Vond het ook raar dat hij de telegraaf afwees, overigens doet ook mijn leraar Engels dat...Als ik ze vraag waarom, zeggen ze dat alles in de telegraaf wordt overdreven en dat het alleen door tokkies wordt gelezen. Oke maarja.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:18 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Als je leraar al zo willekeurig is dat hij/zij alleen de telegraaf afwijst dan kan je dat beter aan hem/haar vragen
Telegraaf is een hartstikke goeie krant, ik zou het gewoon als bron gebruiken.quote:Op maandag 14 maart 2011 01:09 schreef idontwannastop het volgende:
[..]
Vond het ook raar dat hij de telegraaf afwees, overigens doet ook mijn leraar Engels dat...Als ik ze vraag waarom, zeggen ze dat alles in de telegraaf wordt overdreven en dat het alleen door tokkies wordt gelezen. Oke maarja.
Trouwens, wat is het nut van demonstreren/protesteren als het toch wordt doorgevoerd? Snap ik het nut niet van in hoor..
Ze tellen allen even zwaar, krijg er nog 3 + een soort werkstuk over een wiskunde onderwerp. Gemiddelde uit het totaal wordt me schoolexamen cijfer. Zit dus een redelijke kans ik dat ik voor me schoolexamen (erg) onvoldoende uitkom, dit moet ik dan proberen te compenseren met me CE. Hoewel ik het niet als een ramp beschouw wanneer ik niet zou slagen. Mijn doel was vooral om mijn kennis op niveau te krijgen.quote:Op maandag 14 maart 2011 01:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat is het gewicht van de cijfers voor de toetsen die je tot nu toe hebt gehad en hoeveel toetsen krijg je nog met welk gewicht?
Mijn onderwijs route ligt iets gecompliceerderquote:Op maandag 14 maart 2011 01:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat iemand die voor VMBO-K wordt aangemeld probleemloos het eerste jaar van het HBO haalt. Het HBO is gemakkelijker geworden in vergelijking met vroeger maar jij zal zeker ook onterecht en onnodig naar het VMBO-K zijn gestuurd wat mijn twijfels over de kwaliteit van de CITO-toets bevestigt, ik had daar al veel twijfels over om tal van redenen die ik hier elders al heb gepost. Ook uit jouw tekst kan ik afleiden dat jij zeker niet op dat niveau thuishoort. Dat maakt mij nieuwsgierig hoe dat heeft kunnen gebeuren. Dyslexie en/of slecht taalonderwijs waardoor je slecht presteerde op de CITO-toets?
Die route klopt in principe wel redelijk ja, maar zoals hierboven iets duidelijker uitgelegd is het om precies te zien als volgt:quote:Op maandag 14 maart 2011 01:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als ik jouw verhaal goed interpreteer dan heb jij de volgende route afgelegd: VMBO-K ---> MBO-4 ---> eerste jaar HBO
Jij volgt nu wiskunde met VWO-boekjes zonder dat je wiskunde op HAVO-niveau hebt gekregen. Aangezien het HBO niet alle HAVO-wiskunde behandelt is het extra lastig om wiskunde te volgen op VWO-niveau. Ik vraag me echter af hoe de aansluiting 4-VMBO-T ---> 4-HAVO is.
Dat geeft niks. Ooit, als je wat slimmer wordt en beter zelf kan nadenken, ga je het wel snappen.quote:Op maandag 14 maart 2011 01:09 schreef idontwannastop het volgende:
Trouwens, wat is het nut van demonstreren/protesteren als het toch wordt doorgevoerd? Snap ik het nut niet van in hoor..
respect.quote:Op maandag 14 maart 2011 01:51 schreef CrashO het volgende:
Die route klopt in principe wel redelijk ja, maar zoals hierboven iets duidelijker uitgelegd is het om precies te zien als volgt:
1VMBO-K-->2VMBO-T-->3/4VMBO-K-->MBO3-->MBO4-->HBO-p-->VWO
quote:Promoveren is gewoon werk
Pepijn Brandon,Matthias van Rossum, 14-03-2011 09:27
reageer 2 reacties
Het voornemen om van promovendi beursstudenten te maken is een ondoordachte bezuinigingsmaatrege, waardoor de kwaliteit van universiteiten in gevaar komt.
Jonge onderzoekers, promovendi, zijn nu nog werknemers van de universiteit. Maar als het aan staatssecretaris Halbe Zijlstra ligt, kunnen zij in de toekomst ook worden teruggebracht tot beurs-student. Dat zal ten koste gaan van de positie van promovendi én van de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek. Per jaar vinden er meer dan 3.000 promoties plaats, en dat aantal groeit in de afgelopen jaren gestaag. Een klein deel daarvan bestaat uit mensen die op latere leeftijd naast een carrière in overheid of bedrijfsleven een doctorsgraad behalen, maar veruit de grootste groep wordt gevormd door jonge wetenschappers. Voor deze groep heeft de maatregel, goed verstopt in een bijzin van de kabinetsreactie op het raport van de commissie-Veerman, verstrekkende gevolgen.
Werk
Promoveren is werk. Dat vinden niet alleen promovendi zelf, maar was ook het standpunt van de Hoge Raad, die in 2006 en 2009 eerdere pogingen van universiteiten om promovendi met een studiebeurs aan het werk te zetten naar de prullenbak verwees, en de Tweede Kamer die hier nog in 2008 een motie over aannam. Niet alleen ronden promovendi hoogwaardig en vernieuwend wetenschappelijk onderzoek af binnen aanzienlijk minder tijd (4,9 jaar) dan hun collegas in bijvoorbeeld Groot-Brittannië (7 jaar) of de VS (7,5 jaar), maar ze vervullen daarnaast ook nog eens een groot aantal andere onmisbare taken.
Ze verzorgen een aanzienlijk deel van het universitair onderwijs, zitten in redacties van wetenschappelijke tijdschriften en publiceren in verhouding tot promovendi in andere landen opvallend veel naast het werk voor hun proefschrift.
Die goede prestaties van de Nederlandse promovendi kunnen niet los worden gezien van de omstandigheden waaronder zij kunnen werken. Als werknemers hebben zij toegang tot alle faciliteiten van de universiteit, vaste werkruimtes, en last but not least, behoorlijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe mooi het beeld ook is van de volledig door de wetenschap gedreven onderzoeker die van de lucht leeft, in het echt gaat wetenschapsbeoefening makkelijker als aan de minimale materiële randvoorwaarden kan worden voldaan.
Dat eenvoudige beginsel staat nu onder druk. In een gelukkig inmiddels door de universiteitsraad afgewezen plan gaf het bestuur van de Universiteit Maastricht aan de hoogte van de beurs voor promovendi te willen afstemmen op de hoogte van de studiebeurs voor uitwonenden (maximaal iets meer dan 900 euro). Daar bovenop zouden de beurs-promovendi ook nog eens collegegeld moeten betalen, waardoor het besteedbare inkomen onder de 800euro zou komen te liggen. McPromoties waarbij promovendi naast hun onderzoekswerk een bijbaantje hebben in de horeca (of McDonalds) worden met dit soort voorstellen een reëel scenario.
Dat vooruitzicht staat haaks op de vaak uitgesproken ambitie om Nederland te laten horen bij de top 5 kenniseconomieën van de wereld.
Minder
Nu al verdienen promovendi substantieel minder dan het gemiddelde startsalaris van hun collega-afgestudeerden in het bedrijfsleven. Hoe aantrekkelijk is het nog om te promoveren, als dit straks betekent dat aankomende doctors tot hun dertigste bij hun ouders moeten blijven wonen om te kunnen werken in de wetenschap? Het is dan ook merkwaardig om in de regeringsnota het voorstel voor de wetswijziging terug te vinden in een alinea die spreekt over het vergroten van de doelmatigheid en het realiseren van een kwaliteitsimpuls. Door volwaardig wetenschappelijk personeel te veranderen in beursstudenten, gaat die doelmatigheid en de kwaliteit onvermijdelijk achteruit
In dezelfde alinea spreekt het kabinet echter ook van een ander motief: Tegelijkertijd wordt, zoals gezegd, ook het hoger onderwijs geconfronteerd met de financiële taakstelling van het regeerakkoord. Niet de kwaliteit verhogen, maar bezuinigen staat hier voorop. Het kabinet heeft in dit streven een bondgenoot in de universiteitsbesturen,Die komen daarmee niet op voor het belang van hun werknemers. Zeer recent spraken zij zich uit voor het bursalenstelsel tijdens hun overleg in een peperduur vijf-sterrenhotel in Parijs. Als bezuinigen het doel is, hadden de bestuurders beter eerst de hand in eigen boezem kunnen steken. Alleen al het uitbetalen van bestuurders volgens de Balkenende-norm, zou jaarlijks een bedrag van ruim anderhalf miljoen euro opleveren.
Rijk
Het kabinet en de VSNU rekenen zich echter ten onrechte rijk. Promoveren wordt minder aantrekkelijk, waardoor talent zal wegstromen naar het buitenland of het bedrijfsleven. Ook zullen de bursalen zich minder betrokken voelen bij de universiteit. Het vele extra werk dat promovendi nu nog vrijwillig of als onderdeel van hun aanstelling doen, zal door dure externe krachten moeten worden ingevuld. Proeven met een bursalensysteem bleken in het verleden dan ook te leiden tot minder promotie-rendement tegen hogere kosten.
In ruil voor deze bezuinigingsmaatregel die niets oplevert, riskeren de universiteiten wel hun kwaliteit en internationaal hoogaangeschreven positie. De promovendus betaalt de rekening. Tegen dit slechte plan tekenen wij als wetenschappers én werknemers aan de universiteit protest aan. Promoveren is volwaardig werk, en moet dat ook blijven.
Kun je wel weer makkelijker erbovenuit steken.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:10 schreef speknek het volgende:
Het zat er natuurlijk al langer aan te komen dat ze naar graduate schools gingen. Op die manier krijg je meer promovendi, maar wel van een lagere kwaliteit. Net zoals de rest van de onderwijsvernieuwingen dus.
Arm Nederland:quote:Het zat er natuurlijk al langer aan te komen dat ze naar graduate schools gingen. Op die manier krijg je meer promovendi, maar wel van een lagere kwaliteit. Net zoals de rest van de onderwijsvernieuwingen dus.
quote:Gratis reizen studenten ingekort
Uitgegeven: 14 maart 2011 13:12
Laatst gewijzigd: 14 maart 2011 14:41
DEN HAAG - Studenten mogen vanaf augustus 2012 nog maar één jaar extra gebruik maken van hun OV-studentenkaart, bovenop de normale studieduur. Nu mag dat nog drie jaar extra.
© ANP
Daarnaast wordt de basisbeurs voor masteropleidingen vervangen door een sociaal leenstelsel. Om de studenten toch enigszins tegemoet te komen wordt de terugbetaaltermijn van de studieschuld verhoogd van 15 naar 20 jaar.
Dat schrijft staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Aanvullende beurs
De regels van de aanvullende beurs worden vereenvoudigd, waardoor onder meer de partnertoeslag voor studenten met kinderen vervalt. Dit najaar presenteert Zijlstra het plan voor de hervorming van de studiefinanciering aan de Tweede Kamer. De nieuwe regeling moet vanaf de zomer van 2012 gaan gelden.
Volgens Zijlstra is de huidige regeling van de studiefinanciering niet langer houdbaar. Daarnaast draagt het nieuwe stelsel volgens hem bij aan een kleinere overheid met minder regels.
Boete
Eerder meldde de staatssecretaris dat hij studenten die langer dan een jaar extra over hun opleiding doen een boete van 3000 euro wil opleggen. Volgens het kabinet zijn de bezuinigingen nodig om de overheidsfinanciën op orde te brengen.
Bovendien wordt financiële ruimte vrijgemaakt om het onderwijs te verbeteren. Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op.
Masterstudenten
Volgens het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) worden met name de masterstudenten keihard gepakt. ''Met name uitwonende studenten met een twee- of driejarige masterstudie zijn de dupe'', zegt voorzitter Guy Hendricks.
''Het geld dat de overheid hiermee bespaart wordt niet geïnvesteerd in het onderwijs maar gaat naar de staatsschuld. Hoe willen ze het dan ooit voor elkaar krijgen om in de top vijf van kenniseconomieën te behoren?'', doelt Hendricks op de ambitie van dit kabinet.
Iemand die zo'n leugen uitspreekt is in mijn ogen een minderwaardig mens.quote:Bovendien wordt financiële ruimte vrijgemaakt om het onderwijs te verbeteren.
De zin daarop spreekt dan ook boekdelen: "Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op."quote:Op maandag 14 maart 2011 15:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jawel, jij hebt dat alleen niet in de gaten. Denk daar maar eens even over na.
Dit gaat slechter opgeleide studenten, nog meer diploma-inflatie en meer onbenut talent opleveren.
Uit onderzoek van het OESO blijkt dat elke Euro die in onderwijs, wetenschap en R&D wordt geïnvesteerd wordt terugverdiend. Het bedrijf IMEC (gevestigd in Leuven, zoek het maar even op op Wikipedia) heeft dit bijvoorbeeld mooi in de praktijk aangetoond.
Toch ziet de Nederlandse overheid het onderwijs enkel nog als kostenpost, niet als een investering. Ooit gaan wij de rekening hiervan gepresenteerd krijgen.
[..]
Iemand die zo'n leugen uitspreekt is in mijn ogen een minderwaardig mens.
De overheid maakt geen financiële ruimte vrij, de overheid laat alle studenten meer betalen en 1 groep studenten veel meer betalen. Dit is erger dan een sigaar uit eigen doos.
Meer promovendi? Wie is er gestoord genoeg om voor ¤900 p/m zich in het stof te werken?quote:Op maandag 14 maart 2011 11:10 schreef speknek het volgende:
Het zat er natuurlijk al langer aan te komen dat ze naar graduate schools gingen. Op die manier krijg je meer promovendi, maar wel van een lagere kwaliteit. Net zoals de rest van de onderwijsvernieuwingen dus.
900 per maand, maar dan moet je nog je collegegeld betalen hè. En dan maar hopen dat je niet uitloopt anders moet je ook nog de boete gaan betalen waarschijnlijk.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:27 schreef eleusis het volgende:
[..]
Meer promovendi? Wie is er gestoord genoeg om voor ¤900 p/m zich in het stof te werken?
Ik ben min of meer uitgenodigd om 't te gaan doen, en ik had het nog wel enigszins overwogen, maar dit is natuurlijk echt te gek.
Ja, laatst hebben ze het juist verhoogd omdat geen hond het wilde doen.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:27 schreef eleusis het volgende:
[..]
Meer promovendi? Wie is er gestoord genoeg om voor ¤900 p/m zich in het stof te werken?
Ik ben min of meer uitgenodigd om 't te gaan doen, en ik had het nog wel enigszins overwogen, maar dit is natuurlijk echt te gek.
Zo begint de brief gewoon, het lefquote:Het Nederlandse hoger onderwijsbestel is in zijn huidige vorm niet toekomstbestendig constateerde de commissie Toekomstbestendig Hoger Onderwijs Stelsel1 (commissie-Veerman). Het centrale advies van de commissie Veerman is om een krachtige impuls te geven aan de kwaliteit en diversiteit van het Nederlandse hoger onderwijs. Dit kabinet pakt de handschoen op. Nederland heeft de ambitie om tot de top 5 van kenniseconomieën te behoren. Daarbij hoort hoger onderwijs en onderzoek dat van hoge kwaliteit is en dat past bij de vraag van de arbeidsmarkt en samenleving. Het regeerakkoord zet daarom nadrukkelijk in op een kwaliteitsimpuls voor het hoger onderwijs. Daartoe presenteert het regeerakkoord een samenhangende agenda voor hoger onderwijs en onderzoek met maatregelen voor zowel de vormgeving als de financiering van de kwaliteitsverbetering.
Een belangrijk deel, lekker objectiefquote:De besparingen die zo worden gerealiseerd, zet het kabinet voor een belangrijk deel in voor versterking van het primaire onderwijsproces
Waarschijnlijk wel ja.quote:Op maandag 14 maart 2011 15:29 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
900 per maand, maar dan moet je nog je collegegeld betalen hè. En dan maar hopen dat je niet uitloopt anders moet je ook nog de boete gaan betalen waarschijnlijk.
Want nevenactiviteiten als bestuursfuncties e.d. moeten natuurlijk ontmoedigd worden!quote:Studie krijgt prioriteit - Studenten zullen mede door het sociaal leenstelsel bewuster gaan
nadenken over nevenactiviteiten, bijverdiensten en eventuele studievertraging die ze
daardoor kunnen oplopen. Studeren krijgt weer de hoogste prioriteit. Alleen zo kunnen
studenten het maximale halen uit de kostbare voorzieningen die hen op hogeschool of
universiteit gedurende een beperkte studietijd worden geboden. In dat licht kan het voor
een student voordeliger zijn om zijn studie gedeeltelijk met een lening te financieren dan ten
koste van zijn studie meer bij te gaan verdienen: studievertraging is niet alleen duur
vanwege extra studiekosten, maar ook omdat het langer duurt voordat de investering in de
studie geld gaat opleveren. Daarbij is het normaal dat nevenactiviteiten uitzonderingen
daargelaten - binnen het domein van vrijetijdsbesteding vallen. De kosten daarvan dienen
voornamelijk door studenten zelf of direct door belanghebbenden gedragen te worden.
Die afweging had ik best willen maken, ware het niet dat ik die afweging helemaal niet heb kunnen maken! Studenten die jarenlang een rooskleurig beeld werd voorgehouden, dreigen nu plots geconfronteerd te worden met fors ongunstigere voorwaarden.quote:Bewuster kiezen Studenten maken de keuze voor het volgen van een masteropleiding over
het algemeen op inhoudelijke gronden. Het is niet te verwachten dat het wel of niet krijgen
van een basisbeurs doorslaggevend zal zijn voor de keuze om al dan niet een
masteropleiding te volgen. Het is wel voorstelbaar dat studenten juist vanwege de extra
studielening die moet worden aangegaan een betere kosten-batenafweging zullen maken
met als effect een bewustere keuze van de vervolgopleiding. Overigens blijft de aanvullende
beurs voor de lagere inkomens bestaan, evenals het studentenreisrecht.
Kijk aan. Dat is de VVD-mentaliteit. Zolang 'ik er maar geen last van heb' is alles best! Welkom in de wondere wereld van het VVD-brein. Waar de eigen stituatie als leidend wordt gezien. 'Als ik er geen last van heb, is het een ander z'n eigen schuld als die er wel last van heeft!'quote:
quote:Op maandag 14 maart 2011 14:56 schreef dotCommunism het volgende:
Dit gaat alleen maar voor nóg meer woningnood zorgen in de universiteitssteden, welke natuurlijk niet wordt aangepakt. Goed werk kabinet.
Ik dacht even dat er goed nieuws was.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:47 schreef Renesite het volgende:
Jeeeej! http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23774
Ik ook. Maar met Zijlstra... wat hadden we kunnen verwachtenquote:Op maandag 14 maart 2011 17:50 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ik dacht even dat er goed nieuws was.
True, true.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:52 schreef dotCommunism het volgende:
Ik moet het Zijlstra wel nageven, hij is niet van het halfbakken werk zoals zijn voorgangers. Niet een beetje hier en daar bezuinigen, maar het hele onderwijs gewoon in 1x kapot maken en schermen met investeringen die zijn opvolger gaat doen ter compensatie.
Hmmmm! Dan houd ik mijn normale stufi tijdens mijn masterquote:Op maandag 14 maart 2011 18:02 schreef mymoodfentje het volgende:
Wetswijziging
Na de parlementaire behandeling van deze notitie wordt het wetsvoorstel uitgewerkt. Het
voornemen is om het wetsvoorstel in oktober 2011 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Om de
beoogde besparingen in 2015 te kunnen realiseren, streeft het kabinet naar inwerkingtreding van de
wet op 1 augustus 2012.poe, ik val er nét buiten.
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetalerquote:Op maandag 14 maart 2011 01:51 schreef CrashO het volgende:
Die route klopt in principe wel redelijk ja, maar zoals hierboven iets duidelijker uitgelegd is het om precies te zien als volgt:
1VMBO-K-->2VMBO-T-->3/4VMBO-K-->MBO3-->MBO4-->HBO-p-->VWO
Is gevraagd, is een brief ondertekent door allerlei directeuren van grote multinationals, niets mee gedaan door Zijlstra.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik vraag mij hard af of het bedrijfsleven gevraagd is om aan te geven wat hun visie hierop is. Tenslotte zullen veel studenten later in het bedrijfsleven belanden. Veel werkgevers vinden juist een pre dat studenten naast alleen studeren ook iets hebben gedaan in de vorm van nevenactiviteiten of een bijbaantje. Zitten toekomstige werkgevers te wachten op studenten die alles binnen de voorgeschreven tijd hebben afgerond, maar amper iets hebben gedaan naast hun studie omdat ze bang waren dat ze zouden uitlopen en dan het volle pond moeten betalen.
En wie profiteert uiteindelijk van deze kennisverrijking?quote:Op maandag 14 maart 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetaler
De belastingbetaler profiteert veel meer van iemand met een WO-opleiding dan iemand met een vmbo-opleiding. Je moet wel lange-termijn denken, maar dat is meestal moeilijk bij typetjes als jij die vooral aan de centjes denken.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetaler
http://www.studerend-nederland.nl/quote:Op maandag 14 maart 2011 18:15 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Is gevraagd, is een brief ondertekent door allerlei directeuren van grote multinationals, niets mee gedaan door Zijlstra.
Het plaatje erbij met "500 euro in je zak" is nog wel de grootste belediging.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:47 schreef Renesite het volgende:
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkrachtquote:Daarnaast wordt de basisbeurs voor masteropleidingen vervangen door een sociaal leenstelsel. Om de studenten toch enigszins tegemoet te komen wordt de terugbetaaltermijn van de studieschuld verhoogd van 15 naar 20 jaar
Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk vind ik dat het sowieso niet kwijtgescholden moet worden. Het wordt alleen wel een beetje verkeerd gebracht.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:31 schreef Renesite het volgende:
Belediging vond ik dit:
[..]
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkracht
Dat bedoel ik. Een belediging om te zeggen dat het positiever is dat mensen 60 maal hun maandbedrag nog extra moeten betalenquote:Op maandag 14 maart 2011 19:02 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk vind ik dat het sowieso niet kwijtgescholden moet worden. Het wordt alleen wel een beetje verkeerd gebracht.
Ja, maar dan wordt het maandelijks terug te betalen bedrage wel minder.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:31 schreef Renesite het volgende:
Belediging vond ik dit:
[..]
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkracht
De mensen met 70000 euro schuld heus niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, maar dan wordt het maandelijks terug te betalen bedrage wel minder.
sja... zoveel heb ik niet eensquote:Op maandag 14 maart 2011 20:03 schreef Renesite het volgende:
[..]
De mensen met 70000 euro schuld heus niet.
Tegen die tijd zit er weer een nieuw kabinet dat allerlei 'kwetsbare groepen' belangrijker vindt.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
"Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op."
.
"na mij de zondvloed" is het enige wat Zijlstra denkt volgens mij.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
"Vanaf 2015 gaan bezuinigingen en investeringen in het hoger onderwijs volgens het kabinet vrijwel gelijk op."
Heeft iemand enig idee hoe ze dat willen doen? Bezuinigen op de automatische bijdragen aan de universiteiten en de universiteiten bij een of ander fonds wat die investering krijgt laten smeken om bijdrages?
Och, zolang hij zelf maar op dat arkje zit.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:55 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
"na mij de zondvloed" is het enige wat Zijlstra denkt volgens mij.
Denken we niet allemaal zo?quote:Op maandag 14 maart 2011 22:54 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Och, zolang hij zelf maar op dat arkje zit.
Ik mag hopen van niet. Eén van de redenen dat ik zo fel op die maatregel tegen ben, is dat er generaties na mij komen. En ik wil niet dat studeren voor hen veel moeilijker of onmogelijk wordt. Zeker voor hen die het toch al moeilijker hebben.quote:
Gelukkig.quote:
Jij wordt toch betaald om de VVD te promoten? op deze manier doe je het niet echt goed om eerlijk te zijn.quote:
Nee Erik, buiten de VVD denken de meeste mensen niet zo. Ik kan me echter voorstellen dat je visie op de maatschappij wat verandert wanneer je overwegend tussen kakkertjes uit Blaricum,quote:Denken we niet allemaal zo?
De mens is per definitie egoïstisch. Uiteindelijk stemt iedereen voor zichzelf. Sommige redenatie zijn in jouw ogen misschien minder sympathiek dan anderen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee Erik, buiten de VVD denken de meeste mensen niet zo.
Ik stem ook VVD en kom uit geen van die plaatsen en ook niet uit een heel erg rijk gezin.quote:Ik kan me echter voorstellen dat je visie op de maatschappij wat verandert wanneer je overwegend tussen kakkertjes uit Blaricum,
Bloemendaal en Wassenaar vertoeft.
Dus?quote:Heb je tijdens ver verkiezingen de beelden van de partijbijeenkomst gezien? NIemand die niet in pak was.
Voornamelijk voor mensen die minder overheidsinvloed willen en hun eigen boontjes willen doppen. Althans dat is het ideaal er achter en ook de reden dat ik daar voor kies.quote:Yep, de VVD is zeker niet de partij voor de hardwerkende Nederlander, de VVD is de partij voor de rijke Nederlander.
Wat wil je daar aan doen? De overheid de salarissen laten bepalen. Ik doe een technische studie en ben over niet al te lange tijd ingenieur, niet de kant waar het meeste geld te halen valt. Het is gewoon markt werking en heeft verder weinig met de onderwijsdiscussie te maken.quote:We weten allemaal dat er geen simpel verband bestaat tussen hard werken en rijk worden. Verpleegkundigen en leraren werken vaak erg hard, ze hebben geen rooie rotcent. Managers die voor het bedrijfsleven werken werken ook erg hard maar zij krijgen er enorm goed voor betaald. Ingenieurs werken ook erg hard, zij hebben een veel zwaardere studie moeten volgen en hebben ongeveer even zwaar werk maar zij krijgen alweer heel wat minder betaald doch beter dan leraren en verpleegkundigen, godzijdank. Bestuurders van de zogenaamde semipublieke sector richten netto een hoop schade aan maar zij krijgen dan weer salarissen van vele tonnen per jaar.
De PhD-er doet het in ieder geval voor een groot deel voor zichzelf om een titel erbij te krijgen. Er zijn landen waar je er veel voor moet betalen. Ik vind de huidige situatie prima, al zou ik er zelf nooit voor kiezen.quote:Ergo: de VVD is zeker niet de partij voor de hardwerkende Nederlander.
Maar goed, laten we even for the sake of the argument de VDD serieus nemen. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:
- de VVD is van mening dat PhD-studenten niet tot de hardwerkende Nederlanders behoren
Om te regeren moeten altijd compromissen worden gesloten. De VVD is niet voor de langstudeerboete, nu niet en nooit geweest. Dit is echter zo uit de onderhandelingen gekomen. Je loopt wel te kankeren op de VVD, maar je vergeet hierbij dat het voornamelijk CDA plannen zijn?quote:- de VVD heeft haar verkiezingsbelofte verbroken.
Kies maar wat je erger vindt.
Dat heel veel mensen inderdaad puur om zichzelf stemmen, tuurlijk. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf? In Afghanistan misschien ja.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:16 schreef Schuifpui het volgende:
De mens is per definitie egoïstisch. Uiteindelijk stemt iedereen voor zichzelf. Sommige redenatie zijn in jouw ogen misschien minder sympathiek dan anderen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf.
Het is maar wat je rechts vindt. Ik vind mensen die iets substantieels bijdragen aan de ontwikkeling van kennis minder gunnen dan een uitkeringstrekkers juist links.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar goed, laten we even for the sake of the argument de VDD serieus nemen. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:
- de VVD is van mening dat PhD-studenten niet tot de hardwerkende Nederlanders behoren
- de VVD heeft haar verkiezingsbelofte verbroken.
Kies maar wat je erger vindt.
Een PhDer doet wel meer dan achteroverleunen, les volgen en een papiertje incasseren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:16 schreef Schuifpui het volgende:
De PhD-er doet het in ieder geval voor een groot deel voor zichzelf om een titel erbij te krijgen. Er zijn landen waar je er veel voor moet betalen. Ik vind de huidige situatie prima, al zou ik er zelf nooit voor kiezen.
Daarom vind ik de huidige situatie prima. Ze zijn deels voor zichzelf bezig en deels met onderwijs. Voor het deel dat ze bezig zijn met onderwijs hoort een normaal salaris tegenover te staan.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Een PhDer doet wel meer dan achteroverleunen, les volgen en een papiertje incasseren.
Ze geven lessen en dragen bij aan de output van vakgroepen. Vaak draaien ze werkweken van +/-50 uur, heb ik begrepen. Daar mag mi best wel een salaris tegenover staan. Let wel: Ik zeg niet eens normaal salaris
Het klopt dat ze 'er voor zichzelf zitten' maar is dat zo anders dan een trainee in het bedrijfsleven? Die doet dat traject toch ook om door te stromen naar een hogere functie?
De promovendi in het buitenland die voor hun beurs betalen doen gemiddeld veel langer over hun promotie en publiceren veel minder.
Ik garandeer je dat lang niet iedereen uit egoïstische motieven stemt, ik stem voor datgeen wat juist is, niet voor datgeen wat in mijn belang is.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:16 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De mens is per definitie egoïstisch. Uiteindelijk stemt iedereen voor zichzelf. Sommige redenatie zijn in jouw ogen misschien minder sympathiek dan anderen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf.
Nee maar je verwacht wellicht een goed salaris te gaan verdienen en hierdoor beter af te zijn met een machtige VVD?quote:Ik stem ook VVD en kom uit geen van die plaatsen en ook niet uit een heel erg rijk gezin.
Het zegt iets over het gemiddelde inkomen van de achterban. Het is logisch dat de parlementariërs en bestuurders van de VVD daar in pak zijn maar ook alle gewone leden daar droegen een pak, zonder uitzondering.quote:Dus?
Onderdeel van het eigen boontjes doppen is de ieder-voor-zich-mentaliteit. Dat zou nog tot daar aan toe zijn wanneer iedereen gelijke kansen krijgt en wanneer er een logisch verband zou bestaan tussen de hoogte van het salaris en de bijdrage die iemand levert aan de maatschappij maar daar knelt de schoen m.b.t. deze mentaliteit.quote:Voornamelijk voor mensen die minder overheidsinvloed willen en hun eigen boontjes willen doppen. Althans dat is het ideaal er achter en ook de reden dat ik daar voor kies.
Om te beginnen zou de bestuurderskaste moeten worden afgebroken.quote:Wat wil je daar aan doen?
Een echte ingenieursstudie of iets als technische bedrijfskunde/innovatiewetenschappen/...?quote:Ik doe een technische studie en ben over niet al te lange tijd ingenieur, niet de kant waar het meeste geld te halen valt.
Helaas zijn het onderwijs en de politiek met elkaar verbonden aangezien Halbe Zijlstra en Mark Rutte (als premier hoofdverantwoordelijk, primus inter pares of niet) het onderwijs in notime nog verder proberen af te breken.quote:en heeft verder weinig met de onderwijsdiscussie te maken.
Totaal niet relevant: de maatschappij heeft er minstens zoveel aan als de persoon zelf. Dat geldt misschien in mindere mate voor alphastudies en voor gammastudies maar bètaonderzoek levert veel geld in het laatje voor de maatschappij. Daar mag de maatschappij dan ook best wel wat voor over hebben. Voor het geval je nu zou gaan pareren met de opmerking dat bedrijven dit soort onderzoek kunnen betalen, bedenk wat wij allemaal te danken hebben aan fundamenteel onderzoek waar bedrijven toendertijd geen geld voor over hadden.quote:De PhD-er doet het in ieder geval voor een groot deel voor zichzelf om een titel erbij te krijgen.
Zelfs al komt het van het CDA dan nog kan je niet stellen ofdat de VVD voor of tegen dit plan is, nietwaar? Wel kunnen we vaststellen dat als de VVD hieraan meewerkt dat de VVD hier dan minstens zoveel voor verantwoordelijk is als het CDA. Als je een wetswijziging maatschappelijk ongewenst vindt dan kan je er ook voor kiezen om niet mee te regeren. Ik geloof er trouwens niets van dat de VVD geen voorstander is van die langstudeerboete maar dat doet er voor mij niet zoveel toe.quote:De VVD is niet voor de langstudeerboete, nu niet en nooit geweest. Dit is echter zo uit de onderhandelingen gekomen. Je loopt wel te kankeren op de VVD, maar je vergeet hierbij dat het voornamelijk CDA plannen zijn?
Mijn grote bezwaar tegen de langstudeerboete is dat het plan zeer ondoordacht is, ontdaan van enige nuance en daar zijn Zijlstra en van Bijsterveldt voor verantwoordelijk: geen rekening houden met verschil in studieduur, verschil in zwaarte van studie, deeltijdstudenten, handicaps die het studeren lastiger maken terwijl die persoon er wel de intellectuele bagage voor hebben (ooit van autisme gehoord? Een jongen die enkel tienen haalde voor het VWO moest hierdoor begin 2000 afhaken bij een studie aan de TU/e) enz.quote:Ik ben zelf tegen de langstudeerboete. Ik krijg er zelf niet of nauwelijks mee te maken, maar ik denk dat het niet positief is voor bepaalde studies en bepaalde groepen mensen. Ik zie liever de de basisbeurs worden verlaagd. Het is prima mogelijk om zonder te doen als student, ik doe dat nu ook, omdat m'n stufi beëindigd is. Dit is tevens het standpunt van de VVD.
Men gaat er trouwens meer op vooruit in gemeenschappen waar het collectief belang groter is dan het individu.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:20 schreef msnk het volgende:
[..]
Dat heel veel mensen inderdaad puur om zichzelf stemmen, tuurlijk. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen alleen voor zichzelf? In Afghanistan misschien ja.
Wanneer we met het buitenland vergelijken dan moeten we er rekening mee houden dat onze universiteiten veel slechter zijn dan die van de landen die wij zeer ten onrechte als lichtend voorbeeld gebruiken. Onze kracht was nu juist dat bijna iedereen die talent had goed onderwijs kon volgen, wij benutten ons talent veel beter dan dat ze in bijv. de U.S.A. deden. Als wij die troef weggooien dan hebben wij het slechtste van twee systemen: geen goede universiteiten en geen brede toplaag. Het wordt tijd dat we eens een keuze maken: een egoïstische ´liberale` samenleving of een sociale samenleving zoals wij vroeger hadden maar dan natuurlijk wel met strengere regels voor integratie aangezien dat ons sociale systeem ernstig onder druk zet.quote:De promovendi in het buitenland die voor hun beurs betalen doen gemiddeld veel langer over hun promotie en publiceren veel minder.
Precies!!!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bedenk dat je in Nederland als hogeropgeleide (universitair+) een matig hoger salaris krijgt terwijl je wel veel extra kosten hebt moeten maken.
Hoezo? De studieschuld wordt dan een stuk makkelijker af te betalen. Of bedoel je de toegankelijkheid van niet renderende opleidingen?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:Het lijkt mij geen verstandige keuze want hiermee komt de toegankelijkheid van het onderwijs verder in gevaar.
Volgens mij zit bij ons in twente de master ook bij de GS in, maar de tijd om te promoveren is dan met 1 jaar ingekort. Dus dan staat voor alfa 4 jaar en voor bèta 5.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:18 schreef speknek het volgende:
In Amerika doen ze geen 7.5 jaar over promoveren, dat is een schromelijke overdrijving, wellicht heeft de schrijver de graduate school genomen, waar je je master en doctoraat in een doet. Dan zou van een betastudie het gemiddelde bij ons ook op 7 jaar uitkomen.
Ik vind ook dat de huidige situatie zo moet blijven.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Daarom vind ik de huidige situatie prima. Ze zijn deels voor zichzelf bezig en deels met onderwijs. Voor het deel dat ze bezig zijn met onderwijs hoort een normaal salaris tegenover te staan.
Dat inderdaad.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 01:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als de maatschappij echt iedereen zijn eigen studie wil laten betalen dan zal de inkomstbelasting fors moeten dalen. Het lijkt mij geen verstandige keuze want hiermee komt de toegankelijkheid van het onderwijs verder in gevaar.
Is er al meer bekend over de inwerkingtredig van de boete voor langstudeerders? Want in het bovenstaande document gaat het over stufi, lenen en ov. De boete blijft buiten beschouwing. Zou deze dan ook vanaf 2012 (zoals RvS heeft geadviseerd) ipv sept 2011 ingaan?quote:Op maandag 14 maart 2011 17:47 schreef Renesite het volgende:
Maar hoe geldt dit dan voor HBO'ers? Een HBO bachelor duurt sowieso al 4 jaar. Dus dan zou het 5e jaar vertraging zijn en vanaf het 6e jaar een boete moeten worden betaald toch?quote:Wat houdt dit precies in?
Studenten die zich met ingang van het komende studiejaar voor een vijfde maal inschrijven voor een opleiding in de bacherlorfase en nog geen bachelor hebben afgerond, betalen een toeslag op het collegegeld van ¤ 3000.
Ja.quote:Op woensdag 16 maart 2011 08:44 schreef Nailpolish het volgende:
[..]
Maar hoe geldt dit dan voor HBO'ers? Een HBO bachelor duurt sowieso al 4 jaar. Dus dan zou het 5e jaar vertraging zijn en vanaf het 6e jaar een boete moeten worden betaald toch?
Thanks voor je terugkoppeling. Het advies van de RvS was om de regeling in te voeren vanaf sept 2012. Daarop zou Zijlstra gereageerd hebben dat het toch erg van belang was om de boete vanaf sept 2011 inwerking te laten treden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 05:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De ministerraad heeft ingestemd met de wetswijziging op voorstel van staatssecretaris Zijlstra (OCW). Het wetsvoorstel heeft inmiddels ook de Raad van State gepasseerd. Nu ligt het bij de Tweede en daarna wordt het behandeld in de Eerste Kamer. De wetswijziging zal pas in juli vastgesteld zijn. Tot die tijd is het nog niet zeker. Of het wetsvoorstel het daadwerkelijk en ongewijzigd gaat halen hangt van meerdere factoren af. Na de Provinciale Verkiezingen in maart kan een betere inschatting worden gemaakt over het verdere verloop van de afhandeling van dit wetsvoorstel. Als het voorstel ongewijzigd wordt aangenomen dan zal de maatregel gelden vanaf het nieuwe studiejaar.
eindelijk een duidelijk verhaal Als het allemaal doorgaat ben ik zwaar de Sjaak.quote:
Dan nog. Dat is veel geld in korte tijd.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:53 schreef Dos37 het volgende:
Maar die 3000 euro kun je wel in maanden betalen lijkt me net als het college geld.
Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:49 schreef Ewelina het volgende:
Dus met andere woorden: we weten pas in juli of we daadwerkelijk 3000,- extra moeten dokken in september. Lekker op tijd.Zeker als je niet meer kan lenen.
Wat zijn de kenmerken ook alweer? Dan moet ik het mezelf ook maar aanleren.quote:Op woensdag 16 maart 2011 07:09 schreef stoeltafel het volgende:
Geld ADHD / ADD als handicap? Volgens mij wel toch?
Zijlstra is een flapdrol.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:59 schreef CyCly het volgende:
[..]
Ja, inderdaad!! Maaaar volgens Zijlstra zouden studenten al lang op te hoogte zijn door de media en zouden ze dus al genoeg tijd hebben gehad om zich erop voor te bereiden!!
Absoluut. 3000+1700=4700/12=bijna 400 euro in de maand.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:53 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dan nog. Dat is veel geld in korte tijd.
Ik hoop zo dat het vanaf 2012 ingaat, dan val ik er net buiten! Maar het is gewoon zo oneerlijk. Ook tegenover nieuwe studenten!quote:
Ja, ik zou niet weten hoe ik daar aan moet komen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 11:28 schreef Dos37 het volgende:
[..]
Absoluut. 3000+1700=4700/12=bijna 400 euro in de maand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |