Wie maakt er een mooie OP?quote:Hier en daar duiken er af en toe topics op over wijn hier in CUL.
Laten we proberen om al deze topics te bundelen in het grote wijntopic.
Vraag je je af wat voor wijn bijv. bij welk gerecht zou passen of wil je ons mee laten beleven in een prachtige fles rode wijn waar je gisteravond van genoten hebt...plaats het hier.
Voor de Fok!kers die werkelijk niets van wijn weten maar er maar al te graag iets over willen leren, hierbij een wiki link over wijn
Verder zijn er Fok!kers onder ons met een behoorlijke kennis van wijn die je graag wegwijs maken en je aan de hand nemen op de ontdekkingstocht door de wondere wereld van wijn.
Maar natuurlijk valt er nog zo veel meer te genieten met wijn uit alle uithoeken van de wereld
Kortom, wijnliefhebbers verenig u en barst maar los..
Nee, dit lijken mij prachtige vragen om over te discusseren op dit topic...prima voorzet Devzero!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 19:23 schreef devzero het volgende:
ik hoop dat er niet alleen mooie plaatjes in de OP komen, maar ook handige informatie als 'wat voor glazen moet ik gebruiken voor mijn witte burgundy' en 'wat is de ideale drink temperatuur voor een tokaji'
Of is dat meer voor een fok-wijn-wiki?
Corbières - Domaine Pierre Fil - Cuvée Elisycesquote:Op dinsdag 4 januari 2011 21:11 schreef nielsgeode het volgende:
Heeft er iemand misschien interesse om een kistje van zes flessen Domaine Pierre Fil (een Minervois) uit 1998 over te nemen? Prijs: 40 euro inclusief verzenden
Omdat ik destijds teveel ingekocht had en ik ze naast alle andere wijnen die ik nog heb liggen (ik schat een fles of 50 die binnen 1-2 jaar op moeten) zelf gewoon niet meer op krijg. Ze zijn nu nog lekker maar lang kan je ze niet meer bewaren denk ik.quote:
Bott-Freres in Ribeauville is een producent waar ik aardig wat lekkers van gekocht heb. Als je echt goeie Elzasers wilt moet je gaan kijken bij producenten als Geiller en Kellner.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:07 schreef UIO_AMS het volgende:
Over een maandje rij ik naar de Elzas. Iemand met aanraders uit die streek?
Bedankt! Heb alleen het volgende adres gevonden:quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:15 schreef nielsgeode het volgende:
Bott-Freres in Ribeauville is een producent waar ik aardig wat lekkers van gekocht heb. Als je echt goeie Elzasers wilt moet je gaan kijken bij producenten als Geiller en Kellner.
http://www.bott-freres.fr/quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:46 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Bedankt! Heb alleen het volgende adres gevonden:
Jean Geiler - Cave Vinicole d'Ingersheim,
45 rue de la République,
F-68040 Ingersheim.
Opening hours of the tasting area :
- from the 1st of november to the 30th of april from 9am to noon and from 2pm to 6pm
Van Kellner geen bezoekadres gevonden. Helaas.
Mijn ervaring met witte wijn is dat als er vorst overheen gaat, hij zoeter wordt.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 02:47 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat ijswijn heel zoet is. Klopt dat ?
* 2cv is zoetekauw.
Ja.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 02:47 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat ijswijn heel zoet is. Klopt dat ?
* 2cv is zoetekauw.
Kies dan een Duitse spatlese.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 03:29 schreef 2cv het volgende:
Mooi, bij het eerstvolgende feestje haal ik ijswijn in huis. Heeft iemand tips voor goedkope maar niet al te belabberde (ik ben geen kenner en het is een feestje, geen wijnproeverij) ijswijn ?
Parels voor de zwijnenquote:Op vrijdag 7 januari 2011 03:29 schreef 2cv het volgende:
Mooi, bij het eerstvolgende feestje haal ik ijswijn in huis. Heeft iemand tips voor goedkope maar niet al te belabberde (ik ben geen kenner en het is een feestje, geen wijnproeverij) ijswijn ?
Ja, het kan van gedroogde druiven worden gemaakt, ook worden er wijnen gemaakt van druiven die ze aan de stok laten en bevriezen, dan verliezen ze een deel van het water, dat geeft dan ijswijn. Verder heb je ook een proces waarbij ze druiven laten rotten voordat ze er wijn van maken, Tokaji esszencia wordt zo gemaakt.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 17:58 schreef foodlover het volgende:
Eiswein vind ik erg lekker, maar inderdaad een beetje zonde om als gewoon drankje bij de borrel te geven.
Ik heb laatst een dessertwijn geproefd die gemaakt was van gedroogde druiven, had ik zelf nog nooit van gehoord. Weet iemand hoe ik me de productie daarvan moet voorstellen: soort rozijnen die alsnog geperst worden?????
bronquote:Wine-drinkers are more likely to pick pinot noir from the shelf than sauvignon blanc, a survey shows.
A Herald-DigiPoll survey showed that slightly more New Zealanders (31.3 per cent) chose red wines over white (30.1 per cent).
Red wine's popularity is likely to be due to the marked increase in pinot noir drinkers. As New Zealand pinot noir gathers international acclaim, local demand for it has stepped up, resulting in cheaper bottles on the shelves.
Wine commentators say New Zealanders' move to pinot noir was a natural progression, which showed a more mature local market and palate. Men were especially attracted to red wine, and were twice as likely as women to choose it.
In the white wine market, traditional favourite chardonnay has been overtaken by sauvignon blanc in popularity.
The poll showed 33.9 per cent of white wine drinkers chose sauvignon blanc, while 25.5 per cent chose chardonnay.
In his most recent book, wine writer Michael Cooper said sauvignon blanc eclipsed chardonnay in popularity when discounted brands came on the market.
The introduction of $10 sauvignon blanc gave people a cheap and fashionable option.
He said that with wine on supermarket shelves, women had taken over the job of buying wines and generally preferred fresh, fruity wines like sauvignon blanc.
A quarter of New Zealanders said they did not drink wine at all.
Eiswein wordt ook meer als dessert wijn gedronken, zou het niet zo schenken op een feestje, dan eerder een spatlese/auslese nemen. Gewoon zoete troep voor een goedkoop prijsje.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 17:58 schreef foodlover het volgende:
Eiswein vind ik erg lekker, maar inderdaad een beetje zonde om als gewoon drankje bij de borrel te geven.
Ik heb laatst een dessertwijn geproefd die gemaakt was van gedroogde druiven, had ik zelf nog nooit van gehoord. Weet iemand hoe ik me de productie daarvan moet voorstellen: soort rozijnen die alsnog geperst worden?????
Ferdii, ik drink zelf weinig Pinot Gris en sowieso heb ik nog nooit een NZ'se Pinot Grigio gehad.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 19:18 schreef Ferdii het volgende:
misschien dat jij het weet rechtsedirecte,
Had vandaag een klant met de vraag of wij aan een pinot grigio uit de marlborough streek konden komen. Hadden we helaas niet, maar ben ook erg benieuwd of die überhaupt gemaakt worden en of het goed te doen is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |