de huidige situatie prima. Ze zijn deels voor zichzelf bezig en deels met onderwijs. Voor het deel dat ze bezig zijn met onderwijs hoort een normaal salaris tegenover te staan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Een PhDer doet wel meer dan achteroverleunen, les volgen en een papiertje incasseren.
Ze geven lessen en dragen bij aan de output van vakgroepen. Vaak draaien ze werkweken van +/-50 uur, heb ik begrepen. Daar mag mi best wel een salaris tegenover staan. Let wel: Ik zeg niet eens normaal salaris
Het klopt dat ze 'er voor zichzelf zitten' maar is dat zo anders dan een trainee in het bedrijfsleven? Die doet dat traject toch ook om door te stromen naar een hogere functie?
De promovendi in het buitenland die voor hun beurs betalen doen gemiddeld veel langer over hun promotie en publiceren veel minder.
Ik garandeer je dat lang niet iedereen uit egoïstische motieven stemt, ik stem voor datgeen wat juist is, niet voor datgeen wat in mijn belang is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:16 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De mens is per definitie egoïstisch. Uiteindelijk stemt iedereen voor zichzelf. Sommige redenatie zijn in jouw ogen misschien minder sympathiek dan anderen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf.
Nee maar je verwacht wellicht een goed salaris te gaan verdienen en hierdoor beter af te zijn met een machtige VVD?quote:Ik stem ook VVD en kom uit geen van die plaatsen en ook niet uit een heel erg rijk gezin.
Het zegt iets over het gemiddelde inkomen van de achterban. Het is logisch dat de parlementariërs en bestuurders van de VVD daar in pak zijn maar ook alle gewone leden daar droegen een pak, zonder uitzondering.quote:Dus?
Onderdeel van het eigen boontjes doppen is de ieder-voor-zich-mentaliteit. Dat zou nog tot daar aan toe zijn wanneer iedereen gelijke kansen krijgt en wanneer er een logisch verband zou bestaan tussen de hoogte van het salaris en de bijdrage die iemand levert aan de maatschappij maar daar knelt de schoen m.b.t. deze mentaliteit.quote:Voornamelijk voor mensen die minder overheidsinvloed willen en hun eigen boontjes willen doppen. Althans dat is het ideaal er achter en ook de reden dat ik daar voor kies.
Om te beginnen zou de bestuurderskaste moeten worden afgebroken.quote:Wat wil je daar aan doen?
Een echte ingenieursstudie of iets als technische bedrijfskunde/innovatiewetenschappen/...?quote:Ik doe een technische studie en ben over niet al te lange tijd ingenieur, niet de kant waar het meeste geld te halen valt.
Helaas zijn het onderwijs en de politiek met elkaar verbonden aangezien Halbe Zijlstra en Mark Rutte (als premier hoofdverantwoordelijk, primus inter pares of niet) het onderwijs in notime nog verder proberen af te breken.quote:en heeft verder weinig met de onderwijsdiscussie te maken.
Totaal niet relevant: de maatschappij heeft er minstens zoveel aan als de persoon zelf. Dat geldt misschien in mindere mate voor alphastudies en voor gammastudies maar bètaonderzoek levert veel geld in het laatje voor de maatschappij. Daar mag de maatschappij dan ook best wel wat voor over hebben. Voor het geval je nu zou gaan pareren met de opmerking dat bedrijven dit soort onderzoek kunnen betalen, bedenk wat wij allemaal te danken hebben aan fundamenteel onderzoek waar bedrijven toendertijd geen geld voor over hadden.quote:De PhD-er doet het in ieder geval voor een groot deel voor zichzelf om een titel erbij te krijgen.
Zelfs al komt het van het CDA dan nog kan je niet stellen ofdat de VVD voor of tegen dit plan is, nietwaar? Wel kunnen we vaststellen dat als de VVD hieraan meewerkt dat de VVD hier dan minstens zoveel voor verantwoordelijk is als het CDA. Als je een wetswijziging maatschappelijk ongewenst vindt dan kan je er ook voor kiezen om niet mee te regeren. Ik geloof er trouwens niets van dat de VVD geen voorstander is van die langstudeerboete maar dat doet er voor mij niet zoveel toe.quote:De VVD is niet voor de langstudeerboete, nu niet en nooit geweest. Dit is echter zo uit de onderhandelingen gekomen. Je loopt wel te kankeren op de VVD, maar je vergeet hierbij dat het voornamelijk CDA plannen zijn?
Mijn grote bezwaar tegen de langstudeerboete is dat het plan zeer ondoordacht is, ontdaan van enige nuance en daar zijn Zijlstra en van Bijsterveldt voor verantwoordelijk: geen rekening houden met verschil in studieduur, verschil in zwaarte van studie, deeltijdstudenten, handicaps die het studeren lastiger maken terwijl die persoon er wel de intellectuele bagage voor hebben (ooit van autisme gehoord? Een jongen die enkel tienen haalde voor het VWO moest hierdoor begin 2000 afhaken bij een studie aan de TU/e) enz.quote:Ik ben zelf tegen de langstudeerboete. Ik krijg er zelf niet of nauwelijks mee te maken, maar ik denk dat het niet positief is voor bepaalde studies en bepaalde groepen mensen. Ik zie liever de de basisbeurs worden verlaagd. Het is prima mogelijk om zonder te doen als student, ik doe dat nu ook, omdat m'n stufi beëindigd is. Dit is tevens het standpunt van de VVD.
Men gaat er trouwens meer op vooruit in gemeenschappen waar het collectief belang groter is dan het individu.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:20 schreef msnk het volgende:
[..]
Dat heel veel mensen inderdaad puur om zichzelf stemmen, tuurlijk. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf? In Afghanistan misschien ja.
Wanneer we met het buitenland vergelijken dan moeten we er rekening mee houden dat onze universiteiten veel slechter zijn dan die van de landen die wij zeer ten onrechte als lichtend voorbeeld gebruiken. Onze kracht was nu juist dat bijna iedereen die talent had goed onderwijs kon volgen, wij benutten ons talent veel beter dan dat ze in bijv. de U.S.A. deden. Als wij die troef weggooien dan hebben wij het slechtste van twee systemen: geen goede universiteiten en geen brede toplaag. Het wordt tijd dat we eens een keuze maken: een egoïstische ´liberale` samenleving of een sociale samenleving zoals wij vroeger hadden maar dan natuurlijk wel met strengere regels voor integratie aangezien dat ons sociale systeem ernstig onder druk zet.quote:De promovendi in het buitenland die voor hun beurs betalen doen gemiddeld veel langer over hun promotie en publiceren veel minder.
Precies!!!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bedenk dat je in Nederland als hogeropgeleide (universitair+) een matig hoger salaris krijgt terwijl je wel veel extra kosten hebt moeten maken.
Hoezo? De studieschuld wordt dan een stuk makkelijker af te betalen. Of bedoel je de toegankelijkheid van niet renderende opleidingen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:Het lijkt mij geen verstandige keuze want hiermee komt de toegankelijkheid van het onderwijs verder in gevaar.
Volgens mij zit bij ons in twente de master ook bij de GS in, maar de tijd om te promoveren is dan met 1 jaar ingekort. Dus dan staat voor alfa 4 jaar en voor bèta 5.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:18 schreef speknek het volgende:
In Amerika doen ze geen 7.5 jaar over promoveren, dat is een schromelijke overdrijving, wellicht heeft de schrijver de graduate school genomen, waar je je master en doctoraat in een doet. Dan zou van een betastudie het gemiddelde bij ons ook op 7 jaar uitkomen.
Ik vind ook dat de huidige situatie zo moet blijven.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Daarom vind ik de huidige situatie prima. Ze zijn deels voor zichzelf bezig en deels met onderwijs. Voor het deel dat ze bezig zijn met onderwijs hoort een normaal salaris tegenover te staan.
Dat inderdaad.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als de maatschappij echt iedereen zijn eigen studie wil laten betalen dan zal de inkomstbelasting fors moeten dalen. Het lijkt mij geen verstandige keuze want hiermee komt de toegankelijkheid van het onderwijs verder in gevaar.
Is er al meer bekend over de inwerkingtredig van de boete voor langstudeerders? Want in het bovenstaande document gaat het over stufi, lenen en ov. De boete blijft buiten beschouwing. Zou deze dan ook vanaf 2012 (zoals RvS heeft geadviseerd) ipv sept 2011 ingaan?quote:Op maandag 14 maart 2011 17:47 schreef Renesite het volgende:
Jeeeej! http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23774
Maar hoe geldt dit dan voor HBO'ers? Een HBO bachelor duurt sowieso al 4 jaar. Dus dan zou het 5e jaar vertraging zijn en vanaf het 6e jaar een boete moeten worden betaald toch?quote:Wat houdt dit precies in?
Studenten die zich met ingang van het komende studiejaar voor een vijfde maal inschrijven voor een opleiding in de bacherlorfase en nog geen bachelor hebben afgerond, betalen een toeslag op het collegegeld van ¤ 3000.
Ja.quote:Op woensdag 16 maart 2011 08:44 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Maar hoe geldt dit dan voor HBO'ers? Een HBO bachelor duurt sowieso al 4 jaar. Dus dan zou het 5e jaar vertraging zijn en vanaf het 6e jaar een boete moeten worden betaald toch?
Thanks voor je terugkoppeling. Het advies van de RvS was om de regeling in te voeren vanaf sept 2012. Daarop zou Zijlstra gereageerd hebben dat het toch erg van belang was om de boete vanaf sept 2011 inwerking te laten treden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 05:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De ministerraad heeft ingestemd met de wetswijziging op voorstel van staatssecretaris Zijlstra (OCW). Het wetsvoorstel heeft inmiddels ook de Raad van State gepasseerd. Nu ligt het bij de Tweede en daarna wordt het behandeld in de Eerste Kamer. De wetswijziging zal pas in juli vastgesteld zijn. Tot die tijd is het nog niet zeker. Of het wetsvoorstel het daadwerkelijk en ongewijzigd gaat halen hangt van meerdere factoren af. Na de Provinciale Verkiezingen in maart kan een betere inschatting worden gemaakt over het verdere verloop van de afhandeling van dit wetsvoorstel. Als het voorstel ongewijzigd wordt aangenomen dan zal de maatregel gelden vanaf het nieuwe studiejaar.
eindelijk een duidelijk verhaal Als het allemaal doorgaat ben ik zwaar de Sjaak.quote:
Dan nog. Dat is veel geld in korte tijd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:53 schreef Dos37 het volgende:
Maar die 3000 euro kun je wel in maanden betalen lijkt me net als het college geld.
Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:49 schreef Ewelina het volgende:
Dus met andere woorden: we weten pas in juli of we daadwerkelijk 3000,- extra moeten dokken in september. Lekker op tijd.Zeker als je niet meer kan lenen.
Wat zijn de kenmerken ook alweer? Dan moet ik het mezelf ook maar aanleren.quote:Op woensdag 16 maart 2011 07:09 schreef stoeltafel het volgende:
Geld ADHD / ADD als handicap? Volgens mij wel toch?
Zijlstra is een flapdrol.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef CyCly het volgende:
[..]
Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!
Absoluut. 3000+1700=4700/12=bijna 400 euro in de maand.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:53 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dan nog. Dat is veel geld in korte tijd.
Ik hoop zo dat het vanaf 2012 ingaat, dan val ik er net buiten! Maar het is gewoon zo oneerlijk. Ook tegenover nieuwe studenten!quote:
Ja, ik zou niet weten hoe ik daar aan moet komen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:28 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Absoluut. 3000+1700=4700/12=bijna 400 euro in de maand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |