Want nevenactiviteiten als bestuursfuncties e.d. moeten natuurlijk ontmoedigd worden!quote:Studie krijgt prioriteit - Studenten zullen mede door het sociaal leenstelsel bewuster gaan
nadenken over nevenactiviteiten, bijverdiensten en eventuele studievertraging die ze
daardoor kunnen oplopen. Studeren krijgt weer de hoogste prioriteit. Alleen zo kunnen
studenten het maximale halen uit de kostbare voorzieningen die hen op hogeschool of
universiteit gedurende een beperkte studietijd worden geboden. In dat licht kan het voor
een student voordeliger zijn om zijn studie gedeeltelijk met een lening te financieren dan ten
koste van zijn studie meer bij te gaan verdienen: studievertraging is niet alleen duur
vanwege extra studiekosten, maar ook omdat het langer duurt voordat de investering in de
studie geld gaat opleveren. Daarbij is het normaal dat nevenactiviteiten uitzonderingen
daargelaten - binnen het domein van vrijetijdsbesteding vallen. De kosten daarvan dienen
voornamelijk door studenten zelf of direct door belanghebbenden gedragen te worden.
Die afweging had ik best willen maken, ware het niet dat ik die afweging helemaal niet heb kunnen maken! Studenten die jarenlang een rooskleurig beeld werd voorgehouden, dreigen nu plots geconfronteerd te worden met fors ongunstigere voorwaarden.quote:Bewuster kiezen Studenten maken de keuze voor het volgen van een masteropleiding over
het algemeen op inhoudelijke gronden. Het is niet te verwachten dat het wel of niet krijgen
van een basisbeurs doorslaggevend zal zijn voor de keuze om al dan niet een
masteropleiding te volgen. Het is wel voorstelbaar dat studenten juist vanwege de extra
studielening die moet worden aangegaan een betere kosten-batenafweging zullen maken
met als effect een bewustere keuze van de vervolgopleiding. Overigens blijft de aanvullende
beurs voor de lagere inkomens bestaan, evenals het studentenreisrecht.
Kijk aan. Dat is de VVD-mentaliteit. Zolang 'ik er maar geen last van heb' is alles best! Welkom in de wondere wereld van het VVD-brein. Waar de eigen stituatie als leidend wordt gezien. 'Als ik er geen last van heb, is het een ander z'n eigen schuld als die er wel last van heeft!'quote:
quote:Op maandag 14 maart 2011 14:56 schreef dotCommunism het volgende:
Dit gaat alleen maar voor nóg meer woningnood zorgen in de universiteitssteden, welke natuurlijk niet wordt aangepakt. Goed werk kabinet.
Ik dacht even dat er goed nieuws was.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:47 schreef Renesite het volgende:
Jeeeej! http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23774
Ik ook. Maar met Zijlstra... wat hadden we kunnen verwachtenquote:Op maandag 14 maart 2011 17:50 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Ik dacht even dat er goed nieuws was.
True, true.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:52 schreef dotCommunism het volgende:
Ik moet het Zijlstra wel nageven, hij is niet van het halfbakken werk zoals zijn voorgangers. Niet een beetje hier en daar bezuinigen, maar het hele onderwijs gewoon in 1x kapot maken en schermen met investeringen die zijn opvolger gaat doen ter compensatie.
Hmmmm! Dan houd ik mijn normale stufi tijdens mijn masterquote:Op maandag 14 maart 2011 18:02 schreef mymoodfentje het volgende:
Wetswijziging
Na de parlementaire behandeling van deze notitie wordt het wetsvoorstel uitgewerkt. Het
voornemen is om het wetsvoorstel in oktober 2011 aan de Tweede Kamer aan te bieden. Om de
beoogde besparingen in 2015 te kunnen realiseren, streeft het kabinet naar inwerkingtreding van de
wet op 1 augustus 2012.poe, ik val er nét buiten.
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetalerquote:Op maandag 14 maart 2011 01:51 schreef CrashO het volgende:
Die route klopt in principe wel redelijk ja, maar zoals hierboven iets duidelijker uitgelegd is het om precies te zien als volgt:
1VMBO-K-->2VMBO-T-->3/4VMBO-K-->MBO3-->MBO4-->HBO-p-->VWO
Is gevraagd, is een brief ondertekent door allerlei directeuren van grote multinationals, niets mee gedaan door Zijlstra.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik vraag mij hard af of het bedrijfsleven gevraagd is om aan te geven wat hun visie hierop is. Tenslotte zullen veel studenten later in het bedrijfsleven belanden. Veel werkgevers vinden juist een pre dat studenten naast alleen studeren ook iets hebben gedaan in de vorm van nevenactiviteiten of een bijbaantje. Zitten toekomstige werkgevers te wachten op studenten die alles binnen de voorgeschreven tijd hebben afgerond, maar amper iets hebben gedaan naast hun studie omdat ze bang waren dat ze zouden uitlopen en dan het volle pond moeten betalen.
En wie profiteert uiteindelijk van deze kennisverrijking?quote:Op maandag 14 maart 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetaler
De belastingbetaler profiteert veel meer van iemand met een WO-opleiding dan iemand met een vmbo-opleiding. Je moet wel lange-termijn denken, maar dat is meestal moeilijk bij typetjes als jij die vooral aan de centjes denken.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Leuk, maar wie betaalt dit allemaal? O ja, de belastingbetaler
http://www.studerend-nederland.nl/quote:Op maandag 14 maart 2011 18:15 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Is gevraagd, is een brief ondertekent door allerlei directeuren van grote multinationals, niets mee gedaan door Zijlstra.
Het plaatje erbij met "500 euro in je zak" is nog wel de grootste belediging.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:47 schreef Renesite het volgende:
Jeeeej! http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/23774
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkrachtquote:Daarnaast wordt de basisbeurs voor masteropleidingen vervangen door een sociaal leenstelsel. Om de studenten toch enigszins tegemoet te komen wordt de terugbetaaltermijn van de studieschuld verhoogd van 15 naar 20 jaar
Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk vind ik dat het sowieso niet kwijtgescholden moet worden. Het wordt alleen wel een beetje verkeerd gebracht.quote:Op maandag 14 maart 2011 18:31 schreef Renesite het volgende:
Belediging vond ik dit:
[..]
Na die 15 jaar wordt het normaal gesproken kwijtgescholden. Nou mag je nog eens 5 jaar langer afbetalen naar draagkracht
Dat bedoel ik. Een belediging om te zeggen dat het positiever is dat mensen 60 maal hun maandbedrag nog extra moeten betalenquote:Op maandag 14 maart 2011 19:02 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Eigenlijk vind ik dat het sowieso niet kwijtgescholden moet worden. Het wordt alleen wel een beetje verkeerd gebracht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |