abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86184103

Handige links:
Joho / tentamenbank.nl - samenvattingen diverse universiteiten
Benensink - samenvattingen, uitwerkingen Universiteit
WiSI Statistiekbijlessen - Leiden
Bakels Statistiekbijlessen - Utrecht, Wageningen, Tilburg & Leiden

Studievereniging Labyrint (Leiden)
Studievereniging VSPVU (Vrije Universiteit Amsterdam)
Studievereniging Lunatik (Maastricht)
Studievereniging [url=http://stuwww.uvt.nl/complex/]Complex (Tilburg)[/url]
Studievereniging VSPA (Amsterdam)
Studievereniging Dimensie (Twente)
Studievereniging U.F.S.W. Alcmaeon (Utrecht)
Studievereniging Cedo Nulli (Rotterdam)
Studievereniging VIP (Groningen)
Studievereniging SPiN (Nijmegen)

NIP Nederlandse Vereniging voor Psychologen voor studenten

Handige topics

HBO/WO (toegepaste) psychologie
Wiskunde deficientie weg werken
Wis toelatingstoets - Boek: Wiskunde voor hoger onderwijs
Aanschuifstudie Psychologie
Centraal SPSS Topic
Psychologie studeren, waar?

Kalender

vrijdag 16 oktober 2009 Nationale Psychologiecongres

Wie zit waar?

Universiteit van Leiden
Sharkdoggie
verregentmeisje
warrel
MeloD

Universiteit Maastricht
supkaa
Black-Death
RodeNek

Radboud Universiteit Nijmegen
Operc

Rijksuniversiteit Groningen
ChipsZak.

Universiteit van Tilburg
automatic_
hetzusjevan
oompaloompa

Vrije Universiteit van Amsterdam
Brons_Juweel
Grumpey
Wolkje
Riro

Universiteit van Utrecht
Pitom

HBO toegepaste psychologie Fontys

Erasmus Universiteit Rotterdam
SH.

Vorige delen: Deel 1 | Deel 2 | Deel 3 | Deel 4 |

De OP: FokWiki
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_86184116
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:14 schreef Black-Death het volgende:
Nou het is weer portfolioweek bij Psy in Maastricht :')

:r
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  dinsdag 7 september 2010 @ 22:19:29 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_86184293
Geen TT?

(=vtvp)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_86184392
Had de vorige ook niet..
pi_86184406
Hoi!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_86184643
Nou bij dit topic horen dan ook wel de studenten die dit jaar gestart zijn in de TT :)
Ik wil eventueel wel een nieuwe ts maken ...
pi_86185408
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:26 schreef Gestiech het volgende:
Nou bij dit topic horen dan ook wel de studenten die dit jaar gestart zijn in de TT :)
Ik wil eventueel wel een nieuwe ts maken ...
http://wiki.fok.nl/index.php/WOpsychologie

Hier kun je jezelf erbij zetten. (En andere mensen kunnen zichzelf er ook bij zetten :P)
pi_86186029
Ik kan de tekst in die link niet veranderen. Eerstejaars aan de UvT. /kijkt lief :P
pi_86188436
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:53 schreef Impressie het volgende:
Ik kan de tekst in die link niet veranderen. Eerstejaars aan de UvT. /kijkt lief :P
Ik gok erop dat je eerst rechtsboven moet aanmelden/inschrijven ;)
Maar wat ik nu eerst ga doen is slapen, zodat ik morgen weer fris ben :z
pi_86190077
Ah daar is de nieuwe :D
Sander, ja gelukt! Ze gaan de sollicitaties echter pas begin november bekijken :S
pi_86190220
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:14 schreef MeloD het volgende:
Ah daar is de nieuwe :D
Sander, ja gelukt! Ze gaan de sollicitaties echter pas begin november bekijken :S
Hmm.. Sluit het dan nog wel aan op je onderwijs? Want dan kun je pas december (ofzo?) aan de slag.

quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:53 schreef Impressie het volgende:
Vooruit, done :7

[ Bericht 33% gewijzigd door SH. op 08-09-2010 00:24:12 ]
pi_86190593
Fontys is HBO, right? Waarom staat het in de OP :O ?

Faal :W .
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_86194084
Vandaag teambuilding in de regen, woohoo. :')
A liar is a person who uses the valid designations, the words, in order to make something which is unreal appear to be real. - Nietzche
pi_86194112
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:18 schreef SH. het volgende:
Vooruit, done :7
Dank :*
pi_86194368
iPhone faalt met bewerken OP. Nja, dan doe ik het vanmiddag thuis wel :P
pi_86194885
Is er hier niemand van de UvA? Want daar doe ik nu m'n master :)
Tevens tvp!
I will take the sun in my mouth
pi_86198123
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:28 schreef Jetfly het volgende:
Fontys is HBO, right? Waarom staat het in de OP :O ?

Faal :W .
Het is een overblijfsel van een user die daar zat en ook nog bij de uni bijvakken wilde volgens (dacht ik). Maarja, gezien hij er nu niet meer bij staat kan het inderdaad weg. Thanks :P
  woensdag 8 september 2010 @ 13:20:53 #18
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86201702
* Grumpey meldt zich :)
  woensdag 8 september 2010 @ 19:35:06 #19
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86215047
Heb me in Usis per ongeluk opgegeven voor te veel master vakken deze semester. Vond het al zo raar dat ik dit blok 2x zoveel vakken had dan voorheen. :P (Veel vakken worden 2x per jaar gegeven en dat was ik ff vergeten)
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_86237747
Sander, ja, want ik mag sowieso pas nadat ik de eerste helft mastervakken gedaan heb stage lopen, en dat is in januari. Je moet nu solliciteren voor een stageplek in begin 2011..

Danny, welke master ben je gaan doen? S&O?
  donderdag 9 september 2010 @ 13:39:33 #21
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86239745
Yup. Sociaal & Organisatie Psychologie :) Heb besloten om 1 verplichtte vak naar volgend semester te verplaatsen en nog een keuzevak.

Zit te denken om wat HC's mee te pakken van vakken die ik pas volgend semester wil doen. Dan kan ik alvast naar de tentamens om ze in te zien (en daarna pas het vak te volgen).
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_86241474
Maar je kan toch alleen naar de tentamens als je ingeschreven bent?
Of ga je er dan alleen heen en helemaal niets invullen?
  donderdag 9 september 2010 @ 14:44:18 #23
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86242262
Geloof dat het mogelijk is om gewoon in te schrijven via Utwist.
pi_86242620
Hmm ok, wel oppassen dat het cijfer dat je dan haalt niet meteen geldig is :)
Onvoldoendes/slechte cijfers herkansen kan niet he..
  donderdag 9 september 2010 @ 18:38:16 #25
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86250511
Herkansen kan toch altijd? Zolang het geen voldoende is dacht ik. Of is dat met de master anders?
pi_86261829
Oh fuck, onvoldoendes kan je natuurlijk wel herkansen, voldoendes alleen niet :)
  vrijdag 10 september 2010 @ 00:46:57 #27
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86264896
Met cum laude mag je zeker geen tentamens herkansen. Wel jammer dat ze het hebben verhoogd naar 8,5 of hoger ipv 8,0. Het schijnt dat te veel mensen cum laude haalde met hun master,
pi_86268327
quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:12 schreef MeloD het volgende:
Oh fuck, onvoldoendes kan je natuurlijk wel herkansen, voldoendes alleen niet :)
Wat is dat nou weer voor gekke Henk regel? Ik mag mijn voldoendes gewoon herkansen hoor.
pi_86268575
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:02 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor gekke Henk regel? Ik mag mijn voldoendes gewoon herkansen hoor.
Wij ook, maar het laatste cijfer blijft staan. Heb je ge eerste keer even 7 en daarna een 6 dan telt je 6, bij je studie resultaten. Bij andere faculteiten is dat al en bij psy verschilt het nog wel eens.
pi_86284917
quote:

[..]

Wij mogen gewoon geen voldoendes herkansen (Maastricht).
Ze gaven zelfs als tip mee: Als je denkt dat je het maar net haalt en je wil hoger, zorg dan zelf voor een onvoldoende door dingen niet in te vullen :')
pi_86287668
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 00:46 schreef Sharkdoggie het volgende:
Met cum laude mag je zeker geen tentamens herkansen. Wel jammer dat ze het hebben verhoogd naar 8,5 of hoger ipv 8,0. Het schijnt dat te veel mensen cum laude haalde met hun master,
Zeker jammer, want ik wil ook cum laude slagen :P
Weet jij toevallig of dan alleen je mastervakken tellen voor je cijfergemiddelde, of ook je keuzevakken?
  vrijdag 10 september 2010 @ 19:04:53 #32
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_86287849
quote:

[..]

En juist dat is een ongebruikelijke regel....
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_86289590
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 19:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

En juist dat is een ongebruikelijke regel....
Donders, dan voel ik me wel bevoorrecht :@
pi_86296971
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 19:50 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Donders, dan voel ik me wel bevoorrecht :@
Geniet er maar van ;)
pi_86297432
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:33 schreef automatic_ het volgende:

[..]

Geniet er maar van ;)
Ouwe twitteraar! ;)
pi_86297544
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:44 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Ouwe twitteraar! ;)
8-) :7
Hoezo nou weer een ouwe? :{w
pi_86297830
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:47 schreef automatic_ het volgende:

[..]

8-) :7
Hoezo nou weer een ouwe? :{w
Omdat je net jarig bent geweest zag ik :@

Ik kan niet PM'en op de iPad, want de textbox werkt daar niet ;(
pi_86298009
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:53 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Omdat je net jarig bent geweest zag ik :@

Ik kan niet PM'en op de iPad, want de textbox werkt daar niet ;(
Ooooo! Haha. Ik snap het :P Het kwartje viel niet; het lijkt net statistiek ( ;) )
Maarree dat is vreemd dat dat niet werkt?
pi_86316862
Voor de Psychologie studenten onder ons (ik ben er namelijk niet een) heb ik wel een goede tip. Ga eens naar de TV en zap naar de Duitse zender (meestal door de weeks) zenden zij een Psychologie's programma uit met een psychiater die bepaalde 'verzonnen' gebeurtenissen onder de loep neemt. Je leert er namelijk heel snel mee mits je goed Duits kan.

Het programma heet Zwei bei Kallwas.

Veel plezier ^O^
(A)___BEZIG MET EEN BOEK___(A)
Een auteur is een mens met meerdere gedachtes!
pi_86316991
Wat voor 'verzonnen' gebeurtenissen?
Mijn Duits is wel redelijk dus dat moet wel te doen zijn, bedankt voor de tip!
pi_86317133
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 17:00 schreef MeloD het volgende:
Wat voor 'verzonnen' gebeurtenissen?
Mijn Duits is wel redelijk dus dat moet wel te doen zijn, bedankt voor de tip!
Heftige gebeurtenissen: denk aan ouders die hun kinderen geen liefde geven, hierdoor worden de kinderen eenzaam en dat heeft een aantal gevolgen etc.

Mevrouw Kallwass probeert deze problemen op te lossen door middel van Psychologisch inzicht.

Gebeurtenissen voor 14 september
(A)___BEZIG MET EEN BOEK___(A)
Een auteur is een mens met meerdere gedachtes!
pi_86321430
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:55 schreef FurtiveAffaire het volgende:
Voor de Psychologie studenten onder ons (ik ben er namelijk niet een) heb ik wel een goede tip. Ga eens naar de TV en zap naar de Duitse zender (meestal door de weeks) zenden zij een Psychologie's programma uit met een psychiater die bepaalde 'verzonnen' gebeurtenissen onder de loep neemt. Je leert er namelijk heel snel mee mits je goed Duits kan.

Het programma heet Zwei bei Kallwas.

Veel plezier ^O^
Bedoel je false memories, zoals in Amerika toen opeens veel vrouwen in hun jeugd 'door hun vader misbruikt' bleken te zijn?

Edit: Die vrouw doet aan psychoanalyse, dat valt voor mij onder het kopje "onzin" c_/
  zondag 12 september 2010 @ 13:14:48 #43
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86340201
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 19:00 schreef MeloD het volgende:

[..]

Zeker jammer, want ik wil ook cum laude slagen :P
Weet jij toevallig of dan alleen je mastervakken tellen voor je cijfergemiddelde, of ook je keuzevakken?
Alles telt mits het binnen de master diploma valt (op de cijferlijst). Maar ik ken mensen die een extra studie volgen of een extra keuzevak deden en daarmee een lager cijfer wisten te vervangen. Die kiezen dus deels welke cijfers (welke behaalde keuzevakken) ze op de cijferlijst wilden voor hun diploma.
pi_86343920
Zo, eindelijk wat relevante informatie waarmee we nu aan de slag gaan, na een week introductie. Ben aan het lezen over het Elaboration Likelihood Model :) Is op zich wel interessant, al vind ik het allemaal best voor de hand liggend...
pi_86358859
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:00 schreef Gestiech het volgende:
Zo, eindelijk wat relevante informatie waarmee we nu aan de slag gaan, na een week introductie. Ben aan het lezen over het Elaboration Likelihood Model :) Is op zich wel interessant, al vind ik het allemaal best voor de hand liggend...
ELM is inderdaad wel leuk, en herkenbaar doordat het zo voor de hand ligt :)
pi_86611555
Hoe studeren jullie nou eigenlijk? Ik heb werkelijk geen idee hoe ik het aan moet pakken. Wat ik op dit moment doe is sowieso (bijna) alles lezen, simpelweg omdat ik het interessant vind. Verder beantwoord ik de leerdoelen (PGO) en ik beantwoord wat vragen uit de boeken. Daarnaast noteer ik meestal bondig wat essentiële info, en die lees ik dan nog eens door voordat er weer een bijeenkomst is.
Toch weet ik wel zeker dat ik hiermee niet meteen alles ga onthouden. Er komt immers zoveel op je af wekelijks, dat je waarschijnlijk een boel van week 1 en 2 in week 7 en 8 van het blok alweer vergeten bent. Misschien overschat ik het allemaal hoor, maar ik ben liever op tijd met het aanpassen van mijn leerstrategie. Dus; ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken :)
pi_86614344
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:22 schreef Gestiech het volgende:
Hoe studeren jullie nou eigenlijk? Ik heb werkelijk geen idee hoe ik het aan moet pakken. Wat ik op dit moment doe is sowieso (bijna) alles lezen, simpelweg omdat ik het interessant vind. Verder beantwoord ik de leerdoelen (PGO) en ik beantwoord wat vragen uit de boeken. Daarnaast noteer ik meestal bondig wat essentiële info, en die lees ik dan nog eens door voordat er weer een bijeenkomst is.
Toch weet ik wel zeker dat ik hiermee niet meteen alles ga onthouden. Er komt immers zoveel op je af wekelijks, dat je waarschijnlijk een boel van week 1 en 2 in week 7 en 8 van het blok alweer vergeten bent. Misschien overschat ik het allemaal hoor, maar ik ben liever op tijd met het aanpassen van mijn leerstrategie. Dus; ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken :)
Buh, valt wel mee hoor. Ik lees gewoon alles en maak er tijdens het lezen een samenvatting van. Tijdens de bijeenkomst wordt alle stof weer herhaald en vindt er elaboratie plaats. Als de toets er is, dan heb je een hele berg met samenvattingen. Dan begin je gewoon een week van tevoren met leren en dat zou al genoeg moeten zijn. Mocht je in week 6 ofzo het gevoel hebben dat je niet meer weet wat er in week 1 is gebeurd, dan pak je gewoon een samenvatting erbij en herhaal je alles weer. Tenminste, bij mij werpt het vruchten af :P

Overigens helpen proeftentamens best wel. Mochten die niet beschikbaar zijn, regel dan gewoon iemand met wie je samen wat vragen schrijft. Samenvatten, elaboreren en vragen maken dus.
pi_86614553
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:13 schreef SH. het volgende:

[..]

Buh, valt wel mee hoor. Ik lees gewoon alles en maak er tijdens het lezen een samenvatting van. Tijdens de bijeenkomst wordt alle stof weer herhaald en vindt er elaboratie plaats. Als de toets er is, dan heb je een hele berg met samenvattingen. Dan begin je gewoon een week van tevoren met leren en dat zou al genoeg moeten zijn. Mocht je in week 6 ofzo het gevoel hebben dat je niet meer weet wat er in week 1 is gebeurd, dan pak je gewoon een samenvatting erbij en herhaal je alles weer. Tenminste, bij mij werpt het vruchten af :P
Hoe presteer jij met deze techniek? Kortom: aan welke cijfers moet ik dan denken voor een tentamen?
Natuurlijk is het ook subjectief; de ene techniek werkt voor de een beter dan de ander, de een onthoudt makkelijker/sneller dan de ander, etc. Maar een algemeen idee is wel prettig. Ik heb overigens ook wel het idee dat het oké gaat, aangezien ik meestal wel minstens evenveel en meestal meer weet dan de rest tijdens de OWG's, maar het geeft toch een onzeker gevoel dat je er eigenlijk pas na je eerste tentamen(s) achter bent of je het een beetje goed aanpakt.
pi_86614657
Ik ben nog maar een onschuldige eerstejaars die nooit heeft moeten leren voor iets, maar mijn strategie is op dit moment om alles te lezen wat nodig is voor de colleges, voorafgaande aan de colleges. Dan kan ik het tijdens het college goed volgen en ik heb van wat lieve medefokkers samenvattingen en proeftentamens gehad die ik kan doornemen tegen de tijd dat de tentamens eraan komen. Denk dat dit voor mij de beste strategie is :)
pi_86614790
Ja! Nog zoiets: proeftentamens of tentamens van vorige jaren, waar haal je die zoal vandaan? Mede-fokkers zou fijn zijn natuurlijk, weet alleen niet of er mede-fokkers zijn die in Maastricht studeren en zoiets kunnen & willen delen.. :s)
pi_86615707
quote:
Op zondag 19 september 2010 21:17 schreef Gestiech het volgende:

[..]
Hoe presteer jij met deze techniek? Kortom: aan welke cijfers moet ik dan denken voor een tentamen?
Over vorig jaar heen sta ik ongeveer een 8,5 ;) Maar ik ben wel overijverig.

quote:
Op zondag 19 september 2010 21:21 schreef Gestiech het volgende:
Ja! Nog zoiets: proeftentamens of tentamens van vorige jaren, waar haal je die zoal vandaan? Mede-fokkers zou fijn zijn natuurlijk, weet alleen niet of er mede-fokkers zijn die in Maastricht studeren en zoiets kunnen & willen delen.. :s)
Bij ons worden die gegeven door de docenten zelf. Er gaan ook wat tentamens rond via studenten zelf. Gewoon vragen aan oudejaars of ze nog wat hebben liggen.
pi_86655212
Proeftentamens doen wij helaas niet echt aan...
Mijn strategie in de bachelor: weinig hoorcolleges, op laatste moment beginnen en op hyperfocus alles nog even snel in je kop stampen de een/twee dagen ervoor. Werkt opzich prima, is alleen niet heel geschikt voor langetermijn ;) Haalde er toch ruime zevens mee overigens.
Mijn master wil ik met echt fatsoenlijke cijfers halen. Dus literatuur voor de lessen lezen en markeren met markeerstiften, na de les samenvattingen maken en alle hoorcolleges volgen en goede aantekeningen maken. Ben benieuwd of het met 8+ gaat bezorgen ;)
pi_86655255
Bij ons zijn er ook weinig proeftentamens, maar er gaan altijd wel tentamens en/of onderwerpen rond. Ook hebben wij een "eigen" forum waar genoeg spullen op staan :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 09:42:03 #54
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86665224
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:00 schreef MeloD het volgende:
Proeftentamens doen wij helaas niet echt aan...
Mijn strategie in de bachelor: weinig hoorcolleges, op laatste moment beginnen en op hyperfocus alles nog even snel in je kop stampen de een/twee dagen ervoor. Werkt opzich prima, is alleen niet heel geschikt voor langetermijn ;) Haalde er toch ruime zevens mee overigens.
Mijn master wil ik met echt fatsoenlijke cijfers halen. Dus literatuur voor de lessen lezen en markeren met markeerstiften, na de les samenvattingen maken en alle hoorcolleges volgen en goede aantekeningen maken. Ben benieuwd of het met 8+ gaat bezorgen ;)
Het grappige is wel dat ik nu om me heen zie dat nu juist de jaargenoten die deze methode hanteerden in 90% van de gevallen geen leuke doorgroei-baan kunnen vinden, en veelal maar weer een andere studie zijn gaan doen (overigens is er ook 1 uitzondering in mijn groep die het dan weer wel goed doet).
Studeren doe je in principe niet voor de cijfers, maar voor jezelf, voor later. Het klinkt nogal cliche en oubollig, maar ik kom er steeds meer achter hoe waar dat cliche eigenlijk is. Zeker omdat in deze richting de werkgevers genoeg te kiezen hebben. Natuurlijk is de stof uit je master wel stuk belangrijker dan die vakken in de eerste jaren.
pi_86671795
Heb je helemaal gelijk in hoor! Heb gelukkig wel de mazzel dat ik snel leer en de stof nu dus ook nog redelijk tot goed beheers, althans, hetgene dat me interesseert en dat ik belangrijk vind. Opvallende is echter dan weer wel dat juist ik mijn werkgroepen bijna altijd voorbereid had, in tegenstelling tot het gros van mijn medestudenten..
Maar idd, studeren doe je voor jezelf, en daarom dit jaar een andere aanpak ;) Want ik weet dat ik het kan, is meer iets van luiheid :$
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:49:11 #56
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86672710
Heb ook altijd meer nadruk gelegd op de voorbereiding van werkgroepen dan HC's. Omdat het zeker met de master zwaar meetelt, maar ook dat ik niet graag voor lul staat bij een WG. :D

Ik denk dat het belangrijk is om kennis goed te kunnen toepassen in latere werksituaties en daarvoor de werkgroepen bedoeld zijn. Met alleen stampen komt geen student later verder.

Vind het wel moeilijk om nu aan het einde van mijn studie al te oriënteren op latere banen. Op een of andere manier lijkt het alsof de meeste WO studenten nooit willen stoppen met studeren. Op het HBO leek iedereen zo snel mogelijk te willen werken. :P
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:55:17 #57
310990 Granduppaaaaah
Dolfijnen Reiki Specialist
pi_86672908
Is dit het lokale forumonderwerp om knappe psychologes aan de haak te slaan?
pi_86673126
Op je beurt wachten jij.
pi_86674265
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:55 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Is dit het lokale forumonderwerp om knappe psychologes aan de haak te slaan?
Ze zijn alleen wel emotioneel labiel, daarom zijn ze ook psychologie gaan studeren. Weet dus waar u aan begint.
pi_86679642
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:40 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Ze zijn alleen wel emotioneel labiel, daarom zijn ze ook psychologie gaan studeren. Weet dus waar u aan begint.
Wij als mannen doen dan ook psychologie om ze te begrijpen en te helpen.
pi_86753291
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:40 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Haha _O-
pi_86920753
Ik probeer nu een stage- en scriptieplek te vinden voor komend voorjaar... Maar OF ik krijg te horen dat ik het in de zomer van 2011 nog eens moet proberen (sure) OF sollicitaties worden pas in oktober/november in behandeling genomen. En onderzoekers/onderzoeksbedrijven die ik aanschrijf of ze een plekje voor me hebben reageren gewoon niet.. Schiet niet echt op dus.

Dus bij deze: wie weet er nog instellingen/bedrijven die ik aan kan schrijven voor een stage- en/of scriptieplek in de kinder klinische neuropsychologie? Liefst omgeving Den Haag, Leiden, Rotterdam. Mag ook verder weg, als het maar met OV te bereiken is. Wie weet kennen jullie iets dat ik nog niet ken en kan ik hen aanschrijven :)
  maandag 27 september 2010 @ 22:43:09 #63
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86923913
Je kan klinisch neurofeedback centra proberen (die doen veel kinderen). Die zijn in iedere regio wel te vinden.
  maandag 27 september 2010 @ 22:52:42 #64
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86924429
BTW ben nu bezig met regelen met mijn stage. Had via de mail (aanspreek punt voor stages) gevraagd of de master thesis / opdracht vanuit de instelling kan en zo ja of dan mijn stage eerder en langer zou kunnen worden. Normaal gesproken krijgt iedereen een opdracht van de universiteit en voert deze daar ook uit. Maar voor mijn richting (Sociaal en Organisatie psychologie) zou ideaal zijn om langer stage te kunnen lopen. Zeker omdat mijn stageplek wel heel erg relevant is voor wat ik later wil doen en dan staat een half jaar stage beter dan 6 weken op mijn CV.

Daar waar ik zeer waarschijnlijk stage gaat lopen heeft al aangeven dat ze zeer flexibel zijn omtrent het vormgeven van de stage (dus duur en opdracht). Maar ze willen wel van mij zo spoedig mogelijk horen wanneer ik kan beginnen. Helaas is het de uni sectie die verdomd sloom reageert op mijn vragen en kan daardoor geen start datum doorgeven. Zou bijna denken dat ze studenten niet aan een stageplek willen helpen. :{
  dinsdag 28 september 2010 @ 09:42:27 #65
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86932220
quote:
Op maandag 27 september 2010 21:52 schreef MeloD het volgende:
Ik probeer nu een stage- en scriptieplek te vinden voor komend voorjaar... Maar OF ik krijg te horen dat ik het in de zomer van 2011 nog eens moet proberen (sure) OF sollicitaties worden pas in oktober/november in behandeling genomen. En onderzoekers/onderzoeksbedrijven die ik aanschrijf of ze een plekje voor me hebben reageren gewoon niet.. Schiet niet echt op dus.

Dus bij deze: wie weet er nog instellingen/bedrijven die ik aan kan schrijven voor een stage- en/of scriptieplek in de kinder klinische neuropsychologie? Liefst omgeving Den Haag, Leiden, Rotterdam. Mag ook verder weg, als het maar met OV te bereiken is. Wie weet kennen jullie iets dat ik nog niet ken en kan ik hen aanschrijven :)
regelt je uni dat niet dan? Op zich werk ik op een (kinder) klinische neuro afdeling, alleen zijn wij verplicht eigen studenten voor te laten gaan.
  dinsdag 28 september 2010 @ 14:58:03 #66
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_86942352
Even een TVP. Ben ook begonnen aan WO Psychologie op de Uni in Utrecht. Ben via mijn P Toegepaste Psychologie ingestroomt en het bevalt zeer goed! Het vele lezen is wel even wennen maar de colleges zijn tot nu toe erg interessant! :)

Is het btw normaal dat ik zoiets heb van: pff, ik moet nog minimaal 4 jaar? Ondanks ik de studie gewoon helemaal fantastisch vind heb ik dat wel een klein beetje.
  dinsdag 28 september 2010 @ 15:29:46 #67
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86943507
Studententijd maakt alles goed. ;) Maar een instelling om zelf verder te gaan met wat je interessant vind maakt hoe je de studie vormgeeft nog leuker. Denk aan tweede studie, minor, keuzevakken, studie gerelateerde activiteiten, bijbaantje binnen de uni, enzovoort.

Maar serieus zelf denk ik dat het moeilijk wordt om je zelf te onderscheiden van de rest later op de arbeidsmarkt als je zo minimaal mogelijk door de studie heen komt.
pi_86944460
Ja, dat lijkt me inderdaad ook. Ik heb tot nu toe in ieder geval nog niet het 'pfff, nog zo lang' gevoel. Wel een beetje een 'pff, waar blijft de uitdaging' gevoel trouwens. En het stoort me ook wel dat ze sommige dingen zo onhandig plannen. Heb je onderwijsgroep op woensdagmiddag, week ervoor heb je dat voorbereid, en op woensdag een paar uur vóór je onderwijsgroep krijg je pas college over die stof. Leuk als herhaling natuurlijk, maar ik heb het toch liever wat eerder.
  dinsdag 28 september 2010 @ 16:13:18 #69
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_86945080
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 15:29 schreef Sharkdoggie het volgende:
Studententijd maakt alles goed. ;) Maar een instelling om zelf verder te gaan met wat je interessant vind maakt hoe je de studie vormgeeft nog leuker. Denk aan tweede studie, minor, keuzevakken, studie gerelateerde activiteiten, bijbaantje binnen de uni, enzovoort.

Maar serieus zelf denk ik dat het moeilijk wordt om je zelf te onderscheiden van de rest later op de arbeidsmarkt als je zo minimaal mogelijk door de studie heen komt.
Nee, dat begrijp ik inderdaad. Ik wil zelf ook heel graag binnen een studie- of studentenvereniging actief worden. Maar dit jaar heb ik dat nog niet gedaan omdat ik nogal ver weg woon van Utrecht. Moet toch wel in totaal zo'n drieenhalf uur per dag reizen en dat valt me echt vies tegen. Het is dat ik in mijn huidige woonplaats nog verplichtingen heb, sport namelijk, anders was ik al lang actiever op zoek gegaan naar een kamer. Mede daarom denk ik dat ik dat gevoel nu al heb. Het is namelijk nu: vroeg opstaan, reizen, in de trein college doornemen, college, in de bieb werken, werkgroep, reizen, net voor het eten thuis zijn en 's avonds zo moe zijn dat ik in slaap val. Niet om te zeuren, maar dit is natuurlijk verre van ideaal.

Weet iemand of ik ook commissiewerk zou kunnen doen binnen een studievereniging ondanks ik zo ver weg woon en daarom niet graag tot 's avonds laat aan het vergaderen ben? Zou me namelijk erg tof vinden om bijvoorbeeld studiegerelateerde reizen te plannen. Ook is het volgens mij wel handig om mij te onderscheiden toch?

En Gestiech, bedoel je met gebrek aan uitdaging dat je de stof te makkelijk vindt? Dat heb ik opzich ook wel een beetje. Metname psychologie is een eitje voor mij omdat ik het voor een groot deel al gehad heb op het HBO. Ondanks probeer ik hierin toch verdieping te zoeken door randliteratuur te lezen. Ik probeer me ook te onderscheiden op het gebied van kennis iig. En wat betreft de werkgroepen, dat doen ze op de UU ook. Op welke uni zit jij?

Wil btw later de neuropsychologie in. Met patienten werken lijkt me met name erg leuk en interessant. Vooral de case-studies in de colleges vind ik fantastisch. Sta ook versteld van de verhalen in boeken van bijvoorbeeld Oliver Sacks. Weet iemand of het vooruitzicht op werk in deze richting iets beter is als in bijvoorbeeld de klinische psychologie?
pi_86945419
Je kunt natuurlijk meer doen he. Bij ons waren er onlangs ook vacatures bij de opleidingscommissie, en bij de 'universiteitskrant'. Leuk voor je cv, en ook gewoon leuk om te doen. Ik heb gesolliciteerd op de vacature bij de opleidingscommissie. Ik ben benieuwd wanneer ik daar iets over hoor.

Wat betreft de uitdaging: ik vind het meeste inderdaad erg straight forward, maar dat heeft ook te maken met het onderwerp/blok waar we nu in zitten. Sociale psychologie. Dat is gewoon niet erg complex. Ik vind het tot nu toe vooral best veel, en je moet de terminologie even leren... Maar goed, volgend blok gaan we al meer de biologische kant op, dat vind ik dan wel weer leuk :)

Edit: ik zit trouwens in Maastricht, PGO systeem.
pi_86952111
Sharkdoggie, top! Had ik nog helemaal niet aan gedacht! Heb er meteen wat aangeschreven :)
Krijg jij trouwens een opdracht vanuit school? Ik moet zelf een onderzoek opzetten/meehelpen met bestaand onderzoek

Grumpey: nee, regelt universiteit niet, moet je zelf achteraan. Waar zat jij ook alweer?
Dat heb ik trouwens ook te horen gekregen ja, dat ze studenten van de eigen uni voorlaten (en logisch ook)
Komen jullie niet toevallig studenten te kort? O-)

JWH: klinische psychologie schijnt een redelijke ramp te zijn om werk in te vinden (voornamelijk omdat veel instellingen allerlei bizarre eisen stellen zoals GZ-psycholoog, tig jaar werkervaring en net afgestudeerd..)
Klinische neuropsychologie is meer werk in te vinden heb ik me laten vertellen, maar merk dat vooralsnog niet aan de stageplaatsen :P Denk wel dat deze richting de richting van de toekomst van de psychologie is (als in, het zal erg populair worden komende jaren)

Heb nu trouwens contact met iemand voor een mogelijke scriptieplek, dus ben weer iets gerustgesteld ;)
pi_86953642
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 16:21 schreef Gestiech het volgende:
Wat betreft de uitdaging: ik vind het meeste inderdaad erg straight forward, maar dat heeft ook te maken met het onderwerp/blok waar we nu in zitten. Sociale psychologie. Dat is gewoon niet erg complex. Ik vind het tot nu toe vooral best veel, en je moet de terminologie even leren... Maar goed, volgend blok gaan we al meer de biologische kant op, dat vind ik dan wel weer leuk :)
Als je na een paar maanden nog steeds dat gevoel hebt, dan kun je gerust meer dingen erbij nemen, zoals inderdaad de opleidingscommissie. Je moet wel telkens meer lezen, maar het wordt niet echt extreem veel moeilijker en dat blijft dan ook zo (op enkele uitzonderingen na).
  woensdag 29 september 2010 @ 10:28:05 #73
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86972079
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:26 schreef MeloD het volgende:
Grumpey: nee, regelt universiteit niet, moet je zelf achteraan. Waar zat jij ook alweer?
Dat heb ik trouwens ook te horen gekregen ja, dat ze studenten van de eigen uni voorlaten (en logisch ook)
Komen jullie niet toevallig studenten te kort? O-)

JWH: klinische psychologie schijnt een redelijke ramp te zijn om werk in te vinden (voornamelijk omdat veel instellingen allerlei bizarre eisen stellen zoals GZ-psycholoog, tig jaar werkervaring en net afgestudeerd..)
Klinische neuropsychologie is meer werk in te vinden heb ik me laten vertellen, maar merk dat vooralsnog niet aan de stageplaatsen :P Denk wel dat deze richting de richting van de toekomst van de psychologie is (als in, het zal erg populair worden komende jaren)
Ik zit aan de VU. Wij komen geen studenten tekort (helaas voor jou :) ), omdat onze 1e jarige master erg populair is (juist vanwege ons ruime aanbod aan stageplekken en mogelijkheden qua onderzoeken en scripties). Je kan natuurlijk altijd uni wisselen, vrijstellingen zijn met 1 brief geregeld tegenwoordig.

Het aanbod van starters-werk in de klinische neuro is zeker groter dan in de klinische richting, al is het alleen al omdat het gros van alle klinische plaatsen ook gewoon perfect te bereiken zijn voor klinische neurostudenten. Om specialist te worden zal je echter net als in de klinische richting gewoon de GZ moeten volgen.

Het leuke van neuro zit hem vooral ook in de wetenschappelijke grondslag van het vakgebied, alles wat je mensen vertelt heeft een biologische basis en is daarom aannemelijker dan de 'theorieen' die er soms in de klinische wereld hangen (soms langer dan goed is voor een theorie/patient).Recente publicaties die de effecten van hersen-pacemakers op bijvoorbeeld depressie laten zien geven ook aan dat voor de huidige klinische psychologie op de lange termijn hooguit een rol in de marge is weggelegd, met name omdat de effecten van therapieen vaak niet boven placebo-effect uitkomen.
  woensdag 29 september 2010 @ 11:18:19 #74
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_86973467
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 16:13 schreef JWH_ het volgende:
Weet iemand of ik ook commissiewerk zou kunnen doen binnen een studievereniging ondanks ik zo ver weg woon en daarom niet graag tot 's avonds laat aan het vergaderen ben? Zou me namelijk erg tof vinden om bijvoorbeeld studiegerelateerde reizen te plannen. Ook is het volgens mij wel handig om mij te onderscheiden toch?
Dat hangt echt volledig van de mensen af die in de commissie zitten. Ik heb commissies gehad waar het altijd tussen 9 en 5 was (2 uur bijeenkomst), maar ook commissies van 6 tot 8. Meestal kan je zelf wel invloed op uitoefenen. Alleen bij een reis zal je de laatste paar weken veel vaker bij elkaar moeten komen. Of de commisies echt voor zorgen dat je onderscheid is moeilijk te zeggen. Het hangt af wat voor soort commissie je in gaat. Mensen die nauwelijks hebben gewerkt kunnen commissies gebruiken als speeltuin voordat ze echt met mensen en in een organisatie gaan werken. Ik heb net een commissie afgerond met een zeer zakelijke inslag, waarbij ik sponsers (bedrijven) en fondsen moest binnen halen voor activiteiten van de studievereniging.

Grootste voordeel van een commissie is dat je zelf het zo leuk mogelijk kan maken door zelf invloed te hebben op de activiteiten van de commissie. Bijv. ik las een boek, vond het interessant en nodig de schrijver uit voor een lezing. Of het leek me altijd wel leuk om hersenen in het echt te zien, dus op naar het LUMC op voor hersensnijden. In een commissie kan je dat soort dingen heel makkelijk regelen.
pi_86973468
quote:
Op woensdag 29 september 2010 10:28 schreef Grumpey het volgende:

[..]
Recente publicaties die de effecten van hersen-pacemakers op bijvoorbeeld depressie laten zien geven ook aan dat voor de huidige klinische psychologie op de lange termijn hooguit een rol in de marge is weggelegd, met name omdat de effecten van therapieen vaak niet boven placebo-effect uitkomen.
Deep brain stimulation is een complexe medische behandeling die veel gevaren met zich meebrengt. Het is voornamelijk bedoeld voor mensen die treatment-resistant lijken te zijn en dus bij wie de baten hoger zijn dan de kosten (+ risico's). Echter, het grootste deel van de depressieve mensen zal niet in aanmerking komen voor die oplossing. Van alle redenen waarom de klinische psychologie een rol in de marge zal krijgen vind ik dit geen goede :P
  woensdag 29 september 2010 @ 11:20:05 #76
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86973534
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:18 schreef SH. het volgende:

[..]

Deep brain stimulation is een complexe medische behandeling die veel gevaren met zich meebrengt. Het is voornamelijk bedoeld voor mensen die treatment-resistant lijken te zijn en dus bij wie de baten hoger zijn dan de kosten (+ risico's). Echter, het grootste deel van de depressieve mensen zal niet in aanmerking komen voor die oplossing. Van alle redenen waarom de klinische psychologie een rol in de marge zal krijgen vind ik dit geen goede :P
Het ging mij om het perspectief op de lange termijn te schetsen, natuurlijk ben ik het met je eens dat deze behandeling an sich dat niet gaat doen ;)
pi_86973721
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:20 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Het ging mij om het perspectief op de lange termijn te schetsen, natuurlijk ben ik het met je eens dat deze behandeling an sich dat niet gaat doen ;)
Fair enough :P Trouwens, Grumpey, jij hebt toch Neuroscience gedaan aan de VU? Ik ben van plan Neuroscience te gaan volgen aan het Erasmus MC. Nu schijnt er een uitwisselingsprogramma te zijn tussen de VU en het EMC, heb jij daar toentertijd nog wat van meegekregen?
  woensdag 29 september 2010 @ 11:39:12 #78
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86974166
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:26 schreef SH. het volgende:

[..]

Fair enough :P Trouwens, Grumpey, jij hebt toch Neuroscience gedaan aan de VU? Ik ben van plan Neuroscience te gaan volgen aan het Erasmus MC. Nu schijnt er een uitwisselingsprogramma te zijn tussen de VU en het EMC, heb jij daar toentertijd nog wat van meegekregen?
Heb zowel Neuroscience als klinische neuropsychologie gedaan aan de VU. Er is inderdaad een uitwisselingsprogramma, echter, dit programma is erg genetisch georienteerd, en dat heeft nooit mijn voorkeur gehad. Ik deed er zelf dus niet aan mee. Anderen echter wel, en die vonden het allemaal vrij goed georganiseerd. Wel hangt er een competatief sfeertje omheen, daar moet je van houden.
pi_86974653
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:39 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Heb zowel Neuroscience als klinische neuropsychologie gedaan aan de VU. Er is inderdaad een uitwisselingsprogramma, echter, dit programma is erg genetisch georienteerd, en dat heeft nooit mijn voorkeur gehad. Ik deed er zelf dus niet aan mee. Anderen echter wel, en die vonden het allemaal vrij goed georganiseerd. Wel hangt er een competatief sfeertje omheen, daar moet je van houden.
Ah, jammer van de genetische oriëntatie. Ik hoopte in dat programma een terugkoppeling naar psychologie (bv. zoals jij, klinische neuropsychologie) uit te kunnen halen. Nouja, bedankt voor de info :7
pi_86981099
Heujjj nieuw lid in dit topic:p
Moet zeggen dat het rotterdams pgo systeem erg arbeidsintensief is maar een zeer goeie manier om je kennis bij te houden, net een praatgroepje af en toe haha, als je een gesselig groepje hebt

Nog andere eur gangers hier in dit topic dan? Schroom niet om samenvattingen delen, kan ze goed gebruiken voor de aankomende bloktoets
pi_86981692
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:49 schreef Mjita het volgende:
Moet zeggen dat het rotterdams pgo systeem erg arbeidsintensief is maar een zeer goeie manier om je kennis bij te houden, net een praatgroepje af en toe haha, als je een gesselig groepje hebt

Nog andere eur gangers hier in dit topic dan? Schroom niet om samenvattingen delen, kan ze goed gebruiken voor de aankomende bloktoets
Samenvattingen delen? Zelf maken of kopen ;)
pi_86984242
Makkelijker gezegd dan gedaan waarde Sander!
Eigen samenvattingen heb ik natuurlijk wel, maar door dat PGO systeem weet je natuurlijk niet of je ALLES hebt, en aangezien dit de eerste bloktoets is wil je die natuurlijk uitzonderlijk goed maken!

Kopen? Hmm...Dat kan bij de erasmus volgens mij niet hoor
pi_86986216
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:01 schreef Mjita het volgende:
Makkelijker gezegd dan gedaan waarde Sander!
Eigen samenvattingen heb ik natuurlijk wel, maar door dat PGO systeem weet je natuurlijk niet of je ALLES hebt, en aangezien dit de eerste bloktoets is wil je die natuurlijk uitzonderlijk goed maken!

Kopen? Hmm...Dat kan bij de erasmus volgens mij niet hoor
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen idee heb hoe dat PGO werkt, maar wij kunnen samenvattingen van boeken via de studievereniging kopen. Gemaakt voor studenten door studenten. Maar misschien kan dat bij de EUR niet :)
pi_86988255
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:48 schreef Sandertje23 het volgende:
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen idee heb hoe dat PGO werkt, maar wij kunnen samenvattingen van boeken via de studievereniging kopen. Gemaakt voor studenten door studenten. Maar misschien kan dat bij de EUR niet :)
Zonde van je geld bij de EUR ;) Hier heb je gewoon jaarsamenvattingen van studenten die je gratis viavia kunt krijgen.

quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:49 schreef Mjita het volgende:

Welkom :P Eindelijk nog iemand die ook in Rotterdam studeert.. Samenvattingen ga ik je niet geven, voor blok 1 kun je amper informatie missen (behalve bij probleem 8). Veel succes *) Ahja, trouwens, van probleem 2 moet je die 5 fasen van hulp kennen, en bij elke fase 1 term (zoals diffusion of responsibility). Die open vraag komt elke keer weer op de bloktoets.
pi_87000218
quote:
Op woensdag 29 september 2010 10:28 schreef Grumpey het volgende:Het leuke van neuro zit hem vooral ook in de wetenschappelijke grondslag van het vakgebied, alles wat je mensen vertelt heeft een biologische basis en is daarom aannemelijker dan de 'theorieen' die er soms in de klinische wereld hangen (soms langer dan goed is voor een theorie/patient).Recente publicaties die de effecten van hersen-pacemakers op bijvoorbeeld depressie laten zien geven ook aan dat voor de huidige klinische psychologie op de lange termijn hooguit een rol in de marge is weggelegd, met name omdat de effecten van therapieen vaak niet boven placebo-effect uitkomen.
Daarom vind ik deze richting ook zo boeiend, omdat ik het als de psychologie van de toekomst zie :)
Hoewel ik het toch ook typisch vind dat veel medicatie (biologisch!) qua effect niet/amper boven placebo uitkomt.

Ik overweeg nu trouwens om overal (scriptie + stage that is) zo lang mogelijk te kunnen blijven, om zo meer ervaring op te doen. Zou dat opwegen tegen de extra kosten die je maakt? (wil er een jaar extra aan vast plakken incl. collegegeld, lening etc.) Zien toekomstige potentiele werkgevers die verlengde stage/scriptie wel als van voldoende toegevoegde waarde?
pi_87006816
quote:
Op woensdag 29 september 2010 17:44 schreef SH. het volgende:

[..]

Zonde van je geld bij de EUR ;) Hier heb je gewoon jaarsamenvattingen van studenten die je gratis viavia kunt krijgen.
[..]

Welkom :P Eindelijk nog iemand die ook in Rotterdam studeert.. Samenvattingen ga ik je niet geven, voor blok 1 kun je amper informatie missen (behalve bij probleem 8). Veel succes *) Ahja, trouwens, van probleem 2 moet je die 5 fasen van hulp kennen, en bij elke fase 1 term (zoals diffusion of responsibility). Die open vraag komt elke keer weer op de bloktoets.
Nou zeg, so much for networking dan! :(

@Sander: PGO werkt erg fijn, ik was op de voorhand bang dat je dan van anderen afhankelijk zou zijn maar dit is totaal niet zo. Ik vind het alleen jammer af en toe dat de problemen/cassussen waarnaar je onderzoek doet vaak niet direct beantwoord worden, maar dat zal vast ook wel aan de verschillende soorten theorien liggen
pi_87009966
quote:
Op donderdag 30 september 2010 00:19 schreef Mjita het volgende:

[..]

Nou zeg, so much for networking dan! :(
Stuur maar een pm hoor, ik was niet serieus :P
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 14:38:48 #88
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87061642
In het kader van Inleiding Psychologie is het de opdracht om een wekelijkse essay te schrijven. Deze week is het onderwerp: bewustzijn en aandacht. Nu is de eerste opdracht relatief simpel; leg het psychologische begrip bewustzijn uit. Nu is deze niet zo moeilijk, dat staat gewoon in het boek. Maar de tweede; leg uit hoe aandacht en bewustzijn zich met elkaar verhouden, vind ik lastiger. Is het hier de bedoeling dat ik simpelweg een connectie maak tussen aandacht en bewustzijn, bijvoorbeeld, waar een persoon geen aandacht voor heeft zal ook niet in zijn bewustzijn voorkomen. En daar een paar voorbeelden bij geven of moet ik het wellicht dieper zoeken? Psychologen, geef mij een tip?

Ik denk te moeilijk voor dit soort opdrachten. Vorige week ben ik er ook veel te lang mee bezig geweest, terwijl er helemaal niet veel van verwacht werd :') . Had wel een 9 though :).
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:37:16 #89
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87064147
Lijkt mij een goed startpunt. Je kan ook andersom denken, is er aandacht zonder bewustzijn? Maw, wat komt er eerst, aandacht of bewustzijn? Er is vast wel iemand die daar ooit iets over geschreven heeft.

Als je het richting neuro trekt kan je de verschillende hersengebieden met betrekking tot beide hersenfuncties kunnen beschrijven, en op basis van hun organisatie een uitspraak kunnen doen over de volgorde waarin aandacht en bewustzijn komen...

Maar goed, ik heb geen flauw idee dus wat het niveau is voor iemand die inleiding volgt ;)
pi_87064997
Vergelijking met 'lagere diersoorten' is misschien ook wel leuk? :) Zij hebben immers wel - een vorm van - aandacht, en wellicht ook een vorm van bewustzijn afhankelijk van je definitie.
Edit: dit dus eigenlijk vooral om wellicht makkelijker aan te tonen 'wat nou waar vandaan komt', via het contrast tussen mens en dier. In hoeverre aandacht gelinkt is aan zelfbewustzijn en andersom.

[ Bericht 26% gewijzigd door Gestiech op 01-10-2010 16:03:42 ]
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:50:55 #91
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87067077
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 15:37 schreef Grumpey het volgende:
Lijkt mij een goed startpunt. Je kan ook andersom denken, is er aandacht zonder bewustzijn? Maw, wat komt er eerst, aandacht of bewustzijn? Er is vast wel iemand die daar ooit iets over geschreven heeft.

Als je het richting neuro trekt kan je de verschillende hersengebieden met betrekking tot beide hersenfuncties kunnen beschrijven, en op basis van hun organisatie een uitspraak kunnen doen over de volgorde waarin aandacht en bewustzijn komen...

Maar goed, ik heb geen flauw idee dus wat het niveau is voor iemand die inleiding volgt ;)
Nouja, ga er vanuit dat het natuurlijk geen rocket science moet zijn. Volgens mij is het gebruik van wetenschappelijke bronnen geen vereiste nog (al doe ik het wel). Ik vind je stelling inderdaad erg interessant. Mijn interpretatie, is er dus bewustzijn nodig om aandacht voor iets te hebben? Nu zijn er volgens mij wel studies gedaan met dieren, die volgens mijn definitie volgens mij geen 'bewustzijn' hebben. Daar zou ik inderdaad naar kunnen kijken. Bedankt! Ook Gestiech natuurlijk voor het dierendeel! :)

Ik ga uit van deze definitie trouwens:

Bewustzijn wordt beschreven als subjectieve ervaringen die van moment tot moment beleeft worden, zoals het denken aan de huidige gedachten of aandacht schenken aan de omgeving van een persoon.

En volgens mij voldoen 'lagere diersoorten' daar inderdaad niet aan.

Het neurologische gedeelte trekt mij heel erg en zou ik graag willen onderzoeken. Maar dat behoort denk ik niet tot de mogelijkheden aangezien het essay maximaal 1250 woorden mag bevatten en dan ben ik bang dat ik mezelf een beetje in de problemen ga brengen. Ik bedoel, 750 woorden is de richtlijn. Dat is niets toch?
pi_87067735
JWH_, is het voor je eerste vak van het eerste jaar? Dan zou ik dat neurologische er maar uit laten, want dat maakt het zeer complex. Neuropsychologie vereist veel kennis over de biologie, hetgeen je nog wel later dit jaar zult krijgen. Of je moet het heel algemeen houden :P

Ohja, het meest standaard voorbeeld bij aandacht (en bewustzijn):
Cocktail Party effect, dat je altijd je naam hoort in een gesprek van de ander. Dit geeft aanleiding om aan te nemen dat je niet bewust in een gesprek hoeft te zitten om er toch aandacht voor te hebben.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:26:09 #93
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87068166
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 17:10 schreef SH. het volgende:
JWH_, is het voor je eerste vak van het eerste jaar? Dan zou ik dat neurologische er maar uit laten, want dat maakt het zeer complex. Neuropsychologie vereist veel kennis over de biologie, hetgeen je nog wel later dit jaar zult krijgen. Of je moet het heel algemeen houden :P

Ohja, het meest standaard voorbeeld bij aandacht (en bewustzijn):
Cocktail Party effect, dat je altijd je naam hoort in een gesprek van de ander. Dit geeft aanleiding om aan te nemen dat je niet bewust in een gesprek hoeft te zitten om er toch aandacht voor te hebben.
Het is voor mijn eerste vak van het eerste jaar inderdaad. Het neurologische laat ik er inderdaad dan maar uit. Ik heb vorig jaar getracht om in een presentatie te beschrijven hoe waarneming tot stand komt. Dus sensatie en dan perceptie. Daarbij heb ik ook alle neurologische processen erin beschreven. Het was echter een presentatie, hoewel de leraar het geweldig vond, vonden mijn klasgenoten het wat minder :7 .

Het cocktail party effect is inderdaad een goede, waarom kan ik nu niet zelf op dit soort voorbeelden komen? Dankje! Maar hier is opzich ook weer de vraag: richt je je aandacht op een gesprek nadien je je naam hoort en komt dan het bewustzijn of ben je je al wel bewust van dat gesprek alleen gaat er nog geen aandacht naar uit?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:26:50 #94
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87068185
Dubbelpost, sorry.
pi_87070045
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 17:26 schreef JWH_ het volgende:

[..]

Het is voor mijn eerste vak van het eerste jaar inderdaad. Het neurologische laat ik er inderdaad dan maar uit. Ik heb vorig jaar getracht om in een presentatie te beschrijven hoe waarneming tot stand komt. Dus sensatie en dan perceptie. Daarbij heb ik ook alle neurologische processen erin beschreven. Het was echter een presentatie, hoewel de leraar het geweldig vond, vonden mijn klasgenoten het wat minder :7 .

Het cocktail party effect is inderdaad een goede, waarom kan ik nu niet zelf op dit soort voorbeelden komen? Dankje! Maar hier is opzich ook weer de vraag: richt je je aandacht op een gesprek nadien je je naam hoort en komt dan het bewustzijn of ben je je al wel bewust van dat gesprek alleen gaat er nog geen aandacht naar uit?
Ik denk - maar hee: ik ben ook eerstejaars ;) - dat je 'bewustzijn' niet op die manier moet bekijken. Je hersenen krijgen veel stimuli binnen die ze vervolgens filteren op relevantie (daaraan ook weer gelinkt is bijvoorbeeld een afwijking als AD(H)D). Hierdoor ben je je maar 'bewust' (volgens mij hier anders dan het bewustzijn an sich) van een klein deel van de prikkels die binnen komen. Je hersenen hebben echter - meen ik eens gelezen te hebben - een soort echo effect / replay effect waardoor stukjes in je hoofd herhaald kunnen worden. Aangezien alle informatie wel gewoon bij je binnenkomt, maar niet aan je bewustzijn wordt doorgegeven, kun je je naam wel uit een gesprek van anderen pikken (geldt niet alleen voor je naam hoor, ook voor dingen die je interessant vindt, zeker wanneer je huidige activiteit je niet zoveel interesseert).
pi_87096100
bewustzijn in het hoofd gaat nog verder, in een hoortaak.
daarbij wordt er in je linkeroor en rechter oor geluid ingevoerd. waar bij de proefpersoon alleen het geluid aan de linkerkant moet reproduceren
waarbij links de woorden piet 1 koffie
en rechts de woorden 2 drinkt 3 * fictief verzonnnen
en zodra de proefpersoon moet vertellen wat hij in linker oor hoort geeft hij aan : piet drinkt koffie
bewust van het ene terwijl aandacht naar het andere...
pi_87096335
oh een mooie informatieve theory gaat over selectieve aandacht, wanneer selecteer je waarop je je aandacht vestigt.
zoektermen
selective attention
early selection (Broadbent's filter model) (zeef effect van geluid)
intemediate selection (treisman's attentuation model) [dichotic listening (voorbeeld hierboven)] (cocktail party effect)
late selection model (mackay)

[ Bericht 9% gewijzigd door Rick.Gulmans op 02-10-2010 14:47:40 ]
pi_87096802
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 13:48 schreef Rick.Gulmans het volgende:
oh een mooie informatieve theory gaat over selectieve aandacht, wanneer selecteer je waarop je je aandacht vestigt.
zoektermen
selective attention
early selection (Broadbent's filter model) (zeef effect van geluid)
intemediate selection (treisman's attentuation model) [dichotic listening (voorbeeld hierboven)]
late selection model (mackay) (cocktail party effect)
Ik snap die laatste opmerking niet. Het cocktail party effect wordt toch net zo goed door Treisman's attentuation model verklaard? Dus waarom staat hij specifiek bij de laatste? :P
pi_87098311
nou broadbent vond dat stimuli na het sensorische geheugen gefilterd wordt op basale kenmerken waarna het tot een hoge orde verwerking komt.
mesage - sensory memory - filter - hoge orde verwerking - geheugen

treisman vond dat het filtrerenop 2 stages gebeurd, 1 (op a) basale kenmerken 2) taal en 3)betekenis) 2. aangeven welke aandacht wordt gegeven en welke niet.
beiden boodschappen komen door naar het geheugen, alleen de intensiteit van de stimuli die de aandacht heeft is 'hoger'.

je hebt inderdaad gelijk dat het in de intermediate selection gebeurd. ik was in de war met betekenis. als ze bijvoorbeeld iemand helemaal afkraken in een gesprek en dan vervolgens jou naam noemen aan het einde kan je wel het hele gesprek gehoord hebben terwijl je er niet je aandacht op had gevestigd totdat je jouw naam hoorde.
pi_87183080
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:28 schreef SH. het volgende:

[..]

Stuur maar een pm hoor, ik was niet serieus :P
Pm verzonden _O_
ik was echt bang dat je echt zo flauw ging doen :'(

Deze vrijdag mn eerste echte UNI tentamen waaah! Spannend 8)7
pi_87189067
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 20:40 schreef Mjita het volgende:

[..]

Pm verzonden _O_
ik was echt bang dat je echt zo flauw ging doen :'(

Deze vrijdag mn eerste echte UNI tentamen waaah! Spannend 8)7
Eerste bloktoets is echt een eitje. De samenvatting voor blok 6 bijvoorbeeld is 5-7 keer zo lang ;) Je doet er dus goed aan om alle termen volledig erin te stampen en zo goed mogelijk te elaboreren (dus niet alleen stampen, maar ook echt verbanden leggen e.d.). Succes ermee in ieder geval.
pi_87257407
Jeej ik heb een scriptieplek :D
Bij Generation R, groot Rotterdams longitudinaal onderzoek bij kinderen
Ze ondergaan nu allerlei neuropsychologische testen (NEPSY) en gaan door een (f)MRI scanner
En ze hebben verschrikkelijk veel data, dus nu eens een goede onderzoeksvraag/hypotheses bedenken :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')