Ach ja soms heb ik met een MC tentamen ook van: Zo makkelijk kan het toch niet zijn? Dit is de uni! En dan ga ik doordenken en heb ik het daarom juist fout. Vooral bij eerstejaars pretstudie.quote:
Maar waarschijnlijk de waarheid.quote:
Dat dus inderdaad.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:03 schreef speknek het volgende:
Het probleem van studies als psychologie is ook gewoon dat er veel te veel studenten zijn, daardoor kunnen de docenten niet de individuele aandacht geven die nodig is en ben je maar voortdurend het niveau aan het verlagen om de boel niet in het honderd te laten lopen. Maar grote aantallen studenten worden weer aangemoedigd, omdat je daarvoor geld krijgt en dat nodig hebt om een staff te draaien om onderzoek te doen.
Als samenleving hebben we ook niets aan drieduizend Imiddelmatige) psychologie masters per jaar, op zulke studies zou je gewoon een numerus fixus moeten zetten (en op dingen als medicijnen er weer vanaf halen).
Sja, als natuurkunde er niet in wil omdat je Newton's wetten zelf al hebt beredeneerd.. Moet je wel heel geniaal zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:18 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk de waarheid.
Veel mensen denken dat ze heel intelligent zijn, maar de wereld om hun heen niet begrijpt wat ze bedoelen, of dat mensen niet de genialiteit erkennen van hun ideeën. Dat ze niet theoriën kunnen stampen zoals je op school/uni doet(wat dus niet zo is), omdat ze het waanbeeld hebben dat ze dingen beter snappen. Dat zijn vaak mensen die 'alles heel snel door hebben, maar dan geen hoge punten halen omdat het ze niet meer interesseert zodra ze het door hebben'.
Jammer dat die mensen vrijwel nooit de echte beta-kant opgaan.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:28 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Sja, als natuurkunde er niet in wil omdat je Newton's wetten zelf al hebt beredeneerd.. Moet je wel heel geniaal zijn.
Zelfde slag mensen die beweert dat 'ze niet kunnen leren wat er in boekjes staat' omdat ze 'te kritisch zijn en zelf nadenken'.
Maar nogmaals, dat je fouten maakt omdat je te ver doordenkt da's zo bijzonder nog niet hoor.
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:34 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Jammer dat die mensen vrijwel nooit de echte beta-kant opgaan.
Eens kijken wat er van die gedachtes overblijft als je ze ook echt kunt testen en controlleren.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:18 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk de waarheid.
Veel mensen denken dat ze heel intelligent zijn, maar de wereld om hun heen niet begrijpt wat ze bedoelen, of dat mensen niet de genialiteit erkennen van hun ideeën. Dat ze niet theoriën kunnen stampen zoals je op school/uni doet(wat dus niet zo is), omdat ze het waanbeeld hebben dat ze dingen beter snappen. Dat zijn vaak mensen die 'alles heel snel door hebben, maar dan geen hoge punten halen omdat het ze niet meer interesseert zodra ze het door hebben'.
Zooo herkenbaar.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.
Tuurlijkquote:Op woensdag 9 maart 2011 23:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En de mensen die wel hoge cijfers halen zijn niet slim, dat zijn schapen die de meester nablaten.
Dat is anders het hele idee van tentamens: het reproduceren van stof.quote:
Op de middelbare school heb je gelijk.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:16 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat is anders het hele idee van tentamens: het reproduceren van stof.
Och, bij mijn opleiding is puur reproduceren ook niet zaligmakend richting je diploma.quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:19 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Op de middelbare school heb je gelijk.
Op de universiteit ligt het aan de opleiding die je volgt, daarom haalde ik er ook een beta opleiding bij.
Bedoel je dat de mensen op de uni vooral mensen met hogere cijfers zijn, van het leergieriger/streberig soort?quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:56 schreef msnk het volgende:
Ik ben bang dat ze het over een ander, veel extremere, boeg zullen gooien en daar is niemand, behalve de snobs, bij gebaat
Mijn opmerking sloeg op een bepaald soort mensen dat in vage gedachtes blijft hangen en ervan overtuigd zijn dat die gedachtes geniaal/slim zijn. Dat zijzelf slim zijn, maar ze nou eenmaal niet begrepen worden en ze te slim zijn om wat simpele theoriën te reproduceren (lees: falen voor tentamens). Daarom zou een beta-studie perfect zijn voor die mensen: Nu kan je die vage theoriën opschrijven en controlleren!quote:Op donderdag 10 maart 2011 09:24 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Och, bij mijn opleiding is puur reproduceren ook niet zaligmakend richting je diploma.
Ik studeer Engels en los van wat vakken waarvan je gewoon de feiten moet weten (Phonology, Phonetics, Grammatica, Academic Writing) zijn het juist de literatuur-, geschiedenis- en sociologische vakken waarbij er geen vast antwoord op de vragen is en het neer komt op het toepassen van datgene wat je aan kennis hebt opgedaan in de voorgaande weken. Sommige mensen (de reproduceerders) raken hélemaal in paniek als de docent bij het bespreken van opdrachten of andere shit zegt 'ja, er is niet echt één antwoord: beargumenteer jouw visie met dingen die je geleerd hebt en tegen bent gekomen, zowel in de colleges als in 'de echte wereld' en je komt een heel eind.' en vragen dan aan de docent 'Ja, maar ik heb toch echt één antwoord nodig dat goed is.... '
Ja, dan haal je veel goede cijfers, als je alle 'goede antwoorden uit je hoofd leert', maar ben je dan later wat waard als je de dingen die je geleerd hebt buiten de in de opdrachten gestelde kaders moet toepassen?
Statistisch blijkt dat op technische universiteiten de cijfers voor natuurkunde en wiskunde op het VWO heel goede indicatoren zijn voor succes tijdens de studie. Slechts zo'n 10% van alle studenten die ofwel NG hebben gedaan of minder dan een 8 gemiddeld stonden voor natuurkunde en wiskunde blijft over na het eerste jaar (deze cijfers zijn wel voor een hard core beta studie, mogelijk ligt het iets anders bij TBK of Bouwkunde en wellicht dat het voor niet-beta studies wel helemaal anders ligt, dat weet ik niet).quote:Op donderdag 10 maart 2011 15:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hogere cijfers op niveau X zeggen niets over je prestaties op niveau X+1.
Er zijn mensen die op het vroegere MAVO alleen maar negens haalden, op het HAVO zessen haalden en op het VWO kansloos zakten. Er zijn ook mensen die op alle drie die niveaus gemiddeld een zeven haalden.
Ik denk dat universiteiten een cum laude/honours HBO student echt niet zullen weigeren omdat zij ook wel door hebben dat niet alle HBO ers per definitie het niveau omlaag halen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:02 schreef msnk het volgende:
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
Vraagje voor iedereen: vinden jullie het erg paranoïde (of wellicht gewoon onwetendheid?) om te denken dat universiteiten juist zoveel mogelijk HBO-propedeuse studenten buiten de deur wil houden vanwege een verhoogd risico op boetes of anders dat men gewoon van mening is dat ze daar niet thuishoren/niets bijdragen?
Dat is al zo. Sommige HBOs zijn nogo bij masters.quote:Op donderdag 10 maart 2011 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan me voorstellen dat universiteiten ook onderscheid gaan maken naargelang de school waaraan je (dat jaar van) die HBO-opleiding hebt gevolgd.
Ook nadat je eerst de gehele universitaire bachelor hebt afgerond? Want het ging hier om mensen die middels een HBO-propedeuse in willen stromen, en dat kan sowieso niet bij een master, voor zover ik weetquote:Op donderdag 10 maart 2011 16:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is al zo. Sommige HBOs zijn nogo bij masters.
Volg het geld is altijd het devies, dus universiteiten willen HBO'ers weren omdat hun uitvalkans behoorlijk hoog is, en ze dus teveel kosten.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:02 schreef msnk het volgende:
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
Vraagje voor iedereen: vinden jullie het erg paranoïde (of wellicht gewoon onwetendheid?) om te denken dat universiteiten juist zoveel mogelijk HBO-propedeuse studenten buiten de deur wil houden vanwege een verhoogd risico op boetes of anders dat men gewoon van mening is dat ze daar niet thuishoren/niets bijdragen?
Yep, dat dacht ik dus zelf ook! Vandaar ook mijn vraag.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:33 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Volg het geld is altijd het devies, dus universiteiten willen HBO'ers weren omdat hun uitvalkans behoorlijk hoog is, en ze dus teveel kosten.
quote:
Eh ja, dat bedoelde ik inderdaad.quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:29 schreef msnk het volgende:
Ik neem aan dat jij mensen bedoelt die een HBO-bachelor hebben afgerond?
Het begint nu wel echt een dieptepunt te bereiken.quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:02 schreef dotCommunism het volgende:
Als er nog mensen zijn die roepen, net als Rutte en Zijlstra doen, dat er best wel op overhead e.d. bezuinigd kan worden:
[..]
De meeste HBO'ers zijn ongeschikt voor een WO-studie.quote:Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |