Niet zo heel verkeerd denk ik.quote:Beste XXX,
We hebben uw deelname goed geregistreerd. U behaalt in totaal 18 /29.
De winnaars worden persoonlijk verwittigd en gepubliceerd in de krant van zaterdag 4 december.
Met vriendelijke groeten,
de Volkskrant & De Morgen
De enige waarbij ik dat had was de laatste en dat heb ik opgelost door gewoon op bevestig te drukken.quote:Op zondag 14 november 2010 13:03 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dacht jij ook dat er in bepaalde zinnen geen fouten zaten? En hoe heb je dat opgelost?
Vreemdquote:
Waar?quote:Op zondag 14 november 2010 13:44 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Vreemd, maar in die zin zitten sowieso fouten
.
Welke fout(en) zitten er dan in deze zin? Zomers mag volgens het woordenboek als 's zomers óf zomers geschreven worden.quote:Op zondag 14 november 2010 13:44 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Vreemd, maar in die zin zitten sowieso fouten
.
Zomers betekent: 'Het is het een lekker zomers weertje.'quote:Op dinsdag 16 november 2010 10:32 schreef knorretje123 het volgende:
[..]
Welke fout(en) zitten er dan in deze zin? Zomers mag volgens het woordenboek als 's zomers óf zomers geschreven worden.
Ik had 26/29... maar snap niet wat ik fout heb
Nee:quote:Op dinsdag 16 november 2010 14:51 schreef Bleie het volgende:
Maar volgens Van Dale betekent 'zomers' ook 'in de zomer'. Vreemd.
Ja, van mistluiers dacht ik eigenlijk ook dat het misschien wel een typefout was haha.quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:14 schreef Biancavia het volgende:
Ja, ochtendgloren sowieso. En dan die mistluiers. Ik nam aan dat dat mistsluiers moest zijn, maar dat leek meer een typefout dan een spelfout.
En ik dacht 'gestres', omdat het ook gestrest is, maar daar twijfel ik nu wel heel erg over...
Het is dus wel goed.quote:II bijw. van tijd
1 in de zomer
1 zomers gaan we naar zee
Vreemd! Ik zou het echt nooit zo gebruikt hebben.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:44 schreef Bleie het volgende:
Zomers in Van Dale (2005):
[..]
Het is dus wel goed.
http://www.onzetaal.nl/advies/zomers.phpquote:Zomers?
[?]Wat is juist: 'Hij gaat zomers altijd naar het strand' of 'Hij gaat 's zomers altijd naar het strand'?
[!]Bij zomers geven de woordenboeken twee betekenissen: 'in de zomer (= 's zomers)' en 'van de aard van, als in de zomer'. De 's in 's zomers kon gemakkelijk verdwijnen doordat de s voor een z niet hoorbaar is. Het Prisma Stijlboek keurt 's zomers om deze reden af, maar dat lijkt ons wat al te streng; de meeste woordenboeken vermelden naast zomers ook 's zomers.
De zin Hij gaat zomers naar het strand kan op twee manieren geïnterpreteerd worden: Hij gaat in de zomer naar het strand én Hij gaat zomers gekleed naar het strand. Meestal zal uit de context wel blijken welke interpretatie bedoeld is. Maar als u bang bent voor verwarring, kunt u het best de 's schrijven als u `in de zomer' bedoelt. Dus: 'Hij gaat 's zomers altijd naar het strand', en 'Jij ziet er zomers uit vandaag!'
In 's winters, 's morgens en 's nachts blijft de 's staan; in dinsdags, donderdags en vrijdags is hij verdwenen, omdat de klankcombinaties s-d en s-v niet goed uitspreekbaar zijn.
Zal wel zijn om verspreiding van de goede antwoorden te voorkomen. Zo hou je de wedstrijd nog enigzins zuiver (voor hoever dat mogelijk is, natuurlijk, als iedereen vanalles op kan zoeken bij Van Dale en Onze Taal).quote:Op woensdag 17 november 2010 11:15 schreef Bleie het volgende:
Wel jammer dat ze na het invullen op de site niet aangeven wat je fout had.
Oh superquote:Op maandag 29 november 2010 18:43 schreef Frollo het volgende:
Ben vanmiddag gebeld door iemand van de productie. Ik ga naar Den Haag!
quote:Op maandag 29 november 2010 18:43 schreef Frollo het volgende:
Weet ik niet meer.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:05 schreef Biancavia het volgende:
En wat had jij ingevuld bij die fouten waar we hierboven niet uitkwamen?
*nog jaloerserder*quote:Op dinsdag 30 november 2010 12:16 schreef Bleie het volgende:
Wow, ik mag ook meedoen. Had ik helemaal niet op gerekend. Volgens de site had ik twee fout geloof ik, maar de redacteur zei 1 fout. Ik had in elk geval die 'zomers', maar wat ik verder had? Geen idee meer.
Had je 0 fout?quote:Op maandag 29 november 2010 18:43 schreef Frollo het volgende:
Nou, ik hou wel mijn hart vast. Thuis doe ik het nooit zo heel goed eigenlijk.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:26 schreef Frollo het volgende:
Wat leuk, Bleie, gefeliciteerd!
We houden de eer van FOK! hoog hè.
Wel opvallend dat jij ook 1 fout minder bleek te hebben dan de site aanvankelijk zei. Er moet dus echt iets misgegaan zijn met de opgave.
Das de tekst waar de Leidraad op gebaseerd is. Staat hier als pdf. Wel redelijk taalkundig, maar er staat nog weleens iets in wat niet in de Leidraad terecht is gekomen.quote:
Nee hoor, gewoon lekker hier verder. Ik heb een TT-wijzigingsaanvraag neergelegd bij het bevoegd gezag.quote:Op woensdag 15 december 2010 11:34 schreef Bleie het volgende:
Vanavond is de uitzending! Wie schrijft er mee?
Of moet daar maar een nieuw topic voor komen?
En dat verzoek is gehonoreerd!quote:Op woensdag 15 december 2010 11:53 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon lekker hier verder. Ik heb een TT-wijzigingsaanvraag neergelegd bij het bevoegd gezag.
Ik ook... mijn vriend is frans en beweert ook dat het met een z is. Ze bedoelen hier misschien iets anders?quote:Op woensdag 15 december 2010 21:50 schreef pyl het volgende:
Ik zou toch zweren dat het laissez-faire moet zijn, ipv laisser faire. Enfin.
Mijn tekst bevat 21 fouten.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:30 schreef erikkll het volgende:
Kakofonie
De tijden zijn in zoverre interessant dat ze kakofonisch zijn; je moet bij wijlen je oren dichtstoppen tegen het tenhemelschrijende geblabla van de Moëtziens van de eeuwige vergelding in het ene oor en dat van de filistijnen van het geperoxideerde ressentiment in het andere. Geüpgradede hoekse en kabeljauwse twisten: de shoarmabakkers versus de aardappeleters, allen met vuvuzela's bewapend; hun zuurstofarme hersentjes verkleinen je wereld en brengen haar binnen de afrastering van hun woestijngod of hun karikaturale weergave van joods-christelijke axioma's en verlichtingsidealen. Die
boe-roepers nemen het licht juist weg met hun stijlmiddelen van de provocatie en de daarbij behorende inflatoire hyperbolen, terwijl de man in het midden, de verdediger van de orde, mijmert over een vreedzame stadssamenleving zoals bijvoorbeeld het
oost-Gallisische lemberg eens was. Lemberg, dat multinationale en multilinguïstische hapsburgse babylon, die co-existentie van Asjkenazien, Roetenen, Polen, Duitsers, Armeniërs - door-en-door tolerant uit noodzaak en goede wil, laissez-faire opgetuigd met een civilisatorische missie en een architectonisch mozaïek van gotiek,
neo-klassicisme en art decor. Nochtans werden de tijden ook toentertijd interessant en viel de stad achtereenvolgens toe aan het gerestaureerde Polen, nazi-Duitsland en de Sovjetunie - haar namen waren Lemberg, Levof en Levuuf, de Polen en Armeniërs waren verdreven en de Joden uitgeroeid. Hun huizen werden nu bewoond door Oekraïners; enigszins beduusd namen zij die verrukkelijke, lege stad in. Lemberg werd het failliet van de vroegtwintigste-eeuwse multiculturaliteit; alleen zijn begraafplaatsen spreken nog in vele talen. Wie zullen straks de halflege flatwijken van Amsterdam, Culemborg danwel Gouda innemen als hun bewoners zijn verjaagd door de dompteurs van de timotische woede, wier dromen de nachtmerries van de eerste-, tweede- en derdegeneratie allochtonen zijn? Opzichtig negeren zij die wet van consciëntieus bestuur die door het taoïsme wordt gepostuleerd: regeer de staat zoals je een klein visje bakt (behoedzaam).
Mijn tekst
Volgens mij maximaal 4 per woord fout?quote:Op woensdag 15 december 2010 21:55 schreef WheeleE het volgende:
Heb ik het nu goed gehoord dat er per woord maximaal 2 fouten gerekend werden, oneacht hoe fout je het schreef?
Heb ik ook altijd gedacht, ja. En toentertijd wist ik ook niet.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:50 schreef pyl het volgende:
Ik zou toch zweren dat het laissez-faire moet zijn, ipv laisser faire. Enfin.
Toen die schrijveer het voor het eerst voorlas, zei hij overduidelijk toenTertijd.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:05 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Heb ik ook altijd gedacht, ja. En toentertijd wist ik ook niet.
Dat was een draak ja. Wie heeft er nou ooit gehoord van Roethenen en Asjkenazim?quote:Op woensdag 15 december 2010 22:05 schreef Yvonnetje het volgende:
Pfft, het was me het dictee wel...
31 fout, met als toppunt zin 4 met wel 10 fouten!
Omdat het echt een begrip is, ipv gewoon allochtonen van de derde generatie. Ja, dit is een kutuitleg, het is echt heel erg een nuance/gevoel en moeilijk in woorden te vatten.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:59 schreef Njosnavelin het volgende:
Ik begrijp niet waarom derdegeneratieallochtonen aan elkaar moet? Ziet er heel raar uit imo
Asjkenazim zijn Joden uit Oost-Europa. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de sefardische Joden uit het Middellandse Zeegebied. *nerd* (ik had het wel als Ashkenazim geschreven, ben verengelst.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:08 schreef WheeleE het volgende:
[..]
Dat was een draak ja. Wie heeft er nou ooit gehoord van Roethenen en Asjkenazim?
Die had ik ook fout jaquote:Op woensdag 15 december 2010 22:08 schreef WheeleE het volgende:
[..]
Dat was een draak ja. Wie heeft er nou ooit gehoord van Roethenen en Asjkenazim?
Ik, maar ik ben dan ook Joods.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:08 schreef WheeleE het volgende:
En Marijke Helwegen?quote:Op woensdag 15 december 2010 22:10 schreef golfer het volgende:
Hoeveel fouten zou Ben Cramer hebben gemaakt?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Het enige wat zij juist kan spellen is botox.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:11 schreef Yvonnetje het volgende:
[..]
En Marijke Helwegen?
Worden de scores van de bn'ers eigenlijk nog ergens vermeld?
Ik dus ook!.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:11 schreef TNA het volgende:
Wel een leuk dictee, was alleen overtuigd van laissez-faire?
Ja, 2 fouten...quote:Op woensdag 15 december 2010 22:13 schreef TNA het volgende:
Telt 'Art Deco' nou als twee fouten? Dat zou ik wel wat flauw vindenIk heb het fout geschreven omdat ik er nota bene gisteren nog over heb gelezen, maar dan in het Engels
Oh...ik had er ook een h bij. En Roetenen. Eigenlijk vind ik 10 fout in die zin nog best aardigquote:Op woensdag 15 december 2010 22:10 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Asjkenazim zijn Joden uit Oost-Europa. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de sefardische Joden uit het Middellandse Zeegebied. *nerd* (ik had het wel als Ashkenazim geschreven, ben verengelst.)
Nee, de plaatsnamen werden niet als fout gerekend, dus ook niet die Poolse.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:15 schreef Quyxz_ het volgende:
Werd bijvoorbeeld het fout spellen van Culemborg als fout gerekend?
Dat staat toch niet in de Van Dale?
Nul.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:17 schreef 08gnoT. het volgende:
En Lwów en Lviv? Hoeveel fouten kon je daarin maken?
Geen dus.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:17 schreef 08gnoT. het volgende:
En Lwów en Lviv? Hoeveel fouten kon je daarin maken?
Zulke voorbeelden vind ik ook zo flauw. Als je in een bizar geval zou schrijven art Deco of Art deco, heb je minder fouten dan wanneer je consequent bent. Zelfde met die allochtonen. Als je bij de eerste het streepje niet plaatst, komt het er vanzelfsprekend bij het tweede ook niet. Dat zie ik als één fout. (Heb het overigens wel als twee gerekend, en in het totale woord dus vier stuks. Grmbl.)quote:Op woensdag 15 december 2010 22:13 schreef TNA het volgende:
Telt 'Art Deco' nou als twee fouten? Dat zou ik wel wat flauw vindenIk heb het fout geschreven omdat ik er nota bene gisteren nog over heb gelezen, maar dan in het Engels
Yep. Dank je.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:07 schreef 08gnoT. het volgende:
Was Frollo nou tweeds?Gefeliciteerd
![]()
Ik had het ook fout, ik had 'eerste, tweede en derde generatie allochtonen' (het werd ook met een verkeerde intonatie ook voorgelezen; de klemtoon lag op allochtonen, maar als hij op derde gelegen zou hebben, had je kunnen weten dat het een aaneengeschreven samenstelling was) en dat was 2 fouten volgens de jury.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:20 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Zulke voorbeelden vind ik ook zo flauw. Als je in een bizar geval zou schrijven art Deco of Art deco, heb je minder fouten dan wanneer je consequent bent. Zelfde met die allochtonen. Als je bij de eerste het streepje niet plaatst, komt het er vanzelfsprekend bij het tweede ook niet. Dat zie ik als één fout. (Heb het overigens wel als twee gerekend, en in het totale woord dus vier stuks. Grmbl.)
Nou!quote:Op woensdag 15 december 2010 22:25 schreef Bleie het volgende:
En natuurlijk nogmaals gefeliciteerd aan Frollo! Was leuk om terug te zien hè?
nee, da's niet goed. geüpgradede.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:27 schreef TNA het volgende:
Overigens: 'geupgradede', hoe fucking lelijk
Het moet dan ook 'geüpgradede' zijnquote:Op woensdag 15 december 2010 22:27 schreef TNA het volgende:
Overigens: 'geupgradede', hoe fucking lelijk
quote:Op woensdag 15 december 2010 22:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
nee, da's niet goed. geüpgradede.
Loop naar de FfFfilistijnen.quote:
'als ... zijnde' is ook geen goede constructie. "38 fouten als Belg" of "38 fouten, Belg zijnde".quote:
Was ook mijn redenatiequote:Op woensdag 15 december 2010 22:30 schreef Quyxz_ het volgende:
Maar als je het als het als bijvoegelijk naamwoord gebruikt, als in 'mijn geüpgradede computer,' dan moet je het toch zo makkelijk als kan spellen? Dan valt de laatste de dus weg?
Oh, dan heb ik 29 fout! (had dat als 4 fouten geteld)quote:Op woensdag 15 december 2010 22:26 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik had het ook fout, ik had 'eerste, tweede en derde generatie allochtonen' (het werd ook met een verkeerde intonatie ook voorgelezen; de klemtoon lag op allochtonen, maar als hij op derde gelegen zou hebben, had je kunnen weten dat het een aaneengeschreven samenstelling was) en dat was 2 fouten volgens de jury.
Wat een conscensis zeg.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:32 schreef Chowi het volgende:
Oké, ik ga het woord:
consencieus
concensieus
consentieus
conscienteus
CONSCIËNTIEUS
dus nooit meer verkeerd schrijven. Starting now..
Wat leuk, gefeliciteerd!quote:
Weet je zeker dat je niet 'constipatie' bedoelde?quote:Op woensdag 15 december 2010 22:37 schreef Quyxz_ het volgende:
Om mijn voorgaande 3 posts nog even uit te breiden, meld ik even dat ik het woord 'consternatie' bedoelde.
Dank je.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:38 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Wat leuk, gefeliciteerd!
Heb je nu een van Dale en pen gewonnen?
Wat suf dan dat ze op tv zeiden dat dit vier fouten waren. Ha, mijn foutenaantal daalt zienderogen.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:26 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik had het ook fout, ik had 'eerste, tweede en derde generatie allochtonen' (het werd ook met een verkeerde intonatie ook voorgelezen; de klemtoon lag op allochtonen, maar als hij op derde gelegen zou hebben, had je kunnen weten dat het een aaneengeschreven samenstelling was) en dat was 2 fouten volgens de jury.
Dacht ik ook.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:30 schreef Quyxz_ het volgende:
Maar als je het als het als bijvoegelijk naamwoord gebruikt, als in 'mijn geüpgradede computer,' dan moet je het toch zo makkelijk als kan spellen? Dan valt de laatste de dus weg?
Ik zou het gewoon uitleggen als: generatie en allochtonen zijn zelfstandige naamwoorden en vormen een samenstelling. De rangtelwoorden komen er aan vast, aangezien die slaan op het eerste deel van de samenstelling in plaats van het tweede.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:09 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Omdat het echt een begrip is, ipv gewoon allochtonen van de derde generatie. Ja, dit is een kutuitleg, het is echt heel erg een nuance/gevoel en moeilijk in woorden te vatten.
Ik vind haar altijd vervelend voorlezen! Ook niet goed articuleren en klinkers totaal anders uitspreken. Belgisch of niet, 't lijkt wel of ze het soms expres doet.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:52 schreef Maravilla het volgende:
34 fout. Ben ik niet ontevreden mee.Vond alleen wel dat de Vlaamse mevrouw af en toe wat snel voorlas, in ieder geval sneller dan Philip.
Nee dus, maar het is wel bijzonder treurig als je Culemborg niet kunt spellen.quote:Werd bijvoorbeeld het fout spellen van Culemborg als fout gerekend?
Dat staat toch niet in de Van Dale?
Maar het verschil gaat meer om wanneer het derdegeneratieallochtonen is en derde generatie allochtonen (dat in een andere context ook correct kan zijn).quote:Op woensdag 15 december 2010 22:50 schreef Dastan het volgende:
[..]
Ik zou het gewoon uitleggen als: generatie en allochtonen zijn zelfstandige naamwoorden en vormen een samenstelling. De rangtelwoorden komen er aan vast, aangezien die slaan op het eerste deel van de samenstelling in plaats van het tweede.
Inderdaad ja, vooral veel te snel. Maar dat doet ze elk jaar wel, meestal zegt er wel iemand iets van.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:56 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Ik vind haar altijd vervelend voorlezen! Ook niet goed articuleren en klinkers totaal anders uitspreken. Belgisch of niet, 't lijkt wel of ze het soms expres doet.
Vond het wel een erg leuk dictee dit jaar; bij de eerste lezing volgde ik er geen reet van, maar het bleek eenvoudiger dan ik dacht!quote:laisser faire: twee woorden en met -er in het eerste woord (hoewel in het Frans de gebiedende wijs laissez logischer is);
Dat had ik ook! Ik dacht echt gelijk; wow, dit wordt het moeilijkste dictee ooit. Maar 't viel dus wel mee.quote:Op woensdag 15 december 2010 23:27 schreef InTrePidIvity het volgende:
Vond het wel een erg leuk dictee dit jaar; bij de eerste lezing volgde ik er geen reet van, maar het bleek eenvoudiger dan ik dacht!
Zin 1:quote:
Dimotische? Je verstond serieus een D in plaats van een T?quote:Op donderdag 16 december 2010 03:55 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zin 1:
bij wijlen (1)
ten hemel schreiende (1)
Zin 2:
Twisten (1)
Zin 4:
Rhoetenen (2)
laissez faire (1)
Zin 5:
Nazi-Duitsland (1)
Zin 6:
Oekraïeners (1)
Zin 7:
dimotische (2)
eerste , tweede en derde generatie allochtonen (2)
(onderstrepingen heb ik precies overgenomen zoals ik ze in mijn nagekeken dictee aantrof)
ook gek dat dat dan maar 2 fouten zijn. Ik had timotische, ook 2 fouten.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:34 schreef Chowi het volgende:
[..]
Dimotische? Je verstond serieus een D in plaats van een T?. Dat kan ik me nou echt niet voorstellen. Ik ken het woord zelf ook niet, maar had het voor de rest gewoon geschreven zoals ik het hoorde (was dus ook fout
).
Voor de rest echt super gedaan! Sowieso dat je het gehaald hebt om daar te zitten. Doe ik je niet na..
Neem aan het maximale per woord, 2 of bij uitzondering 4 dus.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:53 schreef Qebbel het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je een moeilijk woord gewoon helemaal niet opschrijft? Krijg je dan maar 1 fout? Eigenlijk best lullig dan, want dan kan je dat beter doen, als je een woord niet kent, dan 4 fouten riskeren. Of hebben ze daar iets tegen bedacht?
Serieus.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:34 schreef Chowi het volgende:
[..]
Dimotische? Je verstond serieus een D in plaats van een T?. Dat kan ik me nou echt niet voorstellen.
Tnx.quote:Voor de rest echt super gedaan! Sowieso dat je het gehaald hebt om daar te zitten. Doe ik je niet na..
Beats me!quote:Op donderdag 16 december 2010 12:02 schreef Bleie het volgende:
Hm, dan hebben ze een paar keer wel raar geteld Frollo (niet om iets aan jouw prestatie af te doen hoor), maar waarom is 'ten hemel schreiende' maar 1 fout?
Ik denk omdat de th als één letter wordt beschouwd. Komt immers van de Griekse thèta.quote:En dimotische ipv thymotische maar 2?
De Volkskrant - Groot Dicteequote:De volgende personen hebben de voorronde foutloos dan wel met 1 fout afgerond, daarmee hebben zij een finale plaats voor het Groot Dictee der Nederlandse Taal verworven.
[...]
Naast deze selectie, gaan ook de volgende BN'ers en BV'ers in de Eerste Kamer banken plaats nemen.
Omfg, dat is wel heel slecht.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:12 schreef Dastan het volgende:
Weet iemand waar de antwoorden van de voorronde te vinden zijn? Ik heb ze op de website van de Volkskrant niet kunnen vinden.
NB:
[..]
De Volkskrant - Groot Dictee
Mijn God, juist dit onderwerp zou de journalist moeten dwingen zijn stuk twintig maal na te kijken.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:12 schreef Dastan het volgende:
Weet iemand waar de antwoorden van de voorronde te vinden zijn? Ik heb ze op de website van de Volkskrant niet kunnen vinden.
NB:
[..]
De Volkskrant - Groot Dictee
Ah bedankt.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:32 schreef Frollo het volgende:
Nee, sorry, het is Eerste Kamerbanken.
Zie http://woordenlijst.org/leidraad/6/7/ uitzondering (3).
Klopt, dat is veranderd in de laatste aanpassing van de spelling een paar jaar geleden, daarvoor was het Eerste-Kamerbanken.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:32 schreef Frollo het volgende:
Nee, sorry, het is Eerste Kamerbanken.
Zie http://woordenlijst.org/leidraad/6/7/ uitzondering (3).
O ja, ik zat me al af te vragen of dat nou sinds 1995 of sinds 2005 is.quote:Op donderdag 16 december 2010 15:10 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt, dat is veranderd in de laatste aanpassing van de spelling een paar jaar geleden, daarvoor was het Eerste-Kamerbanken.
Ik 25, mijn moeder 24 en mijn broer 23 fouten.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:38 schreef DiegoRibasdaCunha het volgende:
Ik doe thuis mee samen met m'n broer en moeder, ik ben bang dat ik veel te veel fouten ga maken.
Van Onze Taal mag het wel: http://www.onzetaal.nl/advies/eeuwse.phpquote:Op donderdag 16 december 2010 18:47 schreef 08gnoT. het volgende:
Oh, ik had trouwens 20e-eeuwse in plaats van twintigste-eeuwse. Is dat nou ook fout? Ik dacht, getallen tót 20 worden in letters geschreven, dus hierbij zijn cijfers ook goed. Maar misschien moeten cijfers sowieso voluit geschreven worden bij het Dictee?
Volgens mij worden getallen tot en mét twintig uitgeschreven. Zo doen we het in elk geval op de uitgeverij waar ik werk. Twintig is immers een prima leesbaar woord. Pas vanaf eenentwintig wordt het te langdradig. En ik denk idd dat je cijfers sowieso uit moet schrijven bij het Dictee.quote:Op donderdag 16 december 2010 18:47 schreef 08gnoT. het volgende:
Oh, ik had trouwens 20e-eeuwse in plaats van twintigste-eeuwse. Is dat nou ook fout? Ik dacht, getallen tót 20 worden in letters geschreven, dus hierbij zijn cijfers ook goed. Maar misschien moeten cijfers sowieso voluit geschreven worden bij het Dictee?
Ja, precies.quote:Op donderdag 16 december 2010 18:50 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Van Onze Taal mag het wel: http://www.onzetaal.nl/advies/eeuwse.php
Ik heb ooit geleerd dat je getallen t/m drie lettergrepen uitschrijft, maar dat komt praktisch op hetzelfde neer.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:59 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Volgens mij worden getallen tot en mét twintig uitgeschreven. Zo doen we het in elk geval op de uitgeverij waar ik werk. Twintig is immers een prima leesbaar woord. Pas vanaf eenentwintig wordt het te langdradig. En ik denk idd dat je cijfers sowieso uit moet schrijven bij het Dictee.
En de mededeling "25 fout"quote:Op donderdag 16 december 2010 20:43 schreef Chowi het volgende:
Maar goed. Ongeacht de officiële regeltjes is het eigenlijk ongebruikelijk om cijfers in een dictee te gebruiken, met uitzondering van in de kantlijn dan.
Volgens mij is er geen duidelijke regel, maar zijn er meer adviezen. Feit is wel dat bij het lezen van een cijfer (1, 12, 33) je oog naar dat cijfer getrokken wordt. Het valt op in een zin. En vaak wil je dat niet. Leeftijden worden wel altijd in getalvorm geschreven. Maar als je iets wil zeggen als "Die trap heeft dertien treden" kun je het prima uitschrijven.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:57 schreef Jabberwocky het volgende:
Alle tientallen moeten toch voluit? Dus ook dertig, veertig, vijftig enzovoorts. Alleen alles daar tussen niet. Althans, dat dacht ik altijd, misschien heb ik het fout.
http://grootdictee.nps.nl/page/nieuwsquote:Op donderdag 16 december 2010 20:48 schreef tong80 het volgende:
Zonder het topic helemaal te moeten doorspitten. Wat waren de resultaten van de BNers en hoeveel fouten had de winnaar
Maar het betreft hier geen getal, het betreft hier de aanduiding van een tijdperk.quote:Op donderdag 16 december 2010 18:47 schreef 08gnoT. het volgende:
Duidelijk. Les voor de volgende keer, danquote:Op vrijdag 17 december 2010 09:15 schreef Bleie het volgende:
In het Groot Dictee mogen getallen niet als cijfers worden geschreven, dat zou te makkelijk zijn... In het normale leven mag je rustig vroeg-20e-eeuwse schrijven. Verder zijn er geen vaste regels voor het schrijven van cijfers of woorden bij getallen, maar conventies. Die staan o.a. op de site van Onze Taal, die hier al genoemd is, en in boeken als Schrijfwijzer, Taal-top-100 en Vraagbaak Nederlands.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |