Sarcasme lieve schat.quote:Op woensdag 9 maart 2011 09:55 schreef ViveLaVete het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat ik op mijn zestiende maar gelijk de juiste keuze had moeten maken??
Dan heb je wel een beetje een bord voor je kop vind je niet!?
Gelukkig zijn de meeste mensen het hier met mij eens dat het volstrekt normaal is dat je niet in 1 keer de juiste keuze kan maken!
Ik heb wat essays van tweedejaars psychologie studenten mogen lezen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn zus studeert psychologie, zij klaagt ook enorm over dat type jaargenoten, velen van hen zijn doorgestroomd vanuit het HBO of behoorden tot de zwakkere VWO-leerlingen. Zij heeft bij docenten eens ´geklaagd` dat het niveau wel erg laag is en dat er om de haverklap domme vragen worden gesteld door dat type jaargenoten, haar werd dan verteld dat ze (de docenten) helaas niet al te veeleisend kunnen zijn t.o.v. de studenten (qua tempo en diepgang) omdat dat de universiteit te veel geld kost. Voor elke student die geen diploma krijgt krijgt de universiteit geen geld van de overheid. [sarcasme]Leve de outputfinanciering.
Mijn zus haalt goede cijfers maar god, wat gaat ze met tegenzin naar die universiteit. Ze vindt de stof interessant maar de studie zou van haar heel wat meer afgestemd mogen zijn op de goede alpha-leerlingen van het VWO.
Precies hetzelfde voor mijn zus. Het eerste jaar mocht zij echter nog geen extra vakken volgen.quote:Ik heb exact dezelfde ervaring. Op een gegeven moment vond ik uitdaging in extra vakken, en mensen merkten aan me dat ik opbloeide.
Tip voor het geval je met een qwerty-toetsenbord typt: alt + 138 (met numpad) geeft èquote:En de beta's maar neerkijken op je 'pretstudie'. Maak het maar 2 keer zwaarder door meer stof op het programma te zetten.
Mooi!quote:Overigens zijn ze van plan de financiering los te koppelen van het aantal studenten.
Sterker nog, de universiteiten worden door de overheid gestimuleerd om dit te doen.quote:Ik snap niet dat universiteiten de vrijheid krijgen (of gedwongen worden) om zo'n niveau te hanteren voor een studie.
Met firefox heb je sowieso een spellingchecker, had deze even gemist.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Precies hetzelfde voor mijn zus. Het eerste jaar mocht zij echter nog geen extra vakken volgen.
[..]
Tip voor het geval je met een qwerty-toetsenbord typt: alt + 138 (met numpad) geeft è
En ook wat met de wereld na ons onderwijs. De gemiddelde psycholoog heeft anderhalf A4tje over autisme gelezen, want studieprogramma is zooooo druk, kan niet meer bij..quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nu moeten ze die nog loskoppelen van het aantal geslaagde studenten en dan wordt het misschien weer wat met ons onderwijs.
Dan moeten we er ook mee leren leven dat along the way heel veel VWOers het niet redden.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:32 schreef von_Preussen het volgende:
Voordat we op de universiteit allerlei veranderingen doorvoeren, laten we eerst maar eens het probleem bij de wortel aanpakken en het niveau op het HAVO en het VWO opschroeven zodat een dergelijk diploma weer garant staat voor een fatsoenlijk niveau & aansluiting op het HO.
Maar als je zwakke leerlingen tot het VWO toelaat moet je ook niet mauwen over het gebrekkige niveau van deze leerlingen als ze na 6 / 7 jaar op een universitaire studie het niveau omlaag halen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dan moeten we er ook mee leren leven dat along the way heel veel VWOers het niet redden.
Ik heb het idee dat iedereen die ook maar tot 2 kan tellen door hoopvolle ouders en leraren naar het VWO gebombardeerd wordt. Ben er bij het VWO niet zo voor om 12 jarigen strenger aan de poort te gaan selecteren.
Nee, maar de lesmethoden zijn wel veranderd, en dat zal wel zijn effecten hebben. Ik denk dat meer jongeren niet goed met de huidige manieren van educatie kunnen omgaan, niet dat mensen spontaan minder slim zijn geworden, want dat is simpelweg onmogelijk in een generatie.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:53 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar als je zwakke leerlingen tot het VWO toelaat moet je ook niet mauwen over het gebrekkige niveau van deze leerlingen als ze na 6 / 7 jaar op een universitaire studie het niveau omlaag halen.
Sowieso vraag ik me af hoe het kan dat zoveel mensen steeds meer problemen hebben met het niveau van het middelbaar onderwijs, "vroeger" lag de lat stukken hoger (zowel op het VWO, HAVO, VBO) en in die tijd zat niemand moeilijk te doen over "veel leerlingen" die het niet zouden halen.
Is het gemiddelde IQ soms zo sterk achteruit gegaan de laatste 20 jaar?
Nee, daarom zeg ik dat ze onderweg uit gaan vallen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:53 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar als je zwakke leerlingen tot het VWO toelaat moet je ook niet mauwen over het gebrekkige niveau van deze leerlingen als ze na 6 / 7 jaar op een universitaire studie het niveau omlaag halen.
Is dat niet al zo dan? Zijn daar cijfers over?quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dan moeten we er ook mee leren leven dat along the way heel veel VWOers het niet redden.
Diesss gemeenquote:Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef dotCommunism het volgende:
Of je was gewoon te slecht, dat is ook vaak het geval met mensen die klagen dat ze niet begrepen worden.
Absoluut niet, juist bij onderzoek wordt out-of-the box denken en creativiteit gestimuleerd. Het mooist vinden ze multi-disciplinair onderzoek.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:49 schreef Mishu het volgende:
Denk ook meer en dieper na dan de meeste mensen. Ik denk dat mijn creatieve, outside the box denken juist een zwakte was op de universiteit. Ik was slim maar kon door mijn sterk zelfdenkend en theorien creeerend vermogen juist niet meekomen. Ik dacht te veel na en deed (reproduceerde) te weinig.
Ach ja soms heb ik met een MC tentamen ook van: Zo makkelijk kan het toch niet zijn? Dit is de uni! En dan ga ik doordenken en heb ik het daarom juist fout. Vooral bij eerstejaars pretstudie.quote:
Maar waarschijnlijk de waarheid.quote:
Dat dus inderdaad.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:03 schreef speknek het volgende:
Het probleem van studies als psychologie is ook gewoon dat er veel te veel studenten zijn, daardoor kunnen de docenten niet de individuele aandacht geven die nodig is en ben je maar voortdurend het niveau aan het verlagen om de boel niet in het honderd te laten lopen. Maar grote aantallen studenten worden weer aangemoedigd, omdat je daarvoor geld krijgt en dat nodig hebt om een staff te draaien om onderzoek te doen.
Als samenleving hebben we ook niets aan drieduizend Imiddelmatige) psychologie masters per jaar, op zulke studies zou je gewoon een numerus fixus moeten zetten (en op dingen als medicijnen er weer vanaf halen).
Sja, als natuurkunde er niet in wil omdat je Newton's wetten zelf al hebt beredeneerd.. Moet je wel heel geniaal zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:18 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk de waarheid.
Veel mensen denken dat ze heel intelligent zijn, maar de wereld om hun heen niet begrijpt wat ze bedoelen, of dat mensen niet de genialiteit erkennen van hun ideeën. Dat ze niet theoriën kunnen stampen zoals je op school/uni doet(wat dus niet zo is), omdat ze het waanbeeld hebben dat ze dingen beter snappen. Dat zijn vaak mensen die 'alles heel snel door hebben, maar dan geen hoge punten halen omdat het ze niet meer interesseert zodra ze het door hebben'.
Jammer dat die mensen vrijwel nooit de echte beta-kant opgaan.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Sja, als natuurkunde er niet in wil omdat je Newton's wetten zelf al hebt beredeneerd.. Moet je wel heel geniaal zijn.
Zelfde slag mensen die beweert dat 'ze niet kunnen leren wat er in boekjes staat' omdat ze 'te kritisch zijn en zelf nadenken'.
Maar nogmaals, dat je fouten maakt omdat je te ver doordenkt da's zo bijzonder nog niet hoor.
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:34 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Jammer dat die mensen vrijwel nooit de echte beta-kant opgaan.
Eens kijken wat er van die gedachtes overblijft als je ze ook echt kunt testen en controlleren.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:18 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk de waarheid.
Veel mensen denken dat ze heel intelligent zijn, maar de wereld om hun heen niet begrijpt wat ze bedoelen, of dat mensen niet de genialiteit erkennen van hun ideeën. Dat ze niet theoriën kunnen stampen zoals je op school/uni doet(wat dus niet zo is), omdat ze het waanbeeld hebben dat ze dingen beter snappen. Dat zijn vaak mensen die 'alles heel snel door hebben, maar dan geen hoge punten halen omdat het ze niet meer interesseert zodra ze het door hebben'.
Zooo herkenbaar.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.
Tuurlijkquote:Op woensdag 9 maart 2011 23:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.
Dat is anders het hele idee van tentamens: het reproduceren van stof.quote:
Op de middelbare school heb je gelijk.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:16 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat is anders het hele idee van tentamens: het reproduceren van stof.
Och, bij mijn opleiding is puur reproduceren ook niet zaligmakend richting je diploma.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:19 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Op de middelbare school heb je gelijk.
Op de universiteit ligt het aan de opleiding die je volgt, daarom haalde ik er ook een beta opleiding bij.
Bedoel je dat de mensen op de uni vooral mensen met hogere cijfers zijn, van het leergieriger/streberig soort?quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:56 schreef msnk het volgende:
Ik ben bang dat ze het over een ander, veel extremere, boeg zullen gooien en daar is niemand, behalve de snobs, bij gebaat
Mijn opmerking sloeg op een bepaald soort mensen dat in vage gedachtes blijft hangen en ervan overtuigd zijn dat die gedachtes geniaal/slim zijn. Dat zijzelf slim zijn, maar ze nou eenmaal niet begrepen worden en ze te slim zijn om wat simpele theoriën te reproduceren (lees: falen voor tentamens). Daarom zou een beta-studie perfect zijn voor die mensen: Nu kan je die vage theoriën opschrijven en controlleren!quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Och, bij mijn opleiding is puur reproduceren ook niet zaligmakend richting je diploma.
Ik studeer Engels en los van wat vakken waarvan je gewoon de feiten moet weten (Phonology, Phonetics, Grammatica, Academic Writing) zijn het juist de literatuur-, geschiedenis- en sociologische vakken waarbij er geen vast antwoord op de vragen is en het neer komt op het toepassen van datgene wat je aan kennis hebt opgedaan in de voorgaande weken. Sommige mensen (de reproduceerders) raken hélemaal in paniek als de docent bij het bespreken van opdrachten of andere shit zegt 'ja, er is niet echt één antwoord: beargumenteer jouw visie met dingen die je geleerd hebt en tegen bent gekomen, zowel in de colleges als in 'de echte wereld' en je komt een heel eind.' en vragen dan aan de docent 'Ja, maar ik heb toch echt één antwoord nodig dat goed is.... '
Ja, dan haal je veel goede cijfers, als je alle 'goede antwoorden uit je hoofd leert', maar ben je dan later wat waard als je de dingen die je geleerd hebt buiten de in de opdrachten gestelde kaders moet toepassen?
Statistisch blijkt dat op technische universiteiten de cijfers voor natuurkunde en wiskunde op het VWO heel goede indicatoren zijn voor succes tijdens de studie. Slechts zo'n 10% van alle studenten die ofwel NG hebben gedaan of minder dan een 8 gemiddeld stonden voor natuurkunde en wiskunde blijft over na het eerste jaar (deze cijfers zijn wel voor een hard core beta studie, mogelijk ligt het iets anders bij TBK of Bouwkunde en wellicht dat het voor niet-beta studies wel helemaal anders ligt, dat weet ik niet).quote:Op donderdag 10 maart 2011 15:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hogere cijfers op niveau X zeggen niets over je prestaties op niveau X+1.
Er zijn mensen die op het vroegere MAVO alleen maar negens haalden, op het HAVO zessen haalden en op het VWO kansloos zakten. Er zijn ook mensen die op alle drie die niveaus gemiddeld een zeven haalden.
Ik denk dat universiteiten een cum laude/honours HBO student echt niet zullen weigeren omdat zij ook wel door hebben dat niet alle HBO ers per definitie het niveau omlaag halen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:02 schreef msnk het volgende:
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
Vraagje voor iedereen: vinden jullie het erg paranoïde (of wellicht gewoon onwetendheid?) om te denken dat universiteiten juist zoveel mogelijk HBO-propedeuse studenten buiten de deur wil houden vanwege een verhoogd risico op boetes of anders dat men gewoon van mening is dat ze daar niet thuishoren/niets bijdragen?
Dat is al zo. Sommige HBOs zijn nogo bij masters.quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan me voorstellen dat universiteiten ook onderscheid gaan maken naargelang de school waaraan je (dat jaar van) die HBO-opleiding hebt gevolgd.
Ook nadat je eerst de gehele universitaire bachelor hebt afgerond? Want het ging hier om mensen die middels een HBO-propedeuse in willen stromen, en dat kan sowieso niet bij een master, voor zover ik weetquote:Op donderdag 10 maart 2011 16:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is al zo. Sommige HBOs zijn nogo bij masters.
Volg het geld is altijd het devies, dus universiteiten willen HBO'ers weren omdat hun uitvalkans behoorlijk hoog is, en ze dus teveel kosten.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:02 schreef msnk het volgende:
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
Vraagje voor iedereen: vinden jullie het erg paranoïde (of wellicht gewoon onwetendheid?) om te denken dat universiteiten juist zoveel mogelijk HBO-propedeuse studenten buiten de deur wil houden vanwege een verhoogd risico op boetes of anders dat men gewoon van mening is dat ze daar niet thuishoren/niets bijdragen?
Yep, dat dacht ik dus zelf ook! Vandaar ook mijn vraag.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:33 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Volg het geld is altijd het devies, dus universiteiten willen HBO'ers weren omdat hun uitvalkans behoorlijk hoog is, en ze dus teveel kosten.
quote:
Eh ja, dat bedoelde ik inderdaad.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:29 schreef msnk het volgende:
Ik neem aan dat jij mensen bedoelt die een HBO-bachelor hebben afgerond?
Het begint nu wel echt een dieptepunt te bereiken.quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:02 schreef dotCommunism het volgende:
Als er nog mensen zijn die roepen, net als Rutte en Zijlstra doen, dat er best wel op overhead e.d. bezuinigd kan worden:
[..]
De meeste HBO'ers zijn ongeschikt voor een WO-studie.quote:Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
Als ik op de link klik, krijg ik niks. Hij opent niet.quote:Op donderdag 10 maart 2011 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je op mijn link klikt dan kom je op de juiste website terecht (net nog even gecontroleerd). Ik heb geen account bij een dergelijke website dus ik kan dat zelf niet ergens anders posten zonder eerst een account aan te maken.
quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:45 schreef eriksd het volgende:
Nederland wordt steeds slimmerOuders zijn steeds beter in lullen.
Ja, dat komt omdat het nivo van de leerlingen zo laag is en ze er ook niet te veel af laten stromen want slecht voor de reputatie..quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:56 schreef Mind_State het volgende:
Nederland wordt steeds slimmerOuders zijn steeds beter in lullen.
Middelbare school onderwijs wordt steeds slechter. Hoe moeilijk is het nou werkelijk om het HAVO-examen te halen ? Ik heb op de middelbare school 5 jaar lang werkelijk niks gedaan en ben veel te simpel door de HAVO heen gewandeld.
herkenbaarquote:Op donderdag 10 maart 2011 20:03 schreef Mind_State het volgende:
om vervolgens 2 jaar een man te krijgen die zeer ontwikkeld was in de wiskunde en die totaal niks kon overbrengen.. die man was ik al kwijt als hij 2 zinnen had uitgesproken, en hij begreep nooit wat ik nou eigenlijk niet snapte.
Sarcasme was het dus héquote:Op donderdag 10 maart 2011 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Was het maar waar Erik, het niveau daalt steeds verder.
Ben zeer tevreden over mijn docenten. Stuk voor stuk zeer vakbekwaam en echte liefhebbers. Mag ook wel eens gezegd worden.quote:Op donderdag 10 maart 2011 21:04 schreef dotCommunism het volgende:
Tja, vind maar eens mensen met een WO-opleiding die nog leraar willen worden. Een ondankbaarder beroep bestaat zo'n beetje niet.
Wat?quote:
*zwaait*quote:Op donderdag 10 maart 2011 21:04 schreef dotCommunism het volgende:
Tja, vind maar eens mensen met een WO-opleiding die nog leraar willen worden. Een ondankbaarder beroep bestaat zo'n beetje niet.
Respect broquote:
*twijfelt*quote:Op donderdag 10 maart 2011 21:04 schreef dotCommunism het volgende:
Ik denk niet dat de CITO-toets een geschikt selectiemiddel is voor het VWO, voor het HAVO gaat het misschien nog net. Reden?quote:Op Fok! staan zelfs banners over bedrijven die je kind gaan testen als de cito tegengevallen is.
Kun je alsnog met een 'deskundig' rapport zwaaien dat jou kind echt op het vwo hoort.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef dotCommunism het volgende:
Dan heb je óf de verkeerde studie óf pech met docenten gehad. Mijn ervaring met de universiteit is dat je volledig je gang kon gaan als je de ideeen had.
Of je was gewoon te slecht, dat is ook vaak het geval met mensen die klagen dat ze niet begrepen worden.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:59 schreef speknek het volgende:
Ach een beetje van wat Mishu zegt klopt wel, daarom was ik altijd een zesjes student en promoveer ik nu, omdat ik onderzoek dan toevallig wel weer uitstekend kan. Maar goed, je moet beide kunnen, en als je niet kunt reproduceren kun je het niveau dus niet aan. Even afgezien van of dat niveau wat zegt.
Ik moet inderdaad toegeven dat het jammere is dat ik zo weinig krijg betaald. Het zijn één en al LB-functies geworden en wat je zegt, liever de HBO'ers want die houden hun mond wel.quote:Op donderdag 10 maart 2011 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, wie nu als WO'er nog leraar wordt moet maar eens psychiatrisch onderzocht worden.
Grapje he, Friek.
Zoek wat interviews met Zijlstra. Idee kwam van het CDA btw.quote:Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef idontwannastop het volgende:
Ik moet voor een beschouwing voordelen vinden voor de aanpak van langstudeerders.Alleen vind ik geen Kamerlid/partij die het goed vind, wie kwam eigelijk nou met dat idee?.... mvg
beter zoeken.quote:Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef idontwannastop het volgende:
Ik moet voor een beschouwing voordelen vinden voor de aanpak van langstudeerders.Alleen vind ik geen Kamerlid/partij die het goed vind, wie kwam eigelijk nou met dat idee?.... mvg
Ik heb eerder het idee dat het omgekeerde het geval is. Oudere mensen, met meer kennis en ervaring, leren sneller.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen? Zou hij op volwassen leeftijd net zo soepel in een paar jaar tijd Duits kunnen leren? We weten allemaal dat kinderen veel gemakkelijker dit soort vakken onder de knie krijgen.
bedankt.quote:Op zondag 13 maart 2011 18:17 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Zoek wat interviews met Zijlstra. Idee kwam van het CDA btw.
Zal ik doen, had even wat hulp nodig zodat ik het sneller af kon hebbenquote:Op zondag 13 maart 2011 18:18 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
beter zoeken.
ik wil een ieder dan ook aanraden om niet op bovenstaande post te reageren
Als je leraar al zo willekeurig is dat hij/zij alleen de telegraaf afwijst dan kan je dat beter aan hem/haar vragenquote:Op zondag 13 maart 2011 19:55 schreef idontwannastop het volgende:
Sorry dat ik stoorEen klein vraagje, is de volkskrant opinie http://opinie.volkskrant.(...)enk_en_Ingrid_junior ook als een betrouwbare bron te gebruiken voor een beschouwing?
ik weet dat wij geen telegraaf mogen gebruiken maar die Opinie weet ik niet
Ben ik op dit moment mee bezigquote:Op vrijdag 11 maart 2011 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen?
Als ik jouw verhaal goed interpreteer dan heb jij de volgende route afgelegd: VMBO-K ---> MBO-4 ---> eerste jaar HBOquote:Zaken als differentieren, primitiveren en logaritmes worden op het vmbo gewoon niet behandeld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |