Sufismquote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan je dan een religie aanbevelen voor hartpatiënten ?
O, en zijn dat dan geen Moslims ? Nee, de vraag was duidelijk: Kan je religie aanbevelen voor hartpatiënten.quote:
Inderdaad draait het islamitische geloof om ontzettend interessante dingen als hoofddoekjes en hoe je moet eten, seksen en dergelijke.quote:Op zondag 16 januari 2011 14:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onzin, hoofddoek is wel degelijk een religieus verschijnsel in de Islam en het komt wel degelijk voor, er zijn verschillende opvattingen over wat en hoe bedekking bedoeld was, maar spreken over 'nergens' en 'niks' is onzin.
De vraag was: kan je een religie aanbevelen voor hartpatiënten.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:57 schreef ATON het volgende:
[..]
O, en zijn dat dan geen Moslims ? Nee, de vraag was duidelijk: Kan je religie aanbevelen voor hartpatiënten.
De Kopten zijn monofysieten, geen Arianen, en erkennen derhalve juist wél de goddelijke natuur van Jezus...quote:Op maandag 17 januari 2011 12:43 schreef ATON het volgende:
[..]
De Arianisten zijn door de Roomse kerk als ketters aanzien en uitgeweken naar Egypte en werden daar Koptische christenen genoemd. (...) Zij verwierpen, net als de moslims de goddelijkheid van Jezus, maar geloofden ook in een Hemel en een Hel. Duidelijk waar de inspiratie vandaan kwam.
Als je spreekt over wat men NU voor de Kopten aanziet heb je gelijk, maar ooit was dit wel anders.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:11 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De Kopten zijn monofysieten, geen Arianen, en erkennen derhalve juist wél de goddelijke natuur van Jezus...
Zijn gewoon door Soennieten gemaakt hoor. Het is natuurlijk beschamend voor de zeer conservatieve Moslims dat hun voorouders Mohammed zo vaak afbeeldde.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Of jij niet natuurlijk, onder Shieten was het niet zo een probleem, onder Soenieten, altijd al de meerderheid van de moslimwereld was het op enkele uitzonderingen daar gelaten altijd al een probleem geweest.
Over welke soeni's heb je het?quote:Op maandag 31 januari 2011 11:44 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Zijn gewoon door Soennieten gemaakt hoor. Het is natuurlijk beschamend voor de zeer conservatieve Moslims dat hun voorouders Mohammed zo vaak afbeeldde.
Best, maar hoe kom je erbij dat het om Ariaanse geschriften zou gaan? En wat is de connectie met de Islam?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Als je spreekt over wat men NU voor de Kopten aanziet heb je gelijk, maar ooit was dit wel anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopten . De Nag Hammadi-geschriften zijn Koptisch en zijn verborgen als ketterse lektuur ten tijde van keizer Constantijn.
Islamieten lijden vaak aan selectieve historische amnesie...quote:Op maandag 31 januari 2011 11:44 schreef Doler12 het volgende:
[..]
Zijn gewoon door Soennieten gemaakt hoor. Het is natuurlijk beschamend voor de zeer conservatieve Moslims dat hun voorouders Mohammed zo vaak afbeeldde.
Omdat dit het net die christelijke sekten die waren uitgeweken naar het arabische schiereiland en Mohammed daar de mosterd gehaald heeft. Dat is de connectie. Hoe denk je dat die het heeft over hel en hemel, over engelen ( Gabriël ) en duivels ?? Van Gabriël ? Daar heb ik het al over gehad. Dan toch historische amnesie ?quote:Op maandag 31 januari 2011 12:02 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Best, maar hoe kom je erbij dat het om Ariaanse geschriften zou gaan? En wat is de connectie met de Islam?
Ehm... Joden, monofysieten, gnostici?quote:Op maandag 31 januari 2011 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Omdat dit het net die christelijke sekten die waren uitgeweken naar het arabische schiereiland en Mohammed daar de mosterd gehaald heeft. Dat is de connectie. Hoe denk je dat die het heeft over hel en hemel, over engelen ( Gabriël ) en duivels ?? Van Gabriël ? Daar heb ik het al over gehad. Dan toch historische amnesie ?
Aha, welke soenieten waren het dan?quote:Op maandag 31 januari 2011 17:35 schreef Verrekijker het volgende:
[..]
Islamieten lijden vaak aan selectieve historische amnesie...
Teletubbies ?quote:Op maandag 31 januari 2011 21:26 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ehm... Joden, monofysieten, gnostici?
Eén goed antwoord ( wat je zelfs niet eens begrijpt, zo te merken ) en je zit al met een bloedneus. Och..quote:
Waar heb je het over? Ik vraag je gewoon waarom je denkt dat van alle mogelijke geloofsrichtingen uitgerekend de Arianen een inspiratiebron voor Mohammed zouden hebben gevormd en niet de Joden, monofysieten of gnostici, zoals algemeen wordt aangenomen. Daar kun je toch wel normaal op reageren?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Eén goed antwoord ( wat je zelfs niet eens begrijpt, zo te merken ) en je zit al met een bloedneus. Och..
De Bektashi's in het Ottomaanse rijk waren geen Soenieten, even min zijn de makers van het origineel Soeni.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:58 schreef Verrekijker het volgende:
Uit het Ottomaanse rijk (soennitisch):
[ afbeelding ]
Nogmaals: Welke Soenieten hebben welke afbeeldingen van Mohammed gemaakt? Namen graag.quote:Uit Algerije (1920):
[ afbeelding ]Tekst er onder is niet Arabisch.
Bron: http://zombietime.com/mohammed_image_archive/islamic_mo_full/
Heb ik ergens beweerd dat de " Arianen " de enige inspiratiebron was voor Mohammed ? Moest je het nog niet weten; De Arianen wáren een gnostische sekte uit het zich ontwikkelende christendom. Net daarom zijn ze afgevoerd als ketters. Een van de punten van overeenkomst was het afwijzen van ' de heilige drievuldigheid ' en Jezus maar een profeet was, net zoals de islamitische visie. Wat nog uit het christendom geleend is, hemel en hel en engelen. Dit zijn begrippen die niet uit het joodse geloof komen, maar wel dan weer grotendeels het O.T. In elk geval blijft de islam een leentje-buur van het christendom en het jodendom. Gaat daar maar eens aan staan. En als je me een halve vraag stelt kan je een vaag antwoord verwachten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Ik vraag je gewoon waarom je denkt dat van alle mogelijke geloofsrichtingen uitgerekend de Arianen een inspiratiebron voor Mohammed zouden hebben gevormd en niet de Joden, monofysieten of gnostici, zoals algemeen wordt aangenomen. Daar kun je toch wel normaal op reageren?
Welnee. Volgens de Arianen was Jezus Zoon van God, maar ook onderdeel van de schepping. Dat laatste week af van de Niceense orthodoxie en dat maakte hen tot ketters. Maar de Ariaanse Goten hadden dezelfde bijbel als de katholieke Grieken en Romeinen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb ik ergens beweerd dat de " Arianen " de enige inspiratiebron was voor Mohammed ? Moest je het nog niet weten; De Arianen wáren een gnostische sekte uit het zich ontwikkelende christendom. Net daarom zijn ze afgevoerd als ketters. Een van de punten van overeenkomst was het afwijzen van ' de heilige drievuldigheid ' en Jezus maar een profeet was, net zoals de islamitische visie.
Het was nogal vreemd dat je uitgerekend de Arianen erbij haalde. Ik ben wel benieuwd naar je bron voor dat opmerkelijke verhaal over de uitwijking voor de Roomse kerk door de Ariaanse proto-Kopten.quote:Wat nog uit het christendom geleend is, hemel en hel en engelen. Dit zijn begrippen die niet uit het joodse geloof komen, maar wel dan weer grotendeels het O.T. In elk geval blijft de islam een leentje-buur van het christendom en het jodendom. Gaat daar maar eens aan staan.
Ik ging ervan uit dat je voldoende ingelezen was op je onderwerp om de relevantie van de genoemde termen in te zien. Onterecht?quote:En als je me een halve vraag stelt kan je een vaag antwoord verwachten.
Heb je überhaupt één doctrine die origineel van het Christendom is? Het Christendom is één en al een verzameling van het idee 'leentje buur buren' Zo ook met het jodendom, wat ook veel geinspireerd is door Zoroastrisme. Het idee van hel en hemel is nog ouder dan het jodendom en christendom samen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:38 schreef ATON het volgende:
[..]
. Dit zijn begrippen die niet uit het joodse geloof komen, maar wel dan weer grotendeels het O.T. In elk geval blijft de islam een leentje-buur van het christendom en het jodendom. Gaat daar maar eens aan staan. En als je me een halve vraag stelt kan je een vaag antwoord verwachten.
Hier geef ik, in tegenstelling tot u, reeds een bron waar duidelijk blijkt dat de Arianen Jezus NIET als zoon van god beschouwen:quote:Op woensdag 2 februari 2011 10:59 schreef Iblardi het volgende:
Welnee. Volgens de Arianen was Jezus Zoon van God, maar ook onderdeel van de schepping. Dat laatste week af van de Niceense orthodoxie en dat maakte hen tot ketters. Maar de Ariaanse Goten hadden dezelfde bijbel als de katholieke Grieken en Romeinen.
Kopten waren zoals blijkt uit deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopten de verzamelnaam voor ALLE christelijke sekten, waaronder de Arianen, een gnostische sekte ( zie Nag Hammadi documenten ). Bron genoeg ??quote:Het was nogal vreemd dat je uitgerekend de Arianen erbij haalde. Ik ben wel benieuwd naar je bron voor dat opmerkelijke verhaal over de uitwijking voor de Roomse kerk door de Ariaanse proto-Kopten.
Een bib. vol. Is dat ingelezen genoeg ? Hoe zit het met jou kennis en leesvoer ??quote:Ik ging ervan uit dat je voldoende ingelezen was op je onderwerp om de relevantie van de genoemde termen in te zien. Onterecht?
Ik zie dat niet in je link terug; volgens mij geloven Arianen niet dat "Vader en Zoon van dezelfde substantie zijn", zoals in je link wordt gesteld:quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Hier geef ik, in tegenstelling tot u, reeds een bron waar duidelijk blijkt dat de Arianen Jezus NIET als zoon van god beschouwen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arianisme
quote:In de vierde eeuw was het conflict tussen arianen en gelovigen in de drie-eenheid (ook wel trinitaristen genoemd afgeleid van het Griekse tri = 3) het grootste strijdpunt in de Kerk. Om dit conflict op te lossen werd het Concilie van Nicaea (325) bijeen geroepen. De opgestelde geloofsbelijdenis van Nicea, hoewel geaccepteerd door zowel arianen als anti-arianen, hield een veroordeling van het arianisme in, door de zinsnede dat de Vader en de Zoon "van dezelfde substantie" zijn.
Waar zie jij staan dat Jezus volgens de Arianen niet de Zoon van God is en, net als in de Islam, "maar" een profeet, zoals jij beweerde?quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Hier geef ik, in tegenstelling tot u, reeds een bron waar duidelijk blijkt dat de Arianen Jezus NIET als zoon van god beschouwen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arianisme
"Kopten" is de verzamelnaam voor Egyptische christenen, en die waren niet massaal Ariaans. In feite is het woord "Kopt" van veel later datum dan de hele controverse rond het Arianisme, zoals je ook in het artikel kunt teruglezen.quote:Kopten waren zoals blijkt uit deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopten de verzamelnaam voor ALLE christelijke sekten, waaronder de Arianen, een gnostische sekte ( zie Nag Hammadi documenten ). Bron genoeg ??
Deze kennis is algemeen toegankelijk.quote:Een bib. vol. Is dat ingelezen genoeg ? Hoe zit het met jou kennis en leesvoer ??
Hier, is dat niet duidelijk ?quote:Op woensdag 2 februari 2011 12:36 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waar zie jij staan dat Jezus volgens de Arianen niet de Zoon van God is en, net als in de Islam, "maar" een profeet, zoals jij beweerde?
Waar beweer ik dat de Kopten MASSAAL Ariaans waren ? Is het uit deze wat beknopte uiteenzetting in deze Wiki-link dat vóór de Islam, alle christelijke sekten in Egypte ' Koptisch ' werden genoemd, en vanaf de Islam alle niet-moslim gelovigen ? Ge kunt toch begrijpelijk lezen he ?quote:"Kopten" is de verzamelnaam voor Egyptische christenen, en die waren niet massaal Ariaans. In feite is het woord "Kopt" van veel later datum dan de hele controverse rond het Arianisme, zoals je ook in het artikel kunt teruglezen.
Er is wel degelijk een groot verschil tussen "vergoddelijken " ( zoals de Romeinse keizers ) en " goddelijkheid." Of is dat verschil voor jou niet zo zichtbaar ?quote:En er is meer. De begrippen " Hemel en hel " zijn christelijke begrippen en kwamen in heel het O.T. niet voor. Het zijn pas de Farizeeërs ( in tegenstelling tot de Sadduceeërs ) die geloofden in een ' verrijzenis van het lichaam en de komende vergelding' en leerden het bestaan van ' engelen en geesten '. In het O.T. spreekt men wel van de hemel, maar dit wijst duidelijk en alleen maar op het uitspansel wat zichtbaar is. De Arianisten zijn door de Roomse kerk als ketters aanzien en uitgeweken naar Egypte en werden daar Koptische christenen genoemd. De Nag Hammadi-geschriften zouden hen hebben toebehoord. Zij verwierpen, net als de moslims de goddelijkheid van Jezus, maar geloofden ook in een Hemel en een Hel. Duidelijk waar de inspiratie vandaan kwam.
Je draait telkens om de hete brij heen. Probeer nu eens die specifieke uitspraak van je dat Jezus volgens de Arianen "maar een profeet was, net zoals in de islamitische visie" te staven. Want van "ondergeschikt aan God de Vader" naar "maar een profeet" is nogal een sprong. Dat begrijp je toch wel?quote:
Hieruit kan ik enkel afleiden dat je het verschil niet snapt ( of wil snappen ) tussen ' Goddelijk ' en ' Vergoddelijking '.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 22:29 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je draait telkens om de hete brij heen. Probeer nu eens die specifieke uitspraak van je dat Jezus volgens de Arianen "maar een profeet was, net zoals in de islamitische visie" te staven. Want van "ondergeschikt aan God de Vader" naar "maar een profeet" is nogal een sprong. Dat begrijp je toch wel?
volgens koran en hadith wel, en daarnaast zou hem de koran gedicteerd zijn door Allah, dus tja...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:05 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Kon Mohammed werkelijk meer als andere stervelingen?
Wie heeft Allah bedacht dan?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
volgens koran en hadith wel, en daarnaast zou hem de koran gedicteerd zijn door Allah, dus tja...
Niet uit zichzelf. Alle bovennatuurlijke dingen in het leven van Mohammed gebeurde aan de hand van engelen en Allah.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:05 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Kon Mohammed werkelijk meer als andere stervelingen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Islamic_views_on_slaveryquote:Islam permits sexual relations between a male master and his female slave outside of marriage. This is referred to in the Qur'an as ma malakat aymanukum or "what your right hands possess".[63][64] There are some restrictions on the master; he may not co-habit with a female slave belonging to his wife, neither can he have relations with a female slave if she is co-owned, or already married.
In het maken van de keuze van het wel / niet hebben van seks met je slavin is zij geen slavin meer, zij beslist voor haar zelf of ze seks met hem heeft.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:06 schreef Baghdaddy het volgende:
Trigger, ik las ergens dat seks met slaven niet haram was. Wat klopt hier van en zou jij mij hier kort wat meer over kunnen en willen vertellen?
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Islamic_views_on_slavery
Is haar besluit in het (niet) hebben van seks is ze gelijk aan ieder ander. De wetten van Muta'ah zijn van toepassing.. Ben je er bekend mee? ( lijkt me wel als deels Shiet?)quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:31 schreef Baghdaddy het volgende:
Wat is ze dan als ze besluit seks te hebben? Seks is dan in deze toch haram (geen huwelijk)?
Oke, maar wat is de gedachte achter dat een man seks mag hebben met zijn slavin. Ik snap dat niet helemaal.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is haar besluit in het (niet) hebben van seks is ze gelijk aan ieder ander. De wetten van Muta'ah zijn van toepassing.. Ben je er bekend mee? ( lijkt me wel als deels Shiet?)
Een slavin valt onder de Mahram van haar eigenaar, derhalve moet haar Mahram al haar behoeften bevredigen ---> Huwen, of zelf haar behoeften tegemoetkomen als zij dat wenst.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:36 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Oke, maar wat is de gedachte achter dat een man seks mag hebben met zijn slavin. Ik snap dat niet helemaal.
Ken ik niet. Ik ben eerlijk gezegd (te) vrij opgevoed waardoor ik best weinig van de islam weet.
Oke het is mij redelijk duidelijk nu, ik zal er op terugkomen aangezien ik er nog vragen over had als je het niet erg vindquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een slavin valt onder de Mahram van haar eigenaar, derhalve moet haar Mahram al haar behoeften bevredigen ---> Huwen, of zelf haar behoeften tegemoetkomen als zij dat wenst.
Muta'ah is een tijdelijk huwelijkscontract afgesloten in uitzonderlijke omstandigheden. Met een van te voren afgesproken periode van minimaal 3 dagen wat automatisch verlengd wordt als beide partijen niet willen scheiden.
Ja hoor, ga je gang, als ik het weet zal ik antwoorden.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:46 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Oke het is mij redelijk duidelijk nu, ik zal er op terugkomen aangezien ik er nog vragen over had als je het niet erg vind.
Een korte vraag tussendoor; het klopt dat de hijaab in de Koran nergens verplicht wordt maar alleen een referentie wordt gemaakt naar het leven van de profeet Mohamed (saw)?
In andere vertalingen is het weer hoofddoek, maar het staat open voor interpretatie binnen de verschillende wetscholen. Als je het leven van Mohammed er bij pakt in combinatie met bovenstaande vers, is het inderdaad een verplichting.quote:In Soera An Noer, vers 31 : "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen."
No problem.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:53 schreef Baghdaddy het volgende:
Oke, dacht ik al, bedankt!
Ik zal binnenkort met meer vragen aankomen, I have plenty more.
En zeker Bahira niet vergeten.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet uit zichzelf. Alle bovennatuurlijke dingen in het leven van Mohammed gebeurde aan de hand van engelen en Allah.
De Koran zelf zegt dat de enige miraculeuze enkel de Koran zelf is,- als we de ahadith bekijken zien we vele mirakels die Muhammad gedaan zou hebben: (goed, of Allah/engelen danquote:Op donderdag 4 augustus 2011 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet uit zichzelf. Alle bovennatuurlijke dingen in het leven van Mohammed gebeurde aan de hand van engelen en Allah.
Ik begrijp het niet? Zou je niet beter de user quoten die het vroeg, waarom citeer je mij?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:04 schreef OmarKhayyam het volgende:
[..]
De Koran zelf zegt dat de enige miraculeuze enkel de Koran zelf is,- als we de ahadith bekijken zien we vele mirakels die Muhammad gedaan zou hebben: (goed, of Allah/engelen dan), zoals het in tween hakken van de maan of dat Muhammad fysiek (dus met zijn eigen lichaam) de "hemelen" bezocht zou hebben op een buraq,- een mythisch wezen a la Pegasus die sneller dan het licht kan.
En was Bahira niet een monnik (oid) die voorspeld zou hebben dat Muhammad de voorspelde profeet zou zijn, aan de hand van een wolk die constant boven(de toen nog jonge) Muhammad was?
Het ligt er maar aan welke ahadith men als betrouwbaar acht,- ongetwijfeld dat er na de dood van Mo vele mythes zijn verzonnen(zoals bij alle belangrijke/invloedrijke figuren).
De user heeft wel aan jou een vraag gesteld zonder antwoord te krijgen. Zo te zien kén je zelfs Bahira de koptische monnik niet. Moet je maar eens ' Het leven van Mohammed ' lezen door Ibn Ishaak ( gest. ca. 767 ) en onderstaande link, dan weet je waar Mohammed de mosterd haalde.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 20:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet? Zou je niet beter de user quoten die het vroeg, waarom citeer je mij?
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:49 schreef ATON het volgende:
[..]
De user heeft wel aan jou een vraag gesteld zonder antwoord te krijgen. Zo te zien kén je zelfs Bahira de koptische monnik niet. Moet je maar eens ' Het leven van Mohammed ' lezen door Ibn Ishaak ( gest. ca. 767 ) en onderstaande link, dan weet je waar Mohammed de mosterd haalde.
http://www.bertsgeschiede(...)/eeuw7/mohammed.html
Dacht ik al.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 11:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Met een mond vol tanden, stomgeslagen.
Wat jou je E-orgasme ook moge bezorgen.quote:
Je zit nu blijkbaar met een wortel in je kont he Trigger ?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat jou je E-orgasme ook moge bezorgen.
Leer eerst een vraag begrijpend lezen voor je denk het antwoord gegeven te hebben.
Voor zover ik weet is dit de gebruikelijke vertaling. Het wordt gezien als een voorspelling van de overwinning, na een aanvankelijke nederlaag, van Heraclius op de Perzen in 627/628.quote:3. De Romeinen zijn verslagen.
4. In het nabijzijnde land, maar zij zullen na hun nederlaag zeker overwinnen,
5. Binnen een negental jaren...
Dit zou dan naar de slag bij Mu’ta verwijzen (629), waar volgens de overlevering een moslimleger dat door Mohammed tegen de Byzantijnen was uitgezonden, werd verslagen. Ik vind dit een interessante suggestie.quote:De Byzantijnen [=de Romeinen] overwonnen in het nabij gelegen land, maar na hun overwinning zullen zij verslagen worden in weinige jaren...
Wat is je afkomst?quote:Op woensdag 7 september 2011 10:31 schreef EngineerA het volgende:
Ik zoek zelf een uitvaartverzekering (islamitische, ben moslim), overlijdensverzekering, levensverzekering etc.
Zowel voor mijzelf als voor mijn vader. We wonen in Amsterdam, iemand tips?
Hmm, ik heb gewacht, maar niemand reageert, dus even kijken of ik je kan helpen.quote:Op donderdag 8 september 2011 18:11 schreef Iblardi het volgende:
Ik heb enkele vragen over Soera 30 in de Koran, en ik vraag me af of er misschien iemand met verstand van zaken is die deze kan beantwoorden.
Negen? Ik vrees van niet. Mocht je twijfelen en Koran vertalingen willen vergelijken met elkaar.. raad ik je volgende site aan: Center for Muslim-Jewish Engagementquote:Het gaat om de volgende tekst:
Voor zover ik weet is dit de gebruikelijke vertaling.
- Link -quote:030.002
YUSUFALI: The Roman Empire has been defeated-
PICKTHAL: The Romans have been defeated
SHAKIR: The Romans are vanquished,
030.003
YUSUFALI: In a land close by; but they, (even) after (this) defeat of theirs, will soon be victorious-
PICKTHAL: In the nearer land, and they, after their defeat will be victorious
SHAKIR: In a near land, and they, after being vanquished, shall overcome,
030.004
YUSUFALI: Within a few years. With Allah is the Decision, in the past and in the Future: on that Day shall the Believers rejoice-
PICKTHAL: Within ten years - Allah's is the command in the former case and in the latter - and in that day believers will rejoice
SHAKIR: Within a few years. Allah's is the command before and after; and on that day the believers shall rejoice,
Populaire exegeses:quote:Het wordt gezien als een voorspelling van de overwinning, na een aanvankelijke nederlaag, van Heraclius op de Perzen in 627/628.
Nu heb ik hier een commentaartje op de Koran waarin niet alleen van "weinige jaren" wordt gesproken in plaats van "negen jaren", maar waarin ook wordt beweerd dat door een kleine wijziging in de vocalisatie de volgende lezing kan worden verkregen:
Tanwîr al-Miqbâs min Tafsîr Ibn ‘Abbâsquote:Tafsir al-Jalalayn
{ فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ ٱلأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ ٱلْمُؤْمِنُونَ }
in a few years (bid‘, [usually means] between three and nine or ten years). So the two armies met again seven years after this former encounter and the Byzantines defeated the Persians. To God belongs the command before and after, that is, before the defeat of the Byzantines and thereafter, that is to say, the Persian victory at first and the Byzantine victory later were [the result of] God’s command, in other words, His will, and on that day, the day when the Byzantines will be victorious, the believers shall rejoice
quote:(Within a few years) at the beginning of the seventh year from now; Abu Bakr al-Siddiq betted ten camels on this against Ubayy Ibn Khalaf al-Jumahi (Allah's is the command) victory and the upper hand to Muhammad (pbuh) (in the former case) before the Persians defeated the Romans (and in the latter) and after the Persian defeated the Romans; it is also said that this means: before and after the victory of the Romans against the Persians; it is also said: to Allah belongs knowledge, power, will, before the beginning of creation and after the evanescence of creation; and it is also said that this means: Allah was Commander before and after the creation of those He commanded just as He was Creator before and after the existence of creation, and Provider before and after the existence of those for whom He provided, and Master before and after the existence of His subjects (and in that day) when the Romans will defeat the Persians and also when He gives victory to Muhammad (pbuh) over the disbelievers of Mecca, on the Day of Badr, or on the Day of al-Hudaybiyyah, (believers will rejoice
Lijkt me sterk eerlijk gezegd als we Ibn Kathir erbij nemen:quote:Dit zou dan naar de slag bij Mu’ta verwijzen (629), waar volgens de overlevering een moslimleger dat door Mohammed tegen de Byzantijnen was uitgezonden, werd verslagen. Ik vind dit een interessante suggestie.
- Link -quote:These Ayat were revealed about the victory of Sabur, the king of Persia, over Ash-Sham (Greater Syria), the adjoining partisan states of the Arabian Peninsula, and the outlying regions of the land of the Romans. Heraclius, the emperor of the Romans, was forced to flee to Constantinople where he was besieged for a lengthy period. Then Heraclius regained the upper hand. Imam Ahmad recorded that Ibn `Abbas, may Allah be pleased with him, commented on this Ayah:
﴿ الم - غُلِبَتِ الرُّومُ - فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ ﴾
(Alif Lam Mim. The Romans have been defeated. In the nearest land,) He said, "They were defeated and then they were victorious.'' He said, "The idolators wanted the Persians to prevail over the Romans, because they were idol worshippers, and the Muslims wanted the Romans to prevail over the Persians, because they were People of the Book. This was mentioned to Abu Bakr, who mentioned it to the Messenger of Allah . The Messenger of Allah said:
«أَمَا إِنَّهُمْ سَيَغْلِبُون»
(They will certainly prevail.) Abu Bakr mentioned this to the idolators, and they said, "Set a time limit for that, and if we prevail, we will get such and such; and if you prevail, you will get such and such.'' So he set a limit of five years, and they (the Romans) did not prevail. Abu Bakr mentioned that to the Messenger of Allah and he said:
«أَلَا جَعَلْتَهَا إِلَى دُونَ أُرَاهُ قَالَ: الْعَشْرِ »
(Why do you not make it less than) ﴿I (the narrator) think he meant less than ten﴾. Sa`id bin Jubayr said: "Bid` means less than ten.'' Then the Romans were victorious, and he said, "That is what Allah said:
﴿ الم - غُلِبَتِ الرُّومُ - فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ- فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِن قَبْلُ وَمِن بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ - بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِي ﴾
(Alif Lam Mim. The Romans have been defeated. In the nearest land, and they, after their defeat, will be victorious. In Bid`i years. The decision of the matter, before and after is only with Allah. And on that day, the believers will rejoice -- with the help of Allah. He helps whom He wills, and He is the All-Mighty, the Most Merciful.) This was also recorded by At-Tirmidhi and An-Nasa'i. At-Tirmidhi said: "Hasan Gharib.''
quote:Naar aanleiding daarvan zou ik een drietal vragen willen voorleggen:
Absoluut, sterker nog de vers opzich eindigt ook abstract :quote:1. Kan dit "negen jaren" ook inderdaad als "weinige jaren" worden vertaald?
Dus bij het concretiseren zou het benoemen van een specifiek jaar niet meer waar zijn dan een ander benoeming.quote:With Allah is the Decision, in the past and in the Future
Hiervoor moet ik even Tadjweed, Tafsir en Nahoe voor raadplegen en zal er later op terugkomen als je het niet erg vindt.quote:2. Is het inderdaad zo dat de vocalisatie bepalend is voor de interpretatie van dit werkwoord als actief ("overwinnen") of juist passief ("overwonnen worden")?
Conform de traditionele vertelling en opstelling van de Koran niet, maar ik ben benieuwd naar eventuele argumenten ter verdediging hiervan.quote:3. Is de opvatting dat deze Soera (of dit specifieke deel ervan) niet tijdens de Mekkaanse maar tijdens de Medinensische periode is ontstaan (want dat is natuurlijk de implicatie) verdedigbaar?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, heb geen kennis van - klassiek - Hebreeuws.quote:Op maandag 19 september 2011 13:06 schreef Haushofer het volgende:
Leuk om dit te lezen, ben een tijdje eindelijk serieus begonnen met (Modern) Arabisch. Kun je de stap van Modern Arabisch naar Klassiek (Koran) Arabisch beschrijven, Trigger? Is dat te vergelijken met de stap modern Hebreeuws- Klassiek Hebreeuws?
De lesmethode van Ed de Moorquote:Op maandag 19 september 2011 22:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, heb geen kennis van - klassiek - Hebreeuws.
Waar ben je precies mee bezig nu? Misschien dat ik daar op verder kan in gaan?
Bedankt voor je reactie, dat is duidelijk (en ook enigszins bemoedigendquote:Op maandag 19 september 2011 23:10 schreef Aloulou het volgende:
Dank je Trig.
Als ik Haushofer nog ff mag antwoorden ook. Ik denk/weet dat je met MSA (Modern-Standard Arabic) in de Koran echt al heel ver komt om het goed te begrijpen. Om echter ook de poetische en literaire kracht ervan goed te ervaren (wat moeilijker is als niet native speaker) en/of uit te puzzelen welke diepgang woorden hebben (indien hier je interesse ligt) is kennis van klassiek Arabisch een absolute pre. Maar in principe kan je dit ook doen door gewoon met een goede kennis van MSA werken van oude exegeten na te lezen van bepaalde verzen en/of gigantisch oude woordenboeken. Een heel bekend klassiek Arabisch woordenboek is Lisan al-'Arab bijv.
Dit zijn woordenboeken die eeuwen geleden zijn opgesteld om toen de Koranische woordenschat en betekenissen te waarborgen en niet verloren te laten gaan. Dus de betekenissen van de woorden zoals ze toen onder de (verschillende) Arabische stammen bekend stonden. Aangezien ook de Arabieren al "vrij snel" na de dood van Mohammed en het groter worden van het rijk hun taal en de rijkdom daarvan begonnen te verliezen. Vooral door de veranderde samenleving en veel invloed van nieuwere beschavingen, verarabiseerde niet-arabieren etc etc. Ook werden de grammaticale regels vrij snel uitgewerkt en voorgoed vastgesteld die tot op de dag van vandaag nog gehandhaafd worden. Hier en daar uitzonderingen met het MSA maar de grote rode lijn is absoluut hetzelfde. Zodoende kan je als je MSA redelijk begrijpend kan lezen ook oude werken van 800 jaar geleden makkelijk lezen aangezien het dezelfde vastgelegde taal was. Dit zal voor het Hebreeuws denk ik hetzelfde zijn aangezien zij ook vanuit religieuze redenen en een religieus geschrift hun taal wilden behouden en dat ook bewerkstelligd hebben in grote lijnen vermoed ik.
Onderstaand is een interessant blog van een dame die Koranverzen etmyologisch analyseert en hierin de vereiste diploma's heeft gehaald om dat te doen. Vooral voor diepgang levert het interessante zaken op: http://www.arabicgems.co.uk/
Ed de Moor, idd een hele goede reeks om mee te beginnen. wat ook kan helpen is nadat je de basis lezen/schrijven kent, is je woordenschat uit te breiden dmv. bijv. al jazeera English. of de verhalenbundels/stripboeken voor kleine kinderen.quote:Op maandag 19 september 2011 23:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De lesmethode van Ed de MoorDaarnaast heb ik nog een tekst van ene Wheeler Thackston liggen, wat zowel Modern als Klassiek Arabisch is, maar die tekst leek nogal stoffig; die van De Moor sprak me als begin meer aan.
Nee, Egyptisch Arabisch is echt verschrikkelijk en alles behalve MSA, populair vanwege de films en muziek, maar niets meer dan dat. Voor puur Fusha ( klassiek ) Arabisch moet je richting Syrië, Irak en Jemen zoeken.quote:Op woensdag 28 september 2011 01:00 schreef Haushofer het volgende:
Al Jazeera is in het MSA? Ik heb hier ook taalgidsjes Marokkaans- en Egyptisch-Arabisch, maar ik moet zeggen dat ik het vaak lastig vind om hier woorden in te herkennen. Van Marokkaans wist ik dat al, maar ik had gehoopt dat Egyptisch-Arabisch toch dichter bij het MSA zou liggen.
Op de bazaar (zwarte markt) zijn heel veel van die kinderboeken te koop met hele handige oefeningen. Er zijn ontzettend veel reeksen en gradaties, dus denk dat je daar heel wat boeken kunt vinden die je verder op weg helpen.quote:Op woensdag 28 september 2011 01:00 schreef Haushofer het volgende:
Al Jazeera is in het MSA? Ik heb hier ook taalgidsjes Marokkaans- en Egyptisch-Arabisch, maar ik moet zeggen dat ik het vaak lastig vind om hier woorden in te herkennen. Van Marokkaans wist ik dat al, maar ik had gehoopt dat Egyptisch-Arabisch toch dichter bij het MSA zou liggen.
Misschien een kwestie van wat meer oefenen. Ik lees nu nog verhaaltjes over kippen en de familie van Nadiah
Ken je toevallig ook goede websites met teksten die voor beginners zijn? (b.v. kinderverhalen?) Anders zal ik es op amazon kijken of ik kinderliteratuur kan vindenJip&Janneke in het Arabisch (en Janneke in boerka) ofzo
![]()
In klassiek Arabisch is het in principe verboden om letters in te slikken tijdens het spreken / lezen waardoor het : Ha-da Al-Radjoeloe zou worden.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:30 schreef Haushofer het volgende:
Bedankt voor de linkjes!Zonder het topic in een "vragen over Arabisch" te willen laten verzanden, een kort vraagje:
Hoe spreek ik precies een constructie als "deze man" uit? Ik neig naar "hada arrajulu", maar de transliteratie leest "hada r-rajulu", waarbij kennelijk de klinker a van het lidwoord voor "rajulu" niet opnieuw wordt uitgesproken.
Is het de bedoeling dat je die klinker wordt 'vervangen' door de laatste klinker a van "hada"?
In dit geval zijn de laatste twee correct: "tilka l-mar'atu en hadihi l-gurfatu.quote:Een zelfde soort vraag heb ik voor constructies als "die vrouw", waarbij ik zou zeggen dat het "tilka almar'atu" zou moeten worden, maar waarbij de transliteratie leest als "tilka l-mar'atu". Of "deze kamer", "hadihi l-gurfatu".
Hamza op een lidwoord?quote:Ik heb het idee dat het wat te maken heeft met de hamza van het lidwoord "al", maar ik kan het zo gauw niet terug vinden
Ok, maar houdt dat in dat je de ra "verdubbelt"? En wat is de regel achter het feit dat je geen "arradjoelu" uitspreekt? (dus: waarom "slik je de a van het lidwoord in"?)quote:Op donderdag 29 september 2011 11:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In klassiek Arabisch is het in principe verboden om letters in te slikken tijdens het spreken / lezen waardoor het : Ha-da Al-Radjoeloe zou worden.
Volgens MSA kan eigenlijk beide, je zal niet onverstaanbaar of fout zijn wanneer je één van de twee kiest als standaard, maar Ha-da r-radjoelu heeft wel de statistieken voor zich in gebruik.
Nee, dat is inderdaad flauwekul zie ik nuquote:Hamza op een lidwoord?
Ik beweer niets. Nergens kom ik tegen dat er een consensus zou zijn om de shari'a als politiek systeem te verspreiden onder soennitische rechtsscholen. Totdat jij me dat tegendeel bewijst neem ik dat dus aan. Je snapt wel dat iemand niet kan bewijzen dat iets niet bestaat?quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Ik stelde toch echt de vraag eerst aan jou. En dat heb ik gedaan omdat ik al meerdere malen met moslims in discussie gegaan ben die proberen te peilen hoeveel ik van de islam weet, en zo lang mogelijk zaken proberen te ontkennen. Daarom wil ik eerst van jou weten: jij beweert dus dat het soenisme niet leert om de sharia wereldwijd te verspreiden?
Het soennisme is niet aangepast volgens hen. Ik heb je geprobeerd dat uit leggen maar blijkbaar is het niet gelukt. Volgens hen heeft het soennisme inhoudelijk geen vastgelegd (vanuit de twee bronnen van de Islam) eeuwig politiek bestel. Dus dat het alleen in een kalifaat kan.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Waar blijkt dan uit dat zij het soenisme aangepast hebben en het dus oneens zijn met mij?
En kom dan niet aanzetten met verklaringen die over de Egyptische staat gaan, want dat is niet het soenisme.
Ja, dat beweer ik. "Democracy is compatible with the spirit and teachings of Islam which opposes autocracy and tyranny, prominent Muslim scholar Sheikh Youssef Qaradawi averred" en in hetzelfde artikel "He repudiated claims propagated by some that democracy is incompatible with Islam or that it is an act of kufr (disbelief)" en iets verder "voting is a deeply-rooted Islamic system". Hier het hele stuk te lezen waar hij dieper erop ingaat: http://islamonline.net/English/News/2004-06/06/article04.shtmlquote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Over die geleerden van al-Azhar, ik heb je net notabene een quote van Qaradawi gegeven waarin hij oproept tot het kalifaat. Maar heel toevallig knipte je dat uit mijn quote.Nog maar een keer dan:
Ik heb die quote niet gezien, dat ten eerste. Is mij ontgaan. Ik citeer hem ff:
"...The patch of the Muslim state will expand to cover the whole earth and that the strength of this state will grow and become obvious to all. This also denotes good news for the long-cherished hope of revival of Muslims unity and rebirth of Islamic Caliphate."
Hij heeft het hier zeer vermoedelijk over de eindtijd, een profetie zogezegd in zijn ogen. Als je bekend bent met deze positie binnen soennitische kringen weet je dat. Dit citaat van hem is niet voor niets zonder context terug te vinden (de puntjes vooraf geven aan dat het niet op zichzelf staat) en slechts op een paar sites. Die vanuit hetzelfde perspectief het punt proberen te maken dat jij nu maakt.
[quote]Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Dus nogmaals de vraag aan jou: jij beweert dat Qaradawi geen kalifaat nastreeft en dat zelfs verwerpt?
Nee. Maar doet dat ertoe?quote:
Gelukkig ben ik dan ook geen fan van hem, gezien deze uitspraak.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
de man die oproept tot een nieuwe holocaust op de Joden?
Nietes, welles, nietes, welles. Hij rept met geen enkel woord over Rome overnemen met de sharia of door middel van de sharia op te leggen. Dit is slechts jouw interpretatie dus. Als we kijken naar wat hij gewoon zegt heeft hij het over dawa. Hij heeft het over dawa, wat het uitnodigen naar de Islam is, en dus "evangeliseren" zoals Christenen de boodschap van Jezus en naar zijn weg als Verlosser uitnodigen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Nee hij zegt dawah, niet evangelisatie. Hij heeft het over de sharia
Vrij belijden van de Islam houdt in dat men de geboden vrij kan praktizeren. Nergens wordt over sharia wetten gerept, of laat staan het opleggen ervan. Slechts de vrijheid in niet-Islamitische omgeving om de geboden van het geloof te mogen praktizeren. Ook ben je denk ik niet bekend met het principe in Isoennitische jurisprudentie dat de Moslim zich aan de wetten van het land moet houden indien hij zich daar vestigt/verblijft. Omdat, is de argumentatie, het verblijven in een land een verdrag tussen individu en de staat/overheid is waarin de wet wordt gerespecteerd van Moslim zijde. Een soort belofte op basis van vertrouwen. Dat is toch echt de soennitische leer hoor. En als deze wetten hem beletten de geboden van de Islam te praktizeren is emigratie naar Islamitische landen de optie. Waarin het voorbeeld van de eerste Moslims in Mekka die uitweken naar het huidige Ethiopie o.a. wordt aangehaald bijv.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
En het volledig vrij belijden van de islam houdt in het volledig leven volgens de sharia. Oftewel de sharia wetten moeten boven de niet-islamitische wetten staan, anders worden moslims "onderdrukt".
God heeft ten alle tijden en aan alle bevolkingen het boodschap gezonden. Daarom dienen alle moslims te geloven in de boeken, thora bijbel de psalmen en de koran. ook geloven we in alle profeten. abraham noah jezus en mozes noem maar op. De mensen werden dus wel degelijk gewaarschuwd.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:17 schreef Sarg het volgende:
Ik begin mij te intreseren in de islam hierdoor krijg ik vragen van verschillend niveau
Ik vroeg mij af:
De islam is 1400 jaar oud, de mensen die voor die tijd geleefd hebben konden niet geloven in de islam Allah is er vanaf het begin van de mensheid had hij zich dan niet eerder kunnen uitspreken zodat deze mensen ook naar de hemel zouden kunnen gaan?
Mohmmed kon niet lezen en schrijven lijkt mij onhandigals profeet, is er een verklaring waarom hij verkozen is tot profeet?
Kun je geloven in de evolutie theorie en in allah?
Want ik heb het idee dat de evolutieleer niet te ontkennen is.
Van mij word verwacht te geloven anders zal ik eeuwig branden maar er zijn zoveel geloven en theorien zou het niet eerlijker zijn ook voor analfabeeten etc. om duidelijker te zijn stom gezegd mischien maar gooi er een wereld wonder tegen aan waardoor het niet te ontkennen is en de duivel is ook gelijk verslagen.
Ik stop maar even
quote:
@Triggershot en Aloulou: ik ben van plan om op korte termijn nog een uitgebreider reactie te formuleren, maar bij dezen alvast bedankt voor jullie gedetailleerde antwoorden op mijn vraag.quote:
hygiëne en snellere verwerking door nabestaanden zijn de meest bekende verklaringenquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:16 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Ik heb nog wel een vraag.
Ik weet dat bij het overlijden van moslims, zij binnen 24 uur begraven moeten worden..
maar ik vraag me eigenlijk nu pas af waarom dat zo is?
En dat doe ik dan bij dezen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:39 schreef Iblardi het volgende:
[..]
[..]
@Triggershot en Aloulou: ik ben van plan om op korte termijn nog een uitgebreider reactie te formuleren, maar bij dezen alvast bedankt voor jullie gedetailleerde antwoorden op mijn vraag.
Is je vraag historisch of theologisch?quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Beste mensen, ik breek even in met een vraagje:
Een van mij professoren stelt dat de "Idjmâ" in 300 a.H. definitief is vastgelegd, en dat betekent dat verder interpretatie niet meer mogelijk is. Er kan volgens hem alleen nog gewerkt worden via de "Qiyâs" of analogie. Dit is volgens mij nogal een boude opmerking, vandaar dat ik het jammer vind dat ik dit nergens onafhankelijk kan staven.
Wellicht kan iemand hier mij helpen?
Juridisch-historisch. Het is in het kader van een vak over antiek recht.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is je vraag historisch of theologisch?
Nope, klopt niet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juridisch-historisch. Het is in het kader van een vak over antiek recht.
De vraag is dus eigenlijk: klopt het dat moslims (of meer specifiek: Soennieten) sinds 300 a.H. (volgens wiki ca. 912/913 a.D.) officieel niet meer hun wetten aanscherpen met vernieuwde interpretaties, maar alleen vertrouwen op de tot dan toe gemaakte interpretaties en de "Qiyâs"?
Ik zie bij het eerste (Ijtihad) staan dat het vooral een sjiitische aangelegenheid is, terwijl ik me juist focuste op de Soennieten. Daarnaast staat er dat een van de voorwaarden voor een Soennitische mujtahid is dat ze in staat zijn "to verify the consensus (ijma) of the companions of the Prophet, the successors and leading imams and mujtahideen of the past, especially with regard to his specialisation, and familiarity with issues on which there is no consensus." Dat lijkt me nog altijd uit te gaan van de idjma, of lees ik dat verkeerd?quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nope, klopt niet.
Je hebt ook Ijtihad, Istihsan en Istislah deze vormen kunnen radicaal verschillen van Idjma opvattingen, waarbij Qiyas of Taqlid niet perse een mee te nemen vereiste is.
Het ligt wat ingewikkelder dan dat, de Shietische Twaalver Imams waren ook absoluut in hun oordeel, dat wil zeggen dat het bindend is en de Ayatollahs en Sayids die de leiding hebben genomen wegens afwezigheid van de 'verwachte' Imam Mahdi zijn in die zin 'losgeslagen', dat ze kunnen interpreteren naar eigen inzicht en referentiekader, daarom wordt het veelal als typisch Shietisch gezien, maar dat is geen correcte weerspiegeling. Met name nadat 'allochtonen' de Islam betraden en grote geleerden uit voort zijn gekomen bleef Orthodoxe methodologie ( De Koran interpreteren in het licht van de eerste 3 generaties van moslims) van Ahl Salaf een rol spelen, maar was het lang niet meer zo bindend als voorheen. Ook de verschuiving van het Kalifaatszetel naar Egypte en Turkije heeft daar een rol in gespeeld. Men probeert zoveel mogelijk in overeenstemming te zijn met de eerste generaties, maar eindoordeel ligt aan de situaties en omstandigheden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik zie bij het eerste (Ijtihad) staan dat het vooral een sjiitische aangelegenheid is, terwijl ik me juist focuste op de Soennieten.
Vanzelfsprekend natuurlijk, om volgens een eigen persoonlijke interpretatie te oordelen, wat overeenkomt met de situaties waarin je je bevindt, moet je natuurlijk op de hoogte zijn van hoe de eerste generaties het hebben aangepakt, maar die zijn niet bindend zoals de Koran en Hadith dat is. Manier waarop men te werk gaat is de Koran en Hadith als basis nemen, vervolgens te kijken naar de interpretaties van de eerste generaties, om dat vervolgens te beamen of te verwerpen op grond van de redenen of ze wel toepasbaar zijn in verschillende omstandigheden, juist om een persoonlijke interpretatie mogelijk te maken. Dit is veel gebeurt met name toen de Islamitische staat van Kalifaat naar erfelijke monarchie ging.quote:Daarnaast staat er dat een van de voorwaarden voor een Soennitische mujtahid is dat ze in staat zijn "to verify the consensus (ijma) of the companions of the Prophet, the successors and leading imams and mujtahideen of the past, especially with regard to his specialisation, and familiarity with issues on which there is no consensus." Dat lijkt me nog altijd uit te gaan van de idjma, of lees ik dat verkeerd?
Hoe ben je gekomen op voorgaande - reeds bestaande - wetten ? Hoe ik het leest biedt het juist alternatieve mogelijkheden, ondanks het bestaan van voorgekauwde mogelijkheden?quote:Nummer twee gaat zover ik kan zie uit van voorgaande wetten, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een daarvan, maar dat nog steeds geen interpreterende macht heeft.
Waarheid ligt ergens in het midden denk ik, Istislah wordt ook gebruikt wanneer er geen absolutistisch interpretatie voortkomt uit de Koran / Hadith. Dwz:Twee claims, maar beiden gebaseerd op één vers. Waarbij wel gezegd moet worden dat de Koran op Mohammed na geen voorkeur geeft aan definities en interpretaties van een select groep behalve de 'geleerden'. Maar wie en hoe ze moeten zijn wordt niet ingevuld in de Koran.quote:Nummer drie is volgens Wiki alleen van toepassing als de heilige teksten geen soelaas bieden; het zegt dus nog steeds niet over de mogelijkheid om al dan niet die heilige teksten een andere interpretatie te geven.
Deels, de uitspraken van de Imams zijn wel bindend, die van de Ayatollahs alleen voor de volgelingen van hen, dit geld ook voor de Soenitische wetscholen en hun volgers.quote:Ik concludeer hieruit dat Sjiieten zeker niet vastzitten aan de interpretatie van 1100 jaar geleden
Mijn eerste vraag zou zijn: Toegestaan volgens wie en wat? Als we het hebben over de Koran en Hadith: Ja, Mohammed en de Koran hebben zich constant aangepast naar veranderende omstandigheden.quote:maar voor de Soennieten vind ik het nog niet echt overtuigend. Is het hen bijvoorbeeld toegestaan om een nieuwe interpretatie te maken van (een gedeelte van) de heilige tekst? En meer bepaald, is het hen toegestaan om binnen de fiqh gebruik te maken van zo'n interpretatie?
Aluquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:38 schreef Aloulou het volgende:
Het ironische is (naar mijn mening) dat als je een eenduidige definitie van ijma' (consensus) opzoekt die er niet is. Dus dat men is overeengekomen op een definitie ervan. De ijma' is er in verschillende vormen en maten, binnen een wetschool, door geleerden in een bepaalde tijd en gebied etc etc. Maar verschillende geleerden in de soennitische geschiedenis geven verschillende definities, of stellen er verschillende vragen bij.
Daarnaast worden er over veel zaken ijma' geclaimd terwijl dat gewoon niet klopt. Zaken als muziek bijvoorbeeld, en veel meer dingen. Ijma' sukuti (stilzwijgende consensus) is ook een vorm van ijma' maar niet sluitend (qat'i) volgens velen, en dus dhanni en open voor mogelijke interpretatie.
Ijtihad is geen shi'itische aangelegenheid overigens. Ik weet dat in veel orientalistische werken vaak te vinden is dat in het soennisme "de deuren van ijtihad gesloten zijn", maar dat is veel te kort door de bocht. De praktijk vandaag de dag wijst dat ook niet uit, Youssef al-Qaradawi is een geleerde die weldegelijk in bepaalde zaken ijtihad doet omdat hij (wellicht) meent dat de wereld vandaag de dag niet dezelfde als die van vroeger is, en daarmee ook om nieuwe oordelen vraag, conform de doelen en geest van de Islam. Maar wel in zaken die open zijn voor interpretatie, sommige andere zaken zijn fundamenten die altijd hetzelfde blijven. Hier praat ik puur van Islamitisch jurisprudentieel perspectief.
In het sunnisme is Ijtihaad altijd open gebleven, vanaf de 3 "goude" eeuwen tot onze huidige tijd is er altijd ruimte geweest voor Ijtihaad, en er zullen altijd Geleerden zijn die Ijtihaad verichten. Maar deze Ijtihaad kan verschillen, want je hebt regels die gehanteerd moeten worden om tot een bepaalde uitspraak te komen, dat leer je bijv. in Osool al-Fiqh. Maar de Geleerden verschillen hier en daar, zo heb je Qardawi die gebruik maakt van Fiqh al-waqi' (en dat is ook wat jij denk ik bedoelt in jouw betoog), en deze Fiqh al-Waqi' kan je vertaald noemen als (Huidige Jurisprudentie) een vorm van Jurisprudentie die met de tijd meegaat. En dat is een geinnoveerde vorm van Ijtihaad, de Salafisten zijn bijv. op dit moment absoluut niet met Qardawi eens, en weerleggen Qardawi zelfs op deze punten, want zij beweren dat het niet toegestaan is om te innoveren, zelfs als het om een zogenaamde "goede" innovatie gaat. En hier begint het Grote verschil tussen Salafisten en "moderates" zoals Qardawi, dit is een verschil in de Fundamenten (De osool), ik vind dat de Salafisten in dit debat het sterkst eruit komen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:38 schreef Aloulou het volgende:
Het ironische is (naar mijn mening) dat als je een eenduidige definitie van ijma' (consensus) opzoekt die er niet is. Dus dat men is overeengekomen op een definitie ervan. De ijma' is er in verschillende vormen en maten, binnen een wetschool, door geleerden in een bepaalde tijd en gebied etc etc. Maar verschillende geleerden in de soennitische geschiedenis geven verschillende definities, of stellen er verschillende vragen bij.
Daarnaast worden er over veel zaken ijma' geclaimd terwijl dat gewoon niet klopt. Zaken als muziek bijvoorbeeld, en veel meer dingen. Ijma' sukuti (stilzwijgende consensus) is ook een vorm van ijma' maar niet sluitend (qat'i) volgens velen, en dus dhanni en open voor mogelijke interpretatie.
Ijtihad is geen shi'itische aangelegenheid overigens. Ik weet dat in veel orientalistische werken vaak te vinden is dat in het soennisme "de deuren van ijtihad gesloten zijn", maar dat is veel te kort door de bocht. De praktijk vandaag de dag wijst dat ook niet uit, Youssef al-Qaradawi is een geleerde die weldegelijk in bepaalde zaken ijtihad doet omdat hij (wellicht) meent dat de wereld vandaag de dag niet dezelfde als die van vroeger is, en daarmee ook om nieuwe oordelen vraag, conform de doelen en geest van de Islam. Maar wel in zaken die open zijn voor interpretatie, sommige andere zaken zijn fundamenten die altijd hetzelfde blijven. Hier praat ik puur van Islamitisch jurisprudentieel perspectief.
Het "probleem" in dit soort zaken is - dat ik persoonlijk heb ondervonden in ieder geval - dat het soennisme heel breed is. Zo ook de vele diverse meningen over allerlei issues in de soennitische historie. Vandaar mijn opmerking dat de ironie is dat er geen consensus is op de definitie van consensus, en als je hier dieper in duikt je juist verschillende definities tegenkomt van verschillende geleerden door verschillende tijden heen. Als je zegt "de ijtihad is altijd opgenbleven" kan dat vanuit een deel (!) van de soennitische historie bestreden worden. Een aanzienlijk deel en aanzienlijke geleerden waren uiteindelijk van mening dat er slechts vier legitieme wetscholen overbleven voor soennieten om te volgen, en daarbuiten zat je per definitie op dwaling. Omdat men meende dat er geen absolute mujtahidin geleerden meer waren die aan de voorwaarden voldeden om een eigen wetschool met eigen methodologie op te kunnen richten was men gebonden aan de wetschool die men volgde. Zo was Imam Nawawi een bekende shafi'iet geleerde, wel een mujtahid geleerde maar mujtahid fil madhab (mujtahid in zijn wetschool) en niet een mujtahid mutlaqan, oftewel absolute mujtahid die niet meer gebonden is aan de usul (fundamenten in methodologie) van de wetschool. Hij kon dus als mujtahid geleerde weldegelijk bewijzen interpreteren, binnen de shafi'i methodologie, en vroegere shafi'i bewijzen herinterpreteren indien hij dat beter achtte, maar kon niet van de shafi'i methodologie afwijken omdat hij die hogere rang niet had bereikt. Vandaar dat een (flink) deel van de geleerden van mening was en vandaag de dag nog steeds is dat men taqlid (volgen) moet doen op 1 van de 4 authentiek overgebleven en legitieme soennitische wetscholen als leek, maar ook als geleerde indien hij/zij niet de hoogste rang van ijtihad heeft bereikt. Muhammed Abu Zahra een Egyptische geleerde heeft een gigantisch boekwerk over de vier wetscholen geschreven in de vorige eeuw, de methodologie van elke wetschool om tot conclusies te komen uit de bronnen van de Islam, de geschiedenis van de wetschool en ook welke voorwaarden een geleerde in welke rand van ijtihad aan moet voldoen om dat te bereiken.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:43 schreef De_Ilias het volgende:
In het sunnisme is Ijtihaad altijd open gebleven, vanaf de 3 "goude" eeuwen tot onze huidige tijd is er altijd ruimte geweest voor Ijtihaad, en er zullen altijd Geleerden zijn die Ijtihaad verichten. Maar deze Ijtihaad kan verschillen, want je hebt regels die gehanteerd moeten worden om tot een bepaalde uitspraak te komen, dat leer je bijv. in Osool al-Fiqh. Maar de Geleerden verschillen hier en daar, zo heb je Qardawi die gebruik maakt van Fiqh al-waqi' (en dat is ook wat jij denk ik bedoelt in jouw betoog), en deze Fiqh al-Waqi' kan je vertaald noemen als (Huidige Jurisprudentie) een vorm van Jurisprudentie die met de tijd meegaat.
Fiqh al-Waqi' is letterlijk fiqh (jurisprudentie) van de "realiteit". Maar dit zal zeer vermoedelijk volgens heel veel klassieke geleerden ook 1 van de verschillende usul (fundamenten) in jurisprudentiele methodologie zijn. Noem het 'orf (gebruik), 'adat (gewoonten) wat ook een voorwaarde wordt genoemd om een fatwa (religieus decreet) te geven: 1) plaats, 2) tijd, 3), gebruik, 4) staat/toestand. Anderen voegden daar weer wat aan toe, of eraf, of gebruikte een andere term. En zo verschilt men in bepaalde fundamenten, terwijl op de kern overeenkomt meestal. Hetzelfde geldt voor maqasid as-shari'a (de doelen van de shari'a), waarbij men ook weer in terminologie kan verschillen maar hetzelfde bedoelt, of meent dat er vandaag de dag een nieuw fundament bijkomt met argumentatie vanuit de Koran en usool, etc etc. Zo gaat het met alle subwetenschappen van jurisprudentie, of theologie.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:43 schreef De_Ilias het volgende:
En dat is een geinnoveerde vorm van Ijtihaad, de Salafisten zijn bijv. op dit moment absoluut niet met Qardawi eens, en weerleggen Qardawi zelfs op deze punten, want zij beweren dat het niet toegestaan is om te innoveren, zelfs als het om een zogenaamde "goede" innovatie gaat.
Dat mag je vinden. Ik persoonlijk denk niet dat in alles salafisten er sterker uit komen, noch in alles Qaradawi er sterker uitkomt. Wel merk ik een groot verschil in begrip en uitleg op van de shari'a in de breedste zin des woord's tussen diegenen die afstuderen van Al-Azhar en die dat doen op de Islamitische universiteit in Medina.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:43 schreef De_Ilias het volgende:
En hier begint het Grote verschil tussen Salafisten en "moderates" zoals Qardawi, dit is een verschil in de Fundamenten (De osool), ik vind dat de Salafisten in dit debat het sterkst eruit komen.
Het is afvalligheid en volgens sommigen staat daar doodstraf op, volgens anderen weer verstoting, maar als er geen Islamitische staat is, zijn de (fysieke) straffen enkel behouden tot Allah.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:26 schreef esperanza93 het volgende:
Wat ik mij afvraag: in mijn omgeving heb ik een paar Nederlandse vrouwen die bekeerd zijn tot de Islam, zo ook mijn moeder. Sommige vrouwen geloven echt natuurlijk maar ik ken ook één vrouw die - nadat het uit is gegaan met haar Islamitische vriend - ineens geen moslima meer was. Met andere woorden: sommige vrouwen bekeren zich tot de Islam voor hun vriendjes i.p.v. zelf te geloven. Staat hier ook een soort van ''straf'' op?
Nou ja, horen weten, je had het kunnen weten, net zoals je het blijkbaar niet kunt weten. Domme vragen bestaan niet en Allah is geen van beiden.quote:En, ik vroeg eens aan mijn oom of Allah nou een man of een vrouw was en toen werd hij boos op mij. Is het daadwerkelijk een domme vraag of hoor ik het gewoon te weten?
Je hebt hele goede vragen en om daar Betrouwbare antwoorden op te krijgen, raad ik je aan om deze vragen te stellen op www.al-yaqeen.com die site wordt beheerd door een aantal jongeren geleerden met kennis over de islam.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:23 schreef msnk het volgende:
@TS
[..]
- Stel een moslim bekeert zich tot het christendom, behoort die dan nog tot een uitzonderingsgroep of geldt dan dat je Gods boodschap genegeerd hebt? Ik zou haast denken dat God de hedendaagse mensen clementie zou moeten tonen juist ook omdat de wonderen 'gestopt' zijn en we het moeten doen met woorden van onze ouders of een oud boek die je toch niet begrijpt. Met het woord van derden dus.
- Hoe zit het met afvalligen die zich agnostisch (of atheïstisch, ik denk dat dat voor de islam toch één pot nat is) opstellen, zegt de Koran daar iets over?
[..]
Een hele hoop Nederlanders kent de islam enkel van verhalen op tv of misschien is een vriend of vriendin moslim, worden zij dan als mensen gezien die de boodschap van God wegleggen als onzin? Zijn zij nadat zij bekend zijn met het bestaan van de islam 'verplicht' (ik weet het niet anders te formuleren) om meer onderzoek te doen naar wat de islam nou allemaal precies betekent?
[..]
Dat is nieuw voor mij. Weet jij misschien waarom dat de algemene census is, staat het zo in de Koran?
[..]
Nu kan ik dit soort dingen natuurlijk wel lezen, maar aangezien ik niet bekend ben met wat de 'islamitische filosofie' precies inhoudt weet ik niet of dit wel één op één toepasbaar is met wat de Koran zegt. Komt islamitische evolutieleer enkel uit de gedachtes van geleerden (die dan toevallig islamitisch zijn) of heeft het ook echt betrekking tot de letterlijke teksten uit de Koran?
[..]
Wordt er eigenlijk een reden gegeven in de Koran waarom God de barmhartige zo graag aanbeden wordt? Het is logisch vanuit een islamitisch perspectief denk ik, maar als je probeert er objectief naar te kijken staat het een beetje haaks met de 'persoonlijkheid' van God
[..]
Is dit ook iets dat in de Koran staat of enkel het idee van islamitische geleerden? Het lijkt een beetje als iets kroms rechtpraten vind ik.
En nog een vraag:
De 99 prachtige namen van God: die zijn gegeven door God zelf aan zijn 'onderdanen' (vanuit islamitisch perspectief)? Is dat dan niet narcistisch en tegenstrijdig?
Net als het 'feit' dat Hij steden/mensen vernietigd heeft in het verleden vanwege de corrupte inwoners, waarvan veel dingen vandaag de dag hartstikke normaal is en ons overkomt niets, terwijl hij volgens de Koran de mensheid de vrijheid gunt om te doen wat zij willen totdat zij in het hiernamaals berecht zullen worden. Weet jij of hier een verklaring voor te vinden is? Of gaat hiervoor het "God weet het beter" regel op?
Thanks! En ik ga nog wat verder lezen in die link van jou
Niemand weet op Allah een man of een vrouw is. Dus die vraag is gewoon onnodig, omdat niemand het antwoord weet.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:26 schreef esperanza93 het volgende:
Wat ik mij afvraag: in mijn omgeving heb ik een paar Nederlandse vrouwen die bekeerd zijn tot de Islam, zo ook mijn moeder. Sommige vrouwen geloven echt natuurlijk maar ik ken ook één vrouw die - nadat het uit is gegaan met haar Islamitische vriend - ineens geen moslima meer was. Met andere woorden: sommige vrouwen bekeren zich tot de Islam voor hun vriendjes i.p.v. zelf te geloven. Staat hier ook een soort van ''straf'' op?
En, ik vroeg eens aan mijn oom of Allah nou een man of een vrouw was en toen werd hij boos op mij. Is het daadwerkelijk een domme vraag of hoor ik het gewoon te weten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |