abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 november 2010 @ 09:32:09 #1
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88200445
Ik zit een beetje in dubio. Voor het verkrijgen van een hypotheek hebben we nu 2 intakegesprekken gehad met tussenpersonen en aan ons de keuze om er één uit te kiezen die ons een hypotheek moet gaan adviseren. De verschillen tussen de 2 personen zijn echter dag en nacht, ik zal ze even omschrijven aan de stereotypen waar ze aan voldoen.

- Arie is hypotheekadviseur en luisterde naar mijn ideeën over hoe ik mijn huis wil financieren en keek even snel naar wat mogelijke opties zodat we een beeld hebben van de kosten. Hij werkt op basis van uurtarief. Arie werkt op een paar jaar oude laptop waarop vrouw en kind ook een account op hebben en zijn dochter op het bureaublad ingesteld als achtergrond en werkt voor een bedrijf waarvan de eigenaar de zwager is van de persoon die met ons mee is geweest huizen te bekijken en die we redelijk goed kennen. Waar ik me door achter het hoofd is dat Arie krab niet deed wat Kees deed;

- Kees is ex-advocaat en heeft nu naar eigen zeggen 3 kantoren. Kees is een gladde jongen met een dikke bak en neukt waarschijnlijk zijn secretaresse. Kees werkt op basis van een keuze die bij de klant ligt; uurtarief, fee of provisie. Kees luisterde wat ik graag zou willen en haalde dat idee onderuit. Hij kwam met fiscaal aantrekkelijkere manieren om deze hypotheek te doen die wel inhielden dat ik toch zou moeten proberen een hypotheek op 2 salarissen (ipv 1) te krijgen en het spaargeld wat ik heb lekker te laten staan. (de extra maandlasten compenseer je met de rente op je spaargeld en je blijft wat vrijheid behouden) Kees kwam ook al met 2 hypotheekvormen die zijn voorkeur genoten omdat ze gunstig zijn voor de klant. Van twee verschillende instellingen overigens. Toen ik meldde dat hij een second opinion was wilde hij onze klus wel voor een scherpe fee doen die onder het geschatte bedrag van Arie lag

Beiden maakten ze tijdens het intakegesprek gebruik van de verkoperstruc "ja, nu ben ik eigenlijk al voor je aan het werk, maar dat is dan gewoon even service"

Dus ik zit te twijfelen tussen de huisvader in loondienst die enkel naar mijn verhaal luisterde en vragen beantwoordde en de snelle zelfstandige jongen die gelijk liet zien hoe ik meer uit mijn geld kan halen. Geld en emotie gaan niet echt samen, terwijl je wel binnen redelijke tijd een hypotheek afgesloten moet hebben. Dus om nou af te gaan op het feit van een eerste indruk.

Op Google is trouwens niets negatiefs te vinden van beiden

Vandaar de vraag: waar selecteren jullie je tussenpersoon op?

[ Bericht 0% gewijzigd door MikeyMo op 01-11-2010 09:42:10 ]
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_88200701
Niet helemaal mee eens dat geld en emotie niet samen gaan. Je geeft zelf al aan dat meneer 2 een gladde jongen lijkt te zijn. Mijn eerste idee bij een gladde jongen

"hij wil over jouw rug zelf een mooie provisie opstrijken door 2 manieren aan te prijzen waar hij zelf waarschijnlijk de hoogste provisie over krijgt"

Nummertje 1: Een man die een leuke foto van zijn dochter als achtergrond foto heeft lijkt onprofessioneel over te komen maar wekt op die manier wel het idee een familieman te zijn die begaan lijkt te zijn met het wel en wee van zijn cliënten (ik bedoel, een juiste hypotheek vorm voor jullie situatie zorgt al snel tot weinig financiële zorgen)

Aan de andere kant kan dat ook weer zijn "trucje' zijn, om zo'n gevoel te kweken.

Als je geen negatieve recensies kunt vinden moet je JUIST wel op je gevoel af gaan !
pi_88200803
Volgens *mij* moet je ook kijken naar het totaalplaatje. Een TP die alleen maar kijkt naar de hypotheek en bijbehorende lasten, is wat mij betreft niet goed met z'n vak bezig. Immers: het afsluiten van een hypotheek is intergraal verbonden aan advies m.b.t. pensioen, nalatenschap enz. enz.

Kortom: financiële planning. Iets waar de meeste adviseurs de rillingen van over hun rug krijgen, omdat ze er simpelweg te weinig kaas van hebben gegeten.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  maandag 1 november 2010 @ 09:56:52 #4
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201001
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 09:43 schreef DutchieBre het volgende:
Niet helemaal mee eens dat geld en emotie niet samen gaan. Je geeft zelf al aan dat meneer 2 een gladde jongen lijkt te zijn. Mijn eerste idee bij een gladde jongen

"hij wil over jouw rug zelf een mooie provisie opstrijken door 2 manieren aan te prijzen waar hij zelf waarschijnlijk de hoogste provisie over krijgt"
[Quote]
Dat kan niet, want we betalen hem op basis van Fee. Op de offerte van de hypotheek zal dan ook staan dat hij 0,0 van de bank krijgt. We betalen hem immers zelf.

[Quote]Nummertje 1: Een man die een leuke foto van zijn dochter als achtergrond foto heeft lijkt onprofessioneel over te komen maar wekt op die manier wel het idee een familieman te zijn die begaan lijkt te zijn met het wel en wee van zijn cliënten (ik bedoel, een juiste hypotheek vorm voor jullie situatie zorgt al snel tot weinig financiële zorgen)
Eens, maar ik twijfel dus nu ook enorm omdat Kees zegt dat we het spaargeld niet moeten inbrengen, want dat is belastingtechnisch helemaal niet voordelig. Hij zegt dat we gewoon het op 2 lonen moeten doen, en het spaargeld moeten houden op de bank. De extra lasten voor die 2 lonen liggen op 110 euro per maand +- en dat kun je betalen van de rente die je over het spaargeld krijgt.

[/quote]
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 1 november 2010 @ 09:58:18 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201052
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 09:48 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens *mij* moet je ook kijken naar het totaalplaatje. Een TP die alleen maar kijkt naar de hypotheek en bijbehorende lasten, is wat mij betreft niet goed met z'n vak bezig. Immers: het afsluiten van een hypotheek is intergraal verbonden aan advies m.b.t. pensioen, nalatenschap enz. enz.

Kortom: financiële planning. Iets waar de meeste adviseurs de rillingen van over hun rug krijgen, omdat ze er simpelweg te weinig kaas van hebben gegeten.
Kees kwam gelijk met een stukje financiele planning idd. Geregistreerd partnerschap was de voordeligste manier om alles vast te leggen volgens hem, icm een samenlevingscontract ect. Hij wilde mijn levensverzekering Polis zien, MikeyMo's Pensioensmap en verzekeringen ect, daar heb ik Arie nooit over gehoord.

Lastig allemaal :Y
pi_88201127
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 09:58 schreef Qwea het volgende:

Mwoa. In dat geval klinkt het in elk geval alsof Kees meer met z'n vak bezig is. Dat Kees een dikke auto heeft, zegt natuurlijk ook niet veel. :)
  maandag 1 november 2010 @ 10:03:16 #7
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88201167
Mjah ik denk dat Arie puur hypotheken vergelijkt en Kees een wat breder spectrum beslaat
[..]
pi_88201267
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:03 schreef MikeyMo het volgende:
Mjah ik denk dat Arie puur hypotheken vergelijkt en Kees een wat breder spectrum beslaat
Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk. :)
pi_88201302
quote:
Op maandag 1 november 2010 09:58 schreef Qwea het volgende:

[..]

Kees kwam gelijk met een stukje financiele planning idd. Geregistreerd partnerschap was de voordeligste manier om alles vast te leggen volgens hem, icm een samenlevingscontract ect. Hij wilde mijn levensverzekering Polis zien, MikeyMo's Pensioensmap en verzekeringen ect, daar heb ik Arie nooit over gehoord.

Zeg alleen wel even tegen Kees dat een GP in combinatie met een samenlevingscontract nergens voor nodig is, scheelt je geld bij de notaris.
pi_88201344
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:08 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Zeg alleen wel even tegen Kees dat een GP in combinatie met een samenlevingscontract nergens voor nodig is, scheelt je geld bij de notaris.
Whehehe...
  maandag 1 november 2010 @ 10:11:11 #11
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201368
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 10:00 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa. In dat geval klinkt het in elk geval alsof Kees meer met z'n vak bezig is. Dat Kees een dikke auto heeft, zegt natuurlijk ook niet veel. :)
Alleen moesten we voor die "goedkope" fee wel volledig klant bij kees worden :') Dus alle juridische vragen moesten we aan hem komen stellen ect.
  maandag 1 november 2010 @ 10:11:24 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88201375
quote:

[..]

Ik vermoed dat het gaat om de partnerschapsvoorwaarden. Kan me niet voorstellen dat dit stel voor 'in gemeenschap van goederen' wil gaan.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 1 november 2010 @ 10:12:06 #13
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_88201387
Is het een vaste tussenpersoon, waar je dus ook nog andere zaken laat regelen, of doet hij deze hypotheek en is hij dan weer weg? Denk zelf dat een commerciele gladde jongen een prima adviseur kan zijn, maar wel als er een blijvende sales-incentive aan zit. Wanneer je voor eenmalig advies gaat, kan je net zo goed bij de Vereniging Eigen Huis langsgaan of de hypotheker voor nog wat meer onafhankelijk advies.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 1 november 2010 @ 10:12:16 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201392
quote:

[..]

Volgens Kees is die wel nodig, want we willen een soort GP op huwelijkse voorwaarden.
  maandag 1 november 2010 @ 10:12:48 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201404
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik vermoed dat het gaat om de partnerschapsvoorwaarden. Kan me niet voorstellen dat dit stel voor 'in gemeenschap van goederen' wil gaan.
correct *O*
pi_88201437
quote:
Op maandag 1 november 2010 10:12 schreef Qwea het volgende:

[..]

Volgens Kees is die wel nodig, want we willen een soort GP op huwelijkse voorwaarden.
Dan bedoel je/hij denk ik partnerschapsvoorwaarden (huwelijkse voorwaarden maar dan voor een geregistreerd partnerschap) :)
pi_88201498
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:11 schreef Qwea het volgende:

[..]

Alleen moesten we voor die "goedkope" fee wel volledig klant bij kees worden :') Dus alle juridische vragen moesten we aan hem komen stellen ect.
Hoe bepaalt hij welke vragen je niét aan hem stelt, dan? Ik neem aan dat hij dan ook zou willen dat je bij hem ook je verzekeringen afsluit?

Volgens mij is het nu kiezen uit twee kwaden :')
pi_88201549
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 09:58 schreef Qwea het volgende:

Heb je voor de grap de ideeen van Kees al aan Arie voorgelegd of gaat dat niet zonder definitief met hem in zee te gaan? Dan kun je meteen zien of hij verstand heeft van z'n vak. Wat zijn overigens de risico's die kleven aan de plannen van Kees? Uitgaan van rente op een spaarrekening zou ik zelf totaal niet zien zitten, alleen al omdat die hoeveelheid gewijzigd kan worden door de bank.
  maandag 1 november 2010 @ 10:25:22 #19
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201731
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 10:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoe bepaalt hij welke vragen je niét aan hem stelt, dan? Ik neem aan dat hij dan ook zou willen dat je bij hem ook je verzekeringen afsluit?

Volgens mij is het nu kiezen uit twee kwaden :')
Nou, nee :P ik leg met misschien stom uit ; Hij zou graag willen dat we ALLE financiële vragen aan hem kwamen voorleggen in den toekomst
  maandag 1 november 2010 @ 10:26:58 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201780
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:17 schreef Azreal het volgende:

[..]

Heb je voor de grap de ideeen van Kees al aan Arie voorgelegd of gaat dat niet zonder definitief met hem in zee te gaan? Dan kun je meteen zien of hij verstand heeft van z'n vak. Wat zijn overigens de risico's die kleven aan de plannen van Kees? Uitgaan van rente op een spaarrekening zou ik zelf totaal niet zien zitten, alleen al omdat die hoeveelheid gewijzigd kan worden door de bank.
Dat ging ik zo doen :P Eens kijken wat Arie er van zegt. Eigenlijk is er geen risico zoals ik het zie. De spaarrente is evenhoog als de hypotheek rente in iedergeval dus nooit lager. En als we besluiten dat het toch niet wil zeg maar qua uitgaves dan zouden we altijd het spaargeld alsnog kunnen aflossen.
  maandag 1 november 2010 @ 10:31:00 #21
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88201876
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:26 schreef Qwea het volgende:

[..]

Dat ging ik zo doen :P Eens kijken wat Arie er van zegt. Eigenlijk is er geen risico zoals ik het zie. De spaarrente is evenhoog als de hypotheek rente in iedergeval dus nooit lager. En als we besluiten dat het toch niet wil zeg maar qua uitgaves dan zouden we altijd het spaargeld alsnog kunnen aflossen.
nee de spaarrente op je inleg van je spaarhypotheek is gelijk aan de hypotheekrente
[..]
pi_88201890
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:25 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou, nee :P ik leg met misschien stom uit ; Hij zou graag willen dat we ALLE financiële vragen aan hem kwamen voorleggen in den toekomst
Dat kan 'ie natuurlijk helemaal niet 'eisen'. (nou ja, kan wel... maar is verder voor jullie niet zo boeiend)
pi_88201912
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:31 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

nee de spaarrente op je inleg van je spaarhypotheek is gelijk aan de hypotheekrente
Da's weer niet helemaal waar/ Het is de brutorente op je kapitaal. Daar gaan nog kosten vanaf.
  maandag 1 november 2010 @ 10:33:47 #24
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88201959
Ik ga Arie bellen :Y
  maandag 1 november 2010 @ 11:32:39 #25
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88203636
Nou, Arie gaat terug bellen want hij was er ff niet.

Maar als ik naar de website van arie kijk, moet ik huilen zo slecht. Ik hoop niet dat zijn website reflecteert aan zijn advies :@
  maandag 1 november 2010 @ 11:55:38 #26
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88204270
Financiële planning doe ik eerst met mijn accountant, daaruit volgen de producten die ik wil hebben, en dan praat ik met een paar tussenpersonen. Met die tussenpersonen gaat het me dan puur om wie me de gewenste producten kan leveren voor de minste kosten of de beste rente. Als ze leuke ideeën hebben wil ik die wel horen, maar ik houd het met hun liever simpel. Tegenwoordig is het transparanter, maar belangenverstrengeling kun je niet uitsluiten.

Het enige dat ik nooit meer doe is iets regelen via de bank. Hun verkopertjes hebben de opdracht om minimaal zoveel % van de klanten weg te zetten bij de hypotheeknemers en verzekeraars waar ze zelf belangen in hebben, en vrijwel altijd is hun offerte veel en veel slechter dan wat je met rondvragen kan krijgen (30% hoger voor een AOV, 10 procentpunt meer kosten voor een pensioen). Dus die vraag ik nu niet eens meer om offertes, want het is zonde van mijn tijd.

Om tussenpersonen te vinden vraag ik gewoon rond in kennissen- en zakelijke kring. De tussenpersoon waar ik nu veel via regel (niet uit principe maar omdat hij een paar keer achter elkaar de beste offerte had), staat hier goed bekend. Voor m'n oude studentenvereniging deed hij ook veel. En in de regio vind ik ook wel prettig. Een iets groter kantoor ook; zeker met een hypotheek is het wel zo prettig als ze over 10 jaar nog bestaan en je dossier hebben, ff binnen kan lopen en een vraagje kan stellen, etc.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 1 november 2010 @ 14:43:01 #27
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88209744
Ik heb een heel mailtje van de tussenpersoon waar ik de ballen van snap, maar ook hier zegt hij weer ;

quote:
Omdat de inlossing van dit bedrag na overlijden nauwelijks een
maandlastenverlaging met zich brengt zou ik adviseren haar medische
aandoeningen niet geheel te vermelden waardoor een premieverhoging wordt
voorkomen.

De totale premie voor het af te dekken deel ad Euro 38000,= voor Q zal
dan Euro 5 per maand zijn. Op jouw leven zou de gehele schuld dienen te
worden afgedekt conform jullie wens?

Het risico dat, indien Q tussentijds wel zou overlijden a.g.v. een
bestaande aandoening, er geen uitkering wordt gedaan heeft toch geen
ernstige financiële consequenties.
Kweet niet wat ik hiervan moet vinden.
pi_88209806
Vraag eens of de term 'meldingsplicht' hem iets zegt :') (het vroegere verzwijging, art.251 WvK)
pi_88209994
En nog iets: als het een verzekering is met twee verzekerden, kan een maatschappij natuurlijk besluiten om de verzekering sowieso te beëindigen. Da's ook vervelend als je dan opnieuw een verzekering moet afsluiten. (MM is dan natuurlijk ouder)

Verder begrijp ik niet helemaal waarom de verzekering eigenlijk wordt afgesloten, aangezien het blijkbaar om een heel laag bedrag gaat.
  maandag 1 november 2010 @ 14:53:24 #30
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88210093
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 14:50 schreef Five_Horizons het volgende:
En nog iets: als het een verzekering is met twee verzekerden, kan een maatschappij natuurlijk besluiten om de verzekering sowieso te beëindigen. Da's ook vervelend als je dan opnieuw een verzekering moet afsluiten. (MM is dan natuurlijk ouder)

Verder begrijp ik niet helemaal waarom de verzekering eigenlijk wordt afgesloten, aangezien het blijkbaar om een heel laag bedrag gaat.
Ja ik snap sowieso geen ruk van dat mailtje. Ik heb MM gemaild, dattie hier moest komen uitleggen en reageren :+
pi_88210179
Arie komt op mij over als een leuke hobbyist, maar je wil toch ook gewoon horen als je zelfbedachte plan kut is. Niet iemand die met je meelult en dat je er later achter komt dat jouw plan toch niet zo goed was en de adviseur er niks van gezegd heeft.

Persoon 2 kán het voor z'n eigen provisie doen natuurlijk, maar je kan hem dus ook op uurbasis huren? Verder zou provisie nog niet direct een probleem zijn (voor mij persoonlijk dan) als hij gewoon helder is over wat hij waar krijgt en je dit dus mee kan wegen in z'n advies voor een bepaalde verstrekker.
  maandag 1 november 2010 @ 14:57:37 #32
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88210222
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 14:56 schreef Loveless85 het volgende:
Arie komt op mij over als een leuke hobbyist, maar je wil toch ook gewoon horen als je zelfbedachte plan kut is. Niet iemand die met je meelult en dat je er later achter komt dat jouw plan toch niet zo goed was en de adviseur er niks van gezegd heeft.

Persoon 2 kán het voor z'n eigen provisie doen natuurlijk, maar je kan hem dus ook op uurbasis huren? Verder zou provisie nog niet direct een probleem zijn (voor mij persoonlijk dan) als hij gewoon helder is over wat hij waar krijgt en je dit dus mee kan wegen in z'n advies voor een bepaalde verstrekker.
Hij werkt op uur basis, fee en provisie. Hij had een mooi fee bedrag (1500 euro voor het totaal plaatje) aangeboden waar we dus over zitten te twijfelen. Fee en uur betaal je zelf. Provisie dokt de bank.

Provisie willen we dus eigenlijk liever niet.
pi_88210304
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 14:57 schreef Qwea het volgende:

[..]

Hij werkt op uur basis, fee en provisie. Hij had een mooi fee bedrag (1500 euro voor het totaal plaatje) aangeboden waar we dus over zitten te twijfelen. Fee en uur betaal je zelf. Provisie dokt de bank.

Provisie willen we dus eigenlijk liever niet.
Ben benieuwd :Y wie roept dat 'verzwijgen' eigenlijk? :o

Lijkt me toch niet zo'n slimme zet, stel dat de boel uitkomt dan eindig je straks bij verzekeraars op een zwarte lijst ofzo... En om zo'n vermogen gaat het niet toch?
pi_88210818
Ik moet nog maar zien hoe het voor de klant voordeliger is om iemand op uurbasis te betalen in plaats van dat de adviseur via provisies wordt betaald door de bank en verzekeraar.

Ik heb wel gezien hoe in de offerte mooi staat vermeld dat de adviseur ervoor heeft gekozen om geen provisies te ontvangen, maar ik heb dit nog niet vertaald zien worden in een lager rentepercentage, een lagere premie, of een hoger opgebouwd kapitaal... Waarheen verdwijnt nu het geld dat de adviseur normaal zou ontvangen? Banken en verzekeraars?
  maandag 1 november 2010 @ 15:17:00 #35
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88210858
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 15:00 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ben benieuwd :Y wie roept dat 'verzwijgen' eigenlijk? :o

Lijkt me toch niet zo'n slimme zet, stel dat de boel uitkomt dan eindig je straks bij verzekeraars op een zwarte lijst ofzo... En om zo'n vermogen gaat het niet toch?
De adviseur heeft het over verzwijgen
pi_88210886
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:17 schreef Qwea het volgende:

[..]

Je hebt het er toch over 2?
pi_88210997
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:17 schreef Qwea het volgende:

[..]

Sowieso al een raar advies om te frauderen, maar helemaal in combinatie met een wajong uitkering. Lijkt me aannemelijk dat je sowieso al beter door de verzekering gescreend zal worden, dus dan is fraude niet bepaald een lekker advies.

Denk dat de adviseur een tour-renner zou adviseren om doping te gebruiken...
  maandag 1 november 2010 @ 15:24:39 #38
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88211069
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:15 schreef MichelBtje het volgende:
Ik moet nog maar zien hoe het voor de klant voordeliger is om iemand op uurbasis te betalen in plaats van dat de adviseur via provisies wordt betaald door de bank en verzekeraar.

Ik heb wel gezien hoe in de offerte mooi staat vermeld dat de adviseur ervoor heeft gekozen om geen provisies te ontvangen, maar ik heb dit nog niet vertaald zien worden in een lager rentepercentage, een lagere premie, of een hoger opgebouwd kapitaal... Waarheen verdwijnt nu het geld dat de adviseur normaal zou ontvangen? Banken en verzekeraars?
Ik heb hier zo'n uitleg ding liggen van Arie...

Die claimt dat als je op provisie basis het volgende van toepassing is. Alle bedragen zijn fictief trouwens en zijn dus niet "onze" bedragen.

Een fictieve client sluit een spaarhypotheek af met woonlastenpolis en levensverzekering. Leeftijd van de client is 30 en leeftijd van de partner is 27.

Op basis van Provisie

Hypotheekbedrag ; 150,000 euro
Koopsom woonlastenpolis ; 1500 euro
Premie levensverzekering per maand ; 100 euro gedurende 30 jaar

Afsluitprovisie hypotheekbank ; 1500 euro
Afsluitprovisie woonlastenverzekering ; 300 euro is onderdeel van de koopsom
Afsluitprovisie levensverzekering ; 1800 euro in de premie verwerkt.

Totaal aan provisie ; 3600 euro.

Op basis van uur tarief

Hypotheekbedrag ; 150,000 euro.
Koopsom woonlastenpolis ; 1200 euro
Premie levensverzekering per maand ; 95 euro gedurende 30 jaar.

Afsluitprovisie Hypotheekbank ; 400 euro
Afsluitprovisie woonlastenverzekering ; 0 euro
Afsluitprovisie levensverzekering ; 0 euro
Onze declaratie op basis van 15uur ; 1875 euro (125 euro ex btw per uur)

Totaal zonder provisie ; 2275

Verschil tussenbeide ; 1325 euro wat je goedkoper uit bent bij uren declaratie.
  maandag 1 november 2010 @ 15:26:41 #39
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88211123
quote:
11s.gif Op maandag 1 november 2010 15:18 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Je hebt het er toch over 2?
Ja sorry, mijn excuus. Kees wil het verzwijgen. Ik heb Arie gesproken en Arie claimt dat je zoiets NOOIT moet verzwijgen. Want als ik aangereden wordt op het zebrapad en overlijdt, en ze gaan sectie doen of ze gaan mijn medisch dossier doorspitten, dan claimt Arie dat ze hoe dan ook de uitkering kunnen weigeren.

Kees zegt juist dat er geen sectie oid verricht gaat worden als ik dood ga aan bv een hartstilstand of een ongeluk op het Zebrapad. En als ze er toch achter komen, dan wordt er enkel niet uitgekeerd en heeft dat geen verdere gevolgen (waar ik in kan komen, want als ik dood ben kunnen ze me moeilijk aanklagen). Maar zoals iemand hier al zei, mooi kut als ze besluiten MM dan ook uit de verzekering te pleuren.
  maandag 1 november 2010 @ 15:27:34 #40
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88211150
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:21 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

Sowieso al een raar advies om te frauderen, maar helemaal in combinatie met een wajong uitkering. Lijkt me aannemelijk dat je sowieso al beter door de verzekering gescreend zal worden, dus dan is fraude niet bepaald een lekker advies.

Denk dat de adviseur een tour-renner zou adviseren om doping te gebruiken...
Die wajong heb ik overigens niet op grond van mijn Crohn. Mijn Crohn is later (toen ik de Wajong al had) erbij gekomen :) Niet dat dat wat uitmaakt verder, maar goed.

*eens diep zucht*
pi_88211169
Nou ik zou het lekker melden :Y Wellicht dat je dan een wat duurdere levensverzekering krijgt maar volgens mij moet die van jou toch niet zo heel veel dekken?
  maandag 1 november 2010 @ 15:35:09 #42
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88211366
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 15:28 schreef Loveless85 het volgende:
Nou ik zou het lekker melden :Y Wellicht dat je dan een wat duurdere levensverzekering krijgt maar volgens mij moet die van jou toch niet zo heel veel dekken?
Het lijkt mij ook het verstandigst om te melden. Ik wilde eigenlijk dat die van mij het gehele hypotheek bedrag zou dekken, maar zoals Kees nu berekend heeft met zijn 5 euro p/m zou er enkel 20% van het taxatie bedrag verzekerd hoeven te worden :{
pi_88211448
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:35 schreef Qwea het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook het verstandigst om te melden. Ik wilde eigenlijk dat die van mij het gehele hypotheek bedrag zou dekken, maar zoals Kees nu berekend heeft met zijn 5 euro p/m zou er enkel 20% van het taxatie bedrag verzekerd hoeven te worden :{
Wat is daar :{ aan dan? Ik neem aan dat MM ook een ORV neemt, en dat die van hem zijn deel van het huis dekt, dus komt hij te overlijden hoef jij je ook geen zorgen te maken. Je hoeft natuurlijk niet een risico te dekken wat je uberhaupt al niet draagt?
pi_88213072
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 15:37 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Wat is daar :{ aan dan? Ik neem aan dat MM ook een ORV neemt, en dat die van hem zijn deel van het huis dekt, dus komt hij te overlijden hoef jij je ook geen zorgen te maken. Je hoeft natuurlijk niet een risico te dekken wat je uberhaupt al niet draagt?
Misschien is het handiger om zo goed mogelijk proberen voor te stellen wat er zoal kan gebeuren in een scenario waarin één van beide komt te overlijden. Als MM overlijdt, wordt er geregeld dat de gehele hypotheek wordt afgelost en TS dus niet met zware lasten komt te zitten. Goed geregeld dus.

Echter, als TS komt te overlijden, dan wordt er maar een klein deel van de hypotheek afgelost en zal MM dus moeten blijven werken om de onkosten te kunnen blijven dekken. Het blijft koffiedik kijken, maar ik kan me voorstellen dat MM na het overlijden van TS (klopt af) andere dingen aan zijn hoofd zal hebben dan verplicht een X aantal uur te moeten blijven werken. En dan heb ik het nog nieteens over fysieke/psychische klachten die zouden kunnen ontstaan waardoor werken an sich al een hachelijke situatie zou kunnen worden...
  maandag 1 november 2010 @ 16:27:52 #45
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88213332
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:20 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

Misschien is het handiger om zo goed mogelijk proberen voor te stellen wat er zoal kan gebeuren in een scenario waarin één van beide komt te overlijden. Als MM overlijdt, wordt er geregeld dat de gehele hypotheek wordt afgelost en TS dus niet met zware lasten komt te zitten. Goed geregeld dus.

Echter, als TS komt te overlijden, dan wordt er maar een klein deel van de hypotheek afgelost en zal MM dus moeten blijven werken om de onkosten te kunnen blijven dekken. Het blijft koffiedik kijken, maar ik kan me voorstellen dat MM na het overlijden van TS (klopt af) andere dingen aan zijn hoofd zal hebben dan verplicht een X aantal uur te moeten blijven werken. En dan heb ik het nog nieteens over fysieke/psychische klachten die zouden kunnen ontstaan waardoor werken an sich al een hachelijke situatie zou kunnen worden...
Ben ik met je eens. Ik zal dan ook laten berekenen wat het gaat kosten om mij ook voor het gehele bedrag te laten verzekeren, zodat als ik kom te overlijden MM geen maandlasten meer heeft na uitkering van de OVRV.
  maandag 1 november 2010 @ 16:31:41 #46
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88213466
MM blijft gewoon fulltime werken hoor :{
[..]
  maandag 1 november 2010 @ 16:32:28 #47
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88213494
Ennu we het over tussenpersonen hebben ;

Arie vergeleek echt van alle banken (nou ja, wat is alle. In iedergeval van veel) de rentes en voorwaarden e.d.

Kees kwam eigenlijk gelijk aanzetten met een blaadje van de snsbank met hun zogenaamde plafondrente.

Ik weet niet of ik er iets achter moet zoeken dat hij gelijk al zijn blaadje klaar had van de sns.
  maandag 1 november 2010 @ 16:33:26 #48
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88213536
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:31 schreef MikeyMo het volgende:
MM blijft gewoon fulltime werken hoor :{
Ja, nu ja. Maar als ik over 10 jaar bv doodga, en de verzekering keert maar 38,000 euro uit, dan zou je uberhaupt NIET kunnen minderen, omdat je dan je hypotheek niet op kan brengen en ben je dus sowieso verplicht om te blijven werken.
pi_88213881
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:33 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, nu ja. Maar als ik over 10 jaar bv doodga, en de verzekering keert maar 38,000 euro uit, dan zou je uberhaupt NIET kunnen minderen, omdat je dan je hypotheek niet op kan brengen en ben je dus sowieso verplicht om te blijven werken.
Hij kan dan toch gewoon jouw spaarrekening inzetten om maandelijks de hypotheek te kunnen voldoen of om een deel af te lossen? Over 10 jaar heb je vast wel wat gespaard.
pi_88214183
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:32 schreef Qwea het volgende:
Ennu we het over tussenpersonen hebben ;

Arie vergeleek echt van alle banken (nou ja, wat is alle. In iedergeval van veel) de rentes en voorwaarden e.d.

Kees kwam eigenlijk gelijk aanzetten met een blaadje van de snsbank met hun zogenaamde plafondrente.

Ik weet niet of ik er iets achter moet zoeken dat hij gelijk al zijn blaadje klaar had van de sns.
Ja leuk om een plafondrente te adviseren als de rentes behoorlijk laag staan. Komt er eigenlijk op neer dat je misschien zelf wel kunt redeneren dat de rente waarschijnlijk zal stijgen. Als je kiest voor een plafondrente bij een verwachte stijging van de rentes betekent het eigenlijk dat je gewoon moet rekenen met de betreffende plafondrente, en dan wordt het ineens stukken minder interessant. Een plafondrente is voor de consument pas voordelig als de rente gedurende de RVP lang beneden de plafondrente staat, en het is tegenwoordig maar af te vragen of dat het geval zal zijn. Ik teken liever 20 jaar voor 4,4% dan voor 4,9% met de optie dat ik bij een lage rentestand ook minder rente betaal (en dus meer moet inleggen op mijn spaardeel).

Als je deze redenatie volgt zou je kunnen concluderen dat het nu niet de aangewezen tijd is om een plafondrente te adviseren en kun je dus serieus je twijfels trekken bij het gegeven dat dit wel direct werd geadviseerd en er geen alternatieven werden besproken...

quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:41 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Hij kan dan toch gewoon jouw spaarrekening inzetten om maandelijks de hypotheek te kunnen voldoen of om een deel af te lossen? Over 10 jaar heb je vast wel wat gespaard.
Misschien gaan ze over 9 1/2 jaar van het spaargeld van Qwea trouwen in Las Vegas. Dan is het ineens een andere situatie als Qwea over 10 jaar zou komen te overlijden. Toegegeven, het is een beetje doemdenken, maar ik ben er wel voorstander van om een tweede persoon wiens inkomen ogenschijnlijk weinig meetelt toch goed te verzekeren bij overlijden.

quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:33 schreef Qwea het volgende:

^O^
pi_88214536
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:49 schreef MichelBtje het volgende:

Misschien gaan ze over 9 1/2 jaar van het spaargeld van Qwea trouwen in Las Vegas. Dan is het ineens een andere situatie als Qwea over 10 jaar zou komen te overlijden. Toegegeven, het is een beetje doemdenken, maar ik ben er wel voorstander van om een tweede persoon wiens inkomen ogenschijnlijk weinig meetelt toch goed te verzekeren bij overlijden.
Doemdenken? Het zijn gewoon weinigzeggende voorbeelden. Het ontbreekt je duidelijk aan argumenten in dit geval. Bangmakerij van de eerste orde.
Je moet het afzetten tegenover de premie die je gaat betalen. Kun je allemaal doorrekenen.
  maandag 1 november 2010 @ 16:59:31 #52
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88214615
Een tussenpersoon die medische gegevens wil verzwijgen :')
En daar dan over mailt, zwart op wit! :')

Ik weet niet of dat Kees de Kort of Arie Slob was, maar die zou ik met grote twijfels bekijken.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_88214732
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:57 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

[..]

Doemdenken? Het zijn gewoon weinigzeggende voorbeelden. Het ontbreekt je duidelijk aan argumenten in dit geval. Bangmakerij van de eerste orde.
Je moet het afzetten tegenover de premie die je gaat betalen. Kun je allemaal doorrekenen.
Stel Qwea komt te overlijden 3 maanden na passeren...

Ik zal je de berekening van 3 x ¤ 10,- besparen vs. ¤ 190.000 uitkeren niet tot in detail uitwerken...
  maandag 1 november 2010 @ 17:03:46 #54
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_88214809
Over tussenpersonen gesproken. Ik wil mijn voorwaarden van mijn oude hypotheek van Obvion meenemen en krijg dus met het volgende te maken over dat gedeelte. Normaal was de regeling altijd zo en zo staat het op de site van Obvion:
Je betaalt bij Obvion géén afsluitprovisie over het bedrag dat je meeneemt

Daarna was het dit even (maar dus niet op de website aangepast):
De afsluitkosten bij een meeneemregeling bedragen slechts 0,5% over het meegenomen gedeelte. Obvion biedt de consument 7 maanden de tijd voor het ‘meenemen’ van de voorwaarden.

En nu is wat de tussenpersoon zelf wil als bemiddelingskosten en rekent dus gewoon het volle procent over het meeneemgedeelte. (maw totaal 3800 euro ipv de gedachte 1600 euro (160.000 aflossingsvrij extra), scheelt dus aardig)
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_88214854
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:02 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

Stel Qwea komt te overlijden 3 maanden na passeren...

Ik zal je de berekening van 3 x ¤ 10,- besparen vs. ¤ 190.000 uitkeren niet tot in detail uitwerken...
Ah nu betrek je de ORV van haar partner in het voorbeeld om de zaak naar je toe te trekken. Bekende appel en peer verhaal aangezien het nu niet om slechts 38.000 euro (haar deel) gaat. In jouw voorbeeld betreft het zijn deel, de volle mep. Als hij het hoekje omgaat is het duidelijk een ander verhaal.
pi_88215823
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 09:48 schreef Five_Horizons het volgende:

Dit dus.
Al hebben wij het pensioen even laten zweven omdat we eerst flink wilden verbouwen en dan gaan kijken wat onze vaste lasten zijn en wat er over blijft.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_88215917
Maar wat is er mis met nog een adviseur raadplegen?
  maandag 1 november 2010 @ 17:35:11 #58
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88215964
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:59 schreef eleusis het volgende:
Een tussenpersoon die medische gegevens wil verzwijgen :')
En daar dan over mailt, zwart op wit! :')

Ik weet niet of dat Kees de Kort of Arie Slob was, maar die zou ik met grote twijfels bekijken.
Dit was Kees :') en ik heb ook grote twijfels.
pi_88215998
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:33 schreef Ml-etje het volgende:
Dat ook nog eens. Serieus, ga lekker gewoon naar een adviseur waar jullie je fijn bij voelen. Het hele scenario is ondertussen anders, de tijd tikt door en het is gewoon vrij specifieke materie met nog wat lastigere aspecten in jullie geval door de Crohn en wajong e.d :Y
  maandag 1 november 2010 @ 17:36:50 #60
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88216025
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:33 schreef Ml-etje het volgende:
Niks. Dat heb ik dus ook gedaan B-)

Woensdag om 18u :Y)

En dat is dan ook de allerallerallerlaatste, want de financiering moet in gang gezet worden!

In principe hebben we tot 3dec om de geldzaken rond te krijgen. De makelaar gaf mondeling al aan dat hij dat best met 2 of 3 weken wilde verlengen, maar toen ik dat in het koopcontract wilde laten opnemen zei hij dat dat niet nodig was :')

Prima, maar dan wil ik het per mail zwart op wit.
  maandag 1 november 2010 @ 17:37:30 #61
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88216050
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 17:35 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Dat ook nog eens. Serieus, ga lekker gewoon naar een adviseur waar jullie je fijn bij voelen. Het hele scenario is ondertussen anders, de tijd tikt door en het is gewoon vrij specifieke materie met nog wat lastigere aspecten in jullie geval door de Crohn en wajong e.d :Y
Ja, in principe voelde ik me fijn bij Kees, maar dat is wel wat afgenomen door het plaatje fraude ;(
pi_88216067
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:37 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ja, in principe voelde ik me fijn bij Kees, maar dat is wel wat afgenomen door het plaatje fraude ;(
Ja dat is echt extreem raar, zeker als het maar om een relatief klein bedrag per maand gaat
pi_88216096
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:36 schreef Qwea het volgende:

[..]

Niks. Dat heb ik dus ook gedaan B-)

Woensdag om 18u :Y)

En dat is dan ook de allerallerallerlaatste, want de financiering moet in gang gezet worden!

In principe hebben we tot 3dec om de geldzaken rond te krijgen. De makelaar gaf mondeling al aan dat hij dat best met 2 of 3 weken wilde verlengen, maar toen ik dat in het koopcontract wilde laten opnemen zei hij dat dat niet nodig was :')

Prima, maar dan wil ik het per mail zwart op wit.
Gewoon even mailen om te zien of hij het per mail ook zegt.
Wat voor adviseur gaan jullie nu?
pi_88216103
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:37 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou idd niet doen hoor, dan betaal je voor Jan **
  maandag 1 november 2010 @ 17:40:31 #65
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88216137
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:38 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Gewoon even mailen om te zien of hij het per mail ook zegt.
Wat voor adviseur gaan jullie nu?
Nu maar eens kijken wat de unive adviseur te melden heeft. Anders ga ik wel lekker voor Arie hoor.

Maar ik vond Arie een beetje een afzetter, want arie berekend dus per uur en hij legde dingen uit e.d en hij zei na een half u " ja in principe moet je nu betalen maar dat doen we nu eventjes niet" en hij heeft er 2u gezeten, maar als we met Arie in zee gaan, dan trekt hij wel die 2u van de begrote 15u af :')
pi_88241235
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:04 schreef Dr.Hilfiger het volgende:

Ah nu betrek je de ORV van haar partner in het voorbeeld om de zaak naar je toe te trekken. Bekende appel en peer verhaal aangezien het nu niet om slechts 38.000 euro (haar deel) gaat. In jouw voorbeeld betreft het zijn deel, de volle mep. Als hij het hoekje omgaat is het duidelijk een ander verhaal.
Tja, als je goed had gelezen wist je dat ik het al de hele tijd heb over het eventueel overlijden van Qwea (omdat overlijden van MM al goed geregeld is momenteel), en dat ik dus pleit voor het verhogen van de dekking omdat ik vind dat de verplichte 40k erg weinig is. Zodoende kwam ik met het scenario wanneer Qwea vlak na passeren zou komen te overlijden; dan zou dus een gering bedrag worden afgelost en is MM eigenlijk verplicht om fulltime door te blijven werken. Ik zou me kunnen voorstellen dat het niet fijn is om na het overlijden van je partner te moeten horen dat je moet blijven doorwerken om de financiën rond te kunnen krijgen...

quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:40 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nu maar eens kijken wat de unive adviseur te melden heeft. Anders ga ik wel lekker voor Arie hoor.

Maar ik vond Arie een beetje een afzetter, want arie berekend dus per uur en hij legde dingen uit e.d en hij zei na een half u " ja in principe moet je nu betalen maar dat doen we nu eventjes niet" en hij heeft er 2u gezeten, maar als we met Arie in zee gaan, dan trekt hij wel die 2u van de begrote 15u af :')
Ach, hoe je het ook wend of keert, uiteindelijk zul je altijd een belachelijk hoog bedrag betalen voor je hypotheekadvies (direct of indirect). Arie betaal je per uur, en strikt gezien zou je dus zelfs voor het eerste gesprek moeten betalen, maar dit gebeurt eigenlijk nooit bij een intake gesprek. Hij vermeld dat je volgens het uurtarief principe eigenlijk vanaf het eerste moment al zou moeten betalen om aan te tonen hoe coulant hij wel niet is door jou het eerste gesprek te schenken.

Uiteindelijk moeten jullie je gewoon richten op die begrote 15 uur. Als hij zich daar aan houdt, kom je erg netjes uit (wat is zijn uurtarief eigenlijk?). Als vergelijking; in mijn geval werd 20 uur begroot terwijl er vanaf het eerste moment al duidelijk was dat ik zelf mijn zaken regel en dat ik op de hoogte ben van het hypothekenwereldje (acceptant geweest bij een hypotheekbank).

Een uurtarief lijkt aantrekkelijk, en het zal in de toekomst steeds vaker worden toegepast wegens veranderingen in de wet, maar het is niet per definitie goedkoper. Ik heb in ieder geval nog niet gezien dat het 'uitvinken' van de hypotheekprovisie voor de adviseur leidt tot een voordeel voor de klant. Daarbij vergeet de adviseur standaard te vermelden dat hij op de verzekeringen gewoon zijn provisies blijft behouden, en kom je bijna altijd uit op een rechtstreekse vergoeding van +/- 1% van het hypotheekbedrag (verassing, de oude hypotheekprovisie).
  woensdag 3 november 2010 @ 21:05:55 #67
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88302834
Nou nummer #3 is geweest. Veel van hetzelfde, alleen ik heb hem eens op de man af gevraagd of hij nou bijvoorbeeld scherpere rentes kon bedingen of dat hij eigenlijk enkel vergelijkt, want in dat laatste geval zou ik dus gewoon zelf even wat banken tegen elkaar aanhouden en een goede die makkelijk aanspreekbaar is uitkiezen.

Nou inderdaad, ze krijgen ook enkel maar de rentes en voorwaarden toegestuurd en maken daar dan een selectie uit voor de klant. Dan vraag ik me dus af wat ik eigenlijk aan zo'n iemand heb, waarom hij 15 uur voor me bezig is en hoeveel ik nou eigenlijk daadwerkelijk kan besparen als hij enkel maar een doorgeefluik is van de banken?

Hoe denken jullie hier over?
[..]
  woensdag 3 november 2010 @ 21:17:31 #68
43642 Bayswater
pi_88303404
De selectie die hij maakt is alleen maar gericht op zijn provisie vaak. Je kan beter met flink zelf uitzoeken je eigen hypotheek maken en voor 1500 euro all in de papierrommel laten doen door een tussenpersoon,
Life lies a slow suicide
  woensdag 3 november 2010 @ 21:24:02 #69
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88303756
ze werken op fee basis
[..]
  woensdag 3 november 2010 @ 21:25:43 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88303849
Ik begreep uit de start van het topic dat je tussenpersoon ook breder zou kijken dan alleen een hypotheekadvies. Als je dat wilt, dan is dat dus mede de meerwaarde waar je die 15 uur voor betaalt.

(Als je daar niet op zit te wachten, kun je ook rechtstreeks naar de bank.)
  woensdag 3 november 2010 @ 21:35:59 #71
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88304422
Ja, maar op dit moment komt het er enkel op neer dat ze gewoon hypotheken vergelijken naar onze wens en dan offertes toesturen. We waren gister bij de Rabobank die in principe direct een hypotheek met ons kon afsluiten.

Nou ging ik er van uit dat tussenpersonen door hun overzicht en via de achterkant een scherpere offerte konden bedingen bij de banken waardoor ze hun geld dus over verloop van tijd waard zijn.

Maar dat blijkt helemaal niet zo. Ze krijgen gewoon dezelfde hypotheken als dat wij als directe klant zouden krijgen
[..]
  woensdag 3 november 2010 @ 21:37:03 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88304486
Helder!
  woensdag 3 november 2010 @ 21:44:21 #73
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_88304883
Nja, wat heb je er dan nog aan.. wel goed dat je ernaar gevraagd hebt.
Vampire Romance O+
  woensdag 3 november 2010 @ 21:52:40 #74
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_88305339
Mwa, ik heb van een tussenpersoon wel scherpere offertes gekregen dan ik zelf heb gekregen, en ook bij partijen waar ik zelf nooit op was gekomen. Zeker bij de Rabo kreeg ik zelf echt kut-offertes.
  woensdag 3 november 2010 @ 21:53:22 #75
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88305380
Nou moet ik wel bekennen dat het moeilijk is door de bomen het bos te zien hoor. Anderzijds verschillen de rentes amper (het zit allemaal rond de 4,1-4,3%) en ze hebben allemaal een beetje zelfde voorwaarden. Kleine dingetjes als bereidstellingsprovies, offerte lengteduur, maximale boetevrije aflossing per jaar verschillen...

Ik heb nou meerdere langs zien komen en het is tientjes zo niet euro werk qua verschillen
[..]
  woensdag 3 november 2010 @ 21:59:58 #76
43642 Bayswater
pi_88305756
Met of zonder opslag is wel een belangrijke. Ook het boetebeleid.
Life lies a slow suicide
pi_88308335
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 21:05 schreef MikeyMo het volgende:
Nou nummer #3 is geweest. Veel van hetzelfde, alleen ik heb hem eens op de man af gevraagd of hij nou bijvoorbeeld scherpere rentes kon bedingen of dat hij eigenlijk enkel vergelijkt, want in dat laatste geval zou ik dus gewoon zelf even wat banken tegen elkaar aanhouden en een goede die makkelijk aanspreekbaar is uitkiezen.

Nou inderdaad, ze krijgen ook enkel maar de rentes en voorwaarden toegestuurd en maken daar dan een selectie uit voor de klant. Dan vraag ik me dus af wat ik eigenlijk aan zo'n iemand heb, waarom hij 15 uur voor me bezig is en hoeveel ik nou eigenlijk daadwerkelijk kan besparen als hij enkel maar een doorgeefluik is van de banken?

Ik denk dat je er zeker wat aan hebt, aangezien dit al topic #3 is over alle perikelen rondom jullie koop? Natuurlijk kan je ook 'zelf even eea tegen elkaar vergelijken'. Maar heb je werkelijk de kennis daarvoor? En de zin en tijd om ook alle kleine lettertjes te gaan lezen? En wellicht met een zooitje dan om tafel te gaan om te kijken of het wat scherper kan allemaal? En hetzelfde ook weer voor je verzekeringen e.d.
  woensdag 3 november 2010 @ 22:47:15 #78
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88308469
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:45 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ik denk dat je er zeker wat aan hebt, aangezien dit al topic #3 is over alle perikelen rondom jullie koop? Natuurlijk kan je ook 'zelf even eea tegen elkaar vergelijken'. Maar heb je werkelijk de kennis daarvoor? En de zin en tijd om ook alle kleine lettertjes te gaan lezen? En wellicht met een zooitje dan om tafel te gaan om te kijken of het wat scherper kan allemaal? En hetzelfde ook weer voor je verzekeringen e.d.
Ja ik weet het niet eigenlijk. Zit nu ook op diverse sites even te vergelijken en dan komt er toch een stortvloed aan spaarhypotheken op je af. De één nog mooier genoemd dan de andere :P
[..]
  woensdag 3 november 2010 @ 22:56:14 #79
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88308895
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 21:25 schreef Lienekien het volgende:
Ik begreep uit de start van het topic dat je tussenpersoon ook breder zou kijken dan alleen een hypotheekadvies. Als je dat wilt, dan is dat dus mede de meerwaarde waar je die 15 uur voor betaalt.

(Als je daar niet op zit te wachten, kun je ook rechtstreeks naar de bank.)
Ja, dat was enkel (voor zover ik weet) Kees. Van " Ooh, crohn? Gewoon niks zeggen joh!"

Posted by Qwea
[..]
  woensdag 3 november 2010 @ 22:59:10 #80
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88309047
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:45 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Nou ja, verzekeringen (opstal, avp,brand, ect) lopen allemaal bij Unive. Opzich zijn we daar zeer tevreden over, dus die blijven daar allemaal gewoon lopen. Dus daar hoeft niet na gekeken te worden, hooguit door iemand van Unive zelf.
pi_88309689
quote:

Naast dat er verstrekkers zijn die alleen maar via tussenpersonen werken, betaal je via de bank natuurlijk net zo goed kosten. Daarnaast kan hij natuurlijk met verschillende partijen aan de gang voor je (hypotheek A bij levensverzekering B enz. en is hij gewoon een centraal loket en heb je één aanspreekpunt.

Daarnaast zit je bij sommige verstrekkers ook vast aan bepaalde producten (Rabobank biedt standaard alleen een bankspaarhypotheek aan ongeveer.....). Die moeten maar net bij je passen.
pi_88316907
quote:

Tja, ik heb een beetje het gevoel dat de hele hypotheken wereld door een aantal partijen kunstmatig dicht bij elkaar gehouden wordt. Hiermee bedoel ik dat je als consument bij een aantal banken gewoon niet zonder een tussenpersoon rechtstreeks een hypotheek kunt afsluiten. Banken waar je wel zelf een hypotheek kunt afsluiten zijn vreemd genoeg niet goedkoper dan de banken die (samen met de klant) duizenden euro's betalen aan een tussenpersoon. Verder is op dit moment een adviseur met een uur-tarief en zonder provisies ook niet goedkoper dan een zakkenvuller met provisies, want er verandert voor de klant absoluut niets aan de kosten van de hypotheek op het moment dat de adviseur een provisieloze hypotheek aanvraagt!!!

Ik ben bang dat het nog een tijd zal duren voordat de klant er op kan verdienen door zelfstandig beslissingen te maken en zelf een aantal zaken over te nemen van de adviseur.

Zo blijf ik het absoluut schandalig vinden dat ik als ex-acceptant van een bank 20 uur gefactureerd krijg door een adviseur, terwijl ik godverdomme ALLES zelf regel en beslis en op een paar kleine vragen via de e-mail niets anders verwacht dan dat de adviseur gebruik maakt van het kanaal dat ik als consument niet kan bereiken.

Dus, wees blij met die 15 uur die jullie voorgeschoteld krijgen, want ondanks dat er veel informatie komt uit de topics die jullie hebben aangemaakt denk ik dat jullie toch veel gebruik zullen maken van de diensten van de adviseur.
  donderdag 4 november 2010 @ 10:16:39 #83
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88317589
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2010 23:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Daarnaast zit je bij sommige verstrekkers ook vast aan bepaalde producten (Rabobank biedt standaard alleen een bankspaarhypotheek aan ongeveer.....). Die moeten maar net bij je passen.
Nou ja, dat is dus geen probleem, want die willen we ook
pi_88317716
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:16 schreef Qwea het volgende:

[..]

Nou ja, dat is dus geen probleem, want die willen we ook
Je kent alle voor- en nadelen? (de gemiddelde tussenpersoon niet, namelijk)
  donderdag 4 november 2010 @ 10:33:23 #85
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88318069
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je kent alle voor- en nadelen? (de gemiddelde tussenpersoon niet, namelijk)
Nou, niet alle. Maar we willen gewoon een spaarhypotheek om aan het einde van de rit alles afgelost te hebben. En we willen geen risico met een belegging hypotheek bv.

Maar goed, vanaaf maar besluiten welke tussenpersoon we nemen en die morgen aan het werk zetten
  donderdag 4 november 2010 @ 10:46:12 #86
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88318416
Een spaarhypotheek is niet hetzelfde als een bankspaarhypotheek.
pi_88318460
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:46 schreef Lienekien het volgende:
Een spaarhypotheek is niet hetzelfde als een bankspaarhypotheek.
Precies. Daar zitten wel wat fundamentele verschillen tussen (zowel in voor- als nadelige zin).
  donderdag 4 november 2010 @ 11:08:13 #88
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88319076
Ik weet :Y

Anyway, ik hoor net van de baas dat we gewoon maar Arie als tussenpersoon nemen. Nou, dus, dan doen we dat maar he.
pi_88320343
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:08 schreef Qwea het volgende:

Anyway, ik hoor net van de baas dat we gewoon maar Arie als tussenpersoon nemen. Nou, dus, dan doen we dat maar he.
Toch gekozen voor Arie?

quote:
- Arie is hypotheekadviseur en luisterde naar mijn ideeën over hoe ik mijn huis wil financieren en keek even snel naar wat mogelijke opties zodat we een beeld hebben van de kosten. Hij werkt op basis van uurtarief. Arie werkt op een paar jaar oude laptop waarop vrouw en kind ook een account op hebben en zijn dochter op het bureaublad ingesteld als achtergrond en werkt voor een bedrijf waarvan de eigenaar de zwager is van de persoon die met ons mee is geweest huizen te bekijken en die we redelijk goed kennen. Waar ik me door achter het hoofd is dat Arie krab niet deed wat Kees deed;
Ik meen toch dat het idee was dat deze persoon overkwam alsof hij niet echt vakkundig werkte? Of heb ik een update gemist?
pi_88320418
Arie was een beetje hobbyist ja, maar goed als ze zich daar fijn bij voelen :Y
En let natuurlijk wel op he, uurtarief klinkt leuk, maar het feit dat ze geen provisie krijgen van de bank zegt sowieso niet dat je dan dat bedrag als 'korting' gaat krijgen ofzo, je betaalt gewoon nog steeds 'de volle mep'. En dat hij zégt geen provisie te krijgen wil natuurlijk ook niet zeggen dat het daadwerkelijk niet zo is... Maar dat is gewoon een gevoel wat je bij iemand hebt. Je vertrouwt het wel of niet :Y
pi_88320474
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:48 schreef Loveless85 het volgende:
En dat hij zégt geen provisie te krijgen wil natuurlijk ook niet zeggen dat het daadwerkelijk niet zo is...
Dat staat tegenwoordig normaliter gewoon vermeld in je offerte. :)
pi_88320541
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:08 schreef Qwea het volgende:

Doorvragen dus. Vooral over het feit dat je gedurende de gehele looptijd altijd een eigen woning moet hebben (bij tijdelijk huren zitten er fiscale consequenties aan vast) en vraag even door over wat er bij overlijden dient te gebeuren. (i.t.t. een verzekering zit het saldo in de nalatenschap (een begunstigde aanwijzen kan niet bij een bankspaarproduct).

:)
  donderdag 4 november 2010 @ 11:52:27 #93
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88320560
Nou als ik de 3 bij elkaar optel dan denk ik dat Arie gewoon netjes zijn werk doet. Kees had, afgezien van de fraude, al praktisch een voorstel klaar voordat we binnen waren. Berend (de laatste) hing er een beetje tussenin.
[..]
  donderdag 4 november 2010 @ 12:06:29 #94
43642 Bayswater
pi_88321042
De tussenpersonen waar je een goed gevoel bij hebt zijn meestal degenen met de minste hypotheken.
Life lies a slow suicide
pi_88321333
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:48 schreef Loveless85 het volgende:
En let natuurlijk wel op he, uurtarief klinkt leuk, maar het feit dat ze geen provisie krijgen van de bank zegt sowieso niet dat je dan dat bedrag als 'korting' gaat krijgen ofzo, je betaalt gewoon nog steeds 'de volle mep'.
Dat verbaast mij ook nog steeds. Aantoonbaar wordt de afsluitprovisie van 1% weggelaten uit de hypotheekofferte, maar vervolgens blijkt nergens uit waar dit 'voordeel' naar toe gaat. Ik heb sterk het vermoeden dat deze provisie niet meer naar de beurs van de adviseur stroomt, maar gewoon bij de bank blijft hangen. Zal nog wel een aantal maanden/jaren duren voordat het hele adviessysteem op basis van een uurtarief werkt, en het voordeel daadwerkelijk verwerkt gaat worden in een lagere rente o.i.d. Het gaat toch al snel om duizenden euro's per hypotheek...

Vooralsnog ben je als klant in ieder geval niet degene die profiteert van het weglaten van de provisies.
  donderdag 4 november 2010 @ 12:22:03 #96
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88321628
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 12:06 schreef Bayswater het volgende:
De tussenpersonen waar je een goed gevoel bij hebt zijn meestal degenen met de minste hypotheken.
zucht :P

de ene roept: je moet je gevoel volgen, de ander roept dit weer

aaarrrggghhhh
[..]
pi_88321823
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 12:22 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

zucht :P

de ene roept: je moet je gevoel volgen, de ander roept dit weer

aaarrrggghhhh
Haha troost je, als je strax op zoek gaat naar een keuken/badkamer/meubels/(vul zelf maar in) dan kom je weer in dezelfde dilemma's hoor. De een zegt dit, de ander roept dat. Je hebt als klant veel keuzevrijheid, en als leek is het vaak enorm moeilijk om de juiste keuze te maken. Dan kun je gewoon op je gevoel afgaan, maar ook je gevoel kan je flink in de steek laten...

Bezint eer ge begint, is wel een understatement voor datgene wat er allemaal op je afkomt als je voor het eerst te maken krijgt met een grote zak (hypotheek)geld die je wilt uitgeven. Transparantie en helderheid vind je alleen in de supermarkt :)
  donderdag 4 november 2010 @ 15:24:46 #98
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88328292
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 12:27 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

Haha troost je, als je strax op zoek gaat naar een keuken/badkamer/meubels/(vul zelf maar in) dan kom je weer in dezelfde dilemma's hoor. De een zegt dit, de ander roept dat. Je hebt als klant veel keuzevrijheid, en als leek is het vaak enorm moeilijk om de juiste keuze te maken. Dan kun je gewoon op je gevoel afgaan, maar ook je gevoel kan je flink in de steek laten...

Bezint eer ge begint, is wel een understatement voor datgene wat er allemaal op je afkomt als je voor het eerst te maken krijgt met een grote zak (hypotheek)geld die je wilt uitgeven. Transparantie en helderheid vind je alleen in de supermarkt :)
De ING belde terug nadat we het antwoordapparaat ingesproken hadden. Die kwamen met als advies dat als de rabo idd 4,2% voor een (bank)spaarhypotheek vroeg zij dat niet konden tippen met hun ING Budgest maathypotheek (oid) omdat de voorwaarden van de Rabo gewoon beter waren.

Zit nu te twijfelen om toch gewoon te zeggen: maak maar een offerte rabomevrouw!
[..]
  donderdag 4 november 2010 @ 15:25:38 #99
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88328321
Verleidelijk, hè.
pi_88328376
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:24 schreef MikeyMo het volgende:

Zit nu te twijfelen om toch gewoon te zeggen: maak maar een offerte rabomevrouw!
Die je dan toch tekent ondanks dat de Rabo niet heeft uitgelegd waarom jullie nou eigenlijk dat specifieke product nodig hebben? (en de ING een heel ander product (namelijk de Maatwerkhypotheek) aanbiedt)
  donderdag 4 november 2010 @ 15:31:59 #101
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88328540
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die je dan toch tekent ondanks dat de Rabo niet heeft uitgelegd waarom jullie nou eigenlijk dat specifieke product nodig hebben? (en de ING een heel ander product (namelijk de Maatwerkhypotheek) aanbiedt)
Nee, we hebben gewoon aangegeven wat we wilden en daar heeft zij ons bij laten zien wat de kosten/lasten zijn.
[..]
pi_88328615
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:51 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Doorvragen dus. Vooral over het feit dat je gedurende de gehele looptijd altijd een eigen woning moet hebben (bij tijdelijk huren zitten er fiscale consequenties aan vast) en vraag even door over wat er bij overlijden dient te gebeuren. (i.t.t. een verzekering zit het saldo in de nalatenschap (een begunstigde aanwijzen kan niet bij een bankspaarproduct).

:)
Vraag ook wat er gaat gebeuren bij einde rentevaste periode, verhuizen enz.
Daarom hebben wij geen rabo.
pi_88328660
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:31 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Nee, we hebben gewoon aangegeven wat we wilden en daar heeft zij ons bij laten zien wat de kosten/lasten zijn.
Buiten het feit dat een offerte dan eigenlijk niet mogelijk is (klantprofiel + advies), begrijp ik ook niet waarom je dan een offerte zou willen hebben als je niet weet wat je koopt. :)
  donderdag 4 november 2010 @ 15:37:15 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88328714
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:35 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Buiten het feit dat een offerte dan eigenlijk niet mogelijk is (klantprofiel + advies), begrijp ik ook niet waarom je dan een offerte zou willen hebben als je niet weet wat je koopt. :)
Wat bedoel je dat MM niet weet wat hij koopt?

Omdat WC Eend WC Eend adviseert?
pi_88328742
Ik denk dat je idd nu wel verder moet gaan kijken dan simpele kosten/baten plaatje mbt je hypotheek. Dat is in eerste instantie even een simpele indicatie in welke richting je iets zou kunnen kopen. Maar jullie zitten vele fases verder waar juist dat vaste lasten plaatje in weze niet zo heel boeiend meer is. Zoals je gister ofzo zei, het is tientjes zo niet euro's verschil op dat gebied, dus ik zou dan vooral de diepte in duiken en idd de verdere voorwaarden eens goed onder de loep leggen.
pi_88328768
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat bedoel je dat MM niet weet wat hij koopt?

Omdat WC Eend WC Eend adviseert?
Omdat Qwea al heeft aangegeven dat ze niet weten wat de voor- of nadelen van een bankspaarhypotheek zijn.
pi_88328829
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:37 schreef Loveless85 het volgende:
Ik denk dat je idd nu wel verder moet gaan kijken dan simpele kosten/baten plaatje mbt je hypotheek. Dat is in eerste instantie even een simpele indicatie in welke richting je iets zou kunnen kopen. Maar jullie zitten vele fases verder waar juist dat vaste lasten plaatje in weze niet zo heel boeiend meer is. Zoals je gister ofzo zei, het is tientjes zo niet euro's verschil op dat gebied, dus ik zou dan vooral de diepte in duiken en idd de verdere voorwaarden eens goed onder de loep leggen.
En het niet "maar" doen omdat je het zoeken zat bent, liever nu wakker liggen dan wanneer je je huis gekocht hebt of over 10 jaar.
  donderdag 4 november 2010 @ 15:44:52 #108
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88328967
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:40 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

En het niet "maar" doen omdat je het zoeken zat bent, liever nu wakker liggen dan wanneer je je huis gekocht hebt of over 10 jaar.
Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar, is dat soms ook wel flink koffiedikkijken. Als je dit of als je dat... Ja, dat kan je soms geld gaan kosten. Maar zolang dat niet in de duizenden euro's dreigt te lopen, zou het in mijn uiteindelijke beslissing niet de doorslag geven. Dat doen toch echt de maandelijkse lasten.
pi_88329076
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar, is dat soms ook wel flink koffiedikkijken. Als je dit of als je dat... Ja, dat kan je soms geld gaan kosten. Maar zolang dat niet in de duizenden euro's dreigt te lopen, zou het in mijn uiteindelijke beslissing niet de doorslag geven. Dat doen toch echt de maandelijkse lasten.
Zo bedoel ik het niet ;)
Heb al verschillende mensen gesproken die het zoeken en vergelijken zo zat waren dat ze maar iets gekozen hebben..dat is niet handig.
pi_88329102
quote:

[..]

Omdat je niet weet wat je doet over 10 jaar,
Daarom is een bankspaarproduct ook zo lastig. :)
pi_88329211
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja je hebt mij toen ook weten te overtuigen althans ik ben met jouw verhaal naar de rabo gegaan ;)
En dat werd stotteren.
  donderdag 4 november 2010 @ 15:55:36 #112
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88329331
Dat banksparen is niet veel meer dan een geblokkeerde rekening waar je een bedrag bij elkaar spaart wat niet onder de vermogensrendementheffing valt van de belastingdienst. Waar je op moet letten is dat hij geen OVR standaard heeft.

De consument is "enthousiast" over banspaarhypotheken
[..]
pi_88329412
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:55 schreef MikeyMo het volgende:
Dat banksparen is niet veel meer dan een geblokkeerde rekening waar je een bedrag bij elkaar spaart wat niet onder de vermogensrendementheffing valt van de belastingdienst. Waar je op moet letten is dat hij geen OVR standaard heeft.

De consument is "enthousiast" over banspaarhypotheken
Waar komt dit stukje vandaan? Het is namelijk een vrij beperkte weergave van de werkelijkheid. :)
  donderdag 4 november 2010 @ 16:04:21 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88329594
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:51 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ja je hebt mij toen ook weten te overtuigen althans ik ben met jouw verhaal naar de rabo gegaan ;)
En dat werd stotteren.
Wat is FH's verhaal? Kan ik dat ergens vinden?
  donderdag 4 november 2010 @ 16:05:03 #115
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88329619
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik heb maar een héél klein bankspaargedeeltuhtjuh.
pi_88329696
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan moet ik gaan graven, misschien vanavond ;)
Maar hij zegt nu nog steeds hetzelfde hoor.
  donderdag 4 november 2010 @ 16:08:35 #117
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88329739
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waar komt dit stukje vandaan? Het is namelijk een vrij beperkte weergave van de werkelijkheid. :)
http://www.mistermoney.nl(...)k-de-verschillen.asp
[..]
pi_88329795
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het komt op het volgende neer:

Als je een bankspaarproduct hebt, moet er gedurende de looptijd altijd een koopwoning zijn. Je kunt niet, zoals bij een KEW wél kan, tijdelijk een woning huren. (ik weet niet wat ik over 20 jaar doe).

Doe je dat wel, dan komt de fiscus langs, want dan moet je afrekenen over de waarde - evt. vrijstelling - inleg. Daarnaast verlies je daarbij die vrijstelling, mocht je toch verder gaan met het product. Dan komt je voordeel t.o.v. box 3 dus te vervallen. Het kan dus zijn dat je tussentijds met de fiscus moet afrekenen, terwijl je rekening gewoon nog steeds geblokkeerd is.

Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (i.t.t. de verzekering, waar een begunstiging van kracht is) en moet je er dus wellicht over afrekenen, terwijl de uitkering naar de verstrekker gaat.

Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen. Ik kan niet eens tien jaar vooruit kijken; laat staan 30. :)
  donderdag 4 november 2010 @ 16:10:56 #119
43642 Bayswater
pi_88329827
quote:
Op donderdag 4 november 2010 15:55 schreef MikeyMo het volgende:
Veel te ingewikkeld product waar uiteraard weer eens veel kosten inzitten.

Gewoon 100 % aflossingsvrij of als je onder NHG wilt: 50 % aflossingsvrij en 50 % levenhypotheek met vrije ORV keuze en aparte beleggingsrekening. Eventueel de tradiotionele simpele spaarhypotheek kan ook als je echt veilig wilt gaan, maar wel duurder per maand uiteraard.
Life lies a slow suicide
  donderdag 4 november 2010 @ 16:11:46 #120
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88329847
dan de gewone spaarhypotheek dus maar :P
[..]
pi_88329897
quote:
Ik weet niet wie dat stuk geschreven heeft... Het klopt allemaal wel, maar ik mis een hoop zaken (buiten dat: iemand met verstand van zaken zou nooit een overlijdensrisicoverzekering 'OVR' noemen, dus ik gok dat het een journalist met wat verstand van financiële diensten is).

Het is een beetje zeggen als dat een BMW 3-serie vier wielen en een motor heeft. Het klopt wel, maar dat is natuurlijk niet wat het een BMW 3-serie maakt. ;)
  donderdag 4 november 2010 @ 16:18:23 #122
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88330116
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik weet niet wie dat stuk geschreven heeft... Het klopt allemaal wel, maar ik mis een hoop zaken (buiten dat: iemand met verstand van zaken zou nooit een overlijdensrisicoverzekering 'OVR' noemen, dus ik gok dat het een journalist met wat verstand van financiële diensten is).

Het is een beetje zeggen als dat een BMW 3-serie vier wielen en een motor heeft. Het klopt wel, maar dat is natuurlijk niet wat het een BMW 3-serie maakt. ;)
Maar jij zegt dus eigenlijk; normale spaarhypotheek nemen.

Collega's zeggen ook al: als je toch een spaarhypotheek wilt hebben dan moet je dat gewoon lekker afsluiten bij een bank ipv een tussenpersoon. Een tussenpersoon is handig als je het voordeligste wilt hebben uit allerlei verschillende hypotheekvormen. Je ziet zelf ook al dat bij een dergelijk product de rente/maandlasten overal praktisch hetzelfde zijn en wellicht de voorwaarden wat verschillen.
[..]
pi_88330197
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:18 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Maar jij zegt dus eigenlijk; normale spaarhypotheek nemen.

Nou, dat ook weer niet. :)

Ik zeg alleen dat je wel volledig moet weten wat het is. :) Als het dan alsnog bij je past, dan moet je dat vooral afsluiten :Y
  donderdag 4 november 2010 @ 16:22:06 #124
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88330279
Het past sowieso bij me omdat je aan het eind van de rit geen schuld overhoudt. Ik wil er dan vanaf zijn zeg maar en de laatste jaren voor mijn pensioen genieten van lage maandlasten. Als mijn kleven geen ingrijpende wijzigingen (lees: miljonair geworden) brengt
[..]
  donderdag 4 november 2010 @ 16:22:06 #125
43642 Bayswater
pi_88330280
Tussenpersoon pakt het meeste op een spaarhypotheek, op aflossingsvrij het minst.

Je hebt je woning toch als onderpand, alles afgelost hebben op je 70e is dus wat onzinnig.
Life lies a slow suicide
pi_88330381
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:22 schreef MikeyMo het volgende:
Het past sowieso bij me omdat je aan het eind van de rit geen schuld overhoudt. Ik wil er dan vanaf zijn zeg maar en de laatste jaren voor mijn pensioen genieten van lage maandlasten. Als mijn kleven geen ingrijpende wijzigingen (lees: miljonair geworden) brengt
Maar dat doet de spaarhypotheek, de lineaire en annuïteitenhypotheek ook. :)
  donderdag 4 november 2010 @ 16:32:33 #127
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88330767
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar dat doet de spaarhypotheek, de lineaire en annuïteitenhypotheek ook. :)
ja alleen hebben die laatste 2 geen consistente maandlasten. Bij Annuiteit zal het het oplopen, en bij lineaire is het juist weer in het begin hoog. Als ik het over de gehele periode gelijk dmv een spaarhypotheek (afgezien van de rentestijgingen na de vaste periode) hou heb ik het idee voor mezelf dat ik weet waar ik aan toe ben en dat ik het zelf wat breder krijg omdat de maandlasten gelijk blijven, maar door o.a. de inflatie meer ga verdienen
[..]
pi_88331013
Of aflossingsvrije als je de discipline bezit om zelf te sparen.
Wij hebben dat niet gedaan omdat de overheid ging morren en wilde ingrijpen.
  donderdag 4 november 2010 @ 16:42:15 #129
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88331166
Ja, ik heb die discipline wel, alleen heb ik dan wel zoiets van: je betaalt wel rente over het bedrag wat je leent, maar lost niets of minder af. Dus dan moet je apart dat bedrag sparen, waarover weer vermogensheffing wordt geheven.
[..]
pi_88331217
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:42 schreef MikeyMo het volgende:
Ja, ik heb die discipline wel, alleen heb ik dan wel zoiets van: je betaalt wel rente over het bedrag wat je leent, maar lost niets of minder af. Dus dan moet je apart dat bedrag sparen, waarover weer vermogensheffing wordt geheven.
Dat laatste klopt, maar bij de (bank)spaarhypotheek los je natuurlijk ook niets af. :) (en als je die in box 3 zet (althans; de spaarhypotheekverzekering), betaal je er ook vermogensrendementsheffing over.
  donderdag 4 november 2010 @ 16:45:46 #131
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88331314
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat laatste klopt, maar bij de (bank)spaarhypotheek los je natuurlijk ook niets af. :) (en als je die in box 3 zet (althans; de spaarhypotheekverzekering), betaal je er ook vermogensrendementsheffing over.
ja, je moet er niet aan komen. Ik ben heel erg conservatief opgevoed; sparen voordat je iets kan kopen e.d.
[..]
pi_88331498
Aflossingvrij kun je natuurlijk mits je goede voorwaarden hebt wel aflossen als je geld bij elkaar hebt.

Spaarhypo kan dat niet bij en hou je dus dezelfde rente.
  donderdag 4 november 2010 @ 16:56:10 #133
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88331783
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:49 schreef Ml-etje het volgende:
Aflossingvrij kun je natuurlijk mits je goede voorwaarden hebt wel aflossen als je geld bij elkaar hebt.

Spaarhypo kan dat niet bij en hou je dus dezelfde rente.
Yip, al kun je wel 10% (bij rabo zelfs 20%) per kalenderjaaraflossen... in principe als je het geld hebt zou je over 5 jaar dan je huis kunnen hebben afbetaald
[..]
pi_88332094
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:56 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Yip, al kun je wel 10% (bij rabo zelfs 20%) per kalenderjaaraflossen... in principe als je het geld hebt zou je over 5 jaar dan je huis kunnen hebben afbetaald
Dat zou kunnen daar heb ik me bij Rabo verder niet in verdiept en ken de actuele voorwaarden niet.

Wij mogen inderdaad ook een deel aflossen bij spaarhypo.
  donderdag 4 november 2010 @ 17:09:34 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88332265
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je een bankspaarproduct hebt, moet er gedurende de looptijd altijd een koopwoning zijn. Je kunt niet, zoals bij een KEW wél kan, tijdelijk een woning huren. (ik weet niet wat ik over 20 jaar doe).

Doe je dat wel, dan komt de fiscus langs, want dan moet je afrekenen over de waarde - evt. vrijstelling - inleg. Daarnaast verlies je daarbij die vrijstelling, mocht je toch verder gaan met het product. Dan komt je voordeel t.o.v. box 3 dus te vervallen. Het kan dus zijn dat je tussentijds met de fiscus moet afrekenen, terwijl je rekening gewoon nog steeds geblokkeerd is.

Bij overlijden komt de waarde van de rekening in de nalatenschap (i.t.t. de verzekering, waar een begunstiging van kracht is) en moet je er dus wellicht over afrekenen, terwijl de uitkering naar de verstrekker gaat.

Tot slot valt banksparen altijd in box 1 (daaruit volgt ook het eerste verschil) en bepaal je daarmee wat je over 30 jaar met dat geld moet gaan doen. Ik kan niet eens tien jaar vooruit kijken; laat staan 30. :)
Het hangt dus weer erg af van de persoonlijke situatie.
pi_88332556
quote:
7s.gif Op donderdag 4 november 2010 17:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het hangt dus weer erg af van de persoonlijke situatie.
Absoluut, maar veel adviseurs kennen deze regels ook niet goed genoeg of gaan er, vanwege concurrentieoverwegingen, maar aan voorbij. :)
  donderdag 4 november 2010 @ 17:54:40 #137
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88333942
quote:
11s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die van de rabo is trouwens de opbouwhypotheek
  donderdag 4 november 2010 @ 17:55:39 #138
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88333975
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Vraag ook wat er gaat gebeuren bij einde rentevaste periode, verhuizen enz.
Daarom hebben wij geen rabo.
Einde rentevaste periode kun je kiezen of je blijft hangen, ze hebben een 1 sporig beleid. Je mag 20% (Mike?) per jaar aflossen bij de rabo (of vergis ik me en was het 10??) en mbt verhuizen ga ik nog ff nach vragen morg
  donderdag 4 november 2010 @ 17:56:46 #139
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88334015
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 15:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat Qwea al heeft aangegeven dat ze niet weten wat de voor- of nadelen van een bankspaarhypotheek zijn.
Ho, stop ff. Ik heb gezegd dat IK dat niet precies weet. Ik weet wel meer niet. Ik weet ook niet uit mij hoofd hoe ik wortels moet trekken. Wil niet zeggen dat MM dat niet weet :P
  donderdag 4 november 2010 @ 17:59:21 #140
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88334108
quote:

[..]

De rabobank is gewoon op dit moment qua maandlasten de goedkoopste. 617 euro netto, met ww.ao verzekering, met ovr waarbij de hele hypotheek afgelost wordt, ect.

En ik ben sowieso al wel een beetje bevooroordeeld, want ik ben rabobank fan :') maar dat is iig niet waarom we een hypotheek ergens zouden nemen, omdat ik "fan" ben. Ik heb overigens wel een goed gevoel bij de rabobank.

En de man van de ing die dus terug belde, zei dat hun ook 4,2% hadden, met dezelfde hypotheek als de rabobank, alleen met uitgekleede voorwaarden. Dus als de rabobank ook ons 4,2 kon bieden, dan konden we iig (en dat vond ik netjes dat ie dat zei) beter naar der rabobank dan de ing iig.
  donderdag 4 november 2010 @ 18:01:08 #141
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88334166
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oke, dat zijn dus de nadelen. En wat zijn dan de voordelen? t.o.v spaarhypotheek? Ik moet zeggen dat je het wel helder verwoord trouwens.
  donderdag 4 november 2010 @ 18:05:57 #142
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88334338
Maar, maar, maar;

Oke, stel he we nemen een tussenpersoon. En elke rente van elke bank zit op 4,2 (fictief, boeiend!) , en die tussenpersoon gaat dus uitzoeken of we spaarhypotheek of bankspaarhypotheek moeten/willen.

Kun je dan niet net zo goed als je denkt van "Ha! ik wil toch naar bank X want rente is het zelfde, goed gevoel, ect" aan bank X voorleggen dat je dus niet weet of je spaar of bankspaar wil? Dan kunnen hun dat toch ook uitzoeken?

En roep maar als ik wat stoms zeg hoor :+ Doe ik wel vaker namelijk :P :Y)
pi_88334442
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:01 schreef Qwea het volgende:

[..]

Oke, dat zijn dus de nadelen. En wat zijn dan de voordelen? t.o.v spaarhypotheek?
Het grootste voordeel zit 'm voornamelijk in de kosten. Die zijn transparanter (als ze er zijn). Daarnaast heb je zelf de keuze voor een ORV (overlijdensrisicoverzekering) en de maatschappij waar je deze sluit. Ook is duidelijk te zien hoeveel kapitaal je nu eigenlijk hebt opgebouwd (dat is makkelijker te zien dan bij een verzekering), al is dat vooral een *gemakkelijk* iets, dan een voordeel.

Maar ook hier geldt: meten is weten. :)

quote:
Ik moet zeggen dat je het wel helder verwoord trouwens.
Het is m'n werk, tenslotte ;)

Al werkt het bij mij altijd prettige om dingen ook op papier te tekenen, bijvoorbeeld. Da's op een forum wat lastig :P
pi_88334470
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:05 schreef Qwea het volgende:
Maar, maar, maar;
Dan kunnen hun dat toch ook uitzoeken?

Dat kunnen zij ook :)
  donderdag 4 november 2010 @ 18:54:34 #145
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88335961
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het grootste voordeel zit 'm voornamelijk in de kosten. Die zijn transparanter (als ze er zijn). Daarnaast heb je zelf de keuze voor een ORV (overlijdensrisicoverzekering) en de maatschappij waar je deze sluit. Ook is duidelijk te zien hoeveel kapitaal je nu eigenlijk hebt opgebouwd (dat is makkelijker te zien dan bij een verzekering), al is dat vooral een *gemakkelijk* iets, dan een voordeel.

[..]

Al werkt het bij mij altijd prettige om dingen ook op papier te tekenen, bijvoorbeeld. Da's op een forum wat lastig :P
PAINT :+

Maa oke, goed. Dus in principe moeten we dus kijken of we banksparen of spaarhypotheek willen, Duidelijk FH ^O^
pi_88346638
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 18:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

[..]

Wij hebben ook zelf onze ORV uitgekozen bij een spaarhypo overigens..
Het kan wel maar het kost wat moeite.

Q ik wilde bijna zeggen je moet zo'n man als Five bezoeken maar je bent rabo fan :+
  donderdag 4 november 2010 @ 23:18:54 #147
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_88347973
De Rabo heeft zo te zien alleen maar een bankspaarhypotheek overigens. Als ik een beetje rondkijk zie ik toch terugkeren dat bankspaarhypotheken beter zijn dan de reguliere spaarhypotheek
[..]
  donderdag 4 november 2010 @ 23:21:30 #148
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88348064
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:46 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Wij hebben ook zelf onze ORV uitgekozen bij een spaarhypo overigens..
Het kan wel maar het kost wat moeite.

Q ik wilde bijna zeggen je moet zo'n man als Five bezoeken maar je bent rabo fan :+
Nah, ik hoef niet perse naar de rabo hoor :P

Maar ehm, als five in de buurt woont, en ff z'n fee/uurtarief pm't O-) :P
pi_88348133
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:18 schreef MikeyMo het volgende:
De Rabo heeft zo te zien alleen maar een bankspaarhypotheek overigens. Als ik een beetje rondkijk zie ik toch terugkeren dat bankspaarhypotheken beter zijn dan de reguliere spaarhypotheek
Beter op welke manier, dan? :)
pi_88348212
quote:
10s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:21 schreef Qwea het volgende:

Maar ehm, als five in de buurt woont, en ff z'n fee/uurtarief pm't O-) :P
Five verkoopt geen hypotheken :)

Ik zorg er wél voor dat mensen krijgen waar ze om gevraagd hebben, door bij ze aan tafel te komen zitten, zodra er een adviseur langskomt. Mensen kopen kennis in, zogezegd, van iemand die er daadwerkelijk voor henzelf zit ;). Geen adviseur die nog onzin durft te verkopen O+ zeker Rabo-mensen niet B-)
  donderdag 4 november 2010 @ 23:32:29 #151
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88348486
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Five verkoopt geen hypotheken :)

Ik zorg er wél voor dat mensen krijgen waar ze om gevraagd hebben, door bij ze aan tafel te komen zitten, zodra er een adviseur langskomt. Mensen kopen kennis in, zogezegd, van iemand die er daadwerkelijk voor henzelf zit ;). Geen adviseur die nog onzin durft te verkopen O+ zeker Rabo-mensen niet B-)
Maar even serieus, jij bent geen rabobank fan?

en

quote:
Zodra u een spaarrekening koppelt aan een hypotheeklening wordt gesproken over een Spaarrekening Eigen Woning (SEW). Over de waarde van de spaarrekening betaalt u geen vermogensrendementsheffing (1,2% ), en er gelden bepaalde belastingvrijstellingen, maar er gelden dan wel enkele fiscale aspecten die als beperkingen kunnen worden gezien.
Welke beperkingen moet ik dan in gedachten nemen?
  donderdag 4 november 2010 @ 23:33:31 #152
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88348527
quote:
Een bankspaarhypotheek, gekoppeld met een SEW, is met name interessant wanneer de rente hoog is. U betaalt veel (aftrekbare rente) maar u krijgt ook veel vergoed op uw spaarinleg; een hoog gegarandeerd rendement dus.
Maar de rente is helegaar niet hoog
pi_88348564
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:32 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maar even serieus, jij bent geen rabobank fan?
Absoluut niet. :) Maar laat dat je verder niet weerhouden van het nemen van een Rabo-hypotheek :)

quote:
Welke beperkingen moet ik dan in gedachten nemen?
Nou, die ik al noemde als nadeel. :)

Daarnaast: je hebt beperkingen m.b.t. de hoogte van de uitkering (je kunt niet méér sparen dan er aan eigenwoningschuld is), je hoogste premie in een willekeurig jaar mag niet meer zijn dan 10x de laagste premie in een jaar (dat kan gaan werken in het geval van een extra storting).
pi_88348629
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:33 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maar de rente is helegaar niet hoog
Wat een onzin ook, die tekst. Stond dat ook op die 'weetjes'-pagina?

Hoe hoger de rente, des te hoger zijn je (bruto én netto maandlasten). Als het beter zou zijn om een hogere rente te hebben, zou iedereen je wel een hypotheek aansmeren met een percentage van 30%. Die rente kun je tóch aftrekken :{w
  donderdag 4 november 2010 @ 23:37:53 #155
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88348696
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat een onzin ook, die tekst. Stond dat ook op die 'weetjes'-pagina?

Hoe hoger de rente, des te hoger zijn je (bruto én netto maandlasten). Als het beter zou zijn om een hogere rente te hebben, zou iedereen je wel een hypotheek aansmeren met een percentage van 30%. Die rente kun je tóch aftrekken :{w
http://www.hypotheek-weetjes.nl/soorten-hypotheken/banksparen.php

ja dus :D
  donderdag 4 november 2010 @ 23:39:02 #156
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88348734
Five, MM vraagt zich af wat KEW is.

Ik ben te bed trouwens.

Tot morgen :* En iedereen nogmaals bedankt voor het advies ende meedenken.
pi_88348900
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:39 schreef Qwea het volgende:
Five, MM vraagt zich af wat KEW is.

Kapitaalverzekering Eigen Woning.

Als jij een spaarhypotheek neemt, waar dus een levensverzekering (spaarverzekering) aan gekoppeld is, dan kun je ervoor kiezen om deze in box 3 te plaatsen of in box 1.

Als je hem fiscaal gezien in box 3 plaatst, dan kies je ervoor om de Belastingdienst je opgebouwde vermogen in die verzekering te belasten tegen 1,2% 'vermogensheffing'.

Wil je 'm in box 1 plaatsen, dan hoort 'ie ook fiscaal bij je hypotheek en krijg je te maken met al die fiscale zaken die gelden voor de SEW (spaarrekening eigen woning, banksparen dus)/BEW.

De opgebouwde waarde is dan vrij van die 1,2% vermogensheffing. Dan noem je die polis een KEW-polis. :) Het is dus puur een naam om aan te geven hoe de polis fiscaal behandeld moet worden.

(simpel gezegd, dan)
  vrijdag 5 november 2010 @ 09:50:31 #158
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_88354566
quote:
14s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Absoluut niet. :) Maar laat dat je verder niet weerhouden van het nemen van een Rabo-hypotheek :)

Waarom niet dan?

En bedankt voor de KEW uitleg! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')