abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 december 2010 @ 11:35:25 #101
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89422437
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik begrijp echt niet waar je het over hebt. We hebben het toch over situaties waarbij mensen naar hun werk gaan? Wat heeft dat met bloed te maken?
Sorry ik had het weer over je persoonlijke situatie :).
Maar mijn punt is dat de beslissing over het al dan nie trijden bij het bedrijf moet liggen. Als het bedrijf zegt: Mensen binnen 45 km moeten werken, mensen daarbuiten mogen thuisblijven. Dan moet Sandra gaan werken, ook al vindt ze het zelf onverantwoord.

Dit maakt het bdrijf ook meteen verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die dan gebeuren. En da's mooi als Sandra iemand doodrijdt, dan is het tenminste niet haar schuld.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89422576
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het lijkt me dat ook piet dat bloed niet thuis opslaat of wel? Het lijkt me dat je als bedrijf wel een afweging kunt maken á la met dit sneeuwniveau hoeven mensen met een X afstand naar hun werk niet meer te rijden. En als de bus niet meer rijdt dan lijkt het me logisch dat Sandra ook niet in haar autootje hoeft te stappen.
De bus stopt al vrij snel met rijden. Dat vind ik niet echt een criterium. In NL kan je met winterweer vaak nog prima rijden. Alleen schiet het niet op door de files. Dat probleem zou ik bij de baas neerleggen, minder adressen op een dag bij slecht weer. Praat eens met de werkgever over winterbanden voor de verijsde woonstraatjes. Een bijdrage moet kunnen lukken. Ik weet niet hoe ruim de km-vergoeding is. Als die heel ruim is, dan kan het natuurlijk ook daaruit. Voor de stukjes lopen bestaan er laarsjes met uitklapbare spikes, mocht ze daar heel bang voor zijn. Maar met bergschoenen gaat vaak ook al prima.
pi_89424403
valt wel mee hoor, met wanneer het ov stopt. plus is het erg afhankelijk van de plaatselijke condities :) zoals het nu is hier bijvoorbeeld (sneeuw, ong een centimeter of 5 hier en daar) laat hier niemand zich tegenhouden door het weer. iedereen rijdt gewoon rond en het ov doet het ook nog. dit is geen gevaarlijk weer tenslotte.

enige maatregel die ik persoonlijk neem nu is: geen kinders achterop in draagdoeken wegens uitglijgevaar. maar ik en hubby rijden gewoon rond (wel hebben we goede winterbanden aangeschaft dit jaar).

maar goed. als je net als vorig jaar eerst een uurtje bezig bent om je auto om te beginnen uit te graven als je de weg op moet, tsja. sorrie, maar dan moet je idd gewoon niet gaan als het niet strict noodzakelijk is!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_89427613
Ja, maar daar hebben we het dus: dat 'strict noodzakelijk'. En ik rij ook gewoon in een dinky toy met zomerbanden hoor, niks stevige bak met electronica en winterbanden, dat kan ik me niet veroorloven. Het was hardstikke link op zondagochtend vroeg om 7 uur, er was nog geen verkeer, geen sneeuwschuiver of wat dan ook over de snelweg gereden, ik kon de afslag niet eens zien, het was een grote sneeuwvlakte.
Andere collega's moeten op dezelfde manier op de locatie zien te komen, dus dat doen we dan ook gewoon, weeralarm of niet. Echt, de hel breekt los als we de cliënten aan hun lot overlaten. Een deel heeft die medicatie etc nodig om te blijven leven, een ander deel heeft gedragsmedicatie en dan heb je er ook nog die gerust met meubilair (of andere cliënten) gooien als ze niet op tijd eten en drinken krijgen. Dus je hebt een flinke bezetting nodig. En ja, dan worden zelfs stagiaires die normaal met het OV komen door hun ouders met de auto gebracht en dan belt zo'n miepende collega dus op met: "ik kom vanmiddag niet hoor, weeralarm, blablabla". We komen allemaal, dus zorg maar dat je ook komt. Wij kunnen ons echt weinig van zo'n weeralarm aantrekken, we kunnen alleen goed voorbereid op weg gaan. Niks nobels aan, ik noem dat gewoon noodzaak.
pi_89428006
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:39 schreef noutie het volgende:

[..]

De bus stopt al vrij snel met rijden. Dat vind ik niet echt een criterium. In NL kan je met winterweer vaak nog prima rijden. Alleen schiet het niet op door de files. Dat probleem zou ik bij de baas neerleggen, minder adressen op een dag bij slecht weer. Praat eens met de werkgever over winterbanden voor de verijsde woonstraatjes. Een bijdrage moet kunnen lukken. Ik weet niet hoe ruim de km-vergoeding is. Als die heel ruim is, dan kan het natuurlijk ook daaruit. Voor de stukjes lopen bestaan er laarsjes met uitklapbare spikes, mocht ze daar heel bang voor zijn. Maar met bergschoenen gaat vaak ook al prima.
Vroeger mochten ze je woor werkkilometers geloof ik 56 cent per km geven? Hoe dat met de nieuwe regeling is, geen idee.
pi_89428173
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 10:55 schreef Five_Horizons het volgende:
maar als de ANWB aanraadt om niet de weg op te gaan als dat niet per se nodig is, dan is het blijkbaar redelijk gevaarlijk op de weg.
Maar het is wel nodig. Als ambulances niet meer rijden, dan is het zo gevaarlijk dat het niet meer kan. Punt is alleen, de werkgever moet wel zorgen dat het enigszins veilig kan. Dus winterbanden. Desnoods spike-winterbanden (in mijn land van afkomst rijdt het OV e.d. in de winter op die dingen - het zijn gewone winterbanden waar in een paar rijen naast elkaar om de 4 cm of zo een ijzeren soort spijker in zit van een millimetertje of vijf, worden meestal alleen op de aandrijfwielen gezet, nadeel is dat je er niet op een niet-besneeuwde/beijsde weg mee kunt rijden), kettingen, en slipcursussen voor medewerkers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sessy op 02-12-2010 17:13:07 ]
  donderdag 2 december 2010 @ 14:29:24 #107
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89428825
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 14:14 schreef Sessy het volgende:

[..]

Maar het is wel nodig. Als ambulances niet meer rijden, dan is het zo gevaarlijk dat het niet meer kan. Punt is alleen, de werkgever moet wel zorgen dat het enigszins veilig kan. Dus winterbanden. Desnoods spike-winterbanden (in mijn land van afkomst rijdt het OV e.d. in de winter op die dingen - het zijn gewone winterbanden waar in een paar rijen naast elkaar om de 4 cm of zo een ijzeren soort spijker in zit van een millimetertje of vijf, worden meestal alleen op de aandrijfwielen gezet, nadeel is dat je er niet op een niet-besneeuwde/beijsde weg mee kunt rijden), kettingen, en slipcursussen voor medewerkers.
Spike-winterbanden zie je hier nergens, zijn die niet verboden?
Anyway, tegemoetkoming van de werkgever mag je hierin wel voorstellen maar het blijft de verantwoording van de medewerker. Winterbanden zijn natuurlijk sowieso een goed idee voor je eigen veiligheid.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 2 december 2010 @ 15:45:38 #108
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89431923
De anwb roept nog al snel dat het onverantwoord is.

Blijft staan dat dat papiertje bespottelijk en amateuristisch is, maar ik vermoed dat zwaar meeweegt dat wijkverpleegsters niet de meest zekere bestuurders lijken te zijn. Het zou me niet verbazen als de werkgever een buitensporig aantal meldingen krijgt van mensen die bang zijn en besloten hebben dat je met dit weer de weg niet op kunt. Op die situatie had de werkgever wel moeten inspelen door bv slipcursussen en tegemoetkoming in winterbanden.

Hoe erg zijn die mensen van het prikken afhankelijk? Is daar geen noodrooster voor te bedenken?
Vampire Romance O+
pi_89436869
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 14:29 schreef Maanvis het volgende:
Spike-winterbanden zie je hier nergens, zijn die niet verboden?
Anyway, tegemoetkoming van de werkgever mag je hierin wel voorstellen maar het blijft de verantwoording van de medewerker. Winterbanden zijn natuurlijk sowieso een goed idee voor je eigen veiligheid.
Misschien, geen idee (je zou in principe die dingen zelf in je banden erin kunnen zetten - zijn methodes voor - maar daarmee haal je zich mogelijk nog meer ellende op de hals als ze idd niet mogen) In sommige gebieden (bebouwde kom van grote steden) zijn die dingen in mijn afkomstland ook verboden i.v.m. geluids- en fijnstofoverlast en schade aan wegdek als je ermee over asfalt/beton rijdt, en moet er voor het overige een sticker achter op je auto als je ze gebruikt... Nu hoeft men in Nederland over het algemeen ook niet over 20 cm ijs te rijden. Punt is dat tijdens werktijd en normale uitvoering van de werkzaamheden de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ze hadden beter een brief de deur uit kunnen doen dat werknemers van de kilometervergoeding geacht worden winterbanden aan te schaffen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sessy op 02-12-2010 17:15:00 ]
  donderdag 2 december 2010 @ 17:43:43 #110
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89438547
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 17:03 schreef Sessy het volgende:
Punt is dat tijdens werktijd en normale uitvoering van de werkzaamheden de werkgever verantwoordelijk is voor de veiligheid. Ze hadden beter een brief de deur uit kunnen doen dat werknemers van de kilometervergoeding geacht worden winterbanden aan te schaffen.
Dus kapotte remmen/banden betaalt de baas ook?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89439722
Op een auto van de zaak mag ik hopen van wel, op een auto die je prive voor je werk rijdt tijdens werktijd mag ik hopen dat er een kilometervergoeding zit die de afschrijving en reparaties dekt...
  donderdag 2 december 2010 @ 18:54:24 #112
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89441154
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:16 schreef Sessy het volgende:
Op een auto van de zaak mag ik hopen van wel, op een auto die je prive voor je werk rijdt tijdens werktijd mag ik hopen dat er een kilometervergoeding zit die de afschrijving en reparaties dekt...
Dan hoop ik dat de vrouw van Five_horizons, als dat zo is, de extra kmvergoeding niet op de duitse kerstmarkt heeft uitgegeven maar aan winterbandjes heeft gespendeerd ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89447087
Als zij naar Duitsland ging, heeft ze die er sowieso onder moeten zetten want die dingen zijn vanaf 1 dec in duitsland verplicht dacht ik ;)
  donderdag 2 december 2010 @ 20:48:57 #114
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89447294
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 20:45 schreef Sessy het volgende:
Als zij naar Duitsland ging, heeft ze die er sowieso onder moeten zetten want die dingen zijn vanaf 1 dec in duitsland verplicht dacht ik ;)
ff testen of je nog scherp was ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89459040
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 08:15 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het risico op ongevallen met letsel is veel groter als het glad is. In privé-situaties heb je meer zelf in de hand en kun je kiezen hoe, waar en wanneer je de weg op gaat. De kans op een ongeval of glijpartij neem je dan voor lief, maar het blijft een fors extra risico. Een werkgever kan niet zomaar van een werknemer verwachten dat hij dat extra risico voor zijn werk neemt.
Maar de werkgever mag dus wel opdraaien indien de werknemer privé opeens wel risico wilt lopen.....
Ik neem aan dat je dan opeens niet vindt dat de werkgever dan ook geen loon hoeft te betalen?

Hoe bedoel je met twee maten meten.
pi_89464516
quote:
Op woensdag 1 december 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is onder de collega's ook wel wat rumoer over ontstaan. Sommige hebben het ondertekend, 'omdat het moest', de meesten niet.

Mja, we gaan ook maar een briefje laten tekenen over de problemen die kunnen ontstaan op het moment dat m'n vrouw schade rijdt :P
Daar is toch allang jurisprudentie over? Gewoon zorgen dat je alleen WA verzekerd bent :)

quote:
Werkgever moet schade aan eigen auto werkneemster vergoeden
Werkneemster – een wijkverzorgende – loopt tijdens haar avonddienst schade op aan de eigen auto. Het had geijzeld en ondanks haar voorzichtige rijgedrag glijdt zij met haar auto tegen het trottoir. De schade aan haar voorwiel bedraagt een kleine ¤ 300,–. Werkneemster heeft de reparatiekosten niet op enige verzekering kunnen verhalen.

Ook haar werkgever weigert de reparatiekosten te vergoeden. Hij beroept zich daarbij op de CAO-bepaling waarin staat dat de werknemer die gebruik maakt van een eigen motorvoertuig een WA-verzekering moet afsluiten die mede de aansprakelijkheid van de werkgever dekt.

De kantonrechter te Arnhem legt de CAO-bepaling beperkt uit en oordeelt dat de werkgever wel aansprakelijk is.


Het is vaste rechtspraak dat de werkgever aansprakelijk is voor de schade die een werknemer in de uitoefening van het dienstverband aan zijn auto oploopt, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. In dit geval rijst de vraag of de betreffende CAO-bepaling de werkgever vrijwaart van genoemde werkgeveraansprakelijkheid.

Oordeel KantonrechterDe kantonrechter Arnhem gaat eerst in op de door de CAO voorgeschreven WA-verzekering. Het betreft hier de verzekering die de bestuurder (en i.c. dus ook de werkgever) behoedt voor aanspraken van derden aan wie werknemer met zijn voertuig schade toebrengt. De bepaling bestrijkt daardoor niet de verhouding werknemer/werkgever ingeval de werknemer zelf schade lijdt bij gebruik van een eigen motorvoertuig tijdens het werk.

Vervolgens overweegt de kantonrechter dat van de werkgeversaansprakelijkheid als bedoeld in de wet (art. 7:658 BW) niet ten nadele van werknemer kan worden afgeweken. Zou de betreffende CAO-bepaling al bedoeld zijn om de werkgever te vrijwaren dan is dat slechts mogelijk binnen een geheel van voorzieningen dat maakt dat de positie van de werknemer daardoor niet slechter wordt. De kantonrechter overweegt dat de autokostenvergoeding van werkgever – die niet de werkelijke kosten dekt – niet als een zodanige voorziening is op te vatten.

De kantonrechter veroordeelt op grond van het bovenstaande de werkgever om de reparatiekosten alsnog aan werkneemster te vergoeden.
Bron
pi_89464589
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:23 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Daar is toch allang jurisprudentie over? Gewoon zorgen dat je alleen WA verzekerd bent :)

[..]
Dat laatste sowieso niet ;)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_89465972
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.

Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
pi_89466038
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.

Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
En dat is hier relevant, omdat.... ?
pi_89466720
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:20 schreef Errrwin het volgende:

[..]

En dat is hier relevant, omdat.... ?
8)7
Onwerkbaar weer is ook maar relatief, wie bepaald wanneer het onwerkbaar wordt?
De werknemer misschien?, die zit thuis zodra het gaat sneeuwen.
De werkgever misschien?, voor hem is het pas onwerkbaar als de wetgever voor de kosten opdraait.
De ANWB ?, met zoveel miskleunen als de afgelopen jaren gelooft niemand die meer.
Meteoconsult?, dat zou je misschien verwachten maar dat is hetzelfde als met de ANWB.

De wetgever zou hier wat meer stelling in moeten nemen, maar die durven dat niet omdat die natuurlijk ook een kosten baten plaatje moeten opstellen, en dat gaat vaak genoeg nog altijd ten kosten van mensen.
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:52:26 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_89466946
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.
In Groningen wonen dan ook alleen 2 koeien en 3 schapen, zodat er nauwelijks kans op ongevallen is. :')
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:56:40 #122
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89467096
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:18 schreef klipper het volgende:
Ach mensen zeuren altijd, omgeving Rotterdam ligt amper een 1 cm sneeuw terwijl in omgeving Groningen ongeveer 15 cm sneeuw ligt.
En daar gaan de mensen ook nog steeds naar hun werk.

Het enige verschil is dat ze daar gewend zijn aan een pak sneeuw en in de randstad klaagt vrijwel iedereen zodra er 3 sneeuwvlokken neerdwarrelen.
Ligt er in Groningen echt zoveel vaker zoveel meer sneeuw? Bron?
The love you take is equal to the love you make.
pi_89467189
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ligt er in Groningen echt zoveel vaker zoveel meer sneeuw? Bron?
Ik zeg niet dat er vaker sneeuw ligt, hoewel me dat niet zou verbazen.
Een collega die in die contreien werkt gaf aan dat er nu 15 cm ligt.
pi_89467225
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:52 schreef Alicey het volgende:

[..]

In Groningen wonen dan ook alleen 2 koeien en 3 schapen, zodat er nauwelijks kans op ongevallen is. :')
Sneu, erg sneu......
Maar vooruit,de gemeente Groningen had per 1 januari 2010 187.622 inwoners, en dat is waarschijnlijk heel wat meer dan het aantal inwoners uit jouw gehucht.

PS bron CBS.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:02:15 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89467271
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat er vaker sneeuw ligt, hoewel me dat niet zou verbazen.
Een collega die in die contreien werkt gaf aan dat er nu 15 cm ligt.
Ik kan getuigen dat we hier waarschijnlijk net zo hard klagen als in de Randstad.
The love you take is equal to the love you make.
pi_89467337
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik kan getuigen dat we hier waarschijnlijk net zo hard klagen als in de Randstad.
Sorry ik had het beter moeten verwoorden, vrouwen klagen altijd dus die telde ik niet mee. :7
Ik bedoelde dus de mannen. :+
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:09:57 #127
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_89467501
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Sorry ik had het beter moeten verwoorden, vrouwen klagen altijd dus die telde ik niet mee. :7
Ik bedoelde dus de mannen. :+
Ook de mannen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_89467618
Sterker nog ik kan getuigen dat de files in Leeuwarden minimaal net zo erg zijn als die in Brabant, zo niet in Rotterdam. Nou heeft Leeuwarden de verkeerssituatie geheel aan zichzelf te danken door alles over 1 weg te laten rijden en dan nog dom te doen met spoorwegovergangen en opengaande bruggen, maar niettemin.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:17:40 #129
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_89467792
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:00 schreef klipper het volgende:

Sneu, erg sneu......
Maar vooruit,de gemeente Groningen had per 1 januari 2010 187.622 inwoners, en dat is waarschijnlijk heel wat meer dan het aantal inwoners uit jouw gehucht.

PS bron CBS.
En die gaan dan ook nog eens allemaal naar hun werk. Tjeempie..
pi_89467816
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:45 schreef klipper het volgende:

[..]

8)7
Onwerkbaar weer is ook maar relatief, wie bepaald wanneer het onwerkbaar wordt?
De werknemer misschien?, die zit thuis zodra het gaat sneeuwen.
De werkgever misschien?, voor hem is het pas onwerkbaar als de wetgever voor de kosten opdraait.
De ANWB ?, met zoveel miskleunen als de afgelopen jaren gelooft niemand die meer.
Meteoconsult?, dat zou je misschien verwachten maar dat is hetzelfde als met de ANWB.

De wetgever zou hier wat meer stelling in moeten nemen, maar die durven dat niet omdat die natuurlijk ook een kosten baten plaatje moeten opstellen, en dat gaat vaak genoeg nog altijd ten kosten van mensen.
Tsja als je voorzichtig rijdt in de stad zal er over het algemeen alleen blikschade ontstaan (mits hoofdsteunen goed afgesteld etc). Stel je hebt 150 extra ongelukken (laatst in het nieuws dat het zo veel was door sneeuw) met een gemiddelde schade van weet ik veel, 3000 euro. Dat is 450 000 euro schade. Stel de gemiddelde werknemer verdient 12,50 per uur (bruto, want alles wat de belasting afpakt e.d. is ook gewoon inkomsten, en 12,50 per uur is onder modaal ik denk dat ze meer verdienen gemiddeld) dan is dat 100 euro op een dag. Dat zijn 4500 man-dagen. Dus als zeg maar 4500 mensen niet naar hun werk gaan omdat het glad is, dan is de schade daardoor al meer dan door het gewoon met z'n allen naar het werk gaan en wat ongelukken laten gebeuren. Op een beroepsbevolking van 7 500 000 mensen, is dat al het geval bij slechts ongeveer 1 op de 1800 mensen! (Nog daargelaten dat een deel van de extra ongelukken veroorzaakt worden door niet-beroepsbevolking zoals moeders die kinderen naar school brengen; maar dat zit m.i. al verdisconteerd doordat een deel van de beroepsbevolking gebruik maakt van het OV en de fiets).

Winterbanden zijn het overigens wel waard denk ik doordat er dan minder ongelukken en minder files komen (en files kosten de economie geld, veel geld.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Sessy op 03-12-2010 11:26:27 ]
pi_89485101
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

En die gaan dan ook nog eens allemaal naar hun werk. Tjeempie..
Lijkt me niet, ze hadden eind augustus namelijk 22.146 werklozen, daarnaast zullen ook daar heus wel een zooitje scholieren wonen en natuurlijk ook nog niet leerplichtige
kinderen.
En dan natuurlijk nog de niet ingeschreven mensen die niet werken maar ook niet werkzoekend zijn.

Maar al met al zullen er genoeg overblijven die iedere dag in een vervoersmiddel stappen.
En nee hier bedoel ik geen trekschuit mee
  vrijdag 3 december 2010 @ 18:02:22 #132
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_89485191
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:59 schreef klipper het volgende:

[..]

Lijkt me niet, ze hadden eind augustus namelijk 22.146 werklozen, daarnaast zullen ook daar heus wel een zooitje scholieren wonen en natuurlijk ook nog niet leerplichtige
kinderen.
En dan natuurlijk nog de niet ingeschreven mensen die niet werken maar ook niet werkzoekend zijn.

Maar al met al zullen er genoeg overblijven die iedere dag in een vervoersmiddel stappen.
En nee hier bedoel ik geen trekschuit mee
Een tractor dan? :)
pi_89486141
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 11:35 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Sorry ik had het weer over je persoonlijke situatie :).
Maar mijn punt is dat de beslissing over het al dan nie trijden bij het bedrijf moet liggen. Als het bedrijf zegt: Mensen binnen 45 km moeten werken, mensen daarbuiten mogen thuisblijven. Dan moet Sandra gaan werken, ook al vindt ze het zelf onverantwoord.

Dit maakt het bdrijf ook meteen verantwoordelijk voor eventuele ongelukken die dan gebeuren. En da's mooi als Sandra iemand doodrijdt, dan is het tenminste niet haar schuld.
Dat zou een logische situatie zijn wanneer de werkgever het personeel met een busje laat ophalen (hoewel ik dan nog, wanneer het naar mijn inschtting levensgevaarlijk is op de weg, niet in een door iemand anders bestuurd busje stap).

Vorig jaar was mijn collega ingesneeuwd. Het hele dorp zat vast. Mag ik dan niet komen omdat hij niet kán komen? Ik vond het onverantwoord om 12 km te fietsen over spekgladde wegen, dus ik ben die 12km gaan lopen. Had hij zijn 85km dan moeten lopen?

Ik zou zo'n briefje nooit tekenen. Ze breken het contract maar open _O- .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_89491549
Volgens het arbeidsrecht moet iemand in redelijkheid proberen om op het werk te verschijnen als de gebruikelijke manier niet mogelijk is. Extreme gladheid of sneeuwval is een reden om niet in de auto te stappen, maar dan zou je het OV kunnen proberen. In het geval van TS is dat natuurlijk wat lastiger omdat zijn vriendin huisbezoeken aflegt. Maar misschien zou een taxibusje uitkomst kunnen bieden of anders met de benewagen als de afstanden lopend te overbruggen zijn? Punt is wel dat als er zoveel sneeuw ligt, of het zo glad is dat iemand niet op het werk kan komen de rest van zijn/haar collega's dat ook niet zullen kunnen (dat is het criterium waarop iemand thuis mag blijven), en wie pakt dan het werk op?

Ik vind het dus nogal een rare brief van de werkgever en zeker als t is opgesteld door een jurist die dit toch wel zou moeten weten. Ik denk dat de werkgever bang is dat mensen te snel thuis blijven.
pi_89494262
Als het ijzelt ga ik de weg niet op.
Bij flinke sneeuw altijd wel, zolang er enige kans is dat ik mezelf niet om de 100 meter hoef uit te graven.

Maar niet iedereen voelt zich comfortabel in een auto als glad is.
Dus als iemand afbelt omdat het glad is zal ik er niet snel negatief over oordelen, zeker als het OV er ook uit ligt.
  Moderator vrijdag 3 december 2010 @ 23:10:22 #136
45833 crew  Fogel
pi_89500384
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:18 schreef Sessy het volgende:

[..]

Winterbanden zijn het overigens wel waard denk ik doordat er dan minder ongelukken en minder files komen (en files kosten de economie geld, veel geld.)
Zolang er genoeg mensen zijn die met zomerbanden blijven glibberen, kom je zelfs met winterbanden niet sneller vooruit omdat de zomerbandenrijders in de weg zitten.

Maargoed, volgens dat briefje is dat dan wel weer overmacht indien er overal files zijn, of die nu door gladheid of wat anders veroorzaakt zijn lijkt niet relevant te zijn:
quote:
Onder overmacht wordt verstaan: oorlog, oorlogsgevaar, molest, onlusten, stremmingen in het verkeer, brand, waterschade, natuurgeweld, overstroming etc.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_89503636
Het bedrijf is er inmiddels achter dat het niet in de wet staat, noch dat er afgedwongen kan worden dat er getekend wordt, zo heeft men laten weten.

Joh.... :')
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_89508624
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:11 schreef Five_Horizons het volgende:
Het bedrijf is er inmiddels achter dat het niet in de wet staat, noch dat er afgedwongen kan worden dat er getekend wordt, zo heeft men laten weten.

Joh.... :')
Jama ... jama ... die bedrijfsjurist dan ... die zei toch dat het in orde was ...

w/
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_89509115
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 december 2010 06:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Jama ... jama ... die bedrijfsjurist dan ... die zei toch dat het in orde was ...

w/
Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator zaterdag 4 december 2010 @ 10:04:24 #140
45833 crew  Fogel
pi_89509563
Dus de neus van de jurist moet richting buitendeur gericht worden, rechtdoor lopen en niet meer omkijken.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zaterdag 4 december 2010 @ 11:30:17 #141
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89511152
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Alle neuzen recht tegen het management in is ook dezelfde richting uit :')
Vampire Romance O+
pi_89512317
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Herkenbaar.
Toen ik, na 8 jaar in dienst te zijn, een geheimhoudingsverklaring "moest" tekenen was ik ook kritisch en heb ik ook niet gelijk getekend (vooral ook omdat er over "sancties" werd gesproken indien je je niet aan je geheimhoudingsplicht hield).

Geheimhouding vond ik al iets vanzelfsprekends (ik kom in m'n werk dagelijks computerdata tegen van bedrijven en particulieren bij het oplossen van PC problemen of inrichten van netwerken en daarnaast praat je ook met mensen over dingen die vertrouwelijk kunnen zijn).

Dat ik niet meteen wilde tekenen vonden collega's maar vreemd (op 1 andere na).
Maar in feite teken je wel voor arbeidsvoorwaarden die minder gunstig voor je worden, terwijl je al een contract hebt. Ook de manier waarop het gepresenteerd werd (lag ineens op m'n toetsenbord met de mededeling dat het getekend "moest" worden, zonder motivatie).

Uiteindelijk wel getekend nadat we de inhoud goed besproken hadden en ik sta er nu ook 100% achter. Het is voor ons als bedrijf gewoon nodig dat alle klanten er van op aan kunnen gaan dat we vertrouwelijk met hun data en informatie omgaan en dat willen ze zwart op wit zien als het nodig is.

Maar teken niet te snel, laat je niet onder druk zetten, zoek uit waar je voor tekent, zoek uit of het nodig is, weeg voor- en nadelen af, probeer eventuele voorwaarden of sancties aan te laten passen naar jouw wensen en als je dan toch tekent, doe het alleen als je er voldoende achter staat.

Dat "de rest" wel al heeft getekend is geen goede motivatie. Je tekent zelf voor je eigen situatie, niet voor die van een ander.
  zaterdag 4 december 2010 @ 12:18:42 #143
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89512586
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, precies. Nu wordt er vriendelijk gevraagd of de medewerker het toch zou willen tekenen of, indien men niet tekent, de reden daarvan. :') "het is om de neuzen dezelfde richting uit te krijgen"
Ga toch weg bij dat kutbedrijf zou ik dan denken ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_89513263
Opgelost dus?

Anders moet je ff een pm sturen, dan stuur ik je een lading tekst uit de literatuur (lijkt me niet handig om dat allemaal hier te gaan posten, gezien de omvang)
pi_89516210
Vanaf vandaag thuisblijven, nu sneeuwt het en vanaf vanavond ijzel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')