abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93925571
@sarcasmeding

:')! :D
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:10:13 #177
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93925679
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:08 schreef motorbloempje het volgende:
@sarcasmeding

:')! :D
Wat? :P
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_93925804
elkaars sarcasme niet doorhebben maar elkaar er wel op wijzen :P O+ schattig O+ :P
Ja doei.
pi_93925875
quote:
9s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:04 schreef dotCommunism het volgende:
Tja, vind maar eens mensen met een WO-opleiding die nog leraar willen worden. Een ondankbaarder beroep bestaat zo'n beetje niet.
*zwaait*
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:13:44 #180
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93926045
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

*zwaait*
Respect bro :P
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:16:55 #181
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_93926287
quote:
9s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:04 schreef dotCommunism het volgende:
Tja, vind maar eens mensen met een WO-opleiding die nog leraar willen worden. Een ondankbaarder beroep bestaat zo'n beetje niet.
*twijfelt*
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_93926479
Het probleem is niet alleen dat universitair geschoolde eerstegraadsleraren te weinig worden betaald.
- Veel scholen geven de voorkeur aan lager opgeleide leraren: goedkoper, beter kneebaar en minder mondig.
- Leraren hebben te weinig over hun eigen vak te zeggen. Probeer maar eens als natuurkundeleraar schijt te hebben aan het feit dat niet alle leerlingen wiskunde B volgen (ik zwijg dan nog over het te lage niveau van wiskunde B), probeer als leraar maar eens extra tussentijdse toetsen te geven (een belangrijk pedagogisch middel) of de meerderheid van de leerlingen een onvoldoende geven.

Inderdaad, wie nu als WO'er nog leraar wordt moet maar eens psychiatrisch onderzocht worden.
Grapje he, Friek. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_93927726
quote:
Op Fok! staan zelfs banners over bedrijven die je kind gaan testen als de cito tegengevallen is.

Kun je alsnog met een 'deskundig' rapport zwaaien dat jou kind echt op het vwo hoort.
Ik denk niet dat de CITO-toets een geschikt selectiemiddel is voor het VWO, voor het HAVO gaat het misschien nog net. Reden?

- De modale leerling die deelneemt aan de CITO-toets beantwoordt 75% van de vragen correct. Elke vraag wordt door de meerderheid van de leerlingen correct beantwoord, hier worden de vragen zelfs op geselecteerd. Er is dus te weinig niveaudifferentiatie om te selecteren op niveau. Het is niet omdat je meer vragen op een lager niveau binnen een bepaalde tijd kan beantwoorden dat je daarom ook dat hogere niveau aankan. Er is wel een positieve correlatie maar dat is verre van een perfecte correlatie.
Indien het CITO veel vragen in de toets zou stoppen die maar door 10-25% van de leerlingen goed zou worden beantwoord dan zou een CITO-toets veel meer informatie opleveren. Maar ja, dat levert dan weer traantjes op bij de leerlingen die een lagere CITO-score halen (daarom ook die rare schaal van 500-550) dus doen ze dat maar niet (vermoed ik).

- De inhoud van de vragen deugt echt niet. De rekenvraagjes gaan nog. Te veel tekst maar niet zo'n lappen tekst als bij een wiskunde-examen (dat hoort niet bij rekenen en wiskunde) maar veel te simpele sommetjes.
De taalvragen daarentegen zijn een ramp. Die vraagjes peilen nauwelijks de taalbeheersing: weinig vragen over spelling en grammatica, veel vraagjes waarvoor je je in een personage van een tekst of in de schrijver van de tekst moet verplaatsen. Er wordt wel een beetje tekstverklaren getest maar dat is nu net iets waar de kinderen geen onderwijs in hebben gehad. Alle vragen zouden over spelling en grammatica (waaronder zinsontleding) moeten gaan, dat is het fundament qua taal wat je nodig hebt om succesvol te zijn op het VWO.

Ik begrijp dan ook wel dat ouders niet zomaar de CITO-score aanvaarden al zou het natuurlijk goed kunnen dat de meeste ouders hier heel andere motieven voor hebben.
Ik zou liever zien dat de selectie bijv. al in groep 7 begint en doorgaat t/m 3-VO.
Ik vind het een prima zaak dat er een toelatingsexamen voor het VO is, ik vind het jammer dat het CITO zo'n slecht werk levert, het wordt tijd dat de scholen zelf eens een toelatingsexamen samenstellen, een pass-fail examen wat speciaal voor dat ene niveau selecteert en waarvoor duidelijk in detailniveau wordt gedefinieerd wat er exact wordt getoetst.

Op mijn vroegere basisschool mochten we overigens geen huiswerk maken, we mochten de boeken niet naar huis nemen. Leg dat eens uit in het buitenland. Pfff
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:45:41 #184
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93928731
Ik kon niet een tekst lezen en de belangrijkste dingen er uit halen. Ik kon er wel over nadenken en praten en verder denken met de docenten in de les. De andere studenten waren vaak veel hipper en sociaal verder dan ik, daar werd ik onzeker en somber van. Ook de docenten kwamen duidelijk van de grachtengordel en gaven mij het idee op mij neer te kijken / niet te begrijpen wat ik als arm mens daar deed. Ik voelde me daardoor heel eenzaam en verlaten op die school. Trouwens een bekend fenomeen bij negroïde studenten op Harvard die via positieve discriminatie binnen komen. Universiteiten zijn bedoeld voor mensen die zich kunnen aanpassen aan de cultuur.

Ik leer nu wel heel selectief op 1 of andere manier. Ik heb mijn gymnasium ook voornamelijk op aanleg en aanvoelen gered. Ik vond het moeilijk om me in te zetten voor dingen die ik wat moeilijker vond. Veel gespijbeld enzo. Maar uiteindelijk met zeer hoge cijfers geslaagd. 1 na beste van de school ofzo, beste Nederlands cijfer :)
quote:
Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef dotCommunism het volgende:
Dan heb je óf de verkeerde studie óf pech met docenten gehad. Mijn ervaring met de universiteit is dat je volledig je gang kon gaan als je de ideeen had.

Of je was gewoon te slecht, dat is ook vaak het geval met mensen die klagen dat ze niet begrepen worden.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:51:40 #185
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93929274
Reproduceren kan je wel leren. Net als sociale vaardigheden. Ik ben nu veel verder dan vroeger.
quote:
Op woensdag 9 maart 2011 22:59 schreef speknek het volgende:
Ach een beetje van wat Mishu zegt klopt wel, daarom was ik altijd een zesjes student en promoveer ik nu, omdat ik onderzoek dan toevallig wel weer uitstekend kan. Maar goed, je moet beide kunnen, en als je niet kunt reproduceren kun je het niveau dus niet aan. Even afgezien van of dat niveau wat zegt.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:56:12 #186
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93929687
Ik ben zeker niet geniaal want daar ben ik weer niet slim genoeg voor. Maar ik ben wel creatiever qua intelligentie en denken dan anderen. Ieder heeft zo weer zijn talenten, hier ligt mijn kracht. Ik denk gewoon dat er wel zeker studenten buiten de boot vallen omdat ze niet in het plaatje passen. En dat dat verbeterd zou kunnen worden.
pi_93942513
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, wie nu als WO'er nog leraar wordt moet maar eens psychiatrisch onderzocht worden.
Grapje he, Friek. ;)
Ik moet inderdaad toegeven dat het jammere is dat ik zo weinig krijg betaald. Het zijn één en al LB-functies geworden en wat je zegt, liever de HBO'ers want die houden hun mond wel.

Punt is bij mij dat ik een studie volg (filosofie) waarmee je niet zo makkelijk aan een baan komt. Daarnaast is het vak dat ik er later mee kan geven (filosofie, levensbeschouwing, maatschappijleer) wel dermate leuk dat dat salaris me niet zoveel meer interesseert.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:55:29 #188
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93948272
het ergste aan lesgeven zijn de leerlingen. ;( Heb ooit een keer een project met 6vwo leerlingen gedaan tijdens mijn bachelor en dat was zo ellendig dat elke gedachte om leraar te worden ermee verdween.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:49:42 #189
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_93974388
Friek, gelukkig zijn er nog idealisten zoals jij maar we kunnen er natuurlijk niet op rekenen dat er voldoende idealisten zijn om de vacatures te vullen voor LB, bovendien heb je niets aan die idealisten wanneer de schoolbesturen hen vervolgens niet aannemen.
Het feit dat de meeste schoolbesturen niet streven naar het aannemen van de beste leraren illustreert waarom een school niet gerund moet worden als een bedrijf. Een bedrijf neemt risico's met haar eigen geld (niet met belastingsgeld) en moet haar produkt zien te verkopen aan kritische consumenten die voor een alternatief kunnen kiezen (in plaats van dat er een gedwonge afname van het produkt is ongeacht de kwaliteit van het produkt).
Veel zou opgelost zijn wanneer de overheid bepaalt voor welk niveau welke leraar vereist is, welk saalris die leraar krijgt, hoeveel procent van het geld naar het primaire proces gaat en wat de maximale bestuurderssalarissen zijn. Sterker nog, misschien moeten die schoolbestuurders maar gewoon een werknemer worden bij de overheid. Gefuseerde scholen kunnen weer gedefuseerd worden maar wat doe je met al die immens grote schoolgebouwen? Het zal tijd kosten om grote scholen te vervangen door meerdere kleine schooltjes. Tot die tijd zitten we met schoolbesturen opgescheept die met ons geld ondernemertje spelen terwijl het produkt toch wordt afgenomen hoe slecht de kwaliteit ook is, de macht van die besturen moet dan ook dringend worden ingeperkt. Het CDA wil dit niet (maatschappelijk middenveld), de VVD ook niet (´liberalisme`).

Ik heb niets tegen grotere scholen maar het probleem is dat in het huidige onderwijs de scholen t.g.v. fusies dermate groot zijn geworden dat je een kleilaag aan bestuurders nodig hebt. Samen met die bestuurders, die wel erg veel salaris vragen, is er een kleilaag aan afdelingen en bureaucratie ontstaan. Er zijn nu scholengemeenschappen die een ICT-, een PR- en een HR-afdeling hebben (HR = Human Resources = duur woord voor personeel regelen). Dat is allesbehalve efficiënt. Bij een kleinere school kan een klein deel van de (voormalige) leraren al dit soort zaken regelen en heb je niet al die flauwekul nodig. Niet dat een PR-afdeling nu wel nodig is.
#NoDAPL
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:54:15 #190
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_93974703
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen? Zou hij op volwassen leeftijd net zo soepel in een paar jaar tijd Duits kunnen leren? We weten allemaal dat kinderen veel gemakkelijker dit soort vakken onder de knie krijgen. Dat je op het VWO slechte les krijgt in geschiedenis, aardrijkskunde, biologie of scheikunde, dat vind ik jammer maar dit valt nog vrij gemakkelijk later te repareren voor wie dat wil. Voor wiskunde en vreemde talen gaat dat al heel wat moeilijker. Ik vind het misdadig om kinderen met zo'n achterstand aan een studie te laten starten en hen dan ook nog eens te straffen als ze met die slechte basis meer dan een jaar te lang over hun studie doen.
#NoDAPL
pi_94055750
Ik moet voor een beschouwing voordelen vinden voor de aanpak van langstudeerders.Alleen vind ik geen Kamerlid/partij die het goed vind, wie kwam eigelijk nou met dat idee?.... mvg
---
  zondag 13 maart 2011 @ 18:17:58 #192
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94055827
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef idontwannastop het volgende:
Ik moet voor een beschouwing voordelen vinden voor de aanpak van langstudeerders.Alleen vind ik geen Kamerlid/partij die het goed vind, wie kwam eigelijk nou met dat idee?.... mvg
Zoek wat interviews met Zijlstra. Idee kwam van het CDA btw.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_94055875
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef idontwannastop het volgende:
beter zoeken.

ik wil een ieder dan ook aanraden om niet op bovenstaande post te reageren :')
Ja doei.
  zondag 13 maart 2011 @ 18:21:34 #194
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94056024
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen? Zou hij op volwassen leeftijd net zo soepel in een paar jaar tijd Duits kunnen leren? We weten allemaal dat kinderen veel gemakkelijker dit soort vakken onder de knie krijgen.
Ik heb eerder het idee dat het omgekeerde het geval is. Oudere mensen, met meer kennis en ervaring, leren sneller.

Ik weet nu hoe dingen aanleren in het algemeen gaat, hoe ik een bepaald probleem aan kan pakken, en ik heb wat meer aanknopingspunten.

Als kind was ik zo slecht in wiskunde dat ik het in 3 MAVO heb laten vallen. Nooit meer wiskunde op het VO gehad. Nu heb ik een 9 gehaald met het bestuderen van een stuk automatentheorie (al zal dat een vrij makkelijk deelgebied van de wiskunde zijn).
pi_94056031
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:17 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Zoek wat interviews met Zijlstra. Idee kwam van het CDA btw.
bedankt.
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

beter zoeken.

ik wil een ieder dan ook aanraden om niet op bovenstaande post te reageren :')
Zal ik doen, had even wat hulp nodig zodat ik het sneller af kon hebben :P
---
pi_94056156
hup, aan 't werk en vervuil dit topic niet verder :')
Ja doei.
pi_94061129
Sorry dat ik stoor :@ Een klein vraagje, is de volkskrant opinie http://opinie.volkskrant.(...)enk_en_Ingrid_junior ook als een betrouwbare bron te gebruiken voor een beschouwing? :@ ik weet dat wij geen telegraaf mogen gebruiken maar die Opinie weet ik niet
---
  zondag 13 maart 2011 @ 21:18:05 #198
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_94066697
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:55 schreef idontwannastop het volgende:
Sorry dat ik stoor :@ Een klein vraagje, is de volkskrant opinie http://opinie.volkskrant.(...)enk_en_Ingrid_junior ook als een betrouwbare bron te gebruiken voor een beschouwing? :@ ik weet dat wij geen telegraaf mogen gebruiken maar die Opinie weet ik niet
Als je leraar al zo willekeurig is dat hij/zij alleen de telegraaf afwijst dan kan je dat beter aan hem/haar vragen :')
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_94076264
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen?
Ben ik op dit moment mee bezig :P
Ik ben op het VMBO-k begonnen en zit momenteel op het VWO (vavo) in 6 VWO om mijn wiskunde-b te halen. (Toelatingseis van de UTwente voor TI met een HBO propedeuse)
Heb totaal 5 jaar wiskunde onderwijs gehad, waarvan 4 jaar op het VMBO en 1 jaar op het HBO. Omdat er in mijn MBO opleiding geen wiskunde zat is er een flink gat ontstaan. De wiskunde op het HBO zat kwa niveau iets boven de wiskunde-b die op de havo gegeven wordt, maar is wel een stuk minder breed en vooral gericht op de informatica.

Ik merk vooral dat ik een mega, maar dan ook echt mega achterstand heb in vergelijking met mijn klasgenoten die veelal 6 jaar VWO hebben gedaan en zijn gezakt voor hun centraal examen, waardoor ze nu een jaar herkansen om het nog eens te proberen. Ik moet momenteel mijn eerste voldoende nog halen, hoewel ik wel optimistisch ben dat mijn kennis rond de zomer op een "voldoende" niveau zit doordat mijn cijfers wel een stijgende lijn laten zien (2,3; 2,7; 3,4; 3,9, 4,6). Ik kan dan ook nog voor het CD gaan om toegelaten te worden.

Het grote probleem zit hem vooral in de basis. Zaken als differentieren, primitiveren en logaritmes worden op het vmbo gewoon niet behandeld. Nu is het geen rocketscience, maar als ik dan start in VWO 6, en we beginnen met een hoofdstuk over het oplossen van 3e-graads vergelijkingen van logaritmes met grondgetal e, dan zie je de problemen al aankomen :+ Ik merk vooral dat nu de basis er redelijk ligt, de stof ook steeds "logischer" wordt, en de rest steeds makkelijker te begrijpen wordt.

*Ik ben trouwens 21, maar ik denk dat bovenstaande verhaal redelijk overeen zal komen met een 18 jarige die 6 jaar lang slechte wiskunde heeft gehad. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 23:48:21 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 01:02:31 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94078905
Eerst en vooral wens ik je veel succes! Al is het maar omdat je probeert qua onderwijs eruit probeert te halen wat er in zit.
Wat is het gewicht van de cijfers voor de toetsen die je tot nu toe hebt gehad en hoeveel toetsen krijg je nog met welk gewicht?

Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat iemand die voor VMBO-K wordt aangemeld probleemloos het eerste jaar van het HBO haalt. Het HBO is gemakkelijker geworden in vergelijking met vroeger maar jij zal zeker ook onterecht en onnodig naar het VMBO-K zijn gestuurd wat mijn twijfels over de kwaliteit van de CITO-toets bevestigt, ik had daar al veel twijfels over om tal van redenen die ik hier elders al heb gepost. Ook uit jouw tekst kan ik afleiden dat jij zeker niet op dat niveau thuishoort. Dat maakt mij nieuwsgierig hoe dat heeft kunnen gebeuren. Dyslexie en/of slecht taalonderwijs waardoor je slecht presteerde op de CITO-toets?

quote:
Zaken als differentieren, primitiveren en logaritmes worden op het vmbo gewoon niet behandeld.
Als ik jouw verhaal goed interpreteer dan heb jij de volgende route afgelegd: VMBO-K ---> MBO-4 ---> eerste jaar HBO
Jij volgt nu wiskunde met VWO-boekjes zonder dat je wiskunde op HAVO-niveau hebt gekregen. Aangezien het HBO niet alle HAVO-wiskunde behandelt is het extra lastig om wiskunde te volgen op VWO-niveau. Ik vraag me echter af hoe de aansluiting 4-VMBO-T ---> 4-HAVO is.

Tip:
- http://wortel.tue.nl/html/
- http://wiskunde-interactief.be/

Nog een tip via pm.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')