abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 november 2010 @ 14:39:55 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88472857
Grappig al die weasel wording. Alle lastige vragen worden afgedaan met automatiseren, out of the box denken, er is geen waarde, alles is gratis voor iedereen.
Dat zijn onzinnige antwoorden.
Een wereld zonder geld als verbetering op het huidige systeem is best een uitdaging, maar het moet geen terugval worden op ruilhandel, en een verbetering zijn zoals geld een verbetering was tov ruilhandel. Een wereld zonder geld betekend niet een wereld zonder bezit, schaarste, arbeid, zeldzaamheid, of economische waarde en hoe je deze doorgeeft.
Simpelweg deze issues weg te wuiven lost het niet op.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 8 november 2010 @ 14:41:24 #252
45206 Pietverdriet
pi_88472906
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan zal wel het argument komen dat in een RBE niemand de behoefte aan een gouden horloge zal hebben. ;)

En ook niet mag willen hebben trouwens, want hierboven is al eens een lezing van de bedenker van het RBE-idee gepost waarin wordt uitgelegd dat het doel is om een zo efficiënt mogelijk gebruik van natuurlijke hulpbronnen om als mensheid op lange termijn te kunnen overleven en dat de wil van de mens daarom ondergeschikt is aan het doel van het systeem.
Huiver
  maandag 8 november 2010 @ 14:45:25 #253
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88473067
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig al die weasel wording. Alle lastige vragen worden afgedaan met automatiseren, out of the box denken, er is geen waarde, alles is gratis voor iedereen.
Dat zijn onzinnige antwoorden.
Een wereld zonder geld als verbetering op het huidige systeem is best een uitdaging, maar het moet geen terugval worden op ruilhandel, en een verbetering zijn zoals geld een verbetering was tov ruilhandel. Een wereld zonder geld betekend niet een wereld zonder bezit, schaarste, arbeid, zeldzaamheid, of economische waarde en hoe je deze doorgeeft.
Simpelweg deze issues weg te wuiven lost het niet op.
Ja inderdaad. Dit is echt een schizofrenen topic.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88473217
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Huiver
Inderdaad ja.

Alles gericht op het voortbestaan van het systeem, maar de geestelijke behoeften van de mens worden totaal genegeerd.

Je ziet dat ook goed terug in de FAQ waarnaar de OP linkt. Daarin wordt liefde als iets slechts gezien, dat alleen maar voor jaloezie zorgt. Mensen zouden dus niet meer verliefd mogen worden of bevriend mogen raken, maar alleen op nut gebaseerde relaties mogen aangaan. :X

(Ik vraag me trouwens af hoe dat nageleefd zou moeten worden. Gedachtenpolitie *brrr*?)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2010 14:50:02 ]
pi_88473323
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Inderdaad ja.

Alles gericht op het voortbestaan van het systeem, maar de geestelijke behoeften van de mens worden totaal genegeerd.

Je ziet dat ook goed terug in de FAQ waarnaar de OP linkt. Daarin wordt liefde als iets slechts gezien, dat alleen maar voor jaloezie zorgt. Mensen zouden dus niet meer verliefd mogen worden of bevriend mogen raken, maar alleen op nut gebaseerde relaties mogen aangaan. :X

(Ik vraag me trouwens af hoe dat nageleefd zou moeten worden. Gedachtenpolitie *brrr*?)
Wat lul jij nou weer dan?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_88473413
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat lul jij nou weer dan?
Ik verzin het niet zelf hoor. Hier, lees maar, komt uit je eigen link:
quote:
The way people are raised in The Venus Project is different than they are today. Jealousy with "love" relationships would be dealt with in the early education. People would learn how to relate to one another and obtain a relevant language not based so much on feeling tone but on how well the relationship works. Relationships would be based upon being helpful to one another and the community.
  maandag 8 november 2010 @ 14:58:25 #257
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88473553
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou je automatiseren
Omdat niemand vuil en zwaar werk wil doen. Ben je je eigen vraag vergeten?
quote:
als alles voldoende aanwezig is, ook arbeid, en niets kost?
Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Tenzij je geld wil hebben misschien, maar wie wil er nou geld? Uiteindelijk willen we alleen maar liefde.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_88473575
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:54 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik verzin het niet zelf hoor. Hier, lees maar, komt uit je eigen link:

[..]

Dat betekent niet dat je niet verliefd mag worden. Meer dat mensen wordt geleerd hoe om te gaan met jaloezie.
  maandag 8 november 2010 @ 15:02:27 #259
45206 Pietverdriet
pi_88473677
quote:
7s.gif Op maandag 8 november 2010 14:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Tenzij je geld wil hebben misschien, maar wie wil er nou geld? Uiteindelijk willen we alleen maar liefde.
Wat een onzin
Het gaat om het doorgeven van economische waarde. Om resources te alloceren heb je er een economische waarde tegenover voor nodig, omdat je resources beperkt zijn. Of ga jij bv vuilnismannen pijpen zodat ze het vuile werk doen?
  maandag 8 november 2010 @ 15:06:38 #260
pi_88473833
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat een onzin
Het gaat om het doorgeven van economische waarde.
Wat gaat om doorgeven? Het leven? Blijf nou even bij de les, er is geen geld. Er hoeft helemaal geen economische waarde doorgegeven te worden. tenzij je mensen tot iets wilt dwingen natuurlijk.
quote:
Om resources te alloceren heb je er een economische waarde tegenover voor nodig, omdat je resources beperkt zijn.
Dat zijn alleen maar krukken. Wat is nou precies het doel?
quote:
Of ga jij bv vuilnismannen pijpen zodat ze het vuile werk doen?
Nee, massa's mooie vrouwen gaan mij pijpen omdat ik een mechanische automatische vuilnisophaaldienst ga beheren.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_88473907
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:59 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat je niet verliefd mag worden. Meer dat mensen wordt geleerd hoe om te gaan met jaloezie.
Heb je de stukjes die ik vet had gemaakt ook gelezen, of heb je daar expres overheen gekeken?
pi_88474006
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb je de stukjes die ik vet had gemaakt ook gelezen, of heb je daar expres overheen gekeken?
Heb nog eens doorgelezen. Is misschien toch ietwat radicaal, maar in mijn optiek geen reden om het complete idee af te schieten. Je hoeft het concept niet een op een over te nemen.
pi_88474098
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Heb nog eens doorgelezen. Is misschien toch ietwat radicaal, maar in mijn optiek geen reden om het complete idee af te schieten. Je hoeft het concept niet een op een over te nemen.
Het is juist integraal onderdeel van het hele plan, waarin de mens zijn plaats moet kennen binnen het systeem en vooral niet de boel mag verstoren door het hebben van gevoelens, emoties of een vrije wil.

Wat dat betreft lijkt het wel 1 op 1 afgekeken van de film Equilibrium (of andersom). :{

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2010 15:16:37 ]
pi_88474178
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is juist integraal onderdeel van het hele plan, waarin de mens zijn plaats moet kennen binnen het systeem en vooral niet de boel mag verstoren door het hebben van gevoelens, emoties of een vrije wil.
Dat laatste klopt overigens niet. Ik heb die bedenker horen spreken en die legt uit dat gevoelens, vrije wil en emotie juist een prominente rol spelen in de nieuwe samenleving. Vrije wil is bijvoorbeeld de essentie in TVP. De bedoeling is dat iedereen geheel zelf mag weten wat hij of zij met zn leven doet.
  maandag 8 november 2010 @ 15:17:54 #265
pi_88474193
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat dat betreft lijkt het wel 1 op 1 afgekeken van de film Equilibrium. :{
Wat een onzin.

Het gaat er om dat je de samenleving niet belast met je privé shit door met een drugsverslaafde massa's kindjes te kweken die je niet op kan voeden.

Je kan naast een relatie die voor jezelf en de gemeenschap profijt oplevert, ook jezelf een slag in de rondte neuken met drugsverslaafden als je dat zo spannend vind. Maar dan moet je partner niet jaloers worden.

Mensen denken zo beperkt . :O
  maandag 8 november 2010 @ 15:20:10 #266
pi_88474267
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat laatste klopt overigens niet. Ik heb die bedenker horen spreken en die legt uit dat gevoelens, vrije wil en emotie juist een prominente rol spelen in de nieuwe samenleving. Vrije wil is bijvoorbeeld de essentie in TVP. De bedoeling is dat iedereen geheel zelf mag weten wat hij of zij met zn leven doet.
Het probleem is dat mensen weg willen lopen voor de consequenties van hun gedrag. Ze willen helemaal geen vrije keuze. En daarom gunnen ze anderen die vrije keuze ook niet.

"Ik ben zo dom dat ik voor geld ga werken en daarom mag er geen andere mogelijkheid zijn."
pi_88474392
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hmm, dan staan Jacque Fresco en Peter Joseph in dit punt blijkbaar lijnrecht tegenover elkaar.
  maandag 8 november 2010 @ 15:24:34 #268
pi_88474423
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Hmm, dan staan Jacque Fresco en Peter Joseph in dit punt blijkbaar lijnrecht tegenover elkaar.
Lijken wel economen :D
pi_88474488
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Misschien moet je Zeitgeist: Addendum eens bekijken. Tweede deel gaat over The Venus Project.
pi_88474552
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Misschien moet je Zeitgeist: Addendum eens bekijken. Tweede deel gaat over The Venus Project.
Nee, dat ga ik niet.

Straks word ik zelf nog schizofreen met het verschil tussen de Zeitgeist-films en het Venus-project, met het feit dat die twee in een heel belangrijk opzicht lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ondanks dat toch elkaar steunen, door o.a. een Zeitgeist-film over het Venus-project te maken en de supportersbeweging van het Venus-project 'Zeitgeist-movement' te noemen. 8)7

Ze mogen eerst maar eens zelf uitzoeken wat ze nou eigenlijk vinden.

:W

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2010 15:30:03 ]
  maandag 8 november 2010 @ 15:31:58 #271
pi_88474657
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 13:37 schreef mlg het volgende:

[..]

Ik dacht dat je technocratisch ingesteld was?
Ik zie geen tegenstrijdigheden.
pi_88474681
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, dat ga ik niet.

Straks word ik zelf nog schizofreen met het verschil tussen de Zeitgeist-films en het Venus-project, met het feit dat die twee in een heel belangrijk opzicht lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ondanks dat toch elkaar steunen, door o.a. een Zeitgeist-film over het Venus-project te maken en de supportersbeweging van het Venus-project 'Zeitgeist-movement' te noemen. 8)7

Ze mogen eerst maar eens zelf uitzoeken wat ze nou eigenlijk vinden.

:W
Je kan natuurlijk ook gewoon het deel over de banken overslaan en enkel het stuk van The Venus Project bekijken :{ Bang dat het idee je misschien aanspreekt?
  maandag 8 november 2010 @ 15:35:46 #273
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88474811
quote:
7s.gif Op maandag 8 november 2010 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zie geen tegenstrijdigheden.
Ik wel. Een ideologie als deze is nogal tegenstrijdig met een technocratische insteek. Tegenover ideologie staat een technocratie.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88474853
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook gewoon het deel over de banken overslaan en enkel het stuk van The Venus Project bekijken :{ Bang dat het idee je misschien aanspreekt?
Allereerst even terug naar de kern van de RBE:

Ik ben nog geïnteresseerd hoe precies de productie en distributie van goederen georganiseerd gaat worden.

Wij hebben daar nu geld als coördinatiemechanisme voor, in de RBE moet dat dus iets anders dan geld worden. Maar wat?

Tot nu toe heb ik op dit punt alleen loze kreten als 'technisch mogelijk' gelezen, maar daarmee laat ik me niet afschepen. Dus wijs maar eens aan: waar precies wordt uitgelegd hoe precies de coördinatie moet verlopen?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2010 15:37:34 ]
  maandag 8 november 2010 @ 15:58:18 #275
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_88475583
Terecht om kritisch naar dit idee te kijken, maar jammer dat het weer zo vijandig moet.

Stel dat dit mogelijk is, een wereld zonder geld. Dan kan dit natuurlijk niet van de een op andere dag. Evolutie, geen revolutie. Het duurt een aantal jaar en we zullen de technische vooruitgang om het mogelijk te maken moeten realiseren in een wereld met geld. Het is niet zo ondenkbaar dat bijna alles wordt geautomatiseerd, het kost alleen nogal wat arbeid in het begin. Maar stel dat we ons zo ver ontwikkelen in deze wereld met geld, dat we technologisch zo veel vooruitgang boeken dat de meeste dingen door robots kunnen worden gedaan.

Er zijn nu zo veel dingen die twintig jaar geleden ondenkbaar waren, en misschien is een wereld zonder geld op dit moment ook wel ondenkbaar. Maar is het daarom onmogelijk?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')