quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:51 schreef Orea het volgende:
Ik ben 2 weken te laat maar ben het wel inmiddels!
Wup haha leia stroomt ook over!! Lang leve de dom ;-)
quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:54 schreef pessie het volgende:
Hier lekker nog helemaal niets op gang gekomen!
Hoop dat het nog lang duurt...
Ik heb bij Tobias links eerst aangelegd en daar was rechts de 'betere' borst.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:11 schreef Orea het volgende:
Wat ik me afvroeg hè... Ik heb Leia na de geboorte rechts het eerst en het langs aangelegd gehad... Rechts is ook de borst waar ik soms zo 150 cc in 1 keer uithaal. Links is pas langer na de geboorte aangelegd geweest en blijft ook achter...
Zou dat daar aan kunnen liggen of is dat verkeerd gedacht?
Het klonk me best logisch ergensquote:
Goed idee!quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:55 schreef Orea het volgende:
Hehehe! En dan die 3e keer een tweeling zeker die tegelijk ieder aan een borst worden aangelegd en dan maar zien
Eerlijk gezegd heb ik me hetzelfde afgevraagd; ik heb Soneal eerst links aangelegd en dat is de borst die het meest lekt....quote:
De "melken" moeten dezelfde temperatuur hebben, dan mag je ze bij elkaar gooien.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:08 schreef pessie het volgende:
Oh ja, ik heb een vraagje mbt kolfmelk.
Als ik vandaag 100cc kolf en morgen ook 50cc kolf. Mag dat dan in 1 flesje morgenavond mee naar de oppas? Wanneer de oppas het niet gebruikt kan ik het dan bewaren in de koelkast tot de volgende dag om het dan te geven? Of is dit allemaal niet verstandig ivm bacteriën?
Als je toch niet zeker bent of de oppas hem wel alles zal geven, waarom zou je het dan bij elkaar doen?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:08 schreef pessie het volgende:
Oh ja, ik heb een vraagje mbt kolfmelk.
Als ik vandaag 100cc kolf en morgen ook 50cc kolf. Mag dat dan in 1 flesje morgenavond mee naar de oppas? Wanneer de oppas het niet gebruikt kan ik het dan bewaren in de koelkast tot de volgende dag om het dan te geven? Of is dit allemaal niet verstandig ivm bacteriën?
Jemig, pessie, dat klinkt heel zwaar, zo vaak per dag nakolven. Heb je dat lang gedaan, of was het omslagpunt snel bereikt? En vind je het nu niet te belastend voelen om elke dag nog te kolven zodat je iets na kunt geven aan het einde van de dag?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:16 schreef pessie het volgende:
Eerst kwam Nathan niet goed aan, kwam vermoedelijk eerst door overproductie waardoor Nathan lui werd waardoor mijn productie te laag werd (ik ben slecht begeleid door de lk van het cb). Toen ben ik op advies van mn eigen lk 6 keer per dag gaan nakolven om de productie een boost te geven. Nu kolf ik nog sowieso 50cc per dag wat Nathan na de laatste voeding krijgt. Omdat het me lukt om 100cc per dag te kolven ben ik langzaam een beetje een voorraadje aan het opsparen.
Het afbouwen van het tepelhoedje kwam eigenlijk meer 'toevallig' op hetzelfde moment. Niet heel handig gekozen van Nathan maar we gebruiken nu al heel lang geen tepelhoedje meer, en het is zo makkelijk zonder!
Vooral het 's nachts nakolven vond ik het heftigst. Ik heb een week lang 6 keer per dag nagekolfd. Daarna ben ik gestopt 's nachts te kolven. Ik kolf nu al bijna 2 maanden. Op een gegeven moment heb ik de medela symphony opgehaald, met een handkolfje werd het echt even te heftig. Nu kolf ik wel weer gewoon met de hand. Nu Nathan bijvoeding krijgt hoop ik binnenkort niet meer te hoeven kolven. Het punt is gewoon dat ik absoluut nog niet bereid was om flesvoeding bij te gaan geven. Ook nu wil ik graag proberen een jaar lang bv te geven.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jemig, pessie, dat klinkt heel zwaar, zo vaak per dag nakolven. Heb je dat lang gedaan, of was het omslagpunt snel bereikt? En vind je het nu niet te belastend voelen om elke dag nog te kolven zodat je iets na kunt geven aan het einde van de dag?
Ik heb hier overwogen om in ieder geval één keer per dag te blijven kolven zodat ik een voorraadje op kon bouwen, maar ik ben er toch maar vanaf gestapt. Ik vrees dat ik er anders weer zo geforceerd mee omga. Eerst relaxen! En oh wat is liggend voeden toch heerlijk.
Haha, ik kan me voorstellen dat dat een vreemde gewaarwording is. Ik heb er altijd vrede mee gehad dat ik met Ivan vrij vroeg ben gestopt, maar nu ik Lena voed merk ik wel weer hoezeer ik het gemist heb.quote:Op zondag 23 januari 2011 00:19 schreef WupWup het volgende:
Welkom terug Claudia! Vreemde gewaarwording dat jij alweer je tweede kindje aan de borst hebt, terwijl ik nog met de eerste bezig benHoe was het wegen?
Kobus sliep vaak in zijn wiegje naast ons bed, en dan halverwege de nacht kwam hij tussen ons in te liggen. Bij een volgend kindje zouden we denk ik meteen besluiten om het in ons bed te leggen.quote:Uit onderzoek blijkt dat wel of niet samen slapen van moeder en kind invloed heeft op de aard van de wekprikkel, aantal en duur van de borstvoedingen, de slaaphouding van de baby en de frequentie van het toezicht van de moeder. Er werden beduidende verschillen gevonden. Samen slapen ging samen met een grotere hoeveelheid wekprikkels en een frequentere wisseling van actieve slaap en diepe slaap (REM en non-REM). Baby's die samen sliepen werden vaker (kort) wakker. Samen slapende moeders en baby's bevonden zich doorgaans in hetzelfde slaapstadium, terwijl baby's die apart sliepen langere periodes van diepe slaap hadden.
Bij analyse van video-opnamen van slapende, borstvoedende moeder en kind-paren bleek dat:
-zij de meeste tijd met het gezicht naar elkaar toe sliepen (72-99%);
-de frequentie van borstvoedingen verdrievoudigde, terwijl de gemiddelde voedingstijd juist halveerde;
-de moeders gemiddeld tussen de 10% en 27% wekprikkels bij de baby activeerden, terwijl de baby's meer dan de helft van de wekprikkels van de moeder activeerden
-de moeders vier keer vaker de toestand van de baby inspecteerden door bijvoorbeeld de deken opnieuw te schikken, de houding van de baby te veranderen of op andere wijze in te grijpen
-het directe lichamelijk contact, door borstvoeding geven en actief of passief omarmen en aanraken, varieerde van 28% tot 99%. Bij apart slapende moeders en baby's was dit tussen de 2% en 14% per nacht.
Op basis van deze gegevens zou alleen slapen een risicoverhogende factor genoemd kunnen worden. Maar omdat in onze samenleving alleen slapen de norm is geworden, wordt er niet als zodanig door onderzoekers naar gekeken. In alle onderzoeken lijkt alleen slapen een gegeven, en wordt voorbijgegaan aan de culturele bepaaldheid ervan.
Ook 'doorslapen' lijkt een risicoverhogende factor. Doordat we op grote schaal baby's zijn gaan voeden met kunstvoeding en alleen te slapen zijn gaan leggen, is de opvatting van natuurlijk babygedrag en slaapgedrag veranderd. Het idee dat baby's alleen moeten slapen en moeten 'leren' doorslapen behoren tot die veranderde opvatting. De meeste gevallen van wiegendood vinden plaats rond de leeftijd van twee tot vier maanden; de leeftijd waarop veel baby's gaan 'doorslapen'.
Wetenschappers zijn het erover eens dat een 'verstoord slaapritme' een risicoverhogende factor is voor wiegendood. Alleen slapen, 'leren' doorslapen, en het geven van kunstvoeding zouden weleens in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de verstoring van het natuurlijk slaapritme van baby's.
Borstvoeding geven wordt door sommigen nog wel eens een 'lifestyle choice' genoemd; een keuze voor een bepaalde levensstijl. Wie het belang van borstvoeding bij het verlagen van het risico op wiegendood inziet, zou tot de conclusie kunnen komen dat borstvoeding niet alleen een 'lifestyle choice' is, maar zelfs een 'lifesaving choice' kan zijn, een levensreddende keuze.
Ze ligt in de wieg. Omdat ons bed nog verhoogd is, is het niet handig de cosleeper nu al te installeren. Ik wilde even kijken of de wieg deze keer niet toch beter beviel. Tot nog toe hebben we één krampjesnacht gehad en was de wieg toen wel vervelend, maar vooralsnog gaat het prima. Toch gaan we morgen de cosleeper opzetten, als de kraamhulp weg is en het bed omlaag kan. Ik wil haar gewoon naast me hebben.quote:Op zondag 23 januari 2011 10:40 schreef oeke het volgende:
Slaapt Lena in de co-sleeper? Hoe bevalt het?
Maar als je hem dat artikel hierboven laat lezen waaruit duidelijk blijkt dat het 'gevaarlijker' is apart te slapen dan samen, zou hij dan niet van gedachten veranderen?quote:Op zondag 23 januari 2011 11:39 schreef Twinkly het volgende:
Niels heeft tot hij ongeveer 6,5 mnd was bij ons geslapen in de co-sleeper. Als hij niet kon slapen liet ik hem ook wel eens op mijn borst liggen. Eigenlijk stiekem, want mijn man vind het doodeng door alle negatieve berichten die je hoort over samen slapen. Maarja, ik wilde ook wel graag wat slaap pakken. Echt samen slapen zal hier dus ook nooit gebeuren.
Ik droeg vaak een shirt met lange mouwen, omdat ik ook het voeden koud vond.quote:Hoe doen jullie dat met de deken als het kindje op borsthoogte ligt? Krijg je het dan zelf niet koud? (ik ben een enorme koudkleum).
Ik ga het hem zeker laten lezen, misschien overtuigt literatuur hem beter dan mijn argumenten ;-)quote:Op zondag 23 januari 2011 19:59 schreef oeke het volgende:
[..]
Maar als je hem dat artikel hierboven laat lezen waaruit duidelijk blijkt dat het 'gevaarlijker' is apart te slapen dan samen, zou hij dan niet van gedachten veranderen?
Het is volgens mij echt cultuur- en tijd gebonden.
Ik vond ook het stukje over doorslapen erg boeiend. Het is grappig hoeveel kunstvoeding stiekem toch heeft veranderd in de manier waarop we naar baby's kijken. Ik was me daar helemaal niet van bewust.
Ah oké. Nou hoor ik wel elk zuchtje door onze dunne wandjes heen, dus dat scheelt misschien wel iets? Ik krijg het er gewoon met terugwerkende kracht benauwd van. Eng idee.quote:Op zondag 23 januari 2011 20:12 schreef Twinkly het volgende:
Bij kinderen die in de wieg of de co-sleeper liggen is het risico op wiegedood wel verkleind ten opzichte van in de eigen kamer slapen. Daarom wordt ook aangeraden om je kindje tot 6 maanden bij je op de kamer te leggen. Dat had te maken met wat ook in dat vorige stuk genoemd werd: dat kinderen, wanneer ze alleen liggen, te diep gaan slapen, stoppen met ademen en geen ademprikkel krijgen.
quote:Op zondag 23 januari 2011 20:14 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ah oké. Nou hoor ik wel elk zuchtje door onze dunne wandjes heen, dus dat scheelt misschien wel iets? Ik krijg het er gewoon met terugwerkende kracht benauwd van. Eng idee.
Hier werkt het ook nietquote:Op zondag 23 januari 2011 20:28 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik geloof ook dat het heel natuurlijk is om samen te slapen met de kleintjes. Omdat mijn kinderen het niet gewend zijn, bouwen ze altijd een feestje als ze dan wel bij mij in bed 'mogen'. De laatste tijd slaap ik wel eens een uurtje 's middags samen met S in mijn bed en dat vind ik echt heel gezellig en toch ook vertrouwd.![]()
Maar ik knuffel ze wel helemaal plat overdag, want daar las ik ook iets over, maar dat maken we gelukkig ruimschoots goed overdag (hoop ik).
Herkenbaar! Ik weet wel waarom mijn moeder dat niet (meer?) deed, omdat ze dat zelf nooit gekend heeft, dus moeite had haar gevoel te tonen. Heb ik altijd heel erg gemist en erg gevonden, dus is iets wat ik bij Leia zeker wél doe en ga blijven doenquote:Op zondag 23 januari 2011 20:34 schreef Twinkly het volgende:
En ik heb me voorgenomen om ook na de kleutertijd nog veel te knuffelen (als Niels dat wil), dat deed mijn moeder namelijk niet meer (geen idee waarom niet).
Dat deed Harry ook en toen had ik een melkkanaal gekneusdquote:Op zondag 23 januari 2011 20:40 schreef Orea het volgende:
En nog eens ontopic
Iets nieuws! Mevrouwtje pakt een heel stuk borst en houdt dat vast, als een handvatgelukkig voel ik er niks van, maar M. kijkt steeds heel moeilijk als ie het ziet en heeft zoiets van auw?
En als je steeds je eigen vinger of duim er voorzichtig tussen doet en dan haar handje zachtjes aait/mee frummelt? Niet forceren maar steeds weer opnieuw zachtjes je eigen vinger ertussen. Dat hielp bij Harry ook.quote:Op zondag 23 januari 2011 20:46 schreef Ticootje het volgende:
Jen slaapt nog steeds de 2e helft van de nacht bij ons. Leyla heeft nooit ergens anders gelegen in de nacht.
Leyla heeft een vervelend trekje, als ze de linkerborst krijgt dan gaat ze heel hard aan haar oor trekken. Dan is die helemaal rood, maar ik mag niet haar handje ervan af houden.
Bron: Wiegendood.nlquote:Men spreekt van wiegendood als een baby onverwacht overlijdt zonder dat daar ogenschijnlijk een oorzaak voor is. Als ook na volledig postmortaal onderzoek geen verklaring wordt gevonden, noemt men dat wiegendood/SIDS (sudden infant death syndrome). Als wiegendood zich voordoet, is het vrijwel altijd in het eerste levensjaar, maar het komt soms ook in het tweede jaar voor.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) registreert alle gevallen tussen 7 dagen en 1 jaar. Wiegendood in het tweede levensjaar wordt niet door het CBS geregistreerd; onderzoekers schatten dat zich jaarlijks tussen 1 en 5 gevallen voordoen.
En ik begrijp het hoor dat je haar zou checken als ze ineens door zou slapen.quote:Ook 'doorslapen' lijkt een risicoverhogende factor. Doordat we op grote schaal baby's zijn gaan voeden met kunstvoeding en alleen te slapen zijn gaan leggen, is de opvatting van natuurlijk babygedrag en slaapgedrag veranderd. Het idee dat baby's alleen moeten slapen en moeten 'leren' doorslapen behoren tot die veranderde opvatting. De meeste gevallen van wiegendood vinden plaats rond de leeftijd van twee tot vier maanden; de leeftijd waarop veel baby's gaan 'doorslapen'.
Wetenschappers zijn het erover eens dat een 'verstoord slaapritme' een risicoverhogende factor is voor wiegendood. Alleen slapen, 'leren' doorslapen, en het geven van kunstvoeding zouden weleens in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de verstoring van het natuurlijk slaapritme van baby's.
Nou, dat is ook weer overdreven.quote:Op zondag 23 januari 2011 21:33 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Oeke, wat jammer dat je je onbegrepen hebt gevoeld in je keuze.![]()
Dat hebben wij gedaanquote:Op zondag 23 januari 2011 21:46 schreef WupWup het volgende: Veel mensen nemen het goedkoopste ikea-ledikant en slopen daar de zijkant uit.
Ik vind het wel fijn om dit te lezen. Wij wonen op 60m2 en het ledikantje moet dus wel op onze slaapkamer want geen kamer over. Als ik dan bij veel hier lees dat het slapen veel beter ging nadat ze over gingen naar hun eigen kamer kan ik me best druk maken dat we elkaar allemaal wakker liggen te houden straks.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:32 schreef oeke het volgende:
Haha, echt P_iglet? Ik vind 45 vierkante meter in totaal best weinig, maar ik weet niet hoe groot jullie wonen natuurlijk.
Ach, is het nu definitief voorbij met de bv? Is Pepijn er ook tevreden mee?
Dat is fijn om te horen Ticootje. Wij slapen/leven hier ook in 1 ruimte en zijn gewend aan elaars geluiden, slapen daar ook niet slechter door. Maar stel er komt er een bij, dan verandert dat misschien de
balans totaal. Alhoewel ik wel dacht/hoopte dat dat vanzelf zou gaan.
Komt vast goed hoor, zoals je aan je nieuwe partner moet wennen met samen slapen moet je ook aan je kind wennen, maar dat ging hier vanzelf. Positief is dat ze in het begin nog zo'n heel lief zacht huiltje hebben.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:35 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Ik vind het wel fijn om dit te lezen. Wij wonen op 60m2 en het ledikantje moet dus wel op onze slaapkamer want geen kamer over. Als ik dan bij veel hier lees dat het slapen veel beter ging nadat ze over gingen naar hun eigen kamer kan ik me best druk maken dat we elkaar allemaal wakker liggen te houden straks.
Leyla heeft ook een tijdje doorgeslapen en nu komt ze 1x... Doorslapen is voor een mini al als ze langer dan 5 uur achter elkaar liggen te maffen.quote:Op maandag 24 januari 2011 13:29 schreef Leandra het volgende:
Hoe zit dat met dat "doorslapen" trouwens?
Ik vind het wel lekker dat Soneal nu na een late voeding (beginnen tussen 23.00 en middernacht) lijkt te blijven slapen tot ergens vroeg in de ochtend (tussen 05.30 en 07.30) maar ik heb daar niet op aangestuurd, ik kan hem ook wel om 20.30 in bed leggen, maar is het idd midden in de nacht voor hij weer wakker wordt, dus laat op de avond nog een voeding verschuift die lange slaap alleen maar.
Het is hier voor mijn gevoel iig niet iets waar ik op zat te wachten (hoewel ik het wel erg prettig vind) maar wat van hem afkomt.
Overigens sliep B. met 6 weken door, en Soneal is nu bijna 8 weken, dus met het verschil in geboortemoment meegerekend (B met 41 weken, Soneal met 39+1) is het vrijwel hetzelfde moment qua doorslapen.
Of.... telt van laat op de avond tot vroeg in de morgen nog niet als doorslapen?
oh leuk!quote:Op maandag 24 januari 2011 14:08 schreef WupWup het volgende:
Ontwerpwedstrijd voedingsbh's http://www.anita.com/nl-n(...)ntwerp_Wedstrijd:737
Ja he, er kan best nog 1 kindje bij hier, toch??? Als het een beetje meezit verhuizen we in 2012, Zo niet dan kan er volgens mij best wel een leuk babykamertje gemaakt worden van dat 5m2 hokjequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 24 januari 2011 20:16 schreef Orea het volgende:
Vind het best shocking.. Ik werk bij een groot bedrijf. Afgelopen jaar geloof ik zo'n 15 (??) kindjes in totaal geboren.. en ik ben de enige die (nog) bv geeft...
Ik denk dat ik ook de enige ben die (nog) bv geeft van alle kindertjes die afgelopen jaar geboren zijn bij ons op het werk. Het is dat ik nu niet meer kolf, dus de mensen hebben het niet meer zo in de gaten. Maar ik steek het niet onder stoelen of banken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het supermakkelijk en nu Harry verkouden is en minder goed eet, hoef ik niet bang te zijn dat hij niet voldoende binnen krijgt...
Ik zie daarom eerlijk gezegd ook wel een beetje op tegen een nummertje 2 op korte termijn. Nu is zoonlief makkelijk 's nachts te troosten. Even slokje borst en dan hoppa weer verder slapen. Kost me max 10 min.
Niet als je opdroogt wat in 9 van de 10 gevallen gebeurt...quote:Op maandag 24 januari 2011 20:44 schreef Ssserpente het volgende:
Maar dat kan dan toch nog steeds, Asy?
Ik wil best 2 kindjes aan de borstquote:Op maandag 24 januari 2011 20:51 schreef Ssserpente het volgende:
O ja, tuurlijk, ik had even het moment in gedachten waarop je al een tweede aan de borst had.
Maar ook als je zwanger bent zou ik 'm gewoon lekker blijven aanleggen. Ws is het 'm meer om het momentje te doen dat dat er daadwerkelijk nog iets uitkomt.
Maar waarschijnlijk loopt het dan zo geleidelijk terug dat ie er op z'n gemakje aan kan wennen.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:01 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ik wil best 2 kindjes aan de borst
Hmm, ik weet niet of Harry tevreden zou zijn als er niks meer uit komt. Hij drinkt vaak minstens 1 soms nog 2 borsten leeg per nacht...
Maar goed, dat is een zorg voor 'later'
Ow ik kan me voorstellen dat het even een emo-momentje was hoor, dat laatste bakje.quote:Op maandag 24 januari 2011 21:10 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Maar waarschijnlijk loopt het dan zo geleidelijk terug dat ie er op z'n gemakje aan kan wennen.
Hoe zit het eigenlijk met de samenstelling van de bv als er een nieuw kindje bij komt? Is die dan weer gericht op het jongste kindje?
Lente is ook de enige van haar leeftijd op het kdv die nog bv krijgt. En tot vorige week gaf ik 'r nog regelmatig een bekertje afgekolfde melk mee ook (ik kolfde dan wel niet meer, maar had de vriezer nog volstaan). Niemand die er raar over deed. Zou me trouwens ook roesten ook.
Het laatste bakje melk uit te vriezer was trouwens wel een-momentje. Heb nog overwogen om het te bewaren, maar je kan er zo weinig mee...
Tja, ik moet bekennen dat dat hier ook zo ging. Het zou deze keer heel fijn zijn als Lena gewoon bij ons op de kamer blijft slapen, in ieder geval een jaar. Dan kan ze naar een eigen kamertje verhuizen als wij naar ons nieuwe huis overgaan. Dat scheelt gezeur met twee kinderen op een kamer laten slapen.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:35 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Ik vind het wel fijn om dit te lezen. Wij wonen op 60m2 en het ledikantje moet dus wel op onze slaapkamer want geen kamer over. Als ik dan bij veel hier lees dat het slapen veel beter ging nadat ze over gingen naar hun eigen kamer kan ik me best druk maken dat we elkaar allemaal wakker liggen te houden straks.
Eerlijk? Ik vind dat best een stomme en kortzichtige opmerking. Niet iedereen kiest voor dezelfde manier van leven. Gelukkig.quote:Op maandag 24 januari 2011 18:19 schreef Poppejans het volgende:
Ik heb altijd zo'n bepaald beeld gehad bij mensen die met 2/meer kinderen op een flat wonen![]()
stom he
sorry voor offtopic gaan en zijn hier.Al die samen slapende kindjes maakte me zo aan het rammelen!
quote:Op maandag 24 januari 2011 23:00 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Sorry Huup..maar in mijn geval was dat niet zo
HAHAHAHA!Dat meeeeen je niet? Ik vind het zo grappig dat wat wij aanzien voor grootmoedersrecept in Israel algemeen geaccepteerd is!quote:Op maandag 24 januari 2011 23:15 schreef 3e.ronde het volgende:
Oh ja, de koolbladeren![]()
In Israel is het standaard om in het ziekenhuis te bevallen en dan nog een paar dagen in een soort kraamsuite te verblijven. Ze komen daar op dag 3 dus echt bij je langs met een flink stuk kool![]()
Zal op jaarbasis vast een hoop schelen in de antibiotica-kosten!
Geen idee... Ik heb een weekend niet gekolfd en haar gewoon alleen aan de borst gehad.. Ik denk dat ik vanavond nog maar even kolf..quote:
Ik ga wel cursus doen hoor, in ieder geval van de verloskundige uit, dat is geloof ik 3 avonden en vanuit in het ziekenhuis is ook een informatie avond over bv.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 14:20 schreef DaviniaHR het volgende:
Juud, als je geen cursus gaat doen, zou ik je wel aanraden om heel goed te kijken op borstvoeding.com dat is een goede en heldere website.
En HEEL veel YouTube-filmpjes over aanleggen (latching in het Engels) kijken.
Dat klopt wel, maar bijna alle problemen die je kan krijgen hebben te maken met aanleggen. Niet elk kindje is een natuurtalentjequote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:03 schreef WupWup het volgende:
Een baby die goed aanhapt, behoeft niet aangelegd te worden. Ik heb Emma nog nooit hoeven aanleggen.
Tegenwoordig mag ik ook nauwelijks meer aanleggen. Madam wil het zelf doenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 14:30 schreef WupWup het volgende:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind aanleggen in sommige gevallen echt overrated. Als je een gezonde baby hebt en 'normale' borsten, kan je je baby over het algemeen helemaal zelf laten aanhappen. Dan hoeven wij -als zorgverleners, maar ook als moeder- echt niet zoveel te sturen of te checken.
*hap* > voelt het goed? dan niks meer aan doen. Pas als het niet goed voelt, dan is er een probleem en reden om aan te leggen ipv aan te laten happen.
Dreumes Davinia, Dreumes. Feitelijk is dat gewoon een mini-peuter.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 16:09 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Tegenwoordig mag ik ook nauwelijks meer aanleggen. Madam wil het zelf doen
12,5 maand is ze! Vlgs mij denkt ze dat babyplus eigenlijk minipeuter betekent of zo
Nietes! Ze is nog een hele kleine baby! Die als het even kan m'n BH stuk trekt om hem zo beter te kunnen bestuderen. Of anders de bril van mijn hoofd rukt tijdens het drinken. Kleine baby, dus!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 16:11 schreef pessie het volgende:
[..]
Dreumes Davinia, Dreumes. Feitelijk is dat gewoon een mini-peuter.
is dat nou wel of niet aan te raden, kolven bij stuwing?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:44 schreef WupWup het volgende:
Als er hier ooit een tweede komt, dan zal ik wel al een elektrische kolf in huis hebben en ga ik dus echt wel kolven bij ernstige stuwing. Ik hoop dan ook tijd zin en puf te hebben om een voorraadje op te bouwen, want als dat vraag-aanbod eenmaal gestabiliseerd is lukt (mij) dat niet meer.
Oeh en ik kolf momenteel weer zo'n 200cc per werkdag ipv 50-80Kwam ik zaterdagochtend thuis, stond 2/3 nog in de koelkast
Dat is de nacht erna weer allemaal op gegaan overigens, dus nog geen voorraad.
Nu heb je ervaring! Ik zou toch echt ff zeggen "AFBLIJVEN!". Lekker zelf doen, je weet hoe het moet en zolang je denkt geen hulp nodig te hebben moeten ze gewoon terughoudend zijn vind ik.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 16:24 schreef huuphuup het volgende:
[..]
is dat nou wel of niet aan te raden, kolven bij stuwing?
Ik klapte echt tegen de muren omhoog van frustratie van de stuwingmaar de vk en de kraam vonden het ten zeerste af te raden om de stuwing af te kolven omdat je daarmee het vraag-aanbod principe ondermijnt. Ik mocht alleen de ergste druk afkolven, zeg maar 'een paar slokken'. Nou snap ik die redenatie wel maar ik vraag me af wat er nou helemaal gebeurd was als ik wel helemaal leeggekolfd had.
En Amélie was ook een natuurtalent zoals ze dat dan noemen. Oh echt al die stress die ik kreeg omdat ik van de kraam moest wachten tot ze haar mond helemaal wiiiijd open was en dan groooooote hap en pffff dat gesjor aan mn borst en aan dat kleine koppie.
ja maar dat is het ook idd, nu heb je ervaring, toen dacht ik echt dat ik per se moest wachten op de groooote hap (die nooit kwamquote:Op dinsdag 25 januari 2011 16:27 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nu heb je ervaring! Ik zou toch echt ff zeggen "AFBLIJVEN!". Lekker zelf doen, je weet hoe het moet en zolang je denkt geen hulp nodig te hebben moeten ze gewoon terughoudend zijn vind ik.
ja nou dan kom je maar met thee en koekjes op de bank hangen hier en passief zitten wezenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 16:33 schreef Ticootje het volgende:
Ik mag je niet actief helpen... Ik denk dat je mij echt niet nodig gaat hebben.
informatie.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:51 schreef Saffier het volgende:
Bummer. Maar hier vind ik jouw advies altijd errrrrug waardevol
Vroeger wist je moeder vaak hoe het moest.. Of ander je tante... Noem maar op. Maar hoe vaak hoor je wel niet van je oma, je moeder, je tante dat de borstvoeding niet lukte... Dat je er niet genoeg aan had, bijvoeden.. Enz. Vroeger was er vaak geen begeleiding en werd er best snel gezegd dat de melk op was of niet voedzaam was... Vaak hoor ik ook zelfs na al die jaren toch nog steeds een soort teleurstelling..quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:57 schreef Leandra het volgende:
Persoonlijk vind ik dat er tegenwoordig vooral een hoop poeha wordt gemaakt over bv, alsof men vroeger niet wist hoe het moest, alsof niet (vrijwel) alle generaties voor onze kinderen grootgebracht zijn met bv.
100 jaar geleden wisten ze ook zonder bv-cursus hoe het moest, maar goed, toen werd er waarschijnlijk nog geholpen door ervaringsdeskundige familieleden.
En dan zal ik maar niet zeggen wat ik vind van het kolven de eerste maanden, als je nog helemaal geen voorraad nodig hebt omdat je weer aan het werk bent
In de kraamtijd van Ivan werd dat telkens netjes gevraagd. Deze keer is het helemaal niet gebeurd. Zelfs de lactatiekundige in het ziekenhuis keek alleen maar mee. Toen ze zagen dat ik er zelf handigheid in had lieten ze me maar. Heel fijn was dat.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 16:31 schreef huuphuup het volgende:
Ik zou nu echt niet meer accepteren dat er zo aan gesjord en gezeten wordt.
er komt rood haar in de familie voor, en ik heb rode plukken. Telt dat ook?quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:26 schreef Twinkly het volgende:
Dat is ook wel een hele goeie Davinia, hele kleine baby'tjes blijven gewoon op reflex zuigen, de wat oudere worden boos en laten los waardoor het lijkt dat de melk op is.
Auch! die blarenEn je hebt niet eens rood haar (of je verft het stiekem
)
Ja elke maand zo'n dipje.. Mn cyclus draait ergens op de achtergrond mee denk ik. Ff power pumpen om de boel weer online te krijgen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:16 schreef pessie het volgende:
Tico das wel een dipje ja! Veranderende hormoonhuishouding?
Claudia, welk schema?
Melkbommetjes maken, schijnt te werken en het is nog lekker ookquote:Op woensdag 26 januari 2011 11:11 schreef Ticootje het volgende:
nou... het dipt nu wel heel erg.. 200cc... In plaats van 300.. Zo irritant..
Maak jij ze voor mij?quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Melkbommetjes maken, schijnt te werken en het is nog lekker ook
haha, weet je heeeeeel toevallig kom ik straks heel dicht bij jou langs.. Klein stukske om..quote:
Ja das precies mijn probleem... Nou ja komt ook wel goed zonder. Ik vreet mn distel wel gewoon op en kijk wat er gebeurd.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:35 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb alleen niks in huis om ze te maken
Nee, en het is ook geen prestatie...quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:43 schreef Orea het volgende:
Hier een collega van de week met kleine op bezoek. Kleine is nog geen 2 maanden. Máár ze slaapt al wel door (krijgt ook kv) en dat werd ook heel trots verteld! Kan me voorstellen dat je het lekker vind, hele nachten slaap.. Maar ik snap niet dat het zo belangrijk is om er zo overmatig trots op te zijn.. Het blijft gewoon niet natuurlijk voor een baby om de hele nacht 'door' te slapen..
Ja en dat vind ik wel eens heel erg sneu...quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:46 schreef Ticootje het volgende:
Het is de maatschappij die het eist van kindjes dat ze doorslapen...
Nee! Ik kan het dan nooit laten om 'op te scheppen' over die ene (normaal dan, afgelopen nachten is het prut en niet een enkele keer wakker maar zowat de halve nachtquote:Op woensdag 26 januari 2011 21:47 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Nee, en het is ook geen prestatie...
En dit lijkt me echt heel erg lastig..quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:55 schreef Twinkly het volgende:
Ik word er onzeker van, ook omdat mijn man het met haar eens is.
En nog even, dus zij wil dat hij van zijn 'natuurlijke' lijntje afgaat, door hem overdag voller te proppen?? Soms snap ik geen drol van die mensen!quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:55 schreef Twinkly het volgende:
Volgens haar zou dat zorgen voor een verhoogd adrenaline-niveau (stress) overdag waardoor hij dan rusteloos zou zijn. Nou daar merk ik dus helemaal niets van. Ik denk dat het nog steeds natuurlijk gedrag is om 's nachts wakker te worden op deze leeftijd.
We moesten hem maar flesjes afgekolfde melk met steeds wat meer water geven zodat hij 's nachts niet meer wakker wordt van de honger. Overdag moet hij dan wel meer eten, zei ze er nog bij, want hij blijft op dit groeilijntje door de nachtvoedingen.
Ik word er onzeker van, ook omdat mijn man het met haar eens is.
Dit!quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:08 schreef Asyniur het volgende:
Ow en niet onzeker worden hoor! Je doet het hartstikke goed!
Ja nou, mijn man deed ook wel eens makkelijk over iets en toen zei ik: prima, ik maak je ook wel wakker voor de nachtvoedingen. Hij: ja maar ik kan toch niks geven? Ik: nee maar dan is het wel gezellig en ben ik niet de enige die wakker is en in touw.quote:
Niet doen hoor (dat bezwaard voelen!) voor de meeste kindjes is het niet de norm.. En dan heb je de kindjes die wakker worden en zichzelf weer in slaap helpenquote:Op woensdag 26 januari 2011 22:31 schreef Sonnetje85 het volgende:
ja maar dat klinkt al heel anders orea.
ik zou me al zowat bezwaard voelen dat mn kind doorslaapt (en dat ik daar blij mee ben), omdat dat niet hoort.
heb er nooit trucjes voor hoeven uithalen ofzo
ja t enige dat ik doe is als ie s nachts wakker wordt niet gelijk naar m toerennen, maar das meer omdat ie dan echt wakker wordt. Huilt ie na een paar minuten nog dan ga k naar m toe, maar dan moet ik wel een fles meenemen, want speen ploppen werkt niet bij m.
Dat heb ik er ook eens uitgefloept. Viel niet bepaald in goede aardequote:Op woensdag 26 januari 2011 23:17 schreef oeke het volgende:
Orea, ik vind dat je heel netjes omgaat met die opscheppers.![]()
Ik kon daar niet zo goed tegen, elke keer weer die vraag of Ko doorsliep en andere ouders die dan zaten te pochen dat hun kind al met 2 weken doorsliep bladiebla.
En ik deed altijd braaf het verhaaltje van dat hun kind ook wakker werd, maar goed weer zelf in slaap kon vallen en dat Ko mij nog even nodig had.
Maar 1 keer had ik het er zo mee gehad, dat ik vroeg, 'Hij krijgt zeker kv? Dat is veel moeilijker te verteren dan bv, daarom slaapt hij zolang door, helemaal uitgeput.'
Twinks, dat is een mooie curve!
En hier vonden ze ook dat ik daarmee moest stoppen, ik heb het niet gedaan.
Het is vanzelf gegaan hier.
Nu krijgt hij nog maar sporadisch een nachtvoeding, als hij ziek is of verdrietig is 's nachts. Wat dat aangaat is het echt het beste troostmiddel.![]()
Komt bij jullie ook goed hoor, het gaat vanzelf, hij is nog klein.
Zorg gewoon dat je het zelf ook trekt, dat is het belangrijkste.
Minstens!quote:Op donderdag 27 januari 2011 10:49 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het ook hoor pessie! *jompel!
Oh en over doorslapen, ik vind het gewoon vreselijk irritant dat het en steeds gevraagd wordt en dat mensen er zo over opscheppen zodat het lijkt alsof alle kindjes moeten doorslapen. Als kinderen 2x per nacht even wakker zijn durf je het haast niet meer te zeggen.. Wat moet ik dan, een kussen op dr hoofd duwen?
Ga ik de volgende keer ook doen denk ikquote:Op donderdag 27 januari 2011 11:25 schreef Ticootje het volgende:
Ik maak haar dan toch half wakker om de andere kant nog ff een paar slokken te drinken..
100 gram, mooi! Volgende week is de meting wat betrouwbaarder want op dezelfde weegschaal.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:43 schreef WupWup het volgende:
Minimaal 100 gram Claudia, dus je bent er alPas op dat je jezelf geen overproductie kolft of kolf je niet na iedere voeding?
Als mijn kont niet doorslaapt, hebben we wel een ander probleem ja.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:56 schreef DaviniaHR het volgende:
Dames, jullie zien het helemaal verkeerd. Als je kond niet doorslaapt, ben je een ontaarde moeder die alles Verkeers aanpakt, anders had je er wel voor geZorgd dat je kind zou doorslapen
Sterkte.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:29 schreef Pvoesss het volgende:
Wij hebben weer een regeldag.
Hebben jullie ook een speciale la ofzo voor al jullie kolf spullen?
ik heb een keuken la daar liggen alleen maar kolf en flesjes en onderdelen in.
Ik ben op de een of andere manier zo trots als ik in die la kijk, al dat gesterriliseerde spul voor mijn borstvoeding enzo
Ik heb er een plank van een keukenkastje voor.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:29 Hebben jullie ook een speciale la ofzo voor al jullie kolf spullen?
ik heb een keuken la daar liggen alleen maar kolf en flesjes en onderdelen in.
Ik ben op de een of andere manier zo trots als ik in die la kijk, al dat gesterriliseerde spul voor mijn borstvoeding enzo
Hier hetzelfde. Ik krijg eerlijk gezegd ook een beetje de kriebels van de opmerkingen over dat het niet natuurlijk zou zijn en beïnvloed door de kunstvoedingsmentaliteit. Natuurlijk zal het meespelen, maar niet alle baby's zijn hetzelfde. Een baby die een lange nacht maakt is in mijn ogen niet onnatuurlijk bezig doordat er toevallig méér baby's zijn die nog vaker om voeding vragen. Net zoals dat een baby die met 10 maanden loopt onnatuurlijk zou zijn omdat er meer baby's later gaan lopen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:31 schreef Sonnetje85 het volgende:
ja maar dat klinkt al heel anders orea.
ik zou me al zowat bezwaard voelen dat mn kind doorslaapt (en dat ik daar blij mee ben), omdat dat niet hoort.
heb er nooit trucjes voor hoeven uithalen ofzo
Je hele kolfding? Dus ook het motortje? Kan 'ie daartegen? Zo ja, dan ga ik dat ook doen, want ik kamp met ruimtegebrek.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:11 schreef mrien het volgende:
Mijn kolfspullen liggen in een koelkast la
quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:18 schreef WupWup het volgende:
[..]
Als mijn kont niet doorslaapt, hebben we wel een ander probleem ja.
Nee alleen de onderdelen, kolf zelf zit vast in mn rugzak (pump in style van medela)quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:52 schreef Cantare het volgende:
[..]
Je hele kolfding? Dus ook het motortje? Kan 'ie daartegen? Zo ja, dan ga ik dat ook doen, want ik kamp met ruimtegebrek.
Nou een collega van mij heeft dat dus ook gedaan op advies van haar kinderarts en het CB.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik was trouwens in shock toen een collega me vertelde dat ze met de kerst (de babies waren toen 2 mnd geloof ik) de nachtvoeding zouden gaan skippen. Ik vroeg nog hoe ze dat gingen afbouwen dan, en de reactie was dat het met een paar uur huilen wel gepiept zou zijn. Zo was de oudste ook in één nacht gaan 'doorslapen'.
Dat vond ik dus heftig om te horen.
dat had ik dus ook en verder ben ik het dus helemaal met jouw verhaal en dat van claudia eens!quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:52 schreef Cantare het volgende:
Hier hetzelfde. Ik krijg eerlijk gezegd ook een beetje de kriebels van de opmerkingen over dat het niet natuurlijk zou zijn en beïnvloed door de kunstvoedingsmentaliteit. Natuurlijk zal het meespelen, maar niet alle baby's zijn hetzelfde. Een baby die een lange nacht maakt is in mijn ogen niet onnatuurlijk bezig doordat er toevallig méér baby's zijn die nog vaker om voeding vragen. Net zoals dat een baby die met 10 maanden loopt onnatuurlijk zou zijn omdat er meer baby's later gaan lopen.
E ging met volledig bv op verzoek uit zichzelf na een week of 6 lange nachten maken terwijl ze naast me lag. Ik hoef er de laatste maanden werkelijk nooit meer uit, ook niet voor een speentje. Het enige wat ik eraan heb gedaan is dat ik 's nachts de lamp niet fel aandeed of met haar ging spelen. En ik vind het helemaal prima en vertel er dus ook best met een beetje trots over. Want ik ben nu eenmaal trots op mijn meisje en vind álles wat ze (niet) doet geweldig, dus tsja.
Volgens mij ging het gesprek hierover, omdat het zo ergerniswekkend is.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:26 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik wel deel is de ergernis over dat voortdurende vragen naar doorslapen.
Ben ik 't helemaal mee eens, hoor.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:26 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik wel deel is de ergernis over dat voortdurende vragen naar doorslapen. Het wordt door veel mensen als een soort maat gezien dat het goed gaat met de baby en met ons als ouders, terwijl ik het geen enkel probleem vind om een paar nachtvoedingen te geven. Sterker nog, ik ben dolblij dat ze 's nachts een paar keer drinkt. Dat is goed voor haar en goed voor mijn productie!
Ik weet ook wel dat die voedingen op een bepaald moment wél heel zwaar kunnen worden, vooral als ik weer aan het werk ga. Maar jemig, ze is nu nog zo klein!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |