Daarom.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:35 schreef truepositive het volgende:
[..]
Het is gewoon iets wat enorm veel spanningen verzoorzaakt. Relax, blijf positief, en als al het andere faalt bekijk het dan vanuit een wat egoistisch oogpunt: wij zijn waarschijnlijk safe, wat er ook gebeurt
Oh, dat had ik gemist. Wist alleen dat het niet meer mogelijk was om water in het vat te gieten.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:38 schreef M1stral het volgende:
Hmm, ik had begrepen dat het niet meer mogelijk was te venten, dus dan blijft de druk toch aanwezig?
Technische interesse hequote:Op maandag 14 maart 2011 19:35 schreef Asschen_sukar het volgende:
Het topic trekt duidelijk de (rontgen)laboranten aan
nuclides*quote:Op maandag 14 maart 2011 19:39 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Technische interesse he![]()
Alhoewel ik moet toegeven dan ik al meer dan 4 jaar niet meer met radioactieve isotopen heb gewerkt..
Japanners lezen hier niet hoor. En er is helemaal nauwelijks info vanuit de overheid. Het meeste dat hier wordt gepost komt van BBC of overige internationale nieuwssites. Dus jouw kruistocht tegen overheids-propaganda kun je prima ergens voeren zonder geinteresseerden in actuele updates over de situatie in Japan lastig te vallen.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:41 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ik ben teleurgesteld dat bepaalde users liever de overheid-versie van de feiten ondersteunen dan als soevereine onafhankelijke mannen te staan voor informatie. Meer niet.
Verder probeer ik het aantal slachtoffers in Japan te beperken door nieuwsberichten van bijvoorbeeld de Franse Ambassades te posten, die mensen aanmoedigt te vertrekken uit Tokio.
Maar dat wordt door bepaalde mensen afgedaan als het "verzieken van topics" enzo.
Uh... laat me raden... bij Mc Donalds?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:44 schreef Asschen_sukar het volgende:
Om een luchtige toon aan te slaan ..
waar werken de rontgenlabo's uit dit topic eigenlijk?
Ook met Kobalt-60 ? Daar hadden ze het bij Mythbusters een keer over dat het een heel lijp goedje is. En daar deden ze dan kakkerlakken en fruitvliegjes mee bestralen.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:39 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Technische interesse he![]()
Alhoewel ik moet toegeven dan ik al meer dan 4 jaar niet meer met radioactieve isotopen heb gewerkt..
Wil je deze eens posten, want daar ben ik oprecht benieuwd naar.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:45 schreef Salvad0R het volgende:
er zijn talloze beelden van keiharde explosies in reactoren zelf,
De franse ambassades zeggen dat mensen pas uit Tokio weg moeten gaan als er een wolk van radioactief materiaal die kant op gaat, als ik me niet vergis.quote:Franse Ambassades moedigen burgers aan te vertrekken uit Tokio... En dan gaat het zeker om mijn manier van posten? Flikker toch Op man!
Wel.., isotopen: zelde nummer aan protonen, maar verschillend nummer aan neutronen. Ik heb gewerkt met 32-P, 13-C en 3-H (tritium).quote:
Oh... da's gek, de britten moeten dan juist blijven.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:46 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
De franse ambassades zeggen dat mensen pas uit Tokio weg moeten gaan als er een wolk van radioactief materiaal die kant op gaat, als ik me niet vergis.
quote:Update 19.31: De Franse nucleaire waakhond ASN schaalt de situatie bij de kernreactor No.3 van Fukushima als een niveau vier incident, meldt de BBC. Dat betekent dat het hier gaat om een een ramp met lokale gevolgen. Als de situatie uit de hand loopt kan ASN het niveau opschalen naar niveau vijf of zes. Bij niveau vijf komt er een beperkte hoeveelheid radioactief materiaal vrij, wat kan leiden tot enkele doden en bij niveau zes komt er een significante hoeveelheid radioactief materiaal vrij. In een eerder bericht schreven we dat ASN de situatie al als een niveau vijf of zes bestempelde, dat klopte niet.
In Berlijn gingen vandaag betogers de straat op om te demonstreren tegen voorgenomen plannen van de Duitse regering om kerncentrales langer open te houden. Bondskanselier Merkel heeft de beslissing daartoe drie maanden uitgesteld.
Betogers in Berlijn demonstreren tegen mogelijke plannen om kerncentrales in Duitsland langer open te houden (Foto: AFP / Johannes Eisele)
maar dat lijkt me op zich vrij logisch. t frappante is dat frankrijk daar blijkbaar rekening mee schijnt te houden.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:46 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Wil je deze eens posten, want daar ben ik oprecht benieuwd naar.
[..]
De franse ambassades zeggen dat mensen pas uit Tokio weg moeten gaan als er een wolk van radioactief materiaal die kant op gaat, als ik me niet vergis.
Er is helemaal geen explosie in de reactor zelf geweest. Je doet alsof er een absolute wereldramp is gebeurd, maar dat is gewoon niet zo. Het is een enorm nucleair incident, maar vooralsnog lijkt de uitstraling van radioactief materiaal mee te vallen. En laten we hopen dat het in de reactor blijft.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:45 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Wat is er nou relevant aan welke verhalen ik ken?!
Wat maakt het voor de mensen in Japan uit hoe "dom" jij mij vindt?
Kap eens met die ad hominem-manier van posten, het komt me de strot uit. Rods zijn versmolten, er zijn talloze beelden van keiharde explosies in reactoren zelf, Franse Ambassades moedigen burgers aan te vertrekken uit Tokio... En dan gaat het zeker om mijn manier van posten? Flikker toch Op man!
Ik wist dus ook nog niet dat het een hoax was.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:08 schreef Salvad0R het volgende:
Het enige wat trouwens een Hoax is aan dat plaatje is kennelijk het logo van dat Australische instituut. Atmosferische winden bereiken het continent van USA weldegelijk binnen zeven dagen.
Britten en Fransen zijn het volgens mij nog nooit eens geweestquote:Op maandag 14 maart 2011 19:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
Oh... da's gek, de britten moeten dan juist blijven.
Wel, ik ben, *ahum*, momenteel op zoek naar een nieuwe baan in biochemisch onderzoekquote:Op maandag 14 maart 2011 19:44 schreef Asschen_sukar het volgende:
Om een luchtige toon aan te slaan ..
waar werken de rontgenlabo's uit dit topic eigenlijk?
De Franse Ambassades moedigen mensen op dit moment aan uit Tokio te vertrekken in het geval dat radioactieve wolken richting Tokio drijven.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:46 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Wil je deze eens posten, want daar ben ik oprecht benieuwd naar.
[..]
Dat zijn explosies buiten de reactoren.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:49 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
De Franse Ambassades moedigen mensen op dit moment aan uit Tokio te vertrekken in het geval dat radioactieve wolken richting Tokio drijven.
Beelden van explosies in reactoren:
^reactor #3
^reactor #1
Ik neem aan dat je 14C bedoelt. 13C is een stabiele koolstofisotoop.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:47 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wel.., isotopen: zelde nummer aan protonen, maar verschillend nummer aan neutronen. Ik heb gewerkt met 32-P, 13-C en 3-H (tritium).
Wat versta jij onder de reactor wijsneus?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:49 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
De Franse Ambassades moedigen mensen op dit moment aan uit Tokio te vertrekken in het geval dat radioactieve wolken richting Tokio drijven.
Beelden van explosies in reactoren:
^reactor #3
^reactor #1
Dus in feite zeggen ze niet dat ze nu moeten vertrekken, en breng je het wat gekleurd.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:49 schreef Salvad0R het volgende:
Dat zijn de gebouwen zelf die ontploffen, en niet de reactor zelf. De reactor zit nog veilig in het vat.quote:Beelden van explosies in reactoren:
^reactor #3
^reactor #1
Jij kan ook alleen maar informatie bagatelliseren. Geen enkele insteek van eventueel gevaar voor de mensen van Japan, bij jou is het alleen maar dat het allemaal wel meevalt. "Move along people, nothing to see here"...quote:Op maandag 14 maart 2011 19:48 schreef frenkck het volgende:
[..]
Er is helemaal geen explosie in de reactor zelf geweest. Je doet alsof er een absolute wereldramp is gebeurd, maar dat is gewoon niet zo. Het is een enorm nucleair incident, maar vooralsnog lijkt de uitstraling van radioactief materiaal mee te vallen. En laten we hopen dat het in de reactor blijft.
Bovendien:quote:Op maandag 14 maart 2011 19:49 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Dat zijn explosies buiten de reactoren.
quote:Update 19.38: Volgens de IAEA zijn er op dit moment nog geen aanwijzingen dat er een meltdown plaatsvindt, meldt Reuters.
Ik snap wat je bedoelt, en dit is serieus tof discussiemateriaal. Een isotoop is altijd een nuclide, maar een nuclide is niet altijd een isotoop, je hebt het altijd over een isotoop van X of isotopen Y/Z. Omdat het niet vergelijkend/verschillend is spreek je dus over radionuclides, en niet radioisotopen.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:47 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wel.., isotopen: zelde nummer aan protonen, maar verschillend nummer aan neutronen. Ik heb gewerkt met 32-P, 13-C en 3-H (tritium).
De media klopt dit ontzettend op, er zijn 9 gewonden thats it.quote:
Jij beschuldigde anderen van ad hominems?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:51 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Jij kan ook alleen maar informatie bagatelliseren. Geen enkele insteek van eventueel gevaar voor de mensen van Japan, bij jou is het alleen maar dat het allemaal wel meevalt. "Move along people, nothing to see here"...
Radioactivity Detected 60 Miles From Fukushima Power Plant
http://seattletimes.nwsou(...)916_quakenuke14.html
Dat komt door de stoomwolk die ze eerder dit weekend een aantal keer lieten ontsnappen om de druk te verminderen.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:51 schreef Salvad0R het volgende:
En wat staat daar?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:51 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Jij kan ook alleen maar informatie bagatelliseren. Geen enkele insteek van eventueel gevaar voor de mensen van Japan, bij jou is het alleen maar dat het allemaal wel meevalt. "Move along people, nothing to see here"...
Dat is toch precies wat ik ook zeg? Kleine hoeveelheden. Ik ontken zeker niet dat er radioactief materiaal naar buiten wordt geblazen.quote:Pentagon officials reported Sunday that helicopters flying 60 miles from the Fukushima Daiichi nuclear plant picked up small amounts of radioactive particulates still being analyzed, but presumed to include cesium-137 and iodine-121 suggesting widening environmental contamination.
Dat is wel goed nieuws, mocht inmiddels ook wel weer eens.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:52 schreef krullendoos het volgende:
BREAKING NEWS: Work resumes to inject seawater into troubled reactor unit: TEPCO
bron http://english.kyodonews.jp/
Je weet dat de centrales stoom hebben afgeblazen om ze te koelen, en dat daarbij radioactiviteit vrijkomt? Je weet dat dit in noodsituaties vaker gebeurd?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:51 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Heftig hoor.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:53 schreef Perrin het volgende:
Nothing is ever easy
1839: UK nuclear expert John Large tells the BBC that the wind direction off the east coast of Japan is moving round to the south, which could take any radioactive plume from the Fukushima plant over the Tokyo region.
Bron: http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12307698
quote:Op maandag 14 maart 2011 19:38 schreef truepositive het volgende:
Een beetje positiviteit zou geen kwaad kunnen
Foutje, ik bedoelde idd de 14C. Maar ik heb het ook niet zoveel gebruikt. Ik heb voornamelijk met tritium en 32P gewerkt. Het laatste is lastig te gebruiken, want heeft een halveringstijd van zo'n 2 weken. Na 4 weken kon ik het al niet meer gebruiken. zonde..quote:Op maandag 14 maart 2011 19:50 schreef freako het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je 14C bedoelt. 13C is een stabiele koolstofisotoop.
Ik had ergens gelezen dat de radioactieve stoffen die afgeventileerd moesten worden van kortlevende duur zouden moeten zijn. Dat is dan toch niet overeenkomstig met straling gevonden op 60 km afstand?quote:Op maandag 14 maart 2011 19:53 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat komt door de stoomwolk die ze eerder dit weekend een aantal keer lieten ontsnappen om de druk te verminderen.
Kunnen we het weer over Japan hebben? Ik snap niets van jullie onderwerp..quote:Op maandag 14 maart 2011 19:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Foutje, ik bedoelde idd de 14C. Maar ik heb het ook niet zoveel gebruikt. Ik heb voornamelijk met tritium en 32P gewerkt. Het laatste is lastig te gebruiken, want heeft een halveringstijd van zo'n 2 weken. Na 4 weken kon ik het al niet meer gebruiken. zonde..
Dat vraag ik me af, of er nu echt geen paniek is. Het wordt in ieder geval niet op tv uitgezonden, maar of het er ook echt niet is, ik betwijfel het.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:55 schreef capricia het volgende:
Heftig hoor.
Ik ben verbaasd dat de Japanners gewoon rustig blijven. Ik zou allang zo ver mogelijk op vakantie gaan... Maar geen paniek daar, tot nu toe.
Het is tevens gisteren al bevestigdquote:
quote:It
happened an explosion, by mixing hydrogen-gas (generated by
H2O + high-temperature-metal interaction inside reactor) and
oxygen gas at the outside of the reactor steel-container,
which destroyed the concrete walls of the #1 plant building.
The reactor container vessel and reactor vessel were looked
not damaged.
volledig bericht
Heb ik ook gelezen,idd.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:56 schreef M1stral het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat de radioactieve stoffen die afgeventileerd moesten worden van kortlevende duur zouden moeten zijn. Dat is dan toch niet overeenkomstig met straling gevonden op 60 km afstand?
Ik zit overigens niet te wachten op een ramp, maar dit is wat ik van een blog gelezen heb enige dagen geleden.
dit zegt alex jones ook,maar die wordt hier voor gek verklaart.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:48 schreef capricia het volgende:
URGENT: Radiation 1,000 times higher than normal detected at nuke plant
TOKYO, March 12, Kyodo
The amount of radiation reached around 1,000 times the normal level Saturday in the control room of the No. 1 reactor of the Fukushima No. 1 nuclear power plant, the Nuclear and Industrial Safety Agency said.
The discovery suggests radioactive steam could spread around the facility operated by Tokyo Electric Power Co.
==Kyodo
Je zou daar maar moeten werken in de control room. Respect voor die mensen.
Dat is ook al lang bekende informatie.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:56 schreef Salvad0R het volgende:
The discovery of the two radioactive isotopes, cesium-137 and iodine-121, can only mean one thing, according to the Seattle Times: “One or more of the reactor cores is badly damaged and at least partially melted down.”
Uit hetzelfde Seattle Times bericht.
Inderdaad, ik begin het nu wel een beetje somber in te zien, dacht eerst dat het wel onder controle was maar weet nu niet meer 100% zeker dat alles met een sisser afloopt, Dat gezegd denk ik dat het beter is om de updates hier te volgen: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/14/liveverslagjapan/ Hun bronnen zijn het IAEA en Reuters, die heb ik nog geen sensatie verhalen zien maken. Natuurlijk is er radioactief materiaal uitgestoten, er is immers al verteld dat ze druk hebben laten ontsnappen. Het verschil tussen verhoogde doses en gevaarlijke doses schijnt heel moeilijk te zijn.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:52 schreef Temlin het volgende:
[..]
De media klopt dit ontzettend op, er zijn 9 gewonden thats it.
Dat was zaterdag al het geval, en werd toen al bevestigd dat er mogelijk een partial meltdown is geweest. Ze zijn toen zeewater die reactor in gaan gooien, waardoor de druk en temperatuur terug liep, en de meltdown gestopt is.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:56 schreef Salvad0R het volgende:
The discovery of the two radioactive isotopes, cesium-137 and iodine-121, can only mean one thing, according to the Seattle Times: “One or more of the reactor cores is badly damaged and at least partially melted down.”
Uit hetzelfde Seattle Times bericht.
Van die 200.000 geevacueerden komt ook taal noch teken naar buiten.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:56 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af, of er nu echt geen paniek is. Het wordt in ieder geval niet op tv uitgezonden, maar of het er ook echt niet is, ik betwijfel het.
Lol thnx! Daar had ik het idd gelezen.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:57 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Het is tevens gisteren al bevestigd
[..]
Geef het maar op om hem iets te vertellen, hij weet alles beter.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat was zaterdag al het geval, en werd toen al bevestigd dat er mogelijk een partial meltdown is geweest. Ze zijn toen zeewater die reactor in gaan gooien, waardoor de druk en temperatuur terug liep, en de meltdown gestopt is.
Maar klopt inderdaad dat er een partial meltdown geweest is. Maar dat is niet de wereldramp die jij er van maakt. Neemt niet weg dat het daar voor de omgeving wel een ramp is, dat zal niemand hier ontkennen.
Dat viel mij ook al op.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Van die 200.000 geevacueerden komt ook taal noch teken naar buiten.
Cesium 137 heeft een halveringstijd van 30 jaar geloof ik. Duurt dus 30 jaar voordat de dosis gehalveerd is. Dus dat straalt nog wel even door.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:56 schreef M1stral het volgende:
[..]
Ik had ergens gelezen dat de radioactieve stoffen die afgeventileerd moesten worden van kortlevende duur zouden moeten zijn. Dat is dan toch niet overeenkomstig met straling gevonden op 60 km afstand?
Nu ook niet dus.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:02 schreef J0kkebr0k het volgende:
Komt ie nog een keer. Gisteren deed het linkje het niet meer:
[ afbeelding ]
Dit lijkt me niet de plek om hierover te beginnen, voordat dit weer in een Pro of Anti kernenergie topic verzand. Laten we het hier aub over Japan blijven hebben.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:02 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 19.50: Hoewel de gebeurtenissen kritisch worden gevolgd, is er geen reden om het Nederlandse standpunt over kernenergie te herzien, meldt Novum. Dit maakte het ministerie van Economische Zaken bekend naar aanleiding van de situatie in Japan. Deze uitspraak betekent dat nieuwe kerncentrales in Nederland in principe mogelijk blijven.
Het gaat allemaal om het koelen van die reactoren. Zolang ze zeewater er langsheen blijven pompen, zal per dag, in principe zelfs per uur en per minuut, de kans op een meltdown afnemen. Dat afkoelen kan alleen wel een dag of tien duren en in de tussentijd kunnen er nog dingen fout gaan. Duimen dus.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 19.53: Volgens experts neemt de kans af dat er een grote hoeveelheid radioactieve straling lekt uit de getroffen reactoren in Fukushima, meldt Reuters. Maar de schoonmaakkosten zullen hoog zijn en de drie reactoren zijn niet meer bruikbaar.
is toch van belang in dit topic , dacht ik zo heb hier nog een leuke:quote:Op maandag 14 maart 2011 20:03 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet de plek om hierover te beginnen, voordat dit weer in een Pro of Anti kernenergie topic verzand. Laten we het hier aub over Japan blijven hebben.
Ja, ik ken het. Heb jaren geleden ook mijn Stralingsveiligheid niveau 5B-diploma gehaald (ik heb biochemie gestudeerd), en daarna een enkele keer experimenten met 32P gedaan, maar dat is inmiddels wel een jaar of 10 geleden.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:55 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Foutje, ik bedoelde idd de 14C. Maar ik heb het ook niet zoveel gebruikt. Ik heb voornamelijk met tritium en 32P gewerkt. Het laatste is lastig te gebruiken, want heeft een halveringstijd van zo'n 2 weken. Na 4 weken kon ik het al niet meer gebruiken. zonde..
Er was net op het nieuws dat Japan nu hulp vraagt aan het IAEA, wijs besluit, ik hoop dat het op tijd is.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:03 schreef M1stral het volgende:
Vind de berichtgevind zowiezo enorm raar.
Wisten jullie dat in eerste instantie IEAI (of hoe het ook moge heten), telefonisch op de hoogte was gebracht dat er een toestand van nood was afgekondigd? Ze hebben zich maar gewoon wijs laten maken door TEPCO dat de situatie onder controle is.
Vervolgens is TECPO de enige die duidelijkheid naar buiten kan brengen betreffende de staat van de reactoren, maar het is allemaal maar zozo wat ze updaten op die website. Net het nodige wat vermeld zou moeten worden, maar totaal geen duidelijkheid.
Alles moet naar mijn inziens en afgaand op de berichting van TECPO zelf, maar aan de verbeelding overgelaten worden. Een ding is zeker in mijn ogen. Die jongens daar weten meer dan dat ze prijsgeven.
Het is toch voor de situatie in Japan niet echt relevant?quote:Op maandag 14 maart 2011 20:05 schreef Dance99Vv het volgende:
is toch van belang in dit topic , dacht ik zo heb hier nog een leuke:
Daar twijfel ik ook niet aan, zeker als meetapparatuur en dergelijke niet meer werkt. Maar feit is dat ze mooi weer hebben verkondigd. Althans, mooier dan dat het was.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:04 schreef Asschen_sukar het volgende:
Tecpo weet het zelf ook niet gok ik. Het is nu niet zo dat je even een mannetje dat gebouw instuurt om even te kijken hoe dat vat eruit ziet
Ik zie het zo:quote:Op maandag 14 maart 2011 20:00 schreef Rp2009 het volgende:
[..]
Geef het maar op om hem iets te vertellen, hij weet alles beter.
[..]
Dat viel mij ook al op.
Jouw bron staat al in de OP.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Inderdaad, ik begin het nu wel een beetje somber in te zien, dacht eerst dat het wel onder controle was maar weet nu niet meer 100% zeker dat alles met een sisser afloopt, Dat gezegd denk ik dat het beter is om de updates hier te volgen: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/14/liveverslagjapan/ Hun bronnen zijn het IAEA en Reuters, die heb ik nog geen sensatie verhalen zien maken. Natuurlijk is er radioactief materiaal uitgestoten, er is immers al verteld dat ze druk hebben laten ontsnappen. Het verschil tussen verhoogde doses en gevaarlijke doses schijnt heel moeilijk te zijn.
*Ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die hun gelijk proberen te halen en een welles-nietes discussie voeren hier.*
Ik had mijn reactie al gepost voordat ik jouw bericht zag, maar je hebt gelijk. Het is simpelweg niet mogelijk om harde conclusies te trekken op dit moment. Gewoon de informatiestroom in de gaten houden en hopen dat alles goed afloopt. Daarna mogen de pro's en de anti's elkaar wel in de haren vliegen.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:03 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dit lijkt me niet de plek om hierover te beginnen, voordat dit weer in een Pro of Anti kernenergie topic verzand. Laten we het hier aub over Japan blijven hebben.
Wat ik nou niet begrijp: ze hebben cesium-137 and iodine-121 in de atmosfeer gevonden, maar hoe kan dat dan vrijgekomen zijn als ze beweren dat de containment (mantel van de kern) nog intact is?quote:Op maandag 14 maart 2011 20:02 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Cesium 137 heeft een halveringstijd van 30 jaar geloof ik. Duurt dus 30 jaar voordat de dosis gehalveerd is. Dus dat straalt nog wel even door.
Dat ben ik zeker met je eens, maar je kan dit ook overdrijven.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:06 schreef Salvad0R het volgende:
Ik zie het zo:
Je kan beter het gevaar van deze gebeurtenissen overschatten zodat er meer mensenlevens gered kunnen worden, dan het gevaar bagatelliseren en onderschatten, met het gevaar dat er meer mensenlevens verloren gaan.
Jij redt geen enkel mensenleven door hier de boel te overdrijven.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:06 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ik zie het zo:
Je kan beter het gevaar van deze gebeurtenissen overschatten zodat er meer mensenlevens gered kunnen worden, dan het gevaar bagatelliseren en onderschatten, met het gevaar dat er meer mensenlevens verloren gaan.
Het is ook zo lekker betrouwbaar om de bevolking hierover te laten kiezen, terwijl 99% van de mensen geen idee heeft hoe het nou precies werkt en goedkope energie als het grootst te behalen voordeel ziet.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:05 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
is toch van belang in dit topic , dacht ik zo heb hier nog een leuke:
De Nederlandse bevolking maakt zich ondertussen meer zorgen over de veiligheid van kerncentrales. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van de Wereldomroep. Twee van de drie ondervraagden denkt dat er met de Nederlandse kerncentrale ongelukken kunnen gebeuren die vergelijkbaar zijn met de problemen met enkele Japanse kerncentrales als gevolg van de aardbeving.
Het percentage mensen dat vindt dat de regering weer vergunningen moet uitgeven voor nieuwe kerncentrales is sinds oktober gedaald. Was eerst een meerderheid van 51 procent voor, nu is dat gezakt naar 47 procent. Dat is hetzelfde percentage als in 2005.
In het regeerakkoord hebben VVD en CDA zich voorstander betoond van nieuwe kerncentrales. Vorige maand maakte maakte minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) bekend dat met de bouw van een nieuwe kerncentrale nog voor 2015 kan worden gestart.
Idd, het vertroebelt alleen de feiten.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:07 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Jij redt geen enkel mensenleven door hier de boel te overdrijven.
Welk is gevaarlijker plutonium, cesium of uranium als materiaal in kernreactor's ?quote:Op maandag 14 maart 2011 20:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wat ik nou niet begrijp: ze hebben cesium-137 and iodine-121 in de atmosfeer gevonden, maar hoe kan dat dan vrijgekomen zijn als ze beweren dat de containment (mantel van de kern) nog intact is?
Die deeltjes komen terecht in het water dat in de kern zit. Dit water veranderd in stoom in die kern. Er komt nu een overdruk, en die wordt geloosd in een soort overflow ruimte.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Wat ik nou niet begrijp: ze hebben cesium-137 and iodine-121 in de atmosfeer gevonden, maar hoe kan dat dan vrijgekomen zijn als ze beweren dat de containment (mantel van de kern) nog intact is?
Hadden ze direct al moeten doen. Niets beschamends aan om aan te kloppen voor hulp in een noodsituatie.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:06 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Er was net op het nieuws dat Japan nu hulp vraagt aan het IAEA, wijs besluit, ik hoop dat het op tijd is.
Door het koelen komt er druk in de containment vessels, die druk moeten ze laten ontsnappen, dat gaat helaas gepaard met een relatief kleine hoeveelheid cesium-137 en iodine-121. Doen ze dit niet en de druk wordt te hoog dan gaat het onherroepelijk mis.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Afblazen van druk vanuit de containment vessel. Als de druk te groot wordt, laten ze stoom afblazen en daarbij komt dus ook radioactief materiaal mee.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik gok op plutonium, maar mijn kennis hiervan is niet optimaal.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Welk is gevaarlijker plutonium, cesium of uranium als materiaal in kernreactor's ?
Mens, we hebben dat plaatje alreeds gehad. Houd eens op met steeds dezelfde plaatjes neer te zetten, dat neemt alleen ruimte in beslag.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:09 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Die deeltjes komen terecht in het water dat in de kern zit. Dit water veranderd in stoom in die kern. Er komt nu een overdruk, en die wordt geloosd in een soort overflow ruimte.
Daar werd de druk ook te hoog, en die werd dan weer geloosd in het hoofdgebouw.
Dat ontplofte, en daardoor kwamen de deeltjes vrij.
Zie ook dit plaatje voor duidelijkheid:
[ afbeelding ]
Plaatje lijkt me een mooie voor in de OP?
Nee precies, hopelijk zijn ze nog op tijd. Laten we daar maar van uit gaan voorlopig.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:10 schreef M1stral het volgende:
[..]
Hadden ze direct al moeten doen. Niets beschamends aan om aan te kloppen voor hulp in een noodsituatie.
Het zeewater deed de druk stijgen, niet dalen; de ontploffing heeft de druk verlaagd.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat was zaterdag al het geval, en werd toen al bevestigd dat er mogelijk een partial meltdown is geweest. Ze zijn toen zeewater die reactor in gaan gooien, waardoor de druk en temperatuur terug liep, en de meltdown gestopt is.
Maar klopt inderdaad dat er een partial meltdown geweest is. Maar dat is niet de wereldramp die jij er van maakt. Neemt niet weg dat het daar voor de omgeving wel een ramp is, dat zal niemand hier ontkennen.
quote:Operators knew the seawater flooding would cause a pressure buildup in the reactor containment vessels — and potentially lead to an explosion — but felt they had no choice if they wanted to avoid complete meltdowns.
[..]
In some ways, the explosion at Unit 3 was not as dire as it might seem.
The blast actually lessened pressure building inside the troubled reactor, and officials said the all-important containment shell — thick concrete armor around the reactor — had not been damaged.
Plutonium, simpelweg alleen al om het feit dat deze een lagere smelttemperatuur heeft als uranium,quote:Op maandag 14 maart 2011 20:10 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Ik gok op plutonium, maar mijn kennis hiervan is niet optimaal.
In het geval van Japan is cesium overigens ook een gevaar, omdat het explosief reageert met water.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Welk is gevaarlijker plutonium, cesium of uranium als materiaal in kernreactor's ?
Cesium wordt volgens mij niet gebruikt als brandstof.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef vergezocht het volgende:
Gevaarlijker op wat voor manier?quote:Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Niet nodig om het te over- of onderschatten, niemand weet wat er gaat gebeuren.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:06 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ik zie het zo:
Maar mensen blijven steeds hetzelfde vragen, wat erg mooi door dit plaatje uitgelegd wordt.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:10 schreef vergezocht het volgende:
Mens, we hebben dat plaatje alreeds gehad. Houd eens op met steeds dezelfde plaatjes neer te zetten, dat neemt alleen ruimte in beslag.
=afvalquote:Op maandag 14 maart 2011 20:12 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Cesium wordt volgens mij niet gebruikt als brandstof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |