abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90187107
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 17:38 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

De sligro heeft het sowieso, daar heb ik het ook eens gehaald.
Wantrouwen! :P
Aldus.
pi_90187627
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 11:21 schreef minilot het volgende:
- Taartje van zelfgemaakt bladerdeeg met cantherellen, ricotta, gruyere en een dot verse kervel en veldsla, en wat vijgen-balsamicostroop.
Ik zou zelf voor een gruner veltliner gaan, maar ik weet niet hoe makkelijk die in nederland te krijgen zijn. De vettigheid van de bladerdeeg, en de zoetigheid van de vijgen-balsamicastroop vragen om iets fris en licht zurig.
pi_90188274
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 11:21 schreef minilot het volgende:
Hoi kenners! Ik weet niets van wijn, dus ik zou heel graag tips van jullie willen krijgen voor bij deze twee gerechten (voor elk gerecht een andere wijn graag :)):

- Groene (waterkers-)poffertjes met gerookte wilde zalm en crème fraîche

- Taartje van zelfgemaakt bladerdeeg met cantherellen, ricotta, gruyere en een dot verse kervel en veldsla, en wat vijgen-balsamicostroop.

Alvast bedankt! O+
rood of wit?

bij je zalm past beter een witte wijn, zoals hierboven vermeld is de pinot grigio van alois lagerder een erg leuke wijn. Te koop bij oa de makro (wel ff bellen met de vestiging, indien kleine vestiging zou het kunnen dat ie niet op voorraad is). Uit mijn hoofd is ie rond de 12 euro

Voor je hoofdgerecht is een Vacqueyras of Gigondas een prima keuze. (wel beide redelijk stevige rode wijnen). Indien je liever wat kruidiger hebt een spaanse wijn bv marqués de riscal.
hardcoholic
pi_90188338
quote:
14s.gif Op zondag 19 december 2010 20:55 schreef Z het volgende:
Feinherb heet dat, half zoet of beetje gekruid. Ik vind die zoete wijnen niet zo lekker (dessertwijnen wel), geef mij maar een droge Riesling. Als er op een fles wijn staat dat hij een prijs gewonnen heeft, laat ik hem meestal staan er zijn zoveel concours en er worden zoveel prijzen uitgedeeld ...
Een goede riesling is niet droog, eerder richting het zoete dan droog :{ Droog zijn enkel de goedkope 4-5 eurie rieslings
hardcoholic
  maandag 20 december 2010 @ 18:12:23 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90188509
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:08 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Een goede riesling is niet droog, eerder richting het zoete dan droog :{ Droog zijn enkel de goedkope 4-5 eurie rieslings
Nee, zeker niet, er zijn hele goede droge Rieslings en je kan er ook heerlijke sekt van maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90188599
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, zeker niet, er zijn hele goede droge Rieslings en je kan er ook heerlijke sekt van maken
van riesling kan je prima sekt maken idd, maar veel mensen hebben het idee dat een riesling een stokdroge wijn betreft met veel zuren. Iets wat dus veelal opgaat voor de goedkope rieslings. Een goede Riesling is uitgebalanceerd, niet te droog en zeker niet zuur.
hardcoholic
  maandag 20 december 2010 @ 18:14:49 #207
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_90188629
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:07 schreef Ferdii het volgende:

[..]

rood of wit?

bij je zalm past beter een witte wijn
Ik hoorde laatst van een kenner dat het een beetje achterhaald is, wit bij vis en rood bij vlees. Ze had zelf een behoorlijke sterke Chardonnay die haar biefstuk achterover blies :D
With the stars as her umbrella
  maandag 20 december 2010 @ 18:17:32 #208
45206 Pietverdriet
pi_90188749
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:14 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst van een kenner dat het een beetje achterhaald is, wit bij vis en rood bij vlees. Ze had zelf een behoorlijke sterke Chardonnay die haar biefstuk achterover blies :D
Je kan een krachtige witte wijn drinken bij rood vlees, maar een rode wijn drukt maar al te vaak een subtiele vis weg.
Verder moet je gewoon drinken wat je lekker vindt.
pi_90188761
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:14 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Kan tegenwoordig best idd, maar toch blijft rood bij vlees en wit bij vis de meest gangbare combinaties :P wil niet zeggen dat er geen enkele witte wijn is die bij een biefstukje past. De santa rita Medalla real is zo'n wijn bv, een witte gran reserva, zware rokerige chardonnay aan alle kanten :P
hardcoholic
pi_90189074
quote:
Op maandag 20 december 2010 18:08 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. De bekendste rieslings zijn inderdaad zoet, er zijn echter ook zat uitstekende droge rieslings.
Aldus.
pi_90189114

Bourgogne Chardonnay 2009

Crémant de Bourgogne

ik heb vandaag deze twee gekocht voor de kerst en oud op nieuw :)
En dat kan zomaar.....?
pi_90189530
Voor de kerst maak ik een struisvogelbiefstukje met rode port-jus en paddenstoelen-rucolastamppot. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een wijn voor bij dit gerecht.

Ik dacht zelf aan een australische rode wijn, maar ben er nog niet uit welke soort.
Iemand suggesties?
  maandag 20 december 2010 @ 18:37:59 #213
45206 Pietverdriet
pi_90189656
Net een fles "Achterhoekse Wijnhof" van de Aldi geopend.
Gemaakt van de Rondo Druif
Jaargang 2008.
Staat niet op welke wijnboer het is, en meer dan een slobberwijntje is het niet.
Heb uitstekende wijnen van Nederlandse bodem gedronken, maar dit is er geen grote wijn, maar daar is de prijs ook niet naar.
Ik vind het positief dat Nederlandse en dan speciaal achterhoekse wijnen nu voor een groter publiek bekender worden, maar helaas was het geen mooie witte wijn die we in NL uitstekend maken. Ik moet bekennen dat ik nog nooit een mooie rode wijn heb gedronken van Nederlandse bodem.
Daarover gesproken is het een van de betere Nederlandse rode wijnen
  maandag 20 december 2010 @ 18:38:51 #214
45206 Pietverdriet
pi_90189693
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:35 schreef actuarisje het volgende:
Voor de kerst maak ik een struisvogelbiefstukje met rode port-jus en paddenstoelen-rucolastamppot. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een wijn voor bij dit gerecht.

Ik dacht zelf aan een australische rode wijn, maar ben er nog niet uit welke soort.
Iemand suggesties?
Zou bij struisvogel een Zuid Afrikaan nemen.
pi_90190127
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Net een fles "Achterhoekse Wijnhof" van de Aldi geopend.
Gemaakt van de Rondo Druif
Jaargang 2008.
Staat niet op welke wijnboer het is, en meer dan een slobberwijntje is het niet.
Heb uitstekende wijnen van Nederlandse bodem gedronken, maar dit is er geen grote wijn, maar daar is de prijs ook niet naar.
Ik vind het positief dat Nederlandse en dan speciaal achterhoekse wijnen nu voor een groter publiek bekender worden, maar helaas was het geen mooie witte wijn die we in NL uitstekend maken. Ik moet bekennen dat ik nog nooit een mooie rode wijn heb gedronken van Nederlandse bodem.
Daarover gesproken is het een van de betere Nederlandse rode wijnen
Wel eens een Groesbeekse wijn gedronken?
  maandag 20 december 2010 @ 18:52:28 #216
45206 Pietverdriet
pi_90190305
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:48 schreef MrRhodes het volgende:

[..]

Wel eens een Groesbeekse wijn gedronken?
Nee, waar in Groesbeek?
Hoe zijn die en wat maken ze?
pi_90190454
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, waar in Groesbeek?
Hoe zijn die en wat maken ze?
Wijngaard De Colonjes, maken rode en witte wijn.
pi_90190648
Nooit gedronken trouwens... Liggen hier bij de AH, maar zijn behoorlijk prijzig. (12 euro ofzo). Verder landelijk verkrijgbaar bij gall & gall.
  maandag 20 december 2010 @ 19:03:12 #219
45206 Pietverdriet
pi_90190813
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:59 schreef MrRhodes het volgende:
Nooit gedronken trouwens... Liggen hier bij de AH, maar zijn behoorlijk prijzig. (12 euro ofzo). Verder landelijk verkrijgbaar bij gall & gall.
Als ik NL wijn koop wil ik het direct van de Wijnboer kopen, zal vast mogelijk zijn daar bij Colonjes. Ik vind het leuk de wijngaard te zien en te bezoeken.
pi_90190965
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik NL wijn koop wil ik het direct van de Wijnboer kopen, zal vast mogelijk zijn daar bij Colonjes. Ik vind het leuk de wijngaard te zien en te bezoeken.
Tsja, dan moet je naar Groesbeek rijden. :) (is idd mogelijk, is aan te bevelen zelfs)
  maandag 20 december 2010 @ 19:08:24 #221
45206 Pietverdriet
pi_90191097
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:06 schreef MrRhodes het volgende:

[..]

Tsja, dan moet je naar Groesbeek rijden. :) (is idd mogelijk, is aan te bevelen zelfs)
Groesbeek is mooi, heb daar in de omgeving veel gewandeld toen ik nog in Nijmegen studeerde. Moet zeker op het moment met al die besneeuwde bomen erg mooi zijn.
pi_90191197
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Groesbeek is mooi, heb daar in de omgeving veel gewandeld toen ik nog in Nijmegen studeerde. Moet zeker op het moment met al die besneeuwde bomen erg mooi zijn.
Ja, zeer zeker. De hele omgeving hier is mooi. Veel heuvels en bossen.

Maar goed, kan je niks zeggen over die wijnen, want ik ben niet van plan ze te kopen.
pi_90197863
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou bij struisvogel een Zuid Afrikaan nemen.
Nog tips over wat voor een Zuid Afrikaan?
pi_90200162
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:07 schreef Ferdii het volgende:
Voor je hoofdgerecht is een Vacqueyras of Gigondas een prima keuze. (wel beide redelijk stevige rode wijnen). Indien je liever wat kruidiger hebt een spaanse wijn bv marqués de riscal.
Een rode wijn is een optie, maar denk je niet dat je met een kruidige wijn je al snel de cantherellen gaat verdrukken?
pi_90202774
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 21:25 schreef devzero het volgende:

[..]

Een rode wijn is een optie, maar denk je niet dat je met een kruidige wijn je al snel de cantherellen gaat verdrukken?
Zou ook niet mijn eerste keus zijn nee :) Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die Frans niet te drinken vinden. Een typisch Spaanse wijn is dan wel een optie. Het kan er nog zo goed bij passen, maar als je het niet te drinken vindt moet je het lekker niet doen :P Daarbij komt dat die marques die ik noemde niet zeer kruidig is, maar wel lekker vol, rond en veel rood fruit :)

Vandaar de Spanjaard als tweede optie.
hardcoholic
pi_90203273
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:54 schreef actuarisje het volgende:

[..]

Nog tips over wat voor een Zuid Afrikaan?
Ben zelf niet zo van de nieuwe wereld wijnen, heb liever een mooie italiaan of spanjaard. Zou voor Struisvogel voor een mooie rioja crianza kiezen. bv Campo vieja

Mocht je toch liever een zuid afrikaan willen, ga dan voor een stellenbosch of roodenberg bv
hardcoholic
pi_90221869
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 22:01 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Zou ook niet mijn eerste keus zijn nee :) Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die Frans niet te drinken vinden. Een typisch Spaanse wijn is dan wel een optie. Het kan er nog zo goed bij passen, maar als je het niet te drinken vindt moet je het lekker niet doen :P Daarbij komt dat die marques die ik noemde niet zeer kruidig is, maar wel lekker vol, rond en veel rood fruit :)

Vandaar de Spanjaard als tweede optie.
En mijn eters zijn zelf (nog >:) ) helemaal geen doorgewinterde wijndrinkers. Ik wel, ik drink heel veel soorten wijn met heel veel plezier, ik weet er alleen -niets- vanaf. :)
Wat ik bij mijn eten geef (het zijn overigens allebei voorgerechten!) moet voor de schoonfamilie dus wel enigzins makkelijk drinkbaar zijn.

Maar goed, kan ik nu voor mijn bladerdeeg/cantherellen/gruyere/balsamico/vijgen-voorgrecht nu het beste op zoek naar een Grüner Veltliner of naar Marqués de Riscal?

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 21-12-2010 09:26:16 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_90222556
Ik zou voor de Marqués gaan.
Aldus.
pi_90229561
Staat genoteerd. Wat leuk is dit, voor een wijnleek! Ik heb nu al zin om het over een paar dagen allemaal samen te proeven! :)

Nog eentje: warme, pittige gepureerde soep van geroosterde tomaten en geroosterde rode paprika's, met chipotlepeper en groene kruiden-room (en piepkleine, zachte knoflookbroodjes met zelfgemaakte roomboter).

Wat past daarbij?
pi_90229772
Tomaten schijnen lastig te zijn op te combineren met wijn, niet dat ik er ooit last van gehad heb, maar je leest het wel eens. Ik zeg een Cabernet Franc, uit de Loire (Chinon), die zijn meestal behoorlijk 'groente-achtig', soms smaken ze dominant naar parpika, daar moet je wel van houden.
Aldus.
pi_90229816
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:09 schreef Z het volgende:
Tomaten schijnen lastig te zijn op te combineren met wijn, niet dat ik er ooit last van gehad heb, maar je leest het wel eens. Ik zeg een Cabernet Franc, uit de Loire (Chinon), die zijn meestal behoorlijk 'groente-achtig', soms smaken ze dominant naar parpika, daar moet je wel van houden.
Nou ja, de soep bestaat ook al voor een struis deel uit geroosterde paprika's, dus paprikasmaak an sich is geen probleem. :)
pi_90231821
O hai! :W

Ik ben op zoek naar een lekkere dessertwijn/-port voor bij 2 nagerechten:

sinaasappel-honing muffin met chocoladeijs

kaasplankje met redelijk pitte kazen, appelstroop, walnoten en vijgenbrood

Vooral niet ál te prijzig :)
Ja doei.
pi_90233049
Port of een rode dessertwijn is een goede keus ivm de chocolade en de kaas. Bij de grotere Gall&Gall winkels hebben ze volgens mij goede en betaalbare rode dessertwijnen.
Aldus.
pi_90235272
mooie rode dessert wijn is black elysium bv
een dessertwijn uit californie
hardcoholic
pi_90237499
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:04 schreef minilot het volgende:
Staat genoteerd. Wat leuk is dit, voor een wijnleek! Ik heb nu al zin om het over een paar dagen allemaal samen te proeven! :)

Nog eentje: warme, pittige gepureerde soep van geroosterde tomaten en geroosterde rode paprika's, met chipotlepeper en groene kruiden-room (en piepkleine, zachte knoflookbroodjes met zelfgemaakte roomboter).

Wat past daarbij?
Mij schiet een Duitse rode wijn zoals een Dornfelder (van de excellent druif) te binnen, die is wat zachter en heeft iets zoetigs, dat kan een smakelijke tegenhanger zijn bij wat pittiger eten. Wij vonden hem verassend lekker bij een rijsttafel.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90237602
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:53 schreef motorbloempje het volgende:
O hai! :W

Ik ben op zoek naar een lekkere dessertwijn/-port voor bij 2 nagerechten:

sinaasappel-honing muffin met chocoladeijs

kaasplankje met redelijk pitte kazen, appelstroop, walnoten en vijgenbrood

Vooral niet ál te prijzig :)
Bij sinaasappel en honing denk ik eigenlijk meteen aan Likor 43, daar zitten die smaken ook wat in.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90239099
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:42 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij sinaasappel en honing denk ik eigenlijk meteen aan Likor 43, daar zitten die smaken ook wat in.
Bij het kaasplankje zou ik een mooie port schenken, indien je liever wat zoeter wilt een tawny bv.
hardcoholic
pi_90240447
Banyuls, rood, zoet en niet al te prijzig. hebben ze bij Gall.
Aldus.
pi_90240521
hier kan ik wel wat mee! Super bedankt! :*
Ja doei.
  dinsdag 21 december 2010 @ 16:43:01 #240
45206 Pietverdriet
pi_90240652
Achterhoekse wijn is in de sudderlappen beland.
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:57:53 #241
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90246928
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Achterhoekse wijn is in de sudderlappen beland.
is dit een goed of een slecht bericht Piet?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:01:10 #242
45206 Pietverdriet
pi_90247049
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:57 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

is dit een goed of een slecht bericht Piet?
De sudderlappen smaken heeeeerlijk
pi_90247598
De achterhoekse wijn alleen niet :')
hardcoholic
pi_90249317
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:40 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Mij schiet een Duitse rode wijn zoals een Dornfelder (van de excellent druif) te binnen, die is wat zachter en heeft iets zoetigs, dat kan een smakelijke tegenhanger zijn bij wat pittiger eten. Wij vonden hem verassend lekker bij een rijsttafel.
Ik had een tijdje geleden een dornfelder, was me veel te zoet.
pi_90249502
2 jaar geleden had ik een proeverij ergens in de achterhoek! Die best wat lekkere wijntjes hadden! Weet alleen niet meer welke wijnboer het was..
Ja doei.
  dinsdag 21 december 2010 @ 20:09:56 #246
45206 Pietverdriet
pi_90250774
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:13 schreef Ferdii het volgende:
De achterhoekse wijn alleen niet :')
Het was een slobberwijntje.
pi_90261586
quote:
2s.gif Op maandag 20 december 2010 17:39 schreef Z het volgende:

[..]

http://www.bythegrape.com/tiramisu

Een goede Moscato Dásti hoeft niet duur te zijn.
Moscato d'Asti lijkt me wel wat, thnx!
pi_90278637
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 23:00 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

Moscato d'Asti lijkt me wel wat, thnx!
Die van de Appie is echt prima voor een eurootje of 7
pi_90322852
Mensen, ik ga eerste kerstdag een lekkere varkensfilet op tafel zetten met een appeluienjus. Ik ben op zoek naar een wijn. Ideeen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90329789
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 01:10 schreef PdeHoog het volgende:
Mensen, ik ga eerste kerstdag een lekkere varkensfilet op tafel zetten met een appeluienjus. Ik ben op zoek naar een wijn. Ideeen?
Als er niet teveel ui in de jus zit, zou ik wel durven te experimenteren met een mooie oudere chardonnay erbij, of anders een wat jongere rode Côtes du Rhône?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')