http://www.nrcnext.nl/blo(...)alitaire-democratie/quote:Wanneer je al eens hebt gepleit voor de afschaffing van het gelijkheidsbeginsel, een belasting op hoofddoekjes, de uitzetting van niet-Nederlanders zonder baan en de registratie van alle burgers op etniciteit, dan wordt het steeds moeilijker jezelf te overtreffen.
Van grote verontwaardiging was dan ook geen sprake toen PVV-leider Geert Wilders onlangs voorstelde om rechters niet langer voor het leven te benoemen, maar in plaats daarvan iedere zes jaar te onderwerpen aan de PVV-test: straft een rechter streng genoeg, dan mag hij aanblijven; kiest hij te vaak voor een taakstraf dan gaat hij maar “bij de sociale dienst of het Riagg” werken, aldus Wilders.
Enige commotie was toch wel te verwachten geweest. Wat de PVV-leider voorstelt, is het opheffen van de scheiding tussen rechtspraak en politiek. Niet zozeer de wet en de jurisprudentie vormen dan de grondslag voor Vrouwe Justitia, maar de politieke wind die door Nederland waait.
Schat Maurice de Hond de PVV hoog in, dan zal een rechter wel twee keer nadenken of hij de wet barmhartig interpreteert: hij wil immers zijn baan veiligstellen. Je zou het hypocriet kunnen noemen (was het Wilders niet die zijn eigen rechtszaak hekelde als ‘politiek proces’?), maar beter is het om te spreken van briljante machtspolitiek: geen ‘D66’ers in toga’ meer, maar ‘PVV’ers in toga’. De wrakingskamer zal het druk krijgen.
Nu is het mij hier niet te doen om dit voorstel op zich, maar om de strategie die erachter schuilt. Die is namelijk niet incidenteel, maar structureel: bijna alle voorstellen van de PVV voldoen eraan. Stap één in die strategie is de politisering van een maatschappelijk instituut, dat bekendstaat om zijn ‘onafhankelijkheid’ en ‘neutraliteit’. In de afgelopen zes jaar heeft Wilders op die manier bijna ieder denkbaar onderdeel van het publieke domein politiek verdacht gemaakt.
Rechters zijn D66’ers in toga; wetenschappers zijn milieuactivisten in schaapskleren; journalisten zijn PvdA’ers met een blocnootje; het Koningshuis is een spreekbuis voor de multiculticlan; het onderwijs is de indoctrinatiemachine van cultuurrelativisten; de kunstsector is een hobby van elitaire bobo’s. Met andere woorden, ieder instituut is stiekem ook onderdeel van de ‘linkse kerk’ en haar agenda.
Na deze politisering volgt meestal stap twee: het onschadelijk maken van het instituut. De PVV wil de Eerste Kamer afschaffen; de Tweede Kamer terugbrengen tot honderd leden (zodat de kiesdrempel hoger wordt); het Europees Parlement – dat Europese integratie nastreeft – ontbinden; de Publieke Omroep tot één zender beperken; wetenschappelijk onderzoek naar klimaatverandering stopzetten; de Commissie Gelijke Behandeling opheffen; de rechtspraak onder politiek toezicht plaatsen; de Koning(in) uit de regering zetten; de kunstsector aan de ‘vrije markt’ overdragen; islamitische scholen sluiten en de rest van het onderwijs centraliseren en vernationaliseren. Onlangs nog eiste Wilders zelfs het ontslag van een basisschooldirecteur die zijn leerlingen toestond het offerfeest te vieren – als ware hij de rector magnificus van heel Nederland.
Tel daarbij op dat Wilders de publieke financiering van politieke partijen wil verbieden, terwijl zijn eigen partij door het leven gaat als een ledenloze ‘beweging’ met geheime boekhouding, en je kan niet anders concluderen dan dat de PVV uit is op een samenleving die in de politicologie bekendstaat als een ‘totalitaire democratie’ – een term die in de jaren vijftig gemunt werd door de Israëlische historicus Jacob Talmon.
Let wel: de term ‘totalitair’ heeft connotaties die hier niet van toepassing zijn. Bedoeld wordt niet ‘fascisme’ of ‘dictatuur’: die vergelijkingen gaan mank. Wilders roept niet op tot geweld (en tuigdorpen zijn geen concentratiekampen).
Nee, kenmerkend voor een totalitaire democratie is dat het “de reikwijdte van de politiek uitbreidt tot alle aspecten van het menselijke bestaan”, aldus Talmon. “Het beschouwt alle menselijke gedachten en handelingen als ‘sociaal betekenisvol’ – en daarom als onderdeel van het politieke domein.”
Dat is, ironisch genoeg, niet alleen een treffende samenvatting van revolutionaire, communistische en radicaal-linkse stellingnames uit het verleden (‘Het persoonlijke is politiek’), maar ook van Wilders’ gedachtegoed. Ook hij ziet in iedere uitspraak of handeling politieke significantie: iedere kritische vraag die een journalist stelt, is een teken van (linkse) vooringenomenheid; ieder wetenschappelijk onderzoek of iedere doorberekening van een planbureau die indruisen tegen het PVV-programma is een kwestie van (links) activisme; iedere rechterlijke uitspraak die de PVV niet zint is een uiting van verborgen (linkse) agenda’s; ieder woord dat de koningin ongeautoriseerd uitspreekt een onderdeel van multiculturele (linkse) propaganda; iedere dokter of docent die hoofddoekjes of een offerfeest geen probleem vindt een agent van voortschrijdende (door links gefaciliteerde) islamisering.
Deze ‘politisering van alles’ is om twee redenen zeer succesvol. Ten eerste, omdat ze principieel onweerlegbaar is. Waarden als ‘objectiviteit’, ‘neutraliteit’ en ‘onafhankelijkheid’ bestaan immers alleen als theoretisch ideaal. Iedere grote Verlichtingsdenker die een objectieve wetenschap, een neutrale journalistiek of een onafhankelijke rechtspraak voorstond, kreeg dan ook steevast dezelfde veeg uit de pan van zijn latere postmoderne critici: leuk in theorie, onbestaanbaar in praktijk. Want al die wetenschappers, journalisten en rechters zijn mensen – en mensen brengen noodzakelijkerwijs een cultuur, een politiek wereldbeeld en persoonlijke belangen met zich mee.
Tegen politisering valt, kortom, niks in te brengen. Het maakt niet uit hoeveel onderzoek je aandraagt om te ‘bewijzen’ dat de publieke omroep, de rechtbank of de wetenschap helemaal niet zo ‘links’ is als wordt beweerd: de bewering dat het betreffende onderzoek zelf ook een product is van die ‘kerk’ (‘de UvA is een PvdA-bolwerk’; ‘de Volkskrant is een links parochieblaadje’) is voldoende om haar te diskwalificeren. Oftewel: er zijn geen feiten, er is slechts politiek.
Daaruit volgt de tweede reden waarom Wilders’ strategie zo genadeloos effectief is: het raakt de huidige linkse, progressieve (constitutionele) partijen in hun meest fundamentele filosofische aanname, namelijk dat de wereld zich ‘rationeel’ laat begrijpen aan de hand van ‘feiten’. Dat wil niet zeggen dat alleen links zich ‘bij de feiten houdt’, terwijl rechts de ‘waarheid verdraait’: nee, links gaat ervan uit dat feiten voor zich spreken en dus niet ingebed hoeven te worden in een retorische omgeving die ze de gewenste lading geeft.
Kijk maar naar het meest recente campagnefilmpje van de PvdA: die toont een opsomming van bedragen (‘Kinderopvang 84 euro duurder’; ‘Hogere huren 180 euro’; ‘Bonussen voor bankiers: 447 miljoen’) en eindigt dan met de conclusie ‘Het moet eerlijker’. De aanname hierachter is dat ieder rationeel wezen dezelfde definitie van rechtvaardigheid koestert en de cijfers dus ‘uitwijzen’ dat dit kabinet asociaal is. Dat is niet zo: werkelijkheid en moraal worden niet alleen ingegeven door ‘feiten’, maar evenzeer door taal en emoties; je kunt kinderopvang ook als elitaire hobby zien, of bonussen als een meritocratisch ideaal. Wilders zegt dan ook nooit hoeveel immigranten er naar Nederland komen, hij zegt alleen dat ‘de kraan wagenwijd openstaat’. Dat is de kunst van de retoriek: de werkelijkheid een kleur geven die in jouw voordeel is.
De PVV-leider lijkt daarin veel geleerd te hebben van Karl Rove, de campagnestrateeg van George W. Bush, die stelde dat je politieke vijanden nooit moet aanvallen op hun zwakste, maar op hun sterkste kant. Door alles te politiseren doet Wilders precies dat: hij ondermijnt het geloof in ‘objectiviteit’ en ‘neutraliteit’ waar de gevestigde orde praktisch haar hele gedachtegoed op gebaseerd heeft. Argumenten die beginnen met “cijfers van het Planbureau wijzen uit dat”, “het gerechtshof is van oordeel dat”, “wetenschappelijk onderzoek toont aan dat”, “volgens de Grondwet is het zo dat” – en zo beginnen argumenten van zijn opponenten altijd – kunnen daardoor naar de prullenbak worden verwezen.
Strategisch is het briljant, maar het heeft ook een kwalijke kant: de PVV-leider stelt ieder meningsverschil met zijn partij gelijk aan politiek activisme. Zo wordt alles een ‘machtsgreep’ – een poging zijn partij ‘monddood’ te maken. Het resultaat is een soort levensechte Truman Show met de PVV in de hoofdrol: omringd door media, wetenschappers en rechtbanken die allemaal heimelijk acteren in een links toneelstuk. Daarmee wint de PVV-leider het vertrouwen van Henk en Ingrid, die in dat toneelstuk zijn gaan geloven.
En wie er wat van zegt, moet wel geïnstrueerd zijn door de Grote Linkse Regisseur. Wist u, bijvoorbeeld, dat Rob Wijnberg van klassieke muziek houdt, naast een moslim woont en filosofie heeft gestudeerd aan de UvA? Nou, leest u nu nog maar eens zijn artikel door. Einde discussie.
Zo werkt de totalitaire democratie.
Rob Wijnberg is hoofdredacteur van de D66-bode.
Dat heeft NRC.next gister al voor je gedaan.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:01 schreef Zeeland het volgende:
Ik print hem even uit, want dit is wat lang voor een forum. Ik kom zo met een reactie.
Die heb ik, helaas, niet.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat heeft NRC.next gister al voor je gedaan.
Ja, dat is wel enorm opvallend.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:09 schreef Ryan3 het volgende:
Deze analyse past ook in een proces dat bijv. op een discussieforum zoals FOK! al jarenlang bonton is: als je hun mening niet deelt dan ben je gebrainwasht door onderwijs, media etc. Maw dit sluit een zinnige discussie uit; als je het niet eens bent met de stelling ben je nl. gebrainwasht...
Ten eerste vraag ik me af of het zo is en ten tweede snap ik niet zo goed wat ik hiermee moet in een dergelijk artikel.quote:Links gaat ervan uit dat feiten voor zich spreken en dus niet ingebed hoeven te worden in een retorische omgeving die ze de gewenste lading geeft. Kijk maar naar het meest recente campagnefilmpje van de PvdA: die toont een opsomming van bedragen (Kinderopvang 84 euro duurder; Hogere huren 180 euro; Bonussen voor bankiers: 447 miljoen) en eindigt dan met de conclusie Het moet eerlijker. De aanname hierachter is dat ieder rationeel wezen dezelfde definitie van rechtvaardigheid koestert en de cijfers dus uitwijzen dat dit kabinet asociaal is.
Ook huidig links kan bepaalde zaken verdraaien, alleen de methode is anders. Zij doen een beroep op de à-politieke logica en een à-politieke definitie bijv. in dit geval van rechtvaardigheid, maar uiteindelijk verzuimen ze hierbij op te merken dat ook het resultaat van in dit verband de logica en de definitie van rechtvaardigheid in een bepaalde context gezien moet worden... Ook hen treft dus het verwijt een soort zwart-wit beeld op te trekken, alleen dus zoals gezegd via een andere methode.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:20 schreef Friek_ het volgende:
Eén ding vond ik trouwens een beetje raar aan het artikel:
[..]
Ten eerste vraag ik me af of het zo is en ten tweede snap ik niet zo goed wat ik hiermee moet in een dergelijk artikel.
Dit is specifieker op de framing van Wilders, dus geen dubbeltopicquote:Op woensdag 9 maart 2011 18:27 schreef truepositive het volgende:
Politiek...
Politici liegen, maar hoe?
An sich is dit ook niet 'liegen', hoewel er wel bij wordt gelogen. Het is echter bewust liegen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:38 schreef JoaC het volgende:
[..]
Dit is specifieker op de framing van Wilders, dus geen dubbeltopic
Met bovenstaand gedeelte ben ik het niet eens. De voorbeelden die genoemd worden zijn zorgen helemaal niet voor uitbreiden van de reikwijdte van de politiek.quote:Tel daarbij op dat Wilders de publieke financiering van politieke partijen wil verbieden, terwijl zijn eigen partij door het leven gaat als een ledenloze beweging met geheime boekhouding, en je kan niet anders concluderen dan dat de PVV uit is op een samenleving die in de politicologie bekendstaat als een totalitaire democratie een term die in de jaren vijftig gemunt werd door de Israëlische historicus Jacob Talmon.
[...]
Nee, kenmerkend voor een totalitaire democratie is dat het de reikwijdte van de politiek uitbreidt tot alle aspecten van het menselijke bestaan, aldus Talmon. Het beschouwt alle menselijke gedachten en handelingen als sociaal betekenisvol en daarom als onderdeel van het politieke domein.
De meeste dingen die je noemt (zoals afschaffing Eerste kamer, koningshuis en Europees Parlement) leggen daardoor meer macht bij de Tweede kamer (en dus ook de PVV) en leiden dus wel degelijk tot een sterkere concentratie van de politiek in een specifiek orgaan.quote:
je bent het dus eens met Wilders dat rechters moeten oordelen hoe leden van de Tweede Kamer het willen en anders moeten worden ontslagen? Beetje enge gedachte hoor. Het hele idee van scheiding van machten is juist dat rechters niet van de politieke wind afhankelijk zijn, en jij wilt dat gaan opheffen.quote:- de rechtspraak onder politiek toezicht plaatsen: tja, eigen schuld van de rechters, als je je niet schikt naar de wil van het parlement verlies je je mandaat om namens de samenleving recht te spreken - maar ik geef het toe, dit is wel een uitbreiding;
Maar dat heeft niets te maken met 'de reikwijdte van de politiek uitbreiden tot alle aspecten van het menselijke bestaan'.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:25 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
De meeste dingen die je noemt (zoals afschaffing Eerste kamer, koningshuis en Europees Parlement) leggen daardoor meer macht bij de Tweede kamer (en dus ook de PVV) en leiden dus wel degelijk tot een sterkere concentratie van de politiek in een specifiek orgaan.
Eng hè, om als rechter naar de samenleving te luisteren. Brr...quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:25 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
je bent het dus eens met Wilders dat rechters moeten oordelen hoe leden van de Tweede Kamer het willen en anders moeten worden ontslagen? Beetje enge gedachte hoor. Het hele idee van scheiding van machten is juist dat rechters niet van de politieke wind afhankelijk zijn, en jij wilt dat gaan opheffen.
Nee, waarom zouden ze? Ze creëren die wetten toch niet? Maar goed, die discussie is wellicht off-topic.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:49 schreef twaalf het volgende:
[..]
Eng hè, om als rechter naar de samenleving te luisteren. Brr...
Dit vind ik nou een enge gedachte. Alsof rechters zich gewoon in hun kelder mogen opsluiten en een banaan in hun oren mogen stoppen. Rechters moeten in dienst staan van de samenleving. Mocht er vanuit het parlement de wens zijn om hogere straffen en de rechters geven daar keer op keer geen gehoor aan, staan ze duidelijk niet in dienst van de samenleving.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, waarom zouden ze? Ze creëren die wetten toch niet? Maar goed, die discussie is wellicht off-topic.
Nee, rechters moeten de wet interpreteren en als de Tweede kamer perse hogere straffen wilt moet ze de wet veranderen. Niet rechters dwingen hoger te straffen. Dát is pas eng.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:01 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dit vind ik nou een enge gedachte. Alsof rechters zich gewoon in hun kelder mogen opsluiten en een banaan in hun oren mogen stoppen. Rechters moeten in dienst staan van de samenleving. Mocht er vanuit het parlement de wens zijn om hogere straffen en de rechters geven daar keer op keer geen gehoor aan, staan ze duidelijk niet in dienst van de samenleving.
Ja nogal, dumbass. Zo werkt ons rechterlijk systeem niet. Je moet er toch niet aan denken dat rechters meedeinzen op de grillen van 'het volk'.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:49 schreef twaalf het volgende:
[..]
Eng hè, om als rechter naar de samenleving te luisteren. Brr...
- kamer moet met een hoofdletterquote:Op woensdag 9 maart 2011 20:02 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Nee, rechters moeten de wet interpreteren en als de Tweede kamer perse hogere straffen wilt moet ze de wet veranderen. Niet rechters dwingen hoger te straffen. Dát is pas eng.
Inderdaad, ik zie een rechter niet bepaald als een volksvertegenwoordiger. Dat heeft bijvoorbeeld de Tweede Kamer als functie.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja nogal, dumbass. Zo werkt ons rechterlijk systeem niet. Je moet er toch niet aan denken dat rechters meedeinzen op de grillen van 'het volk'.
Exact. En het is soms al frustrerend genoeg om te zien hoe de TK zich laat leiden door stemmen uit de samenleving.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:06 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zie een rechter niet bepaald als een volksvertegenwoordiger. Dat heeft bijvoorbeeld de Tweede Kamer als functie.
Een rechter dient namens de samenleving ongewenste activiteiten te bestraffen. Als van een bepaalde rechter de mening of interpretatie van de wet structureel niet overeenkomt met de wens van het parlement, doet die rechter het verkeerd, niet het parlement. Ik heb het niet over meedeinzen op grillen, maar over structureel verkeerde uitspraken doen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja nogal, dumbass. Zo werkt ons rechterlijk systeem niet. Je moet er toch niet aan denken dat rechters meedeinzen op de grillen van 'het volk'.
Wat lul je nou? Een rechter werkt altijd binnen de kaders van de wet. En als het parlement het oneens is met de wijze waarop een rechter de wet interpreteert, dan dient zij de wet te wijzigen, niet de rechter daarop aanspreken.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:10 schreef twaalf het volgende:
[..]
Een rechter dient namens de samenleving ongewenste activiteiten te bestraffen. Als van een bepaalde rechter de mening of interpretatie van de wet structureel niet overeenkomt met de wens van het parlement, doet die rechter het verkeerd, niet het parlement. Ik heb het niet over meedeinzen op grillen, maar over structureel verkeerde uitspraken doen.
Je hebt dus geen argumenten. Prima.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:06 schreef twaalf het volgende:
[..]
- kamer moet met een hoofdletter
- perse moet per se zijn
- wilt moet wil zijn
Verder zit je hopeloos verstrikt in je dogma's.
Ze zouden maar tot andere beslissingen komen, dat is de eerste stap naar een totalitair systeemquote:Op woensdag 9 maart 2011 20:10 schreef twaalf het volgende:
[..]
Een rechter dient namens de samenleving ongewenste activiteiten te bestraffen. Als van een bepaalde rechter de mening of interpretatie van de wet structureel niet overeenkomt met de wens van het parlement, doet die rechter het verkeerd, niet het parlement. Ik heb het niet over meedeinzen op grillen, maar over structureel verkeerde uitspraken doen.
Waarom? Als een rechter de wet structureel verkeerd interpreteert, doet die rechter in mijn ogen iets verkeerd.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat lul je nou? Een rechter werkt altijd binnen de kaders van de wet. En als het parlement het oneens is met de wijze waarop een rechter de wet interpreteert, dan dient zij de wet te wijzigen, niet de rechter daarop aanspreken.
Dogma.quote:
Dus je geeft het toe. Ook prima.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:16 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Je hebt dus geen argumenten. Prima.
Dan is er iets mis met de wet, niet met de rechter. Ik verwacht dat de gemiddelde rechter meer kennis van de wet heeft dan jij, ik of menig Kamerlid.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:16 schreef twaalf het volgende:
[..]
Waarom? Als een rechter de wet structureel verkeerd interpreteert, doet die rechter in mijn ogen iets verkeerd.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hoge straffen, maar er zijn partijen die dat wel vinden. Een rechter heeft nu binnen marges de vrijheid om een straf te kiezen. Het is natuurlijk onmogelijk om die marges voor alle miljoenen gevallen te bepalen. Als een rechter structureel aan de lage kant van de marge zit (bijvoorbeeld vaak een taakstraf geeft), en een meerderheid van het parlement is het niet eens met de handelswijze van die specifieke rechter, wat is er dan mis mee om daar iets over te zeggen?quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dan is er iets mis met de wet, niemand met de rechter. Ik verwacht dat de gemiddelde rechter meer kennis van de wet heeft dan jij, ik of menig Kamerlid.
Dan is er iets mis met de betreffende kwalificaties, niet met zijn of haar interpretatie.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:21 schreef twaalf het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hoge straffen, maar er zijn partijen die dat wel vinden. Een rechter heeft nu binnen marges de vrijheid om een straf te kiezen. Het is natuurlijk onmogelijk om die marges voor alle miljoenen gevallen te bepalen. Als een rechter structureel aan de lage kant van de marge zit (bijvoorbeeld vaak een taakstraf geeft), en een meerderheid van het parlement is het niet eens met de handelswijze van die specifieke rechter, wat is er dan mis mee om daar iets over te zeggen?
Dan moet het parlement de minimumstraffen verhogen, in plaats van, zoals de PVV doet, de rechters beschuldigen van behoren tot de Linkse Kerk.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:21 schreef twaalf het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hoge straffen, maar er zijn partijen die dat wel vinden. Een rechter heeft nu binnen marges de vrijheid om een straf te kiezen. Het is natuurlijk onmogelijk om die marges voor alle miljoenen gevallen te bepalen. Als een rechter structureel aan de lage kant van de marge zit (bijvoorbeeld vaak een taakstraf geeft), en een meerderheid van het parlement is het niet eens met de handelswijze van die specifieke rechter, wat is er dan mis mee om daar iets over te zeggen?
Dat is simpelweg niet aan het parlement. Een rechter moet zijn eigen afweging kunnen maken. Bovendien geef jij zelf al voorzichtig aan dat een rechter die telkens relatief lage straffen uitdeelt, misschien niet zo goed bezig is. Je snapt waarschijnlijk zelf ook wel wat de consequenties hiervan kunnen zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:21 schreef twaalf het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van hoge straffen, maar er zijn partijen die dat wel vinden. Een rechter heeft nu binnen marges de vrijheid om een straf te kiezen. Het is natuurlijk onmogelijk om die marges voor alle miljoenen gevallen te bepalen. Als een rechter structureel aan de lage kant van de marge zit (bijvoorbeeld vaak een taakstraf geeft), en een meerderheid van het parlement is het niet eens met de handelswijze van die specifieke rechter, wat is er dan mis mee om daar iets over te zeggen?
Minimumstraffen hebben hele andere effecten dan het op de vingers tikken van rechters als ze te laag straffen. Bij minimumstraffen moeten rechters altijd boven dat minimum straffen. Dus ook voor zaken waar dat voor die minimumstraf misschien niet hoefde. Als je rechters op de vingers tikt, straffen ze in het algemeen hoger, maar bestaat er voor rechters nog altijd de mogelijkheid om een lagere straf te geven indien redelijk. In dat opzicht ben ik eerder voor controle op rechters dan voor minimumstraffen (overigens ben ik geen fan van hoge straffen, dus dat laatste al helemaal niet).quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:25 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dan moet het parlement de minimumstraffen verhogen, in plaats van, zoals de PVV doet, de rechters beschuldigen van behoren tot de Linkse Kerk.
Minimumstraffen ontnemen de mogelijkheid lager te straffen waar het gewenst is, maximumstraffen doen hetzelfde, als de reikwijdte van de straf groter wordt door de verhoging van de maximumstraf gaan rechters in dat perspectief afwegingen maken, waardoor de kans groter is dat de gemiddelde strafmaat toeneemt. Dit alles zonder dat je verzachtende omstandigheden niet meer mee kan nemen door minimumstraffen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef twaalf het volgende:
[..]
Minimumstraffen hebben hele andere effecten dan het op de vingers tikken van rechters als ze te laag straffen. Bij minimumstraffen moeten rechters altijd boven dat minimum straffen. Dus ook voor zaken waar dat voor die minimumstraf misschien niet hoefde. Als je rechters op de vingers tikt, straffen ze in het algemeen hoger, maar bestaat er voor rechters nog altijd de mogelijkheid om een lagere straf te geven indien redelijk. In dat opzicht ben ik eerder voor controle op rechters dan voor minimumstraffen (overigens ben ik geen fan van hoge straffen, dus dat laatste al helemaal niet).
Wat als een rechter dat structureel niet doet?quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:38 schreef JoaC het volgende:
[..]
Minimumstraffen ontnemen de mogelijkheid lager te straffen waar het gewenst is, maximumstraffen doen hetzelfde, als de reikwijdte van de straf groter wordt door de verhoging van de maximumstraf gaan rechters in dat perspectief afwegingen maken, waardoor de kans groter is dat de gemiddelde strafmaat toeneemt. Dit alles zonder dat je verzachtende omstandigheden niet meer mee kan nemen door minimumstraffen.
En jij denkt dat er niet al genoeg controle is bij zo'n rechter? De rechter baseert zijn straf op tal van factoren, hij geeft geen draai aan het rad van fortuin. Dat 'de samenleving' straffen te laag vindt is behoorlijk wat subjectiever dan de rechter. Ook de rechter kan nooit 100% objectief zijn, maar hij komt iig een stuk dichter in de buurt van objectiviteit.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:32 schreef twaalf het volgende:
[..]
Minimumstraffen hebben hele andere effecten dan het op de vingers tikken van rechters als ze te laag straffen. Bij minimumstraffen moeten rechters altijd boven dat minimum straffen. Dus ook voor zaken waar dat voor die minimumstraf misschien niet hoefde. Als je rechters op de vingers tikt, straffen ze in het algemeen hoger, maar bestaat er voor rechters nog altijd de mogelijkheid om een lagere straf te geven indien redelijk. In dat opzicht ben ik eerder voor controle op rechters dan voor minimumstraffen (overigens ben ik geen fan van hoge straffen, dus dat laatste al helemaal niet).
Dan wordt hij geroyeerdquote:Op woensdag 9 maart 2011 20:47 schreef twaalf het volgende:
[..]
Wat als een rechter dat structureel niet doet?
Wat maakt het uit dat de mening van de samenleving subjectief is? Wetten zijn er ook ten behoeve van een samenleving.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:47 schreef viagraap het volgende:
[..]
En jij denkt dat er niet al genoeg controle is bij zo'n rechter? De rechter baseert zijn straf op tal van factoren, hij geeft geen draai aan het rad van fortuin. Dat 'de samenleving' straffen te laag vindt is behoorlijk wat subjectiever dan de rechter.
Objectiviteit bestaat helaas niet in het recht.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:47 schreef viagraap het volgende: Ook de rechter kan nooit 100% objectief zijn, maar hij komt iig een stuk dichter in de buurt van objectiviteit.
En wetten beschermen een samenleving ook tegen zichzelfquote:Op woensdag 9 maart 2011 20:50 schreef twaalf het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat de mening van de samenleving subjectief is? Wetten zijn er ook ten behoeve van een samenleving.
De woorden op het papier zijn objectiefquote:[..]
Objectiviteit bestaat helaas niet in het recht.
Die kans is kleiner de kans dat we binnen tien jaar onze economie structureel op orde hebben.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:51 schreef twaalf het volgende:
[..]
Wat als hij niet geroyeerd wordt door het rechtswezen?
Bedoel je dat wetten objectief zijn? Dat is niet zo, er komen allerlei vage begrippen in voor zoals 'naar redelijkheid'. Daarin kun je niet objectief zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:51 schreef JoaC het volgende:
[..]
De woorden op het papier zijn objectief
Pas bij de implementatie is het subjectief, vandaar dat er juristen zijnquote:Op woensdag 9 maart 2011 20:54 schreef twaalf het volgende:
[..]
Bedoel je dat wetten objectief zijn? Dat is niet zo, er komen allerlei vage begrippen in voor zoals 'naar redelijkheid'. Daarin kun je niet objectief zijn.
Dus volgens jou zou het parlement toch niet ingrijpen, omdat het rechtswezen zichzelf controleert?quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:53 schreef JoaC het volgende:
[..]
Die kans is kleiner de kans dat we binnen tien jaar onze economie structureel op orde hebben.
Als ons parlement zich er zo erg mee zou kunnen bemoeien dan maak ik dat ik wegkom. Een rechtsysteem is om een reden onafhankelijk.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:56 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dus volgens jou zou het parlement toch niet ingrijpen, omdat het rechtswezen zichzelf controleert?
Daar ben ik het niet mee eens. Het begrip 'naar redelijkheid' is op zichzelf al enorm subjectief, om de reden dat er geen logische definitie van bestaat. Dus kom niet aan met objectiviteit in de wetten: rechters en wetten zijn subjectief. Dat betekent ook dat ze ongewenste effecten hebben, waar het parlement dus eventueel kan bijsturen.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:55 schreef JoaC het volgende:
[..]
Pas bij de implementatie is het subjectief, vandaar dat er juristen zijn
Hetgeen wat op papier staat, staat vast, pas in de uitvoering komt de subjectiviteit ter sprake. Als er in een wet om redelijkheid gevraagd word is dit omdat situaties van elkaar verschillen: een moord met een bijl is anders dan een vergiftiging. Het stelen van een pak macaroni is iets anders dan een bankoverval.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:59 schreef twaalf het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Het begrip 'naar redelijkheid' is op zichzelf al enorm subjectief, om de reden dat er geen logische definitie van bestaat. Dus kom niet aan met objectiviteit in de wetten: rechters en wetten zijn subjectief. Dat betekent ook dat ze ongewenste effecten hebben, waar het parlement dus eventueel kan bijsturen.
Dat is een waterdicht systeem. Er zijn twee mogelijkheden:quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:58 schreef JoaC het volgende:
[..]
Als ons parlement zich er zo erg mee zou kunnen bemoeien dan maak ik dat ik wegkom. Een rechtsysteem is om een reden onafhankelijk.
Je hebt de klok wel horen luiden... 'redelijkheid en billijkheid' zijn in geen geval een rechtsbron, maar komen slechts om de hoek kijken wanneer die niet toereikend of strijdig met elkaar zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:59 schreef twaalf het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Het begrip 'naar redelijkheid' is op zichzelf al enorm subjectief, om de reden dat er geen logische definitie van bestaat. Dus kom niet aan met objectiviteit in de wetten: rechters en wetten zijn subjectief. Dat betekent ook dat ze ongewenste effecten hebben, waar het parlement dus eventueel kan bijsturen.
Ik snap wel waarom redelijkheid nodig is, maar je kunt het begrip 'redelijkheid' geen objectief begrip noemen, omdat er geen logische definitie voor is.quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:02 schreef JoaC het volgende:
[..]
Hetgeen wat op papier staat, staat vast, pas in de uitvoering komt de subjectiviteit ter sprake. Als er in een wet om redelijkheid gevraagd word is dit omdat situaties van elkaar verschillen: een moord met een bijl is anders dan een vergiftiging. Het stelen van een pak macaroni is iets anders dan een bankoverval.
OK sorry, ik heb me inderdaad niet verdiept in de beerput van ons rechtsysteem.quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je hebt de klok wel horen luiden... 'redelijkheid en billijkheid' zijn in geen geval een rechtsbron, maar komen slechts om de hoek kijken wanneer die niet toereikend of strijdig met elkaar zijn.
Mag een rechter dan ook ingrijpen als een parlementslid niet naar wens functioneert?quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:03 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dat is een waterdicht systeem. Er zijn twee mogelijkheden:
1) Een rechter die niet goed berecht wordt geroyeerd, goede uitkomst.
2) Een rechter die niet goed berecht wordt niet geroyeerd, dan kan het parlement ingrijpen, goede uitkomst.
Omdat jij ervan uitgaat dat alleen 1) kan plaatsvinden, moet je ook vinden dat er niets aan de hand is als 2) wordt toegevoegd.
Nee, een rechter vertegenwoordigt de samenleving niet.quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:05 schreef JoaC het volgende:
[..]
Mag een rechter dan ook ingrijpen als een parlementslid niet naar wens functioneert?
Het gaat niet sec over uitbreiding van 'politiek'; het gaat om 1. verdachtmaking van instituten die voorheen bekend stonden als 'onafhankelijk' en 'neutraal'; in de zin dat die instituties geleid worden door de linkse kerk en dus niet onafhankelijk en neutraal zijn en vervolgens 2. dus het onschadelijk maken van die instituten: door afschaffen ervan te eisen of hun taak uit te hollen. Waarom? ---> alles wat links is, heeft voor alle ellende in ons land gezorgd...quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:13 schreef twaalf het volgende:
[..]
Met bovenstaand gedeelte ben ik het niet eens. De voorbeelden die genoemd worden zijn zorgen helemaal niet voor uitbreiden van de reikwijdte van de politiek.
- De Eerste Kamer afschaffen: dit zorgt niet voor een vergroting van de politiek, hooguit van een verkleining en een machtsverschuiving naar een andere kamer;
- Tweede Kamer terugbrengen tot honderd leden (zodat de kiesdrempel hoger wordt): dat heeft niets met de reikwijdte te maken;
- het Europees Parlement dat Europese integratie nastreeft ontbinden: minder regeltjes uit Brussel is volgens de auteur een uitbreiding van de invloed van de politiek;
- de Publieke Omroep tot één zender beperken: een gesubsidieerde zender wordt verwijderd, dat is juist het tegenovergestelde van meer politiek;
- wetenschappelijk onderzoek naar klimaatverandering stopzetten: hooguit de subsidie natuurlijk;
- de Commissie Gelijke Behandeling opheffen: waarom heeft dit met uitbreiding van politiek te maken;
- de rechtspraak onder politiek toezicht plaatsen: tja, eigen schuld van de rechters, als je je niet schikt naar de wil van het parlement verlies je je mandaat om namens de samenleving recht te spreken - maar ik geef het toe, dit is wel een uitbreiding;
- de Koning(in) uit de regering zetten: vervang de ene politicus door de andere: geen uitbreiding van de politiek;
- de kunstsector aan de vrije markt overdragen: meer markt = minder politiek;
- islamitische scholen sluiten: toegegeven dat dit een uitbreiding is;
- de rest van het onderwijs centraliseren en vernationaliseren: de auteur mag eens uitleggen wat hij hiermee bedoelt.
quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:14 schreef DaDude1987 het volgende:
Idd, een zeer goed stuk. Erg herkenbaar ook, die politisering. Wetenschappers zijn linkse boomknuffelaars en bam, je kan een discussie heel makkelijk de andere kant op draaien.
Het heeft daarmee te maken in zoverre dat Wilders het zo doet. Dat de samenleving niet in -goed- en -slecht want linkse grachtengordel kliek- onder te verdelen kan worden is de schrijver van het stuk zich naar mijn idee ook van bewust.quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:22 schreef truepositive het volgende:
Het heeft vrij weinig met links/ rechts te maken. Zowiezo een zwaar achterhaald paradigma.
Op die punten ben ik het met de auteur eens. Maar hij hoeft daar niet zo'n stampij over te maken, als dat alles is; dit zou je ook progressief kunnen noemen van de PVV. Alleen tegen het kopje 'de overheid gaat zich uitbreiden naar het hele leven' maak ik bezwaar.quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het gaat niet sec over uitbreiding van 'politiek'; het gaat om 1. verdachtmaking van instituten die voorheen bekend stonden als 'onafhankelijk' en 'neutraal'; in de zin dat die instituties geleid worden door de linkse kerk en dus niet onafhankelijk en neutraal zijn en vervolgens 2. dus het onschadelijk maken van die instituten: door afschaffen ervan te eisen of hun taak uit te hollen.
Ja, ook dat mag jouw mening zijn; klaarblijkelijk niet de mening van de auteur, ook niet van Wilders.quote:Op woensdag 9 maart 2011 22:22 schreef truepositive het volgende:
Het heeft vrij weinig met links/ rechts te maken. Zowiezo een zwaar achterhaald paradigma.
Jawel, daar moet je wel een punt van maken, want 1. als je alles politiseert dan maak je van de hele maatschappij, al haar instituten en alle gedragingen van de bevolking een goed/fout schema en 2. als niets meer neutraal of onafhankelijk is dan krijg je een epistemologische crisis.quote:Op woensdag 9 maart 2011 23:21 schreef twaalf het volgende:
[..]
Op die punten ben ik het met de auteur eens. Maar hij hoeft daar niet zo'n stampij over te maken, als dat alles is; dit zou je ook progressief kunnen noemen van de PVV. Alleen tegen het kopje 'de overheid gaat zich uitbreiden naar het hele leven' maak ik bezwaar.
bronquote:The philosophy of totalitarian democracy, according to Talmon, is based on a top-down view of society, which sees an absolute and perfect political truth to which all reasonable humans are driven. It is contended that not only is it beyond the individual to arrive at this truth independently, it is his duty and responsibility to aid his compatriots in realizing it. Moreover, any public or private activities that do not forward this goal have no useful purpose, sap time and energy from those that do, and must be eliminated. Thus economic and social endeavors, which tend to strengthen the collective, are seen as valuable, whereas education and religion, which tend to strengthen the individual, are seen as counterproductive. "You cannot be a citizen and a Christian at the same time," says Talmon, referring to Rousseau's arguments, "for the loyalties clash."
In his paper Advances in Chinese Social Sciences (2001), Mao Shoulong, a professor of Public Policy at Renmin University of China, takes a different position. He posits that totalitarian democracy, or what he terms "equality-oriented democracy," is founded on the idea that it is possible, and necessary, that the complete rights and freedoms of people ought not be held hostage to traditions and social arrangements. Shoulong recognizes that the term "totalitarian" has a connotation attached to it, used as it was by Giovanni Gentile to apply to the Italian fascist government led by Benito Mussolini. He sees the proponents of liberal democracy (or "Western" democracy) as holding a negative attitude to the word and believing that force is not an appropriate way to achieve a goal no matter the value of that goal. He prefers the term "freedom-oriented democracy" to describe such a political entity.
Maar dat betekent niet dat de samenleving moet dicteren hoe een rechter de wet moet interpreteren. De samenleving zit immers vol met mensen die geen dossierkennis hebben en dus per definitie al niet gekwalificeerd zijn om uitspraken te doen over de strafmaat.quote:Op woensdag 9 maart 2011 20:50 schreef twaalf het volgende:
[..]
Wat maakt het uit dat de mening van de samenleving subjectief is? Wetten zijn er ook ten behoeve van een samenleving.
Nee, dat bedoel ik niet.quote:Op woensdag 9 maart 2011 21:07 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee, een rechter vertegenwoordigt de samenleving niet.
EDIT: of bedoel je als deze iets strafbaars heeft gedaan? dan wel natuurlijk!
Dat is idd nogal een aanname, zelfs binnen de natuurwetenschappen klopt die aanname niet.quote:Daaruit volgt de tweede reden waarom Wilders’ strategie zo genadeloos effectief is: het raakt de huidige linkse, progressieve (constitutionele) partijen in hun meest fundamentele filosofische aanname, namelijk dat de wereld zich ‘rationeel’ laat begrijpen aan de hand van ‘feiten’.
Leuke zin, maar betekent hij ook iets ?quote:Dat wil niet zeggen dat alleen links zich ‘bij de feiten houdt’, terwijl rechts de ‘waarheid verdraait’: nee, links gaat ervan uit dat feiten voor zich spreken en dus niet ingebed hoeven te worden in een retorische omgeving die ze de gewenste lading geeft.
Nee, het is niet (alleen) een kwestie van emoties of taal, maar heeft ook te maken met het feit dat mensen niet gelijk zijn (het tegengestelde van een van de dogma's van links)quote:Kijk maar naar het meest recente campagnefilmpje van de PvdA: die toont een opsomming van bedragen (‘Kinderopvang 84 euro duurder’; ‘Hogere huren 180 euro’; ‘Bonussen voor bankiers: 447 miljoen’) en eindigt dan met de conclusie ‘Het moet eerlijker’. De aanname hierachter is dat ieder rationeel wezen dezelfde definitie van rechtvaardigheid koestert en de cijfers dus ‘uitwijzen’ dat dit kabinet asociaal is. Dat is niet zo: werkelijkheid en moraal worden niet alleen ingegeven door ‘feiten’, maar evenzeer door taal en emoties; je kunt kinderopvang ook als elitaire hobby zien, of bonussen als een meritocratisch ideaal.
Ja Wilders onderscheidt wel feit en mening, naar zijn mening komen er teveel en dat komt door de brakke procedure tav het immigratie beleid. Dat is zijn boodschap, lijkt me duidelijk.quote:Wilders zegt dan ook nooit hoeveel immigranten er naar Nederland komen, hij zegt alleen dat ‘de kraan wagenwijd openstaat’. Dat is de kunst van de retoriek: de werkelijkheid een kleur geven die in jouw voordeel is.
Klopt, maar in werkelijkheid toetsen linkse politici ook hun politiek met hun normen en waarden.quote:Op donderdag 10 maart 2011 14:27 schreef Oud_student het volgende:
Dat is idd nogal een aanname, zelfs binnen de natuurwetenschappen klopt die aanname niet.
Uit de feiten kun je nooit een ethisch of politiek handelen afleiden, hiervoor is meer nodig, nl. een stelsel van waarden en normen. (Ik dacht dat die Wijnberg gestudeerd had)
Ik ken die woorden ook van rechts (tuigdorpen, straatterrroristen, fascistische idiologie, kopvoddentaks, enz..). Verschil is dat die op het negatieve gericht zijn, puur om te beledigen en om problemen te creeëren die er niet zijn.quote:Leuke zin, maar betekent hij ook iets ?
Overigens is juist links sterk in het ontkennen en verdraaien van de werkelijkheid. Als iets niet is wat zo zou moeten zijn volgens de linkse dogma's wordt de werkelijkheid gelogen of door eufemistisch taalgebruik verdoezeld (kansjongeren, prachtwijken, multiculturele samenleving, medelander etc)
Mensen zijn ook niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Dat vind tenminste de meerderheid van onze bevolking en zou je dus een 'waarde' kunnen noemen.quote:Nee, het is niet (alleen) een kwestie van emoties of taal, maar heeft ook te maken met het feit dat mensen niet gelijk zijn (het tegengestelde van een van de dogma's van links)
Oké, ik kan daar inkomen. Probleem is dat je dat niet op de islam hoeft te steken.quote:Ja Wilders onderscheidt wel feit en mening, naar zijn mening komen er teveel en dat komt door de brakke procedure tav het immigratie beleid. Dat is zijn boodschap, lijkt me duidelijk.
Rechters hoeven zich niet te schikken naar de wil van het parlement.quote:Op woensdag 9 maart 2011 19:13 schreef twaalf het volgende:
- de rechtspraak onder politiek toezicht plaatsen: tja, eigen schuld van de rechters, als je je niet schikt naar de wil van het parlement verlies je je mandaat om namens de samenleving recht te spreken - maar ik geef het toe, dit is wel een uitbreiding;
Dat is idd wel totalitaire democratie...quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:50 schreef Lathund het volgende:
twaalf heeft als dogma dat iedereen verantwoording af moet leggen aan de samenleving.
Klopt idd, hij domineert op één of andere manier ieder debat en het enige waarmee men hem probeert te pakken is...quote:Op donderdag 10 maart 2011 15:07 schreef Thomas B. het volgende:
Zag al na drie regels dat het geschreven was door Wijnberg. Wat schrijft die gast toch goed!
En hij raakt de zaak weer in de kern. Door altijd maar Wilders de frames te laten bepalen waaruit het discours bestaat wordt het onmogelijk om het debat op een manier te voeren die de onderwerpen recht aan doen. Neem nou de Europese Unie, waarin Wilders constant een zero-sum game speelt tussen de afgenomen soevereiniteit van de staat en de macht van Brussel. Het vervelende is dat mensen als Pechtold er steeds weer instinken door op zijn voorwaarden door te debatteren en daardoor blijven hangen in die politisering. Het stelt hem ook in staat steeds zijn mening bij te stellen en zich politiek flexibel te positioneren. Filosofisch gezien leidt dat tot onhoudbare stellingnamen, maar hij komt er altijd mee weg zolang de feiten achterwege blijven. Feiten zijn ten slotte slechts interpretaties. En daar kan je met al je kennis en retorische vermogen niet tegen op, Alexander Pechtold.
Maar dat is ook toch zo.quote:Op woensdag 9 maart 2011 18:09 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, goed stuk idd.
Voor veel mensen die zich in de jaren 70 min of meer konden verenigen me links was dat 'persoonlijke is politiek' idd ook een brug te ver. Vraag me af of dit op hun beurt nu voor veel rechtsen (na het lezen van deze analyse) zal betekenen dat zij een kritischere distantie nemen tegenover de PVV.
Deze analyse past ook in een proces dat bijv. op een discussieforum zoals FOK! al jarenlang bonton is: als je hun mening niet deelt dan ben je gebrainwasht door onderwijs, media etc. Maw dit sluit een zinnige discussie uit; als je het niet eens bent met de stelling ben je nl. gebrainwasht...
Dat is iets te kort door de bocht. Ik heb het niet over 'iedereen', ik heb het over mensen die van overheidswege macht willen uitoefenen. Daarbuiten hoeft niemand verantwoording af te leggen.quote:Op donderdag 10 maart 2011 11:50 schreef Lathund het volgende:
twaalf heeft als dogma dat iedereen verantwoording af moet leggen aan de samenleving.
Waarom kan dat niet? Je ziet overal dat de macht van één kant komt. Mijn baas kan me ontslaan, andersom niet.quote:Op donderdag 10 maart 2011 14:11 schreef JoaC het volgende:
[..]
Nee, dat bedoel ik niet.
Je wilt het parlement(wetgevende macht) de mogelijkheid geven in te grijpen bij rechters(rechterlijke macht), dit kan niet zonder andersom hetzelfde te eisen.
Als er iets zou bestaan als een objectieve interpretatie van wetten, zou dat natuurlijk het eerlijkste zijn en zou er niets aan de interpretatie van rechters hoeven worden overgelaten. Ik zie wetgeving niet als een spelletje tussen parlement en rechters. Dat zou namelijk onvermijdelijk ertoe leiden dat rechters invloed gaan hebben op wetten.quote:Op donderdag 10 maart 2011 14:11 schreef JoaC het volgende:
Interpretatie van wetten absoluut maken is gevaarlijk. De Trias Politica is er niet voor niets
Ik neem aan dat het niet mogelijk is om bij de rechter tegenover een parlement te staan. En aangezien het parlement als enige invloed op de rechters kan hebben, maakt het niet uit als je bijvoorbeeld tegenover een gemeentelijke dienst of een ministerie staat. Dan kan de andere partij namelijk geen invloed uitoefenen en deze staat dan dus niet boven de bemiddelaar.quote:Op donderdag 10 maart 2011 14:11 schreef JoaC het volgende:
Het parlement en/of het volk staan nooit tegenover een rechter als deze zijn functie uitoefent, een rechter gebruikt zijn bemiddelende rol om een conflict tussen twee partijen te beslechten. Soms komen individuen tegenover de Overheid te staan, dan is het wenselijk dat dit instituut niet boven de bemiddelaar staat.
Ja echt ontzettend efficient man... 5 postbodes per dag aan mijn deur. Wat een zege al die liberalisering. Ik dacht dat we wel klaar waren met die ongereguleerde markt.quote:Op donderdag 10 maart 2011 17:06 schreef Schenkstroop het volgende:
Oplossing: kleinere overheid en minder bemoeienis met de echte vrije markt. Laat het volk de prijzen bepalen door echte keuzes te krijgen. Bijv in de zorg hebben wij die keuze niet,. tenzij je erg rijk bent. Maar ik denk dat dat ook de clou is. De armen en modaal zijn de grootste groep. Als je die de mond kan snoeren omdat ze geen andere keus krijgen. Behalve jouw verotte keus A of verrotte keus B. Dan heb je daar geen last van. Als burgers meer leverage krijgt door meer keuzevrijheid tegenover het geld-systeem of de zorg of in het evrvoer. Dan is er minder grip op de burger en dat lijkt mij een goede zaak mbt echte individuele vrijheid.
Omdat we geen totalitaire machthebbers willen, splitsen we de verschillende soorten macht.quote:Op donderdag 10 maart 2011 18:46 schreef twaalf het volgende:
[..]
Waarom kan dat niet? Je ziet overal dat de macht van één kant komt. Mijn baas kan me ontslaan, andersom niet.
Rechters passen de wetten inderdaad toe, je kan niet overal een wet voor maken, en situaties waarin recht word gesproken verschillen.quote:[..]
Als er iets zou bestaan als een objectieve interpretatie van wetten, zou dat natuurlijk het eerlijkste zijn en zou er niets aan de interpretatie van rechters hoeven worden overgelaten. Ik zie wetgeving niet als een spelletje tussen parlement en rechters. Dat zou namelijk onvermijdelijk ertoe leiden dat rechters invloed gaan hebben op wetten.
De Wet.quote:Als een rechter iets interpreteert, hoe kan iemand hem dan vertellen of hij het goed interpreteert?
Die flauwe spelletjes zijn de basis van een rechtstaat.quote:Uiteindelijk weet het parlement het beste wat de interpretatie moet zijn van wetten (het parlement heeft namelijk die wet gemaakt), dus kan het parlement ook de rechter aanspreken bij een verkeerde interpretatie. Daarvoor heb je niet nodig dat rechters flauwe spelletjes gaan doen door wetten anders te interpreteren, waardoor het parlement nog een keer de wetten moet wijzigen.
Een parlement moet geen invloed op de rechtspraak hebben, net als dat de rechters geen invloed op het gehele parlement moet hebben. Deze partijen mogen niet boven elkaar staan, omdat de macht niet bij 1 orgaan mag liggen.quote:[..]
Ik neem aan dat het niet mogelijk is om bij de rechter tegenover een parlement te staan. En aangezien het parlement als enige invloed op de rechters kan hebben, maakt het niet uit als je bijvoorbeeld tegenover een gemeentelijke dienst of een ministerie staat. Dan kan de andere partij namelijk geen invloed uitoefenen en deze staat dan dus niet boven de bemiddelaar.
Je spreekt jezelf een beetje tegen hier. Je kunt inderdaad niet overal een wet voor maken en daarom heeft een rechter meer rechtsbronnen nodig dan wetten alleen. Het is dus niet slechts een kwestie van interpretatie van de Wet. Vandaar dat je meer formele rechtsbronnen hebt, zoals jurisprudentie en gewoonterecht.quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:32 schreef JoaC het volgende:
[..]
Rechters passen de wetten inderdaad toe, je kan niet overal een wet voor maken, en situaties waarin recht word gesproken verschillen.
[..]
De Wet.
De vrije markt werkt VOORAL niet overal. Zo hij al werkt, is hij zelden echt vrij.quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:17 schreef Dutchnative het volgende:
De vrije markt werkt lang niet overal. Zo hadden ze er in de zorg bijv. nooit mee moeten beginnen.
Bedoel je hier mee dat; 1. De vrije markt vooral niet overal werkt dus dat hij in het algemeen wel werkt.quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:05 schreef Verbal het volgende:
[..]
De vrije markt werkt VOORAL niet overal. Zo hij al werkt, is hij zelden echt vrij.
V.
Jurisprudentie en gewoonterecht spreken voor zichzelf, ik neem aan dat twaalf dat snapt, OF ik probeer te discussiëren met iemand die de Trias Politica niet begrijpt.quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:41 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf een beetje tegen hier. Je kunt inderdaad niet overal een wet voor maken en daarom heeft een rechter meer rechtsbronnen nodig dan het positief recht. Het is dus niet slechts een kwestie van interpretatie van de Wet. Vandaar dat je meer formele rechtsbronnen hebt, zoals jurisprudentie en gewoonterecht.
Wat zit jij nou weer godverdomde te lullen man, Kan jou het wat schelen of er 5 postbodes langskomen. of heb je liever 1 groot bedrijf en een hoge prijs voor het product? - Eikel.quote:Op donderdag 10 maart 2011 19:14 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ja echt ontzettend efficient man... 5 postbodes per dag aan mijn deur. Wat een zege al die liberalisering. Ik dacht dat we wel klaar waren met die ongereguleerde markt.
Geen reden om te gaan schelden. Het idee is bij mijn weten dat liberalisering tot gevolg moet hebben dat iets goedkoper, kwalitatief beter en efficienter wordt. Iets wat bij in ieder geval de liberalisering van de postmarkt totaal niet het geval is. Dus je kostenargument gaat niet op.quote:Op donderdag 10 maart 2011 23:19 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Wat zit jij nou weer godverdomde te lullen man, Kan jou het wat schelen of er 5 postbodes langskomen. of heb je liever 1 groot bedrijf en een hoge prijs voor het product? - Eikel.
"Liberaliseirng" is wat de politiek/bedrijven je willen doen geloven he. Zelfs nu wordt er gesproken van vrije markt terwijl het meer gereguleerde markt is. Nogmaals: EIkel.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen heb je. Hier gaat het mis:quote:Op donderdag 10 maart 2011 21:03 schreef JoaC het volgende:
[..]
Jurisprudentie en gewoonterecht spreken voor zichzelf, ik neem aan dat twaalf dat snapt, OF ik probeer te discussiëren met iemand die de Trias Politica niet begrijpt.
Die conclusie kan nooit volgen uit zijn stelling. Hoewel die stelling natuurlijk ook slechts een aanname is die hij probeert te verkopen als waarheid. (Hmmm waar kennen we dat vanquote:Uiteindelijk weet het parlement het beste wat de interpretatie moet zijn van wetten (het parlement heeft namelijk die wet gemaakt), dus kan het parlement ook de rechter aanspreken bij een verkeerde interpretatie.
Dat laatste. Hij werkt bijna nergens écht goed in de zin dat de zegeningen er vooral voor een klein groepje zijn en de implementatie vaak zeker niet vrij is. Weinig dingen zijn zo overschat als 'de vrije markt'.quote:Op donderdag 10 maart 2011 20:12 schreef Dutchnative het volgende:
[..]
Bedoel je hier mee dat; 1. De vrije markt vooral niet overal werkt dus dat hij in het algemeen wel werkt.
2. De vrije markt vooral niet overal werkt dus dat de vrije markt bijna nergens werkt?
Ik wacht op de rest van de zin?quote:Op donderdag 10 maart 2011 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt idd, hij domineert op één of andere manier ieder debat en het enige waarmee men hem probeert te pakken is...
Maarja, wat anders? PLaneconomie?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 09:59 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat laatste. Hij werkt bijna nergens écht goed in de zin dat de zegeningen er vooral voor een klein groepje zijn en de implementatie vaak zeker niet vrij is. Weinig dingen zijn zo overschat als 'de vrije markt'.
V.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |