Tegelijk willen ze die paar goede HBO'ers wel hebben. Logische oplossing: strengere selectie voor 1-HBO'ers dan voor VWO'ers.
quote:
Bram, je klinkt erg optimistisch over de kansen van studenten die middels een HBO-propedeuse alsnog naar de universiteit willen gaan, klopt dat? En is dit nog ergens op gebaseerd?
De meeste HBO'ers zijn ongeschikt voor een WO-studie.
De WO-opleidingen zijn in Nederland afgestemd op ongeveer de 5%-20% slimsten terwijl die leerlingen die net iets slimmer zijn dan het gemiddelde HAVO-examen doen. Dat zegt genoeg.
![verdelingexaminandi1971.jpg]()
Ik ben er optimistisch over dat de
goede HBO'ers de kans zullen blijven krijgen om aan een universiteit een studie te starten, zij het misschien niet voor elke opleiding bij elke universiteit. Ik kan me wel voorstellen dat ze van bepaalde HBO-opleidingen helemaal geen studenten aannemen maar de goede studenten zullen dan ook wel kiezen voor die opleidingen waarvan de universiteiten wel studenten aannemen.
Waar ik dit op baseer? Universiteiten laten de goede studenten niet links liggen, dat zou in het nadeel zijn van de universiteiten. Momenteel zijn universiteiten al buitengewoon soepel met het toelaten van HBO-studenten, naar mijn mening veel te soepel. Neem bijvoorbeeld de TU/e en Fontys. Studenten van Fontys, een HBO-school die voor de technische en exacte opleidingen een vrij slechte reputatie heeft (ik wil dat op verzoek wel staven met wat links), mogen al tijdens hun studie aan die school een minor volgen bij de TU. Als ze dat doen dan mogen ze na hun 4 jaar HBO-school, wat echt niet gelijkwaardig is aan 3 jaar TU, dremepelloos doorstromen naar de masters van die TU.
Studenten die niet die minor volgen hoeven slechts een schakelprogramma van een 30 studiepunten te volgen. De universiteiten hebben met het huidige financieringsmodel maar wat graag zoveel mogelijk studenten die de studie kunnen beëindigen aangezien dit geld oplevert en ze geven studenten dan ook het voordeel van de twijfel.
In mijn ogen zijn de volgende maatregelen voor ons onderwijs het meest dringend en noodzakelijk:
- universitair geschoolde eerstegraadsleraren verplicht stellen vanaf 4-HAVO, om mee te beginnen
- minimaal LC (salarisschaal: er zijn er 4 voor het onderwijs, twee lagere en twee hogere) verplichten voor eerstegraadsleraren met doorgroei naar LD
- het financieringsmodel van het hoger onderwijs dusdanig wijzigen dat de inkomsten van de universiteiten niet afhankelijk zijn van het aantal studenten of het aantal geslaagde studenten.
De eerste twee maatregelen zijn nodig om het niveau van het voortgezet onderwijs weer te herstellen. De laatste maatregel is nodig om de universitaire opleidingen onafhankelijk te maken van het niveau van het VWO en het HBO en het niveau van het HBO onafhankelijk te maken van het niveau van het MBO en het HAVO.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 10-03-2011 19:04:23 (zin verbeterd) ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL