Ik heb, met m'n redelijke kennis op arbeidsrechtelijk gebied al wat rondgezocht en hierover staat eigenlijk niet zoveel omschreven in de wet. Nu vroeg ik me sowieso al af waarom ze zou moeten tekenen, omdat het volgens de tekst toch al "wettelijk verplicht" zou zijn.quote:Slecht weer procedure *
Het is de tijd van het jaar dat de kans op slecht weer groter is. IJzel, sneeuw, hagel, zware storm zijn weersomstandigheden die het uitvoeren van je werk mogelijk bemoeilijken. Met name ijzel en sneeuw kunnen voor gladheid zorgen waardoor sommige collega’s de weg niet op durven met de auto.
Wettelijk gezien blijven je verantwoordelijkheden voor je werkzaamheden van kracht bij dergelijke weersomstandigheden.
Zelfs bij extreme weersomstandigheden, wanneer er een weeralarm wordt afgegeven, blijft je verantwoordelijkheid bestaan. Dat wordt anders wanneer er sprake is van overmacht.
Onder overmacht wordt verstaan: oorlog, oorlogsgevaar, molest, onlusten, stremmingen in het verkeer, brand, waterschade, natuurgeweld, overstroming etc.
Hoe gaan we hier op * mee om?
Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je, jouw werk kunt uitvoeren. Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen. Uiteraard heb je collega’s om mee te denken en te helpen. Informeer je teamleider en 1e deskundige.
Gladheid? Samen lossen we het op.
We zijn een team en met elkaar zorgen we dat het werk afkomt en iedereen geholpen is. Collega’s en patiënten. Dat doen we het hele jaar door, maar met speciale aandacht voor elkaar met slecht weer.
Datum; 30-11-2010
Voor akkoord:
-----------------------------------
Lijkt me ook zeker te kunnen. Een aantal van die dagen van vorig jaar kunnen daar best onder vallen. Daarnaast is de werkgever zelfs aansprakelijk voor een goede werkplek (ook als dit in de auto is), indien hij je dus dwingt om met bizarre omstandigheden de weg op te gaan - die echt duidelijk onverantwoord zijn - is hij (onder meer ex 7:611 BW) gewoon aansprakelijkquote:Op woensdag 1 december 2010 16:06 schreef JumpingJacky het volgende:
Overigens, als overmacht wordt o.a. gedefinieerd 'natuurgeweld'. Daar zou je met wat goede wil een weeralarm wel onder kunnen scharen
Die sneeuwval van vorig jaar past prima onder natuurgeweld.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:06 schreef JumpingJacky het volgende:
Overigens, als overmacht wordt o.a. gedefinieerd 'natuurgeweld'. Daar zou je met wat goede wil een weeralarm wel onder kunnen scharen
Misschien ook aardig om eens te kijken bij de AV die de organisatie richting haar klanten hanteert en daar de volledige definitie van overmacht eens op te zoeken. Er staat niet voor niets etc...
quote:Op woensdag 1 december 2010 15:54 schreef Nemephis het volgende:
Iemand wettelijk verplicht de weg op sturen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel? Lijkt me eerder een manager die ergens makkelijk vanaf hoopt te komen.
Maar ik ben geen deskundige, slechts een eikel met een mening.
Maak de werkgever er ook maar even bewust van dat indien jij met de auto naar een klant gaat, uit de auto stapt en uitglijdt over een bevroren stoep, dat de werkgever dan in principe alle kosten dient te vergoeden. Ik weet niet wat de werkgever met dit briefje probeert te bereiken, maar volgens mij verzoekt ie zich op de een of andere manier te vrijwaren, maar dat werkt niet zoquote:Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.
Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt
Zeker wanneer de werkgever er bovendien niets aan doet om die situatie veiliger te maken.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:09 schreef Cortax het volgende:
[..]
Lijkt me ook zeker te kunnen. Een aantal van die dagen van vorig jaar kunnen daar best onder vallen. Daarnaast is de werkgever zelfs aansprakelijk voor een goede werkplek (ook als dit in de auto is), indien hij je dus dwingt om met bizarre omstandigheden de weg op te gaan - die echt duidelijk onverantwoord zijn - is hij (onder meer ex 7:611 BW) gewoon aansprakelijk
Die aansprakelijkheid heeft de werkgever sowieso, maar het kan als het geval zich voordoet nog best een verstoorde arbeidsrelatie en een lange procedure kosten voordat de werkgever die aansprakelijkheid erkent. Als je het dan al zwart op wit hebt wordt dat al een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar die aansprakelijkheid ís er feitelijk toch al?
Nja, precies: als er wordt afgeraden om de weg op te gaan als het niet strikt noodzakelijk is, dan gaat ze sowieso de weg niet op.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:05 schreef simmu het volgende:
geen idee wat de wet precies zegt. ik weet wel dat bijvoorbeeld vorig jaar met die sneeuw en ijzel hier het ov gewoon stilgelegd werd omdat het (in hun woorden) onverantwoord was. dat zijn beroepschauffeurs die sliptraining krijgen. die dus ook niet te horen krijgen dat toch rijden nu eenmaal hun plicht is.
Die babyboomclubs mijd ik uit principe, dus nee, we zijn niet lidquote:ik vind het maar raar eigenlijk. zijn jullie niet lid van een vakbond? die weten zulke dingen wel
Wat is niet strikt noodzakelijk? Om te werken kan nog wel eens gezien worden als noodzakelijk. Immers er zijn afspraken gemaakt.quote:Nja, precies: als er wordt afgeraden om de weg op te gaan als het niet strikt noodzakelijk is, dan gaat ze sowieso de weg niet op.
Noodzakelijk misschien, maar om lijf en leden te wagen om naar werk te gaan kan je niet eisen van iemand.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:44 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Wat is niet strikt noodzakelijk? Om te werken kan nog wel eens gezien worden als noodzakelijk. Immers er zijn afspraken gemaakt.
Om bv er even op uit te gaan om naar het bos te gaan, of naar de brievenbus, kijk dat is duidelijk niet noodzakelijk. Het kan uitgesteld worden.
Of het noodzakelijk is om te werken, hangt natuurlijk er van af wat er gebeurt als je niet komt werken. In het meeste werk zijn de gevolgen wel te overzien als iemand niet komt. Veel werk kan uitgesteld worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 17:44 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Wat is niet strikt noodzakelijk? Om te werken kan nog wel eens gezien worden als noodzakelijk. Immers er zijn afspraken gemaakt.
Om bv er even op uit te gaan om naar het bos te gaan, of naar de brievenbus, kijk dat is duidelijk niet noodzakelijk. Het kan uitgesteld worden.
Ik vraag me dan ook af of het rijden dan als woon-werkverkeer moet worden beschouwd of als rijden onder werktijd voor het werk. Is dat laatste het geval dan moet de werkgever namelijk zorgen voor het veilig kunnen doen van je werk... Bijv. winterbanden eronder of zo? Geen idee.quote:Op woensdag 1 december 2010 15:54 schreef Nemephis het volgende:
Iemand wettelijk verplicht de weg op sturen bij extreme weersomstandigheden zoals ijzel? Lijkt me eerder een manager die ergens makkelijk vanaf hoopt te komen.
Maar ik ben geen deskundige, slechts een eikel met een mening.
In het geval van TS lijkt het me rijden onder werktijd, geen woon-werkverkeer. Hooguit is naar de eerste klant woon-werkverkeer (en van de laatste naar huis).quote:Op woensdag 1 december 2010 18:20 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik vraag me dan ook af of het rijden dan als woon-werkverkeer moet worden beschouwd of als rijden onder werktijd voor het werk. Is dat laatste het geval dan moet de werkgever namelijk zorgen voor het veilig kunnen doen van je werk... Bijv. winterbanden eronder of zo? Geen idee.
Euh, moet jij het ook tekenen?quote:Op woensdag 1 december 2010 15:47 schreef Five_Horizons het volgende:
Dus de vraag aan de arbeidsjuristen/-deskundigen onder ons is dan ook: waarom zouden we dit moeten tekenen en wat voor rechten hebben we hier eigenlijk? Wat mis ik hier?
Ik zou in eerste instantie denken dat het jou een vrije dag kost als je niet komt werken. Op je werk komen is primair jouw probleem, niet dat van je baas.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:21 schreef Twinkle20 het volgende:
Ja dat heb ik mikj dus ook weleens afgevraagd.
Ik heb sinds kort een nieuwe baan waar ik 125 km enkele reis voor moet afleggen. Ik vind mijn nieuwe baan heerlijk, dat zeker.
Maar op een dag dat er 30 cm sneeuw gevallen is en de wegen werkelijk waar spekglad zijn .. Kan ik het dan maken om te zeggen tegen de baas dat ik vandaag niet kom? Ik kan hier thuis niet vooruit, moet daarvoor echt op kantoor zijn. Kost mij dat een vrije dag?
Of moet ik gewoon maar aanrijden en maar zien of ik heelhuids aan kom? Omdat ik anders werk weiger?
Dat vind ik eigenlijk wel een hele goede waar ik afgelopen maandag voor de eerste keer bij stil stond.
Wie heeft het antwoord?
Wát wint voor een rechtbank? Het documentje zegt helemaal NIETS. Het zegt alleen dat je zelf ff moet regelen dat er bloed geprikt wordt. Lijkt me logisch tochquote:Op woensdag 1 december 2010 22:00 schreef djenneke het volgende:
Zeker niet tekenen.
Maar als je (vriendin) wel tekent, geloof ik toch nog niet dat de werkgever dit wint voor een rechtbank.
Ontslag wegens "werkweigering" oid.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:03 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wát wint voor een rechtbank? Het documentje zegt helemaal NIETS. Het zegt alleen dat je zelf ff moet regelen dat er bloed geprikt wordt. Lijkt me logisch toch.
Er staat dus NIET dat je de weg op moet of überhaupt moet werken.quote:Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je, jouw werk kunt uitvoeren. Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen. Uiteraard heb je collega’s om mee te denken en te helpen. Informeer je teamleider en 1e deskundige.
Ik denk niet op basis van zo'n documentje en als de weersomstandigheden dusdanig zijn dat mensen wordt afgeraden om te gaan rijden.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:07 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ontslag wegens "werkweigering" oid.
Ik ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd waarom het getekend moet worden. Dat is namelijk de enige reden die men tot op dit moment aanvoert: "het moet, de jurist zegt dat het in orde is"quote:Op woensdag 1 december 2010 22:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik denk niet op basis van zo'n documentje en als de weersomstandigheden dusdanig zijn dat mensen wordt afgeraden om te gaan rijden.
Ik denk dat het gewoon een afspraak is dat je zelf regelt dat er alsnog bloed geprikt wordt, ipv dat je verwacht dat het bedrijf dat voor je doet.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd waarom het getekend moet worden. Dat is namelijk de enige reden die men tot op dit moment aanvoert: "het moet, de jurist zegt dat het in orde is"
Ik begrijp je even niet?quote:Op woensdag 1 december 2010 22:34 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon een afspraak is dat je zelf regelt dat er alsnog bloed geprikt wordt, ipv dat je verwacht dat het bedrijf dat voor je doet.
Er is geen enkele reden waarom dit getekend zou moeten worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar ik ben gewoon benieuwd waarom het getekend moet worden. Dat is namelijk de enige reden die men tot op dit moment aanvoert: "het moet, de jurist zegt dat het in orde is"
in het documentje staat dat ze begrijpen als je thuis blijft als het glad is, maar dat je zelf moet regelen dat je werk gedaan wordtquote:
Ik begrijp je nu, maar da's dan weer niet hoe ze werken (maar dat kun jij niet weten, uiteraard). Mijn vrouw heeft immers geen overeenkomst met de "cliënt" (bedachte dramaterm voor patiënten....), alleen de organisatie heeft dat.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in het documentje staat dat ze begrijpen als je thuis blijft als het glad is, maar dat je zelf moet regelen dat je werk gedaan wordt. dat zal de reden zijn dan, dat men verwachtte dat het bedrijf het wel ff ging regelen als je thuisblijft vanwege gladheid
.
Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen.
Dat is de essentie van het verhaal.
En voor mij is de oplossing:
"Hey Cliënt X, het is glad, sorry ik kan niet komen, ik kom wel weer als de sneeuw weg is, Latuuurr!"
maar met mijn oplossing handel je precies naar het documentje maar zet je toch subtiel de organisatie in de zeikquote:Op woensdag 1 december 2010 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik begrijp je nu, maar da's dan weer niet hoe ze werken (maar dat kun jij niet weten, uiteraard). Mijn vrouw heeft immers geen overeenkomst met de "cliënt" (bedachte dramaterm voor patiënten....), alleen de organisatie heeft dat.
Uiteindelijk blijft wat mij betreft de meest eenvoudige oplossing: sorry, ik vind het te gevaarlijk om te komen werken en wil de verantwoordelijkheid niet nemen. Overmacht, helaas. Ligt buiten mijn macht, dus is het vanaf nu jullie probleem en een probleem tussen jullie en "cliënt". Goedemorgen!
Daar is de werkgever al aansprakelijk voor, dat deze reglvaak niet wordt toegepast heeft dan weer andere redenen.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.
Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt
Dit gaat natuurlijk niet op, sommige mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van zorg die ze echt nodig hebben, wel kun je natuurlijk bekijken of de zorg op dat moment gegeven moet worden of dat het uitgesteld kan worden.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
in het documentje staat dat ze begrijpen als je thuis blijft als het glad is, maar dat je zelf moet regelen dat je werk gedaan wordt. dat zal de reden zijn dan, dat men verwachtte dat het bedrijf het wel ff ging regelen als je thuisblijft vanwege gladheid
.
Als je de weg niet op durft met glad weer, dien jezelf voor een oplossing te zorgen.
Dat is de essentie van het verhaal.
En voor mij is de oplossing:
"Hey Cliënt X, het is glad, sorry ik kan niet komen, ik kom wel weer als de sneeuw weg is, Latuuurr!"
Oh, ook zeker wel.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:18 schreef Maanvis het volgende:
het is maar bloedprikken, geen trombosedienst hoop ik?
Welke winterbanden?quote:daarnaast is een politieauto of een ambulance met winterbanden inclusief stoere chauffeur natuurlijk wat anders dan een jong meiske met een cinquecentootje.
Ik zeg ook niet dat ze het formulier moet tekenen.quote:Op woensdag 1 december 2010 23:18 schreef Maanvis het volgende:
het is maar bloedprikken, geen trombosedienst hoop ik?
daarnaast is een politieauto of een ambulance met winterbanden inclusief stoere chauffeur natuurlijk wat anders dan een jong meiske met een cinquecentootje.
Alleen bloedprikken of is het noodzakelijk dat er bij die patiënten bloed wordt geprikt?quote:
quote:[..]
Welke winterbanden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |