abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89794299
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 01:14 schreef popolon het volgende:
Ik drink 't gewoon op. :')
Dat is inderdaad een van de cruciale vereisten bij het aanleggen van een wijnvoorraad: meer kopen dan je op drinkt.
  zaterdag 11 december 2010 @ 07:42:35 #152
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89794584
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 december 2010 04:29 schreef devzero het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een van de cruciale vereisten bij het aanleggen van een wijnvoorraad: meer kopen dan je op drinkt.
LOL het is natuurlijk helemaal een kunst om een jonge wijn te kopen voor een koopje en daar de potentie van in te zien,zodat je er na 10 jaar een prachtige fles wijn aan over hebt gehouden.... die gave heb ik zelf nog niet
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 11 december 2010 @ 08:57:35 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_89794826
het is vooral een kwestie van willen investeren, koop wijn met potentie met dozen tegelijk en leg ze in de kelder, en koop drinkwijn met dozen en leg ze ook in de kelder, drink alleen de drinkwijn.
Vergeet dat je het in huis hebt.
Loop na jaren weer eens de kelder in
:+
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_89795199
Ik wil graag een goede fles wijn in een winkel uit de schappen kunnen pakken of een lekkere fles van een wijnkaart in een restaurant kunnen uitkiezen zonder hulp. Nu zat ik te denken of een wijncursus misschien niet wat is. Iemand hier ervaring mee?
  zaterdag 11 december 2010 @ 10:04:49 #155
45206 Pietverdriet
pi_89795357
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 09:50 schreef FigureBirdStars het volgende:
Ik wil graag een goede fles wijn in een winkel uit de schappen kunnen pakken of een lekkere fles van een wijnkaart in een restaurant kunnen uitkiezen zonder hulp. Nu zat ik te denken of een wijncursus misschien niet wat is. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het zelf gedaan door veel boeken er over te lezen, en vooral veel wijn te drinken en te proeven. Een cursus is geen slecht idee, dan leer je waarschijnlijk veel sneller van de cursusgever dat wat je anders jaren over doet zelf achter te komen. Veel toprestaurants geven wijncursussen, zou zelf voor zoiets kiezen ipv een slijter die een cursus geeft als een soort verkooppresentatie.
pi_89809052
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 07:42 schreef rechtsedirecte het volgende:
LOL het is natuurlijk helemaal een kunst om een jonge wijn te kopen voor een koopje en daar de potentie van in te zien,zodat je er na 10 jaar een prachtige fles wijn aan over hebt gehouden.... die gave heb ik zelf nog niet
Na verloop van tijd proef je wel een beetje of een wijn de tand der tijd kan doorstaan. Overmatige fruitbommen zijn na een paar jaar hun kracht wel kwijt. En daarnaast heb je nog het probleem met goede opslag en als die niet optimaal is, dan kun je het na 10 jaar ook wel schudden (zeker als je het als investering gaat doen). Mijn keldertje schommelt tussen de 18C in de zomer en 10C in de winter, dus ik houd het bij die 10 jaar.
pi_89812277
Gebruikt er hier iemand cellartracker voor het bijhouden van zijn collectie?
  zondag 12 december 2010 @ 09:45:41 #158
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89825716
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 december 2010 20:02 schreef devzero het volgende:
Gebruikt er hier iemand cellartracker voor het bijhouden van zijn collectie?
Nee, vertel....
Zijn er hier ook mensen die bijhouden wat ze gedronken hebben op een of ander manier voor een herhalingsaankoop?
  zondag 12 december 2010 @ 09:50:20 #159
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89825758
Vandaag met mijn broer, die hier op vakantie is, een wijngaard , Chard Farm, bezocht en na een proeverij een heerlijke Sauvignon Blanc en Pinot Noir gekocht.
Piet had me ook een andere boutique wijngaard aangeraden in de buurt van Queenstown maar deze is echter alleen te bezoeken op afspraak en daardoor gesloten maar "wat in een goed vat zit...."
  zondag 12 december 2010 @ 10:42:20 #160
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89826409
Ik ben een grote fan van Italiaanse dessertwijnen. Heb net een doosje Barolo uit 2000 binnengekregen en ook een doosje Passito di Pantelleria uit 2004. Iemand bekend met deze twee?
No bad soldiers under a good leader
  zondag 12 december 2010 @ 11:13:47 #161
45206 Pietverdriet
pi_89826822
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:42 schreef Rbhp het volgende:
Ik ben een grote fan van Italiaanse dessertwijnen. Heb net een doosje Barolo uit 2000 binnengekregen en ook een doosje Passito di Pantelleria uit 2004. Iemand bekend met deze twee?
Barolo is een wijnbouw gebied met een grote naam. Wordt van de Nebbiolo druif gemaakt. Veel tannine dus moet lang rijpen. 2000 is een uitzonderlijk goed jaar. Is geen desertwijn, maar een zware rode wijn.
Passito di Pantelleria is een zoete wijn, behorend tot de stro wijnen, worden van gedroogde druiven gemaakt. Hij wordt echter vaak met extra alcohol bijgevuld en dan is het een likeurwijn (net als bv port). Pantelleria is een klein eilandje in de middellandse zee. Heb daar hele goede van gedronken.
Wat heb je er voor betaald?
  zondag 12 december 2010 @ 13:06:25 #162
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89830016
Barolo is wel erg zoet.
Dus beide zijn geen desertwijnen? Ik dronk ze pas bij het desert. Waarbij kan je ze nog meer drinken?

Anyway, heb ze beide ooit in een restaurant gedronken, werd voor 18 euro per glas verkocht. Vriend van me die uit Sinalunga komt en goed bekend is in de wereld der wijnen regelt elke keer cases voor me. Deze keer werd het weer tijd voor deze twee wijnen.

Heb voor de Barolo 350 euro betaald voor 12 en voor de Pantelleria 290 euro per case.
pi_89830419
Is die Barolo wit of rood?

Ik heb gister bij een proeverij een Barolo van 10 piek geproefd. Dat was niet eens een drama, gewen grote wijn maar nog behoorlijk wat smaak.
Aldus.
  zondag 12 december 2010 @ 13:51:08 #164
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89831522
Rood, Barolo Chinato.
pi_89836188
Kende het niet. Lijkt wel een soort van Glühwein. Lijkt me erg lekker overigens:

Barolo Chinato
In the Piedmont region, old Barolo wine is used to make an after-dinner digestif known as Barolo Chinato. The bark from the local cinchona tree is steeped in Barolo and then flavored with a variety of ingredients, depending on the producer's unique recipe. Some common ingredients of Barolo Chinato include cinnamon, coriander, iris flowers, mint and vanilla. The result beverage is very aromatic and smooth
Aldus.
  zondag 12 december 2010 @ 16:59:14 #166
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89838206
En elke fles is verschillend omdat de ingredienten anders zijn, er worden ook maar een beperkt aantal flessen geproduceerd per jaar.
  zondag 12 december 2010 @ 19:35:10 #167
45206 Pietverdriet
pi_89843797
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:51 schreef Rbhp het volgende:
Rood, Barolo Chinato.
Aha.
Das heel wat anders dan wat ik dacht
  zondag 12 december 2010 @ 20:31:39 #168
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_89846212
Tijdens mijn bezoek aan Chard Farm gister werd me ook verteld door de cellar door manager dat er Rieslings zijn die je met gemak zo'n 25 jaar kunt bewaren...weer wat geleerd, ik was altijd van mening dat ze na zo'n jaar of 6 toch wel minder werden maar hij had het er over dat hij kort geleden nog een Riesling had gehad van 20 jaar oud die nog niet eens aan zijn top was.
pi_89846405
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
Tijdens mijn bezoek aan Chard Farm gister werd me ook verteld door de cellar door manager dat er Rieslings zijn die je met gemak zo'n 25 jaar kunt bewaren...weer wat geleerd, ik was altijd van mening dat ze na zo'n jaar of 6 toch wel minder werden maar hij had het er over dat hij kort geleden nog een Riesling had gehad van 20 jaar oud die nog niet eens aan zijn top was.
mag je mij vertellen welke, want ik heb ze nog nooit gezien :P

vandaag flesje poully fuisse van Merlin gekocht, voor onder de kerstboom :P

mooie ronde volle fuisse :9

/edit deze dus

[ Bericht 9% gewijzigd door Ferdii op 12-12-2010 20:43:15 ]
hardcoholic
  zondag 12 december 2010 @ 20:41:18 #170
45206 Pietverdriet
pi_89846762
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:31 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik heb in NZ ook flink wat Rieslings gedronken, maar ze maken er in NZ nooit schuimwijn van, en dat vind ik nu juist de lekkerste bewerking van Riesling. Vertelde dat aan een aantal wijnboeren die daar idd wel wat in zagen.
Ook op het idee van trester of pomance (Grappa is bv een trester) waren ze nog niet gekomen, hun vertellende dat het in Europa ondertussen een trend aan het worden is en er steeds betere kwaliteit komt uit italie de laatste 10 jaar zag ik ze begonnen na te denken.
Een Trester of Pomace is de resten van het wijnmaken (schillen, pitten) waar een rest alcohol in zit te branden en dat in houten vaten laten rijpen.
Dan krijg je een, als je het goed maakt, erg lekkere sterke drank. Tresterbrand (Duitsland), Grappa (Italie) en Marc (Frankrijk) zijn intussen van een niveau wat de beste cognacs naar de kroon steekt. Persoonlijk drink ik het liever dan Cognac.
Als jij nog een markt zoekt, dan zou ik me daar eens in verdiepen.
  zondag 12 december 2010 @ 20:43:34 #171
45206 Pietverdriet
pi_89846881
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:35 schreef Ferdii het volgende:

[..]

mag je mij vertellen welke, want ik heb ze nog nooit gezien :P

vandaag flesje poully fuisse van Merlin gekocht, voor onder de kerstboom :P

mooie ronde volle fuisse :9
Pouilly-Fuissé bedoel je denk ik?
pi_89849627
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pouilly-Fuissé bedoel je denk ik?
typotje ja :P
hardcoholic
  maandag 13 december 2010 @ 17:02:01 #173
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_89879886
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aha.
Das heel wat anders dan wat ik dacht
My bad, had wat duidelijker moeten zijn. Gisteren nog wat wijn gehaald, vertel er later over.
pi_89882673
Barolo (met Barbaresco) is imo de beste italiaanse wijn die er is en dan maken ze er een veredelde gluhwein van? Neem dan gewoon de restanten nebbiolo druiven en brouw daar een prutje van. Het zal vast wel goed smaken, maar het klinkt als de truffel hamburger van Bouloud.
  maandag 13 december 2010 @ 18:40:18 #175
45206 Pietverdriet
pi_89883412
quote:
5s.gif Op maandag 13 december 2010 18:20 schreef devzero het volgende:
Barolo (met Barbaresco) is imo de beste italiaanse wijn die er is en dan maken ze er een veredelde gluhwein van? Neem dan gewoon de restanten nebbiolo druiven en brouw daar een prutje van. Het zal vast wel goed smaken, maar het klinkt als de truffel hamburger van Bouloud.
Het (Barolo) is een streek waar de beste Italiaanse wijn vandaan komt, maar dat betekend niet dat er geen mindere wijn vandaan komt.
pi_89886666
Ja, maar dat wordt dan als 'generic' piedmont wijn verkocht. Het kan dat dit van mindere jaren wordt gemaakt. Ach, als mensen het lekker vinden en er een flinke prijs voor willen betalen, wie ben ik dan om daar kritiek op te leveren.
  maandag 13 december 2010 @ 19:54:14 #177
45206 Pietverdriet
pi_89887119
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 19:45 schreef devzero het volgende:
Ja, maar dat wordt dan als 'generic' piedmont wijn verkocht. Het kan dat dit van mindere jaren wordt gemaakt. Ach, als mensen het lekker vinden en er een flinke prijs voor willen betalen, wie ben ik dan om daar kritiek op te leveren.
trouwens niets mis met een goed glas gluhwein, denk dat ik mezelf er eentje ga maken van een goede rode wijn, met een scheut grand marnier erin.
Gluhwein heeft een slechte naam door al het bocht wat er op kerstmarkten wordt verkocht, maar na net een half uur door de sneeuw te hebben gelopen heb ik er zowaar trek in.
pi_89887288
Barolo Chinato heeft wel een DOCG stempel, dus rommel is het niet. Het is ook heel wat anders dan Glühwein.
Aldus.
pi_89887314
En er is niets mis met een glas glühwein inderdaad.
Aldus.
  maandag 13 december 2010 @ 20:04:45 #180
45206 Pietverdriet
pi_89887764
quote:
14s.gif Op maandag 13 december 2010 19:57 schreef Z het volgende:
En er is niets mis met een glas glühwein inderdaad.
Maak er eentje van Rioja Epulum - Gran Reserva 2002 (de minste rode wijn die ik in huis heb) stokje kaneel erin, paar suikerklontjes en een scheut grand marnier.
Hips
pi_89898250
Misschien dat ik nog nooit goede Gluhwein heb gehad, tijd om eens een recept op te zoeken. Tenslotte zijn de citroenen aan de boom in mijn tuin net rijp, dus daar moet ook wat mee gedaan worden :)
  vrijdag 17 december 2010 @ 09:02:25 #182
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90031592
Te Mata Bullnose Syrah 2004
almost heaven....woorden schieten me bijna te kort om deze wijn te beschrijven, absoluut top en puur, puur genieten.
een paar maanden terug gekocht vanwege het bezoek van mijn broer die ook een goed glas wijn kan waarderen en elke dollar waard die ik er voor betaald heb.
pi_90031968
Wij hebben gisteren onze laatste Oude Wellington shiraz 2005 opgedronken, die was ook heerlijk op dronk inmiddels. Jammer dattie niet meer te krijgen is.. :{

Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 17 december 2010 @ 09:33:08 #184
45206 Pietverdriet
pi_90032059
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 09:28 schreef fruityloop het volgende:
Wij hebben gisteren onze laatste Oude Wellington shiraz 2005 opgedronken, die was ook heerlijk op dronk inmiddels. Jammer dattie niet meer te krijgen is.. :{

[ afbeelding ]
In ZA nog te bestellen
http://www.shopmania.co.z(...)-of-12~p-577376.html
pi_90043163
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In ZA nog te bestellen
http://www.shopmania.co.z(...)-of-12~p-577376.html
Ik zag het ja, maar het is ook leuk om eens wat anders te kopen. (wat niet zover weg hoeft te komen)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 17 december 2010 @ 14:21:01 #186
45206 Pietverdriet
pi_90043264
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 14:18 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ik zag het ja, maar het is ook leuk om eens wat anders te kopen. (wat niet zover weg hoeft te komen)
euh, die vorige oude wellington kwam ook uit ZA?
Maar als je eens NL witte wijn wilt drinken
http://www.domeinhoftedieren.nl/
Aardige vent, lekkere wijnen
pi_90043472
:Y
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

euh, die vorige oude wellington kwam ook uit ZA?
Maar als je eens NL witte wijn wilt drinken
http://www.domeinhoftedieren.nl/
Aardige vent, lekkere wijnen
Jawel, maar die kochten we bij een lokale wijnhandel hier in Nederland, niet zelf bij de wijngaard in Zuid Afrika. Klinkt lekker die witte wijn, zal eens kijken. En nog 1 a 2 jaar, en de wijngaard van mijn nicht in Egypte (Friesland, niet in het midden oosten) is operationeel, dus dan hebben we familiewijnen.
  zaterdag 18 december 2010 @ 08:48:31 #188
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90077855

quote:
This wine is a deep ruby, almost purple in colour with a layered fragrant nose redolent of ripe plum and cassis with lifted vanilla, cedar and tabacco notes.

The palate has a rich velvet texture with excellent structure, ripe black fruits and cassis flavours with a long full finish. Great cellaring potential, for up to 10 years.
na de heerlijke syrah van gisteravond kon het vanavond alleen maar minder, maar met deze wijn werden we niet gelukkig niet teleurgesteld..prima wijn met een prachtige volle smaak.
pi_90112705

Ik ben niet zo'n hele grote fan van zoete witte wijnen, maar ik zeg geen nee tegen een mooie gebalanceerde duitse riesling of zoals vanavond deze sauternes als afsluiter van een maaltijd. Godendrank. (ik had de 2007 en niet de 2006 van het plaatje).

Met een winkelwaarde van $25 voor een 375ml fles kun je je afvragen of het waard is, maar ik zeg van wel.
pi_90137153
quote:
17s.gif Op zondag 19 december 2010 04:13 schreef devzero het volgende:
[ afbeelding ]
Ik ben niet zo'n hele grote fan van zoete witte wijnen, maar ik zeg geen nee tegen een mooie gebalanceerde duitse riesling of zoals vanavond deze sauternes als afsluiter van een maaltijd. Godendrank. (ik had de 2007 en niet de 2006 van het plaatje).

Met een winkelwaarde van $25 voor een 375ml fles kun je je afvragen of het waard is, maar ik zeg van wel.
probeer eens deze riesling te krijgen, is zeer mooi :) Op dit moment een van de tophuizen in duitsland. Deze riesling heeft tijdje geleden meegedaan met een wedstrijd in de elzas. gelukkig niet in de prijzen gevallen, anders was hij zeker richting de 40 euro gegaan. Nu nog beperkt te koop bij de makro voor ong. 12 euro. Is trouwens niet erg zoet, heel licht iets

verder zijn sauternes vaak leuke dessert wijnen. Probeer eens een chateau d'yquem :P
hardcoholic
pi_90142093
Feinherb heet dat, half zoet of beetje gekruid. Ik vind die zoete wijnen niet zo lekker (dessertwijnen wel), geef mij maar een droge Riesling. Als er op een fles wijn staat dat hij een prijs gewonnen heeft, laat ik hem meestal staan er zijn zoveel concours en er worden zoveel prijzen uitgedeeld ...
Aldus.
pi_90167720
Hoi kenners! Ik weet niets van wijn, dus ik zou heel graag tips van jullie willen krijgen voor bij deze twee gerechten (voor elk gerecht een andere wijn graag :)):

- Groene (waterkers-)poffertjes met gerookte wilde zalm en crème fraîche

- Taartje van zelfgemaakt bladerdeeg met cantherellen, ricotta, gruyere en een dot verse kervel en veldsla, en wat vijgen-balsamicostroop.

Alvast bedankt! O+

[ Bericht 13% gewijzigd door minilot op 20-12-2010 11:32:26 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_90167989
Wat dacht je van een Italiaanse Pinot Grigio? Die is niet al te vet/zwaar zoals sommige Chardonnay's dat wel kunnen zijn icm zalm.
pi_90168947
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 11:28 schreef fruityloop het volgende:
Wat dacht je van een Italiaanse Pinot Grigio? Die is niet al te vet/zwaar zoals sommige Chardonnay's dat wel kunnen zijn icm zalm.
Staat genoteerd! Dank!
pi_90171301
Mogen we mee eten?
Voor:
Dit is een uitstekende Pinot Grigio:
http://www.snooth.com/wine/alois-lageder-pinot-grigio-2007/
En Alois Lagerder maakt ook een heerlijk Cabernet die het prima zou doen bij je hoofd gerecht denk ik.
Aldus.
pi_90186449
Welke wijn te drinken bij tiramisu? Liefst iets onder de ¤15.
pi_90186725
waar kan ik ijswijn kopen?
pi_90186981
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 17:31 schreef MrRhodes het volgende:
Een beetje slijter heeft dat wel. Alles onder de 15/20 euro moet je wantrouwen.
Aldus.
pi_90187037
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 17:31 schreef MrRhodes het volgende:
De sligro heeft het sowieso, daar heb ik het ook eens gehaald.
pi_90187097
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 17:24 schreef FigureBirdStars het volgende:
Welke wijn te drinken bij tiramisu? Liefst iets onder de ¤15.
http://www.bythegrape.com/tiramisu

Een goede Moscato Dásti hoeft niet duur te zijn.
Aldus.
pi_90187107
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 17:38 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

De sligro heeft het sowieso, daar heb ik het ook eens gehaald.
Wantrouwen! :P
Aldus.
pi_90187627
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 11:21 schreef minilot het volgende:
- Taartje van zelfgemaakt bladerdeeg met cantherellen, ricotta, gruyere en een dot verse kervel en veldsla, en wat vijgen-balsamicostroop.
Ik zou zelf voor een gruner veltliner gaan, maar ik weet niet hoe makkelijk die in nederland te krijgen zijn. De vettigheid van de bladerdeeg, en de zoetigheid van de vijgen-balsamicastroop vragen om iets fris en licht zurig.
pi_90188274
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 11:21 schreef minilot het volgende:
Hoi kenners! Ik weet niets van wijn, dus ik zou heel graag tips van jullie willen krijgen voor bij deze twee gerechten (voor elk gerecht een andere wijn graag :)):

- Groene (waterkers-)poffertjes met gerookte wilde zalm en crème fraîche

Alvast bedankt! O+
rood of wit?

bij je zalm past beter een witte wijn, zoals hierboven vermeld is de pinot grigio van alois lagerder een erg leuke wijn. Te koop bij oa de makro (wel ff bellen met de vestiging, indien kleine vestiging zou het kunnen dat ie niet op voorraad is). Uit mijn hoofd is ie rond de 12 euro

Voor je hoofdgerecht is een Vacqueyras of Gigondas een prima keuze. (wel beide redelijk stevige rode wijnen). Indien je liever wat kruidiger hebt een spaanse wijn bv marqués de riscal.
hardcoholic
pi_90188338
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 20:55 schreef Z het volgende:
Feinherb heet dat, half zoet of beetje gekruid. Ik vind die zoete wijnen niet zo lekker (dessertwijnen wel), geef mij maar een droge Riesling. Als er op een fles wijn staat dat hij een prijs gewonnen heeft, laat ik hem meestal staan er zijn zoveel concours en er worden zoveel prijzen uitgedeeld ...
Een goede riesling is niet droog, eerder richting het zoete dan droog :{ Droog zijn enkel de goedkope 4-5 eurie rieslings
hardcoholic
  maandag 20 december 2010 @ 18:12:23 #205
45206 Pietverdriet
pi_90188509
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:08 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Een goede riesling is niet droog, eerder richting het zoete dan droog :{ Droog zijn enkel de goedkope 4-5 eurie rieslings
Nee, zeker niet, er zijn hele goede droge Rieslings en je kan er ook heerlijke sekt van maken
pi_90188599
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, zeker niet, er zijn hele goede droge Rieslings en je kan er ook heerlijke sekt van maken
van riesling kan je prima sekt maken idd, maar veel mensen hebben het idee dat een riesling een stokdroge wijn betreft met veel zuren. Iets wat dus veelal opgaat voor de goedkope rieslings. Een goede Riesling is uitgebalanceerd, niet te droog en zeker niet zuur.
hardcoholic
  maandag 20 december 2010 @ 18:14:49 #207
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_90188629
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:07 schreef Ferdii het volgende:

[..]

rood of wit?

bij je zalm past beter een witte wijn
Ik hoorde laatst van een kenner dat het een beetje achterhaald is, wit bij vis en rood bij vlees. Ze had zelf een behoorlijke sterke Chardonnay die haar biefstuk achterover blies :D
With the stars as her umbrella
  maandag 20 december 2010 @ 18:17:32 #208
45206 Pietverdriet
pi_90188749
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:14 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst van een kenner dat het een beetje achterhaald is, wit bij vis en rood bij vlees. Ze had zelf een behoorlijke sterke Chardonnay die haar biefstuk achterover blies :D
Je kan een krachtige witte wijn drinken bij rood vlees, maar een rode wijn drukt maar al te vaak een subtiele vis weg.
Verder moet je gewoon drinken wat je lekker vindt.
pi_90188761
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:14 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Kan tegenwoordig best idd, maar toch blijft rood bij vlees en wit bij vis de meest gangbare combinaties :P wil niet zeggen dat er geen enkele witte wijn is die bij een biefstukje past. De santa rita Medalla real is zo'n wijn bv, een witte gran reserva, zware rokerige chardonnay aan alle kanten :P
hardcoholic
pi_90189074
quote:
Op maandag 20 december 2010 18:08 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. De bekendste rieslings zijn inderdaad zoet, er zijn echter ook zat uitstekende droge rieslings.
Aldus.
pi_90189114

Bourgogne Chardonnay 2009

Crémant de Bourgogne

ik heb vandaag deze twee gekocht voor de kerst en oud op nieuw :)
En dat kan zomaar.....?
pi_90189530
Voor de kerst maak ik een struisvogelbiefstukje met rode port-jus en paddenstoelen-rucolastamppot. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een wijn voor bij dit gerecht.

Ik dacht zelf aan een australische rode wijn, maar ben er nog niet uit welke soort.
Iemand suggesties?
  maandag 20 december 2010 @ 18:37:59 #213
45206 Pietverdriet
pi_90189656
Net een fles "Achterhoekse Wijnhof" van de Aldi geopend.
Gemaakt van de Rondo Druif
Jaargang 2008.
Staat niet op welke wijnboer het is, en meer dan een slobberwijntje is het niet.
Heb uitstekende wijnen van Nederlandse bodem gedronken, maar dit is er geen grote wijn, maar daar is de prijs ook niet naar.
Ik vind het positief dat Nederlandse en dan speciaal achterhoekse wijnen nu voor een groter publiek bekender worden, maar helaas was het geen mooie witte wijn die we in NL uitstekend maken. Ik moet bekennen dat ik nog nooit een mooie rode wijn heb gedronken van Nederlandse bodem.
Daarover gesproken is het een van de betere Nederlandse rode wijnen
  maandag 20 december 2010 @ 18:38:51 #214
45206 Pietverdriet
pi_90189693
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:35 schreef actuarisje het volgende:
Voor de kerst maak ik een struisvogelbiefstukje met rode port-jus en paddenstoelen-rucolastamppot. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een wijn voor bij dit gerecht.

Ik dacht zelf aan een australische rode wijn, maar ben er nog niet uit welke soort.
Iemand suggesties?
Zou bij struisvogel een Zuid Afrikaan nemen.
pi_90190127
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Net een fles "Achterhoekse Wijnhof" van de Aldi geopend.
Gemaakt van de Rondo Druif
Jaargang 2008.
Staat niet op welke wijnboer het is, en meer dan een slobberwijntje is het niet.
Heb uitstekende wijnen van Nederlandse bodem gedronken, maar dit is er geen grote wijn, maar daar is de prijs ook niet naar.
Ik vind het positief dat Nederlandse en dan speciaal achterhoekse wijnen nu voor een groter publiek bekender worden, maar helaas was het geen mooie witte wijn die we in NL uitstekend maken. Ik moet bekennen dat ik nog nooit een mooie rode wijn heb gedronken van Nederlandse bodem.
Daarover gesproken is het een van de betere Nederlandse rode wijnen
Wel eens een Groesbeekse wijn gedronken?
  maandag 20 december 2010 @ 18:52:28 #216
45206 Pietverdriet
pi_90190305
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:48 schreef MrRhodes het volgende:

[..]

Wel eens een Groesbeekse wijn gedronken?
Nee, waar in Groesbeek?
Hoe zijn die en wat maken ze?
pi_90190454
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, waar in Groesbeek?
Hoe zijn die en wat maken ze?
Wijngaard De Colonjes, maken rode en witte wijn.
pi_90190648
Nooit gedronken trouwens... Liggen hier bij de AH, maar zijn behoorlijk prijzig. (12 euro ofzo). Verder landelijk verkrijgbaar bij gall & gall.
  maandag 20 december 2010 @ 19:03:12 #219
45206 Pietverdriet
pi_90190813
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:59 schreef MrRhodes het volgende:
Nooit gedronken trouwens... Liggen hier bij de AH, maar zijn behoorlijk prijzig. (12 euro ofzo). Verder landelijk verkrijgbaar bij gall & gall.
Als ik NL wijn koop wil ik het direct van de Wijnboer kopen, zal vast mogelijk zijn daar bij Colonjes. Ik vind het leuk de wijngaard te zien en te bezoeken.
pi_90190965
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik NL wijn koop wil ik het direct van de Wijnboer kopen, zal vast mogelijk zijn daar bij Colonjes. Ik vind het leuk de wijngaard te zien en te bezoeken.
Tsja, dan moet je naar Groesbeek rijden. :) (is idd mogelijk, is aan te bevelen zelfs)
  maandag 20 december 2010 @ 19:08:24 #221
45206 Pietverdriet
pi_90191097
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:06 schreef MrRhodes het volgende:

[..]

Tsja, dan moet je naar Groesbeek rijden. :) (is idd mogelijk, is aan te bevelen zelfs)
Groesbeek is mooi, heb daar in de omgeving veel gewandeld toen ik nog in Nijmegen studeerde. Moet zeker op het moment met al die besneeuwde bomen erg mooi zijn.
pi_90191197
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groesbeek is mooi, heb daar in de omgeving veel gewandeld toen ik nog in Nijmegen studeerde. Moet zeker op het moment met al die besneeuwde bomen erg mooi zijn.
Ja, zeer zeker. De hele omgeving hier is mooi. Veel heuvels en bossen.

Maar goed, kan je niks zeggen over die wijnen, want ik ben niet van plan ze te kopen.
pi_90197863
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou bij struisvogel een Zuid Afrikaan nemen.
Nog tips over wat voor een Zuid Afrikaan?
pi_90200162
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:07 schreef Ferdii het volgende:
Voor je hoofdgerecht is een Vacqueyras of Gigondas een prima keuze. (wel beide redelijk stevige rode wijnen). Indien je liever wat kruidiger hebt een spaanse wijn bv marqués de riscal.
Een rode wijn is een optie, maar denk je niet dat je met een kruidige wijn je al snel de cantherellen gaat verdrukken?
pi_90202774
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 21:25 schreef devzero het volgende:

[..]

Een rode wijn is een optie, maar denk je niet dat je met een kruidige wijn je al snel de cantherellen gaat verdrukken?
Zou ook niet mijn eerste keus zijn nee :) Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die Frans niet te drinken vinden. Een typisch Spaanse wijn is dan wel een optie. Het kan er nog zo goed bij passen, maar als je het niet te drinken vindt moet je het lekker niet doen :P Daarbij komt dat die marques die ik noemde niet zeer kruidig is, maar wel lekker vol, rond en veel rood fruit :)

Vandaar de Spanjaard als tweede optie.
hardcoholic
pi_90203273
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:54 schreef actuarisje het volgende:

[..]

Nog tips over wat voor een Zuid Afrikaan?
Ben zelf niet zo van de nieuwe wereld wijnen, heb liever een mooie italiaan of spanjaard. Zou voor Struisvogel voor een mooie rioja crianza kiezen. bv Campo vieja

Mocht je toch liever een zuid afrikaan willen, ga dan voor een stellenbosch of roodenberg bv
hardcoholic
pi_90221869
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 22:01 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Zou ook niet mijn eerste keus zijn nee :) Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die Frans niet te drinken vinden. Een typisch Spaanse wijn is dan wel een optie. Het kan er nog zo goed bij passen, maar als je het niet te drinken vindt moet je het lekker niet doen :P Daarbij komt dat die marques die ik noemde niet zeer kruidig is, maar wel lekker vol, rond en veel rood fruit :)

Vandaar de Spanjaard als tweede optie.
En mijn eters zijn zelf (nog >:) ) helemaal geen doorgewinterde wijndrinkers. Ik wel, ik drink heel veel soorten wijn met heel veel plezier, ik weet er alleen -niets- vanaf. :)
Wat ik bij mijn eten geef (het zijn overigens allebei voorgerechten!) moet voor de schoonfamilie dus wel enigzins makkelijk drinkbaar zijn.

Maar goed, kan ik nu voor mijn bladerdeeg/cantherellen/gruyere/balsamico/vijgen-voorgrecht nu het beste op zoek naar een Grüner Veltliner of naar Marqués de Riscal?

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 21-12-2010 09:26:16 ]
pi_90222556
Ik zou voor de Marqués gaan.
Aldus.
pi_90229561
Staat genoteerd. Wat leuk is dit, voor een wijnleek! Ik heb nu al zin om het over een paar dagen allemaal samen te proeven! :)

Nog eentje: warme, pittige gepureerde soep van geroosterde tomaten en geroosterde rode paprika's, met chipotlepeper en groene kruiden-room (en piepkleine, zachte knoflookbroodjes met zelfgemaakte roomboter).

Wat past daarbij?
pi_90229772
Tomaten schijnen lastig te zijn op te combineren met wijn, niet dat ik er ooit last van gehad heb, maar je leest het wel eens. Ik zeg een Cabernet Franc, uit de Loire (Chinon), die zijn meestal behoorlijk 'groente-achtig', soms smaken ze dominant naar parpika, daar moet je wel van houden.
Aldus.
pi_90229816
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:09 schreef Z het volgende:
Tomaten schijnen lastig te zijn op te combineren met wijn, niet dat ik er ooit last van gehad heb, maar je leest het wel eens. Ik zeg een Cabernet Franc, uit de Loire (Chinon), die zijn meestal behoorlijk 'groente-achtig', soms smaken ze dominant naar parpika, daar moet je wel van houden.
Nou ja, de soep bestaat ook al voor een struis deel uit geroosterde paprika's, dus paprikasmaak an sich is geen probleem. :)
pi_90231821
O hai! :W

Ik ben op zoek naar een lekkere dessertwijn/-port voor bij 2 nagerechten:

sinaasappel-honing muffin met chocoladeijs

kaasplankje met redelijk pitte kazen, appelstroop, walnoten en vijgenbrood

Vooral niet ál te prijzig :)
Ja doei.
pi_90233049
Port of een rode dessertwijn is een goede keus ivm de chocolade en de kaas. Bij de grotere Gall&Gall winkels hebben ze volgens mij goede en betaalbare rode dessertwijnen.
Aldus.
pi_90235272
mooie rode dessert wijn is black elysium bv
een dessertwijn uit californie
hardcoholic
pi_90237499
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:04 schreef minilot het volgende:
Staat genoteerd. Wat leuk is dit, voor een wijnleek! Ik heb nu al zin om het over een paar dagen allemaal samen te proeven! :)

Nog eentje: warme, pittige gepureerde soep van geroosterde tomaten en geroosterde rode paprika's, met chipotlepeper en groene kruiden-room (en piepkleine, zachte knoflookbroodjes met zelfgemaakte roomboter).

Wat past daarbij?
Mij schiet een Duitse rode wijn zoals een Dornfelder (van de excellent druif) te binnen, die is wat zachter en heeft iets zoetigs, dat kan een smakelijke tegenhanger zijn bij wat pittiger eten. Wij vonden hem verassend lekker bij een rijsttafel.
pi_90237602
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:53 schreef motorbloempje het volgende:
O hai! :W

Ik ben op zoek naar een lekkere dessertwijn/-port voor bij 2 nagerechten:

sinaasappel-honing muffin met chocoladeijs

kaasplankje met redelijk pitte kazen, appelstroop, walnoten en vijgenbrood

Vooral niet ál te prijzig :)
Bij sinaasappel en honing denk ik eigenlijk meteen aan Likor 43, daar zitten die smaken ook wat in.
pi_90239099
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:42 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij sinaasappel en honing denk ik eigenlijk meteen aan Likor 43, daar zitten die smaken ook wat in.
Bij het kaasplankje zou ik een mooie port schenken, indien je liever wat zoeter wilt een tawny bv.
hardcoholic
pi_90240447
Banyuls, rood, zoet en niet al te prijzig. hebben ze bij Gall.
Aldus.
pi_90240521
hier kan ik wel wat mee! Super bedankt! :*
Ja doei.
  dinsdag 21 december 2010 @ 16:43:01 #240
45206 Pietverdriet
pi_90240652
Achterhoekse wijn is in de sudderlappen beland.
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:57:53 #241
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90246928
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Achterhoekse wijn is in de sudderlappen beland.
is dit een goed of een slecht bericht Piet?
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:01:10 #242
45206 Pietverdriet
pi_90247049
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:57 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

is dit een goed of een slecht bericht Piet?
De sudderlappen smaken heeeeerlijk
pi_90247598
De achterhoekse wijn alleen niet :')
hardcoholic
pi_90249317
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:40 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Mij schiet een Duitse rode wijn zoals een Dornfelder (van de excellent druif) te binnen, die is wat zachter en heeft iets zoetigs, dat kan een smakelijke tegenhanger zijn bij wat pittiger eten. Wij vonden hem verassend lekker bij een rijsttafel.
Ik had een tijdje geleden een dornfelder, was me veel te zoet.
pi_90249502
2 jaar geleden had ik een proeverij ergens in de achterhoek! Die best wat lekkere wijntjes hadden! Weet alleen niet meer welke wijnboer het was..
Ja doei.
  dinsdag 21 december 2010 @ 20:09:56 #246
45206 Pietverdriet
pi_90250774
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:13 schreef Ferdii het volgende:
De achterhoekse wijn alleen niet :')
Het was een slobberwijntje.
pi_90261586
quote:
2s.gif Op maandag 20 december 2010 17:39 schreef Z het volgende:

[..]

http://www.bythegrape.com/tiramisu

Een goede Moscato Dásti hoeft niet duur te zijn.
Moscato d'Asti lijkt me wel wat, thnx!
pi_90278637
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 23:00 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

Moscato d'Asti lijkt me wel wat, thnx!
Die van de Appie is echt prima voor een eurootje of 7
pi_90322852
Mensen, ik ga eerste kerstdag een lekkere varkensfilet op tafel zetten met een appeluienjus. Ik ben op zoek naar een wijn. Ideeen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90329789
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:10 schreef PdeHoog het volgende:
Mensen, ik ga eerste kerstdag een lekkere varkensfilet op tafel zetten met een appeluienjus. Ik ben op zoek naar een wijn. Ideeen?
Als er niet teveel ui in de jus zit, zou ik wel durven te experimenteren met een mooie oudere chardonnay erbij, of anders een wat jongere rode Côtes du Rhône?
pi_90329870
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 08:47 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Als er niet teveel ui in de jus zit, zou ik wel durven te experimenteren met een mooie oudere chardonnay erbij, of anders een wat jongere rode Côtes du Rhône?
Ok. Zet ik ook ff op de lijst :) En Pinot Gris?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90329972
Ik zou voor rood gaan denk ik. Goeie Pinot Noir of zoiets. Niet te zwaar.
Aldus.
pi_90330078
quote:
14s.gif Op donderdag 23 december 2010 08:58 schreef Z het volgende:
Ok. Thnx.
pi_90330089
Maar een stevige witte kan ook hoor.
Aldus.
pi_90330121
quote:
14s.gif Op donderdag 23 december 2010 08:58 schreef Z het volgende:
De meeste Côtes du Thône zijn grotendeels Pinot Noir. ;)
pi_90335995
Welke champagne moet ik kopen? We hebben er geen verstand van, dus gewoon zeer betaalbaar, maar ook te drinken graag :+
  donderdag 23 december 2010 @ 12:22:39 #257
45206 Pietverdriet
pi_90336171
quote:
5s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:17 schreef Repeat het volgende:
Welke champagne moet ik kopen? We hebben er geen verstand van, dus gewoon zeer betaalbaar, maar ook te drinken graag :+
Als je lekkere bubbels wilt drinken die betaalbaar zijn, neem je beter een spaanse cava of een fijne Duitse rieslingsekt.
Furst von Metternich bijvoorbeeld
Champagne is veel en veel te duur voor de kwaliteit die je krijgt.
Heb vaak met oud en nieuw een dubbelblinde schuimwijnproeverij. Hebben dan loeidure champagnes, cava's, Sekt, krimchampagne, Parelwijn uit zuid afrika, en keer op keer komt de duurste champagne onderaan met opmerkingen als zure appelsap met spuitwater, smerig, smakeloos.
Furst von Metternich komt maar al te vaak op de eerste plaats, en NEE, dit wordt niet gestuurd of op aangelegd, de test verloopt dubbelblind. Ook ik weet niet wat we proeven.
pi_90336424
Bedankt! Cava ofzo is natuurlijk ook prima. Gaat meer om de gezelligheid. Nog tips welke precies? Want er zijn natuurlijk nog steeds honderden soorten waaruit ik dan kan kiezen, waarvan er vast ook vieze tussenzitten...
pi_90336534
Piet heeft een goed punt, maar is wel wat kort door de bocht. Er zijn natuurlijk prima en redelijk betaalbare champagnes. Het gekke bij champagne is dat de grote huizen domineren, groot qua aantal flessen, in tegenstelling tot wijn, waar bijna geldt, hoe kleiner hoe beter.
Aldus.
pi_90336652
Ik lees net wat goeds over Gramona:
http://www.beslist.nl/pro(...)en_wijnen/r/gramona/
Aldus.
  donderdag 23 december 2010 @ 12:34:58 #261
45206 Pietverdriet
pi_90336657
quote:
7s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:29 schreef Repeat het volgende:
Bedankt! Cava ofzo is natuurlijk ook prima. Gaat meer om de gezelligheid. Nog tips welke precies? Want er zijn natuurlijk nog steeds honderden soorten waaruit ik dan kan kiezen, waarvan er vast ook vieze tussenzitten...
Ligt eraan wat jij lekker vindt natuurlijk, maar ik vind de Gordon Negro Brut van Freixenet (verwar dat niet met de zoete Freixenet die kapsters graag drinken) goed te drinken, en als je hem in Nederland kan vinden, Furst von Metternich Riesling Sekt trocken is erg smaakvol.
  donderdag 23 december 2010 @ 12:39:05 #262
45206 Pietverdriet
pi_90336837
quote:
2s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:32 schreef Z het volgende:
Piet heeft een goed punt, maar is wel wat kort door de bocht. Er zijn natuurlijk prima en redelijk betaalbare champagnes. Het gekke bij champagne is dat de grote huizen domineren, groot qua aantal flessen, in tegenstelling tot wijn, waar bijna geldt, hoe kleiner hoe beter.
Doe eens een dubbelblinde schuimwijn proeverij, kan ik iedereen aanraden, leuk om te doen en erg ontnuchterend.
Flessen ontdoen van capsule, inwikkelen in alufolie en daaromheen plastic keukenfolie zodat ie blijft zitten. Ontkurken (a gentlemen never pops the cork) en door iemand anders laten voorzien van nummertjes.
Nu weet niemand welke fles wat is.
Groot vel papier aan ophangen en proeven maar.
Erg leuke avond, dat beloof ik je, vooral de onthulling.
pi_90336909
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt eraan wat jij lekker vindt natuurlijk, maar ik vind de Gordon Negro Brut van Freixenet (verwar dat niet met de zoete Freixenet die kapsters graag drinken) goed te drinken, en als je hem in Nederland kan vinden, Furst von Metternich Riesling Sekt trocken is erg smaakvol.
Ik zie bij de Gall online wel de Freixenet gordon negro seco staan. Dat is vast een andere?
pi_90336955
Ga ik zeker een keer doen. Maar blind proeven is wat anders dan de hele beleving met een mooie fles etc.
Aldus.
pi_90336973
quote:
7s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:41 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ik zie bij de Gall online wel de Freixenet gordon negro seco staan. Dat is vast een andere?
Die zal wat zoeter zijn dan die van Piet.
Aldus.
pi_90337108
dacht altijd dat freixenet standaard bocht was.
  donderdag 23 december 2010 @ 12:45:39 #267
45206 Pietverdriet
pi_90337117
quote:
7s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:41 schreef Repeat het volgende:

[..]

Jep, die is zoet.
Kijk naar Brut of Trocken als je droog wilt drinken.
  donderdag 23 december 2010 @ 12:46:30 #268
45206 Pietverdriet
pi_90337152
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:45 schreef MrRhodes het volgende:
dacht altijd dat freixenet standaard bocht was.
Daar zijn ze van bekend, dacht ik ook altijd totdat ik in spanje echt goede cava's dronk van hun, die dan ook wat duurder zijn.
  donderdag 23 december 2010 @ 12:48:40 #269
45206 Pietverdriet
pi_90337248
quote:
14s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:42 schreef Z het volgende:
Ga ik zeker een keer doen. Maar blind proeven is wat anders dan de hele beleving met een mooie fles etc.
Klopt, maar drink je voor het verhaal en de fles of voor het lekkere?
Grappige is dat je er achter komt dat je smaak beleving heel erg beinvloed wordt door het lulverhaal eromheen.
Heb het ook eens met wiskey en cognac gedaan.
pi_90380627
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 09:07 schreef fruityloop het volgende:
De meeste Côtes du Thône zijn grotendeels Pinot Noir. ;)
Meeste cotes du rhones die ik ken zijn grenache.
pi_90380653
quote:
2s.gif Op donderdag 23 december 2010 12:32 schreef Z het volgende:
Er zijn inderdaad prima champagnes van "kleinere" huizen; ik heb momenteel een heidsieck blue top liggen voor nieuw jaar (en ik hoop dat het lekker is :D). Maar er zijn zoveel verschillende soorten 'bubbelwijn' (zelfs in frankrijk buiten de champagne regio), een blinde proeving lijkt me ook wel leuk om eens te doen.
  vrijdag 24 december 2010 @ 09:06:14 #272
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_90381572
Ik ging ooit met mijn lief door de Champagnestreek en we hebben toen een flink aantal flesjes gekocht bij de kleinere huizen. Vervolgens iedere dag van de vakantie lekker geproefd en op de terugweg tien dozen gekocht bij de 'winnaar', die we vervolgens onze bruiloftsgasten hebben geschonken. Zeer feestelijk. En ook van betere kwaliteit dan de standaard Moët et Chandon.
Life is what you make it.
pi_90382790
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 december 2010 09:06 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ging ooit met mijn lief door de Champagnestreek en we hebben toen een flink aantal flesjes gekocht bij de kleinere huizen. Vervolgens iedere dag van de vakantie lekker geproefd en op de terugweg tien dozen gekocht bij de 'winnaar', die we vervolgens onze bruiloftsgasten hebben geschonken. Zeer feestelijk. En ook van betere kwaliteit dan de standaard Moët et Chandon.
Dat is natuurlijk met alles zo, vaak zijn de kleinere wijnhuizen/kaasmakers/slagers/etc beter dan het massaler geproduceerde spul.
  vrijdag 24 december 2010 @ 20:29:52 #274
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90408417
Gisteravond, zoals een goede kerstavond betaamt, een avondje Pinot Noir...
begonnen met Dry Gully (Central Otago) Pinot Noir uit 2006...prachtige zachte wijn die prima op smaak was.
hier een review van Bob Campbell
gevolgd door Coal pit Pint Noir 2007

deze wijn viel na het proeven van Dry Gully ietswat tegen, enigzins zurig zoals je dat bij een Pinot kan hebben maar desalniettemin een lekker glas wijn maar niet direkt een herhalingsaankoop.
ook over deze wijn heeft bob iets te zeggen ,hij heeft het volgens mij bij het rechte eind
pi_90426328
fust von metternich is trouwens te koop bij de makro :P Ook de rose bubbels hebben ze daar
hardcoholic
pi_90426376
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 december 2010 09:06 schreef Schanulleke het volgende:
Hoor ik ook veel ja dat de kleinere huizen stuk beter zijn. Heb een fransoos als klant die komt uit de champange streek. Koopt daar altijd lokaal cremant ipv champagne omdat deze op de juiste plekken stuk beter zijn dan de champagnes waar meer belasting over betaald wordt oid.

Hij vertelde mij dat daarom veel wijnboeren er ook voor kiezen om cremant te blijven maken omdat er aan champagne teveel bullshit regeltjes zitten
hardcoholic
  zaterdag 25 december 2010 @ 12:03:56 #277
45206 Pietverdriet
pi_90427112
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Deze net open getrokken, staat nu te ademen, ga hem vanavond proberen. Is van dezelfde wijnmaker als de rode die ik eerder poste, en ook gemaakt van de overproductie van zijn topwijndruiven.
Aanvulling
Voor een 5 jaar oude Chianti had ik hem rijper verwacht, hij kan nog wel een paar jaar hebben voor hij echt goed is. Niettemin een zeer goede wijn voor zijn prijs (20 euro) met een peperige smaak, vanille, bramen en pruimen, gemaakt van Sangiovese met en klein aandeel Cabernet Sauvignon.
Gisteravond een tweede flesje hiervan gedronken
pi_90435161
lijkt me erg leuke wijn, ben sowieso wel van de Italianen :)

Vanavond een ripasso opentrekken :)
hardcoholic
pi_90529654
Wij hebben net een vakantie in Toscane geboekt, op een fattoria waar ze zelf ook Brunello's maken. :9~
  dinsdag 28 december 2010 @ 19:46:21 #280
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90550231
Iemand nog spannende wijnen gedronken tijdens de kerstdagen?
pi_90550733
Een Fleury, een Vouvray, een Albarino, een Verdejo, port en een Santadi Latinia. Allen uitstekend al ging de Albarino niet zo heel goed met het voorgerecht.
Aldus.
  dinsdag 28 december 2010 @ 20:12:32 #282
45206 Pietverdriet
pi_90551463
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 19:46 schreef rechtsedirecte het volgende:
Was eten bij mijn zwager, baggerwijn, was voor het eerst in jaren brak de volgende dag.
pi_90559743
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 december 2010 19:56 schreef Z het volgende:
Een Fleury, een Vouvray, een Albarino, een Verdejo, port en een Santadi Latinia. Allen uitstekend al ging de Albarino niet zo heel goed met het voorgerecht.
Watvoor voorgerecht had je dan?

Vind meestal albarino's erg goed :P
hardcoholic
pi_90575999
Ik hou ook van albarinos! Hij deed het niet zo goed bij de soep met paddestoelen ...
Aldus.
  woensdag 29 december 2010 @ 23:04:44 #285
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90606301
pi_90616619
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 19:46 schreef rechtsedirecte het volgende:
Een Barolo uit 2002 geprobeerd, was duidelijk nog wat jaartjes te vroeg. De rest nog maar even laten liggen.
pi_90735786
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 08:37 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Een Barolo uit 2002 geprobeerd, was duidelijk nog wat jaartjes te vroeg. De rest nog maar even laten liggen.
Hoe was die? Over het algemeen wordt 2002 als een rampjaar voor piedmont wijnen beschouwd. Terwijl 2001 juist enorm goed was. Maar je hebt zelfs in 'rampjaren' uitschieters, dus ik geloof niet zo heel sterk in de tabelletjes.
pi_90737476
quote:
5s.gif Op zondag 2 januari 2011 04:17 schreef devzero het volgende:

[..]

Hoe was die? Over het algemeen wordt 2002 als een rampjaar voor piedmont wijnen beschouwd. Terwijl 2001 juist enorm goed was. Maar je hebt zelfs in 'rampjaren' uitschieters, dus ik geloof niet zo heel sterk in de tabelletjes.
Ik kan er nog weinig over zeggen afgezien dat hij nog wat jaren nodig heeft. Was nog jong en wrang van tannines. De enige barolo's die ik echt lekker heb gevonden waren die van >15 jaar oud. Afwachten dus en over 2 jaar weer een fles open trekken.
pi_90740848
quote:
Als er weer een nieuwe uitzending is, post je die dan weer?
Aldus.
  zondag 2 januari 2011 @ 12:57:00 #290
45206 Pietverdriet
pi_90741092
Geloof niet dat een 2002 Barolo nog veel beter wordt met het liggen.
pi_90806690
Deze drink ik morgen, twee wijnen uit 1969. Ik heb een keer op een veiling zes oude flessen gekocht. Eerder al een Chasse-Spleen uit 1962 gedronken en een Ducru Beaucaillou uit 1969. Die Chasse-Spleen was lang voorbij z'n hoogtepunt, de Ducru was nog erg lekker. Ben benieuwd voor morgen.
Aldus.
  maandag 3 januari 2011 @ 19:45:49 #292
45206 Pietverdriet
pi_90806855
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:42 schreef Z het volgende:
Deze drink ik morgen, twee wijnen uit 1969. Ik heb een keer op een veiling zes oude flessen gekocht. Eerder al een Chasse-Spleen uit 1962 gedronken en een Ducru Beaucaillou uit 1969. Die Chasse-Spleen was lang voorbij z'n hoogtepunt, de Ducru was nog erg lekker. Ben benieuwd voor morgen.
[ afbeelding ]
Hoe laat verwacht je me?
pi_90813606
quote:
14s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:42 schreef Z het volgende:
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat er nog van over is :P Ik heb zelf een aantal keer een Ducru uit '97 gedronken. Die was nog erg goed, tannine en fruit (zwarte bessen en pruimen) nog zeer duidelijk aanwezig.
blub blub
pi_90814998
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Geloof niet dat een 2002 Barolo nog veel beter wordt met het liggen.
Je moet niet zo op tabelletjes afgaan Piet.
  maandag 3 januari 2011 @ 23:31:19 #295
45206 Pietverdriet
pi_90819627
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:10 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Je moet niet zo op tabelletjes afgaan Piet.
Was gewoon een slecht jaar.
pi_90822963
2002 was inderdaad een erg koud jaar en een hoop wijnmakers hebben niet eens een barolo uitgebracht dat jaar. Dat wil niet zeggen dat er geen redelijke wijnen verkrijgbaar zijn (en vaak zelfs voor een behoorlijk gunstige prijs!), maar echt bewaarwijnen zijn het zeker niet.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 05:39:39 #297
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90824644
quote:
14s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:50 schreef Z het volgende:

[..]

Als er weer een nieuwe uitzending is, post je die dan weer?
ja ik hou jullie op de hoogte, maar ze zijn enigzins langzaam emt het uitbrengen van nieuwe uitzendingen
pi_90841456
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur ;) ) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.
Argon werkt inderdaad prima. Ik gebruik het ook altijd maar dan wel goedkoper. Die kleine flesjes zijn duur. Ik heb een 80 cubic foot aluminium scuba tank gekocht en die gevuld tot 200 bar met argon. Kost een paar tientjes en dan heb je gelijk een kleine 2,5 kuub argon :D
blub blub
pi_90842785
quote:
9s.gif Op vrijdag 3 december 2010 17:31 schreef devzero het volgende:

[..]

100 euro is niet zo veel, probeer maar eens een goede grand cru Bourgogne wijn te vinden voor onder 1000 euro, compleet overpriced imo.
Dat lukt wel. Niet van Domaine de la Romanée-Conti maar wel van andere goeie domeinen. Voor een euro of 50 kan je al een heel prima Vosne-Romanée of Pommard hebben.

Voorbeeld: een mooie Corton-Charlemagne Grand-Cru uit 2005 (uitstekend jaar) voor minder dan zeven tientjes: http://www.75cl.com/v19686.corton-charlemagne-grand-cru-2005.htm
blub blub
pi_90843796
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 17:26 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Dat lukt wel. Niet van Domaine de la Romanée-Conti maar wel van andere goeie domeinen. Voor een euro of 50 kan je al een heel prima Vosne-Romanée of Pommard hebben.

Voorbeeld: een mooie Corton-Charlemagne Grand-Cru uit 2005 (uitstekend jaar) voor minder dan zeven tientjes: http://www.75cl.com/v19686.corton-charlemagne-grand-cru-2005.htm
Met 50 euro zit je wel aan de onderkant, maar je hebt gelijk dat het wel te doen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')