Ik denk dat dat gemiddelde bruto is en dus niet besteedbaar.quote:Op vrijdag 24 september 2010 21:40 schreef Gia het volgende:
In elk geval is, volgens onderstaande gegevens het gemiddeld besteedbare inkomen, zo'n 33.400 per jaar.
Dat zit toch redelijk dicht bij de 3000 euro per maand.
En vooruit, laat het gemiddelde dan 2600 zijn, dan nog is een gemis van 200 euro hooguit wat luxe verlies. Allemaal een jaar langer doen met de winterjas van vorig jaar en het is weer opgelost.
De lagere inkomens worden waarschijnlijk toch weer gecompenseerd uit één of ander potje.
Meer zorgtoeslag, meer huurtoeslag en ook die kunnen het redden.
Verder hoop ik dat er met een nieuw kabinet een groter verschil komt tussen de laagste lonen en de uitkeringen. Werken moet lonen.
Voor iemand die zelf geniet van een uitkering (die opgebracht wordt door mensen die daar wél voor werken) praat je wel erg gemakkelijk over de portomonnee van een anderquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Gemiddeld!!
De meeste gezinnen hebben een dubbel inkomen van zo'n 3000 euro (netto) per maand.
Met 200 euro minder, geven ze hooguit wat luxe toe.
Doe je toch gewoon één van de 2 auto's de deur uit!
De laagste inkomens worden waarschijnlijk ook hierin wel weer gecompenseerd door één of andere regel, dus die merken er toch niks van.
We zullen nu eenmaal met zijn allen even moeten bloeden om het weer beter te krijgen.
Ben er ook wel voorstander van om eerst eens te investeren in het eigen land en dan pas bekijken wat er overblijft voor ontwikkelingshulp.
Ja, ik geniet ook met volle teugen!!quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:02 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Voor iemand die zelf geniet van een uitkering (die opgebracht wordt door mensen die daar wél voor werken) praat je wel erg gemakkelijk over de portomonnee van een ander
Besteedbaar inkomen is geen bruto bedrag.quote:Aangezien het hier over een gemiddeld (bruto!) bedrag gaat en er 200 euro netto afgaat per gezin, kan de schade voor een gezin toch behoorlijk groot worden. Om het nog maar niet te hebben over de vele eenoudergezinnen die vaak net buiten alle subsidieregelingen vallen.
Dat zeg ik:quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:16 schreef Gia het volgende:
Besteedbaar inkomen is geen bruto bedrag.
Aldus CBS is het gemiddelde besteedbaar gezinsinkomen 29000 euro netto per jaar (incl. vakantiegeld). Dat is dus minder dan 2500 euro per maand. De meerderheid heeft dus minder en dat kun je gewoon vinden op de site van CBS.quote:Op zaterdag 25 september 2010 09:52 schreef Gia het volgende:
Ik geloof echt niet dat de meerderheid minder dan 2500 euro per maand heeft, als gezinsinkomen.
Er gaat helegaar geen 200 euro netto vanaf!!!!quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:02 schreef PaarsBeestje het volgende:
Aangezien het hier over een gemiddeld (bruto!) bedrag gaat en er 200 euro netto afgaat per gezin,
Het is een cijfer wat de ING heeft berekend. Als je de preciese berekening wilt hebben, dan moet je bij de ING zijn.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er gaat helegaar geen 200 euro netto vanaf!!!!
Waarom wordt die OP zo kritiekloos geslikt, terwijl deze OVERDUIDELIJK onzin bevat?
BRUTO 2500 euro per maand.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Aldus CBS is het gemiddelde besteedbaar gezinsinkomen 29000 euro netto per jaar (incl. vakantiegeld). Dat is dus minder dan 2500 euro per maand. De meerderheid heeft dus minder en dat kun je gewoon vinden op de site van CBS.
Kortom: jij behoort tot de rijkeren.
Huishoudens gaan de komende jaren gemiddeld 2500 euro per jaar inleveren, oftewel zo'n 200 euro per maand.quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:50 schreef DS4 het volgende:
Er gaat helegaar geen 200 euro netto vanaf!!!!
Waarom wordt die OP zo kritiekloos geslikt, terwijl deze OVERDUIDELIJK onzin bevat?
Nogmaals: er zijn 7,5 miljoen gezinnen in NL. Dat is een feit.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:09 schreef capricia het volgende:
Het is een cijfer wat de ING heeft berekend. Als je de preciese berekening wilt hebben, dan moet je bij de ING zijn.
Ik ga er van uit dat ze geen onzin bereken. Ook al ben jij het er niet mee eens, dan nog zou er wel eens een kern van waarheid in kunnen zitten, toch?
het is helemaal niet gezegd dat dat de berekening is.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nogmaals: er zijn 7,5 miljoen gezinnen in NL. Dat is een feit.
Er wordt verwacht dat de bezuinigingen (ook al is die term niet altijd even correct) 18 miljard beslaan.
18 miljard / 7,5 miljoen is.... 2400 euro. Per maand dus...
Wetende dat niet iedere bezuiniging volledig ten koste gaat van de Nederlanders weet ik dus dat het onzin is.
Zoiets noem je logisch denken. Probeer het eens...
Als je niet weet wat modaal inkomen is en besteedbaar inkomen, dan houdt het snel op...quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:11 schreef capricia het volgende:
BRUTO 2500 euro per maand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
Zie deze link:quote:Op zaterdag 25 september 2010 11:27 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Dat zeg ik:
Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2007 ¤30.000 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer ¤2.500,- (bruto). Het brutoloon exclusief vakantietoeslag is ¤2.315,- bruto per maand. In 2006 was het ¤29.500. Voor 2008 kunt u onderaan de tabel zien hoeveel het gemiddelde inkomen per Nederlander is. Voor 2009 wordt ongeveer ¤31.930 geschat.
O nee?quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:16 schreef capricia het volgende:
het is helemaal niet gezegd dat dat de berekening is.
Het staat er letterlijk hoor:quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je niet weet wat modaal inkomen is en besteedbaar inkomen, dan houdt het snel op...
Tip: het balkje zo zetten dat je bij alle huishoudens zo dicht mogelijk bij 50% komt.
Graag gedaan.
Modaal is niet gelijk aan gemiddeld.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:11 schreef capricia het volgende:
[..]
BRUTO 2500 euro per maand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen
Je snapt och ook wel dat het delen van 2 getallen door elkaar misschien een wat te simpele berekening is...maar goed, over die berekening ga ik ophouden. Daarvoor moet je bij de ING zijn.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
O nee?
Als de kabinetsformatie van VVD en CDA, met gedoogsteun van de PVV, uitkomt op de beoogde bezuinigingen ter hoogte van 18 miljard euro per jaar , dan gaat dat een gemiddeld huishouden 200 euro per maand kosten
Echt, lees je nou zelf niet eens wat je post?
Das waarquote:Op zaterdag 25 september 2010 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Modaal is niet gelijk aan gemiddeld.
Lees anders even de gehele tekst in je link.
Serieus... kom je nou echt niet uit die tekst? Zo moeilijk is het niet.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:21 schreef capricia het volgende:
Je snapt och ook wel dat het delen van 2 getallen door elkaar misschien een wat te simpele berekening is...maar goed, over die berekening ga ik ophouden. Daarvoor moet je bij de ING zijn.
Jan Modaal bestaat niet.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:23 schreef capricia het volgende:
Er blijft echter gewoon staan dat Jan Modaal 2500 euro bruto in de maand heeft.
Je gaf zelf al aan dat die berekening het niet kan zijn: door bijv te schrappen in ontwikkelingssamenwerking kost het de NL burger geen cent. En heb je toch een bezuiniging.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Serieus... kom je nou echt niet uit die tekst? Zo moeilijk is het niet.
Die 18 miljard is een GEGEVEN. Het aantal gezinnen ook. Zou het echt toeval zijn dan het precies op hetzelfde bedrag uit komt? Lijkt mij niet.
Damn, ik weet heus wel wat Jan Modaal betekent.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jan Modaal bestaat niet.
Zoek gewoon eens op wat de term in houdt...
Volgens het staatje van het CBS is het gemiddeld besteedbaar inkomen 33.400 euro per jaar.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Das waar
Er blijft echter gewoon staan dat Jan Modaal 2500 euro bruto in de maand heeft.
Hoeveel zou dat netto zijn? 1600 euro of zo?
Ik denk dat dat het verschul is tussen het gezinsinkomen en 1 jan modaal. Denk je niet?quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens het staatje van het CBS is het gemiddeld besteedbaar inkomen 33.400 euro per jaar.
Cijfers van afgelopen week.
Er staat niet dat ze dat gedaan hebben. Geen idee hoe ze het berekend hebben.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:28 schreef Ilovepie het volgende:
Hebben ze gewoon die 18 miljard per jaar gedeeld door 12 en het aantal huishoudes van Nederland?
Alsof het enkel de gezinnen zijn die betalen....
Dat denk ik ook, het gaat over het gemiddelde.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:16 schreef capricia het volgende:
het is helemaal niet gezegd dat dat de berekening is.
Maar goed, dat word een welles nietes spelletje. En daar heb ik geen zin in.
Misschien is het wel 180 euro per maand, maar misschien oom wel 220.
Het gaat toch ook om gezinsinkomen, niet over inkomen per persoon.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat dat het verschul is tussen het gezinsinkomen en 1 jan modaal. Denk je niet?
Ik zeg dat de uitkomst niet klopt. Maar dat die 200 euro voort komt uit 18 miljard / 7,5 mio is duidelijk, want dat staat er gewoon.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:25 schreef capricia het volgende:
Je gaf zelf al aan dat die berekening het niet kan zijn
Mijn bron zegt: Voor 2008 kunt u onderaan de tabel zien hoeveel het gemiddelde inkomen per Nederlander is. Voor 2009 wordt ongeveer ¤31.930 geschat.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:18 schreef Gia het volgende:
Zie deze link:
http://statline.cbs.nl/St(...)=G1,G2,G3&STB=T&VW=T
BESTEEDBAAR inkomen: 33.400 per jaar.
BRUTO inkomen: 55.600 per jaar.
En dat is een staatje dat het gemiddelde inkomen aangeeft.
Ik denk dat Gia haar punt is dat het gemiddelde inkomen van 1 huishouden hoger is dan wat 1 Nederlander verdient.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:40 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Mijn bron zegt: Voor 2008 kunt u onderaan de tabel zien hoeveel het gemiddelde inkomen per Nederlander is. Voor 2009 wordt ongeveer ¤31.930 geschat.
Dat lijkt me toch meer in de buurt komen van de waarheid.
Je bedoeld huishoudens waarvan de kinderen wel werken maar nog thuis wonen?quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:43 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat Gia haar punt is dat het gemiddelde inkomen van 1 huishouden hoger is dan wat 1 Nederlander verdient.
Vaak werken er meerdere mensen in een huishouden.
En de OP gaat inderdaad van een huishouden uit.
Bijvoorbeeld. Of dat man en vrouw beiden werken.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:50 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Je bedoeld huishoudens waarvan de kinderen wel werken maar nog thuis wonen?
Ja dan klopt het wel denk ik.
Wat tegenwoordig zo ongeveer de norm is.quote:Op zaterdag 25 september 2010 12:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Of dat man en vrouw beiden werken.
Hardwerkende mensen verdienen op zn minst 1800.- p/maand? Ik denk niet dat die het erg gaan merken, de lasten gaan wel omhoog maar ze zullen absoluut niet verhongeren. De mensen met een sociaal minimum die gaan het pas merken volgens mij. Ik leef zelf al op rond de 2euro per dag eten. Midden inkomens moeten maar hun auto verpatsen en een fiets ergens vandaan jatten vind ikquote:Op donderdag 23 september 2010 14:18 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De armlastigen gaat er niet veel van merken door de vele subsidieregels.
De hardwerkende mensen gaat het veel harder merken....
Dan betaalt je werkgever je ook niet veel.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:49 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Hardwerkende mensen verdienen op zn minst 1800.- p/maand? Ik dnek nietd dat die het erg gaan , de lasten gaan omhoog maar ze zullen absoluut niet verhongeren.De mensen met een sociaal minimum die gaan het aps merken. Ikzelf leef al op rond 2euro per dag voor het eten.
Misschien moet je dan eens van je luie reet afkomen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:49 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik leef zelf al op rond de 2euro per dag eten.
Poepoe.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:54 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ging ook uit van een minimum.. 'k ken een jongeren-medewerker en die verdient 1800,- terwijl hij sociale wetenschappen WO op zak heeft.
Niet elke werkgever betaalt veel natuurlijk. Er zijn vele, vele laagbetaalde kassadames, winkelmedewerkers, vuilnismannen, verpleegsters, onderwijsassistenten, etc. Die voldoen allemaal soms maar net (of gewoon helemaal niet) aan de modaalnorm.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan betaalt je werkgever je ook niet veel.
40 euro per maand voor boodschappen is volgens mij zelfs ver beneden bijstandsniveau. Dus nee, het beeld wat jij schetst is de omgekeerde wereld en je deponeert het vervolgens op mijn bordje.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:57 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Niet elke werkgever betaalt veel natuurlijk. Er zijn vele, vele laagbetaalde kassadames, winkelmedewerkers, vuilnismannen, verpleegsters, onderwijsassistenten, etc. Die voldoen allemaal soms maar net (of gewoon helemaal niet) aan de modaalnorm.
Fokkers schijnen af en toe te vergeten dat de echte wereld echt niet allemaal universitair geschoold zijn, maar de rest gewoon als heftruckchauffeur of postkamermedewerker werkt.
Schenkstroop; z'n opmerkingen neem ik ook niet zo serieus (sowieso niet overigens..quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:58 schreef eriksd het volgende:
[..]
40 euro per maand voor boodschappen is volgens mij zelfs ver beneden bijstandsniveau. Dus nee, het beeld wat jij schetst is de omgekeerde wereld en je deponeert het vervolgens op mijn bordje.
Je begrijpt me wss verkeerd, die 1800,- per maand sloeg niet op mij. Ik krijg namelijk nieteens de helft daarvan. Ik bedoelde te zeggen zelfs hardwerkende mensen met een inkomen van 1800,- per maand zullen echt niet verhongeren. De sociaal-minima die gaan het pas merken. Denk je dat je extraatjes/subisides direkt krijgt? Ik kan per jaar 200,- gehandicapten-toeslag aanvragen That's it.quote:Op zaterdag 25 september 2010 13:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Poepoe.
2 euro per dag, das 60 euro per maand. Is dat wat jij overhoudt van je salaris?
edit
Maar wel relevant voor deze discussie. Er wordt maar heel makkelijk vanuit gegaan dat in de meeste huishoudens beiden werken en dat iedereen ruim boven de modaalnorm zit, maar vrouwen werken vaak maar kleine parttime baantjes en dat gaat dan vaak ook nog op aan de kinderopvangkosten. En mannen hoeven natuurlijk niet per definitie zo vreselijk veel te verdienen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:02 schreef eriksd het volgende:
Dat ben ik helemaal met je eens. En veel te vaak wordt daar het predikaat opgeplakt "hadden ze maar door moeten leren", wat ik een opmerking vind die beneden alle peil is. Maar dat is een andere discussie.
Maar hoezo zou ik Schenkstroop niet serieus moeten nemen?
De zgn. werkende armen. Das inderdaad een groep die groter wordt. Mensen die enkel minimumloon verdienen. Dan hou je niet veel over aan het einde van de maand.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:00 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Schenkstroop; z'n opmerkingen neem ik ook niet zo serieus (sowieso niet overigens..) maar dat neemt niet weg dat er vele hardwerkende mensen zijn die gewoon de modaalnorm niet halen.
Is het een ernstige handicap?quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:07 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Je begrijpt me wss verkeerd, die 1800,- per maand sloeg niet op mij. Ik krijg namelijk nieteens de helft daarvan. Ik bedoelde te zeggen zelfs hardwerkende mensen met een inkomen van 1800,- per maand zullen echt niet verhongeren. De sociaal-minima die gaan het pas merken. Denk je dat je extraatjes/subisides direkt krijgt? Ik kan per jaar 200,- gehandicapten-toeslag aanvragen That's it.
Inderdaad en die mensen zijn wel nodig dus die verdienen waardering.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:00 schreef PaarsBeestje het volgende:
Schenkstroop; z'n opmerkingen neem ik ook niet zo serieus (sowieso niet overigens..) maar dat neemt niet weg dat er vele hardwerkende mensen zijn die gewoon de modaalnorm niet halen.
ernstig genoeg ja.quote:
Ik vrees dat chronisch zieken er hard op achteruit zullen gaan.quote:
Ik meen dat de kinderopvang zo'n 10 euro per uur kost en dat ouders daar uiteindelijk 1 euro zelf van betalen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:07 schreef PaarsBeestje het volgende:
Maar wel relevant voor deze discussie. Er wordt maar heel makkelijk vanuit gegaan dat in de meeste huishoudens beiden werken en dat iedereen ruim boven de modaalnorm zit, maar vrouwen werken vaak maar kleine parttime baantjes en dat gaat dan vaak ook nog op aan de kinderopvangkosten. En mannen hoeven natuurlijk niet per definitie zo vreselijk veel te verdienen.
Mooi is dat inderdaad, en dat is de algemene tendens in andere topics (TNT-topic bijvoorbeeld) dat deze mensen ontslagen moeten worden omdat ze te duur zijn en dat werk ook door ongeschoolde Polen gedaan kan worden, omdat die nog goedkoper zijn.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:08 schreef capricia het volgende:
De zgn. werkende armen. Das inderdaad een groep die groter wordt. Mensen die enkel minimumloon verdienen. Dan hou je niet veel over aan het einde van de maand.
Dat komt omdat 'we' tegenwoordig iedere persoon met een uitkering gelijk als uitvreter zien en dat is natuurlijk in vele gevallen onterecht (en net zo vaak wel terecht overigens). Als je uren op Fok kunt tiepen, kun je ook data-entry gaan doen oid (moet je wel aangenomen worden uiteraard).quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vrees dat chronisch zieken er hard op achteruit zullen gaan.
Je gaat natuurlijk oordelen wat ernsitg is voor anderen en wat niet. ik heb geen gebroken been nee. en ja mijn inkomen is netto (sociaal minimum)quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:14 schreef eriksd het volgende:
De overheid heeft daar toch prima regelingen voor? Ik neem aan dat als je een been mist, 200 euro per jaar wat weinig is.
En die 900 is je nettoloon?
Ik begreep dat zoals de plannen nu zijn, ouders honderden (hoor ook al duizenden) euro's extra moeten betalen in 2011 voor de kinderopvang.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:14 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik meen dat de kinderopvang zo'n 10 euro per uur kost en dat ouders daar uiteindelijk 1 euro zelf van betalen.
Ik ken de cijfers niet eerlijk gezegd. Die ene euro lijkt me wat aan de krappe kant, maar wellicht heb je gelijk.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:14 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik meen dat de kinderopvang zo'n 10 euro per uur kost en dat ouders daar uiteindelijk 1 euro zelf van betalen.
Maar dat is nog niet het geval toch?quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:18 schreef capricia het volgende:
Ik begreep dat zoals de plannen nu zijn, ouders honderden (hoor ook al duizenden) euro's extra moeten beralen in 2011 voor de kinderopvang.
http://www.werkeninkinder(...)0kinderopvang%202011
Er was pas een man op tv van een kinderopvang organisatie die dit vertelde naar aanleiding van de komende bezuinigingen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:18 schreef PaarsBeestje het volgende:
Ik ken de cijfers niet eerlijk gezegd. Die ene euro lijkt me wat aan de krappe kant, maar wellicht heb je gelijk.
Ik dacht dat die bezuiniging op de kinderopvang al besloten is.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:19 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Maar dat is nog niet het geval toch?
Maar ik reageerde op:quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:21 schreef capricia het volgende:
Ik dacht dat die bezuiniging op de kinderopvang al besloten is.
Je reageerde op mij, en ik heb dat niet geschreven, vandaar mijn verwarringquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:22 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Maar ik reageerde op:
"maar vrouwen werken vaak maar kleine parttime baantjes en dat gaat dan vaak ook nog op aan de kinderopvangkosten".
Daar wordt veel te makkelijk over gedacht inderdaad (en dan vaak door hogeropgeleiden (waar ik overigens ook toe behoor daar niet van)). Er wordt vaak naar opbrengst alleen gekeken, wat het doet voor de aandeelhouders etc.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:16 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mooi is dat inderdaad, en dat is de algemene tendens in andere topics (TNT-topic bijvoorbeeld) dat deze mensen ontslagen moeten worden omdat ze te duur zijn en dat werk ook door ongeschoolde Polen gedaan kan worden, omdat die nog goedkoper zijn.
En ik vind dat er best wel eens wat meer waardering mag zijn voor mensen die werken.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:22 schreef Schenkstroop het volgende:
Mensen met modaal die vinden dat hen teveel wordt afgepakt (belstingschaal, geen voordelen.subisidies etcetera), ik vind dat ze zich niet zo moeten afreageren op de minima. Kijk kwaad omhoog naar de overheid. Dat is de bron van je ergernis. En verkoop die auto en neem een fiets.
Maar mensne met een minimumloon kunnen niet zonder huur en zorgtoeslag dus je zou je kunnen afvragen hoe fatsoenlijk dat minimumloon eigenlijk wel is.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:23 schreef PaarsBeestje het volgende:
Wat dat betreft ben ik toch wel blij dat er in NL nog steeds sprake is van een fatsoenlijk minimumloon om Amerikaanse toestanden van 2 en 3 baantjes hebben om maar rond te kunnen komen te kunnen vermijden.
Dat ben ik zeer met je eens.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Maar mensne met een minimumloon kunnen niet zonder huur en zorgtoeslag dus je zou je kunnen afvragen hoe fatsoenlijk dat minimumloon eigenlijk wel is.
In feite betalen wij met z'n allen het loon wat werkgevers de mensen met een minimumloon niet kunnen of willen geven.
Dan ben jjij een uitzondering uiteraard. Over het algemeen pakken mensen net zo goed de auto voor werk heen en terug en voor de boodschappen dat maar 10 minuten lopen verderop ligt.. Fiets laten ze staan of die hebben ze nieteens.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:26 schreef thumbnail het volgende:
[..]
En ik vind dat er best wel eens wat meer waardering mag zijn voor mensen die werken.
Ik heb een auto en een fiets.
Ik ga 's ochtends met de auto naar mijn werk omdat er om 04.45 uur nog geen bussen rijden en 's middags pak ik de fiets want mijn werk is 11 kilometer rijden en twee keer op een dag is me teveel.
Ik krijg nergens subsidie voor en ik heb nog nooit zonder werk gezeten en dan kom jij met het verhaal dat ik mijn auto maar weg moet doen?
Daar heb je gewoon gelijk in.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:30 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Maar mensne met een minimumloon kunnen niet zonder huur en zorgtoeslag dus je zou je kunnen afvragen hoe fatsoenlijk dat minimumloon eigenlijk wel is.
In feite betalen wij met z'n allen het loon wat werkgevers de mensen met een minimumloon niet kunnen of willen geven.
Mag ik nu mijn auto houden.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:33 schreef Schenkstroop het volgende:
Dan ben jjij een uitzondering uiteraard. Over het algemeen pakken mensen net zo goed de auto voor werk heen en terug en voor de boodschappen dat maar 10 minuten lopen verderop ligt.. Fiets laten ze staan of die hebben ze nieteens.
Ik ken niemand met een auto die elke dag 11 KM fistst, je ziet het absoluut niet vaak. Dus voor jou twee duimen omhoog
niet 200 per jaar, maar per maand...zelfs.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:05 schreef graaierrrr het volgende:
Als dat bericht klopt dat we er de komende jaren 200e per jaar op 8eruit gaan dan denk ik dat grote groepen mensen bij de voedselbank eten moeten gaan halen. Denk dat t heel erg gaat worden hier, alleen de meeste mensen beseffen het nog niet volgens mij.
Klopt per maand bedoel ik.. Dat is niet te doen voor veel mensen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:15 schreef capricia het volgende:
[..]
niet 200 per jaar, maar per maand...zelfs.
(of misschien dacht je goed, maar schreef je het verkeerd op)
Het valt allemaal wel mee hoor. Veranderingen leveren altijd een hoop geklaag op, maar aan het einde van de rit blijkt men toch erg creatief desnoods door minder geld uit te geven.quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:34 schreef capricia het volgende:
Ik ben ook bang dat mensen opeens diep de schulden induiken.
Slechte zaak ja, maar er zit een keerzijde aan. De overheid geeft namelijk ook geld uit aan een onnodig omvangrijk basispakket voor de zorgverzekering, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan kinderopvang, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan de gratis schoolboeken, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan de verplichte maatschappelijke stage voor scholieren, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan de publieke omroep, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan ontwikkelingssamenwerking, de overheid geeft namelijk ook geld aan het hele subsidiepark wat zij heeft opgetuigt, enzovoort.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vrees dat chronisch zieken er hard op achteruit zullen gaan.
quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Slechte zaak ja, maar er zit een keerzijde aan. De overheid geeft namelijk ook geld uit aan een onnodig omvangrijk basispakket voor de zorgverzekering, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan kinderopvang, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan de gratis schoolboeken, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan de verplichte maatschappelijke stage voor scholieren, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan de publieke omroep, de overheid geeft namelijk ook geld uit aan ontwikkelingssamenwerking, de overheid geeft namelijk ook geld aan het hele subsidiepark wat zij heeft opgetuigt, enzovoort.
Je snapt natuurlijk wel dat het ten koste van de lengte gaat als het geld in de breedte gaat zitten. Ik pleit al jaren voor het maken van echte keuze als overheid, namelijk dat zij een vangnet moet bieden voor hen die niet kunnen werken wegens een lichamelijk of geestelijk gebrek, maar dan zal er wel in de andere uitgaven fors gesneden moeten worden, en daar is het linker en een deel van het rechtersegment het dan weer niet mee eens. Het geeft te denken over de prioriteiten die zij stellen.
Als je in de WAO/WIA of Wajong zit, dan krijg je sowieso deze maand 350 euro tegemoetkoming in de zorgkosten.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:07 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Je begrijpt me wss verkeerd, die 1800,- per maand sloeg niet op mij. Ik krijg namelijk nieteens de helft daarvan. Ik bedoelde te zeggen zelfs hardwerkende mensen met een inkomen van 1800,- per maand zullen echt niet verhongeren. De sociaal-minima die gaan het pas merken. Denk je dat je extraatjes/subisides direkt krijgt? Ik kan per jaar 200,- gehandicapten-toeslag aanvragen That's it.
Echt waar?quote:Op zaterdag 25 september 2010 21:58 schreef Hukkie het volgende:
Ben benieuwd waarop dat 'gemiddelde huishouden' gebaseerd wordt. Als ik, als alleenstaande straks 200 euro per maand minder te besteden heb, dan heb ik een probleem en zit ik een tijd lang op water en brood.
Jij wilt zeggen dat de zorgpremie ongeveer 100% duurder wordt?quote:Op donderdag 23 september 2010 14:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
volgens mij is dat niet per jaar
He ja, het grote vrije markt-denken..quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:05 schreef Schenkstroop het volgende:
Die zorg-kartel moet ook kapot en plaatsmaken voor een echte vrije markt.
Het hangt er een beetje vanaf over welke groep we het hebben, bij de echte minima kan er idd weinig af. Ik ken echter een hoop mensen die 'net rond kunnen komen' waar wel degelijk aan de alledaagse levensstijl kan worden geschaafd. Dan kom je op het punt waar we een zeer welvarend land zijn...quote:Op zaterdag 25 september 2010 17:27 schreef Mendeljev het volgende:
Misschien worden voedselkredieten ooit nog eens gemeengoed.Maar goed dat het 200 euro gemiddeld is want ik kan me niet voorstellen dat de laagverdieners plotsklaps zo veel kunnen inleveren zonder aanzienlijk te korten op hun alledaagse levensstijl.
quote:
22K p.p. Dat valt toch mee? Dat lijkt mij geen onoverkomelijk probleem.quote:
Alleen een beetje problematisch dat bij die 22K pp dus ook werklozen, ambtenaren, gepensioneerden, huisvrouwen, kleine kinderen zitten. Die kunnen niets mee betalen voordat ze hun geld eerst hebben gekregen uit de algemene pot. En er zijn steeds minder lieden die die pot gul vullen..quote:Op zondag 26 september 2010 11:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
22K p.p. Dat valt toch mee? Dat lijkt mij geen onoverkomelijk probleem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |