abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92302169
Ik ben op zoek naar een lichte virusscanner/firewall voor m'n server. Ben zelf niet echt zo in to the scanners en dergelijke, zelf gebruik ik NOD32 op m'n computer. Ik wil iets wat bijna niks van je PC geheugen CPU vreet, maar tegelijk wel goed zijn werk doet.

De specificaties van het systeem zijn:

• Windows Home Server SP 2
• Pentium 4 - 1.7GHz
• 760 MB

Iemand suggesties? :)
pi_92302311
het ligt eraan hoeveel je van security afweet, maar ik raad je comodo aan.
  donderdag 3 februari 2011 @ 23:25:06 #3
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_92302328
Mag ik vragen wat je met de server doet waarom je windows nodig hebt? Met linux kan je vaak hetzelfde en heb je geen scanner nodig (lees: je kan je volledige kracht gebruiken).

[ Bericht 1% gewijzigd door PiRANiA op 05-02-2011 17:40:06 ]
pi_92302648
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:25 schreef PiRANiA het volgende:
Mag ik vragen wat je met de server doet waarom je windows nodig hebt? Met lunix kan je vaak hetzelfde en heb je geen scanner nodig (lees: je kan je volledige kracht gebruiken).
Server word gebruikt als Fileserver en Webserver, tevens maakt die 's avonds automatisch een Back-upje van een aantal belangrijke bestanden op een aantal PC's.

Heb al eens lopen klooien/spelen met een linux server, maar die overstap ga ik nu niet maken. Misschien over een tijd, wanneer de server niet meer nodig is als Fileserver (heb nu zo'n 60 accounts, en om die allemaal over te knallen..)
pi_92303201
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:24 schreef THEFXR het volgende:
het ligt eraan hoeveel je van security afweet, maar ik raad je comodo aan.
Ik zal er eens naar kijken ;)
pi_92308590
Voor een virusscanner heeft mijn voorkeur Symantec AntiVirus Corporate (niet de home-editie!!). Behoorlijk licht, en erg goed.
Firewall kan je ofwel de windows-firewall gebruiken (in 2008 is deze zowaar goed te noemen, in homeserver weet ik 't niet) maar de voorkeur heeft wat mij betreft een hardwarematige firewall. Voor de thuisgebruiker heeft Netscreen voor relatief leuke prijzen wel wat oplossingen beschikbaar. Zo hebben ze bijvoorbeeld de FVS318 ProSave Firewall / VPN. Kun je denk ik prima mee uit de voeten, is simpel te programmeren via webbased interface (dus geen gekloot met CLI) en bied je zelfs nog de mogelijkheid tot het opbouwen van maximaal 8 simultane VPN-verbindingen over IPSEC. Andere mogelijkheid is een Netscreen NS-5 op de kop zien te tikken (via tweakers.net kom je er vast nog wel wat tegen in de vraag&aanbod sectie).

Wil je echt de blitz maken met een professionele oplossing, dan kan je een Netscreen25 aanschaffen. Dan heb je echt een full-blown firewall oplossing. 1 WAN en 4 aparte LAN-interface (waar je dus ook 4 aparte LAN's op kan hangen en mee kan routeren) VLAN-support, VPN is er op mogelijk, dus echt de serieuze handel. Zowel webbased als via CLI te programmeren (zowel via ethernet als via COM-poort) en een erg goede oplossing. Heb m zelf jarenlang in gebruik gehad, en ben m nu aan het herprogrammeren om weer opnieuw in te zetten in ons datacenter. Even op tweakers gekeken, en toevallig dat er nog 1 wordt aangeboden ook:
http://tweakers.net/aanbo(...)een-25-firewall.html
75,- is een heel nette prijs voor dit ding ^O^
  vrijdag 4 februari 2011 @ 09:14:46 #7
136730 PiRANiA
pi_92310943
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 23:32 schreef dirkjo het volgende:

[..]

Server word gebruikt als Fileserver en Webserver, tevens maakt die 's avonds automatisch een Back-upje van een aantal belangrijke bestanden op een aantal PC's.

Heb al eens lopen klooien/spelen met een linux server, maar die overstap ga ik nu niet maken. Misschien over een tijd, wanneer de server niet meer nodig is als Fileserver (heb nu zo'n 60 accounts, en om die allemaal over te knallen..)
Kom tegen die tijd maar eens in het linuxtopic langs ;). Succes anyhow :).
pi_92312172
Wij gebruiken zelf een Sonicwall, prima firewall met UTM :Y
pi_92319744
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 10:03 schreef Bigs het volgende:
Wij gebruiken zelf een Sonicwall, prima firewall met UTM :Y
Sonicwall is ook erg goed inderdaad, en zeker voor de prijs die ze rekenen. Voor dat geld hoef je bij Cisco of Procurve niet aan te komen.
pi_92322466
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 13:00 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Sonicwall is ook erg goed inderdaad, en zeker voor de prijs die ze rekenen. Voor dat geld hoef je bij Cisco of Procurve niet aan te komen.
Klopt. Het enige wat een beetje jammer is, is dat je zonder support abo geen support of zelfs firmware updates krijgt. Maar zelf met abonnement is de prijs : kwaliteit verhouding nog steeds prima.
pi_92324152
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:00 schreef Bigs het volgende:

[..]

Klopt. Het enige wat een beetje jammer is, is dat je zonder support abo geen support of zelfs firmware updates krijgt. Maar zelf met abonnement is de prijs : kwaliteit verhouding nog steeds prima.
Datzelfde geldt ook voor Netscreen. Zonder support contract kan je geen firmware downloaden... :{ knap waardeloze constructie wat dat betreft. Maar nog steeds, sonicwall geeft je prima bang for buck :Y
pi_92324688
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:14 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Kom tegen die tijd maar eens in het linuxtopic langs ;). Succes anyhow :).
Draai zelf ook linux hier thuis, gebruik het alleen zelden. Heb toch iets met windows, de gemakkelijkheid en het relaxe 'alles werkt erop'.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 14:47:43 #13
136730 PiRANiA
pi_92324752
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:46 schreef dirkjo het volgende:

[..]

Draai zelf ook linux hier thuis, gebruik het alleen zelden. Heb toch iets met windows, de gemakkelijkheid en het relaxe 'alles werkt erop'.
Voor servers vind ik het een wat vreemde keuze, maar goed, that's me :P.
pi_92324960
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:47 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Voor servers vind ik het een wat vreemde keuze, maar goed, that's me :P.
Keuze komt vooral vanwege het gebruik van het programma Gene6. Aangezien hier toen die 60 users in stonden en ik geen vergelijkbaar programma kon vinden met de zelfde mogelijkheden. ;)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 14:54:22 #15
136730 PiRANiA
pi_92325080
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:52 schreef dirkjo het volgende:

[..]

Keuze komt vooral vanwege het gebruik van het programma Gene6. Aangezien hier toen die 60 users in stonden en ik geen vergelijkbaar programma kon vinden met de zelfde mogelijkheden. ;)
http://www.pureftpd.org/project/pure-ftpd
› FTP accounts can be distinct from system accounts, stored in an independant database.
› Bandwidth throttling is supported, with distinct settings for upload and download.
› Every user can be assigned individual quota, ratio and bandwidth.

The list goes on and on ;).
pi_92325236
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:52 schreef dirkjo het volgende:

[..]

Lolwut? Een FTP-server? Daar heb je er duizenden van...

Overigens ben ik het niet met Pirania eens dat je met een linux-systeem geen virusscanner meer nodig hebt, aangezien je de bestanden die erop staan uiteindelijk wel op windows stations gebruikt. Maar voor die reden bestaan er ook virusscanners voor linux (die dus scannen op windows-virussen)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 15:18:06 #17
136730 PiRANiA
pi_92326288
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:57 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Overigens ben ik het niet met Pirania eens dat je met een linux-systeem geen virusscanner meer nodig hebt, aangezien je de bestanden die erop staan uiteindelijk wel op windows stations gebruikt. Maar voor die reden bestaan er ook virusscanners voor linux (die dus scannen op windows-virussen)
Dat is dan wel minder intensief, omdat ze alleen de bestanden hoeven te scannen, en niet de realtime lopende systeemprocessen
pi_92326339
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 14:57 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Wilt niet zeggen dat deze niet nodig is hè ;)
Ik zal vast ooit een keer de switch maken naar linux, maar nu gewoon niet.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 16:44:56 #19
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_92330636
Voor deze servertaken thuis op zo'n licht systeem? Ubuntu server(of een andere linuxdistro) lijkt me dan de enige optie... eventueel xubuntu voor grafische front-end.

Installeer samba, apache en mysql. Backuptools zijn er ook zat. Allemaal met 1 klik geïnstalleerd. Paar config-files aanpassen naar je smaak en gaan met de banaan :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Joooo-pi op 05-02-2011 11:09:14 ]
heitieh
pi_92339360
hier staat nog wat info op.

http://beveilig.uwpc.info/stappenplan.htm
pi_92346837
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 19:53 schreef THEFXR het volgende:
hier staat nog wat info op.

http://beveilig.uwpc.info/stappenplan.htm
Niet echt server-suited materiaal :{
  zaterdag 5 februari 2011 @ 10:48:59 #22
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_92363155
Kaspersky AV.
NetASQ firewall.

Kasperksy is relatief licht. Maar het ligt er ook aan hoe je hem configureerd natuurlijk.
NetASQ is een Frans product, dus is soms een beetje vaag maar wel erg goed en stabiel.
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_92370388
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 10:48 schreef smegmanus het volgende:
Kaspersky AV.
NetASQ firewall.

Kasperksy is relatief licht. Maar het ligt er ook aan hoe je hem configureerd natuurlijk.
NetASQ is een Frans product, dus is soms een beetje vaag maar wel erg goed en stabiel.
Vroeger altijd Kaspersky gebruikt op m'n eigen PC. Vond het alleen toch niet ontzettend fijn werken.

Gebruik nu COMODO, werkt tot dusver goed.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:27:44 #24
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_92373694
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:42 schreef dirkjo het volgende:

[..]

Vroeger altijd Kaspersky gebruikt op m'n eigen PC.
Had je daar ook de zakelijke versie op geïnstalleerd dan?
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
pi_92375524
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 16:27 schreef smegmanus het volgende:

[..]

Had je daar ook de zakelijke versie op geïnstalleerd dan?
Is alweer dik jaar terug, maar volgens mij was het niet de zakelijke versie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')