Misschien moet je in Zimbabwe gaan wonen. Er was in dat land genoeg voedsel totdat Mugabe bedacht dat particulier eigendom en geld eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn en met geweld mensen van hun grond begon weg te jagen en geld begon bij te drukken alsof het een primaire lichaamsfunctie is. Resultaat: Zimbabwe van een van de rijkere landen van Afrika naar een van de armste ter wereld.quote:Op vrijdag 5 november 2010 14:08 schreef sosottens het volgende:
Die voedselcrisis is niet te voorkomen als we zo doorgaan, dus beter doen we er wat tegen. Ik ben niet technisch en weet hier ook niet de details van, maar er zijn meerdere manier om voedsel te maken dan uit de grond te halen... Misschien niet zo smakelijk/gezond, maar het is wel voedsel, waardoor die mensen niet zullen sterven van de honger.
Ik woon in Afrika, en de enige manier waarop het mij veranderd heeft is dat ik nu nog minder waarde hecht aan ontwikkelingshulp en krokodillentranen. Maar inderdaad, je zult het wellicht zelf moeten ervaren, en een ieder ziet 't anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 november 2010 15:23 schreef sosottens het volgende:
Ik zou graag in Zimbabwe en/of andere zeer arme landen willen wonen, gewoon om te ervaren hoe het nou is zoals het daar is. Dan kan ik pas echt begrijpen hoe anders het is, je moet namelijk alles in contrasten zien, ermee kunnen vergelijken. En om het beste te vergelijken is het zelf ervaren.
Ik verwacht ook niet dat vandaag of morgen iedereen op de wereld een mindset heeft dat het niet zo langer kan en er ook werkelijk wat aan gaan doen. Maar op z'n minst wil ik zien dat iedereen ervan af weet dat het uberhaupt anders kan, of zoveel mogelijk.
Waar in Afrika woon je eigenlijk? En waarom woon je daar?quote:Op vrijdag 5 november 2010 15:54 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik woon in Afrika, en de enige manier waarop het mij veranderd heeft is dat ik nu nog minder waarde hecht aan ontwikkelingshulp en krokodillentranen. Maar inderdaad, je zult het wellicht zelf moeten ervaren, en een ieder ziet 't anders natuurlijk.
I get around, maar woon nu op dit moment in Kaapstad, gelukkig nog een (enigszins) bastion van westerlijke waarden. Maar rijd pakweg 15 minuten en je waant je in een oorlogssituatie. Enfin, ik zit hier voor werk.quote:Op vrijdag 5 november 2010 15:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Waar in Afrika woon je eigenlijk? En waarom woon je daar?
Ja met klompjes goud gaan slepen lijkt me een succesquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:10 schreef beeer het volgende:
Ik wil ook af van het monitaire systeem. En de Fed is het pure kwaad. Maar dat wil niet zeggen dat ik tegen geld ben. Integendeel: wat de Fed en andere centrale banken uitspugen is geen geld maar bijna waardeloos papier.
Lijkt me wat onhandig maar als jij dat wilt is dat jouw goed rechtquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:14 schreef du_ke het volgende:
Ja met klompjes goud gaan slepen lijkt me een succes
Welk rapport? In de OP link je alleen naar een website met een FAQ?quote:Op vrijdag 5 november 2010 16:53 schreef KoosVogels het volgende:
Ik vrees dat geen van de tegenstanders de moeite zal nemen de filmpjes te bekijken dan wel het rapport te lezen. Het is immers veel leuker om je mening op de TT te baseren.
Dat is omgerekend zo'n 900 euro, heb je dat altijd op zak? Heb je het uberhaupt?quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja met klompjes goud gaan slepen lijkt me een succes
wat ik uiteraard bedoel is dat de gouden standaard of een variant daarop eigenlijk kansloos zijn.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:32 schreef beeer het volgende:
[..]
Lijkt me wat onhandig maar als jij dat wilt is dat jouw goed recht
Dan moet je ook even mijn post hierboven lezen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
wat ik uiteraard bedoel is dat de gouden standaard of een variant daarop eigenlijk kansloos zijn.
Heb ik gedaan en die doet daar niets aan af. Wil je een beetje welvaart en wat flexibiliteit in je economie dan moet je ver weg blijven van zeer speculatiegevoelige metalen als goud als basis voor je monetaire systeemquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:55 schreef mlg het volgende:
[..]
Dan moet je ook even mijn post hierboven lezen.
Je wou zeggen dat de euro niet speculatie gevoelig is? Goud is een veel stabieler basis voor een monetaire systeem, simpelweg omdat het aanbod niet te verwaarlozen is, en de vraag alsmaar toeneemt, dan wel voor sieraden.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb ik gedaan en die doet daar niets aan af. Wil je een beetje welvaart en wat flexibiliteit in je economie dan moet je ver weg blijven van zeer speculatiegevoelige metalen als goud als basis voor je monetaire systeem
Nee. Maar wel minder gevoelig dan iets als bijvoorbeeld goud, zilver of diamant.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:00 schreef mlg het volgende:
[..]
Je wou zeggen dat de euro niet speculatie gevoelig is?
Kijk alleen al eens naar de ontwikkeling van de goudkoers de afgelopen 25 jaar. Dan zie je nogal wat speculatieinvloeden... En al helemaal niets stabielsquote:Goud is een veel stabieler basis voor een monetaire systeem, simpelweg omdat het aanbod niet te verwaarlozen is, en de vraag alsmaar toeneemt, dan wel voor sieraden.
Dat komt omdat het geen betaalmiddel meer is, maar gewoon een grondstof, zoals olie. In een vrije markt zal het zeker in waarde veranderen, maar dan in de vorm van inflatie of deflatie, wat je nu dus met geld hebt.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee. Maar wel minder gevoelig dan iets als bijvoorbeeld goud, zilver of diamant.
[..]
Dat is alleen maar vanwege het speculatie verbod, en wat maakt het tevens uit als het speculatie gevoelig is?
Kijk alleen al eens naar de ontwikkeling van de goudkoers de afgelopen 25 jaar. Dan zie je nogal wat speculatieinvloeden... En al helemaal niets stabiels
Alleen veel extremer.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:05 schreef mlg het volgende:
[..]
Dat komt omdat het geen betaalmiddel meer is, maar gewoon een grondstof, zoals olie. In een vrije markt zal het zeker in waarde veranderen, maar dan in de vorm van inflatie of deflatie, wat je nu dus met geld hebt.
Ging best aardig inderdaad en nog beter ging het met zilver.quote:Kijk jij maar hoe goud zich liet speculeren tijdens de goudstandaard.
Al gedaan en op een paar, sorry dat ik het zo noem, economische freaks na is er niemand die terug wil naar die gouden standaard. En dat is niet omdat deze zo geweldig werktequote:Ik zou je wel iets meer verdiepen in goud als betaalmiddel, Mr. waterboy.
Er wordt naar mijn idee (correct me if I'm wrong) gerept over massale werkloosheid als gevolg van automatisering. Die lui van The Venus Project halen het voorbeeld aan om aan te tonen dat de mens altijd ondergeschikt is aan winstbejag. Mensen worden eruit geflikkerd om zo meer winst te kunnen maken. Wat overigens begrijpelijk is, maar, nogmaals, het is slechts een voorbeeld. Verder zie ik niet in wat jouw vraag heeft te maken met het verhaal in de OP. The Venus Project streeft juist naar een volledig geautomatiseerde maatschappij.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Welk rapport? In de OP link je alleen naar een website met een FAQ?
En daarnaast ben ik wel benieuwd:
1. Denk je dat automatisering voor massale werkloosheid zorgt? Daar waren ze decennia geleden al bang voor. En inderdaad is door de automatisering in sommige bedrijfstakken tot wel 90% van de werkgelegenheid verloren gegaan. Maar zitten die nu werkloos thuis? Nee, die doen nu andere nuttige dingen, waardoor de welvaart is gestegen t.o.v. voor de automatisering. Waarom zou dat in de toekomst anders zijn?
Over deze vragen moet ik effe wat langer nadenken. Wat misschien ook kan helpen is het bekijken van Zeitgeist: Addendum. In het tweede deel van de docu legt de bedenker van The Venus Project een en ander uit. Kan verhelderend werkenquote:2. Denk je dat alle schaarste in de wereld daadwerkelijk kan worden opgelost door efficiëntieverbetering? Tot nu toe heeft efficiëntieverbetering alleen maar ervoor gezorgd dat mensen nog meer behoeften kunnen bevredigen en daardoor ook meer behoeften krijgen. Volgens mij zijn er zelfs onder de westerlingen maar weinigen die aan het eind van de maand geld overhouden omdat al hun behoeften zijn bevredigd.
3. Hoe moet het systeem gehandhaafd worden? Als alle producten vrij te bestellen zijn, zonder prijskaartje, zonder limiet, hoe wil je dan voorkomen dat mensen opzettelijk gaan verspillen, uit ballorigheid, gewoon omdat het kan?
Op de site die je in de OP noemt kan ik geen antwoord hierop vinden, misschien weet jij het?
Er zijn genoeg mensen die terug willen naar de goudstandaard, je gaf het zelf al aan met speculerenquote:Op vrijdag 5 november 2010 18:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Alleen veel extremer.
[..]
Ging best aardig inderdaad en nog beter ging het met zilver.
[..]
Al gedaan en op een paar, sorry dat ik het zo noem, economische freaks na is er niemand die terug wil naar die gouden standaard. En dat is niet omdat deze zo geweldig werkte.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |