quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:14 schreef KomtTijd... het volgende:
[code]
#!/bin/bash
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc #XBMC repo toevoegen
sudo add-apt-repository ppa:openftd/ppa #OpenFTD repo toevoegen
sudo add-apt-repository ppa:gilir/updates #Gilir repo toevoegen (om notify-osd in de hoek te krijgen)
sudo add-apt-repository ppa:am-monkeyd/nautilus-elementary-ppa # nautilus elementary repo toevoegen
sudo apt-get install aptitude #vanaf Maverick is aptitude niet gebundeld, maar dit schijnt nog steeds wel beter te zijn...
sudo aptitude update #pakketlijst updaten
sudo aptitude safe-upgrade #noodzakelijk om gilir's notify-osd te installeren
# hieronder de lijst met overige pakketten die geinstalleerd gaan worden
sudo aptitude install wakeonlan geany pidgin wine computertemp chromium-browser ubuntu-restricted-extras gimp inkscape vlc cheese hddtemp sabnzbdplus xbmc openftd nvidia-current miredo brother-cups-wrapper-extra
sudo rm /etc/fonts/conf.d/10*
sudo dpkg-reconfigure fontconfig
[/code]
Dit doe ik na een installatie altijd ff, en klaar is kees.
quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:22 schreef wiebelstront het volgende:
hoi, ik heb een vraagje. ik wil graag een splash screen instellen voor ubuntu. ik heb een ingesteld via plymouth alleen als ik opstart dan zie ik die splash niet, alleen bij het afsluiten. ik denk dat het iets met de grub heeft te maken, want er staat quit splash ofzoiets in.
ik heb een apple thema met splash, en ik zou graag die splash willen zien bij het opstarten.
quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:33 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Wat zo klote is, is dat ik geen tijd heb voor deze onzin
Ik ga later deze week nog wel even kijken.
quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:34 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Dat ik daar zelf niet aan denk om zoiets te maken..
En we gaan hier verder.
Het is niet echt nodig. De nieuwe pakketten overschrijven de oude. Je kan eventueel 'sudo apt-get autoclean' periodiek uitvoeren om meer ruimte vrij te krijgen.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:10 schreef slacker_nl het volgende:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen enkele nieuwe install gedaan op m'n laptop sinds like forevah. Wat doen jullie dan dat zo speciaal is dat je opnieuw moet installen?
Daar heb ik ooit nog eens over geschreven: http://blog.opperschaap.n(...)pgrade-vs-reinstall/quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:21 schreef ouderejongere het volgende:
Het is niet echt nodig. De nieuwe pakketten overschrijven de oude. Je kan eventueel 'sudo apt-get autoclean' periodiek uitvoeren om meer ruimte vrij te krijgen.
Bij een distro-upgrade worden de oude pakketten overschreven. Vervallen pakketten blijven staan, maar er wordt door de packet-manager niet meer naar verwezen.
Met een nieuwe installatie heb je een 'schoon' systeem, waarbij geen overbodige zaken meer staan.
Ik heb nu '/' en '/home' op aparte partities staan, maar om echt goed op te ruimen kan je beter ook nog een partitie hebben met data+downloads, zodat in /home alleen maar persoonlijke instellingen staan.
Euh, dat ik het iedere maand wel een keer op mijn heupen krijg en ineens een andere distro wil proberen, of een alpha-release, of wil wisselen tussen 32- en 64-bit, enz.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:10 schreef slacker_nl het volgende:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb geen enkele nieuwe install gedaan op m'n laptop sinds like forevah. Wat doen jullie dan dat zo speciaal is dat je opnieuw moet installen?
Aha, ja, dan kloon je je disk en restore je 'm toch weer (dat doe ik dan weer wel).quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:26 schreef KomtTijd... het volgende:
Euh, dat ik het iedere maand wel een keer op mijn heupen krijg en ineens een andere distro wil proberen, of een alpha-release, of wil wisselen tussen 32- en 64-bit, enz.Maar geen rationele redenen.
Ik wil wel eens de eerste 7 topics doorlezen en daarvan een lijst maken met de meest voorkomende onderwerpen en daaruit een FAQ samenstellen. Uiteraard staat iemand die beter is in schrijven dan ik vrij om die tekst aan te passen. Wat willen we er eigenlijk inhebben, gezien de recente discussie over (grote) OP's.quote:Op woensdag 19 januari 2011 21:53 schreef JoshuaL het volgende:
Misschien moet de OP eens aangepast worden, wat geupdated hier en daar.
Nieuwe handige links toevoegen etc. Is er iemand die zich geroepen voelt om dat te doen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | #OpenFTD repo toevoegen sudo add-apt-repository ppa:openftd/ppa #updaten sudo apt-get update #programma's installeren sudo apt-get install openssh-server miredo samba system-config-samba wine1.2 virtualbox-ose vlc chromium-browser openftd sabnzbdplus gimp vpnc network-manager-vpnc --fix-missing #Samba instellingen sudo mv /etc/samba/smb.conf /etc/samba/smb.conf.backup sudo cp ~/smb.conf /etc/samba/ sudo /etc/init.d/smbd restart |
Dat is Unity inderdaad. Unity is gewoon een soort "uitbreiding" op gnome.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:40 schreef Joooo-pi het volgende:
Is dit nu unity? Ik heb een gnome-window geopend in de screenshot
Stelt niet veel voor.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:40 schreef Joooo-pi het volgende:
Is dit nu unity? Ik heb een gnome-window geopend in de screenshot
Hij bevat nog wel wat bugs. Zo zag ik in het panel staan: "unknown window". Voor elk window wat open is staat in het panel "file", e.d. Onder file staat dan close. Ik klikte close bij dat unknown window en heel m'n unity was wegquote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:12 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat is Unity inderdaad. Unity is gewoon een soort "uitbreiding" op gnome.
Ik ging 'm trouwens ook proberen vanaf de USB-stick, maar kwam mooi bedrogen uit met mijn Nvidia-kaart die geen fatsoenlijke OS-drivers heeft
Jahey wat wil je, Alfa1 en ze zijn Unity zo ongeveer compleet aan het herschrijven!quote:Op zaterdag 22 januari 2011 22:38 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Hij bevat nog wel wat bugs. Zo zag ik in het panel staan: "unknown window". Voor elk window wat open is staat in het panel "file", e.d. Onder file staat dan close. Ik klikte close bij dat unknown window en heel m'n unity was weg. Moest vanuit een andere tty rebooten
Ik miste wel de menu indeling (applications, places, system).
Verder zeer veelbelovend
Ja natuurlijk. Dat weet ik! Respectquote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:45 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Jahey wat wil je, Alfa1 en ze zijn Unity zo ongeveer compleet aan het herschrijven!
Met Synaptic is het mogelijk een versie te forceren. Dit gaat via menu-optie 'pakket'.quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:28 schreef Joooo-pi het volgende:
Gloeiende
Na mijn succesvolle herinstallatie van ubuntu had ik vandaag eindelijk tijd om even de boel te updaten en na reboot heb ik hetzelfde probleem weer
Hoe is dit nou mogelijk... De fout moet in de update van de xorg-server zitten...
Iemand die tips heeft?
En nu heb ik de updates met apt-get gedraaid. Kan ik die update "terugdraaien"?
mwoa, de herinstallatie ging supersnel en alles was weer normaal. Maar ik kan dus gewoon die update van de xorg-server niet draaien, want er zit een bug in!quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:40 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Met Synaptic is het mogelijk een versie te forceren. Dit gaat via menu-optie 'pakket'.
Met google vond ik dit
misschien heb je er wat aan
Volgende keer toch maar een kopie van / met CloneZilla
Ik heb updates gehad voor:quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:57 schreef ouderejongere het volgende:
zoals in de vorige link staat, een = achter een pakketnaam en dan de gewenste versie
en dan heb ik geen x meer?quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:19 schreef ouderejongere het volgende:
Er zit weinig anders op dan bij het update-beheer alle pakketten handmatig door de lopen en alle xorg-pakketten weg te vinken.
Bij synaptic kan ik trouwens niet bij alle pakketten een versie instellen.
Lukt het wel met aptitude ?(niet meer standaard meegeleverdquote:Op woensdag 26 januari 2011 20:29 schreef Joooo-pi het volgende:
Heb de 2 xorg pakketten gereinstalled, maar dat heeft ook niks geholpen
Ik heb nu geen tijd om verder te zoeken.
Bedankt Ouderejongere voor het meedenken.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:50 schreef Joooo-pi het volgende:
Het was veel makkelijker om op te lossen![]()
Ik heb gewoon de ati driver opnieuw geinstalleerd (installer script opnieuw gedraaid)![]()
Dankzij een tip op ubuntuforums.org.
Da's best raar ja...quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik had net iets stomsIk heb de Opera-ppa geinstalleerd, maar deze is blijkbaar "niet gecontroleerd". Zegt de update-manager als ik op updaten klik: "deze actie kan niet worden uitgevoerd blabala bevat niet gecontroleerde gegevensbron". En dan doet hij dus de HELE update niet uitvoeren! Ook de andere pakketten niet.
Maargoed synaptic deed 't wel gewoon
/apps/nautilus/preferences/default_folder_viewerquote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:35 schreef Dale. het volgende:
Vraagje... Ik wil graag via de gconf tool de weergave van Nautilus van icon naar list veranderen... Iemand enig idee welke parameter ik moet hebben?
1 | gconftool --set /apps/nautilus/preferences/default_folder_viewer --type string list_view |
Thanks!quote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:25 schreef Chartreux het volgende:
[..]
/apps/nautilus/preferences/default_folder_viewer
Deze moet je op list_view zetten.
Complete commando ziet er zo uit:
[ code verwijderd ]
Heb je de key wel toegevoegd?quote:Op donderdag 27 januari 2011 22:04 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik had net iets stomsIk heb de Opera-ppa geinstalleerd, maar deze is blijkbaar "niet gecontroleerd". Zegt de update-manager als ik op updaten klik: "deze actie kan niet worden uitgevoerd blabala bevat niet gecontroleerde gegevensbron". En dan doet hij dus de HELE update niet uitvoeren! Ook de andere pakketten niet.
Maargoed synaptic deed 't wel gewoon
1 | sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys <key van ppa> |
Nee ik denk het niet, maar het punt is dat de update-manager dan gelijk *alle* updates weigert, omdat er ééntje onvertrouwd is. Je zal het maar niet weten en al een jaar achter lopen met je auto-updates...quote:Op zondag 30 januari 2011 09:07 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Heb je de key wel toegevoegd?
[ code verwijderd ]
Niemand?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 23:40 schreef Dale. het volgende:
Ander bijbehorend vraagje... Ik heb bij bepaalde folders ooit handmatig folder view aangepast, hoe zorg ik dat dit weer aangepast wordt? Wanneer ik nu via die commando de folder view aanpas past hij ze niet aan in die folders waarvan ik ooit de view handmatig heb veranderd...
Ik heb trouwens al geprobeerd via "reset view to defaults" geprobeerd maar dat doet niks.
Ik vermoed dat het in /home/<naam>/.gconf/apps/nautilus/desktop-metadata zitquote:
Je kan het zo "ontdekken":quote:
1 | ubuntu@ubuntu:~$ find .??* -mmin -1 |
1 | .local/share/gvfs-metadata/home-10ad969c.log |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | ubuntu@ubuntu:~/.local/share/gvfs-metadata$ strings home | grep -i view nautilus-icon-view-sort-by nautilus-list-view-zoom-level nautilus-default-view nautilus-list-view-sort-reversed nautilus-icon-view-tighter-layout nautilus-icon-view-zoom-level nautilus-icon-view-sort-reversed nautilus-icon-view-auto-layout nautilus-list-view-sort-column nautilus-desktop-icon-view-ui.xml nautilus-directory-view-ui.xml OAFIID:Nautilus_File_Manager_Icon_View OAFIID:Nautilus_File_Manager_List_View |
hier loopt het bij mij verkeerd, ik krijg de melding "klaar als u dat bent", maar krijg verder geen optie om verder te gaan, de "volgende"-knop is greyed out. daarna reset ik de pc, en nu wil de pc helemaal niet meer opstarten, ik krijg een dosbox met het volgende:quote:Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Is dat niet het venster waar je gebruikersnaam, password, enz. moet invullen? Zo ja dan bestaat de kans dat je iets niet goed ingevuld hebt. Daar had een paar topics terug iemand last van althans.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 10:51 schreef Incolumis het volgende:
[..]
hier loopt het bij mij verkeerd, ik krijg de melding "klaar als u dat bent", maar krijg verder geen optie om verder te gaan, de "volgende"-knop is greyed out. daarna reset ik de pc, en nu wil de pc helemaal niet meer opstarten, ik krijg een dosbox met het volgende:
error: file not found
[rub rescue]
wat nu?
quote:Op dinsdag 1 februari 2011 11:30 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Is dat niet het venster waar je gebruikersnaam, password, enz. moet invullen? Zo ja dan bestaat de kans dat je iets niet goed ingevuld hebt. Daar had een paar topics terug iemand last van althans.
Post anders even een printscreen.
ubuntu herkent mijn wifi adapter niet standaard dus werk nu vanuit de pc die er naast staatquote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:15 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je je username zonder hoofdletters doet, krijg je daar ook een vinkje achter en kun je verder. Volgens mij.
-edit-
Als je installeert vanuit de live-omgeving kun je gewoon printscreen doen
In de film the Social network zie je Mark door de jaren heen op verschillende KDE desktops werken.quote:Op donderdag 3 februari 2011 20:23 schreef Joooo-pi het volgende:
Zonet in De Wereld Draait Door iemand die een analyse deed van imitatiestemmen met ubuntu op zijn laptop
Prominent in beeld![]()
Hoezo? wat is er mis met ubuntu?quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:20 schreef slacker_nl het volgende:
Ik ga binnenkort Ubuntu van m'n systeem afgooien en Debian stable erop knallen. Dan dual boot Debian stable en testing/unstable/experimental draaien. Draai nu al in geen tijden meer Ubuntu, dus dat gaat de deur uit..
Op zich helemaal niks, maar ik draai eigenlijk alleen maar Debian... Al zijn er een paar kleine dingen waar ik dan bij Ubuntu niet helemaal blij mee ben zoals hun licencing policy bij bijv. update-manager en wat andere tools van hun.. En aangezien ik toch Debian draai (op m'n servers en laptop) ga ik volledig over op Debian, want die heeft dat soort license-gezeik nietquote:Op donderdag 3 februari 2011 22:21 schreef KomtTijd... het volgende:
Hoezo? wat is er mis met ubuntu?
in synaptic even zoeken naar "linux-image-2.6" en "linux-headers-2.6", en er dan een paar verwijderen. Natuurlijk wel oppassen dat je niet die van je huidige kernel verwijdert!quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:58 schreef Dale. het volgende:
Vraagje... maar hoe verwijder ik die oude kernels? Wanneer ik sudo apt-get autoremove doe worden ze niet verwijderd... terwijl dat vroeger wel zo was.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | _rmkernel() { local cur_kernel=$1 local kernel_pkg=$2 local meta_pkg=$3 sudo aptitude remove $(dpkg -l | egrep $kernel_pkg | egrep -v "${cur_kernel}|${meta_pkg}" | awk '{print $2}') } rmkernel() { local cur_kernel=$(uname -r|sed 's/-*[a-z]//g'|sed 's/-386//g') local kernel_pkg="linux-(image|headers|ubuntu-modules|restricted-modules)" local meta_pkg="${kernel_pkg}-(generic|i386|server|common|rt|xen|ec2)" _rmkernel $cur_kernel $kernel_pkg $meta_pkg } |
\Beetje jammer dat zulke nerds het over ubuntu hebben. Kom dan met Gentoo ofzoquote:Op woensdag 19 januari 2011 23:41 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Die mag nog wel in de OP trouwens!
Jaquote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Draait'ie nou Ubuntu in een VM op zijn macbook?
Dat doe de aptitude automagischquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:56 schreef Joooo-pi het volgende:
als ze weg zijn een update-grub draaien...
Dan start hij in singleuser op toch? Dat lijkt mij niet de meest nette manier...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:15 schreef KomtTijd... het volgende:
In grub voor recovery mode kiezen, dan krijg je daar een optie voor
Fuck zeg, VM op een apple en daarin ubuntu...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:01 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hoezo niet 10.10 ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:17 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Fuck zeg, VM op een apple en daarin ubuntu...
echt:
edit: waarschijnlijk een apple omdat dat "mooi staat" op de tv
edit: en ook nog 9.10...
doe dan 10.04 LTS
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=443093 ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:05 schreef PiRANiA het volgende:
Hoe kan ik mijn desktop-installatie gewoon netjes in alleen commandline opstarten. Lijkt mij wel handig voor mijn laptop, scheelt stroom als ik alleen maar wat wil typen...
Will try. Zoiets dacht ik ook al inderdaadquote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:45 schreef Markster het volgende:
[..]
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=443093 ?
quote:Op vrijdag 4 februari 2011 14:05 schreef PiRANiA het volgende:
Hoe kan ik mijn desktop-installatie gewoon netjes in alleen commandline opstarten. Lijkt mij wel handig voor mijn laptop, scheelt stroom als ik alleen maar wat wil typen...
1 2 | sudo /etc/init.d/$(cat /etc/X11/default-display-manager | \ awk -F/ '{print $NF}') stop |
smbpasswd ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef Markster het volgende:
Ik niet, zit momenteel zelf te klooien met fedora als server. Remote desktop werkt eindelijk, maar ik krijg Samba maar niet aan de praat.
Hij blijft vragen om een wachtwoord op de client (linux mint in mijn geval) terwijl ik via webmin aangegeven heb dat er g een wachtwoord nodig is, volgens mij
Ik heb zelf geen iPhone maar volgens mij wordt zo'n ding grotendeels wel ondersteund, qua muziek en bestandsoverdracht enzo. Maar echte synchronisatie (nog) niet. Maar ik heb hier geen verstand van, praat alleen maar na wat ik zo her en der wel eens lees...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:08 schreef SKa_BoSS het volgende:
Ik zit er ook sterk over te denken om (weer) terug te gaan naar Ubuntu. Hele tijd gedraaid op m'n eigen PCtje, maar ja... Als je dan toch wat fanatieker als .NET-ontwikkelaar aan de slag wil... However, dat heb ik nu ook wel weer een beetje gehad (ik heb er amper tijd voor moet ik eigenlijk zeggen) en dat Windhoos Fietstas hangt me echt de keel uit.
Alleen nog even het volgende: ik heb een iPhone. En om die iPhone enigszins normaal te kunnen beheren (apps, muziek, filmpjes, etc.) heb je toch wel iTunes nodig volgens mij. Is er nu al een soort van alternatief voor iTunes (waarmee je dus ook apps kan beheren enzo), of is VirtualBox i.c.m. iTunes nog steeds het beste alternatief?
En hoe zit het met DLNA? Werkt dat een beetje?
Kun je beter even in het linux-topic vragen danquote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:09 schreef Markster het volgende:
Ik niet, zit momenteel zelf te klooien met fedora als server. Remote desktop werkt eindelijk, maar ik krijg Samba maar niet aan de praat.
Hij blijft vragen om een wachtwoord op de client (linux mint in mijn geval) terwijl ik via webmin aangegeven heb dat er g een wachtwoord nodig is, volgens mij
Dit schoot me trouwens te binnen..quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:21 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Hoezo? wat is er mis met ubuntu?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | $ ssh slakkie uptime 15:31:13 up 690 days, 2:24, 17 users, load average: 0.07, 0.06, 0.01 $ ssh slakkie lsb_release -a No LSB modules are available. Distributor ID: Ubuntu Description: Ubuntu 8.04.4 LTS Release: 8.04 Codename: hardy |
9 van de 10 keer hoef je in zo'n geval alleen je sessie te herstarten. En sowieso krijg je met de desktopversie veel meer updates dan strikt noodzakelijk.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:08 schreef Visitor.Q het volgende:
Ja dat krijg ik dus nooit voor elkaar, ik moet elke 2 weken zowat rebooten door updates!
Kernelupdates vereisen reboots, die heb ik dus al 2 jaar niet gedaan..quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:33 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
9 van de 10 keer hoef je in zo'n geval alleen je sessie te herstarten. En sowieso krijg je met de desktopversie veel meer updates dan strikt noodzakelijk.
Ik probeer het werkende te krijgen met zowel webmin als samba config, maar als ik nu op zowel een windowsmachine als mijn eigen systeem probeer, krijg ik dat er geen verbinding gemaakt kan worden.quote:
Kernelupdates zijn dan ook vrijwel nooit noodzakelijk als je systeem stabiel draait.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:37 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Kernelupdates vereisen reboots, die heb ik dus al 2 jaar niet gedaan..
Een verklaring is makkelijk te vinden in dat het om een closed-source, proprietary windows protocol gaat wat gereverse-engineerd is. Maar mijn ervaring is juist dat bestanden delen met Samba ongelooflijk veel makkelijker is dan onder windows!quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:58 schreef Markster het volgende:
[..]
Ik probeer het werkende te krijgen met zowel webmin als samba config, maar als ik nu op zowel een windowsmachine als mijn eigen systeem probeer, krijg ik dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Heb de permissions van de desbetreffende map ook even aangepast zodat elke user toegang zou moeten kunnen krijgen.
Waarom kan dit in windows toch zo makkelijk en moet het onder linux zo een probleem zijn
waarom krijg ik het dan niet werkend ><quote:Op vrijdag 4 februari 2011 18:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Kernelupdates zijn dan ook vrijwel nooit noodzakelijk als je systeem stabiel draait.
[..]
Een verklaring is makkelijk te vinden in dat het om een closed-source, proprietary windows protocol gaat wat gereverse-engineerd is. Maar mijn ervaring is juist dat bestanden delen met Samba ongelooflijk veel makkelijker is dan onder windows!Althans, met Ubuntu heb ik er nooit problemen mee gehad. Met windows moet je altijd eerst die network setup wizard doen en je computer herstarten en weet ik veel
Ik ben steeds aan het testen met DLNA.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 15:08 schreef SKa_BoSS het volgende:
....
En hoe zit het met DLNA? Werkt dat een beetje?
Hmmm bashrcquote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:51 schreef slacker_nl het volgende:
Dit in je bashrc zetten en dan je bashrc sourcen (en/of bash intikken) en dan rmkernel doen
[ code verwijderd ]
ja in je bashrc, of zshrc of whatever rc. Met een dot ervoor.quote:
Ja maar wat is bashrcquote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:49 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
ja in je bashrc, of zshrc of whatever rc. Met een dot ervoor.
http://tldp.org/LDP/abs/html/sample-bashrc.htmlquote:Op zondag 6 februari 2011 21:17 schreef Dale. het volgende:
[..]
Ja maar wat is bashrc![]()
gewoon in me command window bedoel je?
Nu nieuw probleem ik krijg me tweede scherm niet werkend wanneer ik deze aan me laptop koppel. Wanneer ik naar system->monitors ga detecteert hij hem wel maar ik krijg op het tweede scherm geen beeld.
1 2 3 | xrandr -s 0 xrandr --output LVDS1 --auto --below VGA1 xrandr --output LVDS1 -s 1280x800 |
Ok thanksquote:Op zondag 6 februari 2011 22:37 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
http://tldp.org/LDP/abs/html/sample-bashrc.html
Gewoon een control-file voor je interactieve shell, je kan er functies, aliassen, etc etc in definieren die je interactieve shell tot het machtigste middel maken op je pc
Voor je andere probleem:
[ code verwijderd ]
Probeer zoiets eens?
Mijn Samsung UE32C6740 TV voorziet standaard in de mogelijkheid om video bestanden te streamen (eventueel met .srt ondertitels erbij). Dus die functionaliteit zou ik graag weer terugzien. Daar moet je momenteel de "Samsung Network Share bladieblabla" voor installeren o.i.d. (die er uiteraard niet is in een Linux-uitvoering), maar volgens mij moet dat veel makkelijker kunnen...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 19:30 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik ben steeds aan het testen met DLNA.
• PS3-server doet het aardig, maar geen DVD files.
• Serviio gebruik ik nu. In prinicpe speelt ie alles, maar ik loop toch (om nog onbekende reden) tegen dvd-chapters aan die niet afgespeeld worden. En in serviio alleen subs in srt's. Dus geen DVD- en MKV subs.
• Mediatomb wordt veel genoemd op internet, maar bij mij werkt'ie helemaal niet
De ideale dlna-server heb ik dus nog niet gevonden.
Wat voor functionaliteit gebruik je eigenlijk?
Ik heb dezelfde tvquote:Op maandag 7 februari 2011 09:24 schreef SKa_BoSS het volgende:
[..]
Mijn Samsung UE32C6740 TV voorziet standaard in de mogelijkheid om video bestanden te streamen (eventueel met .srt ondertitels erbij). Dus die functionaliteit zou ik graag weer terugzien. Daar moet je momenteel de "Samsung Network Share bladieblabla" voor installeren o.i.d. (die er uiteraard niet is in een Linux-uitvoering), maar volgens mij moet dat veel makkelijker kunnen...
Okee, dan zal ik binnenkort ook eens gaan testen met Serviioquote:Op maandag 7 februari 2011 15:37 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde tv
De serviio-probleempjes zijn bij mij nu opgelost. Serviio speelt dus nu alles af. SRT' s gaan ook heel makkelijk, maar een srt bij een dvd vinden lukt natuurlijk nooit. DVDs kijk ik dus zonder subs. Iets beter opletten bij het kijken
Beter zoeken?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:35 schreef Rivalo het volgende:
Ik had wat gedownload met Ubuntu en het in de Windows download folder gezet, nu kan ik het niet in windows vinden. Wat nu?
ppa:gilir/ppa ppa:gilir/updates toevoegen, die heeft een update die de notifications netjes in de hoek zet.quote:Op woensdag 9 februari 2011 13:27 schreef JoshuaL het volgende:
Zijn er nog bepaalde tweaks die jullie aanbevelen?
Vind de plek waar de notificaties nu getoond worden eigenlijk wel prima, maar toch bedanktquote:Op woensdag 9 februari 2011 14:06 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
ppa:gilir/ppa ppa:gilir/updates toevoegen, die heeft een update die de notifications netjes in de hoek zet.
Ben ik er vandaag achter gekomen dat ik de stekker van het beeldscherm voor het opstarten erin moet steken anders krijgt hij met geen mogelijkheid het 2de beeldscherm aan de praat wanneer de laptop al aanstaat ergggg ongemakkelijk.quote:Op zondag 6 februari 2011 22:37 schreef slacker_nl het volgende:
Voor je andere probleem:
[ code verwijderd ]
Probeer zoiets eens?
1 2 3 | xrandr -s 0 xrandr --output LVDS1 --auto --below VGA1 # ipv --below, --right-of of --left-of doen xrandr --output LVDS1 -s 1280x800 # deze eventueel weglaten |
ah ok straks even doen als ik thuis ben.quote:Op donderdag 10 februari 2011 08:33 schreef slacker_nl het volgende:
Ja, je moet even spelen met de opties
[ code verwijderd ]
Die code is voor mijn situatie perfect, die zorgt voor dit:
http://opperschaap.net/~w(...)_1280x1824_scrot.png
http://opperschaap.net/~wesleys/IMAG0061.jpg
Nope doet het niet. Kan wel met me muis in het beeld gaan maar heb geen beeld op me andere beeldscherm.quote:Op donderdag 10 februari 2011 08:33 schreef slacker_nl het volgende:
Ja, je moet even spelen met de opties
[ code verwijderd ]
Die code is voor mijn situatie perfect, die zorgt voor dit:
http://opperschaap.net/~w(...)_1280x1824_scrot.png
http://opperschaap.net/~wesleys/IMAG0061.jpg
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | $ xrandr Screen 0: minimum 320 x 200, current 1280 x 1824, maximum 8192 x 8192 VGA1 connected 1280x1024+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 376mm x 301mm 1280x1024 60.0*+ 75.0 1152x864 75.0 1024x768 75.1 60.0 800x600 75.0 60.3 640x480 75.0 60.0 720x400 70.1 LVDS1 connected 1280x800+0+1024 (normal left inverted right x axis y axis) 304mm x 190mm 1280x800 60.0*+ 1024x768 60.0 800x600 60.3 56.2 640x480 59.9 DVI1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) TV1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) 16:14 pts/12 0 wesleys@eniac:/home/wesleys |
Snap er ook niets van... Want heb net even 2 prog. geinstalleerd vanuit de ubuntu software center. En beide gave aan dat er een tweede scherm was gedetecteerd en dat hij aanstond... maar het scherm blijft zwartquote:Op donderdag 10 februari 2011 16:14 schreef slacker_nl het volgende:
laat eens zien wat xrandr geeft zonder enige opties:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | wouter@WG-Tablet:~$ xrandr Screen 0: minimum 320 x 200, current 2560 x 1024, maximum 8192 x 8192 VGA1 connected 1280x1024+1280+0 (normal left inverted right x axis y axis) 338mm x 270mm 1280x1024 75.0* 60.0 1024x768 75.1 70.1 60.0 832x624 74.6 800x600 72.2 75.0 60.3 56.2 640x480 72.8 75.0 66.7 60.0 720x400 70.1 LVDS1 connected 1280x800+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm 1280x800 60.0*+ 1024x768 85.0 75.0 70.1 60.0 832x624 74.6 800x600 85.1 72.2 75.0 60.3 56.2 640x480 85.0 72.8 75.0 59.9 720x400 85.0 640x400 85.1 640x350 85.1 DVI1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis) |
1 2 3 4 | # Dit moet beeld geven op iig een scherm, andere blijft dan zwart. xrandr -s 0 # en dit werktte wel, maar liet het verkeerd zien toch? xrandr --output LVDS1 --auto --below VGA1 |
Nee dat werkt ook nietquote:Op donderdag 10 februari 2011 16:40 schreef slacker_nl het volgende:
Mkay
[ code verwijderd ]
In principe zou het dan gewoon moeten werken en kan je eea proberen met de --right-of, --left-of enzo..
Nopequote:Op donderdag 10 februari 2011 16:15 schreef slacker_nl het volgende:
Maar je hebt toch gnome? Die doet zoiets bijna vol-automagisch afaik.
Het zou ook kunnen zijn dat je gdm/kdm opnieuw moet opstarten.
Ctrl-alt-f1 - inloggen - sudo /etc/init.d/gdm restart
ctrl-alt-f7 (of f8 wilt nog wel eens verschillen) en dan inloggen en ff kijken of je dual screen werkt.
ik doe ff een gokje hoor. Zou je naast screen 0 ook niet screen 1 verwachten? Die zou misschien in xorg.conf ontbreken dan????quote:Op donderdag 10 februari 2011 16:29 schreef Dale. het volgende:
[..]
Snap er ook niets van... Want heb net even 2 prog. geinstalleerd vanuit de ubuntu software center. En beide gave aan dat er een tweede scherm was gedetecteerd en dat hij aanstond... maar het scherm blijft zwart
[ code verwijderd ]
Geen ideequote:Op zaterdag 12 februari 2011 09:30 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
ik doe ff een gokje hoor. Zou je naast screen 0 ook niet screen 1 verwachten? Die zou misschien in xorg.conf ontbreken dan????
als ik poep praat, vergeet het dan maar, maar je moet toch ergens beginnen
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 08:53 schreef slacker_nl het volgende:
Dan durf ik het ook niet te zeggen..
Tegenwoordig heb je geen xorg.conf meer nodig, dat bouwt ie zelfstandig op. Je kan 'm wel zelf maken (laten genereren) en dan aanpassingen maken en dan pakt ie die, ipv elke keer zelf eentje runtime te genereren. Maar somehow lijkt me dat niet het probleem. Je had anders met xrandr al wat meer succes moeten boeken..quote:Op maandag 14 februari 2011 18:01 schreef Dale. het volgende:
[..]
Geen ideemaar daar zeg je wel iets ja... maar dat is ook raar... want in mijn etc/X11/ folder heb ik wel "xorg.conf.save" bestand maar niet gewoon "xorg.conf", weet niet of dit hetzelfde is of toch misschien verschillen?
Vertel..?quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:02 schreef Cazano het volgende:
Had al eens eerder Ubuntu geïnstaleerd, vandaag gelezen over Kubuntu, nu geïnstaleerd en wauw! Super vet OS
Mooie interface, lekker snel, goede browser (rekonq).quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:22 schreef 16meter het volgende:
[..]
Vertel..?
Draai nu OpenSUSE, zeker geen vervelende distro, maar wil ook wel eens Kubuntu proberen.
aptitude install kubuntu-desktop, go go go.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:22 schreef 16meter het volgende:
[..]
Vertel..?
Draai nu OpenSUSE, zeker geen vervelende distro, maar wil ook wel eens Kubuntu proberen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | rm-metapkg () { local i for i in "$@" do sudo aptitude --schedule-only markauto $(apt-cache depends $i | egrep -v "Conflict|Replaces" | sed -e 's/[<>]//g' | tail -n +2| awk '{print $NF}') done } rm-metapkg kubuntu-desktop |
Een collega van me had het over een ubuntu voor kinderen (waar zijn kinderen helemaal dol van waren), kan me alleen niet herinneren hoe dat dan heette... Misschien Edubuntu, of iets met GCompris of zo. Verder zou je natuurlijk Angry Birds onder Wine kunnen proberen, Prince of Persia onder DosBox (speel ik zelf nogquote:Op donderdag 24 februari 2011 09:35 schreef Visitor.Q het volgende:
Wat zijn nu nog leuke spellen oid voor die leeftijd? Ik heb nu world of goo erop gezet, da's altijd leuk en leerzaam, frozen bubble en wat side-scrolling vlieg-schiet spelletjesEr mist vast nog iets.
Hij zal waarschijnlijk niet zijn verbonden met het internet
Rekonq is naar mijn mening echt butt... Chromium daarentegen is bij mij retesnelquote:Op donderdag 17 februari 2011 19:25 schreef Cazano het volgende:
[..]
Mooie interface, lekker snel, goede browser (rekonq).
Dat sowieso.quote:Het voelt gewoon beter dan een windows pc
Ik snap dat argument van dat KDE te ingewikkeld zou zijn nou nooit... in welk opzicht is het te ingewikkeld? Alhoewel ik al jaren linux gebruik ben ik absoluut geen expert en toch heb ik nooit het gevoel gekregen dat KDE ingewikkeld was.quote:Op donderdag 17 februari 2011 19:25 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik heb vroeger wel eens OpenSuse geprobeerd, maar vond toen dat Ubuntu toch wel een behoorlijke voorsprong had qua ontwikkeling en gebruiksgemak enzo. En KDE vind ik niets aan, veel te ingewikkeld. Maargoed dat is persoonlijk.
Mensen die hun os verneuken zul je altijd blijven houden. Ongeacht welk os er wordt gebruikt.quote:Op donderdag 24 februari 2011 10:55 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb een keer een KDE installatie aan mijn pa gegeven (4.2 dacht ik) en hij had na een week geen taakbalk meer, zijn bureaublad was een zooitje met allerlei screenlets (of plasmoids) en hij kon in het algemeen niet veel dingen naar zijn zin instellen omdat het configuratiescherm net zo ingewikkeld is als bij windows. Die bleef dus maar klikken en proberen, en het 'terugvinden' van bepaalde opties ("hoe had ik dat ook alweer gedaan") was niet triviaal.
Bij KDE kan je die ook verbergen.quote:Daarom lever ik aan windows-users meestal Gnome waarbij ik diverse systeemiconen standaard verberg (want die java preferences heeft echt niemand nodig, net zoals bv netwerk proxy, keyboard input methods, assistive technologies etc).
In Gnome kon ik gelijk de weg vinden. In KDE niet. Plus ik vind het gewoon niet pettig werken. Maar zoals gezegd dat is persoonlijk, heb geen zin in een KDE/Gnome war.quote:Op donderdag 24 februari 2011 10:45 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ik snap dat argument van dat KDE te ingewikkeld zou zijn nou nooit... in welk opzicht is het te ingewikkeld? Alhoewel ik al jaren linux gebruik ben ik absoluut geen expert en toch heb ik nooit het gevoel gekregen dat KDE ingewikkeld was.
Volgens mij moet je dan een oude versie hebben... ze hebben tegenwoordig geen PPC-release meer.quote:Op donderdag 24 februari 2011 17:56 schreef rubje het volgende:
ff een vraagjeL Heeft iemand Unbuntu op een oude powerbook werkend zien te krijgen en zoja,doe eens wat links en voorbeelden aub. Dank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |