Dit mag je in een apart topic doen, maar niet hierquote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Welk God? Welk bewijs is er om in iets dergelijks te geloven? In een geloof dat meent dat de zon elke dag uit een modderpoel ontwaakt en dat nog meer van dat soort pseudo-wetenschappelijke nonsense.
quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit mag je in een apart topic doen, maar niet hier
Nee, waarom? Het behelst hetzelfde onderwerp. Wanneer iemand voor een dergelijke keuze staat voel ik mij genoodzaakt om ook de keerzijde van de medaille te tonen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:58 schreef Haushofer het volgende:
Dit mag je in een apart topic doen, maar niet hier
Ik zou je wel kunnen uitleggen wat me precies aanspreekt maar dat is totaal zinloos omdat jij je mening al gevormd hebt. Dat is ok, ik was vroeger net als jij. Ook ik richtte me op delen van het geloof die me sterkten in mijn aanname dat het geloof iets achterhaalds is.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:48 schreef AryaMehr het volgende:
Nederlanders die moslim (willen) worden. Er bestaat naar mijn mening niets lachwekkender. Je komt uit een heel ander cultuur, los gezien van het feit dat het kiezen voor het geloof van je vriend redelijk irrationeel is. Wat zijn precies de redenen dat de islam - en niet de andere godsdiensten - je aanspreekt? Je weet dat in de islam de positie van de vrouw redelijk achtergesteld is? Zoals het ontvangen van erfenis en de getuigenis van de vrouw die slechts - vergelijken met een man - de helft waard is? Welk zelfrespecterende vrouw accepteert dit? Jij als vrijgevochten vrouw die een geloof accepteert die steniging als een gepaste straf ziet voor iets futiel als overspel of de doodstraf voor het verlaten van de islam? Denk nog maar eens goed na voor je kiest om te geloven in iets wat de mens zelf gecreëerd heeft.
Gelieve het - niet - bestaan van God - als daar behoefte voor is - in andere topics / fora. Met name als er al zoveel topics zijn over het - niet - bestaan van god zijn (geweest).quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, waarom? Het behelst hetzelfde onderwerp. Wanneer iemand voor een dergelijke keuze staat voel ik mij genoodzaakt om ook de keerzijde van de medaille te tonen.
Het is vooral de toon waarop, zoalsquote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:59 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, waarom? Het behelst hetzelfde onderwerp. Wanneer iemand voor een dergelijke keuze staat voel ik mij genoodzaakt om ook de keerzijde van de medaille te tonen.
Telepathische vermogens vallen ook onder wat jijquote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:56 schreef AryaMehr het volgende:
Wees eens kritisch man in plaats van schaapachtig een geloof accepteren enkel omdat je vriend er klaarblijkelijk ook in gelooft.
noemt.quote:pseudo-wetenschappelijke nonsense
Nee, je bent nooit zoals mij geweest. Ik heb mijn mening inderdaad al gevormd, gezien het feit dat ik geen enkele reden heb om aan te nemen dat zoiets als een God daadwerkelijk bestaat. Mijn keuze, in tegenstelling tot de jouwe - is niet irrationeel van aard. Ik beschouw boeken niet als heilig en mijn mening zal ik veranderen zodra nieuw bewijs mij dwingt om van inzicht te veranderen. Een subtiel maar erg belangrijke verschil tussen gelovigen en atheïsten. Je kunt je keuze niet onder woorden brengen omdat geloof compleet irrationeel is.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:02 schreef RHPS het volgende:
Ik zou je wel kunnen uitleggen wat me precies aanspreekt maar dat is totaal zinloos omdat jij je mening al gevormd hebt. Dat is ok, ik was vroeger net als jij. Ook ik richtte me op delen van het geloof die me sterkten in mijn aanname dat het geloof iets achterhaalds is.
Mijn keuze is nog niet gemaakt en waneer ik voor het geloof kies (of niet) doe ik wat bewust, na voldoende kennis te hebben ingewonnen.
De islam is er niet voor de gehele mensheid. De islam is er slechts voor degene die het willen accepteren, al dan niet met dwang. De islam is in feite slechts een Arabische reactie op het jodendom en het christendom; gezien de verplichte Arabische voertaal, de heilige steden, etc.. Nee, ik zie het christendom (of het jodendom) even achterlijk als de islam, alhoewel ik de invloed van de islam op haar volgers wel negatiever beschouw.quote:De islam is voor de gehele mensheis, niet alleen een beperkt aantal culturen. Had je er anders over gedacht als ik Christen of Jood wilde worden? De heilige boeken van deze religies bevatten net zoveel "achterhaalde" ideeën en straffen. Omdat deze religies algemeen geaccepteerd zijn Nederland maakt het ze nog niet superieur weetje..
Wat is God?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En wat Triggershot zegt: we gaan hier in F&L niet in elk religie-topic het bestaan van God en de irrationaliteit van het geloof aanstippenDus, bij deze.
Omdat ik vind dat het geloof iets persoonlijks is voor mij en ik vind dat het niemand iets aangaat welk geloof ik aanhang.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:54 schreef Haushofer het volgende:
Ik probeer uit je post te halen waarom je dit vindt, maar ik kan het niet echt vindenZou je dat kunnen toelichten?
Als je kennelijk in staat bent om de rest van de Islam wel te omarmen, dan vraag ik me af wat voor probleem dat hoofddoekje je geeft.
Dat heb ik ook gezegd en ik heb hem uiteraard ook gewezen op zijn double standard. Hij zegt me niet te willen pushen en wil dat ik zelf tot het besef kom dat als ik moslim word, ik een hoofddoekje zal moeten dragen. Hij geeft toe dat hij zondes begaat en heeft begaan maar hij wil opnieuw beginnen wanneer hij in het huwelijk zal treden en dan alle zonden achter zich laten.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:56 schreef Triggershot het volgende:
Als het een grote drempel is ( en terecht ook ) moet je dat tegen je vriend zeggen lijkt me, als hij zo een goede moslim is, sorry maar, hoe komt het dan dat hij een vriendin heeft? Als hij op sommige punten laakt en dan jou pusht is het net zo huichelachtig in mijn ogen.
Niets daarvan. Wanneer iemand voor de keuze staat om te geloven dan is het niet meer dan logisch om haar te vragen waar ze haar keuze op baseert. De religieuze topics zijn niet gevrijwaard van enig kritiek, alhoewel de religieuzen dat natuurlijk wel graag zouden zien.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:06 schreef Haushofer het volgende:
En wat Triggershot zegt: we gaan hier in F&L niet in elk religie-topic het bestaan van God en de irrationaliteit van het geloof aanstippenDus, bij deze.
Wat is zijn afkomst als ik zo brutaal mag zijn het te vragen, wat is zijn theologische stroming? Dat is overigens niet waar, iedereen z'n daden en zonden zijn voor zichzelf, niemand draagt de lusten en lasten van een ander in de Islam. Ik vind het wel een beetje vreemd, dat hij wacht op een huwelijk op zijn zonden achter zich te laten, dan geef jij toch ook een symboliek mijlpilaar voor wanneer je een hoofddoek zult (willen) dragen?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:09 schreef RHPS het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gezegd en ik heb hem uiteraard ook gewezen op zijn double standard. Hij zegt me niet te willen pushen en wil dat ik zelf tot het besef kom dat als ik moslim word, ik een hoofddoekje zal moeten dragen. Hij geeft toe dat hij zondes begaat en heeft begaan maar hij wil opnieuw beginnen wanneer hij in het huwelijk zal treden en dan alle zonden achter zich laten.
Het probleem is dat hij zegt niet met me te kunnen trouwen als ik geen hoofddoekje draag omdat hij als man ook verantwoordelijk is voor mijn daden en hij er niet mee kan leven dat ik bewust een zonde bega en de wil van Allah negeer..
Ik ben niet zo belezen in de Koran en de Hadith, maar wat zijn de primaire redenen volgens de Islam om een hoofddoek te dragen?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:09 schreef RHPS het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat het geloof iets persoonlijks is voor mij en ik vind dat het niemand iets aangaat welk geloof ik aanhang.
Ik begrijp je beter dan je denkt. Ik zei ook altijd "ga nooit met gelovige mensen in discussie want hun mening is gebaseerd op meningen in plaats van feiten dus ze zijn nooit met feiten en rationele argumenten want ze zijn niet rationeel, ze geloven in iets waar geen bewijs voor is."quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:09 schreef AryaMehr het volgende:
Nee, je bent nooit zoals mij geweest. Ik heb mijn mening inderdaad al gevormd, gezien het feit dat ik geen enkele reden heb om aan te nemen dat zoiets als een God daadwerkelijk bestaat. Mijn keuze, in tegenstelling tot de jouwe - is niet irrationeel van aard. Ik beschouw boeken niet als heilig en mijn mening zal ik veranderen zodra nieuw bewijs mij dwingt om van inzicht te veranderen. Een subtiel maar erg belangrijke verschil tussen gelovigen en atheïsten. Je kunt je keuze niet onder woorden brengen omdat geloof compleet irrationeel is.
[..]
De islam is er niet voor de gehele mensheid. De islam is er slechts voor degene die het willen accepteren, al dan niet met dwang. De islam is in feite slechts een Arabische reactie op het jodendom en het christendom; gezien de verplichte Arabische voertaal, de heilige steden, etc.. Nee, ik beschouw het christendom (of het jodendom) even achterlijk als de islam, alhoewel ik de invloed van de islam op haar volgers wel negatiever beschouw.
Prima als je het niet eens bent met het beleid wat we hier in F&L voeren; dat kaart je maar aan in ons feedbacktopic, of als het je erg hoog zit, bij de FA's.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niets daarvan. Wanneer iemand voor de keuze staat om te geloven dan is het niet meer dan logisch om haar te vragen waar ze haar keuze op baseert. De religieuze topics zijn niet gevrijwaard van enig kritiek, alhoewel de religieuzen dat natuurlijk wel graag zouden zien.
De allegorische verzen in de Koran zijn ook volgens dit boek in feite de woorden van God.quote:
Marokkaans, ik weet niet wat zijn theologische stroming is..quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:14 schreef Triggershot het volgende:
Wat is zijn afkomst als ik zo brutaal mag zijn het te vragen, wat is zijn theologische stroming? Dat is overigens niet waar, iedereen z'n daden en zonden zijn voor zichzelf, niemand draagt de lusten en lasten van een ander in de Islam. Ik vind het wel een beetje vreemd, dat hij wacht op een huwelijk op zijn zonden achter zich te laten, dan geef jij toch ook een symboliek mijlpilaar voor wanneer je een hoofddoek zult (willen) dragen?
Als hij tot jullie mogelijke huwelijk de wil van Allah negeert tot een pre-huwelijkse relatie, dan kies jij voor jezelf ook een eigen mijlpaal waarna je je 'zonden' verlaat?
Als er hele specifieke issues zijn waar jullie het niet over eens zijn / zullen worden, is het dan wel slim om aan een huwelijk te denken en een eventuele bekering? Als de fundamenten bij voorbaat al niet stabiel zijn en wederzijds andere verwachtingen zijn vraag ik mij af of het wel the way to go is. Een punt wat Aryamehr al opbracht: Zou je je bekeren tot de Islam als hij er niet was?quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:24 schreef RHPS het volgende:
[..]
Marokkaans, ik weet niet wat zijn theologische stroming is..
Dat is het probleem, ook in het huwelijk wil ik geen hoofddoek dragen. Tenminste, dat is hoe ik er nu over denk. Ik heb ook tegen hem gezegd dat de toekomst nu begint en dat je niet moet wachten met het beteren van je leven maar hij heeft een fantasiebeeld van het huwelijk en daar hoort een hoofddoek bij. Ik ben bereid de zonde van het niet dragen van een hoofddoek te dragen en de consequenties hiervoor te accepteren. Hij zegt dat hij dit niet kan accepteren in het huwelijk..
Ik heb het er moeilijk mee omdat ik het stom vind dat een relatie stukloopt op een hoofddoek maar ik kan geen dingen doen waar ik zelf niet achter sta, hoeveel ik ook om iemand geef.
Op dit moment is de relatie beëindigd omdat we geen toekomst meer zien. Dit is echt het enige punt waarop we van mening verschillen, daarom is het zo frustrerend. Zonder hem had ik me niet opengesteld voor het geloof en was ik me er niet in gaan verdiepen maar onze relatie is voorbij en ik denk er nog steeds over me te bekeren. Ik ben een sterke persoon en ik zal nooit iets doen voor een man.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:28 schreef Triggershot het volgende:
Als er hele specifieke issues zijn waar jullie het niet over eens zijn / zullen worden, is het dan wel slim om aan een huwelijk te denken en een eventuele bekering? Als de fundamenten bij voorbaat al niet stabiel zijn en wederzijds andere verwachtingen zijn vraag ik mij af of het wel the way to go is. Een punt wat Aryamehr al opbracht: Zou je je bekeren tot de Islam als hij er niet was?
Wat betreft zijn verwachtingen van na het huwelijk, ligt dat niet meer cultureel, dat hij aan een bepaalde verwachting wil voldoen waar hij mee voor zijn ouders en omgeving kan komen en daarbij jouw persoon en eigen achtergrond voor het gemak even vergeet? In de Islam is een hoofddoek onder dwang van een ander ipv het volgen van Allahswil niet zeer geprezen kan ik je vertellen.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, ik begrijp dat sommige vrouwen vallen op een spannende dominante man die allerlei onbegrijpelijke regeltjes oplegt waar ze zich aan moeten houden. Ik zou dan vooral die hoofddoek gaan dragen. Wel blijven tegenspartelen, anders is voor Hem (vzmh) de spanning er af. Dat zou je toch niet willen, want volgens zijn geloof mag hij er nog drie andere schaapjes bij nemen.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:36 schreef RHPS het volgende:
[..]
Op dit moment is de relatie beëindigd omdat we geen toekomst meer zien. Dit is echt het enige punt waarop we van mening verschillen, daarom is het zo frustrerend. Zonder hem had ik me niet opengesteld voor het geloof en was ik me er niet in gaan verdiepen maar onze relatie is voorbij en ik denk er nog steeds over me te bekeren. Ik ben een sterke persoon en ik zal nooit iets doen voor een man.
Hij dwingt me niet een hoofddoek te dragen, hij kan alleen niet voor een toekomst met mij kiezen als ik geen hoofddoek ga dragen. Het is hooguit te interpreteren als manipulatief maar ik ga ervan uit dat hij gewoon eerlijk voor zijn mening uitkomt en dat hij er oprecht zo over denkt.
Of hij bang is voor de reactie van zijn familie? Ongetwijfeld, maar ik hoop toch dat dit niet de hoofdreden is. Mijn familie zal ook niet in hun handjes staan te klappen als ik me bekeer tot de islam maar dit houdt mij ook niet tegen..
@AryaMehr:quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:14 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niets daarvan. Wanneer iemand voor de keuze staat om te geloven dan is het niet meer dan logisch om haar te vragen waar ze haar keuze op baseert. De religieuze topics zijn niet gevrijwaard van enig kritiek, alhoewel de religieuzen dat natuurlijk wel graag zouden zien.
Volgens mij is het meer een sociale kwestie dan een religieuze. Je wilt in het huwelijk treden met een man en je past je aan. Je accepteert zijn geloof (dat is mijns inziens voldoende). Je accepteert tevens dat je zelf zijn geloof moet aannemen (al noem je het je eigen keuze?). Daarboven accepteer dat de geloofsinterpretatie zwaar inzet op uiterlijkheden als een hoofddoekje (geen teken van een verlichte variant van religie). Ik zou zwaar op mijn strepen gaan staan. Leidt dat tot ruzie? Is hij daarin onverzettelijk? Moet de Koran en de Hadith daarbij letter voor letter worden gespeld? Sleept hij zijn hele familie/vrienden erbij? Zo ja, dan wordt het wel erg dwingend.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:23 schreef RHPS het volgende:
Hi ik zit met wat vragen, nou ja met 1 vraag en ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan vinden.
Ik word al kwaad als ik het lees!quote:Volgens mijn vriend kan ik dan nooit een goede moslim zijn en hebben we geen toekomst samen . Ik wil graag weten hoe andere mensen hierover denken, of het echt zo'n grote zonde is dat hij onoverkomelijk is
En uit welke hoek ga je die kennis inwinnen ?quote:Mijn keuze is nog niet gemaakt en waneer ik voor het geloof kies (of niet) doe ik wat bewust, na voldoende kennis te hebben ingewonnen.
Hier stel ik twee zaken vast: Je ' laten leven ' en ' en totaal gemis aan vertrouwen '. Nergens staat in de Koran dat Allah een hoofddoek verplicht. Dit is gewoon cultuurgebonden en heeft niks met dat geloof te maken.quote:Het probleem is dat hij zegt niet met me te kunnen trouwen als ik geen hoofddoekje draag omdat hij als man ook verantwoordelijk is voor mijn daden en hij er niet mee kan leven dat ik bewust een zonde bega en de wil van Allah negeer..
Onzin, hoofddoek is wel degelijk een religieus verschijnsel in de Islam en het komt wel degelijk voor, er zijn verschillende opvattingen over wat en hoe bedekking bedoeld was, maar spreken over 'nergens' en 'niks' is onzin.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:05 schreef ATON het volgende:
RHPS schreef:
Nergens staat in de Koran dat Allah een hoofddoek verplicht. Dit is gewoon cultuurgebonden en heeft niks met dat geloof te maken.
quote:Op zondag 16 januari 2011 14:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onzin, hoofddoek is wel degelijk een religieus verschijnsel in de Islam en het komt wel degelijk voor, er zijn verschillende opvattingen over wat en hoe bedekking bedoeld was, maar spreken over 'nergens' en 'niks' is onzin.
Onzin ? Verzen citeren graag !quote:Op zondag 16 januari 2011 14:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Onzin, hoofddoek is wel degelijk een religieus verschijnsel in de Islam en het komt wel degelijk voor, er zijn verschillende opvattingen over wat en hoe bedekking bedoeld was, maar spreken over 'nergens' en 'niks' is onzin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |