quote:
Op Fok! staan zelfs banners over bedrijven die je kind gaan testen als de cito tegengevallen is.
Kun je alsnog met een 'deskundig' rapport zwaaien dat jou kind echt op het vwo hoort.
Ik denk niet dat de CITO-toets een geschikt selectiemiddel is voor het VWO, voor het HAVO gaat het misschien nog net. Reden?
- De modale leerling die deelneemt aan de CITO-toets beantwoordt 75% van de vragen correct. Elke vraag wordt door de meerderheid van de leerlingen correct beantwoord, hier worden de vragen zelfs op geselecteerd. Er is dus te weinig niveaudifferentiatie om te selecteren op niveau. Het is niet omdat je meer vragen op een lager niveau binnen een bepaalde tijd kan beantwoorden dat je daarom ook dat hogere niveau aankan. Er is wel een positieve correlatie maar dat is verre van een perfecte correlatie.
Indien het CITO veel vragen in de toets zou stoppen die maar door 10-25% van de leerlingen goed zou worden beantwoord dan zou een CITO-toets veel meer informatie opleveren. Maar ja, dat levert dan weer traantjes op bij de leerlingen die een lagere CITO-score halen (daarom ook die rare schaal van 500-550) dus doen ze dat maar niet (vermoed ik).
- De inhoud van de vragen deugt echt niet. De rekenvraagjes gaan nog. Te veel tekst maar niet zo'n lappen tekst als bij een wiskunde-examen (dat hoort niet bij rekenen en wiskunde) maar veel te simpele sommetjes.
De taalvragen daarentegen zijn een ramp. Die vraagjes peilen nauwelijks de taalbeheersing: weinig vragen over spelling en grammatica, veel vraagjes waarvoor je je in een personage van een tekst of in de schrijver van de tekst moet verplaatsen. Er wordt wel een beetje tekstverklaren getest maar dat is nu net iets waar de kinderen geen onderwijs in hebben gehad. Alle vragen zouden over spelling en grammatica (waaronder zinsontleding) moeten gaan, dat is het fundament qua taal wat je nodig hebt om succesvol te zijn op het VWO.
Ik begrijp dan ook wel dat ouders niet zomaar de CITO-score aanvaarden al zou het natuurlijk goed kunnen dat de meeste ouders hier heel andere motieven voor hebben.
Ik zou liever zien dat de selectie bijv. al in groep 7 begint en doorgaat t/m 3-VO.
Ik vind het een prima zaak dat er een toelatingsexamen voor het VO is, ik vind het jammer dat het CITO zo'n slecht werk levert, het wordt tijd dat de scholen zelf eens een toelatingsexamen samenstellen, een pass-fail examen wat speciaal voor dat ene niveau selecteert en waarvoor duidelijk in detailniveau wordt gedefinieerd wat er exact wordt getoetst.
Op mijn vroegere basisschool mochten we overigens geen huiswerk maken, we mochten de boeken niet naar huis nemen. Leg dat eens uit in het buitenland. Pfff
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL