Kun je met het dik gedrukte concreet uitleggen hoe je zo'n crisis voor je ziet? Het grootste probleem is centrale planning van het geld, dit was ook de oorzaak van de economische crisis in de derde eeuw. Bovendien werkt het systeem van (indirecte) ruilhandel perfect.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:20 schreef sosottens het volgende:
Elke vorm van ruilhandel zal leiden tot waar we nu zijn, een systeem dat niet werkt en overal crisis. Nu kun je wel zeggen dat je niks merkt van de crisis (ik persoonlijk doe dat ook niet) maar op heel veel gebieden gebeurd het wel. Zie alleen al IJsland, Griekenland en de VS...
Alles wat op de aarde is moet een gemeenschappelijk goed worden. Een grote supercomputer (om het zo maar te noemen) zal dienen als informatieverzamelaar, deze moet gevuld worden met zoveel mogelijk informatie over wat er op de aarde beschikbaar is en wat mensen nodig hebben.
Als alles verkrijgbaar is zal niet iemand alles voor zichzelf nemen, want wat moet je bijv. met 100 tv's die je 'voor de grap' besteld terwijl je al de beschikking hebt over de tv die wilt...
Als je wilt weten hoe het RBE systeem moet werken, luister naar het volgende: http://www.blogtalkradio.(...)-2-a-resource-based-
Luister ook naar z'n andere lectures om er meer van te begrijpen waarom we zo niet door kunnen gaan. Ik ben bezig met deze lectures samen te vatten, maar dit kost vet veel tijd en ik ben 12 uur per werkdag van huis. Zodra ik het af heb, deel ik het wel.
Ik heb ook ergens gelezen, weet niet meer van wie, dat we niet over kunnen op 100% alternatieve energie. Als dat niet kan hebben we écht een probleem, dat wil namelijk zeggen dat als we geen energie (als in elektriciteit) meer kunnen opwekken kunnen we niet leven zoals we nu doen...
Crisis als in oorlog, totale militaire controle door overheden en heel veel daklozen en hongersnood in het extreme geval.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:30 schreef mlg het volgende:
[..]
Kun je met het dik gedrukte concreet uitleggen hoe je zo'n crisis voor je ziet? Het grootste probleem is centrale planning van het geld, dit was ook de oorzaak van de economische crisis in de derde eeuw. Bovendien werkt het systeem van (indirecte) ruilhandel perfect.
Momenteel blijven we de crisis voor ons uitschuiven, we verzachten de pijn een klein beetje, maar zodra de ECB de rente omhoog stuwt beginnen de grootste problemen. Het is namelijk zo dat de overheid stimuleert om te lenen door middel van een lage rente, maar dit is voor bedrijven ook aantrekkelijk, omdat ze zo goedkoop kunnen investeren. Echter gaan deze investeringen verliezen draaien, omdat na het verhogen van de rente, iedereen bezig is om de schulden af te betalen. Het feit blijft dat de crisis alsmaar vooruit wordt geschoven.
Huh? 4,8 miljard toch? Wereldwijd is het zo'n 150 miljard.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Maar dan nog. Er wordt zo'n 200 miljard per jaar aan ontwikkelingshulp en ontwikkelingssamenwerking gereserveerd. Die 7 miljard defensieuitgaven zet vergeleken dat bedrag geen zoden aan de dijk.
Ik bedoelde het uiteraard tezamen, dat zat dit jaar op -ik geloof- 170 miljard, plus 33 miljard aan vrijwillige donaties. Dan zit je zelfs over 200 miljard heen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Huh? 4,8 miljard toch? Wereldwijd is het zo'n 150 miljard.
Ja tuurlijk ken ik dat, ga er maar gewoon vanuit dat alles wat jij kent, dat ik dat ook ken. Ik kan je zelfs uitleggen hoe een bubbel werkt en waardoor die knapt. Het is tevens geen syndroom, dat zijn klinische termen. Tevens was de kredietcrisis ook geen bubbel die geknapt is hoor.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:42 schreef sosottens het volgende:
[..]
Crisis als in oorlog, totale militaire controle door overheden en heel veel daklozen en hongersnood in het extreme geval.
Ken je het bubbel syndroom (zo noem ik het maar even)? Ik kan niet precies uitleggen hoe het werkt, maar in 2008 was bijv een heel grote bubbel gebarsten, de huizenmarkt klapte totaal op z'n gat en veel mensen raakten alles kwijt. Nu lijkt het gered te zijn, met een nóg grotere bubbel. Deze zal ook gaan barsten etc. etc. Oftewel het werkt niet op deze manier.
Ik heb net even een stukje zitten luisteren. En ik moet zeggen: het wordt er niet duidelijker op. Al die verhalen over de RBE zijn één grote stinkende berg weasel words. Er wordt alleen maar gesproken over 'er': 'er kan', 'het is bekend hoeveel', 'niemand zal', enzovoort.quote:Op vrijdag 5 november 2010 19:20 schreef sosottens het volgende:
Elke vorm van ruilhandel zal leiden tot waar we nu zijn, een systeem dat niet werkt en overal crisis. Nu kun je wel zeggen dat je niks merkt van de crisis (ik persoonlijk doe dat ook niet) maar op heel veel gebieden gebeurd het wel. Zie alleen al IJsland, Griekenland en de VS...
Alles wat op de aarde is moet een gemeenschappelijk goed worden. Een grote supercomputer (om het zo maar te noemen) zal dienen als informatieverzamelaar, deze moet gevuld worden met zoveel mogelijk informatie over wat er op de aarde beschikbaar is en wat mensen nodig hebben.
Als alles verkrijgbaar is zal niet iemand alles voor zichzelf nemen, want wat moet je bijv. met 100 tv's die je 'voor de grap' besteld terwijl je al de beschikking hebt over de tv die wilt...
Als je wilt weten hoe het RBE systeem moet werken, luister naar het volgende: http://www.blogtalkradio.(...)-2-a-resource-based-
Luister ook naar z'n andere lectures om er meer van te begrijpen waarom we zo niet door kunnen gaan. Ik ben bezig met deze lectures samen te vatten, maar dit kost vet veel tijd en ik ben 12 uur per werkdag van huis. Zodra ik het af heb, deel ik het wel.
Ik heb ook ergens gelezen, weet niet meer van wie, dat we niet over kunnen op 100% alternatieve energie. Als dat niet kan hebben we écht een probleem, dat wil namelijk zeggen dat als we geen energie (als in elektriciteit) meer kunnen opwekken kunnen we niet leven zoals we nu doen...
Dan nog is het een beetje vreemd om alles opgeteld wereldwijd naast de uitgaven van defensie in Nederland alleen te leggen, no?quote:Op vrijdag 5 november 2010 20:22 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik bedoelde het uiteraard tezamen, dat zat dit jaar op -ik geloof- 170 miljard, plus 33 miljard aan vrijwillige donaties. Dan zit je zelfs over 200 miljard heen.
Waarom is dat vreemd? Ik bedoel alleen maar te zeggen dat besparen op de defensie uitgaven (7 mld) voor ontwikkelingshulp en samenwerking de armoede niet gaan bestrijden.quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:37 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dan nog is het een beetje vreemd om alles opgeteld wereldwijd naast de uitgaven van defensie in Nederland alleen te leggen, no?
Nou, aangezien Nederland iets van 5 miljard uitgeeft jaarlijks aan ontwikkelingshulp (in vergelijking met de uitgaven van defensie van 7 miljard) zou besparen op defensie ten faveure van ontwikkelingshulp echt wel iets opleveren relatief. Bij 6 om 6 miljard zit je al op een output van 20% meer toch?quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:43 schreef mlg het volgende:
[..]
Waarom is dat vreemd? Ik bedoel alleen maar te zeggen dat besparen op de defensie uitgaven (7 mld) voor ontwikkelingshulp en samenwerking de armoede niet gaan bestrijden.
Nu hebben we de dictatuur van het geld, er is geen wezenlijk verschil. Behalve dat niemand tegen geld protesteert, maar wel tegen andere controlerende systemen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 20:28 schreef Igen het volgende:
Daarnaast is het gewoon eng. In die 'lecture' zegt 'ie nota bene dat de RBE op systeemaanpak is gebaseerd, waarbij iedereen verplicht is om mee te werken. Hij vergelijkt het met een auto waar elk onderdeel een vaste taak maar vooral geen vrije wil heeft en ziet dat als voorbeeld voor de menselijke maatschappij. En al die weasel words impliceren ook dat er een of ander orgaan is dat streng toeziet dat alles naar wens geschiedt. Een dictatuur van het systeem dus. Dat is gewoon eng.
Ik ben graag de slaaf van het geld. Ik wordt goed verzorgd, dan ben ik tevreden.quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nu hebben we de dictatuur van het geld, er is geen wezenlijk verschil. Behalve dat niemand tegen geld protesteert, maar wel tegen andere controlerende systemen.
Kan je makkelijk zeggen als je tot de rijkste 2% van de wereldbevolking behoort.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:05 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik ben graag de slaaf van het geld. Ik wordt goed verzorgd, dan ben ik tevreden.
Misschien, ik weet niet hoeveel 6 miljard waard is in de ontwikkelingshulp. Misschien is Nederland wel een nutteloze medespeler.quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:51 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nou, aangezien Nederland iets van 5 miljard uitgeeft jaarlijks aan ontwikkelingshulp (in vergelijking met de uitgaven van defensie van 7 miljard) zou besparen op defensie ten faveure van ontwikkelingshulp echt wel iets opleveren relatief. Bij 6 om 6 miljard zit je al op een output van 20% meer toch?
Wat ben je in een wereld zonder geld dan?quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan je makkelijk zeggen als je tot de rijkste 2% van de wereldbevolking behoort.
Ik? Gewoon een mens. Jij kan dat niet?quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:15 schreef mlg het volgende:
[..]
Wat ben je in een wereld zonder geld dan?
Dictatuur? Niemand verplicht je om mee te doen met de geldeconomie hoor.quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nu hebben we de dictatuur van het geld, er is geen wezenlijk verschil. Behalve dat niemand tegen geld protesteert, maar wel tegen andere controlerende systemen.
Je zegt dat we een slaaf zijn van geld, ten eerste kies je daar zelf voor, want je kunt ook eigenwijs al het geld weigeren voor je arbeid, maar dan kun je niet van anders mans arbeid profiteren. In een wereld zonder geld ben je een slaaf van de technologie, en anders wel van iemand anders die jou iets geeft. Het feit blijft dat je daar net zo afhankelijk van bent, als van geld.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik? Gewoon een mens. Jij kan dat niet?
Hoe wil je functioneren dan?quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Dictatuur? Niemand verplicht je om mee te doen met de geldeconomie hoor.
Ik ben slaaf dus ik kan niet kiezen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:26 schreef mlg het volgende:
[..]
Je zegt dat we een slaaf zijn van geld, ten eerste kies je daar zelf voor, want je kunt ook eigenwijs al het geld weigeren voor je arbeid, maar dan kun je niet van anders mans arbeid profiteren. In een wereld zonder geld ben je een slaaf van de technologie, en anders wel van iemand anders die jou iets geeft. Het feit blijft dat je daar net zo afhankelijk van bent, als van geld.
Hoe bedoel je dit nu? Er is allerlei protest geweest tegen het kapitalisme, tegen de bankiers (zelfs gewelddadig van aard), enz. En nu is er zelfs een topic met de suggestie dat we maar beter zonder geld kunnen. Protesten genoeg dunkt me. De vraag is alleen of dat dat klopt. Men protesteert zonder te begrijpen wat nu geld is en hoe nuttig geld is. Natuurlijk kan het zonder. Dan gaan we over op ruilhandel zonder geld, een stap terug dus. Wat eigenlijk wordt geopperd is niets anders dan een moderne variant op het communisme. Dat is al supervaak gebeurd. Niet alleen bij Marx, maar denk ook aan Thomas Moores 'Utopia, dat boek is al zo'n 500 jaar oud. En ongetwijfeld zijn er ook bij de oude Grieken filosofen te vinden die zoiets voor ogen hadden. Vernieuwend is het totaal niet, enkel de vorm is steeds aangepast aan de tijd (nu weer met een supercomputertje, nu God dood is blijkt de technologie een nieuwe 'god' die wonderen kan verrichten). Mijn idee is dat het economische probleem van schaarste inherent is aan de natuur zelf; niets is eeuwig immers. Het leven stelt ons altijd voor keuzes, en waar keuzes zijn, ontstaat economisch handelen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 22:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hmm. Nu ik er nog eens over nadenk - je zit natuurlijk wel met allerlei afdrachten. Belasting, ziektekostenverzekering, pensioen, dat kan allemaal niet in natura.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe wil je functioneren dan?
Dat is een probleem. Als er al mensen zijn die het begrijpen zullen ze het de rest niet vertellen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:55 schreef sneakypete het volgende:
Men protesteert zonder te begrijpen wat nu geld is en hoe nuttig geld is. Natuurlijk kan het zonder. Dan gaan we over op ruilhandel zonder geld, een stap terug dus.
Nee. Dat is angstzaaien door uberkapitalisten.quote:Wat eigenlijk wordt geopperd is niets anders dan een moderne variant op het communisme.
Je mag dat helemaal zelf uitzoeken, dat is vrijheid.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoe wil je functioneren dan?
Het punt van een RBE is dat ruilen niet hoeft, doordat het vrij verkrijgbaar is. Ik kan even snel niet vinden waar het staat hoe de distributie optimaal en geregeld zou moeten zijn. Maar hier zijn oplossingen voor.quote:Op maandag 8 november 2010 10:31 schreef Burakius het volgende:
Ik ruil mijn trui tegen een olielamp. Enige bieders hahaha. Getting in the mood.
Het idee erachter is dat niet meer excentriek wordt beloond, door geld dus. Je wordt intrinsiek beloond, de voldoening is je beloning, het goed voelen dat je iets gedaan/bereikt hebt. Veel vrijwilligers doen dit bijvoorbeeld. Overigens heeft intrinsieke beloning veel meer waarde dan excentrieke beloning.quote:Op maandag 8 november 2010 10:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je mag dat helemaal zelf uitzoeken, dat is vrijheid.
Jij bent alleen maar een slaaf omdat je denkt als een slaaf, je zit niet gevangen in de maatschappij maar in je eigen gedachtenlus.
Zal het toch wat beter en vooral helderder uitgelegd moeten worden. Hoe wordt bepaald hoeveel van product A geproduceerd moet worden, en van product B, en van C enzovoorts, gezien de eindige voorraden en arbeid op aarde. Het klinkt heel mooi als je zegt dat er gewoon van alles genoeg zal zijn, maar daar komt Jezus ook niet mee weg bij mij.quote:Op maandag 8 november 2010 11:54 schreef sosottens het volgende:
Mensen weten vaak wel dat het anders moet, maar er is volgens hun geen alternatief dan het huidige systeem, dat is er dus wel: een economie gebaseerd op wat de aarde te bieden heeft.
Maar in deze utopie is alles oneindig. Dit is gewoon letterlijk een discussie wat nergens over gaat.quote:Op maandag 8 november 2010 12:07 schreef beeer het volgende:
[..]
Zal het toch wat beter en vooral helderder uitgelegd moeten worden. Hoe wordt bepaald hoeveel van product A geproduceerd moet worden, en van product B, en van C enzovoorts, gezien de eindige voorraden en arbeid op aarde. Het klinkt heel mooi als je zegt dat er gewoon van alles genoeg zal zijn, maar daar komt Jezus ook niet mee weg bij mij.
Dit moet zeker nog gebeuren, ik als lid van the zeitgeist movement ben hier ook mee bezig. Er is wel allerlei uitleg van hoe en wat, maar het is niet echt gestructureerd. We zijn er nog mee bezig.quote:Op maandag 8 november 2010 12:07 schreef beeer het volgende:
[..]
Zal het toch wat beter en vooral helderder uitgelegd moeten worden. Hoe wordt bepaald hoeveel van product A geproduceerd moet worden, en van product B, en van C enzovoorts, gezien de eindige voorraden en arbeid op aarde. Het klinkt heel mooi als je zegt dat er gewoon van alles genoeg zal zijn, maar daar komt Jezus ook niet mee weg bij mij.
Omdat je dan je de tering verveelt, ik kan dat uit ervaring vertellen. Je wilt altijd wel iets doen, je hebt bepaalde behoeften. De reden waarom engineers engineers zijn, is omdat zij het leuk vinden om te doen. Dit zou moeten gelden voor alle beroepen, maar dit is alleen niet zo. Mensen zeggen vaak niet geheel tevreden te zijn met hun baan, maar omdat het veel oplevert doen ze het toch, die ontevredenheid is er dan niet meer. Hobbys kunnen bijvoorbeeld compleet worden 'uitgebuit' voor een persoon. Zo vind ik fotografie heel leuk, echter kost dit een klap geld om goed spul te hebben en is het lastig om ermee te verdienen.quote:Op maandag 8 november 2010 12:20 schreef Schaffelaar het volgende:
Heb de eerste paar pagina's van het topic gelezen, dus misschien heeft iemand anders het in de latere ook al gezegd maar;
Waarom zou je gaan werken (Lees: welvaart produceren) als je alles toch gratis kan krijgen. Hoeveel mensen zouden nog gaan werken als alles wat je produceert van iedereen is? Wie houd mensen tegen om niet gewoon de hele dag te gaan FOK!en ipv werken?
Het is een nobel streven maar werkt gewoon niet, misschien tegen de tijd dat we een oneindige energiebron hebben gevonden en robots die het werk doen. Dan misschien wel.
Zuurstof is er 'oneindig', er is zoveel dat er niet meer nodig is voor zoveel mensen dan er zijn. Het is de bedoeling de grondstoffen die er zijn op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken om 'oneindigheid' van te maken. Misschien kan er wel voor iedereen een auto gemaakt worden, maar dat is niet efficiënt, een beter transport systeem is een betere optie. Een doel van een auto is om jezelf te transporteren naar een plek op een bepaald tijdstip. Ik heb hier de oplossing niet voor, maar ongetwijfeld kan het transportsysteem beter.quote:Op maandag 8 november 2010 12:10 schreef mlg het volgende:
[..]
Maar in deze utopie is alles oneindig. Dit is gewoon letterlijk een discussie wat nergens over gaat.
Ik weiger minder materiaal in ontvangst te nemen terwijl ik wél wat doe. Het is simpel: hard werken is materiële inkomst. Geen reet doen is pech voor je en geen fuck ontvangen.quote:Op maandag 8 november 2010 11:54 schreef sosottens het volgende:
[..]
Het punt van een RBE is dat ruilen niet hoeft, doordat het vrij verkrijgbaar is. Ik kan even snel niet vinden waar het staat hoe de distributie optimaal en geregeld zou moeten zijn. Maar hier zijn oplossingen voor.
Alles wat op de aarde aanwezig is moet ook een 'common heritage for all people on the planet' zijn.
Hoe dat wordt bereikt, wanneer er genoeg mensen overtuigd zijn dat het monetaire systeem niet werkt en er wat anders in de plaats van moet komen, wordt er hopelijk actief iets mee gedaan. Nu wordt er al actief dingen gedaan, maar dit is juist om het idee aan de man te brengen.
Waarom zouden mensen overtuigd zijn dat het anders moet, door alle crisis en chaos die het systeem veroorzaakt: dakloos raken, overheid met 10 triljard schuld, werkloos, armoede, hongersnood, etc.
Mensen weten vaak wel dat het anders moet, maar er is volgens hun geen alternatief dan het huidige systeem, dat is er dus wel: een economie gebaseerd op wat de aarde te bieden heeft.
[..]
Het idee erachter is dat niet meer excentriek wordt beloond, door geld dus. Je wordt intrinsiek beloond, de voldoening is je beloning, het goed voelen dat je iets gedaan/bereikt hebt. Veel vrijwilligers doen dit bijvoorbeeld. Overigens heeft intrinsieke beloning veel meer waarde dan excentrieke beloning.
Jouw voldoening is mijn beloning bedoel je zeker.quote:Op maandag 8 november 2010 11:54 schreef sosottens het volgende:
Het idee erachter is dat niet meer excentriek wordt beloond, door geld dus. Je wordt intrinsiek beloond, de voldoening is je beloning, het goed voelen dat je iets gedaan/bereikt hebt. Veel vrijwilligers doen dit bijvoorbeeld. Overigens heeft intrinsieke beloning veel meer waarde dan excentrieke beloning.
Vuil en zwaar werk automatiseren. Opgelost.quote:Op maandag 8 november 2010 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jouw voldoening is mijn beloning bedoel je zeker.
Ben je nu echt zo wereldvreemd om te denken dat dit werkt? Dat vuil en zwaar werk dan nog gedaan wordt?
Ja en wie moet daar voor betalen? Jij zeker?..quote:Op maandag 8 november 2010 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vuil en zwaar werk automatiseren. Opgelost.
Waarom automatiseren we niet gewoon alle linkse mensen en programmeren we ze zo dat ze zelfmoord plegen. Opgelost.quote:Op maandag 8 november 2010 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar gaat het topic nou over?quote:Op maandag 8 november 2010 13:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja en wie moet daar voor betalen? Jij zeker?..
Waarom betalen? Iedereen wil van troep af en die gaan de technici die daar apparatuur voor maken helemaal gelukkig knuffelen.quote:Op maandag 8 november 2010 13:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja en wie moet daar voor betalen? Jij zeker?..
Er zijn mensen die denken dat afschrijving wettelijk verplicht is.quote:Op maandag 8 november 2010 13:18 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Waar gaat het topic nou over?
"Een wereld zonder geld".
Moeilijk hè? Om te denken dat er geen geld meer zou zijn.
Och, ik dacht dat we een reële discussie voerden, niveautje troetelbeer fantasie doe ik niet aan, excuses.quote:Op maandag 8 november 2010 13:18 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Waar gaat het topic nou over?
"Een wereld zonder geld".
Moeilijk hè? Om te denken dat er geen geld meer zou zijn.
Ja, heel moeilijk...quote:Op maandag 8 november 2010 13:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Och, ik dacht dat we een reële discussie voerden, niveautje troetelbeer fantasie doe ik niet aan, excuses.
Ik dacht dat je technocratisch ingesteld was?quote:Op maandag 8 november 2010 13:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom betalen? Iedereen wil van troep af en die gaan de technici die daar apparatuur voor maken helemaal gelukkig knuffelen.
Eigendom is niet meer, je wilt ook eigenlijk helemaal geen spullen hebben, je wilt toegang hebben het te kunnen gebruiken, dat kan door heel veel geld te hebben bijvoorbeeld. Het kan ook anders. Als je je nou meer verdiept in hoe een RBE werkt (zie mijn vorige post waar je de info vandaan kunt halen) dan snap je het misschien.quote:Op maandag 8 november 2010 12:57 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik weiger minder materiaal in ontvangst te nemen terwijl ik wél wat doe. Het is simpel: hard werken is materiële inkomst. Geen reet doen is pech voor je en geen fuck ontvangen.
Ik weiger ook het zelfde bedrag te ontvangen als een putzuiger t.o.v. mijn rete dure universiteits opleiding. De slimmen moeten niet leiden onder de dommen.
Er is slechts één plek in Nederland waar je met je domheid wél veel geld kan verdienen: Tweede Kamer in Den Haag.
Tevens zal je plannetje nooit kunnen werken zonder een Almachtige God die voor grenzen zorgt en dus ook er voor zorgt dat je minder waarde hecht aan materiaal. Ergo intrensieke voldoening zoals jij dat noemt zal nooit genoeg zijn voor een mens die niet gelovig is. En hiermee zal ik vast een paar mensen onder één kam scharen maar over het algemeen is dit zo.
Waarom zou je automatiseren als alles voldoende aanwezig is, ook arbeid, en niets kost?quote:Op maandag 8 november 2010 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee ik wil gewoon mijn eigen dingen hebben. Omdat ik ermee vertrouwd ben en omdat ik niet wil dat andere mensen het hebben aangeraakt. Geen idee of jij je handen wel wastquote:Op maandag 8 november 2010 13:37 schreef sosottens het volgende:
Eigendom is niet meer, je wilt ook eigenlijk helemaal geen spullen hebben, je wilt toegang hebben het te kunnen gebruiken
Dat is toch juist de hele crux van het verhaal: hoe ga je productie en distributie optimaal regelen zonder geld?quote:Op maandag 8 november 2010 11:54 schreef sosottens het volgende:
[..]
Het punt van een RBE is dat ruilen niet hoeft, doordat het vrij verkrijgbaar is. Ik kan even snel niet vinden waar het staat hoe de distributie optimaal en geregeld zou moeten zijn. Maar hier zijn oplossingen voor.
Geef eens oplossing wat betreft het werken/luiheid gedeelte. Je maakt de mens zo kapot.quote:Op maandag 8 november 2010 13:37 schreef sosottens het volgende:
[..]
Eigendom is niet meer, je wilt ook eigenlijk helemaal geen spullen hebben, je wilt toegang hebben het te kunnen gebruiken, dat kan door heel veel geld te hebben bijvoorbeeld. Het kan ook anders. Als je je nou meer verdiept in hoe een RBE werkt (zie mijn vorige post waar je de info vandaan kunt halen) dan snap je het misschien.
Tuurlijk is het tot op zeker hoogte dat 'eigendom niet meer is' het is onhandig natuurlijk jouw telefoonnr te moeten delen...
Er is mij geleerd om 'out of the box' te denken met Marketing, zo creatiever te zijn om geld te verdienen. Waarom wil ik geld, omdat ik toegang wil tot producten en diensten. Maar dát kan dus ook anders. Deze out of the box denken is inside the box of this system denken...
Wat zei je ook alweer?quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Alleen veel extremer.
[..]
Ging best aardig inderdaad en nog beter ging het met zilver.
[..]
Al gedaan en op een paar, sorry dat ik het zo noem, economische freaks na is er niemand die terug wil naar die gouden standaard. En dat is niet omdat deze zo geweldig werkte.
quote:President Wereldbank wil dollar weer aan goud koppelen
maandag 8 november 2010 10:56
Robert Zoellick, president van de Wereldbank, wil dat er weer een aangepaste goudstandaard wordt ingevoerd om het geschommel op de valutamarkt in goede banen te leiden.
De president van de Wereldbank wil terug naar een goudstandaard
Dat schrijft hij in een opinieartikel in de Financial Times. Zoellick vindt dat er een vervanging moet komen van wat hij het 'Bretton Woods II' systeem: de schommelende wisselkoersen.
Dit systeem is de opvolger van het Bretton Woods systeem van vaste wisselkoerseen. Dat systeem werd in 1944 ingevoerd en in 1971 weer afgeschaft.
Reactie
Met zijn schrijven reageert Zoellick op de onvrede van Amerika met het monetaire beleid van China en met het oog op de G20-top, die aan het einde van deze week in Zuid-Korea wordt gehouden.
De president van de Wereldbank wil dat de 20 grootste economieën samen een nieuw systeem invoeren. Het gebruik van goud moet daarbij overwogen worden als internationaal referentiepunt voor de wisselkoersen.
Ruzie
China houdt de munt yuan nu kunstmatig laag, waardoor de exportproducten heel goedkoop blijven. Dat frusteert de Amerikanen, omdat het welliswaar tot goedkope producten leidt, maar de werkgelegenheid in het land aantast.
Ondertussen heeft Amerika ook de geldpers weer aangezet. De Federal Reserve, het Amerikaanse bankenstelsel, pompt 600 miljard dollar extra in de Amerikaanse economie in een poging weer leven in de economie te krijgen.
Dat besluit wordt weer scherp bekritiseerd door China, maar ook door Duitsland. De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble noemde het een wanhoopsdaad.
Maar laten we eerlijk zijn; de meeste leuke baantjes zijn niet bepaald productief, en er zijn heel veel mensen die liever de hele dag lanterfanten/gamen/bier drinken dan dat ze werken. Nu kun je wel zeggen: "We automatiseren gewoon alles!"quote:Op maandag 8 november 2010 12:39 schreef sosottens het volgende:
[..]
Omdat je dan je de tering verveelt, ik kan dat uit ervaring vertellen. Je wilt altijd wel iets doen, je hebt bepaalde behoeften. De reden waarom engineers engineers zijn, is omdat zij het leuk vinden om te doen. Dit zou moeten gelden voor alle beroepen, maar dit is alleen niet zo. Mensen zeggen vaak niet geheel tevreden te zijn met hun baan, maar omdat het veel oplevert doen ze het toch, die ontevredenheid is er dan niet meer. Hobbys kunnen bijvoorbeeld compleet worden 'uitgebuit' voor een persoon. Zo vind ik fotografie heel leuk, echter kost dit een klap geld om goed spul te hebben en is het lastig om ermee te verdienen.
Dan zal wel het argument komen dat in een RBE niemand de behoefte aan een gouden horloge zal hebben.quote:Op maandag 8 november 2010 14:23 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Daarnaast; zijn er niet veel te weinig grondstoffen om dit voor elkaar te krijgen? Wat als 6 miljard mensen een gouden horloge willen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |