Sorry ik had het weer over je persoonlijke situatiequote:Op donderdag 2 december 2010 11:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik begrijp echt niet waar je het over hebt. We hebben het toch over situaties waarbij mensen naar hun werk gaan? Wat heeft dat met bloed te maken?
De bus stopt al vrij snel met rijden. Dat vind ik niet echt een criterium. In NL kan je met winterweer vaak nog prima rijden. Alleen schiet het niet op door de files. Dat probleem zou ik bij de baas neerleggen, minder adressen op een dag bij slecht weer. Praat eens met de werkgever over winterbanden voor de verijsde woonstraatjes. Een bijdrage moet kunnen lukken. Ik weet niet hoe ruim de km-vergoeding is. Als die heel ruim is, dan kan het natuurlijk ook daaruit. Voor de stukjes lopen bestaan er laarsjes met uitklapbare spikes, mocht ze daar heel bang voor zijn. Maar met bergschoenen gaat vaak ook al prima.quote:Op donderdag 2 december 2010 11:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het lijkt me dat ook piet dat bloed niet thuis opslaat of wel? Het lijkt me dat je als bedrijf wel een afweging kunt maken á la met dit sneeuwniveau hoeven mensen met een X afstand naar hun werk niet meer te rijden. En als de bus niet meer rijdt dan lijkt het me logisch dat Sandra ook niet in haar autootje hoeft te stappen.
Vroeger mochten ze je woor werkkilometers geloof ik 56 cent per km geven? Hoe dat met de nieuwe regeling is, geen idee.quote:Op donderdag 2 december 2010 11:39 schreef noutie het volgende:
[..]
De bus stopt al vrij snel met rijden. Dat vind ik niet echt een criterium. In NL kan je met winterweer vaak nog prima rijden. Alleen schiet het niet op door de files. Dat probleem zou ik bij de baas neerleggen, minder adressen op een dag bij slecht weer. Praat eens met de werkgever over winterbanden voor de verijsde woonstraatjes. Een bijdrage moet kunnen lukken. Ik weet niet hoe ruim de km-vergoeding is. Als die heel ruim is, dan kan het natuurlijk ook daaruit. Voor de stukjes lopen bestaan er laarsjes met uitklapbare spikes, mocht ze daar heel bang voor zijn. Maar met bergschoenen gaat vaak ook al prima.
Maar het is wel nodig. Als ambulances niet meer rijden, dan is het zo gevaarlijk dat het niet meer kan. Punt is alleen, de werkgever moet wel zorgen dat het enigszins veilig kan. Dus winterbanden. Desnoods spike-winterbanden (in mijn land van afkomst rijdt het OV e.d. in de winter op die dingen - het zijn gewone winterbanden waar in een paar rijen naast elkaar om de 4 cm of zo een ijzeren soort spijker in zit van een millimetertje of vijf, worden meestal alleen op de aandrijfwielen gezet, nadeel is dat je er niet op een niet-besneeuwde/beijsde weg mee kunt rijden), kettingen, en slipcursussen voor medewerkers.quote:Op donderdag 2 december 2010 10:55 schreef Five_Horizons het volgende:
maar als de ANWB aanraadt om niet de weg op te gaan als dat niet per se nodig is, dan is het blijkbaar redelijk gevaarlijk op de weg.
Spike-winterbanden zie je hier nergens, zijn die niet verboden?quote:Op donderdag 2 december 2010 14:14 schreef Sessy het volgende:
[..]
Maar het is wel nodig. Als ambulances niet meer rijden, dan is het zo gevaarlijk dat het niet meer kan. Punt is alleen, de werkgever moet wel zorgen dat het enigszins veilig kan. Dus winterbanden. Desnoods spike-winterbanden (in mijn land van afkomst rijdt het OV e.d. in de winter op die dingen - het zijn gewone winterbanden waar in een paar rijen naast elkaar om de 4 cm of zo een ijzeren soort spijker in zit van een millimetertje of vijf, worden meestal alleen op de aandrijfwielen gezet, nadeel is dat je er niet op een niet-besneeuwde/beijsde weg mee kunt rijden), kettingen, en slipcursussen voor medewerkers.
Misschien, geen idee (je zou in principe die dingen zelf in je banden erin kunnen zetten - zijn methodes voor - maar daarmee haal je zich mogelijk nog meer ellende op de hals als ze idd niet mogen) In sommige gebieden (bebouwde kom van grote steden) zijn die dingen in mijn afkomstland ook verboden i.v.m. geluids- en fijnstofoverlast en schade aan wegdek als je ermee over asfalt/beton rijdt, en moet er voor het overige een sticker achter op je auto als je ze gebruikt... Nu hoeft men in Nederland over het algemeen ook niet over 20 cm ijs te rijden. Punt is dat tijdens werktijd en normale uitvoering van de werkzaamheden de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ze hadden beter een brief de deur uit kunnen doen dat werknemers van de kilometervergoeding geacht worden winterbanden aan te schaffen.quote:Op donderdag 2 december 2010 14:29 schreef Maanvis het volgende:
Spike-winterbanden zie je hier nergens, zijn die niet verboden?
Anyway, tegemoetkoming van de werkgever mag je hierin wel voorstellen maar het blijft de verantwoording van de medewerker. Winterbanden zijn natuurlijk sowieso een goed idee voor je eigen veiligheid.
Dus kapotte remmen/banden betaalt de baas ook?quote:Op donderdag 2 december 2010 17:03 schreef Sessy het volgende:
Punt is dat tijdens werktijd en normale uitvoering van de werkzaamheden de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ze hadden beter een brief de deur uit kunnen doen dat werknemers van de kilometervergoeding geacht worden winterbanden aan te schaffen.
Dan hoop ik dat de vrouw van Five_horizons, als dat zo is, de extra kmvergoeding niet op de duitse kerstmarkt heeft uitgegeven maar aan winterbandjes heeft gespendeerdquote:Op donderdag 2 december 2010 18:16 schreef Sessy het volgende:
Op een auto van de zaak mag ik hopen van wel, op een auto die je prive voor je werk rijdt tijdens werktijd mag ik hopen dat er een kilometervergoeding zit die de afschrijving en reparaties dekt...
ff testen of je nog scherp wasquote:Op donderdag 2 december 2010 20:45 schreef Sessy het volgende:
Als zij naar Duitsland ging, heeft ze die er sowieso onder moeten zetten want die dingen zijn vanaf 1 dec in duitsland verplicht dacht ik
Maar de werkgever mag dus wel opdraaien indien de werknemer privé opeens wel risico wilt lopen.....quote:Op donderdag 2 december 2010 08:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het risico op ongevallen met letsel is veel groter als het glad is. In privé-situaties heb je meer zelf in de hand en kun je kiezen hoe, waar en wanneer je de weg op gaat. De kans op een ongeval of glijpartij neem je dan voor lief, maar het blijft een fors extra risico. Een werkgever kan niet zomaar van een werknemer verwachten dat hij dat extra risico voor zijn werk neemt.
Daar is toch allang jurisprudentie over? Gewoon zorgen dat je alleen WA verzekerd bentquote:Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.
Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt
Bronquote:Werkgever moet schade aan eigen auto werkneemster vergoeden
Werkneemster – een wijkverzorgende – loopt tijdens haar avonddienst schade op aan de eigen auto. Het had geijzeld en ondanks haar voorzichtige rijgedrag glijdt zij met haar auto tegen het trottoir. De schade aan haar voorwiel bedraagt een kleine ¤ 300,–. Werkneemster heeft de reparatiekosten niet op enige verzekering kunnen verhalen.
Ook haar werkgever weigert de reparatiekosten te vergoeden. Hij beroept zich daarbij op de CAO-bepaling waarin staat dat de werknemer die gebruik maakt van een eigen motorvoertuig een WA-verzekering moet afsluiten die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt.
De kantonrechter te Arnhem legt de CAO-bepaling beperkt uit en oordeelt dat de werkgever wel aansprakelijk is.
Het is vaste rechtspraak dat de werkgever aansprakelijk is voor de schade die een werknemer in de uitoefening van het dienstverband aan zijn auto oploopt, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. In dit geval rijst de vraag of de betreffende CAO-bepaling de werkgever vrijwaart van genoemde werkgeveraansprakelijkheid.
Oordeel KantonrechterDe kantonrechter Arnhem gaat eerst in op de door de CAO voorgeschreven WA-verzekering. Het betreft hier de verzekering die de bestuurder (en i.c. dus ook de werkgever) behoedt voor aanspraken van derden aan wie werknemer met zijn voertuig schade toebrengt. De bepaling bestrijkt daardoor niet de verhouding werknemer/werkgever ingeval de werknemer zelf schade lijdt bij gebruik van een eigen motorvoertuig tijdens het werk.
Vervolgens overweegt de kantonrechter dat van de werkgeversaansprakelijkheid als bedoeld in de wet (art. 7:658 BW) niet ten nadele van werknemer kan worden afgeweken. Zou de betreffende CAO-bepaling al bedoeld zijn om de werkgever te vrijwaren dan is dat slechts mogelijk binnen een geheel van voorzieningen dat maakt dat de positie van de werknemer daardoor niet slechter wordt. De kantonrechter overweegt dat de autokostenvergoeding van werkgever – die niet de werkelijke kosten dekt – niet als een zodanige voorziening is op te vatten.
De kantonrechter veroordeelt op grond van het bovenstaande de werkgever om de reparatiekosten alsnog aan werkneemster te vergoeden.
Dat laatste sowieso nietquote:Op vrijdag 3 december 2010 09:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Daar is toch allang jurisprudentie over? Gewoon zorgen dat je alleen WA verzekerd bent
[..]
En dat is hier relevant, omdat.... ?quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.
Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:20 schreef Errrwin het volgende:
[..]
En dat is hier relevant, omdat.... ?
In Groningen wonen dan ook alleen 2 koeien en 3 schapen, zodat er nauwelijks kans op ongevallen is.quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
Ligt er in Groningen echt zoveel vaker zoveel meer sneeuw? Bron?quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
Ik zeg niet dat er vaker sneeuw ligt, hoewel me dat niet zou verbazen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ligt er in Groningen echt zoveel vaker zoveel meer sneeuw? Bron?
Sneu, erg sneu......quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
In Groningen wonen dan ook alleen 2 koeien en 3 schapen, zodat er nauwelijks kans op ongevallen is.
Ik kan getuigen dat we hier waarschijnlijk net zo hard klagen als in de Randstad.quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er vaker sneeuw ligt, hoewel me dat niet zou verbazen.
Een collega die in die contreien werkt gaf aan dat er nu 15 cm ligt.
Sorry ik had het beter moeten verwoorden, vrouwen klagen altijd dus die telde ik niet mee.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik kan getuigen dat we hier waarschijnlijk net zo hard klagen als in de Randstad.
Ook de mannen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Sorry ik had het beter moeten verwoorden, vrouwen klagen altijd dus die telde ik niet mee.![]()
Ik bedoelde dus de mannen.
En die gaan dan ook nog eens allemaal naar hun werk. Tjeempie..quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:00 schreef klipper het volgende:
Sneu, erg sneu......
Maar vooruit,de gemeente Groningen had per 1 januari 2010 187.622 inwoners, en dat is waarschijnlijk heel wat meer dan het aantal inwoners uit jouw gehucht.
PS bron CBS.
Tsja als je voorzichtig rijdt in de stad zal er over het algemeen alleen blikschade ontstaan (mits hoofdsteunen goed afgesteld etc). Stel je hebt 150 extra ongelukken (laatst in het nieuws dat het zo veel was door sneeuw) met een gemiddelde schade van weet ik veel, 3000 euro. Dat is 450 000 euro schade. Stel de gemiddelde werknemer verdient 12,50 per uur (bruto, want alles wat de belasting afpakt e.d. is ook gewoon inkomsten, en 12,50 per uur is onder modaal ik denk dat ze meer verdienen gemiddeld) dan is dat 100 euro op een dag. Dat zijn 4500 man-dagen. Dus als zeg maar 4500 mensen niet naar hun werk gaan omdat het glad is, dan is de schade daardoor al meer dan door het gewoon met z'n allen naar het werk gaan en wat ongelukken laten gebeuren. Op een beroepsbevolking van 7 500 000 mensen, is dat al het geval bij slechts ongeveer 1 op de 1800 mensen! (Nog daargelaten dat een deel van de extra ongelukken veroorzaakt worden door niet-beroepsbevolking zoals moeders die kinderen naar school brengen; maar dat zit m.i. al verdisconteerd doordat een deel van de beroepsbevolking gebruik maakt van het OV en de fiets).quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:45 schreef klipper het volgende:
[..]
![]()
Onwerkbaar weer is ook maar relatief, wie bepaald wanneer het onwerkbaar wordt?
De werknemer misschien?, die zit thuis zodra het gaat sneeuwen.
De werkgever misschien?, voor hem is het pas onwerkbaar als de wetgever voor de kosten opdraait.
De ANWB ?, met zoveel miskleunen als de afgelopen jaren gelooft niemand die meer.
Meteoconsult?, dat zou je misschien verwachten maar dat is hetzelfde als met de ANWB.
De wetgever zou hier wat meer stelling in moeten nemen, maar die durven dat niet omdat die natuurlijk ook een kosten baten plaatje moeten opstellen, en dat gaat vaak genoeg nog altijd ten kosten van mensen.
Lijkt me niet, ze hadden eind augustus namelijk 22.146 werklozen, daarnaast zullen ook daar heus wel een zooitje scholieren wonen en natuurlijk ook nog niet leerplichtigequote:Op vrijdag 3 december 2010 11:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
En die gaan dan ook nog eens allemaal naar hun werk. Tjeempie..
Een tractor dan?quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Lijkt me niet, ze hadden eind augustus namelijk 22.146 werklozen, daarnaast zullen ook daar heus wel een zooitje scholieren wonen en natuurlijk ook nog niet leerplichtige
kinderen.
En dan natuurlijk nog de niet ingeschreven mensen die niet werken maar ook niet werkzoekend zijn.
Maar al met al zullen er genoeg overblijven die iedere dag in een vervoersmiddel stappen.
En nee hier bedoel ik geen trekschuit mee
Dat zou een logische situatie zijn wanneer de werkgever het personeel met een busje laat ophalen (hoewel ik dan nog, wanneer het naar mijn inschtting levensgevaarlijk is op de weg, niet in een door iemand anders bestuurd busje stap).quote:Op donderdag 2 december 2010 11:35 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Sorry ik had het weer over je persoonlijke situatie.
Maar mijn punt is dat de beslissing over het al dan nie trijden bij het bedrijf moet liggen. Als het bedrijf zegt: Mensen binnen 45 km moeten werken, mensen daarbuiten mogen thuisblijven. Dan moet Sandra gaan werken, ook al vindt ze het zelf onverantwoord.
Dit maakt het bdrijf ook meteen verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die dan gebeuren. En da's mooi als Sandra iemand doodrijdt, dan is het tenminste niet haar schuld.
Zolang er genoeg mensen zijn die met zomerbanden blijven glibberen, kom je zelfs met winterbanden niet sneller vooruit omdat de zomerbandenrijders in de weg zitten.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:18 schreef Sessy het volgende:
[..]
Winterbanden zijn het overigens wel waard denk ik doordat er dan minder ongelukken en minder files komen (en files kosten de economie geld, veel geld.)
quote:Onder overmacht wordt verstaan: oorlog, oorlogsgevaar, molest, onlusten, stremmingen in het verkeer, brand, waterschade, natuurgeweld, overstroming etc.
Jama ... jama ... die bedrijfsjurist dan ... die zei toch dat het in orde was ...quote:Op zaterdag 4 december 2010 00:11 schreef Five_Horizons het volgende:
Het bedrijf is er inmiddels achter dat het niet in de wet staat, noch dat er afgedwongen kan worden dat er getekend wordt, zo heeft men laten weten.
Joh....
Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan.quote:Op zaterdag 4 december 2010 06:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Jama ... jama ... die bedrijfsjurist dan ... die zei toch dat het in orde was ...
Alle neuzen recht tegen het management in is ook dezelfde richting uitquote:Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan."het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Herkenbaar.quote:Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan."het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Ga toch weg bij dat kutbedrijf zou ik dan denkenquote:Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |