abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 maart 2011 @ 09:57:23 #101
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93850780
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 09:55 schreef ViveLaVete het volgende:

[..]

Dus jij vindt dat ik op mijn zestiende maar gelijk de juiste keuze had moeten maken??
Dan heb je wel een beetje een bord voor je kop vind je niet!?

Gelukkig zijn de meeste mensen het hier met mij eens dat het volstrekt normaal is dat je niet in 1 keer de juiste keuze kan maken!
Sarcasme lieve schat.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:02:27 #102
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93854548
Heh, Vlaanderen begint nu ook te morren over de plannen, helemaal nu ook nog eens door o.a. de UvA de vrije toegang tot onderwijs in twijfel is getrokken door te spreken over een mogelijke studentenstop.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  woensdag 9 maart 2011 @ 12:15:57 #103
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93854976
Haha gaaf.
pi_93855793
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn zus studeert psychologie, zij klaagt ook enorm over dat type jaargenoten, velen van hen zijn doorgestroomd vanuit het HBO of behoorden tot de zwakkere VWO-leerlingen. Zij heeft bij docenten eens ´geklaagd` dat het niveau wel erg laag is en dat er om de haverklap domme vragen worden gesteld door dat type jaargenoten, haar werd dan verteld dat ze (de docenten) helaas niet al te veeleisend kunnen zijn t.o.v. de studenten (qua tempo en diepgang) omdat dat de universiteit te veel geld kost. Voor elke student die geen diploma krijgt krijgt de universiteit geen geld van de overheid. [sarcasme]Leve de outputfinanciering.
Mijn zus haalt goede cijfers maar god, wat gaat ze met tegenzin naar die universiteit. Ze vindt de stof interessant maar de studie zou van haar heel wat meer afgestemd mogen zijn op de goede alpha-leerlingen van het VWO.
Ik heb wat essays van tweedejaars psychologie studenten mogen lezen.
Naast dat de 'stelling' van een bedroevend niveau was (Daar kan ik mee leven, als het puur om oefenen gaat), waren de verslagen zowaar nog slechter. Redenaties die gewoon fundamenteel fout waren, taalgebruik van een middelbare scholier, conclusies waar je niks mee kan, etc, etc.

Ik snap niet dat universiteiten de vrijheid krijgen (of gedwongen worden) om zo'n niveau te hanteren voor een studie. Leuk voor de statistieken, leuk voor de slechte studenten, maar het gaat gewoon helemaal nergens over.

Natuurlijk kan je als gemotiveerde student zelf voor verdieping zorgen, die mogelijkheden zijn er ruimschoots. Dus daar mag je eigenlijk niet over zeuren, maar waar het mij om gaat is dat het basisniveau, de ondergrens van sommige opleidingen, gewoon bedroevend laag is.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:23:13 #105
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_93869263
quote:
Ik heb exact dezelfde ervaring. Op een gegeven moment vond ik uitdaging in extra vakken, en mensen merkten aan me dat ik opbloeide.
Precies hetzelfde voor mijn zus. Het eerste jaar mocht zij echter nog geen extra vakken volgen.

quote:
En de beta's maar neerkijken op je 'pretstudie'. Maak het maar 2 keer zwaarder door meer stof op het programma te zetten.
Tip voor het geval je met een qwerty-toetsenbord typt: alt + 138 (met numpad) geeft è ;)
Inderdaad, ik vind het vervelend voor de gemotiveerde studenten onder hen die wel in het universitaire onderwijs thuishoren dat ook zij last hebben van die slechtere ruputatie van die pretstudies.
Alleen daarom al lijkt het mij goed wanneer het basisniveau hoger is.

quote:
Overigens zijn ze van plan de financiering los te koppelen van het aantal studenten.
Mooi!
Nu moeten ze die nog loskoppelen van het aantal geslaagde studenten en dan wordt het misschien weer wat met ons onderwijs.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:28:03 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_93869486
quote:
Ik snap niet dat universiteiten de vrijheid krijgen (of gedwongen worden) om zo'n niveau te hanteren voor een studie.
Sterker nog, de universiteiten worden door de overheid gestimuleerd om dit te doen.
Het bedrag wat zij per student krijgen bestaat uit een aantal delen (uit mijn hoofd 3) en een van die delen, een groot deel, krijgt de universiteit pas vergoed van de overheid nadat de student een diploma heeft gekregen.
De universiteiten kunnen natuurlijk het eerste jaar streng zijn maar dan nog krijgen ze bij een groot aantal studenten veel minder geld van de overheid in vergelijking met wanneer ze de lat voor heel de bachelor lager leggen en voor de master strenger selecteren.
Ik vraag me al enkele maanden af ofdat dit een van de belangrijke redenen is waarom juist bij die studierichtingen die een relatief laag aantal studenten hebben daarom het niveau hoger ligt dan bij de meeste studierichtingen die een relatief groot aantal studenten hebben.
Wat dat betreft kies ik graag voor een studierichting die iets meer dan 80 studenten voor het eerste jaar heeft, dat dit maar lekker zo blijft de komende jaren.
#NoDAPL
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:32:09 #107
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93869678
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Precies hetzelfde voor mijn zus. Het eerste jaar mocht zij echter nog geen extra vakken volgen.

[..]

Tip voor het geval je met een qwerty-toetsenbord typt: alt + 138 (met numpad) geeft è ;)
Met firefox heb je sowieso een spellingchecker, had deze even gemist. :P

quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nu moeten ze die nog loskoppelen van het aantal geslaagde studenten en dan wordt het misschien weer wat met ons onderwijs.
En ook wat met de wereld na ons onderwijs. De gemiddelde psycholoog heeft anderhalf A4tje over autisme gelezen, want studieprogramma is zooooo druk, kan niet meer bij.. :{
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:32:21 #108
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_93869689
Voordat we op de universiteit allerlei veranderingen doorvoeren, laten we eerst maar eens het probleem bij de wortel aanpakken en het niveau op het HAVO en het VWO opschroeven zodat een dergelijk diploma weer garant staat voor een fatsoenlijk niveau & aansluiting op het HO.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:35:23 #109
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93869803
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:32 schreef von_Preussen het volgende:
Voordat we op de universiteit allerlei veranderingen doorvoeren, laten we eerst maar eens het probleem bij de wortel aanpakken en het niveau op het HAVO en het VWO opschroeven zodat een dergelijk diploma weer garant staat voor een fatsoenlijk niveau & aansluiting op het HO.
Dan moeten we er ook mee leren leven dat along the way heel veel VWOers het niet redden.

Ik heb het idee dat iedereen die ook maar tot 2 kan tellen door hoopvolle ouders en leraren naar het VWO gebombardeerd wordt. Ben er bij het VWO niet zo voor om 12 jarigen strenger aan de poort te gaan selecteren.
  woensdag 9 maart 2011 @ 18:53:35 #110
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_93870537
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dan moeten we er ook mee leren leven dat along the way heel veel VWOers het niet redden.

Ik heb het idee dat iedereen die ook maar tot 2 kan tellen door hoopvolle ouders en leraren naar het VWO gebombardeerd wordt. Ben er bij het VWO niet zo voor om 12 jarigen strenger aan de poort te gaan selecteren.
Maar als je zwakke leerlingen tot het VWO toelaat moet je ook niet mauwen over het gebrekkige niveau van deze leerlingen als ze na 6 / 7 jaar op een universitaire studie het niveau omlaag halen.

Sowieso vraag ik me af hoe het kan dat zoveel mensen steeds meer problemen hebben met het niveau van het middelbaar onderwijs, "vroeger" lag de lat stukken hoger (zowel op het VWO, HAVO, VBO) en in die tijd zat niemand moeilijk te doen over "veel leerlingen" die het niet zouden halen.

Is het gemiddelde IQ soms zo sterk achteruit gegaan de laatste 20 jaar?
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:14:14 #111
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93871461
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:53 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Maar als je zwakke leerlingen tot het VWO toelaat moet je ook niet mauwen over het gebrekkige niveau van deze leerlingen als ze na 6 / 7 jaar op een universitaire studie het niveau omlaag halen.

Sowieso vraag ik me af hoe het kan dat zoveel mensen steeds meer problemen hebben met het niveau van het middelbaar onderwijs, "vroeger" lag de lat stukken hoger (zowel op het VWO, HAVO, VBO) en in die tijd zat niemand moeilijk te doen over "veel leerlingen" die het niet zouden halen.

Is het gemiddelde IQ soms zo sterk achteruit gegaan de laatste 20 jaar?
Nee, maar de lesmethoden zijn wel veranderd, en dat zal wel zijn effecten hebben. Ik denk dat meer jongeren niet goed met de huidige manieren van educatie kunnen omgaan, niet dat mensen spontaan minder slim zijn geworden, want dat is simpelweg onmogelijk in een generatie.
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:25:59 #112
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93872030
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:53 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Nee, daarom zeg ik dat ze onderweg uit gaan vallen.
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:38:01 #113
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93872706
Ik heb die mythische slechte studenten nooit echt getroffen bij mijn alfastudie omdat die in het eerste jaar allemaal uitvielen omdat ze het niveau toen al niet aankonden. 8-)
pi_93873057
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 18:35 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Is dat niet al zo dan? Zijn daar cijfers over?
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:49:22 #115
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93873255
Ik was een slechte student. Maar dat was ook omdat ik nog niet toe was aan studeren. Mentaal onverwerkte shit, niet geleerd om op een goede manier te studeren en in het leven te staan. Nu ga ik hard en wil ik na deze HBO opleiding toch nog een master doen. Wat ik hiermee wil zeggen is: soms zit het talent er wel maar komt dat nog niet echt goed uit de verf. Ik heb bijv. wel gymnasium gehaald dus het lijkt me toch dat ik in principe slim genoeg ben. Denk ook meer en dieper na dan de meeste mensen. Ik denk dat mijn creatieve, outside the box denken juist een zwakte was op de universiteit. Ik was slim maar kon door mijn sterk zelfdenkend en theorien creeerend vermogen juist niet meekomen. Ik dacht te veel na en deed (reproduceerde) te weinig.
  woensdag 9 maart 2011 @ 19:50:32 #116
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93873306
Uiteindelijk kom ik misschien juist wel verder door mijn verontwikkeld denken en zelfbedachte inzichten. Ik denk dat je daar later wel baat bij hebt. Mensen die zelf dingen kunnen bedenken hebben uiteindelijk de toekomst.
  woensdag 9 maart 2011 @ 20:32:56 #117
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93875836
Dan heb je óf de verkeerde studie óf pech met docenten gehad. Mijn ervaring met de universiteit is dat je volledig je gang kon gaan als je de ideeen had.

Of je was gewoon te slecht, dat is ook vaak het geval met mensen die klagen dat ze niet begrepen worden.
  woensdag 9 maart 2011 @ 22:16:18 #118
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93881735
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef dotCommunism het volgende:

Of je was gewoon te slecht, dat is ook vaak het geval met mensen die klagen dat ze niet begrepen worden.
Diesss gemeen :P
  woensdag 9 maart 2011 @ 22:27:55 #119
103930 Ewelina
Ik ben ik
pi_93882472
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:49 schreef Mishu het volgende:
Denk ook meer en dieper na dan de meeste mensen. Ik denk dat mijn creatieve, outside the box denken juist een zwakte was op de universiteit. Ik was slim maar kon door mijn sterk zelfdenkend en theorien creeerend vermogen juist niet meekomen. Ik dacht te veel na en deed (reproduceerde) te weinig.
Absoluut niet, juist bij onderzoek wordt out-of-the box denken en creativiteit gestimuleerd. Het mooist vinden ze multi-disciplinair onderzoek.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  woensdag 9 maart 2011 @ 22:33:34 #120
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_93882829
-

[ Bericht 100% gewijzigd door motorbloempje op 10-03-2011 09:07:43 ]
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  woensdag 9 maart 2011 @ 22:39:00 #121
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93883205
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 19:49 schreef Mishu het volgende:
Ik dacht te veel na
Ach ja soms heb ik met een MC tentamen ook van: Zo makkelijk kan het toch niet zijn? Dit is de uni! En dan ga ik doordenken en heb ik het daarom juist fout. Vooral bij eerstejaars pretstudie.

Hoef je geen emo voor te zijn hoor.
  woensdag 9 maart 2011 @ 22:59:03 #122
8369 speknek
Another day another slay
pi_93884531
Ach een beetje van wat Mishu zegt klopt wel, daarom was ik altijd een zesjes student en promoveer ik nu, omdat ik onderzoek dan toevallig wel weer uitstekend kan. Maar goed, je moet beide kunnen, en als je niet kunt reproduceren kun je het niveau dus niet aan. Even afgezien van of dat niveau wat zegt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 9 maart 2011 @ 23:03:49 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_93884811
Het probleem van studies als psychologie is ook gewoon dat er veel te veel studenten zijn, daardoor kunnen de docenten niet de individuele aandacht geven die nodig is en ben je maar voortdurend het niveau aan het verlagen om de boel niet in het honderd te laten lopen. Maar grote aantallen studenten worden weer aangemoedigd, omdat je daarvoor geld krijgt en dat nodig hebt om een staff te draaien om onderzoek te doen.
Als samenleving hebben we ook niets aan drieduizend Imiddelmatige) psychologie masters per jaar, op zulke studies zou je gewoon een numerus fixus moeten zetten (en op dingen als medicijnen er weer vanaf halen).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_93885652
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 22:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Diesss gemeen :P
Maar waarschijnlijk de waarheid.
Veel mensen denken dat ze heel intelligent zijn, maar de wereld om hun heen niet begrijpt wat ze bedoelen, of dat mensen niet de genialiteit erkennen van hun ideeën. Dat ze niet theoriën kunnen stampen zoals je op school/uni doet(wat dus niet zo is), omdat ze het waanbeeld hebben dat ze dingen beter snappen. Dat zijn vaak mensen die 'alles heel snel door hebben, maar dan geen hoge punten halen omdat het ze niet meer interesseert zodra ze het door hebben'.
pi_93885747
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:03 schreef speknek het volgende:
Het probleem van studies als psychologie is ook gewoon dat er veel te veel studenten zijn, daardoor kunnen de docenten niet de individuele aandacht geven die nodig is en ben je maar voortdurend het niveau aan het verlagen om de boel niet in het honderd te laten lopen. Maar grote aantallen studenten worden weer aangemoedigd, omdat je daarvoor geld krijgt en dat nodig hebt om een staff te draaien om onderzoek te doen.
Als samenleving hebben we ook niets aan drieduizend Imiddelmatige) psychologie masters per jaar, op zulke studies zou je gewoon een numerus fixus moeten zetten (en op dingen als medicijnen er weer vanaf halen).
Dat dus inderdaad.
  woensdag 9 maart 2011 @ 23:28:02 #126
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93886047
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:18 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Veel mensen denken dat ze heel intelligent zijn, maar de wereld om hun heen niet begrijpt wat ze bedoelen, of dat mensen niet de genialiteit erkennen van hun ideeën. Dat ze niet theoriën kunnen stampen zoals je op school/uni doet(wat dus niet zo is), omdat ze het waanbeeld hebben dat ze dingen beter snappen. Dat zijn vaak mensen die 'alles heel snel door hebben, maar dan geen hoge punten halen omdat het ze niet meer interesseert zodra ze het door hebben'.
Sja, als natuurkunde er niet in wil omdat je Newton's wetten zelf al hebt beredeneerd.. Moet je wel heel geniaal zijn.

Zelfde slag mensen die beweert dat 'ze niet kunnen leren wat er in boekjes staat' omdat ze 'te kritisch zijn en zelf nadenken'.

Maar nogmaals, dat je fouten maakt omdat je te ver doordenkt da's zo bijzonder nog niet hoor.
pi_93886309
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Sja, als natuurkunde er niet in wil omdat je Newton's wetten zelf al hebt beredeneerd.. Moet je wel heel geniaal zijn.

Zelfde slag mensen die beweert dat 'ze niet kunnen leren wat er in boekjes staat' omdat ze 'te kritisch zijn en zelf nadenken'.

Maar nogmaals, dat je fouten maakt omdat je te ver doordenkt da's zo bijzonder nog niet hoor.
Jammer dat die mensen vrijwel nooit de echte beta-kant opgaan.
Eens kijken wat er van die gedachtes overblijft als je ze ook echt kunt testen en controlleren.
  woensdag 9 maart 2011 @ 23:47:21 #128
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_93886901
Kan geen topic vinden voor de andere punten die Helbe Zijlstra voorgesteld heeft. Kan dat misschien ook hier, een beetje :@?*

Ik ben namelijk erg benieuwd wat de universiteiten zullen gaan doen nu dat mensen met een HBO-propedeuse geweigerd mogen worden. Daar valt altijd wat voor te zeggen, maar voor veel mensen kan dit qua levensloop desastreus zijn :N Hopelijk krijgen die mensen nog wel een eerlijke kans om zich te kunnen bewijzen, desnoods via een schakeljaar o.i.d. Idem voor de MBO-ers trouwens.

*En anders delete je mijn post maar :*

[ Bericht 1% gewijzigd door msnk op 09-03-2011 23:57:53 ]
AFC AJAX
  woensdag 9 maart 2011 @ 23:50:10 #129
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93887013
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:34 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Jammer dat die mensen vrijwel nooit de echte beta-kant opgaan.
Eens kijken wat er van die gedachtes overblijft als je ze ook echt kunt testen en controlleren.
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.
pi_93887251
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:18 schreef Siddartha het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.
Zooo herkenbaar.

Zat ooit op een hb forum, daar waren ze ook allemaal zooo geniaal dat ze hun zolderkamertje niet uit konden, laat staan een opleiding afmaken. :')
pi_93891031
msnk, het meest waarschijnlijke als universiteiten studenten mogen selecteren is dat ze eisen stellen met de intentie een minimum-niveau te garanderen. Hoe ze dat doen, daar kunnen we alleen maar over speculeren.
In het beste geval gebruiken ze een professioneel opgezet toelatingsexamen, in het slechtste geval selecteren ze op basis van de behaalde cijfers op het VWO en in 1-HBO. Ik kan me voorstellen dat universiteiten ook onderscheid gaan maken naargelang de school waaraan je (dat jaar van) die HBO-opleiding hebt gevolgd.
#NoDAPL
pi_93891102
Een goede selectie zorgt voor een hoger slagingspercentage: omdat de studenten beter zijn en omdat er meer homogeniteit is wat ook bevordelijk is. Een hoger slagingspercentage levert de universiteit meer geld op.
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 01:56:49 #133
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_93891330
Bram, hoe jij het zo beschrijft kan ik alleen maar toejuichen, maar ik hoop dat de universiteiten dat zelf ook zo zien. Ik ben bang dat ze het over een ander, veel extremere, boeg zullen gooien en daar is niemand, behalve de snobs, bij gebaat :N

edit: Met snobs bedoelde ik elite wannabes die iedereen die iets onder hun niveau doen zonder reden en uitzondering als minderwaardig beschouwd. Ik wil niemand die zijn/haar best doet hiermee beledigen.

[ Bericht 24% gewijzigd door msnk op 10-03-2011 16:26:08 ]
AFC AJAX
pi_93891528
Ik verwacht dat verschillende universiteiten en verschillende departementen (afhankelijk van hoe dominant het centrale bestuur van de universiteit is) voor een verschillende aanpak zullen kiezen.
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:01:31 #135
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93893849
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 23:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Tuurlijk :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:16:28 #136
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93894149
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:01 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat is anders het hele idee van tentamens: het reproduceren van stof.
pi_93894218
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:16 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Dat is anders het hele idee van tentamens: het reproduceren van stof.
Op de middelbare school heb je gelijk.
Op de universiteit ligt het aan de opleiding die je volgt, daarom haalde ik er ook een beta opleiding bij.
pi_93894309
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:19 schreef Siddartha het volgende:

[..]

Op de middelbare school heb je gelijk.
Op de universiteit ligt het aan de opleiding die je volgt, daarom haalde ik er ook een beta opleiding bij.
Och, bij mijn opleiding is puur reproduceren ook niet zaligmakend richting je diploma.
Ik studeer Engels en los van wat vakken waarvan je gewoon de feiten moet weten (Phonology, Phonetics, Grammatica, Academic Writing) zijn het juist de literatuur-, geschiedenis- en sociologische vakken waarbij er geen vast antwoord op de vragen is en het neer komt op het toepassen van datgene wat je aan kennis hebt opgedaan in de voorgaande weken. Sommige mensen (de reproduceerders) raken hélemaal in paniek als de docent bij het bespreken van opdrachten of andere shit zegt 'ja, er is niet echt één antwoord: beargumenteer jouw visie met dingen die je geleerd hebt en tegen bent gekomen, zowel in de colleges als in 'de echte wereld' en je komt een heel eind.' en vragen dan aan de docent 'Ja, maar ik heb toch echt één antwoord nodig dat goed is.... ' -O-

Ja, dan haal je veel goede cijfers, als je alle 'goede antwoorden uit je hoofd leert', maar ben je dan later wat waard als je de dingen die je geleerd hebt buiten de in de opdrachten gestelde kaders moet toepassen?
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2011 @ 09:40:22 #139
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93894724
Eh, oke, ik heb na mijn eerste jaar nog maar twee tentamens gehad, dus misschien is het aan andere studies wel anders ja. :+
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:07:39 #140
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93902048
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:01 schreef eriksd het volgende:

[..]

Erikkie herkent geen sarasme :P
  donderdag 10 maart 2011 @ 13:14:02 #141
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93902256
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 01:56 schreef msnk het volgende:
Ik ben bang dat ze het over een ander, veel extremere, boeg zullen gooien en daar is niemand, behalve de snobs, bij gebaat :N
Bedoel je dat de mensen op de uni vooral mensen met hogere cijfers zijn, van het leergieriger/streberig soort?

Dat er een cultuurverandering komt met die mensen? Dat de studie niet als hinderlijke onderbreking van je sociale leven word gezien? Waar er niet wordt gevraagd 'of dit ook op het tentamen komt'? Waar het okay is om meer te willen weten?
pi_93902757
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Och, bij mijn opleiding is puur reproduceren ook niet zaligmakend richting je diploma.
Ik studeer Engels en los van wat vakken waarvan je gewoon de feiten moet weten (Phonology, Phonetics, Grammatica, Academic Writing) zijn het juist de literatuur-, geschiedenis- en sociologische vakken waarbij er geen vast antwoord op de vragen is en het neer komt op het toepassen van datgene wat je aan kennis hebt opgedaan in de voorgaande weken. Sommige mensen (de reproduceerders) raken hélemaal in paniek als de docent bij het bespreken van opdrachten of andere shit zegt 'ja, er is niet echt één antwoord: beargumenteer jouw visie met dingen die je geleerd hebt en tegen bent gekomen, zowel in de colleges als in 'de echte wereld' en je komt een heel eind.' en vragen dan aan de docent 'Ja, maar ik heb toch echt één antwoord nodig dat goed is.... ' -O-

Ja, dan haal je veel goede cijfers, als je alle 'goede antwoorden uit je hoofd leert', maar ben je dan later wat waard als je de dingen die je geleerd hebt buiten de in de opdrachten gestelde kaders moet toepassen?
Mijn opmerking sloeg op een bepaald soort mensen dat in vage gedachtes blijft hangen en ervan overtuigd zijn dat die gedachtes geniaal/slim zijn. Dat zijzelf slim zijn, maar ze nou eenmaal niet begrepen worden en ze te slim zijn om wat simpele theoriën te reproduceren (lees: falen voor tentamens). Daarom zou een beta-studie perfect zijn voor die mensen: Nu kan je die vage theoriën opschrijven en controlleren!

Waar jij het over hebt is weer een ander slag mensen, waar je gelijk over hebt trouwens.
pi_93907003
John, hogere cijfers op niveau X zeggen niets over je prestaties op niveau X+1.
Er zijn mensen die op het vroegere MAVO alleen maar negens haalden, op het HAVO zessen haalden en op het VWO kansloos zakten. Er zijn ook mensen die op alle drie die niveaus gemiddeld een zeven haalden.
Dat is nog maar 1 reden waarom je niet moet selecteren op de hoogte van de VO-cijfers. Voor de volledigheid zal ik ook de anderen nog maar even noemen:
- bij de ene school wordt exact dezelfde prestatie voor het CE met 1-2 punten meer beloond dan bij de andere school (o.a. Donkers kwam tot die vaststelling)
- het niveau van de schoolexamens verschilt sterk van school tot school
- verschillende leerlingen hebben een verschillend vakkenpakket, je kan niet vakkenpakket X vergelijken met vakkenpakket Y
- je zit nog met de HBO-leerlingen die vooralsnog door mogen stromen naar 1-WO, je kan geen cijfers van HBO-leerlingen vergelijken met die van VWO-leerlingen.

Van onbetrouwbaar naar betrouwbaar kan je de selectiemethodes als volgt rangschikken:
- interview/ervaring
- hoogte cijfers
- schriftelijk toelatingsexamen, meerkeuze
- selectie na het eerste studiejaar

Het laatste is enkel een reële optie wanneer we vanaf het tweede jaar twee verschillende trajecten hebben qua niveau die perfect aansluiten op dat eerste jaar en de afvallers genoegen nemen met het ´troosttraject`.
Anders zullen we voor het schriftelijke toelatingsexamen moeten kiezen.
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom universiteiten geen schriftelijk toelatingsexamen zouden gebruiken maar wel met interviews en op basis van cijfers selecteren: gemakszucht. Als je echter betrouwbare, objectieve en rechtvaardige selectie wil dan kies je voor een van de laatste twee opties.
#NoDAPL
pi_93907535
Trouwens, voor die cultuurverandering hoef je niet noodzakelijk aan de poort te selecteren al is het natuurlijk wel fijner voor de groep serieuzere studenten wanneer ze niet tijdens het eerste jaar wordt opgescheept met dat soort medestudenten.
Je hoeft maar wat strenger te zijn met die eerstejaarsexamens en de studenten die hun studie onvoldoende serieus nemen vallen wel af.
In Vlaanderen doen ze niet anders. Iedereen die daar het equivalent van ons VMBO-praktijk-diploma heeft mag daar starten met een universitaire studie. In de praktijk blijkt daar een aardige zelfselectie te zijn aangezien de universiteiten voldoende streng zijn. In Nederland is dit ondenkbaar, dat kost de universiteiten geld met dank aan de idioot die voor het huidige financieringsmodel koos.
Zolang universiteiten gemaakte kosten niet krijgen vergoed voor een student die geen diploma behaalt en beloond worden voor het hebben van een groter aantal studenten zullen ze de lat niet hoger leggen. Bij het financieringsmodel ligt het probleem, niet bij een evt. gebrek aan selectie aan de poort! Wat niet wegneemt dat ik vind dat er met het te lage VWO-niveau en in het bijzonder het te lage HBO-niveau (CGO, ´InHollandpraktijken´ (InHolland is zeker niet de enige)) wel wat voor te zeggen valt om toch aan de poort te selecteren maar dan moet je aan een andere vorm van selectie denken dan die de meesten voor ogen hebben. Ik zou bijvoorbeeld voor een exacte studie controleren ofdat de kandidaat wel met de hand kan differentiëren en integreren, ofdat hij de ´gevorderde` integratietechnieken (staat in elk eerste deel van een calculusboek uitgelegd) beheerst, ofdat hij met goniometrische vergelijkingen kan werken (zonder de formules op een blaadje te krijgen) etc.
Het doel zou dan niet zijn om kandidaten te doen afvallen maar om te garanderen dat kandidaten zich voldoende voorbereiden.
#NoDAPL
pi_93909267
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 15:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hogere cijfers op niveau X zeggen niets over je prestaties op niveau X+1.
Er zijn mensen die op het vroegere MAVO alleen maar negens haalden, op het HAVO zessen haalden en op het VWO kansloos zakten. Er zijn ook mensen die op alle drie die niveaus gemiddeld een zeven haalden.
Statistisch blijkt dat op technische universiteiten de cijfers voor natuurkunde en wiskunde op het VWO heel goede indicatoren zijn voor succes tijdens de studie. Slechts zo'n 10% van alle studenten die ofwel NG hebben gedaan of minder dan een 8 gemiddeld stonden voor natuurkunde en wiskunde blijft over na het eerste jaar (deze cijfers zijn wel voor een hard core beta studie, mogelijk ligt het iets anders bij TBK of Bouwkunde en wellicht dat het voor niet-beta studies wel helemaal anders ligt, dat weet ik niet).
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:02:44 #146
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_93909339
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?

Vraagje voor iedereen: vinden jullie het erg paranoïde (of wellicht gewoon onwetendheid?) om te denken dat universiteiten juist zoveel mogelijk HBO-propedeuse studenten buiten de deur wil houden vanwege een verhoogd risico op boetes of anders dat men gewoon van mening is dat ze daar niet thuishoren/niets bijdragen?
AFC AJAX
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:06:12 #147
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93909475
quote:
11s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:02 schreef msnk het volgende:
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?

Vraagje voor iedereen: vinden jullie het erg paranoïde (of wellicht gewoon onwetendheid?) om te denken dat universiteiten juist zoveel mogelijk HBO-propedeuse studenten buiten de deur wil houden vanwege een verhoogd risico op boetes of anders dat men gewoon van mening is dat ze daar niet thuishoren/niets bijdragen?
Ik denk dat universiteiten een cum laude/honours HBO student echt niet zullen weigeren omdat zij ook wel door hebben dat niet alle HBO ers per definitie het niveau omlaag halen.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:19:56 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_93910058
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan me voorstellen dat universiteiten ook onderscheid gaan maken naargelang de school waaraan je (dat jaar van) die HBO-opleiding hebt gevolgd.
Dat is al zo. Sommige HBOs zijn nogo bij masters.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:29:25 #149
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_93910497
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is al zo. Sommige HBOs zijn nogo bij masters.
Ook nadat je eerst de gehele universitaire bachelor hebt afgerond? Want het ging hier om mensen die middels een HBO-propedeuse in willen stromen, en dat kan sowieso niet bij een master, voor zover ik weet :?

Ik neem aan dat jij mensen bedoelt die een HBO-bachelor hebben afgerond?
AFC AJAX
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:33:30 #150
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93910693
quote:
11s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:02 schreef msnk het volgende:

Volg het geld is altijd het devies, dus universiteiten willen HBO'ers weren omdat hun uitvalkans behoorlijk hoog is, en ze dus teveel kosten.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:41:11 #151
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_93911053
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:33 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Volg het geld is altijd het devies, dus universiteiten willen HBO'ers weren omdat hun uitvalkans behoorlijk hoog is, en ze dus teveel kosten.
Yep, dat dacht ik dus zelf ook! Vandaar ook mijn vraag.

Het is alleen jammer dat de universiteiten zelf hier nog met geen woord over reppen, een bepaalde indicatie of zo wat studenten kunnen verwachten. Het is nogal wat als al deze studenten op het laatste moment een alternatieve studie moeten kiezen.
AFC AJAX
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:46:29 #152
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93911293
Ik denk dat het gewoon met aanvullende eisen gepaard gaat, net als de overstap VMBO HAVO.
  donderdag 10 maart 2011 @ 16:48:13 #153
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_93911370
ik ben op zich voor deze regeling want dan had ik nu een stuk minder studieschuld gehad. een dreigende boete had mij waarschijnlijk wel gemotiveerd. maar ik ging 3-4 dagen in de week werken en heb daardoor 1 jaar en 1 maand te lang over m'n hbo gedaan.

na 6 jaar pauze vorig jaar aan een deeltijd master op de UvA begonnen krijg ik met deze chaotische nieuwe regeling te maken. vanwege m'n uitloop op het HBO ben ik gaan uitzoeken of dat nog consequenties zou hebben en kom ik 'toevallig' achter het volgende:

de maximale termijn is nominaal (voltijd) + 1. voltijd is mijn master 1 jaar, ik doe hem deeltijd in 2 jaar. met als resultaat: geen enkele mogelijkheid tot uitloop.

voor informatie hoef je bij duo trouwens niet te proberen, die leggen de verantwoordelijkheid bij de instellingen zelf.
knolraap en lof schorseneren en prei
  donderdag 10 maart 2011 @ 17:02:25 #154
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93912124
  donderdag 10 maart 2011 @ 17:05:17 #155
8369 speknek
Another day another slay
pi_93912281
quote:
11s.gif Op donderdag 10 maart 2011 16:29 schreef msnk het volgende:
Ik neem aan dat jij mensen bedoelt die een HBO-bachelor hebben afgerond?
Eh ja, dat bedoelde ik inderdaad.
pi_93915526
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 17:02 schreef dotCommunism het volgende:
Als er nog mensen zijn die roepen, net als Rutte en Zijlstra doen, dat er best wel op overhead e.d. bezuinigd kan worden:

[..]

:')
Het begint nu wel echt een dieptepunt te bereiken. :{
pi_93916583
Tegelijk willen ze die paar goede HBO'ers wel hebben. Logische oplossing: strengere selectie voor 1-HBO'ers dan voor VWO'ers.

quote:
De meeste HBO'ers zijn ongeschikt voor een WO-studie.
De WO-opleidingen zijn in Nederland afgestemd op ongeveer de 5%-20% slimsten terwijl die leerlingen die net iets slimmer zijn dan het gemiddelde HAVO-examen doen. Dat zegt genoeg.

Ik ben er optimistisch over dat de goede HBO'ers de kans zullen blijven krijgen om aan een universiteit een studie te starten, zij het misschien niet voor elke opleiding bij elke universiteit. Ik kan me wel voorstellen dat ze van bepaalde HBO-opleidingen helemaal geen studenten aannemen maar de goede studenten zullen dan ook wel kiezen voor die opleidingen waarvan de universiteiten wel studenten aannemen.
Waar ik dit op baseer? Universiteiten laten de goede studenten niet links liggen, dat zou in het nadeel zijn van de universiteiten. Momenteel zijn universiteiten al buitengewoon soepel met het toelaten van HBO-studenten, naar mijn mening veel te soepel. Neem bijvoorbeeld de TU/e en Fontys. Studenten van Fontys, een HBO-school die voor de technische en exacte opleidingen een vrij slechte reputatie heeft (ik wil dat op verzoek wel staven met wat links), mogen al tijdens hun studie aan die school een minor volgen bij de TU. Als ze dat doen dan mogen ze na hun 4 jaar HBO-school, wat echt niet gelijkwaardig is aan 3 jaar TU, dremepelloos doorstromen naar de masters van die TU.
Studenten die niet die minor volgen hoeven slechts een schakelprogramma van een 30 studiepunten te volgen. De universiteiten hebben met het huidige financieringsmodel maar wat graag zoveel mogelijk studenten die de studie kunnen beëindigen aangezien dit geld oplevert en ze geven studenten dan ook het voordeel van de twijfel.

In mijn ogen zijn de volgende maatregelen voor ons onderwijs het meest dringend en noodzakelijk:
- universitair geschoolde eerstegraadsleraren verplicht stellen vanaf 4-HAVO, om mee te beginnen
- minimaal LC (salarisschaal: er zijn er 4 voor het onderwijs, twee lagere en twee hogere) verplichten voor eerstegraadsleraren met doorgroei naar LD
- het financieringsmodel van het hoger onderwijs dusdanig wijzigen dat de inkomsten van de universiteiten niet afhankelijk zijn van het aantal studenten of het aantal geslaagde studenten.

De eerste twee maatregelen zijn nodig om het niveau van het voortgezet onderwijs weer te herstellen. De laatste maatregel is nodig om de universitaire opleidingen onafhankelijk te maken van het niveau van het VWO en het HBO en het niveau van het HBO onafhankelijk te maken van het niveau van het MBO en het HAVO.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 10-03-2011 19:04:23 (zin verbeterd) ]
#NoDAPL
pi_93916617
Het plaatje wordt blijkbaar niet automatisch geschaald zodat het binnen het venster past.
Hier dan ook de link: http://img838.imageshack.(...)ngexaminandi1971.jpg
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 18:54:18 #159
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_93916833
Je plaatje doet het niet, kun je hem op tinypic.com hosten?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_93917083
Als je op mijn link klikt dan kom je op de juiste website terecht (net nog even gecontroleerd). Ik heb geen account bij een dergelijke website dus ik kan dat zelf niet ergens anders posten zonder eerst een account aan te maken.
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 19:00:20 #161
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_93917151
Nee, de link werkt niet. Op tinypic.com heb je geen account nodig.
pi_93917162
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je op mijn link klikt dan kom je op de juiste website terecht (net nog even gecontroleerd). Ik heb geen account bij een dergelijke website dus ik kan dat zelf niet ergens anders posten zonder eerst een account aan te maken.
Als ik op de link klik, krijg ik niks. Hij opent niet.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_93917228
Vreemd, net werkte het wel nog in mijn FF-browser, ik kreeg toen ook nog het plaatje binnen de post daarvoor, zij het veel te groot.
Nieuwe poging, van een andere bron.
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 19:45:31 #164
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93919679
Nederland wordt steeds slimmer :') :')
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  donderdag 10 maart 2011 @ 19:49:58 #165
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93919947
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 19:45 schreef eriksd het volgende:
Nederland wordt steeds slimmer :') Ouders zijn steeds beter in lullen.
pi_93920276
Was het maar waar Erik, het niveau daalt steeds verder.
#NoDAPL
pi_93920376
Nederland wordt steeds slimmer :N Ouders zijn steeds beter in lullen. :Y Middelbare school onderwijs wordt steeds slechter. Hoe moeilijk is het nou werkelijk om het HAVO-examen te halen ? Ik heb op de middelbare school 5 jaar lang werkelijk niks gedaan en ben veel te simpel door de HAVO heen gewandeld.
pi_93920432
Op Fok! staan zelfs banners over bedrijven die je kind gaan testen als de cito tegengevallen is.

Kun je alsnog met een 'deskundig' rapport zwaaien dat jou kind echt op het vwo hoort.
  donderdag 10 maart 2011 @ 20:00:33 #169
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_93920621
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 19:56 schreef Mind_State het volgende:
Nederland wordt steeds slimmer :N Ouders zijn steeds beter in lullen. :Y Middelbare school onderwijs wordt steeds slechter. Hoe moeilijk is het nou werkelijk om het HAVO-examen te halen ? Ik heb op de middelbare school 5 jaar lang werkelijk niks gedaan en ben veel te simpel door de HAVO heen gewandeld.
Ja, dat komt omdat het nivo van de leerlingen zo laag is en ze er ook niet te veel af laten stromen want slecht voor de reputatie..

En het niveau is weer zo laag omdat ze ieder kind dat volgens de ouders een voorlijk wondertje is maar toelaten.
pi_93920797
Alles valt of staat met de kwaliteit van leraren.. ik heb echt zo'n bizarre diversiteit aan leraren gehad, dat is echt niet normaal binnen 1 niveau. Aan het ene uiterste stond een poolse lerares die geen andere talen sprak dan duits, pools en zeer slecht engels.. en die moest mij wel even duits gaan leren |:( . En aan het andere uiterste had ik een economie-leraar die een vrij hoge managementfunctie had bekleed bij een bank en nu leraar was geworden, een man die vol plezier en met mensenkennis vertelde over 'zijn' vak. Ook heb ik 3 jaar een wiskunde-leraar gehad die echt heel goed was en alles duidelijk kon uitleggen aan de hand van simpele voorbeelden, om vervolgens 2 jaar een man te krijgen die zeer ontwikkeld was in de wiskunde en die totaal niks kon overbrengen.. die man was ik al kwijt als hij 2 zinnen had uitgesproken, en hij begreep nooit wat ik nou eigenlijk niet snapte.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:04:53 #171
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93925197
Tja, vind maar eens mensen met een WO-opleiding die nog leraar willen worden. Een ondankbaarder beroep bestaat zo'n beetje niet.
pi_93925307
Op de een of andere manier zijn de educatieve masters hier nog redelijk populair... niet dat ik er zelf aan moet denken, maargoed :P
Ja doei.
pi_93925391
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 20:03 schreef Mind_State het volgende:
om vervolgens 2 jaar een man te krijgen die zeer ontwikkeld was in de wiskunde en die totaal niks kon overbrengen.. die man was ik al kwijt als hij 2 zinnen had uitgesproken, en hij begreep nooit wat ik nou eigenlijk niet snapte.
herkenbaar ;(
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:07:55 #174
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93925480
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 19:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Was het maar waar Erik, het niveau daalt steeds verder.
Sarcasme was het dus hé
Bis bis bis
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:08:46 #175
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93925559
quote:
9s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:04 schreef dotCommunism het volgende:
Tja, vind maar eens mensen met een WO-opleiding die nog leraar willen worden. Een ondankbaarder beroep bestaat zo'n beetje niet.
Ben zeer tevreden over mijn docenten. Stuk voor stuk zeer vakbekwaam en echte liefhebbers. Mag ook wel eens gezegd worden.
Bis bis bis
pi_93925571
@sarcasmeding

:')! :D
Ja doei.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:10:13 #177
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93925679
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:08 schreef motorbloempje het volgende:
@sarcasmeding

:')! :D
Wat? :P
Bis bis bis
pi_93925804
elkaars sarcasme niet doorhebben maar elkaar er wel op wijzen :P O+ schattig O+ :P
Ja doei.
pi_93925875
quote:
*zwaait*
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:13:44 #180
165633 eriksd
The grand facade...
pi_93926045
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

*zwaait*
Respect bro :P
Bis bis bis
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:16:55 #181
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_93926287
quote:
*twijfelt*
pi_93926479
Het probleem is niet alleen dat universitair geschoolde eerstegraadsleraren te weinig worden betaald.
- Veel scholen geven de voorkeur aan lager opgeleide leraren: goedkoper, beter kneebaar en minder mondig.
- Leraren hebben te weinig over hun eigen vak te zeggen. Probeer maar eens als natuurkundeleraar schijt te hebben aan het feit dat niet alle leerlingen wiskunde B volgen (ik zwijg dan nog over het te lage niveau van wiskunde B), probeer als leraar maar eens extra tussentijdse toetsen te geven (een belangrijk pedagogisch middel) of de meerderheid van de leerlingen een onvoldoende geven.

Inderdaad, wie nu als WO'er nog leraar wordt moet maar eens psychiatrisch onderzocht worden.
Grapje he, Friek. ;)
#NoDAPL
pi_93927726
quote:
Op Fok! staan zelfs banners over bedrijven die je kind gaan testen als de cito tegengevallen is.

Kun je alsnog met een 'deskundig' rapport zwaaien dat jou kind echt op het vwo hoort.
Ik denk niet dat de CITO-toets een geschikt selectiemiddel is voor het VWO, voor het HAVO gaat het misschien nog net. Reden?

- De modale leerling die deelneemt aan de CITO-toets beantwoordt 75% van de vragen correct. Elke vraag wordt door de meerderheid van de leerlingen correct beantwoord, hier worden de vragen zelfs op geselecteerd. Er is dus te weinig niveaudifferentiatie om te selecteren op niveau. Het is niet omdat je meer vragen op een lager niveau binnen een bepaalde tijd kan beantwoorden dat je daarom ook dat hogere niveau aankan. Er is wel een positieve correlatie maar dat is verre van een perfecte correlatie.
Indien het CITO veel vragen in de toets zou stoppen die maar door 10-25% van de leerlingen goed zou worden beantwoord dan zou een CITO-toets veel meer informatie opleveren. Maar ja, dat levert dan weer traantjes op bij de leerlingen die een lagere CITO-score halen (daarom ook die rare schaal van 500-550) dus doen ze dat maar niet (vermoed ik).

- De inhoud van de vragen deugt echt niet. De rekenvraagjes gaan nog. Te veel tekst maar niet zo'n lappen tekst als bij een wiskunde-examen (dat hoort niet bij rekenen en wiskunde) maar veel te simpele sommetjes.
De taalvragen daarentegen zijn een ramp. Die vraagjes peilen nauwelijks de taalbeheersing: weinig vragen over spelling en grammatica, veel vraagjes waarvoor je je in een personage van een tekst of in de schrijver van de tekst moet verplaatsen. Er wordt wel een beetje tekstverklaren getest maar dat is nu net iets waar de kinderen geen onderwijs in hebben gehad. Alle vragen zouden over spelling en grammatica (waaronder zinsontleding) moeten gaan, dat is het fundament qua taal wat je nodig hebt om succesvol te zijn op het VWO.

Ik begrijp dan ook wel dat ouders niet zomaar de CITO-score aanvaarden al zou het natuurlijk goed kunnen dat de meeste ouders hier heel andere motieven voor hebben.
Ik zou liever zien dat de selectie bijv. al in groep 7 begint en doorgaat t/m 3-VO.
Ik vind het een prima zaak dat er een toelatingsexamen voor het VO is, ik vind het jammer dat het CITO zo'n slecht werk levert, het wordt tijd dat de scholen zelf eens een toelatingsexamen samenstellen, een pass-fail examen wat speciaal voor dat ene niveau selecteert en waarvoor duidelijk in detailniveau wordt gedefinieerd wat er exact wordt getoetst.

Op mijn vroegere basisschool mochten we overigens geen huiswerk maken, we mochten de boeken niet naar huis nemen. Leg dat eens uit in het buitenland. Pfff
#NoDAPL
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:45:41 #184
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93928731
Ik kon niet een tekst lezen en de belangrijkste dingen er uit halen. Ik kon er wel over nadenken en praten en verder denken met de docenten in de les. De andere studenten waren vaak veel hipper en sociaal verder dan ik, daar werd ik onzeker en somber van. Ook de docenten kwamen duidelijk van de grachtengordel en gaven mij het idee op mij neer te kijken / niet te begrijpen wat ik als arm mens daar deed. Ik voelde me daardoor heel eenzaam en verlaten op die school. Trouwens een bekend fenomeen bij negroïde studenten op Harvard die via positieve discriminatie binnen komen. Universiteiten zijn bedoeld voor mensen die zich kunnen aanpassen aan de cultuur.

Ik leer nu wel heel selectief op 1 of andere manier. Ik heb mijn gymnasium ook voornamelijk op aanleg en aanvoelen gered. Ik vond het moeilijk om me in te zetten voor dingen die ik wat moeilijker vond. Veel gespijbeld enzo. Maar uiteindelijk met zeer hoge cijfers geslaagd. 1 na beste van de school ofzo, beste Nederlands cijfer :)
quote:
Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef dotCommunism het volgende:
Dan heb je óf de verkeerde studie óf pech met docenten gehad. Mijn ervaring met de universiteit is dat je volledig je gang kon gaan als je de ideeen had.

donderdag 10 maart 2011 @ 21:51:40 #185
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93929274
Reproduceren kan je wel leren. Net als sociale vaardigheden. Ik ben nu veel verder dan vroeger.
quote:
Op woensdag 9 maart 2011 22:59 schreef speknek het volgende:
Ach een beetje van wat Mishu zegt klopt wel, daarom was ik altijd een zesjes student en promoveer ik nu, omdat ik onderzoek dan toevallig wel weer uitstekend kan. Maar goed, je moet beide kunnen, en als je niet kunt reproduceren kun je het niveau dus niet aan. Even afgezien van of dat niveau wat zegt.
  donderdag 10 maart 2011 @ 21:56:12 #186
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_93929687
Ik ben zeker niet geniaal want daar ben ik weer niet slim genoeg voor. Maar ik ben wel creatiever qua intelligentie en denken dan anderen. Ieder heeft zo weer zijn talenten, hier ligt mijn kracht. Ik denk gewoon dat er wel zeker studenten buiten de boot vallen omdat ze niet in het plaatje passen. En dat dat verbeterd zou kunnen worden.
pi_93942513
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 21:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, wie nu als WO'er nog leraar wordt moet maar eens psychiatrisch onderzocht worden.
Grapje he, Friek. ;)
Ik moet inderdaad toegeven dat het jammere is dat ik zo weinig krijg betaald. Het zijn één en al LB-functies geworden en wat je zegt, liever de HBO'ers want die houden hun mond wel.

Punt is bij mij dat ik een studie volg (filosofie) waarmee je niet zo makkelijk aan een baan komt. Daarnaast is het vak dat ik er later mee kan geven (filosofie, levensbeschouwing, maatschappijleer) wel dermate leuk dat dat salaris me niet zoveel meer interesseert.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:55:29 #188
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_93948272
het ergste aan lesgeven zijn de leerlingen. ;( Heb ooit een keer een project met 6vwo leerlingen gedaan tijdens mijn bachelor en dat was zo ellendig dat elke gedachte om leraar te worden ermee verdween.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:49:42 #189
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_93974388
Friek, gelukkig zijn er nog idealisten zoals jij maar we kunnen er natuurlijk niet op rekenen dat er voldoende idealisten zijn om de vacatures te vullen voor LB, bovendien heb je niets aan die idealisten wanneer de schoolbesturen hen vervolgens niet aannemen.
Het feit dat de meeste schoolbesturen niet streven naar het aannemen van de beste leraren illustreert waarom een school niet gerund moet worden als een bedrijf. Een bedrijf neemt risico's met haar eigen geld (niet met belastingsgeld) en moet haar produkt zien te verkopen aan kritische consumenten die voor een alternatief kunnen kiezen (in plaats van dat er een gedwonge afname van het produkt is ongeacht de kwaliteit van het produkt).
Veel zou opgelost zijn wanneer de overheid bepaalt voor welk niveau welke leraar vereist is, welk saalris die leraar krijgt, hoeveel procent van het geld naar het primaire proces gaat en wat de maximale bestuurderssalarissen zijn. Sterker nog, misschien moeten die schoolbestuurders maar gewoon een werknemer worden bij de overheid. Gefuseerde scholen kunnen weer gedefuseerd worden maar wat doe je met al die immens grote schoolgebouwen? Het zal tijd kosten om grote scholen te vervangen door meerdere kleine schooltjes. Tot die tijd zitten we met schoolbesturen opgescheept die met ons geld ondernemertje spelen terwijl het produkt toch wordt afgenomen hoe slecht de kwaliteit ook is, de macht van die besturen moet dan ook dringend worden ingeperkt. Het CDA wil dit niet (maatschappelijk middenveld), de VVD ook niet (´liberalisme`).

Ik heb niets tegen grotere scholen maar het probleem is dat in het huidige onderwijs de scholen t.g.v. fusies dermate groot zijn geworden dat je een kleilaag aan bestuurders nodig hebt. Samen met die bestuurders, die wel erg veel salaris vragen, is er een kleilaag aan afdelingen en bureaucratie ontstaan. Er zijn nu scholengemeenschappen die een ICT-, een PR- en een HR-afdeling hebben (HR = Human Resources = duur woord voor personeel regelen). Dat is allesbehalve efficiënt. Bij een kleinere school kan een klein deel van de (voormalige) leraren al dit soort zaken regelen en heb je niet al die flauwekul nodig. Niet dat een PR-afdeling nu wel nodig is.
#NoDAPL
  vrijdag 11 maart 2011 @ 20:54:15 #190
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_93974703
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen? Zou hij op volwassen leeftijd net zo soepel in een paar jaar tijd Duits kunnen leren? We weten allemaal dat kinderen veel gemakkelijker dit soort vakken onder de knie krijgen. Dat je op het VWO slechte les krijgt in geschiedenis, aardrijkskunde, biologie of scheikunde, dat vind ik jammer maar dit valt nog vrij gemakkelijk later te repareren voor wie dat wil. Voor wiskunde en vreemde talen gaat dat al heel wat moeilijker. Ik vind het misdadig om kinderen met zo'n achterstand aan een studie te laten starten en hen dan ook nog eens te straffen als ze met die slechte basis meer dan een jaar te lang over hun studie doen.
#NoDAPL
pi_94055750
Ik moet voor een beschouwing voordelen vinden voor de aanpak van langstudeerders.Alleen vind ik geen Kamerlid/partij die het goed vind, wie kwam eigelijk nou met dat idee?.... mvg
---
  zondag 13 maart 2011 @ 18:17:58 #192
336790 dotCommunism
taxes? TAXES!?
pi_94055827
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef idontwannastop het volgende:
Ik moet voor een beschouwing voordelen vinden voor de aanpak van langstudeerders.Alleen vind ik geen Kamerlid/partij die het goed vind, wie kwam eigelijk nou met dat idee?.... mvg
Zoek wat interviews met Zijlstra. Idee kwam van het CDA btw.
pi_94055875
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef idontwannastop het volgende:
beter zoeken.

ik wil een ieder dan ook aanraden om niet op bovenstaande post te reageren :')
Ja doei.
  zondag 13 maart 2011 @ 18:21:34 #194
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_94056024
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen? Zou hij op volwassen leeftijd net zo soepel in een paar jaar tijd Duits kunnen leren? We weten allemaal dat kinderen veel gemakkelijker dit soort vakken onder de knie krijgen.
Ik heb eerder het idee dat het omgekeerde het geval is. Oudere mensen, met meer kennis en ervaring, leren sneller.

Ik weet nu hoe dingen aanleren in het algemeen gaat, hoe ik een bepaald probleem aan kan pakken, en ik heb wat meer aanknopingspunten.

Als kind was ik zo slecht in wiskunde dat ik het in 3 MAVO heb laten vallen. Nooit meer wiskunde op het VO gehad. Nu heb ik een 9 gehaald met het bestuderen van een stuk automatentheorie (al zal dat een vrij makkelijk deelgebied van de wiskunde zijn).
pi_94056031
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:17 schreef dotCommunism het volgende:

[..]

Zoek wat interviews met Zijlstra. Idee kwam van het CDA btw.
bedankt.
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:18 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

beter zoeken.

ik wil een ieder dan ook aanraden om niet op bovenstaande post te reageren :')
Zal ik doen, had even wat hulp nodig zodat ik het sneller af kon hebben :P
---
pi_94056156
hup, aan 't werk en vervuil dit topic niet verder :')
Ja doei.
pi_94061129
Sorry dat ik stoor :@ Een klein vraagje, is de volkskrant opinie http://opinie.volkskrant.(...)enk_en_Ingrid_junior ook als een betrouwbare bron te gebruiken voor een beschouwing? :@ ik weet dat wij geen telegraaf mogen gebruiken maar die Opinie weet ik niet
---
  zondag 13 maart 2011 @ 21:18:05 #198
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_94066697
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:55 schreef idontwannastop het volgende:
Sorry dat ik stoor :@ Een klein vraagje, is de volkskrant opinie http://opinie.volkskrant.(...)enk_en_Ingrid_junior ook als een betrouwbare bron te gebruiken voor een beschouwing? :@ ik weet dat wij geen telegraaf mogen gebruiken maar die Opinie weet ik niet
Als je leraar al zo willekeurig is dat hij/zij alleen de telegraaf afwijst dan kan je dat beter aan hem/haar vragen :')
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_94076264
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 20:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, zou iemand die zes jaar lang slecht wiskunde-onderwijs heeft gekregen op zijn 18de in een jaar tijd die achterstand kunnen inhalen?
Ben ik op dit moment mee bezig :P
Ik ben op het VMBO-k begonnen en zit momenteel op het VWO (vavo) in 6 VWO om mijn wiskunde-b te halen. (Toelatingseis van de UTwente voor TI met een HBO propedeuse)
Heb totaal 5 jaar wiskunde onderwijs gehad, waarvan 4 jaar op het VMBO en 1 jaar op het HBO. Omdat er in mijn MBO opleiding geen wiskunde zat is er een flink gat ontstaan. De wiskunde op het HBO zat kwa niveau iets boven de wiskunde-b die op de havo gegeven wordt, maar is wel een stuk minder breed en vooral gericht op de informatica.

Ik merk vooral dat ik een mega, maar dan ook echt mega achterstand heb in vergelijking met mijn klasgenoten die veelal 6 jaar VWO hebben gedaan en zijn gezakt voor hun centraal examen, waardoor ze nu een jaar herkansen om het nog eens te proberen. Ik moet momenteel mijn eerste voldoende nog halen, hoewel ik wel optimistisch ben dat mijn kennis rond de zomer op een "voldoende" niveau zit doordat mijn cijfers wel een stijgende lijn laten zien (2,3; 2,7; 3,4; 3,9, 4,6). Ik kan dan ook nog voor het CD gaan om toegelaten te worden.

Het grote probleem zit hem vooral in de basis. Zaken als differentieren, primitiveren en logaritmes worden op het vmbo gewoon niet behandeld. Nu is het geen rocketscience, maar als ik dan start in VWO 6, en we beginnen met een hoofdstuk over het oplossen van 3e-graads vergelijkingen van logaritmes met grondgetal e, dan zie je de problemen al aankomen :+ Ik merk vooral dat nu de basis er redelijk ligt, de stof ook steeds "logischer" wordt, en de rest steeds makkelijker te begrijpen wordt.

*Ik ben trouwens 21, maar ik denk dat bovenstaande verhaal redelijk overeen zal komen met een 18 jarige die 6 jaar lang slechte wiskunde heeft gehad. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 23:48:21 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 01:02:31 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_94078905
Eerst en vooral wens ik je veel succes! Al is het maar omdat je probeert qua onderwijs eruit probeert te halen wat er in zit.
Wat is het gewicht van de cijfers voor de toetsen die je tot nu toe hebt gehad en hoeveel toetsen krijg je nog met welk gewicht?

Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat iemand die voor VMBO-K wordt aangemeld probleemloos het eerste jaar van het HBO haalt. Het HBO is gemakkelijker geworden in vergelijking met vroeger maar jij zal zeker ook onterecht en onnodig naar het VMBO-K zijn gestuurd wat mijn twijfels over de kwaliteit van de CITO-toets bevestigt, ik had daar al veel twijfels over om tal van redenen die ik hier elders al heb gepost. Ook uit jouw tekst kan ik afleiden dat jij zeker niet op dat niveau thuishoort. Dat maakt mij nieuwsgierig hoe dat heeft kunnen gebeuren. Dyslexie en/of slecht taalonderwijs waardoor je slecht presteerde op de CITO-toets?

quote:
Zaken als differentieren, primitiveren en logaritmes worden op het vmbo gewoon niet behandeld.
Als ik jouw verhaal goed interpreteer dan heb jij de volgende route afgelegd: VMBO-K ---> MBO-4 ---> eerste jaar HBO
Jij volgt nu wiskunde met VWO-boekjes zonder dat je wiskunde op HAVO-niveau hebt gekregen. Aangezien het HBO niet alle HAVO-wiskunde behandelt is het extra lastig om wiskunde te volgen op VWO-niveau. Ik vraag me echter af hoe de aansluiting 4-VMBO-T ---> 4-HAVO is.

Tip:
- http://wortel.tue.nl/html/
- http://wiskunde-interactief.be/

Nog een tip via pm.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')