abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:55:17 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_91559948
Vorige deel: Borstvoeding deel 84
101 redenen om borstvoeding te geven :)

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3

[ Bericht 0% gewijzigd door pessie op 20-01-2011 13:21:09 ]
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:56:35 #2
259886 pessie
pi_91560017
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:51 schreef Orea het volgende:
Ik ben 2 weken te laat maar ben het wel inmiddels!

Wup haha leia stroomt ook over!! Lang leve de dom ;-)
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:54 schreef pessie het volgende:
Hier lekker nog helemaal niets op gang gekomen :P !
Hoop dat het nog lang duurt...
  woensdag 19 januari 2011 @ 13:57:01 #3
259886 pessie
pi_91560034
Oh ja, er staan curves van Nathan bij de kleine babietjes.
pi_91574444
Wat ik me afvroeg hè... Ik heb Leia na de geboorte rechts het eerst en het langs aangelegd gehad... Rechts is ook de borst waar ik soms zo 150 cc in 1 keer uithaal. Links is pas langer na de geboorte aangelegd geweest en blijft ook achter...

Zou dat daar aan kunnen liggen of is dat verkeerd gedacht? :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:41:45 #5
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91576240
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:11 schreef Orea het volgende:
Wat ik me afvroeg hè... Ik heb Leia na de geboorte rechts het eerst en het langs aangelegd gehad... Rechts is ook de borst waar ik soms zo 150 cc in 1 keer uithaal. Links is pas langer na de geboorte aangelegd geweest en blijft ook achter...

Zou dat daar aan kunnen liggen of is dat verkeerd gedacht? :P
Ik heb bij Tobias links eerst aangelegd en daar was rechts de 'betere' borst.
Met Ylana heb ik ook weer links eerst aangelegd en toen zij in het zh lag en ik fulltime moest kolven klapte rechts de productie naar 0. Toen had ik nog geen verschil tussen links en rechts. Sinds die tijd is bij mij rechts duidelijk minder al trekt hij inmiddels wel bij.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_91576322
Oké kul redenatie dus :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:45:28 #7
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91576471
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:43 schreef Orea het volgende:
Het klonk me best logisch ergens :D
Ylana
pi_91576742
Vond ik ook eigenlijk :D
  woensdag 19 januari 2011 @ 19:53:00 #9
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91577001
Bij de volgende probeer je het gewoon uit 8-) Neem je de andere borst als eerst 8-) En als links dan weer achterblijft, dan is dat gewoon je reserve-tet 8-)
En om dan echt de proef op de som te kunnen nemen heb je uiteraard nóg een bv-periode nodig O-)
Ylana
pi_91577157
Hehehe! En dan die 3e keer een tweeling zeker die tegelijk ieder aan een borst worden aangelegd en dan maar zien :P
  woensdag 19 januari 2011 @ 20:00:02 #11
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91577417
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:55 schreef Orea het volgende:
Hehehe! En dan die 3e keer een tweeling zeker die tegelijk ieder aan een borst worden aangelegd en dan maar zien :P
Goed idee!
Vind je ook niet? :P
Ylana
pi_91577634
:D
pi_91601433
Even crossposten uit de kleine baby's O-)

Slagroom heb ik!!

:') en ik me zorgen maken over Leia's groei :')
Ze is in een bijna 1,5 maand gewoon weer bijna een kilo aangekomen :') :D

7755 gram is ze en 67,5 cm. Volgende week een half jaar! Keurig een knikje (de dip :P) rond de 4 maanden en nu pakt ze weer door!

donderdag 20 januari 2011 @ 11:03:23 #14
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91603806
:o
Wat een goede slagroom :9 Wat heerlijk dat ze er zo lekker op groeit O+ O+
Ylana
  donderdag 20 januari 2011 @ 12:43:41 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_91607287
Mooi curves Orea! ^O^

Aviva is vanochtend ook op het cb geweest voor prikjes. 90 g aangekomen in 3 wk. Gemiddeld is 70 à 80 g per maand, dus ik ben hier ook niet ontevreden mee. ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 20 januari 2011 @ 13:13:23 #16
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_91608467
Mooi mooi mooi! *O*
pi_91610229
pessie, wil je ze crossposten? Ben wel nieuwsgierig maar heb geen zin om te zoeken O-)

Orea :o Goed man!

Davinia ook mooi toch? Waarom ga je om de 3 weken? ik heb ze inmiddels al 3 maanden niet meer gezien en na de prikjes volgende week wil ik daar best een paar jaar van maken ;)
  donderdag 20 januari 2011 @ 15:27:56 #18
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_91614502
Wup, Aviva moest haar 11-mnd vaccinaties nog halen, vandaar :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:16:53 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_91651471
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:43 schreef Orea het volgende:
Eerlijk gezegd heb ik me hetzelfde afgevraagd; ik heb Soneal eerst links aangelegd en dat is de borst die het meest lekt....

Gisteravond om 23.30 nog een voeding gehad (25 min ene kant, 15 min andere kant) en op wat gepiep na toen het licht uitging om 01.30 heeft meneer geslapen tot 07.30 :o
We zijn een nachtje zonder papa in mijn huis (bij de grote broer op visite), en ik vraag me nu toch af wie er normaal 's morgens van wie wakker wordt rond 05.30 :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 11:55:21 #20
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_91652843
Paar nachtjes bij grote broer blijven dus Leandra ;)

Lily hoe gaat het nu bij jou met de bv?
Ylana
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:01:00 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_91653057
Papa komt vanavond gelukkig ook, ik denk dat papa gewoon aan vakantie toe is :Y O-)
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:01:53 #22
259886 pessie
pi_91653091
Curves van Nathan! Gaat de goede kant op!

vrijdag 21 januari 2011 @ 12:08:27 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_91653332
Ziet er keurig uit Pessie ^O^
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:08:50 #24
259886 pessie
pi_91653345
Oh ja, ik heb een vraagje mbt kolfmelk.
Als ik vandaag 100cc kolf en morgen ook 50cc kolf. Mag dat dan in 1 flesje morgenavond mee naar de oppas? Wanneer de oppas het niet gebruikt kan ik het dan bewaren in de koelkast tot de volgende dag om het dan te geven? Of is dit allemaal niet verstandig ivm bacteriën?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:09:03 #25
259886 pessie
pi_91653355
Dank je!
pi_91654395
Lena wordt vandaag weer gewogen. Ik vind het spannend maar maak me niet echt zorgen. Ze is 200 gram afgevallen in het ziekenhuis (ongeveer 5% van haar geboortegewicht) en kwam al gauw weer aan. Ik ben benieuwd of ze inmiddels op haar geboortegewicht zit.

Sinds we terug zijn uit het ziekenhuis heb ik helemaal niet meer gekolfd. Heerlijk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_91654497
Ik kan de plaatjes niet goed zien, pessie, maar ik neem aan dat de bovenste curve de gewichtscurve is? Trekt mooi aan! Dat moet een goed gevoel geven na het lichte afbuigen. Ik heb het verhaal erachter niet echt gevolgd, dus je hoeft geen antwoord te geven als je geen zin hebt. Doe je nog iets bijzonders om te zorgen dat hij meer binnenkrijgt of zo?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:44:23 #28
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_91654514
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:08 schreef pessie het volgende:
Als ik vandaag 100cc kolf en morgen ook 50cc kolf. Mag dat dan in 1 flesje morgenavond mee naar de oppas? Wanneer de oppas het niet gebruikt kan ik het dan bewaren in de koelkast tot de volgende dag om het dan te geven? Of is dit allemaal niet verstandig ivm bacteriën?
De "melken" moeten dezelfde temperatuur hebben, dan mag je ze bij elkaar gooien.
Dus ik zou wachten tot ze allebei op koelkasttemperatuur zijn, en dan overgooien.

Als het eenmaal is opgewarmd, mag je het niet meer opwarmen.

En mooie curves :)

claudia, pessie heeft het tepelhoedje afgebouwd. heeft er vast iets mee te maken. :)
Fijn dat de bv bij jullie goed loopt!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:48:49 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_91654681
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 12:08 schreef pessie het volgende:
Als je toch niet zeker bent of de oppas hem wel alles zal geven, waarom zou je het dan bij elkaar doen?
Geef gewoon 100cc en 50cc mee, dan kan ze eerst die 100cc geven en als hij dan nog meer honger heeft die 50cc er achteraan... als ze die 50cc dan niet nodig hebben dan heb jij die nog voor je voorraad.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 21 januari 2011 @ 13:16:20 #30
259886 pessie
pi_91655765
Eerst kwam Nathan niet goed aan, kwam vermoedelijk eerst door overproductie waardoor Nathan lui werd waardoor mijn productie te laag werd (ik ben slecht begeleid door de lk van het cb). Toen ben ik op advies van mn eigen lk 6 keer per dag gaan nakolven om de productie een boost te geven. Nu kolf ik nog sowieso 50cc per dag wat Nathan na de laatste voeding krijgt. Omdat het me lukt om 100cc per dag te kolven ben ik langzaam een beetje een voorraadje aan het opsparen.

Het afbouwen van het tepelhoedje kwam eigenlijk meer 'toevallig' op hetzelfde moment. Niet heel handig gekozen van Nathan maar we gebruiken nu al heel lang geen tepelhoedje meer, en het is zo makkelijk zonder!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 14:02:54 #31
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_91658101
We hebben de eerste regeldagen overleefd! *O*
Gelukkig bleef Eline 's nachts wel om de 3-4 uur komen, dus we konden normaal slapen.
Vanmiddag gaan we naar het weeguurtje, ik ben benieuwd hoeveel ze nu weegt. Als dat nl gewoon goed is, dan hoeven we ons geen zorgen te maken over het slecht poepen
pi_91658340
Ik heb toch maar een nieuwe kolf gehaald.
De medela swing *O* *O*
pi_91666984
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 13:16 schreef pessie het volgende:
Eerst kwam Nathan niet goed aan, kwam vermoedelijk eerst door overproductie waardoor Nathan lui werd waardoor mijn productie te laag werd (ik ben slecht begeleid door de lk van het cb). Toen ben ik op advies van mn eigen lk 6 keer per dag gaan nakolven om de productie een boost te geven. Nu kolf ik nog sowieso 50cc per dag wat Nathan na de laatste voeding krijgt. Omdat het me lukt om 100cc per dag te kolven ben ik langzaam een beetje een voorraadje aan het opsparen.

Het afbouwen van het tepelhoedje kwam eigenlijk meer 'toevallig' op hetzelfde moment. Niet heel handig gekozen van Nathan maar we gebruiken nu al heel lang geen tepelhoedje meer, en het is zo makkelijk zonder!
Jemig, pessie, dat klinkt heel zwaar, zo vaak per dag nakolven. Heb je dat lang gedaan, of was het omslagpunt snel bereikt? En vind je het nu niet te belastend voelen om elke dag nog te kolven zodat je iets na kunt geven aan het einde van de dag?

Ik heb hier overwogen om in ieder geval één keer per dag te blijven kolven zodat ik een voorraadje op kon bouwen, maar ik ben er toch maar vanaf gestapt. Ik vrees dat ik er anders weer zo geforceerd mee omga. Eerst relaxen! En oh wat is liggend voeden toch heerlijk.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 17:33:16 #34
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_91667738
Eline is 200 gram aangekomen in 6 dagen *O* we hoeven ons dus geen zorgen te maken over het weinige poepen. Zolang ze er geen last van heeft is het geen probleem
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:49:59 #35
259886 pessie
pi_91710216
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jemig, pessie, dat klinkt heel zwaar, zo vaak per dag nakolven. Heb je dat lang gedaan, of was het omslagpunt snel bereikt? En vind je het nu niet te belastend voelen om elke dag nog te kolven zodat je iets na kunt geven aan het einde van de dag?

Ik heb hier overwogen om in ieder geval één keer per dag te blijven kolven zodat ik een voorraadje op kon bouwen, maar ik ben er toch maar vanaf gestapt. Ik vrees dat ik er anders weer zo geforceerd mee omga. Eerst relaxen! En oh wat is liggend voeden toch heerlijk.
Vooral het 's nachts nakolven vond ik het heftigst. Ik heb een week lang 6 keer per dag nagekolfd. Daarna ben ik gestopt 's nachts te kolven. Ik kolf nu al bijna 2 maanden. Op een gegeven moment heb ik de medela symphony opgehaald, met een handkolfje werd het echt even te heftig. Nu kolf ik wel weer gewoon met de hand. Nu Nathan bijvoeding krijgt hoop ik binnenkort niet meer te hoeven kolven. Het punt is gewoon dat ik absoluut nog niet bereid was om flesvoeding bij te gaan geven. Ook nu wil ik graag proberen een jaar lang bv te geven.

Als ik zeg dat ik op dit moment thuis ben bij Nathan denken sommige mensen dat ik niets doe. Maar voor Nathan zorgen (die vaak maar 2 × 3 kwartier slaapt) en 2× per dag kolven houd me wel van de straat zeg maar ;) .
  zaterdag 22 januari 2011 @ 16:50:15 #36
259886 pessie
pi_91732724
Welkom terug Claudia! Vreemde gewaarwording dat jij alweer je tweede kindje aan de borst hebt, terwijl ik nog met de eerste bezig ben :D Hoe was het wegen?

pessie, laat die 'sommige' mensen maar kletsen. Hebben zij uberhaupt kinderen? Ik ben op een thuisdag vaak drukker bezig dan op een werkdag, of in ieder geval voelt het zo 's avonds.
pi_91738434
Wat fijn dat het voeden zo goed gaat bij de nieuwe baby'tjes Eline en Lena!
En dat is inderdaad een vreemde gewaarwording, WupWup. :D

Ik was aan het lezen over samen slapen en ik kwam deze passage tegen.
Het was zo frappant omdat ik meteen mijn eigen slaaphouding erin herkende van toen Ko nog heel klein was en vaak bij ons sliep.

Uit onderzoek blijkt dat borstgevoede baby's die 's nachts naast hun moeder slapen en op verzoek borstvoeding krijgen, een groot deel van de tijd met hun gezicht naar hun moeder gericht slapen. De baby ligt meestal ter hoogte van de moederborst. Ook moeders blijken hun slaaphouding aan te passen: ze liggen op hun zij en hebben hun onderste arm boven het hoofdje van de baby en onder hun eigen hoofd, en ze hebben hun knieën opgetrokken tot onder de voetjes van de baby. De baby kan zo dus niet omhoog en niet omlaag op het bed. Moeders die geen borstvoeding geven, blijken heel anders samen te slapen met hun baby; ze leggen hun kind vaak ter hoogte van hun gezicht, en liggen vaker met de rug naar de baby gekeerd.

Bron
Ik mis dat nog steeds, sinds een maand wil hij niet meer bij ons slapen, het bed is veranderd en ik denk daardoor, maar ik mis het wel zeg! ;(

Op het CB raadde ze me aan om te stoppen met voeden vlak voor het samen gaan, maar dat los te maken van elkaar.
En dus eerst voeden, dan tanden poetsen en dan nog een verhaaltje lezen.
Ik vind het eigenlijk nog steeds heel prettig om Ko te voeden en dan lekker slaperig in bed te leggen.
Hoe doen andere langvoedsters dat? Hebben jullie dat ook omgedraaid?
Kom ik straks voor een strijd te staan als we stoppen met drinken? Omdat zijn slaapritueel er voor een groot deel opgebouwd is?
Als ik er niet ben, gaat hij wel gewoon slapen zonder borst namelijk.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  zondag 23 januari 2011 @ 09:43:00 #39
108648 cattie
lieve moeder
pi_91738584
Wij hebben hetzelfde ritueel. Ik ga het niet uit elkaar halen, dat gaat oorlog opleveren. Ik zie het nut ook niet zo. Zonder mij in de buurt gaat Fee zonder melk slapen. Ik vind t prima om haar in slaap te voeden. Wrs ga ik door tot Fee niet meer wil en anders stop ik in 1x. Anders verander je 2x het ritueel, met kans op 2x ellende.
pi_91738847
Oh Oeke ik mag mezelf dan wel geen langvoedster noemen, maar ik heb het ook nooit uit elkaar gehaald, zag er werkelijk geen reden toe; nu nog steeds niet, ze krijgt liggend en knuffelend bij mij een fles met wat warme melk. En daarna gaat ze lekker slaperig op bed. Ik vind het geen enkel punt.

Zeker zolang Ko wel prima gaat slapen als jij er niet bent en jij het verder geen probleem vindt zie ik niet waarom je wat zou moeten veranderen.

Claudia ik word zo blij van je posts :D ik kan niet wachten om weer (liggend) te voeden O+
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_91739001
Jullie hebben gelijk! Volgens mij zei de CB dame het vooral vanwege het tandenpoetsen. Dan drinkt hij dus nog daarna.
Maar goed ik heb inderdaad ook geen zin om het ritueel 2 keer om te gooien.
Vaak gebeurt het nu dat hij drinkt, nog even door de kamer dartelt en dat ik hem dan in bed leg, dus misschien verandert het vanzelf ook.
We gaan gewoon door zoals goed voelt voor ons! O+
  zondag 23 januari 2011 @ 10:23:38 #42
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_91739025
oeke, ik voed Harry ook nog steeds 'in slaap' en ik ben ook niet van plan dat te veranderen. Overdag gaat hij prima slapen zonder eerst de borst te hebben gehad en er zijn ook momenten dat ik hem 's avonds in bed leg zonder eerst borst. Hij slaapt even goed prima (of niet ;) )

Wij hebben 2 matrassen in bed en ik stop altijd mijn dekbed in het midden tussen de matrassen zodat Harry niet per ongeluk op mijn mans helft terecht kan komen. Die slaapt namelijk zonder aandacht voor omgeving ik heb al eens een elleboog in mijn gezicht gehad :X
pi_91739044
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 00:19 schreef WupWup het volgende:
Welkom terug Claudia! Vreemde gewaarwording dat jij alweer je tweede kindje aan de borst hebt, terwijl ik nog met de eerste bezig ben :D Hoe was het wegen?
Haha, ik kan me voorstellen dat dat een vreemde gewaarwording is. Ik heb er altijd vrede mee gehad dat ik met Ivan vrij vroeg ben gestopt, maar nu ik Lena voed merk ik wel weer hoezeer ik het gemist heb.

Het wegen ging goed! Ze zat op dag 7 (en dag 1 stelt feitelijk weinig voor, aangezien ze 's avonds geboren is) alweer bijna op haar geboortegewicht! Nog net iets eronder. Ik denk dat ik na de regeldagen eens het weeguurtje binnenloop om te controleren of de gewichtstoename goed doorzet. Ivan zat namelijk na 4 weken nog op zijn geboortegewicht terwijl het op een bepaald moment in de kraamweek ook heel lekker liep.

Ik heb wel het idee dat Lena een wat makkelijkere drinker is. Ze blijft niet eeuwig lurken aan de borst maar laat op een bepaald moment zelf los. Ook drinkt ze iets sneller en effectiever. En het aanleggen gaat ongelooflijk soepel! Ik hoef weinig te doen om haar actief en alert genoeg te houden om te drinken.

Wat ik echt anders doe vergeleken met Ivans begintijd is dat ik Lena bij elk smakgeluidje aanleg. Bij Ivan heb ik me vaak afgevraagd of hij niet gewoon krampjes had en ik met voeden de situatie niet verergerde, maar ik leg nu gewoon aan en kijk of ze drinkt of loos sabbelt. Alleen in het laatste geval koppel ik af.
pi_91739217
Klinkt heel goed Claudia, alsof je je dit keer niet teveel door je ratio laat leiden maar meer door intuitie, of hoe de situatie zich voor doet. Als ik niet te vaag klink met uw permissie. ;)
En wat fijn dat Lena zo'n makkelijke drinker is! Dat is ook van belang he? :Y
Slaapt Lena in de co-sleeper? Hoe bevalt het?

Dit stuk vond ik trouwens ook nog erg interessant in het artikel dat ik hierboven noemde:
quote:
Uit onderzoek blijkt dat wel of niet samen slapen van moeder en kind invloed heeft op de aard van de wekprikkel, aantal en duur van de borstvoedingen, de slaaphouding van de baby en de frequentie van het toezicht van de moeder. Er werden beduidende verschillen gevonden. Samen slapen ging samen met een grotere hoeveelheid wekprikkels en een frequentere wisseling van actieve slaap en diepe slaap (REM en non-REM). Baby's die samen sliepen werden vaker (kort) wakker. Samen slapende moeders en baby's bevonden zich doorgaans in hetzelfde slaapstadium, terwijl baby's die apart sliepen langere periodes van diepe slaap hadden.
Bij analyse van video-opnamen van slapende, borstvoedende moeder en kind-paren bleek dat:
-zij de meeste tijd met het gezicht naar elkaar toe sliepen (72-99%);
-de frequentie van borstvoedingen verdrievoudigde, terwijl de gemiddelde voedingstijd juist halveerde;
-de moeders gemiddeld tussen de 10% en 27% wekprikkels bij de baby activeerden, terwijl de baby's meer dan de helft van de wekprikkels van de moeder activeerden
-de moeders vier keer vaker de toestand van de baby inspecteerden door bijvoorbeeld de deken opnieuw te schikken, de houding van de baby te veranderen of op andere wijze in te grijpen
-het directe lichamelijk contact, door borstvoeding geven en actief of passief omarmen en aanraken, varieerde van 28% tot 99%. Bij apart slapende moeders en baby's was dit tussen de 2% en 14% per nacht.

Op basis van deze gegevens zou alleen slapen een risicoverhogende factor genoemd kunnen worden. Maar omdat in onze samenleving alleen slapen de norm is geworden, wordt er niet als zodanig door onderzoekers naar gekeken. In alle onderzoeken lijkt alleen slapen een gegeven, en wordt voorbijgegaan aan de culturele bepaaldheid ervan.
Ook 'doorslapen' lijkt een risicoverhogende factor. Doordat we op grote schaal baby's zijn gaan voeden met kunstvoeding en alleen te slapen zijn gaan leggen, is de opvatting van natuurlijk babygedrag en slaapgedrag veranderd. Het idee dat baby's alleen moeten slapen en moeten 'leren' doorslapen behoren tot die veranderde opvatting. De meeste gevallen van wiegendood vinden plaats rond de leeftijd van twee tot vier maanden; de leeftijd waarop veel baby's gaan 'doorslapen'.
Wetenschappers zijn het erover eens dat een 'verstoord slaapritme' een risicoverhogende factor is voor wiegendood. Alleen slapen, 'leren' doorslapen, en het geven van kunstvoeding zouden weleens in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de verstoring van het natuurlijk slaapritme van baby's.

Borstvoeding geven wordt door sommigen nog wel eens een 'lifestyle choice' genoemd; een keuze voor een bepaalde levensstijl. Wie het belang van borstvoeding bij het verlagen van het risico op wiegendood inziet, zou tot de conclusie kunnen komen dat borstvoeding niet alleen een 'lifestyle choice' is, maar zelfs een 'lifesaving choice' kan zijn, een levensreddende keuze.
Kobus sliep vaak in zijn wiegje naast ons bed, en dan halverwege de nacht kwam hij tussen ons in te liggen. Bij een volgend kindje zouden we denk ik meteen besluiten om het in ons bed te leggen.

Asy, ik was ook altijd bang voor het iets onbehouwener slaapgedrag van mijn vriend, maar gelukkig ging het toch altijd goed. Al werd ik inderdaad vaak wakker om Ko te controleren.
pi_91739459
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 10:40 schreef oeke het volgende:
Slaapt Lena in de co-sleeper? Hoe bevalt het?
Ze ligt in de wieg. Omdat ons bed nog verhoogd is, is het niet handig de cosleeper nu al te installeren. Ik wilde even kijken of de wieg deze keer niet toch beter beviel. Tot nog toe hebben we één krampjesnacht gehad en was de wieg toen wel vervelend, maar vooralsnog gaat het prima. Toch gaan we morgen de cosleeper opzetten, als de kraamhulp weg is en het bed omlaag kan. Ik wil haar gewoon naast me hebben.

Ik vind het trouwens reuze-interessant, de informatie die je post!
pi_91739922
Even kort inbreken over het samenslapen. Wij hebben de eerste 3 maanden samen geslapen en nu nog steeds als ze 's nachts wakker wordt leggen we haar tussen ons in.

In het begin was ik erg bang of het wel goed zou gaan, R. is een diepe slaper die over het algemeen nergens van wakker wordt en nergens 'rekening' mee houdt in zijn slaap.
Dit werd compleet anders toen Mette bij ons in bed lag.
We sliepen beiden heel erg bedacht om dat ze tussen ons in lag.
Toen ze op een gegeven moment in haar eigen bedje lag, werd R. regelmatig midden in de nacht wakker in blinde paniek omdat hij Mette kwijt was. Werd ik van mijn kussen afgegooid omdat ze daar dan onder zou liggen. Hij sliep dan nog, echt een beschermdrang in zijn slaap.

Ik heb dan wel niet lang borstvoeding gegeven, maar door de borstvoeding en de heftige krampjes (en later ook de trombose waardoor ik niet meer het bed uit kon 's nachts en Remco er bijna aan onderdoor ging) die ze had zijn we wel gaan samenslapen. En wij hebben het als zeer prettig ervaren.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_91740606
Wat gaat zijn gewicht mooi omhoog Pessie! ^O^ Super!

Claudia wat klink het fijn hoe het allemaal gaat O+
Ik had hetzelfde gevoel als Wups, grappig dat ik nog steeds de eerste aan de borst heb, ik heb daar veel over nagedacht de laatste dagen. Voor mij voelt Niels nog heel klein omdat hij nog bij mij drinkt, maar als je nog zo'n frummel erbij hebt is hij ineens enormous!
Wat fijn dat ze zo goed aangeeft wanneer ze wil drinken en dat het drinken ook zo soepel gaat! ^O^

Niels heeft tot hij ongeveer 6,5 mnd was bij ons geslapen in de co-sleeper. Als hij niet kon slapen liet ik hem ook wel eens op mijn borst liggen. Eigenlijk stiekem, want mijn man vind het doodeng door alle negatieve berichten die je hoort over samen slapen. Maarja, ik wilde ook wel graag wat slaap pakken. Echt samen slapen zal hier dus ook nooit gebeuren.
Hoe doen jullie dat met de deken als het kindje op borsthoogte ligt? Krijg je het dan zelf niet koud? (ik ben een enorme koudkleum).

Niels drinkt na het pyjama aantrekken en tandenpoetsen en dan leg ik hem heerlijk slaperig in bed O+ Maar als ik er niet ben gaat hij ook zonder te drinken slapen. Alleen 's nachts is het zo dat hij echt wil drinken.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_91740800
Ik heb dan wel nooit borstvoeding gegeven, maar Wolf slaapt momenteel wel eens tussen ons in.
Ik leg hem dan met zn hoofd hoger dan mijn hoofd, zodat ik alleen zijn benen bedek met dekbed en ikzelf wel helemaal onder dekbed kan liggen.

Als klein babytje tot 3 mnd heeft hij bij ons op de kamer in de kinderwagen geslapen
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_91761388
Wij slapen vanaf het begin al samen eigenlijk. De eerste dagen hebben we de wieg nog wel geprobeerd, maar ik had nog steeds zoveel last van m'n bekken en slaaptekort, dat ik het na een paar dagen lichamelijk niet meer trok om Emma zelfs maar uit de wieg te tillen. En dan woog ze maar 3 kilo! Dus toen heb ik gelijk meer informatie opgezocht over veilig samen slapen en dat doen we nu nog steeds. Kort na de kraamweek heeft vriend een co-sleeper gemaakt. Bij een evt volgende peins ik er niet eens meer over om een wieg te kopen. We slapen inmiddels met z'n 3 op de grond vanwege Emma's stuntcapaciteiten. Ons matras met daar tegenaan het ledikantmatras en de ledikantombouw. Als Emma alleen ligt, zoals nu, dan leg ik het voedingskussen langs haar matras, zodat ze niet in haar slaap het hele bed doorrolt. Heeft dat ding ook nog nut :')

Oeke, borstvoeding is niet cariogeen, dus maak je geen zorgen om tandenpoetsen of nachtvoedingen!

Claudia wat fijn dat Lena zoveel beter drinkt. Ik snap goed dat je vinger aan de pols wilt houden door met enige regelmaat te wegen, na je eerdere ervaringen. Hey, en je bent ook op de hoogte van het bestaan van La Leche League en Vereniging Borstvoeding Natuurlijk he? Die kun je ook altijd bellen voor grote en kleine vragen!
pi_91762733
Goed opgelost zo met de matrassen op de grond Wup. Ik snap alleen de ledikantombouw niet helemaal, gaan bij jullie ledikant de spijlen tot aan de grond?
Wij hebben onze co-sleeper uitgeleend aan een vriendin met een dochtertje van 11 maanden dat ook al begint te stunten in bed, helaas past de co-sleeper toch niet naast hun bed. Op de grond liggen is ook geen optie omdat zij bekkeninstabiliteit heeft. Maar ik had laatst bedhekjes gevonden, bij Babywalz geloof ik, misschien kunnen die ook wel om het hele bed heen.

Niels heeft iets nieuws: hij slaat mij als ik niet snel genoeg mijn borst ontbloot }:|
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')