In klassiek Arabisch is het in principe verboden om letters in te slikken tijdens het spreken / lezen waardoor het : Ha-da Al-Radjoeloe zou worden.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:30 schreef Haushofer het volgende:
Bedankt voor de linkjes!Zonder het topic in een "vragen over Arabisch" te willen laten verzanden, een kort vraagje:
Hoe spreek ik precies een constructie als "deze man" uit? Ik neig naar "hada arrajulu", maar de transliteratie leest "hada r-rajulu", waarbij kennelijk de klinker a van het lidwoord voor "rajulu" niet opnieuw wordt uitgesproken.
Is het de bedoeling dat je die klinker wordt 'vervangen' door de laatste klinker a van "hada"?
In dit geval zijn de laatste twee correct: "tilka l-mar'atu en hadihi l-gurfatu.quote:Een zelfde soort vraag heb ik voor constructies als "die vrouw", waarbij ik zou zeggen dat het "tilka almar'atu" zou moeten worden, maar waarbij de transliteratie leest als "tilka l-mar'atu". Of "deze kamer", "hadihi l-gurfatu".
Hamza op een lidwoord?quote:Ik heb het idee dat het wat te maken heeft met de hamza van het lidwoord "al", maar ik kan het zo gauw niet terug vinden
Ok, maar houdt dat in dat je de ra "verdubbelt"? En wat is de regel achter het feit dat je geen "arradjoelu" uitspreekt? (dus: waarom "slik je de a van het lidwoord in"?)quote:Op donderdag 29 september 2011 11:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In klassiek Arabisch is het in principe verboden om letters in te slikken tijdens het spreken / lezen waardoor het : Ha-da Al-Radjoeloe zou worden.
Volgens MSA kan eigenlijk beide, je zal niet onverstaanbaar of fout zijn wanneer je één van de twee kiest als standaard, maar Ha-da r-radjoelu heeft wel de statistieken voor zich in gebruik.
Nee, dat is inderdaad flauwekul zie ik nuquote:Hamza op een lidwoord?
Ik beweer niets. Nergens kom ik tegen dat er een consensus zou zijn om de shari'a als politiek systeem te verspreiden onder soennitische rechtsscholen. Totdat jij me dat tegendeel bewijst neem ik dat dus aan. Je snapt wel dat iemand niet kan bewijzen dat iets niet bestaat?quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Ik stelde toch echt de vraag eerst aan jou. En dat heb ik gedaan omdat ik al meerdere malen met moslims in discussie gegaan ben die proberen te peilen hoeveel ik van de islam weet, en zo lang mogelijk zaken proberen te ontkennen. Daarom wil ik eerst van jou weten: jij beweert dus dat het soenisme niet leert om de sharia wereldwijd te verspreiden?
Het soennisme is niet aangepast volgens hen. Ik heb je geprobeerd dat uit leggen maar blijkbaar is het niet gelukt. Volgens hen heeft het soennisme inhoudelijk geen vastgelegd (vanuit de twee bronnen van de Islam) eeuwig politiek bestel. Dus dat het alleen in een kalifaat kan.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Waar blijkt dan uit dat zij het soenisme aangepast hebben en het dus oneens zijn met mij?
En kom dan niet aanzetten met verklaringen die over de Egyptische staat gaan, want dat is niet het soenisme.
Ja, dat beweer ik. "Democracy is compatible with the spirit and teachings of Islam which opposes autocracy and tyranny, prominent Muslim scholar Sheikh Youssef Qaradawi averred" en in hetzelfde artikel "He repudiated claims propagated by some that democracy is incompatible with Islam or that it is an act of kufr (disbelief)" en iets verder "voting is a deeply-rooted Islamic system". Hier het hele stuk te lezen waar hij dieper erop ingaat: http://islamonline.net/English/News/2004-06/06/article04.shtmlquote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Over die geleerden van al-Azhar, ik heb je net notabene een quote van Qaradawi gegeven waarin hij oproept tot het kalifaat. Maar heel toevallig knipte je dat uit mijn quote.Nog maar een keer dan:
Ik heb die quote niet gezien, dat ten eerste. Is mij ontgaan. Ik citeer hem ff:
"...The patch of the Muslim state will expand to cover the whole earth and that the strength of this state will grow and become obvious to all. This also denotes good news for the long-cherished hope of revival of Muslims unity and rebirth of Islamic Caliphate."
Hij heeft het hier zeer vermoedelijk over de eindtijd, een profetie zogezegd in zijn ogen. Als je bekend bent met deze positie binnen soennitische kringen weet je dat. Dit citaat van hem is niet voor niets zonder context terug te vinden (de puntjes vooraf geven aan dat het niet op zichzelf staat) en slechts op een paar sites. Die vanuit hetzelfde perspectief het punt proberen te maken dat jij nu maakt.
[quote]Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Dus nogmaals de vraag aan jou: jij beweert dat Qaradawi geen kalifaat nastreeft en dat zelfs verwerpt?
Nee. Maar doet dat ertoe?quote:
Gelukkig ben ik dan ook geen fan van hem, gezien deze uitspraak.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
de man die oproept tot een nieuwe holocaust op de Joden?
Nietes, welles, nietes, welles. Hij rept met geen enkel woord over Rome overnemen met de sharia of door middel van de sharia op te leggen. Dit is slechts jouw interpretatie dus. Als we kijken naar wat hij gewoon zegt heeft hij het over dawa. Hij heeft het over dawa, wat het uitnodigen naar de Islam is, en dus "evangeliseren" zoals Christenen de boodschap van Jezus en naar zijn weg als Verlosser uitnodigen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
Nee hij zegt dawah, niet evangelisatie. Hij heeft het over de sharia
Vrij belijden van de Islam houdt in dat men de geboden vrij kan praktizeren. Nergens wordt over sharia wetten gerept, of laat staan het opleggen ervan. Slechts de vrijheid in niet-Islamitische omgeving om de geboden van het geloof te mogen praktizeren. Ook ben je denk ik niet bekend met het principe in Isoennitische jurisprudentie dat de Moslim zich aan de wetten van het land moet houden indien hij zich daar vestigt/verblijft. Omdat, is de argumentatie, het verblijven in een land een verdrag tussen individu en de staat/overheid is waarin de wet wordt gerespecteerd van Moslim zijde. Een soort belofte op basis van vertrouwen. Dat is toch echt de soennitische leer hoor. En als deze wetten hem beletten de geboden van de Islam te praktizeren is emigratie naar Islamitische landen de optie. Waarin het voorbeeld van de eerste Moslims in Mekka die uitweken naar het huidige Ethiopie o.a. wordt aangehaald bijv.quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:42 schreef 2030rd het volgende:
En het volledig vrij belijden van de islam houdt in het volledig leven volgens de sharia. Oftewel de sharia wetten moeten boven de niet-islamitische wetten staan, anders worden moslims "onderdrukt".
God heeft ten alle tijden en aan alle bevolkingen het boodschap gezonden. Daarom dienen alle moslims te geloven in de boeken, thora bijbel de psalmen en de koran. ook geloven we in alle profeten. abraham noah jezus en mozes noem maar op. De mensen werden dus wel degelijk gewaarschuwd.quote:Op dinsdag 2 november 2010 21:17 schreef Sarg het volgende:
Ik begin mij te intreseren in de islam hierdoor krijg ik vragen van verschillend niveau
Ik vroeg mij af:
De islam is 1400 jaar oud, de mensen die voor die tijd geleefd hebben konden niet geloven in de islam Allah is er vanaf het begin van de mensheid had hij zich dan niet eerder kunnen uitspreken zodat deze mensen ook naar de hemel zouden kunnen gaan?
Mohmmed kon niet lezen en schrijven lijkt mij onhandigals profeet, is er een verklaring waarom hij verkozen is tot profeet?
Kun je geloven in de evolutie theorie en in allah?
Want ik heb het idee dat de evolutieleer niet te ontkennen is.
Van mij word verwacht te geloven anders zal ik eeuwig branden maar er zijn zoveel geloven en theorien zou het niet eerlijker zijn ook voor analfabeeten etc. om duidelijker te zijn stom gezegd mischien maar gooi er een wereld wonder tegen aan waardoor het niet te ontkennen is en de duivel is ook gelijk verslagen.
Ik stop maar even
quote:
@Triggershot en Aloulou: ik ben van plan om op korte termijn nog een uitgebreider reactie te formuleren, maar bij dezen alvast bedankt voor jullie gedetailleerde antwoorden op mijn vraag.quote:
hygiëne en snellere verwerking door nabestaanden zijn de meest bekende verklaringenquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:16 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Ik heb nog wel een vraag.
Ik weet dat bij het overlijden van moslims, zij binnen 24 uur begraven moeten worden..
maar ik vraag me eigenlijk nu pas af waarom dat zo is?
En dat doe ik dan bij dezen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:39 schreef Iblardi het volgende:
[..]
[..]
@Triggershot en Aloulou: ik ben van plan om op korte termijn nog een uitgebreider reactie te formuleren, maar bij dezen alvast bedankt voor jullie gedetailleerde antwoorden op mijn vraag.
Is je vraag historisch of theologisch?quote:Op donderdag 19 januari 2012 17:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Beste mensen, ik breek even in met een vraagje:
Een van mij professoren stelt dat de "Idjmâ" in 300 a.H. definitief is vastgelegd, en dat betekent dat verder interpretatie niet meer mogelijk is. Er kan volgens hem alleen nog gewerkt worden via de "Qiyâs" of analogie. Dit is volgens mij nogal een boude opmerking, vandaar dat ik het jammer vind dat ik dit nergens onafhankelijk kan staven.
Wellicht kan iemand hier mij helpen?
Juridisch-historisch. Het is in het kader van een vak over antiek recht.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is je vraag historisch of theologisch?
Nope, klopt niet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Juridisch-historisch. Het is in het kader van een vak over antiek recht.
De vraag is dus eigenlijk: klopt het dat moslims (of meer specifiek: Soennieten) sinds 300 a.H. (volgens wiki ca. 912/913 a.D.) officieel niet meer hun wetten aanscherpen met vernieuwde interpretaties, maar alleen vertrouwen op de tot dan toe gemaakte interpretaties en de "Qiyâs"?
Ik zie bij het eerste (Ijtihad) staan dat het vooral een sjiitische aangelegenheid is, terwijl ik me juist focuste op de Soennieten. Daarnaast staat er dat een van de voorwaarden voor een Soennitische mujtahid is dat ze in staat zijn "to verify the consensus (ijma) of the companions of the Prophet, the successors and leading imams and mujtahideen of the past, especially with regard to his specialisation, and familiarity with issues on which there is no consensus." Dat lijkt me nog altijd uit te gaan van de idjma, of lees ik dat verkeerd?quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nope, klopt niet.
Je hebt ook Ijtihad, Istihsan en Istislah deze vormen kunnen radicaal verschillen van Idjma opvattingen, waarbij Qiyas of Taqlid niet perse een mee te nemen vereiste is.
Het ligt wat ingewikkelder dan dat, de Shietische Twaalver Imams waren ook absoluut in hun oordeel, dat wil zeggen dat het bindend is en de Ayatollahs en Sayids die de leiding hebben genomen wegens afwezigheid van de 'verwachte' Imam Mahdi zijn in die zin 'losgeslagen', dat ze kunnen interpreteren naar eigen inzicht en referentiekader, daarom wordt het veelal als typisch Shietisch gezien, maar dat is geen correcte weerspiegeling. Met name nadat 'allochtonen' de Islam betraden en grote geleerden uit voort zijn gekomen bleef Orthodoxe methodologie ( De Koran interpreteren in het licht van de eerste 3 generaties van moslims) van Ahl Salaf een rol spelen, maar was het lang niet meer zo bindend als voorheen. Ook de verschuiving van het Kalifaatszetel naar Egypte en Turkije heeft daar een rol in gespeeld. Men probeert zoveel mogelijk in overeenstemming te zijn met de eerste generaties, maar eindoordeel ligt aan de situaties en omstandigheden.quote:Op donderdag 19 januari 2012 19:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik zie bij het eerste (Ijtihad) staan dat het vooral een sjiitische aangelegenheid is, terwijl ik me juist focuste op de Soennieten.
Vanzelfsprekend natuurlijk, om volgens een eigen persoonlijke interpretatie te oordelen, wat overeenkomt met de situaties waarin je je bevindt, moet je natuurlijk op de hoogte zijn van hoe de eerste generaties het hebben aangepakt, maar die zijn niet bindend zoals de Koran en Hadith dat is. Manier waarop men te werk gaat is de Koran en Hadith als basis nemen, vervolgens te kijken naar de interpretaties van de eerste generaties, om dat vervolgens te beamen of te verwerpen op grond van de redenen of ze wel toepasbaar zijn in verschillende omstandigheden, juist om een persoonlijke interpretatie mogelijk te maken. Dit is veel gebeurt met name toen de Islamitische staat van Kalifaat naar erfelijke monarchie ging.quote:Daarnaast staat er dat een van de voorwaarden voor een Soennitische mujtahid is dat ze in staat zijn "to verify the consensus (ijma) of the companions of the Prophet, the successors and leading imams and mujtahideen of the past, especially with regard to his specialisation, and familiarity with issues on which there is no consensus." Dat lijkt me nog altijd uit te gaan van de idjma, of lees ik dat verkeerd?
Hoe ben je gekomen op voorgaande - reeds bestaande - wetten ? Hoe ik het leest biedt het juist alternatieve mogelijkheden, ondanks het bestaan van voorgekauwde mogelijkheden?quote:Nummer twee gaat zover ik kan zie uit van voorgaande wetten, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan een daarvan, maar dat nog steeds geen interpreterende macht heeft.
Waarheid ligt ergens in het midden denk ik, Istislah wordt ook gebruikt wanneer er geen absolutistisch interpretatie voortkomt uit de Koran / Hadith. Dwz:Twee claims, maar beiden gebaseerd op één vers. Waarbij wel gezegd moet worden dat de Koran op Mohammed na geen voorkeur geeft aan definities en interpretaties van een select groep behalve de 'geleerden'. Maar wie en hoe ze moeten zijn wordt niet ingevuld in de Koran.quote:Nummer drie is volgens Wiki alleen van toepassing als de heilige teksten geen soelaas bieden; het zegt dus nog steeds niet over de mogelijkheid om al dan niet die heilige teksten een andere interpretatie te geven.
Deels, de uitspraken van de Imams zijn wel bindend, die van de Ayatollahs alleen voor de volgelingen van hen, dit geld ook voor de Soenitische wetscholen en hun volgers.quote:Ik concludeer hieruit dat Sjiieten zeker niet vastzitten aan de interpretatie van 1100 jaar geleden
Mijn eerste vraag zou zijn: Toegestaan volgens wie en wat? Als we het hebben over de Koran en Hadith: Ja, Mohammed en de Koran hebben zich constant aangepast naar veranderende omstandigheden.quote:maar voor de Soennieten vind ik het nog niet echt overtuigend. Is het hen bijvoorbeeld toegestaan om een nieuwe interpretatie te maken van (een gedeelte van) de heilige tekst? En meer bepaald, is het hen toegestaan om binnen de fiqh gebruik te maken van zo'n interpretatie?
Aluquote:Op donderdag 19 januari 2012 20:38 schreef Aloulou het volgende:
Het ironische is (naar mijn mening) dat als je een eenduidige definitie van ijma' (consensus) opzoekt die er niet is. Dus dat men is overeengekomen op een definitie ervan. De ijma' is er in verschillende vormen en maten, binnen een wetschool, door geleerden in een bepaalde tijd en gebied etc etc. Maar verschillende geleerden in de soennitische geschiedenis geven verschillende definities, of stellen er verschillende vragen bij.
Daarnaast worden er over veel zaken ijma' geclaimd terwijl dat gewoon niet klopt. Zaken als muziek bijvoorbeeld, en veel meer dingen. Ijma' sukuti (stilzwijgende consensus) is ook een vorm van ijma' maar niet sluitend (qat'i) volgens velen, en dus dhanni en open voor mogelijke interpretatie.
Ijtihad is geen shi'itische aangelegenheid overigens. Ik weet dat in veel orientalistische werken vaak te vinden is dat in het soennisme "de deuren van ijtihad gesloten zijn", maar dat is veel te kort door de bocht. De praktijk vandaag de dag wijst dat ook niet uit, Youssef al-Qaradawi is een geleerde die weldegelijk in bepaalde zaken ijtihad doet omdat hij (wellicht) meent dat de wereld vandaag de dag niet dezelfde als die van vroeger is, en daarmee ook om nieuwe oordelen vraag, conform de doelen en geest van de Islam. Maar wel in zaken die open zijn voor interpretatie, sommige andere zaken zijn fundamenten die altijd hetzelfde blijven. Hier praat ik puur van Islamitisch jurisprudentieel perspectief.
In het sunnisme is Ijtihaad altijd open gebleven, vanaf de 3 "goude" eeuwen tot onze huidige tijd is er altijd ruimte geweest voor Ijtihaad, en er zullen altijd Geleerden zijn die Ijtihaad verichten. Maar deze Ijtihaad kan verschillen, want je hebt regels die gehanteerd moeten worden om tot een bepaalde uitspraak te komen, dat leer je bijv. in Osool al-Fiqh. Maar de Geleerden verschillen hier en daar, zo heb je Qardawi die gebruik maakt van Fiqh al-waqi' (en dat is ook wat jij denk ik bedoelt in jouw betoog), en deze Fiqh al-Waqi' kan je vertaald noemen als (Huidige Jurisprudentie) een vorm van Jurisprudentie die met de tijd meegaat. En dat is een geinnoveerde vorm van Ijtihaad, de Salafisten zijn bijv. op dit moment absoluut niet met Qardawi eens, en weerleggen Qardawi zelfs op deze punten, want zij beweren dat het niet toegestaan is om te innoveren, zelfs als het om een zogenaamde "goede" innovatie gaat. En hier begint het Grote verschil tussen Salafisten en "moderates" zoals Qardawi, dit is een verschil in de Fundamenten (De osool), ik vind dat de Salafisten in dit debat het sterkst eruit komen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 20:38 schreef Aloulou het volgende:
Het ironische is (naar mijn mening) dat als je een eenduidige definitie van ijma' (consensus) opzoekt die er niet is. Dus dat men is overeengekomen op een definitie ervan. De ijma' is er in verschillende vormen en maten, binnen een wetschool, door geleerden in een bepaalde tijd en gebied etc etc. Maar verschillende geleerden in de soennitische geschiedenis geven verschillende definities, of stellen er verschillende vragen bij.
Daarnaast worden er over veel zaken ijma' geclaimd terwijl dat gewoon niet klopt. Zaken als muziek bijvoorbeeld, en veel meer dingen. Ijma' sukuti (stilzwijgende consensus) is ook een vorm van ijma' maar niet sluitend (qat'i) volgens velen, en dus dhanni en open voor mogelijke interpretatie.
Ijtihad is geen shi'itische aangelegenheid overigens. Ik weet dat in veel orientalistische werken vaak te vinden is dat in het soennisme "de deuren van ijtihad gesloten zijn", maar dat is veel te kort door de bocht. De praktijk vandaag de dag wijst dat ook niet uit, Youssef al-Qaradawi is een geleerde die weldegelijk in bepaalde zaken ijtihad doet omdat hij (wellicht) meent dat de wereld vandaag de dag niet dezelfde als die van vroeger is, en daarmee ook om nieuwe oordelen vraag, conform de doelen en geest van de Islam. Maar wel in zaken die open zijn voor interpretatie, sommige andere zaken zijn fundamenten die altijd hetzelfde blijven. Hier praat ik puur van Islamitisch jurisprudentieel perspectief.
Het "probleem" in dit soort zaken is - dat ik persoonlijk heb ondervonden in ieder geval - dat het soennisme heel breed is. Zo ook de vele diverse meningen over allerlei issues in de soennitische historie. Vandaar mijn opmerking dat de ironie is dat er geen consensus is op de definitie van consensus, en als je hier dieper in duikt je juist verschillende definities tegenkomt van verschillende geleerden door verschillende tijden heen. Als je zegt "de ijtihad is altijd opgenbleven" kan dat vanuit een deel (!) van de soennitische historie bestreden worden. Een aanzienlijk deel en aanzienlijke geleerden waren uiteindelijk van mening dat er slechts vier legitieme wetscholen overbleven voor soennieten om te volgen, en daarbuiten zat je per definitie op dwaling. Omdat men meende dat er geen absolute mujtahidin geleerden meer waren die aan de voorwaarden voldeden om een eigen wetschool met eigen methodologie op te kunnen richten was men gebonden aan de wetschool die men volgde. Zo was Imam Nawawi een bekende shafi'iet geleerde, wel een mujtahid geleerde maar mujtahid fil madhab (mujtahid in zijn wetschool) en niet een mujtahid mutlaqan, oftewel absolute mujtahid die niet meer gebonden is aan de usul (fundamenten in methodologie) van de wetschool. Hij kon dus als mujtahid geleerde weldegelijk bewijzen interpreteren, binnen de shafi'i methodologie, en vroegere shafi'i bewijzen herinterpreteren indien hij dat beter achtte, maar kon niet van de shafi'i methodologie afwijken omdat hij die hogere rang niet had bereikt. Vandaar dat een (flink) deel van de geleerden van mening was en vandaag de dag nog steeds is dat men taqlid (volgen) moet doen op 1 van de 4 authentiek overgebleven en legitieme soennitische wetscholen als leek, maar ook als geleerde indien hij/zij niet de hoogste rang van ijtihad heeft bereikt. Muhammed Abu Zahra een Egyptische geleerde heeft een gigantisch boekwerk over de vier wetscholen geschreven in de vorige eeuw, de methodologie van elke wetschool om tot conclusies te komen uit de bronnen van de Islam, de geschiedenis van de wetschool en ook welke voorwaarden een geleerde in welke rand van ijtihad aan moet voldoen om dat te bereiken.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:43 schreef De_Ilias het volgende:
In het sunnisme is Ijtihaad altijd open gebleven, vanaf de 3 "goude" eeuwen tot onze huidige tijd is er altijd ruimte geweest voor Ijtihaad, en er zullen altijd Geleerden zijn die Ijtihaad verichten. Maar deze Ijtihaad kan verschillen, want je hebt regels die gehanteerd moeten worden om tot een bepaalde uitspraak te komen, dat leer je bijv. in Osool al-Fiqh. Maar de Geleerden verschillen hier en daar, zo heb je Qardawi die gebruik maakt van Fiqh al-waqi' (en dat is ook wat jij denk ik bedoelt in jouw betoog), en deze Fiqh al-Waqi' kan je vertaald noemen als (Huidige Jurisprudentie) een vorm van Jurisprudentie die met de tijd meegaat.
Fiqh al-Waqi' is letterlijk fiqh (jurisprudentie) van de "realiteit". Maar dit zal zeer vermoedelijk volgens heel veel klassieke geleerden ook 1 van de verschillende usul (fundamenten) in jurisprudentiele methodologie zijn. Noem het 'orf (gebruik), 'adat (gewoonten) wat ook een voorwaarde wordt genoemd om een fatwa (religieus decreet) te geven: 1) plaats, 2) tijd, 3), gebruik, 4) staat/toestand. Anderen voegden daar weer wat aan toe, of eraf, of gebruikte een andere term. En zo verschilt men in bepaalde fundamenten, terwijl op de kern overeenkomt meestal. Hetzelfde geldt voor maqasid as-shari'a (de doelen van de shari'a), waarbij men ook weer in terminologie kan verschillen maar hetzelfde bedoelt, of meent dat er vandaag de dag een nieuw fundament bijkomt met argumentatie vanuit de Koran en usool, etc etc. Zo gaat het met alle subwetenschappen van jurisprudentie, of theologie.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:43 schreef De_Ilias het volgende:
En dat is een geinnoveerde vorm van Ijtihaad, de Salafisten zijn bijv. op dit moment absoluut niet met Qardawi eens, en weerleggen Qardawi zelfs op deze punten, want zij beweren dat het niet toegestaan is om te innoveren, zelfs als het om een zogenaamde "goede" innovatie gaat.
Dat mag je vinden. Ik persoonlijk denk niet dat in alles salafisten er sterker uit komen, noch in alles Qaradawi er sterker uitkomt. Wel merk ik een groot verschil in begrip en uitleg op van de shari'a in de breedste zin des woord's tussen diegenen die afstuderen van Al-Azhar en die dat doen op de Islamitische universiteit in Medina.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 16:43 schreef De_Ilias het volgende:
En hier begint het Grote verschil tussen Salafisten en "moderates" zoals Qardawi, dit is een verschil in de Fundamenten (De osool), ik vind dat de Salafisten in dit debat het sterkst eruit komen.
Het is afvalligheid en volgens sommigen staat daar doodstraf op, volgens anderen weer verstoting, maar als er geen Islamitische staat is, zijn de (fysieke) straffen enkel behouden tot Allah.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:26 schreef esperanza93 het volgende:
Wat ik mij afvraag: in mijn omgeving heb ik een paar Nederlandse vrouwen die bekeerd zijn tot de Islam, zo ook mijn moeder. Sommige vrouwen geloven echt natuurlijk maar ik ken ook één vrouw die - nadat het uit is gegaan met haar Islamitische vriend - ineens geen moslima meer was. Met andere woorden: sommige vrouwen bekeren zich tot de Islam voor hun vriendjes i.p.v. zelf te geloven. Staat hier ook een soort van ''straf'' op?
Nou ja, horen weten, je had het kunnen weten, net zoals je het blijkbaar niet kunt weten. Domme vragen bestaan niet en Allah is geen van beiden.quote:En, ik vroeg eens aan mijn oom of Allah nou een man of een vrouw was en toen werd hij boos op mij. Is het daadwerkelijk een domme vraag of hoor ik het gewoon te weten?
Je hebt hele goede vragen en om daar Betrouwbare antwoorden op te krijgen, raad ik je aan om deze vragen te stellen op www.al-yaqeen.com die site wordt beheerd door een aantal jongeren geleerden met kennis over de islam.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:23 schreef msnk het volgende:
@TS
[..]
- Stel een moslim bekeert zich tot het christendom, behoort die dan nog tot een uitzonderingsgroep of geldt dan dat je Gods boodschap genegeerd hebt? Ik zou haast denken dat God de hedendaagse mensen clementie zou moeten tonen juist ook omdat de wonderen 'gestopt' zijn en we het moeten doen met woorden van onze ouders of een oud boek die je toch niet begrijpt. Met het woord van derden dus.
- Hoe zit het met afvalligen die zich agnostisch (of atheïstisch, ik denk dat dat voor de islam toch één pot nat is) opstellen, zegt de Koran daar iets over?
[..]
Een hele hoop Nederlanders kent de islam enkel van verhalen op tv of misschien is een vriend of vriendin moslim, worden zij dan als mensen gezien die de boodschap van God wegleggen als onzin? Zijn zij nadat zij bekend zijn met het bestaan van de islam 'verplicht' (ik weet het niet anders te formuleren) om meer onderzoek te doen naar wat de islam nou allemaal precies betekent?
[..]
Dat is nieuw voor mij. Weet jij misschien waarom dat de algemene census is, staat het zo in de Koran?
[..]
Nu kan ik dit soort dingen natuurlijk wel lezen, maar aangezien ik niet bekend ben met wat de 'islamitische filosofie' precies inhoudt weet ik niet of dit wel één op één toepasbaar is met wat de Koran zegt. Komt islamitische evolutieleer enkel uit de gedachtes van geleerden (die dan toevallig islamitisch zijn) of heeft het ook echt betrekking tot de letterlijke teksten uit de Koran?
[..]
Wordt er eigenlijk een reden gegeven in de Koran waarom God de barmhartige zo graag aanbeden wordt? Het is logisch vanuit een islamitisch perspectief denk ik, maar als je probeert er objectief naar te kijken staat het een beetje haaks met de 'persoonlijkheid' van God
[..]
Is dit ook iets dat in de Koran staat of enkel het idee van islamitische geleerden? Het lijkt een beetje als iets kroms rechtpraten vind ik.
En nog een vraag:
De 99 prachtige namen van God: die zijn gegeven door God zelf aan zijn 'onderdanen' (vanuit islamitisch perspectief)? Is dat dan niet narcistisch en tegenstrijdig?
Net als het 'feit' dat Hij steden/mensen vernietigd heeft in het verleden vanwege de corrupte inwoners, waarvan veel dingen vandaag de dag hartstikke normaal is en ons overkomt niets, terwijl hij volgens de Koran de mensheid de vrijheid gunt om te doen wat zij willen totdat zij in het hiernamaals berecht zullen worden. Weet jij of hier een verklaring voor te vinden is? Of gaat hiervoor het "God weet het beter" regel op?
Thanks! En ik ga nog wat verder lezen in die link van jou
Niemand weet op Allah een man of een vrouw is. Dus die vraag is gewoon onnodig, omdat niemand het antwoord weet.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:26 schreef esperanza93 het volgende:
Wat ik mij afvraag: in mijn omgeving heb ik een paar Nederlandse vrouwen die bekeerd zijn tot de Islam, zo ook mijn moeder. Sommige vrouwen geloven echt natuurlijk maar ik ken ook één vrouw die - nadat het uit is gegaan met haar Islamitische vriend - ineens geen moslima meer was. Met andere woorden: sommige vrouwen bekeren zich tot de Islam voor hun vriendjes i.p.v. zelf te geloven. Staat hier ook een soort van ''straf'' op?
En, ik vroeg eens aan mijn oom of Allah nou een man of een vrouw was en toen werd hij boos op mij. Is het daadwerkelijk een domme vraag of hoor ik het gewoon te weten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |