abonnement Unibet Coolblue
pi_89388552
Mijn vrouw werkt voor een organisatie waarbij ze langs adressen om bloed te prikken bij mensen. Dit doet ze met d'r eigen auto. Vorig jaar (toen werkte ze er nog niet) was het natuurlijk een groot drama met de sneeuw/ijs op de wegen (en dan met name in de wijken, waar niet gestrooid werd en waar ze met d'r auto vaak moet zijn)

Van de week kreeg mijn vrouw de volgende mededeling:

quote:
Slecht weer procedure *

Het is de tijd van het jaar dat de kans op slecht weer groter is. IJzel, sneeuw, hagel, zware storm zijn weersomstandigheden die het uitvoeren van je werk mogelijk bemoeilijken. Met name ijzel en sneeuw kunnen voor gladheid zorgen waardoor sommige collega’s de weg niet op durven met de auto.
Wettelijk gezien blijven je verantwoordelijkheden voor je werkzaamheden van kracht bij dergelijke weersomstandigheden.

Zelfs bij extreme weersomstandigheden, wanneer er een weeralarm wordt afgegeven, blijft je verantwoordelijkheid bestaan. Dat wordt anders wanneer er sprake is van overmacht.
Onder overmacht wordt verstaan: oorlog, oorlogsgevaar, molest, onlusten, stremmingen in het verkeer, brand, waterschade, natuurgeweld, overstroming etc.

Hoe gaan we hier op * mee om?
Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je, jouw werk kunt uitvoeren. Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen. Uiteraard heb je collega’s om mee te denken en te helpen. Informeer je teamleider en 1e deskundige.

Gladheid? Samen lossen we het op.

We zijn een team en met elkaar zorgen we dat het werk afkomt en iedereen geholpen is. Collega’s en patiënten. Dat doen we het hele jaar door, maar met speciale aandacht voor elkaar met slecht weer.

Datum; 30-11-2010
Voor akkoord:

-----------------------------------
Ik heb, met m'n redelijke kennis op arbeidsrechtelijk gebied al wat rondgezocht en hierover staat eigenlijk niet zoveel omschreven in de wet. Nu vroeg ik me sowieso al af waarom ze zou moeten tekenen, omdat het volgens de tekst toch al "wettelijk verplicht" zou zijn.

Eigenlijk is het onzinnig om dit te tekenen (het is in mijn optiek sowieso niet handig om rechten (als je ze al hebt) op te geven als dat niet per se noodzakelijk is, dus in dit geval gaan we dat ook niet doen.

Dus de vraag aan de arbeidsjuristen/-deskundigen onder ons is dan ook: waarom zouden we dit moeten tekenen en wat voor rechten hebben we hier eigenlijk? Wat mis ik hier? :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89388803
Iemand wettelijk verplicht de weg op sturen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel? Lijkt me eerder een manager die ergens makkelijk vanaf hoopt te komen.
Maar ik ben geen deskundige, slechts een eikel met een mening.
pi_89388813
Eensch, als een wettelijke plicht zou zijn, hoeft het niet vastgelegd te worden :)

Overigens denk ik dat juridisch een werkgever niet van je kan verlangen om een oneigenlijk risico te nemen. Dus als de wegomstandigheden te gevaarlijk zijn, is er m.i. geen wettelijke plicht om de weg op te gaan. Dan gaat het inderdaad wel om extrema. Een werkgever die je dat wel zo verplichten is volgens mij zelf schadeplichtig. :)
pi_89389039
Niks tekenen, in ieder geval niet totdat iemand van de organisatie heeft uitgelegd waarom er getekend zou moeten worden.
Alternatief: Niks doen en ik gok erop dat niemand ooit het getekende document terugvraagt.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_89389111
Wat een rare brief, die hele brief suggereert dat de werknemers zelf niet goed kunnen inschatten hoe veilig een situatie is en worden gedwongen om toch door te gaan? Als ik een ARBO petje zou opzetten klopt daar in mijn ogen niets van...
pi_89389331
Overigens, als overmacht wordt o.a. gedefinieerd 'natuurgeweld'. Daar zou je met wat goede wil een weeralarm wel onder kunnen scharen ;)
Misschien ook aardig om eens te kijken bij de AV die de organisatie richting haar klanten hanteert en daar de volledige definitie van overmacht eens op te zoeken. Er staat niet voor niets etc...
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_89389472
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:06 schreef JumpingJacky het volgende:
Overigens, als overmacht wordt o.a. gedefinieerd 'natuurgeweld'. Daar zou je met wat goede wil een weeralarm wel onder kunnen scharen ;)
Lijkt me ook zeker te kunnen. Een aantal van die dagen van vorig jaar kunnen daar best onder vallen. Daarnaast is de werkgever zelfs aansprakelijk voor een goede werkplek (ook als dit in de auto is), indien hij je dus dwingt om met bizarre omstandigheden de weg op te gaan - die echt duidelijk onverantwoord zijn - is hij (onder meer ex 7:611 BW) gewoon aansprakelijk
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 1 december 2010 @ 16:09:50 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_89389491
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:06 schreef JumpingJacky het volgende:
Overigens, als overmacht wordt o.a. gedefinieerd 'natuurgeweld'. Daar zou je met wat goede wil een weeralarm wel onder kunnen scharen ;)
Misschien ook aardig om eens te kijken bij de AV die de organisatie richting haar klanten hanteert en daar de volledige definitie van overmacht eens op te zoeken. Er staat niet voor niets etc...
Die sneeuwval van vorig jaar past prima onder natuurgeweld. :)
Daarbij is het natuurlijk belachelijk dat zij geacht wordt om haar leven te wagen om langs iemand te gaan als het weer of de omstandigheden dat niet toe laten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_89389648
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.

Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt :P
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 1 december 2010 @ 16:20:48 #10
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_89389957
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:54 schreef Nemephis het volgende:
Iemand wettelijk verplicht de weg op sturen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel? Lijkt me eerder een manager die ergens makkelijk vanaf hoopt te komen.
Maar ik ben geen deskundige, slechts een eikel met een mening.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_89390209
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.

Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt :P
Maak de werkgever er ook maar even bewust van dat indien jij met de auto naar een klant gaat, uit de auto stapt en uitglijdt over een bevroren stoep, dat de werkgever dan in principe alle kosten dient te vergoeden. Ik weet niet wat de werkgever met dit briefje probeert te bereiken, maar volgens mij verzoekt ie zich op de een of andere manier te vrijwaren, maar dat werkt niet zo :)
pi_89390735
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:09 schreef Cortax het volgende:

[..]

Lijkt me ook zeker te kunnen. Een aantal van die dagen van vorig jaar kunnen daar best onder vallen. Daarnaast is de werkgever zelfs aansprakelijk voor een goede werkplek (ook als dit in de auto is), indien hij je dus dwingt om met bizarre omstandigheden de weg op te gaan - die echt duidelijk onverantwoord zijn - is hij (onder meer ex 7:611 BW) gewoon aansprakelijk
Zeker wanneer de werkgever er bovendien niets aan doet om die situatie veiliger te maken. :)
pi_89390876
Verder wekt de werkgever de suggestie dat het een kwestie is van "niet durven" in plaats van "onverantwoordelijk". Een briefje waarin de werkgever op voorhand alvast aansprakelijkheid aanvaardt voor schade die daardoor ontstaat lijkt me dan inderdaad wel een goed startpunt. Zeker wanneer dan blijkt dat de werkgever die aansprakelijkheid al op voorhand af probeert te wijzen. :)
pi_89391957
Maar die aansprakelijkheid ís er feitelijk toch al?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 1 december 2010 @ 17:03:40 #15
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89392084
Bel eens met een vakbond. Ik denk niet dat een werkgever hiermee weg kan komen. Ze leggen alle verantwoordelijkheid nu bij de werknemer - en dan ook nog op het gevoel spelen "want anders zitten die arme patiënten zonder hulp".
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_89392089
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar die aansprakelijkheid ís er feitelijk toch al?
Die aansprakelijkheid heeft de werkgever sowieso, maar het kan als het geval zich voordoet nog best een verstoorde arbeidsrelatie en een lange procedure kosten voordat de werkgever die aansprakelijkheid erkent. Als je het dan al zwart op wit hebt wordt dat al een stuk makkelijker.
pi_89392205
geen idee wat de wet precies zegt. ik weet wel dat bijvoorbeeld vorig jaar met die sneeuw en ijzel hier het ov gewoon stilgelegd werd omdat het (in hun woorden) onverantwoord was. dat zijn beroepschauffeurs die sliptraining krijgen. die dus ook niet te horen krijgen dat toch rijden nu eenmaal hun plicht is.

ik vind het maar raar eigenlijk. zijn jullie niet lid van een vakbond? die weten zulke dingen wel
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89392239
Mja, die discussie durf ik dan nog wel aan te gaan m.b.t. de verstoorde relatie. Het probleem is dat ik wil voorkomen dat ze de deur uitgaat op het moment dat wijzelf vinden dat het onveilig is en de werkgever niet en dat er dan door dit verhaal ineens e.e.a. wat meer in het voordeel van de werkgever komt te liggen.

Zo zwart/wit ligt het natuurlijk niet, maar we gaan geen briefje tekenen, omdat de werkgever dat zo graag wil natuurlijk :P Ook al leggen we de verantwoordelijkheid bij de werkgever. Dat lult nogal lastig vanuit je rolstoel, als je onderuit bent gegaan en een dwarslaesie hebt opgelopen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89392343
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:05 schreef simmu het volgende:
geen idee wat de wet precies zegt. ik weet wel dat bijvoorbeeld vorig jaar met die sneeuw en ijzel hier het ov gewoon stilgelegd werd omdat het (in hun woorden) onverantwoord was. dat zijn beroepschauffeurs die sliptraining krijgen. die dus ook niet te horen krijgen dat toch rijden nu eenmaal hun plicht is.
Nja, precies: als er wordt afgeraden om de weg op te gaan als het niet strikt noodzakelijk is, dan gaat ze sowieso de weg niet op.

quote:
ik vind het maar raar eigenlijk. zijn jullie niet lid van een vakbond? die weten zulke dingen wel
Die babyboomclubs mijd ik uit principe, dus nee, we zijn niet lid ;)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89393902
quote:
Nja, precies: als er wordt afgeraden om de weg op te gaan als het niet strikt noodzakelijk is, dan gaat ze sowieso de weg niet op.
Wat is niet strikt noodzakelijk? Om te werken kan nog wel eens gezien worden als noodzakelijk. Immers er zijn afspraken gemaakt.
Om bv er even op uit te gaan om naar het bos te gaan, of naar de brievenbus, kijk dat is duidelijk niet noodzakelijk. Het kan uitgesteld worden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 1 december 2010 @ 17:45:52 #21
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_89393957
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:44 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Wat is niet strikt noodzakelijk? Om te werken kan nog wel eens gezien worden als noodzakelijk. Immers er zijn afspraken gemaakt.
Om bv er even op uit te gaan om naar het bos te gaan, of naar de brievenbus, kijk dat is duidelijk niet noodzakelijk. Het kan uitgesteld worden.
Noodzakelijk misschien, maar om lijf en leden te wagen om naar werk te gaan kan je niet eisen van iemand.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_89394041
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 17:44 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Wat is niet strikt noodzakelijk? Om te werken kan nog wel eens gezien worden als noodzakelijk. Immers er zijn afspraken gemaakt.
Om bv er even op uit te gaan om naar het bos te gaan, of naar de brievenbus, kijk dat is duidelijk niet noodzakelijk. Het kan uitgesteld worden.
Of het noodzakelijk is om te werken, hangt natuurlijk er van af wat er gebeurt als je niet komt werken. In het meeste werk zijn de gevolgen wel te overzien als iemand niet komt. Veel werk kan uitgesteld worden.
in a crowd you lose humanity
pi_89395268
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:54 schreef Nemephis het volgende:
Iemand wettelijk verplicht de weg op sturen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel? Lijkt me eerder een manager die ergens makkelijk vanaf hoopt te komen.
Maar ik ben geen deskundige, slechts een eikel met een mening.
Ik vraag me dan ook af of het rijden dan als woon-werkverkeer moet worden beschouwd of als rijden onder werktijd voor het werk. Is dat laatste het geval dan moet de werkgever namelijk zorgen voor het veilig kunnen doen van je werk... Bijv. winterbanden eronder of zo? Geen idee.
pi_89395374
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:20 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ik vraag me dan ook af of het rijden dan als woon-werkverkeer moet worden beschouwd of als rijden onder werktijd voor het werk. Is dat laatste het geval dan moet de werkgever namelijk zorgen voor het veilig kunnen doen van je werk... Bijv. winterbanden eronder of zo? Geen idee.
In het geval van TS lijkt het me rijden onder werktijd, geen woon-werkverkeer. Hooguit is naar de eerste klant woon-werkverkeer (en van de laatste naar huis).
in a crowd you lose humanity
  woensdag 1 december 2010 @ 18:41:16 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_89395968
ik heb ook wel eens een leidinggevende gehad die graag briefjes maakte , waar hij handtekeningen onder wou.
ik heb hem de eerste keer gemeld dat ik een arbeidovereenkomst heb en dat die de lading dekt en mijn intentie om voor mijn werkgever te werken.
verder heb ik daar bij vertelt dat ik bij niet goed of niet naar wens uitvoeren van mijn functie ten alle tijden een gesprek met hem wil voeren om de problemen te bespreken en op te lossen
maar dat ik niet de intentie heb om middels briefjes en handtekeningen , telkens mijn Loyaliteit te bevestigen.

hier had hij niet echt van terug , en hij heeft ook verder geaccepteerd dat ik dus geen briefjes teken

bedenk er ook eens bij hoe je werkgever zou reageren als jij een briefje zou maken en om een handtekening zou vragen, ik denk dat ik het antwoord al weet

[ Bericht 9% gewijzigd door dop op 01-12-2010 18:49:26 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_89404875
Ja dat heb ik mikj dus ook weleens afgevraagd.
Ik heb sinds kort een nieuwe baan waar ik 125 km enkele reis voor moet afleggen. Ik vind mijn nieuwe baan heerlijk, dat zeker.

Maar op een dag dat er 30 cm sneeuw gevallen is en de wegen werkelijk waar spekglad zijn .. Kan ik het dan maken om te zeggen tegen de baas dat ik vandaag niet kom? Ik kan hier thuis niet vooruit, moet daarvoor echt op kantoor zijn. Kost mij dat een vrije dag?

Of moet ik gewoon maar aanrijden en maar zien of ik heelhuids aan kom? Omdat ik anders werk weiger?

Dat vind ik eigenlijk wel een hele goede waar ik afgelopen maandag voor de eerste keer bij stil stond.

Wie heeft het antwoord?
  woensdag 1 december 2010 @ 21:25:21 #27
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89405090
quote:
5s.gif Op woensdag 1 december 2010 15:47 schreef Five_Horizons het volgende:
Dus de vraag aan de arbeidsjuristen/-deskundigen onder ons is dan ook: waarom zouden we dit moeten tekenen en wat voor rechten hebben we hier eigenlijk? Wat mis ik hier? :)
Euh, moet jij het ook tekenen?
Anyway, volgens mij zegt het documentje helemaal niets? Behalve dan wat al altijd zo is; dat als het te glad is dat je dan geen betaald verlof krijgt ;).
En zelf voor een oplossing zorgen; lijkt me heel logisch. Gewoon zelf de mensen opbellen en zeggen dat je komt als het ijs weer gesmolten is :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89405227
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 21:21 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja dat heb ik mikj dus ook weleens afgevraagd.
Ik heb sinds kort een nieuwe baan waar ik 125 km enkele reis voor moet afleggen. Ik vind mijn nieuwe baan heerlijk, dat zeker.

Maar op een dag dat er 30 cm sneeuw gevallen is en de wegen werkelijk waar spekglad zijn .. Kan ik het dan maken om te zeggen tegen de baas dat ik vandaag niet kom? Ik kan hier thuis niet vooruit, moet daarvoor echt op kantoor zijn. Kost mij dat een vrije dag?

Of moet ik gewoon maar aanrijden en maar zien of ik heelhuids aan kom? Omdat ik anders werk weiger?

Dat vind ik eigenlijk wel een hele goede waar ik afgelopen maandag voor de eerste keer bij stil stond.

Wie heeft het antwoord?
Ik zou in eerste instantie denken dat het jou een vrije dag kost als je niet komt werken. Op je werk komen is primair jouw probleem, niet dat van je baas.
Maar misschien is 'ie coulant. Of kun je thuis werken.
in a crowd you lose humanity
pi_89405437
Hmm okay dan kost me dat een vrije dag. Prima, heb er toch zat staan die ik never op krijg.

Maar stel dat mijn baas toch verplicht dat ik kom? Ondanks dat het nog steeds idioot gevaarlijke weersomstandigheden zijn? En ik zeg nee, omdat ik bang ben dat ik tegen een boom te pletter rijd? Of nog erger, iemand anders die idioot lomp met dit weer rijdt, rijdt mij aan? Ik heb wat lomperiken gezien afgelopen dinsdag. Het scheelde maar een haar of ik had er eentje tegen me aan die wel dacht dat hij de bocht op een niet gestrooide weg makkelijk met 60 km/u kon hebben. Hebben we dan een probleem?
pi_89405599
Pure bullshit dat briefje. Als het te gevaarlijk is om de weg op te gaan, dan is dat gewoon zo, en dan moet de WERKGEVER ervoor zorgen dat jij toch veilig aan het werk kan, bv. d.m.v. taken die je niet per se op kantoor hoeft uit te voeren, of alternatief vervoer regelen, etc.... en als dat ook niet kan, dan jou vrij geven zoals bij de bouwvak al over gepraat wordt.
Ze proberen gewoon hun verantwoordelijkheid en risico's bij hun werknemers de schoenen in te schuiven, vrij onfatsoenlijk.
  Licht Ontvlambaar woensdag 1 december 2010 @ 21:38:19 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_89405881
Niet tekenen inderdaad, het is een mededeling, geen overeenkomst.

Maar ik kan me wel voorstellen waar dit uit voortkomt, ik heb in het verleden samen mogen werken met een aantal dames die de eerste de beste sneeuwvlok al als reden zagen om thuis te blijven, omdat het 'levensgevaarlijk' zou zijn om de weg op te gaan. Nu was dat ook wel zo, maar dat had meer met die dames te maken dan met de sneeuw...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_89407195
Zeker niet tekenen.

Maar als je (vriendin) wel tekent, geloof ik toch nog niet dat de werkgever dit wint voor een rechtbank. Weersomstandigheden die zo extreem zijn dat een werknemer de werkzaamheden niet kan uitvoeren liggen in de risicosfeer van de werkgever. De werknemer is immers wel beschikbaar voor het werk. De werkgever probeert met een kunstgreep de verantwoordelijkheid te verschuiven. Een beetje jammer, denk ik dan.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  woensdag 1 december 2010 @ 22:03:50 #33
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89407385
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:00 schreef djenneke het volgende:
Zeker niet tekenen.

Maar als je (vriendin) wel tekent, geloof ik toch nog niet dat de werkgever dit wint voor een rechtbank.
Wát wint voor een rechtbank? Het documentje zegt helemaal NIETS. Het zegt alleen dat je zelf ff moet regelen dat er bloed geprikt wordt. Lijkt me logisch toch ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89407576
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:03 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wát wint voor een rechtbank? Het documentje zegt helemaal NIETS. Het zegt alleen dat je zelf ff moet regelen dat er bloed geprikt wordt. Lijkt me logisch toch ;).
Ontslag wegens "werkweigering" oid.
  woensdag 1 december 2010 @ 22:10:26 #35
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89407721
Dit staat er;
quote:
Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je, jouw werk kunt uitvoeren. Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen. Uiteraard heb je collega’s om mee te denken en te helpen. Informeer je teamleider en 1e deskundige.
Er staat dus NIET dat je de weg op moet of überhaupt moet werken.
Je moet alleen zelf voor een oplossing zorgen.
Een uitstekende oplossing vind ik dan; bel de cliënt op en zeg dat je wel weer komt als de sneeuw gesmolten is :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89407949
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:07 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ontslag wegens "werkweigering" oid.
Ik denk niet op basis van zo'n documentje en als de weersomstandigheden dusdanig zijn dat mensen wordt afgeraden om te gaan rijden.
in a crowd you lose humanity
pi_89409018
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik denk niet op basis van zo'n documentje en als de weersomstandigheden dusdanig zijn dat mensen wordt afgeraden om te gaan rijden.
Ik ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd waarom het getekend moet worden. Dat is namelijk de enige reden die men tot op dit moment aanvoert: "het moet, de jurist zegt dat het in orde is" :')
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 1 december 2010 @ 22:34:54 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89409089
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd waarom het getekend moet worden. Dat is namelijk de enige reden die men tot op dit moment aanvoert: "het moet, de jurist zegt dat het in orde is" :')
Ik denk dat het gewoon een afspraak is dat je zelf regelt dat er alsnog bloed geprikt wordt, ipv dat je verwacht dat het bedrijf dat voor je doet.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89409201
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:34 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik denk dat het gewoon een afspraak is dat je zelf regelt dat er alsnog bloed geprikt wordt, ipv dat je verwacht dat het bedrijf dat voor je doet.
Ik begrijp je even niet?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 1 december 2010 @ 22:52:36 #40
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_89410196
quote:
Op woensdag 1 december 2010 22:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd waarom het getekend moet worden. Dat is namelijk de enige reden die men tot op dit moment aanvoert: "het moet, de jurist zegt dat het in orde is" :')
Er is geen enkele reden waarom dit getekend zou moeten worden.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 1 december 2010 @ 22:53:28 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89410247
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik begrijp je even niet?
in het documentje staat dat ze begrijpen als je thuis blijft als het glad is, maar dat je zelf moet regelen dat je werk gedaan wordt ;). dat zal de reden zijn dan, dat men verwachtte dat het bedrijf het wel ff ging regelen als je thuisblijft vanwege gladheid :).

Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen.
Dat is de essentie van het verhaal.
En voor mij is de oplossing:
"Hey Cliënt X, het is glad, sorry ik kan niet komen, ik kom wel weer als de sneeuw weg is, Latuuurr!"
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89410601
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

in het documentje staat dat ze begrijpen als je thuis blijft als het glad is, maar dat je zelf moet regelen dat je werk gedaan wordt ;). dat zal de reden zijn dan, dat men verwachtte dat het bedrijf het wel ff ging regelen als je thuisblijft vanwege gladheid :).

Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen.
Dat is de essentie van het verhaal.
En voor mij is de oplossing:
"Hey Cliënt X, het is glad, sorry ik kan niet komen, ik kom wel weer als de sneeuw weg is, Latuuurr!"
Ik begrijp je nu, maar da's dan weer niet hoe ze werken (maar dat kun jij niet weten, uiteraard). Mijn vrouw heeft immers geen overeenkomst met de "cliënt" (bedachte dramaterm voor patiënten....), alleen de organisatie heeft dat. :)

Uiteindelijk blijft wat mij betreft de meest eenvoudige oplossing: sorry, ik vind het te gevaarlijk om te komen werken en wil de verantwoordelijkheid niet nemen. Overmacht, helaas. Ligt buiten mijn macht, dus is het vanaf nu jullie probleem en een probleem tussen jullie en "cliënt". Goedemorgen!
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 1 december 2010 @ 23:02:11 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89410816
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik begrijp je nu, maar da's dan weer niet hoe ze werken (maar dat kun jij niet weten, uiteraard). Mijn vrouw heeft immers geen overeenkomst met de "cliënt" (bedachte dramaterm voor patiënten....), alleen de organisatie heeft dat. :)

Uiteindelijk blijft wat mij betreft de meest eenvoudige oplossing: sorry, ik vind het te gevaarlijk om te komen werken en wil de verantwoordelijkheid niet nemen. Overmacht, helaas. Ligt buiten mijn macht, dus is het vanaf nu jullie probleem en een probleem tussen jullie en "cliënt". Goedemorgen!
maar met mijn oplossing handel je precies naar het documentje maar zet je toch subtiel de organisatie in de zeik :P.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89410876
De eerste dag flinke sneeuw, december 2009, was voor mij reden genoeg om die dag niet met het busje naar klanten te gaan.
Geen klant die er moeilijk over deed.

Ik was sowieso al laat omdat ik m'n auto moest uitgraven op m'n oprit :')

Ben niet bang aangelegd maar vind het zonde om 4000 euro schade te rijden om 100 te verdienen... En het is niet eens mijn auto :P
pi_89411033
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.

Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt :P
Daar is de werkgever al aansprakelijk voor, dat deze reglvaak niet wordt toegepast heeft dan weer andere redenen.

Natuurlijk moet er wel goed werknemersschap tegenover staan, dus niet roekeloos rijden.
Kan het natuurlijk nog een spelletje worden van wel of geen winterbanden, dus wil je safe spelen laat dan in ieder geval winterbanden monteren, dan kan de werkgever het nooit gooien op slecht werknemersschap.
pi_89411481
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 22:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

in het documentje staat dat ze begrijpen als je thuis blijft als het glad is, maar dat je zelf moet regelen dat je werk gedaan wordt ;). dat zal de reden zijn dan, dat men verwachtte dat het bedrijf het wel ff ging regelen als je thuisblijft vanwege gladheid :).

Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen.
Dat is de essentie van het verhaal.
En voor mij is de oplossing:
"Hey Cliënt X, het is glad, sorry ik kan niet komen, ik kom wel weer als de sneeuw weg is, Latuuurr!"
Dit gaat natuurlijk niet op, sommige mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van zorg die ze echt nodig hebben, wel kun je natuurlijk bekijken of de zorg op dat moment gegeven moet worden of dat het uitgesteld kan worden.
En lang niet alles kan uitgesteld worden, dat is soms het nadeel van het beroep.

Een agent kan ook niet zeggen: sorry dat u nu beroofd wordt maar volgende week als de sneeuw weg is komen we u redden.

Sommige beroepen nemen nu eenmaal andere verantwoordingen met zich mee.

En het valt mij wel op dat zeer veel mensen zich er wel erg makkelijk vanaf proberen te maken.

Eigen verantwoording nemen kan geen kwaad, en als je weet dat het slecht gaat worden kun je je daar op voor bereiden.

Eten en drinken mee in de auto, waxinelichtjes meenemen, 1 waxinenlichtje kan voor 5 uur warmte zorgen, het geeft meer warmte dan de motor laten draaien, dekentje mee, zaklamp mee en extra trui in het geval je de reis lopend moet voortzetten.
Winterbanden is natuurlijk ook geen overbodige luxe en is zeker niet duurder, de periode dat je op winterbanden rijd slijten je zomerbanden niet, dus het is niet zo dat het extra kosten meebrengt.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:18:32 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89411760
het is maar bloedprikken, geen trombosedienst hoop ik? :D
daarnaast is een politieauto of een ambulance met winterbanden inclusief stoere chauffeur natuurlijk wat anders dan een jong meiske met een cinquecentootje.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89412107
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:18 schreef Maanvis het volgende:
het is maar bloedprikken, geen trombosedienst hoop ik? :D
Oh, ook zeker wel. :)

quote:
daarnaast is een politieauto of een ambulance met winterbanden inclusief stoere chauffeur natuurlijk wat anders dan een jong meiske met een cinquecentootje.
Welke winterbanden? :')
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89412284
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:18 schreef Maanvis het volgende:
het is maar bloedprikken, geen trombosedienst hoop ik? :D
daarnaast is een politieauto of een ambulance met winterbanden inclusief stoere chauffeur natuurlijk wat anders dan een jong meiske met een cinquecentootje.
Ik zeg ook niet dat ze het formulier moet tekenen.
Maar om nu gelijk alle vrouwen als bange wezels neer te zetten gaat me ook wat te ver.
Als ts van zijn vrouw houdt, dan laat hij haar zeer zeker niet in een cinquecentootje rond rijden, dan kan je net zo goed gelijk je begrafenis regelen.
En winterbanden zijn dan ook geen probleem.

En vele chauffeurs van politiewagens, ambulances zijn ook tere vrouwtjes die toevallig een stoer beroep hebben gekozen, op brandweerwagens zie je ze misschien minder vaak.
pi_89412351
quote:
9s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oh, ook zeker wel. :)
Alleen bloedprikken of is het noodzakelijk dat er bij die patiënten bloed wordt geprikt?
Dat maakt namelijk nogal een groot verschil of het wel of niet uitgesteld kan worden.
quote:
[..]

Welke winterbanden? :')
pi_89412418
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:30 schreef klipper het volgende:

[..]

Alleen bloedprikken of is het noodzakelijk dat er bij die patiënten bloed wordt geprikt?
Dat maakt namelijk nogal een groot verschil of het wel of niet uitgesteld kan worden.

Als het niet gaat, dan gaat het niet. Dat zou nooit de verantwoordelijkheid van de werknemer kunnen zijn.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89412684
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als het niet gaat, dan gaat het niet. Dat zou nooit de verantwoordelijkheid van de werknemer kunnen zijn.
Maar wanneer is het nu zo extreem dat het echt niet meer gaat?
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, maar in de randstad heb ik verleden jaar geen dag meegemaakt dat het niet meer verantwoord was om de weg op te gaan, terwijl er al vele bij de eerste vlokken riepen dat het onverantwoordelijk was en vervolgens vreemd vonden dat ze erop an gesproken werden.
Tenminste verleden jaar stond fok vol met dat soort verhalen.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:39:22 #53
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89412733
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als het niet gaat, dan gaat het niet. Dat zou nooit de verantwoordelijkheid van de werknemer kunnen zijn.
Het afbellen toch wel?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89412769
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:37 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar wanneer is het nu zo extreem dat het echt niet meer gaat?
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, maar in de randstad heb ik verleden jaar geen dag meegemaakt dat het niet meer verantwoord was om de weg op te gaan, terwijl er al vele bij de eerste vlokken riepen dat het onverantwoordelijk was en vervolgens vreemd vonden dat ze erop an gesproken werden.
Tenminste verleden jaar stond fok vol met dat soort verhalen.
Ik heb hier zat dagen meegemaakt waarin het eigenlijk niet verantwoord was t.o.v. het risico. Vergeet niet dat het hier gaat om lokale diensten, dus er wordt voornamelijk binnen de woonwijken gereden, waar normaliter nooit gestrooid wordt en de wegen na enkele dagen vriezen een grote ijsbaan waren, vorig jaar.

Daarnaast wordt er ook nog eens gelopen tussen auto en adres, waarbij er natuurlijk óók weer een risico zit.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89412805
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het afbellen toch wel?
De afspraken worden niet met de prikster gemaakt. :) Als ze ziek is belt ze uiteraard ook niet af. Mensen hebben een overeenkomst met de organisatie. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 1 december 2010 @ 23:42:56 #56
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89412863
quote:
14s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:41 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De afspraken worden niet met de prikster gemaakt. :) Als ze ziek is belt ze uiteraard ook niet af. Mensen hebben een overeenkomst met de organisatie. :)
dus dit is dan een uitzondering ineens :D. ik zou dat belachelijke regeltje gewoon trollen ipv er serieus tegenin te gaan.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89412877
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:42 schreef Maanvis het volgende:

[..]

dus dit is dan een uitzondering ineens :D.
:?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 1 december 2010 @ 23:49:22 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89413090
nou, als je ziek bent, op vakantie bent, naar de tandarts moet of ADV-dagje hebt regelt de planning een oplossing. volgens dit documentje moet je als het glad is dat zelf doen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89417234
quote:
Dat is geen relevante casus. Deze wel: http://www.letselschadema(...)v-611-boek-7-bw.html
pi_89417336
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:37 schreef klipper het volgende:

Maar wanneer is het nu zo extreem dat het echt niet meer gaat?
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, maar in de randstad heb ik verleden jaar geen dag meegemaakt dat het niet meer verantwoord was om de weg op te gaan
Het risico op ongevallen met letsel is veel groter als het glad is. In privé-situaties heb je meer zelf in de hand en kun je kiezen hoe, waar en wanneer je de weg op gaat. De kans op een ongeval of glijpartij neem je dan voor lief, maar het blijft een fors extra risico. Een werkgever kan niet zomaar van een werknemer verwachten dat hij dat extra risico voor zijn werk neemt.
  donderdag 2 december 2010 @ 08:20:31 #63
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89417395
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het risico op ongevallen met letsel is veel groter als het glad is. In privé-situaties heb je meer zelf in de hand en kun je kiezen hoe, waar en wanneer je de weg op gaat. De kans op een ongeval of glijpartij neem je dan voor lief, maar het blijft een fors extra risico. Een werkgever kan niet zomaar van een werknemer verwachten dat hij dat extra risico voor zijn werk neemt.
Maar als je stapvoets rijdt en van de snelweg af blijft blijft kan er feitelijk weinig gebeuren, dan heb je alleen risico op beschadigde auto ipv op persoonlijk letsel.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89417410
Wat dacht je van risico op persoonlijk letsel van een ander?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_89417440
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:20 schreef Maanvis het volgende:

Maar als je stapvoets rijdt en van de snelweg af blijft blijft kan er feitelijk weinig gebeuren, dan heb je alleen risico op beschadigde auto ipv op persoonlijk letsel.
Tenzij je een sloot of medeweggebruiker tegenkomt.
  donderdag 2 december 2010 @ 08:25:06 #66
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89417454
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Tenzij je een sloot of medeweggebruiker tegenkomt.
Stapvoets rijden zodat je voor de sloot al stilstaat.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:21 schreef Vanyel het volgende:
Wat dacht je van risico op persoonlijk letsel van een ander?
stapvoets tijden zodat je remweg nihil is.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89417542
Dat helpt niet als het echt glad is. Dan heb je nl. geen remweg en massa is traag. Ga je eenmaal glijden, is er geen houden meer aan.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_89417601
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:25 schreef Maanvis het volgende:

Stapvoets rijden zodat je voor de sloot al stilstaat.
Het wil niet zeggen dat zodra je remt je ook stil staat, zeker niet wanneer je naar beneden glijdt.

quote:
stapvoets tijden zodat je remweg nihil is.
Daarmee tackel je nog geen situaties waarin de remweg van iemand anders niet nihil is. Verder vraag ik me af hoe je een remweg die nihil is voor je ziet bij gladheid.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 2 december 2010 @ 08:46:49 #69
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89417775
Een remweg die nihil is heb je alleen als je stilstaat. En dan kom je niet bij je patiënten.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_89418137
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:13 schreef klipper het volgende:

[..]

Dit gaat natuurlijk niet op, sommige mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van zorg die ze echt nodig hebben, wel kun je natuurlijk bekijken of de zorg op dat moment gegeven moet worden of dat het uitgesteld kan worden.
En lang niet alles kan uitgesteld worden, dat is soms het nadeel van het beroep.

Een agent kan ook niet zeggen: sorry dat u nu beroofd wordt maar volgende week als de sneeuw weg is komen we u redden.

Sommige beroepen nemen nu eenmaal andere verantwoordingen met zich mee.

En het valt mij wel op dat zeer veel mensen zich er wel erg makkelijk vanaf proberen te maken.

Eigen verantwoording nemen kan geen kwaad, en als je weet dat het slecht gaat worden kun je je daar op voor bereiden.

Eten en drinken mee in de auto, waxinelichtjes meenemen, 1 waxinenlichtje kan voor 5 uur warmte zorgen, het geeft meer warmte dan de motor laten draaien, dekentje mee, zaklamp mee en extra trui in het geval je de reis lopend moet voortzetten.
Winterbanden is natuurlijk ook geen overbodige luxe en is zeker niet duurder, de periode dat je op winterbanden rijd slijten je zomerbanden niet, dus het is niet zo dat het extra kosten meebrengt.
een agent zal in dergelijk weer idd een beroving niet laten gaan. maar ze zullen zeker wel zeggen: "hier komen wij niet voor" als je botst en enkel blikschade hebt. net zo goed als dat de brandweer echt niet elke kelder gaat uitpompen bij wateroverlast alom.

en sorrie, maar een compleet noodpakket mee naar je werk omdat je kan stranden in ijzig weer wat iedere gek het aan ziet komen die een tv kan bedienen (geadviseerd wordt niet de weg op te gaan blablablaweeralarm) is werkelijk above and beyond duty en niet vereist in nederland.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89418176
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:37 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar wanneer is het nu zo extreem dat het echt niet meer gaat?
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, maar in de randstad heb ik verleden jaar geen dag meegemaakt dat het niet meer verantwoord was om de weg op te gaan, terwijl er al vele bij de eerste vlokken riepen dat het onverantwoordelijk was en vervolgens vreemd vonden dat ze erop an gesproken werden.
Tenminste verleden jaar stond fok vol met dat soort verhalen.
ligt er idd aan waar je woont. hier strooien ze zelden hoor (durpje in drenthe). vorige winter was het idd een paar dagen echt onverantwoord. toen heeft manlief dus ook thuisgewerkt en een dagje vrij genomen (om in de sneeuw te spelen ;) )
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 2 december 2010 @ 10:01:46 #72
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_89419620
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 09:05 schreef simmu het volgende:

[..]

ligt er idd aan waar je woont. hier strooien ze zelden hoor (durpje in drenthe). vorige winter was het idd een paar dagen echt onverantwoord. toen heeft manlief dus ook thuisgewerkt en een dagje vrij genomen (om in de sneeuw te spelen ;) )
maar dan kan het. Als je een baan hebt waarvoor je weg moet is het simpel: of werken of vrij nemen
pi_89419775
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:01 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

maar dan kan het. Als je een baan hebt waarvoor je weg moet is het simpel: of werken of vrij nemen
true, maar manlief heeft geen baan waarvoor hij de weg op moet. dat maakt nogal een verschil! ik vrees dat het gewoon echt heel erg uitmaakt wat de omstandigheden zijn. net wat ik eerder al zei: ze lieten toen hier de bussen ook niet rijden, het ov heeft hier toen 2 weken lang maar heel af en toe gereden. dat doen ze niet voor niks. als het onverantwoord is om beroepschauffeurs te laten rijden, dan is het toch van den gekke dat anderen verplicht wel moeten?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89420544
Ik had vorig jaar met een sneeuw/weeralarm ook een collega die afbelde. Ja hallo, wij moesten ook met gevaar voor eigen leven naar het werk. "ja maar, de anwb zegt dat je niet de weg op moet gaan als het niet echt nodig is". Ja nou, dit is nou juist een geval waarbij het wel nodig is. De zorg is wat dat betreft een aparte categorie, je kunt moeilijk de cliënten een dag zonder eten en medicatie incontinent in hun bed laten liggen, ze hebben toch echt zorg nodig. Dan heb je, wat mij betreft, geen keuze.

Maar goed, zo'n extra document zou ik ook niet tekenen hoor.
pi_89420810
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik had vorig jaar met een sneeuw/weeralarm ook een collega die afbelde. Ja hallo, wij moesten ook met gevaar voor eigen leven naar het werk. "ja maar, de anwb zegt dat je niet de weg op moet gaan als het niet echt nodig is". Ja nou, dit is nou juist een geval waarbij het wel nodig is. De zorg is wat dat betreft een aparte categorie, je kunt moeilijk de cliënten een dag zonder eten en medicatie incontinent in hun bed laten liggen, ze hebben toch echt zorg nodig. Dan heb je, wat mij betreft, geen keuze.

Mwoa, ben ik niet met je eens. Je patiënten hebben niets aan je als je in de kreukels tegen een lantaarnpaal ligt, onderwijl een extra bed gevuld hebben, omdat er tussen die lantaarnpaal en je auto helaas nog een fietser lag.

Dan blijft de nachtdienst maar wat langer en zorgt je werkgever er maar voor dat je op je werk komt.(als ze ziek is, is ze er ook niet en wordt het ook opgelost)

Je weet ook niet hoe iemand zich voelt op de weg in zulke omstandigheden, dus daar kan je eigenlijk niets over zeggen.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421003
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa, ben ik niet met je eens. Je patiënten hebben niets aan je als je in de kreukels tegen een lantaarnpaal ligt, onderwijl een extra bed gevuld hebben, omdat er tussen die lantaarnpaal en je auto helaas nog een fietser lag.

Dan blijft de nachtdienst maar wat langer en zorgt je werkgever er maar voor dat je op je werk komt.

Je weet ook niet hoe iemand zich voelt op de weg in zulke omstandigheden, dus daar kan je eigenlijk niets over zeggen.
Zijn we in Nederland inmiddels zo laag gezonken qua moraal dat dit de reactie is op dergelijke "problemen"? "De nachtdienst blijft maar wat langer", moeten die mensen (die gelijk zijn aan jou) hebben dus minder rechten dan werkschuw tuig wat een excuus verzint om niet te hoeven komen werken?

Zolang de situatie het toelaat om je veilig op het wegennet te begeven dien je je gewoon aan je verplichtingen te houden (de inschatting wat veilig is licht per definitie niet bij de werknemer). Als je vind dat je in tegenstelling tot medeweggebruikers niet veilig aan het verkeer kan deelnemen wacht je tot de sneeuw weg is, rij je naar het CBR, lever je rijbewijs in (waar je dus duidelijk niet voor kwalificeert als termen als anticiperen je vreemd zijn) en ga je lekker thuis lolly's inpakken...

En no offence mate, is niet persoonlijk gericht maar in zijn algemeenheid!
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_89421161
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:51 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Zijn we in Nederland inmiddels zo laag gezonken qua moraal dat dit de reactie is op dergelijke "problemen"? "De nachtdienst blijft maar wat langer", moeten die mensen (die gelijk zijn aan jou) hebben dus minder rechten dan werkschuw tuig wat een excuus verzint om niet te hoeven komen werken?

Zolang de situatie het toelaat om je veilig op het wegennet te begeven dien je je gewoon aan je verplichtingen te houden (de inschatting wat veilig is licht per definitie niet bij de werknemer). Als je vind dat je in tegenstelling tot medeweggebruikers niet veilig aan het verkeer kan deelnemen wacht je tot de sneeuw weg is, rij je naar het CBR, lever je rijbewijs in (waar je dus duidelijk niet voor kwalificeert als termen als anticiperen je vreemd zijn) en ga je lekker thuis lolly's inpakken...

En no offence mate, is niet persoonlijk gericht maar in zijn algemeenheid!
:')

Jij hebt blijkbaar die post niet gelezen. Ik weet dat FOK!kers allemaal geweldige helden zijn in het verkeer, allemaal een e-penis van 40 cm hebben en twee ton verdienen, maar als de ANWB aanraadt om niet de weg op te gaan als dat niet per se nodig is, dan is het blijkbaar redelijk gevaarlijk op de weg. Dan is het dus niet aan jou om te besluiten dat iemand behoort tot "werkschuw tuig", maar aan dat "werkschuwe" ( :') ) tuig zelf.

Ik snap dat het makkelijk praten is vanuit je verwarmde zolderkamertje. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421204
In ons geval (gehandicaptenzorg) is het geen optie dat de nachtdienst langer blijft. Die zijn met 2 of 3 man, en dat is dan voor een groot terrein met minimaal 20 woningen met ieder 10 cliënten. Als wij dan met z'n allen zeggen: "weeralarm, sorry, ik kom niet", dat gaat gewoon echt niet. En er is in het weekend niemand van hoger niveau te bereiken hoor, je moet het echt met collega's onderling oplossen.
Stel nou dat de nachtdienst wel zou blijven, en dan na een dubbele dienst in datzelfde gevaarlijke weer/verkeer weer naar huis moet, hoe verantwoord is dat?
pi_89421264
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:57 schreef Doedezemaar het volgende:
In ons geval (gehandicaptenzorg) is het geen optie dat de nachtdienst langer blijft. Die zijn met 2 of 3 man, en dat is dan voor een groot terrein met minimaal 20 woningen met ieder 10 cliënten. Als wij dan met z'n allen zeggen: "weeralarm, sorry, ik kom niet", dat gaat gewoon echt niet. En er is in het weekend niemand van hoger niveau te bereiken hoor, je moet het echt met collega's onderling oplossen.
Stel nou dat de nachtdienst wel zou blijven, en dan na een dubbele dienst in datzelfde gevaarlijke weer/verkeer weer naar huis moet, hoe verantwoord is dat?
Sommige werknemers vinden het dan in hun geval blijkbaar wél acceptabel of hebben andere manieren (OV, lopend) om naar het werk te komen. Om daar dan een algemeen verhaal dat voor iedereen zou moeten gelden van te maken, is vrij kort door de bocht.

Als jij gewoon niet naar je werk kan, dan kan je toch gewoon niet? Het is bijna nooit zo dat echt niémand kan en als dat wel zo is, dan is dat blijkbaar ook noodzakelijk. Als het niet gaat, gaat het niet.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421356
quote:
maar als de ANWB aanraadt om niet de weg op te gaan als dat niet per se nodig is, dan is het blijkbaar redelijk gevaarlijk op de weg.
En waar is de juridische basis welke de werknemer het recht geeft op eigen initiatief te beslissen niet te hoeven komen? ANWB is in deze niet bevoegd te beslissen, ze geven zelfs geen definitie van "noodzaak", en ook die noodzaak is niet te bepalen door werknemer.
quote:
Dan is het dus niet aan jou om te besluiten dat iemand behoort tot "werkschuw tuig", maar aan dat "werkschuwe" ( :') ) tuig zelf.
Blijkbaar had dat laatste zinnetje niet het gewenste effect want ik heb het idee dat die 40cm bij jou aan je tenen zit...
quote:
Ik snap dat het makkelijk praten is vanuit je verwarmde zolderkamertje. :)
Ben vanochtend blijkbaar met gevaar voor eigen leven naar mijn werk gereden :')

Je hebt een arbeidsrelatie met je werkgever, dit werkt twee kanten op en niet alleen in het voordeel van de werknemer.

quote:
Als jij gewoon niet naar je werk kan, dan kan je toch gewoon niet? Het is bijna nooit zo dat echt niémand kan en als dat wel zo is, dan is dat blijkbaar ook noodzakelijk. Als het niet gaat, gaat het niet.
En hoe ga je dat toetsen, controleren, valideren? Als je werkgever in zijn auto springt en die rijdt van de locatie naar jouw huis zonder problemen kan hij je dus zonder meer je berisping voor ongeoorloofde afwezigheid aanbieden?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_89421440
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:02 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

En waar is de juridische basis welke de werknemer het recht geeft op eigen initiatief te beslissen niet te hoeven komen? ANWB is in deze niet bevoegd te beslissen, ze geven zelfs geen definitie van "noodzaak", en ook die noodzaak is niet te bepalen door werknemer.

Da's net het mooie: er is überhaupt geen juridische basis. Alles op basis van redelijkheid en billijkheid, dus. :*

quote:
Blijkbaar had dat laatste zinnetje niet het gewenste effect want ik heb het idee dat die 40cm bij jou aan je tenen zit...

Ow, okay :?

quote:
Ben vanochtend blijkbaar met gevaar voor eigen leven naar mijn werk gereden :')

Je hebt een arbeidsrelatie met je werkgever, dit werkt twee kanten op en niet alleen in het voordeel van de werknemer.
En vice versa :*

Dat wil dan dus ook niet zeggen dat ik aan het werk zou moeten met alle risico's van dien. Die wegen toch echt een stuk zwaarder dan die zogenaamde belangen van de werkgever. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421465
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:51 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Zijn we in Nederland inmiddels zo laag gezonken qua moraal dat dit de reactie is op dergelijke "problemen"? "De nachtdienst blijft maar wat langer", moeten die mensen (die gelijk zijn aan jou) hebben dus minder rechten dan werkschuw tuig wat een excuus verzint om niet te hoeven komen werken?

Zolang de situatie het toelaat om je veilig op het wegennet te begeven dien je je gewoon aan je verplichtingen te houden (de inschatting wat veilig is licht per definitie niet bij de werknemer). Als je vind dat je in tegenstelling tot medeweggebruikers niet veilig aan het verkeer kan deelnemen wacht je tot de sneeuw weg is, rij je naar het CBR, lever je rijbewijs in (waar je dus duidelijk niet voor kwalificeert als termen als anticiperen je vreemd zijn) en ga je lekker thuis lolly's inpakken...

En no offence mate, is niet persoonlijk gericht maar in zijn algemeenheid!
nja, niet-zo-hypothetisch vraagje dan. hoe wordt je verondersteld op je werk te komen als je geen rijbewijs hebt en het ov vanwege de barre weersomstandigheden niet meer rijdt? te voet dan maar? met in een rugzakje een thermisch dekentje?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89421488
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:05 schreef simmu het volgende:

[..]

nja, niet-zo-hypothetisch vraagje dan. hoe wordt je verondersteld op je werk te komen als je geen rijbewijs hebt en het ov vanwege de barre weersomstandigheden niet meer rijdt? te voet dan maar? met in een rugzakje een thermisch dekentje?
Overmacht?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_89421501
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:02 schreef De_Rikster het volgende:

En hoe ga je dat toetsen, controleren, valideren? Als je werkgever in zijn auto springt en die rijdt van de locatie naar jouw huis zonder problemen kan hij je dus zonder meer je berisping voor ongeoorloofde afwezigheid aanbieden?
Waarom zou dat "getoetst", "gecontroleerd" en "gevalideerd" (waar heb je het in hemelsnaam over?) Het feit dat dat de werkgever lukt, wil nog niet zeggen dat dat de werknemer zou lukken.

Sterker: prima oplossing! Dan haal je als werkgever je werknemer maar op. Ook prima.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421553
Zo'n minimaal 10 tot 15 km lopend (dat terrein ligt niet echt in de bewoonde wereld), ik ken geen collega die dat zou doen. En ik denk niet dat de bussen rijden met zo'n weeralarm. Kijk, zo'n weeralarm is er niet voor niks, het is gevaarlijk, maar ja, je kan de cliënten echt niet laten liggen zonder zorg.
Als er iemand ziek is, ja dan wordt het onderling wel opgelost, dan werk je samen met de buurwoningen om de dienst zo goed mogelijk te draaien, maar als het weeralarm er is, dan zou iedereen liever niet de weg op gaan, dus dan zou er 'niemand' zijn.
pi_89421572
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:06 schreef De_Rikster het volgende:

[..]

Overmacht?
nja, dat is de vraag van het topic: wanneer is iets overmacht. en moet de werkgever dat oplossen of de werknemer. en wat als het niet zomaar opgelost kan worden?

ik denk dat de oorspronkelijke vraag of er juridische basis is voor het tekenen van zo'n formulier iig al wel beantwoord is
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89421614
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Zo'n minimaal 10 tot 15 km lopend (dat terrein ligt niet echt in de bewoonde wereld), ik ken geen collega die dat zou doen. En ik denk niet dat de bussen rijden met zo'n weeralarm. Kijk, zo'n weeralarm is er niet voor niks, het is gevaarlijk, maar ja, je kan de cliënten echt niet laten liggen zonder zorg.
Als er iemand ziek is, ja dan wordt het onderling wel opgelost, dan werk je samen met de buurwoningen om de dienst zo goed mogelijk te draaien, maar als het weeralarm er is, dan zou iedereen liever niet de weg op gaan, dus dan zou er 'niemand' zijn.
Maar er zijn er altijd die er wel zijn. Dan is het de persoon die het niét aandurft niet te verwijten dat hij/zij er niet is, wat mij betreft. Waarom zou je het iemand moeten verplichten om de weg op te gaan, als er in het OV, met alle ervaren chauffeurs niet gereden wordt?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 2 december 2010 @ 11:15:25 #88
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89421778
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Sommige werknemers vinden het dan in hun geval blijkbaar wél acceptabel of hebben andere manieren (OV, lopend) om naar het werk te komen. Om daar dan een algemeen verhaal dat voor iedereen zou moeten gelden van te maken, is vrij kort door de bocht.

Als jij gewoon niet naar je werk kan, dan kan je toch gewoon niet? Het is bijna nooit zo dat echt niémand kan en als dat wel zo is, dan is dat blijkbaar ook noodzakelijk. Als het niet gaat, gaat het niet.
Ik vind dat het in dat geval gelijke monnikken, gelijke kappen zou moeten zijn. Dus niet een meiske van in de 20 die thuisblijft bij een paar sneeuwvlokjes, en een 40-jarige stoere man die toch door weer en wind bij de cliënten aankomt.
Kortom; de beslissing of je de weg op kunt bij het bedrijf houden. Het 20-jarige meiske die niet kan rijden heeft zich daar maar naar te schikken.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89421827
Omdat die buschauffeurs niet de verantwoordelijkheid en zorg voor mensen hebben die ziek/gehandicapt in hun bed liggen en ziek(er) worden en zelfs dood gaan als ze niet hun medicatie (en eten/drinken) krijgen.
Ik moet/ga ook, wat voor excuus hebben mijn collega's die ongeveer dezelfde route af moet leggen dan? Je gaat gewoon, je doet heel voorzichtig, neemt voorzorgsmaatregelen, maar je gaat.
In de zorg kun je helaas meestal niet zeggen"het is maar werk".
pi_89421854
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:15 schreef Maanvis het volgende:

Het 20-jarige meiske die niet kan rijden heeft zich daar maar naar te schikken.
Dat werkt gelukkig niet zo in de grote-mensen-wereld. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 2 december 2010 @ 11:19:14 #91
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89421889
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Omdat die buschauffeurs niet de verantwoordelijkheid en zorg voor mensen hebben die ziek/gehandicapt in hun bed liggen en ziek(er) worden en zelfs dood gaan als ze niet hun medicatie (en eten/drinken) krijgen.
Ik moet/ga ook, wat voor excuus hebben mijn collega's die ongeveer dezelfde route af moet leggen dan? Je gaat gewoon, je doet heel voorzichtig, neemt voorzorgsmaatregelen, maar je gaat.
In de zorg kun je helaas meestal niet zeggen"het is maar werk".
nou nee, als je NIET gaat dan ga je ALLEMAAL niet. Dus niet Sandra durft niet, maar Piet wel en die moet Sandra dus maar vervangen. Want voor Piet is het rijden net zo gevaarlijk als voor Sandra.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89421898
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Omdat die buschauffeurs niet de verantwoordelijkheid en zorg voor mensen hebben die ziek/gehandicapt in hun bed liggen en ziek(er) worden en zelfs dood gaan als ze niet hun medicatie (en eten/drinken) krijgen.
Ik moet/ga ook, wat voor excuus hebben mijn collega's die ongeveer dezelfde route af moet leggen dan? Je gaat gewoon, je doet heel voorzichtig, neemt voorzorgsmaatregelen, maar je gaat.
In de zorg kun je helaas meestal niet zeggen"het is maar werk".
Nobele instelling, maar dat maakt het nog niet op iedereen verplicht van toepassing, natuurlijk. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421932
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nou nee, als je NIET gaat dan ga je ALLEMAAL niet. Dus niet Sandra durft niet, maar Piet wel en die moet Sandra dus maar vervangen. Want voor Piet is het rijden net zo gevaarlijk als voor Sandra.
In dat geval is er blijkbaar nooit een excuus, aangezien Piet misschien op drie minuten (maar nu tien) lopen van het werk en Sandra moet er wellicht een half uur voor met de bus (die niet rijdt).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89421962
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Omdat die buschauffeurs niet de verantwoordelijkheid en zorg voor mensen hebben die ziek/gehandicapt in hun bed liggen en ziek(er) worden en zelfs dood gaan als ze niet hun medicatie (en eten/drinken) krijgen.
Ik moet/ga ook, wat voor excuus hebben mijn collega's die ongeveer dezelfde route af moet leggen dan? Je gaat gewoon, je doet heel voorzichtig, neemt voorzorgsmaatregelen, maar je gaat.
In de zorg kun je helaas meestal niet zeggen"het is maar werk".
uhm, die buschauffeurs hebben anders wel de verantwoordelijkheid voor een bus vol mensen. het busbedrijf heeft de veantwoordelijkheid om ov aan te bieden.

het is gewoon nu eenmaal niet zwart/wit en eenduidig en alles. dat zie je ook terug in de discussie. de een zegt: niet aantellen, rijden met je donder. de ander roept "weeralarm, zelfs het ov ligt stil". en weet je: niet iedereen kan even goed rijden. het maakt ook nogal uit of je in een idiote dinky toy met zomerbanden rondrijdt, of een 4 wiel aangevreven jeep met winterbanden.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  donderdag 2 december 2010 @ 11:22:08 #95
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89421980
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat werkt gelukkig niet zo in de grote-mensen-wereld. :)
Als het bedrijf daarin een weloverwogen keuze maakt is er toch niets aan de hand? Natuurlijk is het eng voor Sandra om met dit weer te rijden. Maar voor Piet ook!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89422002
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:21 schreef simmu het volgende:

[..]

uhm, die buschauffeurs hebben anders wel de verantwoordelijkheid voor een bus vol mensen. het busbedrijf heeft de veantwoordelijkheid om ov aan te bieden.

het is gewoon nu eenmaal niet zwart/wit en eenduidig en alles. dat zie je ook terug in de discussie. de een zegt: niet aantellen, rijden met je donder. de ander roept "weeralarm, zelfs het ov ligt stil". en weet je: niet iedereen kan even goed rijden. het maakt ook nogal uit of je in een idiote dinky toy met zomerbanden rondrijdt, of een 4 wiel aangevreven jeep met winterbanden.
Nah, dit dus inderdaad. Zwart/wit is het nooit.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 2 december 2010 @ 11:24:16 #97
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89422045
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dat geval is er blijkbaar nooit een excuus, aangezien Piet misschien op drie minuten (maar nu tien) lopen van het werk en Sandra moet er wellicht een half uur voor met de bus (die niet rijdt).
Het lijkt me dat ook piet dat bloed niet thuis opslaat of wel? Het lijkt me dat je als bedrijf wel een afweging kunt maken á la met dit sneeuwniveau hoeven mensen met een X afstand naar hun werk niet meer te rijden. En als de bus niet meer rijdt dan lijkt het me logisch dat Sandra ook niet in haar autootje hoeft te stappen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89422086
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het lijkt me dat ook piet dat bloed niet thuis opslaat of wel?
:?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 2 december 2010 @ 11:26:46 #99
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89422130
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

:?
Dat er altijd nog naar het bedrijf toe moet gereden worden vanaf de cliënt?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89422158
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:26 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat er altijd nog naar het bedrijf toe moet gereden worden vanaf de cliënt?
Ik begrijp echt niet waar je het over hebt. We hebben het toch over situaties waarbij mensen naar hun werk gaan? Wat heeft dat met bloed te maken?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 2 december 2010 @ 11:35:25 #101
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89422437
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik begrijp echt niet waar je het over hebt. We hebben het toch over situaties waarbij mensen naar hun werk gaan? Wat heeft dat met bloed te maken?
Sorry ik had het weer over je persoonlijke situatie :).
Maar mijn punt is dat de beslissing over het al dan nie trijden bij het bedrijf moet liggen. Als het bedrijf zegt: Mensen binnen 45 km moeten werken, mensen daarbuiten mogen thuisblijven. Dan moet Sandra gaan werken, ook al vindt ze het zelf onverantwoord.

Dit maakt het bdrijf ook meteen verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die dan gebeuren. En da's mooi als Sandra iemand doodrijdt, dan is het tenminste niet haar schuld.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89422576
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het lijkt me dat ook piet dat bloed niet thuis opslaat of wel? Het lijkt me dat je als bedrijf wel een afweging kunt maken á la met dit sneeuwniveau hoeven mensen met een X afstand naar hun werk niet meer te rijden. En als de bus niet meer rijdt dan lijkt het me logisch dat Sandra ook niet in haar autootje hoeft te stappen.
De bus stopt al vrij snel met rijden. Dat vind ik niet echt een criterium. In NL kan je met winterweer vaak nog prima rijden. Alleen schiet het niet op door de files. Dat probleem zou ik bij de baas neerleggen, minder adressen op een dag bij slecht weer. Praat eens met de werkgever over winterbanden voor de verijsde woonstraatjes. Een bijdrage moet kunnen lukken. Ik weet niet hoe ruim de km-vergoeding is. Als die heel ruim is, dan kan het natuurlijk ook daaruit. Voor de stukjes lopen bestaan er laarsjes met uitklapbare spikes, mocht ze daar heel bang voor zijn. Maar met bergschoenen gaat vaak ook al prima.
pi_89424403
valt wel mee hoor, met wanneer het ov stopt. plus is het erg afhankelijk van de plaatselijke condities :) zoals het nu is hier bijvoorbeeld (sneeuw, ong een centimeter of 5 hier en daar) laat hier niemand zich tegenhouden door het weer. iedereen rijdt gewoon rond en het ov doet het ook nog. dit is geen gevaarlijk weer tenslotte.

enige maatregel die ik persoonlijk neem nu is: geen kinders achterop in draagdoeken wegens uitglijgevaar. maar ik en hubby rijden gewoon rond (wel hebben we goede winterbanden aangeschaft dit jaar).

maar goed. als je net als vorig jaar eerst een uurtje bezig bent om je auto om te beginnen uit te graven als je de weg op moet, tsja. sorrie, maar dan moet je idd gewoon niet gaan als het niet strict noodzakelijk is!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89427613
Ja, maar daar hebben we het dus: dat 'strict noodzakelijk'. En ik rij ook gewoon in een dinky toy met zomerbanden hoor, niks stevige bak met electronica en winterbanden, dat kan ik me niet veroorloven. Het was hardstikke link op zondagochtend vroeg om 7 uur, er was nog geen verkeer, geen sneeuwschuiver of wat dan ook over de snelweg gereden, ik kon de afslag niet eens zien, het was een grote sneeuwvlakte.
Andere collega's moeten op dezelfde manier op de locatie zien te komen, dus dat doen we dan ook gewoon, weeralarm of niet. Echt, de hel breekt los als we de cliënten aan hun lot overlaten. Een deel heeft die medicatie etc nodig om te blijven leven, een ander deel heeft gedragsmedicatie en dan heb je er ook nog die gerust met meubilair (of andere cliënten) gooien als ze niet op tijd eten en drinken krijgen. Dus je hebt een flinke bezetting nodig. En ja, dan worden zelfs stagiaires die normaal met het OV komen door hun ouders met de auto gebracht en dan belt zo'n miepende collega dus op met: "ik kom vanmiddag niet hoor, weeralarm, blablabla". We komen allemaal, dus zorg maar dat je ook komt. Wij kunnen ons echt weinig van zo'n weeralarm aantrekken, we kunnen alleen goed voorbereid op weg gaan. Niks nobels aan, ik noem dat gewoon noodzaak.
pi_89428006
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:39 schreef noutie het volgende:

[..]

De bus stopt al vrij snel met rijden. Dat vind ik niet echt een criterium. In NL kan je met winterweer vaak nog prima rijden. Alleen schiet het niet op door de files. Dat probleem zou ik bij de baas neerleggen, minder adressen op een dag bij slecht weer. Praat eens met de werkgever over winterbanden voor de verijsde woonstraatjes. Een bijdrage moet kunnen lukken. Ik weet niet hoe ruim de km-vergoeding is. Als die heel ruim is, dan kan het natuurlijk ook daaruit. Voor de stukjes lopen bestaan er laarsjes met uitklapbare spikes, mocht ze daar heel bang voor zijn. Maar met bergschoenen gaat vaak ook al prima.
Vroeger mochten ze je woor werkkilometers geloof ik 56 cent per km geven? Hoe dat met de nieuwe regeling is, geen idee.
pi_89428173
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:55 schreef Five_Horizons het volgende:
maar als de ANWB aanraadt om niet de weg op te gaan als dat niet per se nodig is, dan is het blijkbaar redelijk gevaarlijk op de weg.
Maar het is wel nodig. Als ambulances niet meer rijden, dan is het zo gevaarlijk dat het niet meer kan. Punt is alleen, de werkgever moet wel zorgen dat het enigszins veilig kan. Dus winterbanden. Desnoods spike-winterbanden (in mijn land van afkomst rijdt het OV e.d. in de winter op die dingen - het zijn gewone winterbanden waar in een paar rijen naast elkaar om de 4 cm of zo een ijzeren soort spijker in zit van een millimetertje of vijf, worden meestal alleen op de aandrijfwielen gezet, nadeel is dat je er niet op een niet-besneeuwde/beijsde weg mee kunt rijden), kettingen, en slipcursussen voor medewerkers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sessy op 02-12-2010 17:13:07 ]
  donderdag 2 december 2010 @ 14:29:24 #107
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89428825
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 14:14 schreef Sessy het volgende:

[..]

Maar het is wel nodig. Als ambulances niet meer rijden, dan is het zo gevaarlijk dat het niet meer kan. Punt is alleen, de werkgever moet wel zorgen dat het enigszins veilig kan. Dus winterbanden. Desnoods spike-winterbanden (in mijn land van afkomst rijdt het OV e.d. in de winter op die dingen - het zijn gewone winterbanden waar in een paar rijen naast elkaar om de 4 cm of zo een ijzeren soort spijker in zit van een millimetertje of vijf, worden meestal alleen op de aandrijfwielen gezet, nadeel is dat je er niet op een niet-besneeuwde/beijsde weg mee kunt rijden), kettingen, en slipcursussen voor medewerkers.
Spike-winterbanden zie je hier nergens, zijn die niet verboden?
Anyway, tegemoetkoming van de werkgever mag je hierin wel voorstellen maar het blijft de verantwoording van de medewerker. Winterbanden zijn natuurlijk sowieso een goed idee voor je eigen veiligheid.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 2 december 2010 @ 15:45:38 #108
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89431923
De anwb roept nog al snel dat het onverantwoord is.

Blijft staan dat dat papiertje bespottelijk en amateuristisch is, maar ik vermoed dat zwaar meeweegt dat wijkverpleegsters niet de meest zekere bestuurders lijken te zijn. Het zou me niet verbazen als de werkgever een buitensporig aantal meldingen krijgt van mensen die bang zijn en besloten hebben dat je met dit weer de weg niet op kunt. Op die situatie had de werkgever wel moeten inspelen door bv slipcursussen en tegemoetkoming in winterbanden.

Hoe erg zijn die mensen van het prikken afhankelijk? Is daar geen noodrooster voor te bedenken?
Vampire Romance O+
pi_89436869
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 14:29 schreef Maanvis het volgende:
Spike-winterbanden zie je hier nergens, zijn die niet verboden?
Anyway, tegemoetkoming van de werkgever mag je hierin wel voorstellen maar het blijft de verantwoording van de medewerker. Winterbanden zijn natuurlijk sowieso een goed idee voor je eigen veiligheid.
Misschien, geen idee (je zou in principe die dingen zelf in je banden erin kunnen zetten - zijn methodes voor - maar daarmee haal je zich mogelijk nog meer ellende op de hals als ze idd niet mogen) In sommige gebieden (bebouwde kom van grote steden) zijn die dingen in mijn afkomstland ook verboden i.v.m. geluids- en fijnstofoverlast en schade aan wegdek als je ermee over asfalt/beton rijdt, en moet er voor het overige een sticker achter op je auto als je ze gebruikt... Nu hoeft men in Nederland over het algemeen ook niet over 20 cm ijs te rijden. Punt is dat tijdens werktijd en normale uitvoering van de werkzaamheden de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ze hadden beter een brief de deur uit kunnen doen dat werknemers van de kilometervergoeding geacht worden winterbanden aan te schaffen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sessy op 02-12-2010 17:15:00 ]
  donderdag 2 december 2010 @ 17:43:43 #110
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89438547
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:03 schreef Sessy het volgende:
Punt is dat tijdens werktijd en normale uitvoering van de werkzaamheden de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ze hadden beter een brief de deur uit kunnen doen dat werknemers van de kilometervergoeding geacht worden winterbanden aan te schaffen.
Dus kapotte remmen/banden betaalt de baas ook?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89439722
Op een auto van de zaak mag ik hopen van wel, op een auto die je prive voor je werk rijdt tijdens werktijd mag ik hopen dat er een kilometervergoeding zit die de afschrijving en reparaties dekt...
  donderdag 2 december 2010 @ 18:54:24 #112
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89441154
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:16 schreef Sessy het volgende:
Op een auto van de zaak mag ik hopen van wel, op een auto die je prive voor je werk rijdt tijdens werktijd mag ik hopen dat er een kilometervergoeding zit die de afschrijving en reparaties dekt...
Dan hoop ik dat de vrouw van Five_horizons, als dat zo is, de extra kmvergoeding niet op de duitse kerstmarkt heeft uitgegeven maar aan winterbandjes heeft gespendeerd ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89447087
Als zij naar Duitsland ging, heeft ze die er sowieso onder moeten zetten want die dingen zijn vanaf 1 dec in duitsland verplicht dacht ik ;)
  donderdag 2 december 2010 @ 20:48:57 #114
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89447294
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:45 schreef Sessy het volgende:
Als zij naar Duitsland ging, heeft ze die er sowieso onder moeten zetten want die dingen zijn vanaf 1 dec in duitsland verplicht dacht ik ;)
ff testen of je nog scherp was ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89459040
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het risico op ongevallen met letsel is veel groter als het glad is. In privé-situaties heb je meer zelf in de hand en kun je kiezen hoe, waar en wanneer je de weg op gaat. De kans op een ongeval of glijpartij neem je dan voor lief, maar het blijft een fors extra risico. Een werkgever kan niet zomaar van een werknemer verwachten dat hij dat extra risico voor zijn werk neemt.
Maar de werkgever mag dus wel opdraaien indien de werknemer privé opeens wel risico wilt lopen.....
Ik neem aan dat je dan opeens niet vindt dat de werkgever dan ook geen loon hoeft te betalen?

Hoe bedoel je met twee maten meten.
pi_89464516
quote:
Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.

Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt :P
Daar is toch allang jurisprudentie over? Gewoon zorgen dat je alleen WA verzekerd bent :)

quote:
Werkgever moet schade aan eigen auto werkneemster vergoeden
Werkneemster – een wijkverzorgende – loopt tijdens haar avonddienst schade op aan de eigen auto. Het had geijzeld en ondanks haar voorzichtige rijgedrag glijdt zij met haar auto tegen het trottoir. De schade aan haar voorwiel bedraagt een kleine ¤ 300,–. Werkneemster heeft de reparatiekosten niet op enige verzekering kunnen verhalen.

Ook haar werkgever weigert de reparatiekosten te vergoeden. Hij beroept zich daarbij op de CAO-bepaling waarin staat dat de werknemer die gebruik maakt van een eigen motorvoertuig een WA-verzekering moet afsluiten die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt.

De kantonrechter te Arnhem legt de CAO-bepaling beperkt uit en oordeelt dat de werkgever wel aansprakelijk is.


Het is vaste rechtspraak dat de werkgever aansprakelijk is voor de schade die een werknemer in de uitoefening van het dienstverband aan zijn auto oploopt, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. In dit geval rijst de vraag of de betreffende CAO-bepaling de werkgever vrijwaart van genoemde werkgeveraansprakelijkheid.

Oordeel KantonrechterDe kantonrechter Arnhem gaat eerst in op de door de CAO voorgeschreven WA-verzekering. Het betreft hier de verzekering die de bestuurder (en i.c. dus ook de werkgever) behoedt voor aanspraken van derden aan wie werknemer met zijn voertuig schade toebrengt. De bepaling bestrijkt daardoor niet de verhouding werknemer/werkgever ingeval de werknemer zelf schade lijdt bij gebruik van een eigen motorvoertuig tijdens het werk.

Vervolgens overweegt de kantonrechter dat van de werkgeversaansprakelijkheid als bedoeld in de wet (art. 7:658 BW) niet ten nadele van werknemer kan worden afgeweken. Zou de betreffende CAO-bepaling al bedoeld zijn om de werkgever te vrijwaren dan is dat slechts mogelijk binnen een geheel van voorzieningen dat maakt dat de positie van de werknemer daardoor niet slechter wordt. De kantonrechter overweegt dat de autokostenvergoeding van werkgever – die niet de werkelijke kosten dekt – niet als een zodanige voorziening is op te vatten.

De kantonrechter veroordeelt op grond van het bovenstaande de werkgever om de reparatiekosten alsnog aan werkneemster te vergoeden.
Bron
pi_89464589
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:23 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Daar is toch allang jurisprudentie over? Gewoon zorgen dat je alleen WA verzekerd bent :)

[..]
Dat laatste sowieso niet ;)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89465972
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.

Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
pi_89466038
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.

Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
En dat is hier relevant, omdat.... ?
pi_89466720
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:20 schreef Errrwin het volgende:

[..]

En dat is hier relevant, omdat.... ?
8)7
Onwerkbaar weer is ook maar relatief, wie bepaald wanneer het onwerkbaar wordt?
De werknemer misschien?, die zit thuis zodra het gaat sneeuwen.
De werkgever misschien?, voor hem is het pas onwerkbaar als de wetgever voor de kosten opdraait.
De ANWB ?, met zoveel miskleunen als de afgelopen jaren gelooft niemand die meer.
Meteoconsult?, dat zou je misschien verwachten maar dat is hetzelfde als met de ANWB.

De wetgever zou hier wat meer stelling in moeten nemen, maar die durven dat niet omdat die natuurlijk ook een kosten baten plaatje moeten opstellen, en dat gaat vaak genoeg nog altijd ten kosten van mensen.
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:52:26 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_89466946
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.
In Groningen wonen dan ook alleen 2 koeien en 3 schapen, zodat er nauwelijks kans op ongevallen is. :')
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:56:40 #122
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89467096
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.

Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
Ligt er in Groningen echt zoveel vaker zoveel meer sneeuw? Bron?
The love you take is equal to the love you make.
pi_89467189
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ligt er in Groningen echt zoveel vaker zoveel meer sneeuw? Bron?
Ik zeg niet dat er vaker sneeuw ligt, hoewel me dat niet zou verbazen.
Een collega die in die contreien werkt gaf aan dat er nu 15 cm ligt.
pi_89467225
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:52 schreef Alicey het volgende:

[..]

In Groningen wonen dan ook alleen 2 koeien en 3 schapen, zodat er nauwelijks kans op ongevallen is. :')
Sneu, erg sneu......
Maar vooruit,de gemeente Groningen had per 1 januari 2010 187.622 inwoners, en dat is waarschijnlijk heel wat meer dan het aantal inwoners uit jouw gehucht.

PS bron CBS.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:02:15 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89467271
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat er vaker sneeuw ligt, hoewel me dat niet zou verbazen.
Een collega die in die contreien werkt gaf aan dat er nu 15 cm ligt.
Ik kan getuigen dat we hier waarschijnlijk net zo hard klagen als in de Randstad.
The love you take is equal to the love you make.
pi_89467337
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik kan getuigen dat we hier waarschijnlijk net zo hard klagen als in de Randstad.
Sorry ik had het beter moeten verwoorden, vrouwen klagen altijd dus die telde ik niet mee. :7
Ik bedoelde dus de mannen. :+
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:09:57 #127
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89467501
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Sorry ik had het beter moeten verwoorden, vrouwen klagen altijd dus die telde ik niet mee. :7
Ik bedoelde dus de mannen. :+
Ook de mannen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_89467618
Sterker nog ik kan getuigen dat de files in Leeuwarden minimaal net zo erg zijn als die in Brabant, zo niet in Rotterdam. Nou heeft Leeuwarden de verkeerssituatie geheel aan zichzelf te danken door alles over 1 weg te laten rijden en dan nog dom te doen met spoorwegovergangen en opengaande bruggen, maar niettemin.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:17:40 #129
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_89467792
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:00 schreef klipper het volgende:

Sneu, erg sneu......
Maar vooruit,de gemeente Groningen had per 1 januari 2010 187.622 inwoners, en dat is waarschijnlijk heel wat meer dan het aantal inwoners uit jouw gehucht.

PS bron CBS.
En die gaan dan ook nog eens allemaal naar hun werk. Tjeempie..
pi_89467816
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:45 schreef klipper het volgende:

[..]

8)7
Onwerkbaar weer is ook maar relatief, wie bepaald wanneer het onwerkbaar wordt?
De werknemer misschien?, die zit thuis zodra het gaat sneeuwen.
De werkgever misschien?, voor hem is het pas onwerkbaar als de wetgever voor de kosten opdraait.
De ANWB ?, met zoveel miskleunen als de afgelopen jaren gelooft niemand die meer.
Meteoconsult?, dat zou je misschien verwachten maar dat is hetzelfde als met de ANWB.

De wetgever zou hier wat meer stelling in moeten nemen, maar die durven dat niet omdat die natuurlijk ook een kosten baten plaatje moeten opstellen, en dat gaat vaak genoeg nog altijd ten kosten van mensen.
Tsja als je voorzichtig rijdt in de stad zal er over het algemeen alleen blikschade ontstaan (mits hoofdsteunen goed afgesteld etc). Stel je hebt 150 extra ongelukken (laatst in het nieuws dat het zo veel was door sneeuw) met een gemiddelde schade van weet ik veel, 3000 euro. Dat is 450 000 euro schade. Stel de gemiddelde werknemer verdient 12,50 per uur (bruto, want alles wat de belasting afpakt e.d. is ook gewoon inkomsten, en 12,50 per uur is onder modaal ik denk dat ze meer verdienen gemiddeld) dan is dat 100 euro op een dag. Dat zijn 4500 man-dagen. Dus als zeg maar 4500 mensen niet naar hun werk gaan omdat het glad is, dan is de schade daardoor al meer dan door het gewoon met z'n allen naar het werk gaan en wat ongelukken laten gebeuren. Op een beroepsbevolking van 7 500 000 mensen, is dat al het geval bij slechts ongeveer 1 op de 1800 mensen! (Nog daargelaten dat een deel van de extra ongelukken veroorzaakt worden door niet-beroepsbevolking zoals moeders die kinderen naar school brengen; maar dat zit m.i. al verdisconteerd doordat een deel van de beroepsbevolking gebruik maakt van het OV en de fiets).

Winterbanden zijn het overigens wel waard denk ik doordat er dan minder ongelukken en minder files komen (en files kosten de economie geld, veel geld.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Sessy op 03-12-2010 11:26:27 ]
pi_89485101
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

En die gaan dan ook nog eens allemaal naar hun werk. Tjeempie..
Lijkt me niet, ze hadden eind augustus namelijk 22.146 werklozen, daarnaast zullen ook daar heus wel een zooitje scholieren wonen en natuurlijk ook nog niet leerplichtige
kinderen.
En dan natuurlijk nog de niet ingeschreven mensen die niet werken maar ook niet werkzoekend zijn.

Maar al met al zullen er genoeg overblijven die iedere dag in een vervoersmiddel stappen.
En nee hier bedoel ik geen trekschuit mee
  vrijdag 3 december 2010 @ 18:02:22 #132
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_89485191
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Lijkt me niet, ze hadden eind augustus namelijk 22.146 werklozen, daarnaast zullen ook daar heus wel een zooitje scholieren wonen en natuurlijk ook nog niet leerplichtige
kinderen.
En dan natuurlijk nog de niet ingeschreven mensen die niet werken maar ook niet werkzoekend zijn.

Maar al met al zullen er genoeg overblijven die iedere dag in een vervoersmiddel stappen.
En nee hier bedoel ik geen trekschuit mee
Een tractor dan? :)
pi_89486141
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:35 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Sorry ik had het weer over je persoonlijke situatie :).
Maar mijn punt is dat de beslissing over het al dan nie trijden bij het bedrijf moet liggen. Als het bedrijf zegt: Mensen binnen 45 km moeten werken, mensen daarbuiten mogen thuisblijven. Dan moet Sandra gaan werken, ook al vindt ze het zelf onverantwoord.

Dit maakt het bdrijf ook meteen verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die dan gebeuren. En da's mooi als Sandra iemand doodrijdt, dan is het tenminste niet haar schuld.
Dat zou een logische situatie zijn wanneer de werkgever het personeel met een busje laat ophalen (hoewel ik dan nog, wanneer het naar mijn inschtting levensgevaarlijk is op de weg, niet in een door iemand anders bestuurd busje stap).

Vorig jaar was mijn collega ingesneeuwd. Het hele dorp zat vast. Mag ik dan niet komen omdat hij niet kán komen? Ik vond het onverantwoord om 12 km te fietsen over spekgladde wegen, dus ik ben die 12km gaan lopen. Had hij zijn 85km dan moeten lopen?

Ik zou zo'n briefje nooit tekenen. Ze breken het contract maar open _O- .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_89491549
Volgens het arbeidsrecht moet iemand in redelijkheid proberen om op het werk te verschijnen als de gebruikelijke manier niet mogelijk is. Extreme gladheid of sneeuwval is een reden om niet in de auto te stappen, maar dan zou je het OV kunnen proberen. In het geval van TS is dat natuurlijk wat lastiger omdat zijn vriendin huisbezoeken aflegt. Maar misschien zou een taxibusje uitkomst kunnen bieden of anders met de benewagen als de afstanden lopend te overbruggen zijn? Punt is wel dat als er zoveel sneeuw ligt, of het zo glad is dat iemand niet op het werk kan komen de rest van zijn/haar collega's dat ook niet zullen kunnen (dat is het criterium waarop iemand thuis mag blijven), en wie pakt dan het werk op?

Ik vind het dus nogal een rare brief van de werkgever en zeker als t is opgesteld door een jurist die dit toch wel zou moeten weten. Ik denk dat de werkgever bang is dat mensen te snel thuis blijven.
pi_89494262
Als het ijzelt ga ik de weg niet op.
Bij flinke sneeuw altijd wel, zolang er enige kans is dat ik mezelf niet om de 100 meter hoef uit te graven.

Maar niet iedereen voelt zich comfortabel in een auto als glad is.
Dus als iemand afbelt omdat het glad is zal ik er niet snel negatief over oordelen, zeker als het OV er ook uit ligt.
  Moderator vrijdag 3 december 2010 @ 23:10:22 #136
45833 crew  Fogel
pi_89500384
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:18 schreef Sessy het volgende:

[..]

Winterbanden zijn het overigens wel waard denk ik doordat er dan minder ongelukken en minder files komen (en files kosten de economie geld, veel geld.)
Zolang er genoeg mensen zijn die met zomerbanden blijven glibberen, kom je zelfs met winterbanden niet sneller vooruit omdat de zomerbandenrijders in de weg zitten.

Maargoed, volgens dat briefje is dat dan wel weer overmacht indien er overal files zijn, of die nu door gladheid of wat anders veroorzaakt zijn lijkt niet relevant te zijn:
quote:
Onder overmacht wordt verstaan: oorlog, oorlogsgevaar, molest, onlusten, stremmingen in het verkeer, brand, waterschade, natuurgeweld, overstroming etc.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_89503636
Het bedrijf is er inmiddels achter dat het niet in de wet staat, noch dat er afgedwongen kan worden dat er getekend wordt, zo heeft men laten weten.

Joh.... :')
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_89508624
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:11 schreef Five_Horizons het volgende:
Het bedrijf is er inmiddels achter dat het niet in de wet staat, noch dat er afgedwongen kan worden dat er getekend wordt, zo heeft men laten weten.

Joh.... :')
Jama ... jama ... die bedrijfsjurist dan ... die zei toch dat het in orde was ...

w/
pi_89509115
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 06:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Jama ... jama ... die bedrijfsjurist dan ... die zei toch dat het in orde was ...

w/
Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Moderator zaterdag 4 december 2010 @ 10:04:24 #140
45833 crew  Fogel
pi_89509563
Dus de neus van de jurist moet richting buitendeur gericht worden, rechtdoor lopen en niet meer omkijken.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:30:17 #141
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89511152
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Alle neuzen recht tegen het management in is ook dezelfde richting uit :')
Vampire Romance O+
pi_89512317
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Herkenbaar.
Toen ik, na 8 jaar in dienst te zijn, een geheimhoudingsverklaring "moest" tekenen was ik ook kritisch en heb ik ook niet gelijk getekend (vooral ook omdat er over "sancties" werd gesproken indien je je niet aan je geheimhoudingsplicht hield).

Geheimhouding vond ik al iets vanzelfsprekends (ik kom in m'n werk dagelijks computerdata tegen van bedrijven en particulieren bij het oplossen van PC problemen of inrichten van netwerken en daarnaast praat je ook met mensen over dingen die vertrouwelijk kunnen zijn).

Dat ik niet meteen wilde tekenen vonden collega's maar vreemd (op 1 andere na).
Maar in feite teken je wel voor arbeidsvoorwaarden die minder gunstig voor je worden, terwijl je al een contract hebt. Ook de manier waarop het gepresenteerd werd (lag ineens op m'n toetsenbord met de mededeling dat het getekend "moest" worden, zonder motivatie).

Uiteindelijk wel getekend nadat we de inhoud goed besproken hadden en ik sta er nu ook 100% achter. Het is voor ons als bedrijf gewoon nodig dat alle klanten er van op aan kunnen gaan dat we vertrouwelijk met hun data en informatie omgaan en dat willen ze zwart op wit zien als het nodig is.

Maar teken niet te snel, laat je niet onder druk zetten, zoek uit waar je voor tekent, zoek uit of het nodig is, weeg voor- en nadelen af, probeer eventuele voorwaarden of sancties aan te laten passen naar jouw wensen en als je dan toch tekent, doe het alleen als je er voldoende achter staat.

Dat "de rest" wel al heeft getekend is geen goede motivatie. Je tekent zelf voor je eigen situatie, niet voor die van een ander.
  zaterdag 4 december 2010 @ 12:18:42 #143
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89512586
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Ga toch weg bij dat kutbedrijf zou ik dan denken ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89513263
Opgelost dus?

Anders moet je ff een pm sturen, dan stuur ik je een lading tekst uit de literatuur (lijkt me niet handig om dat allemaal hier te gaan posten, gezien de omvang)
pi_89516210
Vanaf vandaag thuisblijven, nu sneeuwt het en vanaf vanavond ijzel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')