Huiverquote:Op maandag 8 november 2010 14:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan zal wel het argument komen dat in een RBE niemand de behoefte aan een gouden horloge zal hebben.
En ook niet mag willen hebben trouwens, want hierboven is al eens een lezing van de bedenker van het RBE-idee gepost waarin wordt uitgelegd dat het doel is om een zo efficiënt mogelijk gebruik van natuurlijke hulpbronnen om als mensheid op lange termijn te kunnen overleven en dat de wil van de mens daarom ondergeschikt is aan het doel van het systeem.
Ja inderdaad. Dit is echt een schizofrenen topic.quote:Op maandag 8 november 2010 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig al die weasel wording. Alle lastige vragen worden afgedaan met automatiseren, out of the box denken, er is geen waarde, alles is gratis voor iedereen.
Dat zijn onzinnige antwoorden.
Een wereld zonder geld als verbetering op het huidige systeem is best een uitdaging, maar het moet geen terugval worden op ruilhandel, en een verbetering zijn zoals geld een verbetering was tov ruilhandel. Een wereld zonder geld betekend niet een wereld zonder bezit, schaarste, arbeid, zeldzaamheid, of economische waarde en hoe je deze doorgeeft.
Simpelweg deze issues weg te wuiven lost het niet op.
Inderdaad ja.quote:
Wat lul jij nou weer dan?quote:Op maandag 8 november 2010 14:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad ja.
Alles gericht op het voortbestaan van het systeem, maar de geestelijke behoeften van de mens worden totaal genegeerd.
Je ziet dat ook goed terug in de FAQ waarnaar de OP linkt. Daarin wordt liefde als iets slechts gezien, dat alleen maar voor jaloezie zorgt. Mensen zouden dus niet meer verliefd mogen worden of bevriend mogen raken, maar alleen op nut gebaseerde relaties mogen aangaan.
(Ik vraag me trouwens af hoe dat nageleefd zou moeten worden. Gedachtenpolitie *brrr*?)
Ik verzin het niet zelf hoor. Hier, lees maar, komt uit je eigen link:quote:
quote:The way people are raised in The Venus Project is different than they are today. Jealousy with "love" relationships would be dealt with in the early education. People would learn how to relate to one another and obtain a relevant language not based so much on feeling tone but on how well the relationship works. Relationships would be based upon being helpful to one another and the community.
Omdat niemand vuil en zwaar werk wil doen. Ben je je eigen vraag vergeten?quote:
Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Tenzij je geld wil hebben misschien, maar wie wil er nou geld? Uiteindelijk willen we alleen maar liefde.quote:als alles voldoende aanwezig is, ook arbeid, en niets kost?
Dat betekent niet dat je niet verliefd mag worden. Meer dat mensen wordt geleerd hoe om te gaan met jaloezie.quote:Op maandag 8 november 2010 14:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik verzin het niet zelf hoor. Hier, lees maar, komt uit je eigen link:
[..]
Wat een onzinquote:Op maandag 8 november 2010 14:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Tenzij je geld wil hebben misschien, maar wie wil er nou geld? Uiteindelijk willen we alleen maar liefde.
Wat gaat om doorgeven? Het leven? Blijf nou even bij de les, er is geen geld. Er hoeft helemaal geen economische waarde doorgegeven te worden. tenzij je mensen tot iets wilt dwingen natuurlijk.quote:Op maandag 8 november 2010 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat een onzin
Het gaat om het doorgeven van economische waarde.
Dat zijn alleen maar krukken. Wat is nou precies het doel?quote:Om resources te alloceren heb je er een economische waarde tegenover voor nodig, omdat je resources beperkt zijn.
Nee, massa's mooie vrouwen gaan mij pijpen omdat ik een mechanische automatische vuilnisophaaldienst ga beheren.quote:Of ga jij bv vuilnismannen pijpen zodat ze het vuile werk doen?
Heb je de stukjes die ik vet had gemaakt ook gelezen, of heb je daar expres overheen gekeken?quote:Op maandag 8 november 2010 14:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat je niet verliefd mag worden. Meer dat mensen wordt geleerd hoe om te gaan met jaloezie.
Heb nog eens doorgelezen. Is misschien toch ietwat radicaal, maar in mijn optiek geen reden om het complete idee af te schieten. Je hoeft het concept niet een op een over te nemen.quote:Op maandag 8 november 2010 15:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Heb je de stukjes die ik vet had gemaakt ook gelezen, of heb je daar expres overheen gekeken?
Het is juist integraal onderdeel van het hele plan, waarin de mens zijn plaats moet kennen binnen het systeem en vooral niet de boel mag verstoren door het hebben van gevoelens, emoties of een vrije wil.quote:Op maandag 8 november 2010 15:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heb nog eens doorgelezen. Is misschien toch ietwat radicaal, maar in mijn optiek geen reden om het complete idee af te schieten. Je hoeft het concept niet een op een over te nemen.
Dat laatste klopt overigens niet. Ik heb die bedenker horen spreken en die legt uit dat gevoelens, vrije wil en emotie juist een prominente rol spelen in de nieuwe samenleving. Vrije wil is bijvoorbeeld de essentie in TVP. De bedoeling is dat iedereen geheel zelf mag weten wat hij of zij met zn leven doet.quote:Op maandag 8 november 2010 15:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is juist integraal onderdeel van het hele plan, waarin de mens zijn plaats moet kennen binnen het systeem en vooral niet de boel mag verstoren door het hebben van gevoelens, emoties of een vrije wil.
Wat een onzin.quote:Op maandag 8 november 2010 15:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is juist integraal onderdeel van het hele plan, waarin de mens zijn plaats moet kennen binnen het systeem en vooral niet de boel mag verstoren door het hebben van gevoelens, emoties of een vrije wil.
Wat dat betreft lijkt het wel 1 op 1 afgekeken van de film Equilibrium.
Het probleem is dat mensen weg willen lopen voor de consequenties van hun gedrag. Ze willen helemaal geen vrije keuze. En daarom gunnen ze anderen die vrije keuze ook niet.quote:Op maandag 8 november 2010 15:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat laatste klopt overigens niet. Ik heb die bedenker horen spreken en die legt uit dat gevoelens, vrije wil en emotie juist een prominente rol spelen in de nieuwe samenleving. Vrije wil is bijvoorbeeld de essentie in TVP. De bedoeling is dat iedereen geheel zelf mag weten wat hij of zij met zn leven doet.
Hmm, dan staan Jacque Fresco en Peter Joseph in dit punt blijkbaar lijnrecht tegenover elkaar.quote:Op maandag 8 november 2010 15:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat laatste klopt overigens niet. Ik heb die bedenker horen spreken en die legt uit dat gevoelens, vrije wil en emotie juist een prominente rol spelen in de nieuwe samenleving. Vrije wil is bijvoorbeeld de essentie in TVP. De bedoeling is dat iedereen geheel zelf mag weten wat hij of zij met zn leven doet.
Lijken wel economenquote:Op maandag 8 november 2010 15:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Hmm, dan staan Jacque Fresco en Peter Joseph in dit punt blijkbaar lijnrecht tegenover elkaar.
Misschien moet je Zeitgeist: Addendum eens bekijken. Tweede deel gaat over The Venus Project.quote:Op maandag 8 november 2010 15:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Hmm, dan staan Jacque Fresco en Peter Joseph in dit punt blijkbaar lijnrecht tegenover elkaar.
Nee, dat ga ik niet.quote:Op maandag 8 november 2010 15:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Misschien moet je Zeitgeist: Addendum eens bekijken. Tweede deel gaat over The Venus Project.
Ik zie geen tegenstrijdigheden.quote:Op maandag 8 november 2010 13:37 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik dacht dat je technocratisch ingesteld was?
Je kan natuurlijk ook gewoon het deel over de banken overslaan en enkel het stuk van The Venus Project bekijkenquote:Op maandag 8 november 2010 15:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat ga ik niet.
Straks word ik zelf nog schizofreen met het verschil tussen de Zeitgeist-films en het Venus-project, met het feit dat die twee in een heel belangrijk opzicht lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ondanks dat toch elkaar steunen, door o.a. een Zeitgeist-film over het Venus-project te maken en de supportersbeweging van het Venus-project 'Zeitgeist-movement' te noemen.
Ze mogen eerst maar eens zelf uitzoeken wat ze nou eigenlijk vinden.
Ik wel. Een ideologie als deze is nogal tegenstrijdig met een technocratische insteek. Tegenover ideologie staat een technocratie.quote:Op maandag 8 november 2010 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zie geen tegenstrijdigheden.
Allereerst even terug naar de kern van de RBE:quote:Op maandag 8 november 2010 15:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook gewoon het deel over de banken overslaan en enkel het stuk van The Venus Project bekijkenBang dat het idee je misschien aanspreekt?
Precies. Tegenstanders denken te vaak met de gedachten van nu. Dat terwijl onze technologie enorme sprongen maakt en zal blijven maken. Wat nu ondenkbaar is, is over een jaar of twintig wellicht realiteit. Ik denk bijvoorbeeld ook dat we op den duur door het heelal kunnen reizen.quote:Op maandag 8 november 2010 15:58 schreef -Mellow- het volgende:
Terecht om kritisch naar dit idee te kijken, maar jammer dat het weer zo vijandig moet.
Stel dat dit mogelijk is, een wereld zonder geld. Dan kan dit natuurlijk niet van de een op andere dag. Evolutie, geen revolutie. Het duurt een aantal jaar en we zullen de technische vooruitgang om het mogelijk te maken moeten realiseren in een wereld met geld. Het is niet zo ondenkbaar dat bijna alles wordt geautomatiseerd, het kost alleen nogal wat arbeid in het begin. Maar stel dat we ons zo ver ontwikkelen in deze wereld met geld, dat we technologisch zo veel vooruitgang boeken dat de meeste dingen door robots kunnen worden gedaan.
Er zijn nu zo veel dingen die twintig jaar geleden ondenkbaar waren, en misschien is een wereld zonder geld op dit moment ook wel ondenkbaar. Maar is het daarom onmogelijk?
Als bepaalde dingen ondenkbaar zijn, waarom zal dan uitgerekend een wereld zonder geld van de velen mogelijkheden realiteit worden?quote:Op maandag 8 november 2010 16:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies. Tegenstanders denken te vaak met de gedachten van nu. Dat terwijl onze technologie enorme sprongen maakt en zal blijven maken. Wat nu ondenkbaar is, is over een jaar of twintig wellicht realiteit. Ik denk bijvoorbeeld ook dat we op den duur door het heelal kunnen reizen.
Technische voorsprong of niet, er zal toch productie van goederen moeten plaatsvinden, in de juiste hoeveelheid, en die goederen zullen vervoerd moeten worden naar degene die ze wil gebruiken.quote:Op maandag 8 november 2010 16:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies. Tegenstanders denken te vaak met de gedachten van nu. Dat terwijl onze technologie enorme sprongen maakt en zal blijven maken. Wat nu ondenkbaar is, is over een jaar of twintig wellicht realiteit. Ik denk bijvoorbeeld ook dat we op den duur door het heelal kunnen reizen.
De bedoeling is dat de productie volledig wordt geautomatiseerd. Dat jij je dat niet voor kunt stellen betekent niet dat het niet mogelijk is.quote:Op maandag 8 november 2010 16:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Technische voorsprong of niet, er zal toch productie van goederen moeten plaatsvinden, in de juiste hoeveelheid, en die goederen zullen vervoerd moeten worden naar degene die ze wil gebruiken.
Hoe moet dat gecoördineerd worden zonder geld?
Die vraag is volgens mij intussen al -tig keer gesteld in dit topic, en er komt maar geen antwoord op.
Zie, daar gebeurt het alweer, de passieve vorm. Met 'wordt'.quote:Op maandag 8 november 2010 16:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De bedoeling is dat de productie volledig wordt geautomatiseerd. Dat jij je dat niet voor kunt stellen betekent niet dat het niet mogelijk is.
De waarde in geld van een bepaalde dienst of product zorgt nu indirect voor aansturing. De aansturing is namelijk vraag en aanbod. Dat bestaat ook zonder geld.quote:Op maandag 8 november 2010 16:14 schreef Igen het volgende:
Hoe moet dat gecoördineerd worden zonder geld?
Blablaquote:Op maandag 8 november 2010 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De waarde in geld van een bepaalde dienst of product zorgt nu indirect voor aansturing. De aansturing is namelijk vraag en aanbod. Dat bestaat ook zonder geld.
Maar ik geloof dat The Venus Project verder gaat. Mensen willen nu vaak producten alleen maar omdat ze schaars zijn, niet omdat ze ze nodig hebben. Denk aan goud of kunst. Daardoor worden bepaalde zaken onnodig duur.
Niet nodig hebben en onnodig duur in 1 zin?quote:Op maandag 8 november 2010 16:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De waarde in geld van een bepaalde dienst of product zorgt nu indirect voor aansturing. De aansturing is namelijk vraag en aanbod. Dat bestaat ook zonder geld.
Maar ik geloof dat The Venus Project verder gaat. Mensen willen nu vaak producten alleen maar omdat ze schaars zijn, niet omdat ze ze nodig hebben. Denk aan goud of kunst. Daardoor worden bepaalde zaken onnodig duur.
Goud voor elektronica is te duur omdat mensen graag goud om hun nek hebben hangen.quote:Op maandag 8 november 2010 16:23 schreef mlg het volgende:
[..]
Niet nodig hebben en onnodig duur in 1 zin?
Je moet vraag en aanbod bestuderen. Dan kan je het regelen zonder geld. Geld is een hulpmiddel, een omweg. Daar moet je dus vanaf, want omwegen zijn niet efficiënt.quote:Op maandag 8 november 2010 16:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Blabla
HOE moet het WEL worden gecoördineerd?
HOE kan dat dan zonder geld?quote:Op maandag 8 november 2010 16:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet vraag en aanbod bestuderen. Dan kan je het regelen zonder geld. Geld is een hulpmiddel, een omweg. Daar moet je dus vanaf, want omwegen zijn niet efficiënt.
Hoe ga je dat dan regelen?quote:Op maandag 8 november 2010 16:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet vraag en aanbod bestuderen. Dan kan je het regelen zonder geld. Geld is een hulpmiddel, een omweg. Daar moet je dus vanaf, want omwegen zijn niet efficiënt.
Daar gaat dit topic juist over.quote:
Inderdaad. Dus kom maar op. Jullie zijn de voorstanders, dus ik neem toch aan dat jullie daar wel een beetje over na hebben gedacht?quote:Op maandag 8 november 2010 16:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar gaat dit topic juist over.
Dat hadden we kunnen doen als jullie "tegenstanders" niet zo kinderachtig de zaak aan het vertragen waren.quote:Op maandag 8 november 2010 16:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus kom maar op. Jullie zijn de voorstanders, dus ik neem toch aan dat jullie daar wel een beetje over na hebben gedacht?
Als je nou gewoon zelf serieus antwoord zou geven ipv. alleen maar weer met zo'n flauwe sneer aan te komen om van het onderwerp af te leiden.quote:Op maandag 8 november 2010 16:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat hadden we kunnen doen als jullie "tegenstanders" niet zo kinderachtig de zaak aan het vertragen waren.
Je geeft zelf het goede voorbeeld.quote:Op maandag 8 november 2010 16:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je nou gewoon zelf serieus antwoord zou geven ipv. alleen maar weer met zo'n flauwe sneer aan te komen om van het onderwerp af te leiden.
Zie edit. En vooruit, ik ben de beroerdste niet, hier nog een keer de vraag in z'n geheel:quote:Op maandag 8 november 2010 16:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je geeft zelf het goede voorbeeld.
Vind het overigens eindelijk eens een goede vraag waarop ook duidelijkheid moet worden gegeven.quote:Op maandag 8 november 2010 16:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Zie edit. En vooruit, ik ben de beroerdste niet, hier nog een keer de vraag in z'n geheel:
HOE ga je productie en distributie optimaal regelen zonder geld?
Je, de maatschappij moet worden geautomatiseerd. Dat is nu nog niet het geval, dus dat moet worden gedaan indien je de voorgestelde maatschappij in de startblokken wenst te zetten. Ik ga zo richting huis dus kan pas vanavond terugkomen op je vragen.quote:Op maandag 8 november 2010 16:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Zie, daar gebeurt het alweer, de passieve vorm. Met 'wordt'.
Probeer het eens in de actieve vorm. En geef met name eens antwoord op de vragen:
Wie automatiseert de productie?
Wie bepaalt hoeveel waarvan automatisch wordt geproduceerd?
Wat zijn de criteria waaraan het systeem van automatische productie moet voldoen?
Hoe wordt ervoor gezorgd dat nieuwe producten (bijvoorbeeld naar aanleiding van nieuwe uitvindingen) aan het automatische productiesysteem kunnen worden toegevoegd?
etc.
En dat zal allemaal toch door mensen moeten worden gedaan, want TV's, kaassouflé's en huizen groeien niet spontaan in de natuur.
Ik zie geld ook niet per definitie als iets slechts. Het is gewoon een stap in onze ontwikkeling. Want geld is mijn optiek niet zaligmakend. Het werpt namelijk ook barrieres op. Als men een probleem wil oplossen of onderzoek wil verrichten naar een nieuw medicijn dan is de eerste vraag die opdoemt: hoeveel kost het? De middelen om een medicijn tegen kanker zijn mogelijk voorhanden, maar omdat het teveel geld kost om het onderzoek uit te voeren, wordt het in de koelkast geplaatst. Dat is het nadeel van een monetair systeem.quote:Op maandag 8 november 2010 17:08 schreef beeer het volgende:
Maar geld is geen probleem. Het is juist een oplossing
Het kost veel resources aan mensen, kennis, laboratorium capaciteit, etc etc etc, dat wordt omgerekend naar geld. Als je geld weghaalt kost het nog steeds veel resources. Geen geld betekend niet onbeperkte resources, is dat zo moeilijk te begrijpen?quote:Op maandag 8 november 2010 17:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zie geld ook niet per definitie als iets slechts. Het is gewoon een stap in onze ontwikkeling. Want geld is mijn optiek niet zaligmakend. Het werpt namelijk ook barrieres op. Als men een probleem wil oplossen of onderzoek wil verrichten naar een nieuw medicijn dan is de eerste vraag die opdoemt: hoeveel kost het? De middelen om een medicijn tegen kanker zijn mogelijk voorhanden, maar omdat het teveel geld kost om het onderzoek uit te voeren, wordt het in de koelkast geplaatst. Dat is het nadeel van een monetair systeem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |