Ok. Zet ik ook ff op de lijstquote:Op donderdag 23 december 2010 08:47 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Als er niet teveel ui in de jus zit, zou ik wel durven te experimenteren met een mooie oudere chardonnay erbij, of anders een wat jongere rode Côtes du Rhône?
Ok. Thnx.quote:Op donderdag 23 december 2010 08:58 schreef Z het volgende:
Ik zou voor rood gaan denk ik. Goeie Pinot Noir of zoiets. Niet te zwaar.
De meeste Côtes du Thône zijn grotendeels Pinot Noir.quote:Op donderdag 23 december 2010 08:58 schreef Z het volgende:
Ik zou voor rood gaan denk ik. Goeie Pinot Noir of zoiets. Niet te zwaar.
Als je lekkere bubbels wilt drinken die betaalbaar zijn, neem je beter een spaanse cava of een fijne Duitse rieslingsekt.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:17 schreef Repeat het volgende:
Welke champagne moet ik kopen? We hebben er geen verstand van, dus gewoon zeer betaalbaar, maar ook te drinken graag
Ligt eraan wat jij lekker vindt natuurlijk, maar ik vind de Gordon Negro Brut van Freixenet (verwar dat niet met de zoete Freixenet die kapsters graag drinken) goed te drinken, en als je hem in Nederland kan vinden, Furst von Metternich Riesling Sekt trocken is erg smaakvol.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:29 schreef Repeat het volgende:
Bedankt! Cava ofzo is natuurlijk ook prima. Gaat meer om de gezelligheid. Nog tips welke precies? Want er zijn natuurlijk nog steeds honderden soorten waaruit ik dan kan kiezen, waarvan er vast ook vieze tussenzitten...
Doe eens een dubbelblinde schuimwijn proeverij, kan ik iedereen aanraden, leuk om te doen en erg ontnuchterend.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:32 schreef Z het volgende:
Piet heeft een goed punt, maar is wel wat kort door de bocht. Er zijn natuurlijk prima en redelijk betaalbare champagnes. Het gekke bij champagne is dat de grote huizen domineren, groot qua aantal flessen, in tegenstelling tot wijn, waar bijna geldt, hoe kleiner hoe beter.
Ik zie bij de Gall online wel de Freixenet gordon negro seco staan. Dat is vast een andere?quote:Op donderdag 23 december 2010 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ligt eraan wat jij lekker vindt natuurlijk, maar ik vind de Gordon Negro Brut van Freixenet (verwar dat niet met de zoete Freixenet die kapsters graag drinken) goed te drinken, en als je hem in Nederland kan vinden, Furst von Metternich Riesling Sekt trocken is erg smaakvol.
Die zal wat zoeter zijn dan die van Piet.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik zie bij de Gall online wel de Freixenet gordon negro seco staan. Dat is vast een andere?
Jep, die is zoet.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik zie bij de Gall online wel de Freixenet gordon negro seco staan. Dat is vast een andere?
Daar zijn ze van bekend, dacht ik ook altijd totdat ik in spanje echt goede cava's dronk van hun, die dan ook wat duurder zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 12:45 schreef MrRhodes het volgende:
dacht altijd dat freixenet standaard bocht was.
Klopt, maar drink je voor het verhaal en de fles of voor het lekkere?quote:Op donderdag 23 december 2010 12:42 schreef Z het volgende:
Ga ik zeker een keer doen. Maar blind proeven is wat anders dan de hele beleving met een mooie fles etc.
Meeste cotes du rhones die ik ken zijn grenache.quote:Op donderdag 23 december 2010 09:07 schreef fruityloop het volgende:
De meeste Côtes du Thône zijn grotendeels Pinot Noir.
Er zijn inderdaad prima champagnes van "kleinere" huizen; ik heb momenteel een heidsieck blue top liggen voor nieuw jaar (en ik hoop dat het lekker isquote:Op donderdag 23 december 2010 12:32 schreef Z het volgende:
Piet heeft een goed punt, maar is wel wat kort door de bocht. Er zijn natuurlijk prima en redelijk betaalbare champagnes. Het gekke bij champagne is dat de grote huizen domineren, groot qua aantal flessen, in tegenstelling tot wijn, waar bijna geldt, hoe kleiner hoe beter.
Dat is natuurlijk met alles zo, vaak zijn de kleinere wijnhuizen/kaasmakers/slagers/etc beter dan het massaler geproduceerde spul.quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:06 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ging ooit met mijn lief door de Champagnestreek en we hebben toen een flink aantal flesjes gekocht bij de kleinere huizen. Vervolgens iedere dag van de vakantie lekker geproefd en op de terugweg tien dozen gekocht bij de 'winnaar', die we vervolgens onze bruiloftsgasten hebben geschonken. Zeer feestelijk. En ook van betere kwaliteit dan de standaard Moët et Chandon.
Hoor ik ook veel ja dat de kleinere huizen stuk beter zijn. Heb een fransoos als klant die komt uit de champange streek. Koopt daar altijd lokaal cremant ipv champagne omdat deze op de juiste plekken stuk beter zijn dan de champagnes waar meer belasting over betaald wordt oid.quote:Op vrijdag 24 december 2010 09:06 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ging ooit met mijn lief door de Champagnestreek en we hebben toen een flink aantal flesjes gekocht bij de kleinere huizen. Vervolgens iedere dag van de vakantie lekker geproefd en op de terugweg tien dozen gekocht bij de 'winnaar', die we vervolgens onze bruiloftsgasten hebben geschonken. Zeer feestelijk. En ook van betere kwaliteit dan de standaard Moët et Chandon.
Gisteravond een tweede flesje hiervan gedronkenquote:Op vrijdag 10 december 2010 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
Deze net open getrokken, staat nu te ademen, ga hem vanavond proberen. Is van dezelfde wijnmaker als de rode die ik eerder poste, en ook gemaakt van de overproductie van zijn topwijndruiven.
Aanvulling
Voor een 5 jaar oude Chianti had ik hem rijper verwacht, hij kan nog wel een paar jaar hebben voor hij echt goed is. Niettemin een zeer goede wijn voor zijn prijs (20 euro) met een peperige smaak, vanille, bramen en pruimen, gemaakt van Sangiovese met en klein aandeel Cabernet Sauvignon.
Was eten bij mijn zwager, baggerwijn, was voor het eerst in jaren brak de volgende dag.quote:Op dinsdag 28 december 2010 19:46 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand nog spannende wijnen gedronken tijdens de kerstdagen?
Watvoor voorgerecht had je dan?quote:Op dinsdag 28 december 2010 19:56 schreef Z het volgende:
Een Fleury, een Vouvray, een Albarino, een Verdejo, port en een Santadi Latinia. Allen uitstekend al ging de Albarino niet zo heel goed met het voorgerecht.
Een Barolo uit 2002 geprobeerd, was duidelijk nog wat jaartjes te vroeg. De rest nog maar even laten liggen.quote:Op dinsdag 28 december 2010 19:46 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand nog spannende wijnen gedronken tijdens de kerstdagen?
Hoe was die? Over het algemeen wordt 2002 als een rampjaar voor piedmont wijnen beschouwd. Terwijl 2001 juist enorm goed was. Maar je hebt zelfs in 'rampjaren' uitschieters, dus ik geloof niet zo heel sterk in de tabelletjes.quote:Op donderdag 30 december 2010 08:37 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Een Barolo uit 2002 geprobeerd, was duidelijk nog wat jaartjes te vroeg. De rest nog maar even laten liggen.
Ik kan er nog weinig over zeggen afgezien dat hij nog wat jaren nodig heeft. Was nog jong en wrang van tannines. De enige barolo's die ik echt lekker heb gevonden waren die van >15 jaar oud. Afwachten dus en over 2 jaar weer een fles open trekken.quote:Op zondag 2 januari 2011 04:17 schreef devzero het volgende:
[..]
Hoe was die? Over het algemeen wordt 2002 als een rampjaar voor piedmont wijnen beschouwd. Terwijl 2001 juist enorm goed was. Maar je hebt zelfs in 'rampjaren' uitschieters, dus ik geloof niet zo heel sterk in de tabelletjes.
Als er weer een nieuwe uitzending is, post je die dan weer?quote:
Hoe laat verwacht je me?quote:Op maandag 3 januari 2011 19:42 schreef Z het volgende:
Deze drink ik morgen, twee wijnen uit 1969. Ik heb een keer op een veiling zes oude flessen gekocht. Eerder al een Chasse-Spleen uit 1962 gedronken en een Ducru Beaucaillou uit 1969. Die Chasse-Spleen was lang voorbij z'n hoogtepunt, de Ducru was nog erg lekker. Ben benieuwd voor morgen.
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat er nog van over isquote:Op maandag 3 januari 2011 19:42 schreef Z het volgende:
Deze drink ik morgen, twee wijnen uit 1969. Ik heb een keer op een veiling zes oude flessen gekocht. Eerder al een Chasse-Spleen uit 1962 gedronken en een Ducru Beaucaillou uit 1969. Die Chasse-Spleen was lang voorbij z'n hoogtepunt, de Ducru was nog erg lekker. Ben benieuwd voor morgen.
[ afbeelding ]
Je moet niet zo op tabelletjes afgaan Piet.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Geloof niet dat een 2002 Barolo nog veel beter wordt met het liggen.
Was gewoon een slecht jaar.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:10 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Je moet niet zo op tabelletjes afgaan Piet.
ja ik hou jullie op de hoogte, maar ze zijn enigzins langzaam emt het uitbrengen van nieuwe uitzendingenquote:Op zondag 2 januari 2011 12:50 schreef Z het volgende:
[..]
Als er weer een nieuwe uitzending is, post je die dan weer?
Argon werkt inderdaad prima. Ik gebruik het ook altijd maar dan wel goedkoper. Die kleine flesjes zijn duur. Ik heb een 80 cubic foot aluminium scuba tank gekocht en die gevuld tot 200 bar met argon. Kost een paar tientjes en dan heb je gelijk een kleine 2,5 kuub argonquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
Iemand bekend met dit product?
Het is een spuitbusje met argon (een edel gas) wat je in een aangebroken fles wijn spuit om hem zo langdurig te kunnen bewaren.
Ik heb het net besteld om het eens te proberen.
Mijn vrouw drinkt sowieso weinig alcohol en heeft niet altijd zin in een glas wijn, maar om nu op een doordeweekse dag een fles alleen op te drinken vind ik ook weer iets te...
Mijn stelregel is dat als ik een glas wijn drink ik ook iets lekkers wil hebben en koop dan ook nagenoeg alleen wijnen uit het iets duurdere (soms niet altijd beter... maar ja ik ben dan ook een liefhebber en geen connaisseur) sigment en vind het daarom zonde om een halve fles wijn door de gootsteen te kieperen.
Dat lukt wel. Niet van Domaine de la Romanée-Conti maar wel van andere goeie domeinen. Voor een euro of 50 kan je al een heel prima Vosne-Romanée of Pommard hebben.quote:Op vrijdag 3 december 2010 17:31 schreef devzero het volgende:
[..]
100 euro is niet zo veel, probeer maar eens een goede grand cru Bourgogne wijn te vinden voor onder 1000 euro, compleet overpriced imo.
Met 50 euro zit je wel aan de onderkant, maar je hebt gelijk dat het wel te doen is.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:26 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Dat lukt wel. Niet van Domaine de la Romanée-Conti maar wel van andere goeie domeinen. Voor een euro of 50 kan je al een heel prima Vosne-Romanée of Pommard hebben.
Voorbeeld: een mooie Corton-Charlemagne Grand-Cru uit 2005 (uitstekend jaar) voor minder dan zeven tientjes: http://www.75cl.com/v19686.corton-charlemagne-grand-cru-2005.htm
Bijvoorbeeld een rode riversaltes of een Banyuls inderdaad.quote:Op dinsdag 21 december 2010 14:14 schreef Z het volgende:
Port of een rode dessertwijn is een goede keus ivm de chocolade en de kaas. Bij de grotere Gall&Gall winkels hebben ze volgens mij goede en betaalbare rode dessertwijnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |