abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 september 2010 @ 11:20:05 #76
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86973534
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:18 schreef SH. het volgende:

[..]

Deep brain stimulation is een complexe medische behandeling die veel gevaren met zich meebrengt. Het is voornamelijk bedoeld voor mensen die treatment-resistant lijken te zijn en dus bij wie de baten hoger zijn dan de kosten (+ risico's). Echter, het grootste deel van de depressieve mensen zal niet in aanmerking komen voor die oplossing. Van alle redenen waarom de klinische psychologie een rol in de marge zal krijgen vind ik dit geen goede :P
Het ging mij om het perspectief op de lange termijn te schetsen, natuurlijk ben ik het met je eens dat deze behandeling an sich dat niet gaat doen ;)
pi_86973721
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:20 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Het ging mij om het perspectief op de lange termijn te schetsen, natuurlijk ben ik het met je eens dat deze behandeling an sich dat niet gaat doen ;)
Fair enough :P Trouwens, Grumpey, jij hebt toch Neuroscience gedaan aan de VU? Ik ben van plan Neuroscience te gaan volgen aan het Erasmus MC. Nu schijnt er een uitwisselingsprogramma te zijn tussen de VU en het EMC, heb jij daar toentertijd nog wat van meegekregen?
  woensdag 29 september 2010 @ 11:39:12 #78
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_86974166
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:26 schreef SH. het volgende:

[..]

Fair enough :P Trouwens, Grumpey, jij hebt toch Neuroscience gedaan aan de VU? Ik ben van plan Neuroscience te gaan volgen aan het Erasmus MC. Nu schijnt er een uitwisselingsprogramma te zijn tussen de VU en het EMC, heb jij daar toentertijd nog wat van meegekregen?
Heb zowel Neuroscience als klinische neuropsychologie gedaan aan de VU. Er is inderdaad een uitwisselingsprogramma, echter, dit programma is erg genetisch georienteerd, en dat heeft nooit mijn voorkeur gehad. Ik deed er zelf dus niet aan mee. Anderen echter wel, en die vonden het allemaal vrij goed georganiseerd. Wel hangt er een competatief sfeertje omheen, daar moet je van houden.
pi_86974653
quote:
Op woensdag 29 september 2010 11:39 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Heb zowel Neuroscience als klinische neuropsychologie gedaan aan de VU. Er is inderdaad een uitwisselingsprogramma, echter, dit programma is erg genetisch georienteerd, en dat heeft nooit mijn voorkeur gehad. Ik deed er zelf dus niet aan mee. Anderen echter wel, en die vonden het allemaal vrij goed georganiseerd. Wel hangt er een competatief sfeertje omheen, daar moet je van houden.
Ah, jammer van de genetische oriėntatie. Ik hoopte in dat programma een terugkoppeling naar psychologie (bv. zoals jij, klinische neuropsychologie) uit te kunnen halen. Nouja, bedankt voor de info :7
pi_86981099
Heujjj nieuw lid in dit topic:p
Moet zeggen dat het rotterdams pgo systeem erg arbeidsintensief is maar een zeer goeie manier om je kennis bij te houden, net een praatgroepje af en toe haha, als je een gesselig groepje hebt

Nog andere eur gangers hier in dit topic dan? Schroom niet om samenvattingen delen, kan ze goed gebruiken voor de aankomende bloktoets
pi_86981692
quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:49 schreef Mjita het volgende:
Moet zeggen dat het rotterdams pgo systeem erg arbeidsintensief is maar een zeer goeie manier om je kennis bij te houden, net een praatgroepje af en toe haha, als je een gesselig groepje hebt

Nog andere eur gangers hier in dit topic dan? Schroom niet om samenvattingen delen, kan ze goed gebruiken voor de aankomende bloktoets
Samenvattingen delen? Zelf maken of kopen ;)
pi_86984242
Makkelijker gezegd dan gedaan waarde Sander!
Eigen samenvattingen heb ik natuurlijk wel, maar door dat PGO systeem weet je natuurlijk niet of je ALLES hebt, en aangezien dit de eerste bloktoets is wil je die natuurlijk uitzonderlijk goed maken!

Kopen? Hmm...Dat kan bij de erasmus volgens mij niet hoor
pi_86986216
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:01 schreef Mjita het volgende:
Makkelijker gezegd dan gedaan waarde Sander!
Eigen samenvattingen heb ik natuurlijk wel, maar door dat PGO systeem weet je natuurlijk niet of je ALLES hebt, en aangezien dit de eerste bloktoets is wil je die natuurlijk uitzonderlijk goed maken!

Kopen? Hmm...Dat kan bij de erasmus volgens mij niet hoor
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen idee heb hoe dat PGO werkt, maar wij kunnen samenvattingen van boeken via de studievereniging kopen. Gemaakt voor studenten door studenten. Maar misschien kan dat bij de EUR niet :)
pi_86988255
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:48 schreef Sandertje23 het volgende:
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen idee heb hoe dat PGO werkt, maar wij kunnen samenvattingen van boeken via de studievereniging kopen. Gemaakt voor studenten door studenten. Maar misschien kan dat bij de EUR niet :)
Zonde van je geld bij de EUR ;) Hier heb je gewoon jaarsamenvattingen van studenten die je gratis viavia kunt krijgen.

quote:
Op woensdag 29 september 2010 14:49 schreef Mjita het volgende:

Welkom :P Eindelijk nog iemand die ook in Rotterdam studeert.. Samenvattingen ga ik je niet geven, voor blok 1 kun je amper informatie missen (behalve bij probleem 8). Veel succes *) Ahja, trouwens, van probleem 2 moet je die 5 fasen van hulp kennen, en bij elke fase 1 term (zoals diffusion of responsibility). Die open vraag komt elke keer weer op de bloktoets.
pi_87000218
quote:
Op woensdag 29 september 2010 10:28 schreef Grumpey het volgende:Het leuke van neuro zit hem vooral ook in de wetenschappelijke grondslag van het vakgebied, alles wat je mensen vertelt heeft een biologische basis en is daarom aannemelijker dan de 'theorieen' die er soms in de klinische wereld hangen (soms langer dan goed is voor een theorie/patient).Recente publicaties die de effecten van hersen-pacemakers op bijvoorbeeld depressie laten zien geven ook aan dat voor de huidige klinische psychologie op de lange termijn hooguit een rol in de marge is weggelegd, met name omdat de effecten van therapieen vaak niet boven placebo-effect uitkomen.
Daarom vind ik deze richting ook zo boeiend, omdat ik het als de psychologie van de toekomst zie :)
Hoewel ik het toch ook typisch vind dat veel medicatie (biologisch!) qua effect niet/amper boven placebo uitkomt.

Ik overweeg nu trouwens om overal (scriptie + stage that is) zo lang mogelijk te kunnen blijven, om zo meer ervaring op te doen. Zou dat opwegen tegen de extra kosten die je maakt? (wil er een jaar extra aan vast plakken incl. collegegeld, lening etc.) Zien toekomstige potentiele werkgevers die verlengde stage/scriptie wel als van voldoende toegevoegde waarde?
pi_87006816
quote:
Op woensdag 29 september 2010 17:44 schreef SH. het volgende:

[..]

Zonde van je geld bij de EUR ;) Hier heb je gewoon jaarsamenvattingen van studenten die je gratis viavia kunt krijgen.
[..]

Welkom :P Eindelijk nog iemand die ook in Rotterdam studeert.. Samenvattingen ga ik je niet geven, voor blok 1 kun je amper informatie missen (behalve bij probleem 8). Veel succes *) Ahja, trouwens, van probleem 2 moet je die 5 fasen van hulp kennen, en bij elke fase 1 term (zoals diffusion of responsibility). Die open vraag komt elke keer weer op de bloktoets.
Nou zeg, so much for networking dan! :(

@Sander: PGO werkt erg fijn, ik was op de voorhand bang dat je dan van anderen afhankelijk zou zijn maar dit is totaal niet zo. Ik vind het alleen jammer af en toe dat de problemen/cassussen waarnaar je onderzoek doet vaak niet direct beantwoord worden, maar dat zal vast ook wel aan de verschillende soorten theorien liggen
pi_87009966
quote:
Op donderdag 30 september 2010 00:19 schreef Mjita het volgende:

[..]

Nou zeg, so much for networking dan! :(
Stuur maar een pm hoor, ik was niet serieus :P
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 14:38:48 #88
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87061642
In het kader van Inleiding Psychologie is het de opdracht om een wekelijkse essay te schrijven. Deze week is het onderwerp: bewustzijn en aandacht. Nu is de eerste opdracht relatief simpel; leg het psychologische begrip bewustzijn uit. Nu is deze niet zo moeilijk, dat staat gewoon in het boek. Maar de tweede; leg uit hoe aandacht en bewustzijn zich met elkaar verhouden, vind ik lastiger. Is het hier de bedoeling dat ik simpelweg een connectie maak tussen aandacht en bewustzijn, bijvoorbeeld, waar een persoon geen aandacht voor heeft zal ook niet in zijn bewustzijn voorkomen. En daar een paar voorbeelden bij geven of moet ik het wellicht dieper zoeken? Psychologen, geef mij een tip?

Ik denk te moeilijk voor dit soort opdrachten. Vorige week ben ik er ook veel te lang mee bezig geweest, terwijl er helemaal niet veel van verwacht werd :') . Had wel een 9 though :).
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:37:16 #89
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87064147
Lijkt mij een goed startpunt. Je kan ook andersom denken, is er aandacht zonder bewustzijn? Maw, wat komt er eerst, aandacht of bewustzijn? Er is vast wel iemand die daar ooit iets over geschreven heeft.

Als je het richting neuro trekt kan je de verschillende hersengebieden met betrekking tot beide hersenfuncties kunnen beschrijven, en op basis van hun organisatie een uitspraak kunnen doen over de volgorde waarin aandacht en bewustzijn komen...

Maar goed, ik heb geen flauw idee dus wat het niveau is voor iemand die inleiding volgt ;)
pi_87064997
Vergelijking met 'lagere diersoorten' is misschien ook wel leuk? :) Zij hebben immers wel - een vorm van - aandacht, en wellicht ook een vorm van bewustzijn afhankelijk van je definitie.
Edit: dit dus eigenlijk vooral om wellicht makkelijker aan te tonen 'wat nou waar vandaan komt', via het contrast tussen mens en dier. In hoeverre aandacht gelinkt is aan zelfbewustzijn en andersom.

[ Bericht 26% gewijzigd door Gestiech op 01-10-2010 16:03:42 ]
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:50:55 #91
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87067077
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 15:37 schreef Grumpey het volgende:
Lijkt mij een goed startpunt. Je kan ook andersom denken, is er aandacht zonder bewustzijn? Maw, wat komt er eerst, aandacht of bewustzijn? Er is vast wel iemand die daar ooit iets over geschreven heeft.

Als je het richting neuro trekt kan je de verschillende hersengebieden met betrekking tot beide hersenfuncties kunnen beschrijven, en op basis van hun organisatie een uitspraak kunnen doen over de volgorde waarin aandacht en bewustzijn komen...

Maar goed, ik heb geen flauw idee dus wat het niveau is voor iemand die inleiding volgt ;)
Nouja, ga er vanuit dat het natuurlijk geen rocket science moet zijn. Volgens mij is het gebruik van wetenschappelijke bronnen geen vereiste nog (al doe ik het wel). Ik vind je stelling inderdaad erg interessant. Mijn interpretatie, is er dus bewustzijn nodig om aandacht voor iets te hebben? Nu zijn er volgens mij wel studies gedaan met dieren, die volgens mijn definitie volgens mij geen 'bewustzijn' hebben. Daar zou ik inderdaad naar kunnen kijken. Bedankt! Ook Gestiech natuurlijk voor het dierendeel! :)

Ik ga uit van deze definitie trouwens:

Bewustzijn wordt beschreven als subjectieve ervaringen die van moment tot moment beleeft worden, zoals het denken aan de huidige gedachten of aandacht schenken aan de omgeving van een persoon.

En volgens mij voldoen 'lagere diersoorten' daar inderdaad niet aan.

Het neurologische gedeelte trekt mij heel erg en zou ik graag willen onderzoeken. Maar dat behoort denk ik niet tot de mogelijkheden aangezien het essay maximaal 1250 woorden mag bevatten en dan ben ik bang dat ik mezelf een beetje in de problemen ga brengen. Ik bedoel, 750 woorden is de richtlijn. Dat is niets toch?
pi_87067735
JWH_, is het voor je eerste vak van het eerste jaar? Dan zou ik dat neurologische er maar uit laten, want dat maakt het zeer complex. Neuropsychologie vereist veel kennis over de biologie, hetgeen je nog wel later dit jaar zult krijgen. Of je moet het heel algemeen houden :P

Ohja, het meest standaard voorbeeld bij aandacht (en bewustzijn):
Cocktail Party effect, dat je altijd je naam hoort in een gesprek van de ander. Dit geeft aanleiding om aan te nemen dat je niet bewust in een gesprek hoeft te zitten om er toch aandacht voor te hebben.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:26:09 #93
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87068166
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 17:10 schreef SH. het volgende:
JWH_, is het voor je eerste vak van het eerste jaar? Dan zou ik dat neurologische er maar uit laten, want dat maakt het zeer complex. Neuropsychologie vereist veel kennis over de biologie, hetgeen je nog wel later dit jaar zult krijgen. Of je moet het heel algemeen houden :P

Ohja, het meest standaard voorbeeld bij aandacht (en bewustzijn):
Cocktail Party effect, dat je altijd je naam hoort in een gesprek van de ander. Dit geeft aanleiding om aan te nemen dat je niet bewust in een gesprek hoeft te zitten om er toch aandacht voor te hebben.
Het is voor mijn eerste vak van het eerste jaar inderdaad. Het neurologische laat ik er inderdaad dan maar uit. Ik heb vorig jaar getracht om in een presentatie te beschrijven hoe waarneming tot stand komt. Dus sensatie en dan perceptie. Daarbij heb ik ook alle neurologische processen erin beschreven. Het was echter een presentatie, hoewel de leraar het geweldig vond, vonden mijn klasgenoten het wat minder :7 .

Het cocktail party effect is inderdaad een goede, waarom kan ik nu niet zelf op dit soort voorbeelden komen? Dankje! Maar hier is opzich ook weer de vraag: richt je je aandacht op een gesprek nadien je je naam hoort en komt dan het bewustzijn of ben je je al wel bewust van dat gesprek alleen gaat er nog geen aandacht naar uit?
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 17:26:50 #94
319786 JWH_
Mentale wereldreiziger
pi_87068185
Dubbelpost, sorry.
pi_87070045
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 17:26 schreef JWH_ het volgende:

[..]

Het is voor mijn eerste vak van het eerste jaar inderdaad. Het neurologische laat ik er inderdaad dan maar uit. Ik heb vorig jaar getracht om in een presentatie te beschrijven hoe waarneming tot stand komt. Dus sensatie en dan perceptie. Daarbij heb ik ook alle neurologische processen erin beschreven. Het was echter een presentatie, hoewel de leraar het geweldig vond, vonden mijn klasgenoten het wat minder :7 .

Het cocktail party effect is inderdaad een goede, waarom kan ik nu niet zelf op dit soort voorbeelden komen? Dankje! Maar hier is opzich ook weer de vraag: richt je je aandacht op een gesprek nadien je je naam hoort en komt dan het bewustzijn of ben je je al wel bewust van dat gesprek alleen gaat er nog geen aandacht naar uit?
Ik denk - maar hee: ik ben ook eerstejaars ;) - dat je 'bewustzijn' niet op die manier moet bekijken. Je hersenen krijgen veel stimuli binnen die ze vervolgens filteren op relevantie (daaraan ook weer gelinkt is bijvoorbeeld een afwijking als AD(H)D). Hierdoor ben je je maar 'bewust' (volgens mij hier anders dan het bewustzijn an sich) van een klein deel van de prikkels die binnen komen. Je hersenen hebben echter - meen ik eens gelezen te hebben - een soort echo effect / replay effect waardoor stukjes in je hoofd herhaald kunnen worden. Aangezien alle informatie wel gewoon bij je binnenkomt, maar niet aan je bewustzijn wordt doorgegeven, kun je je naam wel uit een gesprek van anderen pikken (geldt niet alleen voor je naam hoor, ook voor dingen die je interessant vindt, zeker wanneer je huidige activiteit je niet zoveel interesseert).
pi_87096100
bewustzijn in het hoofd gaat nog verder, in een hoortaak.
daarbij wordt er in je linkeroor en rechter oor geluid ingevoerd. waar bij de proefpersoon alleen het geluid aan de linkerkant moet reproduceren
waarbij links de woorden piet 1 koffie
en rechts de woorden 2 drinkt 3 * fictief verzonnnen
en zodra de proefpersoon moet vertellen wat hij in linker oor hoort geeft hij aan : piet drinkt koffie
bewust van het ene terwijl aandacht naar het andere...
pi_87096335
oh een mooie informatieve theory gaat over selectieve aandacht, wanneer selecteer je waarop je je aandacht vestigt.
zoektermen
selective attention
early selection (Broadbent's filter model) (zeef effect van geluid)
intemediate selection (treisman's attentuation model) [dichotic listening (voorbeeld hierboven)] (cocktail party effect)
late selection model (mackay)

[ Bericht 9% gewijzigd door Rick.Gulmans op 02-10-2010 14:47:40 ]
pi_87096802
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 13:48 schreef Rick.Gulmans het volgende:
oh een mooie informatieve theory gaat over selectieve aandacht, wanneer selecteer je waarop je je aandacht vestigt.
zoektermen
selective attention
early selection (Broadbent's filter model) (zeef effect van geluid)
intemediate selection (treisman's attentuation model) [dichotic listening (voorbeeld hierboven)]
late selection model (mackay) (cocktail party effect)
Ik snap die laatste opmerking niet. Het cocktail party effect wordt toch net zo goed door Treisman's attentuation model verklaard? Dus waarom staat hij specifiek bij de laatste? :P
pi_87098311
nou broadbent vond dat stimuli na het sensorische geheugen gefilterd wordt op basale kenmerken waarna het tot een hoge orde verwerking komt.
mesage - sensory memory - filter - hoge orde verwerking - geheugen

treisman vond dat het filtrerenop 2 stages gebeurd, 1 (op a) basale kenmerken 2) taal en 3)betekenis) 2. aangeven welke aandacht wordt gegeven en welke niet.
beiden boodschappen komen door naar het geheugen, alleen de intensiteit van de stimuli die de aandacht heeft is 'hoger'.

je hebt inderdaad gelijk dat het in de intermediate selection gebeurd. ik was in de war met betekenis. als ze bijvoorbeeld iemand helemaal afkraken in een gesprek en dan vervolgens jou naam noemen aan het einde kan je wel het hele gesprek gehoord hebben terwijl je er niet je aandacht op had gevestigd totdat je jouw naam hoorde.
pi_87183080
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:28 schreef SH. het volgende:

[..]

Stuur maar een pm hoor, ik was niet serieus :P
Pm verzonden _O_
ik was echt bang dat je echt zo flauw ging doen :'(

Deze vrijdag mn eerste echte UNI tentamen waaah! Spannend 8)7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: