abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 januari 2011 @ 18:27:55 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90845366
quote:
Hier en daar duiken er af en toe topics op over wijn hier in CUL.
Laten we proberen om al deze topics te bundelen in het grote wijntopic.

Vraag je je af wat voor wijn bijv. bij welk gerecht zou passen of wil je ons mee laten beleven in een prachtige fles rode wijn waar je gisteravond van genoten hebt...plaats het hier.
Voor de Fok!kers die werkelijk niets van wijn weten maar er maar al te graag iets over willen leren, hierbij een wiki link over wijn
Verder zijn er Fok!kers onder ons met een behoorlijke kennis van wijn die je graag wegwijs maken en je aan de hand nemen op de ontdekkingstocht door de wondere wereld van wijn.

Maar natuurlijk valt er nog zo veel meer te genieten met wijn uit alle uithoeken van de wereld
Kortom, wijnliefhebbers verenig u en barst maar los..
Wie maakt er een mooie OP?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90846476
mooie Op zou leuk zijn idd :P

iemand die handig is met photoshop oid?
hardcoholic
pi_90847996
ik hoop dat er niet alleen mooie plaatjes in de OP komen, maar ook handige informatie als 'wat voor glazen moet ik gebruiken voor mijn witte burgundy' en 'wat is de ideale drink temperatuur voor een tokaji' :P

Of is dat meer voor een fok-wijn-wiki?
  dinsdag 4 januari 2011 @ 20:45:52 #4
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90852920
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 19:23 schreef devzero het volgende:
ik hoop dat er niet alleen mooie plaatjes in de OP komen, maar ook handige informatie als 'wat voor glazen moet ik gebruiken voor mijn witte burgundy' en 'wat is de ideale drink temperatuur voor een tokaji' :P

Of is dat meer voor een fok-wijn-wiki?
Nee, dit lijken mij prachtige vragen om over te discusseren op dit topic...prima voorzet Devzero!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_90854548
Heeft er iemand misschien interesse om een kistje van zes flessen Domaine Pierre Fil (een Minervois) uit 1998 over te nemen? Prijs: 40 euro inclusief verzenden
blub blub
  Moderator woensdag 5 januari 2011 @ 11:49:25 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_90874884
Waarom wil je het verkopen?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_90876346
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 21:11 schreef nielsgeode het volgende:
Heeft er iemand misschien interesse om een kistje van zes flessen Domaine Pierre Fil (een Minervois) uit 1998 over te nemen? Prijs: 40 euro inclusief verzenden
Corbières - Domaine Pierre Fil - Cuvée Elisyces
Jaartal: 1998 Houdbaar tot: 2005
Wit, rood, rosé, dessert: rood
Soort wijn: volle, fruitige, aromatische rode wijn
Land van herkomst: Frankrijk
Producent: Pierre Fil te Mailhac (vlakbij Minerve) - France
Herkomst: Corbières A.C.
Streek: Languedoc
Te koop bij: Gastrovino
Prijs in ¤: ¤ 17,45
Prijs per doos: ¤ 16,93
Soort aanbieding: Staffelkorting oplopend van 3% tot 10% vanaf 12 flessen assorti tot 120 flessen assorti..
Proefnotitie: Op het etiket staat dat deze wijn uit de Franse Minervois komt. Laat u echter door deze vaststelling niet beïnvloeden. Dit is een grote wijn, die men tijdens de voortreffelijke oogst 1998 heeft kunnen maken, door de optimaal gerijpte druiven met de hand te selecteren en apart te houden voor deze supercuvée. Deze wijn begint zich nu in volle glorie te openbaren. Van alles is er héél veel; kleur, geur en smaak. Deze wijn kan wedijveren met menige 'Cru Classé' uit de Médoc. Een aanrader. Serveertemperatuur 16ºC. tot 18ºC.

Hoop dat ze nog goed zijn :P gegevens komen van 1 of andere wijnwebsite waar ik de naam ff niet meer van weet btw
hardcoholic
  Moderator woensdag 5 januari 2011 @ 13:07:56 #8
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_90877684
Over een maandje rij ik naar de Elzas. Iemand met aanraders uit die streek?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_90880263
quote:
5s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Waarom wil je het verkopen?
Omdat ik destijds teveel ingekocht had en ik ze naast alle andere wijnen die ik nog heb liggen (ik schat een fles of 50 die binnen 1-2 jaar op moeten) zelf gewoon niet meer op krijg. Ze zijn nu nog lekker maar lang kan je ze niet meer bewaren denk ik.
blub blub
pi_90880304
quote:
14s.gif Op woensdag 5 januari 2011 13:07 schreef UIO_AMS het volgende:
Over een maandje rij ik naar de Elzas. Iemand met aanraders uit die streek?
Bott-Freres in Ribeauville is een producent waar ik aardig wat lekkers van gekocht heb. Als je echt goeie Elzasers wilt moet je gaan kijken bij producenten als Geiller en Kellner.
blub blub
  Moderator woensdag 5 januari 2011 @ 14:46:21 #11
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_90881704
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 14:15 schreef nielsgeode het volgende:
Bott-Freres in Ribeauville is een producent waar ik aardig wat lekkers van gekocht heb. Als je echt goeie Elzasers wilt moet je gaan kijken bij producenten als Geiller en Kellner.
Bedankt! Heb alleen het volgende adres gevonden:

Jean Geiler - Cave Vinicole d'Ingersheim,
45 rue de la République,
F-68040 Ingersheim.
Opening hours of the tasting area :
- from the 1st of november to the 30th of april from 9am to noon and from 2pm to 6pm

Van Kellner geen bezoekadres gevonden. Helaas.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_90894574
quote:
14s.gif Op woensdag 5 januari 2011 14:46 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Bedankt! Heb alleen het volgende adres gevonden:

Jean Geiler - Cave Vinicole d'Ingersheim,
45 rue de la République,
F-68040 Ingersheim.
Opening hours of the tasting area :
- from the 1st of november to the 30th of april from 9am to noon and from 2pm to 6pm

Van Kellner geen bezoekadres gevonden. Helaas.
http://www.bott-freres.fr/

Die ander probeer ik vanavond voor je te vinden
blub blub
  † In Memoriam † vrijdag 7 januari 2011 @ 02:47:19 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90963524
Ik heb wel eens gehoord dat ijswijn heel zoet is. Klopt dat ?

* 2cv is zoetekauw.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator vrijdag 7 januari 2011 @ 02:48:49 #14
236264 crew  capricia
pi_90963529
quote:
Op vrijdag 7 januari 2011 02:47 schreef 2cv het volgende:

* 2cv is zoetekauw.
Mijn ervaring met witte wijn is dat als er vorst overheen gaat, hij zoeter wordt.
Maar ben geen kenner.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 7 januari 2011 @ 03:16:46 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_90963603
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 02:47 schreef 2cv het volgende:

* 2cv is zoetekauw.
Ja.
  † In Memoriam † vrijdag 7 januari 2011 @ 03:29:07 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90963653
Mooi, bij het eerstvolgende feestje haal ik ijswijn in huis. Heeft iemand tips voor goedkope maar niet al te belabberde (ik ben geen kenner en het is een feestje, geen wijnproeverij) ijswijn ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator vrijdag 7 januari 2011 @ 03:34:14 #17
236264 crew  capricia
pi_90963669
quote:
Op vrijdag 7 januari 2011 03:29 schreef 2cv het volgende:
Mooi, bij het eerstvolgende feestje haal ik ijswijn in huis. Heeft iemand tips voor goedkope maar niet al te belabberde (ik ben geen kenner en het is een feestje, geen wijnproeverij) ijswijn ?
Kies dan een Duitse spatlese.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_90983981
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 03:29 schreef 2cv het volgende:
Parels voor de zwijnen ;) Koop dan een duitse riesling (bv een spatlese) of waarom geen port (ruby als je het niet te duur wil maken)?
  vrijdag 7 januari 2011 @ 17:58:15 #19
296595 foodlover
live and learn
pi_90986046
Eiswein vind ik erg lekker, maar inderdaad een beetje zonde om als gewoon drankje bij de borrel te geven.

Ik heb laatst een dessertwijn geproefd die gemaakt was van gedroogde druiven, had ik zelf nog nooit van gehoord. Weet iemand hoe ik me de productie daarvan moet voorstellen: soort rozijnen die alsnog geperst worden?????
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 januari 2011 @ 18:21:31 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_90986918
Wijn :9

Het lekkerst zijn de vollere/complexe wijnen :).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 7 januari 2011 @ 18:57:13 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90988195
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 17:58 schreef foodlover het volgende:
Eiswein vind ik erg lekker, maar inderdaad een beetje zonde om als gewoon drankje bij de borrel te geven.

Ik heb laatst een dessertwijn geproefd die gemaakt was van gedroogde druiven, had ik zelf nog nooit van gehoord. Weet iemand hoe ik me de productie daarvan moet voorstellen: soort rozijnen die alsnog geperst worden?????
Ja, het kan van gedroogde druiven worden gemaakt, ook worden er wijnen gemaakt van druiven die ze aan de stok laten en bevriezen, dan verliezen ze een deel van het water, dat geeft dan ijswijn. Verder heb je ook een proces waarbij ze druiven laten rotten voordat ze er wijn van maken, Tokaji esszencia wordt zo gemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tokaj_%28wijn%29
Ook kan je tijdens het gisten alcohol of likeur toevoegen, bv Port wordt zo gemaakt. door het toevoegen van alcohol stopt het gisten en blijft veel van de suiker uit de druiven in de wijn.
Er zijn ook manieren om de wijn te laten beschimmelen, er vormt zich dan een dik pak schimmel (flor) op de wijn en je tapt hem dan daar onder af, zo wordt sherry gemaakt. Dit is ook de reden waarom sherry zo goed samengaat met paddestoelen, het smaakt er naar door de flor.
Je kan ook suikers toevoegen aan de wijn, of aan de most.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 19:53:12 #22
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_90991235
Hierbij even een kort berichtje wat ik deze week vond over het ontwikkelen van de Nieuw Zeelandse thuismarkt.
Er lijkt zich een verschuiving voor te doen van wit naar rood.
Het winnen van populariteit van de Pinot Noir komt volgens mij ook omdat de minder traditionele gebieden zoals Marlborough, Hawkes Bay en de Wairapa nu Pinot Noir beginnen te produceren en deze voor een aanzienlijk mindere prijs op de markt zetten dan de Pinot's uit Central Otago (wat het topgebied is voor NZ'se Pinot's) en waarvoor je minstens 17-20 euro betaal.

quote:
Wine-drinkers are more likely to pick pinot noir from the shelf than sauvignon blanc, a survey shows.
A Herald-DigiPoll survey showed that slightly more New Zealanders (31.3 per cent) chose red wines over white (30.1 per cent).
Red wine's popularity is likely to be due to the marked increase in pinot noir drinkers. As New Zealand pinot noir gathers international acclaim, local demand for it has stepped up, resulting in cheaper bottles on the shelves.
Wine commentators say New Zealanders' move to pinot noir was a natural progression, which showed a more mature local market and palate. Men were especially attracted to red wine, and were twice as likely as women to choose it.
In the white wine market, traditional favourite chardonnay has been overtaken by sauvignon blanc in popularity.
The poll showed 33.9 per cent of white wine drinkers chose sauvignon blanc, while 25.5 per cent chose chardonnay.
In his most recent book, wine writer Michael Cooper said sauvignon blanc eclipsed chardonnay in popularity when discounted brands came on the market.
The introduction of $10 sauvignon blanc gave people a cheap and fashionable option.
He said that with wine on supermarket shelves, women had taken over the job of buying wines and generally preferred fresh, fruity wines like sauvignon blanc.
A quarter of New Zealanders said they did not drink wine at all.
bron
pi_91035345
misschien dat jij het weet rechtsedirecte,

Had vandaag een klant met de vraag of wij aan een pinot grigio uit de marlborough streek konden komen. Hadden we helaas niet, maar ben ook erg benieuwd of die überhaupt gemaakt worden en of het goed te doen is :P
hardcoholic
pi_91035517
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 17:58 schreef foodlover het volgende:

Eiswein wordt ook meer als dessert wijn gedronken, zou het niet zo schenken op een feestje, dan eerder een spatlese/auslese nemen. Gewoon zoete troep voor een goedkoop prijsje.

Er worden vaker wijnen gemaakt van gedroogde druiven idd. Een bekende is bv de ripasso uit italie. Word na eerste persing de schilletjes etc gefilterd. Deze worden gedroogd en nogmaals geperst.
hardcoholic
  zaterdag 8 januari 2011 @ 20:48:52 #25
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_91039697
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 19:18 schreef Ferdii het volgende:
misschien dat jij het weet rechtsedirecte,

Had vandaag een klant met de vraag of wij aan een pinot grigio uit de marlborough streek konden komen. Hadden we helaas niet, maar ben ook erg benieuwd of die überhaupt gemaakt worden en of het goed te doen is :P
Ferdii, ik drink zelf weinig Pinot Gris en sowieso heb ik nog nooit een NZ'se Pinot Grigio gehad.
Het wordt hier ook heel weinig geproduceert, zeker ten opzichte van grote broer Pinot Gris maar er zijn wel enkele wijnmakers die het hier op de markt brengen.
Ik weet echter niet of er daadwerkelijk zoveel verschil zit tussen eeen Gris en een Grigio.
Maar hier vind je de google resultaten voor een Grigio uit Marlborough.
mocht je verder nog hulp nodig hebben dan hoor ik het wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')