abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92334756
Dit is het plan:

- Ubuntu installatie ~10GB
- Windows installatie ~10GB
-Swapfile shit ~ idk
- De rest, programma's van Ubuntu en Windows, Muziek, Downloads, films, documenten. ~800GB

Het dualboot draaien zou me wel lukken, het enige probleem is hoe ik het goed laat lopen zodat alleen de opstart/OS bestanden in de kleine partities komen en in de grote de rest in zowel windows als linux.

Btw: ik zit nu tijdelijk op een Ubuntu CD, in Gparted dus..

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2011 18:25:27 ]
pi_92335404
Welke windows? Want 10GB is wel erg klein
Op zondag 17 oktober 2010 19:19 schreef b4kl4p het volgende:
Ja inderdaad! Waarom mogen ze dan niet gewoon via de vluchtstrook inhalen, dat zou heel veel overlast schelen.
pi_92335478
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:37 schreef kloogre het volgende:
Welke windows? Want 10GB is wel erg klein
Alleen voor de installatie bestanden? Dus de windows map. Ik dacht dat 10 GB wel genoeg was.
Maar dat maakt me eigenlijk ook niet uit, maak ik er wel 20 GB van, dat is het probleem niet.
pi_92335696
formateer die 800 GB als NTFS en mount 'm onder ubuntu onder /data oid.
In windows zal het gewoon je D schijf zijn.
Ja inderdaad! Waarom mogen ze dan niet gewoon via de vluchtstrook inhalen, dat zou heel veel overlast schelen.
pi_92335874
Eerst windows installeren (windows kan er niet mee omgaan als er al andere besturingssystemen op je computer staan als je het installeert)
Daarna gewoon de ubuntu installer doorlopen. Die geeft keurig de mogelijkheid Ubuntu naast windows te installeren. Doe gewoon een eenvoudige installatie

Als Ubuntu geinstalleerd is, de documentenmappen in je home folder verwijderen (dus "documenten", "afbeeldingen" enz.) en vervangen door symlinks naar de corresponderende mappen op je NTFS-partitie.

:Y)
pi_92335888
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:43 schreef kloogre het volgende:
formateer die 800 GB als NTFS en mount 'm onder ubuntu onder /data oid.
In windows zal het gewoon je D schijf zijn.
Je snapt dat dit alleen het probleem met linux oplost?
Windows gaat nog doodleuk je Program Files, Documents and Settings, Drivers in die kleine partitie van 20GB zetten..
pi_92335924
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:46 schreef KomtTijd... het volgende:
Eerst windows installeren (windows kan er niet mee omgaan als er al andere besturingssystemen op je computer staan als je het installeert)
Daarna gewoon de ubuntu installer doorlopen. Die geeft keurig de mogelijkheid Ubuntu naast windows te installeren. Doe gewoon een eenvoudige installatie

Als Ubuntu geinstalleerd is, de documentenmappen in je home folder verwijderen (dus "documenten", "afbeeldingen" enz.) en vervangen door symlinks naar de corresponderende mappen op je NTFS-partitie.

:Y)
En hoe regel ik dit ook voor windows?
pi_92335946
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:47 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Je snapt dat dit alleen het probleem met linux oplost?
Windows gaat nog doodleuk je Program Files, Documents and Settings, Drivers in die kleine partitie van 20GB zetten..
Euhja, dat wil je toch ook neem ik aan? Alleen documents and settings niet maar die kun je handmatig verplaatsen naar je datapartitie.
pi_92336125
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:48 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Euhja, dat wil je toch ook neem ik aan? Alleen documents and settings niet maar die kun je handmatig verplaatsen naar je datapartitie.
Nee ik wil gewoon een partitie voor elkel de Windows installatie files en eentje voor Ubuntu, en de rest applicaties van beide OS'en en muziek op 1 schijf.
Anders zit ik opgescheept met allemaal partities van 300GB, en dan is die van Windows weer voor mar van die van Ubuntu kan nog 200GB bij op.

Krijg je rommel van. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2011 18:51:07 ]
pi_92336360
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:50 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Nee ik wil gewoon een partitie voor elkel de Windows installatie files en eentje voor Ubuntu, en de rest applicaties van beide OS'en en muziek op 1 schijf.
Anders zit ik opgescheept met allemaal partities van 300GB, en dan is die van Windows weer voor mar van die van Ubuntu kan nog 200GB bij op.

Krijg je rommel van. ;)
Huh? Dan doe je iets verkeerd denk ik. Ik weet niet wat je allemaal op windows installeert maar met een GB of 50 moet je toch heel aardig uit de voeten kunnen lijkt me. Voor Ubuntu is 10-15GB sowieso genoeg, kun je alles installeren wat je maar kunt verzinnen.
Installatiebestanden wil je toch niet op je datapartitie hebben :?
pi_92336472
Ik denk dat je pas rommel krijgt als je Program Files , My Documents uit je windows install gaat halen....
pi_92336626
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:55 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Huh? Dan doe je iets verkeerd denk ik. Ik weet niet wat je allemaal op windows installeert maar met een GB of 50 moet je toch heel aardig uit de voeten kunnen lijkt me. Voor Ubuntu is 10-15GB sowieso genoeg, kun je alles installeren wat je maar kunt verzinnen.
Installatiebestanden wil je toch niet op je datapartitie hebben :?
Ik ben een gamer... ;)
De gemiddelde game is al zo'n 7 - 14 GB.

En ja, ik wil die op 1 partitie hebben. Anders krijg ik het probleem dat bijvoorbeeld een Windows partitie vol dreigt te raken maar een Ubuntu nog hartstikke leeg is, door bijvoorbeeld het ontbreken van games. En ik heb dan ook geen flauw idee hoe ik de opstelling van partities dan moet doen, aangezien die klote hardeschijven een max van 4 partities hebben...
pi_92336629
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:56 schreef kloogre het volgende:
Ik denk dat je pas rommel krijgt als je Program Files , My Documents uit je windows install gaat halen....
Shit installeren lukt wel op een andere partitie, dat doe ik zelf ook. Zelfs op een andere schijf.
Ik draai Windows 7 Ultimate x64 op een 90GB SSD, en ik installeer zoveel mogelijk op de 2TB HDD.

TS, zoals KomtTijd zegt, installeer Ubuntu naast Windows, maar partitioneer eerst even in Windows je HDD, en installeer daarna gewoon je shit op een aparte partitie?
pi_92336728
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:59 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Ik ben een gamer... ;)

En ja, ik wil die op 1 partitie hebben. Anders krijg ik het probleem dat bijvoorbeeld een Windows partitie vol dreigt te raken maar een Ubuntu nog hartstikke leeg is, door bijvoorbeeld het ontbreken van games. En ik heb dan ook geen flauw idee hoe ik de opstelling van partities dan moet doen, aangezien die klote hardeschijven een max van 4 partities hebben...
Windows - Ubuntu - Data

In data root -> 2 submappen -> Ubuntu / Windows
Of misschien een Virtual Machine TS? Is natuurlijk ook nog een optie. :)

Tevens in je submap Windows, maak daar gewoon een "Program Files" aan!
pi_92336739
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:59 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Shit installeren lukt wel op een andere partitie, dat doe ik zelf ook. Zelfs op een andere schijf.
Ik draai Windows 7 Ultimate x64 op een 90GB SSD, en ik installeer zoveel mogelijk op de 2TB HDD.

TS, zoals KomtTijd zegt, installeer Ubuntu naast Windows, maar partitioneer eerst even in Windows je HDD, en installeer daarna gewoon je shit op een aparte partitie?
Alleen ik ben van de makkelijkheid, een installatie bestand probeert toch altijd op de standaard Program Files de boel te installeren. En ik heb ooit nog een keer een oude packard bell pc gehad, en daar stond Documents en Settings op de D: schijf automatisch ipv de C:
pi_92336845
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:01 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Windows - Ubuntu - Data

In data root -> 2 submappen -> Ubuntu / Windows
Of misschien een Virtual Machine TS? Is natuurlijk ook nog een optie. :)

Tevens in je submap Windows, maak daar gewoon een "Program Files" aan!
VM is niet mogelijk, ik doe het juist omdat ik als ik een keer gekut krijg met Windows dat ik niet alle programma's en data kwijt ben maar gewoon windows opnieuw kan installeren.
pi_92336955
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:01 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Alleen ik ben van de makkelijkheid, een installatie bestand probeert toch altijd op de standaard Program Files de boel te installeren. En ik heb ooit nog een keer een oude packard bell pc gehad, en daar stond Documents en Settings op de D: schijf automatisch ipv de C:
Die gaat automatisch voor de C schijf toch?
pi_92337033
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:05 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Die gaat automatisch voor de C schijf toch?
jep
pi_92337091
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:06 schreef Rivalo het volgende:

[..]

jep
Of gewoon niet zo facking lam zijn. Custom installatie, en dan eventjes vlug de C in een whatever stationsnaam veranderen?

:')
pi_92337217
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:07 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Of gewoon niet zo facking lam zijn. Custom installatie, en dan eventjes vlug de C in een whatever stationsnaam veranderen?

:')
oke :')
pi_92337241
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:59 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Ik ben een gamer... ;)

Dat is JUIST een gewenste situatie. Anders loop je het risico dat door bijv. een film te downloaden ineens je installatiepartitie vol zit. Het is juist goed om die dingen gescheiden te houden. Je moet gewoon een inschatting maken hoeveel ruimte je nodig hebt voor je installatiebestanden en de partitie eventueel een beetje op de groei daarop inrichten.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:03 schreef Rivalo het volgende:

[..]

VM is niet mogelijk, ik doe het juist omdat ik als ik een keer gekut krijg met Windows dat ik niet alle programma's en data kwijt ben maar gewoon windows opnieuw kan installeren.
Gekut krijg je sowieso want nogmaals: windows kan niet zomaar naast een ander OS geinstalleerd worden. Het kan wel, maar het is ellende alom. Als je het jezelf makkelijk wilt maken doe je altijd eerst windows installeren.
pi_92337375
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:10 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat is JUIST een gewenste situatie. Anders loop je het risico dat door bijv. een film te downloaden ineens je installatiepartitie vol zit. Het is juist goed om die dingen gescheiden te houden. Je moet gewoon een inschatting maken hoeveel ruimte je nodig hebt voor je installatiebestanden en de partitie eventueel een beetje op de groei daarop inrichten.

[..]

Gekut krijg je sowieso want nogmaals: windows kan niet zomaar naast een ander OS geinstalleerd worden. Het kan wel, maar het is ellende alom. Als je het jezelf makkelijk wilt maken doe je altijd eerst windows installeren.
Ik snap het, maar ik kan dan gewoon mijn data en geïnstalleerde windows software behouden.

Maar goed, ik begrijp het niet meer zo erg, omdat ik het misschien verkeerd uitleg?
Hoe zou jij dan de partities doen?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2011 19:15:48 ]
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:35:13 #23
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92338470
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:13 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Ik snap het, maar ik kan dan gewoon mijn data en geïnstalleerde windows software behouden.

Maar goed, ik begrijp het niet meer zo erg, omdat ik het misschien verkeerd uitleg?
Je programma's moet je altijd weer opnieuw installeren nadat je windows installeert.
heitieh
pi_92338609
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:35 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Je programma's moet je altijd weer opnieuw installeren nadat je windows installeert.
Geen enkele mogelijkheid om hier onderuit te komen?
In ubuntu was dat toch wel mogelijk? Met mounting points enzo..
pi_92338764
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:13 schreef Rivalo het volgende:

[..]

Ik zou het zo doen:
1) windows, 100 GB (of wat je zelf handig lijkt), formatteren als NTFS
2) Ubuntu, 15GB, formatteren als EXT4, mounten op /
2a) Ubuntu, 5GB, formatteren als EXT4, mounten op /home (deze kun je eventueel overslaan als je het overzichtelijk wilt houden, maar is wel erg handig)
3) Data, <alle overige schijfruimte minus swap>, formatteren als NTFS
4) Swap, <zo groot als je intern geheugen>, formatteren als LINUX SWAP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')